ORDIN Nr. 4843
din 1 august 2006
privind domeniile pentru
studii universitare de doctorat, sistemul de criterii si metodologia de
evaluare a institutiilor de invatamant superior pentru aprobarea organizarii
studiilor universitare de doctorat
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 691 din 11 august 2006
In conformitate cu prevederile Legii nr. 288/2004
privind organizarea studiilor universitare, cu modificările şi completările
ulterioare,
având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr.
567/2005 privind organizarea şi desfăşurarea studiilor universitare de
doctorat, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 223/2005 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării,
ministrul educaţiei şi cercetării emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă domeniile în care pot fi organizate
studii universitare de doctorat şi corespondenţa acestora cu domeniile pentru
studii universitare de licenţă, prevăzute în anexa nr. 1 care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Se aprobă sistemul de
criterii de evaluare la nivelul fiecărei instituţii de învăţământ superior,
pentru fiecare domeniu de doctorat, pentru aprobarea organizării studiilor
universitare de doctorat, prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 3. - Se aprobă Metodologia de evaluare la nivelul
fiecărei instituţii de învăţământ superior, pentru fiecare domeniu de doctorat,
pentru aprobarea organizării studiilor niversitare de doctorat, prevăzută în anexa nr. 3 care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. - Pe data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă ordinele ministrului educaţiei naţionale nr. 4.890/1999 şi nr.
4.939/1999.
Art. 5. - Direcţia generală învăţământ superior,
Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor
Universitare şi instituţiile de învăţământ superior vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Mihail Hărdău
ANEXA Nr. 1*)
DOMENIILE
în care pot fi organizate studii universitare de
doctorat şi corespondenţa acestora cu omeniile pentru studii universitare de licenţă
Nr. crt.
|
Domenii în care sunt organizate studii universitare de LICENŢĂ
|
Nr. crt.
|
Domenii în care pot fi organizate studii universitare de DOCTORAT
|
1
|
Matematică
|
1
|
Matematică
|
2
|
Fizică
|
2
|
Fizică
|
3
|
Chimie
|
3
|
Chimie
|
4
|
Informatică
|
4
|
Informatică
|
5
|
Biologie
|
5
|
Biologie
|
6
|
Geografie
|
6
|
Geografie
|
7
|
Geologie
|
7
|
Geologie
|
8
|
Ştiinţa mediului
|
8
|
Ştiinţa mediului
|
9
|
Filosofie
|
9
|
Filosofie
|
10
|
Limba şi literatura
|
10
|
Filologie
|
11
|
Limbi moderne aplicate
|
12
|
Istorie
|
11
|
Istorie
|
13
|
Studii culturale
|
12
|
Studii culturale
|
14
|
Teologie
|
13
|
Teologie
|
15
|
Drept
|
14
|
Drept
|
15
|
Ordine publică şi siguranţă naţională
|
16
|
Sociologie
|
16
|
Sociologie
|
17
|
Asistenţă socială
|
18
|
Ştiinţe politice
|
17
|
Ştiinţe politice
|
19
|
Relaţii internaţionale şi studii europene
|
18
|
Relaţii internaţionale şi studii europene
|
20
|
Ştiinţe administrative
|
19
|
Ştiinţe administrative
|
21
|
Ştiinţe ale comunicării
|
20
|
Ştiinţe ale comunicării
|
22
|
Ştiinţe ale educaţiei
|
21
|
Ştiinţe ale educaţiei
|
23
|
Psihologie
|
22
|
Psihologie
|
24
|
Economie
|
23
|
Economie
|
25
|
Administrarea afacerilor
|
24
|
Administrarea afacerilor
|
26
|
Finanţe
|
25
|
Finanţe
|
27
|
Contabilitate
|
26
|
Contabilitate
|
28
|
Cibernetică, Statistică şi Informatică economică
|
27
|
Cibernetică şi Statistică
|
28
|
Informatică economică
|
29
|
Economie şi afaceri internaţionale
|
29
|
Economie şi afaceri internaţionale
|
30
|
Management
|
30
|
Management
|
31
|
Marketing
|
31
|
Marketing
|
32
|
Teatru
|
32
|
Teatru
|
33
|
Coregrafie
|
33
|
Cinematografie şi media
|
34
|
Cinematografie şi media
|
34
|
Muzică
|
35
|
Muzică
|
35
|
Arte plastice şi decorative
|
36
|
Arte plastice şi decorative
|
36
|
Arhitectură
|
37
|
Arhitectură
|
37
|
Urbanism
|
38
|
Urbanism
|
38
|
Educaţie fizică şi sport
|
39
|
Educaţie fizică şi sport
|
39
|
Agronomie
|
40
|
Agronomie
|
40
|
Horticultura
|
41
|
Horticultura
|
41
|
Silvicultură
|
42
|
Silvicultură
|
42
|
Zootehnie
|
43
|
Zootehnie
|
43
|
Biotehnologii
|
44
|
Biotehnologii
|
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
44
|
Medicină veterinară
|
45
|
Medicină veterinară
|
45
|
Calculatoare şi tehnologia informaţiei
|
46
|
Calculatoare şi tehnologia informaţiei
|
46
|
Inginerie geodezică
|
47
|
Inginerie geodezică
|
47
|
Inginerie aerospaţială
|
48
|
Inginerie aerospaţială
|
48
|
Inginerie chimică
|
49
|
Inginerie chimică
|
49
|
Inginerie civilă
|
50
|
Inginerie civilă
|
50
|
Inginerie de instalaţii
|
51
|
Inginerie genistică
|
52
|
Inginerie electrică
|
51
|
Inginerie electrică
|
53
|
Inginerie electronică şi telecomunicaţii
|
52
|
Inginerie electronică şi telecomunicaţii
|
54
|
Inginerie energetică
|
53
|
Inginerie energetică
|
55
|
Inginerie geologică
|
54
|
Inginerie geologică
|
56
|
Inginerie industrială
|
55
|
Inginerie industrială
|
57
|
Inginerie forestieră
|
56
|
Inginerie forestieră
|
58
|
Ingineria produselor alimentare
|
57
|
Ingineria produselor alimentare
|
59
|
Ingineria autovehiculelor
|
58
|
Ingineria autovehiculelor
|
60
|
Ingineria materialelor
|
59
|
Ingineria materialelor
|
61
|
Inginerie mecanică
|
60
|
Inginerie mecanică
|
62
|
Inginerie de armament, rachete şi muniţii
|
63
|
Ingineria mediului
|
61
|
Ingineria mediului
|
64
|
Inginerie navală şi navigaţie
|
62
|
Inginerie navală şi navigaţie
|
65
|
Ingineria sistemelor
|
63
|
Ingineria sistemelor
|
66
|
Inginerie şi management
|
64
|
Inginerie şi management
|
67
|
Ingineria transporturilor
|
65
|
Ingineria transporturilor
|
68
|
Mecatronică şi robotică
|
66
|
Mecatronică şi robotică
|
69
|
Mine, petrol şi gaze
|
67
|
Mine, petrol şi gaze
|
70
|
Ştiinţe inginereşti aplicate
|
68
|
Ştiinţe inginereşti aplicate
|
71
|
Ştiinţe militare şi informaţii
|
69
|
Ştiinţe militare şi informaţii
|
70
|
Securitate naţională
|
72
|
Sănătate
|
71
|
Medicină
|
72
|
Medicină dentară
|
73
|
Farmacie
|
ANEXA Nr. 2*)
SISTEMUL DE CRITERII
de evaluare la nivelul fiecărei instituţii de
învăţământ superior, pentru fiecare domeniu de doctorat, pentru aprobarea
organizării studiilor universitare de doctorat
Criteriul
|
Standardul
|
|
Standardul de referinţă
|
1
|
Capacitatea instituţională
|
1.1 Structura instituţională şi
administrativă
|
1.1.1
|
Carta universitară să corespundă tuturor reglementărilor legale
în vigoare.
|
1.1.2
|
Toate structurile instituţionale, administrative şi de management
să fie organizate şi să funcţioneze potrivit legilor în vigoare.
|
1.1.3
|
Existenţa unor centre de cercetare acreditate în domeniul de
doctorat solicitat.
|
1.1.4
|
Domeniul de doctorat pentru care se solicită calitatea de IOSUD
să conţină cel puţin o specializare acreditată potrivit legii, din
specializările aferente
domeniului.
|
1.2 Activitatea
administrativă
si managerială
|
1.2.1
|
Existenţa planului strategic de dezvoltare a universităţii, având
obiectivele îndeplinite în termenele fixate.
|
1.2.2
|
Activitatea administrativă să fie organizată potrivit legii, cu
respectarea principiilor şi criteriilor de performanţă economico-financiarâ
stabilite prin planul strategic.
|
1.2.3
|
Dovada existenţei resurselor financiare necesare pentru
funcţionarea în cele mai bune condiţii a şcolii doctorale în universitatea
respectivă.
|
1.3 Resursele umane
|
1.3.1
|
La domeniul pentru care se solicită calitatea de IOSUD, ponderea
conferenţiarilor şi profesorilor trebuie trebuie să fie de cel puţin 50% din
numărul total al posturilor.
|
1.3.2
|
La domeniul pentru care se solicită calitatea de IOSUD, ponderea
profesorilor universitari titulari trebuie să fie de cel puţin 20% din
numărul total al posturilor.
|
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
|
|
1.4 Baza materială
|
1.4.1
|
Existenţa unei baze de documentare concretizată în lucrări de
specialitate reprezentative în domeniu, manuale, cărţi, reviste naţionale şi
internaţionale, alte publicaţii pentru domeniul de doctorat şi conectare
electronica la bazele naţionale şi internaţionale de date.
|
1.4.2
|
Spaţiile destinate studiilor universitare avansate de doctorat
trebuie să ofere condiţii la standardele rezultate din bunele practici
europene privind condiţiile de studiu şi de cercetare ştiinţifică.
|
1.4.3
|
Existenţa unor laboratoare în domeniul de doctorat, cu acces
facil, asistenţă tehnică, dotare cu aparatură şi produse soft, cu
recunoaştere naţională şi internaţională, cu verificările metrologice în
termen şi documentare completă privind modul de utilizare, modul de
întreţinere şi modul de lucru pentru folosirea capacităţilor maxime de
valorificare a posibilităţilor tehnice.
|
1.4.4
|
Pentru toate specializările din cadrul domeniului respectiv de
doctorat să existe materiale didactice moderne.
|
1.4.5
|
Alte specificaţii.
|
1.5 Vizibilitatea la nivel naţional
|
1.5.1
|
Să existe un buletin ştiinţific sau o revistă, cotată CNCSIS, cu
apariţie regulată, de cel puţin doi ani, care să conţină articole din
domeniul respectiv de doctorat.
|
1.5.2
|
Instituţia să fie organizatoare de evenimente ştiinţifice la
nivel naţional cu tematică din domeniul respectiv de doctorat.
|
1.5.3
|
Cadrele didactice titulare la disciplinele domeniului respectiv
de doctorat să facă dovada unor participări în comitete ştiinţifice şi/sau de
organizare a evenimentelor ştiinţifice la nivel naţional.
|
1.5.4
|
Apartenenţa unor cadre didactice titulare la disciplinele din
domeniul respectiv de doctorat, la foruri ştiinţifice legal constituite, la
nivel naţional.
|
1.5.5
|
Alte recunoaşteri naţionale.
|
1.6 Vizibilitatea la nivel internaţional
|
1.6.1
|
Participarea cu lucrări publicate, la evenimente ştiinţifice
internaţionale organizate în ţară sau în străinătate.
|
1.6.2
|
Instituţia respectivă de învăţământ
superior să fie organizatoare a cel puţin un eveniment ştiinţific
internaţional/cu participare internaţională, în domeniul pentru care solicită
calitatea de IOSUD.
|
|
|
|
1.6.3
|
Să existe legături de colaborare ştiinţifică cu alte universităţi
din străinătate, pe linie instituţională sau personală dovedite prin lucrări
ştiinţifice comune, prin schimburi de materiale ştiinţifice şi/sau studenţi.
|
1.6.4
|
Participarea cadrelor didactice titulare
la disciplinele din cadrul domeniului respectiv de doctorat la activităţi de
tip visiting profesor.
|
1.6.5
|
Alte recunoaşteri internaţionale.
|
1.7 Conţinutul programelor de studii universitare
|
1.7.1
|
Calitatea programelor de studii
universitare, din cadrul domeniului respectiv de doctorat, să se bazeze pe
conţinut, nivel ştiinţific şi actualitate.
|
1.7.2
|
Valorificarea cercetărilor ştiinţifice proprii, in cadrul
programelor de studii universitare.
|
1.7.3
|
Alte recunoaşteri ale nivelului ştiinţific şi de conţinut.
|
1.8 Activitatea de cercetare ştiinţifică
|
1.8.1
|
In domeniul pentru care se solicită calitatea de IOSUD, să existe
în ultimii 5 ani, cel puţin 5 proiecte de cercetare-dezvoltare-inovare
obţinute prin competiţie, pe bază de contract/grant, în ţară sau în
străinătate, la care directori de grant să fi fost profesori titulari pe
posturi didactice aferente domeniului de doctorat.
|
1.8.2
|
Din cele 5 proiecte/granturi, cel puţin două să conţină
colaborări internaţionale cu personalităţi sau instituţii de notorietate în
domeniu.
|
1.8.3
|
Alte dovezi ale activităţii de cercetare ştiinţifică.
|
2
|
Eficacitatea educaţională
|
2.1 Promovabilitatea şi atractivitatea
|
2.1.1
|
Promovabilitatea în ultimele 3 promoţii la studiile de masterat
din domeniul respectiv de doctorat să fie de minimum 75%.
|
2.1.2
|
Compatibilitatea internaţională a programelor de studii
dezvoltate de universitate.
|
2.1.3
|
Alte dovezi.
|
3
|
Managementul
calităţii
|
3.1 Strategii şi proceduri pentru asigurarea calităţii
|
3.1.1
|
Existenţa unei strategii funcţionale şi a normelor metodologice
pentru asigurarea internă a calităţii.
|
3.2 Concordanţa cu recomandările Asociaţiei Europene pentru
Asigurarea
Calităţii în Invăţământul Superior (ENQA)
|
3.2.1
|
Dovada concordanţei cu recomandările ENQA
|
|
|
3.3 Proceduri de
iniţiere, monitorizare şi revizuire periodică a programelor şi
activităţilor din universitate
|
3.3.1
|
Revizuirea periodică a programelor de studii şi a activităţilor
este înscrisă în Carta universitară sau în alte Regulamente de organizare a
ciclurilor de studii universitare.
|
3.4 Proceduri transparente de evaluare a rezultatelor învăţării
|
3.4.1
|
Examinarea studenţilor şi a cursanţilor este realizată pe baza
unei metodologii şi a unei bibliografii anunţate public.
|
3.5 Proceduri de evaluare periodică a calităţii corpului
profesoral
şi/sau de cercetare
ştiinţifică.
|
3.5.1
|
Aplicarea unui sistem de evaluare periodică a cadrelor didactice
şi de cercetare ştiinţifică.
|
3.6 Accesibilitatea resurselor adecvate
de învăţare şi cercetare ştiinţifică
|
3.6.1
|
Acees on-line, al studenţilor şi cursanţilor la internet şi
existenţa unor terminale de printare, copiere şi multiplicare a documentelor
de învăţământ.
|
3.6.2
|
Acces facil la aparatura de laborator, la
bazele de date, la metodica didactică pentru simulare şi investigare
experimentală.
|
3.7 Baza de date
referitoare la asigurarea internă a calităţii în universitate
|
3.7.1
|
Existenţa unei baze de date periodic actualizate cu privire la
asigurarea internă a calităţii.
|
3.8 Transparenţa informaţiilor de interes public
|
3.8.1
|
Existenţa paginii web cu informaţii de interes public. Oferta de
studii a universităţii cuprinde cel puţin informaţiile referitoare la: durata
studiilor, cerinţe specifice la admitere, cerinţe în timpul ciclului de
studii, eventuale taxe de studii.
|
3.8.2
|
Alte dovezi ale transparenţei în activitatea universităţii.
|
ANEXA Nr. 3
METODOLOGIE
de evaluare la nivelul fiecărei instituţii de
învăţământ superior, pentru fiecare domeniu de
doctorat, pentru aprobarea organizării
studiilor universitare de doctorat
A. Cerinţe preliminare
1. Instituţia de învăţământ superior care solicită
calitatea de instituţie organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD) în unul
sau mai multe domenii de doctorat trebuie să fie o instituţie de învăţământ
superior acreditată, conform legislaţiei în vigoare.
2. Instituţia de învăţământ superior care solicită
calitatea de IOSUD în unul sau mai multe domenii de doctorat trebuie să
dispună, în condiţiile legii, cel puţin de un program de studii universitare de
masterat, cu 3 serii de absolvenţi, în domeniul în care a solicitat aprobarea
pentru organizarea studiilor universitare de doctorat.
3. Organizarea studiilor universitare de doctorat se poate solicita exclusiv în domeniile reglementate prin
ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
4. Dosarul de obţinere a calităţii de IOSUD trebuie
constituit şi transmis la Direcţia generală învăţământ superior din cadrul
Ministerului Educaţiei şi Cercetării în conformitate cu prevederile prezentei
metodologii.
5. Toate cheltuielile legate de realizarea
documentelor necesare, cheltuielile de transport şi delegare a membrilor
comisiei de experţi se suportă de către instituţia de învăţământ superior
interesată.
6. Indeplinirea în totalitate a fiecărei cerinţe
preliminare reprezintă condiţia obligatorie de acceptare a dosarului în vederea
declanşării procedurii de evaluare în vederea obţinerii calităţii de IOSUD.
B. Constituirea dosarului de autoevaluare
1. Instituţia care solicită obţinerea calităţii de
IOSUD va depune la Registratura Ministerului Educaţiei şi Cercetării un raport
propriu de autoevaluare privind organizarea studiilor universitare de doctorat
în unul dintre domeniile de doctorat existente potrivit legii, care va cuprinde
în mod obligatoriu următoarele:
a) un exemplar al Cartei universitare;
b) componenţa senatului;
c) hotărârea senatului universitar privind
solicitarea de obţinere a calităţii de IOSUD pentru domeniul respectiv;
d) prezentarea domeniului de doctorat pentru care se
solicită calitatea de IOSUD sub aspectul îndeplinirii sistemului de criterii
stabilit în anexa nr. 2 la ordin;
e) planurile de învăţământ şi programele analitice
aferente studiilor universitare avansate din domeniul pentru care se solicită
calitatea de IOSUD;
f) proiect de regulament privind organizarea studiilor
universitare de doctorat în domeniul respectiv;
g) curriculum vitae pentru fiecare persoană care
urmează să participe la desfăşurarea studiilor universitare de doctorat în
domeniul pentru care se solicită calitatea de IOSUD.
2. Direcţia generală învăţământ superior va declanşa,
în termen de 15 zile lucrătoare, procedurile de soluţionare, potrivit
ordinului.
C. Metodologia de evaluare
1. In termen de 45 de zile lucrătoare, comisia de
specialitate a Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi
Certificatelor Universitare (CNATDCU), corespunzătoare domeniului pentru care se solicită calitatea de
IOSUD, se va deplasa la universitatea respectivă pentru a face o verificare a
raportului de autoevaluare.
2. Comisia va elabora propriul raport de evaluare
care, împreună cu cel de autoevaluare, va fi înaintat CNATDCU.
3. Verificarea îndeplinirii sistemului de criterii se
poate face de membrii comisiei reprezentând
majoritatea simplă a acestora.
4. Vizita în universitate se face o singură dată, timp
de cel mult două zile, pentru fiecare domeniu pentru care se solicită calitatea
de IOSUD.
5. Universitatea va pune la dispoziţia membrilor comisiei de evaluare toate informaţiile şi
documentele solicitate, necesare pentru elaborarea raportului acesteia.
6. Punctele de vedere ale tuturor membrilor comisiei
care a făcut evaluarea vor fi prezentate în raportul de evaluare.
7. Raportul final, semnat de
către toţi membrii comisiei, se întocmeşte în termen de cel mult 5 zile
lucrătoare de la finalizarea vizitei şi se predă prin registratură Direcţiei generale
învăţământ superior.
8. Hotărârile se adoptă prin vot în plenul comisiei.
9. Durata procesului de evaluare, inclusiv elaborarea
ordinului ministrului educaţiei şi cercetării privind acordarea sau neacordarea
calităţii de IOSUD, este de maximum 90 de zile lucrătoare.
10. Contestaţiile cu privire la decizia de acordare/
neacordare a calităţii de IOSUD universităţii respective se pot depune la
Registratura Ministerului Educaţiei şi Cercetării în termen de maximum 10 zile
de la publicarea ordinului.
11. Pentru soluţionarea contestaţiilor, prin ordin al
ministrului educaţiei şi cercetării, se constituie o comisie specială care va
analiza aspectele semnalate şi va întocmi un raport ministrului educaţiei şi
cercetării, folosindu-se sistemul de criterii prevăzut în anexa nr. 2 la ordin
şi prezenta metodologie.
12. Solicitarea de acordare a
calităţii de IOSUD, pentru un domeniu de doctorat la care hotărârea definitivă
a fost de neacordare, poate fi reluată după cel puţin 2 ani de la data adoptării
acesteia.
13. In interpretarea standardelor de referinţă se pot
face echivalări de către comisie, atunci când se consideră necesar, bazate pe
criterii de valoare ştiinţifică şi vizibilitate internaţională, care vor fi
folosite pentru adoptarea deciziei.
14. Activitatea IOSUD într-un nou domeniu de doctorat
începe odată cu anul universitar următor emiterii ordinului ministrului
educaţiei şi cercetării prin care se acordă această calitate.