DECIZIE Nr.
1031 din 9 octombrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 55 alin. (1) si (2) lit. a) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in
Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 749 din 6 noiembrie 2008
Ioan
Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 55 alin. (1) şi (2) lit. a) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în
România, excepţie ridicată de Liu Shengjing în Dosarul nr. 2.026/2/2007 al
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, lipsind
partea Oficiul Român pentru Imigrări, faţă de care procedura de citare a fost
legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul autorului excepţiei. Acesta solicită admiterea excepţiei,
reiterând cele susţinute în notele scrise aflate la dosarul cauzei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de
neconstituţionalitate, invocând jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 6 noiembrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 2.026/2/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor art. 55 alin. (1) şi (2) lit. a) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Liu Shengjing
într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei contestaţii formulate împotriva
dispoziţiei de părăsire a teritoriului României emise de Oficiul Român pentru
Imigrări.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că, prin refuzul prelungirii dreptului cetăţenilor
străini de şedere temporară în România întrucât nu au prezentat documente care
să ateste investiţia realizată în conformitate cu planul de afaceri, se
limitează excesiv şi discriminatoriu dreptul de proprietate al acestora. Se
arată că textul de lege criticat nu este „suficient de accesibil şi precis
încât să înlăture orice risc de arbitrariu" şi că instituie o
discriminare, întrucât amestecul Oficiului Român pentru Imigrări se exercită
numai în cazul străinilor, nu şi în ceea ce priveşte cetăţenii români.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie prevederile art. 55 alin. (1)şi (2) lit. a) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 421 din 5 iunie 2008. Textele de lege criticate au
următorul cuprins:
-Art. 55 alin. (1) şi (2) lit. a): „(1) Străinului
intrat în România în scopul desfăşurării de activităţi comerciale i se poate
prelungi dreptul de şedere temporară, în următoarele condiţii:
a) are avizul Agenţiei
Române pentru Investiţii Străine;
b) deţine legal spaţiul pentru sediul social;
c) este acţionar sau asociat al societăţii
comerciale, cu atribuţii de conducere sau de administrare;
d) deţine mijloace de întreţinere în cuantum de cel
puţin 700 euro lunar, dacă este acţionar, şi 500 euro lunar, dacă este asociat.
(2) Prelungirile ulterioare ale dreptului de şedere
temporară se pot acorda dacă străinul îndeplineşte următoarele condiţii:
a) activitatea societăţii comerciale se desfăşoară
în conformitate cu planul de afaceri."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege criticat contravine dispoziţiilor art. 44 alin. (1) şi (2) din
Constituţie privind garantarea proprietăţii, coroborate cu cele ale art. 1
paragraful 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale, referitoare la dreptul de proprietate,
precum şi prevederilor art. 14
din convenţie şi ale art. 1 paragraful 1 din Protocolul nr. 12 la aceeaşi
convenţie, privind interzicerea discriminării.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că a mai exercitat controlul de constituţionalitate a prevederilor art.
55 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, prin
prisma unor critici similare şi prin raportare la aceleaşi texte din
Constituţie şi din celelalte instrumente internaţionale invocate şi în prezenta
cauză, iar prin deciziile nr. 341 din 3 aprilie 2007 (publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 298 din 4 mai 2007) şi nr. 5 din 15 ianuarie 2008 (publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 92 din 6
februarie 2008), excepţia a fost respinsă. De asemenea, Curtea s-a mai
pronunţat şi cu privire la constituţionalitatea art. 55 alin. (1) din
ordonanţă, prin Decizia nr. 277 din 11 martie 2008, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 2 aprilie 2008, constatând conformitatea acestuia cu
prevederile constituţionale şi convenţionale invocate de autorii excepţiei.
In cauza de faţă nu au intervenit
elemente noi, care să justifice schimbarea acestei jurisprudenţe a Curţii
Constituţionale, soluţiile şi considerentele deciziilor mai sus enumerate
menţinându-şi valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din
Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 55 alin. (1) şi (2) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, excepţie
ridicată de Liu Shengjing în Dosarul nr. 2.026/2/2007 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 octombrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu