ORDIN
Nr. 69 din 10 iunie 2004
pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind managementul de caz in
domeniul protectiei copilului
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI
FAMILIEI
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA COPILULUI SI ADOPTIE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 539 din 16 iunie 2004
In temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/2001
privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si
Adoptie, aprobata cu modificari prin Legea nr. 252/2001, si ale art. 9 alin.
(3) din Hotararea Guvernului nr. 770/2003 privind organizarea si functionarea
Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie,
secretarul de stat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si
Adoptie emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Standardele minime obligatorii privind managementul de caz in
domeniul protectiei copilului, prevazute in anexa*) care face parte integranta
din prezentul ordin.
------------
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Art. 2
Prezentul ordin intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2005.
Secretarul de stat al Autoritatii Nationale
pentru Protectia Copilului si Adoptie,
Gabriela Coman
ANEXA 1
STANDARDE MINIME OBLIGATORII PRIVIND MANAGEMENTUL DE CAZ IN DOMENIUL
PROTECTIEI COPILULUI
Managementul de caz, aplicat in domeniul protectiei copilului, este o
metoda de coordonare a tuturor activitatilor de asistenta sociala si protectie
speciala desfasurate in interesul superior al copilului de catre profesionisti
din diferite servicii/institutii publice si private.
Standardele minime obligatorii prezente sunt complementare standardelor
minime obligatorii privind serviciile pentru protectia copilului. Indicatorii
din documentul prezent se verifica odata cu cei prevazuti in standardele minime
obligatorii pentru servicii. Totodata, standardele minime obligatorii prezente
sunt complementare, in mod particular, cu Ordinul secretarului de stat al
Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie, al ministrului
educatiei si cercetarii, al ministrului sanatatii si familiei si al
presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap nr.
18/3.989/416/142/2003 privind aprobarea Ghidului metodologic pentru evaluarea
copilului cu dizabilitati si incadrarea intr-un grad de handicap.
Standardele sunt grupate pe urmatoarele arii de interes:
Utilizarea metodei
1. Conditii de utilizare a metodei
Etapele managementului de caz
2. Etapele managementului de caz
3. Evaluarea initiala
4. Evaluarea detaliata/complexa
5. Echipa multidisciplinara
6. Planul individualizat de protectie si planul de servicii
7. Monitorizare si reevaluare
8. Monitorizarea post-servicii si inchiderea cazului
Managerul de caz
9. Recrutare si angajare
10. Atributii principale si delegarea responsabilitatilor
11. Formarea initiala si continua
12. Supervizare
UTILIZAREA METODEI
______________________________________________________________________________
| Standardul 1 | Conditii de utilizare a metodei
|
| | |
| | Managementul de caz este utilizat ori de cate ori situatia
|
| | copilului impune acest lucru prin urgenta, complexitatea si
|
| | durata interventiilor necesare pentru solutionarea acesteia.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Prin utilizarea managementului de caz in domeniul protectiei
|
| | copilului se asigura o interventie multidisciplinara si
|
| | interinstitutionala, organizata, riguroasa, eficienta si
|
| | coerenta pentru copil, familie/reprezentant legal si alte
|
| | persoane importante pentru copil. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 1
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.1. Toti furnizorii de servicii pentru protectia copilului utilizeaza
metoda|
| managementului de caz pentru cel putin urmatoarele situatii: a) luarea
|
| unei masuri de protectie si b) incadrarea intr-un grad de handicap si
|
| orientarea scolara/profesionala a copilului cu dizabilitati. In
cazurile|
| de prevenire a abandonului si institutionalizarii copilului, furnizorul
|
| de servicii utilizeaza aceasta metoda in conformitate cu standardele
|
| minime obligatorii, denumite in continuare SMO, atat cele prezente, cat
|
| si celelalte aprobate in domeniul protectiei copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.2. Furnizorul de servicii asigura resursele (umane, financiare, materiale)
|
| necesare desfasurarii optime a managementului de caz in conformitate cu
|
| prevederile SMO prezente si ale metodologiilor specifice fiecarui tip
de|
| serviciu pe care il ofera. |
|______________________________________________________________________________|
| 1.3. In vederea utilizarii corecte a managementului de caz, furnizorul de
|
| servicii isi stabileste, impreuna cu coordonatorii serviciilor,
|
| criteriile de eligibilitate pentru accesul clientilor la serviciile pe
|
| care le ofera (denumite si criterii de admitere), precum si
|
| metodologiile si procedurile de lucru caracteristice fiecarui tip de |
| serviciu. Aceste documente se intocmesc pe baza prevederilor SMO
|
| corespunzatoare serviciilor respective si ale ghidurilor metodologice
|
| aferente si, totodata, pot fi dezvoltate in raport cu practica,
|
| experienta si literatura de specialitate.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.4. Coordonatorii serviciilor se asigura ca aceste documente sunt aduse la
|
| cunostinta personalului de specialitate.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.5. Furnizorul de servicii se asigura ca aceste documente sunt reevaluate
|
| periodic si, dupa caz, revizuite, in functie de cel putin urmatorii
|
| factori: nevoile comunitatii, dinamica serviciilor, aparitia
|
| modificarilor legislative in domeniu si propunerile facute de catre
|
| personalul de specialitate. |
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 1
(I)1.1.1. Toti copiii cu masura de protectie au desemnat un manager de caz.
(I)1.1.2. Toti copiii cu dizabilitati aflati in evidenta serviciului de
evaluare complexa din cadrul serviciului public specializat pentru protectia
copilului au desemnat un manager de caz.
(I)1.1.3. Numarul de copii aflati in evidenta furnizorului de servicii
pentru prevenire care au desemnat un manager de caz sau responsabil de caz
supervizat de un manager de caz.
(I)1.3. Existenta criteriilor de eligibilitate/criterii de admitere,
metodologiilor si procedurilor de lucru pentru fiecare serviciu pentru
protectia copilului oferit de furnizori autorizati/acreditati conform legii.
Criteriile de eligibilitate pentru beneficiari se pot referi de exemplu la:
gradul de complexitate al cazului, tipul si numarul de clienti, nevoile si
diversitatea serviciilor etc.
(I)1.4. Personalul din cadrul serviciilor pentru protectia copilului
cunoaste si aplica prevederile mentionate in aceste documente.
(I)1.5. Periodicitatea reevaluarilor, numarul de revizuiri si motivatia
efectuarii acestora.
ETAPELE MANAGEMENTULUI DE CAZ
______________________________________________________________________________
| Standardul 2 | Etapele managementului de caz
|
| |
|
| | Managementul de caz este un proces care implica parcurgerea
|
| | unor etape interdependente, care sunt aceleasi in
solutionarea|
| | fiecarui caz in parte, indiferent de ordinea in care sunt
|
| | parcurse sau de durata acestora.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Managerii de caz si responsabilii de caz aplica unitar
|
| | aceleasi proceduri in solutionarea cazurilor, caracteristice
|
| | managementului de caz, indiferent de serviciul in care
|
| | activeaza.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 2
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.1. Managementul de caz, aplicat in domeniul protectiei copilului, implica
|
| parcurgerea urmatoarelor etape principale:
|
| a) Identificarea si preluarea cazurilor: copii aflati in dificultate
sau|
| in situatii de risc, copii cu dizabilitati;
|
| b) Evaluarea comprehensiva si multidimensionala a situatiei copilului
in|
| context sociofamilial;
|
| c) Planificarea serviciilor si interventiilor concretizata intr-un plan
|
| individualizat de protectie sau, dupa caz, plan de servicii;
|
| d) Furnizarea serviciilor si interventiilor pentru copil,
|
| familie/reprezentant legal si alte persoane importante pentru copil;
|
| e) Monitorizarea si reevaluarea periodica a progreselor inregistrate,
|
| deciziilor si interventiilor specializate;
|
| f) Inchiderea cazului, respectiv a procesului de furnizare a
serviciilor|
| si interventiilor. |
|______________________________________________________________________________|
| 2.2. Activitatile desfasurate in cadrul acestor etape se bazeaza pe
|
| principiile individualizarii si personalizarii, precum si pe implicarea
|
| activa (consultare si participare) a copilului si
|
| familiei/reprezentantului legal.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.3. Managerul de caz asigura derularea acestor etape pentru toti copiii
|
| eligibili conform prevederilor SMO prezente si inregistreaza toate
|
| informatiile in dosarul copilului. |
|______________________________________________________________________________|
| 2.4. Managerul de caz si responsabilul de caz folosesc metodele si
|
| instrumentele specifice pentru documentarea cazului cerute de lege si
|
| cele recomandate de catre Federatia Nationala a Asistentilor Sociali
din|
| Romania.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 2
(I)2.1., 2.2. Metodologiile si procedurile de lucru caracteristice
serviciului, dosarele copiilor.
(I)2.3. Fisa de post a managerului de caz.
(I)2.4. Furnizorul de servicii are prevazute in regulamentele serviciilor
utilizarea documentelor si a instrumentelor de lucru, precum si modalitatile de
inregistrare a datelor si informatiilor despre copil si familie/reprezentant
legal.
______________________________________________________________________________
| Standardul 3 | Evaluarea initiala
|
| |
|
| | Managerul de caz asigura realizarea evaluarii initiale a
|
| | situatiei copilului in maxim 72 de ore de la inregistrarea
|
| | solicitarii directe, a referirii sau a semnalarii cazului,
|
| | daca nu se impune un alt termen de catre alte standarde
minime|
| | obligatorii in domeniul protectiei copilului.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezumat | Evaluarea initiala a situatiei copilului are loc in cel mai
|
| | scurt timp, in functie de urgenta si gravitatea cazului.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 3
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.1. Furnizorul de servicii trebuie sa elaboreze proceduri de identificare,
|
| inregistrare, preluare si repartizare a cazurilor, precum si de
|
| desemnare a managerului de caz, astfel incat evaluarea initiala a
|
| situatiei copilului sa se realizeze in termenul prevazut de SMO
prezent.|
| Aceste proceduri sunt in acord cu legislatia in vigoare, inclusiv SMO
|
| din domeniul protectiei copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.2. Identificarea cazurilor se realizeaza prin cel putin una din
urmatoarele|
| situatii: a) solicitare directa din partea copilului si/sau a
|
| familiei/reprezentantului legal, b) referire din partea unui alt
|
| serviciu/institutii publice sau private si c) semnalare/sesizare scrisa
|
| sau telefonica din partea unor alte persoane decat membrii
|
| familiei/reprezentantul legal. |
|______________________________________________________________________________|
| 3.3. In desemnarea managerului de caz, coordonatorul serviciului ia in
|
| considerare cel putin urmatoarele aspecte: a) numarul de cazuri aflate
|
| in responsabilitatea acestuia, b) complexitatea cazuisticii, c)
|
| experienta, d) cunoasterea problematicii respective, e) relatia cu
|
| copilul si familia si f) colaborarea cu reteaua de servicii si |
| institutii.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.4. Evaluarea initiala este efectuata de regula de managerul de caz.
Aceasta|
| poate fi efectuata si de alti profesionisti in conditiile mentionate de
|
| SMO aprobate in domeniul protectiei copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.5. Se intocmeste un raport sau, dupa caz, o fisa de evaluare initiala care
|
| trebuie sa aiba avizul sefului pe ordine ierarhica.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.6. In baza informatiilor din raportul/fisa de evaluare initiala se ia
|
| decizia continuarii managementului de caz sau inchiderii cazului prin
|
| referire sau orientare catre alte servicii/institutii abilitate.
|
| Continutul raportului/fisei de evaluare initiala, precum si decizia
|
| luata in baza acestuia se comunica clientilor in cel mai scurt timp de
|
| la intocmirea raportului/fisei de evaluare initiala si se consemneaza.
|
| Referirea implica realizarea unui document inregistrat si transmis
|
| serviciului/institutiei abilitate, atat direct, cat si prin intermediul
|
| clientului, iar in unele situatii si contactarea telefonica a
|
| serviciului/institutiei respective. |
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 3
(I)3.1. - 3.3. Existenta procedurilor de identificare, preluare si
repartizare a cazurilor, precum si de desemnare a managerului de caz.
(I)3.4. Numarul de evaluari initiale efectuate de managerul de caz si
respectiv de alti profesionisti/luna/an. Evaluarea initiala poate fi realizata
de alti profesionisti in urmatoarele situatii de exemplu:
- Serviciul in cauza nu dispune de manageri de caz, situatie in care
evaluarea initiala este efectuata de responsabilul de caz;
- In situatiile de urgenta in care deplasarea managerului de caz sau a
echipei mobile de interventie necesita o durata mai mare de o ora, evaluarea
initiala este efectuata de catre responsabilii de caz din cadrul autoritatii
locale din comunitatea in care se afla copilul. In lipsa acestora, evaluarea
initiala poate fi efectuata de persoanele resursa aflate cel mai aproape de
copil. Persoanele resursa reprezinta profesionisti formati in domeniul in care
se intervine specializat pentru copilul in cauza, care pot fi din cadrul
serviciilor pentru protectia copilului sau alte servicii/institutii.
(I)3.5. Rapoartele/fisele de evaluare initiala sunt avizate de catre seful
ierarhic.
(I)3.6.1. Numarul de cazuri referite si respectiv orientate catre alte
servicii/institutii abilitate/luna/an.
(I)3.6.2. Dosarele copiilor sau alte documente in care se consemneaza
informarea clientilor cu privire la continutul raportului/fisei de evaluare
initiala si decizia luata in baza acestuia.
______________________________________________________________________________
| Standardul 4 | Evaluarea detaliata/complexa
|
| | |
| | Managerul de caz, impreuna cu o echipa corespunzatoare de
|
| | profesionisti, asigura realizarea evaluarii
detaliate/complexe|
| | a situatiei copilului in context sociofamilial.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Prin utilizarea managementului de caz, copilul beneficiaza de
|
| | o evaluare comprehensiva si multidimensionala a nevoilor sale
|
| | specifice si individuale, precum si ale familiei sale.
Copilul|
| | si familia/reprezentantul legal sunt implicati activ in
|
| | procesul de evaluare. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 4
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.1. Evaluarea initiala, cat si cea detaliata/complexa are loc in principal
|
| in urma intalnirilor directe cu cei implicati, in mediul de viata al
|
| acestora.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.2. Furnizorul de servicii asigura resursele necesare deplasarii in teren a
|
| managerului de caz si, daca este necesar, a celorlalti profesionisti
|
| implicati in evaluare si incurajeaza intalnirile cu copilul si familia
|
| sa, in mediul de viata al acestora.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.3. Managerul de caz consemneaza informatiile obtinute in cadrul acestor
|
| intalniri in rapoarte de vizita care includ cel putin urmatoarele
|
| aspecte: sinteza discutiilor purtate in cursul intalnirii, data, locul
|
| si scopul vizitei urmatoare, agreata in prealabil cu familia si
copilul.|
|______________________________________________________________________________|
| 4.4. Rapoartele de vizita sunt inaintate sefului ierarhic spre avizare.
|
| Continutul acestor rapoarte este adus la cunostinta familiei si
|
| copilului numai daca nu aduce prejudicii derularii procesului de
|
| evaluare.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.5. Vizitele la domiciliul familiei se realizeaza pe baza unui program
|
| stabilit de comun acord cu familia si copilul. In cazul in care este
|
| nevoie, managerul de caz poate realiza si vizite neanuntate, numai daca
|
| apreciaza ca exista motive temeinice si cu acordul sefului ierarhic.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.6. Managerul de caz solicita familiei si copilului o lista cu persoane
care|
| pot da referinte despre situatia in care se afla. Totodata, managerul
de|
| caz informeaza familia si copilul despre contactarea altor persoane
|
| decat cele desemnate de acestia in vederea obtinerii de referinte.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.7. In urma evaluarii detaliate/complexe, managerul de caz intocmeste
|
| raportul de evaluare detaliata/complexa care trebuie avizat de seful pe
|
| ordine ierarhica si transmis, in termen maxim de 3 zile de la
intocmirea|
| sa, membrilor echipei, familiei/reprezentantului legal si, dupa caz,
|
| copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 4
(I)4.1.1., 4.4., 4.6., 4.7.1. Metodologiile si procedurile caracteristice
serviciului includ aceste date.
(I)4.1.2. Programul de intalniri cu copilul si familia la domiciliul acestora,
precum si in locuri special amenajate (pentru efectuarea anumitor evaluari de
catre profesionistii din echipa multidisciplinara sau colaboratori).
(I)4.2. Documente administrative si financiare care atesta alocarea de
fonduri si alte resurse pentru deplasarea in teren.
(I)4.3. Existenta si continutul rapoartelor de vizita semnate de catre
seful ierarhic.
(I)4.5. Planificarea vizitelor si evidenta deplasarilor in teren.
(I)4.7.2. Existenta si continutul raportului de evaluare detaliata/complexa,
semnat de seful ierarhic. In situatia luarii unei masuri de protectie, raportul
de evaluare detaliata coincide cu raportul de evaluare psihosociala mentionat
de legislatia in vigoare.
______________________________________________________________________________
| Standardul 5 | Echipa multidisciplinara
|
| |
|
| | Managerul asigura implicarea si conlucrarea, pe parcursul |
| | tuturor etapelor managementului de caz, a unei echipe de
|
| | profesionisti, de regula multidisciplinara si, dupa caz,
|
| | interinstitutionala, precum si interventia punctuala a unor
|
| | specialisti colaboratori atunci cand este necesar.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Munca in echipa si parteneriatul interinstitutional asigura
|
| | abordarea globala a situatiei copilului, prin actiuni
|
| | sinergice si coerente pe plan individual, familial si
|
| | comunitar si, totodata, contribuie in mod esential la
|
| | solutionarea cazului.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 5
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.1. Furnizorul de servicii efectueaza demersurile necesare pentru munca in
|
| echipa multidisciplinara si interinstitutionala, precum si pentru
|
| expertiza unor specialisti colaboratori, conform propunerilor si
|
| solicitarilor, in scris, ale managerilor de caz.
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.2. Managerul de caz inainteaza anual propuneri scrise coordonatorului |
| serviciului in care activeaza cu privire la modificarea organigramei
|
| serviciului in cauza in vederea asigurarii muncii in echipa la un
|
| randament optim.
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.3. Managerul de caz solicita, in scris, sefului ierarhic, ori de cate ori
|
| este nevoie, interventia suplimentara a unor specialisti din afara
|
| echipei, care activeaza in cadrul altor servicii/institutii cu care
|
| furnizorul de servicii nu are un acord incheiat.
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.4. In vederea formularii propunerilor si solicitarilor mentionate
anterior,|
| precum si a intocmirii planului individualizat de protectie/planului de
|
| servicii, a referirii sau orientarii cazului catre alte
|
| servicii/institutii, managerul de caz are acces la cartografierea
|
| serviciilor sociale existente la nivelul judetului/sectorului intocmita
|
| de consiliul judetean/local al sectoarelor municipiului Bucuresti.
|
| Totodata, furnizorul de servicii pune la dispozitia managerului de caz
|
| lista cu serviciile/institutiile si specialistii cu care are incheiate
|
| contracte de colaborare, precum si lista cu institutiile publice pentru
|
| copil si familie existente la nivelul judetului/sectorului. |
|______________________________________________________________________________|
| 5.5. Managerul de caz asigura organizarea intalnirilor echipei (numite
|
| sedinte de caz) in mod periodic - cel putin o data pe saptamana pentru
a|
| discuta cazurile si a lua deciziile necesare solutionarii acestora. In
|
| functie de situatie, managerul de caz se poate intalni si individual cu
|
| profesionistii implicati in rezolvarea cazului. La aceste intalniri pot
|
| participa familia/reprezentantul legal si copilul daca
|
| echipa/profesionistii considera ca este necesar.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 5
(I)5.1.1. Organigrama serviciului. Contractele de colaborare incheiate de
furnizorul de servicii si/sau de catre serviciul cu personalitate juridica cu
alte servicii/institutii, precum si cu specialisti independenti din domeniul
social, medical, educational, juridic, financiar etc. Dosarele copiilor.
(I)5.1.2. Metodologiile si procedurile caracteristice serviciului includ
aceste date. De exemplu: componenta echipei serviciului, procedurile de lucru
in echipa (rolul si responsabilitatile fiecarui membru, programul intalnirilor,
comunicarea intre membrii echipei etc.).
(I)5.2. Existenta propunerilor atat la nivelul coordonatorului serviciului,
cat si la furnizorul de servicii si masurile luate in urma acestora, precum si
motivele in cazul in care nu s-au luat masuri.
(I)5.3. Existenta solicitarilor scrise pentru expertiza suplimentara si
masurile luate in urma acestora, precum si motivele in cazul in care nu s-au
luat masuri.
(I)5.4. Managerul de caz dispune de urmatoarele documente: cartografierea
serviciilor sociale, lista cu servicii/institutii si specialistii cu care
furnizorul de servicii are incheiate contracte de colaborare si lista cu
institutiile publice pentru copil si familie existente la nivelul
judetului/sectorului (inspectoratul de politie, directia de sanatate publica,
spitale, inspectoratul scolar etc.).
(I)5.5.1. Programul intalnirilor echipei.
(I)5.5.2. Minutele/procesele-verbale/alte documente care consemneaza
intalnirile individuale cu profesionistii si cu echipa.
(I)5.5.3. Numarul de intalniri la care au participat familia si
copilul/caz/an si per total cazuri/an.
______________________________________________________________________________
| Standardul 6 | Planul individualizat de protectie si planul de servicii
|
| |
|
| | Managerul de caz, impreuna cu echipa, elaboreaza planul
|
| | individualizat de protectie, respectiv planul de servicii in
|
| | termen maxim de 30 de zile de la inregistrarea cazului.
|
| | Copilul si familia sa/reprezentantul legal sunt implicati
|
| | activ in procesul de elaborare a planului individualizat de
|
| | protectie, respectiv a planului de servicii.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copilul si familia sa/reprezentantul legal, precum si alte
|
| | persoane importante pentru copil beneficiaza de servicii si
|
| | interventii personalizate in conformitate cu nevoile
|
| | identificate si propriile optiuni.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 6
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.1. In baza raportului de evaluare detaliata/complexa, managerul de caz
|
| intocmeste planul individualizat de protectie/planul de servicii. Se
|
| recomanda ca proiectul planului individualizat de protectie sa fie
|
| intocmit in cel mai scurt timp posibil de la inregistrarea cazului la
|
| serviciul public specializat pentru protectia copilului, astfel incat
sa|
| fie prezentat comisiei pentru protectia copilului odata cu raportul de
|
| evaluare psihosociala initiala atunci cand se ia decizia unei masuri de
|
| protectie si planul sa fie anexa a hotararii comisiei. Se recomanda ca
|
| planul de servicii sa fie intocmit atunci cand copilul si familia sa
|
| necesita mai mult de un tip de serviciu sau prestatie in vederea
|
| prevenirii separarii copilului de familie. In situatia in care se are
in|
| vedere intocmirea planului individualizat de protectie sau revizuirea
|
| planului de servicii presupune separarea copilului de familie prin
|
| luarea unei masuri de protectie de catre Comisia pentru Protectia
|
| Copilului, se recomanda ca managerul de caz sa asigure conditiile
|
| intrunirii consiliului de familie.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.2. Continutul planului individualizat de protectie/planul de servicii este
|
| stabilit de comun acord cu echipa, familia/reprezentantul legal si
|
| copilul in raport cu varsta si gradul de maturitate.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.3. Managerul de caz organizeaza cel putin o intalnire cu echipa in vederea
|
| finalizarii planului individualizat de protectie/planul de servicii.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.4. Planul individualizat de protectie/planul de servicii este avizat de
|
| seful ierarhic si transmis, in termenul maxim de 30 de zile prevazut de
|
| SMO prezente, membrilor echipei, familiei/reprezentantului legal si,
|
| dupa caz, copilului. Copilului i se aduce la cunostinta continutul
|
| planului utilizand mijloace si materiale adecvate varstei, gradului de
|
| maturitate, tipului de dizabilitate si/sau gradului de handicap.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.5. Managerul de caz transmite fiecarui membru al echipei
responsabilitatile|
| si planificarea activitatilor in echipa necesare pentru implementarea
si|
| monitorizarea planului individualizat de protectie/planul de servicii.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.6. Furnizarea serviciilor si a interventiilor cuprinse in planul
|
| individualizat de protectie/planul de servicii se face in baza
|
| contractului cu familia/reprezentantul legal incheiat cu managerul de
|
| caz. Se recomanda adaptarea modelului prevazut in Ordinul secretarului
|
| de stat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie,
|
| al ministrului educatiei si cercetarii, al ministrului sanatatii si
|
| familiei si al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu
|
| Handicap nr. 18/3.989/416/142/2003 privind aprobarea Ghidului
|
| metodologic pentru evaluarea copilului cu dizabilitati si incadrarea
|
| intr-un grad de handicap. |
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 6
(I)6.1. Existenta unui plan individualizat de protectie pentru fiecare
copil pentru care Comisia pentru Protectia Copilului hotaraste o masura de
protectie. Existenta planurilor de servicii pentru copiii pentru care se
previne separarea de familie in conditiile prevazute de SMO prezente. Existenta
documentului (proces-verbal, minuta, raport etc.) care atesta intrunirea consiliului
de familie in situatiile prevazute de SMO prezente.
(I)6.2., 6.4.1. Planul individualizat de protectie/Planul de servicii este
semnat de managerul de caz, membrii echipei si familia/reprezentantul legal,
precum si de seful ierarhic si cate o copie se afla la toate aceste persoane.
(I)6.3. Minuta intalnirii echipei (dosarul copilului).
(I)6.4.2. Copilul cunoaste continutul planului individualizat de
protectie/planul de servicii.
(I)6.5. Membrii echipei cunosc programul de derulare a activitatilor,
termenele si responsabilitati fiecaruia in implementarea si monitorizarea
planului individualizat de protectie/planul de servicii.
(I)6.6. Existenta contractelor cu familia/reprezentantul legal (dosarele
copiilor).
______________________________________________________________________________
| Standardul 7 | Monitorizare si reevaluare
|
| |
|
| | Managerul de caz monitorizeaza realizarea planului
|
| | individualizat de protectie/planului de servicii, respectiv
|
| | progresele care se inregistreaza in solutionarea situatiei
|
| | copilului pana cand procesul de asistenta si/sau protectie nu
|
| | se mai dovedeste necesar.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copilul si familia sa/reprezentantul legal si alte persoane
|
| | importante pentru copil beneficiaza de servicii si
interventii|
| | adecvate permanent situatiei reale si prezente, precum si de
|
| | sprijinul si asistenta specializata a managerului de caz in
|
| | relatia cu profesionistii si serviciile/institutiile cuprinse
|
| | in planul individualizat de protectie, respectiv planul de
|
| | servicii.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 7
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.1. In contextul monitorizarii, managerul de caz are in vedere cel putin
|
| urmatoarele aspecte: a) verificarea demararii serviciilor/activitatilor
|
| prevazute in planul individualizat de protectie/planul de servicii, in
|
| maxim 2 zile de la termenele de initiere stabilite in planul respectiv;
|
| b) verificarea modului de furnizare a serviciilor/activitatilor (de
|
| exemplu, progrese obtinute, atingerea obiectivelor, probleme aparute)
|
| cel putin lunar in limita de timp stabilita pentru fiecare
|
| serviciu/activitate; c) raspuns imediat la orice problema care apare in
|
| derularea serviciilor/activitatilor (de exemplu, identificarea de
|
| resurse pentru transportul familiei si copilului, rezolvarea
problemelor|
| logistice sau procedurale); d) asigurarea fluxului de informatie intre
|
| membrii echipei, alti specialisti implicati in implementarea planului
|
| individualizat de protectie/planului de servicii, familie si copil; e)
|
| medierea relatiei dintre familie si copil pe de o parte si
profesionisti|
| pe de alta parte (de exemplu, prin acompaniere, negocierea
|
| conflictelor); f) reevaluarea situatiei copilului, respectiv a modului
|
| de implementare a planului individualizat de protectie/planului de
|
| servicii, cel putin o data la 3 luni si, daca este necesar, revizuirea
|
| planului respectiv; g) inregistrarea permanenta a informatiilor,
|
| progreselor, evolutiei cazului in dosarul copilului; h) modificarea
|
| contractului cu familia/reprezentantul legal atunci cand este cazul.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.2. In vederea realizarii monitorizarii, profesionistii stabiliti
|
| responsabili pentru implementarea planului individualizat de
|
| protectie/planului de servicii au obligatia de a intocmi rapoarte de
|
| monitorizare, lunar sau ori de cate ori este nevoie (de exemplu, la
|
| solicitarea managerului de caz, cu ocazia revizuirii programului de
|
| interventie sau a aparitiei unor modificari a situatiei copilului si
|
| familiei). La randul sau, managerul de caz este obligat sa aduca la
|
| cunostinta membrilor echipei orice modificare survenita in situatia
|
| copilului care afecteaza atingerea obiectivelor cuprinse in planul
|
| individualizat de protectie/planul de servicii. |
|______________________________________________________________________________|
| 7.3. Rapoartele de monitorizare sunt transmise managerului de caz in maxim 3
|
| zile de la intocmirea lor (pentru cele lunare), respectiv de la
aparitia|
| problemei/situatiei pentru care au fost intocmite (pentru cele
|
| ocazionale).
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.4. Managerul de caz impreuna cu echipa realizeaza reevaluarea situatiei
|
| copilului o data la 3 luni sau de cate ori este nevoie, precum si
|
| revizuirea planului individualizat de protectie/planului de servicii
|
| daca acest lucru este necesar.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.5. Managerul de caz organizeaza intalnirile cu echipa in vederea
|
| reevaluarii situatiei copilului si respectiv revizuirii planului
|
| individualizat de protectie/planului de servicii.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.6. Reevaluarea situatiei copilului si, dupa caz, revizuirea planului
|
| individualizat de protectie/planului de servicii au loc in aceleasi
|
| conditii de implicare activa a familiei/reprezentantului legal si a
|
| copilului (de exemplu, incurajarea exprimarii libere a opiniei,
inclusiv|
| a temerilor, consultare in luarea deciziilor).
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.7. Reevaluarea situatiei copilului si revizuirea planului individualizat |
| de protectie/planului de servicii au loc in maxim 48 de ore de la
|
| inregistrarea situatiilor care implica admiterea copilului intr-o
|
| institutie de orice tip pentru copii sau pentru copil si familie care
nu|
| au fost prevazute in planul initial (de exemplu, spitalizare, inclusiv
|
| in unitati medico-sociale, masura de protectie intr-un serviciu pentru
|
| protectia copilului de tip rezidential, gazduire in adaposturi pentru
|
| victimele violentei in familie).
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.8. Managerul de caz intocmeste raportul de reevaluare sau, dupa caz, de
|
| revizuire care trebuie avizate de seful ierarhic si transmise, in
termen|
| maxim de 3 zile de la intocmirea acestora, membrilor echipei, familiei
|
| si, dupa caz, copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.9. Pe parcursul monitorizarii, in situatii exceptionale, a unor cazuri
|
| extrem de dificile, se recomanda ca managerul de caz, cu avizul
|
| furnizorului de servicii, sa asigure organizarea unei intalniri (numita
|
| conferinta de caz) sau a unei teleconferinte a membrilor echipei cu
|
| experti recunoscuti in domeniul in cauza in vederea solutionarii
|
| cazurilor respective. |
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 7
(I)7.1. Documentatia referitoare la monitorizarea si reevaluarea cazurilor
(dosarele copiilor, metodologiile si procedurile caracteristice serviciului,
fisele de post).
(I)7.2., 7.3. Existenta si continutul rapoartelor de monitorizare lunare
si, dupa caz, ocazionale. Numarul de rapoarte de monitorizare/caz/an.
(I)7.4.1., 7.8. Existenta si continutul rapoartelor trimestriale si
ocazionale de reevaluare, respectiv revizuire. Numarul de rapoarte de
revizuire/caz/an.
(I)7.4.2., 7.5. Minutele intalnirilor de reevaluare/revizuire.
(I)7.6. Dosarele copiilor.
(I)7.7. Numarul de cazuri in care au avut loc revizuiri ale planului
individualizat de protectie/planului de servicii datorate situatiilor care
implica admiterea copilului intr-o institutie. Respectarea termenelor prevazute
de SMO prezente.
(I)7.9. Numarul de cazuri in care se utilizeaza conferinta de caz/teleconferinta.
______________________________________________________________________________
| Standardul 8 | Monitorizarea post-servicii si inchiderea cazului
|
| |
|
| | In vederea consolidarii rezultatelor obtinute in urma
|
| | indeplinirii obiectivelor planului individualizat de
protectie|
| | sau ale planului de servicii, managerul de caz asigura
|
| | derularea activitatilor de monitorizare post-servicii.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Inchiderea cazului are loc in momentul in care procesul de
|
| | asistenta si/sau protectie a copilului nu se mai dovedeste a
|
| | fi necesar si familia isi redobandeste capacitatea optima de
|
| | autonomie si functionare.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 8
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.1. Monitorizarea post-servicii are loc pe o perioada de cel putin 3 luni
de|
| la incheierea implementarii planului individualizat de
|
| protectie/planului de servicii. Se recomanda ca aceasta perioada de
|
| monitorizare post-servicii sa fie in medie de 6 luni, cu posibilitati
de|
| prelungire in anumite situatii, cu avizul furnizorului de servicii.
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.2. In procesul de monitorizare post-servicii, managerul de caz colaboreaza
|
| cu autoritatile locale din comunitatea in care locuieste familia cu
|
| copilul.
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.3. In procesul de monitorizare post-servicii, managerul de caz colaboreaza
|
| cu profesionisti din servicii/institutii care pot consolida rezultatele
|
| obtinute in urma implementarii planului individualizat de
|
| protectie/planului de servicii, mentine relatiile copil-familie si
|
| asigura (re)integrarea sociala a copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.4. Managerul de caz pregateste familia/reprezentantul legal si copilul in
|
| vederea inchiderii cazului pe tot parcursul derularii managementului de
|
| caz. Totodata, managerul de caz, echipa si restul profesionistilor
|
| implicati in rezolvarea cazului incurajeaza autonomia familiei pentru a
|
| nu crea dependenta acesteia fata de serviciile sociale.
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.5. Pe tot parcursul derularii cazului, copiii care au implinit varsta de
10|
| ani, precum si familia/reprezentantul legal au acces la datele din
|
| dosarul copilului, numai daca acest lucru nu contravine interesului
|
| superior al acestuia. In situatia in care unele date din dosar pot face
|
| rau copilului, coordonatorul serviciului poate decide restrictionarea
|
| accesului persoanelor mentionate anterior la aceste date, cu avizul
|
| furnizorului de servicii, pe o perioada determinata de timp si acest
|
| fapt se consemneaza de catre managerul de caz in dosarul copilului
|
| impreuna cu motivatia acestui fapt.
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.6. Datele din dosarul copilului sunt confidentiale si nu pot fi dezvaluite
|
| altor profesionisti care nu fac parte din echipa, cu exceptia
|
| prevederilor din Codul de procedura penala.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 8
(I)8.1. Durata perioadei de monitorizare post-servicii/caz. Motivatia
prelungirii acestei perioade si documentele care atesta avizul furnizorului de
servicii (de exemplu, solicitarea scrisa catre furnizor si aprobarea acesteia,
actele financiare care atesta acordarea de fonduri suplimentare pentru
prelungirea acestei perioade).
(I)8.2. Informari scrise din partea autoritatilor locale despre situatia
copilului si a familiei, precum si despre serviciile furnizate sau facilitate,
existenta unui plan de servicii etc.
(I)8.3. Contractele de colaborare incheiate de furnizorii de servicii,
informari scrise din partea profesionistilor despre situatia copilului si a
familiei, precum si despre serviciile furnizate.
(I)8.4. Dosarele copiilor.
(I)8.5. Numarul anual de cazuri in care accesul la unele date din dosarul
copilului a fost restrictionat temporar de catre coordonatorul serviciului, cu
avizul furnizorului de servicii.
(I)8.6. Dupa caz: existenta unor clauze referitoare la confidentialitate in
contractele de munca, in fisele de post, semnarea unor contracte de
confidentialitate etc.
MANAGERUL DE CAZ
______________________________________________________________________________
| Standardul 9 | Recrutare si angajare
|
| |
|
| | Managerii si responsabilii de caz sunt selectati cu atentie
|
| | si responsabilitate prin intermediul unui proces de recrutare
|
| | si angajare care se desfasoara in acord cu legislatia in
|
| | vigoare.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Furnizorul de servicii asigura angajarea managerilor si
|
| | responsabililor de caz in conditiile standardelor minime
|
| | obligatorii prezente si in acord cu misiunea serviciului
|
| | pentru protectia copilului in cauza.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 9
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.1. Managerul de caz trebuie sa aiba studii superioare in asistenta sociala
|
| si experienta de cel putin 3 ani in servicii pentru copil si familie.
|
| Se acorda prioritate la angajare profesionistilor cu pregatire in
|
| managementul de caz, precum si celor cu pregatire/experienta in
|
| domeniul de referinta al serviciului pentru protectia copilului in
|
| cauza (de exemplu, in cazul unui serviciu adresat copilului cu
|
| dizabilitati, se acorda prioritate la angajare profesionistilor care au
|
| pregatire/experienta in domeniul asistentei si protectiei copilului cu
|
| dizabilitati).
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.2. Manageri de caz pot fi si absolventi de invatamant superior in domeniul
|
| socio-uman cu experienta de cel putin 5 ani in serviciile pentru copil
|
| si familie. Se acorda prioritate la angajare profesionistilor cu
|
| pregatire in managementul de caz.
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.3. Responsabilul de caz trebuie sa aiba studii superioare socio-umane.
|
| Responsabilul de caz este profesionistul care asigura elaborarea si
|
| implementarea programului de interventie specifica care este parte
|
| integranta a planului individualizat de protectie, respectiv
|
| profesionistul care asigura elaborarea si realizarea planului de
|
| servicii in lipsa unui manager de caz. Activitatea responsabilului de
|
| caz este supervizata de un manager de caz. Prevederile SMO prezente se
|
| aplica si pentru responsabilii de caz atunci cand indeplinesc
|
| responsabilitati corespunzatoare managerilor de caz.
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.4. Daca serviciul social in cauza functioneaza intr-o zona geografica in
|
| care traiesc comunitati etnice minoritare, se recomanda ca o parte din
|
| managerii si responsabilii de caz sa vorbeasca limba minoritatii
|
| respective. Totodata se recomanda angajarea unor profesionisti cu
|
| abilitati empatice si de comunicare cu copiii si familiile. |
|______________________________________________________________________________|
| 9.5. Numarul managerilor de caz dintr-un serviciu pentru protectia copilului
|
| sau numarul total de manageri de caz de care dispune furnizorul de
|
| servicii trebuie sa fie suficient astfel incat nevoile clientilor sa
|
| fie satisfacute, misiunea serviciului indeplinita si incarcatura per
|
| manager de caz sa fie de maxim 30 de cazuri active. Cazurile active
|
| sunt considerate cele care sunt in lucru pana la perioada de
|
| monitorizare post-servicii; cazurile referite si cele in care managerul
|
| de caz isi deleaga responsabilitatile partial sau in integralitate nu
|
| sunt considerate cazuri active.
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.6. Numarul responsabililor de caz dintr-un serviciu pentru protectia
|
| copilului sau numarul total de responsabili de caz de care dispune
|
| furnizorul de servicii trebuie sa fie suficient astfel incat nevoile
|
| clientilor sa fie satisfacute, misiunea serviciului indeplinita si
|
| incarcatura per responsabil de caz sa fie de maxim 25 de cazuri active,
|
| cu exceptiile prevazute de alte standarde minime obligatorii in
|
| domeniul protectiei copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 9
(I)9.1. - 9.4. Diplome de studii, certificate de absolvire sau calificare,
fisele de post, contractele de munca etc.
(I)9.5. Numarul de cazuri active/manager de caz. Numarul de cazuri/manager
de caz/an.
(I)9.6. Numarul de cazuri active/responsabil de caz. Numarul de
cazuri/responsabil de caz/an.
______________________________________________________________________________
| Standardul 10| Atributii principale si delegarea responsabilitatilor |
| |
|
| | Furnizorul de servicii intocmeste fisele de post pentru
|
| | managerii si responsabilii de caz conform legii in vigoare si
|
| | prevederilor standardelor minime obligatorii prezente.
|
| | Totodata, in stabilirea metodologiilor si procedurilor de
|
| | lucru caracteristice fiecarui serviciu pentru protectia
|
| | copilului, furnizorul de servicii ia in considerare cu
|
| | prioritate metoda managementului de caz.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Managerii si responsabilii de caz cunosc si aplica
|
| | prevederile standardelor minime obligatorii prezente.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 10 |
|______________________________________________________________________________|
| 10.1. Atributiile principale ale managerului de caz sunt urmatoarele:
|
| a) coordonarea eforturilor, demersurilor si activitatilor de asistenta
|
| sociala si protectie speciala desfasurate in interesul superior al
|
| copilului; b) alcatuirea echipei multidisciplinare si, dupa caz,
|
| interinstitutionale si organizarea intalnirilor cu echipa, precum si a
|
| celor individuale cu profesionistii implicati in rezolvarea cazului;
|
| c) asigurarea colaborarii si implicarii active a
|
| familiei/reprezentantului legal si a copilului, precum si sprijinirea
|
| acestora in toate demersurile intreprinse pe tot parcursul
|
| managementului de caz (de exemplu, organizarea de intalniri periodice
|
| sau la solicitarea acestora, acompaniere, sprijin emotional,
|
| consiliere); d) asigurarea comunicarii intre toate partile implicate
|
| in rezolvarea cazului; e) asigurarea respectarii etapelor
|
| managementului de caz; f) intocmirea si reactualizarea dosarului
|
| copilului. |
|______________________________________________________________________________|
| 10.2. Desemnarea managerului de caz se face in conditiile SMO prezente si
|
| celorlalte aprobate in domeniul protectiei copilului. In situatiile in
|
| care comisia pentru protectia copilului trebuie sa ia o decizie
|
| privind o masura de protectie pentru copil, serviciul public
|
| specializat pentru protectia copilului, imediat dupa inregistrarea
|
| cazului, desemneaza managerul de caz din cadrul sau sau a unui
organism|
| privat autorizat, ori a serviciilor pentru protectia copilului din
|
| subordinea acestor doi furnizori de servicii. |
|______________________________________________________________________________|
| 10.3. Delegarea responsabilitatilor se realizeaza cu acordul sefului
|
| ierarhic. Delegarea responsabilitatilor in integralitate se realizeaza
|
| catre profesionisti care indeplinesc aceleasi conditii minime ca si
|
| profesionistul care deleaga. In functie de situatie, delegarea
|
| partiala a responsabilitatilor se realizeaza catre profesionisti care
|
| indeplinesc aceleasi conditii minime ca si profesionistul care
|
| deleaga, conditiile minime pentru a fi responsabil de caz sau conditii
|
| suficiente pentru efectuarea activitatii respective care sunt
|
| precizate de alte standarde minime obligatorii in domeniul protectiei
|
| copilului ori datorate pregatirii/experientei profesionistului in
|
| cauza.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 10
(I)10.1. - 10.3. Fisele de post, metodologiile si procedurile de lucru
caracteristice fiecarui tip de serviciu pentru protectia copilului, dosarele
copiilor.
______________________________________________________________________________
| Standardul 11| Formarea initiala si continua
|
| |
|
| | Managerul de caz are pregatirea si abilitatile profesionale
|
| | corespunzatoare pentru a lucra cu copiii si in echipa.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii si familiile acestora beneficiaza de servicii de
|
| | calitate si personalizate din partea unor profesionisti bine
|
| | pregatiti, cu abilitati empatice si de comunicare.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 11
|
|______________________________________________________________________________|
| 11.1. La angajare, in lipsa unei formari initiale in domeniul managementului
|
| de caz si respectiv in domeniul de referinta al serviciului pentru
|
| protectia copilului in cauza, fiecare manager de caz beneficiaza de
|
| formare in aceste domenii, asigurata din bugetul angajatorului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 11.2. Managerul de caz comunica sefului ierarhic care sunt nevoile de
|
| pregatire. Totodata, in functie de evaluarea anuala a activitatii
|
| managerului de caz, seful ierarhic poate identifica si alte domenii
|
| de pregatire.
|
|______________________________________________________________________________|
| 11.3. Managerii de caz beneficiaza de cel putin 42 de ore pe an de formare
|
| continua in domeniul managementului de caz si de cel putin 42 de ore
|
| de formare continua in domeniul protectiei copilului sau domenii
|
| conexe/interdisciplinare, asigurate din bugetul angajatorului. Teme
|
| recomandate pentru formarea continua: functiile managerului de caz,
|
| relatia copil/familie - manager de caz, confidentialitate si etica
|
| profesionala, criterii de eligibilitate pentru accesul la servicii,
|
| nomenclatorul serviciilor, sistemul public de asistenta sociala si
|
| prestatiile, cadrul legal, promovarea interesului copilului/familiei
|
| (advocacy), servicii sociale la nivel local, metode si proceduri de
|
| evaluare, planificare si monitorizare.
|
|______________________________________________________________________________|
| 11.4. Managerii de caz sunt incurajati sa participe la diverse cursuri de
|
| formare care ii pot ajuta in optimizarea muncii lor, inclusiv
|
| seminarii si conferinte.
|
|______________________________________________________________________________|
| 11.5. Educatia permanenta si formarea profesionala continua a managerilor
|
| de caz vor fi promovate, sprijinite si inregistrate de catre
|
| coordonatorii si furnizorii de servicii.
|
|______________________________________________________________________________|
| 11.6. Educatia permanenta si formarea profesionala continua a managerilor
|
| de caz se realizeaza conform legislatiei in vigoare, prin intermediul
|
| cursurilor organizate in cadrul sistemului educational, sanitar si al
|
| formarii profesionale a adultilor.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 11
(I)11.1. - 11.5. - Dosarul personal al fiecarui angajat, inclusiv al
coordonatorului si voluntarilor, cuprinde documentele prevazute de legislatia
in vigoare, inclusiv certificatele de absolvire a cursurilor de formare
initiala si continua prevazute de SMO prezente.
- Lista programelor de pregatire contractate sau organizate de furnizorul
de servicii. Programarea participarii la cursurile de pregatire.
- Managerii de caz sunt informati cu privire la noutatile si schimbarile
din domeniul lor de activitate.
(I)11.6. Certificatele de absolvire cu recunoastere nationala si cele cu
recunoastere din partea angajatorului. In cazul celor din urma se verifica
modalitatea de desfasurare a programului de formare, utilizand criteriile
existente in legislatia de formare profesionala a adultului.
______________________________________________________________________________
| Standardul 12| Supervizare
|
| | |
| | Furnizorul de servicii dispune de un sistem eficient de
|
| | supervizare al resurselor umane, care permite functionarea
|
| | serviciilor pentru protectia copilului la randament optim. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Managerii de caz beneficiaza de supervizare din partea unor
|
| | specialisti pregatiti si cu experienta in acest sens.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 12
|
|______________________________________________________________________________|
| 12.1. Coordonatorii si furnizorii de servicii au obligatia de asigura
|
| supervizarea interna si externa a managerilor de caz.
|
|______________________________________________________________________________|
| 12.2. Coordonatorii serviciilor organizeaza intalniri periodice de
|
| supervizare cu managerii de caz, individual si in echipa, si la
|
| cererea acestora. Toate intalnirile sunt inregistrate.
|
|______________________________________________________________________________|
| 12.3. Supervizarea se realizeaza de specialisti cu studii superioare
|
| socio-umane cu experienta de cel putin 5 ani in servicii pentru copil
|
| si familie, pregatire in supervizare si experienta de cel putin doi
|
| ani in servicii pentru copil si familie in plus fata de persoanele
|
| carora li se asigura supervizarea respectiva.
|
|______________________________________________________________________________|
| 12.4. Coordonatorii serviciilor si alti specialisti angajati ai furnizorului
|
| de servicii care desfasoara activitati de supervizare beneficiaza de
|
| cel putin 42 de ore de formare continua in acest domeniu, asigurata
|
| din bugetul angajatorului.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatori pentru Standardul 12
(I)12.1. - 12.2. - Numar de intalniri de supervizare, individuale si in
echipa/manager de caz/luna/an.
- Numar de intalniri de supervizare la solicitarea managerilor de
caz/echipei/an.
(I)12.3. Documentele inregistrate referitoare la supervizare. Lista
specialistilor care desfasoara activitati de supervizare, angajati ai
furnizorului de servicii si cu care acesta are incheiate contracte de
colaborare.
(I)12.4. Programul de pregatire in domeniul supervizarii, programarea
specialistilor la cursuri de supervizare.