ORDIN Nr. 847
din 4 aprilie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea, functionarea si atributiile Colegiului
Central de Disciplina de la nivelul Ministerului Educatiei si Cercetarii si ale
colegiilor de disciplina de la nivelul inspectoratelor scolare
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 283 din 27 aprilie 2007
Având în vedere prevederile Legii învăţământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale Codului de procedură civilă,
în temeiul art. 121 din Legea nr. 128/1997, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 223/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei şi cercetării emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind organizarea,
funcţionarea şi atribuţiile Colegiului Central de Disciplină de la nivelul
Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi ale colegiilor de disciplină de la
nivelul inspectoratelor şcolare, prevăzut în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Incepând cu data
intrării în vigoare a prezentului ordin, se abrogă prevederile Ordinului
ministrului educaţiei şi cercetării pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea, funcţionarea şi
atribuţiile Colegiului Central de Disciplină al Ministerului Educaţiei şi
Cercetării şi ale colegiilor de disciplină de pe lângă inspectoratele şcolare
judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti.
Art. 4. - Secretarul de stat pentru învăţământul
preuniversitar, Direcţia generală management învăţământ preuniversitar,
Direcţia juridic şi control şi inspectoratele şcolare vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Mihail Hărdău
ANEXĂ
REGULAMENT
privind organizarea, funcţionarea şi atribuţiile
Colegiului Central de Disciplină de la nivelul Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi ale colegiilor de
disciplină de la nivelul inspectoratelor şcolare
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentul regulament este elaborat în temeiul
prevederilor art. 121 din Legea nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. - Colegiul Central de Disciplină de la nivelul
Ministerului Educaţiei şi Cercetării (Colegiul) şi colegiile de disciplină de la nivelul inspectoratelor şcolare se
organizează şi funcţionează în conformitate cu prevederile prezentului
regulament.
Art. 3. - (1) Personalul didactic de predare şi de
pregătire/instruire practică, personalul didactic auxiliar, precum şi cel de
conducere, de îndrumare şi control din învăţământ, sancţionat în conformitate
cu prevederile art. 116 lit. d)-f) din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi
completările ulterioare, cu suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a
dreptului de înscriere la un concurs pentru ocuparea unei funcţii didactice
superioare sau pentru obţinerea gradelor didactice ori a unei funcţii de
conducere, de îndrumare şi de control, cu destituirea din funcţia de conducere,
de îndrumare şi de control din învăţământ sau cu desfacerea disciplinară a contractului
individual de muncă, are dreptul de a contesta decizia de sancţionare, în
termen de 15 zile de la comunicare, la Colegiu, conform art. 122 alin. (2) teza
a II-a din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Personalul didactic de
predare şi de pregătire/ instruire practică, personalul didactic auxiliar,
precum şi cel de conducere, de îndrumare şi control din învăţământ, sancţionat
în conformitate cu prevederile art. 116 lit. a)-c) din Legea nr. 128/1997, cu
modificările şi completările ulterioare, cu observaţie scrisă, cu avertisment
sau cu diminuarea salariului de bază, cumulat, când este cazul, cu indemnizaţia
de conducere, de îndrumare şi de control cu până la 15%, pe o perioadă de 1-6
luni, are dreptul de a contesta decizia de sancţionare, în termen de 15 zile de
la comunicare, la colegiile de disciplină de la nivelul inspectoratelor
şcolare, conform art. 122 alin. (2) teza I din Legea nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 4. - Colegiul şi colegiile de disciplină de la
nivelul inspectoratelor şcolare sunt organe administrativ-jurisdicţionale.
CAPITOLUL II
Răspunderea disciplinară
Art. 5. - (1) Abaterea
disciplinară este o faptă în legătură cu munca şi
care constă într-o acţiune sau inacţiune săvârşită cu vinovăţie de către
salariat, prin care acesta a încălcat normele legale, regulamentul intern,
contractul individual de muncă sau contractul colectiv de muncă aplicabil,
ordinele şi dispoziţiile legale ale conducătorilor ierarhici.
(2) Personalul didactic de
predare şi de pregătire/ instruire practică, personalul didactic auxiliar,
precum şi cel de conducere, de îndrumare şi control din învăţământ răspunde
disciplinar pentru încălcarea îndatoririlor ce îi revin potrivit legii,
contractului individual de muncă şi contractului colectiv de muncă aplicabil, precum şi pentru
încălcarea normelor de comportare care dăunează interesului învăţământului,
prestigiului instituţiei şi regulamentului intern.
Art. 6. - (1) Sancţiunea se stabileşte în funcţie de gravitatea
abaterilor, de împrejurările în care au fost săvârşite, de urmările acestora,
precum şi de comportamentul persoanei în cauză.
(2) Dacă de la data săvârşirii faptei ce constituie
abatere disciplinară şi până la momentul aplicării sancţiunii au trecut mai
mult de 6 luni, persoana în cauză nu mai poate fi sancţionată disciplinar.
(3) Sancţiunea se aplică şi se comunică în termen de
cel mult 30 de zile de la data luării la cunoştinţă despre săvârşirea
faptei/faptelor ce constituie abatere disciplinară.
(4) Dreptul persoanei sancţionate de a se adresa
instanţei judecătoreşti este garantat.
CAPITOLUL III
Componenţa Colegiului Central de Disciplină de la
nivelul Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi a colegiilor de disciplină de
la nivelul inspectoratelor şcolare
Art. 7. - (1) Membrii Colegiului sunt numiţi pe o
perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de înnoire a mandatului.
(2) Componenţa Colegiului este următoarea:
a) secretarul de stat pentru
învăţământul preuniversitar;
b) un consilier al ministrului
educaţiei şi cercetării;
c) directorul general al
Direcţiei generale management învăţământ preuniversitar;
d) directorul Direcţiei juridic
şi control - secretar al Colegiului;
e) câte un reprezentant
desemnat de fiecare federaţie sindicală din învăţământul preuniversitar,
reprezentativă la nivel de ramură învăţământ.
(3) Fiecare membru al Colegiului propune un membru
supleant.
(4) Componenţa Colegiului -
membrii titulari şi supleanţi - se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei
şi cercetării.
(5) In prima şedinţă a
Colegiului se aleg, prin vot secret, preşedintele şi vicepreşedintele.
(6) Şedinţa Colegiului are loc
în prezenţa a jumătate plus unu din totalul membrilor săi.
Art. 8. - (1) Membrii colegiilor de disciplină de la
nivelul inspectoratelor şcolare sunt numiţi pe o perioadă de 4 ani, cu
posibilitatea de înnoire a mandatului.
(2) Componenţa colegiilor de
disciplină de la nivelul inspectoratelor şcolare este următoarea:
a) un inspector şcolar general
adjunct;
b) 2 inspectori
şcolari/inspectori şcolari de specialitate;
c) consilierul juridic/un
consilier juridic al inspectoratului şcolar - secretar al Colegiului;
d) câte un reprezentant
desemnat de fiecare federaţie sindicală din învăţământul preuniversitar,
reprezentativă la nivel de ramură învăţământ.
(3) Prin excepţie de la
prevederile alin. (2), în judeţele în care există organizaţii sindicale
afiliate numai la două federaţii sindicale reprezentative la nivel de ramură
învăţământ, componenţa colegiului de disciplină este completată cu şeful Compartimentului
audit din cadrul inspectoratului şcolar. Dacă la nivelul judeţului există o singură organizaţie sindicală afiliată la
una dintre federaţiile sindicale reprezentative la nivel de ramură învăţământ,
colegiul de disciplină va avea un număr de 5 membri.
(4) Fiecare membru al Colegiului propune un membru
supleant.
(5) Componenţa colegiului de
disciplină de la nivelul inspectoratului şcolar - membrii titulari şi supleanţi
- se aprobă prin decizie a inspectorului şcolar general.
(6) In prima şedinţă a
colegiului de disciplină de la nivelul inspectoratului şcolar se aleg, prin vot
secret, preşedintele şi vicepreşedintele.
(7) Şedinţa colegiului de
disciplină de la nivelul inspectoratului şcolar are loc în prezenţa a jumătate
plus unu din totalul membrilor săi.
CAPITOLUL IV
Atribuţiile Colegiului Central de Disciplină de la
nivelul Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi ale colegiilor de disciplină de
la nivelul inspectoratelor şcolare
Art. 9. - (1) Ca organe administrativ-jurisdicţionale,
Colegiul şi colegiile de disciplină de la nivelul inspectoratelor şcolare
soluţionează contestaţia adresată de persoana sancţionată în temeiul Legii nr.
128/1997, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Colegiul, prin hotărâre motivată, admite (integral
sau în parte) sau respinge contestaţia pe baza probelor administrate şi a
susţinerilor în contradictoriu ale părţilor.
(3) Colegiul poate menţine sancţiunea aplicată, o
poate diminua sau poate schimba încadrarea juridică a faptei/faptelor ce a/au
stat la baza aplicării sancţiunii disciplinare.
(4) Dacă prin hotărâre se admite contestaţia şi se
dispune reintegrarea în funcţie a contestatorului, Colegiul se pronunţă şi
asupra drepturilor salariale cuvenite retroactiv.
Art. 10. - (1) Colegiul este competent să soluţioneze
contestaţiile conform art. 3 alin. (1) din prezentul regulament.
(2) Colegiile de disciplină de la nivelul
inspectoratelor şcolare sunt competente să soluţioneze contestaţiile conform
art. 3 alin. (2) din prezentul regulament.
CAPITOLUL V
Procedura soluţionării contestaţiei
SECŢIUNEA 1
Procedura soluţionării contestaţiei de către
Colegiu
Art. 11. - (1) Secretarul Colegiului primeşte şi
înregistrează contestaţia în registrul special de intrări-ieşiri al Colegiului,
întocmeşte un dosar pentru fiecare cerere şi elaborează referatul cauzei.
(2) Referatul cauzei cuprinde: „părţile",
„obiectul", „actul contestat", „susţineri în apărare", „acte la
dosar", „constatări" şi „aspecte de
elucidat".
Art. 12. - (1) Secretarul Colegiului convoacă membrii
acestuia şi citează părţile cu cel puţin 15 zile înainte de şedinţă. Intimatul
este citat cu copie de pe contestaţia depusă.
(2) Preşedintele/vicepreşedintele Colegiului constată
îndeplinirea condiţiilor de cvorum necesare pentru desfăşurarea statutară a şedinţei
Colegiului şi conduce lucrările acestuia.
Art. 13. - (1) La solicitarea părţilor, Colegiul poate
acorda un singur termen pentru lipsă de apărare, temeinic motivată.
(2) In situaţia în care, deşi
au fost legal citate, părţile nu se prezintă, Colegiul procedează la judecarea
cauzei în lipsă, dacă aceasta a fost solicitată de una dintre părţi. In caz contrar, Colegiul dispune suspendarea
soluţionării cauzei.
Art. 14. - (1) Membrii
Colegiului sunt obligaţi să stăruie în aflarea adevărului în vederea soluţionării
contestaţiei şi pentru a pronunţa o hotărâre temeinică şi legală.
(2) Cu privire la situaţia de fapt şi motivarea în
drept invocate de părţi în susţinerea pretenţiilor şi apărărilor lor, Colegiul
este în drept să le ceară acestora să prezinte explicaţii, oral sau în scris,
precum şi să pună în dezbaterea lor orice împrejurări de fapt ori de drept,
chiar dacă nu sunt menţionate în contestaţie sau în întâmpinare.
(3) Colegiul, din oficiu,
poate pune în discuţia părţilor excepţii de procedură sau de fond, precum şi
administrarea de probe.
(4) Dezbaterile se consemnează într-un proces-verbal
de şedinţă, semnat de membrii Colegiului.
(5) După încheierea dezbaterilor, membrii Colegiului
hotărăsc motivat asupra contestaţiei, pe baza probelor administrate şi a
susţinerilor părţilor.
(6) Hotărârea se ia cu majoritatea simplă a membrilor
prezenţi.
Art. 15. - (1) Hotărârea Colegiului se redactează, se
motivează atât în fapt, cât şi în drept, se semnează de către secretarul şi
preşedintele/vicepreşedintele Colegiului şi se comunică părţilor.
(2) Colegiul poate amâna pronunţarea cel mult 7 zile,
în vederea depunerii de concluzii scrise. Motivul amânării se consemnează în
cuprinsul hotărârii.
Art. 16. - Procesul-verbal şi înscrisurile care fac
obiectul dosarului, precum şi dovada comunicării hotărârii se păstrează în
arhiva Ministerului Educaţiei şi Cercetării, potrivit prevederilor legale în
vigoare.
Art. 17. - Impotriva hotărârii Colegiului partea
nemulţumită se poate adresa cu acţiune tribunalului - secţia specializată în
soluţionarea conflictelor de muncă pe raza căruia se află sediul
inspectoratului şcolar/al unităţii de învăţământ cu care contestatorul se află
în raporturi de muncă, în termen de 30 de zile de la comunicare.
SECŢIUNEA a 2-a
Procedura soluţionării contestaţiei de către
colegiile de disciplină de la nivelul inspectoratelor şcolare
Art. 18. - Prevederile art. 11-15 şi 17 din prezentul
regulament se aplică în mod corespunzător şi în cazul contestaţiilor pentru a
căror soluţionare sunt competente colegiile de disciplină de la nivelul
inspectoratelor şcolare.
Art. 19. - In cazul în care contestatorul este un
membru al colegiului de disciplină de la nivelul inspectoratului şcolar, se
respectă procedura prevăzută la art. 18, cu menţiunea că acesta nu participă la
dezbateri şi nu are drept de vot.
Art. 20. - Procesul-verbal şi înscrisurile care fac
obiectul dosarului, precum şi dovada comunicării hotărârii se păstrează în
arhiva inspectoratului şcolar, potrivit prevederilor legale în vigoare.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 21. - Prevederile prezentului regulament se
completează cu dispoziţiile Codului de procedură civilă.
Art. 22. - Membrii colegiilor de disciplină pot beneficia pentru activitatea desfăşurată în cadrul acestora
de drepturi salariale suplimentare, în condiţiile legii.
Art. 23. - Prezentul regulament intră în vigoare de la
data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.