ORDIN
Nr. 497 din 27 decembrie 2001
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind masurile de control si
combatere a pestei africane a calului
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 186 din 19 martie 2002
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
in temeiul prevederilor art. 31 alin. 1 din Legea sanitara veterinara nr.
60/1974, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in baza Hotararii Guvernului nr. 12/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu
modificarile si completarile ulterioare,
vazand Referatul de aprobare nr. 146.261 din 6 decembrie 2001, intocmit de
Agentia Nationala Sanitara Veterinara,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Norma sanitara veterinara privind masurile de control si
combatere a pestei africane a calului, prevazuta in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directiile sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti vor
aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Agentia Nationala Sanitara Veterinara va controla modul de aducere la
indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare in termen de 15 zile de la data publicarii lui.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
NORMA SANITARA VETERINARA
privind masurile de control si combatere a pestei africane a calului
Art. 1
Prezenta norma sanitara veterinara stabileste masurile de control si
combatere a pestei africane a calului.
Art. 2
In sensul prezentei norme sanitare veterinare, se intelege prin:
a) autoritate veterinara competenta: Agentia Nationala Sanitara Veterinara,
care are competenta de a efectua controale veterinare, sau orice alte unitati
din subordine carora aceasta le-a delegat aceste competente la nivel
teritorial;
b) confirmare: declararea prezentei pestei africane a calului de catre
autoritatea veterinara competenta pe baza rezultatelor de laborator; totusi, in
caz de epizootie autoritatea veterinara competenta poate confirma boala pe baza
datelor clinice si/sau epidemiologice;
c) exploatatie: orice ferma agricola sau experimentala, grajd sau orice
alte constructii ori amenajari in care traiesc ecvidee, indiferent de scopul
pentru care sunt destinate, precum si rezervatiile naturale in care ecvideele
traiesc in libertate;
d) proprietar sau detinator: persoanele fizice sau juridice care au in
proprietate ori in ingrijire (intretinere) ecvidee, indiferent daca acestea
sunt retribuite sau nu;
e) vector: insecte din specia Culicoides imicola sau alte insecte din
specii apartinand genului Culicoides, capabile sa transmita virusul pestei
africane a calului;
f) veterinar oficial: medicul veterinar desemnat de autoritatea veterinara
competenta.
Art. 3
Orice suspiciune sau confirmare a pestei africane a calului este declarata
obligatoriu si imediat de catre autoritatea veterinara competenta.
Art. 4
(1) In cazul in care intr-o exploatatie se observa cel putin un animal
suspect de pesta africana a calului, autoritatea veterinara competenta va avea
grija ca veterinarul oficial sa aplice toate mijloacele de investigatie
oficiale necesare pentru confirmarea sau infirmarea prezentei bolii.
(2) Din momentul notificarii suspiciunii veterinarul oficial va efectua
urmatoarele:
a) va plasa exploatatia suspecta sub supraveghere oficiala;
b) va efectua urmatoarele:
1. un recensamant oficial al ecvideelor din exploatatie, specificand, pentru
fiecare specie, numarul animalelor moarte, infectate sau suspecte de a fi
infectate, actualizand permanent recensamantul, in functie de numarul de
animale moarte sau nascute in perioada in care exploatatia se afla sub
supraveghere. Datele recensamantului trebuie sa poata fi prezentate ori de cate
ori se solicita aceasta, cu prilejul controalelor;
2. un recensamant al habitaturilor care favorizeaza inmultirea sau
supravietuirea vectorilor, controland si daca se utilizeaza mijloace adecvate
de dezinsectie;
3. o ancheta epidemiologica, conform prevederilor art. 7;
c) va vizita cu regularitate exploatatiile, ocazie cu care va efectua
urmatoarele:
1. va inspecta fiecare ecvideu din exploatatie;
2. va efectua un examen clinic amanuntit la animalele suspecte de boala sau
va efectua necropsia cadavrelor, cand acestea exista, prelevand probele
necesare pentru examene de laborator;
d) va avea grija ca:
1. toate ecvideele existente in exploatatii sa fie mentinute in
adaposturile lor sau in alte locuri protejate contra actiunii vectorilor;
2. sa nu se produca miscari de ecvidee din si catre exploatatiile supuse
restrictiilor;
3. sa fie utilizate mijloace adecvate de dezinsectie pentru combaterea
insectelor, atat in interiorul, cat si in afara adaposturilor;
4. cadavrele ecvideelor moarte in exploatatii sa fie distruse si eliminate
prin incinerare sau ingropare, conform prevederilor legale in vigoare care
stipuleaza regulile referitoare la eliminarea si transformarea deseurilor animale,
la comercializarea acestora si la protectia furajelor de origine animala sau de
peste, de a nu fi contaminate cu agenti patogeni.
(3) Proprietarul sau detinatorul de animale suspecte de contaminare cu
virusul pestei africane a calului va lua toate masurile pentru efectuarea celor
aratate la alin. (2) lit. d), din momentul instituirii masurilor oficiale.
(4) Autoritatea veterinara competenta poate dispune aplicarea masurilor
aratate la alin. (2) si asupra altor exploatatii care, datorita amplasarii ori
situarii geografice, prezinta posibilitatea de a veni in contact cu alte
exploatatii in care se suspicioneaza boala, fiind in pericol de contaminare.
(5) Pentru rezervatiile naturale in care ecvideele traiesc in libertate pot
fi instituite si alte masuri specifice, in afara celor aratate la alin. (2), in
conditiile stabilite de autoritatea veterinara competenta.
(6) Masurile mentionate in prezentul articol nu vor fi ridicate de catre
veterinarul oficial decat dupa infirmarea suspicionarii pestei africane a
calului de catre autoritatea veterinara competenta.
Art. 5
Vaccinarea contra pestei africane a calului va fi aplicata numai in
conditiile stabilite prin prezenta norma sanitara veterinara.
Art. 6
(1) Imediat ce a fost confirmata oficial pesta africana a calului
veterinarul oficial:
a) va organiza distrugerea tuturor ecvideelor infectate, a celor care
prezinta semne clinice de boala sau a celor contaminate din exploatatia
respectiva;
b) va distruge, va incinera sau va ingropa cadavrele provenite de la
animalele mentionate la lit. a), conform prevederilor legale in vigoare care
cuprind regulile referitoare la eliminarea si transformarea deseurilor animale,
la comercializarea acestora si la protectia furajelor de origine animala sau de
peste, de a nu fi contaminate cu agenti patogeni.
c) va extinde masurile prevazute la art. 4 pe o raza de 20 km in jurul
exploatatiilor infectate;
d) va aplica in zona de protectie vaccinari sistematice tuturor ecvideelor,
utilizand un vaccin autorizat de Agentia Nationala Sanitara Veterinara. Va
efectua, de asemenea, identificarea tuturor ecvideelor vaccinate, prin
aplicarea de semne de marcare permanente. In functie de caracteristicile
epidemiologice, meteorologice, geografice sau climatice, Agentia Nationala
Sanitara Veterinara poate da derogari de la obligativitatea de vaccinare,
informand despre aceasta Comisia Europeana;
e) va efectua ancheta epidemiologica, conform prevederilor art. 7.
(2) Autoritatea veterinara competenta poate extinde masurile prevazute la
alin. (1) si in afara zonei stabilite la alin. (1) lit. c), atunci cand, din
motive care tin de factori geografici, ecologici sau meteorologici ori,
datorita circulatiei spre sau dinspre o exploatatie in care a fost confirmata
boala, se considera ca exista pericolul diseminarii pestei africane a calului,
si va informa despre aceasta conducerea Agentiei Nationale Sanitare Veterinare,
care va informa Comisia Europeana.
(3) In cazul in care zona stabilita la alin. (1) se situeaza pe teritoriul
mai multor state, Agentia Nationala Sanitara Veterinara va colabora cu
autoritatile veterinare competente din tarile implicate, pentru delimitarea
acestei zone. Daca se impune aceasta, zona va fi delimitata urmand procedura descrisa
la art. 8.
Art. 7
(1) Ancheta epidemiologica va stabili:
a) de cand exista pesta africana a calului in exploatatie;
b) posibila origine a bolii in exploatatia respectiva si identificarea
altor exploatatii in care se gasesc ecvidee care ar putea fi infectate sau
contaminate din aceeasi sursa;
c) prezenta si distributia vectorilor;
d) miscarea animalelor receptive spre si dinspre exploatatiile in cauza si
modalitatile de scoatere a cadavrelor din aceste exploatatii.
(2) In vederea coordonarii depline a tuturor masurilor necesare pentru
eradicarea pestei africane a calului din teritoriul respectiv, precum si pentru
efectuarea anchetei epidemiologice se va institui un comandament antiepizootic.
Regulile generale referitoare la comandamentele antiepizootice centrale si
locale sunt elaborate de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor pe
baza propunerilor Agentiei Nationale Sanitare Veterinare.
Art. 8
(1) Autoritatea veterinara competenta va lua toate masurile pentru ca
directiile sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti, pe langa
masurile stabilite la art. 6, sa delimiteze o zona de protectie si o zona de
supraveghere. Delimitarea zonelor trebuie sa tina seama de factorii geografici,
administrativi, ecologici si epizootologici, in stransa legatura cu pesta
africana a calului, precum si de structurile de control.
(2) a) Zona de protectie se compune din partea unui teritoriu cu o raza de
minimum 100 km in jurul exploatatiei infectate.
b) Zona de supraveghere se compune din partea de teritoriu cu o raza de
minimum 50 km in jurul zonei de protectie si in care nu s-a practicat
vaccinarea sistematica in ultimele 12 luni.
c) In cazul in care zonele se situeaza pe teritoriul mai multor state, autoritatea
veterinara competenta va colabora cu autoritatile veterinare competente din
acele state pentru a delimita zonele aratate la lit. a) si b).
(3) La cererea argumentata a unui stat poate fi luata decizia de modificare
a delimitarii zonelor definite la alin. (2), tinandu-se seama de:
a) situarea geografica a tarilor si de factorii ecologici;
b) conditiile meteorologice;
c) prezenta si distributia vectorilor;
d) rezultatele studiilor epizootologice efectuate conform art. 7;
e) aplicarea masurilor de combatere si, in special, a dezinsectiilor;
f) rezultatele examenelor de laborator.
Art. 9
(1) Autoritatea veterinara competenta va veghea pentru a fi aplicate
urmatoarele masuri in zona de protectie:
a) identificarea tuturor exploatatiilor de ecvidee din interiorul zonei;
b) efectuarea de catre un veterinar oficial:
1. a vizitelor periodice in toate exploatatiile in care exista ecvidee;
2. a examenelor periodice la aceste ecvidee, cu prelevarea, atunci cand este
cazul, de probe pentru examene de laborator, cu inscrierea vizitelor si
observatiilor intr-un registru de inspectie;
c) mentinerea ecvideelor in exploatatia in care se gasesc, acestea putand
fi transportate sub control oficial, direct, pentru abataj, intr-un abator
situat in zona de protectie. In cazul in care in aceasta zona nu se afla nici
un abator, animalele pot fi transportate intr-un abator situat in zona de
supraveghere, desemnat de catre autoritatea veterinara competenta.
(2) In completarea masurilor prevazute la alin. (1) se pot aplica in zona
de protectie vaccinari sistematice contra pestei africane a calului, dublate de
identificarea animalelor, conform art. 6 alin. (1) lit. d).
Art. 10
Autoritatea veterinara competenta va avea grija ca:
1. in zona de supraveghere sa se aplice masurile prevazute la art. 9 alin.
(1). Totusi, daca in aceasta zona nu exista abatoare, ecvideele pot fi
abatorizate in zona de protectie, intr-un abator desemnat de autoritatea
veterinara competenta;
2. in zona de supraveghere sa fie interzise vaccinarile contra pestei
africane a calului.
Art. 11
(1) Durata de aplicare si de mentinere a masurilor aratate la art. 6, 8, 9
si 10 este determinata conform dispozitiilor autoritatii veterinare competente.
Aceasta nu va fi in nici un caz mai mica de 12 luni in cazul in care vaccinarea
s-a efectuat conform art. 6 alin. (1) si art. 9 alin. (2).
(2) Totusi sunt posibile derogari de la art. 9 alin. (1) lit. c) si de la
art. 10 pct. (1), pentru ca:
a) ecvideele din zona de protectie si din zona de supraveghere sa poata fi
transportate sub control oficial si in conditiile legislatiei in vigoare care
stabileste regulile pentru fermele de carantina;
b) miscarile de ecvidee in interiorul zonelor cu statut epidemiologic
asemanator sa se poata face numai cu autorizarea autoritatii veterinare
competente, respectandu-se urmatoarele reguli:
1. ecvideele trebuie:
- sa fie controlate oficial in prealabil;
- sa fie identificate; si
- sa fie insotite de un document oficial;
2. autoritatea veterinara competenta va avea grija ca in toate cazurile
ecvideele vaccinate cu mai putin de 60 de zile inainte sa nu paraseasca
exploatatia in care se gaseau la momentul vaccinarii;
3. autoritatea veterinara competenta va informa conducerea Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor si Comisia Europeana despre masurile
luate in acest domeniu.
Art. 12
In cazul in care intr-o anumita regiune epizootia de pesta africana a
calului prezinta un caracter de gravitate deosebita, autoritatea veterinara
competenta poate aplica masuri suplimentare, care sa fie aplicate si de alte
state implicate. Aceste masuri vor fi adoptate conform procedurii stabilite de
autoritatile veterinare competente ale tarilor implicate.
Art. 13
Autoritatea veterinara competenta va avea grija ca directiile sanitare
veterinare judetene si a municipiului Bucuresti sa ia toate masurile necesare
pentru ca toate persoanele din zonele de protectie si de supraveghere sa fie pe
deplin informate despre restrictiile in vigoare si sa ia toate masurile care se
impun.
Art. 14
(1) In Romania laboratorul national pentru pesta africana a calului care sa
efectueze toate investigatiile de laborator prevazute prin prezenta norma
sanitara veterinara este reprezentat de Laboratorul de patologie ecvina din
cadrul Institutului de Diagnostic si Sanatate Animala. Competentele si
obligatiile Laboratorului national pentru pesta africana a calului din Romania
sunt prezentate in anexa nr. 1 la prezenta norma sanitara veterinara.
(2) Laboratorul national pentru pesta africana a calului din Romania va
coopera cu laboratoarele comunitare de referinta comunitare mentionate la art.
15.
Art. 15
Laboratoarele comunitare de referinta pentru pesta africana a calului sunt
desemnate in anexa nr. 2 la prezenta norma sanitara veterinara. Competentele
acestor laboratoare sunt desemnate in anexa nr. 3 la prezenta norma sanitara
veterinara.
Art. 16
(1) Autoritatea veterinara competenta, prin inspectorii sai, va efectua
controale in teren, pentru a verifica si controla un numar reprezentativ de
exploatatii, daca si in ce mod aplica directiile sanitare veterinare judetene
si a municipiului Bucuresti dispozitiile prezentei norme sanitare veterinare.
Inspectorii vor informa autoritatea veterinara competenta despre rezultatele
controalelor efectuate, iar aceasta va informa Comisia Europeana.
(2) Directia sanitara veterinara judeteana si a municipiului Bucuresti pe
teritoriul careia se efectueaza controalele va acorda tot sprijinul necesar
inspectorilor autoritatii veterinare competente.
Art. 17
(1) Autoritatea veterinara competenta va intocmi un program de urgenta
pentru pesta africana a calului, precizand si maniera in care vor fi aplicate
masurile prevazute de prezenta norma sanitara veterinara. Acest program trebuie
sa permita accesul la toate instalatiile, echipamentele, personalul ori la alte
structuri necesare pentru eradicarea rapida si eficienta a bolii.
(2) Criteriile de care trebuie sa se tina seama in intocmirea programului
sunt redate in anexa nr. 4 la prezenta norma sanitara veterinara.
(3) Programul stabilit conform acestor criterii va fi prezentat conducerii
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor in decurs de 3 luni de la
intrarea in vigoare a prezentei norme sanitare veterinare. Aceasta va studia
programul pentru a stabili daca el permite atingerea obiectivelor vizate si va
sugera autoritatii veterinare competente toate modificarile necesare, mai ales
cele care sa garanteze ca programul este compatibil cu cele ale altor state
europene.
(4) Conducerea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor aproba
programul cu eventualele modificari, in cazul in care acestea au fost necesare.
(5) Programul poate fi ulterior modificat sau completat, in functie de
evolutia situatiei epizootologice, tinandu-se seama de aceeasi procedura.
(6) Autoritatea veterinara competenta va transmite de urgenta Comisiei
Europene programul dupa adoptare.
Art. 18
Anexele la prezenta norma sanitara veterinara pot fi modificate cu acordul
conducerii Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor.
Art. 19
Notificarea si declararea oficiala a pestei africane a calului se fac in
conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii si alimentatiei
nr. 156/1999. Masurile care vor fi luate trebuie sa fie in concordanta cu
prevederile prezentei norme sanitare veterinare sau cu masurile adoptate de
Comisia Europeana.
Art. 20
Autoritatea veterinara competenta va lua toate masurile necesare pentru
punerea in aplicare a prezentei norme sanitare veterinare si va informa
conducerea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor. La adoptarea
oricaror masuri prevazute in prezenta norma sanitara veterinara se va preciza
de fiecare data ca respectivele masuri se iau in baza prezentei norme sanitare
veterinare.
Art. 21
Autoritatea veterinara competenta va informa periodic conducerea
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor despre aplicarea prezentei
norme sanitare veterinare si despre eventualele propuneri pe care doreste sa le
faca.
ANEXA 1
la norma sanitara veterinara
A. Laboratorul national pentru pesta africana a calului din Romania:
Laboratorul de patologie ecvina din cadrul Institutului de Diagnostic si
Sanatate Animala
Municipiul Bucuresti, str. Dr. Staicovici nr. 63, codul postal 76202,
sectorul 5.
B. Competentele si obligatiile Laboratorului national pentru pesta africana
a calului din Romania
Laboratorul national pentru pesta africana a calului din Romania este
responsabil de coordonarea metodelor standard de diagnostic, de utilizarea
reagentilor si de testarea vaccinurilor.
Aceste responsabilitati sunt:
a) de a furniza reagenti de diagnostic celor care ii solicita;
b) de a controla calitatea tuturor reagentilor de diagnostic utilizati in
tara;
c) de a efectua testari comparative periodice;
d) de a pastra izolatele de virus al pestei africane a calului din cazurile
depistate in tara;
e) de a asigura confirmarea cazurilor pozitive diagnosticate in
laboratoarele sanitare veterinare judetene.
ANEXA 2
la norma sanitara veterinara
Laboratorul comunitar de referinta pentru pesta africana a calului:
Laboratorio de Sanidad y Produccion Animal
Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentacion
28110, Algete, Madrid - Espana.
ANEXA 3
la norma sanitara veterinara
COMPETENTELE
laboratorului comunitar de referinta pentru pesta africana a calului
Laboratorul comunitar de referinta pentru pesta africana a calului are
urmatoarele competente:
1. de a coordona metodele utilizate in statele membre pentru diagnosticul
pestei africane a calului, mai ales prin:
a) tipizarea, depozitarea si furnizarea de tulpini ale virusului pestei
africane a calului pentru teste serologice si prepararea de antiseruri;
b) furnizarea de seruri standard si de alti reagenti de referinta
laboratoarelor nationale de referinta, in scopul standardizarii testelor si
reagentilor utilizati in fiecare tara;
c) constituirea si intretinerea unei colectii de tulpini de referinta ale
virusului pestei africane a calului si de tulpini izolate din teren;
d) organizarea periodica de testari comparative a capacitatii de
diagnostic, la nivel comunitar;
e) colectarea si prelucrarea datelor si informatiilor referitoare la
metodele de diagnostic utilizate si a rezultatelor testelor efectuate in
comunitate;
f) caracterizarea izolatelor virale prin cele mai noi metode existente, in
vederea unei mai bune intelegeri a aspectului epizootologic al pestei africane
a calului;
g) monitorizarea progreselor in supravegherea, epizootologia si profilaxia
pestei africane a calului la nivel mondial;
2. de a contribui activ la identificarea focarelor de pesta africana a
calului in statele membre ale Uniunii Europene prin studierea izolatelor virale
care sunt trimise pentru confirmarea diagnosticului, caracterizare si studii
epizootologice;
3. de a facilita formarea sau perfectionarea de experti in diagnostic de
laborator, in vederea armonizarii tehnicilor de diagnostic;
4. de a efectua schimb reciproc de informatii cu laboratoarele
internationale de referinta pentru pesta africana a calului, desemnate de
Oficiul International de Epizootii, mai ales in ceea ce priveste evolutia
situatiei mondiale a pestei africane a calului.
ANEXA 4
la norma sanitara veterinara
CRITERII MINIME
pentru intocmirea programului de urgenta in pesta africana a calului
Programul de urgenta in pesta africana a calului trebuie sa indeplineasca
cel putin urmatoarele:
1. crearea la nivel national a comandamentului antiepizootic central,
destinat sa coordoneze toate masurile de urgenta;
2. o lista a comandamentelor antiepizootice locale, dotate cu echipament
adecvat, cu scopul de a coordona masurile de control la nivel local;
3. informatii detaliate asupra personalului insarcinat cu aplicarea
masurilor de urgenta, specificand pregatirea si responsabilitatile acestuia;
4. posibilitatea, pentru toate celulele locale de criza, de a contacta
rapid persoanele sau organismele implicate direct sau indirect in cazul
izbucnirii bolii;
5. accesul la echipamentele si materialele necesare aplicarii
corespunzatoare a masurilor de urgenta;
6. instructiuni precise referitoare la actiunile ce trebuie efectuate,
inclusiv la mijloacele de distrugere a carcaselor ce vor rezulta din
distrugerea animalelor confirmate sau suspecte;
7. programe de instruire pentru actualizarea cunostintelor de specialitate,
pentru a actiona atat in teren, cat si pe plan administrativ;
8. posibilitatea ca laboratoarele de diagnostic sa posede dotarea necesara
pentru efectuarea de examene post-mortem, examene serologice, histologice etc.
si ca acestea sa stabileasca rapid diagnosticul (posibilitati de transport
rapid al probelor);
9. detalii referitoare la cantitatile de vaccin necesare in eventualitatea
aplicarii vaccinarilor de urgenta;
10. specificari referitoare la prevederile legale, care sa permita
implementarea programului de urgenta.