ORDIN Nr. 612
din 26 iulie 2007
pentru aprobarea Normei
metodologice de aplicare a Hotararii Guvernului nr. 577/1997 privind
pietruirea, reabilitarea, modernizarea si/sau asfaltarea drumurilor de interes
local clasate si alimentarea cu apa a satelor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII, LUCRARILOR PUBLICE SI LOCUINTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 694 din 12 octombrie 2007
In temeiul art. II din
Hotărârea Guvernului nr. 279/2007 privind modificarea şi completarea Hotărârii
Guvernului nr. 577/1997 pentru aprobarea Programului privind pietruirea,
reabilitarea, modernizarea şi/sau asfaltarea drumurilor de interes local
clasate şi alimentarea cu apă a satelor şi al art. 10 alin. (5) din Hotărârea
Guvernului nr. 361/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor,
ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor emite următorul ordin:
Art.1. - Se aprobă Norma metodologică de aplicare a
Hotărârii Guvernului nr. 577/1997 privind pietruirea, reabilitarea,
modernizarea şi/sau asfaltarea drumurilor de interes local clasate şi
alimentarea cu apă a satelor, prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.217/2005 pentru aprobarea Normei
metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 577/1997 privind
pietruirea, reabilitarea şi/sau asfaltarea drumurilor de interes local clasate
şi alimentarea cu apă a satelor, republicată, astfel cum a fost modificată prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.256/2005, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 128 din 10
februarie 2006, se abrogă.
Art. 4. - Direcţia generală lucrări publice va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Laszlo Borbely
ANEXA
NORMA METODOLOGICA
de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 577/1997
privind pietruirea, reabilitarea, modernizarea şi/sau asfaltarea drumurilor de interes local
clasate şi alimentarea cu apă a satelor
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Programul privind pietruirea,
reabilitarea, modernizarea şi/sau asfaltarea drumurilor de interes local
clasate şi alimentarea cu apă a satelor, denumit în continuare Program, reprezintă sprijinul acordat
de către statul român echipării comunelor şi satelor din componenţa acestora cu
lucrări de infrastructură rutieră şi edilitară, prin continuarea şi extinderea
Programului aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 577/1997 privind pietruirea,
reabilitarea, modernizarea şi/sau asfaltarea drumurilor de interes local
clasate şi alimentarea cu apă a satelor, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Programul este compus din:
a) Subprogramul privind pietruirea, reabilitarea,
modernizarea şi/sau asfaltarea drumurilor de interes local clasate, prevăzut în
anexa nr. 1;
b) Subprogramul privind alimentarea cu apă a satelor,
prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 2. - (1) Fondurile alocate de la bugetul de stat pentru finanţarea Programului se cuprind şi
se derulează prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor.
(2) In completarea fondurilor alocate de la bugetul de
stat pentru realizarea lucrărilor prevăzute în cadrul Programului vor fi
utilizate şi soluţii alternative de finanţare, cum ar fi: alocaţii de la
bugetul local, alte surse atrase (contribuţia populaţiei, sponsorizări etc), precum şi, după caz,
credite interne, credite externe rambursabile sau nerambursabile.
(3) Contribuţia comunităţilor locale la realizarea
obiectivelor prevăzute în Program este benevolă, sub formă de participare în
muncă sau în bani, şi este stabilită de către consiliile locale, prin
consultarea colectivităţilor locale.
Art. 3. - (1) Consiliile locale
au obligaţia de a aduce la cunoştinţă locuitorilor comunei (satului)
prevederile Programului, proiectele înscrise în Program, etapele de realizare,
costurile estimative şi să solicite sprijinul acestora pentru îndeplinirea lui.
(2) Selecţia proiectelor care
fac obiectul finanţării Programului se va face de către consiliile judeţene şi
consiliile locale, în baza unor criterii stabilite de către aceste autorităţi,
avându-se în vedere, în principal, zonele cu disfuncţionalităţi mari în
alimentarea cu apă potabilă, comunele cu potenţial economico-turistic, precum
şi asigurarea condiţiilor minimale de infrastructură rurală în comunităţile
sărace.
(3) Promovarea de noi proiecte
va urmări posibilitatea asigurării surselor de finanţare, având ca priorităţi
finalizarea celor începute, alinierea soluţiilor tehnice la standardele
europene implementate în România, cu prevederea soluţiilor economice în
proiectare, execuţie şi întreţinere.
(4) Programele anuale vor viza corelarea cu termenele
de punere în funcţiune a obiectivelor promovate prin
procedurile de achiziţie publică şi a cuantumului posibil de asigurat în
finanţarea execuţiei acestora.
(5) Consiliile locale, ca autorităţi deliberative, şi
primarii, ca autorităţi executive, răspund de realizarea prevederilor
Programului în interesul colectivităţii locale respective.
(6) Consiliile judeţene, în baza atribuţiilor lor,
sprijină şi coordonează activitatea consiliilor locale în fundamentarea
proiectelor, asigură asistenţa juridică şi tehnică de specialitate necesară şi
monitorizează executarea lucrărilor în calitatea lor de ordonator de credite,
în conformitate cu Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu
modificările ulterioare.
(7) Consiliile locale sunt titulari de contracte
pentru obiectivele din administrarea acestora.
Art. 4. - Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor coordonează realizarea Programului, fundamentează, împreună cu
consiliile judeţene, necesarul anual de fonduri de la bugetul de stat şi
urmăreşte, prin organele sale, realizarea Programului, în conformitate cu Legea
nr. 500/2002, cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL II
Subprogramul privind pietruirea, reabilitarea, modernizarea şi/sau asfaltarea drumurilor de interes local clasate
Art. 5. - (1) Prin drumuri de interes local, în contextul finanţării Subprogramului privind pietruirea,
reabilitarea, modernizarea şi/sau asfaltarea drumurilor de interes local
clasate, se înţelege drumurile comunale şi drumurile de interes judeţean. Fac
obiectul Programului drumurile judeţene care asigură legătura între comune,
sectoarele de drumuri judeţene situate în intravilanul localităţilor rurale,
între reşedinţele de comună cu oraşe, municipii sau, după caz, obiective
economico-turistice.
(2) Subprogramul prevăzut la alin. (1) are în vedere şi
străzile principale din interiorul comunelor, în funcţie de importanţa lor.
(3) Străzile principale din interiorul comunelor care
pot fi finanţate în cadrul subprogramului sunt:
a) străzile care fac legătura cu drumurile judeţene,
naţionale şi drumurile expres;
b) străzile care uşurează accesul populaţiei la
obiectivele importante din comună, cum ar fi: instituţii publice, instituţii de
învăţământ, dispensar, biserică, cimitir, complexe agrozootehnice, obiective
turistice, mănăstiri.
Art. 6. - (1) Categoriile de lucrări care pot fi
finanţate în cadrul subprogramului prevăzut în anexa nr. 1 sunt:
a) pietruiri drumuri de interes local de pământ;
b) îmbrăcăminţi bituminoase pe drumurile de interes
local de pământ sau pietruite;
c) refacerea îmbrăcăminţii
drumurilor de interes local pietruite, asfaltate sau cu îmbrăcăminţi
bituminoase degradate.
(2) De asemenea, pot fi finanţate următoarele lucrări:
a) corecţia elementelor geometrice - profiluri
transversale şi longitudinale, curbe, supraînălţări etc;
b) amenajarea acostamentelor;
c) amenajarea intersecţiilor cu alte drumuri, inclusiv
cu cele de exploatare sau vicinale, prin îmbrăcăminte din macadam sau balast pe
o lungime de 50 m;
d) execuţia de şanţuri de colectare şi dirijare a apelor pluviale;
e) construcţia de podeţe şi poduri, ziduri de sprijin
şi consolidări de taluzuri, acolo unde situaţia o impune.
Art. 7. - (1) Pentru a se evita scoaterea terenurilor
din circuitul agricol sau silvic se vor respecta, pe cât posibil, traseul actual, lăţimea carosabilului şi ampriza existentă.
(2) Lucrările noi sau de reabilitare se vor realiza pe
bază de proiect tehnic, iar încredinţarea atât a elaborării documentaţiei
tehnico-economice, cât şi a contractelor de execuţie a lucrărilor se va face
prin contract de achiziţie publică, atribuit în conformitate cu prevederile legale în vigoare privind achiziţiile
publice.
(3) Proiectele tehnice, indiferent de administratorul
drumului, se aprobă de către ordonatorul de credite, secundar sau terţiar,
conform competenţelor stabilite prin Legea nr. 500/2002, cu modificările
ulterioare.
(4) In corelare cu condiţiile de relief, de trafic, cu
structura solului şi cu condiţiile climatice, autorităţile administraţiei
publice locale vor avea în vedere şi posibilitatea prevederii în documentaţiile
tehnico-economice de noi materiale şi/sau tehnologii moderne şi eficiente
agrementate, care să asigure soluţii viabile atât din punctul de vedere al
costurilor, cât şi al calităţii în exploatare. In acest sens, se vor avea în
vedere tehnologii de reciclare şi stabilizare ecologică la rece cu lianţi hidraulici
bituminoşi sau enzimatici, care să constituie soluţia optimă din punct de
vedere tehnico-economic atât pentru construcţia şi întreţinerea drumurilor, cât
şi pentru recuperarea îmbrăcăminţilor bituminoase degradate. Se impune ca
prevederea soluţiilor să fie stabilită de către proiectanţi pe baza unor
criterii fundamentate atât teoretic, cât şi experimentat, în urma concluziilor
rezultate din aplicarea programelor-pilot care au condus la eliberarea
agrementelor de aplicare a soluţiilor, astfel încât să se răspundă cerinţelor
de eficienţă a investiţiilor şi de durabilitate a lucrărilor.
Art. 8. - In intravilan, accesul din drumul comunal sau
judeţean către gospodăriile riveranilor se va realiza prin grija şi pe
cheltuiala fiecărui proprietar. Pentru o rezolvare unitară, primăriile, sub
coordonarea direcţiei de specialitate din cadrul consiliului judeţean, vor
elabora detalii-tip de amenajare a accesului, obligatorii pentru fiecare locuitor riveran drumului.
Art. 9. -In situaţia în care un drum comunal este
administrat pe tronsoane de către mai multe consilii locale, iar Programul
prevede pietruirea, reabilitarea, modernizarea şi/sau asfaltarea integrală a
acestuia, atribuţiile fiecărei primării se vor stabili pe bază de protocol, cu
avizul consiliului judeţean. In protocol se va desemna consiliul local care
răspunde de realizarea unitară a proiectului. Proiectul tehnic va fi aprobat
prin ordin comun al consiliilor locale care administrează tronsoanele de drum
şi va fi avizat conform legii.
Art. 10. - Podurile noi de pe tronsoanele de drumuri
comunale şi judeţene care urmează a fi pietruite, reabilitate, modernizate
şi/sau asfaltate sunt investiţii publice şi se realizează în conformitate cu
reglementările în domeniu. Consiliile judeţene şi locale vor urmări ca podurile
noi să se realizeze corelat cu lucrările de bază. In mod similar se va proceda
şi cu reparaţiile podurilor existente.
Art. 11. - (1) Autorităţile locale vor avea în vedere
asigurarea unor proiecte economice în conformitate cu normativele şi standardele
de proiectare în vigoare. Temele de proiectare vor face precizări cu privire la
respectarea parametrilor tehnici impuşi de aceste normative.
(2) La proiectarea şi execuţia
străzilor principale din interiorul comunelor, autorităţile locale vor avea în
vedere următoarele aspecte:
a) denumirea proiectului
(obiectivului): „Pietruirea, reabilitarea, modernizarea şi/sau asfaltarea
străzilor principale în comuna...................,
satul..................judeţul......................" sau „Pietruirea, reabilitarea,
modernizarea şi/sau asfaltarea străzilor principale în zona periurbană a
oraşului............................., judeţul...................." sau „Pietruirea, reabilitarea, modernizarea şi/sau
asfaltarea străzilor principale în satul (satele) aparţinător (aparţinătoare)
oraşului........., judeţul.................................";
b) în cadrul proiectului vor fi definite, separat
pentru fiecare stradă, următoarele elemente: denumire, traseu, poziţii
kilometrice, lungime;
c) antemăsurătorile şi devizele se vor face separat
pentru fiecare stradă.
Art. 12. - (1) Autorităţile locale vor asigura
realizarea activităţilor de întreţinere a drumurilor de interes local
(judeţene, comunale, vicinale, străzi), pietruite, reabilitate, modernizate
şi/sau asfaltate, care constau, în principal, în:
a) întreţinerea platformei drumului: nivelarea,
astuparea gropilor, refacerea stratului de balast sau de macadam etc;
b) asigurarea scurgerii apelor din zona drumului;
c) întreţinerea şi curăţarea şanţurilor, rigolelor şi
drenurilor;
d) întreţinerea zidurilor de sprijin;
e) întreţinerea semnalizării verticale;
f) repararea prin plombare a degradărilor şi fisurilor;
g) tratamente de suprafaţă.
(2) Lucrările de întreţinere se vor efectua în
conformitate cu normativele privind întreţinerea şi repararea drumurilor
publice în vigoare.
CAPITOLUL III
Subprogramul privind alimentarea cu apă a satelor
Art. 13. - (1) Subprogramul privind alimentarea cu apă a satelor asigură introducerea sistemelor
centralizate de alimentare cu apă şi are în vedere asigurarea alimentării cu
apă în circa 30% din numărul localităţilor care nu dispun de sisteme
centralizate de alimentare cu apă, prin:
a) finalizarea obiectivelor de
investiţii aflate în prezent în execuţie (inclusiv a celor puse în funcţiune
parţial);
b) începerea de noi obiective,
pe bază de studii de fezabilitate aprobate, în curs de aprobare sau în stadiul
de elaborare la data aprobării Programului.
(2) Alimentările cu apă sunt obiective de investiţii
publice, iar începerea de noi obiective se va face eşalonat, în funcţie de
priorităţi.
Art. 14. - (1) Elaborarea documentaţiilor
tehnico-economice, respectiv studiile de fezabilitate şi proiectele tehnice de
execuţie şi încredinţarea execuţiei lucrărilor se vor face cu respectarea
prevederilor legale în vigoare privind achiziţiile publice.
(2) Aprobarea documentaţiilor tehnico-economice se va
face cu respectarea prevederilor Legii nr. 500/2002, cu modificările
ulterioare, în contextul avizării studiilor de fezabilitate conform
reglementărilor în vigoare.
(3) Studiile de fezabilitate
aferente obiectivelor noi de alimentare cu apă vor adopta soluţii compatibile
cu reglementările de mediu din România, adaptate şi/sau armonizate cu cele ale
Uniunii Europene în domeniu, avându-se în vedere, în perspectivă, şi realizarea
investiţiilor care vor fi demarate în cadrul Programului naţional de
construcţie a reţelei de canalizare şi de realizare a staţiilor de epurare în
localităţile rurale.
Art. 15. - Stabilirea priorităţilor pentru obiectivele
de investiţii noi va avea în vedere rezolvarea zonelor cu disfuncţionalităţi
mari în asigurarea cu apă potabilă, în localităţile cu potenţial economic
existent sau de perspectivă şi în comunităţile sărace, în acord cu prevederile
Planului de amenajare a teritoriului naţional aprobat, secţiunea a-II-a - Apă:
zone cuprinzând localităţi rurale, cu resurse limitate de apă, care reclamă
realizarea unor lucrări prioritare de alimentare cu apă în sistem centralizat.
Art. 16. - (1) In cadrul procesului de analiză,
adoptare a deciziilor şi stabilire a soluţiilor, factorii implicaţi în procesul
de implementare a investiţiilor de alimentare cu apă potabilă în mediul rural
trebuie să aibă în vedere promovarea unor variante cât mai simple şi economice,
determinate şi de tipul surselor de apă - de adâncime sau de suprafaţă.
(2) La realizarea lucrărilor va fi prevăzută utilizarea
exclusivă a materialelor agrementate, conform reglementărilor naţionale şi pe
baza standardelor naţionale armonizate cu legislaţia şi exigenţele Uniunii
Europene în domeniu.
(3) Nu se vor realiza sisteme centralizate de
alimentare cu apă în situaţiile în care este posibilă adâncirea, amenajarea,
curăţirea şi dezinfectarea fântânilor existente, dacă pânza de apă freatică
este situată la mică adâncime, iar parametrii de calitate a apei se încadrează
în limitele admise.
(4) După caz, poate fi avută în vedere şi construirea
de puţuri forate de mică adâncime, dotate cu pompe submersibile, conductă de
refulare, staţie de clorinare, rezervor şi reţea de distribuţie locală sau
ramificată.
(5) Autorităţile locale vor iniţia şi vor efectua o
campanie de educare a populaţiei pentru a gospodări raţional resursele de apă
existente, de conştientizare a populaţiei în ceea ce priveşte importanţa
lucrărilor având ca obiect apa şi mobilizarea cetăţenilor în lupta împotriva
poluării resurselor de apă, în conformitate cu legislaţia europeană.
(6) Autorităţile locale vor elabora o metodologie
simplificată privind posibilităţile locuitorilor de branşare la reţeaua de
distribuţie a apei potabile, cu costuri minime în ceea ce priveşte autorizaţia
de construire şi lucrările de execuţie.
CAPITOLUL IV
Atribuţii şi responsabilităţi în coordonarea programului
Art. 17. - Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice
şi Locuinţelor, prin direcţia de specialitate, coordonează realizarea
Programului, scop în care:
a) fundamentează, împreună cu
consiliile judeţene, necesarul anual de fonduri din sume de la bugetul de stat
către bugetele locale, în conformitate cu priorităţile comunităţilor locale,
distinct pe obiective şi/sau localităţi, pe subprograme şi pe surse de
finanţare, în condiţiile legii;
b) prezintă şi susţine la Ministerul Economiei şi
Finanţelor necesarul anual de fonduri din sume de la bugetul de stat, în limita
valorică posibil de mobilizat cu această destinaţie, ca anexă la proiectul
legii anuale de aprobare a bugetului de stat;
c) sprijină, printr-o îndrumare
metodologică unitară şi coerentă, elaborarea de către consiliile judeţene şi
consiliile locale a programelor proprii, asigură controlul respectării
prevederilor programului aprobat şi a priorităţilor prevăzute;
d) participă, prin
reprezentanţi specialişti, împreună cu reprezentanţi ai consiliilor judeţene,
în comisiile de evaluare a ofertelor în cadrul procedurilor de atribuire a
contractelor de proiectare şi/sau execuţie pentru obiectivele din Program;
e) urmăreşte aplicarea
Programului, prin organizarea periodică de analize asupra modului de derulare a
acestuia, şi iniţiază, împreună cu consiliile judeţene implicate, măsuri pentru
eliminarea disfuncţionalităţilor apărute;
f) participă, prin
reprezentanţi specialişti, împreună cu reprezentanţi ai consiliilor judeţene,
la activităţile comisiilor de recepţie la terminarea lucrărilor şi finală,
pentru obiectivele din Program.
Art. 18. - (1) Fundamentarea necesarului anual de
fonduri se stabileşte pe subprograme şi obiective de către consiliile judeţene,
împreună cu consiliile locale, pe baza listelor cuprinzând propunerile de
obiective, pentru a fi prevăzute în programul anual, şi a priorităţilor
justificate de către autorităţile locale şi se prezintă Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor.
(2) Necesarul de fonduri va fi fundamentat astfel:
a) pentru lucrările în continuare, în funcţie de
realizările valorice la zi, restul de executat actualizat pe baza indicilor de
inflaţie prognozaţi la data de 1 ianuarie a anului pentru care se stabileşte
necesarul, stadiul fizic al execuţiei şi termenul de punere în funcţiune
contractat;
b) pentru obiectivele noi, în funcţie de stadiul
pregătirii şi aprobării documentaţiei de execuţie.
(3) Necesarul va fi stabilit la termenele prevăzute
pentru elaborarea bugetului de stat, potrivit Legii nr.
500/2002, cu modificările ulterioare, şi va fi
defalcat pe surse de finanţare, şi anume:
a) sume de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor;
b) credite interne;
c) credite externe, rambursabile sau nerambursabile;
d) alocaţii de la bugetul local şi din alte surse
atrase, cum ar fi contribuţia comunităţilor locale, sponsorizări etc.
(4) Fiecare consiliu local are obligaţia de a
identifica şi de a propune şi alte surse de finanţare, altele decât cele
exemplificate la alineatul precedent, sau surse care să sprijine bugetul de
stat şi care să contribuie la urgentarea realizării lucrărilor.
Art. 19. - Finanţarea Programului:
(1) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor analizează şi verifică propunerile prezentate de către consiliile
judeţene şi încadrarea acestora în Program şi stabileşte distinct creditele
bugetare care urmează să fie cuprinse în proiectul bugetului propriu.
(2) După intrarea în vigoare a legii anuale a bugetului
de stat, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor repartizează
pe consilii judeţene, în funcţie de stadiul lucrărilor şi de priorităţile
locale, suma anuală aprobată pentru derularea Programului, pe care o comunică
acestora, defalcată pe subprograme.
(3) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor analizează şi avizează listele cu propunerile de finanţare primite
de la consiliile judeţene, elaborate în conformitate cu modelele prevăzute în
anexele nr. 3a) şi 3b), după care întocmeşte şi transmite acestora, pe
subprograme, listele anuale de finanţare, aprobate de conducerea ministerului,
după aceleaşi modele prevăzute în anexele nr. 3a) şi 3b).
(4) După aprobarea de către Ministerul Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor a listelor anuale de finanţare, eventualele
solicitări de redistribuire a sumelor între obiectivele aprobate, precum şi
solicitările de scoatere din Program a unor obiective aprobate ori de
introducere în Program a unor obiective noi trebuie însoţite în mod obligatoriu
de note de fundamentare care să justifice necesitatea şi oportunitatea
modificărilor, semnate de către preşedintele consiliului judeţean. Solicitările
vor fi însoţite de lista anuală de finanţare, elaborată în conformitate cu
modelele prevăzute în anexa nr. 3a) şi, respectiv, în anexa nr. 3b), care va
cuprinde noile modificări.
(5) Introducerea în lista anuală de finanţare a unor
străzi principale în comune, conform art. 5 alin. (2), este condiţionată de
prezentarea tuturor elementelor de identificare aferente (denumire, traseu,
poziţii kilometrice, lungime), separat pentru fiecare stradă.
(6) Consiliile judeţene încheie convenţii cu
consiliile locale pentru alocarea către acestea a sumelor de la bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor,
pentru finanţarea proiectării şi execuţiei lucrărilor înscrise în Program.
Art. 20. - (1) Lunar, consiliile judeţene vor transmite
direcţiei coordonatoare a Programului din cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor
Publice şi Locuinţelor, până la data de 5 a lunii următoare celei expirate,
situaţia privind derularea Programului pe anul în curs, în conformitate cu
modelele prevăzute în anexele nr. 4a) şi 4b), precum şi extrasul contului la
zi.
(2) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor verifică solicitările de finanţare înscrise de către consiliile
judeţene, în conformitate cu modelele prevăzute în anexele nr. 4a) şi 4b), după
care întocmeşte şi transmite acestora, pe subprograme, listele lunare de
finanţare, aprobate de conducerea ministerului, după aceleaşi modele prevăzute
în anexele nr. 4a) şi 4b), şi le virează acestora, lunar, sumele solicitate, cu ordin de plată tip
trezorerie, în conturile consiliilor judeţene deschise la unităţile Trezoreriei
Statului, în limita plafoanelor anuale aprobate. Pentru o derulare mai
eficientă a Programului, consiliile judeţene vor deschide conturi separate
pentru finanţarea Subprogramului privind pietruirea, reabilitarea, modernizarea
şi/sau asfaltarea drumurilor de interes local clasate şi a Subprogramului
privind alimentarea cu apă a satelor.
(3) Situaţiile de lucrări lunare, întocmite de către
executanţi în vederea decontării, vor fi verificate şi însuşite de inspectori
de specialitate autorizaţi, primari sau reprezentanţi autorizaţi ai
consiliilorjudeţene.
(4) Consiliile judeţene, pe baza convenţiilor
încheiate cu consiliile locale şi în urma verificării situaţiilor de lucrări,
virează lunar, din contul menţionat mai sus, sumele respective în conturile deschise,
pe subprograme, la Trezoreria Statului de către consiliile locale beneficiare
de lucrări.
(5) In conturile deschise de către consiliile judeţene
la unităţile Trezoreriei Statului pentru finanţarea Programului se vor reţine
numai sumele repartizate pentru obiectivele nominalizate a fi finanţate de
către acestea.
Art. 21. - (1) Aceste venituri se vor evidenţia în
bugetele locale şi se vor utiliza pentru realizarea unor cheltuieli curente şi
de capital din competenţa de finanţare a autorităţilor administraţiei publice
locale pentru finanţarea Programului.
(2) Consiliile judeţene şi consiliile locale răspund,
în condiţiile legii, de utilizarea sumelor primite pentru realizarea
obiectivelor cuprinse în listele aprobate în acest
scop.
(3) Consiliile judeţene asigură evidenţa primirii şi
utilizării fondurilor în conturile deschise pe seama acestora la unităţile
Trezoreriei Statului.
(4) La finele anului de plan, consiliile judeţene vor
justifica Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor sumele
primite, potrivit modelului de decont prevăzut în anexa nr. 5, care se va
transmite până la data de 20 ianuarie a anului următor celui expirat.
(5) In scopul îmbunătăţirii monitorizării derulării
Programului şi a rezultatelor acesteia, trimestrial, până la data de 15 a lunii
următoare trimestrului expirat, consiliile judeţene vor transmite la Ministerul
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor o informare care va cuprinde
datele indicate în anexa nr. 6.
Art. 22. - (1) La terminarea lucrărilor, consiliile
judeţene vor transmite Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor copii de pe procesele-verbale de recepţie la terminarea lucrărilor,
iar după expirarea duratei garanţiei de bună execuţie, şi procesele-verbale de
recepţie finală.
(2) Inainte de desfăşurarea
activităţilor de recepţie a lucrărilor, consiliile judeţene vor adresa în scris
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor invitaţii pentru
participarea unui reprezentant al acestuia.
(3) Consiliile judeţene şi
consiliile locale au obligaţia de a înregistra în contabilitatea proprie
operaţiunile legate de primirea şi utilizarea fondurilor alocate de Ministerul
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor.
(4) Primirea şi utilizarea fondurilor se reflectă în
execuţia bugetară a consiliului judeţean sau local, după caz, iar sumele
neutilizate la sfârşitul anului se restituie în contul Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, până la data de 20 ianuarie a
anului următor celui expirat.
Art. 23. - Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din
prezenta normă metodologică.
ANEXA Nr. 1 la norma
metodologică
PROGRAMUL
privind pietruirea, reabilitarea, modernizarea
şi/sau asfaltarea drumurilor de interes local clasate şi alimentarea cu apă a satelor
SUBPROGRAMUL
privind pietruirea, reabilitare, modernizarea şi/sau
asfaltarea drumurilor de interes local
Nr. crt.
|
Consiliul judeţean
|
Lungimea drumurilor comunale clasate
conform Hotărârii Guvernului nr. 540/2000
- km -
|
Valoarea estimată a Subprogramului
drumuri comunale
- mii lei -
|
Lungimea drumurilor judeţene
clasate conform
Hotărârii Guvernului
nr. 540/2000
- km -
|
Valoarea estimată a Subprogramului
drumuri judeţene
- mii lei -
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
1
|
ALBA
|
1135,29
|
136.435,00
|
1.044,61
|
16.509,80
|
2
|
ARAD
|
759,07
|
175.508,50
|
1.078,33
|
50.443,47
|
3
|
ARGEŞ
|
1230,95
|
127.116,00
|
1.195,75
|
10.120,00
|
4
|
BACĂU
|
1022,80
|
131.850,00
|
1.000,45
|
26.495,00
|
5
|
BIHOR
|
1421,25
|
168.575,00
|
806,59
|
63.069,00
|
6
|
BISTRIŢA NĂSĂUD
|
433,93
|
154.413,00
|
760,73
|
105.360,00
|
7
|
BOTOŞANI
|
1022,15
|
171.968,00
|
667,84
|
3.992,11
|
8
|
BRAŞOV
|
322,65
|
58.842,55
|
772,19
|
15.180,00
|
9
|
BRĂILA
|
352,75
|
59.545,00
|
631,36
|
9.210,60
|
10
|
BUZĂU
|
1393,37
|
379.446,00
|
930,78
|
8.710,00
|
11
|
CARAŞ-SEVERIN
|
501,30
|
60.680,00
|
882,50
|
50.226,50
|
12
|
CĂLĂRAŞI
|
145,23
|
27.506,00
|
650,35
|
27.143,00
|
13
|
CLUJ
|
912,68
|
121.665,00
|
1.383,02
|
43.854,00
|
14
|
CONSTANŢA
|
995,10
|
99.770,00
|
847,33
|
44.550,00
|
15
|
COVASNA
|
284,39
|
70.692,00
|
368,24
|
18.578,00
|
16
|
DAMBOVIŢA
|
604,26
|
69.017,50
|
809,14
|
12.400,00
|
17
|
DOLJ
|
790,85
|
184.136,00
|
975,58
|
70.896,87
|
18
|
GALAŢI
|
378,05
|
64.012,00
|
863,49
|
21.917,00
|
19
|
GIURGIU
|
249,98
|
95.978,40
|
560,72
|
18.136,00
|
20
|
GORJ
|
692,72
|
40.005,00
|
864,04
|
24.485,15
|
21
|
HARGHITA
|
352,89
|
47.252,00
|
878,20
|
57.683,38
|
22
|
HUNEDOARA
|
1401,11
|
131.860,00
|
1.321,69
|
66.053,00
|
23
|
IALOMIŢA
|
315,75
|
64.340,00
|
1.064,31
|
30.328,20
|
24
|
IAŞI
|
960,92
|
108.818,00
|
487,31
|
25.104,50
|
25
|
ILFOV
|
185,26
|
39.687,50
|
448,88
|
47.578,00
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
26
|
MARAMUREŞ
|
370,42
|
119.900,00
|
895,82
|
205.958,00
|
27
|
MEHEDINŢI
|
711,07
|
80.405,00
|
772,42
|
28.735,00
|
28
|
MUREŞ
|
829,09
|
245.912,00
|
823,28
|
6.629,50
|
29
|
NEAMŢ
|
644,42
|
69.380,00
|
758,58
|
65.992,00
|
30
|
OLT
|
633,91
|
191.960,00
|
1.101,87
|
12.000,00
|
31
|
PRAHOVA
|
740,79
|
91.050,00
|
1.186,33
|
10.180,00
|
32
|
SATU MARE
|
497,04
|
43.543,75
|
627,97
|
78.127,00
|
33
|
SĂLAJ
|
675,85
|
78.018,00
|
840,81
|
52.248,81
|
34
|
SIBIU
|
412,12
|
50.041,00
|
943,70
|
229.581,84
|
35
|
SUCEAVA
|
696,54
|
75.724,00
|
1.136,45
|
30.288,00
|
36
|
TELEORMAN
|
313,37
|
134.280,00
|
853,54
|
166.090,40
|
37
|
TIMIŞ
|
1221,90
|
187.044,00
|
1.144,80
|
21.070,00
|
38
|
TULCEA
|
355,18
|
212.196,00
|
657,76
|
75.521,00
|
39
|
VASLUI
|
826,75
|
247.808,00
|
1.006,52
|
97.007,80
|
40
|
VÂLCEA
|
671,55
|
66.960,00
|
935,57
|
103.174,33
|
41
|
VRANCEA
|
549,75
|
69.011,00
|
1.030,93
|
88.618,00
|
TOTAL:
|
28014,42
|
4.752.351,20
|
36.009,75
|
2.139.245,26
|
NOTĂ:
Valorile estimate ale lucrărilor incluse în
subprogramele de drumuri comunale şi judeţene sunt aferente tronsoanelor de
drumuri propuse de consiliile judeţene, la solicitarea Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în vederea fundamentării
Programului.
Listele cu portofoliul lucrărilor se constituie anual
şi se completează şi/sau se modifică, după caz, prin nominalizări ale
consiliilorjudeţene.
ANEXA nr. 2 la norma
metodologică
PROGRAMUL
privind pietruirea, reabilitarea, modernizarea
şi/sau asfaltarea drumurilor de interes local clasate şi alimentarea cu apă a satelor
SUBPROGRAMUL
privind alimentarea cu apă a satelor
Nr. crt.
|
Judeţul
|
Nr. de sate fără alimentare cu apă
|
Valoarea estimată a Subprogramului de alimentare cu apă
- mii lei -
|
0
|
1
|
2
|
3
|
1
|
ALBA
|
180
|
110.817
|
2
|
ARAD
|
226
|
49.193
|
3
|
ARGEŞ
|
150
|
25.896
|
4
|
BACĂU
|
465
|
80.101
|
5
|
BIHOR
|
343
|
390.789
|
6
|
BISTRIŢA-NĂSĂUD
|
218
|
38.536
|
7
|
BOTOŞANI
|
108
|
523.222
|
8
|
BRAŞOV
|
79
|
64.973
|
9
|
BRĂILA
|
93
|
26.550
|
0
|
1
|
2
|
3
|
10
|
BUZĂU
|
326
|
33.188
|
11
|
CARAŞ-SEVERIN
|
79
|
86.824
|
12
|
CĂLĂRAŞI
|
111
|
13.806
|
13
|
CLUJ
|
242
|
78.324
|
14
|
CONSTANŢA
|
130
|
9.837
|
15
|
COVASNA
|
108
|
34.960
|
16
|
DAMBOVIŢA
|
279
|
49.000
|
17
|
DOLJ
|
347
|
15.799
|
18
|
GALAŢI
|
138
|
2.151
|
19
|
GIURGIU
|
160
|
114.463
|
20
|
GORJ
|
107
|
94.770
|
21
|
HARGHITA
|
156
|
31.465
|
22
|
HUNEDOARA
|
360
|
14.343
|
23
|
IALOMIŢA
|
101
|
19.164
|
24
|
IAŞI
|
400
|
82.470
|
25
|
ILFOV
|
69
|
88.383
|
26
|
MARAMUREŞ
|
221
|
13.674
|
27
|
MEHEDINŢI
|
245
|
103.400
|
28
|
MUREŞ
|
371
|
65.232
|
29
|
NEAMŢ
|
240
|
21.812
|
30
|
OLT
|
328
|
6.781
|
31
|
PRAHOVA
|
244
|
22.110
|
32
|
SATU MARE
|
160
|
10.069
|
33
|
SĂLAJ
|
143
|
55.023
|
34
|
SIBIU
|
151
|
254.573
|
35
|
SUCEAVA
|
366
|
40.133
|
36
|
TELEORMAN
|
230
|
225.251
|
37
|
TIMIŞ
|
271
|
22.361
|
38
|
TULCEA
|
85
|
15.605
|
39
|
VASLUI
|
371
|
217.178
|
40
|
VÂLCEA
|
402
|
113.437
|
41
|
VRANCEA
|
210
|
9.300
|
|
TOTAL JUDEŢE:
|
9.013
|
3.274.963
|
NOTĂ:
Numărul de sate şi valorile estimate, aferente
sistemelor centralizate de alimentare cu apă, reprezintă actualizarea de către
consiliile judeţene a anexei iniţiale la Hotărârea Guvernului nr. 577/1997,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Listele cu portofoliul lucrărilor se constituie anual
şi se completează şi/sau se modifică, după caz, prin nominalizările consiliilor
judeţene.
ANEXA Nr. 3a) la
norma metodologică
CONSILIUL JUDEŢEAN...........................
PROPUNERI DE ALOCAŢII BUGETARE PE ANUL
20...
pentru finanţarea programului privind pietruirea,
reabilitarea, modernizarea şi/sau asfaltarea
drumurilor de interes local clasate, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 577/1997, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare
Nr. crt.
|
Denumire
drum comunal Contract,
act adiţional
|
Rest de
executat
actualizat
la
01.01.20....
|
|
Program
20...
|
Realizări
fizice de la începutul
execuţiei:
km (balastaţi, pietruiţi şi/sau asfaltaţi etc.) km - şanţuri
nr. podeţe
|
Termen
PIF
conform
contractului
|
Indicativ
|
Traseu
|
Poziţii
kilometrice
|
Km
|
Nr, data/
executant
|
Valoare
|
TOTAL
|
|
din care:
|
Surse
MDLPL
alocaţii
bugetare
|
Alte surse:
|
din care:
|
Surse
proprii
|
Credit
extern
(fără TVA)
(sursa
MDLPL)**)
|
TVA
aferent
creditului
(alocaţie
buget)**)
|
mii euro
|
RON
|
mii euro
|
RON
|
RON
|
RON
|
RON
|
RON
|
RON
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
TOTAL*) TOTAL*) TOTAL*) TOTAL*) TOTAL*)TOTAL*) TOTAL*) TOTAL*)
TOTAL*) TOTAL*)
|
Lucrări în continuare (pietruire,
asfaltare, pietruire + asfaltare,
tehnologii noi):
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lucrări noi (pietruire, asfaltare,
pietruire + asfaltare, tehnologii noi) :
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) In loc de cuvântul „TOTAL" se va trece suma
totală a coloanei respective.
**) Coloanele 13 si 14 sunt valabile doar în perioada de
derulare a eventualelor credite externe.
Preşedinte,
.......................................
Director economic,
.......................................
Director tehnic,
.......................................
ANEXA Nr. 3b) la
norma metodologică
CONSILIUL JUDEŢEAN..........................
PROPUNERI DE ALOCAŢII BUGETARE PE ANUL
20...
pentru finanţarea Programului privind alimentarea cu
apă a satelor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 577/1997, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare
Nr. crt.
|
Denumirea
obiectivului
|
Contract,
act adiţional
|
Rest de
executat, actualizat la 01.01.20...
|
Program
20...
|
Realizări
fizice
de la
începutul
execuţiei
|
Termen
PIF
conform
contractului
|
Nr, data/
executant
|
Valoare
|
din care:
|
TOTAL*)
|
Surse
MDLPL
alocaţii
bugetare
|
Alte surse:
|
din care:
|
Surse
proprii
|
Credit
extern (fără TVA)
(sursă
MDLPL)**)
|
TVA
aferent creditului (alocaţie buget)**)
|
mii euro
|
RON
|
mii euro
|
RON
|
RON
|
RON
|
RON
|
RON
|
RON
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
JUDEŢUL...................
|
Lucrări în continuare
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lucrări noi
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) In loc de cuvântul "TOTAL" se va trece
suma totală a coloanei respective.
*) Coloanele 10 şi 11 sunt valabile doar în perioada de
derulare a eventualelor credite externe.
Preşedinte,
..................................
Director economic,
..................................
Director tehnic,
..................................
ANEXA Nr. 4a) la
norma metodologică
CONSILIUL
JUDEŢEAN.......................
LISTA LUCRĂRILOR DE PIETRUIRE, REABILITARE
ŞI/SAU ASFALTARE A DRUMURILOR COMUNALE CLASATE,
finanţate în luna.........20... pentru lucrările
executate în luna...........20....., conform Hotărârii Guvernului nr. 577/1997,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare

*) In loc de cuvântul "TOTAL" se va trece
suma totală a coloanei respective.
**) Coloanele 12, 13, 17, 18, 22 şi 23 sunt valabile
doar în perioada de derulare a eventualelor credite
externe.
Preşedinte,
...................................
Director economic,
...................................
Director tehnic,
...................................
ANEXA Nr. 4b) la norma
metodologică
CONSILIUL JUDEŢEAN....................................
LISTA LUCRĂRILOR DE
ALIMENTARE CU APĂ A SATELOR,
finanţate în luna......20.... pentru lucrările
executate în luna........20....., conform Hotărârii Guvernului nr. 577/1997, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare

*) In loc de cuvântul "TOTAL" se va trece
suma totală a coloanei respective.
**) Coloanele 10, 11, 15, 16, 20 şi 21 sunt valabile
doar în perioada de derulare a eventualelor credite externe.
Preşedinte,
...................................
Director economic,
...................................
Director tehnic,
...................................
ANEXA Nr. 5 la norma
metodologică
CONSILIUL JUDEŢEAN.................
DECONT
privind utilizarea sumelor primite de la Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului pentru finanţarea Programului
privind pietruirea, reabilitarea, modernizarea şi/sau asfaltarea drumurilor de
interes local
clasate şi alimentarea cu apă a satelor în anul...............
-
mii lei -
Nr. crt.
|
Denumirea obiectivelor
cuprinse în lista
de finanţare
pentru anul
în curs
|
Programul aprobat
|
Valoarea lucrărilor
executate,
recepţionate şi plătite
|
Sumele primite drept
finanţare de la Ministerul
Dezvoltării, Lucrărilor
Publice şi Locuinţelor
|
Sumele neutilizate la finele anului
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5=4-3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Preşedinte,
...................................
Director economic,
...................................
ANEXA Nr. 6 la norma
metodologică
CONSILIUL JUDEŢEAN.........
INFORMARE
asupra modului de derulare a Programului privind
pietruirea, reabilitarea, modernizarea şi/sau asfaltarea drumurilor de interes local clasate şi
alimentarea cu apă a satelor în
trimestrul..........20............
Nr. crt.
|
Denumirea obiectivului
- drumuri: indicativ, traseu
- apă: comună, sat
|
Caracteristici:
- drumuri: lungime totală, tronson finanţat în anul curent, poziţii
kilometrice, lungime
- apă : tip sursă, capacitate rezervor, lungime reţea
distribuţie, populaţie deservită (nr. locuitori)
|
Principalele probleme înregistrate
şi modul de soluţionare:
- desfăşurarea procedurilor de achiziţie;
- încheierea contractelor de proiectare şi execuţie;
- respectarea prevederilor
proiectului tehnic;
- calitatea lucrărilor executate etc.
|
Cazuri de
abandonare
nejustificată a
execuţiei şi
măsurile întreprinse
|
Orice alte aspecte
pentru a căror
rezolvare se solicită
sprijinul MDLPL
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOTĂ:
La capitolul „drumuri" se vor înscrie separat
obiectivele pe categorii şi tip de îmbrăcăminte (comunale - pietruiri, comunale
- asfaltări, comunale - reabilitări; judeţene - idem; străzi principale în
comune - idem).
Preşedinte,
...................................
Director economic,
...................................
Director tehnic,
...................................