ORDIN
Nr. 68 din 5 aprilie 2004
privind punerea in aplicare a regulamentelor Consiliului Concurentei elaborate
in baza Legii concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 374 din 29 aprilie 2004
In baza:
- Decretului nr. 57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului
Concurentei;
- prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) si (2) si
ale art. 29 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare;
avand in vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:
Art. 1
In urma adoptarii in plenul Consiliului Concurentei, se pun in aplicare
urmatoarele regulamente, prevazute in anexele nr. 1, 2 si 3*) care fac parte
integranta din prezentul ordin:
- Regulamentul privind aplicarea art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr.
21/1996 in cazul intelegerilor verticale;
- Regulamentul privind exceptarea acordurilor de specializare de la
interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996;
- Regulamentul privind regimul disciplinar pentru personalul din cadrul
Consiliului Concurentei.
------------
*) Anexele nr. 1, 2 si 3 sunt reproduse in facsimil.
Art. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor
urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin si regulamentele mentionate la art. 1 vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Mihai Berinde
ANEXA 1
REGULAMENT
privind aplicarea art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996, in cazul
intelegerilor verticale
In temeiul art. 28 alin. (1) si (2) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul Concurentei adopta prezentul Regulament:
Introducere
Prin intelegere verticala se intelege orice acord sau practica concertata
convenite intre doi sau mai multi agenti economici - fiecare operand, in scopul
indeplinirii acordului respectiv, la niveluri diferite ale lantului
productie-distributie - referitoare la conditiile in care partile pot cumpara,
vinde sau revinde anumite produse sau servicii.
In aceasta categorie se incadreaza acorduri de genul distributiei exclusive
(exclusivitate teritoriala, exclusivitate de marca, alocare exclusiva a
consumatorilor), distributiei selective, cumpararii exclusive, vanzarii
exclusive, francizei, vanzarii conditionate s.a.
Experienta acumulata pana in prezent in aplicarea Legii concurentei nr.
21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare
lege a permis Consiliului Concurentei sa identifice cadrul general de abordare
a intelegerilor verticale care sa asigure protectia, mentinerea si stimularea
efectiva a concurentei. Art. 5 alin. (2) din lege reprezinta cadrul legal
pentru o asemenea abordare a intelegerilor verticale, avand in vedere atat
efectele anticoncurentiale, cat si beneficiile economice ale acestora.
S-a constatat deja ca anumite intelegeri verticale au efecte economice
benefice pe pietele respective, asupra agentilor economici participanti si
asupra consumatorilor finali. S-a observat, de asemenea, ca astfel de
intelegeri verticale - convenite intre agenti economici cu putere mare de piata
sau aplicabile unor piete cu caracteristici speciale - pot avea efecte
anticoncurentiale grave. Astfel, beneficiul exceptarii trebuie limitat numai la
intelegerile verticale pentru care se poate stabili cu certitudine ca
indeplinesc conditiile prevazute la art. 5 alin. (2) din lege.
Se porneste de la prezumtia ca, atunci cand furnizorul detine pe piata
relevanta o cota care nu depaseste 30%, intelegerile verticale care nu contin
anumite restrictii cu efecte anticoncurentiale grave pot avea ca efect
ameliorarea productiei sau distributiei si conferirea pentru consumatori a unei
parti echitabile din profitul care rezulta; in cazul intelegerilor verticale
care contin obligatii de vanzare exclusiva, va fi luata in considerare cota de
piata a cumparatorului in scopul determinarii efectului global al acestor
intelegeri asupra pietei.
Daca participantii la intelegere (furnizor sau cumparator, dupa caz) detin
o cota de piata care depaseste pragul de 30%, nu exista temei sa se considere
ca aceste intelegeri verticale antreneaza in general avantaje de natura sa
compenseze efectele anticoncurentiale pe care aceste acorduri le produc asupra
concurentei.
In consecinta, intelegerile verticale convenite intre agenti economici a
caror cota de piata (furnizor sau cumparator, dupa caz) nu depaseste 30% vor
beneficia de exceptare pe categorii, in conformitate cu prevederile prezentului
regulament, iar intelegerile verticale convenite intre agenti economici a caror
cota de piata (furnizor sau cumparator, dupa caz) depaseste 30% pot beneficia
de exceptare individuala, in conformitate cu prevederile Regulamentului pentru
aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, privind
practicile anticoncurentiale si ale Regulamentului privind forma, continutul si
alte detalii referitoare la notificarile prevazute in Regulamentul pentru
aplicarea prevederilor art. 5 si 6 privind practicile anticoncurentiale.
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Prezentul regulament se aplica fara sa aduca atingere aplicarii articolului
6 din lege, in ceea ce priveste intelegerile verticale.
Art. 2
In sensul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos
semnifica dupa cum urmeaza:
a) "agenti economici concurenti" sunt furnizori actuali sau
potentiali pe aceeasi piata a produsului care cuprinde produse sau servicii pe
care cumparatorul le considera interschimbabile sau substituibile cu produsele
sau serviciile care fac obiectul intelegerii din punct de vedere al
caracteristicilor, pretului si utilizarii acestora;
b) "obligatia de non-concurenta" reprezinta orice obligatie
directa sau indirecta care interzice cumparatorului sa produca, sa cumpere, sa
vanda sau sa revanda produse sau servicii furnizate sau prestate de agenti
economici concurenti, considerate substituibile sau interschimbabile cu
produsele sau serviciile care fac obiectul intelegerii, sau orice obligatie
directa sau indirecta care impune cumparatorului sa achizitioneze de la
furnizor sau de la un alt agent economic desemnat de catre furnizor mai mult de
80% din achizitiile sale totale - insumand atat produse sau servicii prevazute
in contract, cat si produse sau servicii interschimbabile sau substituibile
prezente pe piata relevanta - calculate pe baza valorii achizitiilor efectuate
in cursul anului precedent;
c) "obligatia de vanzare exclusiva" reprezinta orice obligatie
directa sau indirecta care impune furnizorului sa vanda produsele sau
serviciile care fac obiectul intelegerii unui singur cumparator din cadrul unui
teritoriu delimitat, in vederea revanzarii sau a unei utilizari specifice;
d) "sistem de distributie selectiva" este acel sistem de
distributie in care furnizorul decide sa vanda produsele sau serviciile
prevazute in acord, direct sau indirect, numai distribuitorilor selectionati pe
baza unor criterii prestabilite, si in care acesti distribuitori se angajeaza
sa nu vanda aceste produse sau servicii altor distribuitori, neautorizati;
e) "drepturile de proprietate intelectuala" includ drepturile de
proprietate industriala, drepturile de autor si drepturile conexe;
f) "know-how"-ul reprezinta un ansamblu secret, substantial si
identificat de informatii practice nebrevetate, rezultat al experientei
furnizorului si testate de acesta; in acest context, "secret" semnifica
faptul ca know-how-ul, in ansamblul acestuia sau intr-o anume configuratie sau
asamblare a componentelor sale, nu este in general cunoscut sau accesibil cu
usurinta; "substantial" inseamna ca know-how-ul trebuie sa includa
informatii indispensabile pentru cumparator in scopul utilizarii, vanzarii sau
revanzarii produselor sau serviciilor prevazute in acord;
"identificat" reprezinta faptul ca know-how-ul trebuie sa fie descris
intr-o maniera suficient de completa care sa permita sa se verifice daca indeplineste
conditiile de confidentialitate si substantialitate;
g) "cumparator" inseamna un agent economic care, in virtutea unei
intelegeri care cade sub incidenta art. 5 alin. (1) din lege cumpara pe cont
propriu produse sau servicii in vederea revanzarii lor, ca atare sau
modificate;
h) "intelegere de agent" reprezinta cazul in care o persoana
fizica sau juridica (agent/reprezentant) este investita cu puterea de a negocia
si/sau de a incheia contracte pe contul altei persoane (comitent/reprezentat),
in numele propriu al agentului sau in numele comitentului, in scopul:
- cumpararii de produse sau servicii de catre comitent sau
- vanzarii de produse sau servicii furnizate de comitent.
i) "retele paralele de intelegeri verticale" sunt retele de
intelegeri verticale care contin restrictionari avand efecte similare pe piata.
CAP. 2
Intelegeri verticale care nu intra sub incidenta art. 5 alin. (1) din lege
Art. 3
(1) Conform art. 8 alin. (1) din lege, prevederile art. 5 din lege nu sunt
aplicabile agentilor economici sau asociatiilor de agenti economici a caror
cifra de afaceri pentru exercitiul financiar precedent convenirii intelegerii
verticale nu depaseste plafonul stabilit anual de catre Consiliul Concurentei
si cota de piata a fiecarui agent economic implicat in intelegerea verticala nu
depaseste 10% pe nici una dintre pietele relevante afectate.
In ceea ce priveste restrictionarile inacceptabile prevazute la art. 8
alin. (2) din lege, prevederile art. 5 alin. (1) din lege sunt aplicabile si
sub pragurile stabilite prin art. 8 alin. (1) din lege.
(2) Prevederile art. 5 alin. (1) din lege nu sunt aplicabile intelegerilor
verticale convenite intre agenti economici care fac parte din acelasi grup, asa
cum este acesta definit in "Instructiunile cu privire la calculul cifrei
de afaceri in cazurile de comportament anticoncurential, prevazute la art. 5 si
6 din Legea concurentei nr. 21/1996, si in cazurile de concentrare
economica".
(3) Prevederile art. 5 alin. (1) din lege nu sunt aplicabile intelegerilor
de agent propriu-zise, asa cum sunt acestea detaliate in "Instructiunile
privind aplicarea art. 5 din Legea concurentei nr. 21/1996 in cazul
intelegerilor verticale".
CAP. 3
Conditiile de exceptare pe categorii
Art. 4
(1) In conformitate cu art. 5 alin. (2) din lege si in conditiile
prevederilor prezentului regulament, acordurile sau practicile concertate
convenite intre doi sau mai multi agenti economici - fiecare operand, in scopul
indeplinirii acordului respectiv, la niveluri diferite ale lantului
productie-distributie - referitoare la conditiile in care partile pot cumpara,
vinde sau revinde anumite produse sau servicii (denumite in continuare
"intelegeri verticale") sunt exceptate de la interdictia prevazuta la
art. 5 alin. (1) din lege. Prezenta exceptare se aplica in masura in care
aceste intelegeri contin restrictii de concurenta care cad sub incidenta art. 5
alin. (1) din lege (denumite in continuare "restrictionari
verticale").
(2) Exceptarea prevazuta la alin. (1) se aplica intelegerilor verticale
incheiate intre o asociatie de agenti economici si membrii sai, sau intre o
astfel de asociatie si furnizorii sai, doar in cazul in care toti membrii
asociatiei sunt comercianti en-detail de produse si sub rezerva ca nici unul
dintre acestia, impreuna cu grupul de agenti economici din care face parte, sa
nu realizeze o cifra de afaceri totala anuala mai mare de 50 miliarde lei;
intelegerile verticale incheiate de catre aceste asociatii sunt acoperite de
prezentul regulament, fara a fi prejudiciata aplicarea art. 5 alin. (1) din
lege intelegerilor orizontale incheiate de membrii asociatiei si deciziilor
adoptate de asociatie.
(3) Exceptarea prevazuta la alin. (1) se aplica intelegerilor verticale
care contin dispozitii cu privire la acordarea drepturilor de proprietate
intelectuala catre cumparator sau a dreptului de utilizare a acestora de catre
cumparator cu conditia ca aceste prevederi sa nu constituie obiectul principal
al acelor intelegeri si sa fie legate in mod direct de utilizarea, vanzarea sau
revanzarea de produse sau servicii de catre cumparator sau de catre clientii
sai. Exceptarea se aplica respectivelor prevederi sub rezerva ca, in legatura
cu produsele sau serviciile prevazute in acord, ele sa nu comporte
restrictionari ale concurentei avand obiect sau efect similar cu cele ale
restrictionarilor verticale neexceptate in baza prezentului regulament.
(4) Exceptarea prevazuta la alin. (1) nu se aplica intelegerilor verticale
convenite intre agenti economici concurenti; totusi, exceptarea se aplica in
cazul in care agentii economici concurenti convin asupra unei intelegeri
verticale nereciproce si indeplinesc una din conditiile urmatoare:
a) cifra de afaceri anuala totala a cumparatorului nu depaseste 100
miliarde lei;
b) furnizorul este un producator si un distribuitor de bunuri, in timp ce
cumparatorul este un distribuitor care nu fabrica produse concurand produsele
care fac obiectul acordului;
c) furnizorul este un prestator de servicii prezent pe mai multe niveluri
de comercializare, in timp ce cumparatorul nu furnizeaza servicii concurente la
nivelul la care cumpara serviciile prevazute in acord.
(5) Prezentul regulament nu se aplica intelegerilor verticale care fac
obiectul unei alte exceptari pe categorii.
Art. 5
Exceptarea prevazuta la art. 4 nu se aplica intelegerilor verticale care,
direct sau indirect, separat sau impreuna cu alti factori aflati sub controlul
partilor, au ca obiect:
a) restrangerea libertatii cumparatorului de a-si determina pretul de
vanzare, fara a exclude posibilitatea furnizorului de a recomanda un pret de
vanzare, cu conditia ca acest pret sa nu reprezinte un pret fix sau minim de
vanzare la care s-ar ajunge ca urmare a presiunilor exercitate sau a
stimulentelor oferite de oricare dintre parti;
b) restrictionarea teritoriului in care, sau a clientelei careia
cumparatorul poate sa vanda produsele sau serviciile care fac obiectul
acordului, cu urmatoarele exceptii:
- restrictionarea vanzarilor active intr-un teritoriu exclusiv sau catre un
grup exclusiv de clienti, rezervate furnizorului sau alocate de catre acesta
altui cumparator, cand o astfel de restrictionare nu limiteaza vanzarile facute
de clientii cumparatorului;
- restrictionarea vanzarilor catre consumatorii finali de catre un
cumparator care opereaza la nivelul comercializarii en-gros;
- restrictionarea vanzarilor catre distribuitori neautorizati de catre
membrii sistemului de distributie selectiva;
- restrictionarea libertatii cumparatorului de a vinde partile componente,
livrate acestuia de catre furnizor in vederea utilizarii lor in procese de
fabricatie, unor clienti care ar putea utiliza aceste componente pentru
fabricarea unor produse similare cu cele fabricate de catre furnizor;
c) restrictionarea vanzarilor active sau a vanzarilor pasive catre
consumatorii finali, ale membrilor unui sistem de distributie selectiva care
opereaza la nivelul comercializarii en-detail, fara a afecta posibilitatea de a
interzice unui membru al sistemului sa opereze in afara spatiilor de
comercializare autorizate;
d) restrictionarea livrarilor incrucisate intre distribuitorii din cadrul
unui sistem de distributie selectiva, inclusiv intre distribuitorii care opereaza
la niveluri diferite de comercializare;
e) restrictionarea convenita intre un furnizor de parti componente si un
cumparator care le utilizeaza in procese de fabricatie, care limiteaza
libertatea furnizorului de a vinde partile componente ca piese de schimb catre
consumatori finali, prestatori de reparatii sau alte servicii, neabilitati de
catre cumparator pentru prestarea acestor servicii conexe.
Art. 6
Exceptarea prevazuta la art. 4 nu se aplica nici uneia din urmatoarele
obligatii convenite prin intelegeri verticale:
a) orice obligatie directa sau indirecta de non-concurenta, a carei durata
este nedeterminata sau depaseste cinci ani; o obligatie de non-concurenta care
poate fi reinnoita tacit dupa o perioada de cinci ani va fi considerata ca
fiind asumata pentru o durata nedeterminata; totusi, aceasta limitare a duratei
la cinci ani nu se aplica atunci cand produsele sau serviciile care fac
obiectul acordului sunt vandute de catre cumparator in cadrul spatiilor
detinute de furnizor sau inchiriate de acesta de la terte parti care nu fac
parte din grupul cumparatorului, cu conditia ca durata obligatiei de
non-concurenta sa nu depaseasca perioada folosirii spatiilor de catre
cumparator;
b) orice obligatie directa sau indirecta care determina cumparatorul ca,
dupa expirarea intelegerii, sa nu fabrice, cumpere, vanda sau revanda produse
sau servicii, cu exceptia cazului in care aceasta obligatie:
- priveste produse sau servicii care sunt in concurenta cu cele care fac
obiectul intelegerii;
- este limitata la spatiile in care cumparatorul a operat pe parcursul
intelegerii;
- este indispensabila pentru protejarea know-how-ului transferat de catre
furnizor cumparatorului, cu conditia ca durata unei asemenea obligatii de
non-concurenta sa nu depaseasca un an de la expirarea intelegerii; aceasta
obligatie cu referire la termenul de un an nu trebuie sa aduca atingere
posibilitatii de a interzice utilizarea si dezvaluirea know-how-ului care nu a
devenit public, pentru o durata nedeterminata;
c) orice obligatie directa sau indirecta care determina membrii unui sistem
de distributie selectiva sa nu vanda produsele anumitor furnizori concurenti.
Art. 7
(1) Sub rezerva prevederilor alin. (2) al prezentului articol, exceptarea
prevazuta la art. 4 se aplica in conditiile in care cota de piata detinuta de
furnizor nu depaseste 30% din piata relevanta in care vinde produsele sau
serviciile.
(2) In cazul intelegerilor verticale care contin obligatii de vanzare
exclusiva, exceptarea prevazuta la art. 4 se aplica in conditiile in care cota
de piata detinuta de cumparator nu depaseste 30% din piata relevanta in care
cumpara produsele sau serviciile.
CAP. 4
Posibilitatea retragerii beneficiului exceptarii pe categorii
Art. 8
Atunci cand retele paralele de restrictionari verticale similare acopera
mai mult de 50% din piata relevanta, chiar daca fiecare intelegere verticala
care comporta restrictii specifice privind aceasta piata relevanta indeplineste
conditiile de exceptare prin incadrarea in categoria definita la art. 4 alin.
(1) din prezentul regulament, Consiliul Concurentei poate decide retragerea
beneficiului exceptarii stabilit prin prezentul regulament si tratarea acestora
in contextul exceptarii individuale.
Art. 9
In cazul in care se constata ca o intelegere verticala careia i se aplica
prezentul regulament are totusi efecte incompatibile cu conditiile prevazute de
art. 5 alin. (2), sau daca agentii economici sau asociatiile de agenti
economici care invoca beneficiul exceptarii stabilit prin prezentul regulament
nu pot face dovada indeplinirii conditiilor prevazute la capitolul III,
Consiliul Concurentei poate decide retragerea beneficiului exceptarii stabilit
prin prezentul regulament si tratarea respectivei intelegeri verticale in
contextul exceptarii individuale.
CAP. 5
Aspecte cu privire la calculul cifrei de afaceri si al cotei de piata
Art. 10
(1) Cota de piata prevazuta la art. 7 alin. (1) din prezentul regulament se
calculeaza, dupa caz, pe baza valorii sau volumului vanzarilor pe piata a
produselor sau serviciilor care fac obiectul intelegerii, cat si a altor
produse sau servicii vandute de catre furnizor pe care cumparatorul le
considera ca fiind substituibile din punct de vedere al caracteristicilor, a
pretului si a destinatiei acestora. In scopul aplicarii art. 7 alin. (2) din
prezentul regulament, pentru calcularea cotei de piata sunt utilizate, dupa
caz, valoarea sau volumul cumpararilor pe piata.
(2) In scopul aplicarii pragului prevazut la art. 7, se aplica urmatoarele
reguli:
a) cota de piata se calculeaza pe baza datelor referitoare la anul
calendaristic anterior convenirii acordului;
b) cota de piata include orice produse si servicii furnizate
distribuitorilor integrati, in scopul vanzarii;
c) in cazul in care cota de piata este mai mare de 30%, dar nu depaseste
35%, exceptarea pe categorii continua sa se aplice timp de doi ani
calendaristici consecutivi care urmeaza anului in care pragul a depasit 30%;
d) in cazul in care cota de piata depaseste 35%, exceptarea pe categorii
continua sa se aplice timp de un an calendaristic consecutiv anului in care
cota de 35% a fost depasita;
e) beneficiile prevazute la literele c) si d) nu se pot combina astfel incat
sa se depaseasca o perioada de doi ani calendaristici.
(3) In analiza pe care agentii economici o vor face pentru stabilirea cotei
de piata in vederea compararii cu pragul prevazut la art. 7 al prezentului
regulament se vor aplica si "Instructiunile cu privire la definirea pietei
relevante, in scopul stabilirii partii substantiale de piata".
Art. 11
(1) In scopul calcularii cifrei de afaceri totale anuale in sensul art. 4
alin. (2) si (4) lit. a) din prezentul regulament, se vor aplica prevederile
continute in "Instructiunile cu privire la calculul cifrei de afaceri in
cazurile de comportament anticoncurential, prevazute la art. 5 si 6 din Legea
concurentei nr. 21/1996, si in cazurile de concentrare economica".
(2) Exceptarea pe categorii ramane aplicabila daca, timp de doi ani
financiari consecutivi, plafonul cifrei de afaceri anuale totale nu este
depasit cu mai mult de 10% .
CAP. 6
Procedura de stabilire a exceptarii pe categorii
Art. 12
In baza prevederilor art. 5 alin. (5) din lege, intelegerile verticale care
intra sub incidenta art. 5 alin. (1) si indeplinesc conditiile prevazute la
capitolul III sunt considerate legale, fara obligatia notificarii sau obtinerii
unei decizii din partea Consiliului Concurentei. Agentii economici sau
asociatiile de agenti economici care invoca beneficiul exceptarii stabilit prin
prezentul regulament sunt tinuti sa faca dovada indeplinirii conditiilor
prevazute la capitolul III.
Art. 13
In vederea stabilirii aplicabilitatii prevederilor prezentului regulament,
prezumtia de legalitate se va baza pe analiza pe care agentii economici
participanti la o intelegere verticala o vor face in conformitate cu
<<Instructiunile privind aplicarea art. 5 din Legea concurentei nr.
21/1996 in cazul intelegerilor verticale>>, atat in ceea ce priveste
incidenta cu prevederile art. 5 alin. (1), cat si in ceea ce priveste
indeplinirea conditiilor prevazute la capitolul III.
CAP. 7
Exceptari individuale
Art. 14
Urmatoarele intelegeri verticale care cad sub incidenta art. 5 alin. (1)
din lege vor fi tratate de catre Consiliul Concurentei drept cazuri
individuale, urmarindu-se indeplinirea conditiilor de la art. 5 alin. (2) din
lege si a procedurilor prevazute in cazul dispensei in "Regulamentul
pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996,
privind practicile anticoncurentiale" si ale "Regulamentului privind
forma, continutul si alte detalii referitoare la notificarile prevazute in
Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 privind practicile
anticoncurentiale":
- intelegerile in care furnizorul, respectiv cumparatorul, are o cota de
piata care depaseste pragul de 30% prevazut la art. 7 sau
- intelegerile in care cifra de afaceri totala a agentilor economici
implicati depaseste pragurile valorice prevazute la art. 4 alin. (2) si (4)
lit. a), cu indeplinirea prevederilor art. 11 sau
- intelegerile care nu beneficiaza de incadrarea in categoria exceptata
prin prezentul regulament, in conformitate cu prevederile art. 8 si 9.
CAP. 8
Dispozitii comune si finale
Art. 15
(1) In aplicarea prezentului regulament, referirea la "agent
economic", "furnizor" si "cumparator" include si
agentii economici care fac parte din grupul fiecaruia din acestia.
(2) Agentii economici care fac parte dintr-un grup sunt definiti in
"Instructiunile cu privire la calculul cifrei de afaceri in cazurile de
comportament anticoncurential, prevazute la art. 5 si 6 din Legea concurentei
nr. 21/1996, si in cazurile de concentrare economica".
Art. 16
Plafoanele valorice, stabilite conform dispozitiilor art. 4 alin. (2) si
alin. (4) prin raportare la cifra de afaceri, vor fi actualizate periodic prin
ordin al Presedintelui Consiliului Concurentei, tinandu-se seama de evolutia
indicelui general al preturilor si tarifelor.
Art. 17
Exceptarile acordate inainte de intrarea in vigoare a prezentului
regulament, prin decizie a Consiliului Concurentei, raman valabile pana la
expirarea perioadei de exceptare, respectiv a valabilitatii deciziei.
Art. 18
(1) Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii acestuia in
Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga
Regulamentul privind aplicarea art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr.
21/1996 in cazul intelegerilor verticale, pus in aplicare prin Ordinul
Presedintelui Consiliului Concurentei nr. 103/2002, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 591 bis din 9 august 2002.
ANEXA 2
REGULAMENT
privind exceptarea acordurilor de specializare de la interdictia prevazuta la
art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996
In temeiul art. 28 alin. (1) si (2) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Obiectul si domeniul de aplicare al regulamentului
(1) In conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3) din Legea concurentei
nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare
lege, beneficiul exceptarii unor categorii de intelegeri, decizii luate de
asociatii de agenti economici sau practici concertate de la interdictia
prevazuta la art. 5 alin. (1) se stabileste prin regulament al Consiliului
Concurentei, in conditiile art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996.
(2) Prezentul regulament, inscris in logica unei abordari economice,
urmareste sa satisfaca doua exigente: sa asigure protectia eficienta a
concurentei si sa ofere agentilor economici o siguranta juridica adecvata.
Aceste obiective trebuie sa fie indeplinite tinand cont de necesitatea de a
simplifica, pe cat posibil, supravegherea administrativa si cadrul legislativ.
Se porneste de la prezumtia ca sub un anumit nivel al cotei de piata, efectele
pozitive ale acordurilor de specializare compenseaza eventualele lor efecte
negative asupra concurentei, putand fi exceptate, conform prevederilor art. 5 alin.
(2) din lege.
(3) Acordurile de specializare, astfel cum sunt definite in prezentul
regulament, genereaza in mod normal avantaje economice sub forma economiilor de
scara si de scop, a unor tehnologii de productie imbunatatite, asigurand
utilizatorului o parte echitabila a profitului rezultat, atunci cand cota de
piata detinuta de agentii economici in cauza nu depaseste 20% .
(4) Prezentul regulament nu excepteaza acordurile ce contin restrictionari
care nu sunt absolut necesare pentru obtinerea avantajelor economice scontate.
Anumite restrictionari grave ale concurentei, cum ar fi fixarea preturilor,
limitarea productiei sau a distributiei si impartirea pietei sau a clientilor
sunt excluse de la beneficiul exceptarii pe categorii, prevazut prin prezentul
regulament, oricare ar fi cota de piata a agentilor economici in cauza.
(5) Intrucat acordurile de specializare unilaterala incheiate intre agenti
economici neconcurenti pot beneficia de exceptarea pe categorii prevazuta prin
"Regulamentul privind aplicarea art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr.
21/1996 in cazul intelegerilor verticale", aplicarea prezentului
regulament se limiteaza, in privinta acordurilor de specializare unilaterala,
la acordurile incheiate intre concurenti.
(6) Pentru a avea certitudinea ca avantajele specializarii se concretizeaza
fara ca vreuna din parti sa abandoneze piata din aval la nivelul productiei,
acordurile de specializare unilaterala sau reciproca nu intra sub incidenta
prezentului regulament decat in cazul in care prevad obligatii de vanzare
si/sau de cumparare.
Aceste angajamente pot fi exclusive, fara ca aceasta conditie sa fie
obligatorie.
(7) Sunt incluse, de asemenea, in domeniul de aplicare a prezentului
regulament toate tipurile de acorduri incheiate intre agenti economici care au
convenit specializarea in productie sau in prestarea de servicii. Exceptarea pe
categorii se aplica, de asemenea, clauzelor din acordurile de specializare care
nu constituie principalul obiect al acestor acorduri, dar sunt direct legate si
necesare pentru implementarea acordurilor, precum si anumitor aranjamente
conexe, in materie de cumparare si comercializare.
(8) In cazul acordurilor de specializare incheiate intre agentii economici
a caror cota de piata cumulata depaseste pragul de 20% nu exista certitudinea
ca indeplinesc conditiile de exceptare prevazute la art. 5 alin. (2) din lege
si, ca urmare, Consiliul Concurentei va evalua individual aceste acorduri, in
conformitate cu "Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6
din Legea concurentei nr. 21/1996 privind practicile anticoncurentiale" si
cu "Regulamentul privind forma, continutul si alte detalii referitoare la
notificarile prevazute in Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 si
6 privind practicile anticoncurentiale", prin luarea in considerare a mai
multor factori, intre care structura pietei relevante fiind cel mai important.
(9) Prevederile art. 5 alin. (1) din lege nu sunt aplicabile acordurilor de
specializare incheiate intre agenti economici membri ai aceluiasi grup, asa cum
este definita notiunea de "grup" in "Instructiuni cu privire la
calculul cifrei de afaceri in cazurile de comportament anticoncurential,
prevazute la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 si in cazurile
de concentrare economica".
(10) In cazurile particulare in care acordurile care intra sub incidenta
prezentului regulament au totusi efecte incompatibile cu prevederile art. 5
alin. (2) din lege, Consiliul Concurentei poate retrage beneficiul exceptarii
pe categorii.
(11) Prezentul regulament se aplica fara sa aduca atingere aplicarii art. 6
din lege.
Art. 2
Principiile exceptarii
(1) Beneficiul exceptarii pe categorii va fi limitat la acordurile pentru
care se poate admite cu suficienta certitudine ca indeplinesc conditiile
prevazute la art. 5 alin. (2) din lege.
(2) Acordurile de specializare in domeniul productiei duc, in general, la
ameliorarea productiei sau distributiei produselor, dat fiind ca agentii
economici in cauza pot sa-si concentreze activitatile in directia fabricarii
anumitor produse, lucrand astfel mai eficient si oferind aceste produse la
preturi mai avantajoase. Se poate considera ca si acordurile de specializare in
domeniul prestarii de servicii genereaza, in mod normal, astfel de
imbunatatiri. In conditiile unei concurente efective, utilizatorii primesc o
parte echitabila din profitul obtinut prin preturi reale mai mici.
(3) Aceste avantaje decurg din acordurile in baza carora unul din
participanti renunta in favoarea altuia la fabricarea anumitor produse sau
furnizarea anumitor servicii (specializare unilaterala), din acordurile in care
fiecare dintre participanti renunta in favoarea unui alt participant la
fabricarea anumitor produse sau la furnizarea anumitor servicii (specializare
reciproca) si din acordurile potrivit carora participantii se angajeaza sa
produca impreuna anumite produse sau sa furnizeze impreuna anumite servicii
(productie in comun).
(4) Pragul cotei de piata, excluderea unor acorduri de la beneficiul
exceptarii prevazut prin prezentul regulament, precum si conditiile carora se
subordoneaza exceptarile garanteaza, in general, ca acordurile carora li se
aplica exceptarea pe categorii nu dau posibilitatea partilor sa elimine concurenta
pe o parte substantiala a pietei produselor sau serviciilor in cauza.
CAP. 2
Conditii de exceptare
Art. 3
Obiectul exceptarii
(1) Conform prevederilor art. 5 alin. (2) din lege si ale prezentului
regulament, interdictiile prevazute la art. 5 alin. (1) din lege nu se aplica
urmatoarelor acorduri care sunt incheiate intre doi sau mai multi agenti
economici (denumiti in continuare parti) si care stipuleaza conditiile in care
acestia se specializeaza in fabricarea produselor (denumite in continuare
acorduri de specializare):
a) acordurile de specializare unilaterala, prin care una dintre parti
accepta sa inceteze sau sa se abtina de la a fabrica anumite produse si se
angajeaza sa le cumpere de la un agent economic concurent, acesta din urma
angajandu-se sa fabrice si sa furnizeze aceste produse;
b) acordurile de specializare reciproca, prin care doua sau mai multe parti
se angajeaza, pe baza de reciprocitate, sa inceteze sau sa se abtina de la
fabricarea anumitor produse, care nu sunt aceleasi, si sa le cumpere de la alte
parti, care se angajeaza sa le furnizeze;
c) acordurile de productie in comun, prin care doua sau mai multe parti
accepta sa fabrice anumite produse in comun.
Aceasta exceptare se aplica in masura in care astfel de acorduri de
specializare contin restrictionari ale concurentei care cad sub incidenta art.
5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996.
(2) Exceptarea prevazuta la alin. (1) se aplica si clauzelor prevazute in
acordurile de specializare care nu constituie principalul obiect al acestor
acorduri, dar sunt direct legate de acestea si sunt necesare pentru
implementarea lor, cum ar fi clauzele privind cesiunea sau utilizarea
drepturilor de proprietate intelectuala. Exceptarea nu se aplica, totusi,
clauzelor care au acelasi obiect cu restrictionarile concurentei prevazute la
art. 7 alin. (1).
Art. 4
Definitii
In sensul prezentului regulament, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) acord - o intelegere, o decizie a unei asociatii de agenti economici sau
o practica concertata;
b) agenti economici participanti - agentii economici parti la acord si
agentii economici legati de acestia;
c) agenti economici legati:
1) agenti economici la care o parte la acord, direct sau indirect:
i) are puterea de a exercita mai mult de jumatate din drepturile de vot;
ii) are puterea de a desemna mai mult de jumatate din membrii consiliului
de administratie sau ai organismelor care ii reprezinta legal;
iii) are dreptul de a administra afacerile agentului economic;
2) agenti economici care dispun, direct sau indirect, de drepturile sau de
puterile enumerate la pct. 1) asupra unui agent economic parte la acord;
3) agenti economici asupra carora un agent economic prevazut la pct. 2)
are, direct sau indirect, drepturile sau puterile enumerate la pct. 1);
4) agenti economici la care una din partile la acord, impreuna cu unul sau
mai multi agenti economici dintre cei enumerati la pct. 1), 2) si 3), sau la
care doi sau mai multi dintre cei din urma, detin impreuna drepturile si
puterile enumerate la pct. 1);
5) agenti economici la care drepturile si puterile enumerate la pct. 1)
sunt detinute impreuna de:
i) partile la acord sau, corespunzator, agentii economici mentionati la
pct. 1) - 4);
ii) una sau mai multe dintre partile la acord, sau unul sau mai multi
dintre agentii economici legati de acestea, mentionati la pct. 1) - 4) si una
sau mai multe parti terte.
d) produs - un produs si/sau un serviciu, incluzand atat produse/servicii
intermediare, cat si finale, cu exceptia distributiei si a serviciilor de
inchiriere.
e) productie - fabricarea de produse sau prestarea de servicii, incluzand
productia prin subcontractare.
f) piata relevanta - piata produsului si piata (pietele) geografica
(geografice) carora produsele, obiect al acordului de specializare, le apartin.
g) agent economic concurent - un agent economic activ pe piata relevanta
(un concurent actual) sau un agent economic care ar putea, in mod real, sa
realizeze investitiile suplimentare necesare, astfel incat sa poata intra pe
piata relevanta, ca raspuns la o crestere mica, dar de durata, a preturilor pe
piata (concurent potential).
h) obligatie de livrare exclusiva - obligatia de a nu livra produsul care
face obiectul acordului de specializare unui agent economic concurent, care nu
este parte la acord.
i) obligatie de cumparare exclusiva - obligatia de a cumpara produsul care
face obiectul acordului de specializare doar de la partea cu care s-a convenit
livrarea.
Art. 5
Acorduri de cumparare si comercializare
Exceptarea prevazuta la art. 3 se aplica si in cazurile in care:
a) partile accepta o obligatie de cumparare si/sau livrare exclusiva in
contextul unui acord de specializare unilaterala sau reciproca ori al unui
acord de productie in comun, sau
b) partile nu vand independent produsele care fac obiectul unui acord de
specializare, dar realizeaza distributia in comun sau convin sa numeasca un
distribuitor tert, in conditii de exclusivitate sau de neexclusivitate, in
contextul unui acord de productie in comun, cu conditia ca partea terta sa nu
fie un agent economic concurent.
Art. 6
Pragul cotei de piata
Exceptarea prevazuta la art. 3 se va aplica cu conditia ca partile la acord
sa nu detina o cota de piata cumulata mai mare de 20% pe piata relevanta.
Art. 7
Acorduri carora nu li se aplica exceptarea
(1) Exceptarea prevazuta la art. 3 nu se aplica acordurilor care, direct
sau indirect, in mod independent sau in combinatie cu alti factori aflati sub
controlul partilor, au ca obiect:
a) fixarea preturilor la vanzarea produselor catre terti;
b) limitarea productiei sau a volumului vanzarilor; sau impartirea pietelor
sau a clientilor.
(2) Prevederile alin. 1 nu se aplica:
a) clauzelor privind volumul de produse convenit in cadrul acordurilor de
specializare unilaterala sau reciproca, precum si clauzelor privind fixarea
capacitatilor si a volumului productiei realizate in comun in cadrul
acordurilor de productie in comun;
b) stabilirii planului de vanzari si fixarii preturilor pentru produsele
unei societati in comun, vandute clientilor directi potrivit prevederilor art.
5 lit. b).
Art. 8
Aplicarea pragului cotei de piata
(1) Aplicarea conditiei referitoare la pragul cotei de piata prevazute la
art. 6 se face cu respectarea urmatoarelor reguli:
a) cota de piata se va calcula pe baza valorii vanzarilor; daca datele
referitoare la valoarea vanzarilor pe piata nu sunt disponibile, se pot folosi
estimari pentru stabilirea cotei de piata a agentilor economici participanti,
utilizand alte informatii credibile de piata, inclusiv volumul vanzarilor;
b) cota de piata se va calcula pe baza realizarilor agentilor economici participanti,
in anul financiar precedent incheierii acordului;
c) cota de piata detinuta de agentii economici prevazuti la art. 4 lit. c)
pct. 5) se va repartiza in mod egal tuturor agentilor economici care au
drepturile sau puterile prevazute la art. 4 lit. c) pct. 1).
(2) Daca initial cota de piata prevazuta la art. 6 este sub 20%, dar creste
ulterior peste acest nivel, fara sa depaseasca 25%, exceptarea prevazuta la
art. 3 se va aplica in continuare, pentru urmatorii 2 ani calendaristici
consecutivi, ulteriori anului in care s-a depasit pentru prima data pragul de
20% .
(3) Daca initial cota de piata prevazuta la art. 6 este sub 20%, dar creste
ulterior peste nivelul de 25%, exceptarea prevazuta la art. 3 se va aplica in
continuare, pentru anul calendaristic urmator anului in care s-a depasit pentru
prima data pragul de 25% .
(4) Perioadele de exceptare de care au beneficiat agentii economici
participanti, in aplicarea alin. (2) si (3), nu se vor cumula, astfel incat sa
se depaseasca o perioada de 2 ani calendaristici.
Art. 9
Retragerea beneficiului exceptarii
Consiliul Concurentei poate retrage beneficiul exceptarii stabilit conform
prezentului regulament, atunci cand constata ca:
a) acordul nu a avut efectele de eficientizare preconizate, sau
consumatorilor nu li s-a asigurat un avantaj corespunzator celui realizat de
partile la acord, sau
b) produsele care fac obiectul specializarii nu se confrunta pe piata
romaneasca, sau pe o parte substantiala a ei, cu o concurenta reala din partea
unor produse identice sau substituibile, din punctul de vedere al
caracteristicilor, pretului si utilizarii date acestora de catre consumatori,
sau
c) agentii economici sau asociatiile de agenti economici care invoca
beneficiul exceptarii stabilit prin prezentul regulament nu pot face dovada
indeplinirii conditiilor prevazute la capitolul II.
CAP. 3
Procedura de stabilire a exceptarii pe categorii
Art. 10
In baza prevederilor art. 5 alin. (5) din lege, acordurile de specializare
care intra sub incidenta art. 5 alin. (1) si indeplinesc conditiile prevazute
la capitolul II sunt considerate legale, fara obligatia notificarii sau
obtinerii unei decizii din partea Consiliului Concurentei. Agentii economici
sau asociatiile de agenti economici care invoca beneficiul exceptarii stabilit
prin prezentul regulament sunt tinuti sa faca dovada indeplinirii conditiilor
prevazute la capitolul II.
Art. 11
In vederea aplicarii prevederilor prezentului regulament, prezumtia de legalitate
se va intemeia pe analiza pe care agentii economici participanti la un acord de
specializare o vor realiza in conformitate cu <<Instructiunile privind
aplicarea art. 5 din Legea concurentei nr. 21/1996 in cazul acordurilor de
cooperare pe orizontala>>, atat in ceea ce priveste incidenta cu
prevederile art. 5 alin. (1), cat si referitor la indeplinirea conditiilor
prevazute la capitolul II.
Art. 12
In analiza pe care agentii economici o vor face pentru stabilirea cotei de
piata in vederea compararii cu pragul prevazut la art. 6 se vor aplica
"Instructiunile cu privire la definirea pietei relevante, in scopul
stabilirii partii substantiale de piata".
Art. 13
In cazul neindeplinirii conditiilor de exceptare, partile implicate pot,
fie sa renegocieze acordul de specializare, astfel incat sa se incadreze in
prevederile prezentului regulament, fie sa inainteze cerere de dispensa pentru
exceptare individuala.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 14
Dispozitii comune si finale
(1) Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei.
(2) Exceptarile acordate inainte de intrarea in vigoare a prezentului
regulament, prin decizie a Consiliului Concurentei, raman valabile pana la
expirarea perioadei de exceptare, respectiv a valabilitatii deciziei.
(3) Pe data intrarii in vigoare a prezentului regulament,
"Regulamentul privind acordarea exceptarii acordurilor de specializare de
la interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr.
21/1996", publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 591 bis
din 09 august 2002, se abroga.
ANEXA 3
Regulament privind regimul disciplinar pentru personalul din cadrul
Consiliului Concurentei
In temeiul art. 28 alin. (2) lit. h) din Legea concurentei nr. 21/1996,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie
1996, cu modificarile ulterioare, Consiliul Concurentei adopta in plenul sau
prezentul regulament privind regimul disciplinar al personalului Consiliului
Concurentei.
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Regulamentul privind regimul disciplinar pentru personalul din cadrul
Consiliului Concurentei, in continuare regulament, priveste desfasurarea
activitatii personalului din cadrul Consiliului Concurentei, autoritate
administrativa autonoma in domeniul Concurentei, cu personalitate juridica,
infiintata in baza Legii concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 2
Prevederile prezentului regulament se aplica celor doua categorii de
personal din cadrul Consiliului Concurentei, respectiv functionarilor publici
si personalului contractual.
Art. 3
Respectarea regulilor stabilite prin acest regulament nu exonereaza
personalul Consiliului Concurentei de aplicarea legislatiei in vigoare pentru
categoria din care face parte, de indeplinirea atributiilor stabilite prin
Regulamentul de organizare, functionare si procedura al Consiliului Concurentei
si in fisele postului si de respectarea obligatiilor asumate in conformitate cu
prevederile contractului individual de munca.
CAP. 2
Reglementari privind regimul disciplinar aplicabil functionarilor publici
din cadrul Consiliului Concurentei
Art. 4
Functionarii publici din cadrul Consiliului Concurentei au obligatia de
a-si indeplini cu profesionalism, loialitate si in mod constiincios
indatoririle de serviciu si de a se abtine de la orice fapta care ar putea sa
aduca prejudicii institutiei in care isi desfasoara activitatea. Principiile care
stau la baza desfasurarii activitatii functionarilor publici din cadrul
Consiliului Concurentei sunt:
a) legalitate, impartialitate si obiectivitate;
b) transparenta;
c) eficienta si eficacitate;
d) responsabilitate;
e) orientare catre cetatean;
f) stabilitate in exercitarea functiei publice;
g) subordonare ierarhica.
Art. 5
(1) Functionarii publici din cadrul Consiliului Concurentei au obligatia
ca, in exercitarea atributiilor ce le revin, sa se abtina de la exprimarea sau
manifestarea publica a convingerilor si preferintelor lor politice, sa nu
favorizeze vreun partid politic si sa nu participe la activitati politice in
timpul programului de lucru.
(2) Este interzisa participarea acestora in compunerea organelor de
conducere ale partidelor politice.
(3) Functionarii publici din cadrul Consiliului Concurentei care detin
functia specifica de inspectori de concurenta nu pot face parte din partide
politice, in conformitate cu dispozitiile Legii concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 6
(1) Functionarii publici au obligatia sa pastreze secretul de stat,
secretul de serviciu, precum si confidentialitatea in legatura cu faptele,
informatiile sau documentele de care iau cunostinta in exercitarea functiei
publice, in conditiile legii, cu exceptia informatiilor de interes public.
(2) Functionarii publici au obligatia sa respecte intocmai regimul juridic
al conflictului de interese si al incompatibilitatilor, stabilite potrivit
legii.
Art. 7
(1) Functionarul public este obligat sa rezolve in termenele legale
lucrarile repartizate, precum si sa se conformeze dispozitiilor primite de la
superiorii ierarhici, fiindu-le interzis sa primeasca direct cereri a caror
rezolvare intra in competenta lor sau sa discute direct cu petentii, cu
exceptia celor carora le sunt stabilite asemenea atributii, precum si sa
intervina pentru solutionarea acestor cereri.
(2) Indeplinirea dispozitiilor primite de la superiorul ierarhic poate fi
refuzata de catre functionarul public numai daca le considera ilegale, cu
precizarea scrisa a motivelor refuzului.
(3) Daca cel care a emis dispozitia o formuleaza in scris, functionarul
public este obligat sa o execute, cu exceptia cazului in care aceasta este
vadit ilegala.
(4) Functionarul public are indatorirea sa aduca astfel de situatii la
cunostinta superiorului ierarhic al persoanei care a emis dispozitia.
Art. 8
Functionarii publici care detin o functie de conducere in cadrul compartimentelor
de specialitate si functionale sunt obligati sa sprijine propunerile si
initiativele motivate ale personalului din subordine, in vederea imbunatatirii
activitatii Consiliului Concurentei.
Art. 9
(1) Incalcarea cu vinovatie de catre functionarii publici din cadrul
Consiliului Concurentei a indatoririlor corespunzatoare functiei publice pe
care o detin si a normelor de conduita profesionala si civica constituie
abatere disciplinara si atrage raspunderea disciplinara a acestora.
(2) Constituie abateri disciplinare urmatoarele fapte:
a) intarzierea sistematica in efectuarea lucrarilor;
b) neglijenta repetata in rezolvarea lucrarilor;
c) absente nemotivate de la serviciu;
d) nerespectarea in mod repetat a programului de lucru;
e) interventiile sau staruintele pentru solutionarea unor cereri in afara
cadrului legal;
f) nerespectarea secretului profesional sau a confidentialitatii lucrarilor
cu acest caracter;
g) manifestari care aduc atingere prestigiului Consiliului Concurentei;
h) desfasurarea in timpul programului de lucru a unor activitati cu
caracter politic;
i) refuzul de a indeplini atributiile de serviciu;
j) incalcarea prevederilor legale referitoare la indatoriri,
incompatibilitati, conflicte de interese si interdictii stabilite prin lege
pentru functionarii publici;
k) stabilirea de catre functionarii publici de executie de relatii directe
cu petentii in vederea solutionarii cererilor acestora.
l) fumatul in incinta institutiei, in alte spatii decat cele special
destinate, precum si incalcarea regulilor de igiena si securitate;
m) intrarea si ramanerea in institutie sub influenta bauturilor alcoolice.
Art. 10
(1) In cadrul Consiliului Concurentei functioneaza Comisia de disciplina,
constituita in conformitate cu dispozitiile legale, care cerceteaza faptele
sesizate ca abateri disciplinare si propune sanctiunile disciplinare aplicabile
functionarilor publici care le-au savarsit.
(2) Activitatea comisiei de disciplina are la baza urmatoarele principii:
a) prezumtia de nevinovatie, conform careia se prezuma ca functionarul
public este nevinovat atat timp cat vinovatia sa nu a fost dovedita;
b) garantarea dreptului la aparare, conform careia se recunoaste dreptul
functionarului public de a fi audiat, de a prezenta dovezi in apararea sa si de
a fi asistat de un aparator sau de a fi reprezentat;
c) celeritatea procedurii, care presupune obligatia comisiei de disciplina
de a proceda fara intarziere la solutionarea cauzei, cu respectarea drepturilor
persoanelor implicate si a regulilor prevazute de legislatia referitoare la
statutul functionarului public;
d) contradictorialitatea, care presupune asigurarea posibilitatii
persoanelor aflate pe pozitii divergente de a se exprima cu privire la orice
act sau fapt care are legatura cu abaterea disciplinara pentru care a fost
sesizata comisia de disciplina;
e) proportionalitatea, conform careia trebuie respectat un raport corect
intre gravitatea abaterii disciplinare, circumstantele savarsirii acesteia si
sanctiunea disciplinara propusa sa fie aplicata;
f) legalitatea sanctiunii, conform careia comisia de disciplina nu poate
propune decat sanctiunile disciplinare prevazute de lege;
g) unicitatea sanctiunii, conform careia pentru o abatere disciplinara nu
se poate aplica decat o singura sanctiune disciplinara.
Art. 11
Comisia de disciplina are urmatoarele atributii principale:
a) cerceteaza abaterile disciplinare pentru care a fost sesizata;
b) propune aplicarea uneia dintre sanctiunile disciplinare prevazute la
art. 15 alin. (1) lit. b) - e);
c) propune mentinerea, modificarea sau anularea sanctiunii disciplinare
aplicate in conditiile prevazute la art. 15 alin. (1) lit. a) in cazul in care
aceasta masura a fost contestata la presedintele Consiliului Concurentei;
d) intocmeste rapoarte cu privire la fiecare cauza pentru care a fost
sesizata, pe care le inainteaza presedintelui Consiliului Concurentei.
Art. 12
(1) Sesizarea indreptata impotriva unui functionar public din cadrul
Consiliului Concurentei se adreseaza comisiei de disciplina a institutiei.
(2) In cazul in care sesizarea a fost adresata presedintelui Consiliului
Concurentei ori conducatorului compartimentului in care isi desfasoara
activitatea functionarul public a carui fapta este sesizata, acesta are
obligatia sa o transmita de indata comisiei de disciplina.
(3) Sesizarea se poate face in termen de cel mult 15 zile lucratoare de la
data luarii la cunostinta de catre presedintele Consiliului Concurentei,
conducatorul compartimentului sau persoana care se considera vatamata de fapta
unui functionar public, dar nu mai tarziu de doua luni de la data savarsirii
faptei care constituie abatere disciplinara.
(4) Functionarul public a carui fapta se cerceteaza se infatiseaza personal
in fata comisiei de disciplina. Functionarul public isi poate exercita dreptul
la aparare prin asistarea de catre un avocat sau prin reprezentare.
Art. 13
(1) La individualizarea sanctiunii disciplinare se va tine seama de cauzele
si gravitatea abaterii disciplinare, imprejurarile in care aceasta a fost
savarsita, gradul de vinovatie si consecintele abaterii, comportarea generala
in timpul serviciului a functionarului public, precum si de existenta in
antecedentele acestuia a altor sanctiuni disciplinare.
(2) Sanctiunile disciplinare se aplica in termen de cel mult 6 luni de la
data savarsirii abaterilor.
Art. 14
(1) Comisia de disciplina poate sa propuna:
a) sanctiunea disciplinara aplicabila, in cazul in care s-a dovedit
savarsirea abaterii disciplinare de catre functionarul public;
b) clasarea sesizarii, atunci cand nu se confirma savarsirea unei abateri
disciplinare.
(2) In cazul in care comisia de disciplina are indicii ca fapta savarsita
de functionarul public poate fi considerata infractiune, propune presedintelui
Consiliului Concurentei sesizarea organelor de cercetare penala. Presedintele
Consiliului Concurentei va sesiza de indata organele de cercetare penala.
Art. 15
(1) Sanctiunile disciplinare sunt:
a) mustrare scrisa;
b) diminuarea drepturilor salariale cu 5 - 20% pe o perioada de pana la 3
luni;
c) suspendarea dreptului de avansare in gradele de salarizare sau, dupa
caz, de promovare in functia publica pe o perioada de la 1 la 3 ani;
d) trecerea intr-o functie publica inferioara pe o perioada de pana la un
an, cu diminuarea corespunzatoare a salariului;
e) destituirea din functia publica.
(2) Sanctiunea disciplinara prevazuta la art. 15 alin. (1) lit. a) se poate
aplica direct de catre presedintele Consiliului Concurentei, la propunerea
conducatorului compartimentului in care functioneaza cel in cauza.
(3) Sanctiunile disciplinare prevazute la art. 15 alin. (1) lit. b) - e) se
aplica de presedintele Consiliului Concurentei, la propunerea comisiei de
disciplina.
Art. 16
(1) Actul administrativ de sanctionare a functionarului public este emis de
presedintele Consiliului Concurentei, in temeiul prerogativelor disciplinare
conferite de Legea concurentei nr. 21/1996 si de Legea nr. 188/1999 privind
Statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Actul administrativ de sanctionare se emite in termen de cel mult 5
zile lucratoare de la data primirii raportului comisiei de disciplina si se
comunica functionarului public sanctionat, in termen de 15 zile lucratoare de
la data emiterii.
Art. 17
(1) Functionarul public nemultumit de sanctiunea disciplinara aplicata se
poate adresa Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, care, potrivit legii,
are legitimare procesuala activa si poate dispune efectuarea unui control
asupra modului cum autoritatile sau institutiile publice respecta legislatia
referitoare la functia publica si functionarii publici.
(2) Functionarul public nemultumit de sanctiunea disciplinara aplicata se
poate adresa instantei de contencios administrativ, solicitand anularea sau
modificarea, dupa caz, a ordinului sau dispozitiei de sanctionare.
Art. 18
Dispozitiile prezentului capitol se completeaza cu prevederile Legii nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si
completarile ulterioare, ale Legii nr. 7/2004 privind codul de conduita a
functionarilor publici, precum si cu procedura reglementata prin Hotararea
Guvernului nr. 1210/2003 privind organizarea si functionarea comisiilor de
disciplina si a comisiilor paritare din cadrul autoritatilor si institutiilor
publice.
CAP. 3
Reglementari privind regimul disciplinar aplicabil personalului contractual
din cadrul Consiliului Concurentei
Art. 19
Personalul contractual din cadrul Consiliului Concurentei are urmatoarele
obligatii:
a) obligatia de a indeplini atributiile care ii revin conform fiselor
postului si de a se abtine de la orice fapta care ar putea aduce prejudicii
institutiei;
b) obligatia de a respecta disciplina muncii;
c) obligatia de a respecta prevederile cuprinse in contractul individual de
munca, prezentul Regulament si normele interne ale Consiliului Concurentei;
d) obligatia de fidelitate fata de angajator in executarea atributiilor de
serviciu;
e) obligatia de a respecta secretul de stat si secretul de serviciu, precum
si confidentialitatea in legatura cu faptele, informatiile sau documentele care
privesc activitatea institutiei, de care ia cunostinta, in conditiile legii, cu
exceptia informatiilor de interes public;
f) obligatia de a respecta dispozitiile sefilor ierarhici superiori, cu
exceptia cazului in care apreciaza ca acestea contravin dispozitiilor legale,
cand poate refuza executarea dispozitiei, in scris si motivat;
g) obligatia de a respecta programul de lucru si de a folosi timpul de
lucru exclusiv in scopul indeplinirii obligatiilor de serviciu, precum si de a nu
desfasura in incinta institutiei activitati care exced atributiilor prevazute
in fisa postului.
Art. 20
(1) Presedintele Consiliului Concurentei dispune de prerogativa
disciplinara, in conformitate cu dispozitiile art. 22 alin. (1), teza a II-a din
Legea nr. 21/1996, avand dreptul de a aplica, in conditiile prevederilor
prezentului Regulament, sanctiuni disciplinare angajatilor contractuali ori de
cate ori constata ca acestia au savarsit o abatere disciplinara.
(2) Abaterea disciplinara este o fapta in legatura cu munca si care consta
intr-o actiune sau inactiune savarsita cu vinovatie de catre angajat, prin care
acesta a incalcat normele legale, regulamentul, contractul individual de munca,
ordinele si dispozitiile legale ale conducatorilor ierarhici, precum si
prevederile cuprinse in fisa postului.
Art. 21
Constituie abateri disciplinare:
a) nerespectarea obligatiilor stabilite prin contractul individual de
munca;
b) refuzul nejustificat de a indeplini sarcinile si atributiile prevazute
in fisa postului;
c) intarzierea sistematica in efectuarea lucrarilor;
d) neglijenta repetata in rezolvarea lucrarilor;
e) intarzierea, in mod repetat, de la ora de incepere a programului de
lucru;
f) absente nemotivate de la serviciu;
g) parasirea serviciului fara motiv intemeiat si fara a avea, in prealabil,
aprobarea sefului ierarhic;
h) atitudinile sau manifestarile necivilizate fata de ceilalti salariati,
care lezeaza demnitatea acestora, aduc prejudicii desfasurarii normale a
activitatii lor sau conduc la deteriorarea climatului de munca in cadrul
institutiei;
i) reclamatiile calomnioase, nefondate, prin care se aduc prejudicii morale
sau materiale institutiei, conducerii sau salariatilor acesteia;
j) atitudinile ireverentioase in timpul exercitarii atributiilor de
serviciu;
k) manifestari care aduc atingere prestigiului Consiliului Concurentei;
l) desfasurarea unor activitati cu caracter politic in incinta Consiliului
Concurentei;
m) desfasurarea unei activitati personale sau private in timpul orelor de
program;
n) fumatul in incinta institutiei, in alte spatii decat cele special
destinate, precum si incalcarea regulilor de igiena si securitate;
o) intrarea si ramanerea in institutie sub influenta bauturilor alcoolice;
p) incalcarea oricarei alte dispozitii din prezenta reglementare interna;
q) orice alte fapte interzise de lege.
Art. 22
Sanctiunile disciplinare pe care le poate aplica presedintele Consiliului
Concurentei in cazul in care angajatul savarseste o abatere disciplinara sunt:
a) avertismentul scris;
b) suspendarea contractului individual de munca pentru o perioada ce nu
poate depasi 10 zile lucratoare;
c) retrogradarea din functie, cu acordarea salariului corespunzator
functiei in care s-a dispus retrogradarea, pentru o durata ce nu poate depasi
60 de zile;
d) reducerea salariului de baza pe o durata de 1 - 3 luni cu 5 - 10%;
e) reducerea salariului de baza si/sau, dupa caz, si a indemnizatiei de conducere
pe o perioada de 1 - 3 luni cu 5 - 10%;
f) desfacerea disciplinara a contractului individual de munca.
Art. 23
(1) Amenzile disciplinare sunt interzise.
(2) Pentru aceeasi abatere disciplinara se poate aplica numai o singura
sanctiune.
Art. 24
Presedintele Consiliului Concurentei dispune stabilirea sanctiunii
disciplinare aplicabila, in raport cu gravitatea abaterii disciplinare
savarsite de angajat, avandu-se in vedere urmatoarele criterii de
individualizare:
a) imprejurarile in care fapta a fost savarsita;
b) gradul de vinovatie a angajatului;
c) consecintele abaterii disciplinare;
d) comportarea generala in serviciu a angajatului;
e) eventualele sanctiuni disciplinare suferite anterior de catre acesta.
Art. 25
(1) Cu exceptia celei prevazute la art. 22 lit. a), nici o alta sanctiune
disciplinara nu poate fi dispusa mai inainte de efectuarea unei cercetari
disciplinare prealabile.
(2) In vederea desfasurarii cercetarii disciplinare prealabile, angajatul
va fi convocat in scris de persoana imputernicita de catre presedintele
Consiliului Concurentei sa realizeze cercetarea, precizandu-se obiectul, data,
ora si locul intrevederii.
(3) Neprezentarea angajatului la convocarea facuta in conditiile prevazute
la alin. (2) fara un motiv obiectiv da dreptul presedintelui Consiliului
Concurentei sa dispuna sanctionarea, fara efectuarea cercetarii disciplinare
prealabile.
(4) In cursul cercetarii disciplinare prealabile angajatul are dreptul sa
formuleze si sa sustina toate apararile in favoarea sa si sa ofere persoanei
imputernicite sa realizeze cercetarea, toate probele si motivatiile pe care le
considera necesare, precum si dreptul sa fie asistat, la cererea sa, de catre
un reprezentant al sindicatului al carui membru este.
(5) Dovada indeplinirii acestei proceduri se va realiza prin intocmirea
unui proces-verbal.
Art. 26
(1) Presedintele Consiliului Concurentei dispune aplicarea sanctiunii
disciplinare printr-o decizie emisa in forma scrisa, in termen de 30 de zile
calendaristice de la data luarii la cunostinta despre savarsirea abaterii
disciplinare, dar nu mai tarziu de 6 luni de la data savarsirii faptei.
(2) Sub sanctiunea nulitatii absolute, in decizie se cuprind in mod obligatoriu:
a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara;
b) precizarea prevederilor din statutul de personal, prezentul regulament
sau a celor cuprinse in fisa postului, care au fost incalcate de angajat;
c) motivele pentru care au fost inlaturate apararile formulate de angajat
in timpul cercetarii disciplinare prealabile sau motivele pentru care, in
conditiile prevazute la art. 267 alin. (3), nu a fost efectuata cercetarea;
d) temeiul de drept in baza caruia sanctiunea disciplinara se aplica;
e) termenul in care sanctiunea poate fi contestata;
f) instanta competenta la care sanctiunea poate fi contestata.
(3) Decizia de sanctionare se comunica angajatului in cel mult 5 zile
calendaristice de la data emiterii si produce efecte de la data comunicarii.
(4) Comunicarea se preda personal angajatului, cu semnatura de primire,
ori, in caz de refuz al primirii, prin scrisoare recomandata, la domiciliul sau
resedinta comunicata de acesta.
(5) Decizia de sanctionare poate fi contestata de angajat la instantele
judecatoresti competente in termen de 30 de zile calendaristice de la data
comunicarii.
Art. 27
Prevederile prezentului capitol se completeaza cu dispozitiile cuprinse in
legislatia muncii in vigoare.
Dispozitii finale
Art. 28
Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii sale in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.