Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.489 din 06.04.2012

pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 105/2011 privind gestionarea şi utilizarea fondurilor externe nerambursabile şi a cofinanţării publice naţionale, pentru obiectivul „Cooperare teritorială europeană“
ACT EMIS DE: Ministerul Finantelor
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 283 din 27 aprilie 2012



SmartCity1

În temeiul art. 28 din Legea nr. 105/2011 privind gestionarea şi utilizarea fondurilor externe nerambursabile şi a cofinanţării publice naţionale, pentru obiectivul „Cooperare teritorială europeană“, al art. 13 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.631/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul dezvoltării regionale şi turismului şi ministrul finanţelor publice emit următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 105/2011 privind gestionarea şi utilizarea fondurilor externe nerambursabile şi a cofinanţării publice naţionale, pentru obiectivul „Cooperare teritorială europeană“, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă prevederile Ordinului ministrului dezvoltării regionale şi locuinţei şi al ministrului finanţelor publice nr. 6/136/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 46/2007 privind modul de alocare a fondurilor externe nerambursabile şi a contribuţiei publice naţionale în bugetul instituţiilor implicate în gestionarea şi utilizarea acestora, pentru obiectivul „Cooperare teritorială europeană“, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 2 februarie 2009, cu modificările şi completările ulterioare. Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul dezvoltării regionale şi turismului, Cristian Petrescu Ministrul finanţelor publice, Bogdan Alexandru Drăgoi ANEXĂNORME METODOLOGICE de aplicare a Legii nr. 105/2011 privind gestionarea şi utilizarea fondurilor externe nerambursabile şi a cofinanţării publice naţionale, pentru obiectivul „Cooperare teritorială europeană“ Capitolul IProgramarea bugetară a fondurilor externe aferente obiectivului „Cooperare teritorială europeană“ şi a contribuţiei publice naţionale totale Articolul 1(1) Pentru programele finanţate din Fondul european de dezvoltare regională (FEDR) şi Instrumentul pentru preaderare (IPA), prevăzute la art. 4 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 105/2011 privind gestionarea şi utilizarea fondurilor externe nerambursabile şi a cofinanţării publice naţionale, pentru obiectivul „Cooperare teritorială europeană“, sumele necesare finanţării valorii totale a proiectelor proprii se cuprind în bugetele liderilor de proiect/partenerilor prevăzuţi la art. 9 alin. (1) din Legea nr. 105/2011, repartizate pe ani, după caz, pe toată perioada de implementare a proiectelor, şi se aprobă pentru anul bugetar curent cu ocazia aprobării anuale a legii bugetului de stat şi a legii bugetului asigurărilor sociale de stat sau cu ocazia rectificărilor bugetare.(2) În vederea cuprinderii în buget a sumelor menţionate la alin. (1), liderii de proiect/partenerii din cadrul programelor finanţate din FEDR şi IPA prevăzuţi la alin. (1) au obligaţia să completeze fişa de fundamentare a proiectului propus la finanţare/finanţat din fonduri externe nerambursabile aferente obiectivului „Cooperare teritorială europeană“ în cadrul unui program operaţional, conform anexei nr. 1, care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.(3) Fişa de fundamentare a proiectului prevăzută în anexa nr. 1 este elaborată de departamentul/structura responsabil/responsabilă cu propunerea la finanţare/ implementare a proiectului şi va fi semnată de conducătorul acestuia/acesteia.(4) Direcţia abilitată cu elaborarea proiectului de buget din cadrul ordonatorului de credite, care are calitatea de lider de proiect/partener în conformitate cu art. 9 alin. (1) din Legea nr. 105/2011, va cuprinde în buget sumele menţionate la alin. (1) numai dacă fişa de fundamentare a proiectului este avizată de Autoritatea de management/Autoritatea naţională a programului în cadrul căruia se propune la finanţare/se finanţează proiectul respectiv şi va avea în vedere, după caz, contractul/ decizia/ordinul de finanţare aferent/aferentă proiectului.(5) În cazul proiectelor propuse la finanţare în anul bugetar curent, dar ale căror contracte/decizii/ordine de finanţare nu au fost încheiate cu autorităţile de management/autorităţile naţionale, compartimentul de specialitate din cadrul ordonatorului de credite lider de proiect/partener prevăzut la art. 9 alin. (1) din Legea nr. 105/2011 solicită, din partea departamentului/structurii responsabil/responsabile cu propunerea la finanţare a proiectului, note justificative pentru angajarea cheltuielilor care se efectuează înainte de data semnării contractului/deciziei/ordinului de finanţare.(6) Notele justificative prevăzute la alin. (5) vor cuprinde informaţii privind eligibilitatea cheltuielilor şi necesitatea angajării acestora pentru implementarea proiectului.(7) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor prevăzute la art. 9 alin. (1) din Legea nr. 105/2011 au obligaţia să asigure integral şi cu prioritate atât sumele necesare implementării proiectelor proprii propuse la finanţare/finanţate în cadrul programelor operaţionale, cât şi pe cele necesare implementării proiectelor ai căror lideri de proiect/parteneri sunt instituţii publice finanţate integral din bugetul acestora.(8) Pentru programele finanţate de Instrumentul european de vecinătate şi parteneriat (ENPI), beneficiarii/partenerii din România, care sunt finanţaţi integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale, completează şi transmit Autorităţii comune de management/Autorităţii naţionale fişa de notificare privind proiectul propus spre finanţare/finanţat în cadrul obiectivului „Cooperare teritorială europeană“ din fonduri externe nerambursabile aferente Instrumentului european de vecinătate şi parteneriat, prevăzută în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentele norme metodologice. Articolul 2(1) Pentru programele finanţate din FEDR şi IPA, prevăzute la art. 4 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 105/2011, sumele necesare finanţării valorii totale a activităţilor proprii din cadrul proiectelor se cuprind în bugetele liderilor de proiect/partenerilor prevăzuţi la art. 9 alin. (2) din Legea nr. 105/2011, repartizate pe ani, după caz, pe toată perioada de implementare a proiectelor, şi se aprobă pentru anul bugetar curent conform Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, sau cu ocazia rectificărilor bugetare.(2) În vederea cuprinderii în buget a sumelor menţionate la alin. (1), liderii de proiect/partenerii prevăzuţi la art. 9 alin. (2) din Legea nr. 105/2011 au obligaţia să completeze fişa de fundamentare a proiectului propus la finanţare/finanţat în cadrul programelor operaţionale, conform anexei nr. 1, fără a mai solicita avizul autorităţilor de management/autorităţilor naţionale.(3) În cazul proiectelor propuse la finanţare în anul bugetar curent, dar ale căror contracte/decizii/ordine de finanţare nu au fost încheiate cu autorităţile de management/autorităţile naţionale competente, compartimentul de specialitate din cadrul ordonatorului de credite lider de proiect/partener solicită, din partea departamentului/structurii responsabil/responsabile cu propunerea la finanţare a proiectului, note justificative pentru angajarea cheltuielilor care se efectuează înainte de data semnării contractului/deciziei/ordinului de finanţare.(4) Notele justificative prevăzute la alin. (3) vor cuprinde informaţii privind categoriile de cheltuieli, eligibilitatea acestora şi necesitatea angajării sumei respective pentru implementarea proiectului.(5) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au obligaţia să asigure integral şi cu prioritate atât sumele necesare implementării proiectelor proprii propuse la finanţare/finanţate în cadrul programelor operaţionale, cât şi pe cele necesare implementării proiectelor ai căror lideri de proiect/parteneri sunt instituţii publice locale finanţate integral/parţial din bugetul acestora. Articolul 3(1) Sumele reprezentând contravaloarea fondurilor externe nerambursabile şi contribuţia publică naţională totală pentru fiecare program de cooperare teritorială europeană se cuprind la nivel de credite de angajament şi credite bugetare în anexă la bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de Autoritate de management/Autoritate comună de management/Autoritate naţională, după caz, în fişa finanţării programelor aferente politicii de coeziune a Uniunii Europene, a programelor aferente politicii comune agricole şi politicii comune de pescuit, a altor programe finanţate din fonduri externe nerambursabile postaderare, precum şi a altor facilităţi şi instrumente postaderare.(2) Contribuţia publică naţională totală, reflectată în fişa de fundamentare, pentru fiecare program de cooperare teritorială europeană, cuprinde cofinanţarea publică pentru alţi lideri de proiect/beneficiari/parteneri decât cei prevăzuţi la art. 9 alin. (1) din Legea nr. 105/2011, precum şi, spre informare, sumele reprezentând cofinanţarea publică a liderilor de proiect/beneficiarilor/partenerilor prevăzuţi la art. 9 alin. (1) din aceeaşi lege.(3) Ordonatorii de credite cu rol de Autoritate de management/Autoritate comună de management/Autoritate naţională, respectiv de Autoritate de certificare şi plată îşi cuprind în bugetele proprii sumele prevăzute la art. 11 şi 12 din Legea nr. 105/2011, respectându-se metodologia pentru elaborarea proiectului anual de buget.(4) Pentru programele finanţate din FEDR şi IPA, prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi art. 4 alin. (2) din Legea nr. 105/2011, ordonatorii de credite cu rol de Autoritate de management pot încheia contracte/decizii de finanţare în condiţiile agreate cu statele partenere în program, în funcţie de stadiul implementării programului/proiectelor şi în limita sumelor disponibile în euro la nivel de program. Capitolul IIFluxuri financiare Articolul 4(1) Pentru programele finanţate din FEDR şi IPA, prevăzute la art. 4 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 105/2011, în cazul liderilor de proiect/partenerilor prevăzuţi la art. 9 alin. (1) din Legea nr. 105/2011, care au în implementare proiecte finanţate din fonduri externe nerambursabile aferente obiectivului „Cooperare teritorială europeană“, sunt considerate cheltuieli definitive din bugetele acestora cheltuielile efectuate corespunzător contravalorii fondurilor externe nerambursabile, a cofinanţării publice, precum şi altor cheltuieli decât cele eligibile.(2) După autorizarea/certificarea cheltuielilor prezentate în cererile de rambursare consolidate, autorităţile de management virează liderilor de proiect sumele, în euro, aferente rambursării cheltuielilor efectuate, corespunzătoare finanţării din fonduri externe nerambursabile, conform contractelor/deciziilor/ ordinelor de finanţare.(3) Liderii de proiect realizează repartizarea sumelor rambursate în funcţie de contribuţia fiecărui partener la cheltuielile eligibile realizate şi virează acestora, cu celeritate, sumele respective în euro.(4) Liderii de proiect/partenerii din România prevăzuţi la art. 9 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 105/2011, care au în implementare proiecte finanţate din fonduri externe nerambursabile aferente obiectivului „Cooperare teritorială europeană“, virează cu celeritate echivalentul în lei al sumelor încasate în euro aferente rambursării cheltuielilor efectuate, corespunzătoare finanţării din fonduri externe nerambursabile, în conturile de venituri ale bugetelor din care au fost finanţate proiectele respective, deschise pe codurile de identificare fiscală ale liderilor de proiect/partenerilor la unităţile Trezoreriei Statului prin care aceştia îşi desfăşoară activitatea.(5) În cazul liderilor de proiect/partenerilor din România, alţii decât cei prevăzuţi la art. 9 alin. (1) şi (2), echivalentul în lei al sumelor încasate în euro aferente rambursării cheltuielilor efectuate, corespunzătoare finanţării din fonduri externe nerambursabile, se gestionează prin conturile de disponibilităţi prin care aceştia îşi gestionează bugetele de venituri şi cheltuieli.(6) În cazul liderilor de proiect/partenerilor din România prevăzuţi la art. 9 alin. (3) din Legea nr. 105/2011, sumele aferente rambursării cheltuielilor efectuate, corespunzătoare cofinanţării acordate de la bugetul de stat, se virează de către autorităţile de management/autorităţile naţionale în conturile de disponibilităţi prin care se gestionează bugetele de venituri şi cheltuieli ale acestora sau în conturile de venituri ale bugetelor locale, după caz, corespunzător cheltuielilor eligibile efectuate.(7) Rambursarea către liderii de proiect/parteneri a sumelor prevăzute la alin. (2) şi (6) se realizează în condiţiile şi pe baza documentelor prevăzute prin contractele/deciziile/ordinele de finanţare/cofinanţare în vigoare, precum şi conform procedurilor interne ale autorităţilor de management/autorităţilor naţionale. (8) În cazul liderilor de proiect/partenerilor, alţii decât cei prevăzuţi la art. 9 alin. (1) din Legea nr. 105/2011, se aplică următoarele prevederi privind cofinanţarea acordată de la bugetul de stat:a)se poate acorda sprijin financiar de la bugetul de stat şi, în consecinţă, se poate semna contract de cofinanţare numai cu un lider de proiect/partener care face dovada, la momentul semnării contractului de cofinanţare, că şi-a îndeplinit obligaţiile cu privire la plata contribuţiilor la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele locale sau cu privire la plata taxelor în conformitate cu prevederile legislaţiei româneşti şi comunitare aplicabile; rambursarea cofinanţării acordate de la bugetul de stat se efectuează pentru programele la care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului îndeplineşte rol de Autoritate de management, proporţional cu fondurile externe nerambursabile primite de către liderul de proiect/partenerul din România pe baza documentului care atestă suma autorizată la plată de Autoritatea de management, din fonduri externe nerambursabile; b)pentru programele la care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului îndeplineşte rol de Autoritate naţională, rambursarea cofinanţării acordate de la bugetul de stat se efectuează conform prevederilor contractelor de cofinanţare semnate cu fiecare lider de proiect/partener din România. Articolul 5(1) Pentru programele finanţate din Instrumentul european de vecinătate şi parteneriat (ENPI), prevăzute la art. 4 alin. (3) din Legea nr. 105/2011, autorităţile comune de management virează beneficiarilor de proiecte finanţate din ENPI avansuri în euro, din fondurile externe nerambursabile, calculate pe baza bugetelor proiectelor aprobate, conform Regulamentului (CE) nr. 951/2007 al Comisiei din 9 august 2007 de stabilire a normelor de aplicare a programelor de cooperare transfrontalieră finanţate în cadrul Regulamentului (CE) nr. 1.638/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a dispoziţiilor generale privind instituirea unui instrument european de vecinătate şi de parteneriat, Ghidului practic privind procedurile de contractare pentru acţiunile externe ale Uniunii Europene (anexa II - Condiţii generale aplicabile contractelor de grant pentru acţiuni externe, finanţate de Uniunea Europeană), publicat pe site-ul web al EuropeAid în martie 2011, şi regulilor programelor.(2) Beneficiarii realizează repartizarea avansului în funcţie de contribuţia fiecărui partener la activităţile eligibile asumate în cadrul proiectului şi virează acestora, cu celeritate, sumele respective în euro.(3) În cazul beneficiarilor/partenerilor din România prevăzuţi la art. 9 alin. (4) din Legea nr. 105/2011, cheltuielile efectuate din bugetele proprii corespunzătoare cofinanţării publice, precum şi cheltuielile, altele decât cele eligibile, pe care respectivii beneficiari/parteneri şi le-au prevăzut în bugetele proiectelor, sunt considerate cheltuieli definitive din bugetele acestora.(4) În cazul beneficiarilor/partenerilor din România, alţii decât cei prevăzuţi la art. 9 alin. (4) din Legea nr. 105/2011, sumele aferente rambursării cheltuielilor efectuate, corespunzătoare cofinanţării publice asigurate de la bugetul de stat, se virează de către autorităţile comune de management/Autoritatea naţională în conturile de disponibilităţi prin care se gestionează bugetele de venituri şi cheltuieli ale acestora sau în conturile de venituri ale bugetelor locale, după caz, corespunzător cheltuielilor eligibile efectuate.(5) Cofinanţarea de la bugetul de stat se acordă beneficiarilor/partenerilor din România pe baza unui contract de cofinanţare în vigoare, încheiat între aceştia şi autorităţile comune de management/Autoritatea naţională ulterior semnării unui contract de grant din care să rezulte că beneficiarii/partenerii din România beneficiază de finanţare din fonduri externe nerambursabile ENPI.(6) Pentru programele finanţate din ENPI la care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului îndeplineşte rol de autoritate comună de management, cuantumul cofinanţării publice asigurate de la bugetul de stat acordate beneficiarilor/partenerilor din România se calculează după autorizarea cererii de plată finală şi stabilirea sumei reprezentând cheltuielile totale autorizate în cadrul proiectului respectiv, după cum urmează:a)în cazul în care suma reprezentând cheltuielile totale autorizate este egală cu suma prevăzută în bugetul contractului de finanţare, se calculează valoarea cofinanţării publice asigurate de la bugetul de stat ca fiind egală cu maximum 8% din fondurile externe nerambursabile de care beneficiază respectivii beneficiari/parteneri, dar nu mai mult de 72% din contribuţia financiară eligibilă pe care o asigură în proiect conform contractului de finanţare; b)în cazul în care suma reprezentând cheltuielile totale autorizate este mai mică decât suma prevăzută în bugetul contractului de finanţare, se diminuează proporţional fondurile externe nerambursabile şi contribuţia financiară pe care beneficiarii/partenerii respectivi o asigură în proiect, după care se calculează valoarea cofinanţării publice asigurate de la bugetul de stat conform lit. a). (7) Pentru programele finanţate din ENPI la care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului îndeplineşte rol de Autoritate naţională, cuantumul cofinanţării publice asigurate de la bugetul de stat acordate beneficiarilor/partenerilor din România se calculează după autorizarea cererii de plată intermediară/cererii de plată finală şi stabilirea sumei reprezentând cheltuielile totale autorizate în cadrul proiectului respectiv, după cum urmează:a)în cazul în care suma autorizată este egală cu cea bugetată în contractul de finanţare, se calculează valoarea cofinanţării publice asigurate de la bugetul de stat ca fiind maximum 5% din valoarea acţiunilor implementate de beneficiari/parteneri; b)în cazul în care suma autorizată este mai mică decât cea bugetată în contractul de finanţare, se diminuează proporţional fondurile externe nerambursabile şi contribuţia financiară pe care beneficiarii/partenerii respectivi o asigură în proiect, după care se calculează valoarea cofinanţării publice asigurate de la bugetul de stat conform lit. a). Articolul 6Unitatea de plată din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului efectuează plăţile către liderii de proiect/beneficiari/parteneri după verificarea cererilor de rambursare/cererilor de plată, conform procedurilor de management financiar ale programelor, după cum urmează: a)pentru Programul de cooperare transfrontalieră România - Bulgaria 2007-2013, la cursul InforEuro al Băncii Centrale Europene valabil în luna solicitării controlului de prim nivel de către fiecare partener, pentru moneda în care au fost efectuate cheltuielile. Rambursarea ultimei tranşe de plată pentru fiecare proiect se va face numai după certificarea cheltuielilor şi înregistrarea acestora în contabilitatea Autorităţii de Certificare şi Plată, în vederea regularizării plăţilor efectuate către liderii de proiect şi parteneri prin aplicarea cursului de schimb comunicat de către Autoritatea de Certificare şi Plată, conform Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999; b)pentru Programul IPA de cooperare transfrontalieră România - Serbia, la cursul prevăzut de Regulamentul (CE) nr. 718/2007 al Comisiei din 12 iunie 2007 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.085/2006 al Consiliului de instituire a unui instrument de asistenţă preaderare (IPA), cu modificările şi completările ulterioare; c)pentru Programul operaţional comun „România - Ucraina - Republica Moldova 2007-2013“ şi Programul operaţional comun „Marea Neagră 2007-2013“, la cursul stabilit prin contractul de finanţare al proiectului. Capitolul IIIAcordarea şi recuperarea plăţilor în avans Articolul 7Sumele aferente plăţilor în avans pentru proiecte, prevăzute în conturile de disponibil ale Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, se transferă de către Unitatea de plată în conturile liderilor de proiect/beneficiarilor/partenerilor din sursele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 105/2011, cu condiţia existenţei următoarelor documente: a)pentru Programul de cooperare transfrontalieră România - Bulgaria 2007-2013 şi Programul de cooperare transfrontalieră Ungaria - România: - a contractului de cofinanţare în vigoare încheiat între Autoritatea de management, respectiv Autoritatea naţională şi liderii de proiect/partenerii din România; - a solicitării scrise din partea liderilor de proiect/partenerilor din România, realizată conform contractului de cofinanţare; b)pentru Programul IPA de cooperare transfrontalieră România - Serbia, Programul operaţional comun „România - Ucraina - Republica Moldova 2007-2013“ şi Programul operaţional comun „Marea Neagră 2007-2013“ - a contractului de finanţare în vigoare încheiat între Autoritatea de management/Autoritatea comună de management şi lideri de proiect/beneficiari; - a solicitării scrise din partea liderilor de proiect/beneficiarilor, conform contractului de finanţare. Articolul 8(1) Pentru proiectele finanţate în cadrul Programului de cooperare transfrontalieră România - Bulgaria 2007-2013 şi Programului de cooperare transfrontalieră Ungaria - România se acordă plăţi în avans din cofinanţare în procent de maximum 80% din valoarea eligibilă a contractului de cofinanţare încheiat între Autoritatea de management/Autoritatea naţională şi liderii de proiect/partenerii din România. Autoritatea de management/Autoritatea naţională virează către liderii de proiect/partenerii din România sumele aferente plăţilor în avans, în conturi deschise la instituţii financiar-bancare (bănci comerciale) sau la Trezoreria Statului, după caz, în moneda naţională.(2) Pentru Programul IPA de cooperare transfrontalieră România - Serbia se acordă plăţi în avans din fondurile externe nerambursabile, în procent de maximum 15% din valoarea eligibilă a contractului de finanţare încheiat între Autoritatea de management şi liderii de proiect/Biroul regional pentru cooperare transfrontalieră Timişoara, în limita disponibilităţilor de fonduri IPA existente în conturile Autorităţii de certificare şi plată. Autoritatea de management virează către liderii de proiect sumele aferente plăţilor în avans, în conturi deschise la instituţii financiar-bancare în euro.(3) Pentru Programul operaţional comun „România - Ucraina - Republica Moldova 2007-2013“ şi Programul operaţional comun „Marea Neagră 2007-2013“ se acordă plăţi în avans în euro din fondurile externe nerambursabile, reprezentând prefinanţare în sensul prevederilor Regulamentului (CE) nr. 951/2007 al Comisiei, ale Ghidului Practic privind procedurile de contractare pentru acţiunile externe ale Uniunii Europene (Anexa II - Condiţii generale aplicabile contractelor de grant pentru acţiuni externe, finanţate de Uniunea Europeană, publicat pe site-ul web al EuropeAid în martie 2011 şi ale regulilor programelor respective.(4) Pentru programele menţionate la alin. (2) şi (3), liderii de proiect/beneficiarii virează sumele aferente plăţilor în avans, în euro, către parteneri, conform activităţilor eligibile prevăzute în proiect.(5) Cuantumul şi condiţiile în care se acordă plata în avans se stabilesc în contractele de finanţare/cofinanţare. Articolul 9(1) Sumele acordate pentru proiecte implementate în cadrul Programului de cooperare transfrontalieră România - Bulgaria 2007-2013, Programului de cooperare transfrontalieră Ungaria - România şi Programului IPA de cooperare transfrontalieră România - Serbia sub forma plăţii în avans se deduc din sursele din care au fost acordate, procentual din valoarea fiecărei cereri de rambursare întocmite de partenerii din România, respectiv de către liderii de proiect, conform contractului de cofinanţare/finanţare încheiat cu autorităţile de management/Autoritatea naţională, după caz.(2) Pentru proiectele implementate în cadrul Programului operaţional comun „România - Ucraina - Republica Moldova 2007-2013“ şi Programului operaţional comun „Marea Neagră 2007-2013“ se pot acorda una sau mai multe plăţi în avans, în funcţie de valoarea şi durata de implementare a proiectelor, conform contractului de finanţare încheiat de beneficiar cu Autoritatea comună de management. Articolul 10Pentru Programul de cooperare transfrontalieră România - Bulgaria 2007-2013, liderii de proiect/partenerii care nu depun în termen de 9 luni de la primirea avansului nicio cerere de rambursare a cheltuielilor, prin care să solicite cel puţin 60% din valoarea fondurilor primite în avans reprezentând cheltuieli eligibile, returnează integral contravaloarea avansului primit. Articolul 11Birourile regionale pentru cooperare transfrontalieră/structurile cu rol de secretariat tehnic comun/structurile cu rol de control de prim nivel beneficiază de plăţi în avans din sursele corespunzătoare acestor plăţi în cadrul programelor respective, cu condiţia existenţei următoarelor documente: a)pentru Programul de cooperare transfrontalieră România - Bulgaria, Programul IPA de cooperare transfrontalieră România - Serbia, Programul operaţional comun „România - Ucraina - Republica Moldova 2007-2013“ şi Programul operaţional comun „Marea Neagră 2007-2013“, pe baza solicitării scrise a Biroului regional pentru cooperare transfrontalieră/structurii cu rol de secretariat tehnic comun/structurii cu rol de control de prim nivel şi a contractului de finanţare încheiat de acesta cu Autoritatea de management/Autoritatea comună de management; b)pentru Programul de cooperare transfrontalieră Ungaria - România, pe baza contractului de cofinanţare încheiat cu Autoritatea naţională şi a solicitării scrise a Biroului regional de cooperare transfrontalieră Oradea.Art. 12 - (1) Plăţile în avans se acordă liderilor de proiect/beneficiarilor/partenerilor sau birourilor regionale pentru cooperare teritorială, după caz, integral sau în tranşe, cu încadrarea în limitele stabilite la art. 8 şi conform prevederilor contractelor/deciziilor/ordinelor de finanţare/cofinanţare. (2) Pentru a putea beneficia de plăţi în avans liderii de proiect/beneficiarii/partenerii, alţii decât cei prevăzuţi la art. 9 alin. (1) din Legea nr. 105/2011, au obligaţia să deschidă un cont dedicat exclusiv pentru primirea plăţilor în avans şi efectuarea de cheltuieli aferente proiectelor, inclusiv acordarea de avansuri către contractori şi/sau transferul de sume către parteneri.(3) Suma reprezentând diferenţa dintre dobânda acumulată în contul menţionat la alin. (2), aferentă plăţilor în avans rămase disponibile în cont şi valoarea impozitelor aferente şi a comisioanelor de gestionare a contului respectiv, reprezentând costuri neeligibile la nivelul programului respectiv, se raportează Autorităţii de management/Autorităţii naţionale, după caz, şi se deduce de către aceasta din sumele rambursate liderilor de proiect/partenerilor până la plata finală inclusiv.(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), pentru programele prevăzute la art. 4 alin. (3) lit. a) şi b) din Legea nr. 105/2011 se aplică prevederile din contractul de finanţare încheiat între beneficiar şi Autoritatea comună de management. Articolul 13Autorităţile de management/autorităţile comune de management/autorităţile naţionale au obligaţia de a stabili prin contractele/deciziile/ordinele de finanţare/cofinanţare termenii şi condiţiile privind derularea operaţiunilor financiare, inclusiv: a)procentul şi condiţiile de acordare a plăţilor în avans; b)termenul maxim de efectuare a plăţilor aferente plăţilor în avans/rambursării cheltuielilor eligibile; c)documentele justificative aferente plăţilor în avans/rambursării cheltuielilor eligibile; d)sancţiunile aplicabile, după caz, în cazul nerespectării termenelor şi condiţiilor stabilite prin prezentele norme metodologice şi prin Legea nr. 105/2011. Articolul 14Liderii de proiect/beneficiarii/partenerii care implementează proiecte finanţate din fonduri aferente obiectivului „Cooperare teritorială europeană“ au obligaţia să ţină pentru fiecare proiect o evidenţă contabilă distinctă, folosind conturi analitice dedicate. Capitolul IVFondurile aferente finanţării axelor prioritare/componentelor de asistenţă tehnică din cadrul programelor Obiectivului cooperare teritorială europeană Articolul 15(1) Sumele necesare finanţării axelor prioritare/componentelor de asistenţă tehnică din cadrul programelor obiectivului „Cooperare teritorială europeană“, pentru care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului îndeplineşte rol de Autoritate de management/Autoritate comună de management, sunt asigurate după cum urmează:a)pentru Programul de cooperare transfrontalieră România - Bulgaria 2007-2013, din fondurile externe nerambursabile aferente acestuia, în cuantumul calculat conform art. 46 alin. (1) lit. b) din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 şi regulilor programului, la care se adaugă cofinanţarea de la bugetul de stat din partea statelor participante la program, calculată conform regulilor programului; b)pentru Programul IPA de cooperare transfrontalieră România - Serbia, din fondurile externe nerambursabile aferente acestuia, în cuantumul calculat conform art. 94 alin. 1 lit. f) din Regulamentul (CE) nr. 718/2007 şi regulilor programului, la care se adaugă cofinanţarea aferentă axei prioritare de asistenţă tehnică, calculată conform prevederilor programului; c)pentru Programul operaţional comun „România - Ucraina - Republica Moldova 2007-2013“ şi Programul operaţional comun „Marea Neagră 2007-2013“, din fondurile externe nerambursabile aferente acestora, în cuantumul calculat conform art. 18 din Regulamentul (CE) nr. 951/2007. (2) Sumele necesare finanţării proiectelor derulate de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului în cadrul axelor prioritare de asistenţă tehnică pentru Programul de cooperare transfrontalieră Ungaria - România şi Programul de cooperare transnaţională „Sud-Estul Europei“ sunt asigurate din fondurile externe nerambursabile, în cuantumul calculat conform art. 46 alin. (1) lit. (b) din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 şi regulilor programelor, la care se adaugă cofinanţarea de la bugetul de stat al României, calculată conform prevederilor programului.(3) Sumele de la alin. (1) şi (2) sunt prevăzute în bugetul anual al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului la o poziţie bugetară distinctă.(4) Din sumele prevăzute la alin. (1) şi (2) cuprinse în bugetul anual al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului se pot efectua inclusiv plăţi în avans către contractanţi în cadrul axelor prioritare/componentelor de asistenţă tehnică.(5) Previziunea sumelor menţionate la alin. (1) este realizată de fiecare beneficiar de asistenţă tehnică şi avizată de Autoritatea de management/Autoritatea comună de management.(6) Previziunea sumelor menţionate la alin. (2) este realizată de Autoritatea naţională pe baza datelor furnizate de structurile de gestionare a programelor respective.(7) Pentru cheltuielile efectuate din fondurile de asistenţă tehnică ale Programului de cooperare transfrontalieră România - Bulgaria 2007-2013, Programului IPA de cooperare transfrontalieră România - Serbia, Programului operaţional comun „România - Ucraina - Republica Moldova 2007-2013“ şi Programului operaţional comun „Marea Neagră 2007-2013“, Unitatea de plată din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului rambursează beneficiarilor de asistenţă tehnică sumele rezultate după verificarea eligibilităţii cheltuielilor, la cursul stabilit conform procedurilor de management financiar şi control ale programelor respective.(8) Pentru Programul de cooperare transfrontalieră Ungaria - România şi Programul de cooperare transnaţională „Sud-Estul Europei“, pe baza plăţilor efectuate, Autoritatea naţională întocmeşte şi transmite către structurile de gestionare a programelor din statele participante la acestea, cererea de rambursare însoţită de declaraţia de cheltuieli, respectând perioadele de raportare aferente fiecărui program.(9) Sumele aflate în contul de disponibil al beneficiarului de asistenţă tehnică la sfârşitul anului rămân la dispoziţia acestuia, putând fi utilizate cu aceeaşi destinaţie în anul următor.(10) La întocmirea propunerii de buget pentru anul următor, Autoritatea de management/Autoritatea comună de management/Autoritatea naţională prezintă direcţiei abilitate pentru elaborarea bugetului din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului necesarul de fonduri pentru anul următor, luând în considerare previziunile de plăţi ale Autorităţii de management/Autorităţii comune de management/Autorităţii naţionale. Articolul 16(1) Pentru programele finanţate din FEDR prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b)-g) din Legea nr. 105/2011, Autorităţile naţionale au obligaţia, conform prevederilor programelor, de a transmite către structurile de gestionare a programelor constituite în statele participante la programele respective, contribuţia României la cofinanţarea axelor prioritare de asistenţă tehnică, pe baza scrisorilor oficiale primite de la aceste structuri.(2) Sumele necesare asigurării contribuţiei prevăzute la alin. (1) sunt prevăzute în bugetul anual al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului conform previziunilor Autorităţii naţionale, formulate pe baza previziunilor furnizate de structurile de gestionare a programelor. Capitolul VAngajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor efectuate la nivelul programelor de cooperare teritorială europeană Articolul 17În vederea parcurgerii fazelor de angajare, lichidare, ordonanţare şi plată a cheltuielilor efectuate în cadrul programelor de cooperare teritorială europeană, autorităţile de management/autorităţile comune de management/autorităţile naţionale emit proceduri proprii conform regulamentelor programelor şi legislaţiei naţionale în vigoare. Capitolul VIConturile aferente derulării fondurilor externe nerambursabile şi a fondurilor de la bugetul de stat Articolul 18(1) În vederea derulării operaţiunilor financiare determinate de gestionarea fondurilor externe nerambursabile reglementate prin Legea nr. 105/2011 se deschid conturi bancare, în lei şi euro, în sistemul Trezoreriei Statului/instituţiilor financiar bancare.(2) În numele Ministerului Finanţelor Publice, ca ordonator principal de credite, se deschide la Banca Naţională contul/conturi în euro gestionat(e) de Autoritatea de Certificare şi Plată, pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea fondurilor externe nerambursabile aferente Programului de cooperare transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013 şi Programului IPA de cooperare transfrontalieră România-Serbia.(3) Pentru fiecare dintre programele: Programul de cooperare transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013, Programul IPA de cooperare transfrontalieră România-Serbia, Programul operaţional comun „România-Ucraina-Republica Moldova 2007-2013“ şi Programul operaţional comun „Marea Neagră 2007-2013“, pe numele Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului se deschid la instituţii financiar bancare conturi de disponibil în euro pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de finanţarea din fonduri externe nerambursabile a proiectelor derulate în cadrul acestor programe. (4) Pentru fiecare dintre programele de cooperare teritorială europeană, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului deschide la Trezoreria Statului/instituţie financiar bancară conturi de disponibil în lei pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea sumelor de la bugetul de stat pentru cofinanţare.(5) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului deschide la Trezoreria Statului/instituţie financiar bancară câte un cont în lei şi unul în euro pentru fiecare dintre programele la care îndeplineşte rolul de Autoritate naţională şi pentru care are obligaţia de a transfera cofinanţarea naţională la axele prioritare/axele prioritare de asistenţă tehnică către structurile de gestionare ale programelor respective, constituite în statele partenere.(6) Pentru toate programele de cooperare teritorială europeană, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului deschide la Trezoreria Statului/instituţie financiar bancară câte un cont în lei şi unul în euro pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de recuperarea unor creanţe apărute în gestionarea fondurilor aferente programelor obiectivului „Cooperare teritorială europeană“.(7) În scopul gestionării fondurilor aferente obiectivului „Cooperare teritorială europeană“, la solicitarea liderilor de proiect/beneficiarilor/partenerilor se deschid la unităţile Trezoreriei Statului următoarele conturi:(7.1) Pentru gestionarea sumelor primite în monedă naţională şi a echivalentului în lei al sumelor primite în euro, după caz, reprezentând plăţi în avans: 1. Pentru liderii de proiect/beneficiarii/partenerii din România - instituţii publice finanţate integral/parţial din venituri proprii, în funcţie de modul de finanţare al acestora: a)50.25.17 „Disponibil al instituţiilor publice ale administraţiei publice centrale finanţate integral din venituri proprii reprezentând avans pentru proiecte finanţate în cadrul obiectivului «Cooperare teritorială european㻓; b)50.09.07 „Disponibil al instituţiilor publice subvenţionate de la bugetul de stat reprezentând avans pentru proiectele finanţate în cadrul obiectivului «Cooperare teritorială european㻓; c)50.28.03 „Disponibil al instituţiilor publice ale administraţiei publice locale finanţate integral din venituri proprii reprezentând avans pentru proiecte finanţate în cadrul obiectivului «Cooperare teritorială european㻓; d)50.10.03 „Disponibil al instituţiilor publice subvenţionate din bugetul local reprezentând avans pentru proiecte finanţate în cadrul obiectivului «Cooperare teritorială european㻓; e)50.36.02 „Disponibil al instituţiilor publice subvenţionate din bugetul asigurărilor pentru şomaj reprezentând avans pentru proiecte finanţate în cadrul obiectivului «Cooperare teritorială european㻓; f)50.47.17 „Disponibil din avansuri aferente proiectelor finanţate în cadrul obiectivului «Cooperare teritorială europeană» - pe numele instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii care îşi gestionează sumele prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli prin mai multe conturi de disponibilităţi (instituţii de învăţământ superior, spitale publice, instituţii sanitare publice etc.)“.2. Pentru liderii de proiect/beneficiarii/partenerii - operatori economici şi organisme neguvernamentale nonprofit: a)50.98.09 „Disponibil al operatorilor economici reprezentând avans pentru proiectele finanţate în cadrul obiectivului «Cooperare teritorială european㻓; b)50.98.11 „Disponibil al organizaţiilor neguvernamentale reprezentând avans aferent proiectelor finanţate în cadrul obiectivului «Cooperare teritorială european㻓.3. Pentru liderii de proiect/beneficiarii/partenerii - instituţii publice finanţate integral din bugetele locale (inclusiv instituţii publice subordonate finanţate integral din bugetul local):21.45.02.01.03 „Veniturile bugetului local - Fondul European de Dezvoltare Regională - Prefinanţare“, pentru avansuri FEDR;21.45.02.07.03 „Veniturile bugetului local - Instrumentul de asistenţă pentru preaderare - Prefinanţare“, pentru avansuri IPA;-21.45.02.08.03 „Veniturile bugetului local - Instrumentul de vecinătate şi parteneriat - Prefinanţare“, pentru avansuri ENPI. (7.2) Pentru gestionarea sumelor reprezentând echivalentul în lei al rambursării integrale sau parţiale a cheltuielilor, inclusiv sume rambursate în moneda naţională din cofinanţarea publică: 1. Pentru liderii de proiect/beneficiarii/partenerii - instituţii publice finanţate integral din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale, precum şi cele finanţate din bugetele locale, sumele se încasează ca venituri la bugetele din care aceştia sunt finanţaţi şi se evidenţiază în paragrafele: 45.xx.01.01 „Fondul European de Dezvoltare Regională - Sume primite în contul plăţilor efectuate“;45.xx.01.02 „Fondul European de Dezvoltare Regională - Sume primite în contul plăţilor efectuate în anii anteriori“;45.xx.07.01 „Instrument de asistenţă pentru preaderare - Sume primite în contul plăţilor efectuate“;45.xx.07.02 „Instrument de asistenţă pentru preaderare - Sume primite în contul plăţilor efectuate în anii anteriori“;45.xx.08.01 „Instrument european de vecinătate şi parteneriat - Sume primite în contul plăţilor efectuate“;45.xx.08.02 „Instrument european de vecinătate şi parteneriat - Sume primite în contul plăţilor efectuate în anii anteriori“,unde „xx“ reprezintă codul bugetului de stat sau bugetului local, după caz. 2. Pentru liderii de proiect/beneficiarii/partenerii - instituţii publice finanţate integral/parţial din venituri proprii, sumele aferente rambursărilor de cheltuieli se gestionează prin conturile de disponibilităţi prin care aceste instituţii îşi gestionează bugetele de venituri şi cheltuieli. 3. În cazul liderilor de proiect/beneficiarilor/partenerilor - instituţii publice finanţate integral din venituri proprii care îşi gestionează sumele prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli prin mai multe conturi de disponibilităţi (instituţii de învăţământ superior, spitale publice, instituţii sanitare publice etc.), sumele aferente rambursărilor de cheltuieli se gestionează prin contul 50.47.18 „Disponibil aferent proiectelor finanţate în cadrul obiectivului «Cooperare teritorială european㻓. 4. Pentru liderii de proiect/beneficiari/parteneri - operatori economici şi organisme neguvernamentale nonprofit, sumele aferente rambursărilor de cheltuieli se gestionează prin conturile: a)50.98.10 „Disponibil al operatorilor economici reprezentând rambursări aferente proiectelor finanţate în cadrul obiectivului «Cooperare teritorială european㻓; b)50.98.12 „Disponibil al organizaţiilor neguvernamentale reprezentând rambursări aferente proiectelor finanţate în cadrul obiectivului «Cooperare teritorială european㻓. (8) Prin conturile menţionate la alin. (7) se gestionează numai sumele aferente părţii proprii de proiect a titularilor de cont sau a instituţiilor publice subordonate, în cazul instituţiilor publice finanţate integral din bugetele locale.(9) Pentru conturile de venituri bugetare Trezoreria Statului eliberează extrase de cont liderilor de proiect/beneficiarilor/partenerilor, după caz, pe ale căror coduri de identificare fiscală acestea sunt deschise. Articolul 19Evidenţa contabilă a sumelor provenite din derularea unor proiecte finanţate în conformitate cu prevederile Legii nr. 105/2011 se va ţine distinct pentru fiecare fond şi program, folosind conturi analitice distincte. Operaţiunile înregistrate în sistemul contabil al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, conform prezentului capitol, se preiau în situaţiile financiare ale ordonatorului de credite în conformitate cu reglementările în vigoare în domeniul contabilităţii. Articolul 20Prezentele norme reglementează fluxurile aferente fondurilor externe nerambursabile în euro şi cofinanţării publice în monedă naţională şi euro. ANEXA Nr. 1la normele metodologice Ordonator de credite: Departamentul (care propune/implementează proiectul): Bugetul din care este finanţat: I - Credite de angajament (CA) II - Credite bugetare (CB) FIŞĂ DE FUNDAMENTARE a proiectului propus la finanţare/finanţat din fonduri externe nerambursabile aferente Obiectivului cooperare teritorială europeană FEDR/IPA Denumirea proiectului ........ ........... şi/sau Nr. şi data contractului/deciziei/ordinului de finanţare ........ ........... Program/Instrument/Facilitate ........ ........... Tipul Fondului extern nerambursabil (FEN) postaderare - FEDR/IPA ........ ........... mii lei -
Perioada de implementare CA/CB* Bugetul proiectului** (realizat/estimat)
Total Cheltuieli eligibile Alte cheltuieli decât cele eligibile
FEN postaderare Bugetul propriu Bugetul propriu
0 1 = 2 + 3 + 4 2 3 4
...(anul 1) I
II
...(anul 2) I
II
...(anul 3) I
II
...(anul n) I
II
TOTAL I
II
Descrierea activităţilor eligibile:
Descrierea cheltuielilor, altele decât cele eligibile:

AVIZAT*** Departament/Direcţie (beneficiar) Director general/Director, ........ ................ ................ Datele de contact ale responsabilului de proiect: Nume: ........ ........ .......... Telefon: ........ ........ .......... Fax/e-mail: ........ ........ .......... Autoritate de management, ........ ................ ................ Director general/Director, ........ ................ ................ * CA/CB: Credite de angajament/Credite bugetare. ** Se va lua în considerare numai totalul bugetelor activităţilor proprii desfăşurate, conform acordului de parteneriat. *** Numai pentru ordonatorii de credite prevăzuţi la art. 9 alin. (1) din Legea nr. 105/2011 privind gestionarea şi utilizarea fondurilor externe nerambursabile şi a cofinanţării publice naţionale, pentru obiectivul „Cooperare teritorială europeană“. ANEXA Nr. 2la normele metodologice Ordonator de credite: Departamentul (care propune/implementează proiectul): Bugetul din care este finanţat: I - Credite de angajament (CA) II - Credite bugetare (CB) NOTIFICARE privind proiectul propus la finanţare/finanţat în cadrul obiectivului „Cooperare teritorială europeană“ din fonduri externe nerambursabile aferente Instrumentului european de vecinătate şi parteneriat (ENPI) Prin prezenta, vă aducem la cunoştinţă că ordonatorul de credite ........ ................ .............. are în vedere implementarea proiectului ........ ................ ................ ................ ..............., pe care îl propune spre finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente Instrumentului european de vecinătate şi parteneriat (ENPI), în cadrul Programului ........ ................ ................ .............., prioritatea ........ ............, conform următoarei fişe de fundamentare: Fişă de fundamentare a proiectului ........ ........ .............. mii lei -

Perioada de implementare CA/CB* Bugetul proiectului** (realizat/estimat)
Total Cheltuieli eligibile Alte cheltuieli decât cele eligibile
FEN postaderare (ENPI) Bugetul propriu Bugetul propriu
0 1 = 2 + 3 + 4 2 3 4
...(anul 1) I
II
...(anul 2) I
II
...(anul 3) I
II
...(anul n) I
II
TOTAL I
II

Descrierea activităţilor eligibile: Descrierea cheltuielilor, altele decât cele eligibile: LUAT LA CUNOŞTINŢĂ*** Departament/Direcţie (beneficiar) Director general/Director, ........ ................ ................ Datele de contact ale responsabilului de proiect: Nume: ........ ........ .......... Telefon: ........ ........ .......... Fax/e-mail: ........ ........ .......... Autoritate comună de management, ........ ................ ................ Director general/Director, ........ ................ ................ * CA/CB: Credite de angajament/Credite bugetare. ** Se va lua în considerare numai totalul bugetelor activităţilor proprii desfăşurate, conform acordului de parteneriat. *** Numai pentru ordonatorii de credite prevăzuţi la art. 9 alin. (4) din Legea nr. 105/2011 privind gestionarea şi utilizarea fondurilor externe nerambursabile şi a cofinanţării publice naţionale, pentru obiectivul „Cooperare teritorială europeană“.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 489/2012

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 489 din 2012
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu