ORDIN Nr. 451
din 5 iulie 2006
pentru aprobarea
Procedurilor, conditiilor si regulilor privind acreditarea oficiala a
persoanelor pentru a preleva esantioane de seminte in vederea efectuarii
testelor de laborator sub supraveghere oficiala
ACT EMIS DE:
MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 678 din 8 august 2006
In baza prevederilor art. 12 şi ale art. 21 alin. (1)
lit. g) din Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul şi
certificarea calităţii, comercializarea seminţelor şi a materialului săditor,
precum şi înregistrarea soiurilor de plante,
având în vedere necesitatea transpunerii Deciziei
Comisiei 320/1998 din 27 aprilie 1998 privind organizarea prelevării
esantioanelor de seminţe si efectuarea testelor la sămânţa din speciile la care
se referă directivele Consiliului 66/401/CEE, 66/402/CEE, 2002/54/CE,
2002/55/CE şi 2002/57/CE privind comercializarea seminţelor de plante furajere,
cereale, sfeclă, legume şi oleaginoase şi textile,
văzând Referatul de aprobare â proiectului de ordin
pentru aprobarea Procedurilor, condiţiilor şi regulilor privind acreditarea
oficială a persoanelor pentru a preleva eşantioane de seminţe în vederea
efectuării testelor de laborator sub supraveghere oficială nr. 90.135 din 2
iunie 2006,
în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
155/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor şi Dezvoltării Rurale,cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aproba
Procedurile, condiţiile şi regulile privind acreditarea oficială a persoanelor
pentru a preleva eşantioane de seminţe în vederea efectuării testelor de
laborator sub supraveghere oficială, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 283/2002
pentru aprobarea Condiţiilor şi procedurilor privind acreditarea persoanelor
pentru a ridica probe de seminţe
in vederea efectuării testelor de laborator, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 617
din 21 august 2002, se abrogă.
(2) Documentele emise în conformitate cu prevederile
Ordinului ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 283/2002
rămân valabile până la data expirării acestora.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 10 zile de la publicare.
p. Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale,
Vasile Lupu,
secretar de stat
ANEXĂ
PROCEDURI, CONDIŢII Şl REGULI
privind acreditarea oficială a persoanelor pentru a
preleva eşantioane de seminţe în vederea efectuării testelor de laborator sub
supraveghere oficială
CAPITOLUL I
Domeniul de aplicare
Art. 1. - (1) Prezentele proceduri, condiţii şi reguli
se aplică pentru acreditarea eşantionorilor în scopul stabilirii competenţei de
a efectua prelevări de eşantioane reprezentative din loturile de sămânţă,
recunoscute de autoritatea oficială, în vederea efectuării testelor de
laborator sub supraveghere oficială, care pot fi:
a) persoane fizice independente;
b) persoane angajate de persoane fizice sau juridice,
ale căror activităţi nu implică producţia de sămânţă, recolta de sămânţă,
prelucrarea ori comercializarea seminţei; sau
c) persoane angajate de persoane fizice sau juridice,
ale căror activităţi implică producţia de sămânţă, recolta de sămânţă,
prelucrarea sau comercializarea seminţei.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) lit. c)
eşantionorul poate eşantiona sămânţă numai din loturile de sămânţă proprietate
a angajatorului său, în afară de cazul în cafe există un alt acord între
angajatorul său, un alt operator economic care solicită certificarea şi
autoritatea oficială.
(3) Acreditarea
eşantionorilor pentru a preleva eşantioane de seminţe destinate testării în
laborator se efectuează de autoritatea oficială desemnată prin Legea nr.
266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calităţii,
comercializarea seminţelor şi a materialului săditor, precum şi înregistrarea
soiurilor de plante, respectiv Inspecţia Naţională pentru Calitatea Seminţelor (INCS) din cadrul Ministerului
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, prin unităţile teritoriale ale
acesteia, respectiv Laboratorul Central pentru
Calitatea Seminţelor şi a Materialului Săditor (LCCSMS) sau inspectoratele teritoriale
pentru calitatea seminţelor şi a materialului săditor (ITCSMS), după caz.
(4) Grupele de specii pentru care se acordă acreditarea
eşantionorilor pentru a preleva eşantioane de seminţe destinate testării în
laborator sub supraveghere oficială sunt:
a) cereale şi plante furajere, prevăzute în Ordinul
ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 1.262/2005 pentru
aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea
comercializării, controlul, certificarea calităţii şi comercializarea
seminţelor de cereale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 14 bis din 6 ianuarie 2006, şi
Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr.
1.263/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în
vederea comercializării, controlul, certificarea calităţii şi comercializarea
seminţelor de plante furajere, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 14 bis din 6 ianuarie 2006;
b) oleaginoase şi textile, sfeclă, prevăzute în
Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr.
1.264/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în
vederea comercializării, controlul, certificarea calităţii şi comercializarea
seminţelor de plante oleaginoase şi textile, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 18 bis
din 9 ianuarie 2006, şi Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi
dezvoltării rurale nr. 1.265/2005 pentru aprobarea Regulilor şi normelor
tehnice privind producerea în vederea comercializării, controlul, certificarea
calităţii şi comercializarea seminţelor de sfeclă de zahăr si sfeclă furajeră, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 bis din 9 ianuarie 2006;
c) legume, prevăzute în Ordinul ministrului
agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 1.366/2005 pentru aprobarea
Regulilor şi normelor tehnice privind producerea în vederea comercializării,
controlul şi certificarea calităţii şi comercializarea seminţelor de legume,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 122 bis din 8 februarie 2006.
(5) Prelevarea eşantioanelor din loturile de seminţe,
închiderea şi etichetarea ambalajelor sunt activităţi strâns legate şi vor face
obiectul aceleiaşi proceduri de acreditare.
(6) Eliberarea certificatului de acreditare oficială
de către autoritatea oficială atestă că eşantionorul acreditat oficial poate să
efectueze prelevări de eşantioane din loturile de seminţe pentru care a fost
acordată acreditarea.
CAPITOLUL II
Definirea termenilor
Art. 2. - (1) Acreditare
oficială reprezintă delegarea de responsabilitate
care permite unei persoane fizice sau juridice să execute o anumită activitate
în numele organismului oficial al autorităţii oficiale.
(2) Acreditor este
organismul oficial de acreditare cu competenţă recunoscută pentru procedura de
acreditare.
(3) Acţiune preventivă este acţiunea întreprinsă pentru eliminarea cauzelor unei
potenţiale neconformităţi sau a altei posibile situaţii nedorite, în scopul
prevenirii apariţiei acestora.
(4) Acţiune corectivă este acţiunea întreprinsă pentru eliminarea cauzelor unei
neconformităţi, în scopul prevenirii repetării acestora.
(5) Operator economic angajator este persoana fizică sau juridică ce angajează persoane fizice şi a
cărui activitate implică sau nu producţia, recolta, prelucrarea sau
comercializarea seminţei.
(6) Autoritate oficială este autoritatea desemnată oficial, prevăzută la art. 1 alin. (3),
pentru acreditarea unor persoane fizice sau juridice pentru desfăşurarea de
activităţi specifice în numele său, la cererea acestora.
(7) Audit este
examinarea sistematică, independentă şi documentată în scopul determinării
măsurii în care sunt îndeplinite criteriile, ansamblul de politici, proceduri
sau cerinţe.
(8) Candidat la acreditare este persoana fizică sau juridică ce doreşte să obţină de la
autoritatea oficială un certificat de acreditare oficială.
(9) Certificat de
acreditare oficială este documentul eliberat de
autoritatea oficială, care atestă că persoana fizică acreditată poate să
efectueze prelevări de eşantioane din loturile de seminţe şi care dovedeşte că
persoana acreditată posedă cunoştinţele tehnice necesare pentru realizarea
scopului propus la solicitarea acreditării.
(10) Conformitate reprezintă
satisfacerea exigenţelor specifice unei activităţi sau unui produs.
(11) Eşantionor oficial este eşantionorul oficial al autorităţii oficiale prevăzute la art. 1 alin. (3).
(12) Eşantionor acreditat
oficial este persoana fizică independentă sau
angajată a unei persoane fizice sau juridice, dar nu un angajat al unui
organism acreditor, acreditată pentru efectuarea de prelevări de eşantioane din
loturile de seminţe sub supraveghere oficială.
(13) Lot este o
anumită cantitate de sămânţă fizic identificabilă prin omogenitatea compoziţiei
şi a originii sale, pentru care se poate elibera un document de calitate.
(14) Neconformitate
majoră este activitatea
care influenţează în mod negativ calitatea serviciului prestat de persoana
acreditată şi care trebuie corectată imediat.
(15) Neconformitate minoră
este activitatea care nu influenţează direct
calitatea serviciului prestat şi care trebuie corectată într-un anumit interval de timp.
(16) Prelevare de
eşantioane reprezintă toate etapele prevăzute în
regulile şi normele în vigoare, ce trebuie respectate pentru a obţine un eşantion de seminţe reprezentativ
pentru un lot, în vederea efecturării testelor de
laborator.
(17) Procedură reprezintă documentele, operaţiunile primare şi auxiliare de
îndeplinit pentru desfăşurarea unei activităţi, responsabilităţile fiecărei
persoanei precum şi interacţiunea între responsabilităţi şi operaţiuni.
(18) Supraveghere
oficială este procedura prin care autoritatea
oficială urmăreşte şi verifică activitatea specifică a unei persoane fizice sau
juridice acreditate de autoritatea oficială să desfăşoare o anumită activitate
în numele său.
CAPITOLUL III
Condiţii pentru eşantionori
SECŢIUNEA 1
Condiţii pentru acreditare
Art. 3. - (1) Prelevarea de eşantioane poate fi
efectuată de eşantionorul acreditat oficial în acest scop de autoritatea
oficială şi sub supravegherea acesteia.
(2) Eşantionorii trebuie să îndeplinească următoarele
condiţii pentru a putea fi acreditaţi:
a) să fie independenţi în activitatea de eşantionare;
b) să aibă calificările tehnice necesare;
c) să nu aibă interese personale în luarea măsurilor
ce se impun;
d) să nu obţină niciun profit personal necuvenit din
prelevarea de eşantioane;
e) să aibă experienţă şi pregătire corespunzătoare în
domeniu;
f) să lucreze în conformitate cu regulile şi normele
în vigoare;
g) să posede echipament adecvat pentru eşantionare;
h) să îşi demonstreze competenţa privind:
(i) înţelegerea termenului lot de sămânţă şi
a factorilor care afectează
uniformitatea lotului;
(ii) înţelegerea importanţei preciziei operaţiunii
de eşantionare;
(iii) capacitatea de eşantionare folosind tehnici, proceduri şi echipamente
corecte;
(iv) întocmirea corectă a documentului de prelevare
şi însoţire a eşantioanelor (proces-verbal).
(3) Persoana fizică independentă sau operatorul
economic angajator înregistrat, după caz, trebuie să depună la ITCSMS sau la
LCCSMS în a cărui zonă teritorială îşi desfăşoară activitatea specifică o
cerere-tip, în două exemplare, împreună cu toate documentele prevăzute, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 1, prin care să solicite acreditarea. In cerere
se precizează specia sau grupa de specii pentru care se solicită acreditarea
eşantionorului.
(4) Documentele solicitate la înscrierea pentru
acreditare sunt:
a) copie xerox de pe autorizaţia de producere,
prelucrare sau comercializare a seminţelor, vizată pentru anul în curs, în cazul
persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevăzute la art. 1 alin. (1) lit.
c);
b) copie xerox de pe statutul operatorului economic
înregistrat, cu specificarea obiectului de activitate, în cazul persoanelor
fizice sau juridice angajatoare prevăzute la art. 1
alin. (1) lit. b) şi c);
c) copie xerox de pe certificatul de înmatriculare
eliberat de oficiul registrului comerţului de pe lângă camera de comerţ şi
industrie, în cazul persoanelor
fizice sau juridice angajatoare prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. b) şi c);
d) copie xerox de pe certificatul de înregistrare
fiscală, în cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevăzute la art.
1 alin. (1) lit. b) şi c);
e) dosarul de prezentare a persoanei fizice
independente sau a persoanei angajate care urmează să
se ocupe de prelevarea de eşantioane în vederea efectuării testării seminţelor,
care va cuprinde:
(i) copie de pe diploma de studii;
(ii) curriculum vitae;
(iii) copie de pe carnetul de muncă sau contractul
de colaborare.
(5) Iscrierea pentru acreditare oficială este
acceptată numai dacă documentaţia este corect întocmită, în conformitate cu
prezentele proceduri, condiţii şi reguli.
(6) Contravaloarea prestaţiei de acreditare este
achitată de persoana fizică independentă sau de operatorul economic angajator,
la acceptarea cererii şi înregistrarea acesteia.
SECŢIUNEA a 2-a
Cunoştinţe şi aptitudini
Art. 4. - (1) Eşantionorii candidaţi la acreditare
oficială trebuie să aibă calificările tehnice necesare şi pregătire de specialitate,
obţinute în cadrul instruirilor organizate în condiţiile aplicate
eşantionorilor oficiali, confirmaţi prin examinare oficială. Eşantionarea se
efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2) Autoritatea oficială verifică cunoştinţele eşantionorilor
candidaţi la acreditare prin:
a) testare scrisă şi interviu privind cunoaşterea
regulilor, normelor şi standardelor în vigoare, la care candidatul la
acreditare trebuie să obţină minimum nota 8;
b) proba practică privind eşantionarea loturilor de
sămânţă care constă în prelevarea a cel puţin 20 de eşantioane. Acestea sunt
prelevate atât de candidatul la acreditare, cât şi de esantionorul oficial, din
aceleaşi loturi de sămânţă, în termen cât mai apropiat posibil, iar rezultatele
testelor oficiale ale eşantioanelor se compară cu rezultatele testelor
eşantioanelor prelevate de candidatul la acreditare, pentru a se stabili
încadrarea în limitele de toleranţă. Candidatul la acreditare se consideră
admis la proba practică dacă rezultatele comparate se încadrează în limitele de
toleranţă la minimum 90% dintre eşantioane.
Art. 5. - (1) Auditul, efectuat de autoritatea oficială
în vederea acreditării eşantionorilor, trebuie să constate dacă se respectă
cerinţele specifice din legislaţia în vigoare. I urma efectuării auditului în
vederea acreditării, echipa de auditori eliberează un raport de audit.
(2) Raportul de audit se transmite în scris operatorului
economic angajator sau persoanei fizice independente care a cerut acreditarea,
în termen de 20 de zile, astfel:
a) dacă raportul de audit este favorabil, se
stabileşte data la care urmează să se semneze contractul de acreditare oficială
şi să se elibereze certificatul de acreditare oficială;
b) în cazul unui raport de audit nefavorabil,
operatorul economic care a cerut acreditarea sau
persoana fizică independentă este informată despre respingerea acreditării. In termen de 30 de zile de la data
comunicării deciziei de. respingere a acreditării, operatorul economic sau
persoana fizică independentă anunţă autoritatea oficială dacă:
(i) renunţă la cererea pentru acreditare, caz în care dosarul este clasat;
(ii) menţine cererea de acreditare, caz în care se depune cerere cu documentaţia
reactualizată pentru începerea unui al doilea audit;
(iii) face contestaţie la
INCS împotriva deciziei de respingere
a acreditării.
CAPITOLUL IV
Responsabilităţile eşantionorilor acreditaţi oficial
şi ale autorităţii oficiale
SECŢIUNEA 1
Responsabilităţile eşantionorilor acreditaţi
oficial
Art. 6. - (1) Esantionorul
acreditat oficial este o persoană fizică independenta sau o persoană angajată
de persoane fizice ori juridice ale căror activităţi implică sau nu implică producţia de sămânţă, recolta de sămânţă,
prelucrarea sau comercializarea seminţei, acreditată de autoritatea oficială
pentru a preleva din loturile de sămânţă eşantioane destinate testării în
laborator sub supraveghere oficială.
(2) Esantionorul acreditat oficial angajat, în cazul
în care activitatea implică producţia de sămânţă, poate realiza prelevări de
eşantioane din loturile de sămânţă proprietate a angajatorului său, ambalate,
închise, etichetate şi sigilate, în afara cazului în care există un alt acord
între angajatorul său, solicitantul de certificare a seminţelor şi autoritatea
oficială.
(3) Operatorul economic angajator, în cazul persoanei
angajate de persoane fizice sau juridice ale căror activităţi implică sau nu
implică producţia de sămânţă, recolta de sămânţă, prelucrarea sau
comercializarea seminţei, asigură autoritatea oficială că esantionorul
acreditat oficial este liber de orice presiune în desfăşurarea activităţii de
eşantionare.
(4) Operatorul economic angajator sau esantionorul
acreditat oficial independent, după caz, achită autorităţii oficiale contravaloarea
serviciilor de acreditare/reacreditare prestate, precum şi a celor de
supraveghere şi monitorizare a activităţii de eşantionare.
Art. 7. - (1) In ceea ce priveşte responsabilităţile
faţă de autoritatea oficială, esantionorul acreditat oficial este asimilat cu
esantionorul oficial.
(2) Esantionorul acreditat oficial efectuează
eşantionarea în următoarele condiţii obligatorii:
a) primeşte comanda scrisă de eşantionare, în care vor
fi menţionate cel puţin următoarele date:
(i) specia;
(ii) soiul;
(iii) categoria biologică;
(iv) anul recoltei;
(v) numărul lotului;
(vi) greutatea lotului;
(vii) numărul de ambalaje;
(viii) analizele solicitate;
(ix) numele şi semnătura persoanei care
dă comanda;
b) verifică cel puţin:
(i) identitatea lotului conform
comenzii de eşantionare;
(ii) dacă lotul corespunde din punctul de vedere al epozitării, identităţii, accesibilităţii,
marcării, etichetării şi
sigilării;
c) utilizează echipament standardizat, adecvat
pentru eşantionare;
d) respectă intensitatea de eşantionare prevăzută în
standardele, regulile şi normele tehnice în vigoare;
e) lotul trebuie să fie omogen;
f) prelevează eşantioane numai în prezenţa
responsabilului cu calitatea sau a unui alt reprezentant al deţinătorului de
seminţe.
Art. 8. - Esantionorul acreditat oficial are
autoritatea să refuze eşantionarea dacă:
a) lotul nu este omogen;
b) lotul nu are asigurată accesibilitatea de
eşantionare;
c) nu se stabileşte clar identitatea lotului de
seminţe;
d) nu este asistat de un delegat al deţinătorului de
seminţe;
e) există alte situaţii deosebite, după caz.
Art. 9. - (1) Eşantionul de laborator obţinut prin
omogenizarea şi divizarea eşantionului compus va fi ambalat şi sigilat astfel
încât să nu fie afectată integritatea lui. Datele de pe eticheta eşantionului
de laborator trebuie să asigure corespondenţa dintre lot şi eşantion.
(2) Eşantionul este însoţit la laboratorul de testare a
seminţelor de un document oficial de eşantionare (proces-verbal), care va
cuprinde cel puţin datele următoare:
a) specia;
b) soiul;
c) categoria biologică;
d) anul recoltei;
e) numărul lotului;
f) greutatea lotului;
g) numărul de ambalaje; h) analizele solicitate;
i) data eşantionării;
j) menţiunea „netratat", „tratat" şi,
eventual, substanţa de tratare;
k) numele, semnătura şi ştampila eşantionorului
acreditat;
l) alte menţiuni.
Art. 10. - Eşantionorul acreditat oficial răspunde de
integritatea eşantioanelor prelevate şi de trimiterea acestora în timp util la
laboratorul de testare, dar nu mai târziu de 48 de ore de la prelevarea
eşantioanelor, în cazul în care se efectuează şi determinarea umidităţii.
Art. 11. - (1) Eşantionorul acreditat oficial nu are
competenţa să preleveze eşantioane din loturile de seminţe:
a) care fac obiectul unui litigiu;
b) care sunt destinate exportului;
c) care fac obiectul analizelor speciale;
d) care sunt destinate supravegherii şi monitorizării.
(2) Eşantionorul acreditat oficial, în cazul când
este o persoană angajată, nu are competenţa să preleveze eşantioane din
loturile de sămânţă care nu sunt proprietatea angajatorului său, în afara
cazului în care există un alt acord între angajatorul său, solicitantul de
certificare şi autoritatea oficială.
(3) O proporţie a eşantioanelor din loturile de
seminţe trebuie prelevată pentru postcontrol de către eşantionorul acreditat
oficial. Eşantioanele respective sunt expediate la autoritatea oficială.
Eşantioanele sunt prelevate în conformitate cu precizările specificate în
legislaţia în vigoare.
(4) Când se eşantionează automat, operaţiunile
trebuie să corespundă prezentelor proceduri, condiţii şi reguli şi să fie
supravegheate de autoritatea oficială.
Art. 12. - (1) Eşantionorul acreditat oficial trebuie
să îşi menţină un nivel ridicat de pregătire teoretică şi practică prin:
a) participarea periodică la instruiri;
b) cunoaşterea modificărilor apărute în regulile şi
normele tehnice în vigoare privind prelevarea de eşantioane din loturile de
seminţe, însuşindu-şi orice schimbare;
c) efectuarea permanentă a activităţii de
eşantionare, fără întreruperi de lungă durată, iar în cazul unei întreruperi
justificate pe o perioadă mai mare de 9 luni, se va face retestarea persoanei
acreditate.
(2) Eşantionorul acreditat oficial trebuie să fie
instruit, testat sau retestat prin cursuri de pregătire similare celor pentru
eşantionorul oficial şi trebuie atestat prin examinare oficială.
SECŢIUNEA a 2-a
Responsabilităţile autorităţii oficiale
Art. 13. - (1) Autoritatea oficială trebuie să dispună
de personal specializat, de echipamente şi alte facilităţi necesare pentru a
realiza expertize tehnice privind acreditarea şi supravegherea eşantionorilor
loturilor de sămânţă.
(2) Autoritatea oficială comunică operatorului
economic angajator sau persoanei fizice independente acceptul pentru înscrierea
la acreditare sau motivele pentru care înscrierea nu poate fi acceptată, în
termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii solicitării împreună cu
întreaga documentaţie solicitată.
(3) Autoritatea oficială
asigură accesul la informaţii, documentaţie şi îndrumă eşantionorul înainte şi
după acreditare.
(4) Autoritatea oficială trebuie:
a) să furnizeze date cu privire la sistemul de
acreditare a eşantionorilor;
b) să furnizeze proceduri relevante pentru sigilarea,
etichetarea şi eşantionarea loturilor de seminţe;
c) să organizeze instruiri şi aplicaţii practice pe
probleme de eşantionare;
d) să testeze candidatul la acreditare şi să
retesteze eşantionorul acreditat oficial sau eşantionorul
acreditat oficial independent;
e) să aducă la cunoştinţă candidatului la acreditare
rezultatul testării în termen de 24 de ore de la obţinerea rezultatelor
verificării de la proba scrisă;
f) să încheie un contract de acreditare oficială cu
operatorul economic angajator şi eşantionorul acreditat oficial sau cu
eşantionorul acreditat oficial
independent, după caz, care â trecut probele de verificare în vederea
acreditării, şi să elibereze certificatul de acreditare oficială pentru
eşantionorul acreditat oficial;
g) să organizeze audituri şi să monitorizeze
activitatea de eşantionare, etichetare şi sigilare;
h) să verifice dacă echipamentele de eşantionare
folosite de eşantionorul acreditat oficial sunt cele prevăzute de regulile şi
normele în vigoare;
i) să iniţieze acţiuni preventive în scopul eliminării
unor posibile neconformităţi sau a altor situaţii nedorite;
j) să iniţieze acţiuni corective sau să retragă
acreditarea dacă acţiunile corective nu sunt întreprinse;
k) să asigure identificarea eşantionorului acreditat
oficial printr-un număr unic şi o ştampilă personală.
(5) Pe tot parcursul activităţii de acreditare se va
menţine confidenţialitatea informaţiilor obţinute la toate nivelurile.
(6) Autoritatea oficială trebuie să se asigure că
eşantionorul acreditat oficial:
a) este liber de orice presiune ce poate afecta
negativ calitatea muncii desfăşurate;
b) este independent în luarea deciziilor;
c) este imparţial când efectuează prelevări de
eşantioane;
d) nu obţine niciun profit personal din prelevarea de
eşantioane.
SECŢIUNEA a 3-a
Documentele de acreditare
Art. 14. - Contractul de acreditare oficială, al cărui
model este prezentat în anexa nr. 2, are puterea legală a unui contract între
autoritatea oficială, operatorul economic angajator şi eşantionorul acreditat
oficial al angajatorului sau eşantionorul acreditat oficial independent, după
caz.
Art. 15. - Certificatul de acreditare oficială, al
cărui model este prezentat în anexa nr. 3, reprezintă documentul tipizat
eliberat de autoritatea oficială în urma îndeplinirii tuturor condiţiilor
prevăzute în prezentele proceduri, condiţii şi reguli, are termen de
valabilitate de 3 ani şi este vizat anual în urma verificării prin supraveghere
şi monitorizare a activităţii şi retestării eşantionorului
acreditat oficial.
CAPITOLUL V
Supravegherea şi monitorizarea eşantionorilor
acreditaţi oficial, efectuate de autoritatea oficială
SECŢIUNEA 1
Auditul efectuat
de autoritatea oficială
Art. 16. - (1) Autoritatea oficială trebuie să aibă
certitudinea că eşantionorul acreditat oficial respectă în totalitate regulile
şi normele în vigoare, iar activitatea pe care o desfăşoară acesta este
adecvată şi eficientă pentru scopul propus. Această cetitudine poate fi
obţinută în mod obiectiv prin intermediul unui audit.
(2) Auditorii care efectuează
auditul eşantionorului acreditat oficial sunt auditori oficiali ai LCCSMS sau
ITCSMS, recunoscuţi de INCS. Auditorii sunt instruiţi de LCCSMS sau de alte autorităţi similare
din statele membre ale Comunităţii Europene.
(3) Autoritatea oficială va lua în calcul, în cazul
eşantionorului acreditat oficial:
a) un sistem de control al întregii documentaţii
referitoare la activitatea acestuia;
b) reactualizarea documentaţiei specifice necesare;
c) verificarea documentelor eliberate, asigurarea că
amendamentele sau schimbările aduse unor documente sunt autorizate, procesate
şi implementate într-o manieră eficientă şi rapidă;
d) reexaminarea cunoştinţelor acestuia în ceea ce
priveşte toate schimbările publicate în documentaţia de specialitate;
e) rezultatele supravegherii
şi monitorizării acestuia şi a loturilor esantionate de acesta.
Art. 17. - (1) Auditul se efectuează la fiecare 3 ani în
vederea reacreditării, la cererea operatorului economic angajator sau a
eşantionorului acreditat oficial independent, iar în cazul în care s-au
identificat neconformităţi, auditul se efectuează anual sau la intervale mai
scurte. Perioada de 3 ani începe de la data acreditării.
(2) Documentele pe care trebuie să le depună
operatorul economic sau esantionorul acreditat oficial independent în vederea
reacreditării sunt:
a) cererea de reacreditare, care se depune la
autoritatea oficială, în două exemplare, cu cel puţin 3 luni înainte de data
expirării valabilităţii certificatului de acreditare oficială;
b) documentaţia necesară la
acreditare, reactualizată;
c) alte documente solicitate, după caz, de către
autoritatea oficială.
(3) Data efectuării auditului în vederea reacreditării
va fi stabilită de autoritatea oficială de comun acord cu solicitantul, dar nu
mai târziu de 3 luni de la data expirării valabilităţii certificatului de
acreditare oficială.
(4) In termen de 15 zile de la data efectuării auditului
în vederea reacreditării, auditorii autorităţii oficiale întocmesc un raport de
audit în 3 exemplare, din care două exemplare rămân la autoritatea oficială,
iar un exemplar va fi înmânat operatorului economic angajator sau
eşantionorului acreditat oficial independent, verificat, după caz. Termenul de
15 zile în care auditorii autorităţii oficiale întocmesc un raport de audit, în
cazul alin. (3), trebuie să se încadreze în termenul prevăzut la acest alineat.
(5) In urma auditului efectuat de autoritatea
oficială, dacă raportul de audit este favorabil, se încheie un nou contract de
acreditare oficială şi se eliberează un nou certificat de acreditare oficială.
(6) In urma auditului efectuat de autoritatea
oficială, dacă raportul de audit este nefavorabil, se retrage certificatul de
acreditare oficială, iar contractul de acreditare oficială se consideră nul.
Operatorul economic angajator sau persoana fizică independentă poate să decidă
dacă depune cerere cu documentaţia reactualizată pentru începerea unui alt
audit sau face contestaţie la INCS împotriva deciziei de respingere.
SECŢIUNEA a 2-a
Supravegherea eşantionorilor acreditaţi oficial,
efectuată de autoritatea oficială
Art. 18. - (1) Supravegherea eşantionorilor acreditaţi
oficial este efectuată anual de către autoritatea oficiala astfel:
a) prin eşantionarea şi testarea oficială a minimum 5%
din loturile esantionate de esantionorul acreditat oficial. Această proporţie
este în principiu egal distribuită pentru persoanele fizice şi juridice cu sămânţă
intrată pentru certificare şi din speciile intrate. Proporţia poate fi mai mare
atunci când există dubii specifice. Proporţia de minimum 5% nu se
aplică eşantionării automate.
Eşantioanele de verificare se prelevează de un
eşantionor oficial prin alegerea randomizată a loturilor;
b) rezultatele obţinute în urma determinărilor
efectuate pe eşantioanele de seminţe prelevate oficial sunt comparate cu
rezultatele obţinute în urma determinărilor efectuate pe eşantioanele de
seminţe prelevate de esantionorul acreditat oficial, verificându-se încadrarea
acestora în limitele de toleranţă;
c) încadrarea în limitele de
toleranţă este obligatorie pentru toate eşantioanele prelevate. Atunci când
diferenţa depăşeşte limitele de toleranţă admise, autoritatea oficială va
stabili unele măsuri corective. In urma aplicării măsurilor corective,
rezultatele obţinute sunt transmise autorităţii oficiale. Dacă nici în urma
acţiunilor corective rezultatele nu se încadrează în limitele de toleranţă,
acreditarea eşantionorului acreditat oficial este retrasă. In acest caz
autoritatea oficială ia măsuri ca orice certificare a seminţei esantionate să
fie anulată, cu excepţia cazului când se poate demonstra că totuşi această
sămânţă îndeplineşte toate condiţiile prevăzute în reguli şi norme;
d) loturile de sămânţă din care s-au prelevat
eşantioane şi s-au efectuat teste sub supraveghere oficială, menţionate la
alin. (1) lit. a), trebuie identificate şi marcate oficial.
(2) După încheierea determinărilor, autoritatea
oficială întocmeşte un raport de supraveghere. Un exemplar al raportului rămâne
la autoritatea oficială, un exemplar la operatorul economic angajator şi unul
la esantionorul acreditat oficial al angajatorului sau la esantionorul
acreditat oficial independent, după caz.
(3) Autoritatea oficială poate lua măsuri
suplimentare pentru efectuarea eşantionării sub supraveghere oficială.
Art. 19. - Toate activităţile desfăşurate în vederea
acreditării/reacreditării oficiale, supravegherii şi monitorizării efectuate de
autoritatea oficială sunt achitate de operatorul economic angajator sau de
persoana fizică independentă ori de esantionorul acreditat oficial independent,
după caz, conform tarifelor în vigoare.
CAPITOLUL VI
Măsuri luate de autoritatea oficială privind
eşantionorii acreditaţi
Art. 20. - (1) Certificatul de acreditare oficială
poate fi retras temporar sau definitiv, după caz, în următoarele situaţii:
a) cererea de acreditare conţine informaţii false sau
eronate;
b) documentul oficial de prelevare a eşantioanelor
conţine informaţii false sau eronate;
c) nu au fost respectate condiţiile, procedurile de
lucru, regulile şi normele în vigoare, în timpul prelevării de eşantioane;
d) datele din activitatea de supraveghere şi audit
demonstrează că esantionorul acreditat oficial nu îndeplineşte standardele de
competenţă ce se impun în activitatea pentru care a fost
acreditat;
e) neîndeplinirea obligaţiilor financiare de către
esantionorul acreditat oficial independent sau de către operatorul economic
angajator în cazul persoanei angajate, pentru anul în curs.
(2) In cazul retragerii temporare a certificatului de acreditare oficială, autoritatea oficială poate cere
eşantionorului acreditat oficial să urmeze o instruire corectivă şi o reexaminare;
este menţionat un termen limită de corectare a neconformităţilor care au dus la
retragerea temporară a acreditării.
(3) Operatorul economic angajator şi esantionorul său
acreditat oficial sau esantionorul acreditat oficial independent sunt anunţaţi
în scris despre retragerea temporară a acreditării trebuind să semneze pentru
primirea notificării respective.
(4) Anularea deciziei de
retragere temporară a acreditării se face numai atunci când au fost eliminate
în totalitate motivele retragerii.
(5) După constatarea de către autoritatea oficială a
remedierii deficienţelor, operatorul economic angajator şi eşantionorul
acreditat oficial, după caz, sunt anunţaţi în scris asupra datei de la care
aceştia îşi pot relua activitatea.
Art. 21. - Acreditarea eşantionorului acreditat oficial
este retrasă definitiv în următoarele situaţii:
a) la cererea acestuia;
b) neprezentarea
eşantionorului acreditat oficial pentru reînnoirea vizei anuale sau la
expirarea termenului de valabilitate a certificatului de acreditare oficială;
c) nerespectarea termenului stabilit de autoritatea
oficială pentru corectarea neconformitătilor care au dus la retragerea
temporară a acreditării;
d) depistarea unei neconformităţi majore care este de
natură să afecteze calitatea activităţii desfăşurate şi rezultatele obţinute la
testele de laborator pe eşantioanele prelevate de eşantionorul acreditat oficial;
e) neîndeplinirea obligaţiilor financiare de către
operatorul economic angajator sau de eşantionorul acreditat oficial independent nici în urma retragerii
temporare a certificatului de acreditare oficială.
Art. 22. - (1) In cazul retragerii definitive a acreditării, operatorul economic angajator sau eşantionorul
acreditat oficial independent este anunţat în scris asupra motivelor şi datei
efective a retragerii, acesta trebuind să semneze pentru primirea notificării
respective.
(2) La data retragerii
temporare sau retragerii definitive a acreditării, certificatul de acreditare
oficială se consideră nul.
Art. 23. - (1) Eşantionorul acreditat oficial al cărui
certificat de acreditare oficială a fost retras temporar sau definitiv poate
face contestaţie la LCCSMS sau INCS, în termen de 15 zile de la data primirii
înştiinţării scrise.
(2) Autoritatea oficială analizează contestaţia şi decide
în termen de 15 zile de la primirea acesteia.
Art. 24. - Anexele nr. 1 -3 fac parte integrantă din
prezentele proceduri, condiţii şi reguli.
ANEXA Nr. 1 la proceduri, condiţii si reguli
Nr................. Data ............................
Inregistrat cu Autorizaţia de producere, prelucrare sau
comercializare a seminţelor nr.........................
Se aprobă înscrierea.
....................................
Director executiv,
CERERE
privind obţinerea acreditării/reacreditării oficiale
pentru prelevarea eşantioanelor de seminţe în vederea efectuării testelor de laborator
Operatorul economic angajator/Persoana fizică independentă
........................................................., cu sediul/adresa în localitatea .............................................,
str........................................ nr. ..., judeţul
................................, telefon
................., fax
.................................., înmatriculat la registrul comerţului cu
nr....................... din ............, reprezentat prin
....................., având
funcţia de ................................................, solicit
acreditarea/reacreditarea şi eliberarea certificatului de acreditare pentru..................................................., având
(numele şi prenumele)
funcţia ..................., pentru următoarele specii şi grupe de
specii: ...........................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ..........................................................................................................................................
Anexez la prezenta cerere următoarele documente:
a) copie xerox de pe autorizaţia de producere,
prelucrare, comercializare a seminţelor, în cazul persoanelor fizice sau
juridice angajatoare prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. c) din proceduri,
condiţii şi reguli;
b) copie xerox de pe statutul de funcţionare, cu
specificarea obiectului de activitate în domeniu, în cazul persoanelor fizice
sau juridice angajatoare prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. b) şi c) din
proceduri, condiţii şi reguli;
c) copie xerox de pe certificatul de înmatriculare
eliberat de oficiul registrului comerţului de pe lângă camera de comerţ şi
industrie, în cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevăzute la
art. 1 alin. (1) lit. b) şi c) din proceduri, condiţii şi reguli;
d) copie xerox de pe certificatul de înregistrare
fiscală, în cazul persoanelor fizice sau juridice angajatoare prevăzute la art.
1 alin. (1) lit. b) şi c) din proceduri, condiţii şi reguli;
e) dosarul de prezentare a persoanei angajate sau a
persoanei fizice independente care urmează să se ocupe de eşantionare în
vederea efectuării testelor de laborator, care trebuie să cuprindă:
- copie de pe diploma de studii;
- curriculum vitae;
- copie de pe carnetul de muncă sau contractul de
colaborare.
Declar pe propria răspundere că eşantionorul acreditat
oficial este liber de orice presiune în activitatea de prelevare a
eşantioanelor de seminţe în vederea efectuării testelor de laborator. Cererea se depune în doua exemplare.
Achitat tariful:
.........................................................................
...................................................................................................................
(semnătura conducătorului
operatorului economic sau a
persoanei independente)
Conform Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor
şi dezvoltării rurale nr.
451/2006.
Accept condiţiile şi responsabilităţile eşantionorului acreditat
oficial.
.............................................................
(semnătura persoanei candidat/acreditate)
Data
.....................................................
ANEXA Nr. 2 la proceduri, condiţii si reguli
CONTRACT DE ACREDITARE OFICIALA
Nr.................data......................
1. Părţile contractante:
a) Inspecţia Naţională pentru Calitatea Seminţelor (INCS), prin Laboratorul Central pentru
Calitatea Seminţelor şi a Materialului Saditor (LCCSMS)/Inspectoratul
Teritorial pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului Saditor
(ITCSMS) ...............................................................,
cu sediul în ..............................................................,
reprezentată prin (domnul/doamna) ..................................................................................,
în calitate de reprezentant al autorităţii oficiale pentru acreditarea eşantionorului,
si
b)
........................................................................................................................................................................ ..........,
(denumirea operatorului
economic angajator care a solicitat acreditarea/reacreditarea oficială)
cu sediul în
............................................................, reprezentat prin
(domnul/doamna) ............................................., în calitate de operator economic angajator al eşantionorului acreditat oficial
.......................................................................................,
şi
c)
..................................................................................................................,
în
(numele şi prenumele eşantionorului
acreditat/reacreditat oficial)
calitate de eşantionor acreditat oficial,
cu adresa în
....................................................................................................................................................,
d) şi esantionorul acreditat oficial independent
.................................................,
adresa .........................., CI ...................................
2. Obiectul şi preţul
contractului
Prezentul contract stabileşte relaţia legală dintre
INCS, operatorul economic angajator şi esantionorul acreditat oficial sau
esantionorul acreditat oficial independent, după caz, în scopul desfăşurării
activităţii de prelevare a esantioanelor de seminţe în vederea efectuării
testelor de laborator la speciile, grupele de specii pentru care a fost
acreditat, pentru şi în numele INCS.
Tarifele pentru acreditare
oficială, supraveghere şi monitorizare se achită de operatorul economic
angajator sau de esantionorul acreditat oficial independent, după caz, la
valoarea şi termenele stabilite prin ordin al ministrului agriculturii,
pădurilor şi dezvoltării rurale.
3. Durata contractului
Prezentul contract intră în vigoare la data la care
este semnat de reprezentanţii părţilor contractante şi încetează la împlinirea
a 3 ani de la data semnării. Perioada de 3 ani se poate prelungi cu pâna la 3
luni dacă cererea de reacreditare a fost depusă în termen. Prezentul contract
poate fi prelungit cu acordul scris al părţilor contractante în cazul
reacreditării.
4. Documentele care
însoţesc contractul:
- cerere de acreditare/reacreditare oficială;
- documentele solicitate la înscriere;
- certificatul de acreditare oficială;
- alte acte adiţionale.
5. Reguli şi norme
Serviciile executate în baza prezentului contract
respectă condiţiile şi procedurile, normele şi standardele în vigoare
prezentate de autoritatea oficială la încheierea
acestuia.
6. Obligaţiile părţilor
6.1. O parte contractantă nu are, fără acordul scris
al celeilalte părţi, dreptul:
- de a face cunoscut prezentul contract sau orice
prevedere a acestuia unei terţe persoane, în afara acelor persoane implicate în îndeplinirea acestuia;
- de a utiliza informaţiile şi documentele obţinute
sau la care are acces în perioada de derulare a prezentului contract în alt
scop decât acela de a-şi îndeplini obligaţiile contractuale.
6.2. Dezvăluirea oricărei informaţii persoanelor
implicate în îndeplinirea prezentului contract se face confidenţial şi se
referă numai la acele informaţii necesare în vederea îndeplinirii acestuia.
6.3. O parte contractantă este exonerată de răspundere
pentru dezvăluirea de informaţii referitoare la prezentul contract, dacă:
- informaţia era cunoscută părţii contractante
înainte ca ea să fi fost primită de la cealaltă parte contractantă;
- informaţia a fost dezvăluită după ce a fost obţinut
acordul scris al celeilalte părţi contractante pentru asemenea dezvăluiri;
- partea contractantă a fost obligată în mod legal să
dezvăluie informaţia.
6.4. Obligaţiile eşantionorului acreditat oficial:
- este obligat să respecte prevederile cuprinse în
Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea
calităţii, comercializarea seminţelor şi a materialului saditor, precum şi
înregistrarea soiurilor de plante, în Procedurile, condiţiile şi regulile
privind acreditarea oficială a persoanelor pentru ă preleva eşantioane de
seminţe în vederea efectuării testelor de laborator sub supraveghere oficială
şi în celelalte reguli şi norme în vigoare;
- garantează că orice informaţie pe care o furnizează
INCS este conformă cu realitatea;
- garantează că pe tot parcursul derulării
prezentului contract respectă procedurile, condiţiile şi regulile de
acreditare, cu excepţia unor modificări efectuate cu aprobarea INCS;
- garantează că ia toate măsurile raţionale necesare
pentru a permite INCS sau oricărei alte persoane care acţionează în numele INCS
să îşi realizeze sarcinile şi funcţiile aşa cum sunt menţionate în regulile şi
normele în vigoare;
- garantează că nu
efectuează prelevări de eşantioane în afara speciilor şi grupelor de specii
prevăzute în certificatul de acreditare oficială şi ia toate măsurile pentru ca
serviciile sale să nu fie prestate pentru scopuri nelegale sau de către
persoane neautorizate.
6.5. Obligaţiile autorităţii oficiale:
- are obligaţia de a pune la dispoziţie
eşantionorului acreditat oficial orice facilităţi sau informaţii pe care le
consideră necesare pentru îndeplinirea în bune condiţii a prezentului contract;
- are obligaţia să procure toată documentaţia
necesară pentru desfăşurarea în bune condiţii a procedurilor de acreditare,
conform regulilor şi normelor în vigoare;
- nu este responsabilă pentru niciun fel de
compensaţii plătibile prin lege în privinţa sau ca urmare a unui accident ori
prejudiciu adus unui eşantionor acreditat oficial în timpul desfăşurării
activităţii de prelevare a eşantioanelor;
- are dreptul de a verifica modul de lucru al
eşantionorului acreditat oficial, în conformitate cu Procedurile, condiţiile şi
regulile privind acreditarea oficială a persoanelor pentru a preleva eşantioane
de seminţe în vederea efectuării testelor de laborator sub supraveghere
oficială;
- are obligaţia de a notifica în scris operatorului
economic angajator, care are eşantionori acreditaţi oficial, reprezentanţii săi
împuterniciţi pentru supravegherea şi monitorizarea acestora.
6.6. Inceperea şi sistarea
activităţii
Eşantionorul acreditat oficial efectuează prelevări de
eşantioane numai după:
- primirea certificatului de acreditare oficială;
- reînnoirea vizei anuale;
- înlăturarea neconformităţilor majore care au dus la
retragerea temporară a acreditării;
- îndeplinirea obligaţiilor financiare către
autoritatea oficială pentru acreditare, supraveghere şi audit. Incetarea
activităţii de prelevare a eşantioanelor se va face în următoarele condiţii:
- la cererea angajatorului şi a eşantionorului său
acreditat oficial;
- la cererea eşantionorului acreditat oficial
independent;
- în cazul neprezentării pentru viza anuală;
- în cazul nerespectării termenului stabilit de
autoritatea oficială pentru corectarea unor neconformităţi;
- în cazul depistării de către
autoritatea oficială a unor neconformităţi majore.
6.7. Modalităţi de plată
Angajatorul eşantionorului acreditat oficial sau
eşantionorul acreditat oficial independent achită autorităţii oficiale
contravaloarea serviciilor de acreditare, la data înscrierii pentru acreditare,
a celor de supraveghere şi monitorizare şi a activităţii de prelevare de
eşantioane pentru verificarea modului de lucru al eşantionorului acreditat
oficial.
Dacă angajatorul sau eşantionorul acreditat oficial
independent nu achită contravaloarea serviciilor de acreditare, procedura de
acreditare este retrasă.
Dacă angajatorul sau eşantionorul acreditat oficial
independent nu achită factura ce reprezintă serviciile de supraveghere, se
aplică penalităţi de întârziere, potrivit legii.
7. Amendament
Părţile contractante au dreptul, pe durata prezentului
contract, de a conveni în scris modificarea unor clauze ale acestuia, în
conformitate cu normele şi regulile în vigoare.
8. Rezilierea contractului
Nerespectarea obligaţiilor
asumate prin prezentul contract de către una dintre părţile contractante dă
dreptul părţii lezate de a cere rezilierea acestuia. Cererea de reziliere se
comunică în scris celeilalte părţi contractante.
9. Forţa majoră
Forţa majoră este constatată de o autoritate
competentă. Aceasta exonerează părţile contractante de îndeplinirea
obligaţiilor asumate prin prezentul contract pe toată perioada în care aceasta
acţionează.
In sensul prezentului contract, prin forţă majoră se înţelege un eveniment
mai presus de controlul părţilor, care nu se datorează greşelii sau vinii
acestora, care nu poate fi prevăzut la momentul încheierii prezentului contract
şi care face imposibilă executarea şi, respectiv, îndeplinirea acestuia.
Partea contractantă care invocă forţa majoră are
obligaţia de a notifica celeilalte părţi şi în mod complet producerea acesteia
şi de a lua măsurile care îi stau la dispoziţie în vederea limitării
consecinţelor.
Dacă forţa majoră acţionează sau se estimează că va
acţiona pe o perioadă mai mare de 6 luni, fiecare parte contractantă va avea
dreptul să notifice celeilalte părţi contractante încetarea prezentului
contract fără ca vreuna dintre ele să pretindă daune celeilalte părţi.
10. Soluţionarea litigiilor
Autoritatea oficială, prin reprezentanţii săi, ITCSMS
sau LCCSMS, face toate eforturile pentru a rezolva pe cale amiabilă, prin
tratative directe, orice neînţelegere sau dispută care se poate ivi în cadrul
sau în legătură cu prezentul contract.
Dacă după 15 zile de la începerea acestor tratative
neoficiale cele două părţi contractante nu reuşesc să rezolve în mod amiabil
divergenţa contractuală, fiecare parte contractantă poate solicita ca
divergenţa să se soluţioneze prin arbitraj.
11. Limba care guvernează
contractul
Limba care guvernează prezentul
contract este limba română.
12. Comunicări
Orice comunicare între părţile contractante referitoare
la îndeplinirea prezentului contract trebuie să fie transmisă în scris.
Orice document scris trebuie înregistrat atât în
momentul transmiterii, cât şi în momentul primirii.
Comunicările dintre părţile contractante se pot face şi
prin telefon, telegramă, telex, fax sau e-mail, cu condiţia confirmării în
scris a primirii comunicării.
13. Retragerea
La data retragerii temporare sau definitive a acreditării, contractul de acreditare oficială se consideră nul.
14. Legea aplicabilă
contractului
Prezentul contract va fi interpretat conform legilor din
România.
Autoritatea oficială,
...................................................
Operator economic angajator,
...................................................
Eşantionor acreditat oficial,
.....................................................
Eşantionor acreditat oficial independent,
.....................................................
ANEXA Nr. 31) la proceduri, condiţii si reguli
ROMÂNIA
MINISTERUL
AGRICULTURII, PĂDURILOR ŞI DEZVOLTĂRII
RURALE
INSPECŢIA
NAŢIONALĂ PENTRU CALITATEA SEMINŢELOR

Certificat de acreditare oficială
nr.__________
Domnul / Doamna
_____________________________________________________
Funcţia___________________________________
C.I. serie___________nr.______________________
Operator economic
angajator____________________________________________
Adresa_____________________________________________________________
Inregistrat cu Autorizaţia nr ______________pentru
activitatea de____________
Nr. ştampilă___________________________
Este recunoscut(ă) ca eşantionor
acreditat/reacreditat oficial, în conformitate cu
Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi
dezvoltării rurale nr. 451/2006 pentru aprobarea Procedurilor.condiţiilor şi
regulilor privind acreditarea oficială a persoanelor pentru a preleva
eşantioane de seminţe în vederea efectuării testelor de laborator sub supraveghere oficială, pentru_________________________________________
(speciile
si grupele de specii)
Acreditarea / reacreditarea este valabilă 3 ani
începând de la____________________*
Data:______________

Acest certificat nu
este valabil decât vizat pe anul în curs
|
Anul I
|
Anul II
|
Anul III
|
* Notă: Se poate prelungi ou
pană la 3 luni dacă cererea de reacreditare a fost depusă in termen.
|
1) Anexa nr. 3 este
reprodusă în facsimil.