ORDIN Nr. 5338
din 11 octombrie 2006
pentru aprobarea
Metodologiei privind criteriile de selectie si de formare a expertilor inscrisi
in Registrul Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul
Preuniversitar al expertilor in evaluare si acreditare si a Programului de
formare pentru expertii in evaluare si acreditare ai Agentiei Romane de
Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 872 din 25 octombrie 2006
Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 87/2006,
ţinând cont de dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr.
1.258/2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare al
Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Invăţământul Preuniversitar
(ARACIP), cu modificările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 223/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei şi cercetării emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Metodologia privind criteriile de
selecţie şi de formare a experţilor înscrişi în Registrul Agenţiei Române de
Asigurare a Calităţii în Invăţământul Preuniversitar al experţilor în evaluare
şi acreditare, cuprins în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Se aprobă Programul de formare pentru
experţii în evaluare şi acreditare ai Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii
în Invăţământul Preuniversitar, cuprins în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în
Invăţământul Preuniversitar va duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Mihail Hărdău
ANEXA Nr. 1
METODOLOGIE
privind criteriile de selecţie şi de formare a
experţilor înscrişi în Registrul Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Invăţământul Preuniversitar al
experţilor în evaluare şi acreditare
Prezenta metodologie este elaborată în baza
prevederilor art. 24 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 75/2005 privind
asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 87/2006, precum şi ale dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Regulamentul de
organizare şi funcţionare al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în
Invăţământul Preuniversitar (ARACIP), aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
1.258/2005, cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - In vederea îndeplinirii atribuţiilor sale,
Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Invăţământul Preuniversitar (ARACIP) are dreptul să folosească
colaboratori externi, din ţară sau din străinătate, experţi în domeniul de
activitate al ARACIP, înscrişi în registrul propriu al experţilor de evaluare
şi acreditare, angajaţi pe bază de contract, remuneraţi conform legii.
Art. 2. - Poate fi desemnat în calitate de colaborator
extern, expert în evaluare şi acreditare, orice cadru
didactic care îndeplineşte criteriile stabilite prin prezenta metodologie,
precum şi condiţiile prevăzute de art. 15 alin. (2) din Regulamentul de
organizare şi funcţionare al Agenţiei
Române de Asigurare a Calităţii în Invăţământul Preuniversitar (ARACIP),
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.258/2005, cu modificările ulterioare.
Art. 3. - Experţii în evaluare şi acreditare
îndeplinesc atribuţiile prevăzute de art. 15 alin. (1) din Regulamentul de
organizare şi funcţionare al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în
Invăţământul Preuniversitar (ARACIP), aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
1.258/2005, cu modificările ulterioare.
Art. 4. - Calitatea de expert în evaluare şi acreditare
se dobândeşte prin înscrierea în Registrul ARACIP al experţilor în evaluare şi
acreditare, în urma participării şi promovării etapelor selecţiei organizate de
către ARACIP.
CAPITOLUL II
Criterii de selecţie a experţilor în evaluare şi
acreditare
Art. 5. - (1) Poate participa la selecţia pentru
dobândirea calităţii de expert în evaluare şi acreditare orice persoană
interesată care îndeplineşte, cumulativ, următoarele criterii:
a) este cadru didactic;
b) are experienţă şi expertiză în evaluarea
instituţională, de programe sau proiecte;
c) dovedeşte competenţă
profesională;
d) a participat, în ultimii 3 ani, la programe de
formare profesională continuă în domeniul educaţional (minimum 40 de ore);
e) are disponibilitate de deplasare pe distanţe mari,
în afara judeţului de reşedinţă.
(2) Constituie un avantaj
experienţa managerială în învăţământul preuniversitar.
Art. 6. - Inscrierea la selecţia pentru calitatea de
expert în evaluare şi acreditare se poate face prin următoarele modalităţi:
a) solicitare în nume propriu;
b) propunere din partea
unităţilor de învăţământ preuniversitar şi a inspectoratelor şcolare;
c) propunere din partea altor instituţii, organizaţii
şi organisme cu atribuţii în domeniul educaţional.
CAPITOLUL III
Procedurile de selecţie a experţilor în evaluare şi
acreditare
Art. 7. - Procedurile de selecţie a experţilor în
evaluare şi acreditare, în vederea înscrierii acestora în Registrul ARACIP,
sunt organizate şi desfăşurate de către ARACIP.
Art. 8. - In vederea înscrierii la selecţie, persoanele
interesate vor depune, la sediul ARACIP, un dosar care va conţine următoarele
documente:
a) curriculum vitae;
b) scrisoare de motivaţie;
c) portofoliu personal, care
să cuprindă dovezi referitoare la îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 5
(referinţe, lucrări publicate, manuale, articole etc).
Art. 9. - (1) Procedurile pentru selecţia experţilor în
evaluare şi acreditare presupun derularea următoarelor etape:
a) analiza dosarelor personale depuse de persoanele
interesate în participarea la selecţie;
b) participarea la interviu;
c) participarea la un program de formare profesională
acreditat, organizat de ARACIP sau de altă organizaţie furnizoare;
d) demonstrarea în practică a competenţelor de
evaluator pe baza instrumentelor naţionale de evaluare.
(2) La programul de formare
profesională organizat de ARACIP vor participa doar persoanele declarate admise
ca urmare a promovării etapelor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b). Programul
de formare profesională include şi participarea la 3 vizite de evaluare la
organizaţii furnizoare de educaţie, în vederea verificării aptitudinilor în
domeniul evaluării externe.
(3) Structura programului de formare profesională
organizat de ARACIP este prevăzută în anexa nr. 2 la ordin.
Art. 10. - Perioada de desfăşurare a procedurilor de
selecţie a experţilor în evaluare şi acreditare, precum şi componenţa comisiei
pentru selecţia experţilor în evaluare şi acreditare sunt stabilite prin
decizie a preşedintelui ARACIP
şi sunt făcute publice de către ARACIP, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 11. - Rezultatele selecţiei experţilor în evaluare
şi acreditare vor fi făcute publice de ARACIP, în termen de maximum 5 zile de
la finalizarea procedurilor.
Art. 12. - In cazul în care este declarată admisă în
urma promovării procedurilor de selecţie, o persoană care este angajată în
cadrul administraţiei centrale a Ministerului Educaţiei şi Cercetării,
respectiv a inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti,
acesteia i se acordă un termen de 30 de zile pentru soluţionarea situaţiei de
incompatibilitate în care se află. In cazul în care situaţia de
incompatibilitate nu este înlăturată în termenul de 30 de zile, persoana în
cauză este declarată respinsă.
Art. 13. - Persoanele declarate admise în urma
parcurgerii procedurilor de selecţie sunt înscrise în
Registrul ARACIP al experţilor în evaluare şi acreditare.
CAPITOLUL IV
Formarea experţilor în evaluare şi acreditare
Art. 14. - Experţii în evaluare şi acreditare ai ARACIP
au obligaţia de a participa, cel puţin o dată la 5 ani, la activităţi şi
programe de formare profesională în domeniul evaluării instituţionale şi al
acreditării.
Art. 15. - (1) Activităţile şi programele de formare
profesională în domeniul evaluării instituţionale şi al acreditării, precum şi
planificarea participării experţilor la aceste activităţi şi programe de
formare se stabilesc de Consiliul ARACIP.
(2) Cheltuielile aferente activităţilor şi programelor
de formare profesională în domeniul evaluării instituţionale şi al acreditării
derulate în altă localitate decât cea de domiciliu vor fi suportate de către
ARACIP, respectiv de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, după caz.
CAPITOLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 16. - (1) Registrul ARACIP al experţilor în
evaluare şi acreditare se publică pe site-ul ARACIP.
(2) Registrul ARACIP al experţilor în evaluare şi
acreditare se actualizează periodic, pe baza criteriilor şi a procedurilor de
selecţie prevăzute de prezenta metodologie.
Art. 17. - Fiecare expert în evaluare şi acreditare are
obligaţia să semneze, înainte de desfăşurarea vizitei de evaluare la o
organizaţie furnizoare de educaţie, o declaraţie pe propria răspundere că nu se
află în niciuna dintre următoarele situaţii de incompatibilitate:
a) nu are soţul sau soţia ori alte rude până la
gradul al III-lea inclusiv, după caz, angajate în cadrul organizaţiei
furnizoare de educaţie supuse procesului de evaluare;
b) nu se află în raport de rudenie până la gradul al
lll-lea inclusiv cu conducerea organizaţiei furnizoare de educaţie supuse
procesului de evaluare;
c) nu are calitatea de angajat al organizaţiei
furnizoare de educaţie supuse evaluării;
d) nu se află într-un raport patrimonial cu organizaţia
furnizoare de educaţie supuse procesului de evaluare;
e) nu a participat la
conceperea sau la realizarea raportului de evaluare internă al organizaţiei
furnizoare de educaţie supuse evaluării.
Art. 18. - (1) Experţii în evaluare şi acreditare au
obligaţia ca, la momentul înscrierii în Registrul ARACIP al experţilor în
evaluare şi acreditare, să încheie un contract de exclusivitate cu ARACIP.
(2) Incălcarea dispoziţiilor contractuale atrage
răspunderea disciplinară a celui în cauză şi excluderea din Registrul ARACIP al experţilor în
evaluare şi acreditare, fără drept de reînscriere.
Art. 19. - Experţii în evaluare şi acreditare înscrişi
în Registrul ARACIP sunt supuşi unei evaluări anuale a rezultatelor obţinute în
activitatea de evaluare instituţională, desfăşurată în cursului anului
respectiv. In cazul în care se constată refuzul de a participa la minimum 3
vizite de evaluare şi/sau obţinerea calificativului „slab" ca urmare a
evaluării activităţii desfăşurate, persoana respectivă va fi exclusă din
Registrul ARACIP al experţilor în evaluare şi acreditare, fără drept de reînscriere.
Art. 20. - (1) In cazul în care se constată existenţa
unei situaţii de incompatibilitate prevăzute de art. 17 şi nedeclarată cu ocazia evaluării unei
organizaţii furnizoare de educaţie, persoana respectivă va fi exclusă din
Registrul ARACIP al experţilor în evaluare şi acreditare, fără drept de
reînscriere.
(2) In situaţia în care se constată nerespectarea sau
neglijarea, de către experţii în evaluare şi acreditare, a regulilor de
conduită prevăzute de Codul de etică profesională a experţilor în evaluare şi
acreditare ai ARACIP, aceştia vor fi excluşi din Registrul ARACIP al experţilor
în evaluare şi acreditare, fără drept de reînscriere.
ANEXA Nr. 2
PROGRAMUL DE FORMARE
pentru experţii în evaluare şi acreditare ai
Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Invăţământul Preuniversitar
1. Prezentare generală
In conformitate cu prevederile art. 24 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 87/2006, şi ale art. 9 din
Regulamentul de organizare şi funcţionare al Agenţiei Române de Asigurare a
Calităţii în Invăţământul Preuniversitar (ARACIP), aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.258/2005, cu modificările ulterioare, Agenţia Română de
Asigurare a Calităţii în Invăţământul Preuniversitar (ARACIP) dispune de un aparat propriu
format din experţi şi personal administrativ şi foloseşte, pentru îndeplinirea
atribuţiilor sale legale, experţi în evaluare şi acreditare în calitate de
colaboratori externi, din ţară şi din străinătate, angajaţi pe bază de
contract.
Experţii au obligaţia, în conformitate cu prevederile
legale în vigoare, să participe la activităţi şi programe de formare
profesională în domeniul evaluării instituţionale şi al acreditării.
In vederea realizării unitare a
activităţilor de evaluare instituţională pentru autorizarea, acreditarea şi
evaluarea externă a calităţii educaţiei în instituţiile de învăţământ
preuniversitar, ARACIP a elaborat prezentul program de formare.
Programul propus se încadrează
în categoria a treia de programe de formare continuă, prevăzută de art. 11 din
Metodologia de acreditare a programelor de formare continuă a personalului din
învăţământul preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei si
cercetării nr. 4.611/2005.
Programul va fi supus de către ARACIP procedurilor de
acreditare, în conformitate cu prevederile legii.
Programul se adresează atât experţilor din aparatul
propriu, angajaţi prin concurs, conform legii, precum şi colaboratorilor
externi care au trecut de primele două etape ale procedurilor de selecţie
(analiza dosarelor personale şi interviu), urmând ca înscrierea lor în
registrul propriu al experţilor în evaluare şi acreditare să se realizeze numai
după parcurgerea şi finalizarea acestui program de formare, care va cuprinde şi
realizarea practică a 3 vizite de evaluare externă.
2. Standardele utilizate
Având în vedere că, în conformitate cu art. 14 alin.
(2) din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Agenţiei Române de
Asigurare a Calităţii în Invăţământul Preuniversitar (ARACIP), aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
1.258/2005, cu modificările ulterioare, doar cadrele didactice pot îndeplini
calitatea de colaborator extern, expert în evaluare şi acreditare, pregătirea
va avea la bază competenţe prevăzute în Standardele de formare continuă pentru
funcţiile didactice din învăţământul preuniversitar, elaborate de Centrul
Naţional de Formare a Personalului din Invăţământul
Preuniversitar (CNFP). Totodată, având în
vedere şi faptul că evaluarea instituţională presupune o cunoaştere aprofundată
a funcţionării unităţii şcolare şi a integrării acesteia în cadrul sistemului
de învăţământ preuniversitar, programul de formare se va referi şi la
competenţele prevăzute în Standardele de formare continuă pentru funcţiile de
conducere, de îndrumare şi control din învăţământul preuniversitar (elaborate
de CNFP). Toate aceste competenţe vor fi abordate parţial, avându-se în vedere
activităţile şi modalităţile de realizare specifice misiunii şi funcţiilor
ARACIP.
La aceste competenţe generale sunt adăugate
competenţele specifice în domeniul auditului şi evaluării instituţionale,
prevăzute în actele normative şi în modelele naţionale şi internaţionale de
evaluare a instituţiilor şi persoanelor (inclusiv standardele ISO si
standardele EFQM).
3. Durata şi structura
programului de formare
Durata totală = 89 de ore pentru fiecare participant,
din care:
- 60 de ore de pregătire centralizată - teoretică şi
practică - în condiţii de simulare;
- 24 de ore de practică în condiţii reale;
- 5 ore de evaluare: prezentarea dosarelor de evaluare
şi interviul.
Pregătirea teoretică şi practică în condiţii de
simulare se va realiza în 4 stagii compacte (16 ore de formare dispuse pe
parcursul a 3 zile calendaristice), cu excepţia ultimului modul în care se vor
efectua 12 ore de pregătire.
Pregătirea practică în condiţii reale constă în 3
evaluări de instituţii de învăţământ preuniversitar, realizate de către fiecare
participant, sub coordonarea unui expert din aparatul propriu al ARACIP sau a
unui expert deja înscris în registrul propriu al experţilor în evaluare şi
acreditare, conform planificării ARACIP.
Evaluarea va consta în interviu şi prezentarea, în faţa
comisiei de examinare, a celor 3 rapoarte de evaluare externă.
4. Repartizarea orelor pe module
Nr. crt.
|
Module
|
Pregătirea teoretică
|
Pregătirea practică
|
Total
|
1.
|
Evaluarea de proces1)
|
2
|
6
|
8
|
2.
|
Evaluarea proiectului de dezvoltare instituţională şi a
documentelor manageriale2)
|
2
|
6
|
8
|
3.
|
Evaluarea resurselor umane, fizice şi financiare ale unităţii
şcolare3'
|
2
|
8
|
10
|
4.
|
Auditul instituţional - abordarea ISO
|
4
|
6
|
10
|
5.
|
Evaluarea instituţională - modelul european al excelenţei (EFQM)
|
4
|
6
|
10
|
6.
|
Evaluarea de sistem
|
4
|
6
|
10
|
7.
|
Managementul de sine (self-management)
|
-
|
4
|
4
|
|
Total ore de pregătire teoretică şi practică în condiţii de
simulare
|
|
42
|
60
|
8.
|
Practică în condiţii reale
|
-
|
24
|
24
|
9.
|
Evaluare
|
|
|
5
|
|
TOTAL GENERAL:
|
18
|
66
|
89
|
1)Conform
Standardelor de formare continuă pentru funcţiile
didactice din învăţământul
preuniversitar (2005). Bucureşti: CNFP - Competenţe metodologice, de evaluare,
psihosociale, de comunicare şi relaţionare.
2) Conform
Standardelor de formare continuă pentru funcţiile de conducere, de îndrumare şi
control din învăţământul preuniversitar (2002). Bucureşti: CNFP - Competenţe de
conducere şi coordonare.
3) Idem - Competenţe
de gestionare a resurselor şi de evaluare.
5. Structura programului de pregătire
Modulul 1: Evaluarea de proces
Obiective. La sfârşitul formării,
participantul va fi capabil:
|
Temele
|
Nr. de ore
|
Metodologia
|
Resursele
|
Criteriile de evaluare
|
• Să evalueze activităţile de învăţare în ceea ce priveşte
adecvarea la documentele normative şi reglatoare (curriculum naţional -
trunchi comun, curriculum diferenţiat, CDŞ/CDL) şi la caracteristicile
grupului de elevi
• Să evalueze activităţile de învăţare în ceea ce priveşte
adecvarea la grupul-ţintă concret de elevi, în funcţie de nivelul, forma şi
tipul de învăţământ
• Să evalueze activităţile de învăţare
în ceea ce priveşte adecvarea conţinuturilor, metodologiei şi auxiliarelor
curriculare la obiectivele stabilite
• Să evalueze adecvarea instrumentelor de evaluare la
caracteristicile elevilor şi ale activităţilor de învăţare
• Să identifice modalităţile de optimizare a activităţii în urma
evaluării
• Să comunice eficient cu cadrele didactice din instituţia
şcolară evaluată
• Să elaboreze şi să aplice instrumente de analiză a
satisfacţiei beneficiarilor (elevi, părinţi etc.) faţă de oferta educaţională
a şcolii
• Să analizeze proiectele educaţionale ale cadrelor didactice
(altele decât cele didactice) în raport cu obiectivele stabilite şi cu
grupurile-ţintă
|
• Evaluarea documentelor de proiectare a activităţilor de
învăţare
• Observarea activităţilor curriculare şi extracurriculare
• Comunicarea interpersonală în situaţii de evaluare
• Elaborarea şi aplicarea
instrumentelor de evaluare
|
2
2
2
2
|
• Prezentarea
• Exerciţiul
• Dezbaterea •Studiul de
caz
• Jocul de rol
• Exerciţiul
|
• Documente normative şi reglatoare
• Folii/ Prezentări PP
• Fişe de [ucru
• Inregistrări video
|
• Cunoaşterea principalelor documente normative şi reglatoare
referitoare la proiectarea, realizarea şi evaluarea activităţii didactice
• Evaluarea corectă a rezultatelor învăţării din perspectiva
adecvării la situaţia de învăţare concretă şi la documentele de programare
utilizate
• Estimarea utilităţii activităţilor de învăţare pentru
dezvoltarea ulterioară a elevilor
• Capacitatea de ascultare activă
• Realizarea unui interviu de evaluare cu cadrele didactice
• Elaborarea instrumentelor de evaluare pentru elevi şi părinţi
(chestionare, ghiduri de interviu individual/de grup)
|
Modulul 2: Evaluarea proiectului de dezvoltare
instituţională şi a documentelor manageriale
Obiective. La sfârşitul formării,
participantul va fi capabil:
|
Temele
|
Nr. de ore
|
Metodologia
|
Resursele
|
Criteriile de evaluare
|
• Să analizeze proiectul de dezvoltare instituţională (nece
sitate şi fezabilitate)
• Să analizeze planurile opera ţionale din perspectiva adecvării
la proiectul de dezvoltare instituţională
• Să evalueze structura organi zaţională şi de comunicare a
unităţii şcolare
|
• Management de proiect: proiectul de dezvoltare instituţională
(PDI)
• Elemente de design organizaţional
• Autoevaluarea instituţională
|
2
2
4
|
• Prezentarea
• Dezbaterea
• Studiul de caz
• Proiectul
|
• Cazuri (PDI) pentru studiile de caz
• Folii/ Pre zentări PP
• Fişe de lucru
|
• Estimarea corectă a necesităţii şi fezabilităţii PDI
• Evaluarea coerenţei interne a PDI şi între PDI şi planurile
operaţionale
• Analiza şi conceperea unei organigrame pentru o instituţie
şcolară
|
Modulul 3: Evaluarea resurselor umane, fizice şi
financiare ale unităţii şcolare
Obiective. La sfârşitul formării,
participantul va fi capabil:
|
Temele
|
Nr. de ore
|
Metodologia
|
Resursele
|
Criteriile de evaluare
|
• Să evalueze adecvarea resurselor umane şi materiale la nivelul
şi tipul de unitate şcolară
• Să analizeze bugetul unităţii şcolare din perspectiva
adecvării la nivelul şi tipul de unitate şcolară
• Să evalueze adecvarea resurselor umane şi materiale la
proiectul de dezvoltare instituţională
|
• Elemente de management financiar
• Elemente de MRU
• Management de curriculum: utilizarea auxiliarelor curriculare
|
4
4
2
|
• Prezentarea
• Dezbaterea
• Studiul de caz
|
• Cazuri (bugete, state de funcţiuni) pentru studiile de caz
• Folii/ Prezentări PP
• Fişe de lucru
|
• Analiza corelării resurselor educaţionale (umane, financiare,
materiale - inclusiv materialele didactice/ auxiliarele curriculare) la
nivelul şi tipul de instituţie şcolară
• Analiza corelării resurselor educaţionale (umane, financiare,
materiale - inclusiv materialele didactice/auxiliarele curriculare) la
documentele programatice ale şcolii (PDI şi planuri operaţionale) şi
referitoare la activităţile de învăţare
|
Modulul 4: Auditul instituţional - abordarea ISO
Obiective. La sfârşitul formării,
participantul va fi capabil:
|
Temele
|
Nr. de ore
|
Metodologia
|
Resursele
|
Criteriile de evaluare
|
• Să aplice Standardul ISO 9001/2001
• Să cunoască cerinţele ISO 19011/2003
• Să auditeze sistemele de management al calităţii
• Să aplice un program de audit
• Să se integreze într-o echipă de audit
|
• Cerinţe pentru auditori, cunoştinţe, deprinderi, experienţă
• Vocabular specific
• Chestionar de audit
• Plan de audit
• Evaluarea auditorilor
|
2
1
3
3
1
|
• Prezentarea
• Dezbaterea
• Studiul de caz
|
• Standardul ISO 19011/2003
• Standardul ISO 9001/2001
• Standardul ISO 10015/2000
• Plan de audit
|
• Cunoaşterea standardelor ISO 19011/2003,
ISO 9001/2001, ISO 10015/2000
• Elaborarea unui plan de audit
• Evaluarea abilităţilor de auditor
|
Modulul 5: Evaluarea instituţională - modelul
european al excelenţei (EFQM)
Obiective. La sfârşitul formării,
participantul va fi capabil:
|
Temele
|
Nr. de ore
|
Metodologia
|
Resursele
|
Criteriile de evaluare
|
• Să cunoască structura modelului de excelentă al EFQM
• Să aplice o procedură de evaluare a sistemului de management
al unei organizaţii
• Să fie integrat într-o echipă de evaluare a unei organizaţii
|
• Modelul de excelentă al EFQM
• Structura unui program de evaluare
• Realizarea raportului de evaluare
• Elaborarea unui raport de feedback
• structura unei matrice RADAR
|
2
2
2
2
2
|
• Prezentarea
• Studiul de caz
• Dezbaterea
• Analiza de documente
• Exerciţiul de grup
|
• Modelul EFQM
• Fişa de evaluare a factorilor determinanţi
• Fişa de evaluare a rezultatelor
• Studii de caz
|
• Descrierea modelului de excelenţă
• Utilizarea instrumentelor de evaluare
• Capabilitatea de a lucra în echipă
• Aplicarea metodologiei RADAR
|
Modulul 6: Evaluarea de sistem
Obiective. La sfârşitul formării,
participantul va fi capabil:
|
Temele
|
Nr. de ore
|
Metodologia
|
Resursele
|
Criteriile de evaluare
|
• Să descrie sistemul românesc de învăţământ
• Să descrie sistemul românesc de management şi de asigurare a
calităţii educaţiei
• Să descrie principalele iniţiative europene privind asigurarea
calităţii educaţiei
|
• Sistemul naţional de învăţământ
• Sistemul românesc de management şi de
asigurare â calităţii
• Iniţiative europene în asigurarea calităţii
|
2
6
2
|
• Prezentarea
• Dezbaterea
• Studiul de caz
• Analiza documentelor
|
• Legislaţia în domeniul învăţămân tului
• Acte nor mative şi documente programa
tice ale ARACIP
• Documente europene privind asi gurarea cali tăţii educaţiei
• Cazuri pentru studiile de caz
|
• Descrierea corectă a sistemului românesc de învăţământ
• Interpretarea şi utilizarea corectă a actelor normative şi a
instrumentelor de evaluare elaborate de ARACIP
• Cunoaşterea principalelor iniţiative europene în domeniul
asigurării calităţii educaţiei
|
Modulul 7: Managementul de sine (self-management)
Obiective. La sfârşitul formării,
participantul va fi capabil:
|
Temele
|
Nr. de ore
|
Metodologia
|
Resursele
|
Criteriile de evaluare
|
• Să gestioneze eficient timpul în cadrul activităţilor de
evaluare
• Să gestioneze eficient informaţia şi priorităţile
|
• Managementul timpului
• Managementul informaţiei şi al priorităţilor
|
2
2
|
• Exerciţiul
• Studiul de caz
|
• Suportul de curs
|
• Folosirea eficientă a timpului în cadrul procedurilor de
evaluare
• Discernerea, în cadrul activităţilor
de evaluare, a activităţilor şi a problemelor
prioritare
|