DECIZIE Nr. 447 din 15 septembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin.
(5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul
National Anticoruptie
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 879 din 30 septembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 28 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie, modificata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 24/2004, aprobata si modificata prin Legea nr.
601/2004, devenit art. 28 alin. (5), exceptie ridicata de Ivascu Sabin,
Barbantan Lucia, Popescu Norel, Nicolae Mirela, Crivineanu Grigore, Dumitrascu
Sever, Micu Patru, Mihai Fulga, Curelea Ion, Stoenescu Cristina, Nisulescu
Dorina, Pavelescu Cornel, Orfescu Aristica, Negreanu Victoria, Tamblac Ionela,
Ghenciu Mariana, Iordache Mariana, Sfintescu Liliana, Paun Sanda, Tudor
Eugenia, Ghenciu Petria, Baluta Clara Daniela, Chis Titi, Burtea Cristina,
Geamana Alexandru, Barbulescu Adi, Bejinaru Florica, Popa Statie, Radoslav
Narcisa, Dragomir Liliana, Radu Gheorghe, Novacescu Virginia, Pavelescu Anica,
Stancu Marian, Acsinte Mihai, Arbanasi Petrica si Popescu Cerasela in Dosarul
nr. 1.525/2005 al Tribunalului Mehedinti - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Presedintele Curtii Constitutionale dispune sa se faca apelul si in Dosarul
nr. 506D/2005, care are ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate,
ridicata in fata Tribunalului Mehedinti - Sectia civila de Baran Lona, Birau
Monica si Grecescu Cristian in Dosarul nr. 1.237/2005.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Presedintele Curtii Constitutionale dispune sa se faca apelul si in Dosarul
nr. 553D/2005, care are ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate,
ridicata in fata Tribunalului Cluj - Sectia litigii de munca, asigurari sociale
si contencios administrativ de Andries Dorel, Ban Tiberiu, Metes Dorel, Lukacs
Emil si Pop Marius Liviu in Dosarul nr. 2.556/2005.
La apelul nominal raspunde Ministerul Apararii Nationale, prin consilier
Manea Romelia. Lipsesc celelalte parti, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor, avand in vedere
obiectul identic al exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
Reprezentantul Ministerului Apararii Nationale nu se opune conexarii
dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea cauzelor.
In temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, Curtea dispune
conexarea dosarelor nr. 506D/2005 si nr. 553D/2005 la Dosarul nr. 473D/2005,
care este primul inregistrat.
Avand cuvantul, reprezentantul Ministerului Apararii Nationale pune
concluzii pentru respingerea exceptiei. Apreciaza in acest sens ca dispozitiile
de lege criticate nu incalca egalitatea in drepturi a cetatenilor, intrucat
acestea se aplica in mod egal tuturor persoanelor aflate in aceeasi situatie
juridica. De asemenea, arata ca autorii exceptiei solicita completarea sau
modificarea legii, atributie ce nu intra in competenta Curtii Constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca fiind inadmisibila. In acest sens arata ca, in conformitate cu dispozitiile
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, instanta de contencios constitutional
nu poate completa sau modifica o prevedere legala.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 8 aprilie 2005, pronuntate de Tribunalul Mehedinti -
Sectia civila in dosarele nr. 1.525/2005 si nr. 1.237/2005, si prin Incheierea
din 30 mai 2005, pronuntata de Tribunalul Cluj - Sectia litigii de munca,
asigurari sociale si contencios administrativ in Dosarul nr. 2.556/2005, Curtea
Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 28 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie, modificata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 24/2004, aprobata si modificata prin Legea nr.
601/2004, devenit art. 28 alin. (5), exceptie ridicata de Ivascu Sabin,
Barbantan Lucia, Popescu Norel, Nicolae Mirela, Crivineanu Grigore, Dumitrascu
Sever, Micu Patru, Mihai Fulga, Curelea Ion, Stoenescu Cristina, Nisulescu
Dorina, Pavelescu Cornel, Orfescu Aristica, Negreanu Victoria, Tamblac Ionela,
Ghenciu Mariana, Iordache Mariana, Sfintescu Liliana, Paun Sanda, Tudor
Eugenia, Ghenciu Petria, Baluta Clara Daniela, Chis Titi, Burtea Cristina,
Geamana Alexandru, Barbulescu Adi, Bejinaru Florica, Popa Statie, Radoslav
Narcisa, Dragomir Liliana, Radu Gheorghe, Novacescu Virginia, Pavelescu Anica,
Stancu Marian, Acsinte Mihai, Arbanasi Petrica, Popescu Cerasela, Baran Lona,
Birau Monica, Grecescu Cristian, Andries Dorel, Ban Tiberiu, Metes Dorel,
Lukacs Emil si Pop Marius Liviu in cauze ce au ca obiect pretentii pentru
drepturi salariale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca
dispozitiile legale criticate, prevazand acordarea sporului de 30% la
indemnizatia lunara numai anumitor magistrati, care participa la solutionarea
cauzelor ce au ca obiect infractiuni de coruptie, au caracter discriminatoriu si
incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie. In realitate, toti
judecatorii si procurorii desfasoara o activitate la fel de complexa,
repartizarea spre solutionare a unor cauze privind fapte de coruptie este cu
totul aleatorie, fara a avea la baza o pregatire ori o specializare anume.
Faptul ca repartizarea spre solutionare a cauzelor se face de conducerile
instantelor, determina ca si acordarea sporului la indemnizatie sa depinda de
vointa acestora, ceea ce aduce atingere principiului independentei
judecatorilor consacrat de art. 124 alin. (3) din Constitutie.
Tribunalul Mehedinti - Sectia civila apreciaza ca exceptia ridicata este
intemeiata, deoarece acordarea unor drepturi salariale numai anumitor
judecatori provoaca serioase inechitati cu caracter discriminatoriu si lezeaza
principiul independentei judecatorilor.
Tribunalul Cluj - Sectia litigii de munca, asigurari sociale si contencios
administrativ considera ca dispozitiile art. 28 alin. (5) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/2002 incalca prevederile constitutionale privind
egalitatea in drepturi, intrucat solutionarea cauzelor de coruptie nu presupune
o specializare anume fata de alte categorii de cauze.
Apreciaza ca prevederile de lege criticate incalca dispozitiile art. 124
alin. (3) din Constitutie, intrucat salarizarea judecatorului depinde de
presedintele instantei, ceea ce presupune un posibil control asupra activitatii
si deciziilor acestuia din partea administratiei instantei.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile
de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca dispozitiile art. 28 alin. (5) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/2002 reprezinta o transpunere in dreptul intern a
unor prevederi internationale privind prevenirea si combaterea coruptiei, pe
care Romania este obligata sa le respecte, ca parte semnatara a conventiilor.
Arata ca prevederile de lege criticate nu instituie nici privilegii si nici
discriminari, ele aplicandu-se in mod egal unei categorii de persoane care se
afla intr-o situatie identica, adica tuturor persoanelor specializate in lupta
impotriva coruptiei, ce functioneaza in cadrul sistemului judiciar.
Arata ca Regulamentul de ordine interioara al instantelor judecatoresti a
fost modificat si completat prin Hotararea nr. 71/2005 a Consiliului Superior
al Magistraturii in ceea ce priveste repartizarea cauzelor. In consecinta,
fiind inlaturat din lege sistemul repartizarii subiective a cauzelor pe
complete, inclusiv pe complete specializate, de catre presedintele instantei,
ramane fara obiect sustinerea autorilor exceptiei privind atingerea adusa
independentei judecatorilor.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale si nu au caracter discriminatoriu, intrucat tratamentul juridic
diferentiat nu este prevazut pentru situatii egale, ci pentru situatii juridice
diferite. Considera ca prevederile art. 124 alin. (3) din Constitutie nu au
incidenta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului si dispozitiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata, potrivit dispozitiilor art.
146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, cu exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
28 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 privind Parchetul
National Anticoruptie, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
24/2004 privind cresterea transparentei in exercitarea demnitatilor publice si
a functiilor publice, precum si intensificarea masurilor de prevenire si
combatere a coruptiei, ordonanta aprobata si modificata prin Legea nr.
601/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.227 din
20 decembrie 2004. Textul art. 28 alin. (4) a fost modificat si renumerotat
dupa cum urmeaza:
- Art. 28 alin. (5): "Personalul prevazut la alin. (1), judecatorii
care compun completele de judecata specializate in infractiunile de coruptie -
potrivit art. 29 din Legea nr. 78/2000, cu modificarile si completarile
ulterioare -, procurorii care participa la judecarea acestor cauze, presedintele,
vicepresedintele, presedintii de sectii si judecatorii Inaltei Curti de Casatie
si Justitie, procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de
Casatie si Justitie, adjunctii sai si procurorii din Parchetul de pe langa
Inalta Curte de Casatie si Justitie beneficiaza de un spor de 40% la
indemnizatia de incadrare bruta lunara. Personalul din Parchetul National
Anticoruptie prevazut la alin. (2) si (3) beneficiaza de un spor de 30% pentru
activitatea specializata de combatere a infractiunilor de coruptie pe care o
desfasoara."
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 16 alin. (1) si art. 124 alin. (3) din Constitutie, care au
urmatorul cuprins:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 124 alin. (3): "Judecatorii sunt independenti si se supun numai
legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca aceasta este inadmisibila si, in consecinta, urmeaza a fi respinsa
pentru urmatoarele considerente:
Art. 28 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2002 prevede
acordarea unui spor la indemnizatia bruta lunara, printre altii, judecatorilor
care compun completele de judecata specializate in infractiunile de coruptie si
procurorilor care participa la judecarea acestor cauze.
Printre masurile de protectie sociala de care beneficiaza salariatii, art.
41 alin. (2) din Constitutie prevede "instituirea unui salariu minim brut
pe tara". In afara de aceasta obligatie constitutionala, este dreptul
legiuitorului sa reglementeze criteriile de determinare a cuantumului
indemnizatiilor sau al salariilor personalului retribuit de la bugetul de stat,
precum si a sporurilor sau adaosurilor la indemnizatiile si salariile de baza.
Astfel, numai legiuitorul poate aprecia si stabili daca si ce anume sporuri sau
adaosuri acorda anumitor categorii de salariati, cu singura conditie ca de
sporurile sau adaosurile prevazute sa beneficieze toti salariatii care se afla
in situatii identice sub toate aspectele functiilor in care sunt incadrati, ale
naturii si volumului activitatii pe care o desfasoara, ale importantei si
riscurilor muncii lor si in privinta oricaror alte elemente specifice.
Prin reglementarea legala criticata, legiuitorul a acordat spor la
indemnizatii magistratilor care participa la judecarea infractiunilor de
coruptie.
Autorii exceptiei nu sunt nemultumiti pentru faptul ca s-au acordat sporuri
la indemnizatie unor categorii de magistrati, ci urmaresc modificarea ori
completarea textului de lege criticat in sensul ca de sporurile respective sa
beneficieze deopotriva toti magistratii. Conform prevederilor art. 2 alin. (3)
din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala nu poate nici modifica si nici
completa prevederea legala supusa controlului.
Curtea constata ca realizarea scopului urmarit de autorii exceptiei de
neconstitutionalitate, acela de a se extinde acordarea sporului la indemnizatia
bruta lunara, prevazuta de dispozitia legala criticata, in beneficiul tuturor
magistratilor, presupune modificarea ori completarea legislatiei, ceea ce intra
in competenta exclusiva a autoritatii legiuitoare.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 28 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
43/2002 privind Parchetul National Anticoruptie, exceptie ridicata in fata
Tribunalului Mehedinti - Sectia civila de Ivascu Sabin, Barbantan Lucia, Popescu
Norel, Nicolae Mirela, Crivineanu Grigore, Dumitrascu Sever, Micu Patru, Mihai
Fulga, Curelea Ion, Stoenescu Cristina, Nisulescu Dorina, Pavelescu Cornel,
Orfescu Aristica, Negreanu Victoria, Tamblac Ionela, Ghenciu Mariana, Iordache
Mariana, Sfintescu Liliana, Paun Sanda, Tudor Eugenia, Ghenciu Petria, Baluta
Clara Daniela, Chis Titi, Burtea Cristina, Geamana Alexandru, Barbulescu Adi,
Bejinaru Florica, Popa Statie, Radoslav Narcisa, Dragomir Liliana, Radu
Gheorghe, Novacescu Virginia, Pavelescu Anica, Stancu Marian, Acsinte Mihai,
Arbanasi Petrica si Popescu Cerasela in Dosarul nr. 1.525/2005 si de Baran
Lona, Birau Monica si Grecescu Cristian in Dosarul nr. 1.237/2005, precum si in
fata Tribunalului Cluj - Sectia litigii de munca, asigurari sociale si
contencios administrativ de Andries Dorel, Ban Tiberiu, Metes Dorel, Lukacs
Emil si Pop Marius Liviu in Dosarul nr. 2.556/2005.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Cristina Toma