ORDIN Nr. 6065 din 25
noiembrie 2005
privind publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Rezolutiei Consiliului de Securitate
al Organizatiei Natiunilor Unite nr. 1.636/2005 privind situatia din Orientul
Mijlociu, adoptata la 31 octombrie 2005
ACT EMIS DE:
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 136 din 14 februarie 2006
In baza art. 3 din
Legea nr. 206/2005 privind punerea in aplicare a unor sanctiuni internationale,
in temeiul art. 4 alin.
(5) din Hotararea Guvernului nr. 100/2004 privind organizarea si functionarea
Ministerului Afacerilor Externe, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul afacerilor
externe emite prezentul ordin.
Articol unic. - Se
dispune publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Rezolutiei
Consiliului de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite nr. 1.636/2005
privind situatia din Orientul Mijlociu, adoptata la 31 octombrie 2005,
prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Ministrul afacerilor
externe,
Mihai Razvan Ungureanu
ANEXA 1
REZOLUTIA
Consiliului de Securitate al
Organizatiei Natiunilor Unite nr. 1.636/2005 privind situatia din Orientul
Mijlociu, adoptata la 31 octombrie 2005
Consiliul de Securitate,
reafirmand rezolutiile
sale anterioare, in special rezolutiile nr. 1.595 (2005) din 7 aprilie 2005,
1.373 (2001) din 28 septembrie 2001 si 1.566 (2004) din 8 octombrie 2004,
reiterand apelul pentru
respectarea stricta a suveranitatii, integritatii teritoriale, unitatii si
independentei politice a Republicii Libaneze, aflata sub autoritatea exclusiva
a Guvernului Republicii Libaneze,
reafirmand ca
terorismul sub toate formele si manifestarile sale reprezinta una dintre cele
mai serioase amenintari la adresa pacii si securitatii internationale,
dupa examinarea atenta
a raportului Comisiei Internationale Independente de Investigare (S/200/662),
denumita in continuare Comisia, privind imprejurarile asasinarii fostului
prim-ministru libanez Rafik Hariri si a altor 22 de persoane, precum si ranirea
mai multor zeci de persoane, prin atentatul cu bomba din 14 februarie 2005 de
la Beirut,
exprimandu-si
aprecierea fata de activitatea profesionala extraordinara desfasurata de
Comisie in circumstante dificile, in scopul asistarii autoritatilor din
Republica Libaneza in propria investigatie asupra tuturor aspectelor legate de
actul terorist, si luand nota de concluziile formulate de Comisie, referitoare
la nefinalizarea anchetei pana in prezent,
exprimandu-si
aprecierea fata de statele care au furnizat asistenta Comisiei in scopul
indeplinirii atributiilor acesteia,
exprimandu-si
aprecierea fata de autoritatile din Republica Libaneza pentru intreaga
cooperare acordata Comisiei in scopul indeplinirii atributiilor sale, in
conformitate cu paragraful 3 din Rezolutia nr. 1.595 (2005),
reamintind faptul ca,
in conformitate cu rezolutiile sale in materie, toate statele au obligatia sa
isi acorde reciproc asistenta pentru anchetele penale sau procedurile judiciare
referitoare la actele teroriste si reamintind, in special, ca a solicitat
statelor, prin intermediul Rezolutiei nr. 1.595 (2005), sa coopereze deplin cu
Comisia,
luand nota de
constatarile Comisiei, care, desi confirma progresele considerabile si
rezultatele semnificative ale investigatiei, sustine ca este deosebit de importanta
continuarea demersurilor atat in interiorul, cat si in exteriorul Republicii
Libaneze, in scopul elucidarii complete a tuturor aspectelor actului terorist,
in special identificarea si tragerea la raspundere a persoanelor care sunt
responsabile de planuirea, sponsorizarea, organizarea si comiterea faptelor,
preocupat de
solicitarea poporului libanez ca toate persoanele responsabile de atacul
terorist, prin care au fost ucise fostul prim-ministru libanez Rafik Hariri si
alte persoane, sa fie identificate si trase la raspundere,
luand nota de
scrisoarea primului-ministru al Republicii Libaneze din data de 13 octombrie
2005 (S/2005/651), adresata secretarului general, prin care se solicita
prelungirea mandatului Comisiei pentru a-i permite acesteia sa continue
asistarea autoritatilor din Republica Libaneza in orice investigatie viitoare
legata de diversele aspecte ale actului terorist,
recunoscand, de
asemenea, recomandarea suplimentara facuta de Comisie asupra necesitatii
continuarii asistentei internationale catre Republica Libaneza, in scopul
elucidarii tuturor aspectelor actului terorist, precum si faptul ca un efort
sustinut din partea comunitatii internationale in scopul elaborarii unui cadru
de asistenta si cooperare impreuna cu autoritatile libaneze in domeniile
securitatii si justitiei este esential,
dispus sa continue
acordarea de asistenta Republicii Libaneze in identificarea adevarului si in
aducerea in fata justitiei a celor vinovati de actul terorist,
solicitand tuturor
statelor sa asigure autoritatilor din Republica Libaneza si Comisiei asistenta
de care au nevoie si pe care o solicita in legatura cu investigatia si, in
special, sa furnizeze toate informatiile relevante avand legatura cu atacul
terorist,
reafirmand propriul
angajament de substanta fata de unitatea nationala si stabilitatea Republicii
Libaneze, accentuand faptul ca viitorul Republicii Libaneze trebuie sa se
decida prin mijloace pasnice de catre libanezii insisi, liberi de intimidare si
implicare straina, si avertizand ca incercarile de subminare a stabilitatii
Republicii Libaneze nu vor fi tolerate,
luand nota de
concluziile Comisiei ca, data fiind infiltrarea institutiilor si societatii
libaneze de catre serviciile de securitate din Republica Libaneza si Republica
Araba Siriana, care lucreaza impreuna, este foarte dificil de prevazut un
scenariu in care un astfel de complot complex de asasinare ar fi putut sa se
desfasoare fara stirea acestora si ca exista motive pentru a considera ca
decizia de asasinare a fostului prim-ministru Rafik Hariri nu ar fi putut fi
luata fara aprobarea oficialilor de prim rang din Republica Araba Siriana, cu
atributii in domeniul securitatii,
preocupat de concluzia
Comisiei, in conformitate cu care, in timp ce autoritatile din Republica Araba
Siriana, dupa ezitari initiale, au cooperat intr-o masura limitata cu Comisia,
cativa oficiali din Republica Araba Siriana au incercat sa induca in eroare
investigatia prin oferirea de declaratii false sau inexacte,
convins de faptul ca
este inacceptabil, in principiu, ca o persoana sa scape de raspundere pentru un
act de terorism, indiferent de motiv, inclusiv datorita propriei obstructionari
a investigatiei sau esecului de cooperare cu buna-credinta,
considerand ca actul
terorist si implicatiile sale continua sa puna in pericol pacea si securitatea
internationala in regiune,
subliniind importanta
pacii si stabilitatii in regiune si necesitatea unor solutii pasnice,
actionand in baza cap.
VII al Cartei Natiunilor Unite:
1. saluta raportul
Comisiei;
2. ia nota cu deosebita
ingrijorare de concluziile Comisiei ca exista dovezi convergente legate de
implicarea atat a oficialilor din Republica Libaneza, cat si a celor din
Republica Araba Siriana in acest act terorist, precum si de faptul ca este
dificila imaginarea unui scenariu in care un astfel de asasinat complex ar fi
putut fi dus la bun sfarsit fara cunostinta acestora;
3. decide ca un pas in
directia asistarii investigatiei acestei crime si fara a aduce atingere
rezultatului final judiciar prin care se decide asupra vinovatiei sau
nevinovatiei unei persoane:
a) ca toate persoanele
desemnate de Comisie sau de Guvernul Republicii Libaneze, suspectate de
implicare in planuirea, sponsorizarea, organizarea ori comiterea acestui act
terorist, dupa notificarea acestei desemnari catre Comitetul instituit potrivit
lit. b), respectiv aprobarea de catre acesta, sa faca obiectul urmatoarelor
masuri:
(i) toate statele vor
lua masurile necesare pentru a impiedica intrarea sau tranzitarea pe teritoriul
lor a acestor persoane, cu precizarea ca nici una dintre dispozitiile
prezentului punct nu poate constrange un stat sa refuze propriilor cetateni
intrarea pe teritoriul sau, sau, in masura in care aceste persoane sunt
identificate pe teritoriul lor, vor asigura, in conformitate cu dreptul
aplicabil, disponibilitatea acestor persoane pentru audieri de catre Comisie,
daca aceasta solicita;
(ii) toate statele vor
bloca toate fondurile, bunurile financiare si resursele economice aflate pe
teritoriul lor, detinute sau aflate sub controlul direct ori indirect al
acestor persoane sau care sunt in posesia unor entitati detinute ori controlate
direct sau indirect de aceste persoane sau de oricare persoana care actioneaza
in numele ori la indrumarea acestora; se vor asigura ca nici un tip de fonduri,
bunuri financiare sau resurse economice nu vor fi puse la dispozitia acestor
persoane ori entitati de catre conationalii lor sau de catre oricare alta
persoana de pe teritoriul lor; vor coopera deplin, in conformitate cu dreptul
aplicabil, la orice investigatie internationala referitoare la bunurile sau
operatiunile financiare ale acestor persoane, entitati ori persoane actionand
in numele lor, inclusiv prin transmiterea de informatii de natura financiara;
b) sa instituie, in
conformitate cu art. 28 din regulamentul sau interior provizoriu, un comitet al
Consiliului de Securitate, format din toti membrii Consiliului, care va
indeplini atributiile descrise in anexa la aceasta rezolutie;
c) Comitetul si toate
masurile inca in vigoare mentionate la lit. a) se vor incheia cand acest
Comitet va raporta Consiliului de Securitate ca toate procedurile de
investigare si judiciare referitoare la acest act terorist au fost incheiate,
mai putin in situatia in care Consiliul de Securitate va decide altfel;
4. decide ca implicarea
oricarui stat in acest act terorist ar reprezenta o incalcare serioasa a
obligatiilor sale de a actiona in scopul prevenirii si abtinerii de la
sustinerea terorismului, in conformitate, in special, cu prevederile
rezolutiilor nr. 1.373 (2001) si 1.566 (2004), si ca va constitui o violare a
obligatiilor sale de a respecta suveranitatea si independenta politica a
Republicii Libaneze;
5. ia nota, de
asemenea, cu deosebita ingrijorare, de concluziile Comisiei ca, in timp ce
autoritatile din Republica Araba Siriana au cooperat formal, insa nu
substantial, cu Comisia, cativa oficiali din Republica Araba Siriana au
incercat sa induca in eroare Comisia prin furnizarea de informatii false sau
inexacte si hotaraste ca lipsa de cooperare constanta a Republicii Arabe
Siriene la investigatie ar reprezenta o violare serioasa a obligatiilor sale
derivand din rezolutiile relevante, inclusiv rezolutiile nr. 1.373 (2001),
1.566 (2004) si 1.595 (2005);
6. ia nota de
declaratiile recente ale Republicii Arabe Siriene, referitoare la intentia sa
actuala de a coopera cu Comisia, si asteapta ca Guvernul Republicii Arabe
Siriene sa respecte complet angajamentul asumat in prezent;
7. recunoscand faptul
ca asistenta continua din partea Comisiei pentru Republica Libaneza, in forma
solicitata de Guvernul acesteia in scrisoarea din 13 octombrie 2005, adresata
secretarului general, si recomandata de Comisie in raportul sau, ramane
necesara in scopul elucidarii depline a tuturor aspectelor acestei odioase
crime, permitand astfel ca toate persoanele implicate in planuirea,
sponsorizarea, organizarea si comiterea acestui act terorist, respectiv
complicii acestora, sa fie identificate si aduse in fata justitiei;
8. saluta in aceasta
privinta decizia secretarului general de a extinde mandatul Comisiei pana la
data de 15 decembrie 2005, in forma autorizata prin Rezolutia Consiliului de
Securitate nr. 1.595 (2005), si decide ca va extinde mandatul dincolo de acest
termen, daca acest fapt va fi recomandat de Comisie si solicitat de Guvernul
Republicii Libaneze;
9. lauda autoritatile
din Republica Libaneza pentru deciziile curajoase luate, referitoare la aceasta
investigatie, inclusiv la recomandarea Comisiei, in special arestarea si
inculparea fostilor oficiali din Republica Libaneza cu atributii in domeniul
securitatii, suspectati de implicare in acest caz, si incurajeaza autoritatile
din Republica Libaneza sa continue eforturile cu aceeasi hotarare in scopul
clarificarii tuturor aspectelor acestei crime;
10. sprijina
concluziile Comisiei referitoare la obligatia autoritatilor din Republica Araba
Siriana de a clarifica un numar considerabil de chestiuni care au ramas
nesolutionate;
11. decide, in acest
context, ca:
a) Republica Araba
Siriana trebuie sa ii retina pe acei oficiali sau indivizi suspectati de
Comisie de implicare in planuirea, sponsorizarea, organizarea sau comiterea
acestui act terorist si sa ii puna la dispozitia Comisiei;
b) Comisia va avea fata
de Republica Araba Siriana aceleasi drepturi si aceeasi autoritate mentionate
la paragraful 3 al Rezolutiei nr. 1.595 (2005) si Republica Araba Siriana
trebuie sa coopereze deplin si neconditionat cu Comisia in acest temei;
c) Comisia va avea
autoritatea sa determine locatia si modalitatile de intervievare a oficialilor
din Republica Araba Siriana si a persoanelor pe care le considera relevante;
12. insista ca
Republica Araba Siriana sa nu se amestece in afacerile interne ale Republicii
Libaneze, fie direct, fie indirect, sa se abtina de la orice tentativa de
destabilizare a Republicii Libaneze si sa respecte strict suveranitatea,
integritatea teritoriala, unitatea si independenta politica ale acestei tari;
13. solicita ca aceasta
Comisie sa raporteze Consiliului despre progresele inregistrate in cursul
investigatiei pana la 15 decembrie 2005, inclusiv asupra cooperarii dintre
Comisie si autoritatile din Republica Araba Siriana, sau inainte de aceasta
data, daca Comisia considera ca aceasta cooperare nu indeplineste criteriile
prevazute in rezolutie, astfel incat Consiliul sa poata lua in discutie actiuni
viitoare;
14. isi exprima
disponibilitatea de a avea in vedere orice cerere de asistenta din partea
Guvernului Republicii Libaneze in scopul de a se asigura ca toti cei
responsabili pentru aceasta crima sunt trasi la raspundere;
15. decide sa
urmareasca in continuare aceasta chestiune.
ANEXA 1
la Rezolutia nr.
1.636/2005
Atributiile Comitetului
instituit in conformitate cu paragraful 3 din rezolutie sunt urmatoarele:
1. sa tina evidenta
persoanelor desemnate de Comisie sau de Guvernul Republicii Libaneze, care fac
obiectul masurilor prevazute de paragraful 3 lit. a) din rezolutie, cu conditia
ca intr-un interval de doua zile lucratoare de la data primirii fiecarei
notificari sa nu existe nici o obiectie din partea vreunui membru al
Comitetului, in situatia contrara urmand sa aiba loc in decurs de 15 zile o
intrunire a Comitetului in scopul determinarii gradului de aplicabilitate a
masurilor prevazute in paragraful 3 lit. a);
2. sa aprobe exceptiile
de la masurile instituite prin paragraful 3 lit. a) din rezolutie, in baza
analizei fiecarui caz:
a) referitor la
restrictiile de calatorie, in cazul in care Comitetul stabileste ca o calatorie
este justificata de ratiuni umanitare ori de obligatii religioase sau in cazul
in care Comitetul considera ca o derogare ar favoriza indeplinirea obiectivelor
propuse de rezolutie;
b) referitor la
inghetarea fondurilor sau altor resurse economice, in cazul in care Comitetul
decide ca aceste exceptii sunt necesare pentru achitarea unor cheltuieli de
baza, inclusiv hrana, chirie sau plati lunare ale unor imprumuturi ipotecare,
medicamente sau tratamente medicale, impozite, prime de asigurari, facturi ale
unor servicii colective de distributie sau exclusiv pentru plata de onorarii in
suma rezonabila si rambursarea unor cheltuieli realizate pentru plata
serviciilor unor juristi la care s-a apelat, plati sau comisioane legate de
mentinerea depozitelor fondurilor blocate, altor bunuri financiare ori resurse
economice;
3. sa inregistreze
indepartarea din liste a unei persoane care face obiectul masurilor mentionate
in paragraful 3 lit. a) din rezolutie dupa notificarea de catre Comisie sau de
catre Guvernul Republicii Libaneze a faptului ca persoana respectiva nu mai
este suspectata de implicare in acest act terorist, cu conditia ca in termen de
doua zile lucratoare de la data primirii acestei desemnari sa nu existe nici o
obiectie din partea vreunui membru al Comitetului, in situatia contrara urmand
ca acesta sa se intruneasca in termen de 15 zile pentru a decide asupra
indepartarii din liste a persoanei care face obiectul masurilor mentionate in
paragraful 3 lit. a) din rezolutie;
4. sa informeze toate
statele membre asupra persoanelor care fac obiectul masurilor prevazute in
paragraful 3 lit. a) din rezolutie.