DECIZIE Nr. 121 din 25 martie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 250 din 11 aprilie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997, exceptie ridicata de Asociatia
Uzitex PAS Bucuresti in Dosarul nr. 941/2002 al Curtii de Apel Bucuresti -
Sectia a VI-a comerciala.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca dispozitiile art. 17 din Legea nr.
146/1997 nu contravin prevederilor art. 41 din Constitutie. De altfel, Curtea
s-a mai pronuntat asupra unor exceptii de neconstitutionalitate avand acelasi
obiect, pe care le-a respins ca nefondate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 941/2002,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17
din Legea nr. 146/1997, exceptie ridicata de Asociatia Uzitex PAS Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca textul de lege criticat, care prevede scutirea de plata taxei de
timbru a cererilor, actiunilor si cailor de atac formulate de institutiile
publice cand au ca obiect venituri publice, creeaza un regim privilegiat pentru
institutiile publice titulare ale unor drepturi de proprietate privata, ceea ce
contravine dispozitiilor art. 41 alin. (2) teza intai din Constitutie.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala apreciaza ca "in
cauza nu sunt incalcate prevederile art. 41 alin. (2) teza intai din
Constitutie, intrucat ratiunea pentru care anumite autoritati publice sunt
scutite de plata taxei judiciare de timbru este aceea ca actiunile si cererile
introduse de ele prezinta o stransa legatura cu veniturile bugetului de stat,
fiind vorba de realizarea unui interes public".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
considerand ca "legiuitorul este suveran in a acorda scutiri de plata
taxelor de timbru in considerarea anumitor situatii determinate".
Avocatul Poporului considera neintemeiata exceptia, aratand ca "sumele
provenite din taxa judiciara de timbru se fac venit la bugetul de stat, iar
plata de catre institutii a taxelor judiciare ar determina scoaterea temporara
si nejustificata a unor sume de bani din bugetul statului, pentru a fi
recuperate in momentul incasarii acestei taxe". Se apreciaza, in
concluzie, ca textul de lege criticat nu contravine prevederilor
constitutionale invocate de autorul exceptiei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 17 din Legea nr. 146 din
24 iulie 1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, astfel cum a fost
modificata si completata prin art. I pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 30 din
29 ianuarie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 43
din 29 ianuarie 1999, text care are urmatorul cuprins: "Sunt scutite de
taxa judiciara de timbru cererile si actiunile, inclusiv caile de atac
formulate, potrivit legii, de Senat, Camera Deputatilor, Presedintia Romaniei,
Guvernul Romaniei, Curtea Constitutionala, Curtea de Conturi, Consiliul
Legislativ, Avocatul Poporului, de Ministerul Public si de Ministerul
Finantelor, indiferent de obiectul acestora, precum si cele formulate de alte
institutii publice, indiferent de calitatea procesuala a acestora, cand au ca
obiect venituri publice."
Critica de neconstitutionalitate a acestui text se bazeaza pe invocarea
unei discriminari intre ocrotirea proprietatii private a statului si cea a
particularilor si, deci, a incalcarii dispozitiilor art. 41 alin. (2) teza
intai din Constitutie, potrivit carora "Proprietatea privata este ocrotita
in mod egal de lege, indiferent de titular".
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata.
Dispozitiile art. 17 din Legea nr. 146/1997 au mai fost supuse controlului
de constitutionalitate, exceptiile ridicate fiind respinse ca neintemeiate prin
mai multe decizii ale Curtii Constitutionale. Astfel, prin Decizia nr. 28 din
30 ianuarie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 152
din 1 martie 2002, si prin Decizia nr. 29 din 30 ianuarie 2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 283 din 26 aprilie 2002, s-a
stabilit ca introducerea scutirii de plata taxei de timbru a institutiilor
publice bugetare nu este neintemeiata, nefiind vorba de o incalcare a
principiului egalitatii in drepturi si nediscriminarii prevazut de art. 16 din
Constitutie. In esenta, Curtea Constitutionala a retinut ca pentru institutiile
publice bugetare s-a avut in vedere ca sumele provenite din taxele judiciare de
timbru se fac venit la bugetul de stat de la care sunt finantate aceste
institutii. Astfel fiind, scutirea de la plata taxei de timbru este justificata
de statutul institutiilor respective si de natura litigiilor.
Aceste considerente sunt valabile si in cauza de fata.
Invocarea de catre autorul exceptiei a deosebirii de tratament juridic
intre proprietatea privata a statului si cea a particularilor nu poate fi
primita, intrucat scutirea prin lege de la plata taxei judiciare de timbru nu
are in vedere calitatea de titular al dreptului de proprietate a autoritatilor
si institutiilor publice, ci, asa cum s-a aratat mai sus, de sursa de finantare
a acestora, precum si de natura litigiilor.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de
Asociatia Uzitex PAS Bucuresti in Dosarul nr. 941/2002 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 martie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta