ORDIN
Nr. 79 din 21 aprilie 2005
privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului pentru sprijinirea
dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii prin fonduri in limita sumelor
platite pentru impozitul pe profitul reinvestit
ACT EMIS DE: AGENTIA NATIONALA PENTRU INTREPRINDERI MICI SI
MIJLOCII SI COOPERATIE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 422 din 19 mai 2005
Avand in vedere prevederile art. 26^1 din Legea nr. 346/2004 privind
stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu
modificarile si completarile ulterioare, ale subpct. 6.1 alin. (2) din anexa la
Hotararea Guvernului nr. 1.461/2004 privind aprobarea Programului pentru
sprijinirea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii prin fonduri in
limita sumelor platite pentru impozitul pe profitul reinvestit si ale Deciziei
Consiliului Concurentei pentru autorizarea ajutorului de stat nr. 305/2004,
in temeiul art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 753/2003 privind
organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie,
presedintele Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie emite prezentul ordin.
ARTICOL UNIC
(1) Se aproba Procedura de implementare a Programului pentru sprijinirea
dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii prin fonduri in limita sumelor
platite pentru impozitul pe profitul reinvestit, prevazuta in anexa care face
parte integranta din prezentul ordin.
(2) Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, si va intra in vigoare de la data publicarii.
Presedintele Agentiei Nationale pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie,
Eugen Ovidiu Chirovici
ANEXA 1
PROCEDURA DE IMPLEMENTARE
a Programului pentru sprijinirea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii
prin fonduri in limita sumelor platite pentru impozitul pe profitul reinvestit
1. Obiectivul Programului
Obiectivul principal al Programului pentru sprijinirea dezvoltarii
intreprinderilor mici si mijlocii prin fonduri in limita sumelor platite pentru
impozitul pe profitul reinvestit, denumit in continuare Programul, il
constituie cresterea competitivitatii si capitalizarea intreprinderilor mici si
mijlocii prin alocarea de fonduri in limita sumelor platite pentru impozitul pe
profitul reinvestit, realizandu-se astfel o mai buna consolidare a capitalului
autohton in perspectiva integrarii Romaniei in Uniunea Europeana si a
competitiei la care vor fi supuse aceste societati pe piata unica.
2. Bugetul Programului
Bugetul alocat Programului pentru anul bugetar 2005 este de 245 miliarde
lei, din care:
a) 99% pentru alocarea de fonduri conform pct. 4.1;
b) 1% la dispozitia Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie, constand in cheltuieli pentru implementarea,
promovarea, administrarea, monitorizarea si evaluarea Programului.
3. Beneficiari eligibili
3.1. Pot beneficia de prevederile Programului agentii economici, astfel cum
sunt definiti in art. 2 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii
si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii.
3.2. Agentii economici mentionati la pct. 3.1 pot beneficia de prevederile
Programului, daca indeplinesc cumulativ la data solicitarii urmatoarele
criterii de eligibilitate:
a) au capital social integral privat;
b) indeplinesc conditiile prevazute de Legea nr. 346/2004, de Regulamentul
privind ajutorul de stat pentru intreprinderile mici si mijlocii, pus in
aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 55/2004, cu
modificarile si completarile ulterioare, si de Instructiunile privind incadrarea
unei intreprinderi in categoria intreprinderilor mici si mijlocii, puse in
aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 57/2005, pentru
a fi intreprinderi mici si mijlocii;
c) si-au indeplinit la termen obligatiile exigibile de plata a
contributiilor, impozitelor si taxelor catre bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetul
Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetul asigurarilor
pentru accidente de munca si boli profesionale si bugetele locale, prevazute de
legislatia in vigoare;
d) nu sunt in stare de faliment ori de lichidare, nu au afacerile
administrate de un judecator-sindic, nu au activitatile comerciale suspendate
sau nu se afla intr-o situatie similara cu cele mentionate mai sus,
reglementata de lege;
e) nu fac obiectul unei proceduri legale pentru declararea lor in una
dintre situatiile prevazute la lit. d);
f) au incheiat anul fiscal anterior anului in curs cu bilant pozitiv si au
reinvestit in tot sau in parte profitul;
g) nu au aplicat amortizarea accelerata prevazuta de Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru
activul respectiv.
3.3. Nu beneficiaza de prevederile Programului agentii economici care
desfasoara activitati legate de productia, procesarea sau comercializarea
produselor prevazute in anexa nr. 3 la Regulamentul privind ajutorul de stat
pentru intreprinderile mici si mijlocii, pus in aplicare prin Ordinul
presedintelui Consiliului Concurentei nr. 55/2004, cu modificarile si
completarile ulterioare.
4. Tipurile de ajutor financiar
4.1. (1) Prin Program, beneficiarii eligibili primesc fonduri in limita
impozitului aferent profitului pe care societatea l-a reinvestit (de exemplu:
profitul unei societati la sfarsitul anului 2004 este de 10 milioane lei. Din
acest profit societatea investeste 5 milioane lei. Valoarea ajutorului de stat
este in acest caz 5.000.000 lei x 25% = 1.250.000 lei. Daca societatea ar fi
investit intregul profit realizat, de 10 milioane lei, atunci ar fi putut
beneficia de un ajutor de stat in valoare maxima de 10.000.000 lei x 25% =
2.500.000 lei), dar nu mai mult de 2 miliarde lei pentru fiecare beneficiar.
(2) Beneficiarii fondurilor alocate prin Program sunt obligati sa asigure
din surse proprii, care nu sunt atinse de ajutor de stat, minimum 25% din
costurile eligibile aferente investitiei.
4.2. Profitul brut reinvestit reprezinta sumele utilizate pentru efectuarea
de investitii in active corporale (echipamente tehnologice, respectiv masini,
unelte si instalatii, precum si pentru computerele si echipamentele periferice
ale acestora) si necorporale (brevete, drepturi de autor, licente, marci de
comert sau de fabrica si alte valori similare, precum si achizitionarea ori
producerea programelor informatice) prevazute la art. 24 alin. (6) lit. b) si
alin. (10) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare,
aferente obiectului de activitate, exclusiv cele care au alte surse de
finantare decat profitul brut, cum sunt: credite, imprumuturi nerambursabile
sau civile.
4.3. Suma maxima asupra careia se calculeaza valoarea fondului de stimulare
este cea platita cu titlu de impozit pe profitul reinvestit, dar nu mai mult de
2 miliarde lei pentru fiecare beneficiar, incepand cu trimestrul IV al anului
2004.
4.4. Fondurile vor fi alocate in anul 2005 in limita sumelor platite pentru
impozitul aferent profitului pe care societatea l-a reinvestit in activele
mentionate la pct. 4.2, dar nu mai mult de 2 miliarde lei pentru fiecare
beneficiar, achizitionate dupa data de 1 octombrie 2004 si puse in functiune
pana la sfarsitul anului 2004.
4.5. In cazul echipamentelor tehnologice, respectiv al masinilor, uneltelor
si instalatiilor, precum si al computerelor si echipamentelor periferice ale
acestora, ajutorul financiar va fi acordat numai daca acestea sunt noi,
introduse pe piata si puse in functiune cu respectarea reglementarilor tehnice
aplicabile si pentru care nu s-a aplicat amortizarea accelerata prevazuta de
Legea nr. 571/2003.
4.6. Nu se acorda ajutor financiar pentru activele corporale si necorporale
achizitionate in sistem de leasing si pentru activele corporale second hand.
4.7. Agentii economici beneficiari ai fondurilor alocate conform acestui
Program se angajeaza sa mentina investitia pentru care au primit fonduri pentru
o perioada de minimum 5 ani, in caz contrar fiind obligati sa restituie
fondurile alocate.
4.8. Intensitatea bruta a ajutorului de stat nu poate depasi pragul pentru
ajutor de stat regional cu mai mult de 15% procentul brut, cu conditia ca
intensitatea neta a ajutorului de stat sa nu depaseasca 75% .
5. Modalitatea de derulare a Programului
5.1. (1) Beneficiarul potential va inainta, personal sau prin posta, cu
confirmare de primire, cererea-tip pentru alocarea de fonduri, prevazuta in
anexa nr. 1 la prezenta procedura, la sediul Agentiei Nationale pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie - Unitatea de implementare a
Programului (UIP), insotita de urmatoarele documente justificative:
a) certificatul constatator, in original, emis de oficiul registrului
comertului de pe langa tribunalul in a carui raza teritoriala isi are sediul
societatea, in care sa mentioneze actionarii/asociatii, reprezentantii legali
ai societatii, situatia juridica, precum si toate domeniile de activitate
principale si secundare ale societatii solicitante;
b) declaratia pe propria raspundere privind numarul mediu anual al
salariatilor;
c) copie de pe bilantul contabil din anul precedent, vizat si inregistrat
de organele competente, semnata, pentru conformitate cu originalul, de
reprezentantul legal al societatii;
d) declaratia pe propria raspundere si certificatul de obligatii fiscale,
din care rezulta ca nu are datorii exigibile de plata a contributiilor,
impozitelor si taxelor catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de
stat, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetul Fondului national unic de
asigurari sociale de sanatate, bugetul asigurarilor pentru accidente de munca
si boli profesionale si bugetele locale, prevazute de legislatia in vigoare;
e) documentele care atesta plata impozitului pe profit datorat la nivelul
anului 2004;
f) documente in copie certificata care atesta valoarea investitiei
(contracte, facturi fiscale, extrase de cont, ordine de plata, chitante fiscale
si alte documente fiscale care pot dovedi efectuarea de plati care atesta
investitia);
g) declaratia pe propria raspundere, prevazuta in anexa nr. 2 la prezenta
procedura;
h) declaratia pe propria raspundere ca nu aplica amortizarea accelerata, cu
privire la activul respectiv.
(2) Formularul cererii-tip si modelul declaratiei pe propria raspundere
sunt disponibile si pe pagina web a ANIMMC la adresa www.animmc.ro.
5.2. Evaluarea cererilor-tip pentru alocarea de fonduri in conditiile pct.
4.1 va fi efectuata de catre Unitatea de implementare a Programului.
5.3. Decizia cu privire la acordarea fondurilor prevazute la pct. 4.1 este
de competenta UIP.
5.4. (1) Acordarea fondurilor se face pe baza documentelor justificative
prezentate de beneficiar.
(2) Fondurile vor fi acordate dupa varsarea la bugetul de stat a
impozitului aferent profitului realizat.
6. Procedura de inregistrare, evaluare si selectie a beneficiarilor
6.1. (1) Cererea-tip pentru alocarea de fonduri, completata, insotita de
documentele justificative, va fi inregistrata la UIP-ANIMMC, in Registrul
special al Programului, mentionandu-se data, ora si numarul de inregistrare al
cererii.
(2) Inregistrarea cererilor pentru alocarea de fonduri va incepe dupa
intrarea in vigoare a prezentului ordin si se va efectua conform urmatorului
program: Luni - Vineri, ora 8,30 - 16,30.
6.2. Solicitarile vor fi analizate si selectate in concordanta cu data si
ora inregistrarii la ANIMMC a documentelor prevazute la pct. 5.1, in baza
verificarii cererii-tip pentru finantare, conformitatii criteriilor de
eligibilitate a beneficiarilor, activitatilor si investitiilor eligibile.
6.3. (1) UIP va finaliza procesul de evaluare a solicitarii in termen de
maximum 30 de zile calendaristice de la data inregistrarii cererii-tip pentru
alocarea de fonduri, insotita de toate documentele justificative, sau de la
data primirii clarificarilor solicitate conform alin. (3).
(2) In cazul in care cererea-tip pentru alocarea de fonduri nu este
completata corect sau nu este insotita de toata documentatia necesara ori
exista neconcordante in informatiile furnizate, procesul de evaluare se va
relua de la data inregistrarii unei noi cereri-tip pentru alocarea de fonduri
cu completarile si corectiile corespunzatoare efectuate.
(3) Verificarea cantitativa a continutului dosarului se face la momentul
depunerii acestuia, iar existenta neconcordantelor in informatiile furnizate se
va comunica solicitantului in termen de maximum 15 zile de la depunerea sa.
6.4. UIP va transmite solicitantilor o notificare cu privire la alocarea
sau nealocarea fondurilor respective si modalitatea de plata a acestora.
7. Confidentialitate
Documentele justificative depuse de solicitanti in cadrul Programului sunt
confidentiale, membrii UIP avand obligatia de a nu dezvalui informatiile
mentionate in acestea catre terte persoane.
8. Solutionarea contestatiilor
8.1. Orice persoana vatamata poate formula contestatie impotriva deciziilor
UIP sau poate depune sesizari cu privire la activitatea acesteia. Contestatiile
se depun la sediul ANIMMC, in scris, personal, prin posta sau fax.
8.2. Contestatiile formulate impotriva deciziilor UIP sau sesizarile
privind activitatea acesteia vor fi prezentate Comitetului consultativ pentru
dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii si vor fi solutionate in baza
avizului acestuia.
8.3. Termenul de solutionare a contestatiilor si sesizarilor este de 7 zile
lucratoare de la depunerea acestora.
8.4. Persoanele nemultumite de raspunsurile la contestatii pot solicita
solutionarea acestora de catre instantele judecatoresti competente.
8.5. Obiectul contestatiilor si modul de solutionare a acestora vor fi
publicate pe site-ul ANIMMC.
9. Prevederi finale
9.1. ANIMMC, prin membrii UIP, are dreptul sa verifice respectarea de catre
beneficiari a conditiilor impuse de prezentul ordin.
9.2. ANIMMC, prin UIP, va prezenta lunar Comitetului consultativ pentru
dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii un raport de activitate privind
derularea Programului.
9.3. In vederea asigurarii monitorizarii, beneficiarii alocatiilor
financiare nerambursabile au obligatia de a raporta efectele participarii la
Program catre UIP din cadrul ANIMMC, pentru o perioada de 5 ani, incepand cu
anul urmator acordarii alocatiei financiare nerambursabile, prin completarea si
transmiterea prin posta, fax sau e-mail a formularului prevazut in anexa nr. 3
la prezenta procedura. Perioada de transmitere a formularului de raportare
tehnica este 1 - 30 aprilie a anului urmator expirarii exercitiului financiar
de referinta.
ANEXA 1
la procedura
CERERE-TIP
pentru alocarea de fonduri in limita sumelor platite pentru impozitul pe
profitul reinvestit
(Se completeaza toate rubricile in limba romana, prin tehnoredactare.)
Subscrisa ........................, avand datele de identificare mentionate
mai jos, reprezentata legal prin domnul/doamna ........................., avand
calitatea de ............................, identificat/identificata cu actul de
identitate seria ..... nr. ......., eliberat de .................... la data de
.........., cu domiciliul in localitatea ..................., str. ...........
nr. ...., bl. ...., sc. ...., ap. ...., sectorul/judetul .............., codul
postal ..........., solicit alocarea sumei de ............ lei reprezentand 25%
din profitul reinvestit, dar nu mai mult de 2 miliarde lei, in conditiile
prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1.461/2004, ale Deciziei Consiliului
Concurentei pentru autorizarea ajutorului de stat nr. 305/2004 si ale Ordinului
presedintelui Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie nr. ............. .
Datele de identificare a societatii solicitante:
Denumirea societatii comerciale .........................................
Adresa ..................................................................
Telefon .............., fax ..............., e-mail .....................
Data inregistrarii societatii comerciale ................................
Numarul de inmatriculare in registrul comertului ........................
Codul fiscal ............................................................
Codul unic de inregistrare ..............................................
Cont IBAN nr. ............... deschis la Trezoreria .....................
Anexez la prezenta urmatoarele documente prevazute la pct. 5 din Procedura
de implementare a Programului pentru sprijinirea dezvoltarii intreprinderilor
mici si mijlocii prin fonduri in limita sumelor platite pentru impozitul pe
profitul reinvestit:
- certificatul constatator, in original, emis de oficiul
registrului comertului de pe langa tribunalul in a carui raza
teritoriala isi are sediul societatea, in care sa mentioneze
actionarii/asociatii, reprezentantii legali ai societatii,
situatia juridica, precum si toate domeniile de activitate
principale si secundare ale societatii solicitante; _____
- declaratia pe propria raspundere privind numarul mediu anual al
salariatilor; _____
- copie de pe bilantul contabil din anul precedent, vizat si
inregistrat de organele competente, semnata, pentru conformitate
cu originalul, de reprezentantul legal al societatii; _____
- declaratia pe propria raspundere si certificatul de obligatii
fiscale, din care rezulta ca nu are datorii exigibile de plata a
contributiilor, impozitelor si taxelor catre bugetul de stat,
bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor
pentru somaj, bugetul Fondului national unic de asigurari
sociale de sanatate, bugetul asigurarilor pentru accidente de
munca si boli profesionale si bugetele locale, prevazute de
legislatia in vigoare; _____
- documente in copie certificata care atesta valoarea investitiei
(contracte, facturi fiscale, extrase de cont, ordine de plata,
chitante fiscale si alte documente fiscale care pot dovedi
efectuarea de plati care atesta investitia); _____
- declaratia pe propria raspundere prevazuta in anexa nr. 2 la
procedura; _____
- declaratia pe propria raspundere ca nu aplica amortizarea
accelerata, cu privire la activul respectiv. _____
NOTA:
Solicitantul nu este obligat sa suporte nici o taxa din partea nici unei
persoane sau institutii care il ajuta in completarea acestei cereri.
Reprezentantii ANIMMC pot discuta cu solicitantii toate sau doar o parte din
elementele acestei cereri, dar le este interzis sa completeze cererea in locul
acestora.
Semnatura autorizata si stampila solicitantului*) Functia
................................................. .....................
Data semnarii
.......................
------------
*) Toate cererile depuse pentru Program vor fi semnate de aceeasi persoana
autorizata sa reprezinte legal societatea.
ANEXA 2
la procedura
APLICANT
..........................
(denumirea/numele)
DECLARATIE PE PROPRIA RASPUNDERE
1. Subsemnatul
..............................................................................
(numele, prenumele, functia in cadrul societatii comerciale, cartea de
identitate: seria, numarul, data eliberarii si institutia care a emis-o)
reprezentant imputernicit al ................................................,
(denumirea/numele si sediul/adresa aplicantului)
declar pe propria raspundere, sub sanctiunile aplicate faptei de fals in acte
publice si respingerii cererii-tip pentru alocarea de fonduri in limita sumelor
platite pentru impozitul pe profitul reinvestit, ca societatea comerciala pe
care o reprezint indeplineste criteriile de eligibilitate prevazute la pct. 3.2
lit. a) - g) din Programul pentru sprjinirea dezvoltarii intreprinderilor mici
si mijlocii prin fonduri in limita sumelor platite pentru impozitul pe profitul
reinvestit.
2. Subsemnatul declar ca informatiile furnizate sunt complete si corecte in
fiecare detaliu si inteleg ca ANIMMC, prin Unitatea de implementare a
Programului, are dreptul de a solicita, in scopul verificarii si confirmarii,
orice informatii suplimentare privind eligibilitatea noastra, precum si
experienta, competenta si resursele de care dispunem.
3. Subsemnatul declar ca societatea comerciala a luat cunostinta de
prevederile procedurii de implementare a Programului, de dispozitiile legale
referitoare la ajutorul de stat.
4. Subsemnatul declar ca societatea comerciala se angajeaza sa mentina
investitia pentru care a beneficiat de fondurile alocate prin Program pentru o
perioada de minimum 5 ani.
5. Subsemnatul declar ca societatea comerciala pe care o reprezint se angajeaza
sa restituie fondurile alocate in limita sumelor platite pentru impozitul pe
profitul reinvestit impreuna cu dobanzile si penalitatile stabilite de
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala, republicata, cu modificarile ulterioare, pentru intarzierea platii
datoriilor bugetare in situatia in care se constata ulterior ca societatea
comerciala nu indeplinea criteriile de eligibilitate prevazute la pct. 3.2 lit.
a) - g) din Program.
Data completarii ...................
Aplicant,
..........................
(semnatura autorizata)
ANEXA 3
la procedura
FORMULAR DE RAPORTARE TEHNICA*)
pentru Programul pentru sprijinirea dezvoltarii intreprinderilor mici si
mijlocii prin fonduri in limita sumelor platite pentru impozitul pe profitul
reinvestit
(Se completeaza toate rubricile in limba romana, prin tehnoredactare.)
*) Transmiterea formularului este obligatorie pentru toti beneficiarii de
alocatii financiare nerambursabile in cadrul Programului, pentru o perioada de
5 ani, incepand cu anul urmator acordarii alocatiei financiare de catre ANIMMC.
Perioada pentru raportare: anul ..........
Datele de identificare a societatii:
Denumirea societatii comerciale ..........................................
Adresa ...................................................................
Telefon ..............., fax ..............., e-mail .....................
Data inregistrarii societatii comerciale .................................
Numarul de inmatriculare in registrul comertului .........................
Codul unic de inregistrare ...............................................
Am obtinut Notificarea de alocare a sumei de ......... nr. ...../zz.ll.aa.
Date de raportare tehnica:
- Cifra de afaceri ......................... lei;
- Profitul brut ............................ lei;
- Ponderea valorii investitiei finantate din profit in totalul cifrei de
afaceri .............................%;
- Numarul mediu scriptic anual de personal ..............................;
Subsemnatul/Subsemnata ...........................,
identificat/identificata cu actul de identitate seria .......... nr.
...................., eliberat de ................... la data de
................, cu domiciliul in localitatea ............., str. ................
nr. ...., bl. ...., sc. ....., ap. ...., sectorul/judetul ............., in
calitate de reprezentant legal al societatii ................, declar pe
propria raspundere ca toate informatiile furnizate si consemnate in prezentul
formular sunt corecte si complete.
Semnatura autorizata si stampila solicitantului Functia ...............
...............................................
Data semnarii .................................