ORDIN Nr. 892
din 20 iulie 2006
pentru aprobarea Regulilor
de buna practica de distributie angro a medicamentelor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 653 din 28 iulie 2006
Având în vedere prevederile art. 795 din capitolul VII
„Distribuţia angro a medicamentelor" al titlului XVII „Medicamentul"
din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii,
ţinând seama de Referatul de aprobare al Direcţiei
generale farmaceutică şi aparatură medicală din cadrul Ministerului Sănătăţii
Publice nr. E.N. 2.272 din 20 iulie 2006,
în temeiul Hotărârii Guvernului
nr. 862/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii
Publice,
ministrul sănătăţii publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulile de bună practică de
distribuţie angro a medicamentelor, cuprinse în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentului
ordin, Ordinul ministrului sănătăţii şi familiei nr. 863/2001 pentru aprobarea
Regulilor de bună practică de distribuţie angro a produselor medicamentoase, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 46 din 23 ianuarie 2002, se abrogă.
Art. 3. - Direcţia generală farmaceutică şi aparatură
medicală, precum şi distribuitorii angro de medicamente vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la data de 28 iulie 2006.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
ANEXA
REGULI
de bună practică de distribuţie angro a medicamentelor
Introducere
Prezentele reguli sunt elaborate în baza principiilor
din ghidurile de bună practică de distribuţie elaborate de Comisia Europeană, în
baza prevederilor art. 10 din Directiva Consiliului Comunităţilor Europene
92/25/CEE din 31 martie 1992, înlocuită prin Directiva 2001/83/CE, cu
modificările şi completările ulterioare, după consultarea cu experţii din
domeniul farmaceutic al diferitelor state membre, ghiduri care au fost
publicate în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene pe 1 martie 1994.
Ghidurile urmăresc aplicarea principiilor Directivei
2001/83/CE referitoare, în principal, la:
- necesitatea existenţei controlului asupra întregii
reţele de distribuţie a medicamentelor, de la fabricarea sau importul lor până
la furnizarea către public, pentru a garanta astfel că aceste produse sunt
depozitate, transportate şi manipulate în condiţii adecvate, astfel încât să se
păstreze calitatea pe întregul lanţ de distribuţie;
- necesitatea ca persoanele implicate în distribuţia
angro de medicamente să fie în posesia unei autorizaţii eliberate în acest
scop, care să fie subiectul unor condiţii esenţiale şi ca furnizarea acestor
produse să fie făcută de către distribuitori unor persoane autorizate la rândul
lor, existând obligaţia înregistrării tuturor tranzacţiilor;
- controalele persoanelor şi instituţiilor autorizate
pentru distribuţie angro şi inspecţia sediilor acestora să fie sub responsabilitatea
autorităţii care a eliberat autorizaţia.
CAPITOLUL 1
Asigurarea calităţii distribuţiei angro a medicamentelor
Generalităţi
1.1. Distribuţia angro a
medicamentelor reprezintă totalitatea
activităţilor de procurare, deţinere, livrare sau export de medicamente, cu
excepţia activităţii de eliberare a acestora către public.
1.2. Această activitate se desfăşoară de către
fabricanţi ori depozitele lor, importatori şi distribuitori angro de
medicamente.
1.3. Toate persoanele juridice care desfăşoară
activitate de distribuţie angro de medicamente trebuie să fie autorizate de
Ministerul Sănătăţii Publice; verificările persoanelor autorizate şi
inspectarea spaţiilor se efectuează sub responsabilitatea Ministerului
Sănătăţii Publice.
1.4. Distribuitorii angro de medicamente au obligaţia
de a asigura permanent o gamă adecvată de medicamente, în funcţie de
necesităţile terapeutice din aria în care îşi desfăşoară activitatea, şi de a
livra pe întreg spaţiul respectiv cantităţile solicitate în timpul cel mai
scurt de la primirea comenzii. Aceasta reprezintă o obligaţie de serviciu
public.
1.5. Produsele distribuite de
către distribuitorii angro de medicamente sunt cele pentru care a fost acordată
o autorizaţie de punere pe piaţă, dar şi cele care pot fi distribuite fără o
asemenea autorizaţie, în condiţiile legii.
Principii
1.6. Obiectul Regulilor de
bună practică de distribuţie angro a medicamentelor este asigurarea calităţii
serviciilor de distribuţie şi a calităţii şi siguranţei medicamentelor de-a lungul
întregului lanţ de distribuţie angro.
1.7. Pentru implementarea şi menţinerea unui sistem de
asigurare a calităţii serviciilor şi produselor este responsabil tot
personalul.
1.8. Principiile care conduc la realizarea acestui
obiectiv trebuie să cuprindă următoarele:
a) depozitarea, manipularea şi livrarea
medicamentelor se fac în aşa fel încât calitatea acestora să se păstreze pe
toată perioada de valabilitate;
b) responsabilităţile conducerii depozitului sunt
definite clar, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
c) rotaţia stocurilor se face prin aplicarea regulii
„primul intrat -primul ieşit", ţinându-se seama de termenul de
valabilitate, şi se controlează permanent;
d) produsele distribuite trebuie să aibă o durată de
valabilitate suficientă pentru a fi utilizate în siguranţă de pacienţi;
e) spaţiile de depozitare trebuie să fie sigure şi
protejate;
f) condiţiile de conservare trebuie să fie respectate
în orice moment, inclusiv în cursul transportului;
g) medicamentele sunt livrate destinatarului în
termenele stabilite între părţi;
h) toate operaţiunile sunt descrise în proceduri care
trebuie respectate, actualizate şi făcute cunoscute personalului;
i) trebuie să existe un sistem care să asigure
urmărirea şi regăsirea unui produs pe tot parcursul circulaţiei sale;
j) trebuie să se stabilească un plan de urgenţă
specific, în care să fie cuprinse proceduri de rechemare sau/şi de retragere;
k) se efectuează autoinspecţii în scopul controlării
modului de aplicare şi de respectare a Regulilor de bună practică de
distribuţie angro a medicamentelor;
l) personalul trebuie să fie
pregătit şi instruit corespunzător;
m) trebuie să existe spaţii, echipamente şi mijloace de
transport corespunzătoare pentru manipularea, depozitarea şi transportul
medicamentelor;
n) trebuie să existe proceduri şi instrucţiuni clare;
o) documentele aferente activităţii
angro trebuie să fie ţinute în ordine, astfel încât accesul la informaţii să
fie realizat uşor;
p) spaţiile pentru distribuţia medicamentelor trebuie
să fie amplasate, concepute, construite şi întreţinute astfel încât să asigure
securitatea şi funcţionabilitatea în condiţii optime a activităţii de
distribuţie angro a medicamentelor.
CAPITOLUL 2
Personalul
2.1. Trebuie stabilită organigrama societăţii
comerciale şi a fiecărui punct de lucru, pe baza căreia să se poată identifica
responsabilităţile activităţii farmaceutice.
2.2. Posturile-cheie sunt, în principal, cele de
farmacist-şef şi de persoană calificată; aceste posturi trebuie să fie ocupate
de personal angajat permanent, cu timp de lucru integral.
2.3. Sarcinile personalului trebuie să fie detaliate în fişele postului.
2.4. Persoanele care ocupă posturi de răspundere
trebuie să fie învestite cu autoritatea necesară pentru exercitarea funcţiei,
pe baza deciziei conducerii societăţii comerciale.
2.5. Funcţiile pot fi delegate unor înlocuitori
desemnaţi, care posedă o calificare echivalentă.
2.6. Responsabilităţile vor fi astfel repartizate
încât să nu apară omisiuni şi suprapuneri.
2.7. Fiecare sediu/sedii al/ale depozitelor de
medicamente trebuie să dispună de personal cu pregătire adecvată şi în număr
suficient pentru a îndeplini sarcinile date.
2.8. Toţi membrii personalului trebuie să primească o
instruire prealabilă şi continuă, adaptată activităţilor care le sunt
încredinţate.
2.9. Personalul trebuie să cunoască şi să aplice
Regulile de bună practică de distribuţie angro a medicamentelor.
2.10. Independent de sarcinile farmacistului-şef,
menţionate în legislaţie, activitatea farmaciştilor în cadrul bunelor practici
de distribuţie angro se poate exercita în următoarele
domenii:
a) informarea şi instruirea personalului;
b) cunoaşterea şi implementarea Regulilor de bună
practică de distribuţie angro a medicamentelor;
c) respectarea regulilor de igienă şi de securitate;
d) condiţiile de aprovizionare şi stocare a medicamentelor;
e) modalităţile de pregătire şi expediţie a comenzii;
f) păstrarea şi arhivarea documentaţiei;
g) implementarea autoinspecţiei (audit intern);
h) urmărirea medicamentelor din momentul aprovizionării
până la livrare;
i) gestiunea şi urmărirea medicamentelor care sunt
supuse unor reglementări speciale (stupefiante, psihotrope etc);
j) supravegherea repunerii în circulaţie a medicamentelor
fără defecte, care au făcut obiectul unui retur.
2.11. Formarea profesională a personalului la nivelul
depozitului de medicamente face parte din ansamblul Regulilor de bună practică
de distribuţie angro a medicamentelor, în sensul asigurării unei instruiri
teoretice şi practice adecvate sarcinilor atribuite.
2.12. Formarea profesională interesează toate categoriile de personal.
2.13. O atenţie specială trebuie acordată instruirii
iniţiale a personalului nou-angajat sau personalului căruia i' se atribuie o
sarcină nouă.
2.14. Instruirea trebuie să se desfăşoare continuu,
iar eficacitatea acesteia trebuie să se evalueze periodic.
2.15. Toate programele de instruire care ar putea
influenţa calitatea distribuţiei trebuie să fie aprobate de persoana
calificată.
2.16. Participarea personalului la instruire se
consemnează şi se înregistrează.
2.17. Igiena personalului se constituie ca program
special de instruire.
2.18. Interdicţia de a mânca, de a bea sau de a fuma
în zonele destinate depozitării ori unde se efectuează distribuţia trebuie să
fie adusă la cunoştinţă personalului, să fie afişată şi controlată.
CAPITOLUL 3
Spaţii şi echipamente
Principii
3.1. Spaţiile şi echipamentele trebuie să fie
situate, concepute, construite, adaptate şi întreţinute într-un mod care să
asigure siguranţa în exploatare şi care să convină cel mai bine organizării şi
desfăşurării activităţilor.
3.2. Concepţia, planul, amenajarea şi utilizarea
acestora trebuie să tindă spre eliminarea riscurilor de eroare şi să permită o
curăţare şi o întreţinere care să garanteze buna conservare a medicamentelor.
Spaţii
3.3. Clădirile trebuie să dispună de un volum global
de spaţii destinate depozitării şi zonelor de pregătire a comenzilor,
suficiente pentru a răspunde exigenţelor activităţii.
3.4. Iluminatul, temperatura, umiditatea şi
ventilaţia trebuie să fie astfel asigurate încât să nu afecteze medicamentele
depozitate.
3.5. Spaţiile trebuie echipate pentru a asigura
protecţia produselor împotriva riscului de furt.
3.6. Spaţiile de depozitare trebuie să aibă
dimensiuni suficiente pentru păstrarea în ordine a diferitelor categorii de
produse: produse disponibile pentru comercializare, produse returnate,
rechemate, în carantină, produse care trebuie păstrate în anumite condiţii
particulare (temperatură, umiditate, lumină) sau care necesită evidenţe
specifice conform legislaţiei în vigoare.
3.7. Zonele de recepţie şi de expediţie trebuie să
protejeze medicamentele de intemperii în timpul manipulării şi să fie distincte
faţă de zona de depozitare.
3.8. Spaţiile trebuie să fie astfel amenajate încât
să permită o circulaţie logică şi uşoară a produselor în scopul evitării
confuziilor şi pentru a permite rotaţia stocurilor.
3.9. Spaţiile trebuie să fie întreţinute cu grijă
pentru a evita depunerea de praf, murdărie, pătrunderea insectelor şi a
animalelor rozătoare.
3.10. Lucrările de întreţinere şi reparaţii trebuie
realizate astfel încât să nu afecteze calitatea produselor.
3.11. Curăţenia trebuie făcută conform unor proceduri
scrise.
3.12. Spaţiile pentru odihnă şi masă, vestiarele şi
grupurile sanitare trebuie să fie separate de cele destinate recepţiei,
depozitării şi expediţiei.
3.13. Persoanele neautorizate de conducerea
societăţii comerciale nu au acces în incinta depozitului de medicamente.
3.14. Depozitarea direct pe podea trebuie evitată.
3.15. Produsele trebuie să
fie păstrate astfel încât calitatea acestora să nu fie modificată de
vecinătatea cu alte produse care fac obiectul distribuţiei angro.
3.16. Organizarea stocurilor trebuie să permită
rotaţia acestora după principiul „primul intrat-primul ieşit", ţinând cont
de data expirării. Produsele trebuie să fie localizate după o procedură
determinată.
3.17. Mişcarea produselor aflate în depozit în
carantină trebuie să fie efectuată în conformitate cu o procedură bine
stabilită.
3.18. Dacă produsele depozitate sunt supuse unor
condiţii speciale de păstrare, acestea se vor respecta întocmai pentru a evita
riscul deteriorării din cauza luminii, umidităţii şi temperaturii.
3.19. Temperatura trebuie controlată şi înregistrată
periodic pe parcursul zilei. Inregistrările temperaturii trebuie să fie
examinate periodic.
3.20. Când se cer condiţii de temperatură specifice,
spaţiile de depozitare trebuie să fie echipate cu instrumente de înregistrare a
temperaturii şi/sau cu alte dispozitive care să indice momentul în care au fost
respectate limitele impuse de temperatură, precum şi perioada pentru care
acestea nu au fost respectate.
3.21. Sistemul de reglare a temperaturii trebuie să
permită menţinerea tuturor zonelor spaţiului de depozitare în limitele de
temperatură cerute.
3.22. Inregistrările temperaturii trebuie să fie
păstrate, de preferinţă, pe o durată de cel puţin 3 ani şi, în orice caz, în
concordanţă cu termenul de valabilitate al produselor.
3.23. Camerele şi echipamentele frigorifice destinate
depozitării medicamentelor trebuie să fie rezervate exclusiv acestui scop.
3.24. Medicamentele stupefiante şi psihotrope trebuie
să fie păstrate şi depozitate în loc separat, protejat contra efracţiei prin
sisteme de alarmă sau de securitate întărită.
3.25. In spaţiile destinate
depozitării medicamentelor stupefiante şi psihotrope nu se pot depozita alte
produse sau obiecte, cu excepţia documentelor prevăzute pentru distribuţia
acestora.
3.26. Produsele identificate ca necorespunzătoare
pentru distribuţie din diverse cauze trebuie izolate într-un spaţiu destinat,
pentru a nu fi confundate şi distribuite.
3.27. Produsele care au termenul de valabilitate
depăşit nu pot fi distribuite. Acestea trebuie retrase din stoc şi izolate.
Echipamente şi materiale
3.28. Materialele şi
echipamentele necesare depozitării, manipulării, ambalării şi livrării
produselor trebuie să fie concepute, instalate şi întreţinute astfel încât să
confere siguranţă maximă pentru personal şi produse.
3.29. Intreţinerea echipamentelor trebuie să facă
obiectul unor proceduri scrise.
3.30. Materialul de spălare şi curăţare trebuie să
fie ales şi utilizat astfel încât să nu devină o sursă de deteriorare sau de
contaminare a produselor.
3.31. Aparatele de măsură şi dispozitivele de control
trebuie să fie etalonate şi verificate de instituţii abilitate, la intervale
periodice. Controalele acestor aparate şi dispozitive trebuie să fie
înregistrate, iar procesele-verbale să fie păstrate o perioadă de cel puţin 3
ani.
Sisteme informatice
3.32. Toate sistemele informatice trebuie să fie
validate de utilizator. Orice modificare a unui sistem sau program informatic
trebuie să fie validată şi înregistrată.
3.33. Datele nu trebuie să fie introduse sau
modificate decât de persoane autorizate. Pentru aceasta trebuie să existe o
procedură scrisă care să determine condiţiile prin care se autorizează
accesul la sistemul informatic.
3.34. Datele stocate în sistemul informatic trebuie să
fie protejate împotriva pierderii sau alterării prin transfer pe suport
magnetic, hârtie sau altă modalitate. Datele astfel salvate trebuie să fie
păstrate în siguranţă.
3.35. Sistemul informatic pentru
evidenţa medicamentelor stupefiante şi psihotrope trebuie să fie distinct, să
nu fie uşor de accesat şi modificat de persoane neautorizate; evidenţa acestor
categorii de medicamente se ţine în mod obligatoriu şi pe registre de evidenţă
speciale, astfel cum prevede legislaţia specifică.
3.36. In caz de funcţionare anormală sau de oprire a
sistemului informatic trebuie prevăzute măsuri adecvate de reabilitare sau de
înlocuire.
CAPITOLUL 4
Aprovizionarea, recepţia, depozitarea şi manipularea
medicamentelor
Aprovizionarea
4.1. Distribuitorii angro de medicamente nu pot
depozita şi distribui decât medicamente pentru care producătorul sau alt
furnizor certifică faptul că acestea răspund exigenţelor prevăzute în autorizaţia
de punere pe piaţă.
4.2. Distribuitorii pot stoca
şi medicamente care sunt în carantină, sub rezerva că distribuţia acestora se
va efectua după ce producătorul sau importatorul a obţinut toate avizele
necesare.
4.3. Persoana calificată se asigură că medicamentele
care fac obiectul distribuţiei angro corespund reglementărilor în vigoare şi,
în mod special, că au obţinut autorizaţiile şi înregistrările necesare.
4.4. Persoana calificată trebuie să se asigure că
furnizorii de medicamente dispun de autorizaţiile şi/sau de avizele specifice
acordate de autorităţile administrative competente.
Recepţia, depozitarea şi manipularea medicamentelor
4.5. Operaţiunile de recepţie, depozitare şi
manipulare a medicamentelor trebuie să se facă după instrucţiuni sau proceduri
scrise.
4.6. Aceste operatiuni au ca
obiect, în special, verificarea conformităţii produselor recepţionate cu
documentele însoţitoare, termenele de valabilitate, absenţa deteriorărilor
aparente.
4.7. Medicamentele supuse unor condiţii speciale de
păstrare trebuie să fie identificate şi depozitate imediat, în conformitate cu
instrucţiunile scrise, reglementările specifice şi cu procedurile care le sunt
aplicabile.
4.8. Informaţiile înregistrate cu privire la
tranzacţiile de intrare trebuie să fie clare şi uşor accesibile.
4.9. Documentele care
însoţesc intrarea produselor în gestiunea depozitului trebuie sa permită
regăsirea originii fiecărui produs prin menţionarea numărului seriei sau al
lotului acestuia.
4.10. Produsele deteriorate, precum şi cele cu vicii
ascunse trebuie să fie izolate din stocul produselor în circulaţie şi, dacă nu
pot fi distruse imediat, trebuie depozitate într-o zonă clar delimitată, astfel
încât să nu poată fi distribuite din greşeală sau să nu afecteze calitatea
altor produse.
4.11. Toate tipurile de
defecte constatate trebuie să facă obiectul unor sesizări care vor fi transmise
furnizorilor într-un termen care să le permită acestora luarea de măsuri rapide
de remediere în conformitate cu cerinţele de calitate.
CAPITOLUL 5
Preluarea, pregătirea şi livrarea comenzilor
5.1. Operaţiunile de preluare, pregătire, ambalare şi
livrare a comenzilor trebuie să se facă după proceduri sau instrucţiuni scrise.
5.2. Distribuitorul trebuie să dispună de mijloace tehnice
adecvate şi de o procedură care să permită identificarea beneficiarului şi
asigurarea că o comandă este primită şi înregistrată în totalitate.
5.3. Distribuitorul trebuie să se asigure că
beneficiarii medicamentelor ce urmează să fie distribuite dispun de
autorizaţiile eliberate de autorităţile administrative competente.
5.4. In acest sens trebuie să se întocmească o
procedură care să descrie modul de verificare a existenţei la beneficiar a
autorizaţiilor menţionate.
5.5. Comenzile trebuie pregătite şi ambalate astfel
încât să asigure calitatea medicamentelor.
5.6. In mod special se recomandă îndeplinirea
următoarelor cerinţe:
a) menţinerea integrităţii produsului;
b) verificarea termenelor de valabilitate;
c) prevenirea deteriorărilor, furturilor şi
deturnărilor;
d) eliminarea efectelor
nefaste ale căldurii, frigului, luminii, umidităţii şi a oricărui factor de
mediu susceptibil să afecteze calitatea medicamentelor;
e) protejarea medicamentelor supuse unor condiţii
speciale de păstrare prin ambalare adecvată şi semnalarea acestora;
f) respectarea reglementărilor specifice anumitor
medicamente.
5.7. Informaţiile înregistrate cu privire la
tranzacţiile de livrare efectuate trebuie să fie clare şi uşor accesibile.
5.8. Documentele care însoţesc ieşirea produselor din
gestiunea depozitului de medicamente trebuie să permită regăsirea originii
fiecărui produs prin menţionarea numărului seriei acestuia.
5.9. In caz de urgenţă, dar fără a se prejudicia
dispoziţiile specifice aplicabile activităţii de distribuţie, toţi
distribuitorii angro trebuie să poată face livrări în termenul cel mai scurt.
5.10. Medicamentele trebuie să fie transportate în
condiţii care să asigure menţinerea calităţii acestora, astfel încât:
a) să se asigure identificarea expeditorului şi a
destinatarului;
b) să se păstreze integritatea modului de
condiţionare a medicamentelor;
c) să se prevină deteriorările, furturile şi
deturnările medicamentelor;
d) să se asigure protecţia împotriva căldurii,
frigului, luminii, umidităţii excesive şi împotriva microorganismelor,
paraziţilor şi animalelor rozătoare.
5.11. Pentru transportul medicamentelor a căror
depozitare necesită condiţii speciale de păstrare se vor utiliza echipamente şi
mijloace de transport adecvate, în conformitate cu specificaţiile producătorului.
5.12. Livrarea medicamentelor se poate face numai în
spaţiile beneficiarilor autorizaţi în acest scop de autorităţile administrative
competente.
5.13. Dacă transportul este efectuat de o altă
societate comercială decât cea a distribuitorului angro, trebuie să existe un
contract prealabil, care să cuprindă obligaţiile în legătură cu transportul şi
livrarea menţionate mai sus.
CAPITOLUL 6
Returnarea medicamentelor fără defecte, reclamaţii,
rechemări şi retrageri, produse contrafăcute, distrugere
Returnarea medicamentelor fără defecte
6.1. Medicamentele fără defecte care au fost
returnate distribuitorului de către destinatar nu trebuie să fie redistribuite
până când nu se ia o decizie de repunere în circulaţie a acestora, în baza unei
proceduri scrise.
6.2. Medicamentele supuse unor condiţii speciale de
păstrare nu pot fi repuse în stoc, mai ales produsele termolabile.
6.3. Medicamentele, altele decât cele de la pct. 6.2,
nu pot fi repuse în circulaţie decât după ce o persoană abilitată a verificat,
în special, dacă:
a) condiţiile în care au fost păstrate şi manipulate
au fost cele adecvate;
b) termenul de valabilitate este încă suficient;
c) ambalajul de origine este intact.
6.4. Operaţiunea de returnare se poate efectua cu
avizul farmacistului-şef al beneficiarului acestui retur, al fabricantului sau
importatorului, după caz.
6.5. Medicamentele returnate şi deciziile luate cu
privire la acestea trebuie să fie înregistrate.
Reclamaţii referitoare la calitatea medicamentelor
6.6. Reclamaţia cu privire la
calitatea unui medicament trebuie înregistrată şi adusă la cunoştinţa
furnizorului, dacă obiectul reclamaţiei relevă responsabilitatea acestuia.
6.7. Trebuie elaborată o procedură scrisă în care să
se descrie condiţiile de înregistrare a reclamaţiei şi de transmitere a
informaţiilor cuprinse în reclamaţie şi în care să se nominalizeze b persoană
responsabila cu această activitate.
6.8. Toate deciziile şi măsurile luate trebuie să fie
aduse la cunoştinţa farmâcistului-şef.
Rechemări şi retrageri
6.9. Distribuitorul angro de medicamente trebuie să
îşi alcătuiască un sistem propriu, care să îi permită rechemarea şi retragerea
rapidă şi eficace de pe piaţă a oricărui produs defectuos sau suspectat de a fi
defectuos.
6.10. Distribuitorii angro
de medicamente de pe teritoriul naţional sau cei care lucrează pentru export
trebuie să contribuie la buna derulare a operaţiunilor atât pentru informarea
beneficiarilor, cât şi pentru returnarea medicamentelor.
6.11. In cadrul sistemului de rechemare şi retragere, modalitatea de înregistrare a livrărilor
trebuie să permită căutarea, contactarea şi informarea cât mai rapid posibil a
tuturor beneficiarilor şi destinatarilor potenţiali ai unui produs, aflaţi pe
teritoriul naţional sau în străinătate.
6.12. Persoana calificată trebuie să numească un
responsabil pentru coordonarea activităţii de rechemare şi retragere.
6.13. Pentru realizarea operaţiunii de rechemare
trebuie să fie întocmite procedurile care vor specifica faptul că deciziile de
rechemare trebuie să poată să fi realizate cât mai rapid posibil şi în orice
moment.
6.14. Medicamentele care fac obiectul unei rechemări
trebuie să fie retrase imediat din stocul produselor destinate livrării.
6.15. Toate operaţiunile de retragere trebuie să fie
înregistrate în momentul efectuării acestora.
6.16. Medicamentele returnate ca urmare a rechemărilor
din cauza unei neconformitaţi trebuie să fie păstrate separat, într-o zonă
sigură şi identificată. Medicamentele din această zonă nu pot fi puse în
circulaţie până nu se ia o decizie cu privire la destinaţia lor.
Produse contrafăcute
6.17. Produsele contrafăcute, reperate în reţeaua de
distribuţie, trebuie să fie păstrate separat de alte
produse, pentru a evita confuziile.
6.18. Orice recepţie a unui produs contrafăcut
trebuie să fie înregistrată în momentul execuţiei.
6.19. Aceste produse trebuie să fie identificate
printr-o menţiune care să indice cu claritate că nu trebuie comercializate.
6.20. Autorităţile competente, titularul autorizaţiei
de punere pe piaţă' a produsului original sau beneficiarul trebuie informat'
neîntârziat.
Distrugerea
6.21. Medicamentele inutilizabile trebuie să fie distruse,
cu respectarea reglementărilor legale în vigoare.
6.22. Medicamentele care vor fi distruse şi operaţiunile de distrugere trebuie să facă obiectul unei
înregistrări'.
CAPITOLUL 7
Documente
7.1. Distribuitorul angro de medicamente trebuie să
deţină, în principal, următoarele documente:
a) registre şi documente obligatorii referitoare la
evidenţa medicamentelor supuse unor reglementări speciale;
b) lista proprie cuprinzând furnizorii de medicamente
autorizaţi de Ministerul Sănătăţii Publice;
c) lista proprie cuprinzând unităţile beneficiare,
autorizate de Ministerul Sănătăţii Publice;
d) facturi;
e) înregistrarea operaţiunilor referitoare la
mişcarea produselor în şi din depozit;
f) documente privind calitatea medicamentelor;
g) documente referitoare la funcţionarea unităţii
(autorizaţii, proceduri, instrucţiuni scrise, înregistrări care privesc toate
operaţiunile desfăşurate în unitate, precum şi alte operaţiuni care sunt
susceptibile de a avea un efect asupra calităţii medicamentelor sau activităţii
de distribuţie);
h) lista proprie cuprinzând medicamentele distribuite;
i) raportări periodice către autorităţile competente;
j) documente financiare.
7.2. Toate documentele trebuie să poată fi puse la
dispoziţie autorităţilor competente pe parcursul întregii durate legale de
deţinere.
7.3. Documentele fac parte integrantă din sistemul de
asigurare a calităţii şi permit eliminarea riscului de omisiune, confuzie sau
eroare indus de comunicarea orală.
7.4. Trebuie elaborate proceduri scrise, referitoare
mai ales la:
a) aprovizionarea cu medicamente şi recepţia acestora;
b) pregătirea comenzilor,
precum şi livrarea medicamentelor;
c) punerea în practică a eliberării produselor aflate
în carantină;
d) urmărirea medicamentelor supuse unor reglementări
speciale;
e) delegarea responsabilităţilor de către persoanele
numite;
f) accesul în depozit şi
protecţia acestuia;
g) distrugerea medicamentelor expirate;
h) expediţia produselor;
i) rechemări, returnări şi reclamaţii;
j) întreţinerea şi curăţenia spaţiilor şi a
echipamentelor;
k) realizarea autoinspecţiilor;
l) validări.
7.5. Titlul, natura şi
obiectul documentelor trebuie să fie indicate cu claritate, astfel încât să fie
uşor de citit şi de înţeles.
7.6. Documentele trebuie să fie:
a) concepute, pregătite, revizuite, distribuite şi
actualizate cu acurateţe;
b) aprobate, semnate şi
datate de către persoane autorizate;
c) prezentate şi paginate într-un mod care să permită
deosebirea originalelor de copii;
d) uşor accesibile persoanelor interesate.
7.7. Documentele pentru care nu există alte prevederi
legale privind durata de arhivare se păstrează minimum 3 ani.
CAPITOLUL 8
Autoinspecţia
8.1. Autoinspecţia este operaţiunea care are drept scop determinarea conformităţii sau
neconformitaţii activităţii cu bunele practici şi propunerea, după caz, de
masuri corective necesare.
8.2. Autoinspecţiile trebuie să fie efectuate la
intervale periodice, conform unor proceduri scrise, de către persoane
competente, desemnate în acest scop.
8.3. Toate autoinspecţiile se finalizează cu un
raport adresat conducerii societăţii comerciale, care menţionează observaţiile
efectuate şi, dacă este cazul, propune măsurile corective.
8.4. Măsurile corective trebuie să fie puse în
aplicare şi verificate de farmacistul-şef şi de conducerea societăţii
comerciale.
CAPITOLUL 9
Terminologie
In înţelesul prezentului document, termenii şi
noţiunile folosite au următoarele semnificaţii:
- autoritate competentă - Ministerul Sănătăţii Publice, înfiinţat prin Hotărârea Guvernului
nr. 862/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii
Publice;
- asigurarea calităţii - ansamblul de acţiuni prestabilite şi sistematice, necesare pentru a
asigura că un produs sau un serviciu va satisface normele de calitate impuse;
- carantină - păstrarea produselor medicamentoase într-o zonă specială, separată
fizic sau prin alte mijloace eficiente, în aşteptarea unei decizii în ceea ce
priveşte utilizarea sau neutilizarea lor;
- lot de fabricaţie - cantitatea definită şi care poate fi considerată omogenă dintr-o
materie primă, dintr-un material de ambalare sau dintr-un produs finit,
obţinută printr-un proces sau printr-o serie de procese. In cazul unui proces
de producţie continuu, un lot de fabricaţie poate fi definit ca fiind
cantitatea produsă într-un interval de timp determinat;
- număr de serie - combinaţia caracteristică de
cifre şi/sau de litere, care identifică în mod specific o serie;
- produs contrafăcut - produsul copiat în mod fraudulos;
- produs finit - produsul
obţinut după un proces de fabricaţie complet, acesta fiind produsul ce urmează
să fie comercializat;
- procedură - descrierea operaţiunilor care trebuie efectuate, a precauţiilor
care trebuie luate şi a măsurilor care trebuie aplicate şi care sunt direct sau
indirect legate de distribuţia corectă a produselor medicamentoase;
- retragere - decizia
luată pentru retragerea de pe piaţă a uneia sau mai multor serii de produse
medicamentoase şi procedura de punere în aplicare a acestei decizii;
- rechemare - procedura
privind retragerea de pe piaţă a unui produs;
- returnare - înapoierea
la producător sau la distribuitor a unui produs medicamentos care a fost pus pe
piaţă;
- serie - cantitatea
definită dintr-o materie primă, material de ambalare ori produs prelucrat
într-un singur proces sau serie de procese, astfel încât să poată fi
considerată omogenă;
- sistem informatic - sistemul
care include introducerea de date, prelucrarea electronică şi furnizarea informaţiei
destinate a fi utilizată;
- urmărirea produsului
(trasabilitate) - capacitatea de a regăsi
istoricul, utilizarea şi localizarea unui produs pus pe piaţă prin intermediul
unei identificări înregistrate;
- validare - operaţiunea
prin care se demonstrează că orice procedură, proces, echipament, material,
activitate sau sistem utilizat pentru asigurarea calităţii conduce în mod real la rezultatele prestabilite.