ORDIN
Nr. 5466 din 15 noiembrie 2005
privind aprobarea Metodologiei si a criteriilor de acordare a gradatiei de
merit si a salariului de merit in invatamantul preuniversitar
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1052 din 25 noiembrie 2005
In conformitate cu prevederile art. 50 alin. (9) din Legea nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile
ulterioare,
in baza consultarii federatiilor sindicale reprezentative la nivel de
ramura invatamant,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu modificarile si
completarile ulterioare,
ministrul educatiei si cercetarii emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Metodologia si criteriile de acordare a gradatiei de merit si a
salariului de merit in invatamantul preuniversitar, prevazuta in anexa care
face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga orice dispozitie
contrara prezentului ordin.
Art. 3
Directia generala managementul resurselor umane, inspectoratele scolare si
unitatile de invatamant vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul educatiei si cercetarii,
Jozsef Koto,
secretar de stat
ANEXA 1
METODOLOGIA SI CRITERIILE
de acordare a gradatiei de merit si a salariului de merit in invatamantul
preuniversitar
SECTIUNEA I
Acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In conformitate cu prevederile art. 50 alin. (3) din Legea nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile
ulterioare, personalul didactic de predare, personalul didactic auxiliar si cel
de conducere din unitatile de invatamant pot beneficia de gradatia de merit,
acordata prin concurs.
Art. 2
(1) Aceasta gradatie se acorda pentru 10% din posturile didactice existente
la nivelul inspectoratului scolar si reprezinta 20% din salariul de baza al
persoanei, si anume salariul functiei didactice conform grilei, cumulat, cand
este cazul, cu indemnizatia de conducere.
(2) Gradatia de merit se include in salariul de baza si constituie baza de
calcul pentru celelalte sporuri si alte drepturi care se acorda in raport cu
salariul de baza.
(3) Numarul de gradatii care se vor acorda incepand cu anul 2006 se
calculeaza astfel: din numarul stabilit prin aplicarea a 10% din totalul
posturilor didactice de predare, posturilor didactice auxiliare si de conducere
se scade numarul de gradatii acordate in ultimii 3 ani, avand in vedere ca
gradatia de merit se acorda pe o perioada de 4 ani.
(4) Pentru acordarea gradatiei de merit se va avea in vedere numarul de
posturi aprobat prin legea bugetului de stat pe anul 2006, respectiv aprobat de
Ministerul Educatiei si Cercetarii, dupa caz.
(5) In situatia in care personalului didactic, inclusiv celui din cluburile
sportive scolare si din palatele copiilor, i se modifica locul de munca, la
nivelul aceluiasi judet/al municipiului Bucuresti, acesta isi pastreaza
gradatia de merit.
(6) In situatia in care personalul didactic beneficiar al gradatiei de
merit este detasat in alt judet, acesta isi poate pastra gradatia de merit,
conform prevederilor art. 47 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 3
Gradatia de merit se atribuie pe o perioada de 4 ani, incepand cu 1 iulie
2006.
Art. 4
(1) Personalul didactic care a beneficiat de gradatie de merit poate
participa din nou la concurs.
(2) Un cadru didactic nu poate beneficia simultan de gradatie de merit si
de salariu de merit in acelasi an calendaristic.
CAP. 2
Inscrierea pentru acordarea gradatiei de merit
Art. 5
(1) La concursul pentru acordarea gradatiei de merit poate participa:
1. personalul didactic de predare, didactic auxiliar cu contract de munca
si cel de conducere din unitatile de invatamant, cu o vechime in invatamantul
preuniversitar de peste 3 ani;
2. personalul didactic de predare din invatamantul preuniversitar, care are
performante deosebite in inovarea didactica, desfasoara activitate de formare
continua a cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar la casa corpului didactic,
in perioada 1 martie 2002 - 20 ianuarie 2006, si are calificativul "Foarte
bine" in fiecare an scolar din perioada evaluarii.
(2) Conditiile prevazute mai sus trebuie sa le indeplineasca si:
- personalul didactic de predare de la centrele judetene/al municipiului
Bucuresti de asistenta psihopedagogica si din centrele si cabinetele
logopedice;
- personalul didactic de predare si de conducere de la cluburile sportive
scolare, cluburile si palatele copiilor cu statut de unitati de invatamant
subordonate inspectoratului scolar, precum si cel de la Palatul National al
Copiilor;
- personalul didactic auxiliar din unitatile conexe din invatamantul
preuniversitar.
CAP. 3
Criterii pentru acordarea gradatiei de merit
Art. 6
(1) Activitatea din ultimii 4 ani a candidatilor inscrisi pentru acordarea
gradatiei de merit, inclusa in raportul de autoevaluare, sustinuta prin
documente doveditoare, se evalueaza pe baza unei fise elaborate de
inspectoratul scolar/Ministerul Educatiei si Cercetarii pentru palatele si
cluburile copiilor, transmisa inspectoratelor scolare si Palatului National al
Copiilor, tinandu-se seama de urmatoarele criterii care trebuie indeplinite de
candidat, in perioada 1 martie 2002 - 20 ianuarie 2006:
1. Criteriul activitatilor complexe cu valoare instructiv-educativa, cum
sunt:
a) rezultate deosebite obtinute in pregatirea prescolarilor si a elevilor
in raport cu standardele curriculare de performanta, materializate in progresul
elevilor la clasa, in rezultate ale elevilor la clasa, la testari si examene
nationale de sfarsit de ciclu, rezultate obtinute cu clasa si individual pentru
disciplinele de specialitate in invatamantul vocational (de exemplu, ponderea
elevilor cu performante in clasa urmatoare);
b) initierea si aplicarea unor proiecte de predare a disciplinei prin
utilizarea programului AEL in cadrul scolii, daca exista conditiile tehnice
necesare;
c) performante in pregatirea elevilor distinsi la concursuri de
profil/olimpiade scolare, concursuri cultural-artistice si sportive recunoscute
de Ministerul Educatiei si Cercetarii, materializate in obtinerea locurilor I,
II, III si a mentiunilor la faza internationala si a locurilor I, II, III la
faza nationala, judeteana si interjudeteana/regionala, precum si in obtinerea
de premii speciale. Este indicat sa se precizeze numele cadrului didactic;
d) pregatirea loturilor olimpice pentru concursurile scolare, participarea,
in calitate de membru al juriului sau al comitetului de organizare, la concursurile
si olimpiadele judetene, interjudetene (incluse in programul de activitati si
in calendarul inspectoratelor scolare/Ministerului Educatiei si Cercetarii),
nationale si internationale;
e) pregatirea loturilor olimpice, activitatea in centre de excelenta si in
unitati scolare vocationale, participarea, in calitate de membru al juriului
sau al comitetului de organizare, la concursurile si olimpiadele judetene,
interjudetene, nationale ori internationale; organizarea de concursuri si
festivaluri la nivel international, national sau interjudetean; organizarea si
participarea la spectacole, expozitii, concerte, simpozioane la nivel
international, national ori interjudetean;
f) rezultate notabile/masurabile obtinute in activitatile culturale si
educative organizate in scoala si finalizarea unor proiecte de parteneriat
educational, cu impact la nivel local/judetean/al municipiului
Bucuresti/national/international;
g) rezultatele comunicarii cu parintii si cu autoritatile locale,
concretizate in reducerea abandonului scolar, a delincventei juvenile, a
comportamentelor marginale;
h) atragerea de finantari pentru centre de documentare si informare etc.;
i) realizarea de proiecte extracurriculare, cu finantare extrabugetara;
j) rezultate obtinute in centrele de excelenta si centrele de pregatire
zonala din cadrul unitatilor de invatamant vocationale (muzica, seminarii,
scoli normale, teatru, coregrafie, arte plastice, arhitectura, sport etc.) sau
cu elevi cu dificultati de invatare;
k) activitate desfasurata de catre cadrele didactice din unitatile de
invatamant cuprinse in Programul PHARE 2003/005-551.01.02 de monitorizare a
invatamantului profesional si tehnic;
l) activitate desfasurata in vederea realizarii echitatii in educatie
(activitati de remediere scolara, gradinita de vara, activitati de desegregare,
de educatie incluziva, nediscriminatorie, de educatie
multiculturala/interculturala, educatie pentru diversitate/alteritate, programe
de educatie a parintilor recunoscute la nivel judetean/national);
m) rezultate masurabile/cuantificabile obtinute in dezvoltarea unor
activitati practice, educative pentru formarea de abilitati de comunicare,
antreprenoriale si tehnice;
n) rezultate masurabile/cuantificabile obtinute in finalizarea unor
proiecte de parteneriat educational, la nivel
local/judetean/national/international, si in activitati de voluntariat, la
nivelul comunitatii locale;
o) activitate ca metodist, membru in consiliul consultativ de specialitate
de la nivelul inspectoratului scolar si in comisia nationala de specialitate,
consilier educativ, coordonator de cerc pedagogic, indrumarea colectivelor
redactionale ale revistelor scolare;
p) participarea la cursuri de formare;
q) coordonarea activitatilor din cadrul Strategiei nationale de actiune
comunitara.
2. Criteriul privind performante deosebite in inovarea didactica,
materializate in:
a) contributia la elaborarea de programe scolare, regulamente, metodologii,
indrumatoare/ghiduri metodice, manuale scolare, auxiliare didactice, reviste
scolare, avizate de inspectoratul scolar sau de Ministerul Educatiei si
Cercetarii, dupa caz; carti in domeniul educational, inregistrate cu ISBN,
crearea de softuri educationale in specialitate, platforme de e-learning
avizate de Ministerul Educatiei si Cercetarii; elaborarea unei programe scolare
pentru o disciplina optionala noua, insotita de suport de curs; elaborarea unei
programe vizand curriculum pentru optional integrat in dezvoltare locala;
b) elaborarea de carti si lucrari stiintifice publicate in domeniul
didacticii, specialitatii si managementului educational, inregistrate cu ISBN;
c) activitatea de evaluator de manuale, de mentorat, de formator,
activitate in domeniul sindical la nivel local/judetean/national/international,
participarea cu comunicari la simpozioane judetene, regionale (zonale),
nationale si/sau internationale, participarea la formarea personalului didactic
prin casa corpului didactic, in calitate de formatori, contributia la cercetari
stiintifice in specialitate sau in domeniul problematicii invatamantului si
educatiei; se va stabili un punctaj defalcat pentru cursuri cu o durata de
minimum 3 zile (24 ore), care sa vizeze asigurarea calitatii si personalizarea
concreta de comunicare cu familia si comunitatea privind participarea si
contributia la activitatile mentionate;
d) activitatea desfasurata in cadrul unor comisii tehnice de elaborare a
unor acte normative/administrative, in cadrul unor comisii consultative de
dialog social si al altor structuri de dialog social si in comisiile nationale
de specialitate.
3. Criteriul activitatilor desfasurate cu copii/elevi cu cerinte educative
speciale, la nivel local/judetean/national/international:
- integrarea copiilor cu cerinte educative speciale in scolile de masa si
desfasurarea activitatilor de educatie remediala.
4. Criteriul privind participarea la proiecte, in cadrul programelor de
reforma educationala, coordonate de inspectoratul scolar, Ministerul Educatiei
si Cercetarii, de alti parteneri (Institutul Francez, British Council, PHARE,
Socrates, Arion, MATRA, UNICEF, JIICA/JOCV, YOUTH, Institutul Goethe, Banca
Mondiala, Centrul de limbi moderne de la Graz, proiectele Kulturikontakt
Austria etc.), recunoscute de Ministerul Educatiei si Cercetarii.
5. Criteriul privind cresterea prestigiului unitatii de invatamant/conexe,
facand vizibile rezultatele acesteia in presa, pe site-urile educationale, prin
sporirea calitatii actului educational, manifestat prin locul ocupat de scoala
in ierarhia stabilita de inspectoratele scolare, ca urmare a:
a) contributiilor individuale si/sau in echipa la dezvoltarea teoriei si
practicii managementului educational si institutional, in contextul reformei
invatamantului;
b) realizarii unor proiecte cu finantare din surse extrabugetare, avand ca
efect sporirea calitatii institutiei si a procesului de
predare-invatare-evaluare, a bazei didactico-materiale;
c) realizarii de parteneriate cu institutiile din domeniul educatiei si al
culturii (universitati, biblioteci, muzee, centre de cultura, case de cultura,
asociatii, fundatii etc.) la nivel local, regional, national si international;
d) rezultatelor obtinute prin participarea elevilor la examenele de
capacitate/teste nationale, evaluare nationala, bacalaureat si de absolvire;
e) realizarilor in ceea ce priveste educatia adultilor si reconversia
profesionala (cursuri, programe, materiale auxiliare, platforme de invatare).
(2) Punctajul grilei de evaluare pentru fiecare categorie de personal
didactic (prescolar, primar, profesor, de conducere, didactic auxiliar) se va
defalca pe discipline/domenii de activitate/tipuri de activitati.
(3) Realizarea cerintelor prevazute la alin. (1) pct. 1 lit. g), h) si i)
si pct. 5 lit. a), b) si c) este obligatorie pentru personalul de conducere din
unitatile de invatamant.
Art. 7
Pentru personalul didactic auxiliar, criteriile pentru acordarea gradatiei
de merit sunt stabilite in fisa de evaluare a activitatii, elaborata de
inspectoratul scolar pe baza fisei postului.
Art. 8
(1) Consiliul de administratie al inspectoratului scolar, prin aplicarea
criteriilor generale, detaliaza criteriile si stabileste punctajul prin cate o
grila specifica fiecarei categorii de cadre didactice si personal didactic
auxiliar, punctajele cu ponderile aferente fiind separate pentru educatoare,
invatatori, profesori si cadre didactice din invatamantul vocational, din
cluburile sportive scolare, palatele si cluburile copiilor, invatamantul special,
personalul didactic auxiliar si personalul didactic de conducere din unitatile
de invatamant.
(2) Pentru personalul didactic si personalul de conducere din cluburile
sportive scolare, palatele si cluburile copiilor, Ministerul Educatiei si Cercetarii,
prin directia de resort, va detalia criteriile si va stabili punctajele cu
ponderile aferente prin cate o grila specifica fiecarei categorii de personal
didactic, cu consultarea federatiilor sindicale reprezentative la nivel de
ramura invatamant.
CAP. 4
Procedura de acordare a gradatiei de merit
Art. 9
(1) Inspectorul scolar general numeste, prin decizie, comisia de coordonare
a concursului in vederea acordarii gradatiei de merit.
(2) Comisia de coordonare a concursului in vederea acordarii gradatiei de
merit este formata din:
a) presedinte - un inspector scolar general adjunct;
b) secretar - un referent de la compartimentul salarizare, normare;
c) membri - inspectori scolari de specialitate.
(3) Pentru Palatul National al Copiilor, comisia de coordonare a lucrarilor
in vederea acordarii gradatiei de merit este formata din:
a) presedinte - un inspector de specialitate din cadrul Ministerului
Educatiei si Cercetarii;
b) secretar - un inspector din Directia generala managementul resurselor
umane din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii;
c) membri - inspectori scolari de specialitate din cadrul Inspectoratului
Scolar al Municipiului Bucuresti.
(4) Reprezentantii federatiilor sindicale reprezentative la nivel de ramura
invatamant participa in calitate de observatori la toate lucrarile, au drept de
acces la documentele comisiilor si pot solicita consemnarea in procesul-verbal
a propriilor observatii.
Art. 10
In conformitate cu prevederile art. 50 alin. (5) din Legea nr. 128/1997, cu
modificarile si completarile ulterioare, procedura de atribuire a gradatiei de
merit prin concurs cuprinde urmatoarele etape:
1. Candidatul intocmeste si depune la conducerea unitatii de
invatamant/conexe raportul de autoevaluare a activitatii desfasurate, insotit
de documente doveditoare, realizat in conformitate cu fisa de evaluare, pentru
acordarea gradatiei de merit, la categoria de personal in care acesta se
incadreaza (elaborata de inspectoratul scolar).
2. Consiliul profesoral al unitatii de invatamant/conexe, pe baza
dezbaterilor asupra modului in care raportul reflecta realizarile candidatului
potrivit fisei de evaluare si a documentelor doveditoare, formuleaza o
apreciere sintetica asupra activitatii candidatului, consemnata in
procesul-verbal de sedinta.
3. Directorul unitatii de invatamant/conexe depune la secretariatul
inspectoratului scolar raportul de autoevaluare insotit de documentele
doveditoare, aprecierea consiliului profesoral, precum si propria apreciere,
care trebuie sa fie obiectiva, cu referire si la deontologia profesionala, la
abilitatile de comunicare ale candidatului in cadrul unitatii de invatamant in
care isi desfasoara activitatea. Aprecierea directorului unitatii de invatamant/conexe
se face de catre inspectorul de management si evaluare institutionala. In cazul
Palatului National al Copiilor, aprecierea personalului de conducere se face de
catre un inspector din Directia generala invatamant preuniversitar si de catre
un inspector in Directia generala managementul resurselor umane din cadrul
Ministerului Educatiei si Cercetarii.
4. In urma consultarii consiliului consultativ, inspectorul de specialitate
intocmeste un raport motivat, referitor la activitatea candidatului in
specialitate, acordand punctajul ca suma a punctelor pentru fiecare criteriu de
evaluare din fisa.
5. Comisia de coordonare a lucrarilor in vederea acordarii gradatiei de
merit primeste raportul de autoevaluare, aprecierea consiliului profesoral si a
directorului unitatii, precum si raportul motivat al inspectorului scolar de
specialitate, pe care le examineaza, stabileste punctajul final si intocmeste
lista in ordinea descrescatoare a acestuia, pe posturi si discipline. Lista
astfel intocmita va fi prezentata in consiliul de administratie al
inspectoratului scolar.
6. In consiliul de administratie al inspectoratului scolar presedintele
comisiei prezinta propunerile de acordare a gradatiilor de merit.
7. Consiliul de administratie aproba lista candidatilor admisi la concurs,
in ordinea descrescatoare a punctajului acordat, si o afiseaza la inspectoratul
scolar; aceasta lista se afiseaza in termen de 24 de ore de la incheierea
evaluarii. In cazul Palatului National al Copiilor, comisia de coordonare a
lucrarilor din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii aproba lista
candidatilor admisi in ordinea descrescatoare a punctajului acordat si o
afiseaza la sediul Ministerului Educatiei si Cercetarii, in termen de 24 de ore
de la incheierea evaluarii.
8. Cadrele didactice au drept de contestatie asupra punctajului acordat, la
inspectoratul scolar, in conformitate cu graficul prevazut in anexa nr. 1 la
sectiunea I. Contestatiile se rezolva in termen de 3 zile calendaristice de la
data inregistrarii acestora de catre o comisie de solutionare a contestatiilor,
numita prin decizie a inspectorului scolar general si formata din:
a) presedinte - inspectorul scolar general/directorul Directiei generale
invatamant preuniversitar din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii,
pentru Palatul National al Copiilor;
b) secretar - consilierul juridic;
c) membri - inspectori scolari si inspectorul scolar cu atributii privind
managementul resurselor umane/inspectori de specialitate din cadrul Directiei
generale invatamant preuniversitar din Ministerul Educatiei si Cercetarii,
pentru Palatul National al Copiilor, altii decat cei care au facut parte din
comisia de coordonare a concursului.
Hotararea comisiei de contestatii este definitiva.
La lucrarile comisiei de contestatii participa si reprezentantii
organizatiilor sindicale afiliate la federatiile sindicale reprezentative la
nivel de ramura invatamant, in calitate de observatori.
9. Hotararea asupra rezultatului concursului, precum si ponderea pe
diferite specialitati si unitati de invatamant apartine inspectorului scolar
general, in baza listei intocmite in ordinea descrescatoare a punctajului pe
posturi si discipline, care a fost aprobata de consiliul de administratie al
inspectoratului scolar, cu conditia respectarii proportiei numarului de locuri
pe discipline/domenii de activitate.
10. Consiliul de administratie al inspectoratului scolar inainteaza lista
candidatilor validati la Directia generala managementul resurselor umane din cadrul
Ministerului Educatiei si Cercetarii, pentru emiterea ordinului ministrului
educatiei si cercetarii. Lista transmisa la Ministerul Educatiei si Cercetarii,
cu adresa de inaintare, contine:
a) numarul total si modul de calcul al numarului de gradatii acordate la
nivelul judetului/municipiului Bucuresti/Palatului National al Copiilor;
b) observatiile liderilor de sindicat desemnati de federatiile sindicale
reprezentative la nivel de ramura invatamant, care au participat la procedura
de acordare a gradatiei de merit, cu statut de observatori;
c) tabelul nominal si punctajul pentru candidatii aprobati, conform anexei
nr. 2 la sectiunea I.
Art. 11
Directia generala managementul resurselor umane din cadrul Ministerului
Educatiei si Cercetarii verifica incadrarea in numarul de locuri, respectarea
procedurii de acordare a gradatiei de merit si elaboreaza ordinul ministrului
educatiei si cercetarii pentru acordarea gradatiei de merit cadrelor didactice,
conform listelor primite de la inspectoratele scolare.
Art. 12
Locurile ramase vacante dupa emiterea ordinului ministrului educatiei si
cercetarii se vor include in numarul de locuri pentru anul urmator, fara a se
depasi procentul de 10% din totalul posturilor didactice existente, in anul
pentru care se face calculul.
ANEXA 1
la sectiunea I
GRAFICUL
desfasurarii concursului pentru acordarea gradatiilor de merit - sesiunea 2006
- 20 ianuarie - 11 februarie 2006: depunerea dosarelor care contin
documentele justificative privind activitatea cadrului didactic respectiv, la
registratura inspectoratului scolar;
- 14 februarie - 21 februarie 2006: analiza dosarelor de catre inspectorul
de specialitate, cu consultarea consiliului consultativ;
- 22 februarie - 5 martie 2006: verificarea dosarelor de catre comisia de
coordonare a concursului in vederea acordarii gradatiei de merit;
- 22 februarie - 5 martie 2006: verificarea dosarelor de catre
reprezentantii federatiilor sindicale reprezentative din invatamant si
refacerea punctajelor, in situatia in care observatiile sunt juste, impreuna cu
inspectorul de specialitate;
- 8 martie 2006: consiliul de administratie al inspectoratului scolar
aproba lista candidatilor validati;
- 9 martie 2006: afisarea listei la avizierul inspectoratului scolar;
- 13 martie - 14 martie 2006: depunerea contestatiilor;
- 15 martie - 17 martie 2006: rezolvarea contestatiilor de catre comisie;
- 20 martie 2006: validarea rezultatelor finale ale concursului de catre
consiliul de administratie al inspectoratului scolar;
- 24 martie 2006: inaintarea la Ministerul Educatiei si Cercetarii, in
vederea emiterii ordinului ministrului educatiei si cercetarii, a tabelului
nominal cu personalul didactic de predare, didactic auxiliar si cel de
conducere din unitatile de invatamant, nominalizat pentru acordarea gradatiei
de merit;
- 31 mai 2006: elaborarea ordinului ministrului educatiei si cercetarii.
NOTA:
Cadrele didactice de la Palatul National al Copiilor vor depune dosarele
pentru concursul de acordare a gradatiei de merit la registratura Ministerului
Educatiei si Cercetarii, respectand graficul de mai sus.
ANEXA 2
la sectiunea I
______________________________________________________________________________
| Nr. | Numele si| Functia| Specialitatea| Vechimea in | Unitatea de|
Punctajul|
| crt.| prenumele| | | invatamant | invatamant | obtinut
|
|_____|__________|________|______________|_____________|____________|__________|
| | | | | | |
|
|_____|__________|________|______________|_____________|____________|__________|
NOTA:
In cazul personalului didactic de indrumare si control, la rubrica
"Unitatea de invatamant" se va preciza unitatea de invatamant unde
are obligatia de predare. Adeverintele emise de unitatile de invatamant
respective se vor anexa la lista transmisa, prin posta, la Ministerul Educatiei
si Cercetarii.
SECTIUNEA a II-a
Acordarea salariului de merit in invatamantul preuniversitar
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 13
In conformitate cu prevederile art. 50 alin. (7) din Legea nr. 128/1997, cu
modificarile si completarile ulterioare, personalul didactic si didactic
auxiliar poate beneficia de salariu de merit.
Art. 14
Numarul salariilor de merit se calculeaza la totalul posturilor didactice
si didactice auxiliare existente la nivelul inspectoratului scolar si se
distribuie pe unitati de invatamant, indiferent de numarul cadrelor didactice
si didactice auxiliare al acestora, iar acordarea lor se face cu respectarea
prevederilor legale in vigoare.
Art. 15
(1) Salariul de merit este un procent de 15%, aplicat la salariul de baza,
si anume la salariul functiei didactice conform grilei, cumulat, cand este
cazul, cu indemnizatia de conducere. Salariul de merit se include in salariul
de baza si constituie baza de calcul pentru sporuri si alte drepturi care se
acorda in raport cu salariul de baza.
(2) Persoanele care beneficiaza de salariu de merit se stabilesc o data pe
an, de regula dupa aprobarea bugetului de stat, in raport cu rezultatele
obtinute in activitatea desfasurata in anul precedent.
(3) Persoanele care solicita salariul de merit vor depune la conducerea
unitatii de invatamant o fisa de autoevaluare, stabilita de consiliul de
administratie al unitatii de invatamant.
(4) Pentru personalul nou-angajat, salariul de merit se poate acorda dupa o
perioada de 6 luni de la angajare.
(5) Salariul de merit poate fi acordat pentru cel mult 15% din numarul
total de posturi didactice si didactice auxiliare prevazut in statul de functii
al unitatilor bugetare, din care cel putin doua treimi vor fi utilizate pentru
functiile de executie si cel mult o treime pentru functiile de conducere din
unitatile de invatamant.
(6) In situatia in care personalului didactic, inclusiv celui din cluburile
sportive scolare si celui din palatele copiilor, i se modifica locul de munca,
la nivelul aceluiasi judet/al municipiului Bucuresti, acesta isi pastreaza
salariul de merit.
(7) Aceleasi drepturi le are si personalul detasat in alte judete.
Art. 16
Pentru directorii si directorii adjuncti, salariile de merit se aproba de
consiliul de administratie al inspectoratului scolar din numarul salariilor
repartizate unitatii respective.
Art. 17
Un cadru didactic nu poate beneficia simultan de gradatie de merit si de
salariu de merit in acelasi an calendaristic.
Art. 18
Salariul de merit se acorda pe an calendaristic, incepand cu 1 ianuarie
2006, pe baza punctajului realizat in urma evaluarii activitatii desfasurate in
anul precedent de candidat, conform fisei de evaluare stabilite de consiliul de
administratie al unitatii de invatamant, in baza prezentei metodologii.
Art. 19
(1) Contestatiile se depun la conducerea unitatii de invatamant sau la
organul ierarhic superior (inspectoratul scolar), dupa caz, in termen de 3 zile
calendaristice de la data comunicarii rezultatelor, in conformitate cu graficul
prevazut in anexa la sectiunea a II-a.
(2) Contestatiile se solutioneaza de catre o comisie numita prin decizia
directorului unitatii, respectiv inspectorului scolar general.
(3) Hotararea comisiei de solutionare a contestatiilor este definitiva.
CAP. 2
Criterii de baza pentru acordarea salariului de merit
Art. 20
(1) Criterii privind calitatea activitatii instructiv-educative (50 de
puncte):
a) calificativ "Foarte bine" in anul scolar precedent;
b) activitate de profesor coordonator de proiecte si programe educative;
c) utilizarea Sistemului educativ informatizat, pentru cadrele didactice
din unitatile de invatamant in care acesta exista;
d) activitati educative desfasurate cu elevii care au cerinte educative
speciale:
1. activitate de predare, invatare, evaluare, diagnosticare si terapie
desfasurata cu copiii cu cerinte educative speciale in scolile de masa;
2. integrarea copiilor cu cerinte educative speciale in scolile de masa si
desfasurarea activitatilor de educatie remediala;
e) activitate de sef de catedra/comisie metodica, metodist, coordonator de
cerc pedagogic, membru in consiliul consultativ de specialitate, formator,
mentor;
f) performante obtinute in pregatirea prescolarilor sau a elevilor, in urma
testarilor si a examenelor de sfarsit de ciclu;
g) rezultate obtinute cu prescolarii/elevii la concursurile si olimpiadele
scolare la nivel local/judetean si national;
h) coordonarea activitatilor din cadrul Strategiei nationale de actiune
comunitara.
(2) Pentru personalul de conducere si profesorii coordonatori de proiecte
si programe educative, evaluarea se va face pe baza unei fise speciale
elaborate la nivelul inspectoratului scolar, care va cuprinde indicatori
specifici.
Art. 21
(1) Criterii privind activitatea metodica, stiintifica si culturala (50 de
puncte):
a) valorificarea competentelor dobandite in cadrul cursurilor de
perfectionare, prin sustinerea de activitati demonstrative sau comunicari la
sesiuni stiintifice de specialitate, in scoala;
b) sustinerea de activitati demonstrative sau comunicari la sesiuni
stiintifice de specialitate, la nivel local/judetean/national;
c) elaborarea si publicarea unor studii si articole in reviste de
specialitate, acreditate;
d) obtinerea unor rezultate cu elevii, in urma participarii la concursurile
scolare, precum si la activitati cultural-artistice si sportive recunoscute de
Ministerul Educatiei si Cercetarii;
e) responsabilitati suplimentare, neremunerate, desfasurate la nivel
local/judetean/national (membru in comisia nationala de specialitate,
indrumarea colectivelor redactionale ale revistelor scolare, coordonarea unor
programe educationale in colaborare cu inspectoratul scolar, Ministerul
Educatiei si Cercetarii, alti parteneri - Institutul Francez, British Council,
Institutul Goethe, Banca Mondiala, PHARE, MATRA, UNICEF, participarea la
programele de reforma a invatamantului preuniversitar PHARE, initierea si
derularea unor programe Socrates, Comenius etc.) recunoscute de Ministerul
Educatiei si Cercetarii;
f) participarea la cursuri de formare;
g) contributii la cresterea prestigiului si a calitatii activitatii
unitatii de invatamant prin forme de parteneriat cu reprezentanti ai
comunitatii locale, agenti economici etc.;
h) realizarea unor proiecte de finantare din surse extrabugetare;
i) activitatea desfasurata in cadrul unor comisii tehnice de elaborare a
unor acte normative/administrative cu caracter normativ, in cadrul unor comisii
consultative de dialog social si al altor structuri de dialog social.
(2) Se vor puncta comunicarile si lucrarile elaborate si prezentate in
perioada evaluata.
Art. 22
Fiecare unitate scolara, prin consiliul de administratie, va stabili o fisa
cu punctaj defalcat, pentru fiecare categorie de personal angajat, in vederea
intocmirii raportului de autoevaluare a activitatii, pe baza documentelor
doveditoare, depuse pentru fiecare categorie de personal angajat. Fisa cu
punctajul defalcat se va afisa la avizierul unitatii scolare, inainte de
intocmirea dosarelor candidatilor.
Art. 23
La toate etapele de acordare a salariului de merit participa, in calitate
de observatori, liderul/liderii organizatiilor sindicale din unitate, respectiv
reprezentantii organizatiilor sindicale afiliate la federatiile reprezentative
la nivel de ramura invatamant, ale caror observatii se consemneaza in
procesele-verbale.
Art. 24
In situatia in care persoana care a obtinut salariul de merit a renuntat la
el, chiar daca acesteia nu i-a incetat contractul individual de munca cu
unitatea, salariul de merit poate fi redistribuit, pana la expirarea perioadei
de un an de zile, altei persoane din aceeasi unitate de invatamant, in ordinea
descrescatoare a punctajului.
Art. 25
Pentru personalul didactic auxiliar, salariul de merit se va acorda in urma
evaluarii calitatii si eficientei activitatilor cuprinse in fisa postului de
catre consiliul de administratie al unitatii scolare. Realizarea criteriilor
prevazute la art. 21 alin. (1) lit. g) si h) este obligatorie pentru personalul
didactic de conducere.
Art. 26
Candidatii care au obtinut salariul de merit pot sa participe la concursul
pentru obtinerea gradatiei de merit. In cazul in care vor fi nominalizati sa
obtina gradatie de merit, candidatii au obligatia sa opteze pentru una dintre
cele doua, dupa emiterea ordinului ministrului educatiei si cercetarii.
ANEXA 1
la sectiunea a II-a
GRAFICUL
desfasurarii actiunilor pentru acordarea salariului de merit in anul 2006
- 15 - 21 noiembrie 2005: inspectoratul scolar analizeaza, repartizeaza si
transmite unitatilor de invatamant numarul salariilor de merit;
- 22 - 25 noiembrie 2005: personalul didactic si didactic auxiliar din
invatamant cu rezultate deosebite intocmeste un raport de autoevaluare a
activitatii si o cerere, care se vor depune la conducerea unitatii;
- 28 noiembrie - 5 decembrie 2005: cererea si raportul se analizeaza in
consiliul profesoral al unitatii, care formuleaza o apreciere sintetica (pentru
fiecare solicitant in parte) si va face propuneri, pe care le inainteaza spre
aprobare consiliului de administratie;
- 7 decembrie - 8 decembrie 2005: consiliul de administratie aproba nominal
personalul caruia i se atribuie salariul de merit, in limita locurilor acordate
de inspectoratul scolar, si le transmite inspectoratului scolar spre validare;
- 9 decembrie 2005: validarea si afisarea rezultatelor;
- 12 decembrie - 13 decembrie 2005: depunerea contestatiilor;
- 14 decembrie - 16 decembrie 2005: solutionarea contestatiilor;
- 19 decembrie 2005: afisarea rezultatelor la contestatii.
NOTA:
1. Personalul didactic de conducere din unitatile de invatamant va intocmi
si va depune raportul de autoevaluare a activitatii desfasurate, la
inspectoratul scolar.
2. Aprobarea nominala va fi data in consiliul de administratie al
inspectoratului scolar, in limita locurilor aprobate.