ORDIN Nr. 73
din 18 februarie 2010
pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei de audiere a sportivilor
si a personalului asistent al sportivilor care au încalcat reglementarile
antidoping
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA ANTIDOPING
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 117 din 22 februarie 2010
Având în vedere prevederile art. 12 alin. (2) din Legea
nr. 227/2006 privind prevenirea şi combaterea dopajului în sport,
republicată, şi ale art. 14 alin. (4) din Regulamentul de organizare
şi funcţionare a Agenţiei Naţionale Anti-Doping, aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr. 1.522/2006, republicată,
în temeiul art. 11 alin. (2) şi (3) din Legea nr.
227/2006, republicată,
preşedintele Agenţiei Naţionale
Anti-Doping emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare
şi funcţionare a Comisiei de audiere a sportivilor şi a
personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
antidoping, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a
prezentului ordin, Regulamentul de organizare şi funcţionare a
Comisiei de audiere a sportivilor şi a personalului asistent al
sportivilor care au încălcat reglementările anti-doping, aprobat prin
Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale Anti-Doping nr. 46/2009,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 din 21 mai 2009,
se abrogă.
Preşedintele Agenţiei Naţionale
Anti-Doping,
Graziela Elena Vâjială
ANEXA
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Comisiei de
audiere a sportivilor şi a personalului asistent al sportivilor care au
încălcat reglementările antidoping
CAPITOLUL I
Cadru legislativ
Art. 1. - Agenţia Naţională
Anti-Doping, denumită în continuare Agenţia, prin Comisia de
audiere a sportivilor şi a personalului asistent al sportivilor care au
încălcat reglementările antidoping, organizează procedura de
audiere pentru sportivul sau personalul asistent al acestuia învinuit de una
dintre încălcările reglementărilor antidoping, în conformitate
cu prevederile art. 33 din Legea nr. 227/2006 privind prevenirea şi combaterea
dopajului în sport, republicată.
Art. 2. - Comisia de audiere a sportivilor şi a
personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
antidoping, denumită în continuare Comisia de audiere, se
constituie în conformitate cu art. 12 alin. (1) din Legea nr. 227/2006,
republicată.
CAPITOLUL II
Organizare
Art. 3. - Comisia de audiere este formată din 10
membri, numiţi prin ordin al preşedintelui Agenţiei, după
cum urmează:
a) preşedintele Agenţiei, care este şi
preşedintele Comisiei de audiere;
b) vicepreşedintele Agenţiei;
c) secretarul general al Agenţiei;
d) directorul Direcţiei juridice şi resurse
umane din cadrul Agenţiei;
e) directorul Direcţiei testare şi programe
social-educative din cadrul Agenţiei;
f) 3 reprezentanţi ai Secretariatului General al
Guvernului;
g) un reprezentant al Autorităţii
Naţionale pentru Sport şi Tineret;
h) un reprezentant al Comitetului Olimpic şi
Sportiv Român.
Art. 4. - (1) Durata mandatului membrilor Comisiei de
audiere prevăzuţi la art. 3 lit. f)-h) este de un an, cu
posibilitatea reînnoirii acestuia, la propunerea instituţiilor din care
fac parte.
(2) Cu 30 de zile înainte de data încheierii mandatului
prevăzut la alin. (1), Agenţia va declanşa procedura de numire a
noilor membri, conform prevederilor art. 3.
Art. 5. - Membrii Comisiei de audiere trebuie să
îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să fie cetăţeni români cu domiciliul
în România;
b) să aibă capacitate deplină de
exerciţiu;
c) să aibă o bună reputaţie şi
pregătire profesională;
d) să nu fi suferit condamnări pentru
infracţiuni săvârşite cu intenţie.
Art. 6. - (1) Mandatul membrilor Comisiei de audiere
încetează în următoarele situaţii:
a) renunţarea la calitatea de membru;
b) transferarea în cadrul altei autorităţi
sau instituţii publice;
c) prin revocare de către instituţia care i-a
desemnat;
d) neîndeplinirea obligaţiilor ce le revin în
raport cu obiectivele Agenţiei;
e) deces;
f) pierderea calităţii pentru care au fost
numiţi.
(2) In cazurile prevăzute la alin. (1) se
numeşte un nou reprezentant, al cărui mandat durează până
la expirarea mandatului celui în locul căruia a fost numit.
Art. 7. - Pentru asigurarea condiţiilor
organizatorice necesare desfăşurării activităţii
Comisiei de audiere, activitatea de secretariat este asigurată de
către directorul Direcţiei testare şi programe social-educative
din cadrul Agenţiei.
CAPITOLUL III
Funcţionare
Art. 8. - Comisia de audiere se întruneşte la
solicitarea preşedintelui.
Art. 9. - Convocarea membrilor Comisiei de audiere se
face în scris, cu minimum 10 zile calendaristice înainte de data
şedinţei, prin grija secretariatului, care va transmite fiecărui
membru invitaţia de participare.
Art. 10. - Şedinţele Comisiei de audiere nu
sunt publice.
Art. 11. - Şedinţele Comisiei de audiere sunt
conduse de preşedinte, iar în lipsa acestuia, de către
vicepreşedintele Agenţiei ori decanul de vârstă dintre
ceilalţi membri prezenţi.
Art. 12. - (1) Comisia de audiere este legal
întrunită în prezenţa a minimum 5 membri, iar deciziile se
adoptă cu votul a jumătate plus unu din numărul membrilor
prezenţi.
(2) In caz de egalitate de voturi, votul
preşedintelui sau, în absenţa acestuia, cel al înlocuitorului de
drept care conduce şedinţa este hotărâtor.
(3) In situaţia în care nu este întrunit cvorumul
necesar prevăzut la alin. (1), şedinţa se amână pentru cel
mult 10 zile calendaristice.
(4) Decizia adoptată este obligatorie pentru
toţi membrii Comisiei de audiere, membrii care au votat împotrivă
putându-şi consemna opinia separată în procesul-verbal al
şedinţei respective.
(5) Membrii Comisiei de audiere îşi exercită
mandatul potrivit legii. Ei răspund pentru activitatea lor în mod solidar,
cu excepţia celor absenţi şi a celor care au votat împotriva
unei decizii şi au consemnat opinia separată în procesul-verbal.
Art. 13. - (1) La şedinţele Comisiei de
audiere participă, în calitate de observator, un reprezentant al
federaţiei sportive naţionale la care sportivul sau persoana
suspectată de încălcarea reglementărilor antidoping este
legitimat/legitimată.
(2) Reprezentantul federaţiei sportive
naţionale la care sportivul sau persoana suspectată de
încălcarea reglementărilor antidoping este legitimat/legitimată
se numeşte cu minimum 10 zile calendaristice înainte de data şedinţei
Comisiei de audiere.
(3) Reprezentantul federaţiei sportive
naţionale la care sportivul sau persoana suspectată de
încălcarea reglementărilor antidoping este legitimat/legitimată,
nu are calitatea de membru al Comisiei de audiere şi nu are drept de vot.
Art. 14. - Pentru fiecare şedinţă a
Comisiei de audiere se întocmeşte câte un proces-verbal ce se
consemnează în registrul de procese-verbale, fiecare proces-verbal fiind
semnat de membrii prezenţi la şedinţă, de sportiv ori de
persoana suspectată de încălcarea reglementărilor antidoping
şi/sau de reprezentantul acestora, de martorii audiaţi în cauză,
precum şi de reprezentantul federaţiei sportive naţionale la
care sportivul sau persoana suspectată de încălcarea
reglementărilor antidoping este legitimat/legitimată. Registrul de
procese-verbale se păstrează la secretariatul Comisiei de audiere.
Art. 15. - (1) Secretariatul Comisiei de audiere
ţine o evidenţă strictă a documentaţiei aferente
fiecărui caz analizat, a proceselor-verbale întocmite în cadrul
şedinţelor acesteia, a deciziilor luate, precum şi a celorlalte
documente depuse la Comisia de audiere sau emise de aceasta.
(2) Documentele menţionate la alin. (1) se
arhivează potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 16. - Pentru îndeplinirea atribuţiilor
legale, Comisia de audiere emite decizii, sub semnătura
preşedintelui, cu respectarea dispoziţiilor prezentului regulament.
CAPITOLUL IV
Atribuţii
Art. 17. - Preşedintele Comisiei de audiere are
următoarele atribuţii principale:
a) stabileşte locul, data şi ora când au loc
şedinţele Comisiei de audiere;
b) verifică existenţa cvorumului necesar
pentru luarea deciziilor, la deschiderea şedinţelor;
c) conduce şedinţele Comisiei de audiere;
d) coordonează activitatea Comisiei de audiere
şi a secretariatului acesteia;
e) reprezintă Comisia de audiere în faţa
conducătorului Agenţiei, a altor autorităţi sau
instituţii publice, în faţa oricărei alte persoane fizice sau
juridice, precum şi, împreună cu directorul Direcţiei juridice
şi resurse umane, în faţa Comisiei de apel.
Art. 18. - Principalele atribuţii ale
secretariatului Comisiei de audiere sunt:
a) întocmirea dosarului cauzei şi înregistrarea
actelor acestuia;
b) convocarea membrilor Comisiei de audiere, la
solicitarea preşedintelui;
c) punerea la dispoziţia membrilor a documentelor
ce fac obiectul întrunirilor (pe suport hârtie sau electronic, după caz);
d) redactarea proceselor-verbale ale
şedinţelor şi a deciziilor emise;
e) comunicarea deciziei adoptate sportivilor
şi/sau personalului asistent al sportivilor, clubului la care acesta este
legitimat, federaţiei sportive naţionale responsabile,
Autorităţii Naţionale pentru Sport şi Tineret, Comitetului
Olimpic şi Sportiv Român, federaţiei internaţionale
responsabile, precum şi Agenţiei Mondiale Anti-Doping;
f) păstrarea şi arhivarea documentelor în
conformitate cu prevederile art. 14 şi 15;
g) îndeplinirea oricăror alte sarcini stabilite în
cadrul şedinţelor şi dispuse de preşedinte sau, în
absenţa acestuia, de înlocuitorul de drept;
h) convocarea reprezentantului federaţiei sportive
naţionale la care sportivul sau persoana suspectată de
încălcarea reglementărilor antidoping este legitimat/legitimată.
CAPITOLUL V
Confidenţialitatea informaţiilor
Art. 19. - (1) Membrii Comisiei de audiere au
obligaţia de a păstra confidenţialitatea cu privire la orice
activitate legată de caz, precum şi la orice informaţie
aflată în cursul procedurii de audiere.
(2) Membrii Comisiei de audiere semnează
declaraţii de confidenţialitate.
CAPITOLUL VI
Procedura de audiere
Art. 20. - Procedura de audiere se
desfăşoară cu respectarea următoarelor principii:
a) organizarea audierii într-un interval de cel mult 21
de zile calendaristice, cu respectarea echităţii şi
imparţialităţii;
b) dreptul de a fi reprezentat pe cheltuiala proprie a
persoanei;
c) dreptul de a fi informat corect şi la timp
despre învinuirea adusă de încălcare a reglementărilor
antidoping;
d) dreptul de a se apăra în faţa învinuirii
aduse de încălcare a reglementărilor antidoping şi
faţă de consecinţele decurgând din aceasta;
e) dreptul fiecărei părţi de a prezenta
probe, de a chema şi a interoga martori, acceptarea mărturiei sub
forma declaraţiei scrise fiind la latitudinea Comisiei de audiere;
f) dreptul persoanei la un interpret pe durata
audierii, desemnat de Comisia de audiere care dispune şi asupra
responsabilităţii costurilor acestuia;
g) dreptul la o decizie în formă scrisă,
motivată, datată şi comunicată într-un timp rezonabil.
Art. 21. - (1) In cazul unei încălcări a
reglementărilor antidoping, Agenţia sesizează Comisia de
audiere. Preşedintele Comisiei de audiere stabileşte data, ora
şi locul când va avea loc şedinţa de audiere.
(2) Agenţia informează de îndată
sportivul sau persoana suspectată de încălcarea reglementărilor
antidoping asupra întrunirii Comisiei de audiere, notificarea cuprinzând
elementele prevăzute la art. 81 alin. (2) din Normele metodologice privind
organizarea şi desfăşurarea controlului doping, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.056/2009.
(3) Agenţia informează totodată şi
clubul la care sportivul sau persoana suspectată de încălcarea
reglementărilor antidoping este legitimat/legitimată, federaţia
sportivă naţională responsabilă, Autoritatea
Naţională pentru Sport şi Tineret, Comitetul Olimpic şi
Sportiv Român, federaţia internaţională responsabilă
şi Agenţia Mondială Anti-Doping.
Art. 22. - La solicitarea preşedintelui Comisiei
de audiere, secretariatul convoacă membrii acesteia şi reprezentantul
federaţiei sportive naţionale la care sportivul sau persoana
suspectată de încălcarea reglementărilor antidoping este
legitimat/legitimată, pentru data, ora şi locul stabilite.
Art. 23. - După deschiderea şedinţei,
dacă cerinţele de cvorum sunt îndeplinite, sportivul ori persoana
suspectată de încălcarea reglementărilor antidoping, precum
şi reprezentantul acestuia/acesteia, după caz, au obligaţia de a
se legitima şi de a da alte date necesare pentru stabilirea situaţiei
personale.
Art. 24. - (1) Preşedintele Comisiei de audiere
aduce la cunoştinţa sportivului ori persoanei suspectate de
încălcarea reglementărilor antidoping şi/sau a reprezentantului
acestuia/acesteia, după caz, fapta care face obiectul audierii. De
asemenea, li se aduc la cunoştinţă şi drepturile de care
beneficiază pe parcursul întregului proces de audiere.
(2) Sportivul ori persoana suspectată de
încălcarea reglementărilor antidoping şi/sau reprezentantul
acestuia/acesteia sunt întrebaţi cu privire la probele pe care
înţeleg să le propună în apărarea lor şi apoi sunt invitaţi
să declare tot ce ştiu referitor la cauză.
(3) După ce sportivul ori persoana suspectată
de încălcarea reglementărilor antidoping şi/sau reprezentantul
acestuia/acesteia au declarat ce ştiu referitor la cauză, membrii
Comisiei de audiere pot pune întrebări şi, după caz, pot
interoga martorii propuşi.
(4) Aspectele dezbătute în cadrul
şedinţei Comisiei de audiere vor fi consemnate în procesul-verbal de
şedinţă, înregistrat şi semnat potrivit prevederilor art.
14.
(5) Sportivul ori persoana suspectată de
încălcarea reglementărilor antidoping are dreptul să dea o
declaraţie scrisă prin care recunoaşte sau infirmă
acuzaţia ce i se aduce.
Art. 25. - (1) In cazul în care sportivul şi/sau
reprezentantul acestuia solicită efectuarea contraexpertizei, prin analiza
probei B, se va face menţiune despre aceasta în procesul-verbal de
şedinţă, iar luarea unei decizii de către Comisia de
audiere se va amâna până la aflarea rezultatelor contraexpertizei.
(2) In cazul în care sportivul şi/sau
reprezentantul acestuia renunţă la efectuarea contraexpertizei, au
obligaţia de a da o declaraţie scrisă în acest sens. Dacă
aceştia refuză să dea declaraţie scrisă, refuzul se
consemnează în procesul-verbal de şedinţă.
(3) Efectuarea contraexpertizei se face în
condiţiile şi la termenele prevăzute la art. 82 alin. (2)-(7)
din Normele metodologice privind organizarea şi desfăşurarea
controlului doping, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.056/2009.
(4) După primirea rezultatului contraexpertizei,
Agenţia sesizează Comisia de audiere, care se va reuni cu respectarea
prevederilor prezentului regulament.
Art. 26. - După analizarea documentelor şi a
probelor existente la dosarul cauzei, a declaraţiilor şi, după
caz, a rezultatului contraexpertizei (indiferent dacă acesta confirmă
sau infirmă rezultatul probei A), în baza procesului-verbal de
şedinţă, Comisia de audiere, printr-o decizie scrisă
şi motivată, se pronunţă asupra reglementării
antidoping încălcate şi sancţiunii aplicabile ori asupra
nevinovăţiei sportivului sau persoanei suspectate de încălcarea
reglementărilor antidoping, după caz, cu respectarea
dispoziţiilor art. 12 alin. (1), (2) şi (4). Comisia de audiere se
pronunţă în şedinţă secretă, în termen de cel
mult 30 de zile.
Art. 27. - Decizia Comisiei de audiere trebuie să
conţină următoarele elemente, sub sancţiunea nulităţii:
a) data, ora şi locul unde s-a
desfăşurat şedinţa Comisiei de audiere;
b) datele de identificare ale sportivului ori ale
personalului asistent al acestuia care se face vinovat de o încălcare a
reglementărilor antidoping, precum şi ale reprezentantului acestuia,
dacă este cazul;
c) fapta care constituie încălcarea
reglementărilor antidoping;
d) sancţiunea stabilită pentru fapta
respectivă;
e) termenul în care poate fi contestată decizia
Comisiei de audiere şi organismul competent să soluţioneze
contestaţia conform legii;
f) data de la care începe să curgă
sancţiunea aplicată sportivului şi/sau personalului asistent al
acestuia;
g) data şi numărul deciziei;
h) semnătura preşedintelui Comisiei de
audiere.
Art. 28. - (1) Decizia Comisiei de audiere se
comunică sportivului sau persoanei care a încălcat reglementarea
antidoping, după caz, clubului la care acesta/aceasta este
legitimat/legitimată, federaţiei sportive naţionale
responsabile, Autorităţii Naţionale pentru Sport şi
Tineret, Comitetului Olimpic şi Sportiv Român, federaţiei
internaţionale responsabile şi Agenţiei Mondiale Anti-Doping, în
cel mult 10 zile calendaristice de la data pronunţării ei.
(2) Comunicarea deciziei se face cu confirmare de
primire.
(3) Decizia poate fi înmânată şi personal
sportivului sau persoanei vinovate de încălcarea reglementărilor
antidoping ori reprezentantului acestuia/acesteia, sub semnătura
certificată de secretarul Comisiei de audiere, cu precizarea datei
înmânării.
(4) Dovezile de comunicare se depun la dosarul cauzei.
Art. 29. - (1) Aspectele dezbătute în cadrul
şedinţei Comisiei de audiere sunt consemnate în procesul-verbal de
şedinţă, semnat de toţi membrii acesteia.
(2) Procesul-verbal de şedinţă va
cuprinde:
a) componenţa nominală a Comisiei de audiere,
locul şi data întrunirii membrilor;
b) locul şi data pronunţării deciziei;
c) numele părţilor, domiciliul sau
reşedinţa lor ori, după caz, denumirea şi sediul, precum
şi numele reprezentanţilor părţilor şi ale celorlalte
persoane care au participat la procedura în faţa Comisiei de audiere;
d) o scurtă descriere a
desfăşurării şedinţei;
e) opinia separată a membrilor care au votat
împotrivă, dacă este cazul, cu indicarea considerentelor pe care
aceasta se sprijină;
f) semnăturile membrilor prezenţi şi a
reprezentantului federaţiei sportive naţionale la care sportivul sau
persoana suspectată de încălcarea reglementărilor antidoping
este legitimat/legitimată.
(3) La cererea sportivului sau a persoanei vinovate de
încălcarea reglementărilor antidoping ori a reprezentantului
acestuia/acesteia, precum şi a structurilor sportive responsabile, se
comunică o copie de pe procesul-verbal de şedinţă.
Art. 30. -In caz de neprezentare nejustificată a
sportivului ori a persoanei suspectate de încălcarea reglementărilor
antidoping sau a reprezentantului acestuia/acesteia la şedinţa
Comisiei de audiere, aceasta decide în lipsă, conform prevederilor
prezentului regulament. La cererea motivată, depusă cu cel puţin
5 zile calendaristice înainte de data întrunirii Comisiei de audiere, sau în
situaţii de forţă majoră, procedura de audiere poate fi
amânată o singură dată pentru maximum 10 zile calendaristice.
Art. 31. - (1) In aplicarea prevederilor art. 31 din
Legea nr. 227/2006, republicată, audierea provizorie se
desfăşoară la solicitarea preşedintelui Agenţiei, în
regim de urgenţă, în faţa a minimum 5 membri ai Comisiei de
audiere.
(2) Contestaţia formulată împotriva deciziei
de suspendare provizorie, conform art. 60 din Legea nr. 227/2006,
republicată, suspendă procedura în faţa Comisiei de audiere.
Art. 32. - Decizia Comisiei de audiere luată în
conformitate cu prevederile art. 26 din prezentul regulament, decizia Comisiei
de audiere luată în conformitate cu prevederile art. 42 alin. (6) din
Legea nr. 227/2006, republicată, precum şi decizia conform
căreia Comisia de audiere nu are competenţă pentru a judeca o
posibilă încălcare a reglementărilor antidoping pot fi
contestate în conformitate cu dispoziţiile art. 57 şi 59 din aceeaşi
lege, după caz.
Art. 33. - (1) Sancţiunea se aplică
sportivului şi/sau personalului asistent de la data emiterii deciziei
Comisiei de audiere.
(2) Perioadele de suspendare provizorie se deduc din
perioada totală de suspendare.
(3) In cazul întârzierii pronunţării deciziei
de suspendare din motive neimputabile sportivului, Comisia de audiere poate
decide ca perioada de suspendare să curgă de la data prelevării
probelor biologice.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 34. - (1) Responsabilitatea aplicării
sancţiunilor revine federaţiilor sportive naţionale.
(2) In aplicarea sancţiunilor sportivilor sau
personalului asistent al sportivilor, federaţiile sportive naţionale
trebuie să respecte prevederile legale în vigoare, precum şi
reglementările internaţionale în domeniu, în conformitate cu
dispoziţiile art. 65 alin. (1 j din Legea nr. 227/2006, republicată.
Art. 35. - In cazul unei încălcări a
reglementărilor antidoping, Comisia de audiere poate fi sesizată
şi de federaţiile sportive internaţionale, procedura de audiere
şi aplicarea sancţiunilor urmând a se efectua cu respectarea
prevederilor prezentului regulament, ce se completează cu
reglementările internaţionale în domeniu.
Art. 36. - Prevederile prezentului regulament se
completează cu orice alte dispoziţii legale care privesc organizarea
unei audieri echitabile.