ORDONANTA Nr.
26 din 25 august 2010
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 123/2006 privind statutul personalului din serviciile de
probatiune
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 613 din 30 august 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 1 pct. V din Legea nr. 138/2010 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
Art. I. - Legea nr. 123/2006 privind statutul
personalului din serviciile de probaţiune, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 407 din 10 mai 2006, se modifică şi se completează după
cum urmează:
1. Titlul se modifică şi va avea următorul cuprins:
„LEGE
privind statutul personalului de probaţiune"
2. La articolul 1, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Prezenta lege reglementează statutul
personalului de specialitate specific sistemului de probaţiune, denumit în
continuare personal de probaţiune."
3. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 7. - (1) Personalul din serviciile de probaţiune
se compune din:
a) consilieri de probaţiune;
b) şefi ai serviciilor de probaţiune, denumiţi în
continuare şefi serviciu;
c) inspectori de probaţiune, care îşi desfăşoară
activitatea în cadrul direcţiei de specialitate.
(2) Consilierii de probaţiune şi inspectorii de
probaţiune exercită funcţii de execuţie."
4. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 8. - (1) După criteriul vechimii în probaţiune,
funcţia de consilier de probaţiune are 4 grade profesionale, după cum urmează:
a) consilieri de probaţiune debutanţi;
b) consilieri de probaţiune gradul III - vechime în
probaţiune de la un an la 4 ani;
c) consilieri de probaţiune gradul II - vechime în
probaţiune de la 4 ani la 6 ani;
d) consilieri de probaţiune gradul I - vechime în
probaţiune peste 6 ani.
(2) Fiecare grad profesional corespunde unui nivel al
salariului stabilit prin legea de salarizare.
(3) Prin vechimea în probaţiune se înţelege
vechimea dobândită prin desfăşurarea activităţii în sistemul de probaţiune, în
funcţiile de consilier de reintegrare socială şi supraveghere a executării
sancţiunilor neprivative de libertate, consilier de protecţie a victimelor şi
reintegrare socială a infractorilor, consilier de probaţiune, şef al
serviciului de reintegrare socială a infractorilor şi supraveghere a executării
sancţiunilor neprivative de libertate, şef al serviciului de protecţie a
victimelor şi reintegrare socială a infractorilor, şef al serviciului de
probaţiune, inspector de reintegrare socială a infractorilor şi supraveghere a
executării sancţiunilor neprivative de libertate, inspector de protecţie a victimelor
şi reintegrare socială a infractorilor, inspector de probaţiune sau, după caz,
de director al direcţiei de specialitate.
(4) Prin vechime în specialitate se înţelege
vechimea în specialitatea diplomei de licenţă."
5. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 10. - (1) Consilierul de probaţiune debutant este
persoana cu vechime în specialitate mai mică de un an la data numirii în
funcţie, care îndeplineşte un an de stagiu până la definitivare.
(2) Consilierii de probaţiune definitivi se împart în
3 grade profesionale, potrivit art. 8 alin. (1) lit. b)-d).
(3) Persoanele care la data angajării au cel puţin un
an vechime în specialitate vor fi încadrate pe funcţia de consilier de
probaţiune gradul III.
(4) Persoanele încadrate în condiţiile alin. (3) se pot
înscrie la examenul pentru promovarea în gradul profesional următor după ce
împlinesc 4 ani de vechime în probaţiune.
(5) In cazul în care persoana a mai exercitat anterior
funcţii în sistemul de probaţiune şi a părăsit sistemul din motive
neimputabile, în situaţia reangajării beneficiază de recunoaşterea vechimii în
probaţiune."
6. La articolul 11, alineatul (4) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„(4) Activitatea consilierului de probatiune debutant
este îndrumată de către şeful serviciului de probatiune sau de către
consilierul de probatiune care îndeplineşte activităţi de supervizare."
7. După articolul 13 se introduce un nou articol,
articolul 131, cu următorul cuprins:
„Art. 131. - (1) Pentru a ocupa funcţia de
şef serviciu, persoana trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să aibă o vechime în probatiune de cel puţin 3 ani;
b) să nu fi fost sancţionată disciplinar în ultimii 2
ani, prin aplicarea uneia dintre sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 74
alin. (1) lit. b)-e);
c) să fi obţinut calificativele «bine» sau «foarte
bine» la evaluările performanţelor profesionale din ultimii 2 ani;
d) să fi promovat concursul organizat în condiţiile
art. 21.
(2) Numirea în funcţia de şef serviciu se face prin
ordin al ministrului justiţiei, pe un mandat de 4 ani, cu posibilitatea
reînvestirii în condiţiile prevăzute la alin. (1) lit. b), c) şi d).
(3) La încetarea mandatului funcţiei de şef serviciu,
persoana revine pe funcţia de consilier de probatiune.
(4) Mandatul prevăzut la alin. (2) se prelungeşte de
drept până la momentul numirii în funcţia de şef serviciu a candidatului
declarat admis în urma concursului organizat în acest sens.
(5) In situaţia în care niciun candidat nu a fost
declarat admis la concurs, funcţia de şef serviciu rămâne vacantă.
(6) Pe perioada vacantării sau a vacantării temporare
a funcţiei de şef serviciu, atribuţiile specifice funcţiei de conducere vor fi
exercitate, prin delegare, de către un consilier de probatiune desemnat conform
unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului justiţiei."
8. La articolul 15, după alineatul (5) se introduce
un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
„(6) Impotriva ordinului de revocare din funcţie se
poate face contestaţie la instanţa judecătorească competentă, potrivit
legii."
9. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 16. - (1) Inspectorii de probatiune sunt numiţi
în funcţie prin ordin al ministrului justiţiei, din rândul consilierilor de
probatiune gradele profesionale II-I, ţinându-se seama de calităţile
profesionale, abilităţile de comunicare, tactul în relaţiile de serviciu,
integritate şi obiectivitate, precum şi de capacitatea de gestionare a
situaţiilor de criză.
(2) Pentru a fi numită în funcţia de inspector de
probatiune, persoana trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să nu fi fost sancţionată disciplinar în ultimii 2
ani, prin aplicarea uneia dintre sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 74
alin. (1) lit. b)-e);
b) să fi obţinut calificativele «bine» sau «foarte
bine» la evaluările performanţelor profesionale din ultimii 2 ani;
c) să fi promovat concursul organizat în condiţiile
art. 21."
10. La articolul 17, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 17. - (1) După criteriul vechimii în probatiune,
funcţia de inspector de probatiune are două grade profesionale, după cum
urmează:
a) inspector de probatiune gradul II, cu o vechime în
probatiune de la 4 ani la 6 ani;
b) inspector de probatiune gradul I, cu o vechime în
probatiune de peste 6 ani."
11. După articolul 20 se introduce un nou articol,
articolul 201, cu următorul cuprins:
„Art. 201. - (1) Cetăţeanul unui stat membru
al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European care a dobândit
calitatea de consilier de probatiune în statul membru de origine sau de
provenienţă poate solicita recunoaşterea calificării sale profesionale.
(2) In vederea recunoaşterii calificării
profesionale, solicitantul va trebui să susţină un test de verificare a
cunoştinţelor de limbă română şi o probă de aptitudini.
(3) Procedura de testare a cunoştinţelor de limbă
română şi de desfăşurare a probei de aptitudini, precum şi modalitatea de
repartizare pe o funcţie vacantă se stabilesc prin regulament aprobat prin
ordin al ministrului justiţiei.
(4) Persoana căreia i s-a recunoscut calificarea
profesională în condiţiile alin. (1)-(3) va fi încadrată pe gradul profesional
corespunzător vechimii în calificarea recunoscută.
(5) Persoana prevăzută la alin. (4) care exercită
profesia de consilier de probatiune în România are toate drepturile şi
obligaţiile prevăzute de lege pentru această profesie.
(6) Prevederile prezentului articol se completează cu
dispoziţiile Legii nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi
calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu
modificările şi completările ulterioare.
(7) Dispoziţiile prezentului articol sunt aplicabile şi
cetăţenilor Confederaţiei Elveţiene."
12. Articolul 21 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 21. - Condiţiile de organizare şi desfăşurare a
concursurilor pentru numirea în funcţiile de inspector de probatiune şi şef al
serviciului de probatiune se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al
ministrului justiţiei."
13. Articolul 23 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 23. - Data, locul, precum şi tematica examenului
de definitivare în funcţie se publică pe pagina electronică a Ministerului
Justiţiei şi se afişează la sediul serviciilor de probatiune, cu cel puţin 60
de zile înainte de data organizării acestuia."
14. Articolul 25 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 25. - Condiţiile de organizare şi desfăşurare a
examenului de definitivare în funcţie se stabilesc prin regulament aprobat prin
ordin al ministrului justiţiei."
15. Articolul 27 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 27. - (1) Rezultatele examenului de definitivare
în funcţie se publică pe pagina electronică a Ministerului Justiţiei şi se
afişează la sediul serviciilor de probatiune, întocmindu-se un proces-verbal
privind data şi ora afişării acestora.
(2) Candidaţii nemulţumiţi de rezultate pot formula
contestaţie la Ministerul Justiţiei, în termen de 48 de ore de la afişarea
rezultatelor pe pagina electronică a acestuia.
(3) Contestaţiile se soluţionează în termen de 10
zile lucrătoare de la primirea acestora, iar rezultatele se publică pe pagina
electronică a Ministerului Justiţiei şi se afişează la sediul serviciilor de
probatiune."
16. La articolul 28, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) Neprezentarea nejustificată a consilierilor de
probatiune debutanţi la examenul de definitivare în funcţie sau respingerea
acestora la două sesiuni atrage eliberarea din funcţie."
17. Articolul 30 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 30. - Promovarea în gradele I şi II a
personalului serviciilor de probatiune, precum şi promovarea în gradul I a
inspectorilor de probatiune se fac pe bază de examen, în raport cu vechimea în
probatiune, competenţa profesională şi cu rezultatele obţinute în activitate,
dovedite pe baza evaluării anuale a performanţelor profesionale."
18. La articolul 31, alineatul (1) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Art. 31. - (1) Vechimea în probaţiune necesară pentru
prezentarea la examenul de promovare în grade profesionale este cea prevăzută
la art. 8 şi 17."
19. Articolul 32 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 32. - Data şi locul susţinerii examenului de
promovare, precum şi tematica, actele necesare înscrierii, termenul de depunere
a acestora se publică pe pagina electronică a Ministerului Justiţiei şi se
afişează la sediul serviciilor de probaţiune cu cel puţin 60 de zile înainte de
data organizării acestuia."
20. Articolul 33 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 33. - (1) Condiţiile de organizare şi desfăşurare
a examenului de promovare în grade profesionale se stabilesc prin regulament
aprobat prin ordin al ministrului justiţiei.
(2) Prevederile art. 29 alin. (1) se aplică în mod
corespunzător."
21. Articolul 34 se abrogă.
22. Articolul 38 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 38. - (1) Formarea profesională a personalului
din serviciile de probaţiune se realizează prin următoarele forme:
a) participarea la cursuri organizate de Ministerul
Justiţiei sau la alte cursuri de formare profesională în domeniu;
b) stagii profesionale de adaptare la cerinţele
postului;
c) stagii de practică şi specializare;
d) procesul de supervizare.
(2) Personalul de probaţiune beneficiază de formare
iniţială după numirea în funcţie."
23. După articolul 38 se introduc trei noi
articole, articolele 381, 382 şi 383, cu
următorul cuprins:
„Art. 381. - (1) Formarea personalului de
probaţiune se realizează cu precădere prin intermediul formatorilor din
sistemul de probaţiune, care pot colabora, atunci când este cazul, cu alţi
specialişti în domeniu.
(2) Formatorii sunt persoane care îşi desfăşoară
activitatea în cadrul sistemului de probaţiune şi sunt desemnaţi de Direcţia de
probaţiune pe baza unei proceduri de selecţie aprobate prin ordin al
ministrului justiţiei.
(3) Pentru îndeplinirea rolului de formator, persoana
desemnată va fi remunerată prin raportare la salariul de bază stabilit potrivit
legii, proporţional cu numărul de ore lucrate în calitate de formator.
Art. 382. - (1) Supervizarea, ca proces de
formare internă iniţială şi continuă a personalului de probaţiune, contribuie
la îmbunătăţirea şi menţinerea abilităţilor profesionale, în vederea adaptării
la standardele de lucru în domeniul probaţiunii.
(2) Activitatea de supervizare se realizează de
consilieri de probaţiune desemnaţi prin ordin al ministrului justiţiei.
(3) Procedura de selecţie a consilierilor de
probaţiune care îndeplinesc activităţi de supervizare, precum şi condiţiile de
organizare şi desfăşurare a activităţii de supervizare se stabilesc prin
metodologie aprobată prin ordin al ministrului justiţiei.
(4) Activitatea consilierilor de probaţiune care
exercită atribuţii de supervizare este evaluată o dată la 4 ani de o comisie
specială stabilită conform metodologiei de supervizare, în vederea menţinerii
calităţii de supervizor de practică.
(5) Calitatea de supervizor de practică poate fi
retrasă de ministrul justiţiei, la propunerea directorului direcţiei de
specialitate, în condiţiile stabilite prin metodologia activităţii de
supervizare.
Art. 383. -In domeniul formării
profesionale, consilierii de probaţiune care îndeplinesc activităţi de
supervizare exercită, în principal, următoarele atribuţii:
a) pregătirea iniţială şi supervizarea individuală a
consilierilor nou-angajaţi;
b) supervizarea individuală a consilierilor de
probaţiune care revin în serviciu după o absenţă mai mare de un an;
c) supervizarea consilierilor de probaţiune care
solicită în mod expres includerea în procesul de supervizare;
d) supervizarea consilierilor de probaţiune care
obţin calificativul «slab» sau «foarte slab» la evaluarea performanţelor
profesionale individuale ale personalului de probaţiune;
e) organizarea activităţii de formare la nivelul
serviciului de probaţiune prin derularea unor cursuri de pregătire pe diferite
teme, în acord cu nevoile de formare ale personalului."
24. La articolul 39, alineatele (3), (4) şi (5) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(3) In situaţia în care personalul de probaţiune
urmează să fie inclus în programe de formare profesională, pe cheltuiala
angajatorului, Ministerul Justiţiei poate solicita asumarea de către
beneficiarul programului de formare a unui angajament scris.
(4) Prin angajamentul prealabil scris prevăzut la alin.
(3) se stabileşte, cu luarea în considerare a costurilor şi a duratei formării,
termenul pentru care persoana se obligă să îşi desfăşoare activitatea în cadrul
sistemului de probaţiune, ulterior formării.
(5) In cazul în care persoana este eliberată din
funcţie înainte de expirarea termenului stabilit potrivit alin. (4), din
iniţiativa sa ori din motive care îi sunt imputabile, aceasta va suporta
integral cheltuielile de şcolarizare şi celelalte cheltuieli de
participare."
25. La articolul 40, după alineatul (4) se introduce
un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
„(5) Personalul de probaţiune poate fi delegat într-o
funcţie de conducere, cu acordul acestuia. Pe perioada delegării într-o funcţie
de conducere, persoana beneficiază de toate drepturile prevăzute de lege pentru
funcţia în care este delegată."
26. La articolul 41, alineatele (1) şi (2) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 41. - (1) Detaşarea consilierilor de probaţiune
se dispune în interesul serviciului în care urmează să îşi desfăşoare
activitatea, la propunerea directorului direcţiei de specialitate, pentru o
perioadă de cel mult un an.
(2) Detaşarea poate fi prelungită pentru motive obiective,
care impun prezenţa persoanei la serviciul la care s-a dispus detaşarea, cu
acordul acesteia, din 6 în 6 luni. Dacă nu există acordul persoanei, durata
maximă a detaşării este de un an."
27. La articolul 41, alineatele (4) şi (5) se
abrogă.
28. Articolul 43 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 43. - (1) Transferul personalului din serviciile
de probaţiune între serviciile de probaţiune se aprobă, la cererea acestuia, de
ministrul justiţiei, cu avizul directorului Direcţiei de probaţiune şi al
şefilor serviciilor de probaţiune implicate.
(2) Transferul se face într-o funcţie echivalentă cu
funcţia deţinută.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2),
inspectorul de probaţiune poate fi transferat, la cerere, pe funcţia de
consilier de probaţiune, cu respectarea prevederilor alin. (1).
(4) Inspectorul de probaţiune transferat pe o funcţie
de consilier de probaţiune va fi încadrat pe gradul de consilier de probaţiune
corespunzător vechimii în probaţiune."
29. Articolul 44 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 44. - (1) Delegarea, detaşarea şi transferul se
dispun prin ordin al ministrului justiţiei. Delegarea şi detaşarea se revocă
prin ordin al ministrului justiţiei.
(2) Condiţiile şi procedura delegării, detaşării şi
transferului se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului
justiţiei."
30. La capitolul IV, titlul secţiunii a 2-a se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Suspendarea raporturilor de muncă şi eliberarea
din funcţie a personalului de probaţiune"
31. La articolul 45, alineatele (1) şi (2) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 45. - (1) Suspendarea raporturilor de muncă ale
personalului de probaţiune poate interveni de drept, prin acordul părţilor sau
prin actul unilateral al angajatorului sau al angajatului, în condiţiile legii.
(2) Suspendarea raporturilor de muncă are ca efect
suspendarea prestării muncii de către personalul de probaţiune şi a plăţii
drepturilor de natură salarială."
32. La articolul 45, alineatul (3) se abrogă.
33. Articolul 46 se abrogă.
34. Articolul 47 se abrogă.
35. Articolul 49 se abrogă.
36. Articolul 50 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 50. - (1) Suspendarea raporturilor de muncă şi
reluarea activităţii se dispun sau se constată prin ordin al ministrului
justiţiei care se comunică persoanei în termen de 5 zile lucrătoare de la data
emiterii.
(2) Pe perioada suspendării postul se păstrează."
37. Articolul 51 se abrogă.
38. La articolul 52 alineatul (1), litera f) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,f) incapacitatea profesională dovedită pe baza
evaluării anuale a performanţelor profesionale individuale;".
39. La articolul 54, alineatele (2) şi (3) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Ordinul ministrului justiţiei de eliberare din funcţie
se comunică persoanei în cauză şi trebuie să conţină, în mod obligatoriu,
motivele care determină eliberarea din funcţie şi, după caz, durata
preavizului.
(3) Impotriva ordinului de eliberare din funcţie se
poate face contestaţie la instanţa judecătorească competentă, potrivit
legii."
40. După articolul 57 se introduc două noi
articole, articolele 571 şi 572, cu următorul cuprins:
„Art. 571. - (1) Personalul de probaţiune
are dreptul la concedii medicale şi la alte concedii, în conformitate cu legislaţia
în vigoare.
(2) Personalul de probaţiune are dreptul la concediu
plătit de 10 zile lucrătoare pentru susţinerea examenului de definitivare sau
promovare în grade profesionale.
Art. 572. - (1) Personalul de probaţiune are
dreptul la atribuirea unei locuinţe de serviciu dacă, în localitatea unde îşi
desfăşoară activitatea, acesta, soţul/soţia sau copiii aflaţi în întreţinerea
lor nu beneficiază de locuinţă proprietate personală ori nu li s-a atribuit
locuinţă de către autorităţile administraţiei publice locale.
(2) Au dreptul la locuinţă de serviciu şi cei delegaţi,
detaşaţi sau transferaţi în altă localitate decât cea de domiciliu, dacă ei,
soţul/soţia sau copiii aflaţi în întreţinerea lor nu au în proprietate o
locuinţă în localitatea în care sunt delegaţi, detaşaţi sau transferaţi. In
acest caz, personalul delegat sau detaşat nu mai beneficiază de dreptul
prevăzut la art. 42 alin. (1) lit. b).
(3) Personalul de probaţiune, inclusiv soţul/soţia sau
copiii aflaţi în întreţinere, care a înstrăinat o locuinţă proprietate
personală după data numirii în funcţie în localitatea în care solicită dreptul
prevăzut la alin. (1), nu mai beneficiază de acest drept.
(4) Locuinţele de serviciu nu pot fi vândute
personalului de probaţiune."
41. Articolul 69 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 69. - Personalului de probaţiune îi este
interzis:
a) să aibă calitatea de comerciant persoană fizică;
b) să aibă calitatea de membru în organele de
conducere, administrare sau control la societăţi civile, societăţi comerciale,
inclusiv bănci sau alte instituţii de credit, societăţi de asigurare sau
financiare, companii naţionale, societăţi naţionale ori regii autonome;
c) să aibă calitatea de membru al unui grup de interes
economic."
42. La articolul 70, alineatul (5) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(5) Personalul de probaţiune poate ocupa funcţii sau
îndeplini activităţi în domeniul didactic, al cercetării ştiinţifice şi al
creaţiei literar-artistice."
43. La articolul 70, după alineatul (5) se introduc
două noi alineate, alineatele (6) şi (7), cu următorul cuprins:
„(6) Personalul de probaţiune poate ocupa funcţii sau
îndeplini activităţi şi în alte domenii, în specialitatea diplomei de licenţă
prevăzută la art. 20 alin. (1) lit. f), care nu sunt în legătură cu atribuţiile
exercitate în calitate de personal de probaţiune din fişa postului.
(7) Personalul de probaţiune este obligat să
înştiinţeze Direcţia de probaţiune cu privire la ocuparea unor funcţii prin
cumul ori cu privire la îndeplinirea unor activităţi, în condiţiile alin. (5)
şi (6), pentru verificarea respectării prevederilor referitoare la
incompatibilităţi şi interdicţii."
44. La articolul 71, după alineatul (2) se introduce
un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) Inspectorul de probaţiune care a
participat la realizarea unei inspecţii într-un serviciu de probaţiune nu va
putea să facă parte din comisia de cercetare a abaterilor disciplinare
constituită pentru a cerceta fapte constatate cu ocazia desfăşurării acelei
inspecţii."
45. La articolul 71, alineatul (3) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(3) Persoana aflată în una dintre situaţiile prevăzute
la alin. (1), (2) sau (21) este obligată să îl înştiinţeze în scris
despre aceasta pe şeful ierarhic superior, în termen de maximum 3 zile
lucrătoare de la data luării la cunoştinţă de existenţa situaţiei de
incompatibilitate."
46. După articolul 71 se introduce un nou articol,
articolul 711, cu următorul cuprins:
„Art. 711. - (1) Personalul de probaţiune
este în conflict de interese dacă se află în una dintre următoarele situaţii:
a) este chemat să rezolve cereri, să ia decizii sau să
participe la luarea deciziilor cu privire la persoane aflate în evidenţa
serviciului de probaţiune cu care are relaţii cu caracter patrimonial;
b) interesele sale patrimoniale, ale soţului, ale
rudelor sale ori ale afinilor săi până la gradul IV inclusiv pot influenţa
deciziile pe care trebuie să le ia în exercitarea funcţiei.
(2) Prevederile art. 71 alin. (3) şi (4) se aplică în
mod corespunzător."
47. La articolul 74 alineatul (1), litera f) se
abrogă.
48. La articolul 74, alineatul (4) se abrogă.
49. Articolul 75 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 75. - (1) Sancţiunea disciplinară prevăzută la
art. 74 alin. (1) lit. a) se poate aplica direct de către şeful serviciului,
pentru consilierii de probaţiune, sau de directorul direcţiei de specialitate,
pentru şefii serviciilor şi inspectorii de probaţiune, în termen de 30 de zile
calendaristice de la data luării la cunoştinţă de săvârşirea abaterii
disciplinare, dar nu mai târziu de un an de la data săvârşirii faptei. Dacă, în
raport cu gravitatea faptei apreciate ca fiind abatere, şeful serviciului de
probatiune sau, după caz, directorul direcţiei de specialitate consideră că se
impune aplicarea unei alte sancţiuni disciplinare, în termen de 30 de zile de
la data luării la cunoştinţă de săvârşirea abaterii disciplinare acesta
sesizează direcţia de specialitate ori, după caz, ministrul justiţiei, în
vederea constituirii comisiei de disciplină.
(2) Sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 74
alin. (1) lit. b)-e) se aplică de ministrul justiţiei, la propunerea comisiei
de disciplină. Comisiile de disciplină se constituie, prin ordin al ministrului
justiţiei, din reprezentanţi ai direcţiei de specialitate. Dacă procedura
cercetării disciplinare se desfăşoară faţă de un inspector de probatiune, din
comisie face parte şi un reprezentant al Direcţiei resurse umane din cadrul
Ministerului Justiţiei.
(3) Modul de desfăşurare a activităţii comisiei de
disciplină se stabileşte prin regulament aprobat prin ordin al ministrului
justiţiei.
(4) Sancţiunile disciplinare prevăzute la art. 74
alin. (1) lit. b)-f) nu pot fi aplicate decât după cercetarea prealabilă a
faptei săvârşite.
(5) Persoana supusă cercetării disciplinare prealabile
va fi convocată în scris în faţa comisiei de disciplină, în vederea audierii,
precizându-se obiectul, data, ora şi locul întrevederii. Audierea trebuie
consemnată în scris sau înregistrată audio, sub sancţiunea nulităţii.
(6) In cadrul cercetării se vor stabili faptele şi
urmările acestora, împrejurările în care au fost săvârşite, existenţa sau
inexistenţa vinovăţiei, precum şi orice alte date concludente.
(7) In cursul cercetării disciplinare prealabile,
persoana cercetată are dreptul să formuleze şi să susţină toate apărările în
favoarea sa, aducând toate probele pe care le consideră necesare. Ea are
dreptul să cunoască toate actele cercetării.
(8) Refuzul persoanei cercetate de a colabora la
derularea cercetării disciplinare prealabile se constată prin proces-verbal şi
nu împiedică finalizarea acesteia.
(9) Cercetarea disciplinară prealabilă se finalizează
prin propunerea comisiei adresată ministrului justiţiei privind aplicarea sau
neaplicarea unei sancţiuni disciplinare, avându-se în vedere criteriile
prevăzute la art. 74 alin. (3).
(10) La propunerea comisiei de disciplină, ministrul
justiţiei aplică, prin ordin, una dintre sancţiunile disciplinare prevăzute la
art. 74 alin. (1), în termen de 30 de zile calendaristice de la data
înregistrării propunerii, dar nu mai târziu de un an de la data săvârşirii
faptei."
50. Articolul 76 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 76. - (1) Ordinul sau decizia prin care s-a
aplicat sancţiunea disciplinară se comunică persoanei sancţionate în termen de
5 zile de la data emiterii.
(2) Impotriva sancţiunii disciplinare aplicate
potrivit prevederilor art. 75 alin. (1) persoana în cauză poate face
contestaţie la directorul direcţiei de specialitate sau, în cazul în care
sancţiunea a fost aplicată de directorul Direcţiei de probatiune, la ministrul
justiţiei, în termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei prin care s-a
aplicat sancţiunea. Soluţionarea contestaţiei se face în termen de 30 de zile
de la depunerea acesteia.
(3) Ordinul sau decizia de sancţionare se ataşează
dosarului profesional al angajatului.
(4) Persoana nemulţumită de sancţiunea aplicată se
poate adresa instanţei de judecată competente, potrivit legii."
Art. II. - Personalul care, la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe, este încadrat pe funcţiile de consilier de
probatiune, şef serviciu şi inspector de probatiune se consideră că
îndeplineşte condiţiile legale pentru ocuparea funcţiilor în care este numit şi
îşi păstrează gradul profesional deţinut.
Art. III. - Personalul încadrat în funcţia de şef
serviciu se consideră învestit în funcţie pe un mandat de 4 ani, de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.
Art. IV. - In cuprinsul legislaţiei, expresiile
„personal din serviciile de probatiune" sau, după caz, „angajaţii din
serviciile de probatiune" se înlocuiesc cu expresia „personal de
probatiune", cu excepţia situaţiilor în care prevederea legală are în
vedere doar personalul serviciilor de probatiune organizate pe lângă fiecare
tribunal.
Art. V. - Prezenta ordonanţă transpune prevederile
Directivei 2005/36/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7
septembrie 2005 privind recunoaşterea calificărilor profesionale, publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 255 din 30 septembrie 2005.
Art. VI. - Legea nr. 123/2006 privind statutul
personalului din serviciile de probatiune, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 407 din 10 mai 2006, cu modificările şi completările
aduse prin prezenta ordonanţă, se va republica după aprobarea acesteia prin
lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul justiţiei,
Cătălin Marian Predoiu
Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului,
Daniel Petru Funeriu
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Mihai Constantin Şeitan
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu