Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 68 din 24 august 2000

pentru ratificarea Acordului de imprumut (Proiectul privind reforma sectorului sanitar) dintre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare, semnat la Bucuresti la 7 iulie 2000

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 417 din 31 august 2000


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1 lit. A pct. 10 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

    Art. 1
    Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare, destinat finantarii Proiectului privind reforma sectorului sanitar, in valoare de 40,0 milioane dolari S.U.A., semnat la Bucuresti la 7 iulie 2000.
    Art. 2
    (1) Aplicarea acordului va fi realizata de Ministerul Sanatatii, desemnat ca agentie de implementare.
    (2) Ministerul Finantelor va incheia cu Ministerul Sanatatii un acord de imprumut subsidiar, prin care i se vor delega acestuia din urma intreaga autoritate si responsabilitate in aplicarea eficienta si rapida a acordului de imprumut.
    Art. 3
    Contributia locala la realizarea proiectului va fi suportata de:
    a) Ministerul Sanatatii, din sume alocate anual de la bugetul de stat pentru impozite, taxe si alte costuri;
    b) spitalele beneficiare ale imprumutului, din bugetele proprii de venituri si cheltuieli. Contributia acestora va acoperi: cheltuielile de intretinere, de functionare si pentru consumabile aferente echipamentelor achizitionate din imprumut, precum si o parte din asistenta tehnica si pregatirea profesionala necesare in vederea utilizarii acestor echipamente.
    Art. 4
    Rambursarea imprumutului, achitarea dobanzilor, a comisioanelor (inclusiv comisionul initial) si alte speze aferente imprumutului vor fi suportate de Ministerul Sanatatii, din sume cu aceasta destinatie, alocate anual de la bugetul de stat in bugetul propriu.
    Art. 5
    Se autorizeaza Guvernul Romaniei ca prin Ministerul Finantelor, de comun acord cu Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare, sa introduca, pe parcursul utilizarii imprumutului, in raport cu conditiile concrete de derulare a acordului de imprumut, amendamente la continutul acestuia, care privesc modificari in structura imprumutului pe categorii, precum si orice alte modificari care nu sunt de natura sa sporeasca obligatiile financiare ale Romaniei fata de B.I.R.D. sau sa determine noi conditionari economice fata de cele convenite initial intre parti.

                  PRIM-MINISTRU
            MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

                       Contrasemneaza:
                       Ministrul finantelor,
                       Decebal Traian Remes

                       Ministru de stat,
                       ministrul sanatatii,
                       Hajdu Gabor

                       p. Ministru de stat,
                       ministrul afacerilor externe,
                       Stelian Oancea,
                       secretar de stat

    Imprumut nr. 4568 RO

                              ACORD DE IMPRUMUT
    (Proiectul privind reforma sectorului sanitar)

intre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare

                            Acord din 7 iulie 2000

    intre Romania (Imprumutat) si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca)
    Avand in vedere ca:
    A. Banca a primit din partea Imprumutatului in datele de 15 iulie 1999 si 16 februarie 2000 scrisori care descriu un program in doua faze de politici si actiuni (Program), elaborat pentru realizarea reformelor in sectorul sanitar al Imprumutatului;
    B. Imprumutatul a cerut Bancii sa sprijine realizarea celor doua faze ale Programului prin acordarea unor imprumuturi Imprumutatului, in limita valorii de saizeci milioane dolari S.U.A. (60.000.000 $) echivalent, pe o perioada de cinci (5) ani;
    C. pentru a sprijini finantarea Proiectului Imprumutatul: (i) intentioneaza sa obtina din partea Departamentului pentru Dezvoltare Internationala al Marii Britanii (DDIMB) un grant in valoare de aproximativ 600.000 lire sterline (Gran DDIMB), in cadrul termenilor si conditiilor stabilite intr-un acord care se va incheia intre Imprumutat si DDIMB (Acord de grant DDIMB); (ii) intentioneaza sa obtina din partea Corporatiei de Dezvoltare din Elvetia (CDE) un grant in valoare de aproximativ 500.000 $ echivalent (Grantul CDE), in cadrul termenilor si conditiilor stabilite intr-un acord incheiat intre Imprumutat si CDE (Acord de grant CDE); si (iii) intentioneaza sa obtina de la Fundatia Soros un grant in valoare de 700.000 $ echivalent (Grant Soros), in cadrul termenilor si conditiilor stabilite intr-un acord incheiat intre Imprumutat si Fundatia Soros (Acord de grant cu Fundatia Soros);
    D. Imprumutatul, fiind convins in ceea ce priveste fezabilitatea si prioritatea proiectului descris in anexa nr. 2 la acest acord (Proiectul), a solicitat Bancii sprijin pentru finantarea Proiectului care constituie prima faza a Programului; si
    avand in vedere ca Banca a fost de acord, intre altele pe baza celor expuse mai sus, sa acorde Imprumutatului imprumutul in termenii si conditiile stabilite in acest acord,
    prin prezentul acord partile semnatare convin asupra urmatoarelor:

    Art. 1
    Conditii generale; definitii

    Sectiunea 1.01
    "Conditiile generale aplicabile acordurilor de imprumut si garantie pentru imprumuturi intr-o singura valuta" ale Bancii din data de 30 mai 1995 (dupa cum au fost modificate pana in 6 octombrie 1999), impreuna cu modificarile stabilite mai jos (Conditii generale) constituie parte integranta a acestui acord.
    Paragraful c) al sectiunii 9.07 din Conditiile generale este modificat dupa cum urmeaza:
    "c) Cu cel putin 6 luni inaintea datei limita de tragere sau la o alta data ulterioara care poate fi convenita pentru acest scop intre Imprumutat si Banca Imprumutatul va pregati si va transmite Bancii un raport in acel scop si cuprinzand acele detalii pe care Banca le va cere in mod rezonabil despre realizarea si functionarea initiala a Proiectului, costul sau si beneficiile care au rezultat si care vor rezulta din el, indeplinirea de catre Imprumutat si Banca a obligatiilor asumate in cadrul Acordului de imprumut si realizarea scopurilor imprumutului."

    Sectiunea 1.02
    In cazul in care contextul nu cere altfel, diferiti termeni definiti in Conditiile generale si in preambulul la acest acord au intelesurile stabilite in acestea, iar urmatorii termeni suplimentari au urmatoarele intelesuri:
    a) SIDA/HIV inseamna sindromul imunodeficitar dobandit/virusul imunodeficitar uman;
    b) categorii eligibile inseamna categoriile 1, 2 si 3 stabilite in tabelul din partea A.1 a anexei nr. 1 la acest acord;
    c) cheltuieli eligibile inseamna cheltuielile pentru bunuri si servicii la care se face referire in sectiunea 2.02 din acest acord;
    d) Planul de management privind mediul inconjurator inseamna planul satisfacator Bancii, pregatit si adoptat de Imprumutat, prin care se prezinta impactul Proiectului asupra mediului inconjurator si masurile de atenuare propuse;
    e) GR inseamna Guvernul Romaniei;
    f) judet inseamna administratia judeteana a Imprumutatului;
    g) MS inseamna Ministerul Sanatatii al Imprumutatului;
    h) MI inseamna Ministerul de Interne al Imprumutatului, care include si Departamentul pompierilor;
    i) CNAS inseamna Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, infiintata in conformitate cu Legea nr. 145 din 24 iulie 1997;
    j) judet-pilot inseamna judetele Arges, Botosani, Dolj, Harghita, Covasna si Tulcea;
    k) raportul de management al Proiectului inseamna fiecare raport pregatit in conformitate cu sectiunea 4.02 din acest acord;
    l) UMP inseamna Unitatea de Management a Proiectului, creata in cadrul MS;
    m) AMP inseamna asistenta medicala primara;
    n) contul special inseamna contul la care se face referire in partea B din anexa nr. 1 la acest acord;
    o) BTS inseamna bolile cu transmitere sexuala.

    Art. 2
    Imprumutul

    Sectiunea 2.01
    Banca accepta sa imprumute Imprumutatului, in termenii si conditiile stabilite sau la care se face referire in Acordul de imprumut, o suma egala cu patruzeci milioane dolari S.U.A. (40.000.000 $).

    Sectiunea 2.02
    Suma imprumutului poate fi trasa din contul imprumutului, in conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la acest acord, pentru cheltuielile efectuate (sau daca Banca va conveni altfel, care vor fi efectuate), pentru costul rezonabil al bunurilor si serviciilor necesare Proiectului si care vor fi finantate din sumele imprumutului.

    Sectiunea 2.03
    Data limita de tragere va fi 1 septembrie 2003 sau o alta data ulterioara pe care o va stabili Banca. Banca va notifica prompt Imprumutatului despre aceasta data ulterioara.

    Sectiunea 2.04
    La sau imediat dupa data intrarii in efectivitate Imprumutatul va plati Bancii un comision a carui valoare este egala cu un procent (1%) din suma imprumutului.

    Sectiunea 2.05
    Imprumutatul va plati Bancii un comision de angajament la o rata egala cu trei patrimi dintr-un procent (3/4 din 1%) pe an, aplicat asupra valorii imprumutului netras de la o perioada la alta.

    Sectiunea 2.06
    a) Imprumutatul va plati dobanda aferenta sumei imprumutului trase din acesta si nerambursate periodic, la o rata egala pentru fiecare perioada de dobanda, cu rata de baza LIBOR plus marja totala LIBOR.
    b) Pentru scopurile acestei sectiuni:
    (i) perioada de dobanda inseamna perioada initiala de la si incluzand data semnarii acestui acord pana la, dar excluzand, prima data de plata a dobanzii care are loc dupa aceea si, dupa perioada initiala, fiecare perioada de la si incluzand data de plata a dobanzii pana la, dar excluzand, urmatoarea data de plata a dobanzii;
    (ii) data de plata a dobanzii inseamna orice data specificata in sectiunea 2.07 din acest acord;
    (iii) rata de baza LIBOR inseamna, pentru fiecare perioada de dobanda, rata interbancara oferita pe piata Londrei la depozitele la 6 luni in dolari S.U.A. pentru nivelul din prima zi a acelei perioade de dobanda (sau, in cazul perioadei de dobanda initiale, pentru nivelul din data de plata a dobanzii, care are loc sau urmeaza imediat primei zile a acelei perioade de dobanda), asa cum a fost determinata in mod rezonabil de Banca si exprimata ca un procent pe an;
    (iv) marja totala LIBOR inseamna pentru fiecare perioada de dobanda: (A) trei patrimi dintr-un procent (3/4 din 1%); (B) minus (sau plus) marja medie ponderata, pentru acea perioada de dobanda, sub (sau peste) ratele oferite pe piata interbancara londoneza sau alte rate de referinta pentru depozitele la 6 luni, pentru imprumuturile nerambursate ale Bancii sau pentru parti ale acestora alocate de Banca pentru finantarea imprumuturilor intr-o singura moneda sau pentru parti ale acestora acordate de ea, care includ imprumutul, asa cum a fost determinata in mod rezonabil de Banca si exprimata ca procent pe an.
    c) Banca va notifica Imprumutatului rata de baza LIBOR si marja totala LIBOR pentru fiecare perioada de dobanda, imediat dupa determinarea acestora.
    d) Ori de cate ori, in functie de schimbarile in ceea ce priveste practicile pietei, care afecteaza determinarea ratelor de dobanda la care se face referire in aceasta sectiune, Banca constata ca este in interesul imprumutatilor sai luati in totalitate si al Bancii sa aplice o baza pentru determinarea ratelor de dobanda aplicabile imprumutului, alta decat cea prevazuta in sectiunea mentionata, Banca poate modifica baza pentru determinarea ratelor de dobanda aplicabile imprumutului prin notificarea Imprumutatului privind noua baza cu cel putin sase (6) luni inainte. Noua baza va deveni efectiva la expirarea perioadei notificate daca Imprumutatul nu notifica Bancii in timpul perioadei mentionate obiectiile lui, caz in care modificarile respective nu se vor aplica imprumutului.

    Sectiunea 2.07
    Dobanda si alte costuri vor fi platite semestrial la 15 martie si la 15 septembrie in fiecare an.

    Sectiunea 2.08
    Imprumutatul va restitui suma imprumutului in conformitate cu graficul de amortizare stabilit in anexa nr. 3 la acest acord.

    Art. 3
    Realizarea Proiectului

    Sectiunea 3.01
    a) Imprumutatul declara ca se angajeaza sa indeplineasca obiectivele Proiectului si in acest scop va realiza Proiectul prin MS, cu diligenta si eficienta necesare si in conformitate cu practicile corespunzatoare administrative, financiare, tehnice, de mediu si de asistenta medicala, si va asigura cu promptitudine fondurile, facilitatile, serviciile si alte resurse necesare Proiectului, dupa caz.
    b) Fara a se limita la prevederile paragrafului a) al acestei sectiuni si cu exceptia cazului in care Imprumutatul si Banca nu vor conveni altfel, Imprumutatul va realiza Proiectul prin MS, in conformitate cu Programul de implementare stabilit in anexa nr. 5 la acest acord.

    Sectiunea 3.02
    Cu exceptia cazului in care Banca nu va conveni altfel, achizitionarea bunurilor si serviciilor de consultanta necesare Proiectului si care vor fi finantate din sumele imprumutului va fi guvernata de prevederile anexei nr. 4 la acest acord.

    Sectiunea 3.03
    Pentru scopurile sectiunii 9.07 din Conditiile generale si fara a se limita la acestea, Imprumutatul:
    a) va pregati, pe baza liniilor directoare acceptabile Bancii, si va furniza Bancii, cu cel putin sase (6) luni inaintea datei limita de tragere sau la o alta data ulterioara, asa cum poate fi convenita in acest scop de catre Imprumutat, prin MS, si Banca, un plan conceput pentru functionarea viitoare a Proiectului; si
    b) va oferi Bancii posibilitatea rezonabila de a se consulta cu Imprumutatul in legatura cu planul respectiv.

    Art. 4
    Clauze financiare

    Sectiunea 4.01
    a) Imprumutatul, prin MS, va realiza si va mentine un sistem de management financiar, incluzand inregistrari si conturi, si va pregati situatiile financiare adecvate intr-un format acceptabil Bancii, pentru a reflecta operatiunile, resursele si cheltuielile in legatura cu realizarea Proiectului.
    b) Imprumutatul, prin MS:
    (i) va tine inregistrarile, conturile si situatiile financiare la care s-a facut referire in paragraful a) al acestei sectiuni si inregistrarile si conturile pentru contul special, pentru fiecare an fiscal auditat, in conformitate cu standardele de audit acceptate de Banca, aplicate in mod consecvent de auditori independenti acceptabili Bancii;
    (ii) va furniza Bancii, imediat ce este posibil, dar in orice caz nu mai tarziu de sase (6) luni dupa sfarsitul fiecarui an fiscal: (A) copii certificate de pe situatiile financiare la care s-a facut referire in paragraful a) al acestei sectiuni pentru acel an auditat; si (B) un punct de vedere privind acele situatii financiare, inregistrari si conturi, precum si un raport al acelui audit, efectuat de auditorii respectivi in acel scop si in acele detalii pe care Banca le va fi cerut in mod rezonabil; si
    (iii) va furniza Bancii alte astfel de informatii privind acele inregistrari si conturi, precum si auditul acestora si privind respectivii auditori, asa cum le va fi cerut periodic Banca in mod rezonabil.
    c) Pentru toate cheltuielile cu privire la care tragerile din contul imprumutului au fost efectuate pe baza declaratiilor de cheltuieli Imprumutatul, prin MS:
    (i) va tine sau va face sa fie tinute, in conformitate cu paragraful a) al acestei sectiuni, inregistrari si conturi separate care sa reflecte astfel de cheltuieli;
    (ii) va pastra, cel putin un an dupa ce Banca a primit raportul de audit pentru anul fiscal in care a fost efectuata ultima tragere din contul imprumutului, toate inregistrarile (contracte, comenzi, facturi, note de plata, chitante si alte documente) care evidentiaza astfel de cheltuieli;
    (iii) va permite reprezentantilor Bancii sa examineze astfel de inregistrari; si
    (iv) va asigura ca acele inregistrari si conturi sunt incluse in auditul anual la care s-a facut referire in paragraful b) al acestei sectiuni si ca raportul acestui audit contine opinia separata a respectivilor auditori ca declaratiile de cheltuieli prezentate in cursul fiecarui an fiscal, impreuna cu procedurile si controalele interne implicate in pregatirea lor pot fi folosite ca baza pentru a justifica tragerile respective.

    Sectiunea 4.02
    a) Fara a se limita la prevederile sectiunii 4.01 din acest acord, Imprumutatul, prin MS, va realiza un plan de actiuni limitat in timp, acceptabil Bancii, pentru intarirea sistemului de management financiar al Proiectului la care se face referire in paragraful a) al sectiunii 4.01, pentru a permite Imprumutatului ca nu mai tarziu de 31 mai 2000 sau o alta data ulterioara pe care Banca o va conveni sa pregateasca rapoarte trimestriale de management al Proiectului, acceptabile Bancii, care:
    (i) (A) stabilesc sursele actuale si cererile de fonduri pentru Proiect atat cumulativ, cat si pentru perioada acoperita prin raportul mentionat, si sursele si cererile de fonduri previzionate pentru Proiect pentru o perioada de sase (6) luni care urmeaza perioadei acoperite de raportul mentionat; si (B) prezinta separat cheltuielile finantate din sumele imprumutului pe perioada acoperita prin raportul mentionat si cheltuielile propuse sa fie finantate din sumele imprumutului pe perioada de 6 luni care urmeaza perioadei acoperite prin raportul mentionat;
    (ii) (A) descrie evolutia fizica a implementarii Proiectului, atat cumulativ, cat si pentru perioada acoperita prin raportul mentionat; si (B) explica diferentele dintre obiectivele implementarii actuale si prognoza anterioara;
    (iii) stabileste stadiul achizitiilor in cadrul Proiectului si cheltuielile efectuate in cadrul contractelor finantate din sumele imprumutului, asa cum se prezinta la sfarsitul perioadei acoperite prin raportul mentionat.
    b) Dupa finalizarea planului de actiune la care se face referire in paragraful a) al acestei sectiuni Imprumutatul, prin MS, va pregati, in conformitate cu liniile directoare acceptabile Bancii, si va transmite Bancii, nu mai tarziu de 45 de zile de la sfarsitul fiecarui trimestru calendaristic, un raport de management al Proiectului pentru acea perioada.

    Art. 5
    Clauze asiguratorii pentru Banca

    Sectiunea 5.01
    Conform sectiunii 6.02 p) din Conditiile generale, sunt specificate in plus urmatoarele evenimente:
    a) Acordul de grant DDIMB, Grantul CDE sau Grantul Fundatiei Soros nu au devenit efective pana la data de 31 martie 2001 sau o alta data ulterioara pe care Banca o poate conveni, cu conditia ca totusi prevederile acestui paragraf nu vor fi aplicate daca Imprumutatul stabileste, satisfacator pentru Banca, ca fonduri adecvate pentru proiect sunt disponibile Imprumutatului din alte surse, in termenii si conditiile corespunzatoare obligatiilor asumate de Imprumutat in cadrul acestui acord; si
    b) (i) sub rezerva subparagrafului (ii) al acestui paragraf: dreptul Imprumutatului de a efectua trageri din sumele Grantului DDIMB, Grantului CDE sau Grantului Fundatiei Soros va fi fost suspendat, anulat sau incetat, in totalitate sau partial, conform termenilor Acordului de grant DDIMB, ai Acordului de grant CDE si ai Acordului de grant Fundatia Soros;
    (ii) subparagraful (i) al acestui paragraf nu va fi aplicat daca Imprumutatul stabileste, satisfacator pentru Banca, ca: (A) acea suspendare, anulare sau incetare nu este cauzata de neindeplinirea de catre Imprumutat a oricarei obligatii a sa, asumata in cadrul acelui acord de grant; si (B) fonduri adecvate pentru Proiect sunt disponibile Imprumutatului din alte surse, in termenii si conditiile corespunzatoare obligatiilor Imprumutatului, asumate in cadrul acestui acord.

    Art. 6
    Data intrarii in efectivitate; terminare

    Sectiunea 6.01
    Perioada de o suta douazeci (120) de zile de la data semnarii prezentului acord este specificata prin prezentul pentru scopurile sectiunii 12.04 din Conditiile generale.

    Art. 7
    Reprezentantul Imprumutatului; adrese

    Sectiunea 7.01
    Ministrul finantelor al Imprumutatului este desemnat ca reprezentant al Imprumutatului pentru scopurile sectiunii 11.03 din Conditiile generale.

    Sectiunea 7.02
    Urmatoarele adrese sunt specificate pentru scopurile sectiunii 11.01 din Conditiile generale:
    Pentru Imprumutat:
    Ministerul Finantelor
    Str. Apolodor nr. 17
    Bucuresti, Romania
    Telex: 11239
    Fax: 401 312 6792

    Pentru Banca:
    International Bank for Reconstruction and Development
    1818 H Street, N.W.
    Washington, D.C. 20433
    United States of America
    Adresa telegrafica:
    INTBAFRAD
    Washington, D.C.
    Telex: 248423 (MCI) sau 64145 (MCI)
    Fax: (202) 477-6391

    Drept urmare, partile la prezentul acord, actionand prin reprezentantii lor legal autorizati, au dispus ca acesta sa fie semnat in numele lor la Bucuresti, Romania, in ziua si in anul mentionate la inceput.

                               ROMANIA
                                prin
                         Decebal Traian Remes
                         ministrul finantelor

                      BANCA INTERNATIONALA PENTRU
                      RECONSTRUCTIE SI DEZVOLTARE
                                  prin
                              Andrew Vorkink,
                        director de tara pentru
                          Romania si Bulgaria
                     Regiunea Europa si Asia Centrala

    ANEXA 1

                       TRAGEREA SUMELOR IMPRUMUTULUI

    A. Generalitati

    1. Tabelul de mai jos stabileste categoriile de pozitii care vor fi finantate din sumele imprumutului, alocarea sumelor imprumutului pe fiecare categorie si procentul cheltuielilor pentru pozitiile care vor fi astfel finantate din fiecare categorie:
______________________________________________________________________________
    Categoria                      Suma alocata      Procentul din cheltuieli
                                   din imprumut        care va fi finantat
                                   (exprimata in
                                   dolari S.U.A.)
______________________________________________________________________________
(1) Bunuri                           33.880.000   100% din cheltuieli externe,
                                                  100% din cheltuieli locale
                                                  (costuri franco uzina) si
                                                  84% din cheltuieli locale
                                                  pentru alte articole
                                                  procurate pe plan local
(2) Asistenta tehnica si pregatire    1.690.000            100%
(3) Servicii tehnice specializate
    in cadrul partii E.2 e) a           360.000            100%
    Proiectului
(4) Nealocate                         4.070.000
______________________________________________________________________________
TOTAL:                               40.000.000
______________________________________________________________________________

    2. Pentru scopurile acestei anexe:
    a) termenul cheltuieli externe inseamna cheltuieli in moneda oricarei tari, alta decat cea a Imprumutatului, pentru bunuri sau servicii furnizate de pe teritoriul oricarei tari, alta decat cea a Imprumutatului;
    b) termenul cheltuieli locale inseamna cheltuieli in moneda Imprumutatului sau pentru bunuri ori servicii furnizate de pe teritoriul Imprumutatului; si
    c) termenul servicii tehnice specializate inseamna publicatii si mass-media pentru campaniile de informare publica de sanatate in cadrul partii E.2 e) a Proiectului, care sunt procurate in conformitate cu prevederile si liniile directoare pentru achizitionarea de bunuri, asa cum sunt stabilite in paragraful 1 al partii C din anexa nr. 4 la acest acord de imprumut.
    3. Fara a contraveni prevederilor paragrafului 1 de mai sus, nici o tragere nu va fi facuta pentru platile efectuate in cadrul categoriilor 1, 2, 3 si 4, stabilite in tabelul din paragraful 1 din aceasta anexa, pana cand comisionul la care se face referire in sectiunea 2.04 din acord nu va fi platit.
    4. Banca poate solicita ca tragerile din contul imprumutului sa fie efectuate pe baza declaratiilor de cheltuieli pentru: a) bunuri in cadrul contractelor care costa mai putin de 100.000 $ echivalent fiecare; b) servicii de consultanta in cadrul contractelor cu firmele de consultanta care costa mai putin de 100.000 $ echivalent fiecare; c) servicii de consultanta in cadrul contractelor cu consultanti individuali care costa mai putin de 50.000 $ echivalent fiecare, toate in cadrul termenilor si conditiilor pe care Banca le va specifica prin notificare a Imprumutatului; d) pregatire in cadrul contractelor care costa mai putin de 50.000 $ echivalent fiecare; si e) servicii tehnice specializate in cadrul contractelor care costa mai putin de 100.000 $ fiecare.
    B. Contul special
    1. Imprumutatul, prin MS, va deschide si va mentine in dolari un cont special la o banca comerciala, in termenii si conditiile satisfacatoare Bancii, incluzand protectia corespunzatoare impotriva daunelor, sechestrului si compensarilor.
    2. Dupa ce Banca va fi primit dovada satisfacatoare pentru ea ca va fi fost deschis contul special, tragerile din contul de imprumut a sumelor care vor fi depozitate in contul special vor fi efectuate in conformitate cu prevederile anexei la aceasta anexa nr. 1.
    3. Platile din contul special vor fi efectuate exclusiv pentru cheltuieli eligibile. Pentru fiecare plata efectuata de Imprumutat din contul special, Imprumutatul, la acele intervale de timp pe care Banca le va solicita in mod rezonabil, va transmite Bancii acele documente si alte evidente care arata ca acele plati au fost efectuate in mod exclusiv pentru cheltuieli eligibile.
    4. Fara a contraveni prevederilor partii B.2 a acestei anexe, Bancii nu i se va solicita sa faca noi depozite in contul special:
    a) daca in orice moment Banca stabileste ca toate tragerile ulterioare vor trebui efectuate de Imprumutat direct din contul imprumutului; sau
    b) daca Imprumutatul nu va furniza Bancii, in perioada specificata in sectiunea 4.01 b) (ii) din acest acord, oricare dintre rapoartele de audit cerute sa fie transmise Bancii conform sectiunii mentionate cu privire la auditarea: (A) inregistrarilor si conturilor pentru contul special; sau (B) inregistrarilor si conturilor care reflecta cheltuieli efectuate in ceea ce priveste tragerile facute pe baza declaratiilor de cheltuieli.
    5. Bancii nu i se va solicita sa efectueze depozite ulterioare in contul special, in conformitate cu prevederile partii B.2 a acestei anexe, daca in orice moment Banca va fi notificat Imprumutatului despre intentia sa de a suspenda in totalitate sau partial dreptul Imprumutatului de a face trageri din contul imprumutului conform prevederilor sectiunii 6.02 din Conditiile generale. Dupa aceasta notificare Banca va determina unilateral daca depozitele ulterioare in contul special pot fi efectuate si care proceduri vor fi urmate pentru efectuarea acelor depozite si va notifica Imprumutatului despre aceasta hotarare.
    6. a) Daca Banca va determina in orice moment ca orice plata din contul special a fost efectuata pentru o cheltuiala care nu este cheltuiala eligibila sau nu a fost justificata prin evidente transmise Bancii, Imprumutatul, imediat dupa notificarea Bancii, va furniza acele evidente suplimentare pe care Banca le poate solicita sau va depozita in contul special (sau, daca Banca va solicita astfel, va restitui Bancii) o suma egala cu suma acelei plati. Daca Banca nu va conveni altfel, nici un depozit ulterior nu va fi efectuat de Banca in contul special pana cand Imprumutatul nu va furniza acele evidente sau nu va efectua acele depuneri sau restituiri, dupa caz.
    b) Daca in orice moment Banca va determina ca orice suma ramasa in contul special nu va fi necesara pentru acoperirea platilor pentru cheltuieli eligibile pentru perioada de 6 luni urmatoare acelei determinari, Imprumutatul, imediat dupa notificarea Bancii, va restitui Bancii acea suma ramasa.
    c) Imprumutatul poate, dupa ce a notificat Bancii, sa restituie Bancii toate sau o parte din fondurile depozitate in contul special.
    d) Restituirile catre Banca efectuate conform subparagrafelor a), b) sau c) din acest paragraf vor fi creditate in contul imprumutului pentru trageri ulterioare sau pentru anulare, in conformitate cu prevederile acestui acord de imprumut.

    ANEXA 1
    la anexa nr. 1

                       Operatiuni din contul special

    1. Pentru scopurile acestei anexe, termenul alocatie autorizata inseamna o suma egala cu 1.000.000 $ care va fi trasa din contul imprumutului si depusa intr-un cont special conform paragrafului 2 al acestei anexe, cu conditia ca totusi, daca Banca nu va conveni altfel, alocatia autorizata sa fie limitata la o valoare de 500.000 $ echivalent pana cand suma totala a tragerilor din contul imprumutului plus suma totala a tuturor angajamentelor speciale neachitate, asumate de Banca, conform sectiunii 5.02 din Conditiile generale, va fi egala sau va depasi 5.000.000 $ echivalent.
    2. Tragerile aferente alocatiei autorizate a contului special si tragerile ulterioare pentru realimentarea contului special vor fi efectuate dupa cum urmeaza:
    a) pentru tragerile aferente alocatiei autorizate a contului special Imprumutatul va transmite Bancii o cerere sau cereri pentru depunerea in contul special a unei sume sau a unor sume care impreuna nu vor depasi suma alocatiei autorizate. Pe baza unei asemenea cereri Banca, in numele Imprumutatului, va trage din contul imprumutului si va depune in contul special acea suma pe care Imprumutatul o va fi solicitat.
    b) pentru realimentarea contului special Imprumutatul va transmite Bancii cereri pentru depunerea in contul special la acele intervale pe care Banca le va specifica. Inainte de sau la momentul fiecarei astfel de cereri Imprumutatul va transmite Bancii documente si alte evidente cerute conform partii B.3 a anexei nr. 1 la acest acord, pentru plata sau platile pentru care realimentarea este ceruta. Pe baza fiecarei astfel de cereri Banca, in numele Imprumutatului, va trage din contul imprumutului si va depune in contul special acea suma pe care Imprumutatul o va fi solicitat si va fi fost dovedita prin documentele mentionate si alte evidente ca a fost platita din contul special pentru cheltuieli eligibile. Fiecare astfel de depunere in contul special va fi trasa de Banca din contul imprumutului pentru una sau mai multe categorii eligibile ale contului special.
    3. Bancii nu i se va cere sa efectueze depuneri ulterioare in contul special o data ce suma totala netrasa din imprumut minus suma totala a tuturor angajamentelor speciale neachitate asumate de Banca conform sectiunii 5.02 din Conditiile generale va fi egala cu echivalentul a de doua ori suma alocatiei autorizate a contului special. Dupa aceea tragerea din contul imprumutului a sumelor ramase netrase din imprumut va urma acele proceduri pe care Banca le va specifica prin notificarea Imprumutatului. Astfel de trageri ulterioare vor fi efectuate numai dupa si cu conditia ca Banca sa fi fost convinsa ca toate acele sume ramase in depozit in contul special la data unei astfel de notificari vor fi utilizate pentru efectuarea platilor pentru cheltuieli eligibile.

    ANEXA 2

                          DESCRIEREA PROIECTULUI

    Proiectul sprijina prima etapa a Programului Imprumutatului prin care se urmareste scaderea morbiditatii si mortii premature, asigurand accesul echitabil la serviciile de sanatate si imbunatatind eficienta sectorului sanitar.
    Obiectivele Proiectului sunt:
    1. imbunatatirea capacitatii in domeniul stabilirii politicii, planificarii, reglementarii, finantarii si managementului in sectorul sanitar;
    2. imbunatatirea calitatii, a analizei pe baza raportului cost - rezultate si a eficientei tehnice pentru AMP in zonele sarace si izolate selectate, a serviciilor esentiale spitalicesti si a serviciilor de asistenta medicala ambulatorie si a serviciilor medicale de urgenta; si
    3. modernizarea serviciilor de sanatate publica in domeniile controlului efectului tutunului, prevenirii tuberculozei, prevenirii HIV/SIDA, prevenirii bolilor cu transmitere sexuala si ingrijirii sanatatii mintale la nivelul comunitatii.
    Proiectul cuprinde urmatoarele parti, sub rezerva acelor modificari care pot fi convenite intre Imprumutat si Banca periodic pentru realizarea acestor obiective:
    Partea A: Planificarea si reglementarea sistemului de furnizare a asistentei medicale
    1. Dezvoltarea de planuri privind serviciile de sanatate in toate judetele
    2. Dezvoltarea politicii si intarirea capacitatii institutionale a MS in planificarea si reglementarea serviciilor de sanatate
    Partea B: Spitale judetene si clinice: modernizarea serviciilor esentiale
    Modernizarea salilor de operatii si a unitatilor de terapie intensiva si asigurarea pregatirii privind managementul clinic al cazurilor de urgenta in 24 de spitale judetene si clinice
    Partea C: Dezvoltarea asistentei medicale primare
    1. Dezvoltarea politicii nationale pentru pregatirea vocationala, acreditare/certificare si educatia medicala continua a specialistilor din sistemul AMP
    2. Realizarea unei educatii medicale continue a echipelor pentru AMP in zonele sarace si izolate selectate
    3. Dezvoltarea si adaptarea la nivel local a ghidurilor bazate pe evidente pentru diagnostic si trimiterea la specialist in conditiile obisnuite intalnite in domeniul AMP din Romania
    4. Echiparea dispensarelor in zonele sarace si izolate selectate
    5. Echiparea centrelor spitalicesti ambulatorii pentru a sprijini AMP in 6 judete-pilot
    Partea D: Servicii medicale de urgenta
    Furnizarea echipamentelor si a asistentei tehnice pentru echipele care asigura servicii medicale de urgenta la nivelul comunitatii
    Partea E: Sanatate publica, controlul bolilor si campanii de informare
    1. Intarirea capacitatii MS pentru dezvoltarea unei strategii privind sanatatea publica, imbunatatirea infrastructurii in domeniul sanatatii publice si implementarea codurilor mortalitatii si morbiditatii, in conformitate cu standardele internationale.
    2. Realizarea interventiilor in domeniul sanatatii publice in zone prioritare, incluzand: a) masuri de reducere a consumului de tutun; b) dezvoltarea unei strategii moderne de control al tuberculozei; c) realizarea unei sensibilizari a opiniei publice privind HIV/SIDA si BTS, educatie si programe de screening diagnostic; d) stabilirea unei demonstratii la fata locului pentru serviciile de sanatate mintala la nivelul comunitatii; si e) furnizarea serviciilor tehnice specializate pentru a sprijini campania de informare si sensibilizare a opiniei publice privind sanatatea publica.
    Partea F: Managementul Proiectului
    Furnizarea de asistenta tehnica, pregatire si bunuri, incluzand vehicule, pentru a sprijini MS si UMP in managementul si implementarea Proiectului.

                                     *
                                  *     *

    Se asteapta ca Proiectul sa fie finalizat pana la data de 31 martie 2003.

    ANEXA 3

                       GRAFICUL DE AMORTIZARE

_____________________________________________________
  Data scadentei          Plata ratelor de capital
                        (exprimat in dolari S.U.A.)*)
_____________________________________________________
15 martie 2006                     795.000
15 septembrie 2006                 825.000
15 martie 2007                     850.000
15 septembrie 2007                 880.000
15 martie 2008                     910.000
15 septembrie 2008                 940.000
15 martie 2009                     970.000
15 septembrie 2009               1.000.000
15 martie 2010                   1.035.000
15 septembrie 2010               1.070.000
15 martie 2011                   1.105.000
15 septembrie 2011               1.140.000
15 martie 2012                   1.180.000
15 septembrie 2012               1.220.000
15 martie 2013                   1.260.000
15 septembrie 2013               1.300.000
15 martie 2014                   1.345.000
15 septembrie 2014               1.390.000
15 martie 2015                   1.435.000
15 septembrie 2015               1.485.000
15 martie 2016                   1.535.000
15 septembrie 2016               1.585.000
15 martie 2017                   1.640.000
15 septembrie 2017               1.695.000
15 martie 2018                   1.750.000
15 septembrie 2018               1.805.000
15 martie 2019                   1.865.000
15 septembrie 2019               1.930.000
15 martie 2020                   1.995.000
15 septembrie 2020               2.065.000
_____________________________________________________
    *) Cifrele din aceasta coloana reprezinta sumele in dolari S.U.A. care vor fi rambursate, cu exceptia celor prevazute in sectiunea 4.04 d) din Conditiile generale.

    ANEXA 4

                              ACHIZITIILE

    SECTIUNEA I
    ACHIZITII DE BUNURI
    Partea A: Generalitati
    Bunurile vor fi achizitionate in conformitate cu prevederile sectiunii I din Liniile directoare pentru achizitii in cadrul imprumuturilor B.I.R.D. si creditelor AID, publicate de Banca in ianuarie 1995 si revizuite in ianuarie si august 1996, septembrie 1997 si ianuarie 1999 (Linii directoare), si cu urmatoarele prevederi ale sectiunii I din aceasta anexa.
    Partea B: Licitatie competitiva internationala
    1. Cu exceptia celor prevazute in partea C din aceasta sectiune, bunurile vor fi achizitionate in cadrul contractelor adjudecate in conformitate cu prevederile sectiunii II din Liniile directoare si ale paragrafului 5 din anexa nr. 1 la acestea.
    2. Urmatoarele prevederi vor fi aplicate bunurilor care vor fi procurate in cadrul contractelor adjudecate in conformitate cu prevederile paragrafului 1 al acestei parti.
    a) Gruparea contractelor
    In limita posibilitatilor, contractele pentru bunuri vor fi grupate in pachete de licitatie estimate sa coste fiecare 100.000 $ echivalent sau mai mult.
    b) Preferinta pentru bunurile produse intern
    Prevederile paragrafelor 2.54 si 2.55 din Liniile directoare si ale anexei nr. 2 la acestea se vor aplica bunurilor produse pe teritoriul Imprumutatului.
    Partea C: Alte proceduri de achizitie
    1. Licitatie competitiva nationala
    Serviciile tehnice specializate din cadrul partii E.2 e) a Proiectului, estimate sa coste o suma totala care sa nu depaseasca 400.000 $ echivalent (exclusiv taxele), pot fi achizitionate in cadrul contractelor adjudecate in conformitate cu prevederile paragrafelor 3.3 si 3.4 din Liniile directoare.
    2. Cumparare internationala
    Bunurile estimate sa coste mai putin de 100.000 $ echivalent pe contract, pana la o suma totala care sa nu depaseasca 800.000 $ echivalent, pot fi achizitionate in cadrul contractelor adjudecate pe baza procedurilor de cumparare internationala, conform prevederilor paragrafelor 3.5 si 3.6 din Liniile directoare.
    3. Cumparare locala
    Bunurile estimate sa coste mai putin de 25.000 $ echivalent pe contract, pana la o suma totala care sa nu depaseasca 400.000 $ echivalent, pot fi achizitionate in cadrul contractelor adjudecate pe baza procedurilor de cumparare locala, in conformitate cu prevederile paragrafelor 3.5 si 3.6 din Liniile directoare.
    4. Contractare directa
    Bunurile care sunt de natura brevetata si care costa pe ansamblu 400.000 $ echivalent sau mai putin pot, cu acordul anterior al Bancii, sa fie achizitionate in conformitate cu prevederile paragrafului 3.7 din Liniile directoare.
    Partea D: Analiza Bancii privind decizia de achizitie
    1. Planificarea achizitiei
    Anterior emiterii oricarei invitatii la licitatii pentru contracte planul de achizitie propus pentru Proiect va fi transmis Bancii pentru analiza si aprobare, in conformitate cu prevederile paragrafului 1 din anexa nr. 1 la Liniile directoare. Achizitia tuturor bunurilor si lucrarilor va fi angajata in conformitate cu acel plan de procurare care va fi fost aprobat de Banca si cu prevederile paragrafului 1 mentionat.
    2. Analiza anterioara
    a) In ceea ce priveste fiecare contract: (i) pentru bunurile care vor fi achizitionate in conformitate cu procedurile la care s-a facut referire in partea B a acestei anexe; si (ii) pentru serviciile tehnice specializate care vor fi achizitionate in conformitate cu procedurile la care s-a facut referire in partea C.1 a acestei anexe se vor aplica procedurile stabilite in paragrafele 2 si 3 din anexa nr. 1 la Liniile directoare.
    b) In ceea ce priveste: (A) primele doua contracte pentru bunuri care vor fi achizitionate in conformitate cu procedurile la care s-a facut referire in partea C.2 a acestei anexe; (B) primele doua contracte pentru bunuri care vor fi achizitionate in conformitate cu procedurile la care s-a facut referire in partea C.3 a acestei anexe; si (C) fiecare contract pentru bunuri care vor fi achizitionate in conformitate cu procedurile la care s-a facut referire in partea C.4 a acestei anexe se vor aplica urmatoarele proceduri:
    (i) anterior selectiei oricarui furnizor in cadrul procedurilor de cumparare Imprumutatul va furniza Bancii un raport privind compararea si evaluarea cotatiilor primite;
    (ii) anterior semnarii oricarui contract achizitionat in cadrul contractarii directe sau al procedurilor de cumparare Imprumutatul va furniza Bancii o copie de pe specificatii si de pe proiectul de contract; si
    (iii) se vor aplica procedurile stabilite in paragrafele 2f), 2g) si 3 din anexa nr. 1 la Liniile directoare.
    3. Postanaliza
    In ceea ce priveste fiecare contract neguvernat de paragraful 2 al acestei parti se vor aplica procedurile stabilite in paragraful 4 din anexa nr. 1 la Liniile directoare.

    SECTIUNEA II
    ANGAJAREA CONSULTANTILOR
    Partea A: Generalitati
    Serviciile de consultanta vor fi procurate in conformitate cu prevederile introducerii si sectiunii IV din Liniile directoare "Selectarea si angajarea consultantilor de catre imprumutatii Bancii Mondiale", publicate de Banca in ianuarie 1997 si revizuite in septembrie 1997 si in ianuarie 1999 (Linii directoare pentru servicii de consultanta) si cu urmatoarele prevederi ale sectiunii II din aceasta anexa.
    Partea B: Selectia pe baza calitatii si a costului
    1. Cu exceptia cazului in care partea C a acestei sectiuni nu prevede altfel, serviciile de consultanta vor fi procurate in cadrul unor contracte adjudecate in conformitate cu prevederile sectiunii II din Liniile directoare pentru servicii de consultanta, ale paragrafului 3 din anexa nr. 1 la acestea, ale anexei nr. 2 la acestea si cu prevederile paragrafelor 3.13 - 3.18 ale acestora, aplicabile selectiei consultantilor pe baza calitatii si a costului.
    2. Urmatoarele prevederi vor fi aplicate serviciilor de consultanta care vor fi achizitionate in cadrul contractelor adjudecate in conformitate cu prevederile paragrafului precedent. Lista scurta cuprinzand consultantii pentru serviciile estimate sa coste mai putin de 100.000 $ echivalent pe contract poate cuprinde in intregime consultanti locali, in conformitate cu prevederile paragrafului 2.7 din Liniile directoare pentru servicii de consultanta.
    Partea C: Alte proceduri pentru selectia consultantilor
    1. Selectia pe baza costului minim
    Serviciile de audit estimate sa coste pana la o suma totala care sa nu depaseasca 90.000 $ echivalent (exclusiv taxele) pot fi achizitionate in cadrul contractelor adjudecate in conformitate cu prevederile paragrafelor 3.1 si 3.6 din Liniile directoare pentru servicii de consultanta.
    2. Consultanti individuali
    Serviciile pentru activitatile care indeplinesc cerintele stabilite in paragraful 5.1 din Liniile directoare pentru servicii de consultanta vor fi achizitionate in cadrul contractelor adjudecate consultantilor individuali in conformitate cu prevederile paragrafelor 5.1 - 5.3 din Liniile directoare pentru servicii de consultanta.
    3. Selectia pe baza calificarii consultantilor
    Serviciile pentru definirea si conceptualizarea serviciilor tehnice specializate in cadrul partii E.2 e) a Proiectului pana la o suma totala care sa nu depaseasca 100.000 $ (exclusiv taxele) vor fi achizitionate in cadrul contractelor adjudecate in conformitate cu prevederile paragrafului 3.7 din Liniile directoare pentru servicii de consultanta.
    Partea D: Analiza Bancii privind selectia consultantilor
    1. Planificarea selectiei
    Anterior transmiterii catre consultanti a oricarei cereri de oferta, planul propus pentru selectia consultantilor in cadrul Proiectului va fi furnizat spre analiza si aprobare Bancii, in conformitate cu prevederile paragrafului 1 din anexa nr. 1 la Liniile directoare pentru servicii de consultanta. Selectia tuturor serviciilor consultantilor va fi realizata in conformitate cu acel plan de selectie care va fi fost aprobat de Banca si in conformitate cu prevederile acestui paragraf 1 susmentionat.
    2. Analiza prealabila
    a) In ceea ce priveste fiecare contract estimat sa coste 200.000 $ echivalent sau mai mult, se vor aplica procedurile stabilite in paragrafele 1, 2 [altele decat al treilea subparagraf al paragrafului 2a)] si 5 ale anexei nr. 1 la Liniile directoare pentru servicii de consultanta.
    b) In ceea ce priveste fiecare contract estimat sa coste 100.000 $ echivalent sau mai mult, dar nu mai putin de 200.000 $ echivalent, se vor aplica procedurile stabilite in paragrafele 1, 2 [altele decat al doilea subparagraf al paragrafului 2a)] si 5 ale anexei nr. 1 la Liniile directoare pentru servicii de consultanta.
    c) In ceea ce priveste fiecare contract pentru angajarea consultantilor individuali, estimat sa coste 50.000 $ echivalent sau mai mult, calificarea, experienta, termenii de referinta si termenii de angajare ai consultantilor vor fi transmise Bancii pentru analiza prealabila si aprobare. Contractul va fi adjudecat numai dupa ce aceasta aprobare va fi fost acordata.
    3. Postanaliza
    In ceea ce priveste fiecare contract neguvernat de paragraful 2 al acestei parti se vor aplica procedurile stabilite in paragraful 4 al anexei nr. 1 la Liniile directoare pentru servicii de consultanta.

    ANEXA 5

                         PROGRAMUL DE IMPLEMENTARE

    1. Imprumutatul, prin MS:
    a) va mentine politici si proceduri adecvate, care sa ii permita sa monitorizeze si sa evalueze continuu, in conformitate cu realizarea Proiectului si atingerea obiectivelor acestuia;
    b) va pregati, conform termenilor de referinta satisfacatori Bancii, si va transmite Bancii la sau pana la 1 ianuarie 2002 un raport care sa integreze rezultatele monitorizarii si evaluarii activitatilor realizate conform paragrafului a) din aceasta sectiune, pe baza progresului inregistrat in realizarea Proiectului pe parcursul perioadei precedente datei acestui raport, si stabilirea masurilor recomandate care sa asigure realizarea eficienta a Proiectului si indeplinirea obiectivelor acestuia pe perioada urmatoare acestei date; si
    c) va analiza cu Banca, pana la 1 ianuarie 2002 sau la o alta data ulterioara pe care Banca o va cere, raportul la care s-a facut referire in paragraful b) din aceasta sectiune si dupa aceea va lua toate masurile necesare pentru a asigura finalizarea eficienta a Proiectului si indeplinirea obiectivelor acestuia, pe baza concluziilor si recomandarilor raportului mentionat si a sugestiilor Bancii in aceasta privinta.
    2. Pe perioada realizarii Proiectului Imprumutatul, prin MS, va mentine UMP cu acel personal si acele resurse care vor fi necesare UMP pentru indeplinirea atributiilor sale in ceea ce priveste managementul general si implementarea Proiectului.
    3. Imprumutatul va atribui MS intreaga responsabilitate pentru managementul implementarii Proiectului, care:
    a) va stabili prin ordin al ministrului sanatatii directiile implicate in sprijinirea implementarii Proiectului in colaborare cu CNAS si MI, precum si cu alte entitati juridice specificate prin ordin, agreabile Bancii; si
    b) va stabili nu mai tarziu de 31 august 2000 echipe de implementare in fiecare judet implicat in activitatile din cadrul partii D din Proiect.
    4. Imprumutatul, prin MS, se va asigura ca toate masurile necesare pentru realizarea Planului de management privind mediul inconjurator vor fi luate in timp util.



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 68/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 68 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Stimați solicitanți de împrumut. Te afli în vreo dificultate financiară? Vrei să începi propria afacere? Această companie de împrumut a fost înființată organizații pentru drepturile omului din întreaga lume cu unicul scop de a ajuta cei săraci și oamenii cu dificultăți financiare ale vieții. Dacă doriți să aplicați pentru un împrumut, reveniți la noi cu detaliile de mai jos e-mail: elenanino0007@gmail.com Nume: Suma împrumutului necesară: Durata împrumutului: Numar de telefon mobil: Vă mulțumesc și Dumnezeu să vă binecuvânteze ÎNCREDERE Elena
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu