ORDIN Nr. 640
din 14 august 2009
pentru aprobarea
categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor
finantate în cadrul Programului operational „Sud-Estul Europei"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 592 din 27 august 2009
Având în vedere prevederile art. 13 din Regulamentul
(CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iulie
2006 privind Fondul European de Dezvoltare Regională şi de abrogare a
Regulamentului (CE) nr. 1.783/1999 şi ale art. 48-53 din Regulamentul nr.
1.828/2006 al Comisiei din 8 decembrie 2006 de stabilire a normelor de punere
în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului de stabilire a
anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională,
Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi a Regulamentului (CE) nr.
1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind Fondul European
de Dezvoltare Regională,
având în vedere art. 11 alin. (1) lit. g) din Hotărârea
Guvernului nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei, cu modificările ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei emite următorul ordin:
Art. 1. - Prezentul ordin aproba categoriile de
cheltuieli eligibile efectuate în proiectelor finanţate în cadrul Programului
operaţional „Sud-Estul Europei", denumit în continuare Programul.
Art. 2. -In sensul prezentului ordin, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) cerere de finanţare - documentul elaborat de
către partenerul lider de proiect şi transmis Secretariatului tehnic comun cu
scopul de a obţine finanţare pentru implementarea activităţilor descrise
conform formatului standard furnizat în Ghidul solicitantului;
b) proiect - operaţiune descrisă în cererea de
finanţare depusă în cadrul unui apel de proiecte lansat de către Autoritatea de
management, care îndeplineşte criteriile impuse de Comitetul de monitorizare a
Programului şi care primeşte fonduri aferente Programului;
c) costuri comune - costuri generate de
implementarea unei activităţi din cadrul proiectului şi suportate de unul
dintre parteneri în numele său şi al unuia sau mai multor parteneri, în
conformitate cu prevederile acordului de parteneriat încheiat între aceştia;
d) contract de finanţare - contractul încheiat
între partenerul lider de proiect, ca reprezentant al tuturor partenerilor, şi
Autoritatea de management pentru finanţarea din fonduri FEDR a unui proiect
aprobat în cadrul Programului;
e) manualul Programului - documentul care
detaliază condiţiile pe care autorităţile/structurile implicate în gestionarea
Programului şi potenţialii beneficiari trebuie să le îndeplinească pentru a
participa ca parteneri în proiecte, precum şi modalităţile de dezvoltare a
ideilor de proiect în propuneri mature şi viabile; totodată, documentul
prezintă procedura de evaluare şi selecţie a propunerilor de proiecte;
f) acord de parteneriat - documentul legal
semnat de toţi partenerii dintr-un proiect, care detaliază responsabilităţile
acestora şi creează cadrul pentru gestionarea şi implementarea eficientă a
proiectului.
g) pachet de lucru - reprezintă o subdiviziune a
proiectului care grupează un set de activităţi prin a căror executare se obţin
rezultate specifice.
Art. 3. - (1) Pentru toate tipurile de cheltuieli
considerate eligibile în cadrul proiectelor aprobate în cadrul Programului se
respectă reglementările prevăzute în legislaţia naţională în vigoare.
(2) Cheltuielile deja finanţate integral sau parţial
prin alte instrumente financiare naţionale, europene sau internaţionale nu
reprezintă cheltuieli eligibile.
Art. 4. - (1) Sunt eligibile numai acele cheltuieli
care sunt însoţite de facturi, în conformitate cu prevederile legislaţiei
naţionale, sau de alte documente contabile cu valoare probantă, echivalente
facturilor, pe baza cărora cheltuielile sa fie înregistrate în contabilitatea
beneficiarului, certificate şi identificate.
(2) In vederea certificării conformităţii cu
originalul, partenerii români vor prezenta controlorilor de prim nivel toate
documentele originale.
Art. 5. - Pentru a fi eligibile, cheltuielile trebuie:
a) să fie în conformitate cu prevederile contractului
de finanţare, acordului de parteneriat şi ale cererii de finanţare aprobate;
b) să fie necesare implementării proiectului;
c) să fie direct legate de proiectul finanţat;
d) să fie efectuate, plătite, certificate şi declarate
de către partener în perioada de implementare a proiectului, începând cu data
aprobării proiectului de către Comitetul de monitorizare a Programului până la
sfârşitul perioadei de implementare conform contractului de finanţare;
e) să fie în conformitate cu regulamentele comunitare,
manualul Programului şi legislaţia naţională în vigoare;
f) să fie efectuate în aria eligibilă a Programului;
g) să fie în conformitate cu principiile eficienţei,
economiei şi eficacităţii;
h) să fie realizate cu respectarea principiilor
ajutorului de stat, egalităţii de şanse şi protecţia mediului şi să respecte
obligaţiile referitoare la informare şi publicitate;
i) selecţia furnizorului de bunuri, servicii şi lucrări
trebuie să respecte legislaţia naţională în domeniul achiziţiilor publice.
Art. 6. - Cheltuielile eligibile pentru proiectele
derulate în cadrul Programului sunt ocazionate de activităţile privind
pregătirea proiectului, managementul şi coordonarea acestuia, comunicarea şi
diseminarea obiectivelor şi rezultatelor proiectului, expertiza externă,
implementarea în comun a proiectelor-pilot, investiţii de infrastructură mică,
achiziţionarea de echipamente care să stea la baza creării şi consolidării unor
parteneriate viabile, concretizate în proiecte ce ar putea fi finanţate
ulterior prin alte programe naţionale.
Art. 7. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
pentru pregătirea proiectului.
(2) Cheltuielile de pregătire a proiectului nu trebuie
să depăşească valoarea de 40.000 euro sau 2% din totalul cheltuielilor
eligibile, oricare din aceste limite este atinsă prima dată.
(3) Ca excepţie de la prevederile art. 5 lit. d),
pentru a fi eligibile aceste cheltuieli trebuie să fi fost efectuate începând
cu 1 ianuarie 2007 şi până la data aprobării cererii de finanţare de către
Comitetul de monitorizare a Programului.
(4) Cheltuielile de pregătire trebuie să fie direct
legate de proiectul finanţat şi să fie incluse în cererea de finanţare
aprobată.
(5) In cadrul cheltuielilor de pregătire a proiectului
se pot include:
a) cheltuielile cu personalul implicat în dezvoltarea
proiectului;
b) cheltuieli cu organizarea întâlnirilor comune;
c) cheltuieli de transport şi cazare direct legate de
organizarea întâlnirilor comune pentru dezvoltarea proiectului, inclusiv
participarea la seminariile pentru partenerii lider de proiect;
d) cheltuieli pentru expertiză externă implicată în
dezvoltarea proiectului;
e) studii pregătitoare, analize şi activităţi de
cercetare necesare pentru activităţile din cadrul proiectului.
(6) Cheltuielile de pregătire a proiectului nu pot fi
declarate ulterior de către un beneficiar ca fiind cheltuieli de implementare.
(7) Cheltuielile pentru pregătirea proiectului trebuie
raportate şi incluse în primul raport de progres şi în prima cerere de
rambursare întocmite în cadrul proiectului, în caz contrar fiind neeligibile.
Art. 8. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
de regie, care pot fi alocate proiectului prin două metode: cheltuieli de regie
alocate direct proiectului, costuri reale şi costuri alocate proporţional
proiectului, prin aplicarea pro rata la costurile reale. Beneficiarul va trebui
să decidă asupra celei mai potrivite metode de calcul al costurilor de regie
ale organizaţiei, o combinaţie a celor două metode nefiind permisă.
(2) In categoria cheltuielilor de regie alocate direct
proiectului sunt incluse costurile pentru: chiria locaţiei unde se desfăşoară
activităţile proiectului, asigurarea utilităţilor precum apă curentă,
canalizare, salubritate, energie electrică şi termică, gaze naturale
corespunzătoare suprafeţei utilizate pentru activităţile proiectului, precum şi
cheltuieli pentru consumabile şi birotică, multiplicare şi fotocopiere,
servicii poştale şi de curierat, telefon, fax, internet, necesare pentru
implementarea proiectului.
(3) In categoria cheltuielilor de regie alocate
indirect proiectului sunt incluse costurile pentru: servicii administrative şi
de contabilitate, servicii poştale şi telefonice, servicii pentru întreţinerea
echipamentelor IT, multiplicare şi fotocopiere, consumabile şi birotică, chiria
locaţiei unde se desfăşoară activităţile proiectului, asigurarea utilităţilor
precum apă curentă, canalizare, salubritate, energie electrică şi termică, gaze
naturale şi alte cheltuieli necesare pentru implementarea proiectului.
(4) Cheltuielile de regie alocate indirect proiectului
se calculează prin aplicarea pro rata în cazul în care este imposibilă alocarea
directă a costurilor de regie implementării proiectului şi trebuie să
îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să respecte, pe toată durata de implementare a
proiectului, metoda de calcul folosită pentru calculul pro rata, care trebuie
să fie justificată, rezonabilă, echitabilă şi revizuită anual;
b) să respecte prevederile manualului Programului şi să
fie transmise autorităţii naţionale în termen de 30 de zile de la semnarea
contractului de cofinanţare.
(5) Pentru a fi considerate eligibile, cheltuielile de
regie trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să nu depăşească 25% din valoarea totală eligibilă a
cheltuielilor de personal de la nivelul proiectului;
b) să respecte, pe toată durata de implementare a
proiectului, metoda de calcul folosită pentru calculul pro rata, care trebuie
să fie justificată, rezonabilă, echitabilă şi să rămână neschimbată pe întreaga
perioadă de implementare;
c) calculul cheltuielilor de regie trebuie să fie bine
justificat, bazat pe documente şi revizuit periodic;
d) ratele costurilor utilizate să se bazeze pe
cheltuieli efectuate, care să se reflecte atât în calculul costurilor, cât şi
în contabilitate; acestea trebuie să fie verificabile;
e) să nu fi fost deja incluse şi în alte costuri sau
linii bugetare ale proiectului.
(6) Cu respectarea art. 8 alin. (4) lit. b),
cheltuielile administrative se vor calcula numai pentru personalul direct implicat
în proiect, indiferent de posibilitatea legală de a declara cheltuielile cu
salariile acestuia ca fiind eligibile.
(7) Costurile de regie generate de participarea
experţilor externi în cadrul proiectului trebuie încadrate la capitolul
„cheltuieli pentru expertiză externă şi servicii".
Art. 9. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
de personal, aşa cum sunt descrise în cererea de finanţare, inclusiv
contribuţiile aferente acestora aflate în sarcina angajatorului conform
prevederilor legale.
(2) Sunt eligibile doar cheltuielile de personal
aferente personalului angajat de către partenerul român, pentru implementarea
proiectului, cu contract individual de muncă sau act administrativ de numire în
funcţia publică, pe durată nedeterminată sau determinată, cu fracţiune de normă
sau cu normă întreagă de lucru. Plafoanele salariilor angajaţilor în proiect nu
trebuie să depăşească nivelul practicat în domeniul respectiv, pentru funcţii
similare.
(3) Personalul angajat pentru implementarea proiectului
trebuie să fie format din angajaţi ai partenerului lider sau ai partenerilor
din proiect, organizaţii oficial prezentate în cererea de finanţare.
(4) Cheltuielile de personal includ salariul
tarifar/salariul de bază, sporurile permanente prevăzute în contractele
individuale de muncă/contractul colectiv de muncă, în actele adiţionale
aferente valabile pe toată durata de implementare a proiectului şi/sau în actul
administrativ de numire în funcţia publică, precum şi în actele de modificare a
actului administrativ de numire în funcţia publică şi contribuţiile aferente
menţionate la alin. (1).
(5) Salariul tarifar/de bază, plata sporurilor
permanente şi a contribuţiilor menţionate la alin. (1) vor fi plătite pentru
timpul efectiv lucrat şi vor fi susţinute de fişele de post, fişele de pontaj
pentru timpul efectiv lucrat, state de salarii, ordine de plată, extrase de
cont, declaraţia salariatului pentru timpul lucrat în cadrul proiectului şi
alte documente justificative, după caz.
(6) Calculul valorii unei ore de muncă va fi făcut
luând în considerare cheltuielile de personal eligibile pentru întreaga
perioadă de raportare.
(7) Timpul de muncă alocat proiectului nu poate depăşi
durata normală de lucru, conform prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare.
(8) Este considerată cheltuială neeligibilă
contravaloarea orelor suplimentare, precum şi a oricărui tip de concediu
aferent timpului de muncă alocat proiectului.
(9) Sunt eligibile cheltuielile cu salariile
funcţionarilor publici încadraţi în instituţiile/autorităţile administraţiei
publice dedicate implementării proiectelor, cu respectarea prevederilor legale
privind incompatibilitatea.
Art. 10. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
pentru deplasare numai pentru personalul angajat în proiect, care conform cererii
de finanţare efectuează deplasări pentru participarea la întâlniri, seminarii,
conferinţe ce au loc pe teritoriul Programului. Cheltuielile de deplasare
efectuate pentru deplasări în afara ariei Programului pot fi eligibile dacă
sunt menţionate explicit şi justificate în cererea de finanţare aprobată.
(2) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru
deplasare includ următoarele costuri: de transport, de cazare şi plată a
diurnei în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(3) Pentru asigurarea transportului şi cazării trebuie
să se aleagă varianta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, cu
respectarea prevederilor din legislaţia naţională.
(4) Pentru deplasarea în ţară, sunt eligibile
cheltuielile cu transportul, cazarea şi diurna numai pentru personalul care
face parte din echipa de proiect, după cum urmează:
a) pentru personalul care lucrează în autorităţile şi
instituţiile publice, precum şi din unităţile aflate în subordinea, coordonarea
sau sub autoritatea acestora, cheltuielile vor respecta condiţiile şi
plafoanele impuse de legislaţia naţională aplicabilă instituţiilor publice;
b) pentru personalul care lucrează în cadrul altor
persoane juridice decât cele menţionate la categoria anterioară, cheltuielile
vor respecta plafoanele stabilite de normele interne proprii; valoarea diurnei
nu trebuie să depăşească cuantumul obţinut prin înmulţirea cu 2,5 a cuantumului
diurnei aplicabile angajaţilor autorităţilor şi instituţiilor publice.
(5) Pentru deplasarea în străinătate sunt eligibile
cheltuielile cu transportul, cazarea şi diurna numai pentru personalul care
face parte din echipa de proiect, autorităţile şi instituţiile publice, precum
şi din unităţile aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea
acestora, cât şi pentru personalul care lucrează în cadrul altor persoane
juridice decât cele menţionate anterior, în condiţiile şi cu respectarea
plafoanelor impuse de legislaţia naţională aplicabilă instituţiilor publice.
(6) Cheltuielile de transport, cazare şi diurnă pentru
experţii externi vor fi încadrate în linia bugetară „expertiză externă şi
servicii".
(7) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) nu trebuie să
mai fie incluse în altă linie bugetară.
Art. 11. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
pentru expertiză externă şi servicii, cu respectarea următoarelor condiţii
cumulative:
a) să fie prevăzute şi justificate în cererea de
finanţare aprobată şi necesare implementării proiectului;
b) să existe un contract sau acord, în conformitate cu
legislaţia naţională în vigoare, însoţit de documente pe baza cărora se pot
efectua plăţi;
c) plata solicitată de expertul extern este rezonabilă
şi determinată de gradul de complexitate a lucrării efectuate;
d) partenerii în proiect nu pot fi contractaţi pentru
expertiză externă sau în calitate de subcontractor.
(2) Categoriile de cheltuieli eligibile în cadrul
capitolului bugetar expertiza externă şi servicii sunt următoarele:
a) costuri pentru expertiză profesională pentru
elaborarea de studii, cercetări, experţi în managementul proiectului,
asistenţi, manageri financiari etc, în cazul în care partenerul lider de
proiect sau partenerul nu dispune de personalul calificat să îndeplinească
activităţile sale din proiect sau activităţile realizate în comun în cadrul
proiectului, astfel cum sunt prevăzute în manualul Programului, costuri cu
experţi tehnici şi financiari, contabili, costuri de audit, dacă sunt direct
legate de proiect şi necesare în implementarea acestuia;
b) costuri legate de organizarea de evenimente,
seminarii, întâlniri, grupuri de lucru, organizarea de evenimente legate de
anunţarea diferitelor activităţi din proiect, care apar în proiectul aprobat,
servicii de catering care să fie justificate pe baza listei de participanţi la
eveniment, închirierea sălilor pentru evenimente şi a echipamentelor necesare
derulării evenimentului, tipărirea materialelor pentru eveniment, costurile
legate de serviciile de interpretariat;
c) costuri de promovare: realizarea de broşuri,
fluturaşi, comunicate de presă, publicarea de articole în ziare, newslettere,
designul şi găzduirea paginii web a proiectului, alte publicaţii legate de
proiect şi care nu sunt legate de anumite evenimente;
d) alte servicii: constau în costuri care nu pot fi
legate de anumite capitole bugetare, dar sunt necesare pentru implementarea
proiectului, de exemplu traducerea sau multiplicarea unor documente ale
proiectului care nu sunt legate de anumite linii bugetare.
(3) Nu sunt eligibile în cadrul capitolului de
cheltuieli pentru expertiză externă şi servicii costurile pentru expertiza
externă adusă ca aport de instituţiile partenere în proiect, precum şi de
persoanele care fac parte din echipa de proiect.
Art. 12. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
privind achiziţionarea echipamentelor numai cu respectarea cumulativă a
următoarelor condiţii:
a) să fie noi şi să nu fie depăşite din punct de vedere
tehnic şi moral;
b) să fie necesare şi folosite exclusiv pentru
implementarea proiectului;
c) să fie menţionate în proiectul aprobat şi finanţat
în cadrul Programului;
d) preţul total de achiziţie este eligibil numai în
cazul în care durata normală de funcţionare şi/sau perioada de amortizare este
mai mică sau egală cu durata proiectului.
(2) Costul echipamentelor neamortizabile va fi decontat
în totalitate în perioada în care plata a fost efectuată.
(3) Următoarele categorii de cheltuieli privind
achiziţionarea echipamentelor sunt considerate eligibile:
a) costurile determinate de achiziţionarea
echipamentelor de birou, a computerelor, a laptopurilor, a mobilierului de birou,
care sunt legate de managementul proiectului, justificate şi menţionate în
proiectul aprobat;
b) costuri cu achiziţionarea de echipamente speciale
necesare, ca de exemplu echipamente de laborator sau de măsurare specială.
Art. 13. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
privind amortizarea echipamentelor folosite în scopul şi în timpul
implementării proiectului, cu condiţia ca preţul de achiziţie al acestora să nu
fie declarat cheltuială eligibilă.
(2) Pentru a fi considerate eligibile, cheltuielile
privind amortizarea echipamentelor trebuie să respecte următoarele condiţii:
a) selecţia furnizorilor de bunuri trebuie să se fi
făcut respectând legislaţia naţională privind achiziţiile publice;
b) perioada de amortizare a bunului este mai mare decât
durata proiectului;
c) calculul ratei de amortizare se va face cu
respectarea legislaţiei naţionale în domeniu.
Art. 14. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
privind investiţiile de infrastructură mică, în cazul în care impactul
transnaţional este demonstrat.
(2) Pentru a fi considerate eligibile, cheltuielile
privind investiţiile de infrastructură mică trebuie să respecte următoarele
condiţii:
a) investiţia trebuie să urmărească crearea unei
legături transnaţionale fizice sau funcţionale peste graniţele naţionale sau
crearea unei soluţii practice, transferabile prin intermediul unui studiu de
caz în unul dintre statele participante în proiect, studiu de caz care este
evaluat în comun de toţi partenerii şi transferat pentru testare în minimum
alte două state participante;
b) selecţia subcontractorilor trebuie să se fi făcut
respectând legislaţia naţională privind achiziţiile publice;
c) activităţile sunt prevăzute în proiectul aprobat.
(3) In categoria cheltuielilor privind investiţiile de
infrastructură mică sunt incluse costuri pentru: obţinerea de avize,
certificate, autorizaţii, pregătirea terenului, reabilitarea terenului,
organizare de şantier, investiţia principală.
(4) Sunt considerate eligibile cheltuielile privind
achiziţionarea terenului într-un procent de maximum 10% din totalul
cheltuielilor eligibile ale operaţiunii.
Art. 15. - Sunt considerate eligibile cheltuielile
financiare care privesc comisioanele pentru tranzacţiile financiare
transnaţionale, comisioanele bancare ocazionate de deschiderea şi administrarea
conturilor necesare pe perioada implementării proiectelor, costul garanţiilor
furnizate de bănci sau alte instituţii financiare, în cazul în care astfel de
garanţii sunt cerute de legislaţia naţională sau comunitară, taxele notariale
şi pentru consultanţă juridică, dacă sunt direct legate de proiect şi necesare
pentru implementarea acestuia.
Art. 16. - (1) Sunt eligibile cheltuielile efectuate în
conformitate cu regula de flexibilitate de 10%, în beneficiul a două tipuri de
parteneri:
a) partener lider de proiect FEDR sau partener FEDR,
pentru implementarea unor activităţi specifice cu unul sau mai multe pachete de
lucru în afara Uniunii Europene, dar în aria eligibilă a Programului;
b) parteneri în proiect din afara Uniunii Europene, dar
din aria eligibilă a Programului, pentru implementarea unor activităţi
specifice, cu unul sau mai multe pachete de lucru, nefinanţate de IPA, ENPI sau
alte fonduri publice.
(2) Pentru a fi considerate eligibile, cheltuielile
efectuate conform regulii de flexibilitate de 10% trebuie să respecte
următoarele condiţii:
a) să fie prevăzute în cererea de finanţare aprobată;
b) să fie evidenţiate clar în bugetul partenerului
lider de proiect FEDRsau al partenerului FEDR, deoarece vor fi plătite direct
de aceştia şi vor fi responsabili de validarea lor şi de asigurarea
cofinanţării;
c) beneficiul în folosul teritoriului Uniunii Europene
trebuie demonstrat;
d) să aibă în vedere transportul şi cazarea, expertiza
externă şi servicii, achiziţionarea de echipamente şi investiţii de
infrastructură mică;
e) mecanismul de administrare a acestor cheltuieli să
fie detaliat în acordul de parteneriat;
f) subcontractarea va respecta legislaţia în domeniul
achiziţiilor publice din statul partenerului FEDR, însă conţinutul termenilor
de referinţă va fi agreat cu partenerul care nu este membru al Uniunii
Europene;
g) cheltuielile eligibile sunt doar cele susţinute de
documente justificative şi adresate direct partenerului de proiect FEDR;
h) dreptul de proprietate asupra rezultatelor aparţine
partenerului FEDR;
i) este demonstrată necesitatea realizării
activităţilor în afara teritoriului Uniunii Europene sau a participării
partenerului dintr-un stat nemembru al Uniunii Europene în implementarea
proiectului şi în realizarea obiectivelor sale.
Art. 17. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
privind costurile comune atât timp cât sunt clar menţionate şi justificate în
cererea de finanţare aprobată, mecanismul de administrare al acestora este
detaliat în acordul de parteneriat şi respectă prevederile manualului de
implementare a Programului.
(2) Pentru a fi considerate eligibile, cheltuielile
privind costurile comune trebuie să respecte următoarele condiţii:
a) proporţia costurilor comune din proiectul aprobat trebuie
aplicată pe toată perioada de implementare a proiectului, chiar dacă sumele
subcontractate sunt mai mici sau mai mari decât bugetul planificat pentru
activitatea comună;
b) bugetul alocat activităţilor comune nu reprezintă
sume adiţionale, ci fac parte din bugetul fiecărui partener în proiect care
participă la activitatea comună;
c) nu sunt posibile deduceri din contribuţia FEDR
aferentă partenerilor în proiect a sumelor aferente costurilor comune.
Art. 18. - (1) Taxa pe valoarea adăugată este considerată
eligibilă dacă sunt îndeplinite simultan următoarele condiţii:
a) nu este recuperabilă prin orice alte mijloace
prevăzute de legislaţia naţională;
b) este identificată clar în propunerea de proiect;
c) este aferentă unor cheltuieli considerate eligibile.
(2) Nu este eligibilă taxa pe valoarea adăugată
aferentă costurilor generale de administraţie calculate pe baza unei pro rata
pentru acei beneficiari care desfăşoară operaţiuni cu/şi fără drept de
deducere.
Art. 19. - Nu sunt considerate cheltuieli eligibile:
a) orice cheltuială plătită înainte sau după perioada
de eligibilitate a proiectului, astfel cum este ea definită în contractul de
finanţare, cu excepţia cheltuielilor de pregătire a proiectului;
b) dobânzile debitoare potrivit art. 7 din Regulamentul
(CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iulie
2006 privind Fondul European de Dezvoltare Regională şi de abrogare a
Regulamentului (CE) nr. 1.783/2009;
c) taxa pe valoare adăugată recuperabilă în
conformitate cu art. 7 din Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006;
d) cheltuielile pentru locuinţe în conformitate cu
prevederile art. 7 din Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006;
e) amenzi, penalităţi financiare, cheltuieli de
judecată prevăzute de art. 49 din Regulamentul (CE) nr. 1.828/2006 al Comisiei
din 8 decembrie 2006 de stabilire a normelor de punere în aplicare a
Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului de stabilire a anumitor
dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul
Social European şi Fondul de coeziune şi a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006
al Parlamentului European şi al Consiliului privind Fondul European de
Dezvoltare Regională;
f) cheltuieli deja finanţate din alte surse
nerambursabile comunitare, internaţionale sau naţionale;
g) facturi neplătite parţial, precum compensaţii pentru
daune, plăţi ale garanţiilor, rabaturi etc;
h) datorii şi provizioane pentru pierderi şi datorii;
i) leasing;
j) achiziţia de echipamente second-hand;
k) cheltuielile cu dobânzi şi depăşiri de credite;
l) pierderi şi comisioane de schimb valutar;
m) provizioane pentru pierderi şi alte posibile
viitoare răspunderi;
n) comisioane şi dividende, plăţi ale profiturilor;
o) achiziţionarea de acţiuni;
p) remunerarea funcţionarilor publici în cazul în care
activitatea lor este legată de sarcinile şi responsabilităţile curente şi
încalcă prevederile legale în vigoare privind incompatibilitatea;
q) contribuţia în natură precum utilizarea gratuită a
unor spaţii, echipamente sau facilităţi, munca voluntarilor, în general orice
contribuţie fără flux financiar;
r) plăţi globale;
s) activităţi subcontractate care cresc costurile unei
operaţiuni fără a aduce o valoare adăugată proporţională;
t) contracte în care plata este definită ca procent din
costul total al unei operaţiuni;
u) cheltuieli facturate unei terţe părţi, care nu se
află în legătura cu partenerul lider de proiect sau cu partenerul;
v) orice cheltuială legată de servicii, bunuri,
lucrări, care nu sunt legate în mod direct de proiect şi nu sunt aprobate în
cadrul cererii de finanţare;
w) cheltuieli care nu sunt asociate cu partenerul lider
de proiect sau cu partenerul;
x) cheltuieli de protocol precum flori, cadouri, taxe
de intrare, materiale decorative şi altele similare, dacă nu sunt legate de
proiect.
Art. 20. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei,
Vasile Blaga