Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 510 din 21 iunie 2007

pentru aprobarea Reglementarilor privind controlul tehnic in trafic al vehiculelor rutiere - RNTR 11

ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 483 din 19 iulie 2007



In temeiul prevederilor art. 5 alin. (2) lit. j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor,

în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative,

ministrul transporturilor şi ministrul internelor şi reformei administrative emit următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Reglementările privind controlul tehnic în trafic al vehiculelor rutiere-RNTR 11, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - De la data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă:

- art. 6 al Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.133/2005 pentru aprobarea Reglementărilor privind certificarea încadrării vehiculelor rutiere înmatriculate în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică - RNTR 1, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.160 din 21 decembrie 2005;

- prevederile referitoare la transpunerea anexelor I şi II la Directiva 2000/30/CE din art. 10 al Ordinului ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.133/2005;

-  prevederile referitoare la controlul tehnic în trafic din alin. (1) al art. 1 din anexa la Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.133/2005-Reglementări privind certificarea încadrării vehiculelor rutiere înmatriculate în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică-RNTR 1;

-   alin. (3) al art. 1 din anexa la Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.133/2005;

-  anexa nr. 16 la reglementări din Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.133/2005;

- prevederile privind participarea „Registrului Auto Român" -RA la activităţile de control prevăzute în Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei şi al ministrului de interne nr. 29/206/2002 pentru înfiinţarea echipajelor mobile mixte de control al traficului rutier, formate din reprezentanţi ai regiilor autonome „Administraţia Naţională a Drumurilor din România" şi „Registrul Auto Român", precum şi ai Autorităţii Rutiere Române-A.R.R., împreună cu organe de control aparţinând Inspectoratului General al Poliţiei şi Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 76 din 31 ianuarie 2002;

- prevederile privind participarea „Registrului Auto Român" -RA la activităţile de control prevăzute în Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei şi al ministrului de interne nr. 852/289/2002 privind aprobarea Normelor metodologice pentru organizarea şi efectuarea activităţilor de control de către echipajele mixte de control al traficului rutier, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 586 din 7 august 2002;

- prevederile privind participarea „Registrului Auto Român" -RA la activităţile de control prevăzute în Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului şi al ministrului administraţiei şi internelor nr. 618/169/2004 privind reglementarea controlului în traficul rutier al ansamblurilor de vehicule formate din autotractoare cu axa simplă motoare şi semiremorci specializate basculante, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 319 din 13 aprilie 2004.

Art. 3. - Regia Autonomă „Registrul Auto Român" din cadrul Ministerului Transporturilor, respectiv Direcţia Poliţiei Rutiere şi Direcţia Regim Permise de Conducere şi Inmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 4. - Prezentul ordin transpune:

-  Directiva 92/6/CEE a Consiliului din 10 februarie 1992 privind instalarea şi utilizarea, în cadrul Comunităţii, a limitatoarelor de viteză la anumite categorii de autovehicule, modificată prin Directiva 2002/85/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 noiembrie 2002, care modifică Directiva 92/6/CEE a Consiliului privind instalarea şi utilizarea, în cadrul Comunităţii, a limitatoarelor de viteză la anumite categorii de autovehicule;

-  art. 3 alin. (2) din Directiva 96/96/CE a Consiliului din 20 decembrie 1996 privind armonizarea legislaţiei statelor membre referitoare la inspecţia tehnică a autovehiculelor şi remorcilor acestora, modificată ultima dată prin Directiva 2003/27/CE a Comisiei din 3 aprilie 2003 pentru adaptarea la progresul tehnic a Directivei 96/96/CE a Consiliului în ceea ce priveşte încercarea emisiilor de evacuare ale autovehiculelor; şi

-  Directiva 2000/30/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 6 iunie 2000 privind controlul tehnic rutier al vehiculelor comerciale care circulă în cadrul Comunităţii Europene, modificată prin Directiva 2003/26/CE a Comisiei din 3 aprilie 2003 pentru adaptarea la progresul tehnic a Directivei 2000/30/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte limitatoarele de viteză şi emisiile poluante ale vehiculelor comerciale.

Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare după 30 de zile de la data publicării.

Ministrul transporturilor,

Ludovic Orban

Ministrul internelor şi reformei administrative,

Cristian David

ANEXA

REGLEMENTĂRI

privind controlul tehnic în trafic al vehiculelor rutiere - RNTR 11

Art. 1. - Prezentele reglementari stabilesc procedura şi condiţiile tehnice care se aplică la efectuarea controlului tehnic în trafic al vehiculelor rutiere care circulă pe drumurile publice din România.

Art. 2. -In cuprinsul prezentelor reglementări se utilizează următoarele abrevieri:

a) RAR - „Registrul Auto Român" - RA;

b) CTT- controlul tehnic în trafic;

c) ITP- inspecţia tehnică periodică;

d) ITPI - inspecţia tehnică periodică internaţională;

e)  RNTR 1 - Reglementările privind certificarea încadrării vehiculelor rutiere înmatriculate în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.133/2005;

f)  RNTR 2 - Reglementările privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea, aprobate prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003, cu modificările şi completările ulterioare;

g) RNTR 3- Reglementările privind omologarea, agrearea şi efectuarea inspecţiei tehnice periodice a vehiculelor destinate transportului anumitor mărfuri periculoase, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.134/2005.

Art. 3. -In sensul prezentelor reglementări, termenii de mai jos au următorul înţeles:

a) Acordul de la Viena -Acordul privind adoptarea de condiţii tehnice uniforme pentru inspecţiile tehnice periodice ale vehiculelor rutiere şi recunoaşterea reciprocă a acestor inspecţii, încheiat la Viena la 13 noiembrie 1997, ratificat de România prin Ordonanţa Guvernului nr. 76/1998, aprobată prin Legea nr. 7/1999;

b)  control tehnic în trafic - controlul inopinat de natură tehnică al unui vehicul în circulaţie pe drumurile publice din România, efectuat de RAR şi Poliţia Rutieră;

c) inspecţia tehnică periodică - controlul conformităţii unui vehicul cu cerinţele tehnice referitoare la inspecţia tehnică periodică. Pentru vehiculele înmatriculate în România, aceste cerinţe sunt prevăzute în reglementările RNTR 1 în vigoare;

d)  inspecţia tehnică periodică internaţională - controlul conformităţii vehiculelor înmatriculate în alte state cu cerinţele tehnice referitoare la inspecţia tehnică periodică internaţională, prevăzute în regulile anexate la Acordul de la Viena;

e) vehicul (rutier) - sistemul mecanic care circulă pe drum, cu sau fără mijloace de autopropulsare, şi care se utilizează în mod normal pentru transportul de persoane şi/sau de mărfuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări, cu excepţia vehiculelor care circulă pe şine;

f)  vehicul comercial - autovehiculul pentru transportul de mărfuri cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 t (categoriile N2 şi N3), remorca sau semiremorca cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 t (categoriile 03 şi 04) ori autovehiculul pentru transportul de persoane care are, în afara scaunului conducătorului, mai mult de 8 locuri pe scaune (categoriile M2şi M3);

Art. 4. - (1) Autovehiculele din categoriile M2, M3, N2 şi N3, definite în conformitate cu RNTR 2, destinate circulaţiei pe drumurile publice, având cel puţin 4 roţi şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, trebuie echipate cu limitatoare de viteză.

(2)  Autovehiculele din categoriile M2 şi M3 prevăzute la alin. (1) pot circula pe drumurile publice numai dacă sunt echipate cu un limitator de viteză reglat astfel încât viteza lor să nu depăşească 100 km/h.

(3) Autovehiculele din categoriile M3 înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2005, cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 10 tone, pot continua să fie echipate cu limitatoare de viteză a căror viteză maximă este reglată la 100 km/h.

(4)  Autovehiculele din categoriile N2 şi N3 prevăzute la alin. (1) pot circula pe drumurile publice numai dacă sunt echipate cu un limitator de viteză reglat astfel încât viteza lor să nu depăşească 90 km/h.

(5) Cerinţele prevăzute la alin. (2)-(4) nu se aplică:

a) autovehiculelor utilizate de către forţele armate, protecţia civilă, pompieri, alte servicii de urgenţă şi forţe responsabile pentru menţinerea ordinii publice;

b)  autovehiculelor a căror viteză maximă constructivă nu poate depăşi limitele prevăzute la alin. (2)-(4);

c)  autovehiculelor utilizate pentru teste rutiere în scopuri ştiinţifice;

d)  autovehiculelor utilizate numai pentru servicii publice în mediu urban.

(6) Limitatoarele de viteză menţionate la alin. (2)-(4) trebuie să satisfacă cerinţele tehnice prevăzute de Directiva 92/24/CEE. Totuşi, toate autovehiculele prevăzute la alin. (1) şi înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2005 pot continua să fie echipate cu limitatoare de viteză care respectă cerinţele tehnice stabilite de autorităţile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene.

(7)  Limitatoarele de viteză trebuie instalate de operatori economici autorizaţi de RAR, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Art. 5. - CTT se efectuează pentru toate vehiculele aflate în circulaţie pe drumurile publice din România, fără discriminări bazate pe naţionalitatea conducătorului auto sau pe statul de înmatriculare ori punere în circulaţie a vehiculului, ţinându-se cont de necesitatea reducerii la minimum a costurilor şi întârzierilor provocate conducătorilor auto şi/sau operatorilor economici.

Art. 6. - (1) Lucrătorul Poliţiei Rutiere asigură oprirea vehiculelor în vederea efectuării de către inspectorul RAR a verificărilor prevăzute prin prezentele reglementări.

(2) Modul de selectare a vehiculelor ce urmează a fi supuse CTT trebuie să urmărească în special identificarea şi oprirea acelor vehicule în cazul cărora există indicii privind o stare tehnică necorespunzătoare.

Art. 7. - (1) Lucrătorul Poliţiei Rutiere controlează actele privind înmatricularea vehiculului respectiv.

(2)  Lucrătorul Poliţiei Rutiere verifică, dacă este cazul, existenţa şi valabilitatea certificatului de agreare pentru transportul mărfurilor periculoase, corespunzător mărfii transportate.

(3) După efectuarea controlului actelor privind înmatricularea vehiculului, inspectorul RAR va proceda la efectuarea verificărilor prevăzute prin prezentele reglementări.

(4) CTT cuprinde următoarele verificări:

a)   o inspecţie vizuală a stării tehnice a vehiculului în staţionare;

b)  o verificare a raportului de CTT întocmit recent sau o verificare a documentelor care atestă efectuarea ITP ori ITPI în statul de înmatriculare sau punere în circulaţie a vehiculului şi, în particular, pentru vehiculele dintr-un stat membru al Uniunii Europene, a documentului ce atestă că vehiculul a fost supus ITP obligatorii, conform Directivei 96/96/CE; şi/sau

c) o inspecţie ce vizează detectarea defecţiunilor privind starea tehnică a vehiculului. Această inspecţie se efectuează asupra unuia, mai multor sau tuturor punctelor de control enumerate în raportul de CTT.

(5)  Dovada eliberată într-un alt stat membru al Uniunii Europene care stabileşte că un autovehicul, precum şi remorca sau semiremorca acestuia, înmatriculate în acest stat membru, au fost admise la o ITP care respectă cel puţin prevederile Directivei 96/96/CE este recunoscută ca având aceeaşi valabilitate ca şi dovada de ITP eliberată în România.

(6)  Pentru vehiculele comerciale înmatriculate în celelalte state care au ratificat Acordul de la Viena, este obligatorie prezentarea certificatului de ITPI.

Art. 8. - (1) Inainte de a proceda la o inspecţie privind punctele de control enumerate în raportul de CTT, inspectorul RAR ia în considerare documentele care atestă efectuarea ITP ori ITPI şi/sau un raport de CTT prezentat de conducătorul auto şi care a fost întocmit recent fie de RAR, fie de un serviciu competent al unui alt stat membru al Uniunii Europene.

(2)   Inspectorul RAR poate, de asemenea, să ia în considerare un document eliberat de un centru de reparaţii autorizat de RAR conform legislaţiei în vigoare, care atestă efectuarea unor reparaţii la vehiculul respectiv, prezentat, dacă este cazul, de conducătorul auto.

(3) Atunci când aceste documente şi/sau raportul precizat mai sus furnizează proba că o inspecţie a fost deja efectuată în decursul ultimelor 3 luni asupra unuia dintre punctele de control enumerate în raportul de CTT, acest punct nu este controlat din nou decât în cazul în care acest control este justificat, în principal, de existenţa unei defecţiuni sau a unei neconformităţi evidente.

Art. 9. - (1) CTT se efectuează pe baza planului de operaţiuni prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentele reglementări.

(2)  Pentru vehiculele care deţin un certificat de agreare pentru transportul mărfurilor periculoase valabil conform prevederilor art. 7 alin. (2), inspectorul RAR va proceda la efectuarea operaţiunilor de verificări suplimentare prevăzute în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentele reglementări.

(3) Cerinţe privind încercările şi/sau controalele referitoare la sistemele de frânare, emisiile poluante, tahografele şi limitatoarele de viteză sunt prevăzute în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezentele reglementări.

(4)  Aparatura utilizată la CTT trebuie să îndeplinească condiţiile precizate prin reglementările RNTR 1 în vigoare.

Art. 10. - (1) Pentru fiecare CTT se întocmeşte un raport, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 4 care face parte integrantă din prezentele reglementări.

(2) Inspectorul RAR completează rubricile raportului de CTT referitoare la vehiculul inspectat şi condiţiile de efectuare a CTT, iar la rubrica privind punctele de control marchează punctele ce au fost controlate în conformitate cu planul de operaţiuni.

(3)    Dacă inspectorul RAR estimează că importanţa defecţiunilor de întreţinere ale vehiculului inspectat poate crea un risc privind siguranţa rutieră, de natură să justifice o inspecţie mai aprofundată, în special în ceea ce priveşte frânarea, vehiculul poate fi supus unei inspecţii mai complexe într-o staţie de ITP autorizată de RAR conform legislaţiei în vigoare şi situată în apropiere.

(4)  Pentru aplicarea prevederilor alin. (3), se va aplica legislaţia în vigoare privind circulaţia pe drumurile publice.

Art. 11. - (1) In cazul în care inspectorul RAR determină în urma verificărilor efectuate defecţiuni majore sau periculoase în conformitate cu planul de operaţiuni, marchează în rubrica privind punctele de control din raportul de CTT acele puncte la care au fost constatate astfel de neconformităţi, iar la rubrica privind detalierea neconformităţilor constatate menţionează în clar toate defecţiunile identificate.

(2)  In baza defecţiunilor menţionate de inspectorul RAR, lucrătorul Poliţiei Rutiere aplică sancţiunile prevăzute de legislaţia în vigoare privind circulaţia pe drumurile publice şi marchează măsurile aplicate la rubrica privind rezultatele controlului din raportul de CTT.

(3)   Măsurile aplicate de lucrătorul Poliţiei Rutiere în conformitate cu legislaţia privind circulaţia pe drumurile publice au în vedere defecţiunile constatate fie în timpul verificărilor prevăzute la art. 7 alin. (4), fie în timpul inspecţiei mai complexe prevăzute la art. 10 alin. (3).

(4) Raportul de CTT se reţine de inspectorul RAR, o copie a acestuia fiind înmânată lucrătorului Poliţiei Rutiere, iar o altă copie conducătorului auto.

Art. 12. - RAR comunică Comisiei Europene, la fiecare 2 ani, înainte de 31 martie, datele colectate privind CTT pentru cei 2 ani precedenţi şi care se referă la numărul vehiculelor comerciale controlate, clasificate pe categorii de omologare conform rubricii corespunzătoare din raportul de CTT şi pe ţări de înmatriculare, precum şi punctele controlate şi defecţiunile constatate şi marcate în rubrica privind punctele de control din raportul de CTT.

Art. 13. - (1) RAR va asigura colaborarea cu serviciile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene pentru aplicarea Directivei 2000/30/CE. In acest scop, RAR va comunica acestor servicii persoanele de contact responsabile.

(2)   In cazul vehiculelor comerciale ce aparţin unor nonrezidenţi şi la care în urma CTT au fost constatate defecţiuni majore şi/sau periculoase, în special de natura celor care duc la suspendarea utilizării vehiculelor, RAR va asigura informarea serviciilor competente ale statului membru al Uniunii Europene de înmatriculare sau de punere în circulaţie a vehiculelor respective, pe baza raportului de CTT. Aceasta nu va prejudicia consecinţele aplicabile în conformitate cu legislaţia naţională privind circulaţia pe drumurile publice.

(3) In cazul în care RAR a fost solicitat de serviciul competent al unui stat membru al Uniunii Europene care a constatat defecţiuni majore şi/sau periculoase la un vehicul comercial înmatriculat în România să ia măsuri împotriva contravenientului, RAR va comunica măsurile luate.

(4) In acest scop, la solicitarea RAR, Direcţia Regim Permise de Conducere şi Inmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative va cere deţinătorului vehiculului respectiv prezentarea la RAR într-un interval de maximum 30 de zile pentru efectuarea unei verificări tehnice la sistemele la care au fost constatate defecţiuni majore şi /sau periculoase de către serviciul competent al unui stat membru al Uniunii Europene.

(5) In cazul nerespectării de către deţinătorul vehiculului a obligaţiilor prevăzute la alin. (4), RAR va proceda la anularea din oficiu a valabilităţii ITP pentru vehiculul respectiv. RAR va aduce la cunoştinţa Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Inmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative anularea din oficiu a valabilităţii ITP a unui vehicul, în scopul informării deţinătorului vehiculului.

Art. 14. -In scopul redobândirii certificatului de înmatriculare reţinut de lucrătorii Poliţiei Rutiere ca urmare a efectuării CTT la un vehicul înmatriculat sau pus în circulaţie în alt stat trebuie prezentat un document eliberat de un centru de reparaţii autorizat de RAR conform legislaţiei în vigoare şi care atestă efectuarea remedierilor necesare la vehiculul respectiv.

ANEXA nr. 1 la reglementări

PLAN  DE  OPERAŢIUNI

pentru controlul tehnic în trafic

Punctul

Metoda

Principale motive de respingere

Categorie defecţiuni

DMi

DMa

DP

0. IDENTIFICAREA VEHICULULUI

0.1 Placa (plăcile) cu numărul de înmatriculare (dacă este cerut de cerinţele specifice)

Inspecţie vizuală

a) Lipsa plăcii (plăcilor) cu numărul de înmatriculare sau placă (plăci) neconformă cu standardul

X

b) Placa (plăcile) cu numărul de înmatriculare fixată necorespunzător (încât este posibil să cadă pe carosabil)

X

c) Numărul de înmatriculare ilizibil total

X

d) Numărul de înmatriculare ilizibil parţial

X

e) Neconcordanţă cu documentele vehiculului

X

0.2 Identificarea vehiculului/ şasiu, caroserie/număr de identificare

Inspecţie vizuală

a) Lipseşte sau este poansonat neconform

X

b) Incomplet, ilizibil

X

c) Neconcordanţă cu documentele vehiculului sau cu înregistrările RAR

X

0.3 Alte probleme de identificare

Inspecţie vizuală

a) Cod motor diferit faţă de documentele vehiculului

X

b) Tip motor diferit faţă de documentele vehiculului

X

c) Plăcuţă cu seria de motor prinsă atipic lipsă, serie de motor poansonată neconformă sau lipsă

X

d) Categorie, subcategorie (rubrica caroserie din CIV), culoare diferite faţă de cele menţionate în documentele vehiculului

X

1. SISTEMUL DE FRÂNARE

1.1 Stare mecanică si funcţionare

1.1.1 Axul pedalei de acţionare a frânei de serviciu

Inspecţia vizuală a componentelor, în timp ce sistemul de frânare este acţionat

Notă: Vehiculele cu servofrână trebuie inspectate cu motorul oprit

a) Pedală prea strânsă pe ax

X

b) Uzură avansată/joc excesiv

X

c) Lipsă siguranţă pedală

X

1.1.2 Starea şi cursa pedalei de acţionare a frânei

Inspecţia vizuală şi auditivă a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat

Notă: Vehiculele

cu servofrână trebuie

inspectate cu motorul oprita

a) Cursă excesivă sau insuficientă

X

b) Pedala nu revine corect

X

c) Lipsă îmbrăcăminte pedală, fixare incorectă, uzată, pedală deformată

X

d) Pedală deformată excesiv,

care împiedică buna funcţionare a celorlalte pedale

X

1.1.3 Pompa de vacuum, compresorul şi rezervoarele de aer

Inspecţia vizuală a componentelor la presiunea normală de lucru, funcţionarea dispozitivului de avertizare, a supapei de protecţie multicircuit şi a supapei de suprapresiune

a) Presiune insuficientă pentru frânare repetată (cel puţin două frânări) după declanşarea semnalului de avertizare (sau dacă manometrul indică o valoare de pericol)

X

b) Supapa de protecţie multicircuit sau supapa de suprapresiune nu funcţionează

X

c) Pierdere de aer care provoacă

o scădere sensibilă de presiune sau pierdere de aer perceptibilă

 X

d) Deteriorare exterioară care poate afecta funcţionarea sistemului

de frânare

X

X

e) Pierderi mari de ulei la compresor

X

Punctul

Metoda

Principale motive de respingere

Categorie defecţiuni

DMi

DMa

DP

1.1.4 Manometru pentru presiune joasă sau indicator

Verificarea funcţionării

a) Funcţionare incorectă a indicatorului sau a manometrului

X

b) Nefuncţionarea indicatorului sau a manometrului

X

1.1.5 Supapa de control pentru frâna de staţionare

Inspecţia vizuală şi auditivă a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat

a) Fisurată sau deteriorată, uzată excesiv

X

b) Dispozitiv de acţionare supapă defect sau supapă defectă

X

c) Neetanşeitate în sistem, conexiuni slabe

X

d) Funcţionare incorectă

X

1.1.6 Frână de staţionare, levier de comandă, dispozitiv de blocare

Inspecţia vizuală a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat

a) Sistemul de blocare nesigur

X

X

b) Uzură excesivă a axului levierului sau a mecanismului cu clichet

al levierului

X

X

c) Cursă prea mare (reglaj incorect)

X

X

1.1.7 Supape de frânare (robineţi de frânare, supape de descărcare, regulatoare de presiune etc.)

Inspecţia vizuală şi auditivă a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat

a) Supapă deteriorată sau neetanşă (pierderi aer în exces)

X

X

b) Supapă fixată necorespunzător

X

c) Pierderi de lichid de frână

X

X

1.1.8 Dispozitive de cuplare pentru remorci echipate cu sistem de frânare (electric şi/sau pneumatic)

Deconectarea tuturor sistemelor de frânare, dispozitivelor de cuplare dintre vehiculul tractor şi remorcă Inspecţia vizuală şi auditivă a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat

a) Robineţi de închidere sau ventile cu etanşare automată defecte

X

b) Fixare necorespunzătoare

X

c) Montaj incorect

X

d) Pierderi excesive de aer fără pericol de blocare a roţilor

X

e) Pierderi excesive de aer cu pericol de blocare a roţilor

X

f) Funcţionare incorectă

X

X

1.1.9 Cilindri acumulatori, rezervoare de aer comprimat

Inspecţie vizuală şi auditivă

a) Deteriorate, corodate

X

X

b) Neetanşe

X

c) Robinet de purjare defect

X

d) Fixare nesigură/montaj incorect

X

1.1.10 Dispozitiv de servoasistare pentru frână, cilindrul principal (sisteme hidraulice)

Inspecţia vizuală a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat

a) Dispozitiv de servofrână deteriorat sau ineficient

X

X

b) Cilindru principal defect

X

c) Cilindru principal neetanş

X

d) Fixare nesigură a cilindrului principal

X

e) Cantitate insuficientă de lichid de frână

X

f) Capacul rezervorului de lichid de frână lipsă

X

g) Martor de nivel pentru lichid de frână aprins sau defect

X

h) Funcţionare defectuoasă a dispozitivului de avertizare în caz de nivel insuficient al lichidului de frână(dacă este prevăzut de constructor)

X

1.1.11 Conducte de frână rigide

Inspecţia vizuală a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat

a) Risc de deteriorare sau rupere

X

b) Neetanşeităţi la conducte

X

c) Deteriorări sau coroziuni excesive ale conductelor

X

X

d) Amplasare gresită a conductelor

X

X

1.1.12 Conducte flexibile (furtunuri) de frână

Inspecţia vizuală a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat

a) Risc de deteriorare sau rupere

X

b) Furtunuri defecte, puncte de frecare

X

c) Furtunuri prea scurte sau răsucite

X

d) Neetanşeităţi la furtunuri sau racorduri

X

X

e) Umflare excesivă a furtunurilor la presiune

 X

1.1.13 Garnituri de frână

Inspecţie vizuală

a) Lipsă garnituri frână

X

b) Uzură foarte avansată

X

c) Prezenţa uleiului, unsorii care atacă garniturile (la o roată)

X

d) Prezenţa uleiului, unsorii care atacă garniturile (la mai multe roţi)

X

Punctul

Metoda

Principale motive de respingere          

Categorie defecţiuni

DMi

DMa

DP

1.1.14 Tamburi de frână, discuri de frână

Inspecţie vizuală

a) Uzură foarte avansată (în funcţie de nr. roţilor), apariţie de şanţuri, fisuri, spărturi sau alte defecţiuni care compromit siguranţa

X

X

b) Tamburi sau discuri ancrasate cu ulei, unsoare etc (în funcţie de nr. roţilor)

X

X

c) Platoul fixat greşit, joc platou

X

1.1.15 Cabluri de frână, timonerie

Inspecţia vizuală a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat

a) Lipsă cabluri sau elemente timonerie

X

b) Cabluri deteriorate sau cu buclă

X

X

c) Componentă excesiv de uzată sau corodată

X

d) Joncţiuni ale cablului sau tijelor nesigure

X

e) Ghidaj cabluri deteriorat

X

f) Cursă insuficientă a timoneriei care nu asigură acţionarea frânei de staţionare

X

g) Curse anormal de mari ale timoneriei datorită reglajului incorect sau uzurii excesive

X

1.1.16 Cilindri de frână (inclusiv frâne cu arc sau cilindri hidraulici)

Inspecţia vizuală a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat

a) Cilindri fisuraţi sau deterioraţi

X

b) Cilindri neetanşi

X

X

c) Cilindri fixaţi necorespunzător/montaj incorect

X

d) Coroziune excesivă a cilindrilor

X

e) Protecţia de etanşare la praf lipsă sau foarte deteriorată

X

1.1.17 Regulator automat

al frânării în funcţie de încărcare

Inspecţia vizuală a componentelor în timp ce sistemul de frânare este acţionat

a) Timonerie defectă

b) Timonerie reglată incorect

X

X

c) Mecanism gripat, ineficient

X

d) Supapă lipsă

X

e) Lipsa plăcuţei cu datele tehnice principale (ptr. vehicule cls.III)

X

f) Date ilizibile sau neconforme cu cerinţele specificate

X

1.1.18 Leviere pentru came cu reglaj automat

Inspecţie vizuală

a) Mecanism gripat sau cursă excesiv de mare datorită reglajului incorect sau uzurii excesive

X

b) Reglaj defectuos

X

c) Incorect instalat

X

1.1.19 Frână de încetinire (în măsura în care există sau este cerută)

Inspecţie vizuală

a) Montaj incorect sau conexiuni nesigure

X

b) Funcţionare defectuoasă

X

c) Lipsă

X

1.1.20 Funcţionarea automată a frânelor remorcii

Decuplarea dispozitivului de frânare dintre vehicul si remorcă

Frâna remorcii nu acţionează automat la deconectarea dispozitivului de cuplare

X

1.1.21 Intregul sistem de frânare

Inspecţie vizuală şi auditivă

a) Alte dispozitive ale sistemului (pompa antigel, uscătorul de aer etc.) deteriorate la exterior sau corodate excesiv astfel încât afectează funcţionalitatea sistemului de frânare

X

b) Pierderi excesive de aer sau antigel

X

c) O componentă nesigură sau montată neadecvat

X

d) Reparaţii necorespunzătoare sau modificarea unei componente

X

1.1.22 Conectori tester diagnosticare (unde aceştia există sau sunt obligatorii)

Inspecţie vizuală

a) Lipsă

X

b) Deterioraţi, neutilizabili

X

c) Neetanşeităţi

X

Punctul

Metoda

Principale motive de respingere

Categorie defecţiuni

DMi

DMa

DP

1.2 Frâna de serviciu, performantă si eficacitate

1.2.1 Performantă (E)

Incercare pe un stand de testare a forţelor de frânare, acţionare progresivă a frânei până la efortul maxim

a) Forţă de frânare la o roată mai mică de 70% din forţa de frânare maximă înregistrată la cealaltă roată de pe aceeaşi axă

X

b) Frânare fără variaţie graduală (blocare)

X

c) Timp de răspuns prea mare la una dintre roţi

X

d) Variaţie excesivă a forţei de frânare în timpul fiecărei rotiri complete a rotii

X

1.2.2 Eficacitate (E)

Incercare pe un stand de testare a forţelor de frânare, acţionare progresivă a frânei până la efortul maxim sau verificare cu ajutorul decelerometrului (conform procedurii din RNTR 1)

Coeficient de frânare mai mic de:

- categoria M1, M2 şi M3: 50%1) -categoria N1: 45%

- categoria N2 şi N3: 43%2)

- categoria 02, 03 şi 04: 40%3) Deceleraţie mai mică decât valorile echivalente ale coeficienţilor de frânare precizaţi anterior

X

1.3 Frâna de securitate (dacă este acţionată printr-un sistem separat), performanţă si eficacitate

1.3.1 Performantă (E)

Dacă sistemul de frânare de securitate este separat de sistemul de frânare de serviciu, se utilizează metoda specificată la 1.2.1.

a) Forţa de frânare pe o roată mai mică decât 70% din forţa de frânare înregistrată la cealaltă roată de pe aceeaşi axă

b) Frânare fără variaţie graduală (blocare)

c) Sistemul automat de frânare pentru remorcă nu funcţionează

X

X

X

1.3.2 Eficacitate (E)

Dacă sistemul de frânare de securitate este separat de sistemul de frânare de serviciu, se va utiliza metoda specificată la 1.2.2.

Pentru toate categoriile de vehicule, un coeficient de frânare mai mic de 50%4) din coeficientul frânei de serviciu indicat la punctul 1.2.2 (sau deceleraţie, după caz)

X

1.4. Frâna de staţionare, performantă si eficacitate

1.4.1 Performantă (E)

Incercare pe un stand de testare a forţelor de frânare

Frâna nu funcţionează pe una sau pe mai multe roti

X

1.4.2 Eficacitate (E)

Incercare pe un stand de testare a forţelor de frânare sau verificare cu ajutorul decelerometrului (conform procedurii din RNTR 1)

Pentru toate categoriile de vehicule, un coeficient de frânare mai mic de 16% sau, pentru ansambluri de vehicule, mai mic de 12% (raportat la masa totală maximă autorizată a ansamblului de vehicule). Deceleraţie mai mică decât valorile echivalente ale coeficienţilor de frânare precizaţi anterior.

X

1.5 Sistem antiblocare

1.5.1 Sistem antiblocare (ABS)

Inspecţie vizuală a dispozitivului de avertizare

Funcţionare defectuoasă a dispozitivului de avertizare sau acesta indică o defecţiune a sistemului

X

X

2 SISTEMUL DE DIRECŢIE

2.1 Stare mecanică

2.1.1 Starea casetei de direcţie

Inspecţie vizuală a casetei de direcţie în timpul rotirii volanului

a) Uzură excesivă a axului

X

b) Deplasare excesivă a axului

X

X

c) Neetanşeităţi

X

2.1.2 Fixarea casetei de direcţie + (E)

Inspecţie vizuală a fixării casetei de direcţie în timp ce volanul este rotit stânga-dreapta (utilizând un detector de jocuri corespunzător, după caz)

a) Caseta de direcţie nu este fixată corect

X

b) Lipsa şuruburilor de fixare sau şuruburi rupte

X

c) Casetă de direcţie deteriorată

X

X

1) 48% pentru vehiculele care nu sunt echipate cu ABS sau fabricate înainte de 1 octombrie 1991

2) 45% pentru vehiculele înmatriculate după 1988

3) 43% pentru semiremorci şi remorci cu proţap înmatriculate după 1988

4) 22% pentru vehicule N1, N2 şi N3

Punctul

Metoda

Principale motive de respingere

Categorie defecţiuni

DMi

DMa

DP

2.1.3 Starea mecanismului de direcţie + (E)

Inspecţie vizuală a componentelor mecanismului de direcţie în ceea ce priveşte starea acestora în timp ce volanul este rotit stânga-dreapta (utilizând un detector de jocuri corespunzător, după caz)

a) Mişcare relativă între componentele care ar trebui să fie fixe

X

b) Joc excesiv în articulaţii

X

c) Fisuri sau deformări ale oricărei componente

X

d) Absenţa dispozitivelor de blocare

X

e) Aliniere defectuoasă a componentelor (de exemplu, bara de conexiune, bara de comandă a direcţiei)

X

f) Reparaţii inadecvate, modificări

X

g) Burduf de protecţie la praf lipsă sau deteriorat

X

2.1.4 Funcţionarea mecanismului de direcţie

Inspecţie vizuală a modului de funcţionare a mecanismului în timp ce volanul este rotit cu rotile pe sol si motorul în funcţiune

a) Cursă incompletă a mecanismului de direcţie la acţionarea acestuia (lovirea de o parte fixă a saşiului)

X

b) Limitatoare casetă direcţie nefuncţionale

X

c) Nealiniere sau atingerea componentelor

X

X

2.1.5 Servodirecţie

Verificarea servodirecţiei şi a nivelului rezervorului hidraulic (dacă este vizibil). Cu roţile pe sol şi cu motorul funcţionând, se verifică dacă servodirecţia funcţionează corect

a) Neetanşeităţi uşoare sau excesive

X

X

b) Lichid insuficient

X

X

c) Mecanismul nu funcţionează

X

d) Mecanism fisurat sau nesigur

X

e) Reparaţii sau modificări neadecvate

X

f) Cabluri/furtunuri deteriorate, corodate excesiv

X

2.2 Volanul si coloana de direcţie

2.2.1 Starea volanului

Cu roţile pe sol, se oscilează volanul dintr-o parte în alta, într-un plan perpendicular pe coloana de direcţie, şi se aplică de jos în sus şi de sus în jos o forţă slabă. Se inspectează vizual jocurile

a) Mişcare relativă între volan şi coloana de direcţie care indică un joc

X

b) Absenţa dispozitivului de reţinere (siguranţei) pe butucul volanului

X

c) Fisurarea sau slăbirea butucului, coroanei sau a spiţelor volanului

X

2.2.2 Coloana de direcţie

Se împinge şi se trage de volan în linie cu coloana; se împinge de volan în diferite direcţii perpendiculare pe coloana de direcţie. Se verifică vizual jocul şi starea cuplajelor elastice sau a altor articulaţii

a) Deplasare excesivă a centrului volanului în sus sau în jos

X

b) Deplasare excesivă a capului coloanei radial faţă de axa coloanei

X

c) Cuplaj elastic deteriorat sau cardanic (joc anormal)

X

d) Fixare defectuoasă

X

2.2.3 Jocuri în mecanismul de direcţie

Cu motorul în funcţiune în cazul vehiculelor cu servodirecţie şi cu roţile în poziţie dreaptă, se roteşte uşor volanul stânga- dreapta, pe cât posibil fără a mişca roţile. Se verifică vizual mişcarea liberă

Joc excesiv (de exemplu, deplasarea unui punct de pe coroana volanului care depăşeşte o cincime din diametrul volanului)

X

3 VIZIBILITATE

3.1 Câmp de vizibilitate

Inspecţie vizuală de pe scaunul şoferului

Obstrucţionarea câmpului de vizibilitate al şoferului care îi afectează vederea în faţă sau lateral

X

3.2 Starea geamurilor

Inspecţie vizuală

a) Parbriz sau alt geam fisurat sau cu transparenţă neconformă cu cerinţele specifice

X

X

b) Parbriz sau alt geam neconform cu cerinţele specifice

X

X

c) Parbriz sau alt geam în stare inacceptabilă

X

3.3 Oglinzi retrovizoare

Inspecţie vizuală

a) Oglindă lipsă sau nefixată conform cerinţelor specifice

Xdr

Xst

b) O oglindă care nu asigură vizibilitate adecvată spre înapoi

Xdr

Xst

c) Oglindă deteriorată, lipsă sau fixată nesigur

Xdr

Xst

Punctul

Metoda

Principale motive de respingere

Categorie defecţiuni

DMi

DMa

DP

3.4 Ştergătoare de parbriz

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Ştergătoare care nu funcţionează

Xdr

Xstg

b) Lamela ştergătorului lipsă sau în mod evident deteriorată

Xdr

Xstg

3.5 Spălătoare de parbriz

Inspecţie vizuală si funcţională

Spălătoare care nu funcţionează adecvat

Xdr

Xstg

3.6 Sistem de dezaburire

Inspecţie vizuală si funcţională

Sistem care nu funcţionează sau în mod evident este deteriorat

X

4 INSTALAŢIA ELECTRICĂ DE ILUMINARE, SEMNALIZARE SI AUXILIARĂ

4.1 Faruri

4.1.1 Stare si funcţionare

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Lipsă far sau dispersor

X

X

b) Sursă de lumină defectă

X

c) Dispersoare necorespunzătoare

X

d) Fixare nesigură care poate conduce la căderea pe carosabil

X

e) Fixare necorespunzătoare

X

4.1.2 Verificare reglaj + (E)

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Far reglat necorespunzător

X

b) Sursă de lumină montată incorect

X

4.1.3 Comutator

Inspecţie vizuală şi funcţională.

a) Numărul de faruri aprinse simultan nu este în conformitate cu cerinţele specifice

X

b) Funcţionarea dispozitivului de comandă defectuoasă

 X

4.1.4 Conformitatea cu cerinţele specifice

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Becul, culoarea luminii emise, poziţia nu sunt în conformitate cu cerinţele specifice

X

X

b) Acoperiri ale dispersorului sau pe sursa de lumină care reduc intensitatea luminii sau schimbă culoarea luminii emise

 X

4.1.5 Dispozitive de reglare a farurilor în funcţie de încărcare (atunci când sunt obligatorii)

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Dispozitivul nu funcţionează

X

b) Dispozitivul manual nu poate fi acţionat de pe scaunul şoferului

X

4.1.6 Ştergător de far + spălător (atunci când există)

Inspecţie vizuală şi funcţională

Ştergătorul şi/sau spălătorul nu funcţionează

X

4.2 Lămpi de poziţie fată si spate, lămpi de gabarit

4.2.1 Stare şi funcţionare

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Lampă lipsă

X

b) Sursă de lumină defectă

X

c) Dispersor lipsă sau şi necorespunzător

X

d) Lampă montată nesigur, cu pericol de cădere pe carosabil

X

e) Lampă montată nesigur

 X

4.2.2 Conformitatea cu cerinţele specifice

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Becul şi culoarea luminii emise nu sunt în conformitate cu cerinţele specifice

X

b) Acoperiri ale dispersorului sau pe sursa de lumină care reduc intensitatea luminii sau schimbă culoarea luminii emise

X

c) Intrerupătorul nu funcţionează conform cerinţelor specifice

X

4.3 Lămpi de stop

4.3.1 Stare şi funcţionare

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Lipsă lampă

X

X X

b) Sursă de lumină defectă

X

c) Dispersor lipsă, necorespunzător sau decolorat

X

d) Lampă montată nesigur, cu

X

pericol de cădere pe carosabil

e) Lampă montată nesigur

X

4.3.2 Conformitatea cu cerinţele specifice

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Becul, culoarea luminii emise sau poziţia nu este în conformitate cu cerinţele specifice

X

b) Acoperiri ale dispersorului sau pe sursa de lumină care reduc intensitatea luminii sau schimbă culoarea luminii emise

 X

c) Intrerupătorul nu funcţionează conform cerinţelor specifice

Punctul

Metoda

Principale motive de respingere

Categorie defecţiuni

DMi

DMa

DP

4.4 Lămpi indicatoare de direcţie si lămpi de avarie

4.4.1 Stare şi funcţionare

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Lipsă lampă

X

b) Sursă de lumină defectă

X

c) Dispersor necorespunzător

X

d) Lampă montată nesigur

X

X

4.4.2 Conformitatea cu cerinţele specifice

Inspecţie vizuală şi funcţională

Culoarea luminii emise nu este în conformitate cu cerinţele specifice

X

4.4.3 Comutator

Inspecţie vizuală şi funcţională

Intrerupătorul nu funcţionează conform cerinţelor specifice

X

4.4.4 Frecvenţa de aprindere intermitentă

Inspecţie vizuală şi funcţională

Ritmul aprinderii intermitente nu este conform cerinţelor specifice

X

4.5 Faruri de ceată fată si spate (în funcţie de dotarea vehiculului)

4.5.1 Stare şi funcţionare

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Lipsă lampă

X

b) Sursă de lumină defectă

X

c) Dispersor necorespunzător

X

4.5.2 Conformitatea cu cerinţele specifice

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Culoarea luminii emise nu este în conformitate cu cerinţele specifice

X

b) Sistemul nu funcţionează conform cerinţelor specifice

X

4.6 Lămpi de mers înapoi (în funcţie de dotarea vehiculului)

4.6.1 Stare şi funcţionare

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Lipsă lampă

X

b) Sursă de lumină defectă

X

c) Dispersor necorespunzător

X

d) Lampă montată nesigur

X

X

4.6.2 Conformitatea cu cerinţele specifice

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Culoarea luminii emise nu este în conformitate cu cerinţele specifice

X

b) Sistemul nu funcţionează conform cerinţelor specifice

X

4.7 Lampă/lămpi de iluminare a plăcii de înmatriculare spate

4.7.1 Stare şi funcţionare

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Lipsă lampă

X

b) Sursă de lumină defectă

 X

c) Dispersor necorespunzător

X

d) Lampă montată nesigur

X

X

4.7.2 Conformitatea cu cerinţele specifice

Inspecţie vizuală şi funcţională

Sistemul nu funcţionează conform cerinţelor specifice

X

4.8 Catadioptri, dispozitive reflectorizante laterale si plăci de identificare spate

4.8.1  Stare, fixare

Inspecţie vizuală

a) Dispozitiv reflectorizant lipsă, defect sau deteriorat

X

b) Dispozitiv reflectorizant montat nesigur

X

c) Plăci de identificare montate nesigur cu pericol de cădere pe carosabil

X

4.8.2 Conformitatea cu cerinţele specifice

Inspecţie vizuală

Amplasare sau tip neconforme cu cerinţele specifice

X

4.9 Martori luminoşi

4.9.1 Stare şi funcţionare

Inspecţie vizuală şi funcţională

Nefuncţionali

X

4.9.2 Conformitatea cu cerinţele specifice

Inspecţie vizuală şi funcţională

Neconformi cu cerinţele specifice

X

4.10 Conexiuni electrice dintre autovehiculul trăgător si remorcă sau semiremorcă

Inspecţie vizuală; dacă este posibil, se va examina continuitatea dintre vehicule

a) Componente fixate nesigur

X

b) Izolaţie deteriorată

X

c) Conexiunile electrice ale remorcii sau autovehiculului trăgător nu funcţionează corect

X

4.11 Cablaj

Inspecţie vizuală, inclusiv în compartimentul motor, dacă este accesibil

a) Cablaj securizat neadecvat

X

X

b) Izolaţie deteriorată

 X

4.12 Lămpi neobligatorii

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Lampa nu este montată conform cerinţelor specifice

X

b) Funcţionarea lămpii nu este conform cerinţelor specifice

X

c) Lampa montată nesigur (pentru exterior)

X

Punctul

Metoda

Principale motive de respingere

Categorie defecţiuni

DMi

DMa

DP

4.13 Baterie(acumulator)

Inspecţie vizuală

a) Nefixată

X

b) Scurgeri de lichid

X

c) Intrerupător defect (dacă este prevăzut)

X

d) Siguranţe defecte (dacă sunt prevăzute)

X

e) Neventilată corespunzător (dacă este cazul)

 X

5. PUNŢI, JANTE, ANVELOPE SI MECANISM SUSPENSIE

5.1 Punţi

5.1.1 Punţi + (E)

Inspecţie vizuală (utilizând un detector de jocuri, dacă este necesar)

a) Punte ruptă sau deformată

X

b) Fixare nesigură pe vehicul

X

c) Reparaţii sau modificări necorespunzătoare

X

5.1.2 Fuzete + (E)

Inspecţie vizuală (utilizând un detector de jocuri, dacă este necesar). Se aplică o forţă laterală sau verticală pe fiecare roată.

a) Fuzetă ruptă

X

b) Uzură excesivă a pivotului fuzetei şi/sau a bucşelor

X

c) Mişcare excesivă între fuzetă şi puntea rigidă

X

X

d) Pivotul fuzetei slăbit sau cu joc în punte

X

5.1.3 Rulmenţi roti + (E)

Inspecţie vizuală (utilizând un detector de jocuri, dacă este necesar). Se roteşte şi se oscilează roata sau se aplică o forţă laterală pe fiecare roată.

a) Joc excesiv la un rulment

X

b) Rulment prea strâns, blocat

X

c) Zgomot anormal constatat la rotirea roţii

X

5.2 Jante si anvelope

5.2.1 Butucul rotii

Inspecţie vizuală

Piuliţe sau şuruburi lipsă

X

X

5.2.2 Jante

Inspecţie vizuală pe ambele părţi ale fiecărei roţi

a) Jantă fisurată sau defectă

X

X

b) Inelele elastice de reţinere a anvelopei fixate incorect

X

c) Jantă deformată puternic

X

d) Dimensiunile sau tipul jantei nu sunt în conformitate cu vehiculul omologat

X

5.2.3 Anvelope

Inspecţie vizuală a întregii anvelope prin deplasarea vehiculului înainte şi înapoi sau prin suspendarea şi rotirea roţii pentru vehicule din clasa II

a) Dimensiunea anvelopei, capacitatea

de încărcare sau indicele de viteză nu sunt conform cerinţelor specifice

X

b) Anvelope pe aceeaşi punte sau la roţi jumelate de dimensiuni diferite

X

c) Anvelope pe aceeaşi punte de construcţie diferită (radială/ diagonală)

X

d) Deteriorări importante

X

e) Tăieturi importante

X

f) Adâncimea profilului benzii de rulare neconformă cu cerinţele specifice

X

X

g) Frecarea anvelopei de alte componente ale caroseriei/şasiului

X

X

h) Anvelope reşapate neconforme cu cerinţele specifice

X

5.3 Mecanism suspensie

5.3.1 Arcuri + (E)

Inspecţie vizuală (utilizând un detector de jocuri, dacă este necesar)

a) Fixare necorespunzătoare a arcurilor pe şasiu sau punte

X

X

b) Componentă a arcului deteriorată sau fisurată

X

c) Arc lipsă

X

5.3.2 Amortizoare

Inspecţie vizuală

a) Fixare necorespunzătoare

a amortizoarelor pe şasiu sau punte

X

b) Amortizor neetanş

X

c) Amortizor lipsă

X

5.3.3 Bare de torsiune, bare şi leviere ale suspensiei + (E)

Inspecţie vizuală (utilizând un detector de jocuri, dacă este necesar)

a) Fixare necorespunzătoare a unei componente pe şasiu sau punte

X

b) O componentă deteriorată, fisurată sau corodată excesiv

X

c) Reparaţii sau modificări necorespunzătoare

X

d) Lipsă bară stabilizatoare

X

Punctul

Metoda

Principale motive de respingere

Categorie defecţiuni

DMi

DMa

DP

5.3.4 Articulaţiile suspensiei + (E)

Inspecţie vizuală (utilizând un detector de jocuri dacă este necesar)

a) Lipsă bolţ şi/sau bucşe de la articulaţiile suspensiei

X

b) Uzură excesivă a bolţului şi/sau a bucşelor de la articulaţiile suspensiei

X

c) Burduful de protecţie pentru praf lipsă sau deteriorat

X

5.3.5 Suspensie pneumatică

Inspecţie vizuală

a) Sistem inoperabil, neetanşeităţi

X

X

b) O componentă defectă, modificată sau deteriorată astfel încât ar putea afecta funcţionarea sistemului

X

6 SASIU SI ELEMENTE ALE SASIULUI

6.1 Saşiu sau cadru si elemente ataşate

6.1.1 Stare generală

Inspecţie vizuală

a) Fisurarea sau deformarea oricărei părţi sau element de structură

X

X

b) Instabilitatea plăcilor de rigidizare sau a elementelor de fixare

X

X

c) Coroziune excesivă care afectează rigidizarea ansamblului

X

X

6.1.2 Conducte de evacuare şi amortizoare de zgomot (sistem de evacuare gaze arse)

Inspecţie vizuală

a) Sistem de evacuare fixat necorespunzător sau neetanş

X

b) Infiltrări de gaze arse în cabină sau compartimentul pasagerilor

X

6.1.3 Rezervor de combustibil şi conducte alimentare (inclusiv rezervorul de combustibil pentru dispozitivul de încălzire şi conductele aferente)

Inspecţie vizuală

a) Rezervor sau conducte fixate neconform

X

X

b) Scurgeri de combustibil sau buşon lipsă ori ineficient, neetanş

X

X

c) Conducte deteriorate sau uzate prin frecare

X

d) Robinetul de închidere (dacă este prevăzut) nu funcţionează corect

X

e) Risc de incendiu datorită:

- scurgerilor de combustibil

- protejării incorecte a rezervorului sau a sistemului de evacuare

- stării compartimentului motor

X

f) Sistem GPL/GNC neconform cu cerinţele specifice

X

X

6.1.4 Bare de protecţie,

protecţie laterală

si dispozitive de protecţie

antiîmpănare

Inspecţie vizuală

a) Fixări necorespunzătoare sau deteriorări care ar putea cauza răniri

X

b) Dispozitiv în mod evident neconform cu cerinţele specifice

X

X

6.1.5 Suport pentru roata de rezervă (dacă este prevăzut)

Inspecţie vizuală

a) Suport fisurat sau fixat necorespunzător

X

b) Roată de rezervă fixată slab în suport

X

c) Fixare defectuoasă a roţii de rezervă cu pericol de cădere pe carosabil

X

6.1.6 Mecanisme de cuplare si echipament de remorcare +(E)

Inspecţie vizuală şi funcţională atunci când este posibil (cu atenţie mărită la orice dispozitiv de siguranţă montat şi/sau la utilizarea calibrelor de măsurare)

a) Componentă defectă, deteriorată sau fisurată

X

b) Uzură excesivă a unei componente

X

c) Element de cuplare defect

X

d) Dispozitiv de siguranţă care nu funcţionează corect sau lipsă

X

X

e) Orice indicator care nu funcţionează

X

f) Reparaţii sau modificări necorespunzătoare

X

6.1.7 Transmisie

Inspecţie vizuală

a) Şuruburi de siguranţă, ştifturi lipsă sau slabe

X

b) Uzură excesivă a lagărelor arborelui de transmisie

X

c) Uzură excesivă a articulaţiilor

X

d) Cuplaje elastice deteriorate

X

e) Arbore încovoiat sau deteriorat

X

f) Carcasa lagărului fisurată

X

g) Carcasa lagărului nesigură

X

h) Apărătoarea de praf lipsă sau deteriorată

X

6.1.8 Suporţi motor

Inspecţie vizuală

Suporţi deterioraţi, lipsă sau fisuraţi

X

Punctul

Metoda

Principale motive de respingere

Categorie defecţiuni

DMi

DMa

DP

6.2 Cabină si caroserie

6.2.1 Stare

Inspecţie vizuală

a) Panou, parte lipsă sau deteriorată care ar putea produce răniri

X

b) Parte lipsă sau deteriorată din panou

X

c) Montant nesigur

X

d) Neetanşeităţi care permit infiltrarea gazelor de carter sau a gazelor

de evacuare în habitaclu

 X

e) Reparaţii sau modificări necorespunzătoare

X

6.2.2 Montare

Inspecţie vizuală

a) Caroserie sau cabină fixată necorespunzător

X

X

b) Caroserie/cabină amplasată în mod evident inegal pe şasiu

X

c) Elemente de fixare a caroseriei/ cabinei pe şasiu sau pe un element de structura lipsă sau nesigure

X

d) Coroziune excesivă în punctele de fixare a caroseriei

X

6.2.3 Uşi şi încuietori de uşi

Inspecţie vizuală

a) Uşă care nu se deschide/închide corect

X

b) Uşă care se poate deschide accidental sau uşă care nu poate sta închisă

X

c) Uşă, balamale, încuietori, montant lipsă

X

d) Uşă, balamale, încuietori, montant slabe sau deteriorate

X

6.2.4 Podea

Inspecţie vizuală

Podea nesigură sau deteriorată, cu coroziuni străpunse

X

X

6.2.5 Scaunul şoferului

Inspecţie vizuală

a) Scaun lipsă sau cu structură deteriorată

X

X

b) Mecanism de reglare care nu funcţionează corect

X

6.2.6 Alte scaune

Inspecţie vizuală

a) Scaune în stare proastă sau nesigure

X

X

b) Scaune care nu sunt fixate conform cerinţelor specifice

X

6.2.7 Comenzi necesare conducerii

Inspecţie vizuală şi funcţională

Orice comandă necesară utilizării în siguranţă a vehiculului care nu funcţionează corect

X

6.2.8 Scări pentru acces în cabină

Inspecţie vizuală

a) Treaptă sau grup de trepte nesigure

X

b) Treaptă sau grup de trepte nesigure sau într-o stare care ar putea duce la rănirea utilizatorilor

X

6.2.9 Alte echipamente şi accesorii interioare şi exterioare

Inspecţie vizuală

a) Fixare necorespunzătoare a echipamentului sau accesoriului, după caz

X

b) Echipament sau accesoriu neconform cu cerinţele specifice, după caz

X

X

c) Scurgeri în cazul unui echipament hidraulic

X

d) Scurgeri excesive in cazul unui echipament hidraulic

X

6.2.10 Apărători de noroi (aripi), dispozitive antiîmproşcare(dacă au fost prevăzute de constructor)

Inspecţie vizuală

a) Lipsă, fixate necorespunzător sau corodate excesiv

X

X

b) Spaţiu insuficient pentru roată

X

c) Nu sunt în conformitate cu cerinţele specifice

X

7 ALTE ECHIPAMENTE

7.1 Centuri de sigurantă/catarame

7.1.1 Siguranta montării

Inspecţie vizuală

Puncte de ancorai cu deteriorări importante

X

7.1.2 Stare

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Centuri de siguranţă obligatorii lipsă sau nefixate

X

b) Centură de siguranţă deteriorată

X

c) Centură de siguranţă neconformă

X

d) Catarama centurii deteriorată sau nu funcţionează corect

X

e) Retractor defect sau care nu funcţionează corect

X

f) Verificare martor centură siguranţă

X

Punctul

Metoda

Principale motive de respingere

Categorie defecţiuni

DMi

DMa

DP

7.2 Martor air bag (dacă este prevăzut)

Inspecţie vizuală

Funcţionare defectuoasă martor air bag

X

7.3 Stingător de incendiu

Inspecţie vizuală

a) Lipsă

X

b) Nu este conform cu cerinţele specifice

X

7.4 Triunghi de presemnalizare

Inspecţie vizuală

a) Lipseşte sau este incomplet

X

b) Nu este conform cu cerinţele specifice

X

7.5 Trusă de prim ajutor

Inspecţie vizuală

Lipseşte, este incompletă sau nu este conformă cu cerinţele specifice

X

7.6 Cale de blocare a roţilor (dacă sunt obligatorii)

Inspecţie vizuală

Lipsesc sau nu sunt în bună stare

X

X

7.7 Avertizor sonor

Inspecţie vizuală şi funcţională

a) Nu funcţionează

X

b) Comandă nesigură

X

c) Nu este conform cu cerinţele specifice

X

7.8 Vitezometru

Inspecţie vizuală

a) Nu este fixat conform cerinţelor specifice

X

b) Nu funcţionează

X

c) Nu poate fi iluminat

X

7.9 Tahograf (dacă este obligatoriu)

Inspecţie vizuală

a) Autovehiculul nu este dotat cu tahograf conform cerinţelor specifice

X

b) Tahograf neomologat

X

c) Dimensiune anvelope necorespunzătoare

X

d) Placa de montare lipsă, ilizibilă sau cu termen de valabilitate expirat

X

e) Sigilii sau alte elemente de protecţie lipsă sau violate

X

f) Falsificare sau manipulare evidentă

X

 g) Funcţionare necorespunzătoare

X

7.10 Limitator de viteză (dacă este obligatoriu) + (E)

Inspecţie vizuală şi funcţională (dacă echipamentul este disponibil)

a) Autovehiculul nu este dotat cu limitator de viteză conform cerinţelor specifice

X

b) Funcţionare necorespunzătoare

X

c) Limitator de viteză neomologat

X

d) Placa de montare lipsă, ilizibilă sau cu termen de valabilitate expirat

X

e) Sigilii sau alte elemente de protecţie lipsă sau violate

X

f) Viteza reglată este prea mare (dacă se poate verifica)

8.1 Zgomotul

Sistem de reducere a zgomotului

Inspecţie vizuală şi auditivă

a) Nivel de zgomot excesiv

X

b) Orice parte a sistemului de reducere a zgomotului slabă, lipsă, deteriorată, fixată incorect sau modificată în mod evident astfel încât ar putea afecta în mod semnificativ nivelul de zgomot

X

c) Orice parte a sistemului de reducere a zgomotului nefixată corespunzător cu posibilitate de cădere pe carosabil

X

8.2 Emisii poluante

8.2.1 Emisii ale motoarelor cu aprindere prin scânteie (benzină/GPL)

8.2.1.1 Echipament de control al emisiilor poluante

Inspecţie vizuală

a) Echipament de control al emisiilor montat de constructor lipsă sau defect în mod evident

X

X

b) Neetanşeităţi care ar putea afecta semnificativ măsurarea emisiilor

X

8.2.1.2 Emisii poluante + (E)

Pentru vehiculele supuse cerinţelor privind controlul emisiilor, măsurare utilizând un analizor de gaze conform cerinţelor specifice. Pentru vehiculele echipate cu un sistem de diagnoză la bord, funcţionarea corectă a sistemului de control al emisiilor poate fi verificată prin citirea

a) Emisiile de COcor depăşesc

1.  pentru autovehiculele făfă sistem de reglare perfecţionat al emisiilor, la turaţia de mers în gol încet:

- 4,5%; sau

- 3,5%,

în funcţie de anul fabricaţiei;

2. pentru autovehiculele cu sistem de reglare perfecţionat al emisiilor:

- la turaţia de mers în gol încet: 0,5%;

- la turaţia de mers în gol accelerat:0,3%

X

Punctul

Metoda

Principale motive de respingere

Categorie defecţiuni

DMi

DMa

DP

corespunzătoare a dispozitivului OBD şi a verificării funcţionării corecte a sistemului OBD în locul măsurării unor emisii în conformitate cu cerinţele specifice.

La motoarele cu alimentare duală benzină/GPL, controlul va fi efectuat pentru ambele moduri de funcţionare.

pentru autovehicule EURO 2; sau

- la turaţia de mers în gol: 0,3%;

- la turaţia de mers în gol accelerat: 0,2%, pentru autovehicule M1, M2 si N1, EURO 3 sau EURO 4.

b) Coeficientul lambda (A) în afara domeniului 1 ± 0,03 sau în conformitate cu specificaţia constructorului (la turaţia de mers în gol accelerat pentru autovehiculele cu sistem de reglare perfecţionat al emisiilor)

X

c) OBD indică un defect de funcţionare

X

8.2.2 Emisii ale motoarelor cu aprindere prin comprimare (motorină)

8.2.2.1 Echipament de control al emisiilor poluante

Inspecţie vizuală

a) Echipament de control al emisiilor montat de constructor lipsă sau defect în mod evident

X

X

b) Neetanşeităţi care ar putea afecta semnificativ măsurarea emisiilor

X

8.2.2.2 Opacitate +(E)

Măsurare în accelerare liberă utilizând un opacimetru în conformitate cu cerinţele specifice.

Pentru autovehiculele înmatriculate în alte state cu an de fabricaţie mai mic de 1980 nu se va efectua măsurarea indicelui de opacitate.

Indice de opacitate mai mare de:

- pentru motoarele cu aspiraţie naturală: 2,5 m-1,

- pentru motoarele supraalimentate:

3,0 m-1,

sau

-1,5 m-1, pentru autovehiculele N1 echipate cu motoare EURO 4 şi pentru autovehiculele M2, M3, N2 si N3 echipate cu motoare EURO 4, EURO 5 sau EEV

X

8.3 ALTE ASPECTE REFERITOARE LA MEDIU

8.3.1 Emisii vizibile de fum

Examinare vizuală

Fum în exces care ar putea împiedica vizibilitatea

8.3.2 Scurgeri de lichide

Examinare vizuală

Orice scurgere în exces de lichid care ar putea dăuna mediului sau ar putea constitui un risc pentru siguranţa altor utilizatori ai drumului

X

X

NOTĂ:

E- verificare ce necesită utilizarea unui echipament specializat;

DMi (defecţiune minoră) - defecţiune tehnică ce nu are un efect semnificativ asupra siguranţei rutiere şi protecţiei mediului, precum şi alte neconformităţi minore (inclusiv în ceea ce priveşte identificarea vehiculului);

DMa (defecţiune majoră) - defecţiune tehnică ce are un efect semnificativ asupra siguranţei rutiere (inclusiv în ceea ce priveşte ceilalţi participanţi la trafic) şi asupra protecţiei mediului, precum şi alte neconformităţi majore (inclusiv în ceea ce priveşte identificarea vehiculului);

DP (defecţiune periculoasă) - defecţiune tehnică care constituie un risc imediat privind siguranţa rutieră.

In cazul defecţiunilor majore şi a celor periculoase, operatorul de transport/conducătorul auto trebuie notificat în scris, dacă este cazul, despre interzicerea dreptului de circulaţie pe drumurile publice până la remedierea defecţiunilor.

Un vehicul care prezintă defecţiuni ce aparţin mai multor grupe este încadrat în funcţie de cea mai importantă defecţiune.

In cazul defecţiunilor ce pot fi încadrate în mai multe categorii, este responsabilitatea inspectorului care efectuează verificarea de a încadra defecţiunile în funcţie de severitatea lor.

ANEXA Nr. 2 la reglementări

VERIFICĂRI  SUPLIMENTARE

pentru vehicule agreate pentru transportul anumitor mărfuri periculoase

1. Cablaje instalaţie electrică

Inspecţie vizuală (pentru zonele accesibile).

Se aplică vehiculelor EX/III, FL, OX,AT

a) Conductorii nu sunt izolaţi în mod corespunzător

b) Circuitele nu sunt protejate prin elemente fuzibile sau disjunctoare automate, cu excepţia următoarelor circuite:

- de la baterie la sistemele de pornire la rece şi de oprire a motorului;

- de la baterie la alternator;

- de la alternator la cutia cu elemente fuzibile sau disjunctoare;

- de la baterie la demarorul motorului;

- de la baterie la cutia de comandă a sistemului de frânare de încetinire, dacă acesta este electric sau electromagnetic;

- de la baterie la mecanismul electric de ridicare a axei

c) Cablurile electrice nu sunt ataşate sigur sau sunt plasate astfel încât conductorii nu sunt protejaţi corespunzător împotriva solicitărilor mecanice si/sau termice

2. Intrerupător principal al bateriei (general)

Inspecţie vizuală.

Se aplică vehiculelor EX/III, FL

a) Intrerupătorul principal al bateriei (general) lipseşte sau nu funcţionează

b) In cazul în care întrerupătorul principal este de tip monopolar, acesta nu este montat pe conductorul de alimentare (această condiţie se aplică doar vehiculelor înmatriculate pentru prima dată după 1 iulie 2005 )

c)  Lipseşte sau nu funcţionează dispozitivul de comandă din cabină, care permite deconectarea şi reconectarea întrerupătorului general

d)  Dispozitivul de comandă din cabină nu este uşor

accesibil sau nu este semnalizat distinct

e)  Dispozitivul de comandă din cabină nu este protejat

împotriva acţionării involuntare fie printr-un capac de protecţie, fie cu un dispozitiv de comandă cu mişcare dublă

f) In cazul în care este montat un dispozitiv de comandă suplimentar, acesta nu este identificat în mod distinct sau nu este protejat împotriva unei manevrări involuntare

3. Baterii de acumulatori

Inspecţie vizuală. Se aplică vehiculelor EX/II EX/III, FL

a) Bornele bateriei nu sunt izolate electric sau nu sunt acoperite de capacul izolator al cutiei

b)  Bateriile nu sunt fixate într-o cutie bine ventilată (în cazul în care bateriile nu sunt situate în compartimentul motorului)

4. Instalaţia electrică din spatele cabinei

Inspecţie vizuală

(pentru zonele accesibile).

Se aplică vehiculelor EX/III, FL

a)  Conductorii situaţi în spatele cabinei conducătorului auto nu sunt protejaţi împotriva şocurilor, abraziunii şi frecării în timpul utilizării normale a vehiculului (excepţie fac cablurile senzorilor dispozitivelor ABS care nu necesită protecţie suplimentară)

b) Becurile din spatele cabinei au dulie filetată

c) Conexiunile electrice dintre autovehicule şi remorci nu sunt concepute astfel încât să împiedice orice deconectare accidentală

5. Cabina

Inspecţie vizuală.

Se aplică vehiculelor OX

a) Toate ferestrele din spatele cabinei sau din scut (dacă este montat) nu sunt închise ermetic sau nu sunt realizate din sticlă securizată

b) Intre cisternă şi cabină sau scut (dacă este montat) nu există un spaţiu liber de cel puţin 150 mm

6. Rezervoare de combustibil

Inspecţie vizuală.

Se aplică vehiculelor EX/II,

EX/III, FL, OX

a) In caz de scurgere, combustibilul poate să vină în contact cu părţile încălzite ale vehiculului sau cu încărcătura

b)  Rezervoarele de benzină nu sunt echipate cu dispozitiv antiflacără eficient, care să se adapteze la orificiul de umplere, sau cu un dispozitiv care permite menţinerea acestui orificiu închis ermetic

7. Sistem de evacuare

Inspecţie vizuală (pentru zonele accesibile). Se aplică vehiculelor EX/II, EX/III, FL

a)  Sistemul de evacuare (inclusiv tubulatura de evacuare) nu este îndreptat sau protejat astfel încât să se evite orice pericol pentru încărcătură ca urmare a încălzirii sau aprinderii

b)  Părţile sistemului de evacuare situate direct sub rezervorul de combustibil (diesel) nu se găsesc la o distanţă de cel puţin 100 mm de acesta sau nu sunt protejate printr-un ecran termic

ANEXA nr. 3 la reglementări

CERINŢE

privind încercările şi/sau controalele referitoare la sistemele de frânare, emisiile poluante, tahografele şi limitatoarele de viteză

1. Condiţii specifice privind sistemele de frânare

1.1.  Se impune ca fiecare parte a sistemului de frânare să fie menţinută în perfectă stare de funcţionare şi să fie corect reglată.

1.2.    Sistemul de frânare al vehiculului trebuie să îndeplinească următoarele funcţii de frânare:

a) pentru autovehicule, remorcile şi semiremorcile lor, o frână de serviciu capabilă de a încetini vehiculul şi de a-l opri de o manieră sigură, rapidă şi eficace, oricare ar fi starea sa de încărcare şi declivitatea drumului pe care circulă;

b) pentru autovehicule, remorcile şi semiremorcile lor, o frână de staţionare capabilă de a menţine vehiculul oprit, oricare ar fi starea sa de încărcare şi declivitatea drumului.

1.3. In cazul verificării efectuate pe standul de frânare trebuie respectate valorile minime privind coeficienţii de frânare pentru frâna de serviciu şi frâna de staţionare, precum şi valorile maxime privind dezechilibrele pe punţi pentru frâna de serviciu şi frâna de staţionare, prevăzute în Planul de operaţiuni din anexele nr. 2 şi 11 la Reglementările RNTR 1.

2. Condiţii specifice referitoare la emisiile poluante Autovehicule echipate cu motor cu aprindere prin scânteie (benzină)

A. Atunci când emisiile nu sunt limitate de un sistem de reglare perfecţionat, cum ar fi un catalizator tricomponent gestionat de sonda lambda:

1. inspecţia vizuală a sistemului de evacuare, pentru a se verifica dacă acesta este complet şi într-o stare satisfăcătoare şi dacă nu există neetanşeităţi;

2. inspecţia vizuală a oricărui echipament de reglare a emisiilor instalat de constructor, pentru a se verifica dacă acesta este complet şi într-o stare satisfăcătoare şi dacă nu există neetanşeităţi.

După aducerea motorului la parametrii normali de funcţionare, ţinând cont de recomandările constructorului, se măsoară concentraţia emisiilor de monoxid de carbon (CO), cu motorul la mers în gol încet, cu ambreiajul decuplat.

Conţinutul maxim admisibil de CO din gazele de evacuare nu trebuie să depăşească următoarele valori:

(i)   pentru autovehiculele fabricate până în anul 1986 inclusiv: COcor: 4,5% în vol.;

(ii)   pentru autovehiculele fabricate începând cu anul 1987:COcor:3,5% în vol.

B. Atunci când emisiile sunt controlate de un sistem de reglare perfecţionat, cum ar fi un catalizator tricomponent gestionat de sonda lambda:

1.  inspecţia vizuală a sistemului de evacuare, pentru a se verifica dacă acesta este complet şi într-o stare satisfăcătoare şi dacă nu există neetanşeităţi;

2.   inspecţia vizuală a oricărui echipament de reglare a emisiilor instalat de către constructor, pentru a se verifica dacă este complet şi într-o stare satisfăcătoare şi dacă nu există neetanşeităţi;

3.  determinarea eficacităţii sistemului de reglare a emisiilor prin măsurarea valorii lambda şi a conţinutului de CO din gazele de evacuare, conform dispoziţiilor pct. 4 sau procedurilor propuse de constructor şi agreate la omologarea de tip. Pentru fiecare dintre teste, motorul este adus la parametrii normali de funcţionare, conform recomandărilor constructorului vehiculului;

4. emisii la ieşirea din ţeava de evacuare - valori limită Conţinutul maxim admisibil de CO din gazele de evacuare nu trebuie să depăşească următoarele valori:

(i) măsurări efectuate la turaţia de mers în gol încet, cu ambreiajul decuplat: conţinutul maxim admisibil de CO din gazele de evacuare nu trebuie să depăşească valoarea COcor: 0,5% în voi.; el nu trebuie să depăşească valoarea COcor: 0,3% în vol. pentru autovehiculele omologate conform valorilor limită indicate la linia A sau B a tabelului din secţiunea 5.3.1.4 a anexei I la Directiva 70/220/CEE, modificată prin Directiva 98/69/CE sau ulterior (autoturisme sau autovehicule comerciale uşoare EURO 3 sau EURO 4);

(ii) măsurări efectuate cu motorul la turaţia de mers în gol accelerat (cel puţin 2.000 min-1), cu ambreiajul decuplat: conţinutul maxim admisibil de CO din gazele de evacuare nu trebuie să depăşească valoarea COcor: 0,3% în vol.; el nu trebuie să depăşească valoarea COcor: 0,2% în vol. pentru autovehiculele omologate conform valorilor limită indicate la linia A sau B a tabelului din secţiunea 5.3.1.4 a anexei I la Directiva 70/220/CEE, modificată prin Directiva 98/69/CE sau ulterior (autoturisme sau autovehicule comerciale uşoare EURO 3 sau EURO 4); Lambda: 1+0,03 sau conform specificaţiilor constructorului;

5.   Pentru autovehiculele echipate cu OBD, verificarea funcţionării sistemului de reglare a emisiilor poluante [lit. (i)] se poate face pe baza indicaţiilor dispozitivului OBD, verificând în acelaşi timp şi funcţionarea sistemului OBD.

Autovehicule echipate cu motor cu aprindere prin comprimare (Diesel)

a)  măsurarea opacităţii fumului în accelerare liberă, de la turaţia de mers în gol încet la turaţia de limitare a alimentării, cu ambreiajul decuplat şi comanda cutiei de viteze la punctul mort;

b) aducerea motorului la parametrii normali de funcţionare a autovehiculului:

1. autovehiculele pot fi controlate cu respectarea, din motive de securitate, cel puţin a condiţiei ca motorul să fie cald şi într-o stare mecanică satisfăcătoare;

2. sub rezerva dispoziţiilor de la lit. d) pct. 2, niciun autovehicul nu poate fi respins fără a fi fost respectate următoarele condiţii:

(i) motorul trebuie să fie cald: altfel spus, temperatura uleiului motorului măsurată de o sondă în tubul jojei de ulei trebuie să fie de cel puţin 80°C sau să corespundă temperaturii de funcţionare normale, dacă aceasta este inferioară, ori temperatura blocului motor, măsurată după nivelul radiaţiei în infraroşu, trebuie să atingă o valoare echivalentă. Dacă din cauza configuraţiei vehiculului nu este posibil să se procedeze în acest mod, temperatura normală de funcţionare a motorului va putea fi stabilită altfel, de exemplu pe baza funcţionării ventilatorului de răcire;

(ii) sistemul de evacuare trebuie curăţat prin 3 accelerări libere sau printr-un mijloc echivalent;

c) procedura de încercare

1.   inspecţia vizuală a oricărui echipament de reglare a emisiilor instalat de constructor, pentru a se verifica dacă este complet şi într-o stare satisfăcătoare şi dacă nu există neetanşeităţi;

2.  motorul şi, dacă este cazul, turbocompresorul trebuie să funcţioneze la turaţia de mers în gol încet înainte de începerea fiecărui ciclu de accelerare liberă. Pentru motoarele autovehiculelor grele, aceasta înseamnă a se aştepta cel puţin 10 secunde după eliberarea comenzii de accelerare;

3.  la începerea fiecărui ciclu de accelerare liberă pedala de accelerare trebuie apăsată rapid şi progresiv (în mai puţin de o secundă), dar nu brutal, astfel încât să se obţină debitul maxim al pompei de injecţie şi să se atingă turaţia de limitare a alimentării, respectându-se valoarea specificată a timpului de bază;

4.  la fiecare ciclu de accelerare liberă motorul trebuie ca, înainte să fie eliberată comanda, să atingă turaţia de limitare a alimentării sau, în cazul automobilelor cu transmisie automată, turaţia indicată de constructor ori, dacă aceasta nu este cunoscută, două treimi din turaţia de limitare a alimentării. Aceasta se poate asigura, de exemplu, prin supravegherea regimului motorului sau lăsând să treacă un timp suficient între momentul de acţionare şi cel de eliberare a pedalei de acceleraţie, adică cel puţin două secunde pentru autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de 8 locuri pe scaune şi pentru autovehiculele destinate transportului de mărfuri având o masă maximă tehnic admisibilă mai mare de 3.500 kg. d) valori limită

1.  Nivelul opacităţii nu trebuie să depăşească valorile limită ale indicelui de opacitate (coeficientului de absorbţie), care sunt următoarele:

Indice de opacitate (coeficient de absorbţie) maxim pentru:

- motoare Diesel cu aspiraţie naturală: 2,5 nr1;

- motoare Diesel supraalimentate: 3 nr1;

- o limită de 1,5 nr1 se aplică următoarelor vehicule omologate conform valorilor limită indicate:

a)  la linia B a tabelului din secţiunea 5.3.1.4. a anexei I la Directiva 70/220/CEE, modificată prin Directiva 98/69/CE (autovehicule comerciale uşoare cu motor Diesel EURO 4);

b)  la linia B1 a tabelelor din secţiunea 6.2.1 a anexei I la Directiva 88/77/CEE, modificată prin Directiva 1999/96/CE (autovehicule comerciale grele cu motor Diesel EURO 4);

c)  la linia B2 a tabelelor din secţiunea 6.2.1 a anexei I la Directiva 88/77/CEE, modificată prin Directiva 1999/96/CE (autovehicule comerciale grele cu motor Diesel EURO 5);

d)  la linia C a tabelelor din secţiunea 6.2.1 a anexei I la Directiva 88/77/CEE, modificată prin Directiva 1999/96/CE (autovehicule comerciale grele EEV), sau conform valorilor limită ce figurează într-o modificare ulterioară a Directivei 70/220/CEE, modificată prin Directiva 98/69/CE, sau conform valorilor limită care figurează într-o modificare ulterioară a Directivei 88/77/CEE, modificată prin Directiva 1999/96/CE.

2.  Autovehiculele nu trebuie respinse decât dacă media aritmetică a valorilor măsurate în cel puţin ultimele 3 cicluri de accelerare liberă depăşeşte valoarea limită, cu condiţia să nu se înregistreze diferenţe semnificative între turaţiile minime măsurate la ciclurile de acceelerare sau între turaţiile maxime măsurate la ciclurile de accelerare. Această medie poate fi calculată ignorând valorile observate care se îndepărtează cu mult faţă de media măsurată sau poate fi obţinută printr-un alt mod de calcul statistic care ţine cont de dispersia valorilor măsurate.

3. Pentru a evita efectuarea de încercări inutile, prin derogare de la dispoziţiile lit. d) pct. 2,sunt admise autovehiculele pentru care valorile măsurate în mai puţin de 3 cicluri de accelerare liberă sau după ciclurile de curăţare vizate la lit. b) pct.2 (ii) (sau aplicarea unui procedeu echivalent)sunt mai mici cu 0,5 m-1 faţă de valorile limită precizate la lit. d) pct. 1.

3. Condiţii specifice privind tahografele şi limitatoarele de viteză:

a) In cadrul verificării tahografului trebuie controlate următoarele:

- se va verifica dacă autovehiculul este echipat cu tahograf conform legislaţiei în vigoare;

-se va controla existenţa mărcii de omologare internaţională sau a mărcii de aprobare de model;

- se va verifica dacă dimensiunea anvelopelor este cea din documentele însoţitoare ale autovehiculului;

- se va controla prezenţa şi valabilitatea plăcii de montare a tahografului şi, dacă este cazul, se va efectua o captură fotografică a acesteia;

- dacă este posibil, se va verifica că sigiliile tahografului şi, dacă este cazul, ale oricărui alt dispozitiv de protecţie împotriva manipulării frauduloase sunt intacte, cum ar fi:

. extremităţile elementelor de legătură dintre aparatul de control propriu-zis şi vehicul;

. adaptorul propriu-zis şi introducerea lui în circuit;

. dispozitivul de comutare pentru vehiculele cu mai multe rapoarte de transmitere ale punţii motoare;

. elementele de legătură ale adaptorului şi dispozitivului de comutare cu alte elemente ale instalaţiei;

. carcasele aparatului de control, care trebuie să protejeze aparatul împotriva accesului neautorizat;

. toate capacele care permit accesul la dispozitivele cu ajutorul cărora se adaptează constanta aparatului de control la coeficientul caracteristic al vehiculului; -dacă este posibil, se va efectua un control vizual al aşezării cablurilor de antrenare, pieselor de antrenare şi a cablurilor electrice;

- dacă este posibil, se va verifica dispozitivul de comutare (vehicule cu mai multe rapoarte în punte);

- dacă este posibil, se va verifica funcţionarea corectă a acelor inscriptoare;

-  dacă este posibil, se va verifica buna funcţionare a tahografului.

In cazul în care la verificarea tahografului se va proceda la deschiderea tahografului, pe diagrama acestuia se vor nota numele şi prenumele inspectorului RAR, data şi ora verificării, se va semna şi se va aplica ştampila RAR.

In cazul în care la verificarea tahografului se va proceda la desigilarea acestuia, se va completa Nota de desigilare în conformitate cu legislaţia în vigoare. Această notă se va întocmi în două exemplare, din care unul se va ataşa la raportul de CTT, iar celălalt se va înmâna conducătorului auto. In funcţie de rezultatul verificării se va proceda la resigilarea tahografului cu sigiliile RAR.

b) în cadrul verificării limitatorului de viteză, trebuie controlate următoarele:

- se va verifica dacă autovehiculul este echipat cu limitator de viteză conform prezentelor reglementări;

- se va verifica starea generală a aparatului;

- se va controla existenţa mărcii de omologare;

- dacă există, se va controla valabilitatea plăcii de montare a limitatorului de viteză;

- dacă este posibil, se va verifica că sigiliile limitatorului de viteză şi, dacă este cazul, ale oricărui alt dispozitiv de protecţie împotriva manipulării frauduloase sunt intacte;

- dacă este posibil, se va verifica că limitatorul de viteză împiedică depăşirea valorii vitezei maxime prescrise prin reglementări.

ANEXA Nr. 4*) la reglementări

Raport de control tehnic în trafic Directiva 2000/30/CE Roadside tehnical inspection report Directive 2000/30/EC

Dată/oră efectuare CTT:

Stat / Nr. înmatriculare:

Loc efectuare CTT:

Serie certificat înmatriculare sau dovadă reţinere:

Tip drum:

A

DN

DJ/DC

Vehicul nou

ITP expirată

CIV

-

ITP falsă

Lipsă acte

Categorie omologare:1)

Dată expirare ITP:

Categorie utilizare: 1)

Staţie/Reprezentanţă la care s-a efectuat ITP

Marcă şi tip:

Nr. înregistrare ITP:

Serie caroserie/ şasiu:

Nr. ştampilă ITP:

An fabricaţie:

Kilometraj:

Serie folie securizare :

Tip motor

Termen valabilitate ITP

mas

mas K

mac N

mac T

6 luni

 

1an

2 ani

Tip tahograf

Analogic

Digital

Aplicare ecuson ITP

DA

NU

Tip vehicul ADR2)

ITPI valabil          NA

DA

NU

EX/II

EX/III

Conducător auto (naţionalitate):

FL

OX

AT

Operator de transport (nume şi stat înregistrare):

Valoare măsurată emisii:

  ________%CO

n >= 2000rot/min:

__%CO

λ________

K_____m-1

Puncte de control

Controlate

Conforme

Neconforme

0) identificare

la) sistem de frânare şi elemente ale sistemului de frânare (inclusiv eficacitate)3)

1b) sistem de frânare şi elemente ale sistemului de frânare (fără eficacitate)

2) sistem de direcţie

3) vizibilitate

4) instalaţie electrică de iluminare, semnalizare şi auxiliară

5) punţi, jante, anvelope, suspensie

6) şasiu şi elemente ale saşiului

7) alte echipamente, inclusiv tahograf3) şi limitator de viteză3)

8) zgomot, emisii poluante3), scurgeri de carburant şi/sau ulei

Verificări suplimentare vehicule agreate transport mărfuri periculoase

Detaliere neconformităţi constatate

Rezultatele controlului

Amendă contravenţională

Reţinere Certificat înmatriculare

Reţinere Permis de conducere

Imobilizare

Inspector RAR

Lucrător PR

Semnătură inspector RAR

Semnătură lucrător PR

Luat la cunoştinţă conducător autovehicul (semnătură):

Menţiuni:

1) în conformitate cu prevederile reglementărilor RNTR 2

2) în conformitate cu prevederile reglementărilor RNTR 3

3) în conformitate cu verificările prevăzute în anexa nr. 3 la prezentele reglementări

NOTĂ : Elementele menţionate cu caractere italice se completează numai pentru vehicule înmatriculate sau înregistrate în România

*) Anexa nr. 4 este reprodusă în facsimil.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 510/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 510 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 510/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu