ORDIN Nr. 539
din 28 aprilie 2009
pentru aprobarea Procedurii
privind declararea starii de insolvabilitate a debitorilor persoane fizice sau
juridice, conform prevederilor art. 176 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI PROTECTIEI SOCIALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 328 din 18 mai 2009
Având în vedere:
- prevederile art. 12 din Legea
nr. 130/1999 privind unele măsuri de protecţie a persoanelor încadrate în
muncă, republicată;
- prevederile art. 176 din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare,
în baza art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 11/2009
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura privind declararea stării
de insolvabilitate a debitorilor persoane fizice sau juridice, conform
prevederilor art. 176 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, denumită în continuare procedură, prevăzută în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin, precum şi modelele,
caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, utilizare şi de păstrare a
formularelor ce constituie anexe la procedură.
Art. 2. - Formularele se emit de către personalul de
specialitate din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă, conform modelelor
prevăzute în anexele nr. 1-4 la procedură.
Art. 3. - Direcţia economică şi monitorizare executare
silită din cadrul Inspecţiei Muncii şi inspectoratele teritoriale de muncă vor
lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
ANEXĂ
PROCEDURĂ
privind declararea stării de insolvabilitate a
debitorilor persoane fizice sau juridice, conform prevederilor art. 176 din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală
A. Dispoziţii
generale privind procedura de declarare a stării de insolvabilitate
1. Prezenta procedură este
aplicabilă persoanelor fizice sau juridice care îndeplinesc condiţiile legale
în această materie.
2. Creanţele fiscale pentru
care se analizează posibilitatea declarării stării de insolvabilitate sunt
reprezentate atât de obligaţiile fiscale principale, cât şi de obligaţiile
fiscale accesorii aferente acestora.
3. In situaţia în care se constată îndeplinirea
condiţiilor legale în materie, debitorul în cauză va fi declarat insolvabil în
baza unui proces-verbal întocmit de compartimentul de executare silită din
cadrul inspectoratului teritorial de muncă, vizat de compartimentul juridic al
acestuia şi aprobat de inspectorul-şef (anexa nr. 3).
4. Procesul-verbal de declarare
a stării de insolvabilitate se întocmeşte în 3 exemplare, dintre care unul se
păstrează la dosarul de executare, unul la serviciul financiar-contabil, iar
celălalt se transmite debitorului declarat insolvabil.
5. Procedura de declarare a stării de insolvabilitate
se aplică în fiecare dintre situaţiile prevăzute la art. 176 alin. (1) din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
atât în cazul debitorilor ale căror venituri sau
bunuri urmăribile au o valoare mai mică decât obligaţiile fiscale de plată, cât
şi în cazul debitorilor care nu au venituri ori bunuri urmăribile.
6. Pe perioada în care un debitor ale cărui venituri
sau bunuri urmăribile au o valoare mai mică decât obligaţiile fiscale de plată
este declarat insolvabil, măsurile de executare silită nu vor fi întrerupte.
7. Pentru obligaţiile fiscale principale înregistrate
de debitorii insolvabili ale căror venituri sau bunuri urmăribile au o valoare
mai mică decât obligaţiile fiscale de plată se datorează obligaţii fiscale
accesorii, până la data stingerii acestora inclusiv.
8. Creanţele fiscale ale
debitorilor declaraţi în stare de insolvabilitate care nu au venituri sau
bunuri urmăribile se scot din evidenţa curentă şi sunt trecute într-o evidenţă
separată, iar aplicarea măsurilor de executare silită se întrerupe.
9. Pentru obligaţiile fiscale principale înregistrate
de debitorii insolvabili care nu au venituri sau bunuri urmăribile se datorează
obligaţii fiscale accesorii până la data trecerii acestora în evidenţa
separată, în conformitate cu prevederile art. 120 alin. (4) lit. b) din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
10. Creanţele fiscale
înregistrate de debitorii declaraţi insolvabili pentru care se continuă
executarea silită, aflate în evidenţa curentă, şi creanţele fiscale
înregistrate de debitorii declaraţi insolvabili pentru care executarea silită
se întrerupe, aflate în evidenţa separată, vor fi scăzute din aceste evidenţe
la împlinirea termenului de prescripţie a dreptului de a cere executarea
silită.
11. Creanţele fiscale
înregistrate de debitorii persoane juridice vor fi scăzute din evidenţa
curentă, respectiv din evidenţa separată, după caz, după data la care
respectiva persoană juridică a fost radiată din registrul comerţului, în baza
încheierii de radiere a judecătorului-delegat de pe lângă oficiul registrului
comerţului.
12. Creanţele fiscale înregistrate de debitorii
persoane fizice declaraţi insolvabili vor fi scăzute din evidenţa separată
inclusiv în cursul perioadei de prescripţie, după data la care respectiva
persoană fizică a decedat sau a fost declarată dispărută ori decedată prin
hotărâre a unei instanţe judecătoreşti, iar pentru aceasta nu există
moştenitori care au acceptat succesiunea.
13. Scăderea creanţelor fiscale
înregistrate de debitori din evidenţa curentă sau din evidenţa separată, după
caz, va fi făcută, în condiţiile legii, în baza unui proces-verbal de scădere
din evidenţă a obligaţiilor fiscale (anexa nr. 1) şi a borderoului de
adăugare-scădere anexat acestuia (anexa nr. 4). Procesul-verbal de scădere din
evidenţă va fi întocmit de compartimentul de executare silită din cadrul
inspectoratului teritorial de muncă, vizat de compartimentul juridic al
acestuia şi aprobat de inspectorul-şef.
14. După data declarării stării de insolvabilitate a
unui debitor persoană fizică sau juridică, în situaţia în care organul de
executare constată îndeplinite condiţiile legale în materia atragerii
răspunderii solidare, va face demersuri legale ce se impun, în conformitate cu
prevederile art. 27 şi 28 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
B. Procedura de
declarare a stării de insolvabilitate a debitorilor persoane fizice sau
juridice ale căror venituri ori bunuri au o valoare mai mică decât obligaţiile
fiscale de plată
15. In scopul declarării stării de insolvabilitate a
debitorilor persoane fizice sau juridice ale căror venituri ori bunuri au o
valoare mai mică decât obligaţiile fiscale de plată, compartimentele de
executare silită au următoarele obligaţii:
15.1. să verifice situaţia patrimonială a debitorilor
persoane juridice sub aspectul cuantificării valorii însumate a bunurilor şi
veniturilor acestora, prin solicitarea, consultarea şi analizarea, la sediul
debitorului, respectiv la punctele de lucru, după caz, a datelor înscrise în
situaţiile financiar-contabile anuale şi/sau semestriale, din ultima balanţă
contabilă încheiată de societatea debitoare, precum şi cercetarea la faţa
locului a bunurilor deţinute de aceştia, avându-se în vedere următoarele:
15.1.1. valoarea de inventar a
tuturor bunurilor mobile şi imobile aflate în proprietatea debitoarei;
15.1.2. valoarea însumată a
tuturor veniturilor de natură comercială, fiscală sau provenite din dobânzi
bancare aferente unor depozite băneşti, din titluri de stat cu răscumpărare la
termen;
15.1.3. valoarea determinată pe baza cotaţiilor
bursiere la zi a titlurilor de participaţie (acţiuni, obligaţiuni);
15.1.4. valoarea însumată a creanţelor de natură
comercială, a cambiilor, biletelor la ordin sau a creanţelor de natură fiscală
(sume de rambursat ori sume de restituit) pe care debitorul persoană juridică
le are de recuperat;
15.1.5. valoarea însumată a
disponibilităţilor băneşti, aşa cum rezultă din fişierul conturilor bancare;
15.2. să verifice situaţia bunurilor de orice fel care
se află în proprietatea debitorului persoană juridică, precum şi valoarea
acestora, prin solicitări de informaţii de la unitatea
administrativ-teritorială (primărie), biroul de carte funciară, precum şi, după
caz, de la instituţii care gestionează registre publice sau de la alte organe
abilitate (Registrul Auto Român, Registrul Naval Român
etc);
15.3. să verifice situaţia bunurilor de orice fel care
se află în proprietatea debitorului persoană fizică, precum şi valoarea
acestora, prin:
15.3.1. solicitări de
informaţii de la unitatea administrativ-teritorială (primărie), biroul de carte
funciară, precum şi, după caz, de la instituţii care gestionează registre
publice sau de la alte organe abilitate (Registrul Auto Român, Registrul Naval
Român etc);
15.3.2. cercetări şi constatări la domiciliul persoanei
fizice cu privire la situaţia materială a acesteia, precum şi la alte unităţi
sau persoane fizice unde aceasta şi-a desfăşurat activitatea profesională ori
lucrativă remunerată, în alte locuri despre care s-au cules informaţii în
legătură cu existenţa bunurilor debitorului persoană fizică, după caz;
15.3.3. solicitări de
informaţii de la organele ori persoanele abilitate cu privire la moştenitorii
care au acceptat succesiunea debitorului decedat sau declarat dispărut ori
decedat;
15.3.4. solicitări de
informaţii de la societăţile bancare cu privire la existenţa unor conturi de
disponibilităţi băneşti deţinute de debitorul decedat sau declarat dispărut ori
decedat;
15.4. să procedeze la
compararea valorii însumate a bunurilor şi veniturilor debitorului persoană
fizică sau juridică cu totalul obligaţiilor fiscale principale şi accesorii
datorate de acesta şi neachitate la data comparării.
16. După analiza datelor şi
informaţiilor menţionate la lit. B pct. 15, compartimentul de executare silită
din cadrul inspectoratului teritorial de muncă, în funcţie de situaţia în care
se încadrează, va proceda la întocmirea procesului-verbal de declarare a stării
de insolvabilitate a debitorului persoană fizică sau juridică, al cărui model
este prevăzut în anexa nr. 3 la prezenta procedură.
C. Procedura de
declarare a stării de insolvabilitate a debitorilor persoane fizice sau
juridice care nu au venituri ori bunuri urmăribile
17. In scopul declarării în stare de insolvabilitate a
debitorilor persoane fizice sau juridice care nu au venituri ori bunuri
urmăribile, care îndeplinesc condiţiile legale, compartimentele de executare
silită au următoarele obligaţii:
17.1. să verifice situaţia juridică
a debitorului persoană juridică, prin solicitarea de informaţii de la oficiul
registrului comerţului sau de la alte instituţii competente, după caz, urmărind
eventualele menţiuni înscrise în certificatul constatator referitoare la
dizolvare, lichidare ori radiere;
17.2. să verifice domiciliul
fiscal, sediul social şi/sau sediul secundar, după caz, al debitorilor persoane
fizice ori juridice care urmează a fi declaraţi în stare de insolvabilitate,
prin:
17.2.1. solicitări de
informaţii de la organele abilitate, iar în cazul în care acesta nu este găsit,
să se facă menţiunea „nu este găsit la adresă";
17.2.2. deplasarea la domiciliu
şi/sau la sediul secundar cunoscute;
17.2.3. solicitări de informaţii de la:
a) organele de poliţie referitoare la domiciliul/reşedinţa,
după caz, al/a administratorilor, asociaţilor/acţionarilor persoanei juridice
debitoare;
b) organele de poliţie
referitoare la domiciliul/reşedinţa al/a persoanei fizice debitoare;
c) organul fiscal în a cărui rază teritorială se află
ori s-au aflat sediile principale sau secundare, după caz;
17.3. să verifice existenţa bunurilor de orice fel care
se află în proprietatea debitorului persoană fizică sau juridică, precum şi a
veniturilor acestuia, prin:
17.3.1. examinarea datelor
cuprinse în situaţiile financiar-contabile anuale sau semestriale, precum şi în
ultima balanţă contabilă încheiată de societatea debitoare;
17.3.2. consultarea fişierului conturilor bancare;
17.3.3. verificarea
înregistrărilor în arhiva electronică de garanţii reale mobiliare;
17.3.4. solicitări de
informaţii de la unitatea administrativ-teritorială (primărie), biroul de carte
funciară, precum şi, după caz, de la instituţii care gestionează registre
publice sau de la alte organe abilitate (Registrul Auto Român, Registrul Naval
Român etc);
17.3.5. cercetări şi constatări la domiciliul fiscal
şi/sau sediul secundar, precum şi în alte locuri despre care s-au cules
informaţii în legătură cu existenţa bunurilor debitorului persoană juridică sau
fizică, după caz.
18. După culegerea datelor şi informaţiilor menţionate
la lit. C pct. 17, compartimentul de executare silită din cadrul
inspectoratului teritorial de muncă, în funcţie de situaţia în care se
încadrează, va proceda la întocmirea procesului-verbal de declarare a stării de
insolvabilitate a debitorului persoană fizică sau juridică, al cărui model este
prevăzut în anexa nr. 3 la prezenta procedură.
18.1. Existenţa documentaţiei
prevăzute mai sus nu are caracter limitativ şi stă la baza aplicării
prevederilor art. 176 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
18.2. Toată documentaţia se îndosariază şi se păstrează
la dosarul de executare silită al debitorului în cauză.
19. Verificarea situaţiei
debitorului care nu are bunuri sau venituri urmăribile declarat în stare de
insolvabilitate se va face de către compartimentul de executare silită din
cadrul inspectoratului teritorial de muncă, cel puţin o dată pe an, fiind
reluate investigaţiile prevăzute la lit. B din prezenta procedură ori de câte
ori este necesar, conform prevederilor legale.
19.1. In situaţia în care se
constată dobândirea de către debitorul declarat insolvabil a unor bunuri sau
venituri urmăribile, compartimentul de executare silită din cadrul inspectoratului
teritorial de muncă va proceda, în conformitate cu prevederile art. 176 alin.
(4) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, la trecerea creanţelor respectivului debitor persoană
fizică sau juridică din evidenţa separată în cea curentă şi la
începerea/reluarea măsurilor de executare silită.
19.2. După trecerea creanţelor debitorului declarat
insolvabil din evidenţa separată în cea curentă, pe perioada de timp în care
acestea rămân în evidenţa curentă, sunt aplicabile prevederile lit. A pct. 7
din prezenta procedură.
19.3. Trecerea creanţelor din evidenţa separată în
evidenţa curentă se face de către compartimentul de executare silită din cadrul
inspectoratului teritorial de muncă, prin întocmirea unui proces-verbal de
transfer al obligaţiilor fiscale înregistrate de debitorul declarat insolvabil,
al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta procedură.
19.4. După valorificarea prin
executare silită a bunurilor sau veniturilor identificate, creanţele fiscale
rămase nestinse la plată vor fi trecute din nou în evidenţă separată destinată
debitorilor declaraţi insolvabili care nu deţin bunuri sau venituri urmăribile.
In acest scop, compartimentul de executare silită din cadrul inspectoratului
teritorial de muncă va proceda, prin analogie, în conformitate cu procedura
prevăzută la pct. 19.3.
D. Procedura de
scădere din evidenţă a obligaţiilor fiscale
20. Din evidenţele
inspectoratelor teritoriale de muncă se scad obligaţiile fiscale restante
înregistrate de debitori în următoarele situaţii:
a) la împlinirea termenului de prescripţie a dreptului
de a cere executarea silită;
b) pentru debitorii persoane
fizice decedate sau declarate dispărute ori decedate prin hotărâre a unei
instanţe judecătoreşti;
c) pentru debitorii persoane
juridice radiate din registrul comerţului.
21. In situaţia în care compartimentul de executare
silită din cadrul inspectoratului teritorial de muncă constată îndeplinirea
uneia dintre condiţiile în care pot fi scăzute din evidenţă creanţe
înregistrate de un debitor, va proceda la întocmirea unui proces-verbal de
scădere din evidenţă a obligaţiilor fiscale, al cărui model este prevăzut în
anexa nr. 1 la prezenta procedură.
22. Scăderea din evidenţă a
obligaţiilor fiscale înregistrate de persoanele juridice radiate din registrul
comerţului se face numai în baza încheierii de radiere a judecătorului-delegat
de pe lângă oficiul registrului comerţului.
23. Scăderea din evidenţă a
obligaţiilor fiscale înregistrate de debitorul persoană fizică decedată sau
declarată dispărută ori decedată se face numai în baza certificatului de deces
ori a hotărârii judecătoreşti prin care aceasta a fost declarată dispărută ori
decedată.
24. Documentele prevăzute la
pct. 22 şi 23 se anexează, în copie, la procesul-verbal de scădere din evidenţă
a obligaţiilor fiscale, alături de borderoul de adăugare-scădere a creanţelor.
E. Dispoziţii finale
de aplicare
25. Intocmirea şi verificarea
documentaţiei necesare declarării stării de insolvabilitate se efectuează de
către compartimentul cu atribuţii de executare silită din cadrul
inspectoratului teritorial de muncă, în conformitate cu prevederile art. 6 din
Legea nr. 130/1999 privind unele măsuri de protecţie a persoanelor încadrate în
muncă, republicată, în administrarea debitorului respectiv persoană fizică sau
juridică.
26. După finalizarea analizei
de caz se procedează, în termen de 5 zile lucrătoare, la întocmirea
procesului-verbal de declarare a stării de insolvabilitate a debitorului
persoană fizică sau juridică.
27. Compartimentul cu atribuţii de executare silită din
cadrul inspectoratului teritorial de muncă va lua măsurile necesare referitoare
la întreruperea executării silite, calculul obligaţiilor fiscale accesorii şi
scăderea obligaţiilor fiscale din evidenţă, prevăzute de art. 176 din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, în conformitate cu prezenta procedură, de fiecare dată când se
constată o modificare a situaţiei debitorilor declaraţi insolvabili sau a
obligaţiilor fiscale restante înregistrate de aceştia.
28. Procesul-verbal de constatare a stării de
insolvabilitate a debitorului persoană fizică sau juridică, procesul-verbal de
transfer al obligaţiilor fiscale înregistrate de debitorul declarat insolvabil
şi procesul-verbal de scădere din evidenţă a obligaţiilor fiscale înregistrate
de debitorul declarat insolvabil sunt aprobate de inspectorul-şef al
inspectoratului teritorial de muncă, fiind păstrate la dosarul de executare
silită al debitorului insolvabil.
29. In cazul debitorilor care
nu au venituri sau bunuri urmăribile declaraţi în stare de insolvabilitate,
prin bifarea opţiunii speciale în procesul-verbal de constatare a stării de
insolvabilitate, inspectorul-şef al inspectoratului teritorial de muncă va
dispune trecerea lor în evidenţa separată.
30. Trecerea în evidenţa
separată a creanţelor debitorilor declaraţi insolvabili, în conformitate cu
prezenta procedură, are ca obiect evidenţierea distinctă a acestor arierate,
care vor fi scoase din masa globală a arieratelor fiscale.
ANEXA Nr. 1 la procedură
I.
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI PROTECŢIEI SOCIALE
INSPECŢIA MUNCII
Inspectoratul Teritorial de Muncă al
Judeţului...................................
Str....................................nr......................
Localitatea................................................
PROCES-VERBAL Nr.......................
de scădere din evidenţă a obligaţiilor fiscale
Incheiat astăzi,....................................
(ziua, luna, anul)
In urma verificărilor efectuate de compartimentul
executare silită în perioada ............. asupra stării debitorului ................................., cu ultimul domiciliu/domiciliul
fiscal cunoscut în str.............................................nr.......,
bl......., sc......., et......, ap......, situat în
localitatea ..................... judeţul/sectorul ..................................., cod de identificare fiscală1)............................., declarat
insolvabil prin Procesul-verbal nr.........../............., respectiv asupra
situaţiei obligaţiilor fiscale
înregistrate de acesta, după caz, a rezultat că:
-debitorul2) ..............................
a decedat sau a fost declarat dispărut ori decedat prin hotărâre a unei
instanţe judecătoreşti.
Documentele doveditoare
sunt:....................................................................3);
- debitorul4)..............................a
fost radiat din registrul comerţului.
Documentele doveditoare
sunt:....................................................................3);
- termenul de prescripţie a dreptului de a cere
executarea silită s-a împlinit, la data de 1/01/.........., pentru obligaţii fiscale restante în sumă totală
de............lei, după cum urmează:
Natura obligaţiei
|
Suma datorată (lei)
|
Debit
|
Accesorii5)
|
Total
|
Dobânzi
|
Penalităţi de întârziere
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Având în vedere cele consemnate, în conformitate cu
prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, obligaţiile
fiscale înregistrate de debitorul decedat ori dispărut, radiat din registrul
comerţului, respectiv cele pentru care s-a împlinit termenul de prescripţie a
dreptului de a cere executarea silită, după caz, se scad din evidenţa
curentă/separată, după caz, prin borderou de adăugare-scădere a creanţelor.
Prezentul proces-verbal a fost încheiat în 3 exemplare,
dintre care unul se păstrează la dosarul de executare, unul la serviciul
contabilitate, iar celălalt va fi transmis debitorului declarat insolvabil.
Aprobat
Inspector-şef,
.....................................................
L.S.
Intocmit
Comp. executare silită
.....................................................
Avizat
Comp. legislaţie-contencios
.....................................................
1) Se va completa
codul numeric personal, numărul de identificare fiscală, codul de înregistrare
fiscală sau codul unic de înregistrare, după caz.
2) Se completează în
cazul debitorilor persoane fizice.
3) Se consemnează
tipul documentului, instituţia eliberatoare, numărul şi data acestuia.
4) Se completează în cazul debitorilor persoane juridice.
5) Obligaţiile fiscale accesorii calculate până la data de 31
decembrie 2005 vor fi evidenţiate cu titulatura de dobândă/penalitate de
întârziere, iar cele calculate începând cu data de 1 ianuarie 2006 vor fi
evidenţiate cu titulatura de majorare de întârziere.
II.
1. Denumire: Proces-verbal de
scădere din evidenţă a obligaţiilor fiscale
2. Format: A4
3. Caracteristici de tipărire: se tipăreşte pe ambele
feţe.
4. Se utilizează: de către inspectoratul teritorial de
muncă.
5. Se întocmeşte: în 3 exemplare.
6. Circulă: - un exemplar la debitorul declarat
insolvabil;
- două exemplare la inspectoratul teritorial de muncă,
dintre care unul la dosarul de executare silită şi unul la serviciul
contabilitate.
7. Se arhivează: un exemplar la
compartimentul executare silită care îl întocmeşte.
ANEXA Nr. 2 la procedură
I.
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI Şl PROTECŢIEI SOCIALE
INSPECŢIA MUNCII
Inspectoratul Teritorial de Muncă al
Judeţului...................................
Str....................................nr......................
Localitatea................................................
PROCES-VERBAL
de transfer al obligaţiilor fiscale înregistrate de
debitorul declarat insolvabil
Incheiat astăzi,....................................
(ziua, luna, anul)
In urma verificărilor efectuate de compartimentul
executare silită în perioada ................................................
asupra bunurilor/veniturilor
aparţinând patrimoniului debitorului.............................................., cu ultimul domiciliu/domiciliul fiscal cunoscut
în str............nr................, bl........,
sc........, et........, ap........, situat în
localitatea............................, judeţul/sectorul.............., cod de identificare fiscală1)................................,
declarat insolvabil prin Procesul-verbal
nr.................../................, a rezultat:
- existenţa unor bunuri sau venituri după cum
urmează:..................................................................................................;
- inexistenţa vreunui bun sau venit.
Având în vedere că
debitorul............................................................................este
înscris în evidenţa curentă D/evidenţa separată |_| cu obligaţii fiscale restante în sumă totală
de...............................lei, precum şi faptul că acesta deţine D/nu
deţine |_|, la această dată,
bunuri şi venituri urmăribile, creanţele debitorului vor fi transferate, în
conformitate cu prevederile art. 176 alin. (2) şi (4) din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, după caz, în evidenţa curentă D/evidenţa separată |_|.
Obligaţiile fiscale înregistrate de debitorul declarat
insolvabil au următoarea structură:
Natura obligaţiei
|
Suma datorată (lei)
|
Debit
|
Accesorii2)
|
Dobânzi
|
Penalităţi de întârziere
|
Majorări de întârziere
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Se va completa
codul numeric personal, numărul de identificare fiscală, codul de înregistrare
fiscală sau codul unic de înregistrare, după caz.
2) Obligaţiile
fiscale accesorii calculate până la data de 31 decembrie 2005 vor fi
evidenţiate cu titulatura de dobândă/penalitate de întârziere, iar cele
calculate începând cu data de 1 ianuarie 2006 vor fi evidenţiate cu titulatura
de majorare de întârziere.
Obligaţiile fiscale înregistrate de debitor vor fi:
|_| administrate în continuare
în evidenţa curentă;
|_| trecute în evidenţa separată.
De la data prezentului proces-verbal:
|_| se întrerup aplicarea măsurilor de executare silită
pentru recuperarea obligaţiilor fiscale restante înregistrate de debitorul
declarat insolvabil şi trecute în evidenţa curentă, precum şi calculul
obligaţiilor fiscale accesorii aferente acestora;
|_| se reia sau se iniţiază,
după caz, aplicarea măsurilor de executare silită pentru recuperarea
obligaţiilor fiscale restante înregistrate de debitorul declarat insolvabil
care a dobândit bunuri sau venituri şi calculul obligaţiilor fiscale accesorii
aferente acestora.
Prezentul proces-verbal a fost întocmit în două
exemplare, dintre care unul se păstrează la dosarul de executare şi unul la
serviciul contabilitate.
Aprobat
Inspector-şef,..
.......................................
L.S.
Intocmit
Comp. executare silită
.......................................
Avizat
Comp. legislaţie-contencios
.......................................
Se anexează următoarele documente
justificative.........................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
II.
1. Denumire: Proces-verbal de
transfer al obligaţiilor fiscale înregistrate de debitorul declarat insolvabil
2. Format: A4
3. Caracteristici de tipărire: se tipăreşte pe ambele
feţe.
4. Se utilizează: de către inspectoratul teritorial de
muncă.
5. Se întocmeşte: în două exemplare.
6. Circulă: - un exemplar la dosarul de executare
silită;
- un exemplar la serviciul
contabilitate.
7. Se arhivează: un exemplar la compartimentul
executare silită care îl întocmeşte.
ANEXA Nr. 3 la procedură
I.
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI Şl PROTECŢIEI SOCIALE
INSPECŢIA MUNCII
Inspectoratul Teritorial de Muncă al Judeţului...................................
Str....................................nr...................
Localitatea..........................................
PROCES-VERBAL Nr.............
de declarare a stării de insolvabilitate
Incheiat astăzi,....................................
(ziua, luna, anul)
Având în vedere că
debitorul.....................................................................,
cu ultimul domiciliu/domiciliul fiscal cunoscut în
str............................................. nr......, bl........., sc.....,
et....., ap......., situat în
localitatea................................................, judeţul/sectorul, cod de identificare fiscală1) ............................, este înscris în evidenţa analitică pe plătitori, la data de........................., cu obligaţii fiscale restante în sumă totală
de........................lei, precum şi faptul că acesta înregistrează, la această dată,
bunuri şi venituri urmăribile cu o valoare însumată estimată,
conform documentelor contabile, de ......................lei/nu
înregistrează bunuri sau venituri urmăribile, în baza prevederilor art. 176 din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, prin prezentul proces-verbal este constatată starea de
insolvabilitate a debitorului
...............................................................................
In conformitate cu datele cuprinse în evidenţa
analitică pe plătitori, obligaţiile fiscale restante sunt următoarele:
Natura
obligaţiei
|
Suma datorată (lei)
|
Debit
|
Accesorii2)
|
Dobânzi
|
Penalităţi de întârziere
|
Majorări de întârziere
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pentru realizarea acestor creanţe fiscale s-au luat
următoarele măsuri:
- au fost întocmite şi comunicate somaţiile
nr......./..........., nr........./.............,
nr.................../....................;
- au fost înfiinţate popriri
asupra disponibilităţilor băneşti din conturile bancare/veniturilor proprii
prin adresele nr................/..............., nr........./.........................;
- a fost înfiinţat sechestru asigurător/executoriu
asupra bunurilor mobile prin Procesul-verbal
nr.............../....................
asupra........................................................................................................................................................................ .....................;
- a fost înfiinţat sechestru asigurător/executoriu asupra bunurilor imobile prin Procesul-verbal
nr.............../....................asupra..............................................................................................................................................................;
- a fost aplicată procedura legală pentru evaluarea
bunurilor................................................................................................;
- au fost luate măsurile legale privind înregistrarea
ipotecilor la birourile de carte
funciară...................................................;
- au fost luate măsurile legale privind publicitatea în
vederea valorificării respectivelor bunuri,
astfel:..................................;
- au fost luate măsurile legale
în vederea valorificării respectivelor bunuri prin licitaţii publice organizate
la data de........................................................................................................................................................'...............................................;
- a fost necesară reorganizarea licitaţiilor publice
după cum urmează:.............................................................................;
- în urma licitaţiilor publice organizate au fost
valorificate următoarele:
........................................................................., fiind realizate creanţe în cuantum de................................................lei;
- anterior întocmirii prezentului proces-verbal au fost
întreprinse
următoarele..................................................................
A1. A fost verificată situaţia
patrimonială a debitorului persoană juridică sub aspectul cuantificării valorii
însumate a bunurilor şi veniturilor deţinute, prin solicitarea şi consultarea
datelor înscrise în situaţiile financiar-contabile anuale şi/sau semestriale,
precum şi în ultima balanţă contabilă încheiată de societatea debitoare, fapt
din care rezultă că:
a) valoarea de inventar a tuturor bunurilor mobile şi
imobile aflate în proprietatea debitoarei este
de............................lei;
b) valoarea însumată a tuturor veniturilor de natură
comercială, fiscală sau provenite din dobânzi bancare aferente unor depozite
băneşti, din titluri de stat cu răscumpărare la termen este
de.....................................................lei;
c) valoarea determinată pe baza
cotaţiilor bursiere la zi a titlurilor de participaţie (acţiuni, obligaţiuni)
este de...........................................lei;
d) valoarea însumată a creanţelor de natură comercială,
a cambiilor, a biletelor la ordin sau a creanţelor de natură fiscală (sume de
rambursat sau sume de restituit) pe care debitorul persoană juridică le are de
recuperat este de....................lei;
e) valoarea însumată a disponibilităţilor băneşti, aşa
cum rezultă din fişierul conturilor bancare, este de.......................lei.
A2. Au fost verificate situaţia bunurilor de orice fel
care se află în proprietatea debitorului persoană juridică, precum şi valoarea acestora prin solicitări de
informaţii de la:
- (unitatea administrativ-teritorială)
Primăria...................................................................................................................3);
- Biroul de Carte
Funciară.............................................................................................................................................3);
- Registrul Auto Român.................................................................................................................................................3);
- Registrul Naval
Român................................................................................................................................................3);
- (altă instituţie care gestionează registre
publice).............................................................................................................3), din care a
rezultat........................................................
B1. A fost verificată situaţia
bunurilor de orice fel care se află în proprietatea debitorilor persoană
fizică, fiind solicitate informaţii de la :
|_| (unitatea administrativ-teritorială)
Primăria........................................................................................................................3)
|_| Biroul de Carte
Funciară...................................................................................................................................................3)
|_| Registrul Auto
Român.......................................................................................................................................................3)
|_| Registrul Naval Român....................................................................................................................................................3)
|_| (altă instituţie care gestionează registre
publice)..................................................................................................................3) din care
a rezultat...................................
B2. Au fost efectuate cercetări şi constatări la
domiciliul persoanei fizice cu privire la situaţia materială a acesteia, precum
şi la alte unităţi sau persoane fizice unde aceasta şi-a desfăşurat activitatea
profesională ori lucrativă remunerată, în alte locuri despre care s-au cules
informaţii în legătură cu
existenţa bunurilor debitorului persoană fizică, din care au rezultat ..........................................
B3. Au fost solicitate informaţii de la organele ori
persoanele abilitate, cu privire la moştenitorii care au acceptat succesiunea
debitorului decedat sau declarat dispărut ori decedat, din care a
rezultat.......................................
B4. Au fost solicitate informaţii de la societăţile
bancare cu privire la existenţa unor conturi de disponibilităţi băneşti
deţinute de debitorul decedat sau declarat dispărut ori decedat, din care a
rezultat...........................................
In urma constatărilor de mai sus rezultă că debitorul
se încadrează în prevederile art. 176 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi este declarat
insolvabil întrucât:
|_| valoarea bunurilor şi veniturilor acestuia este mai
mică decât valoarea obligaţiilor fiscale neachitate;
|_| acesta nu are bunuri sau
venituri urmăribile.
Creanţele înregistrate de
debitorul..........................., declarat insolvabil prin prezentul
proces-verbal, vor fi:
|_| administrate în continuare
în evidenţa curentă;
|_| trecute în evidenţa separată;
De la data prezentului proces-verbal:
|_| se continuă aplicarea măsurilor de executare silită
pentru recuperarea obligaţiilor fiscale restante înregistrate de debitorul
declarat insolvabil şi calculul obligaţiilor fiscale accesorii aferente
acestora;
|_| se întrerup aplicarea măsurilor de executare silită
pentru recuperarea obligaţiilor fiscale restante înregistrate de debitorul
declarat insolvabil, precum şi calculul obligaţiilor
fiscale accesorii aferente acestora.
Prezentul proces-verbal a fost încheiat în 3 exemplare,
dintre care unul se păstrează la dosarul de executare, unul la serviciul
contabilitate, iar celălalt va fi transmis debitorului declarat insolvabil.
Aprobat
Inspector-şef,
..................................................................
L.S.
Intocmit
Comp. executare silită
..................................................................
Avizat
Comp. legislaţie-contencios
..................................................................
1) Se va completa
codul numeric personal, numărul de identificare fiscală, codul de înregistrare
fiscală sau codul unic de înregistrare, după caz.
2) Obligaţiile
fiscale accesorii calculate până la data de 31 decembrie 2005 vor fi
evidenţiate cu titulatura de dobândă/penalitate de întârziere, iar cele
calculate începând cu data de 1 ianuarie 2006 vor fi evidenţiate cu titulatura
de majorare de întârziere.
3) Se va indica
denumirea instituţiei în cauză.
Se anexează următoarele documente justificative:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
II.
1. Denumire: Proces-verbal de
declarare a stării de insolvabilitate
2. Format: A4
3. Caracteristici de tipărire: se tipăreşte pe ambele
feţe.
4. Se utilizează: de către inspectoratul teritorial de
muncă.
5. Se întocmeşte: în 3 exemplare.
6. Circulă: - un exemplar la debitorul declarat
insolvabil;
- două exemplare la inspectoratul teritorial de muncă,
dintre care unul la dosarul de executare şi unul la serviciul contabilitate.
7. Se arhivează: un exemplar la compartimentul
executare silită care îl întocmeşte.
ANEXA Nr. 4 la procedură
I.
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI Şl PROTECŢIEI SOCIALE
INSPECŢIA MUNCII
Inspectoratul Teritorial de Muncă al
Judeţului...................................
Str......................nr..........
Localitatea..................................
BORDEROU
de adăugare/scădere a obligaţiilor fiscale1)
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele/ denumirea debitorului
|
Codul de
înregistrare
fiscală2)
|
Nr. şi data
documentului
constatator pentru
adăugare/scădere3)
|
Natura obligaţiei fiscale adăugate
sau scăzute din evidenţa fiscală4)
|
Categoria obligaţiei fiscale5)
|
Termen de plată
|
Suma (lei)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Verificat
Şef Serviciu F.C.A.P.A.
................................................................
(semnătura)
Intocmit
Data........................................................
Semnătura................................................
II.
1. Denumire: Borderou de
adăugare/scădere a obligaţiilor fiscale
2. Format: A4
3. Caracteristici de tipărire: se tipăreşte pe ambele
feţe.
4. Se utilizează: la centralizarea datelor cuprinse în
documentele constatatoare pentru adăugare sau scădere.
5. Se întocmeşte: în două exemplare, de serviciul
contabilitate, separat pentru adăugări şi scăderi.
6. Se arhivează: la serviciul
contabilitate.
1) Se întocmeşte
distinct, atât pentru debitele luate în evidenţa fiscală, cât şi pentru cele
scăzute. Se numerotează la nivelul fiecărui an fiscal, cu numărul zilei din
anul în care a fost emis.
2) Se va completa
codul numeric personal, numărul de identificare
fiscală, codul de înregistrare fiscală sau codul unic de înregistrare, după
caz.
3) Documentul va deţine obligatoriu codul de înregistrare fiscală al
debitorului, numărul şi data, natura şi categoria obligaţiei fiscale, termenul
de plată şi suma acesteia.
4) Se va preciza
denumirea obligaţiei fiscale.
5) Se va înscrie
atributul sumei (curentă, restantă, dobânzi, penalităţi de întârziere).