ORDIN
Nr. 47 din 27 ianuarie 1998
pentru aprobarea Normelor tehnice privind amplasarea lucrarilor edilitare, a
stalpilor pentru instalatii si a pomilor in localitatile urbane si rurale
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 138 bis din 6 aprilie 1998
In conformitate cu prevederile art. 67 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997
privind regimul juridic al drumurilor, in temeiul Hotararii Guvernului nr.
44/1997 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
ministrul transporturilor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele tehnice privind amplasarea lucrarilor edilitare, a
stalpilor pentru instalatii si a pomilor in localitatile urbane si rurale,
anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Anexa face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare la 15 zile de la data publicarii.
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
ANEXA 1
NORME TEHNICE
privind amplasarea lucrarilor edilitare, a stalpilor pentru instalatii si a
pomilor in localitatile urbane si rurale
CAP. 1
Generalitati
1.1. Prezentele norme tehnice au fost elaborate in conformitate cu
Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor. In
prezentele norme prin drumuri se intelege drumurile publice, precum si drumurile
de utilitate privata deschise circulatiei publice, mentionate la art. 3 din
Ordonanta Guvernului nr. 43/1997. Regimul juridic al drumurilor reglementeaza
in mod unitar administrarea drumurilor publice si private.
1.2. Conform art. 26 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997, documentatiile
privind proiectarea constructiei si modernizarea drumurilor se intocmesc cu
respectarea planurilor de amenajare a teritoriului si de urbanism si cu avizele
prevazute in normele metodologice.
1.3. Realizarea in zona drumului public a oricarei constructii sau
instalatii, in orice scop, se face cu respectarea legislatiei in vigoare
privind amplasarea si autorizarea executarii constructiilor si numai cu acordul
prealabil al administratorului drumului.
1.4. Acceptul administratorului drumului comporta doua faze:
- acordul prealabil, care se obtine la faza de proiectare;
- autorizatia de amplasare si acces la drum, care se obtine inainte de
executie.
1.5. Aceste documente se emit pentru o anumita functie a obiectivului.
Schimbarea functiei sau destinatiei implica obtinerea acceptului administratiei
drumului pentru noua situatie.
CAP. 2
Obiectul si domeniul de aplicare
2.1. Prezentele norme tehnice se refera la conditiile de amplasare a lucrarilor
tehnico-edilitare, a stalpilor pentru instalatii si a pomilor in zona
drumurilor, astfel cum au fost definite la pct. 1.1 din cap. 1.
Pentru obiectivele existente, conditiile tehnice din prezentele norme
tehnice trebuie respectate cu ocazia efectuarii lucrarilor de reparatii,
reabilitari sau modernizari ale acestora.
2.2. Lucrarile care fac obiectul prezentelor norme tehnice sunt:
- lucrari tehnico-edilitare - retele de distributie sau colectare pentru
apa, energie electrica, telefonie, gaze, termoficare si canalizare pluviala;
- amplasarea stalpilor pentru instalatii - iluminat public, semnalizari
luminoase rutiere, cabluri de energie electrica sau telecomunicatii;
- amplasarea pomilor.
CAP. 3
Conditii de amplasare a lucrarilor edilitare subterane in zona strazilor
din localitatile urbane si rurale
3.1. Retelele si instalatiile tehnico-edilitare situate in ampriza
drumurilor sunt:
- instalatiile necesare functionarii drumului: canalizarea pluviala si
drenajele, iluminatul public, semnalizarile luminoase rutiere, reteaua de
stropit spatii verzi, reteaua energetica pentru transportul in comun, stalpii
pentru telecomunicatii;
- instalatiile edilitare necesare ansamblurilor de constructii de locuinte
si dotari social-culturale, posturi de transformare, camine si aerisiri,
hidranti, guri de scurgere.
3.2. Amplasarea in localitati a retelei edilitare subterane trebuie
coordonata cu celelalte lucrari subterane si de suprafata, existente sau de
perspectiva.
3.3. Lucrarile edilitare subterane se amplaseaza, de regula, in afara
partii carosabile a drumului sau in galerii vizitabile. Amplasarea,
constructia, repararea si intretinerea acestor lucrari se fac cu aprobarea
administratorului drumului si cu respectarea legislatiei in vigoare.
3.4. Amplasarea lucrarilor edilitare subterane se realizeaza conform
legislatiei in vigoare, in unul dintre urmatoarele sisteme:
- izolat;
- combinat, respectiv mai multe instalatii grupate; si
- in comun, cand instalatiile subterane sunt intr-o galerie circulabila.
3.5. La amplasarea instalatiilor in sistem izolat sau combinat se va avea
in vedere urmatoarea ordine de preferinta:
- sub zonele verzi;
- sub insulele de dirijare a circulatiei;
- sub trotuare sau alei pentru ciclisti;
- numai in cazuri exceptionale, sub partea carosabila sau sub liniile de
tramvai, prevazandu-se masuri speciale de protectie conform normelor specifice.
3.6. In proiectele de sistematizare a localitatilor trebuie sa se indice
incadrarea retelelor edilitare subterane in profilul transversal al strazii.
Amplasarea retelelor edilitare subterane se face, de regula, in afara
partii carosabile a strazilor. Daca acest lucru nu este posibil din punct de
vedere tehnic sau economic, retelele se pot amplasa si in partea carosabila, cu
urmatoarea ordine de prioritate:
- canalizare ape pluviale;
- canalizare ape menajere;
- termoficare
- alimentare cu apa;
- gaze naturale;
- telecomunicatii;
- alte retele.
3.7. Solutia de amplasare a retelelor in planul de situatie coordonator din
cadrul proiectelor trebuie justificata din punct de vedere tehnic si economic,
in functie de:
- caracteristicile terenului de fundare;
- siguranta in exploatare;
- categoria strazii si sistemul rutier existent sau proiectat;
- posibilitatea proiectarii si executarii, in mod coordonat, a tuturor
retelelor subterane;
- etapizarea executarii lucrarilor;
- posibilitatea de deviere sau de intrerupere a circulatiei.
3.8. Conditiile specifice de amplasare, pe categorii de retele, se
stabilesc conform anexei nr. 1 si prevederilor de mai jos:
- retelele subterane electrice si de telecomunicatii amplasate pe trasee
paralele de lungime mare, se recomanda sa se pozeze separat, de o parte si de
alta a strazii;
- retelele de tractiune electrica se amplaseaza langa fundatiile stalpilor
sustinatori respectivi;
- retelele de telecomunicatii se recomanda sa se pozeze in zona cuprinsa
intre frontul de aliniere a constructiilor si partea carosabila a strazii;
- retelele de gaze naturale se recomanda sa se pozeze pe zona necarosabila
a strazii, pe partea opusa canalelor de energie termica si canalizatiilor
telefonice;
- distanta minima dintre conducte si canale, precum si dintre acestea si
constructiile existente trebuie sa asigure stabilitatea constructiilor,
tinandu-se seama de adancimea de fundare, precum si de caracteristicile
geotehnice ale terenului.
3.9. Traseul unei retele subterane sau al unei benzi tehnico-edilitare se
recomanda sa se stabileasca pe baza documentatiilor tehnice, legal aprobate.
3.10. Dublarea retelelor prin amplasarea de o parte si de alta fata de axa
strazii se face in baza unui calcul tehnico-economic.
3.11. Aductiunile pentru alimentare cu apa care au trasee in localitati,
comune cu celelalte retele edilitare subterane, se amplaseaza pe baza
prezentele norme tehnice.
3.12. Traversarea aeriana a strazilor de catre retelele edilitare se face,
de regula, in locurile unde strada este in aliniament, intersectia
realizandu-se la un unghi apropiat de 90 grade, dar nu mai mic de 60 grade.
3.13. La subtraversarea cailor ferate si a drumurilor nationale, judetene
si comunale de catre conductele de gaze si lichide, amplasarea acestora trebuie
sa se faca conform legislatiei in vigoare.
3. 14. Amplasarea instalatiilor, distantele de pozare si dimensiunile
constructive vor respecta prevederile documentatiilor tehnice.
3. 15. Retelele magistrale de distributie sau colectare pentru apa, energie
electrica, telefonie, gaze, termoficare se vor amplasa in galerii circulabile,
prevazute cu puncte de bransare distribuite la distante optime, potrivit
studiilor de sistematizare, asigurandu-se lungimi minime ale bransamentelor
[potrivit anexelor nr. 2 a) si 2 b)].
3.16. Retelele de energie electrica de inalta tensiune si canalizare se
proiecteaza si se realizeaza pe trasee independente, corespunzator normelor
tehnice.
3.17. La proiectarea canalelor se vor lua masuri pentru protejarea acestora
fata de agresivitatea apelor subterane cat si pentru protejarea straturilor
rutiere si a surselor de apa, a solului si a complexului rutier.
3.18. Conductele retelelor de distributie se monteaza, de regula, ingropat,
montajul aerian fiind admis la traversari de obstacole, precum si in alte
cazuri justificate tehnic si economic.
3.19. Portiunile aparente ale conductelor exterioare se monteaza, de
preferinta, aerian, pe peretii exteriori ai cladirilor, pe estacade etc.
3.20. Traseele conductelor de distributie trebuie sa fie, pe cat posibil,
rectilinii si sa urmareasca profilul stradal folosindu-se zone mai putin
aglomerate cu alte instalatii subterane conform legislatiei in vigoare.
3.21. Traversarile instalatiilor subterane prin conducte pentru lichide se
executa la adancimea minima de 1,50 m sub cota axului drumului si la minimum
0,80 m sub cota fundului santului.
3.22. Traversarile instalatiilor subterane prin cabluri sau conducte de
gaze se executa la adancimea minima de 1,20 m sub cota axului drumului si la
0,50 m sub cota fundului santului.
3.23. Este interzisa montarea conductelor de distributie:
- sub linii de tramvai sau de cale ferata, in lungul acestora;
- in canale de orice fel, care comunica direct cu cladiri;
- sub orice fel de constructii sau pe terenuri destinate constructiilor.
3.24. La subtraversarea liniilor de tramvai si de cale ferata, a canalelor
sau a altor constructii subterane care nu pot fi evitate, conductele de gaze se
vor monta in tuburi de protectie.
La intersectia cu retele edilitare sau cu alte constructii subterane,
conductele de gaze se monteaza, de preferinta, deasupra acestora.
3.25. La stabilirea traseului conductelor de distributie trebuie respectate
distantele minime pana la constructii, instalatii sau obstacole invecinate,
existente sau proiectate, stabilite prin legislatia in vigoare.
3.26. Detinatorii constructiilor sau instalatiilor acceptate in zona
drumului sunt obligati sa execute, pe cheltuiala lor, demolarea, mutarea sau
modificarea acestora, daca aceste operatiuni sunt impuse de modernizarea,
modificarea, intretinerea sau exploatarea drumurilor publice.
3.27. Administratorul drumului este obligat sa-i instiinteze pe detinatori
in legatura cu lucrarile prevazute, dupa cum urmeaza:
- cu cel putin 12 luni inainte de inceperea lucrarilor a caror executie
impune mutarea ori modificarea, pentru constructii autorizate cu caracter
definitiv;
- cu cel putin 3 luni inainte de inceperea lucrarilor la drum, in cazul
constructiilor cu caracter provizoriu.
CAP. 4
Conditii de amplasare a stalpilor pentru instalatii in zona strazilor din
localitatile urbane si rurale
4.1. Amplasarea instalatiilor in zona drumurilor trebuie sa respecte
prevederile stabilite de regimul juridic al drumurilor.
4.2. Zonele de siguranta sunt destinate pentru semnalizare sau pentru alte
scopuri legate de exploatarea drumurilor si de siguranta circulatiei, precum si
pentru plantatii rutiere executate potrivit legislatiei in vigoare. Zonele de
protectie rutiere se stabilesc in functie de cerintele de dezvoltare a
drumurilor, in conformitate cu regimul juridic al drumurilor.
4.3. Traversarile aeriene ale cablurilor trebuie sa asigure o inaltime de
libera trecere de minimum 6,0 m deasupra punctului cel mai inalt al platformei
drumului. In cazul cablurilor electrice, inaltimea se majoreaza cu spatiul de
siguranta impotriva electrocutarii.
4.4. Instalarea stalpilor de sustinere a cablurilor de energie electrica
sau de telecomunicatii se face la o distanta suficienta de drumul national,
astfel incat, in situatia largirii se drumului cu cate o banda pentru fiecare
sens de circulatie, stalpii sa ramana in afara zonei de siguranta, fara a fi
necesara mutarea lor.
4.5. Se interzice traversarea cu linii electrice aeriene in zona
portalurilor sau a consolelor pentru instalatiile de semnalizare rutiera.
4.6. Dispunerea stalpilor pentru sustinerea surselor de iluminat se va face
cu respectarea normelor tehnice in vigoare.
4.7. Amplasarea pe strazi a stalpilor pentru instalatii se va face la
minimum 1 m fata de partea carosabila, iar in cazul localitatilor rurale
stalpii vor fi amplasati dincolo de sant [anexele nr. 3 a) si 3 b)].
4.8. Amplasarea si instalarea indicatoarelor luminoase se vor face pe baza
planurilor de organizare a circulatiei, elaborate in cadrul studiilor de
specialitate, cu respectarea legislatiei in vigoare si cu acordul organelor de
politie care raspund de siguranta circulatiei.
4.9. Sistemul de sustinere va fi constituit din stalpi din beton armat sau
metalici, special executati in acest scop sau de folosinta comuna. In cazul
strazilor cu mai multe benzi de circulatie, atunci cand este necesara o
semnalizare specifica fiecarei benzi, sustinerea indicatoarelor respective se
face printr-un sistem portal sau cu console.
4.10. Indicatorul luminos va fi repetitor sau pus in consola la o inaltime
corespunzatoare perceperii lui in punctele unde traseul, datorita configuratiei
lui sau compozitiei traficului, prezinta dificultati de vizibilitate a
semnalizarii rutiere.
4.11. Amplasarea semafoarelor la intersectii se face tinandu-se seama de
intensitatea, structura traficului si de marimea fluxurilor de circulatie a
vehiculelor.
- Semafoarele de baza se amplaseaza in intersectii, de regula, pe partea
dreapta a directiei de mers (anexa nr. 4).
Stalpul de sustinere poate fi special destinat pentru semafoare sau poate
fi de folosinta comuna cu alte utilitati, cum ar fi sustinerea de indicatoare
de circulatie.
Inaltimea stalpului de sustinere se alege in functie de numarul posibil al
elementelor de semafor si de indicatoarele care se pot instala pe el, astfel
incat distanta de la sol la extremitatea de jos a semaforului sa fie de minimum
2,20 m.
- Semafoarele repetitoare se amplaseaza in cazul intersectiilor in care
acced artere cu mai multe benzi de circulatie pe sens, unde semnalele
semaforului de baza pot fi mascate de vehiculele cu gabarit mare care circula
pe prima banda, pentru conducatori auto de pe celelalte benzi.
In cazul semafoarelor repetitoare, montate pe partea stanga a directiei de
mers, in insule de dirijare sau in spatiul verde median, inaltimea de la sol la
extremitatea de jos a semaforului poate fi de minimum 0,80 m (anexa nr. 4).
4. 12. Detinatorii constructiilor sau ai instalatiilor acceptate sunt
obligati sa execute, pe cheltuiala lor, demolarea, mutarea sau modificarea
acestora, daca aceste operatiuni sunt impuse de modernizarea, modificarea,
intretinerea sau exploatarea drumurilor publice.
4.13. Administratorul drumului este obligat sa-i instiinteze pe detinatori
in legatura cu lucrarile prevazute, dupa cum urmeaza:
- cu cel putin 12 luni inainte de inceperea lucrarilor a caror executie
impune mutarea ori modificarea, pentru constructii autorizate cu caracter
definitiv;
- cu cel putin 3 luni inainte de inceperea lucrarilor la drum, in cazul
constructiilor cu caracter provizoriu.
CAP. 5
Conditii de amplasare a pomilor in zona strazilor din localitatile urbane
si rurale
5.1. Amplasarea pomilor in localitatile urbane si rurale va face cu
acordul administratorului drumului public.
5.2. Plantatiile in randuri cu arbori se executa pe ambele parti ale
drumului, de regula in zona de siguranta, amplasate simetric si paralel cu axa
drumului. Alegerea speciilor si asocierea lor in plantatii trebuie sa
corespunda conditiilor de clima si de sol.
5.3. Distantele minime de plantare de-a lungul drumului intre arborii
aceluiasi rand depind de clasa tehnica a drumului si de forma de baza a
coroanelor arborilor:
- categoria strazii I - IV - distanta minima de plantare pentru specii cu
coroana piramidala este de 15 m, iar pentru cele cu coroana sferica, ovala sau
tabulara - de 20 m;
- categoria strazii V - distanta minima de plantare pentru specii cu
coroana piramidala este de 10 m, iar pentru cele cu coroana sferica, ovala sau
tabulara - de 15 m.
5.4. Se interzice plantarea pomilor in interiorul curbelor, indiferent de
raza acestora.
5.5. Latimile fasiilor verzi situate in profilul transversal al strazii, in
functie de felul plantatiei, vor fi:
- pentru plantatii de pomi intr-un sir minimum 1,00 m;
- pentru plantatii de arbusti minimum 0,75 - 1,00 m;
- pentru gazon si flori minimum 0,75 - 1,00 m.
5.6. Plantarea arborilor se poate face si in ochiuri patrate, amplasate pe
trotuar, cu dimensiunile 1,00 m x 1,00 m, sau circular, cu diametrul de 1,00 m,
care se recomanda sa fie acoperite cu gratare metalice sau din beton
prefabricat.
5.7. Se interzice plantarea de arbori si arbusti pe spatiile necirculabile
in care sunt amplasate retele si instalatii edilitare subterane.
5.8. Distantele minime de la marginea partii carosabile pana la
trunchiurile de arbori si arbusti trebuie sa fie de minimum 1,00 m.
5.9. Plantatiile de pe zonele verzi nu vor deranja iluminatul strazii,
vizibilitatea in curba si la traversarile pentru pietoni.
5.10. Plantatiile cu garduri vii se executa la lucrari ornamentale, precum
si la perdele de protectie. Gardurile vii nu trebuie sa pericliteze siguranta
circulatiei rutiere.
5.11. Curatarea plantatiilor in zona retelelor electrice se face prin
taierea coroanelor arborilor, pastrandu-se forma de baza respectiva.
CAP. 6
Dispozitii finale
6.1. Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezentele norme tehnice.
6.2. Conditiile din prezentele norme tehnice contin prevederi minime
obligatorii.
6.3. Referinte:
- Ordonanta guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor.
ANEXA 1
la norme
AMPLASAREA IN LOCALITATI A RETELELOR EDILITARE SUBTERANE,
EXECUTATE IN SAPATURA
Schema gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 138 bis, din
06 aprilie 1998.
ANEXA Nr. 2 a)
la norme
GALERIE EDILITARA - SECTIUNE-TIP
Schema gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 138 bis, din
06 aprilie 1998.
ANEXA Nr. 2 b)
la norme
GALERIE EDILITARA - SECTIUNE-TIP
Schema gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 138 bis, din
06 aprilie 1998.
ANEXA Nr. 3 a)
la norme
PROFILURI CARACTERISTICE DE STRAZI
A. Strazi de categoria I - magistrale cu minimum 6 benzi de circulatie
Schema se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 138 bis,
din 06 aprilie 1998.
ANEXA Nr. 3 b)
la norme
B. Strazi de categoria a II-a - de legatura - cu 4 benzi de circulatie
C. Strazi de categoria a III-a - colectoare - cu 2 benzi de circulatie
Strazi in localitati rurale
Schemele se gasesc in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 138 bis,
din 06 aprilie 1998.
ANEXA Nr. 4
la norme
AMPLASAREA INSTALATIILOR DE SEMNALIZARE LA INTERSECTII
FATA DE DRUMUL EXISTENT
Schema gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 138 bis, din
06 aprilie 1998.