ORDIN Nr. 560
din 24 aprilie 2009
pentru aprobarea Normelor
privind conditiile si modalitatea de decontare a serviciilor de hemodializa si
dializa peritoneala în sistem ambulatoriu, contractate de Casa Nationala de
Asigurari de Sanatate cu furnizorii din sectorul privat, castigatori ai
licitatiei nationale pentru centrele-pilot, si alti furnizori privati de
servicii medicale de hemodializa si dializa peritoneala autorizati si evaluati
în conditiile legii
ACT EMIS DE:
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 283 din 30 aprilie 2009
Având în vedere Referatul de
aprobare nr. D.G. 810 din 23 aprilie 2009, Hotărârea Guvernului nr. 1.487/2004
privind achiziţionarea serviciilor medicale de hemodializă şi dializă
peritoneală, Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.718/2004 privind aprobarea
Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de dializă publice şi
private, Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate nr. 1.347/477/2004 privind desemnarea centrelor-pilot
pentru contractarea cu operatori privaţi a unor servicii medicale de dializă în
regim ambulatoriu, Hotărârea Guvernului nr. 367/2009 pentru aprobarea
programelor naţionale de sănătate în anul 2009, precum şi Ordinul ministrului
sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr.
417/431/2009 pentru aprobarea Normelor tehnice de realizare a programelor
naţionale de sănătate în anul 2009,
în temeiul titlului VIII „Asigurările sociale de
sănătate" din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu
modificările şi completările ulterioare, şi art. 17 alin. (5) din Statutul
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
972/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind condiţiile şi
modalitatea de decontare a serviciilor de hemodializă şi dializă peritoneală în
sistem ambulatoriu, contractate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate cu
furnizorii din sectorul privat, câştigători ai licitaţiei naţionale pentru
centrele-pilot, şi alţi furnizori privaţi de servicii medicale de hemodializă
şi dializă peritoneală autorizaţi şi evaluaţi în condiţiile legii, prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţiile de specialitate din cadrul Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate, casele de asigurări de sănătate în a căror
rază administrativ-teritorială funcţionează centrele-pilot şi alţi furnizori
privaţi de servicii medicale de hemodializă şi dializă peritoneală autorizaţi
şi evaluaţi în condiţiile legii, precum şi furnizorii desemnaţi câştigători ai
licitaţiei naţionale pentru centrele-pilot şi alţi furnizori privaţi de
servicii medicale de hemodializă
şi dializă peritoneală autorizaţi şi evaluaţi în condiţiile legii vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
nr. 236/2006 pentru aprobarea Normelor privind condiţiile şi modalitatea de
decontare a serviciilor de hemodializă şi dializă peritoneală în sistem
ambulatoriu, contractate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate cu
furnizorii din sectorul privat, câştigători ai licitaţiei naţionale pentru centrele-pilot, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 558 din 28 iunie 2006, cu modificările
ulterioare.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Irinel Popescu
ANEXĂ
NORME
privind condiţiile şi modalitatea de decontare a
serviciilor de hemodializă şi dializă peritoneală în sistem ambulatoriu, contractate de Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate cu furnizorii din sectorul privat, câştigători ai
licitaţiei naţionale pentru centrele-pilot, şi alţi furnizori privaţi de servicii
medicale de hemodializă şi dializă peritoneală autorizaţi şi evaluaţi în condiţiile legii
1. Dispoziţii generale
1.1. Casele de asigurări de sănătate sunt împuternicite
să reprezinte Casa Naţională de Asigurări de Sănătate în relaţia cu furnizorii
din sectorul privat, desemnaţi câştigători ai licitaţiei naţionale pentru centrele-pilot, şi alţi furnizori
privaţi de servicii medicale de hemodializă şi dializă peritoneală autorizaţi
şi evaluaţi în condiţiile legii, denumiţi în continuare furnizori.
1.2. In calitate de
reprezentanţi locali ai Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, casele de
asigurări de sănătate sunt obligate să nominalizeze un număr adecvat de
persoane care vor analiza, verifica şi valida declaraţiile de servicii lunare,
cu respectarea confidenţialităţii datelor [centralizatorul şi desfăşurătorul
privind evidenţa după CNP al bolnavilor cu insuficienţă renală cronică (IRC) în stadiu uremie, beneficiari de hemodializă (HD) şi dializă peritoneală (DP) din centrele-pilot şi centrele private (furnizori privaţi de
servicii medicale de hemodializă şi dializă peritoneală), precum şi sumele
aferente], ale furnizorului pentru fiecare centru-pilot şi centru privat.
Aceste persoane vor fi nominalizate prin decizie a preşedintelui-director
general al casei de asigurări de sănătate. Numele persoanelor responsabile vor
fi comunicate Direcţiei programe naţionale din cadrul Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate, cu menţiunea că orice modificare ulterioară a acestora
să fie comunicată.
1.3. Transportul nemedicalizat
al bolnavilor constanţi, în vederea efectuării şedinţelor de hemodializă, de la
şi la domiciliu, precum şi transportul lunar al medicamentelor şi materialelor
sanitare necesare dializei peritoneale sunt incluse în serviciul de hemodializă
şi, respectiv, de dializă peritoneală, excepţie făcând nanicii şi copiii cu
vârste peste 18 ani pentru care transportul în alt judeţ se face de către
serviciul de ambulanţă.
1.4. La nivelul centrelor-pilot
şi centrelor private se acordă servicii de hemodializă în regim ambulatoriu
atât bolnavilor aflaţi constant în evidenţă (bolnav constant), în limita a 152
de şedinţe/an pentru tratamentul continuu, cât şi celor trataţi temporar
(bolnav temporar), precum şi servicii de dializă peritoneală bolnavilor aflaţi
constant în evidenţă.
Bolnavul constant este bolnavul
tratat prin dializă pentru IRC în stadiu uremie, care necesită tratament
substitutiv renal (FG<15mL/min/1,73mp), înregistrat în Registrul de evidenţă
a bolnavilor dializaţi din centrul-pilot şi centrul privat în care bolnavul
beneficiază de şedinţe de hemodializă.
Bolnavul temporar este bolnavul
care necesită tratament în centrul-pilot sau în centrul privat pentru mai puţin
de 6 săptămâni, respectiv:
- bolnavul cu dializă pentru IRC în stadiu uremie,
înregistrat în Registrul de evidenţă a bolnavilor dializaţi al unui alt centru
de dializă, tratat ca urmare a transferului temporar, realizat cu respectarea
condiţiilor şi formalităţilor de transfer prevăzute în Regulamentul de
organizare şi funcţionare a unităţilor de dializă publice şi private, aprobat
prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.718/2004;
- bolnavul titular al cârdului
european de asigurări de sănătate sau al certificatului provizoriu de înlocuire
a acestuia, emis în aplicarea regulamentelor nr. 1.408/71/CEE şi nr. 574/72/CEE
de unul dintre statele membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic
European, în perioada de valabilitate a acestuia.
Bolnavul nou este
bolnavul la care iniţierea tratamentului (primele 6-12 şedinţe de hemodializă,
respectiv primele 14- 21 de zile de tratament prin dializă peritoneală) s-a
realizat într-o unitate sanitară cu paturi, în condiţiile Regulamentului de
organizare şi funcţionare a unităţilor de dializă publice şi private, aprobat
prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.718/2004. Bolnavul nou poate fi inclus
în tratament, în cadrul programului, avându-se în vedere încadrarea în volumul
estimat de servicii şi în sumele contractate.
Bolnavul nou va fi raportat potrivit tabelelor
prevăzute în anexele Aşi B la pacienţii transferaţi temporar, trecând la
rubrica Observaţii: «N», un set minim de informaţii ce fundamentează
necesitatea introducerii în tratament, precum şi precizarea dacă este un bolnav
nou, introdus pe un post vacantat, este un bolnav nou, suplimentar numărului de
bolnavi contractat, dar cu încadrare în volumul de servicii estimat contractat,
sau este un bolnav nou, suplimentar numărului de bolnavi contractat şi peste
valoarea estimată.
Pacienţii nou-introduşi în tratament se raportează la
Registrul Renal Român, în termen de 48 de ore, cu obligativitatea înştiinţării
Registrului Renal Român despre orice modificare survenită (devine pacient
constant, transfer în alt centru, deces, trecerea la alt tip de dializă,
transplant etc).
2. Raportarea
serviciilor de dializă
2.1. Furnizorul va transmite caselor de asigurări de
sănătate, în original (două exemplare) şi în format electronic, în formatul
solicitat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, cu respectarea
confidenţialităţii datelor, declaraţia de servicii lunară (centralizatorul şi
desfăşurătorul privind evidenţa după CNP a bolnavilor cu IRC în stadiu uremie,
beneficiari de hemodializă şi dializă peritoneală din centrele-pilot şi din
centrele private, precum şi sumele aferente), în formatul prevăzut în anexele
Aşi B. Documentele vor fi certificate în privinţa realităţii, regularităţii şi
legalităţii şi vor fi semnate de:
- reprezentantul legal al furnizorului;
- directorul economic al furnizorului;
- medicul-şef/coordonatorul centrului-pilot;
- persoana care întocmeşte documentele.
2.2. Documentele menţionate la
pct. 2.1 se vor realiza în baza evidenţelor tehnico-operative conduse la
nivelul centrelor-pilot şi al centrelor private şi se vor depune la casele de
asigurări de sănătate lunar, în primele 3 zile lucrătoare ale lunii următoare
celei pentru care se face raportarea.
2.3. Netransmiterea de către
furnizor a documentelor menţionate la pct. 2.1 exonerează Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate de obligaţia plăţii pentru luna respectivă.
2.4. Nerespectarea de către
furnizor a termenului menţionat la pct. 2.2, precum şi existenţa unor erori în
raportare vor atrage decalarea termenului de plată cu un număr de zile
lucrătoare egal cu numărul zilelor cu care furnizorul a depăşit termenul,
respectiv până la raportarea corectă.
2.5. După analiza, verificarea
şi validarea declaraţiilor de servicii lunare transmise de furnizor, în termen
de 4 zile lucrătoare, după perioada prevăzută la pct. 2.2, ale lunii următoare
celei pentru care se face raportarea, casele de asigurări de sănătate sunt
obligate să transmită Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, cu respectarea
confidenţialităţii datelor, declaraţia de servicii lunară a furnizorului
(centralizatorul şi desfăşurătorul privind evidenţa după CNP a bolnavilor cu
IRC în stadiu uremie, beneficiari de hemodializă şi dializă peritoneală din
centrele-pilot şi centrele private, precum şi sumele aferente), în original şi
în format electronic. Declaraţia de servicii lunară va fi certificată în
privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii şi va fi semnată din partea
casei de asigurări de sănătate de:
- preşedinte-director general;
- director executiv relaţii cu furnizorii;
- medic-şef;
- persoana care verifică documentele.
2.6. Direcţia programe
naţionale din cadrul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate va verifica
numărul de bolnavi contractaţi, respectarea volumului de servicii prevăzut în
contract şi încadrarea în valoarea contractului pentru fiecare centru-pilot şi
centru privat.
2.7. După aplicarea prevederilor pct. 2.6, Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate va notifica în scris furnizorului
observaţiile sale. Notificarea se va transmite în termen de 5 zile lucrătoare
de la primirea în original a declaraţiei de servicii lunare validate, de la
casele de asigurări de sănătate.
2.8. Furnizorul, în baza notificării
primite de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, emite factura fiscală,
pe care o trimite în original la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
2.9. Trimestrial, se poate realiza regularizarea care
se aplică perioadei de la începutul derulării contractului până la sfârşitul
trimestrului respectiv sau perioadei de la ultima regularizare până la
sfârşitul trimestrului respectiv, cu încadrarea în sumele contractate.
2.10. Inaintea regularizării, Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate va transmite Registrului Renal Român, pentru verificare
şi validare, datele legate de bolnavi, raportate lunar de furnizori.
3. Controlul
raportării serviciilor de dializă
3.1. Controlul serviciilor de
dializă raportate de furnizori se realizează de casele de asigurări de sănătate
trimestrial, la centrele-pilotşi la centrele private nominalizate, până la data
de 15 a lunii următoare trimestrului pentru care se face controlul.
3.2. Controlul va urmări, în principal, următoarele:
a) acurateţea şi validarea datelor colectate şi
raportate;
b) eventuale disfuncţionalităţi;
c) orice alte date relevante, inclusiv date prevăzute
în Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.718/2004.
3.3. In urma fiecărui control se va întocmi un raport
care va fi transmis Direcţiei programe naţionale din cadrul Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate, în vederea regularizării trimestriale.
3.4. Controlul anual se va
efectua până la data de 15 februarie a anului următor.
4. Decontarea
serviciilor de dializă
4.1. Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate decontează lunar serviciile de dializă realizate în luna
anterioară celei pentru care se face decontarea, în conformitate cu termenii
contractuali.
4.2. Decontarea se face prin
tarif/şedinţă de hemodializă pentru bolnavii beneficiari de hemodializă, în
funcţie de numărul de şedinţe de hemodializă efectuate şi, respectiv,
tarif/bolnav cu dializă peritoneală/an, tratat continuu o lună completă,
înmulţit cu 1/12 (o douăsprezecime), cu următoarele excepţii:
4.2.1 bolnavul tratat prin ambele proceduri (hemodializă şi dializă peritoneală), la care numărul de zile în care
s-au efectuat şedinţe de hemodializă (plătite la tarif/şedinţă de hemodializă)
se scade din numărul de zile din lună în care a efectuat dializă peritoneală
(tariful dializei peritoneale pe an/365 x nr. zile cu dializă peritoneală);
4.2.2. bolnavul care începe tratamentul de dializă
peritoneală în altă zi decât data de întâi a lunii, pentru care tariful
dializei peritoneale devine tarif/bolnav/zi şi se calculează astfel: tariful
dializei peritoneale/an împărţit la 365 de zile x numărul de zile în care s-a
efectuat dializa peritoneală;
4.2.3. bolnavul cu dializă peritoneală care decedează
în decursul lunii de tratament, pentru care tariful dializei peritoneale devine
tarif/bolnav/zi şi se calculează astfel: tariful dializei peritoneale/an
împărţit la 365 de zile x numărul de zile în care s-a efectuat dializa
peritoneală.
4.3. Furnizorul are obligaţia
de a nominaliza la rubrica „Cumpărător" din factura fiscală, pe lângă Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate, în calitate de achizitor, şi centrul-pilot
sau centrul privat, în calitate de beneficiar.
Rubrica „Contul cumpărătorului" se completează cu
contul CNAS, şi anume: RO02TREZ70027660520XXXXX, iar rubrica „Banca", cu
ATCPMB.
Datele de identificare ale
furnizorului trebuie să corespundă cu cele din contract.
Rubrica „Descrierea produselor" se va completa cu
„servicii medicale de hemodializă", respectiv „servicii medicale de
dializă peritoneală", valoarea serviciilor exprimată în lei la tarifele
prevăzute în actele normative în vigoare, precum şi numărul contractului încheiat
cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
4.4. Suma decontată lunar va corespunde cu:
4.4.1. suma transmisă prin notificare pentru
hemodializă, în concordanţă cu numărul şedinţelor de hemodializă prestate,
verificate şi validate înmulţit cu tariful/şedinţă de hemodializă;
4.4.2. suma transmisă prin
notificare pentru dializă peritoneală, în concordanţă cu numărul pacienţilor
supuşi dializei peritoneale, calculată conform pct. 4.2.
4.5. Plăţile de la Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate pentru serviciile furnizate conform
contractelor sunt sub condiţia aprobării bugetului anual al Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate.
4.6. In cazul în care bugetul
anual al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nu este aprobat în termen de
90 de zile lucrătoare de la începutul anului calendaristic sau Casa Naţională
de Asigurări de Sănătate stabileşte că alocaţia bugetară în bugetul său anual
este insuficientă pentru a finanţa serviciile medicale de dializă, conform
contractului, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate sau furnizorul poate
înceta contractul ori poate conveni un volum mai mic de servicii.
5. Contabilitatea
operaţiunilor rezultate din executarea contractelor încheiate
5.1. Contabilitatea
operaţiunilor rezultate din contractele încheiate de furnizorii de servicii de
hemodializă şi dializă peritoneală se ţine utilizându-se următoarele conturi:
- 628 „Alte cheltuieli cu servicii executate de
terţi";
- 401 „Furnizori";
- 7705 „Finanţarea din bugetul
FNUASS".
5.2. Inregistrările contabile
ocazionate de derularea operaţiunilor rezultate din executarea contractelor
încheiate cu furnizorii de servicii de dializă peritoneală şi hemodializă sunt
următoarele:
a) primirea facturilor lunare şi
înregistrarea obligaţiei de plată
- 628 „Alte cheltuielile cu servicii executate de
terţi" = 401 „Furnizori"
b) decontarea serviciilor facturate
- 401 „Furnizori" = 7705 „Finanţarea din bugetul
FNUASS".
6. Dispoziţii finale
Anexele Aşi B fac parte integrantă din prezentele
norme.
ANEXA A la norme
DECLARAŢIE DE
SERVICII LUNARĂ
Centralizator
Furnizor
Casa de Asigurări de Sănătate
Centrul de Dializă...........................
Raportare pentru luna....................
Tabelul 1 - Hemodializă
Număr de
bolnavi
|
Număr de
şedinţe
|
Suma de
decontat
(lei)
|
OBSERVAŢII
|
contractat
|
realizat,
din care:
|
rămas
pentru anul în curs
|
contractate
(conform
contractului)
|
realizat
|
rămase
pentru anul în curs
|
constanţi
|
transferaţi
temporar
|
TOTAL:
|
cumulat de
la
începutul
anului
(fără luna
de
raportare)
|
pentru
bolnavi constanţi
|
pentru
bolnavi transferaţi temporar
|
TOTAL:
|
C1
|
C2
|
C3
|
C4=C2+C3
|
C5=C1-C4
|
C6
|
C7
|
C8
|
C9
|
C10=C8+C9
|
C11=C6-C7-C10
|
C12=C10* tarif
|
C13
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabelul 2 - Dializă peritoneală
Număr de bolnavi
|
Suma de
decontat
(lei)
|
OBSERVAŢII
|
contractat
|
realizat
|
rămas
|
C1
|
C2
|
C3=C1-C2
|
C4
|
C5
|
|
|
|
|
|
Tabelul 3 - Suma
Suma de decontat (lei):
|
hemodializă
|
dializă peritoneală
|
TOTAL:
|
C1
|
C2
|
C3=C1+C2
|
|
|
|
C1 din tabelul 3 = C12 din tabelul 1.
C2 din tabelul 3 = C4 din tabelul 2.
Certificat în privinţa realităţii, legalităţii şi
regularităţii
|
Furnizor,
....................................
|
Director economic,
....................................
|
Medic-şef/ Coordonator al centrului de
dializă,
....................................
|
Intocmit
|
Certificat în privinţa realităţii, legalităţii şi
regularităţii
|
Preşedinte-director
general,
....................................
|
Director executiv
relaţii cu furnizorii,
....................................
|
Medic-şef,
....................................
|
Verificat
|
ANEXA B la norme
DECLARAŢIE DE
SERVICII LUNARĂ
Desfăşurător privind evidenţa după CNP a bolnavilor
cu IRC beneficiari de hemodializa şi dializă peritoneală şi a sumelor de decontat
Furnizor
Casa de Asigurări de Sănătate
Centrul de Dializă...........................
Raportare pentru luna.....................
I. HEMODIALIZA
Tabelul I.A- Bolnavi constanţi cu hemodializa
Nr. crt.
|
CNP bolnavi cu HD
|
Nr. de înregistrare în fisa de
spitalizare de zi
(SZ.........)
|
Nr. de şedinţe HD realizate
|
Tarif/sedintă HD (lei)
|
Suma de decontat (lei)
|
OBSERVAŢII
|
C1
|
C2
|
C3
|
C4
|
C5
|
C6
|
C7
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
|
|
Tabelul I.B - Bolnavi transferaţi temporar
Nr. crt.
|
CNP bolnavi cu HD transferaţi
temporar
|
Nr. de înregistrare în
fişa de spitalizare
de zi
|
Nr. de şedinţe HD realizate pentru bolnavi
transferaţi
temporar
|
Tarif/sedintă (iei)
|
Suma de decontat (lei)
|
OBSERVAŢII
|
C1
|
C2
|
C3
|
C4
|
C5
|
C6
|
C7
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
|
|
Tabelul 1 - Bolnavi cu hemodializa
TOTAL
|
bolnavi cu HD
|
şedinţe
|
suma de decontat (lei)
|
C1
|
C2
|
C3
|
|
|
|
C1 = total C1 din tabelul I.A + total C1 din tabelul I.B
C2 = total C4 din tabelul I.A + total C4 din tabelul I.B
C3 = total C6 din tabelul I.A + total C6 din tabelul I.B
II. DIALIZĂ
PERITONEALĂ
Tabelul 2 - Bolnavi cu dializă peritoneală
Nr. crt.
|
CNP bolnavi cu DP
|
Nr.de înregistrare în fişa de spitalizare de zi
(SZ ... )
|
Nr. de zile cu
dializă peritoneală
|
Suma de
decontat
(lei)
|
OBSERVAŢII
|
C1
|
C2
|
C3
|
C4
|
C5
|
C6
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
|
|
Tabelul 3 - Bolnavi dializaţi
TOTAL
|
bolnavi cu dializă
|
suma de decontat (lei)
|
C1
|
C2
|
|
|
C1 = total C1 din tabel 1 + total C1 din tabelul 2
C2 = total C3 din tabel 1 + total C5 din tabelul 2
Certificat în privinţa realităţii, legalităţii şi
regularităţii
|
Furnizor,
....................................
|
Director economic,
....................................
|
Medic-şef/ Coordonator al centrului de
dializă,
....................................
|
Intocmit
|
Certificat în privinţa realităţii, legalităţii şi
regularităţii
|
Preşedinte-director
general,
....................................
|
Director executiv
relaţii cu furnizorii,
....................................
|
Medic-şef,
....................................
|
Verificat
|