ORDIN Nr. 5908
din 12 noiembrie 2008
privind aprobarea Programei
la disciplina Limba si literatura romana si universala pentru copii si metodica
predarii activitatilor de limba romana - educatoare in gradinitele de copii cu
predare in limbile minoritatilor, pentru Concursul national unic pentru
ocuparea posturilor didactice declarate vacante in invatamantul preuniversitar,
si a Programei la disciplina Limba si literatura romana si universala pentru
copii si metodica predarii limbii si literaturii romane la clasele cu predare
in limbile minoritatilor- institutori/invatatori, pentru Concursul national
unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante in invatamantul
preuniversitar
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 823 din 8 decembrie 2008
In conformitate cu prevederile
Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare,
în baza prevederilor art. 9 alin. (2) şi art. 10 alin.
(3) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Programa la disciplina Limba şi
literatura română şi universală pentru copii şi metodica predării activităţilor
de limba română - educatoare în grădiniţele de copii cu predare în limbile
minorităţilor, pentru Concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor
didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar, cuprinsă în anexa
nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Se aprobă Programa la disciplina Limba şi
literatura română şi universală pentru copii şi metodica predării limbii şi
literaturii române la clasele cu predare în limbile minorităţilor -
institutori/învăţători, pentru Concursul naţional unic pentru ocuparea
posturilor didactice declarate vacante în învăţământul
preuniversitar, cuprinsă în anexa nr. 2, care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Programele aprobate prin prezentul ordin se
aplică începând cu anul calendaristic 2009.
Art. 4. - Direcţia generală management învăţământ
preuniversitar, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor şi
relaţia cu parlamentul, Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în
Invăţământul Preuniversitar, inspectoratele şcolare, unităţile de învăţământ
preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Anton Anton
ANEXA Nr. 1
MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI TINERETULUI
PROGRAMA
la disciplina Limba şi literatura română şi
universală pentru copii şi metodica predării activităţilor de limba română - educatoare în
grădiniţele de copii cu predare în limbile minorităţilor, pentru Concursul naţional unic
pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar
LIMBAŞI LITERATURA ROMÂNĂ
Competenţe specifice:
- utilizarea corectă a limbii române în receptarea şi
producerea mesajelor scrise;
- folosirea instrumentelor de abordare a diferitelor
texte literare şi nonliterare, accesibile copiilor de grădiniţă;
- aplicarea conceptelor operaţionale în activitatea de
interpretare a textelor;
- argumentarea în scris a opiniilor personale;
- cunoaşterea şi aplicarea cunoştinţelor de fonetică,
lexic şi gramatică în construcţia propriul mesaj (oral şi scris) şi în educarea
comunicării copiilor de vârstă preşcolară;
- asigurarea continuităţii şi complementarităţii între
diferitele activităţi din grădiniţă, de educare a limbajului;
- asigurarea continuităţii între diferitele activităţi
din grădiniţă, în scopul educării limbajului copiilor preşcolari;
- adaptarea comunicării educatoarei la
particularităţile individuale şi de vârstă ale copiilor preşcolari;
- relevarea valorilor morale şi estetice ale textului,
în funcţie de specificul de vârstă al copiilor preşcolari;
- actualizarea şi aprofundarea cunoştinţelor de
literatură pentru copii, limba română şi metodică;
- dezvoltarea competenţelor referitoare la aplicarea
curriculumului, a strategiilor didactice şi a evaluării performanţelor de
învăţare;
- dezvoltarea competenţelor
pentru realizarea abordării eficiente a conţinuturilor învăţării;
- utilizarea tehnicilor de activitate intelectuală;
- consolidarea capacităţii de a aplica cunoştinţele de
didactică a specialităţii în activitatea practică;
- abordarea textului literar
prin metode care să faciliteze înţelegerea lui de către copiii de vârstă
preşcolară;
- conturarea unor modele de exprimare şi a unor atitudini
care înlesnesc comunicarea;
- cunoaşterea modalităţilor de învăţare şi exersare a
ascultării active de către preşcolari;
- avansarea în practica educaţională a unor forme şi
metode noi;
- consolidarea capacităţii de a proiecta în mod
corespunzător activităţile de educare a limbajului.
Literatură română şi universală pentru copii
- Conceptul de literatură
pentru copii
- Specii literare accesibile copiilor din învăţământul
preşcolar
- Cântecul de leagăn
- Ghicitori
- Folclorul copiilor
- Basmul fantastic. Trăsături. Compoziţie. Personaje
(la alegere, un basm popular sau cult)
- Mihai Eminescu - Somnoroase
păsărele
- Elena Farago - Căţeluşul
şchiop, Gândăcelul, Pedeapsa mâţei
- George Coşbuc - Povestea gâştelor
- George Topîrceanu - Balada unui greier mic
- Otilia Cazimir - De pe-o
„bună dimineaţă", Gospodina, Uite, vine Moş Crăciun, Un cămin de păsărele
- Tudor Arghezi - O furnică,
Zdreanţă
- Ion Creangă - Punguţa cu doi bani, Capra cu trei
iezi, Fata babei şi fata moşneagului
- H. Cr. Andersen - Degeţica
- Fraţii Grimm - Scufiţa Roşie, Vulpea şi pisica
- Emil Gârleanu - Fricosul,
Căprioara, Când stăpânul nu-i acasă
- Călin Gruia - Ciuboţelele ogarului
Bibliografie:
1. Cândroveanu, Hristu: Literatura
română pentru copii. Scriitori contemporani, Bucureşti,
Editura Albatros, 1988.
2. Goia, Vistian: Literatura
pentru copii şi tineret. Modele formative, Napoca Star, Cluj-Napoca, 2000; Literatura
pentru copii şi tineret - pentru institutori, învăţători şi educatoare, Dacia Educaţional, Cluj-Napoca, 2003.
3. Negrilă, Iulian: Literatura
pentru copii, Editura Multimedia, Arad, 1996.
Concepte operaţionale: acţiune, autor, basm popular/cult,
momentele subiectului, final, gen literar, imagine artistică, legendă populară/cultă,
moduri de expunere (naraţiune, monolog, dialog, descriere), personaj literar,
temă, titlu, versificaţie (strofă, vers, rimă).
Limba română
- Sunet. Literă. Diftongi. Triftongi
- Fondul principal de cuvinte - masa vocabularului
- Relaţii semantice: polisemia, omonimia, antonimia
- Câmpul lexical şi câmpul semantic
- Flexiunea numelui (declinare) şi a verbului
(conjugare)
- Substantivul. Clasificare.
Locuţiuni substantivale
- Articolul. Clasificare
- Adjectivul. Gradele de intensitate (de comparaţie)
- Pronumele şi adjectivul pronominal. Clasificare
- Numeralul. Clasificare
- Verbul. Verbe predicative şi nepredicative
(copulative şi auxiliare). Locuţiuni verbale
- Adverbul. Clasificare. Locuţiuni adverbiale
- Prepoziţia. Locuţiuni prepoziţionale. Regimul cazual
al prepoziţiilor
- Conjuncţia. Clasificare. Locuţiuni conjuncţionale
- Interjecţia
- Cuvinte coordonate, cuvânt regent, cuvânt subordonat
- Fraza, propoziţie principală, propoziţie
principală independentă, propoziţie regentă, propoziţie secundară
(subordonată), propoziţii coordonate
- Predicatul verbal şi predicatul nominal. Acordul
predicatului cu subiectul (acordul în persoană, acordul în număr, acordul în
gen, acordul după înţeles, acordul prin atracţie)
- Subiectul
- Atributul. Termeni regenţi
- Complementul. Termeni regenţi
Bibliografie:
1. Academia Română, Institutul de Lingvistică „Iorgu
Iordan - Al. Rosetti": DOOM Dicţionarul ortografic, ortoepic şi
morfologic al limbii române, Ediţia a II-a revăzută şi adăugită, Univers
Enciclopedic, Bucureşti, 2005, p. XXVI-XXVIII, XXXVI-XLIV.
2. Academia Română, Institutul de Lingvistică „Iorgu
Iordan - Al. Rosetti": Gramatica limbii române,
vol. II. Enunţul, Editura Academiei Române, Bucureşti, 2005, p. 16-22, 24.
3. Avram, Mioara: Gramatica
pentru toţi, Editura Humanitas, Bucureşti, 1997
(secvenţele corespunzătoare subiectelor propuse)
4. Sinteze de limba română. Ediţia a treia revăzută şi din nou îmbogăţită (coordonator Theodor
Hristea), Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1984 (secvenţele
corespunzătoare subiectelor propuse)
Metodica predării activităţilor de limba română
1. Clasificarea şi structura activităţilor de joc didactic
2. Povestirile copiilor (repovestirile şi povestirile
create de copii). Metodica desfăşurării lor
3. Memorizările. Clasificare. Structură
4. Structura activităţii de lectură după imagini.
Valori formative
5. Convorbirea. Tematică. Structură
6. Jocuri de creaţie, cu subiecte din poveşti şi
basme, din spectacole sau emisiuni televizate
Bibliografie:
1. Dumitrana, Magdalena: Educarea
limbajului în învăţământul preşcolar, vol. I şi II, Editura
Compania, Bucureşti, 1999,2001.
2. Mitu, Florica: Metodica
activităţilor de educare a limbajului, Editura Pro
Humanitas, Bucureşti, 2000.
ANEXA Nr. 2
MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI TINERETULUI
PROGRAMA
la disciplina Limba şi literatura română şi
universală pentru copii şi metodica predării limbii şi literaturii române la clasele cu predare în limbile
minorităţilor - institutori/învăţători, pentru Concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor
didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar
LIMBA ŞI LITERATURA ROMANA
Competenţe specifice:
- utilizarea corectă a limbii române în receptarea şi
producerea mesajelor scrise;
- utilizarea registrelor stilistice diferite, în
funcţie de contextul comunicaţional;
- folosirea instrumentelor de interpretare şi analiză
stilistică a diferitelor texte literare şi nonliterare, accesibile elevilor de
ciclu primar;
- aplicarea conceptelor operaţionale în activitatea de
interpretare a textelor;
- argumentarea în scris a opiniilor personale;
- cunoaşterea şi aplicarea cunoştinţelor de fonetică,
lexic şi gramatică în construcţia propriului mesaj (oral şi scris) şi în
educarea comunicării elevilor de ciclu primar;
- relevarea valorilor morale şi estetice ale textului,
în funcţie de specificul de vârstă al elevilor;
- actualizarea şi aprofundarea cunoştinţelor de
literatură pentru copii, limba română şi metodică;
- utilizarea tehnicilor de activitate intelectuală;
- consolidarea capacităţii de a aplica cunoştinţele de
didactică a specialităţii în activitatea practică şi a capacităţii de
operaţionalizare a obiectivelor;
- integrarea în activitatea didactică a tipurilor
diferite de lecţii;
- cunoaşterea şi respectarea evenimentelor instruirii
şi adecvarea lor la specificul predării limbii române în ciclul primar;
- consolidarea capacităţii de a dezvolta competenţele
de comunicare orală şi scrisă a elevilor din ciclul primar şi de a-i
familiariza cu texte - literare si nonliterare - accesibile vârstei lor;
- consolidarea abilităţii de a selecta cele mai
eficiente metode, în vederea dezvoltării capacităţii elevilor în ceea ce
priveşte: receptarea mesajului oral, exprimarea mesajului oral, receptarea
mesajului scris, exprimarea mesajului scris;
- utilizarea creatoare a metodelor de învăţământ în
cadrul predării limbii române.
Literatura română şi universală pentru copii
- Conceptul de literatură pentru copii
- Specii literare
- Basmul popular şi basmul cult:
- Petre Ispirescu - un basm la alegere
- Ion Creangă - Povestea lui
Harap-Alb
- Fraţii Grimm - un basm la alegere
- H. Cr. Andersen - un basm la alegere.
- Legenda. Caracteristici (câte un text pentru legenda
istorică)
- Rudyard Kipling - Cărţile
junglei
- Folclorul copiilor
- Ghicitori
- Proverbe
- Vasile Alecsandri - Pasteluri
- Anton Pann - Năzdrăvăniile
lui Nastratin Hogea
- Ana Blandiana - Intâmplări
din grădina mea (sau Alte
întâmplări din grădina mea)
- Fabula (La Fontaine - o fabulă la alegere, G. Topîrceanu,
Bivolul şi coţofana)
- Ion Creangă - Amintiri din copilărie (părţile I şi II)
- Emil Gârleanu - Din lumea
celor care nu cuvântă
- Mihail Sadoveanu - Stigletele,
Dumbrava minunată, La Mestecănei
- Marin Sorescu - Unde fugim
de-acasă?
Bibliografie
1. Cândroveanu, Hristu: Literatura
română pentru copii. Scriitori contemporani, Bucureşti,
Editura Albatros, 1988.
2. Goia, Vistian: Literatura pentru copii şi tineret. Modele formative, Napoca Star, Cluj-Napoca, 2000; Literatura
pentru copii şi tineret - pentru institutori, învăţători şi educatoare, Dacia Educaţional, Cluj-Napoca, 2003.
3. Negrilă, Iulian: Literatura
pentru copii, Editura Multimedia, Arad, 1996.
Concepte operaţionale: acţiune,
antiteză, autor, basm popular/cult, comparaţie, ficţiune, final, gen literar,
hiperbolă, imagine artistică, legendă populară/cultă, moduri de expunere
(naraţiune, monolog, dialog, descriere), momentele subiectului, narator,
personaj literar, personificare, repetiţie, temă, titlu, versificaţie (strofă,
vers, rimă)
Limba română
- Stilurile funcţionale ale limbii române
- Sunet, fonem, silabă; despărţirea cuvintelor în
silabe
- Literele. Alfabetul limbii române
- Semnele ortografice
(apostroful, bara oblică, cratima, linia de pauză, punctul, virgula)
- Principiile ortografiei limbii române
- Fondul principal de cuvinte - masa vocabularului
- Relaţii semantice: polisemia, sinonimia, omonimia,
antonimia
- Câmpul lexical şi câmpul
semantic
- Unităţile frazeologice
- Flexiunea numelui (declinare) şi a verbului
(conjugare)
- Substantivul. Clasificare. Locuţiuni substantivale
- Articolul. Clasificare
- Adjectivul. Gradele de intensitate (de comparaţie)
- Pronumele şi adjectivul
pronominal. Clasificare
- Numeralul. Clasificare
- Verbul. Verbe predicative şi nepredicative (copulative
şi auxiliare). Locuţiuni verbale
- Adverbul. Clasificare. Locuţiuni adverbiale
- Prepoziţia. Locuţiuni prepoziţionale. Regimul cazual
al prepoziţiilor
- Conjuncţia. Clasificare
- Interjecţia
- Cuvinte coordonate, cuvânt regent, cuvânt subordonat
- Fraza, propoziţie principală, propoziţie
principală independentă, propoziţie regentă, propoziţie secundară
(subordonată), propoziţii coordonate
- Predicatul verbal şi
predicatul nominal. Acordul predicatului cu subiectul (acordul în persoană,
acordul în număr, acordul în gen, acordul după înţeles, acordul prin atracţie)
- Subiectul
- Atributul. Termeni regenţi
- Complementul. Termeni regenţi
Bibliografie
1. Academia Română, Institutul de Lingvistică „Iorgu
Iordan - Al. Rosetti": DOOM Dicţionarul ortografic, ortoepic şi
morfologic al limbii române, ediţia a ll-a revăzută si adăugită, Univers Enciclopedic,
Bucureşti, 2005, p. XXVI-XXVIII, XXXVI-XLIV.
2. Academia Română, Institutul de Lingvistică „Iorgu
Iordan - Al. Rosetti": Gramatica limbii române,
vol. II. Enunţul, Editura Academiei Române, Bucureşti, 2005, p. 16-22, 24.
3. Avram, Mioara: Gramatica
pentru toţi, Editura Humanitas, Bucureşti, 1997
(secvenţele corespunzătoare subiectelor propuse)
4. Sinteze de limba română, ediţia a treia revăzută şi din nou îmbogăţită (Coordonator Theodor
Hristea), Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1984 (secvenţele
corespunzătoare subiectelor propuse)
Metodica predării
limbii române în învăţământul primar
- Conceptul de curriculum şcolar
- Strategii didactice în predarea-învăţarea limbii şi
literaturii române în ciclul primar
a) Citirea în ciclul primar
- lectura explicativă
- lectura explicativă în analiza textelor narative
- interpretarea textelor cu conţinut istoric şi
ştiinţific
- interpretarea poeziilor lirice
- interpretarea textelor de proză lirică
b) Comunicarea în ciclul primar
- comunicarea ca parte integrantă a predării limbii
române
- tipuri de exerciţii
c) Rolul, locul şi semnificaţia compunerilor ca
activitate şcolară
- structura compunerilor, logistica lor
- activitatea independentă a elevilor în realizarea
diferitelor tipuri de compuneri
- rezumatul
- compunerile-corespondenţă
d) Predarea - însuşirea
vocabularului
- relaţii de sinonimie, omonimie, antonimie
- câmpul semantic şi câmpul lexical
e) Insuşirea normelor limbii literare în ciclul primar
f) Formarea deprinderilor de utilizare corectă a
regulilor de ortografie şi de punctuaţie
- tipuri de exerciţii
g) Lectura
- etapele lecţiei de lectură
- forme de desfăşurare a lecţiei de lectură
h) Categorii de texte utilizate în ciclul primar: texte
literare; texte nonliterare utilitare (anunţul, ştirea, afişul); texte
nonliterare distractive
i) Dezvoltarea creativităţii
elevilor prin orele de limba română (metode şi procedee utilizate, tipuri de
activităţi, forme de activitate, motivarea elevilor)
j) Evaluarea (metode şi instrumente de evaluare,
tipologia itemilor)
k) Proiectarea activităţii didactice la limba română
(planificare anuală, semestrială, pe unităţi de învăţare, proiectul de lecţie)
Bibliografie:
- Crăciun, Corneliu: Metodica predării limbii
române în învăţământul primar, ediţia a IV-a revăzută şi adăugită, Editura
Emia, Deva, 2007.
- Landsheere, Viviane De, Landsheere, Gilbert: Definirea obiectivelor educaţiei. Traducere
de Constantin Urmă, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1979.
- Nuţă, Silvia: Metodica predării limbii române în
clasele primare, vol. I-II, Aramis, 2000.
- Şerdean, I.: Didactica limbii române în şcoala primară, Editura Teora, Bucureşti, 1998; Didactica limbii şi literaturii
române în învăţământul primar, Corint, Bucureşti, 2005.