HOTARARE Nr.
45 din 19 ianuarie 2011
privind modificarea si
completarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 686/2008
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 68 din 26 ianuarie 2011
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 118/2010
privind modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru
autovehicule,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Normele
metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008
pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 686/2008, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 480 din 30 iunie
2008, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Taxa se
aplică, de asemenea, la reintroducerea în parcul naţional a unui autoturism, în
cazul în care, la momentul scoaterii sale din parcul naţional, i s-a restituit
ultimului proprietar valoarea reziduală a taxei, în conformitate cu prevederile
art. 8 din ordonanţă."
2. La articolul 3,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In vederea calculării taxei de către autoritatea
fiscală, persoana fizică sau persoana juridică în numele căreia se efectuează
înmatricularea, denumită în continuare contribuabil,
trebuie să prezinte, în copie şi în original,
următoarele documente:
a) cartea de identitate a vehiculului;
b) documente care atestă dobândirea autovehiculului
pentru care se solicită plata taxei pe poluare de către contribuabil; şi
c) în cazul autovehiculelor rulate achiziţionate din
alte state, un document din care să rezulte data primei înmatriculări a
acestora şi, după caz, declaraţia pe propria răspundere prevăzută la art. 5
alin. (4), precum şi rezultatul expertizei tehnice efectuate de Regia Autonomă
«Registrul Auto Român» ori rezultatul evaluării individuale efectuate potrivit
art. 5 alin. (20)."
3. La articolul 4,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Norma de poluare Euro utilizată la calculul taxei este cea codificată în cartea de identitate a
vehiculului la rubrica 5 «Numărul de omologare», prin ultimele două caractere
din numărul de omologare, după cum urmează:
Norma de poluare Euro
|
Codificare
|
Non Euro
|
E0 sau RO
|
Euro 1
|
E1
|
Euro 2
|
E2
|
Euro 3
|
E3
|
Euro 4
|
E4
|
Euro 5
|
E5
|
Euro 6
|
E6
|
Euro I
|
R1
|
Euro II
|
R2
|
Euro III
|
R3
|
Euro IV
|
R4
|
Euro V
|
R5 sau RE
|
Euro VI
|
R6 II"
|
4. La articolul 5,
alineatele (2), (9), (12), (13), (14) şi (17) se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
„(2) In cazul prevăzut la alin.
(1), calculul taxei se face pe baza cotei de reducere rezultate din cota
prevăzută în anexa nr. 4 la ordonanţă, majorată cu reducerea suplimentară
prevăzută în anexa nr. 1. Atunci când noua cotă de reducere este mai mare de
90%, se aplică cota de reducere de 90%.
...................................................................................................
(9) Deprecierea stabilită în funcţie de vechime (d1)se
aplică pentru autovehiculele în cazul cărora există diferenţe mai mari de un an
între data primei înmatriculări, stabilită conform prevederilor art. 4 alin.
(5), şi anul de fabricaţie înscris în cartea de identitate a vehiculului la
rubrica 5 «Anul fabricaţiei», după cum urmează:
Diferenţă vechime (ani)
|
Coeficient d1
|
> 1-2
|
1,01
|
>2-3
|
1,02
|
>3-4
|
1,03
|
>4
|
1,04
|
(12) Deprecierea stabilită în funcţie de starea
generală (d2) se determină ca produs al valorilor din
tabelul de mai jos:
Aspect/Stare generală
|
Coeficient d2
|
Standard
|
Inferioară
|
Aspect exterior
|
1,0
|
1,05
|
Aspect interior
|
1,0
|
1,05
|
(13) Deprecierea stabilită în funcţie de nivelul de
dotare (d3), respectiv pe baza dotărilor considerate drept opţionale în raport
cu cerinţele standard impuse prin legislaţia privind omologarea şi inspecţia
tehnică a autovehiculelor se determină ca produs al valorilor din tabelul de
mai jos:
Dotare
|
Coeficient d3
|
Fără aer condiţionat
|
1,05
|
Fără ABS
|
1,05
|
Fără airbag
|
1,05
|
(14) Coeficientul deprecierii totale (D), calculat
conform formulei prevăzute la alin. (7), se înmulţeşte cu cota de reducere a
taxei din anexa nr. 4 la ordonanţă, stabilită iniţial, rezultând noua cotă de
reducere pentru calculul taxei. Atunci când noua cotă de reducere este mai mare
de 90%, se aplică cota de reducere de 90%.
(17) Contribuabilul care urmează să înmatriculeze un
autovehicul rulat poate solicita ajustarea taxei atât pentru cazul prevăzut la
alin. (1), cât şi pentru cazul prevăzut la alin. (6). In această situaţie, la
calculul taxei se ia în considerare cota de reducere rezultată din înmulţirea
coeficientului de depreciere determinat potrivit alin. (7) cu suma dintre cota
de reducere prevăzută în anexa nr. 4 la ordonanţă şi reducerea suplimentară
prevăzută în anexa nr. 1. Atunci când noua cotă de reducere este mai mare de
90%, se aplică cota de reducere de 90%."
5. La articolul 9,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) In măsura în care aplicarea prevederilor
privind taxa va impune precizări suplimentare, acestea vor fi emise prin ordin
al ministrului mediului şi pădurilor, al ministrului finanţelor publice şi al
ministrului transporturilor şi infrastructurii."
6. Anexa nr. 1 la normele metodologice se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul mediului şi pădurilor,
Laszlo Borbely
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu
p. Ministrul finanţelor
publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA
(Anexa nr. 1 la normele metodologice)
GRILA
privind cotele de reducere suplimentară în funcţie
de rulajul mediu anual real al autovehiculului
Categoria de autovehicul
|
Diferenţa dintre rulajul mediu anual real si rulajul mediu anual standard
(km)
|
Cota de reducere suplimentară
(%)
|
M1
|
<5.000
|
0
|
|
5.001-10.000
|
0,5
|
|
10.001-15.000
|
0,75
|
|
15.001-20.000
|
1,0
|
|
20.001-25.000
|
1,25
|
|
25.001-30.000
|
1,5
|
|
>30.001
|
1,75
|
N1
|
<10.000
|
0
|
|
10.001-20.000
|
0,5
|
|
20.001-30.000
|
0,75
|
|
30.001-40.000
|
1,0
|
|
40.001-50.000
|
1,25
|
|
>50.001
|
1,5
|
M2 şi N2
|
<15.000
|
0
|
|
15.001-30.000
|
0,5
|
|
30.001-45.000
|
0,75
|
|
45.001-60.000
|
1,0
|
|
60.001-75.000
|
1,25
|
|
>75.001
|
1,5
|
M3 şi N3
|
<25.000
|
0
|
|
25.001-50.000
|
0,5
|
|
50.001-100.000
|
0,75
|
|
100.001-150.000
|
1,0
|
|
150.001-200.000
|
1,25
|
|
>200.001
|
1,5
|