ORDIN Nr. 46
din 12 mai 2009
pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei de audiere a sportivilor
si a personalului asistent al sportivilor care au încalcat reglementarile
anti-doping
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA ANTIDOPING
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 339 din 21 mai 2009
Având în vedere prevederile art. 12 alin. (2) din Legea
nr. 227/2006 privind prevenirea şi combaterea dopajului în sport, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 11 alin. (4) din
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale Anti-Doping,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.522/2006, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul art. 11 din Legea nr. 227/2006, cu
modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale Anti-Doping emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Comisiei de audiere a sportivilor şi a personalului asistent al
sportivilor care au încălcat reglementările anti-doping, prevăzut în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei de audiere a
sportivilor şi a personalului asistent al sportivilor care au încălcat
reglementările anti-doping, aprobat prin Ordinul preşedintelui Agenţiei
Naţionale Anti-Doping nr. 27/2007, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 241 din 10 aprilie 2007, precum şi Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Comitetului pentru stabilirea sancţiunilor, aprobat prin Ordinul
preşedintelui Agenţiei Naţionale Anti-Doping nr. 28/2007, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 241 din 10 aprilie 2007, se abrogă.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Preşedintele Agenţiei Naţionale Anti-Doping,
Dan Gabriel Nichita
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Comisiei de audiere a
sportivilor şi a personalului asistent al sportivilor care au încălcat
reglementările anti-doping
CAPITOLUL I
Cadru legislativ
Art. 1. - Agenţia Naţională Anti-Doping,
denumită în continuare Agenţia, prin Comisia de audiere a sportivilor şi
a personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
anti-doping, organizează procedura de audiere pentru sportivul sau personalul
asistent al acestuia, învinuit de una dintre încălcările reglementărilor
anti-doping, în conformitate cu prevederile art. 28 din Legea nr. 227/2006
privind prevenirea şi combaterea dopajului în sport, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 2. - Comisia de audiere a sportivilor şi a
personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
anti-doping, denumită în continuare Comisia de audiere, se constituie în
conformitate cu art. 12 din Legea nr. 227/2006, cu modificările şi completările
ulterioare.
CAPITOLUL II
Organizare
Art. 3. - Comisia de audiere este formată din 9 membri,
numiţi prin ordin al preşedintelui Agenţiei, după cum urmează:
a) preşedintele Agenţiei, care este şi preşedintele
Comisiei de audiere;
b) vicepreşedintele Agenţiei;
c) directorul Direcţiei juridice şi resurse umane din
cadrul Agenţiei;
d) 3 reprezentanţi ai Secretariatului General al
Guvernului;
e) un reprezentant al Ministerului Tineretului şi
Sportului;
f) un reprezentant al Comitetului Olimpic şi Sportiv
Român;
g) un reprezentant al federaţiei sportive naţionale la
care sportivul sau persoana suspectată de încălcarea reglementărilor
anti-doping este legitimată.
Art. 4. - (1) Durata mandatului membrilor Comisiei de
audiere prevăzuţi la art. 3 lit. a)-f) este de un an, cu posibilitatea
reînnoirii acestuia, la propunerea instituţiilor din care fac parte.
(2) Cu 30 de zile înainte de data încheierii mandatului
prevăzut la alin. (1), Agenţia va declanşa procedura de numire a noilor membri,
conform prevederilor art. 3.
(3) Mandatul reprezentantului federaţiei sportive
naţionale prevăzut la art. 3 lit. g) durează până la pronunţarea deciziei de
către Comisia de audiere, conform art. 25. Reprezentantul federaţiei sportive
naţionale, la care sportivul sau persoana suspectată de încălcarea
reglementărilor anti-doping este legitimată, se numeşte cu minimum 14 zile
calendaristice înainte de data şedinţei Comisiei de audiere.
Art. 5. - Membrii Comisiei de audiere trebuie să
îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să fie cetăţeni români cu domiciliul în România;
b) să aibă capacitate deplină de exerciţiu;
c) să aibă o bună reputaţie şi pregătire profesională;
d) să nu fi suferit condamnări pentru infracţiuni
săvârşite cu intenţie.
Art. 6. - (1) Mandatul membrilor Comisiei de audiere
încetează înainte de termen, în următoarele situaţii:
a) renunţarea la calitatea de membru;
b) transferarea în cadrul altei autorităţi sau
instituţii publice;
c) prin revocare de către instituţia care i-a desemnat;
d) neîndeplinirea obligaţiilor ce le revin în raport cu
obiectivele Agenţiei;
e) deces.
(2) In cazurile prevăzute la alin. (1) se numeşte un
nou reprezentant, al cărui mandat durează până la expirarea mandatului celui în
locul căruia a fost numit.
Art. 7. - (1) Pentru asigurarea condiţiilor
organizatorice necesare desfăşurării activităţii Comisiei de audiere,
activitatea de secretariat este asigurată de către personalul anume desemnat
prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(2) Secretarul Comisiei de audiere nu are calitatea de
membru şi nu are drept de vot.
CAPITOLUL III
Funcţionare
Art. 8. - Comisia de audiere se întruneşte la
solicitarea preşedintelui.
Art. 9. - Convocarea membrilor Comisiei de audiere se
face în scris, cu minimum 10 zile calendaristice înainte de data şedinţei, prin
grija secretariatului, care va transmite fiecărui membru invitaţia de
participare.
Art. 10. - Şedinţele Comisiei de audiere nu sunt
publice.
Art. 11. - Şedinţele Comisiei de audiere sunt conduse
de preşedinte, iar în lipsa acestuia, de către decanul de vârstă dintre
ceilalţi membri prezenţi.
Art. 12. - (1) Comisia de audiere este legal întrunită
în prezenţa a minimum 5 membri, iar deciziile se adoptă cu votul a jumătate
plus unu din numărul membrilor prezenţi.
(2) In caz de egalitate de voturi, votul preşedintelui
sau, în absenţa acestuia, cel al înlocuitorului de drept care conduce şedinţa
este hotărâtor.
(3) In situaţia în care nu este întrunit cvorumul
necesar prevăzut la alin. (1), şedinţa se amână pentru cel mult 10 zile
calendaristice.
(4) Decizia adoptată este obligatorie pentru toţi
membrii Comisiei de audiere, membrii care au votat împotrivă putându-şi
consemna opinia separată în procesul-verbal al şedinţei respective.
(5) Membrii Comisiei de audiere îşi exercită mandatul
potrivit legii. Ei răspund pentru activitatea lor în mod solidar, cu excepţia
celor absenţi şi a celor care au votat împotriva unei decizii şi au consemnat
opinia separată în procesul-verbal.
Art. 13. - Pentru fiecare şedinţă a Comisiei de audiere
se întocmeşte câte un proces-verbal ce se consemnează în registrul de
procese-verbale, fiecare proces-verbal fiind semnat de membrii prezenţi la
şedinţă, de sportiv ori de persoana suspectată de încălcarea reglementărilor
anti-doping şi/sau reprezentantul acestora, de martorii audiaţi în cauză,
precum şi de secretar. Registrul de procese-verbale se păstrează la
secretariatul Comisiei de audiere.
Art. 14. - (1) Secretariatul Comisiei de audiere ţine o
evidenţă strictă a documentaţiei aferente fiecărui caz analizat, a
proceselor-verbale întocmite în cadrul şedinţelor acesteia, a deciziilor luate,
precum şi a celorlalte documente depuse la Comisia de audiere sau emise de
aceasta.
(2) Documentele menţionate la alin. (1) se arhivează
potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 15. - Pentru îndeplinirea atribuţiilor legale,
Comisia de audiere emite decizii, sub semnătura preşedintelui, cu respectarea
dispoziţiilor prezentului regulament.
CAPITOLUL IV
Atribuţii
Art. 16. - Preşedintele Comisiei de audiere are
următoarele atribuţii principale:
a) stabileşte locul, data şi ora când au loc şedinţele
Comisiei de audiere;
b) verifică existenţa cvorumului necesar pentru luarea
deciziilor, la deschiderea şedinţelor;
c) conduce şedinţele Comisiei de audiere;
d) coordonează activitatea Comisiei de audiere şi a
secretariatului acesteia;
e) reprezintă Comisia de audiere în faţa conducătorului
Agenţiei, a altor autorităţi sau instituţii publice, în faţa oricărei alte
persoane fizice sau juridice, precum şi, împreună cu directorul Direcţiei juridice
şi resurse umane, în faţa Comisiei de apel.
Art. 17. - Principalele atribuţii ale secretariatul
Comisiei de audiere sunt:
a) întocmirea dosarului cauzei şi înregistrarea actelor
acestuia;
b) convocarea membrilor Comisiei de audiere, la
solicitarea preşedintelui;
c) punerea la dispoziţia membrilor a documentelor ce
fac obiectul întrunirilor (pe suport hârtie sau electronic, după caz);
d) redactarea proceselor-verbale a şedinţelor şi a
deciziilor emise;
e) comunicarea deciziei adoptate sportivilor şi/sau
personalului asistent al sportivilor, clubului la care acesta este legitimat,
federaţiei sportive naţionale responsabile, Ministerului Tineretului şi
Sportului, Comitetului Olimpic şi Sportiv Român, federaţiei internaţionale
responsabile, precum şi Agenţiei Mondiale Anti-Doping;
f) păstrarea şi arhivarea documentelor în conformitate
cu prevederile art. 13 şi 14;
g) îndeplinirea oricăror alte sarcini stabilite în
cadrul şedinţelor şi dispuse de preşedinte sau, în absenţa acestuia, de
înlocuitorul de drept.
CAPITOLUL V
Confidenţialitatea informaţiilor
Art. 18. - (1) Membrii Comisiei de audiere au obligaţia
de a păstra confidenţialitatea cu privire la orice activitate legată de caz,
precum şi la orice informaţie aflată în cursul procedurii de audiere.
(2) Membrii Comisiei de audiere semnează declaraţii de
confidenţialitate.
CAPITOLUL VI
Procedura de audiere
Art. 19. - Procedura de audiere se desfăşoară cu
respectarea următoarelor principii:
a) organizarea audierii într-un interval de cel mult 21
de zile calendaristice, cu respectarea echităţii şi imparţialităţii;
b) dreptul de a fi reprezentat pe cheltuiala proprie a
persoanei;
c) dreptul de a fi informat corect şi la timp despre
învinuirea adusă de încălcare a reglementărilor anti-doping;
d) dreptul de a se apăra în faţa învinuirii aduse de
încălcare a reglementărilor anti-doping şi faţă de consecinţele decurgând din
aceasta;
e) dreptul fiecărei părţi de a prezenta probe, de a
chema şi a interoga martori, acceptarea mărturiei sub forma declaraţiei scrise
fiind la latitudinea Comisiei de audiere;
f) dreptul persoanei la un interpret pe durata
audierii, desemnat de Comisia de audiere care dispune şi asupra
responsabilităţii costurilor acestuia;
g) dreptul la o decizie în formă scrisă, motivată,
datată şi comunicată într-un timp rezonabil.
Art. 20. - (1) In cazul unei încălcări a
reglementărilor antidoping, Agenţia sesizează Comisia de audiere. Preşedintele
Comisiei de audiere stabileşte data, ora şi locul când va avea loc şedinţa de
audiere.
(2) Agenţia informează de îndată sportivul sau persoana
suspectată de încălcarea reglementărilor anti-doping asupra întrunirii Comisiei
de audiere, notificarea cuprinzând elementele prevăzute la art. 62 alin. (2)
din Normele metodologice privind organizarea şi desfăşurarea controlului
doping, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.592/2006.
(3) Agenţia informează totodată şi clubul la care
sportivul sau persoana suspectată de încălcarea reglementărilor anti-doping
este legitimat/legitimată, federaţia sportivă naţională responsabilă,
Ministerul Tineretului şi Sportului, Comitetul Olimpic şi Sportiv Român,
federaţia internaţională responsabilă şi Agenţia Mondială Anti-Doping.
Art. 21. - La solicitarea preşedintelui Comisiei de
audiere, secretariatul convoacă membrii acesteia pentru data, ora şi locul
stabilite.
Art. 22. - După deschiderea şedinţei, dacă cerinţele de
cvorum sunt îndeplinite, sportivul ori persoana suspectată de încălcarea
reglementărilor anti-doping, precum şi reprezentantul acestora, după caz, au
obligaţia de a se legitima şi de a da alte date necesare pentru stabilirea
situaţiei personale.
Art. 23. - (1) Preşedintele Comisiei de audiere aduce
la cunoştinţă sportivului ori persoanei suspectate de încălcarea
reglementărilor anti-doping şi/sau reprezentantului acestora, după caz, fapta
care face obiectul audierii. De asemenea, i se aduc la cunoştinţă şi drepturile
de care beneficiază pe parcursul întregului proces de audiere.
(2) Sportivul ori persoana suspectată de încălcarea
reglementărilor anti-doping şi/sau reprezentantul acestora sunt întrebaţi cu
privire la probele pe care înţeleg să le propună în apărarea lor şi apoi sunt
invitaţi să declare tot ce ştiu referitor la cauză.
(3) După ce sportivul ori persoana suspectată de
încălcarea reglementărilor anti-doping şi/sau reprezentantul acestora au
declarat ce ştiu referitor la cauză, membrii Comisiei de audiere pot pune
întrebări şi, după caz, pot interoga martorii propuşi.
(4) Aspectele dezbătute în cadrul şedinţei Comisiei de
audiere vor fi consemnate în procesul-verbal de şedinţă, înregistrat şi semnat
potrivit prevederilor art. 13.
(5) Sportivul ori persoana suspectată de încălcarea
reglementărilor anti-doping are dreptul să dea o declaraţie scrisă prin care
recunoaşte sau infirmă acuzaţia ce i se aduce.
Art. 24. - (1) In cazul în care sportivul şi/sau
reprezentantul acestuia solicită efectuarea contraexpertizei, prin analiza
probei B, se va face menţiune despre aceasta în procesul-verbal de şedinţă, iar
luarea unei decizii de către Comisia de audiere se va amâna până la aflarea
rezultatelor contraexpertizei.
(2) In cazul în care sportivul şi/sau reprezentantul
acestuia renunţă la efectuarea contraexpertizei, au obligaţia de a da o
declaraţie scrisă în acest sens. Dacă aceştia refuză să dea declaraţie scrisă,
refuzul se consemnează în procesul-verbal de şedinţă.
(3) Efectuarea contraexpertizei se va face în
condiţiile şi la termenele prevăzute la art. 63 alin. (2)-(7) din Normele
metodologice privind organizarea şi desfăşurarea controlului doping, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 1.592/2006.
(4) După primirea rezultatului contraexpertizei,
Agenţia sesizează Comisia de audiere, care se va reuni cu respectarea
prevederilor prezentului regulament.
Art. 25. - După analizarea documentelor şi probelor
existente la dosarul cauzei, a declaraţiilor şi, după caz, a rezultatului
contraexpertizei (indiferent dacă acesta confirmă sau infirmă rezultatul probei
A), în baza procesului-verbal de şedinţă, Comisia de audiere, printr-o decizie
scrisă şi motivată, se pronunţă asupra reglementării anti-doping încălcate şi
sancţiunii aplicabile ori asupra nevinovăţiei sportivului sau persoanei
suspectate de încălcarea reglementărilor anti-doping, după caz, cu respectarea
dispoziţiilor art. 12 alin. (1) şi (4).
Art. 26. - Decizia Comisiei de audiere trebuie să
conţină următoarele elemente, sub sancţiunea nulităţii:
a) data, ora şi locul unde s-a desfăşurat şedinţa
Comisiei de audiere;
b) datele de identificare ale sportivului ori ale
personalului asistent al acestuia care se face vinovat de o încălcare a
reglementărilor anti-doping, precum şi ale reprezentantului acestora, dacă este
cazul;
c) fapta care constituie încălcarea reglementărilor
antidoping;
d) sancţiunea stabilită pentru fapta respectivă;
e) termenul în care poate fi contestată decizia
Comisiei de audiere şi organismul competent să soluţioneze contestaţia conform
legii;
f) data de la care începe să curgă sancţiunea aplicată
sportivului şi/sau personalului asistent al acestuia;
g) data şi numărul deciziei;
h) semnătura preşedintelui Comisiei de audiere.
Art. 27. - (1) Decizia Comisiei de audiere se comunică
sportivului sau persoanei care a încălcat reglementarea antidoping, după caz,
clubului la care aceştia sunt legitimaţi, federaţiei sportive naţionale responsabile,
Ministerului Tineretului şi Sportului, Comitetului Olimpic şi Sportiv Român,
federaţiei internaţionale responsabile şi Agenţiei Mondiale Anti-Doping, în cel
mult 10 zile calendaristice de la data pronunţării ei.
(2) Comunicarea deciziei se face cu confirmare de
primire.
(3) Decizia poate fi înmânată şi personal sportivului
sau persoanei vinovate de încălcarea reglementărilor anti-doping ori
reprezentantului acestora, sub semnătura certificată de secretarul Comisiei de
audiere, cu precizarea datei înmânării.
(4) Dovezile de comunicare se depun la dosarul cauzei.
Art. 28. - (1) Aspectele dezbătute în cadrul şedinţei
Comisiei de audiere sunt consemnate în procesul-verbal de şedinţă, semnat de
toţi membrii acesteia.
(2) Procesul-verbal de şedinţă va cuprinde:
a) componenţa nominală a Comisiei de audiere, locul şi
data întrunirii membrilor;
b) locul şi data pronunţării deciziei;
c) numele părţilor, domiciliul sau reşedinţa lor ori,
după caz, denumirea şi sediul, precum şi numele reprezentanţilor părţilor şi
ale celorlalte persoane care au participat la procedura în faţa Comisiei de
audiere;
d) o scurtă descriere a desfăşurării şedinţei;
e) opinia separată a membrilor care au votat împotrivă,
dacă este cazul, cu indicarea considerentelor pe care aceasta se sprijină;
f) semnăturile membrilor prezenţi.
(3) La cererea sportivului sau a persoanei vinovate de
încălcarea reglementărilor anti-doping ori a reprezentantului acestora, precum
şi a structurilor sportive responsabile, se comunică o copie de pe procesul-verbal
de şedinţă.
Art. 29. -In caz de neprezentare nejustificată a
sportivului ori a persoanei suspectate de încălcarea reglementărilor
antidoping sau a reprezentantului acestuia/acesteia la şedinţa Comisiei de
audiere, aceasta decide în lipsă, conform prevederilor prezentului regulament.
La cererea motivată, depusă cu cel puţin 5 zile calendaristice înainte de data
întrunirii Comisiei de audiere, sau în situaţii de forţă majoră, procedura de
audiere poate fi amânată o singură dată pentru maximum 10 zile calendaristice.
Art. 30. - (1) In aplicarea prevederilor art. 271
din Legea nr. 227/2006, cu modificările şi completările ulterioare, audierea
provizorie se desfăşoară la solicitarea preşedintelui Agenţiei, în regim de
urgenţă, în faţa Comisiei de audiere.
(2) Contestaţia formulată împotriva deciziei de
suspendare provizorie, conform art. 484 din Legea nr. 227/2006 din
prezentul regulament, suspendă procedura în faţa Comisiei de audiere.
Art. 31. - Decizia Comisiei de audiere, luată în
conformitate cu prevederile art. 25 din prezentul regulament, şi ale art. 35
alin. (41) din Legea nr. 227/2006 din prezentul regulament, precum
şi decizia conform căreia Comisia de audiere nu are competenţă pentru a judeca
o posibilă încălcare a reglementărilor anti-doping, pot fi contestate în
conformitate cu dispoziţiile art. 481 şi 483 din aceeaşi
lege, după caz.
Art. 32. - (1) Sancţiunea aplicată sportivului şi/sau
personalului asistent al acestuia curge de la data emiterii deciziei Comisiei
de audiere.
(2) Perioadele de suspendare provizorie se deduc din
perioada totală de suspendare.
(3) In cazul întârzierii pronunţării deciziei de
suspendare din motive neimputabile sportivului, Comisia de audiere poate decide
ca perioada de suspendare să curgă de la data prelevării probelor biologice.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 33. - (1) Responsabilitatea aplicării sancţiunilor
revine federaţiilor sportive naţionale.
(2) In aplicarea sancţiunilor sportivilor sau
personalului asistent al sportivilor, federaţiile sportive naţionale trebuie să
respecte prevederile legale în vigoare, precum şi reglementările internaţionale
în domeniu, în conformitate cu dispoziţiile art. 53 alin. (1) din Legea nr.
227/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 34. - In cazul unei încălcări a reglementărilor
antidoping, Comisia de audiere poate fi sesizată şi de federaţiile sportive
internaţionale, procedura de audiere şi aplicarea sancţiunilor urmând a se
efectua cu respectarea prevederilor prezentului regulament, ce se completează cu
reglementările internaţionale în domeniu.
Art. 35. - Prevederile prezentului regulament se
completează cu orice alte dispoziţii legale care privesc organizarea unei
audieri echitabile.