ORDONANTA Nr. 40 din 30 ianuarie 2003
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 25/2002 privind
unele masuri de urmarire a executarii obligatiilor asumate prin contractele de
privatizare a societatilor comerciale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 67 din 2 februarie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie, precum si al art. 1 pct. II.6 din
Legea nr. 680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Ordonanta Guvernului nr. 25/2002 privind unele masuri de urmarire a
executarii obligatiilor asumate prin contractele de privatizare a societatilor
comerciale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 89 din 2
februarie 2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 506/2002,
se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Capitolul I va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta reglementeaza modul de urmarire a executarii
obligatiilor asumate de cumparatori, pe perioada derularii contractelor de
vanzare-cumparare de actiuni detinute de stat la societatile comerciale,
societatile si companiile nationale, denumite in continuare societate.
Art. 2
Prezenta ordonanta se aplica contractelor avand ca obiect
vanzarea-cumpararea de actiuni detinute de stat la societati, incheiate de
Fondul Proprietatii de Stat sau de Autoritatea pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului, denumita in continuare Autoritate, si
aflate in derulare, pentru efectele produse de acestea dupa intrarea ei in
vigoare.
Art. 3
(1) In sensul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) afiliat - persoana juridica la care cumparatorul este asociat/actionar,
cu exceptia societatii ale carei actiuni fac obiectul contractului de
vanzare-cumparare;
b) asociat - persoana fizica/juridica care detine actiuni sau parti sociale
emise de cumparatorul persoana juridica;
c) perioada de derulare a contractului - perioada pana la indeplinirea
oricareia si a tuturor obligatiilor partilor contractante, conform clauzelor
contractuale si prevederilor prezentei ordonante; intra sub incidenta acestei
definitii inclusiv acele contracte care pana la aparitia prezentei ordonante
confereau Autoritatii anumite drepturi, inclusiv dreptul de a pretinde
cumparatorilor aducerea la indeplinire a obligatiilor acestora asumate prin contract;
d) scadenta - termenul pana la care debitorul s-a angajat sa isi
indeplineasca o obligatie contractuala;
e) sume datorate - sume exigibile si neachitate la data incheierii actului
aditional de esalonare/reesalonare a platii, la data incheierii conventiei sau
la data desfiintarii contractului.
(2) Sursele din care pot fi realizate investitiile, in vederea indeplinirii
obligatiilor cumparatorului asumate prin contractul de vanzare-cumparare de
actiuni, sunt urmatoarele:
a) sume de bani virate direct de cumparator, in numele si pe contul sau, in
contul curent bancar al societatii;
b) dividende cuvenite cumparatorului, asociatului si/sau afiliatului
acestuia, in calitate de actionar al societatii, lasate cu titlu definitiv la
dispozitia societatii;
c) aport in natura;
d) partea din profitul net repartizat la surse proprii de finantare,
proportionala cu cota de participare la capitalul social detinuta de
cumparator, asociati si/sau afiliati ai acestuia, in calitate de actionari ai
societatii; intra in aceasta categorie si orice alta repartizare din profit
pentru investitii in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare;
e) transferul de know-how, licente, brevete si alte valori similare;
f) operatiuni de leasing pentru retehnologizare/modernizare;
g) sume de bani acordate inclusiv cu titlu de imprumut societatii de catre
cumparator, asociatii si/sau afiliatii acestuia ori de catre societatile din
cadrul grupului din care face parte cumparatorul;
h) sume de bani acordate de catre un tert societatii pe baza unei
intelegeri cu cumparatorul, constatata printr-un inscris autentificat;
i) alte surse care pot fi utilizate pentru realizarea de investitii.
Art. 4
(1) Societatile privatizate prin incheiere de contracte de
vanzare-cumparare de actiuni sunt supuse controlului postprivatizare pe
perioada de derulare a acestora. Sunt supuse controlului postprivatizare pe
perioada de derulare a contractului si societatile care dupa privatizare au
fuzionat, dupa caz, cu alta persoana juridica sau cu cumparatorul, precum si
cele rezultate prin divizare, daca aceste operatiuni au avut loc inauntrul
perioadei de derulare a contractului.
(2) Controlul postprivatizare se exercita de catre Autoritate prin
departamentele de specialitate si are ca obiect urmarirea modului in care sunt
respectate de catre cumparator obligatiile asumate prin contractele respective
si, dupa caz, urmarirea evolutiei principalilor indicatori economico-financiari
ai societatilor la care au fost vandute actiuni ale statului prin contracte
aflate in perioada de derulare.
Art. 5
Autoritatea nu poate utiliza rezultatele analizei si controlului
postprivatizare cu privire la situatia economico-financiara a societatilor care
intra sub incidenta prezentei ordonante decat in scopul urmaririi executarii
obligatiilor contractuale ale cumparatorului si cu respectarea secretului
comercial si de afaceri."
2. Articolul 5 se abroga, iar articolul 6 devine articolul 5.
3. Articolul 7 se abroga.
4. Capitolul III devine capitolul II cu urmatorul titlu:
"CAP. 2
Obligatiile cumparatorului"
5. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Cumparatorul si/sau reprezentantii legali ai acestuia sunt obligati sa
transmita, daca prin contract nu este prevazut altfel, in termen de 30 de zile
de la data implinirii scadentei sau a solicitarii Autoritatii, un raport cu
privire la modul respectarii clauzelor contractuale.
(2) Conducerea societatii privatizate are obligatia sa permita personalului
Autoritatii verificarea scriptica si, dupa caz, faptica a modului de
indeplinire a obligatiilor contractuale asumate de catre cumparator, precum si
a situatiei economico-financiare a societatilor respective."
6. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Cumparatorul, reprezentantii legali ai acestuia sau reprezentantii
legali ai societatii privatizate sunt obligati sa comunice Autoritatii, in cel
mult 10 zile, situatia in care societatea este supusa unei proceduri de divizare,
dizolvare, fuziune, lichidare voluntara, reorganizare sau faliment, daca prin
contract nu este prevazut altfel.
(2) Aceeasi obligatie le revine reprezentantilor legali ai cumparatorului
persoana juridica, in situatia in care pentru acesta a fost declansata una
dintre procedurile prevazute la alin. (1).
(3) In cazul divizarii/fuziunii societatii si/sau a cumparatorului persoana
juridica, cumparatorul este obligat sa incheie cu Autoritatea un act aditional
la contract, prin care va fi stabilit modul de derulare a contractului din
punct de vedere al obligatiilor asumate."
7. Dupa articolul 9 se introduce articolul 9^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 9^1
In perioada de derulare a contractelor transmiterea actiunilor de la
cumparator catre terti este conditionata de obtinerea prealabila a acordului
scris al Autoritatii, sub sanctiunea nulitatii de drept a transmiterii
actiunilor."
8. Capitolul IV devine capitolul III cu urmatorul titlu:
"CAP. 3
Atributiile Autoritatii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului in domeniul controlului postprivatizare"
9. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Autoritatea are urmatoarele atributii:
a) urmareste derularea contractelor de vanzare-cumparare de actiuni, cu
privire la clauzele continute in acestea, precum si cu privire la modul de
indeplinire a obligatiilor asumate de cumparator;
b) transmite Guvernului rapoarte anuale privind rezultatele activitatii de
control al respectarii clauzelor contractuale, precum si cu privire la evolutia
economico-financiara a societatilor respective, pe perioada de derulare a
contractului;
c) modificarea contractului, privind:
(i) reesalonarea programului de investitii, daca prin aceasta cumparatorul
nu isi pierde pozitia de adjudecatar conform grilei de punctaj pentru selectia
ofertantilor, aplicata la incheierea contractului;
(ii) structura angajamentelor investitionale prevazute in contracte, fie
prin inlocuirea obiectivelor, fie prin renuntarea la unele dintre ele, fara
diminuarea valorii totale angajate;
(iii) programul de investitii de mediu in cazul in care dupa semnarea
contractului cumparatorul prezinta un nou program de conformare aprobat de
autoritatea de mediu competenta;
(iv) reducerea volumului valoric de investitii de mediu angajat prin
contract, pe baza confirmarii, emisa de autoritatea de mediu competenta, a
realizarii masurilor din programul de conformare, cu obligatia varsarii catre
societate a diferentei dintre valoarea investitiilor angajate prin contract si
valoarea confirmata prin certificatul intocmit de cenzorii societatii/firma
specializata de audit;
(v) reesalonarea termenelor de plata a ratelor aferente pretului datorat
pentru pachetul de actiuni, pana la termenul final de plata prevazut in
contract;
(vi) efectuarea unei novatii sau delegatii;
(vii) esalonarea/reesalonarea platii sumelor datorate Autoritatii ca
dividende, sume primite pentru restructurare;
(viii) esalonarea/reesalonarea platii oricaror alte sume datorate
Autoritatii de catre cumparator;
(ix) orice alte modificari considerate necesare de catre Autoritate."
10. Capitolul V devine capitolul IV cu urmatorul titlu:
"CAP. 4
Urmarirea modului de realizare a obligatiilor contractuale"
11. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) Investitia este considerata realizata daca cumparatorul prezinta un
certificat emis in acest scop de cenzorii societatii/firma specializata de
audit, daca prin contract nu este prevazut altfel.
(2) Certificatul emis conform alin. (1) va specifica in mod clar ca pana la
implinirea scadentei:
- investitia realizata de cumparator corespunde valorii investitionale
asumate prin contract;
- inregistrarea in contabilitate a investitiilor efectuate este realizata
in conformitate cu legislatia contabila in vigoare;
- sursele de finantare a investitiilor corespund prevederilor prezentei
ordonante si/sau celor din contract.
(3) In situatia in care investitiile au ca sursa partea din profitul net
repartizata la surse proprii de finantare, cuvenita cumparatorului, asociatilor
si/sau afiliatilor cumparatorului, in calitate de actionari ai societatii,
certificatul prevazut la alin. (2) va confirma utilizarea acesteia de catre
societate."
12. Articolul 11^1 se abroga.
13. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
In cazul investitiilor asumate pentru protectia mediului, certificatul
prevazut la art. 11 va fi insotit, in mod obligatoriu, de confirmarea eliberata
de autoritatea de mediu competenta privind respectarea de catre societate a
prevederilor legale referitoare la protectia mediului si, dupa caz,
indeplinirea obligatiilor de protectie a mediului cu termene de realizare
implinite pana la scadenta prevazuta in contract."
14. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Sunt considerate ca realizate si obligatiile de investitii efectuate in
nume propriu de asociatii si/sau afiliatii cumparatorului ori de catre
societatile din cadrul grupului din care face parte acesta.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si membrilor asociatiilor PAS, chiar
daca detin in nume propriu actiuni/parti sociale ale societatii.
(3) In contul angajamentelor investitionale asumate sunt considerate si
sumele aferente partii cuvenite cumparatorului, asociatilor si/sau afiliatilor
acestuia, in calitate de actionari ai societatii, din profitul net, care, in
baza unei hotarari a adunarii generale a actionarilor, au fost repartizate
pentru surse proprii de finantare din care s-au efectuat investitii in
exercitiul financiar curent sau in cele urmatoare.
(4) Investitiile prevazute la alin. (3) se considera realizate in baza
certificatului intocmit conform prevederilor art. 11."
15. Articolul 14 se abroga.
16. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) Pentru ratele ramase de achitat cu titlu de pret, pentru care se
solicita reesalonarea incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante, in actul aditional se va introduce, in mod obligatoriu, nivelul
dobanzii calculat astfel: pentru contractele de vanzare-cumparare de actiuni cu
plata pretului in rate, la cuantumul fiecarei rate esalonate se aplica o
dobanda care sa acopere inflatia, la care se adauga doua procente in cazul in
care pretul este stabilit si platit in moneda nationala, si dobanda LIBOR plus
o marja negociata de parti, in cazul in care pretul este stabilit si platit in
valuta.
(2) Pentru sumele datorate Autoritatii reprezentand dividende, rate
aferente sumelor alocate pentru fondurile de restructurare, precum si pentru
alte sume datorate Autoritatii, pentru care se solicita reesalonarea, cu
exceptia sumelor prevazute la alin. (1), conventia/actul aditional va cuprinde,
in mod obligatoriu, dispozitii prin care se aplica nivelul dobanzii de
referinta comunicate lunar de Banca Nationala a Romaniei sau dobanda LIBOR plus
o marja negociata de parti, in cazul in care sumele datorate sunt in valuta,
precum si dispozitii de plata a cheltuielilor de judecata sau de executare."
17. Alineatul (1) al articolului 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
(1) Este interzisa exceptarea de la plata a majorarilor, penalitatilor
si/sau a dobanzilor, dupa caz, aferente sumelor platite cu
intarziere/neplatite, atat in ceea ce priveste plata ratelor/pretului pentru
pachetul de actiuni, cat si in ceea ce priveste nerealizarea investitiilor,
inclusiv a celor de mediu."
18. Alineatul (3) al articolului 16 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Sumele datorate de cumparator cu titlu de penalitati pentru
nerealizarea investitiilor vor fi virate cu titlu gratuit societatii si
utilizate in conformitate cu prevederile normelor metodologice de aplicare a
prezentei ordonante."
19. Dupa alineatul (3) al articolului 16 se introduc alineatele (4), (5) si
(6) cu urmatorul cuprins:
"(4) Penalitatile prevazute la alin. (3), exprimate in moneda
nationala, care se esaloneaza se vor consolida in euro la data incheierii
actului de esalonare.
(5) Sumele incasate de Autoritate, aferente pretului actiunilor, vor stinge
obligatia de plata a debitului principal, a dobanzilor si a penalitatilor, in
aceasta ordine.
(6) Prevederile alin. (5) se aplica contractelor care au stabilit o alta
ordine de incasare numai prin incheiere de acte aditionale."
20. Articolul 16^1 se abroga.
21. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
(1) Incheierea actelor aditionale de catre Autoritate, in ceea ce priveste
modificarea angajamentelor de investitii si/sau de plata a pretului actiunilor,
este conditionata de instituirea in favoarea Autoritatii a unei garantii care
sa acopere valoric investitia nerealizata si/sau partea din pret neachitata,
prin constituirea unei garantii reale mobiliare asupra unui pachet
corespunzator de actiuni emise de societate, raportat la valoarea nominala a
acestora, sau prin garantii financiare.
(2) Incheierea de catre Autoritate a unor acte aditionale prin care se aduc
modificari clauzelor de natura sociala se va face numai pe baza acordului
dintre reprezentantii legali ai salariatilor, conducerea societatii si
cumparator."
22. Articolul 19 se abroga.
23. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
(1) Autoritatea poate sa accepte incheierea unui act aditional, la
solicitarea cumparatorului pentru:
a) efectuarea unei delegatii imperfecte, atunci cand cumparatorul aduce in
contract angajamentul unui al doilea debitor alaturi de el, pentru indeplinirea
obligatiilor contractuale;
b) efectuarea unei novatii prin schimbare de debitor, prin schimbarea
debitorului initial (cumparatorul) din contract cu o alta persoana care se
angajeaza fata de Autoritate sa execute obligatiile contractuale.
(2) Actul aditional incheiat in conditiile alin. (1) are ca efect si
transmiterea tuturor drepturilor contractuale catre delegat/noul debitor si va
prevedea in mod obligatoriu asumarea de catre acesta a tuturor garantiilor
contractuale privind realizarea obligatiilor contractuale.
(3) Acordul Autoritatii pentru situatiile prevazute la alin. (1) poate fi
dat numai in urmatoarele conditii:
a) noul debitor indeplineste conditiile prevazute pentru ofertanti de
reglementarile in vigoare referitoare la achizitionarea unui pachet de actiuni
detinut de Autoritate in societatile comerciale cu capital de stat;
b) noul debitor preia toate obligatiile contractuale ale debitorului
initial, inclusiv eventualele penalitati pentru nerespectarea unor obligatii
contractuale ale cedentului aferente perioadelor trecute - in cazul novatiei
prin schimbare de debitor;
c) noul debitor/delegat este tinut solidar cu debitorul initial pentru
indeplinirea obligatiilor contractuale, inclusiv pentru plata eventualelor
penalitati pentru nerespectarea unor obligatii contractuale aferente
perioadelor trecute, fara ca debitorul initial/delegant sa fie descarcat in mod
expres de obligatiile fata de Autoritate - in cazul unei delegatii imperfecte;
d) in cazul novatiei prin schimbare de debitor, pentru contractele cu plata
in rate, se va negocia cu noul debitor modalitatea de plata a sumelor aferente
pretului contractului, inclusiv a dobanzilor si eventualelor penalitati
datorate la plata pretului si neonorate de debitorul initial; plata sumelor
restante datorate Autoritatii cu titlu de pret si penalitati si/sau dobanzi se
va efectua de catre noul debitor in termen de maximum 20 de zile lucratoare de
la semnarea actului aditional.
(4) In vederea analizarii si aprobarii novatiei/delegatiei trebuie
prezentate Autoritatii urmatoarele:
a) solicitarea facuta in acest sens de cumparator, insotita de angajamentul
ferm si neconditionat al viitorului debitor privind preluarea integrala a
obligatiilor contractuale;
b) toate documentele prevazute de legislatia referitoare la privatizare, in
vigoare, pentru ofertantul-cesionar care achizitioneaza un pachet de actiuni de
la Autoritate, inclusiv documentele privind bonitatea noului debitor, mai putin
dovada platii taxei de participare la licitatie si garantia de participare;
c) in cazul in care cumparatorul si/sau noul debitor este persoana
juridica, este necesara aprobarea adunarii generale a asociatilor/actionarilor
cu privire la efectuarea novatiei/delegatiei;
d) orice alte documente, care in urma analizei se impun ca fiind necesare,
privind asigurarea legalitatii novatiei/delegatiei si indeplinirii obligatiilor
stipulate in contract si care sunt solicitate de catre Autoritate.
(5) Novatia sau, dupa caz, delegatia se realizeaza prin act aditional la
contract, care va stabili sanctiunile ce se vor aplica in cazul in care partile
nu respecta prevederile acestuia.
(6) Pentru garantarea obligatiilor privind realizarea investitiilor si/sau
plata pretului pe care le preia noul debitor vor fi instituite garantii care sa
acopere valoric investitia nerealizata si/sau partea din pret neachitata, prin
constituirea unei garantii reale mobiliare asupra unui pachet de actiuni emise
de societate, raportat la valoarea nominala a acestora, sau prin garantii
financiare.
(7) Novatia/delegatia isi produce efecte numai din momentul semnarii
actului aditional la contract."
24. Alineatele (3) si (4) ale articolului 21 vor avea urmatorul cuprins:
"(3) Stabilirea prejudiciilor si a intinderii daunelor-interese
prevazute la alin. (2), precum si a celor provocate Autoritatii se va face, la
solicitarea societatii/Autoritatii, pe baza unei expertize intocmite de
persoane fizice si/sau juridice abilitate prin lege pentru astfel de
operatiuni.
(4) Cheltuielile aferente efectuarii expertizei prevazute la alin. (3) vor
fi avansate de societate sau, dupa caz, de Autoritate si vor fi recuperate de
la cumparator."
25. Alineatele (1), (2) si (3) ale articolului 22 vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 22
(1) Autoritatea si cumparatorul pot conveni continuarea contractului prin
renuntarea la punerea in executare a unei hotarari judecatoresti/arbitrale ce
are ca efect desfiintarea contractului, la aplicarea sau la efectele pactului
comisoriu, in cazul contractelor care contin astfel de clauze.
(2) In acest sens Autoritatea si cumparatorul vor incheia o conventie de
mentinere in vigoare a contractului, cumparatorul obligandu-se sa plateasca
sumele datorate Autoritatii la data incheierii conventiei, inclusiv
cheltuielile judiciare efectuate de aceasta, intr-un termen de 60 de zile de la
semnarea acesteia.
(3) In cazul in care se renunta la punerea in executare a unei hotarari
judecatoresti/arbitrale ce are ca efect desfiintarea contractului, conventia de
mentinere in vigoare se rezolutioneaza in cazul neindeplinirii tuturor obligatiilor
asumate prin aceasta. Ca urmare a indeplinirii conditiei rezolutorii,
Autoritatea va pune in executare hotararea judecatoreasca/arbitrala ce are ca
efect desfiintarea contractului."
26. Articolul 23 se abroga.
27. Articolul 24 se abroga.
28. Capitolul VI devine capitolul V cu urmatorul titlu:
"CAP. 5
Dispozitii speciale"
29. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
(1) In scopul organizarii si desfasurarii in conditii unitare a controlului
postprivatizare, prevederile cap. IV se aplica si contractelor aflate in
derulare pentru perioada ramasa sa curga de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante.
(2) Pentru perioada scursa pana la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante Autoritatea poate conveni cu cumparatorul, prin act aditional,
aplicarea prevederilor alin. (1)."
30. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
(1) In cazul in care angajamentul investitional nu a fost realizat pe
obiectivele si/sau pana la scadentele prevazute in contract, dar, cumulat pana
la implinirea ultimei scadente anterioare datei intrarii in vigoare a prezentei
ordonante, rezulta realizarea in cuantum valoric a obligatiei respective, nu se
datoreaza penalitati/majorari de intarziere.
(2) In cazul in care la data implinirii ultimei scadente anterioare
intrarii in vigoare a prezentei ordonante se constata valoric nerealizarea sau
realizarea partiala a angajamentului investitional, cumparatorul datoreaza,
incepand cu respectiva data, penalitatile contractuale calculate la valoarea
nerealizata, fara luarea in considerare a nerealizarilor pe obiective.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica si in cazul in care realizarea
obligatiilor investitionale este garantata prin garantii mobiliare, imobiliare
sau financiare.
(4) Prevederile alineatelor precedente nu se aplica in cazul existentei
unei hotarari judecatoresti/arbitrale definitive la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante, chiar daca nu au fost puse in executare sau executarea nu
a fost definitivata, iar sumele platite nu se restituie si executarile
realizate nu se intorc."
31. Articolul 26^2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26^2
In situatiile prevazute la art. 26 alin. (2) prescriptia pentru dreptul
Autoritatii de a aplica sanctiunile sau de a executa garantiile incepe sa curga
de la data implinirii ultimei scadente anterioare intrarii in vigoare a
prezentei ordonante."
32. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
(1) Pentru contractele aflate in perioada de derulare, incheiate inainte de
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, obligatiile contractuale
privind efectuarea investitiilor se considera realizate in urmatoarele
situatii:
a) cand contractul contine specificatia <<program de investitii>>,
angajamentul investitional se considera realizat numai in baza certificatului
intocmit conform prevederilor art. 11 alin. (2);
b) in cazul contractelor care contin specificatia <<alte
surse>>, <<alte resurse>>, <<surse atrase>> sau
<<credite>>, sunt asimilate surselor de realizare a investitiilor
si creditele angajate de societate din care au fost finalizate obiectivele de
investitii pana la data mentionata;
c) in contractele cu clauza de atestare a investitiilor prin certificat
emis de cenzorii societatii sau de o firma specializata de audit si care
contin/nu contin specificatia expresa <<insotit de documente>> sau
care contin specificatia <<documente rezonabile>>, obligatia de
investitii se considera realizata numai in baza certificatului intocmit conform
prevederilor art. 11 alin. (2);
d) in contractele care contin clauza de atestare a executarii
angajamentului investitional prin majorarea de capital social si inregistrarea
acestei operatiuni la Oficiul registrului comertului, obligatia de investitie
se considera realizata numai in baza certificatului intocmit conform
prevederilor art. 11 alin. (2), fara a fi necesara prezentarea dovezii
majorarii capitalului social si a inregistrarii acesteia la Oficiul registrului
comertului;
e) achizitionarea unui bun in regim de leasing poate fi considerata
realizare a investitiei asumate prin contract, daca bunul ce face obiectul
contractului de leasing este achitat integral, iar dreptul de proprietate
asupra bunului este transferat societatii pana la scadenta; in aceasta situatie
aplicarea sanctiunilor contractuale se suspenda pe perioada derularii
leasingului, pana la implinirea scadentei finale.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica in baza certificatului intocmit conform
prevederilor art. 11 alin. (2) si pentru obligatiile a caror scadenta este
anterioara intrarii in vigoare a prezentei ordonante, numai prin incheierea
unui act aditional la contract."
33. Dupa articolul 27 se introduce articolul 27^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 27^1
(1) Pentru contractele incheiate inainte de intrarea in vigoare a prezentei
ordonante investitiile asumate, inclusiv cele pentru protectia mediului, vor
putea fi efectuate atat in forma si in termenii contractuali conveniti, cat si
in numerar, cu conditia ca sumele in cauza sa fie inregistrate in contul curent
bancar al societatii.
(2) In cazul contractelor incheiate inainte de intrarea in vigoare a
prezentei ordonante, sumele varsate de cumparator in contul obligatiei de
investitii, cu exceptia celor destinate protectiei mediului, pot fi utilizate
de societate in conditiile prevazute de lege, inclusiv pentru plata datoriilor
societatii catre Autoritate si catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor
sociale de stat, bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj, bugetul
Fondului asigurarilor sociale de sanatate, bugetele locale etc., ale caror
scadente sunt anterioare datei transferului dreptului de proprietate asupra
actiunilor.
(3) In cazul contractelor incheiate inainte de intrarea in vigoare a prezentei
ordonante, este asimilata investitiei realizate in baza contractului si
efectuarea acesteia in nume propriu, de catre alte persoane decat cumparatorul,
cu conditia suplimentara a prezentarii dovezii prin care tertul s-a angajat sa
execute obligatiile respective."
34. Dupa alineatul (3) al articolului 28 se introduce alineatul (4) cu
urmatorul cuprins:
"(4) In situatiile prevazute la alin. (2) si (3) prevederile art. 26^3
se aplica in mod corespunzator."
35. Dupa articolul 28 se introduc articolele 28^1 si 28^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 28^1
(1) Pentru contractele incheiate inainte de data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante, clauzele contractuale referitoare la obligatia
cumparatorilor de a solicita/incheia intr-un anumit termen acte aditionale la
contracte avand ca obiect vanzarea-cumpararea actiunilor suplimentare, inclusiv
obligatia cumparatorului de a majora pretul contractual cu valoarea terenurilor
pentru care societatea a obtinut certificatele de atestare a dreptului de
proprietate si sanctiunile aferente raman fara obiect.
(2) In mod corespunzator, notificarile transmise cumparatorilor, avand ca
obiect plata penalitatilor, precum si litigiile initiate ca urmare a
nerespectarii obligatiilor prevazute la alin. (1) raman fara obiect.
(3) Sumele stabilite ca datorate Autoritatii prin hotarari
judecatoresti/arbitrale definitive cu acest titlu nu intra sub incidenta alin.
(2), iar sumele platite nu se restituie.
(4) In situatiile prevazute la alin. (2) si (3) prevederile art. 26^3 se
aplica in mod corespunzator.
Art. 28^2
In cazul in care actiunile suplimentare emise ca urmare a majorarii
capitalului social cu valoarea terenurilor nu au fost atribuite Autoritatii,
actele si operatiunile de la momentul majorarii capitalului social sunt lovite
de nulitate absoluta."
36. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
(1) Daca partile nu au stabilit altfel prin contract, data de referinta
pentru determinarea valorii in lei sau in valuta a investitiilor este:
A. In cazul majorarii capitalului social:
a) cu aporturi in natura, se va lua in considerare cursul comunicat de
Banca Nationala a Romaniei pentru data la care adunarea generala a actionarilor
a aprobat majorarea capitalului social cu valoarea bunurilor aportate, pe baza
raportului de expertiza;
b) cu aport in numerar, se va lua in considerare cursul comunicat de Banca
Nationala a Romaniei pentru data emiterii instrumentului de plata cu care a
fost efectuat varsamantul in contul curent bancar al societatii;
c) cu cota-parte din profit repartizata la surse proprii de finantare, se
va lua in considerare cursul mediu comunicat de Banca Nationala a Romaniei
pentru anul in care s-au utilizat pentru investitii sumele aferente cotei de
participare la capitalul social, detinuta de cumparator, asociatii si/sau
afiliatii acestuia din capitalul social;
d) cu dividendele neridicate si lasate la dispozitia societatii sau prin
compensarea unor creante lichide si exigibile asupra societatii cu actiuni ale
acesteia, se va lua in considerare cursul comunicat de Banca Nationala a
Romaniei pentru data la care adunarea generala a actionarilor a aprobat
majorarea capitalului social.
B. In cazul in care nu se majoreaza capitalul social:
a) pentru investitiile in natura, se va lua in considerare cursul comunicat
de Banca Nationala a Romaniei pentru data inregistrarii in contabilitatea
societatii a bunurilor respective;
b) pentru viramente in numerar, se va lua in considerare cursul comunicat
de Banca Nationala a Romaniei pentru data emiterii instrumentului de plata cu
care a fost efectuat varsamantul in contul curent bancar al societatii;
c) pentru investitiile realizate in societate avand ca sursa cota-parte din
profit cuvenita cumparatorului, asociatilor si/sau afiliatilor acestuia,
repartizata la surse proprii de finantare, se va lua in considerare cursul
mediu comunicat de Banca Nationala a Romaniei al perioadei pentru care
cenzorii/firma specializata de audit confirma utilizarea partii din profit;
d) pentru dividendele neridicate si lasate la dispozitia societatii, se va
lua in considerare data inregistrarii in contabilitatea societatii a
dividendelor respective ca aport pentru realizarea investitiilor.
(2) Datele stabilite conform alin. (1) pentru determinarea valorii in lei
sau in valuta a investitiilor vor constitui si reperul in functie de care se
apreciaza respectarea/nerespectarea termenelor stabilite in contract pentru
efectuarea investitiei."
37. Articolul 30 se abroga.
38. Articolul 31 se abroga.
39. Capitolul VII devine capitolul VI cu urmatorul titlu:
"CAP. 6
Sanctiuni"
40. Alineatul (2) al articolului 32 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la
200.000.000 lei la 500.000.000 lei administratorul, directorul, directorul
executiv sau reprezentantul legal al societatii care utilizeaza sumele
reprezentand investitiile de mediu in alte scopuri decat cel prevazut in
contracte."
41. Alineatul (3) al articolului 32 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la
10.000.000 lei la 50.000.000 lei persoana care incalca dispozitiile prevazute
la art. 8 alin. (2)."
42. Alineatul (4) al articolului 32 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la
10.000.000 lei la 70.000.000 lei administratorul, directorul, directorul
executiv, reprezentantul legal al societatii, cumparatorul sau reprezentantul
legal al acestuia, care:
a) nu respecta obligatiile prevazute la art. 8 alin. (1);
b) nu respecta termenul de 10 zile prevazut la art. 9;
c) nu respecta obligatiile prevazute la art. 33."
43. Alineatele (5) si (6) ale articolului 32 se abroga.
44. Capitolul VIII devine capitolul VII cu urmatorul titlu:
"CAP. 7
Dispozitii finale"
45. Literele a) si b) ale articolului 33 vor avea urmatorul cuprins:
"a) schimbarea formei juridice a societatii este posibila doar cu
acordul prealabil al Autoritatii, exprimat prin incheierea unui act aditional
la contract, in cazul in care modificarea respectiva poate determina
nerealizarea obligatiilor asumate prin contract de catre cumparator. Acordul nu
este necesar in cazul in care legea obliga la schimbarea formei juridice a
societatii. In acest caz cumparatorului ii revine obligatia de a instiinta
Autoritatea si de a incheia cu aceasta un act aditional in termen de 45 de zile
lucratoare de la aparitia situatiei care determina modificarea statutului
juridic al societatii;
b) fuziunea intre cumparator si societatea privatizata sau
succesoarea/succesoarele acesteia este interzisa, dupa intrarea in vigoare a
prezentei ordonante, pana la realizarea integrala a obligatiilor asumate prin
contract sub sanctiunea nulitatii de drept."
46. Articolul 34 se abroga.
47. Alineatul (1) al articolului 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
(1) Controlul postprivatizare in cadrul societatilor, in domeniul urmaririi
respectarii obligatiilor contractuale, ca urmare a unor sesizari si solicitari
primite, precum si prin autosesizare, se efectueaza de catre Autoritate."
48. Alineatul (3) al articolului 35 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Salariatii Autoritatii nu raspund administrativ, civil sau penal
pentru datele, documentele si inscrisurile prezentate de cumparator, societate,
administratori, cenzori, firme specializate de audit sau experti, care au stat
la baza deciziilor Autoritatii."
49. Articolul 37 se abroga.
50. Articolul 39 se abroga.
Art. 2
Nu intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 25/2002 sumele incasate de Autoritate cu titlu de penalitati,
precum si cele care fac obiectul unor hotarari judecatoresti sau arbitrale
definitive si/sau irevocabile pana la data intrarii in vigoare a Legii nr.
506/2002.
Art. 3
Cumparatorii care au datorii restante si neachitate, constand in penalitati
pentru intarziere la plata pretului, rate scadente si dobanzi neachitate, dupa
caz, beneficiaza de scutirea la plata a 60% din cuantumul penalitatilor
aferente pretului, daca achita Autoritatii pretul total, dobanzile integral,
precum si 40% din valoarea penalitatilor calculate pana la data platii, in
termen de 180 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
Data platii este considerata data creditarii contului Autoritatii sau data
eliberarii documentului care confirma plata sumelor in numerar.
Art. 4
Autoritatea va elabora si va supune spre aprobare Guvernului, in termen de 30
de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, normele
metodologice de aplicare a acesteia.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul Autoritatii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Popa Stan,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat