Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 61 din 24 aprilie 2000

pentru aplicarea Acordului dintre statele parti la Tratatul Atlanticului de Nord si celelalte state participante la Parteneriatul pentru Pace cu privire la statutul fortelor lor, incheiat la Bruxelles la 19 iunie 1995

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 185 din 28 aprilie 2000


SmartCity3


    Romania, ca stat parte la Acordul dintre statele parti la Tratatul Atlanticului de Nord si celelalte state participante la Parteneriatul pentru Pace cu privire la statutul fortelor lor, incheiat la Bruxelles la 19 iunie 1995 si ratificat prin Legea nr. 23/1996, denumit in continuare acord, considera ca in aceasta calitate urmeaza sa aplice prevederile Acordului dintre statele parti la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul fortelor lor, adoptat la Londra la 19 iunie 1951, denumit in continuare NATO - SOFA, ca si cum ar fi parte la NATO - SOFA, cu exceptiile prevazute in acord.
    Avand in vedere necesitatea si importanta constituirii cadrului juridic pentru reglementarea statutului fortelor statelor parti la NATO - SOFA sau la acord, atunci cand astfel de forte sunt trimise si primite, pe baza unor intelegeri separate, pe teritoriul Romaniei,

    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    In sensul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:
    1. forta inseamna personalul care apartine trupelor de uscat, de marina si de aviatie ale uneia dintre partile contractante la NATO - SOFA sau la acord, aflate pe teritoriul Romaniei pentru indeplinirea unor misiuni oficiale, cu exceptia cazurilor in care se convine in mod expres ca anumite persoane, unitati sau formatiuni sa fie altfel considerate;
    2. componenta civila inseamna personalul civil care insoteste personalul militar al unei parti contractante la NATO - SOFA sau la acord, pe teritoriul Romaniei, fiind angajat al fortelor armate ale acestei parti contractante; in aceasta categorie nu intra persoanele fara cetatenie, cetatenii unui alt stat care nu este parte la NATO - SOFA sau la acord, precum si cetatenii romani sau rezidenti permanenti in Romania;
    3. membru de familie inseamna sotul/sotia unui membru al fortei sau al componentei civile ori copiii aflati in intretinerea acestuia/acesteia;
    4. stat trimitator inseamna partea contractanta la NATO - SOFA sau la acord, careia ii apartine forta sau componenta civila trimisa sa stationeze ori sa tranziteze teritoriul Romaniei;
    5. autoritati militare ale statului trimitator inseamna acele autoritati investite cu atributii de comanda si de aplicare a legislatiei acestui stat cu privire la membrii fortei sale sau ai componentei civile;
    6. personal al statului trimitator inseamna membrii fortei, ai componentei civile, precum si membrii lor de familie.
    Art. 2
    Forta, componenta civila si membrii de familie ai acestora au obligatia sa respecte legile romane si sa se abtina de la orice activitate neconforma cu prevederile si cu spiritul NATO - SOFA sau ale acordului, urmarind in special neimplicarea in orice activitate politica pe teritoriul Romaniei.
    Art. 3
    In vederea stabilirii conditiilor concrete de desfasurare a operatiunilor pentru care sunt trimise si primite pe teritoriul Romaniei forte ale statelor membre NATO sau ale statelor participante la Parteneriatul pentru Pace, Guvernul Romaniei, prin Ministerul Apararii Nationale, va negocia si va incheia acorduri separate cu partile implicate in operatiunile respective.

    CAP. 2
    Conditii referitoare la intrarea sau la iesirea din Romania a personalului statului trimitator

    Art. 4
    (1) La intrarea sau la iesirea din Romania forta sau membrii acesteia apartinand statului trimitator, respectand prevederile alin. (3) si (4) ale acestui articol si conformandu-se formalitatilor stabilite de statul roman, vor fi scutiti de viza de intrare sau de iesire.
    (2) Vor face exceptie de la controlul de frontiera unitatile si subunitatile constituite ale statului trimitator si mijloacele lor de transport, care vor fi comunicate in scris structurilor competente din Ministerul de Interne si Directiei Generale a Vamilor de Ministerul Apararii Nationale, cu cel putin 3 zile inaintea sosirii.
    (3) Membrii fortei pot trece frontiera pe baza urmatoarelor documente:
    a) actul de identitate personal, emis de statul trimitator, prevazut cu fotografie si cu rubrici in care sa se mentioneze numele si prenumele, data nasterii, gradul, numarul (daca este cazul), arma;
    b) ordinul de deplasare individual sau colectiv, redactat in limba statului trimitator si in limbile engleza si franceza, emis de institutia competenta a statului trimitator sau de Organizatia Tratatului Atlanticului de Nord, care sa certifice statutul persoanei sau al grupului, calitatea de membru al fortei militare, precum si deplasarea ordonata. Romania va putea pretinde, cu ocazia incheierii acordurilor speciale de trimitere-primire, ca ordinul de deplasare sa fie contrasemnat de ministrul apararii nationale.
    (4) Componenta civila si membrii de familie pot trece frontiera de stat a Romaniei pe baza de pasaport, cu precizarea calitatii acestora in documentele agreate.
    (5) Forta, componenta civila si membrii de familie, bunurile acestora, precum si mijloacele de transport vor intra in Romania prin punctele de control pentru trecerea frontierei, deschise traficului international.
    (6) Trecerea frontierei de stat a Romaniei se poate face si prin alte locuri, in conditii stabilite prin acorduri si intelegeri intre Romania si statele vecine, precum si prin aeroporturile care nu opereaza in trafic international, cu aprobarea Ministerului Transporturilor, Ministerului de Interne si a Ministerului Finantelor, solicitata de Ministerul Apararii Nationale cu 3 zile inaintea sosirii la punctul stabilit.
    Art. 5
    (1) Daca un membru al unei forte sau al unei componente civile paraseste serviciul statului trimitator si nu este repatriat, autoritatile militare ale statului trimitator vor informa imediat autoritatile romane, carora le vor da toate informatiile necesare. Autoritatile militare ale statului trimitator vor informa in mod similar autoritatile romane despre orice asemenea membru care a absentat nemotivat mai mult de 21 de zile.
    (2) Daca statul roman a cerut parasirea teritoriului sau de catre un membru al unei forte sau al unei componente civile ori a emis un ordin de expulzare impotriva unui fost membru al unei forte, al unei componente civile sau impotriva unui membru de familie, autoritatile militare ale statului trimitator au obligatia sa primeasca persoana in cauza pe propriul sau teritoriu sau sa o determine sa paraseasca teritoriul statului roman. Prevederile acestui alineat se vor aplica numai persoanelor care nu sunt cetateni romani si care au intrat in Romania ca membri ai unei forte ori ai unei componente civile sau in scopul de a dobandi aceasta calitate, precum si membrilor de familie ai unor asemenea persoane.
    Art. 6
    (1) Tinuta militara este obligatorie la trecerea unitatilor si subunitatilor peste frontiera de stat.
    (2) Pe timpul desfasurarii activitatilor in Romania membrii fortei statului trimitator pot purta si tinuta civila, in aceleasi conditii ca si militarii romani care participa la aceste activitati.
    Art. 7
    (1) Autovehiculele militare ale statului trimitator pot trece frontiera de stat pe drumurile publice, daca indeplinesc conditiile pentru a fi admise in circulatia internationala si daca conducatorii lor poseda permis de conducere national sau international, conform modelului stabilit de Conventia internationala asupra circulatiei rutiere.
    (2) Autovehiculele mentionate la alin. (1), al caror certificat de inmatriculare nu indeplineste conditiile prevazute de Conventia internationala asupra circulatiei rutiere, pot circula pe drumurile publice, daca acest certificat este vizat de Ministerul de Interne, la cererea Ministerului Apararii Nationale.
    (3) Autovehiculele mentionate la alin. (1) vor fi prevazute, pe langa numarul de inmatriculare, cu un semn distinctiv al apartenentei statale.
    Art. 8
    (1) Echipamentele, materialele, mijloacele de transport, precum si alte bunuri mobile necesare pentru uzul fortei si al componentei civile sunt scutite de taxe vamale.
    (2) Pentru produsele importate in regim temporar si care nu mai sunt exportate din Romania vor fi depuse documentele pentru trecerea acestora la regimul de import definitiv.
    (3) Orice alte bunuri, in afara celor destinate uzului exclusiv al fortei si al componentei civile, sunt supuse regimului vamal aplicabil persoanelor fizice, atat la introducerea, cat si la scoaterea acestora din tara.
    (4) Sub rezerva derogarilor exprese prevazute in prezenta lege, operatiunile de vamuire a membrilor fortei, ai componentei civile si a membrilor lor de familie vor fi efectuate la unitatile vamale de interior cele mai apropiate de locul de dislocare a fortei, bunurile in cauza circuland in tranzit, sub supraveghere vamala.
    Art. 9
    Documentele oficiale continute in plicuri sigilate nu sunt supuse controlului vamal, daca cei care le transporta au un ordin individual de deplasare, eliberat in conditiile mentionate la art. 4 alin. (3) lit. b). In ordinul de deplasare se vor preciza numarul plicurilor si faptul ca acestea contin numai documente oficiale.

    CAP. 3
    Stationarea personalului statului trimitator pe teritoriul Romaniei

    Art. 10
    Membrii fortei pot detine, purta si folosi, in conditiile legii, arme militare, pistoale sau revolvere si munitia corespunzatoare pe timpul sederii lor in Romania, cu avizul organelor competente, la solicitarea Ministerului Apararii Nationale, si, de asemenea, pot purta si folosi, in conditiile legii, armele militare primite in dar sau ca recompensa.
    Art. 11
    Perimetrele, cladirile, elementele de infrastructura puse la dispozitia fortei, asistenta cu privire la transferul de personal, echipament si materiale, la stationare si aprovizionare, precum si la alte servicii de ordin general vor fi specificate in acordul tehnic al fiecarei activitati operationale, prin grija Ministerului Apararii Nationale.
    Art. 12
    (1) In cazul folosirii de catre forta a unor baze, porturi, aeroporturi, precum si a altor structuri permanente, vor fi incheiate contracte care vor cuprinde mentiuni referitoare la unitatea gazduita, nationalitatea si denumirea, baza de plecare, numarul militarilor (pe grade) si numarul civililor, numarul si tipul vehiculelor de lupta, precum si al celor pentru logistica si transport, numarul sistemelor de armament (inclusiv artilerie, cu specificarea calibrului), numarul armelor individuale, al armamentelor deservite de echipaje si, de asemenea, intreaga cantitate de munitie (cu specificarea tipului si a calibrului) de care dispune unitatea.
    (2) In contracte se vor mentiona toate spatiile si unitatile puse la dispozitie fortei, cu specificarea celor destinate birourilor, cazarii, magaziilor de echipament, depozitelor de munitie, parcarii autovehiculelor, instalarii corturilor sau a containerelor si altor servicii conexe.
    (3) Costurile de folosinta, operationale si de intretinere a structurilor nationale romane, puse la dispozitie in baza contractelor incheiate in acest scop, vor fi achitate de autoritatile militare ale statului trimitator pentru intreaga durata a operatiunii.
    (4) In cadrul activitatilor specifice forta va folosi poligoane si amenajari din dotarea Ministerului Apararii Nationale, precum si, daca este cazul, terenuri, aeroporturi, porturi, alte spatii si bunuri imobiliare stabilite, in conditiile legii, in baza unor contracte incheiate cu autoritatile administratiei publice sau cu alte persoane juridice ori cu persoane fizice, dupa caz.
    Art. 13
    Autoritatile administratiei publice competente si conducatorii agentilor economici si ai institutiilor publice, carora le revin atributii in legatura cu activitatile prevazute la art. 11 si 12, vor fi informate, cu cel putin doua luni inainte de inceperea acestor activitati, cu toate datele si lamuririle necesare, prin grija Ministerului Apararii Nationale.
    Art. 14
    (1) Pentru toate cheltuielile contractate de forta plata se va efectua, conform prevederilor legale in vigoare, in moneda nationala, de regula inainte de parasirea teritoriului, la cursul de schimb din momentul respectiv.
    (2) Modalitatea efectuarii unor plati ulterioare va fi prevazuta atat in continutul memorandumului de intelegere, cat si in acordul tehnic, cu toate datele necesare pentru recuperarea in timp util a sumelor restante.
    (3) Operatiunile de schimb valutar, precum si nivelul sumelor in valuta si in lei ce pot fi introduse sau scoase din tara sunt supuse reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei.
    Art. 15
    (1) Furnizarea de bunuri, servicii sau de materiale consumabile de catre persoane fizice si juridice se va realiza, fara a se influenta piata locala, in baza unor contracte semnate de autoritatile militare ale statului trimitator, iar platile se vor face direct la furnizor.
    (2) Procedurile de selectionare a ofertantilor sunt de competenta autoritatilor militare ale statului trimitator, dar acestea pot solicita si asistenta din partea unor agentii specializate romane.
    (3) Neintelegerile precontractuale aparute in legatura cu procedura licitatiei si a selectiei ofertei de pret, precum si litigiile in legatura cu executarea contractelor se vor rezolva conform legislatiei romane.
    (4) Procurarea pe plan local de catre membrii statului trimitator a bunurilor necesare consumului propriu se va face in conditii similare celor ale cetatenilor statului roman.
    Art. 16
    Bunurile prevazute la art. 8 alin. (2) sunt supuse procedurilor prevazute de Codul vamal al Romaniei pentru regimul vamal suspensiv de admitere temporara, in limitele stabilite prin hotarare a Guvernului.
    Art. 17
    (1) Vehiculele care apartin unei forte sau componente civile sunt scutite de taxele datorate pentru folosirea drumurilor publice.
    (2) Livrarile de carburanti si lubrifianti, efectuate in tara pentru asigurarea functionarii autovehiculelor, aeronavelor si navelor care apartin fortei si sunt folosite in scopul indeplinirii misiunilor oficiale, sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata, cu exercitarea dreptului de deducere a taxei aferente cumpararilor de bunuri si servicii destinate realizarii acestor produse.
    Art. 18
    Un membru al unei forte sau al unei componente civile, cu ocazia primei sosiri in misiune sau cu ocazia primei sosiri a unui membru de familie al sau, poate importa efectele personale si mobilierul necesar, cu scutire de taxe vamale, pe durata misiunii.
    Art. 19
    (1) Membrii fortei sau ai componentei civile pot importa temporar, cu scutire de taxe vamale, autovehicule pentru folosinta personala sau a membrilor lor de familie, fara drept de inchiriere sau de instrainare.
    (2) Pentru autovehiculele prevazute la alin. (1) nu se acorda scutiri de la taxele percepute pentru folosirea drumurilor publice.
    Art. 20
    Importurile facute de autoritatile militare ale statului trimitator pentru alte scopuri decat cele destinate folosintei exclusive a fortei sau a componentei civile, precum si importurile, altele decat cele prevazute la art. 18 si 19, efectuate de membrii unei forte sau ai unei componente civile, nu sunt indreptatite la nici un fel de scutire de taxe sau la alte facilitati.
    Art. 21
    (1) Bunurile importate cu scutire de taxe vamale, in aplicarea dispozitiilor art. 16, 18 si 19:
    a) pot fi reexportate in mod liber, cu conditia ca, in ceea ce priveste bunurile importate potrivit art. 16, sa fie remis biroului vamal un certificat-inventar, eliberat in conformitate cu prevederile prezentului articol. Serviciul vamal isi mentine totusi dreptul de a verifica daca aceste bunuri reexportate sunt cele descrise in certificatul-inventar si daca acestea au fost intr-adevar importate in conditiile prevazute la art. 16, 18 si 19, dupa caz;
    b) nu pot fi, de regula, instrainate in Romania prin vanzare sau prin donatie. Prin exceptie, o asemenea instrainare poate fi autorizata in conditiile stabilite de autoritatile competente ale statului roman cu privire la plata taxelor vamale si a impozitelor, indeplinirea cerintelor specifice activitatii de comert exterior si de schimb valutar.
    (2) Bunurile dobandite in Romania vor fi exportate numai in conformitate cu reglementarile in vigoare ale statului roman.
    Art. 22
    Operatiunile de import temporar pentru produsele strategice, precum si pentru articolele si tehnologiile supuse controlului destinatiei finale se vor efectua cu avizul autoritatii competente romane.
    Art. 23
    Personalul statului trimitator va putea utiliza, in conditiile legii, spectrul electromagnetic, mijloacele si instalatiile proprii de comunicare, precum si serviciile interne de posta si telecomunicatii, in baza solicitarilor Ministerului Apararii Nationale, adresate autoritatii competente romane.
    Art. 24
    Personalul statului trimitator poate beneficia de serviciile de turism, in conditii similare celor ale cetatenilor romani.
    Art. 25
    (1) Personalul fortei, al componentei civile, precum si membrii lor de familie pot obtine asistenta medicala in aceleasi conditii ca si personalul Ministerului Apararii Nationale.
    (2) Structurile locale din sistemul Ministerului Sanatatii vor coopera cu autoritatile militare romane si ale statului trimitator in vederea asigurarii asistentei medicale, sprijinindu-se reciproc in probleme de sanatate, in special in ceea ce priveste controlul bolilor transmisibile, conform conventiilor internationale.
    Art. 26
    (1) In cazul in care stabilirea unor impozite in statul roman depinde de resedinta sau de domiciliul contribuabilului, perioada in care un membru al fortei sau al componentei civile se afla pe teritoriul Romaniei nu va fi considerata, pentru stabilirea impozitului respectiv, ca perioada de resedinta sau ca antrenand o schimbare a resedintei ori a domiciliului.
    (2) Pe durata sederii in Romania salariile si indemnizatiile platite membrilor fortei si ai componentei civile de catre statul trimitator sunt scutite de plata impozitelor.
    Art. 27
    Activitatile generatoare de profit pot fi desfasurate in Romania de catre membrii fortei, ai componentei civile sau de membrii de familie ai acestora numai dupa obtinerea aprobarilor legale, urmand sa fie supuse regimului de impozitare aplicabil in Romania.
    Art. 28
    Ministerul Apararii Nationale va pune la dispozitie Ministerului de Interne, pe baza unui document bilateral, datele referitoare la personalul statului trimitator, pentru ca acesta sa poata lua masurile necesare, atat pe timpul deplasarii, cat si in zona de dislocare a personalului respectiv, pentru a asigura securitatea circulatiei, protectia adecvata a tehnicii militare, echipamentului, proprietatii, precum si a documentelor si informatiilor personalului statului trimitator.
    Art. 29
    (1) In scopul prevenirii infractiunilor la regimul vamal si fiscal autoritatile romane si autoritatile militare ale statului trimitator isi vor acorda reciproc asistenta in efectuarea anchetelor si in strangerea probelor.
    (2) Autoritatile militare ale statului trimitator vor acorda tot sprijinul pentru a asigura ca bunurile susceptibile de a fi confiscate de autoritatile vamale sau fiscale romane ori in numele acestor autoritati sa fie puse la dispozitie autoritatilor respective.
    (3) Autoritatile fortei vor acorda tot sprijinul pentru a asigura plata taxelor vamale, a impozitelor si a penalitatilor datorate de membrii fortei sau ai componentei civile ori de membrii lor de familie.
    (4) Vehiculele oficiale si obiectele care apartin fortei sau componentei civile, dar nu unui membru al unei asemenea forte sau componente civile, retinute de autoritatile romane in legatura cu o incalcare a legilor sau reglementarilor vamale ori fiscale, vor fi restituite autoritatilor respectivei forte.

    CAP. 4
    Folosirea fortei de munca locale

    Art. 30
    (1) Forta poate angaja in serviciul sau personal din randul populatiei civile locale, prin oficiile teritoriale ale fortei de munca, prin incheierea unor contracte de munca pe durata determinata sau a unor conventii civile.
    (2) Conditiile de angajare, de munca si de protectie sociala, respectiv salariile si drepturile conexe in conditiile de protectie a muncii, asigurarilor sociale si de protectie a somerilor, precum si obligatiile pentru constituirea fondului de asigurari sociale, de pensii si ajutor de somaj vor fi stabilite in conformitate cu legislatia romana in vigoare.
    (3) Forta este obligata la plata asigurarilor sociale ale personalului angajat, a contributiilor privind asigurarea medicala datorata institutiilor de resort locale si a sumelor datorate la buget pentru impozite pe salarii.
    Art. 31
    Obligatiile ce deriva in urma angajarii unei forte de munca civile din Romania, pentru autoritatile militare ale statului trimitator, sunt:
    a) sa se asigure ca instalatiile militare, constructiile, echipamentele tehnice si tehnologiile in care sau cu care isi va desfasura activitatea personalul angajat nu il expun pe acesta la risc de accidentare sau intoxicare acuta profesionala;
    b) sa stabileasca atributiile si raspunderile ce revin angajatilor in domeniul protectiei muncii, corespunzator functiilor pe care urmeaza sa le exercite;
    c) sa angajeze numai persoane care, in urma controlului medical si a verificarii aptitudinilor psihoprofesionale, corespund sarcinii de munca pe care urmeaza sa o exercite;
    d) sa asigure pe cheltuiala proprie mijloace individuale si/sau colective de lucru si protectie, corespunzator riscurilor activitatii prestate, conform Normativului republican-cadru de acordare a echipamentului de protectie si de lucru;
    e) sa instruiasca la angajare si periodic personalul civil angajat cu privire la normele specifice de protectie a muncii, adecvate activitatii prestate, in concordanta cu prevederile contractului de munca sau ale conventiei de prestari de servicii;
    f) sa aiba in vedere angajarea personalului autorizat pentru exercitarea meseriilor si profesiilor prevazute in normele de protectie a muncii.
    Art. 32
    (1) In cazul accidentarii unui angajat civil roman in perimetrul bazei fortei, cercetarea cauzelor, a imprejurarilor si stabilirea raspunderii, respectiv a masurilor pentru prevenirea unor accidente similare, se vor efectua de catre un reprezentant imputernicit al autoritatii romane competente, impreuna cu un reprezentant imputernicit al fortei.
    (2) In situatia prevazuta la alin. (1) autoritatile militare ale statului trimitator pot solicita ca imputernicitul acestora sa fie un reprezentant al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale - Inspectia de Stat pentru Protectia Muncii.
    Art. 33
    Vatamarea sau intoxicarea acuta profesionala de catre forta a unor terte persoane apartinand statului roman, ca urmare a unor actiuni sau omisiuni produse in afara perimetrului acesteia si in alte conditii decat cele specifice punerii in aplicare a NATO - SOFA sau a acordului, va fi cercetata de statul roman prin organele sale competente.
    Art. 34
    (1) Atragerea raspunderii pentru actiunile sau omisiunile care au avut ca efect vatamarea (accidentarea temporara, accidentarea cu urmari de invaliditate sau accidentarea mortala) ori intoxicarea acuta profesionala va fi comunicata autoritatii militare a statului trimitator, in vederea localizarii acesteia in structura organizatorica a fortei.
    (2) Stingerea pretentiilor partii vatamate, persoana juridica sau fizica, se va realiza in conformitate cu prevederile cap. VII.
    (3) In vederea stabilirii imprejurarilor si a cauzelor care au condus la vatamarea sau imbolnavirea profesionala a unor persoane fizice ori a unor salariati ai persoanelor juridice, autoritatile militare ale statului trimitator vor acorda tot sprijinul autoritatilor statului roman pentru obtinerea probelor necesare in vederea elucidarii cauzei.

    CAP. 5
    Protectia mediului

    Art. 35
    Personalul statului trimitator este obligat sa respecte prevederile legislatiei romane in vigoare privind protectia mediului inconjurator.
    Art. 36
    (1) In Romania personalului statului trimitator ii sunt interzise urmatoarele activitati:
    a) importul deseurilor de orice natura;
    b) degradarea terenurilor si a culturilor agricole, precum si a plantatiilor vitipomicole;
    c) utilizarea de pesticide fara aprobarile legale;
    d) vatamarea animalelor;
    e) spalarea in apele naturale a autovehiculelor, utilajelor, precum si a corpurilor care contin uleiuri, combustibil lichid, lubrifianti, substante periculoase ori pesticide;
    f) incendierea miristilor, stufului si a vegetatiei ierboase;
    g) culegerea si comercializarea plantelor, capturarea prin orice mijloace, detinerea si comercializarea animalelor declarate monumente ale naturii, precum si dislocarea, detinerea si comercializarea unor piese mineralogice, speologice si paleontologice, provenite din locuri declarate monumente ale naturii;
    h) introducerea in tara a unor culturi de microorganisme, a unor plante si animale vii, precum si a unor produse de origine animala, fara acordul autoritatii centrale sau locale pentru protectia fitosanitara, sanitar-veterinara sau, dupa caz, de protectie a mediului;
    i) executarea oricaror activitati care ar putea avea impact asupra mediului, fara aprobarile legale.
    (2) Constatarea incalcarii prevederilor alin. (1) revine organelor abilitate din cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, precum si din cadrul Ministerului Agriculturii si Alimentatiei.
    Art. 37
    Pentru activitatile militare care se desfasoara pe teritoriul Romaniei Ministerul Apararii Nationale va asigura conditiile necesare de protectie a factorilor de mediu si va realiza lucrarile de refacere a mediului deteriorat.

    CAP. 6
    Jurisdictia

    Art. 38
    (1) In conditiile stabilite de prezentul articol:
    a) autoritatile competente ale statului roman vor exercita jurisdictia asupra membrilor unei forte sau ai unei componente civile si asupra membrilor lor de familie in ceea ce priveste infractiunile comise pe teritoriul Romaniei si incriminate de legea romana;
    b) autoritatile militare ale statului trimitator vor avea dreptul sa exercite jurisdictia penala sau competenta disciplinara care le este conferita de legea statului trimitator in privinta persoanelor supuse legilor militare ale acestui stat;
    c) autoritatile competente ale statului roman vor avea dreptul sa isi exercite jurisdictia exclusiva asupra membrilor unei forte sau ai unei componente civile si asupra membrilor lor de familie in ceea ce priveste infractiunile, inclusiv cele referitoare la securitatea acestui stat, pedepsite de legea romana, dar nu si de legea statului trimitator;
    d) autoritatile militare ale statului trimitator vor avea dreptul sa isi exercite jurisdictia exclusiva asupra persoanelor supuse legilor militare ale acestui stat pentru infractiunile, inclusiv cele referitoare la securitatea sa, incriminate de legea statului trimitator, dar nu si de legea romana.
    (2) In intelesul prezentei legi, o infractiune impotriva securitatii statului se refera la:
    a) tradarea de patrie;
    b) actele de diversiune, spionajul sau incalcarea oricarei legi referitoare la secretul de stat si profesional ori la secrete privind siguranta nationala.
    Art. 39
    (1) In cazul in care dreptul de a exercita jurisdictia este concurent, autoritatile militare ale statului trimitator vor avea dreptul sa isi exercite, cu prioritate, jurisdictia asupra unui membru al propriei forte sau al componentei civile in ceea ce priveste:
    a) infractiunile indreptate numai impotriva proprietatii sau securitatii statului trimitator ori infractiunile indreptate numai impotriva persoanei sau proprietatii unui alt membru al fortei ori al componentei civile a acestui stat ori unui membru de familie;
    b) infractiunile care decurg din orice fapta sau omisiune produsa in indeplinirea indatoririlor oficiale.
    (2) In cazul oricarei alte infractiuni autoritatile statului roman vor avea dreptul sa isi exercite, cu prioritate, jurisdictia.
    (3) Daca statul care are dreptul prioritar decide sa nu isi exercite jurisdictia, acesta va informa autoritatile celuilalt stat de indata ce va fi posibil. Autoritatile statului care are dreptul prioritar de jurisdictie vor lua in considerare cu bunavointa cererea de renuntare la acest drept, formulata de autoritatile celuilalt stat, in cazul in care acest stat considera ca o astfel de renuntare este de importanta deosebita.
    (4) Prevederile prezentului capitol nu implica nici un drept pentru autoritatile militare ale statului trimitator de a-si exercita jurisdictia asupra persoanelor care sunt cetateni ai statului roman sau rezidenti permanenti ai acestui stat, in afara cazului in care acestia sunt membri ai fortei statului trimitator.
    Art. 40
    Persoanele supuse legilor militare ale statului trimitator se afla sub incidenta legislatiei romane pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala ori a ordinii si linistii publice, in conditii similare cu militarii romani.
    Art. 41
    (1) Autoritatile militare ale statului trimitator si autoritatile statului roman isi vor acorda sprijin reciproc pentru retinerea membrilor fortei, ai componentei sale civile sau a membrilor lor de familie aflati pe teritoriul roman si pentru predarea lor autoritatii care urmeaza sa isi exercite jurisdictia, conform competentelor stabilite.
    (2) Autoritatile statului roman vor notifica prompt autoritatilor militare ale statului trimitator despre retinerea oricarui membru al unei forte, al componentei sale civile sau a unui membru de familie al acestuia.
    (3) In cazul in care statul roman urmeaza sa isi exercite jurisdictia asupra unui membru al unei forte sau al unei componente civile, acuzat de comiterea unei infractiuni, acesta va ramane in custodia statului trimitator pana in momentul in care va fi pus sub acuzatie de statul roman.
    Art. 42
    (1) Autoritatile militare ale statului trimitator si ale statului roman isi vor acorda sprijin reciproc pentru efectuarea tuturor investigatiilor necesare cu privire la infractiuni, precum si in strangerea si administrarea probelor, inclusiv in sechestrarea si, atunci cand este cazul, in predarea obiectelor care au legatura cu infractiunea. Predarea unor astfel de obiecte poate fi facuta cu conditia inapoierii lor intr-un termen stabilit de autoritatea care le preda.
    (2) Autoritatile partilor contractante isi vor notifica reciproc decizia luata in toate cazurile in care exista drepturi concurente de exercitare a jurisdictiei.
    Art. 43
    (1) Atunci cand la o misiune participa forte ale mai multor parti contractante la NATO - SOFA sau la acord si un membru apartinand uneia dintre aceste forte a fost judecat, in conformitate cu prevederile de mai sus, de autoritatile competente romane si a fost condamnat, achitat sau gratiat, acesta nu va putea fi judecat din nou pentru aceeasi fapta de autoritatile unei alte parti contractante la NATO - SOFA sau la acord.
    (2) In conditiile alin. (1) autoritatile militare ale statului trimitator vor putea sanctiona un membru al fortei pentru orice incalcare a regulilor de disciplina decurgand din fapta pentru care a fost judecat.
    Art. 44
    Cand un membru al fortei sau al componentei civile ori un membru de familie al acestuia este pus sub urmarire penala sub jurisdictia statului roman, el va avea dreptul:
    a) la solutionarea cu celeritate a cauzei;
    b) sa fie informat despre acuzatiile concrete care i se aduc;
    c) sa fie confruntat cu martorii care il acuza;
    d) ca martorii care pot depune in favoarea sa sa fie obligati sa se prezinte in instanta, daca acestia se afla sub jurisdictia statului roman;
    e) sa aiba un aparator desemnat de el sau un aparator care sa ii acorde asistenta gratuita, in conditiile legii;
    f) sa beneficieze de serviciile unui interpret competent;
    g) sa comunice cu reprezentantul guvernului statului trimitator si, atunci cand regulile de procedura permit, acesta sa poata fi prezent la proces.
    Art. 45
    (1) Unitatile sau formatiunile militare ale fortei, reglementar constituite, trebuie sa asigure paza si ordinea in toate taberele, asezarile sau in alte instalatii pe care le ocupa, in conformitate cu acordurile incheiate cu statul roman. Politia militara a fortei poate lua toate masurile pe care le considera necesare pentru mentinerea ordinii si a securitatii in astfel de locuri.
    (2) In afara acestor locuri politia militara a fortei va fi folosita numai pe baza intelegerilor cu autoritatile statului roman si in colaborare cu acestea, in masura in care sunt necesare interventii pentru a se mentine ordinea si disciplina in randul membrilor fortei.

    CAP. 7
    Daune, pretentii

    Art. 46
    (1) Statul roman va renunta la orice pretentii impotriva statului trimitator pentru pagube produse asupra oricarei proprietati care ii apartine si care este folosita de fortele sale terestre, maritime sau aeriene, daca paguba:
    a) a fost produsa de un membru al fortei sau al componentei civile a statului trimitator in timpul executarii misiunii speciale pe teritoriul Romaniei;
    b) a fost produsa in urma utilizarii oricarui vehicul, a oricarei nave sau aeronave care apartine statului trimitator si este folosita de forta sau componenta civila a acestuia in timpul misiunii speciale in Romania, iar paguba a fost provocata unei proprietati a statului roman, folosita in acelasi scop.
    (2) Statul roman va renunta la pretentiile care decurg din operatiuni de salvare maritima, daca nava sau incarcatura apartine statului trimitator si a fost utilizata de forta sau de componenta civila a acestuia in timpul misiunii speciale desfasurate pe teritoriul Romaniei.
    Art. 47
    (1) In cazul unui prejudiciu cauzat in conditiile prevazute la art. 46, insa unei proprietati a statului roman in afara celei folosite de fortele sale armate, situata pe teritoriul acestuia, problema raspunderii statului trimitator, precum si cuantumul despagubirilor vor fi stabilite prin negocieri intre autoritatile celor doua state.
    (2) In situatia prevazuta la alin. (1) statul roman va renunta la pretentiile sale, daca valoarea prejudiciului va fi mai mica decat echivalentul in lei a 1.000 dolari S.U.A.
    Art. 48
    Fiecare parte contractanta va renunta la toate pretentiile sale fata de oricare alta parte contractanta pentru ranirea sau decesul oricarui membru al fortelor sale armate, daca acesta a actionat in indeplinirea indatoririlor sale oficiale.
    Art. 49
    (1) Pretentiile impotriva unor membri ai unei forte sau ai unei componente civile, care decurg din fapte si omisiuni care antreneaza raspunderea autorului in Romania si care nu au fost comise in timpul exercitarii indatoririlor oficiale, vor fi solutionate astfel:
    a) autoritatile statului roman vor examina cererea de despagubire, vor stabili intr-un mod just si echitabil despagubirea datorata reclamantului, tinand seama de toate circumstantele cauzei, inclusiv de comportamentul persoanei lezate, si vor intocmi un raport fundamentat al cauzei;
    b) raportul va fi trimis autoritatilor militare ale statului trimitator, care vor decide fara intarziere daca vor proceda la o despagubire cu titlu de favoare si, in acest caz, vor stabili cuantumul;
    c) daca o oferta de despagubire este facuta si acceptata de catre reclamant ca fiind o despagubire integrala, autoritatile fortei vor face ele insele aceasta plata si vor informa autoritatile statului roman despre decizia lor si despre suma platita;
    d) dispozitiile prezentului alineat nu afecteaza competenta instantelor de judecata ale statului roman de a solutiona o actiune intentata impotriva unui membru al unei forte sau al unei componente civile.
    (2) Pretentiile care decurg din folosirea neautorizata a oricarui vehicul al fortelor armate ale statului trimitator vor fi solutionate in conformitate cu dispozitiile alin. (1), in afara de cazul in care forta sau componenta civila insasi poarta raspunderea legala.
    (3) In situatia in care exista un diferend in a se stabili daca fapta care antreneaza raspunderea sau daca omisiunea imputabila unui membru al fortei sau al componentei civile s-a produs in exercitarea indatoririlor oficiale sau in afara acestora, precum si daca utilizarea unui vehicul apartinand fortei statului trimitator a fost sau nu autorizata, diferendul va fi solutionat prin negocieri intre autoritatile competente ale celor doua state.
    Art. 50
    Statul trimitator nu va putea invoca imunitatea fata de jurisdictia instantelor judecatoresti ale statului roman pentru membrii fortei sau ai componentei sale civile, in ceea ce priveste cauzele civile ce revin in competenta acestor instante.
    Art. 51
    (1) Pretentiile, altele decat pretentiile izvorate din contracte si cele carora le sunt aplicabile dispozitiile art. 46, 47 si 48, care decurg din fapte sau omisiuni ale membrilor unei forte ori ai componentei civile, produse in indeplinirea obligatiilor oficiale, sau din orice alta fapta, omisiune sau imprejurare pentru care este raspunzatoare o forta sau o componenta civila si care cauzeaza pagube pe teritoriul statului roman unor terte parti, persoane fizice sau persoane juridice, indiferent de statutul ori de nationalitatea lor, altele decat cele apartinand partilor contractante, vor fi solutionate de statul roman in conformitate cu prevederile prezentului articol.
    (2) Pretentiile vor fi depuse, inregistrate si solutionate sau judecate in conformitate cu legile si cu reglementarile statului roman, aplicabile pretentiilor ce decurg din activitatile propriilor forte armate.
    (3) Instantele romane pot solutiona orice asemenea pretentii, iar plata sumelor stabilite prin hotarare judecatoreasca se va efectua de statul roman in lei.
    (4) O astfel de plata, convenita intre parti sau stabilita prin hotarare judecatoreasca, este obligatorie, in ambele cazuri, pentru partile implicate.
    (5) Orice pretentie solutionata de statul roman va fi comunicata statelor trimitatoare interesate, impreuna cu informatii complete si cu o propunere de impartire a sumelor, in conformitate cu dispozitiile alin. (6) lit. a), b) si c). In lipsa unui raspuns in termen de doua luni, se va considera ca impartirea propusa a fost acceptata.
    (6) Sumele necesare pentru solutionarea pretentiilor, in conditiile prezentului articol si ale art. 47, vor fi impartite intre partile contractante astfel:
    a) cand intreaga responsabilitate revine unui singur stat, suma convenita ori stabilita de instanta de judecata va fi suportata in proportie de 25% in sarcina statului roman si in proportie de 75% in sarcina statului trimitator;
    b) cand sunt raspunzatoare mai multe state, suma convenita ori stabilita de instanta de judecata va fi suportata in mod egal de aceste state; in situatia in care statul roman nu este unul dintre statele responsabile, partea acestuia va fi jumatate din contributia fiecarui stat trimitator;
    c) cand paguba a fost cauzata de fortele armate ale partilor contractante si nu este posibil sa fie imputata in mod precis uneia sau mai multora dintre aceste forte armate, suma convenita ori stabilita de instanta de judecata va fi impartita in mod egal intre partile contractante; in situatia in care statul roman nu este unul dintre statele ale caror forte armate au cauzat paguba, partea acestuia va fi jumatate din contributia fiecarui stat trimitator;
    d) semestrial, statul roman va transmite statelor trimitatoare interesate o situatie privind sumele pe care le-a achitat in cursul semestrului precedent, pentru fiecare caz in care a fost acceptata impartirea procentuala propusa; situatia va fi insotita de o cerere de rambursare; rambursarea se va face, in cel mai scurt termen, in moneda statului roman.
    (7) Un membru al fortei sau al componentei civile nu va face obiectul nici unei masuri de executare silita a vreunei hotarari judecatoresti pronuntate impotriva acestuia in statul roman, intr-o problema decurgand din indeplinirea indatoririlor sale oficiale.
    (8) Cu exceptia cazului in care dispozitiile alin. (6) se aplica pretentiilor la care se refera art. 47, dispozitiile prezentului articol nu se aplica pretentiilor in legatura cu navigatia, cu exploatarea unei nave sau cu incarcarea, cu transportul sau descarcarea marfurilor de pe nave, in afara celor decurgand din decesul sau ranirea unei persoane in privinta carora art. 48 nu este aplicabil.
    Art. 52
    Autoritatile militare ale statului trimitator si ale statului roman vor coopera pentru obtinerea probelor necesare unei solutionari echitabile a pretentiilor care intereseaza partile in litigiu.

    CAP. 8
    Dispozitii finale

    Art. 53
    (1) Autoritatile militare ale statului trimitator au dreptul si obligatia de a dispune de corpul unui membru al fortei, al componentei civile sau al unui membru de familie al acestuia decedat in Romania, precum si de bunurile sale proprietate personala.
    (2) Nu vor fi efectuate autopsii asupra personalului statului trimitator, decedat in Romania, fara acordul scris al autoritatilor militare ale acestui stat.
    Art. 54
    Prezenta unei forte straine pe teritoriul Romaniei este supusa aprobarilor prevazute de legislatia romana in vigoare.
    Art. 55
    Dispozitiile pentru detalierea statutului fortei, componentei civile sau a membrilor de familie ai acestora, apartinand statelor parti la NATO - SOFA sau la acord, pe teritoriul Romaniei, sunt convenite prin acorduri speciale, care se incheie pentru fiecare misiune.
    Art. 56
    (1) Autoritatile competente romane si alte institutii cu atributii in domeniu vor asigura indeplinirea obligatiilor ce revin Romaniei conform prezentei legi.
    (2) In indeplinirea atributiilor ce ii revin din prezenta lege Ministerul Apararii Nationale colaboreaza si cu alte autoritati publice sau cu agenti economici din zonele in care se desfasoara exercitiile si aplicatiile militare.

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 29 februarie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                  p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
                         BOGDAN NICULESCU-DUVAZ

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 13 martie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                       p. PRESEDINTELE SENATUI,
                            DORU IOAN TARACILA



SmartCity5

COMENTARII la Legea 61/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 61 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu