ORDIN Nr. 637
din 12 august 2009
pentru aprobarea
categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate în cadrul componentei de
Asistenta tehnica a Programului operational comun Romania-Ucraina-Republica
Moldova 2007-2013
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 576 din 19 august 2009
In conformitate cu prevederile art. 33 din Regulamentul
(CE) nr. 951/2007 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a programelor
de cooperare transfrontalieră finanţate în cadrul Regulamentului (CE) nr.
1.638/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a
dispoziţiilor generale privind instituirea unui instrument european de
vecinătate şi parteneriat,
având în vedere art. 11 alin. (1) lit. b) din Hotărârea
Guvernului nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 33/2009, cu modificările ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei emite următorul ordin:
Art. 1. - Prin prezentul ordin sunt reglementate
categoriile de cheltuieli eligibile efectuate în cadrul componentei de
Asistenţă tehnică a Programului operaţional comun România- Ucraina-Republica
Moldova 2007-2013, denumit în continuare Program.
Art. 2. - Beneficiarii activităţilor de asistenţă
tehnică finanţate din Program sunt:
a) Autoritatea comună de management pentru Programul
operaţional comun România-Ucraina-Republica Moldova 2007-2013, constituită în
cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Locuinţei conform Hotărârii
Guvernului nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Locuinţei, cu modificările ulterioare, care include
Direcţia cooperare teritorială internaţională ca unitate operaţională, Direcţia
generală autorizare şi plăţi programe ca unitate financiară şi Direcţia audit
intern ca unitate de audit intern;
b) Secretariatul tehnic comun pentru Programul
operaţional comun România-Ucraina-Republica Moldova 2007-2013, localizat în
cadrul Biroului Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Suceava şi în cadrul
Biroului Regional pentru Cooperare Transfrontalieră laşi şi având oficii ale
Secretariatului tehnic comun în Ucraina şi Republica Moldova;
c) Autoritatea de audit a Programului operaţional
comun România-Ucraina-Republica Moldova 2007-2013 din cadrul Curţii de Conturi
a României.
Art. 3. - Cheltuielile pentru implementarea
activităţilor din cadrul componentei de Asistenţă tehnică sunt considerate
eligibile astfel:
a) de la data aprobării oficiale a Programului de
către Comisia Europeană, pentru Autoritatea comună de management;
b) de la data intrării în vigoare a Acordului de
implementare a Programului, încheiat între Autoritatea comună de management şi
Secretariatul tehnic comun, pentru Secretariatul tehnic comun, inclusiv pentru
oficiile acestuia din Ucraina şi Republica Moldova;
c) de la data intrării în vigoare a Contractului de
finanţare, încheiat între Autoritatea de management şi Autoritatea de audit,
pentru Autoritatea de audit.
Art. 4. - Cheltuielile pentru implementarea activităţilor
din cadrul componentei de Asistenţă tehnică sunt considerate eligibile dacă:
a) sunt necesare pentru implementarea Programului în
conformitate cu criteriile definite de Program şi de Comitetul comun de
monitorizare;
b) sunt conforme cu principiile unui management
financiar sănătos;
c) sunt înregistrate în contabilitate, sunt
identificabile, verificabile şi susţinute de documente justificative originale;
d) sunt efectuate cu respectarea procedurilor de
achiziţii corespunzătoare.
Art. 5. - (1) Pentru toate tipurile de cheltuieli
considerate eligibile în cadrul componentei de Asistenţă tehnică a Programului
se respectă reglementările prevăzute în legislaţia naţională şi comunitară în
vigoare.
(2) Cheltuielile deja finanţate integral sau parţial
prin alte instrumente financiare naţionale, europene sau internaţionale nu
reprezintă cheltuieli eligibile.
Art. 6. - (1) Sunt considerate eligibile numai acele
cheltuieli care sunt însoţite de facturi, în conformitate cu prevederile
legislaţiei naţionale, sau de alte documente contabile cu valoare probantă,
echivalente facturilor, pe baza cărora cheltuielile să fie înregistrate în
contabilitatea beneficiarului, certificate şi identificate.
(2) In vederea certificării conformităţii cu originalul,
beneficiarii vor prezenta controlorilor de prim nivel toate documentele
originale.
Art. 7. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
de personal, inclusiv contribuţiile salariale suportate de către angajator, ale
personalului de conducere şi de execuţie încadrat cu contract individual de
muncă pe durată determinată sau nedeterminată, cu normă parţială sau întreagă
de lucru, având atribuţii în procesul de gestionare şi implementare a
Programului, încadrat în Secretariatul tehnic comun pentru Programul
operaţional comun România - Ucraina - Republica Moldova 2007-2013, dacă sunt
respectate prevederile legislaţiei naţionale.
(2) Sunt considerate eligibile cheltuielile de
personal, inclusiv contribuţiile salariale suportate de către angajator, ale
personalului încadrat cu contract individual de muncă pe durată determinată sau
nedeterminată, cu normă parţială sau întreagă de lucru, pentru activităţile
adiacente de natură tehnică, financiar contabilă, juridică, resurse umane sau
audit cu atribuţii în implementarea Programului, încadrat în structura Biroului
Regional de Cooperare Transfrontalieră Suceava şi a Biroului Regional de
Cooperare Transfrontalieră laşi.
(3) Primele şi orele suplimentare sunt considerate
eligibile dacă sunt respectate prevederile legislaţiei naţionale în vigoare şi
sunt acordate/efectuate cu acordul prealabil al Autorităţii comune de
management.
(4) Cheltuielile de personal prevăzute la alin. (1) şi
(2) se decontează conform contractului individual de muncă pe durată
determinată sau nedeterminată sau proporţional cu timpul efectiv lucrat pentru
Program. Acesta reiese din fişa de pontaj aferent atribuţiilor specifice
gestionării şi implementării Programului sau activităţilor adiacente
gestionării şi implementării Programului.
Art. 8. - Cheltuielile pentru transport internaţional,
inclusiv taxe de aeroport, transport naţional, transport local, cazare şi
diurnă/indemnizaţie zilnică de delegare, în conformitate cu baremurile
stabilite prin legislaţia naţională privind instituţiile publice şi aprobate de
Comitetul comun de monitorizare, sunt eligibile astfel:
a) pentru personalul Autorităţii comune de management,
precum şi pentru invitaţii acestora pentru participarea la reuniunile
Comitetului comun de monitorizare, întâlniri de lucru, alte tipuri de reuniuni,
conferinţe, colocvii, mese rotunde, seminarii, alte evenimente de informare şi
comunicare aferente Programului, activităţi de instruire, vizite de
monitorizare la proiecte şi la Secretariatul tehnic comun;
b) pentru personalul Secretariatului tehnic comun şi
al oficiilor acestuia pentru participarea la reuniunile Comitetului comun de
monitorizare, întâlniri de lucru, alte tipuri de reuniuni, conferinţe,
colocvii, mese rotunde, seminarii, alte evenimente de informare şi comunicare
aferente Programului, activităţi de instruire, vizite de monitorizare la
proiecte şi la Secretariatul tehnic comun;
c) pentru personalul Autorităţii de audit pentru
participarea la activităţi de instruire, misiuni de audit la proiecte şi la
Secretariatul tehnic comun;
d) pentru membrii Comitetului comun de monitorizare
sau supleanţii ori delegaţii acestora pentru participarea la reuniunile
Comitetului comun de monitorizare, întâlniri de lucru, alte tipuri de reuniuni,
conferinţe, colocvii, mese rotunde, seminarii, activităţi de instruire, alte
evenimente de informare şi comunicare aferente Programului;
e) pentru membrii Comitetului de evaluare care
participă la şedinţele acestuia.
Art. 9. - Categoriile de cheltuieli eligibile pentru
servicii sunt următoarele:
a) cheltuielile pentru efectuarea de studii, analize,
rapoarte în concordanţă cu obiectivele Programului;
b) cheltuielile cu auditul, în cazul externalizării
acestor servicii;
c) cheltuielile cu publicitatea şi informarea -
organizarea de evenimente, conferinţe, colocvii, mese rotunde, seminarii,
prezentări şi alte asemenea evenimente, campanii publicitare, cheltuieli
aferente paginii de internet a Programului, cheltuielile cu publicaţiile şi
materialele promotionale, în scopul implementării Programului;
d) cheltuielile efectuate pentru organizarea de
reuniuni de lucru ale Comitetului comun de monitorizare, Comitetului de
evaluare, grupurilor de lucru, precum şi ale altor comitete înfiinţate pentru
gestionarea Programului, întâlniri de lucru, alte tipuri de reuniuni;
e) cheltuielile cu închirierea de mijloace de
transport în scopul implementării Programului;
f) cheltuielile efectuate cu instruirea personalului,
implicat în gestionarea şi implementarea Programului;
g) cheltuielile efectuate cu traduceri şi interpretariat
necesare gestionării şi implementării Programului;
h) cheltuielile pentru consultanţă şi expertiză
tehnică, economico-financiară, contabilă, fiscală, juridică, în domeniile
necesare gestionării şi implementării Programului;
i) cheltuielile de poştă şi curierat pentru documentele
aferente Programului;
j) cheltuielile pentru servicii informatice:
întreţinere şi reparare echipamente informatice, de comunicaţii şi periferice;
întreţinere, actualizare şi dezvoltare de aplicaţii informatice ale echipamentelor
folosite în gestionarea şi implementarea Programului;
k) cheltuieli pentru închirierea de săli şi spaţii;
l) cheltuieli pentru servicii de catering;
m) cheltuielile de arhivare a documentelor aferente
Programului;
n) alte cheltuieli cu servicii necesare gestionării şi
implementării Programului.
Art. 10. - (1) In categoria cheltuielilor eligibile
pentru achiziţia de active fixe corporale se includ cheltuielile pentru
achiziţia de echipamente de tehnologia informaţiilor şi comunicaţiilor,
birotică, mobilier, autoturisme, inclusiv serviciile de întreţinere şi
reparaţii echipamente şi autoturisme; asigurările obligatorii pentru
autoturisme achiziţionate din fondurile Programului.
(2) Achiziţia de autoturisme este eligibilă în
următoarele condiţii:
a) este justificată de necesităţi derivate din
implementarea Programului;
b) valoarea cheltuielilor eligibile nu poate depăşi
echivalentul în lei a 15.000 euro pentru fiecare autoturism achiziţionat;
c) sunt respectate obligaţiile beneficiarului
privind'informarea şi publicitatea.
(3) In categoria cheltuielilor eligibile pentru
achiziţia de active fixe necorporale se includ cheltuielile pentru achiziţia de
aplicaţii informatice, brevete, licenţe şi mărci.
(4) Cheltuielile pentru achiziţia obiectelor de
inventar sunt eligibile.
(5) Sunt eligibile cheltuielile cu materialele
consumabile necesare desfăşurării în bune condiţii a activităţii
beneficiarilor.
Art. 11. - Cheltuielile cu lucrările, în scopul
igienizării şi amenajării, sunt considerate eligibile pentru sediile
Secretariatului tehnic comun şi Autorităţii comune de management.
Art. 12. - (1) Sunt eligibile cheltuielile cu
comisioanele bancare la deschiderea şi administrarea conturilor separate
necesare pe perioada implementării Programului conform solicitării Autorităţii
comune de management, precum şi cele aferente transferurilor bancare
transnaţionale.
(2) Sunt eligibile cheltuielile cu taxele aferente
participării personalului implicat în gestionarea şi implementarea Programului
la sesiuni de instruire şi evenimente direct legate de implementarea
Programului.
(3) Sunt eligibile cheltuielile cu taxele notariale,
dacă acestea sunt efectuate în legătură directă cu operaţiunea şi sunt necesare
pentru implementarea activităţilor eligibile ale Programului.
(4) Taxa pe valoarea adăugată, aferentă cheltuielilor
efectuate, este eligibilă cu condiţia ca beneficiarul să dovedească prin
mijloace legale faptul'că nu o recuperează din alte surse.
(5) Sunt eligibile cheltuielile cu taxele de viză şi
asigurările de sănătate, dacă acestea sunt efectuate în legătură directă cu
operaţiunea şi sunt necesare pentru implementarea activităţilor eligibile ale
Programului.
Art. 13. - (1) In categoria cheltuielilor generale de
administraţie se includ cheltuielile efectuate pentru: închirierea sediului
Secretariatului tehnic comun; plata utilităţilor: apă curentă, energie termică,
energie electrică, apă, canalizare, salubritate, gaze naturale; birotică,
multiplicare şi fotocopiere, servicii poştale şi de curierat, telefon, fax,
internet; achiziţionarea materialelor şi serviciilor de întreţinere a sediului;
cheltuielile de protocol, precum şi alte cheltuieli absolut necesare pentru
implementarea proiectului.
(2) Cheltuielile generale de administraţie sunt
eligibile după cum urmează:
a) în cuantum de maximum 10% din totalul costurilor
eligibile rambursate ale contractului pentru Secretariatul tehnic comun;
b) în cuantum de maximum 5% din totalul costurilor
eligibile rambursate pentru Autoritatea comună de management.
(3) Metoda de calcul folosită pentru calculul pro-ratei
pentru decontarea cheltuielilor generale de administraţie se va stabili de
către Autoritatea comună de management şi se va ataşa ca anexă la contractul de
finanţare, respectiv decizia de finanţare.
Art. 14. - (1) Bugetul anual de Asistenţă tehnică al
Programului aferent Autorităţii comune de management şi Secretariatului tehnic
comun poate cuprinde o rezervă în cuantum de maximum 5% din suma totală alocată
pentru fiecare dintre aceşti beneficiari, care va putea fi utilizată numai
pentru cheltuielile'eligibile stipulate în prezentul ordin.
(2) Rezerva stipulată la alin. (1) poate fi cheltuită
de către Secretariatul tehnic comun numai cu aprobarea prealabilă a Autorităţii
comune de management.
Art. 15. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei,
Vasile Blaga