DECIZIE Nr. 151 din 17 aprilie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in
Romania, aprobata si modificata prin Legea nr. 323/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 290 din 25 aprilie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si
regimul refugiatilor in Romania, aprobata si modificata prin Legea nr.
323/2001, exceptie ridicata de Gamal Eldin Hassan Ibrahim Mohamed din Sudan in
Dosarul nr. 9.186/2002 al Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca textul de lege criticat
nu contravine prevederilor constitutionale invocate, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 august 2002, pronuntata in Dosarul nr. 9.186/2002,
Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, aprobata si
modificata prin Legea nr. 323/2001, exceptie ridicata de Gamal Eldin Hassan
Ibrahim Mohamed din Sudan.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile de lege criticate contravin prevederilor constitutionale ale
art. 18, 22, 33, 41, 45 si 47. In acest sens, arata ca "art. 5 din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 contravine drepturilor si libertatilor fundamentale
ale omului, strainul caruia nu i s-a acordat drept de sedere in Romania fiind
fortat sa se desparta de familie si bunurile proprietatea sa, fara a avea nici
un fel de protectie umanitara pentru persoana si familia sa [...]".
Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti apreciaza ca textul de lege criticat nu
contravine prevederilor constitutionale invocate. Astfel, "interpreteaza
dispozitiile art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 ca un beneficiu
acordat solicitantilor care, desi nu pot fi recunoscuti ca refugiati in
conditiile legii (Ordonanta Guvernului nr. 102/2000) sau ale tratatelor
internationale (Conventia de la Geneva din 1951), se pot bucura de o forma de
protectie restransa, respectiv protectia umanitara conditionata".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca textul de lege criticat este
in deplina concordanta cu prevederile constitutionale invocate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
deoarece dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor
constitutionale invocate.
Avocatul Poporului considera ca textul de lege criticat nu incalca
prevederile constitutionale invocate.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor, al Guvernului si al institutiei Avocatul Poporului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
5 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania, aprobata si modificata prin Legea nr. 323/2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 342 din 27 iunie
2001, dispozitii care au urmatoarea redactare:
"Protectia umanitara conditionata se poate acorda strainului care nu
indeplineste conditiile prevazute la art. 2 alin. (1) si care dovedeste ca in
tara sa de origine:
a) a savarsit fapte pentru care risca o condamnare la pedeapsa cu moartea,
cu conditia ca legea tarii sale sa prevada pedeapsa cu moartea pentru acele
fapte si pedeapsa sa ii fie aplicabila;
b) risca sa fie supus la tortura sau tratamente inumane ori degradante;
c) din cauza apartenentei sale la o categorie defavorizata de persoane
poate fi expus unor pericole de natura sa ii aduca atingere vietii,
integritatii corporale ori libertatii sale."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, se invoca
incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 18: "(1) Cetatenii straini si apatrizii care locuiesc in
Romania se bucura de protectia generala a persoanelor si a averilor, garantata
de Constitutie si de alte legi.
(2) Dreptul de azil se acorda si se retrage in conditiile legii, cu
respectarea tratatelor si a conventiilor internationale la care Romania este
parte.";
- Art. 22: "(1) Dreptul la viata, precum si dreptul la integritate
fizica si psihica ale persoanei sunt garantate.
(2) Nimeni nu poate fi supus torturii si nici unui fel de pedeapsa sau de
tratament inuman ori degradant.
(3) Pedeapsa cu moartea este interzisa.";
- Art. 33: "(1) Dreptul la ocrotirea sanatatii este garantat.
(2) Statul este obligat sa ia masuri pentru asigurarea igienei si a
sanatatii publice.
(3) Organizarea asistentei medicale si a sistemului de asigurari sociale
pentru boala, accidente, maternitate si recuperare, controlul exercitarii
profesiilor medicale si a activitatilor paramedicale, precum si alte masuri de
protectie a sanatatii fizice si mentale a persoanei se stabilesc potrivit
legii.";
- Art. 41: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate
asupra terenurilor.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(5) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (4) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(6) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii.";
- Art. 45: "(1) Copiii si tinerii se bucura de un regim special de
protectie si de asistenta in realizarea drepturilor lor.
(2) Statul acorda alocatii de stat pentru copii si ajutoare pentru
ingrijirea copilului bolnav ori handicapat. Alte forme de protectie sociala a
copiilor si a tinerilor se stabilesc prin lege.
(3) Exploatarea minorilor, folosirea lor in activitati care le-ar dauna
sanatatii, moralitatii sau care le-ar pune in primejdie viata ori dezvoltarea
normala sunt interzise.
(4) Minorii sub varsta de 15 ani nu pot fi angajati ca salariati.
(5) Autoritatile publice au obligatia sa contribuie la asigurarea
conditiilor pentru participarea libera a tinerilor la viata politica, sociala,
economica, culturala si sportiva a tarii.";
- Art. 47: "(1) Cetatenii au dreptul sa se adreseze autoritatilor
publice prin petitii formulate numai in numele semnatarilor.
(2) Organizatiile legal constituite au dreptul sa adreseze petitii exclusiv
in numele colectivelor pe care le reprezinta.
(3) Exercitarea dreptului de petitionare este scutita de taxa.
(4) Autoritatile publice au obligatia sa raspunda la petitii in termenele
si in conditiile stabilite potrivit legii."
Examinand exceptia, Curtea constata, in legatura cu sustinerea privind
incalcarea art. 18 alin. (1) din Constitutie, ca legiuitorul, prin textul de
lege criticat, a reglementat, ca forma de protectie pentru strainul care nu
indeplineste conditiile acordarii statutului de refugiat, posibilitatea
acordarii protectiei umanitare conditionate. Acest beneficiu acordat de statul
roman nu contravine prevederilor constitutionale mentionate, fiind in deplina
concordanta si cu reglementarile internationale referitoare la statutul si
regimul refugiatilor.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia a invocat
si incalcarea art. 22 din Constitutie. Examinand aceasta sustinere, Curtea
constata ca textele de lege criticate, reglementand conditiile in care se poate
acorda protectia umanitara conditionata, sunt in deplina concordanta cu aceste
prevederi constitutionale prin care se consfinteste dreptul la viata si la
integritate fizica si psihica.
Art. 33 din Constitutie reglementeaza dreptul la ocrotirea sanatatii.
Dispozitiile legale din ordonanta, criticate ca fiind neconstitutionale, nu
contin restrangeri speciale ale exercitiului acestui drept pentru strainii
carora statul roman le-a acordat protectie umanitara conditionata.
De asemenea, autorul exceptiei critica textul de lege mentionat si cu
referire la prevederile constitutionale cuprinse in art. 41 si 45. Instituirea
unei protectii speciale pentru straini nu contravine, sub nici un aspect,
acestor norme constitutionale.
In sfarsit, referitor la critica ce vizeaza infrangerea art. 47 din
Constitutie, care reglementeaza dreptul de petitionare, Curtea constata ca
prevederea constitutionala mentionata nu este aplicabila in cauza, deoarece are
in vedere persoane care au calitatea de cetatean roman.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6), precum si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in
Romania, aprobata si modificata prin Legea nr. 323/2001, exceptie ridicata de
Gamal Eldin Hassan Ibrahim Mohamed din Sudan in Dosarul nr. 9.186/2002 al
Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 aprilie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman