ORDIN Nr. 815
din 12 octombrie 2010
pentru aprobarea Normelor
privind implementarea si dezvoltarea sistemului de mentinere a competentelor
profesionale pentru personalul cu responsabilitati în siguranta circulatiei si
pentru alte categorii de personal care desfasoara activitati specifice în
operatiunile de transport pe caile ferate din România si pentru actualizarea
Listei functiilor cu responsabilitati în siguranta circulatiei, care se formeaza-califica,
perfectioneaza si verifica profesional periodic la CENAFER
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 716 din 27 octombrie 2010
In temeiul prevederilor art. 1
alin. (2), ale art. 5 alin. (1) lit. m) şi ale art. 6 din anexa nr. 2
„Regulament de organizare şi funcţionare al Centrului Naţional de Calificare şi
Instruire Feroviară - CENAFER" la Hotărârea Guvernului nr. 1.663/2004
privind organizarea şi funcţionarea Centrului Naţional de Calificare şi
Instruire Feroviară - CENAFER, cu modificările ulterioare, precum şi ale art. 5
alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările
şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind implementarea şi
dezvoltarea sistemului de menţinere a competenţelor profesionale pentru
personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei şi pentru alte
categorii de personal care desfăşoară activităţi specifice în operaţiunile de
transport pe căile ferate din România, prevăzute în anexa nr. 1, care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Lista funcţiilor cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, care se formează-califică,
perfecţionează şi verifică profesional periodic la CENAFER, prevăzută în anexa
nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.663/2004 privind organizarea şi
funcţionarea Centrului Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară - CENAFER,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 983 din 26 octombrie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare, se actualizează şi se înlocuieşte cu lista prevăzută în anexa nr.
2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - (1) Respectarea cerinţelor obligatorii de
siguranţă feroviară pe căile ferate din România impune implementarea şi
dezvoltarea unui sistem de menţinere a competenţelor profesionale pentru
personalul care desfăşoară activităţi specifice în operaţiunile de transport pe
căile ferate.
(2) Prin personal care
desfăşoară activităţi specifice în operaţiunile de transport pe căile ferate
din România, în sensul prezentului ordin, se
înţelege:
a) personal cu responsabilităţi
în siguranţa circulaţiei pe căile ferate;
b) alte categorii de personal care desfăşoară
activităţi specifice în operaţiunile de transport pe căile ferate.
Art. 4. - Pentru alte categorii de personal care
desfăşoară activităţi specifice în operaţiunile de transport pe căile ferate
din România, operatorii economici vor elabora proceduri specifice proprii,
bazate pe implementarea şi dezvoltarea unui sistem de menţinere a competenţelor
profesionale pentru acest personal, aprobate de conducerea acestora şi avizate
de conducerile Centrului Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară -
CENAFER şi Autorităţii de Siguranţă Feroviară Române - ASFRdin cadrul
Autorităţii Feroviare Române -AFER.
Art. 5. - (1) Centrul Naţional de Calificare şi
Instruire Feroviară - CENAFER, organism naţional specializat al Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii, este organismul de certificare a
competenţelor profesionale desemnat de autoritatea de stat pentru aplicarea
prezentului ordin.
(2) Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română din
cadrul Autorităţii Feroviare Române - AFER este autoritatea competentă
desemnată de autoritatea de stat pentru aplicarea prezentului ordin.
(3) Operatorii economici care
desfăşoară operaţiuni de transport feroviar, denumiţi în continuare operatori economici, sunt:
a) administratorul/administratorii de infrastructură
feroviară;
b) gestionarii de infrastructură feroviară
neinteroperabilă;
c) operatorii de transport feroviar;
d) operatorii economici care deţin, în proprietate, în
leasing sau cu chirie, linii ferate industriale racordate la infrastructura
feroviară publică şi/sau la infrastructura feroviară privată deschisă
circulaţiei publice;
e) operatorii economici care
deţin, în proprietate sau cu chirie, vehicule feroviare care circulă pe
infrastructura feroviară;
f) operatorii economici care
desfăşoară activităţi conexe şi adiacente transportului feroviar.
Art. 6. -Activităţile prestate de organismul de
certificare a competenţelor profesionale desemnat de autoritatea de stat se
efectuează pe bază de tarife aprobate de Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii.
Art. 7. -Autoritatea competentă, organismul de
certificare a competenţelor profesionale şi operatorii economici care
desfăşoară operaţiuni de transport feroviar vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 8. - (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(2) La data de 31 decembrie
2010, Ordinul Ministerului Transporturilor şi Telecomunicaţiilor nr. 1.789/1984
privind organizarea activităţii de perfecţionare a pregătirii profesionale a
oamenilor muncii din unităţile Ministerului Transporturilor şi
Telecomunicaţiilor şi a autorizării şi verificării periodice a cunoştinţelor
personalului care participă la asigurarea efectuării transporturilor în
condiţii de deplină siguranţă, pentru domeniul feroviar, publicat în Buletinul
Oficial al Republicii Socialiste România, se abrogă, iar Dispoziţia
preşedintelui Societăţii Naţionale a Căilor Ferate din România nr. 1/75/1996
privind organizarea activităţii de perfecţionare a pregătirii profesionale, a
verificării periodice şi a autorizării personalului SNCFR, publicată în Foaia
Oficială CFR nr. 1 din data de 7 iunie 1996, îşi încetează aplicabilitatea.
(3) La data intrării în vigoare a prezentului ordin,
anexa nr. 2 „Metodologie de organizare şi de derulare a programelor de
verificare profesională periodică a personalului care efectuează activităţi specifice desfăşurării
transportului feroviar" la Ordinul ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului nr. 2.261/2005 privind aprobarea metodologiilor de
organizare şi de derulare a programelor de formare-calificare, perfecţionare şi
verificare profesională periodică a personalului care efectuează activităţi
specifice desfăşurării transportului feroviar, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 118
din 8 februarie 2006, se abrogă.
Art. 9. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii pentru aprobarea
Normelor privind implementarea şi dezvoltarea sistemului de menţinere a
competenţelor profesionale pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei şi pentru alte categorii de personal care desfăşoară activităţi
specifice în operaţiunile de transport pe căile ferate din România îşi
încetează aplicabilitatea.
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu
ANEXA Nr. 1
NORME
privind implementarea şi dezvoltarea sistemului de
menţinere a competenţelor profesionale pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei şi pentru alte categorii de personal care desfăşoară activităţi
specifice în
operaţiunile de transport pe căile ferate din România
Dispoziţii generale
ARTICOLUL 1
Cadrul european al calificărilor (EQF) este un cadru de
referinţă care facilitează învăţarea pe tot parcursul vieţii. In contextul
Cadrului european al calificărilor se definesc următoarele:
- competenţa profesională reprezintă capacitatea dovedită de a utiliza cunoştinţe, abilităţi
şi capacităţi personale, sociale şi/sau metodologice în situaţii de muncă ori
de studiu;
- cunoştinţele reprezintă rezultatul asimilării de informaţii prin învăţare.
Acestea sunt ansamblul de fapte, principii, teorii şi practici legate de un
anumit domeniu de muncă sau de studiu. Cunoştinţele sunt descrise ca teoretice
şi/sau faptice;
- abilităţile reprezintă capacitatea de a aplica şi de a utiliza cunoştinţe
pentru a duce la îndeplinire sarcini şi pentru a rezolva probleme. Abilităţile
sunt descrise ca fiind cognitive (implicând utilizarea gândirii logice,
intuitive şi creative) sau practice (implicând dexteritate manuală şi
utilizarea de metode, materiale, unelte şi instrumente).
ARTICOLUL 2
(1) Sistemul de menţinere a competenţelor profesionale
este element de bază al sistemului de management al siguranţei.
(2) Pentru menţinerea şi
dezvoltarea competenţelor profesionale la un nivel calitativ ridicat şi în
scopul respectării cerinţelor privind siguranţa feroviară, se impune ca
personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, precum şi alte
categorii de personal care desfăşoară activităţi specifice în operaţiunile de
transport pe căile ferate din România să fie cuprinse şi integrate într-un
sistem de menţinere a competenţelor profesionale.
(3) Sistemul de menţinere a
competenţelor profesionale reprezintă cadrul minim necesar pentru realizarea obiectivelor
siguranţei circulaţiei pe căile ferate şi cuprinde totalitatea programelor de
formare profesională continuă din domeniul feroviar.
(4) Programele de formare profesională
continuă din domeniul feroviar cuprind totalitatea
activităţilor de pregătire teoretică, practică, autoinstruire şi de evaluare în
vederea realizării obiectivelor de menţinere şi dezvoltare a competenţelor
profesionale specifice funcţiei.
(5) Programele de formare
profesională continuă din domeniul feroviar se efectuează prin:
a) instruirea profesională realizată prin:
- instruirea profesională teoretică;
- instruirea practică de serviciu;
- autoinstruirea profesională continuă;
b) verificarea profesională periodică realizată prin
evaluarea pentru confirmarea periodică a competenţelor profesionale.
ARTICOLUL 3
Pentru personalul care desfăşoară activităţi specifice
în operaţiunile de transport pe căile ferate din România, altul decât cel cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, operatorii economici vor elabora
proceduri specifice proprii, bazate pe implementarea şi dezvoltarea unui sistem
de menţinere a competenţelor profesionale.
CAPITOLUL I
Programe de formare profesională continuă din
domeniul feroviar
ARTICOLUL 4
(1) Pentru a fi cuprins şi integrat într-un sistem de
menţinere a competenţelor profesionale, personalul cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei pe căile ferate din România trebuie să posede, conform funcţiei cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei şi tipurilor de material rulant sau tipurilor de
instalaţii de siguranţa circulaţiei, următoarele documente specifice, după caz:
a) certificat de calificare profesională, obţinut prin
evaluarea competenţelor profesionale dobândite în urma absolvirii programelor
de calificare profesională într-o ocupaţie specifică transportului feroviar;
b) certificat de absolvire,
obţinut prin evaluarea competenţelor profesionale dobândite în urma absolvirii
programelor de specializare/perfecţionare;
c) certificat de competenţe
profesionale sau pentru confirmarea periodică a competenţelor profesionale,
obţinut prin evaluarea competenţelor profesionale;
d) autorizaţie pentru
exercitarea funcţiei personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei;
e) autorizaţie pentru
manipularea unor tipuri de instalaţii de siguranţă şi/sau pentru efectuarea de
activităţi specifice altor funcţii cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei;
f) permis de mecanic de locomotivă;
g) certificat complementar al mecanicului de locomotivă.
(2) Documentele menţionate la
alin. (1) lit. a)-c) se eliberează de către organismul de certificare a
competenţelor profesionale.
(3) Documentele menţionate la
alin. (1) lit. d)-f) se eliberează de autoritatea competentă.
(4) Documentele menţionate la
alin. (1) lit. g) se eliberează de operatorii economici care desfăşoară
operaţiuni de transport feroviar.
ARTICOLUL 5
Operatorii economici care desfăşoară operaţiuni de
transport feroviar sunt obligaţi să utilizeze în efectuarea activităţilor
privind siguranţa circulaţiei numai personal care face parte din sistemul de
menţinere a competenţelor profesionale în operaţiunile de transport pe căile
ferate din România.
ARTICOLUL 6
(1) Obţinerea documentelor
menţionate la art. 4 alin. (1) determină includerea posesorului în programul de
formare profesională continuă.
(2) Pentru personalul cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei pe căile ferate care a întrerupt
programul de formare profesională continuă mai mult de 12 luni consecutive se
impune redobândirea valabilităţii documentelor prevăzute la art. 4 alin. (1)
lit. d)-f) deţinute de către acesta.
(3) Programul de formare profesională continuă din
domeniul feroviar conţine 3 moduri de abordare a cerinţelor dezvoltării
profesionale continue:
- abordarea bazată pe
informaţii din exterior, prin stabilirea unei anumite cantităţi de elemente ce
trebuie învăţate, fiind considerate corespunzătoare pentru dezvoltarea şi
menţinerea competenţei;
- abordarea bazată pe informaţii din interior, potrivit
căreia personalului care efectuează activităţi specifice desfăşurării
transportului feroviar i se cere să demonstreze, prin intermediul rezultatelor,
că menţine şi dezvoltă competenţele profesionale;
- abordarea combinată, prin care se îmbină în mod
efectiv şi eficient informaţiile primite prin cele două moduri de abordare de
mai sus, se fixează cantităţile de elemente de învăţat cerute şi se măsoară
rezultatele obţinute.
(4) Programele de formare
profesională continuă din domeniul feroviar pentru personalul cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cuprind următoarele elemente şi
proceduri:
- elementele programelor de formare profesională
continuă din domeniul feroviar:
a) mijloacele prin care se va
asigura menţinerea competenţelor;
b) dotările, echipamentele şi
materialele necesare;
c) programa de pregătire;
d) persoanele cu atribuţii de instruire teoretică şi
practică;
e) obiectivele programului de formare profesională
continuă din domeniul feroviar - exprimate în competenţe profesionale, care
urmează a fi menţinute, dezvoltate şi confirmate periodic pentru fiecare
persoană cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei;
f) duratele de pregătire pentru
realizarea obiectivelor propuse;
g) numărul minim şi maxim de participanţi pentru un
ciclu sau o serie de pregătire;
- procedurile programelor de formare profesională
continuă din domeniul feroviar:
a) procedura de efectuare a instruirii teoretice;
b) procedura de efectuare a instruirii practice de
serviciu;
c) procedura de evaluare pentru
confirmarea periodică a competenţelor profesionale.
CAPITOLUL II
Elementele programului de formare profesională
continuă din domeniul feroviar
ARTICOLUL 7
Mijloacele prin care se va asigura menţinerea
competenţelor
(1) Programul de formare
profesională continuă din domeniul feroviar pentru personalul cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei se derulează în centre de instruire
feroviară ale operatorilor economici sau în centrele care aparţin organismului de certificare a competenţelor profesionale, denumite în continuare centre de instruire.
(2) Centrele de instruire urmăresc creşterea nivelului
de pregătire profesională prin instruire în vederea menţinerii competenţelor
profesionale dobândite, precum şi pentru dezvoltarea de noi competenţe în
rândul personalului feroviar, folosind în acest scop cele mai moderne
instrumente oferite de tehnologia informaţiei.
ARTICOLUL 8
Dotările, echipamentele şi materialele necesare
Centrele de instruire trebuie să deţină următorul minim
de dotări, echipamente şi materialele necesare instruirii, după cum urmează:
- sală de clasă cu acces la spaţii igienico-sanitare;
- tehnică didactică;
- material didactic;
- bibliotecă tehnică;
- tehnică audiovideo pentru instruire.
ARTICOLUL 9
Programa de pregătire
(1) Programul de formare
profesională continuă din domeniul feroviar pentru personalul cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei se organizează şi se desfăşoară pe
baza programei de pregătire.
(2) Programa de pregătire
conţine următoarele elemente componente: planurile-cadru, planuri specifice,
planuri de lecţie şi programarea calendaristică a modulelor de instruire.
(3) Elaborarea planurilor-cadru se face de către
organismul de certificare a competenţelor profesionale împreună cu operatorii
economici şi vor fi avizate de autoritatea competentă. Calendarul întâlnirilor
privind elaborarea planurilor-cadru va fi publicat pe site-ul web propriu al
organismului de certificare a competenţelor profesionale până la data de 1
octombrie a fiecărui an.
(4) Planurile-cadru se
întocmesc în funcţie de specificul şi complexitatea funcţiei şi sunt elaborate
până la data de 15 noiembrie a fiecărui an pentru anul de instruire următor.
(5) Organismul de certificare a competenţelor
profesionale, până în data de 15 noiembrie, va publica pe site-ul web propriu
aceste planuri-cadru.
(6) Planurile specifice se
întocmesc de către operatorii economici prin adaptarea prevederilor
planurilor-cadru la condiţiile concrete activităţii până la data de 15
decembrie a fiecărui an pentru anul următor de instruire. Planurile specifice
conţin module de instruire teoretică specifice fiecărei funcţii îndeplinite de
către personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei pe căile ferate.
(7) Programarea calendaristică a
modulelor de instruire teoretică se face de către fiecare centru de instruire.
Aceasta se aduce la cunoştinţa personalului care urmează să fie instruit.
(8) Planurile de lecţie se
întocmesc de către persoanele cu atribuţii de instruire profesională teoretică
înainte de data desfăşurării modulului de instruire teoretică respectiv, pe
baza planului specific, şi cuprind:
- funcţia;
- data şi durata modulului de instruire teoretică;
- temele aferente modulului de instruire extrase din
planul specific;
- testarea cunoştinţelor;
- teme suplimentare introduse ulterior întocmirii
planului specific;
- analiza desfăşurării modulului de instruire şi
recomandări pentru studiu individual.
In planul de lecţie se specifică:
- durata alocată;
- bibliografia aferentă;
- metodele de instruire utilizate;
- mijloacele şi materialul didactic
folosite;
- exemple de nereguli sau accidente şi incidente
feroviare în legătură cu conţinutul modulului.
ARTICOLUL 10
Persoanele cu atribuţii de instruire profesională
teoretică şi practică de serviciu
(1) Instruirea
profesională teoretică şi practică de serviciu a personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei se va face numai de către personal
care deţine certificat de absolvire a cursului de perfecţionare „Metodologia instruirii
adultului din domeniul feroviar" şi care este atestat pentru instruirea
personalului pe competenţele profesionale specifice funcţiilor pe care urmează
să le instruiască profesional.
(2) Personalul de instruire
provine dintre salariaţii cu experienţă, cu o bună pregătire în domeniu, cu
aptitudini psihopedagogice şi care au absolvit cursul de perfecţionare
„Metodologia instruirii adultului din domeniul feroviar", organizat de
organismul de certificare a competenţelor profesionale.
(3) Personalul prevăzut la
alin. (1), încadrat de un operator economic, este obligat să se perfecţioneze
profesional la organismul de certificare a competenţelor profesionale cel puţin
o dată la 2 ani. Operatorii economici transmit anual la organismul de
certificare a competenţelor profesionale necesarul de personal care urmează a
fi perfecţionat în acest sens.
ARTICOLUL 11
Obiectivele programului de formare profesională
continuă din domeniul feroviar
(1) Obiectivele
programului deformare profesională continuă din domeniul feroviar sunt crearea
unui cadru comun de referinţă pentru personalul cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei şi sunt exprimate în competenţe profesionale.
(2) Competenţele profesionale
ale personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei fac obiectul unui
catalog specific, care include toate competenţele funcţiilor personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, stabilit şi aprobat prin decizie a
directorului general al organismului de certificare a competenţelor profesionale,
cu avizul autorităţii competente.
(3) In funcţie de dinamica
dezvoltării, modernizării, infrastructurii de transport feroviar, precum şi de
cea a modificării reglementărilor, organismul de certificare a competenţelor
profesionale va elabora de fiecare dată un nou catalog specific al
competenţelor profesionale ale funcţiilor personalului cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei.
(4) In anexa nr. 1.1 este prezentată structura de
elaborare a competenţelor profesionale pentru fiecare funcţie deţinută de
personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei.
ARTICOLUL 12
Duratele de pregătire
pentru realizarea obiectivelor propuse, numărul minim şi numărul maxim de participanţi pentru un ciclu şi o serie de pregătire
(1) Durata, numărul
minim şi numărul maxim de participanţi pentru un ciclu sau o serie de
pregătire, periodicitatea instruirii profesionale şi a evaluării competenţelor
profesionale generale pentru realizarea obiectivelor propuse în cadrul
programului de formare profesională continuă din domeniul feroviar, sunt
stabilite în concordanţă cu specificul şi complexitatea funcţiei personalului
cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, în conformitate cu anexa nr. 1.2.
(2) Prin procedurile proprii
fiecare operator economic dispune asupra periodicităţii de derulare a modulelor
de instruire teoretică - bilunar, lunar, la două luni, trimestrial, semestrial
sau anual.
CAPITOLUL III
Procedurile programului de formare profesională
continuă din domeniul feroviar
SECŢIUNEA 1
Procedura de instruire profesională teoretică
ARTICOLUL 13
Organizarea instruirii profesionale teoretice
(1) Activitatea de
instruire profesională teoretică a personalului cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei se programează în tot cursul anului calendaristic.
(2) Instruirea profesională
teoretică se desfăşoară instituţionalizat - în centre de instruire, prin module
de instruire teoretică, pe grupe pentru personalul din aceeaşi funcţie sau
funcţii cu activitate asemănătoare. Modul de cuprindere a personalului cu responsabilităţi
în siguranţa circulaţiei pe căile ferate la instruirea profesională teoretică
este stabilit în planul-cadru.
(3) Programarea calendaristică
a modulelor de instruire profesională teoretică trebuie să conţină locul -
centrul de instruire, data şi temele de instruire, având la bază programa de
pregătire. Aceasta se întocmeşte de către personalul cu atribuţii de instruire
cu respectarea duratei anuale de instruire profesională teoretică, specifică
fiecărei funcţii a personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei pe
căile ferate, prevăzută în anexa nr. 1.2.
ARTICOLUL 14
Desfăşurarea modulelor de instruire profesională
teoretică
(1) Principalul mod de
asimilare şi aprofundare a cunoştinţelor teoretice este studiul individual.
Acesta se efectuează de către fiecare participant la desfăşurarea modulelor de
instruire pe baza recomandărilor date de personalul cu atribuţii de instruire
privind titlul şi conţinutul temei, precum şi a materialului bibliografic
necesar.
(2) Instruirea profesională
teoretică instituţionalizată este constituită în aşa fel încât să abordeze
menţinerea şi dezvoltarea competenţelor. In cadrul instruirii profesionale
teoretice se desfăşoară obligatoriu, în ordinea prezentată, activităţile:
a) verificarea curentă şi aprecierea cunoştinţelor din
tematica modulului de instruire;
b) reîmprospătarea şi aprofundarea unor probleme
insuficient reţinute de către participanţii la desfăşurarea modulului de
instruire;
c) prezentarea şi dezbaterea temelor prevăzute în
planul de lecţie;
d) evaluarea curentă a
nivelului de cunoştinţe şi deprinderi corespunzătoare competenţelor ce rezultă
din tematica modulului de instruire;
e) analiza cauzelor neconformităţilor care au afectat
cerinţele obligatorii de siguranţă feroviară petrecute pe infrastructura
feroviară naţională şi comunitară, prin utilizarea metodelor de instruire interactive de grup;
f) recomandări cu privire la
studiul individual ce urmează a fi executat de către participanţii la
desfăşurarea modulului de instruire.
(3) Verificarea curentă şi aprecierea cunoştinţelor
teoretice a participanţilor prezenţi la desfăşurarea modulului de instruire se
pot realiza prin conversaţie, lucrare scrisă sau test-grilă.
(4) Reîmprospătarea şi aprofundarea
unor probleme insuficient reţinute de către participanţii la desfăşurarea
modulului de instruire se realizează prin studiu
individual.
(5) Prezentarea şi dezbaterea
temelor prevăzute în planul de lecţie se organizează şi se realizează prin
metode utilizate în educaţia adulţilor, astfel:
- metode pasive de instruire:
- metode interogative;
- metode expozitive;
- metode active de instruire:
- metode simulative;
- metode demonstrative;
- metode interactive de grup;
- metode de instruire în sistem e-learning sau asistată
de calculator.
(6) Evaluarea curentă a nivelului de cunoştinţe şi
deprinderi corespunzătoare unei competenţe profesionale, care rezultă din
tematica de desfăşurare a modulului de instruire, se realizează pe parcursul
activităţilor desfăşurate conform alin. (2) lit. a)-d), în cadrul desfăşurării
modulului de instruire. Evaluarea nivelului de cunoştinţe corespunzătoare unei
competenţe profesionale se defineşte, sub formă de calificativ, astfel:
- calificativul A = competenţă maximă;
- calificativul B = competenţă medie;
- calificativul C = competenţă minimă;
- calificativul D = competenţă deficitară.
(7) Această evaluare se înscrie
de către personalul cu atribuţii de instruire care a efectuat instruirea,
pentru fiecare competenţă în parte, în fişa individuală de instruire
profesională teoretică a fiecărui participant la modulul de instruire, conform
anexei nr. 1.3.
(8) Pentru personalul care a
absentat de la modulul de instruire sau care în urma evaluării a fost apreciat
cu D la una sau mai multe competenţe, se organizează module de instruire
suplimentare ale căror durată şi tematică sunt identice cu cele ale modulului
de instruire la care a absentat sau a fost apreciat cu D. Aceste module de
instruire suplimentare se organizează după o perioadă necesară desfăşurării
unui studiu individual de către personalul implicat, dar nu mai mult de 10
zile.
(9) La desfăşurarea modulelor
de instruire suplimentare poate participa şi personalul care în urma evaluării
a fost apreciat cu B sau C la una sau mai multe competenţe.
(10) Dacă şi după modulul de
instruire suplimentar există personal care în urma evaluării a fost apreciat cu
D la una sau mai multe competenţe, acesta va fi retras din activitate până la
redobândirea cunoştinţelor teoretice necesare ridicării nivelului competenţei
deficitare. Personalul în cauză se poate adresa organismului de certificare a
competenţelor profesionale în vederea reinstruirii şi/sau evaluării competenţei
respective.
ARTICOLUL 15
(1) Instruirea profesională teoretică poate fi
efectuată şi prin alte metode de instruire moderne, respectiv instruirea în
poligoane de instruire şi/sau simulatoare.
(2) Instruirea în poligoane de
instruire şi/sau pe simulatoare oferă posibilitatea evaluării complexe şi cuprinzătoare
a riscurilor, fără presiunea timpului şi a condiţiilor din teren, pentru
angajaţii neexperimentaţi şi poate să garanteze învăţarea corectă a limitării
ori eliminării acestora. Conştientizarea riscurilor prezente la locul de muncă
permite personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei să participe
din plin la procesul de instruire, ceea ce are ca rezultat o eficacitate
ridicată a instruirii.
(3) Instruirea în poligoane de instruire şi/sau pe
simulatoare oferă posibilitatea evaluării întregului personal, în cazul
situaţiilor-limită, deosebite sau foarte rar întâlnite în exploatare, dar
deosebit de periculoase şi/sau care duc la incidente
sau accidente feroviare.
ARTICOLUL 16
(1) Simulatoarele şi poligoanele de instruire, de
diverse tipuri, trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
- realizează obiectivele stabilite pentru instruire şi
evaluare;
- simulează posibilităţile de funcţionare a
instalaţiilor de siguranţă a circulaţiei la un nivel de realism fizic
corespunzător obiectivelor de instruire şi evaluare;
- asigură un realism
comportamental suficient pentru a permite personalului instruit sau evaluat să
îşi demonstreze priceperile şi deprinderile corespunzătoare obiectivelor;
- dispune de o interfaţă care permite personalului
instruit sau evaluat să interacţioneze cu instalaţia şi cu mediul simulat;
- asigură un mediu de
funcţionare controlat capabil să simuleze o varietate de condiţii, în care se
pot include situaţii de urgenţă, de risc sau neobişnuite, relevante pentru
obiective stabilite;
- permite celui care face evaluarea să ţină sub
control, să monitorizeze şi să înregistreze exerciţiile în vederea evaluării
efective a performanţei personalului instruit.
(2) Personalul cu atribuţii de
instruire, care efectuează formarea şi instruirea personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei folosind un simulator, este necesar
să îndeplinească condiţiile de la art. 10 alin. (1) şi, în plus, să stăpânească
tehnicile de formare profesională şi instruire care implică utilizarea simulatorului.
(3) Cerinţele menţionate la alin. (2) trebuie
certificate de către organismul de certificare a competenţelor profesionale.
(4) Raportul de evaluare a
instruirii în poligoane de instruire şi/sau pe simulatoare este parte
componentă a fişei de instruire profesională teoretică şi se anexează la
portofoliul individual al personalului evaluat. Ponderea acestuia în evaluarea
nivelului de cunoştinţe şi deprinderi corespunzătoare unei competenţe
profesionale se defineşte
prin manualul de exploatare al poligonului sau simulatorului, în funcţie de
metodele utilizate în instruire, conform prevederilor art. 14 alin. (5).
SECŢIUNEA a 2-a
Procedura de instruire practică de serviciu
ARTICOLUL 17
Organizarea şi desfăşurarea instruirii practice de
serviciu
(1) Instruirea practică
de serviciu este o modalitate de instruire a personalului cu responsabilităţi
în siguranţa circulaţiei legată în mod nemijlocit de locul de muncă, cu
eficienţă imediată asupra nivelului de cunoştinţe şi deprinderi necesare
fiecărei competenţe profesionale dobândite.
(2) Scopul instruirii practice
de serviciu este depistarea şi eliminarea deprinderilor greşite de lucru,
respectiv menţinerea şi aprofundarea celor însuşite corect, dezvoltarea
abilităţilor, determinând, în final, obiectivele principale ale instruirii
practice de serviciu.
(3) Obiectivele principale se referă la menţinerea,
respectiv îmbunătăţirea performanţelor pentru realizarea cu eficienţă a unor
sarcini complexe şi reprezintă:
- executarea corectă şi completă a unei operaţii;
- aplicarea metodelor şi procedeelor de lucru;
- manevrarea de maşini, utilaje, instalaţii şi
dispozitive;
- aplicarea metodelor de intervenţie în caz de
defecţiune, funcţionare necorespunzătoare a instalaţiilor, dispozitivelor,
incendii, avarii, conform ghidurilor/manualelor de depanare sau procedurilor
specifice.
(4) Programarea calendaristică
de desfăşurare a instruirii practice de serviciu se întocmeşte de către
personalul cu atribuţii de instruire cu respectarea duratei şi periodicităţii
de instruire practică specifică fiecărei funcţii cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei, prevăzută în anexa nr. 1.2.
ARTICOLUL 18
Desfăşurarea instruirii
practice de serviciu
(1) Instruirea practică
de serviciu a personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei se
desfăşoară individual sau în grupe mici şi constă în acţiuni şi operaţii
specifice, desfăşurate prin monitorizarea acestuia de către personalul cu
atribuţii de instruire. Acţiunile şi operaţiile desfăşurate de către personalul
monitorizat sunt cele specifice proceselor tehnologice de lucru.
(2) Personalul cu atribuţii de
instruire consemnează sub semnătură în documentele postului sau locului de
muncă data, ora începerii/terminării instruirii practice de serviciu, precum şi
numele, prenumele personalului instruit.
(3) Pentru atingerea scopului şi obiectivelor în cadrul
instruirii practice de serviciu, personalul cu atribuţii de instruire
desfăşoară în ordinea prezentată următoarele activităţi:
- subliniază activităţile executate corect;
- solicită personalului monitorizat să evidenţieze
operaţiile executate greşit şi consecinţele acestora în exploatare;
- evidenţiază operaţiile
executate greşit, nearătate de salariat şi consecinţele lor;
- demonstrează în faţa
personalului monitorizat modul corect de executare a operaţiilor;
- solicită personalului
monitorizat să repete operaţiile demonstrate de către personalul de instruire,
până la însuşirea modului corect de lucru.
(4) Evaluarea curentă a
nivelului deprinderilor şi abilităţilor necesare fiecărei competenţe
profesionale în parte se
realizează pe parcursul activităţilor desfăşurate conform alin. (3), prin
acordare de calificative, astfel:
- calificativul A = competenţă maximă;
- calificativul B = competenţă medie;
- calificativul C = competenţă minimă;
- calificativul D = competenţă deficitară.
(5) Această evaluare se înscrie
de către personalul cu atribuţii de instruire, care a efectuat monitorizarea,
pentru fiecare competenţă în parte, în fişa individuală de instruire practică
de serviciu a personalului monitorizat, conform anexei nr. 1.4.
(6) In cazul personalului care, în urma evaluării la
instruirea practică de serviciu, a fost apreciat cu C pentru una sau mai multe
competenţe, personalul cu atribuţii de instruire organizează şi desfăşoară cu
prioritate module de instruire practică de serviciu suplimentare pentru
personalul în cauză, insistând pe competenţele deficitare.
(7) Aprecierea cu D în urma evaluării la instruirea
practică de serviciu duce la pierderea valabilităţii documentelor prevăzute la
art. 4 alin. (1) lit. c)-g), deţinute de personalul în cauză, până la
dobândirea abilităţilor practice specifice competenţei profesionale
respective.
SECŢIUNEA a 3-a
Procedura de evaluare pentru confirmarea
periodică a competenţelor profesionale
ARTICOLUL 19
Scopul, derularea şi finalizarea
(1) Evaluarea pentru
confirmarea periodică a competenţelor profesionale în cadrul programelor de
formare profesională continuă din domeniul feroviar ale personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei urmăreşte 3 obiective principale:
- scopul administrativ - îndeplinirea cerinţelor
referitoare la personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei privind
calificarea, instruirea, autorizarea, menţinerea în funcţie;
- scopul motivaţional - identificarea nevoilor în
instruirea şi dezvoltarea personalului cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei;
- scopul informaţional -
informarea personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei privind
rezultatele evaluării lor şi căile posibile de îmbunătăţire a acestor
rezultate.
(2) Evaluarea trebuie concepută astfel încât să fie
respectate principii fundamentale precum: validitate, credibilitate,
corectitudine şi imparţialitate. Aceasta are un caracter complex, de
continuitate, orientată pe îmbunătăţirea performanţelor, iar rezultatele
evaluării trebuie să fie analizate cu acurateţe şi comunicate tuturor celor
implicaţi.
(3) Derularea şi finalizarea
evaluării, pentru confirmarea periodică a competenţelor profesionale ale
personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei pe căile ferate, în
conformitate cu anexa nr. 1.1, revin:
a) organismului de certificare a competenţelor
profesionale, pentru setul de competenţe profesionale generale, corespunzătoare
funcţiei personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei pe căile ferate, identificat cu A, în coloana
0, din anexa nr. 1.1;
b) operatorilor economici, pentru seturile de competenţe profesionale specifice tipurilor de material
rulant sau tipurilor de instalaţii de siguranţa circulaţiei pe căile ferate,
identificate cu B şi C, în coloana 0, din anexa nr.
1.1.
(4) Derularea şi finalizarea
evaluării pentru confirmarea periodică a competenţelor profesionale ale
personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei al operatorilor
economici care efectuează programul de formare profesională continuă din
domeniul feroviar în centrele organismului de certificare a competenţelor
profesionale revin organismului de certificare a competenţelor profesionale.
(5) îndeplinirea obiectivelor definite la alin. (1)
presupune respectarea unor obligaţii specifice atât de către operatorii
economici, cât şi de către organismul de certificare a competenţelor
profesionale.
ARTICOLUL 20
Organizare
(1) Planurile-cadru
pentru confirmarea periodică a competenţelor profesionale sunt cele de la art.
9 alin. (4).
(2) Operatorii economici sunt obligaţi să trimită până
la data de 15 noiembrie a fiecărui an la organismul de certificare a
competenţelor profesionale solicitarea pentru evaluarea în vederea confirmării
periodice a competenţelor profesionale ale personalului cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei, cu termenul de evaluare scadent, pentru anul următor.
(3) In baza solicitărilor primite, organismul de
certificare a competenţelor profesionale întocmeşte programarea calendaristică
a perioadelor de evaluare în vederea confirmării periodice a competenţelor
profesionale ale personalului respectiv.
(4) Programarea calendaristică a perioadelor de
evaluare va fi publicată pe site-ul web propriu al organismului de certificare
a competenţelor profesionale până la data de 1 decembrie a fiecărui an.
(5) Periodicitatea evaluării
pentru confirmarea periodică a competenţelor profesionale este stabilită în
coloana 6 din anexa nr. 1.2 şi se calculează pentru fiecare persoană cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei de la data începerii programului de
formare profesionala continuă din domeniul feroviar, numai în condiţiile
parcurgerii complete a tuturor modulelor de instruire şi a obţinerii de
calificative A, B sau C la toate modulele de instruire.
(6) Toţi operatorii economici
au obligaţia de a lua toate măsurile organizatorice pentru prezentarea
personalului propriu cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, la data
scadentă, în vederea susţinerii evaluării.
ARTICOLUL 21
Comisia de evaluare a competenţelor profesionale
generale corespunzătoare
funcţiilor personalului cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei
(1) Examenul de evaluare
a nivelului cunoştinţelor teoretice şi practice, necesare fiecărei competenţe
profesionale generale, se desfăşoară în faţa unei comisii de evaluare.
(2) Comisia de evaluare este constituită dintr-un
reprezentant al organismului de certificare a competenţelor profesionale şi un
reprezentant al operatorului economic.
(3) Organismul de certificare a
competenţelor profesionale îşi desemnează un reprezentant, atestat de către
autoritatea competentă, care este preşedintele comisiei de evaluare a
competenţelor profesionale.
(4) Operatorii economici îşi
desemnează un reprezentant, atestat de către autoritatea competentă, pentru a
participa ca membru în comisia de evaluare a competenţelor profesionale. In
cazul în care operatorii economici nu îşi desemnează un reprezentant în
comisie, organismul de certificare a competenţelor profesionale desemnează încă
un membru în comisia de evaluare a competenţelor profesionale.
(5) Comisia de evaluare privind nivelul de cunoştinţe
necesar competenţelor profesionale generale are următoarele atribuţii
specifice:
a) verifică identitatea şi
documentele aferente dosarului individual al fiecărui participant;
b) nu permite accesul în sala de examen al candidaţilor
sau al altor persoane care prin comportamentul lor pot perturba evaluarea
celorlalţi participanţi;
c) stabileşte modul şi subiectele
de evaluare a nivelului de cunoştinţe necesare fiecărei competenţe
profesionale;
d) nu permite participanţilor
să părăsească sala în timpul derulării evaluării decât dacă s-a finalizat
evaluarea lor sau în cazuri de forţă majoră;
e) supraveghează modul de desfăşurare a evaluării;
f) evaluează nivelul
cunoştinţelor necesare fiecărei competenţe profesionale, stabilind pentru
fiecare competenţă a fiecărui participant un
calificativ;
g) întocmeşte catalogul de evaluare care conţine
rezultatele evaluării nivelului de cunoştinţe aferent fiecărei competenţe
profesionale.
ARTICOLUL 22
Comisia de evaluare a competenţelor profesionale
specifice tipurilor de material rulant sau tipurilor de instalaţii de siguranţa circulaţiei
(1) Examenul de evaluare a nivelului de cunoştinţe
necesare fiecărei competenţe profesionale specifice, tipurilor de material
rulant sau tipurilor de instalaţii de siguranţa circulaţiei se desfăşoară în
faţa unei comisii de evaluare.
(2) Comisia de evaluare a
competenţelor profesionale specifice tipurilor de material rulant sau tipurilor
de instalaţii de siguranţa circulaţiei este stabilită prin procedurile proprii
operatorilor economici şi ale organismului de certificare a competenţelor
profesionale.
(3) Operatorul economic sau
organismul de certificare a competenţelor profesionale, după caz, se asigură că
evaluarea competenţelor profesionale specifice tipurilor de material rulant ori
tipurilor de instalaţii de siguranţa circulaţiei este organizată în aşa fel
încât se evită apariţia oricărui conflict de interese.
(4) In acest sens, comisia de
evaluare a competenţelor profesionale specifice tipurilor de material rulant
sau tipurilor de instalaţii de siguranţa circulaţiei este constituită din
personal de specialitate, atestat de către autoritatea competentă, altul decât
cel care a participat la instruirea personalului evaluat.
ARTICOLUL 23
Derularea evaluării periodice a competenţelor
profesionale generale
corespunzătoare funcţiilor personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei
(1) Evaluarea periodică
a competenţelor profesionale generale corespunzătoare funcţiilor personalului
cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei se face în cadrul comisiei şi se
efectuează la nivelul următoarelor situaţii:
- performanţa în timpul instruirii profesionale
teoretice;
- performanţa la locul de muncă în timpul instruirii
practice de serviciu;
- performanţa în timpul evaluării periodice a
competenţelor profesionale.
(2) Aprecierea performanţei în timpul instruirii
profesionale teoretice, precum şi la locul de muncă în timpul instruirii
practice de serviciu se face, pentru personalul cu termenul de evaluare
scadent, prin prezentarea de către reprezentantul operatorului economic a
fişelor individuale de instruire profesională teoretică şi practică
corespunzătoare perioadei ce a trecut de la ultima evaluare a competenţelor
profesionale generale corespunzătoare funcţiilor personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei.
(3) Aprecierea performanţei, în timpul evaluării
periodice a competenţelor profesionale generale, corespunzătoare funcţiilor
personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, se face prin
susţinerea unei evaluări a nivelului cunoştinţelor necesare fiecărei competenţe profesionale.
ARTICOLUL 24
(1) Reprezentantul desemnat al
operatorilor economici prezintă portofoliile individuale ale personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei care urmează a fi evaluat la centrul
care aparţine organismului de certificare a competenţelor profesionale.
(2) Portofoliul individual al personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei este întocmit şi deţinut de către
personalul de instruire al operatorilor economici.
(3) Portofoliul individual
conţine:
- documentele specifice prevăzute la art. 4 alin. (1), în
copie;
- fişa individuală de instruire
profesională teoretică corespunzătoare perioadei ce a trecut de la ultima
evaluare a competenţelor profesionale;
- fişa
de instruire practică de serviciu corespunzătoare
perioadei ce a trecut de la ultima evaluare a competenţelor profesionale.
(4) Inainte de începerea
evaluării, comisia de evaluare verifică portofoliile individuale şi
îndeplinirea condiţiilor de participare la evaluare
pentru fiecare participant . După verificare,
portofoliile individuale se returnează reprezentantului desemnat al
operatorilor economici.
(5) Comisia de evaluare
stabileşte metoda prin care se va realiza evaluarea pentru certificarea
competenţelor profesionale generale, corespunzătoare funcţiilor personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei. In acest context, se recomandă ca
testele de evaluare să fie de tipul:
- teste cu alegere multiplă sau cu răspuns selectat;
- teste folosind „metoda perechilor";
- rezolvarea de probleme - situaţii-problemă.
(6) Documentele prevăzute la alin. (3) pot fi
prezentate şi în format electronic-securizat de către reprezentantul desemnat
al operatorului economic.
(7) Structura, conţinutul şi baremul testelor pentru
evaluarea nivelului cunoştinţelor necesare competenţelor profesionale se
stabilesc de către organismul de certificare a competenţelor profesionale, prin
procedură proprie, aprobată prin decizie a directorului general.
ARTICOLUL 25
Inregistrarea rezultatelor
evaluării
(1) Evaluarea nivelului de
cunoştinţe necesar fiecărei competenţe profesionale generale se realizează prin
calificative acordate pentru fiecare competenţă în parte, astfel:
- calificativ A = competenţă maximă;
- calificativ B = competenţă
medie;
- calificativ C = competenţă minimă;
- calificativ D = competenţă deficitară.
(2) Calificativul obţinut pe
fiecare competenţă profesională generală în parte este cel stabilit de comun
acord de către comisia de evaluare.
(3) Obţinerea în urma evaluării a unuia din
calificativele A, B sau C, pentru fiecare competenţă profesională generală în
parte, reprezintă certificarea pentru confirmarea periodică a competenţelor
profesionale.
(4) Obţinerea calificativului D
la una dintre competenţele profesionale generale duce la necertificarea
periodica a competenţelor profesionale.
(5) Personalul cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei care nu a obţinut certificarea periodică a competenţelor
profesionale generale poate solicita o nouă evaluare a competenţelor
deficitare. Programarea la o nouă evaluare se face la minimum 15 zile de la data
desfăşurării evaluării anterioare.
(6) Personalul cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei care nu a obţinut nici la a doua evaluare certificarea periodică a
competenţelor profesionale generale va fi programat la o nouă evaluare numai după efectuarea unui curs
de instruire profesională teoretică, corespunzător funcţiei personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, la organismul de certificare a
competenţelor profesionale, cu durata egală cu cea din coloana 2 din anexa nr.
1.2.
(7) Organismul de certificare a
competenţelor profesionale notifică autorităţii competente, în termen de 3 zile
lucrătoare de la data evaluării, personalul care nu a obţinut certificarea
periodică a competenţelor profesionale.
(8) Documentele specifice, conform art. 4 alin. (1)
lit. d), e), f), ale personalului care nu a obţinut certificarea periodică a
competenţelor profesionale, corespunzătoare funcţiilor personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, se consideră suspendate şi îşi încetează temporar valabilitatea în
conformitate cu reglementările specifice în vigoare. Pe durata suspendării este
interzisă utilizarea acestui personal în activităţi cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei.
ARTICOLUL 26
(1) Comisia de evaluare
înregistrează rezultatele evaluării efectuate în Catalogul de evaluare a
competenţelor profesionale generale ale funcţiilor personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei pe căile ferate, denumit în continuare catalog de evaluare, pentru fiecare candidat, conform anexei nr. 1.5. Rezultatul
evaluării va păstra caracterul de confidenţialitate în conformitate cu
legislaţia în vigoare.
(2) După aprecierea nivelului
de cunoştinţe profesionale generale şi stabilirea rezultatului evaluării
privind competenţele profesionale generale, corespunzătoare funcţiilor
personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, comisia de evaluare
completează catalogul de evaluare cu rezultatele evaluării competenţelor
profesionale generale, care conţine, în principal, următoarele date:
a) locul şi data (perioada) desfăşurării evaluării;
b) datele de identificare ale personalului, respectiv:
numele şi prenumele, codul numeric personal;
c) calificativele acordate
competenţelor profesionale;
d) componenţa comisiei de evaluare.
(3) Catalogul de evaluare se întocmeşte în două
exemplare şi se semnează de către comisia de evaluare.
ARTICOLUL 27
(1) In baza catalogului de evaluare, cu rezultatele
evaluării competenţelor profesionale generale, organismul de certificare a
competenţelor profesionale eliberează un certificat pentru confirmarea
periodică a competenţelor profesionale generale, corespunzătoare funcţiilor
personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, în conformitate cu
anexa nr. 1.6. Certificatul pentru confirmarea competenţelor profesionale
generale este însoţit de suplimentul descriptiv al competenţelor profesionale
ale personalului care a susţinut şi promovat evaluarea.
(2) Certificatul pentru confirmarea
competenţelor profesionale generale este un document cu regim special şi dă
dreptul posesorului la efectuarea activităţilor cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei specifice documentelor de la art. 4 alin. (1) lit. d)-g).
(3) Organismul de certificare a
competenţelor profesionale stabileşte prin proceduri specifice modul de
eliberare, evidenţă şi arhivare a certificatelor pentru confirmarea
competenţelor profesionale generale, corespunzătoare funcţiilor cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei.
ARTICOLUL 28
Contestaţii
(1) Contestaţiile privind rezultatele examenului de
evaluare se depun în scris la organismul de certificare a competenţelor
profesionale în termen de două zile lucrătoare de la data comunicării
rezultatului evaluării.
(2) Soluţionarea contestaţiilor
se va face în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii
contestaţiei, de către o comisie, având componenţa nominalizată de directorul general al organismului de certificare a
competenţelor profesionale. Reprezentanţii comisiei vor fi alţii decât cei care
au participat în comisia de evaluare.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii
ARTICOLUL 29
(1) Procesele-verbale de
verificare profesională periodică, emise de Centrul Naţional de Calificare şi
Instruire Feroviară - CENAFER, în conformitate cu Ordinul ministrului
transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.261/2005 privind aprobarea
metodologiilor de organizare şi de derulare a programelor de
formare-calificare, perfecţionare şi verificare profesională periodică a
personalului care efectuează activităţi specifice desfăşurării transportului
feroviar, până la data intrării în vigoare a prezentului ordin, rămân valabile
până la data eliberării certificatelor pentru confirmarea competenţelor
profesionale generale, corespunzătoare funcţiilor personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, dacă nu îşi încetează definitiv
valabilitatea pentru cazul prevăzut la art. 6 alin. (2) din prezentele norme.
(2) Incepând cu data intrării în vigoare a prezentului
ordin, verificările profesionale periodice, programate conform Ordinului
ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.261/2005, se
suspendă.
(3) Operatorii economici sunt obligaţi să trimită până
la data de 15 noiembrie 2010, la centrul organismului de certificare a
competenţelor profesionale, solicitarea pentru evaluarea în vederea confirmării
periodice a competenţelor profesionale generale, corespunzătoare funcţiilor
personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, pentru personalul
propriu scadent pentru anii următori, după cum urmează:
a) pentru anul 2011, personalul
ce a fost scadent la verificarea profesională periodică în anul 2010, începând
cu data intrării în vigoare a prezentului ordin;
b) pentru anul 2012, personalul ce a fost verificat
profesional periodic în trimestrul I al anului 2010;
c) pentru anul 2013, personalul ce a fost verificat
profesional periodic în trimestrele II şi III ale
anului 2010, până la data intrării în vigoare a prezentului ordin.
(4) După dobândirea
certificatelor pentru confirmarea competenţelor profesionale, generale,
corespunzătoare funcţiilor cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, se
respectă periodicitatea de evaluare a competenţelor profesionale prevăzută în
anexa nr. 1.2.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
ARTICOLUL 30
Eliberarea certificatelor pentru confirmarea
competenţelor profesionale generale, corespunzătoare funcţiilor personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, şi a duplicatelor, precum şi
gestionarea acestora se asigură de către organismul de certificare a
competenţelor profesionale.
ARTICOLUL 31
(1) Expirarea şi pierderea
certificatelor pentru confirmarea competenţelor profesionale generale,
corespunzătoare funcţiilor personalului cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei, se publică în publicaţia oficială a organismului de certificare a
competenţelor profesionale.
(2) Certificatele pentru
confirmarea competenţelor profesionale generale, corespunzătoare funcţiilor
personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei, pierdute se declară
nule. La cererea operatorului economic sau, după caz, a persoanei fizice,
organismul de certificare a competenţelor profesionale poate elibera un
duplicat.
ARTICOLUL 32
Organismul de certificare a competenţelor profesionale
arhivează documentele care au stat la baza eliberării certificatelor pentru
confirmarea competenţelor profesionale generale, corespunzătoare funcţiilor
personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei .
ARTICOLUL 33
Catalogul specific, care
include toate competenţele funcţiilor personalului cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei, este elaborat de către organismul de certificare a
competenţelor până la data de 30 noiembrie 2010.
ARTICOLUL 34
(1) Derularea evaluării
periodice a competenţelor profesionale specifice tipurilor de material rulant
sau tipurilor de instalaţii de siguranţa circulaţiei se face conform
procedurilor proprii operatorilor economici şi ale organismului de certificare
a competenţelor profesionale. Aceste proceduri trebuie să conţină si să
respecte principiile de evaluare prezentate în prezentele norme.
(2) Rezultatul evaluării
periodice a competenţelor profesionale specifice tipurilor de material rulant
sau tipurilor de instalaţii
de siguranţa circulaţiei este consemnat, după caz, în documente specifice
stabilite prin procedurile proprii operatorilor economici şi ale organismului
de certificare a competenţelor profesionale.
(3) Personalul cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei care pleacă de la un operator economic la alt operator economic are
dreptul la o copie după documentul specific, stabilit prin proceduri, în care
este consemnat rezultatul evaluării periodice a competenţelor profesionale
specifice tipurilor de material rulant sau tipurilor de instalaţii de siguranţa
circulaţiei.
ARTICOLUL 35
Personalul cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei, cuprins şi integrat într-un sistem de menţinere a competenţelor
profesionale, are drept de acces la propriile date cu caracter personal
prelucrate de către Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară -
CENAFER, la cerere.
ARTICOLUL 36
Anexele nr. 1.1-1.6 fac parte integrantă din prezentele
norme.
ANEXA Nr. 1.1
la norme
STRUCTURA
de elaborare a competenţelor profesionale pentru
fiecare funcţie deţinută de personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei
Set de competenţe
|
Funcţia personalului cu
responsabilităţi în siguranţa circulaţiei
|
Evaluare curentă IPT-IPS
|
Evaluare pentru confirmarea
periodică a competenţelor
profesionale
|
0
|
1
|
2
|
3
|
A
|
Competenţe profesionale generale, corespunzătoare funcţiilor cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei
|
Competenţe generale comune tuturor calificărilor din domeniul
feroviar
|
Personalul cu atribuţii de instruire
|
Organismul de certificare
a competenţelor
profesionale
|
1.
|
2.
|
...
|
m.
|
Competenţe profesionale generale
pentru exercitarea funcţiei cu responsabilităţi în siguranţa
feroviară
|
1.
|
2.
|
...
|
n.
|
Competenţe specifice
perfecţionării/specializării
|
Cunoştinţe lingvistice - în limba gestionarului infrastructurii
|
1.
|
2.
|
...
|
o.
|
Competenţe privind infrastructura
|
1.
|
2.
|
...
|
p.
|
0
|
1
|
2
|
3
|
B
|
Competenţe profesionale
specifice tipurilor de material
rulant sau tipurilor de instalaţii
de siguranţa circulaţiei
|
Competenţe privind tipurile de material rulant
|
Personalul cu atribuţii
de instruire
|
Operatori economici sau organismul de certificare a competenţelor profesionale
|
1.
|
2.
|
…
|
r.
|
C
|
Competenţe privind manipularea
tipurilor de instalaţii de siguranţa circulaţiei
|
1.
|
2.
|
…
|
s.
|
ANEXA Nr. 1.2
la norme
Durata, numărul minim şi numărul maxim de
participanţi pentru un ciclu sau o serie de pregătire, periodicitatea
instruirii profesionale şi a evaluării competenţelor profesionale generale
Nr. crt.
|
Funcţia
|
Program de formare profesională
continuă
|
Instruire profesională
|
Periodicitatea
evaluării competenţelor
profesionale
|
IPT*
|
IPS
|
Durată (ore/an)
|
Număr minim - maxim de participanţi
|
Ore - însoţire/periodicitate
|
Număr maxim de participanţi
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
1.
|
Acar
|
12
|
10-20
|
1 oră/3 luni
|
Program de lucru/tură de serviciu
|
5 ani
|
2.
|
Frânar
|
12
|
10-20
|
1 oră/3 luni
|
Program de lucru/tură de serviciu
|
5 ani
|
3.
|
Păzitor barieră
|
12
|
10-20
|
1 oră/3 luni
|
Program de lucru/tură de serviciu
|
5 ani
|
4.
|
Revizor ace
|
16
|
10-20
|
1 oră/3 luni
|
Program de lucru/tură
de serviciu
|
4 ani
|
5.
|
Conductor tren
|
12
|
10-20
|
1 oră/3 luni
|
Partidă de tren
|
5 ani
|
6.
|
Şef tren
|
16
|
10-20
|
1 oră/3 luni
|
Partidă de tren
|
4 ani
|
7.
|
Manevrant vagoane
|
12
|
10-20
|
1 oră/3 luni
|
Partidă de manevră
|
5 ani
|
8.
|
Şef manevră
|
16
|
10-20
|
1 oră/3 luni
|
Partidă de
manevră
|
4 ani
|
9.
|
Electromecanic SCB
|
24
|
10-20
|
2 ore/3 luni
|
Echipă de lucru/individual
|
3 ani
|
10.
|
Electromecanic IFTE - LC
|
24
|
10-20
|
2 ore/3 luni
|
Echipă de lucru/individual
|
3 ani
|
11.
|
Electromecanic TTR
|
24
|
10-20
|
2 ore/3 luni
|
Echipă de lucru/individual
|
3 ani
|
12.
|
Montator TTR
|
16
|
10-20
|
2 ore/3 luni
|
Echipă de lucru/individual
|
4 ani
|
13.
|
Montator IFTE - LC
|
16
|
10-20
|
2 ore/3 luni
|
Echipă de lucru/individual
|
4 ani
|
14.
|
Montator SCB
|
16
|
10-20
|
2 ore/3 luni
|
Echipă de lucru/individual
|
4 ani
|
15.
|
Magaziner1
|
16
|
10-20
|
1 oră/3 luni
|
Program de lucru/tură de serviciu
|
4 ani
|
16.
|
Impiegat de mişcare2
|
24
|
10-20
|
1 oră/3 luni
|
Program de lucru/tură de serviciu
|
3 ani
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
17.
|
Şef staţie trafic
|
Autoinstruire profesională
continuă
|
-
|
-
|
-
|
3 ani
|
18.
|
Şef staţie OTF
|
Autoinstruire profesională
continuă
|
-
|
-
|
-
|
3 ani
|
19.
|
Operator circulaţie3
|
24
|
10-20
|
1 oră/3 luni
|
Tură de serviciu
|
3 ani
|
20.
|
Dispecer energetic feroviar4
|
24
|
10-20
|
1 oră/3 luni
|
Tură de serviciu
|
3 ani
|
21.
|
Revizor tehnic vagoane
|
24
|
10-20
|
1 oră/3 luni
|
Program de lucru/tură
de serviciu
|
3 ani
|
22.
|
Conducător tren ajutor
|
8
|
10-20
|
1 oră/3 luni
|
Individual
|
4 ani
|
23.
|
Conducător tren macara
|
8
|
10-20
|
1 oră/3 luni
|
Individual
|
4 ani
|
24.
|
Macaragiu tren intervenţie
|
8
|
10-20
|
1 oră/3 luni
|
Individual
|
5 ani
|
25.
|
Mecanic de locomotivă5
|
24
|
10-20
|
1 oră însoţire/3 luni
+ 40 ore/lună interpretare parametrii
instalaţiilor de control viteză şi
vigilenţă
|
Individual
|
3 ani
|
26.
|
Mecanic ajutor de locomotivă
|
16
|
10-20
|
1 oră însoţire/ 4 luni
|
Individual
|
4 ani
|
27.
|
Sudor întreţinere
cale şi aparate cale
|
16
|
10-20
|
1 oră/3 luni
|
Individual
|
4 ani
|
28.
|
Revizor cale şi/sau puncte periculoase
|
12
|
10-20
|
1 oră/3 luni
|
Individual
|
5 ani
|
29.
|
Picher
|
Autoinstruire profesională
continuă
|
-
|
-
|
-
|
3 ani
|
30.
|
Şef echipă întreţinere lucrări artă
|
12
|
10-20
|
1 oră/3 luni
|
Individual
|
5 ani
|
31.
|
Şef echipă întreţinere cale
|
12
|
10-20
|
1 oră/3 luni
|
Individual
|
5 ani
|
32.
|
Maistru lucrări artă
|
Autoinstruire profesională
continuă
|
-
|
-
|
-
|
4 ani
|
33.
|
Maistru construcţii, modernizări-reabilitări, reparare şi
întreţinere linii
|
Autoinstruire profesională
continuă
|
-
|
-
|
-
|
4 ani
|
34.
|
Maistru lucrări construcţii, modernizări-reabilitări, reparare şi întreţinere
lucrări artă
|
Autoinstruire profesională
continuă
|
-
|
-
|
-
|
4 ani
|
35.
|
Maistru sudura căii
|
Autoinstruire profesională
continuă
|
-
|
-
|
-
|
4 ani
|
36.
|
Şef district poduri
|
Autoinstruire profesională
continuă
|
-
|
-
|
-
|
3 ani
|
37.
|
Şef district linii
|
Autoinstruire profesională
continuă
|
-
|
-
|
-
|
3 ani
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
38.
|
Şef district exploatare utilaje
|
Autoinstruire profesională
continuă
|
-
|
-
|
-
|
3 ani
|
39.
|
Şef district SCB
|
Autoinstruire profesională
continuă
|
-
|
-
|
-
|
3 ani
|
40.
|
Şef district TTR
|
Autoinstruire profesională
continuă
|
-
|
-
|
-
|
3 ani
|
41.
|
Şef district IFTE - LC
|
Autoinstruire profesională
continuă
|
-
|
-
|
-
|
3 ani
|
42.
|
Responsabil SC - LFI
|
Autoinstruire profesională
continuă
|
-
|
-
|
-
|
3 ani
|
43.
|
Responsabil SC - FF-L
|
Autoinstruire profesională
continuă
|
-
|
-
|
-
|
3 ani
|
44.
|
Responsabil SC - FF-IFTE
|
Autoinstruire profesională
continuă
|
-
|
-
|
-
|
3 ani
|
45.
|
Responsabil SC - FF-SCB
|
Autoinstruire profesională
continuă
|
-
|
-
|
-
|
3 ani
|
46.
|
Responsabil SC - FF-TC
|
Autoinstruire profesională
continuă
|
-
|
-
|
-
|
3 ani
|
* In cazul instruirii teoretice
profesionale simultane a unui număr de două funcţii care provin din
specialitate comună, numărul maxim de participanţi se reduce la 16, iar în
cazul instruirii teoretice profesionale simultane a unui număr de 3 funcţii
care provin din specialitate comună, numărul maxim de participanţi se reduce la
12.
Grupa de instruire teoretică este de minimum 10
persoane şi este compusă din:
1 La poziţia magaziner este cuprinsă şi funcţia magaziner tranzit şi
magaziner comercial.
2 La poziţia
impiegat de mişcare este cuprinsă şi funcţia şef tură mişcare, 3 La poziţia operator circulaţie este
cuprinsă şi funcţia şef tură regulator.
4 La poziţia
dispecer energetic feroviar este cuprinsă şi funcţia dispecer energetic
feroviar şef.
5 La poziţia mecanic
de locomotivă sunt cuprinse şi funcţiile mecanic drezină pantograf, mecanic
maşini grele cale şi mecanic maşini grele sudura căii.
ANEXA Nr. 1.3
la norme
Denumirea operatorului
economic...........................
Centrul de instruire...........................
FIŞA INDIVIDUALĂ DE INSTRUIRE PROFESIONALĂ TEORETICĂ
a dlui/dnei...........................în funcţia
de...........................pe anul...........................
Competenţele funcţiei
|
Aprecierea nivelului de cunoştinţe
profesionale prin module de instruire profesională teoretică (IPT), instruire
profesională teoretică suplimentară (IPTS) şi pe simulator/poligon
|
Data
|
Calificativul acordat la IPT
|
Data
|
Calificativul acordat la IPTS
|
Data
|
Calificativul acordat la
simulator/poligon
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
|
|
Competenţele funcţiei
|
Aprecierea nivelului de cunoştinţe
profesionale prin module de instruire profesională teoretică (IPT), instruire
profesională teoretică suplimentară (IPTS) şi pe simulator/poligon
|
Data
|
Calificativul acordat la IPT
|
Data
|
Calificativul acordat la IPTS
|
Data
|
Calificativul acordat la
simulator/poligon
|
...
|
|
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
|
|
n.
|
|
|
|
|
|
|
Instructor/Personalul cu
atribuţii de instruire:
Numele şi prenumele...........................
Semnătura...........................................
ANEXA Nr. 1.4
la norme
Denumirea operatorului
economic...........................
Centrul de instruire...........................
FIŞA INDIVIDUALĂ DE INSTRUIRE PRACTICĂ DE SERVICIU
a dlui/dnei...........................în funcţia
de...........................pe anul...........................
Competenţele funcţiei
|
Aprecierea nivelului de cunoştinţe
profesionale prin module de instruire practică de serviciu (IPS) şi instruire
practică de serviciu suplimentară (IPSS)
|
Data
|
Calificativul acordat la IPS
|
Data
|
Calificativul* acordat la IPSS
|
1.
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
…
|
|
|
|
|
n.
|
|
|
|
|
*Se completează numai în cazul evaluării anterioare cu
calificativul C.
Instructor/Personalul cu atribuţii de instruire:
Numele şi prenumele...........................
Semnătura...........................
ANEXA Nr. 1.5
la norme
Organismul de certificare a
competenţelor profesionale..............................
Centrul de instruire
feroviară.............................................
Nr..................................................................
CATALOGUL DE EVALUARE
a competenţelor profesionale generale ale funcţiilor
cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei
Data
|
|
Funcţia
|
|
Denumirea operatorului economic
|
|
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele
|
CNP
|
Calificative acordate
|
Competenţa 1
|
Competenţa 2
|
Competenţa 3
|
Competenţa 4
|
...
|
Competenţa
n
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Comisia de evaluare
Preşedinte:........................................................
Membru:............................................................
ANEXA Nr. 1.6
la norme*)
*) Anexa nr. 1.6 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
LISTA
funcţiilor cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei
care se formează-califică, perfecţionează şi verifică profesional periodic la CENAFER
Nr. crt.
|
Funcţia (meseria)
|
1.
|
Acar
|
2.
|
Frânar
|
3.
|
Păzitor barieră
|
4.
|
Revizor ace
|
5.
|
Conductor tren
|
6.
|
Şef tren
|
7.
|
Manevrant vagoane
|
8.
|
Sef manevră
|
9.
|
Electromecanic SCB
|
10.
|
Electromecanic IFTE - LC
|
11.
|
Electromecanic TTR
|
12.
|
Montator TTR
|
13.
|
MontatorIFTE -LC
|
14.
|
Montator SCB
|
15.
|
Magaziner1
|
16.
|
Impiegat de mişcare2
|
17.
|
Şef staţie trafic
|
18.
|
Şef staţie OTF
|
19.
|
Operator circulaţie3
|
20.
|
Dispecer energetic feroviar4
|
21.
|
Revizor tehnic vagoane
|
22.
|
Conducător tren ajutor
|
23.
|
Conducător tren macara
|
24.
|
Macaragiu tren intervenţie
|
25.
|
Mecanic de locomotivă5
|
26.
|
Mecanic ajutor de locomotivă
|
27.
|
Sudor din activitatea de întreţinere cale şi aparate cale
|
28.
|
Revizor cale şi/sau puncte periculoase
|
29.
|
Picher
|
30.
|
Şef echipă întreţinere lucrări artă
|
31.
|
Şef echipă întreţinere cale
|
32.
|
Maistru lucrări artă
|
33.
|
Maistru construcţii, modernizări-reabilitări, reparare şi
întreţinere linii
|
34.
|
Maistru lucrări construcţii, modernizări-reabilitări, reparare şi
întreţinere lucrări artă
|
35.
|
Maistru sudura căii
|
36.
|
Şef district poduri
|
37.
|
Sef district linii
|
38.
|
Şef district exploatare utilaje
|
39.
|
Sef district SCB
|
40.
|
Sef district TTR
|
41.
|
Şefdistrict LC
|
42.
|
Responsabil SC - LFI
|
43.
|
Responsabil SC - FF-L
|
44.
|
Responsabil SC - FF-IFTE
|
45.
|
Responsabil SC - FF-SCB
|
46.
|
Responsabil SC - FF-TC
|
1 La poziţia magaziner este cuprinsă şi funcţia magaziner tranzit şi
magaziner comercial.
2 La poziţia
impiegat de mişcare este cuprinsă şi funcţia şef tură mişcare.
3 La poziţia
operator circulaţie este cuprinsă şi funcţia şef tură regulator.
4 La poziţia
dispecer energetic feroviar este cuprinsă şi funcţia dispecer energetic
feroviar şef.
5 La poziţia mecanic
de locomotivă sunt cuprinse şi funcţiile mecanic drezina pantograf, mecanic
maşini grele cale şi mecanic maşini grele sudura căii.