ORDIN Nr. 3417
din 21 decembrie 2009
pentru aprobarea
Instructiunilor de aplicare a masurilor de simplificare în domeniul taxei pe
valoarea adaugata privind operatiunile pluripartite din Comunitate, legate de
lucrari asupra bunurilor mobile corporale, si a Instructiunilor de aplicare a
masurilor de simplificare în domeniul taxei pe valoarea adaugata privind retururile
de bunuri în spatiul comunitar si tratamentul fiscal al reparatiilor efectuate
în perioada de garantie si postgarantie
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 914 din 28 decembrie 2009
In baza prevederilor art. 128 alin. (10) şi ale art.
1301 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunile de aplicare a
măsurilor de simplificare în domeniul taxei pe valoarea adăugată privind
operaţiunile pluripartite din Comunitate, legate de lucrări asupra bunurilor
mobile corporale, prevăzute în anexa nr. 1, şi Instrucţiunile de aplicare a
măsurilor de simplificare în domeniul taxei pe valoarea adăugată privind
retururile de bunuri în spaţiul comunitar şi tratamentul fiscal al reparaţiilor
efectuate în perioada de garanţie şi postgaranţie, prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 2. - Măsurile de simplificare prevăzute în anexele
nr. 1 şi 2 au fost implementate pentru a evita ca operatorii economici să se
înregistreze în scopuri de TVA în mai multe state membre pentru transferuri de
bunuri sau pentru achiziţii intracomunitare de bunuri asimilate, în cazul în
care desfăşoară operaţiuni pluripartite în cadrul Comunităţii şi în cazul
retururilor de bunuri în spaţiul comunitar.
Art. 3. - (1) Pentru a putea fi aplicate măsurile de
simplificare prevăzute în anexa nr. 1, trebuie îndeplinite cumulativ
următoarele condiţii:
a) contractorul principal:
1. este o persoană impozabilă înregistrată în scopuri
de TVA în statul membru în care este stabilit;
2. nu are un cod de înregistrare în scopuri de TVA în
statul membru în care sunt realizate efectiv lucrările asupra bunurilor mobile
corporale;
3. transmite codul său de înregistrare în scopuri de
TVA părţii/părţilor cocontractante;
b) ceilalţi operatori economici implicaţi sunt
persoane impozabile din perspectiva TVA;
c) produsele prelucrate se vor întoarce în statul
membru în care contractorul principal este stabilit şi care a atribuit codul de
înregistrare în scopuri de TVA transmis de contractorul principal.
(2) In scopul aplicării măsurilor de simplificare, nu
se consideră loc de sosire locul unei opriri provizorii în vederea efectuării
anumitor lucrări asupra bunurilor, dar se va considera că locul de sosire este
întotdeauna statul membru al contractorului principal. In acest sens, în toate
situaţiile în care prin instrucţiuni se prevede aplicarea unei scutiri de taxă
pentru livrarea intracomunitară de bunuri care este condiţionată de dovada că
bunurile au fost transportate din România în alt stat membru, această dovadă a
transportului va fi prezentată în cadrul termenului prevăzut în contract.
(3) Referirile la operaţiunile de prelucrare din
cuprinsul instrucţiunilor prevăzute în anexa nr. 1 reprezintă referiri la
lucrările asupra bunurilor mobile corporale şi evaluarea bunurilor mobile
corporale.
Art. 4. - (1) Aplicarea măsurilor de simplificare este
opţională pentru operatorii economici implicaţi în operaţiuni pluripartite sau
în cazul retururilor de bunuri în spaţiul comunitar. Instrucţiunile prevăzute
în anexele nr. 1 şi 2 stabilesc şi tratamentul fiscal aplicabil în situaţia în
care statele membre implicate nu aplică măsuri de simplificare sau nu acceptă
aplicarea măsurilor de simplificare.
(2) Situaţiile prezentate în instrucţiunile prevăzute
în anexele nr. 1 şi 2 sunt prezentate cu titlu exemplificativ. Măsurile de
simplificare prevăzute în anexa nr. 1 se aplică şi în cazul în care există mai
mult de două părţi cocontractante, atât timp cât sunt respectate condiţiile
generale prevăzute la art. 3 alin. (1). Dacă partea/părţile
cocontractantă/cocontractante din România realizează evaluări sau lucrări
asupra bunurilor mobile corporale se consideră că orice bun încorporat în
produsul prelucrat, ambalajele sau alte bunuri utilizate în legătură directă cu
produsul prelucrat sunt accesorii serviciilor realizate şi nu vor fi tratate ca
livrări de bunuri, ci ca fiind parte a serviciului prestat. Pentru lucrările şi
evaluările asupra bunurilor mobile corporale care sunt facturate de o persoană
impozabilă către o altă persoană impozabilă, se aplică regulile prevăzute la
art. 133 alin. (2) din Codul fiscal pentru determinarea locului prestării
serviciului, precum şi condiţiile stabilite prin normele de aplicare a acestui
articol.
Art. 5. - Referirile la Codul fiscal din cuprinsul
ordinului şi al instrucţiunilor prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 reprezintă
trimiteri la titlul VI „Taxa pe valoarea adăugată" din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 6. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.823/2007
pentru aprobarea Instrucţiunilor de aplicare a măsurilor de simplificare în
domeniul taxei pe valoarea adăugată privind operaţiunile pluripartite din
Comunitate, legate de lucrări asupra bunurilor mobile corporale, şi a
Instrucţiunilor de aplicare a măsurilor de simplificare în domeniul taxei pe
valoarea adăugată privind retururile de bunuri în spaţiul comunitar şi
tratamentul fiscal al reparaţiilor efectuate în perioada de garanţie şi
postgaranţie, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 770 din
14 noiembrie 2007.
Art. 7. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 1 ianuarie 2010.
Art. 8. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 1
INSTRUCŢIUNI
de aplicare a măsurilor de simplificare în domeniul
taxei pe valoarea adăugată privind operaţiunile pluripartite din Comunitate,
legate de lucrări asupra bunurilor mobile corporale
Cazuri în care se aplică măsurile de simplificare
ARTICOLUL 1
Primul caz: Prezentare
(1) O persoană impozabilă stabilită şi înregistrată în
scopuri de TVA în statul membru 2 şi denumită în continuare A sau contractor
principal cumpără bunuri de la o altă persoană impozabilă din statul membru
1, denumită în continuare B.
(2) A dispune expedierea bunurilor către altă persoană
impozabilă din statul membru 1, denumită în continuare C, în vederea
prelucrării. Ambalajele, accesoriile pentru confecţii, părţile componente ale
unui motor şi orice alte bunuri care nu suferă transformări în procesul de
prelucrare realizat de C pot fi supuse măsurilor de simplificare dacă sunt
livrate de B către A şi dacă sunt în legătură directă cu bunurile prelucrate de
C.
(3) După prelucrare, bunurile sunt
transportate/expediate de C din statul membru 1 în statul membru 2, unde A este
stabilit şi înregistrat în scopuri de TVA.
(4) A furnizează lui B şi lui C codul său de
înregistrare în scopuri de TVA din statul membru 2.
Schemă*):

*) Schema este reprodusă în facsimil.
ARTICOLUL 2
Primul caz: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Livrarea bunurilor de la B la A: livrare ce
are loc în statul membru 1 în care începe transportul, conform art. 132 alin.
(1) lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui
stat membru, iar B, în principiu, trebuie să aplice TVA din statul membru 1,
întrucât bunurile nu se transportă direct în statul membru 2.
(2) Executarea lucrărilor asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, în care este stabilit A, conform art. 133 alin. (2)
din Codul fiscal sau echivalentului său din legislaţia altui stat membru.
(3) Atunci când, după prelucrare, produsele prelucrate
sunt transportate din statul membru 1 în statul membru 2:
a) A efectuează un transfer în statul membru 1, conform
art. 128 alin. (10) din Codul fiscal sau conform echivalentului său din
legislaţia altui stat membru, pentru care A trebuie să se înregistreze în
scopuri de TVA în statul membru 1, iar acest transfer este scutit de TVA în
condiţiile art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal sau conform
echivalentului său din legislaţia altui stat membru;
b) A efectuează o achiziţie intracomunitară asimilată
în statul membru 2, conform art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul
fiscal sau echivalentului său din legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 3
Primul caz: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Se consideră că B efectuează o livrare
intracomunitară de bunuri în statul membru 1 către A, în condiţiile art. 128
alin. (9) din Codul fiscal sau conform echivalentului său din legislaţia altui
stat membru, care este scutită de taxă în condiţiile art. 143 alin. (2) lit. a)
din Codul fiscal sau conform echivalentului său din legislaţia altui stat
membru.
(2) Se consideră că A efectuează o achiziţie
intracomunitară de bunuri în statul membru 2, în condiţiile art. 1301
alin. (1) din Codul fiscal sau conform echivalentului său din legislaţia altui
stat membru.
(3) Executarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, în care este stabilit A, conform art. 133 alin. (2)
din Codul fiscal sau echivalentului său din legislaţia altui stat membru.
(4) Transportul bunurilor prelucrate din statul membru
1 în statul membru 2 se consideră nontransfer în statul membru 1, în condiţiile
art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau conform echivalentului său din
legislaţia altui stat membru.
(5) Transportul bunurilor prelucrate din statul membru
1 în statul membru 2 nu se consideră o achiziţie intracomunitară asimilată
realizată de A în statul membru 2, în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat
cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, sau conform
echivalentului acestor prevederi din legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 4
Primul caz: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare, în ipoteza în care România este
statul membru 1
(1) Se consideră că B efectuează o livrare
intracomunitară de bunuri în România, prevăzută la art. 128 alin. (9) din Codul
fiscal, scutită de taxă în condiţiile art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
Pentru a beneficia de scutire pentru livrarea intracomunitară de
bunuri, B trebuie să demonstreze că produsele prelucrate au fost transportate
din România în statul membru 2.
(2) Executarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, în care este stabilit A, conform art. 133 alin. (2)
din Codul fiscal. C are obligaţia de a ţine un registru pentru bunurile
primite.
(3) Transportul produselor prelucrate, realizat de A
din România în statul membru 2, se consideră nontransfer în România, în
condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal.
ARTICOLUL 5
Primul caz: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare, în ipoteza în care România este
statul membru 2
(1) Se consideră că A efectuează o achiziţie
intracomunitară de bunuri în România, în condiţiile art. 1301 alin.
(1) din Codul fiscal, la data la care bunurile sunt puse la dispoziţia lui A de
către B în statul membru 1 şi se supune aceloraşi reguli şi formalităţi ca şi
achiziţia intracomunitară obişnuită, dar transportul produselor prelucrate,
efectuat de către A din statul membru 1 în România, nu se consideră achiziţie
intracomunitară asimilată în România, în condiţiile art. 128 alin. (12) şi ale
art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal. A trebuie să
înregistreze mişcarea bunurilor de la B la C în registrul său de nontransferuri
în România, precum şi primirea bunurilor prelucrate de la C.
(2) Executarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A are loc în România, unde este stabilit
A, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal.
ARTICOLUL 6
Cazul 2: Prezentare
(1) O persoană impozabilă stabilită şi
înregistrată în scopuri de TVA în statul membru 2 şi denumită în continuare A
sau contractor principal cumpără bunuri de la o altă persoană
impozabilă din statul membru 1, denumită în continuare B.
(2) A dispune expedierea bunurilor către altă persoană
impozabilă din statul membru 3, denumită în continuare C, în vederea
prelucrării.
(3) După prelucrare, produsele prelucrate sunt
expediate de la C din statul membru 3 în statul membru 2, unde A este stabilită
şi înregistrată în scopuri de TVA.
(4) Afurnizează lui B şi C codul său de înregistrare în
scopuri de TVA din statul membru 2.
Schemă*):

*) Schema este reprodusă în facsimil
ARTICOLUL 7
Cazul 2: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Livrarea de bunuri de la B către A are loc
în statul membru 1, din care începe transportul, conform art. 132 alin. (1)
lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat
membru. Această livrare intracomunitară este scutită de taxă, conform art. 143
alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia
altui stat membru.
(2) A efectuează o achiziţie intracomunitară ce are loc
în statul membru 3, conform art. 1321 alin. (1) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru, iar pentru aceasta A
trebuie să se înregistreze în scopuri de TVA în statul membru 3.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, în care este stabilit A, conform art. 133 alin. (2)
din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(4) Atunci când, după prelucrare, produsele prelucrate
se transportă din statul membru 3 în statul membru 2:
a) A efectuează un transfer din statul membru 3 în
statul membru 2, conform art. 128 alin. (10) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru, iar pentru aceasta A
trebuie să se înregistreze în scopuri de TVA în statul membru 3. Acest transfer
este scutit de taxă în condiţiile art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal
sau conform echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru;
b) A efectuează o achiziţie intracomunitară asimilată în
statul membru 2, conform art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul
fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 8
Cazul 2: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Se consideră că B efectuează o livrare
intracomunitară de bunuri din statul membru 1 către A din statul membru 2, în
condiţiile art. 128 alin. (9) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru. Această livrare este scutită de taxă în
condiţiile art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau conform
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(2) Se consideră că A efectuează o achiziţie
intracomunitară de bunuri în statul membru 2, în condiţiile art. 1301
alin. (1) din Codul fiscal sau conform echivalentului acestuia din legislaţia
altui stat membru.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, în care este stabilit A, conform art. 133 alin. (2)
din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(4) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 1 în statul membru 3, se consideră nontransfer în statul membru
1, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau conform
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(5) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 1 în statul membru 3, nu se consideră o achiziţie intracomunitară
asimilată în statul membru 3, în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu
art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, sau conform
echivalentului acestora din legislaţia altui stat membru.
(6) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din statul membru 3 în statul membru 2, se consideră nontransfer în
statul membru 3, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau conform
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(7) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din statul membru 3 în statul membru 2, nu se consideră o achiziţie
intracomunitară asimilată în statul membru 2 în condiţiile art. 128 alin. (12),
coroborat cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, sau
conform echivalentului acestora din legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 9
Cazul 2: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare, în ipoteza în care România este
statul membru 1
(1) B efectuează o livrare intracomunitară de bunuri
în România, conform art. 128 alin. (9) din Codul fiscal, scutită de taxă în
condiţiile art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal. B trebuie să
demonstreze, printre altele, că bunurile au părăsit România.
(2) Expedierea bunurilor de către A în statul membru 3
se consideră un nontransfer în România, în condiţiile art. 128 alin. (12) din
Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 10
Cazul 2: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare, în ipoteza în care România este
statul membru 3
(1) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A are loc în statul membru 2, în care
este stabilit A, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. C are obligaţia
de a ţine un registru pentru bunurile primite.
(2) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 1 în România, nu se consideră achiziţie intracomunitară asimilată
în România în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu art. 1301
alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
(3) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din România în statul membru 2, se consideră nontransfer în România, în
condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal.
ARTICOLUL 11
Cazul 2: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare, în ipoteza în care România este
statul membru 2
(1) Se consideră că A efectuează o achiziţie
intracomunitară de bunuri în România în condiţiile art. 1321 alin.
(1) din Codul fiscal. Achiziţia intracomunitară efectuată de A are loc la data
la care bunurile se transportă în statul membru 3 şi se supune aceloraşi reguli
ca şi achiziţia intracomunitară obişnuită. A trebuie să înregistreze
transportul bunurilor de la B la C în registrul său de nontransferuri în
România.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C pentru A reprezintă o prestare de servicii care are loc în
România, unde este stabilit A, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal.
(3) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din statul membru 3 în România, nu se consideră achiziţie
intracomunitară asimilată în România, în condiţiile art. 128 alin. (12),
coroborat cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
ARTICOLUL 12
Cazul 3: Prezentare
(1) O persoană impozabilă stabilită şi
înregistrată în scopuri de TVA în statul membru 2 şi denumită în continuare A
sau contractor principal expediază bunuri unei alte persoane
impozabile din statul membru 1, denumită în continuare B, în vederea
prelucrării.
(2) B prestează în beneficiul lui A servicii constând
în efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile corporale.
(3) După prelucrarea de către B, produsele
semiprelucrate sunt expediate lui C din statul membru 1, în vederea prelucrării
suplimentare.
(4) După prelucrarea de către C, produsele prelucrate
se expediază din statul membru 1 în statul membru 2 în care A este stabilit şi
înregistrat în scopuri de TVA.
(5) A le comunică lui B şi C codul său de înregistrare
în scopuri de TVA din statul membru 2.
Schemă*):

*) Schema este reprodusă în facsimil.
ARTICOLUL 13
Cazul 3: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în statul membru 1, reprezintă o livrare intracomunitară
asimilată în statul membru 2, în condiţiile art. 128 alin. (10) din Codul
fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru, şi
beneficiază de scutire de taxă în condiţiile art. 143 alin. (2) lit. d) din
Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(2) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în statul membru 1, reprezintă o achiziţie intracomunitară
asimilată, impozabilă în statul membru 1 conform art. 1301 alin. (2)
lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat
membru, pentru aceasta A având obligaţia de a se înregistra în scopuri de TVA
în statul membru 1.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, în care este stabilit A, conform art. 133 alin. (2)
din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(4) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, în care este stabilit A, conform art. 133 alin. (2)
din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(5) Transferul de produse prelucrate, efectuat de A din
statul membru 1 în statul membru 2, se consideră livrare intracomunitară
asimilată în statul membru 1, în condiţiile art. 128 alin. (10) din Codul
fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru, şi care
beneficiază de scutire de taxă conform art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul
fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru. Pentru
această operaţiune A are obligaţia de a se înregistra în scopuri de TVA în
statul membru 1.
(6) Transferul de produse prelucrate, efectuat de A din
statul membru 1 în statul membru 2, reprezintă o achiziţie intracomunitară
asimilată, care este impozabilă în statul membru 2 conform art. 1301
alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia
altui stat membru.
ARTICOLUL 14
Cazul 3: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A
din statul membru 2 în statul membru 1, se consideră nontransfer de bunuri în
statul membru 2, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(2) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în statul membru 1, nu se consideră achiziţie intracomunitară
asimilată în statul membru 1, în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu
art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, sau echivalentului
acestora din legislaţia altui stat membru.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A se consideră prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, în care este stabilit A, în condiţiile art. 133
alin. (2) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui
stat membru.
(4) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, în care este stabilit A, în condiţiile art. 133
alin. (2) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui
stat membru.
(5) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din statul membru 1 în statul membru 2, se consideră nontransfer în
statul membru 1, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(6) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din statul membru 1 în statul membru 2, nu se consideră achiziţie
intracomunitară asimilată în statul membru 2, în condiţiile art. 128 alin.
(12), coroborat cu art. 13CH alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, sau
echivalentului acestora din legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 15
Cazul 3: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare, în ipoteza în care România este
statul membru 1
(1) Transportul bunurilor, efectuat de către A din
statul membru 2 în România, nu se consideră achiziţie intracomunitară asimilată
în România, în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu art. 1301
alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B din România în beneficiul lui A reprezintă o prestare de
servicii ce are loc în statul membru 2, în care este stabilit A, conform art. 133
alin. (2) din Codul fiscal. B are obligaţia de a ţine un registru pentru
bunurile primite.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, în care este stabilit A, conform art. 133 alin. (2)
din Codul fiscal. C are obligaţia de a ţine un registru pentru bunurile
primite.
(4) Transportul bunurilor, efectuat de către A din
România în statul membru 2, se consideră nontransfer în România, în condiţiile
art. 128 alin. (12) din Codul fiscal.
ARTICOLUL 16
Cazul 3: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare, în ipoteza în care România este
statul membru 2
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A din România
în statul membru 1, se consideră nontransfer în România, în condiţiile art. 128
alin. (12) din Codul fiscal. A trebuie să ţină o evidenţă a nontransferurilor,
prin ţinerea unui registru în care să fie înregistrate toate transporturile de
bunuri, inclusiv transportul produselor semiprelucrate de la locaţia lui B la
locaţia lui C.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în România, unde este stabilit A, conform art. 133 alin. (2) din Codul
fiscal.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii care
are loc în România, unde este stabilit A, conform art. 133 alin. (2) din Codul
fiscal.
(4) Transportul bunurilor, efectuat de către A din
statul membru 1 în România, nu se consideră achiziţie intracomunitară asimilată
în România, în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu art. 1301
alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
ARTICOLUL 17
Cazul 4: Prezentare
(1) O persoană impozabilă stabilită şi
înregistrată în scopuri de TVA în statul membru 2 şi denumită în continuare A
sau contractor principal furnizează bunuri altei persoane impozabile
din statul membru 1, denumită în continuare B, în vederea prelucrării.
(2) B prestează servicii ce constau în efectuarea de
lucrări asupra bunurilor mobile corporale în beneficiul lui A.
(3) După prelucrarea de către B, produsele
semiprelucrate sunt expediate către C în statul membru 3 pentru prelucrare suplimentară.
(4) După prelucrarea de către C, produsele prelucrate
sunt expediate de la C din statul membru 3 către A din statul membru 2.
(5) A le comunică lui B şi C codul său de înregistrare
în scopuri de TVA din statul membru 2.
Schemă*):

*) Schema este reprodusă în facsimil.
ARTICOLUL 18
Cazul 4: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A
din statul membru 2 în statul membru 1, se consideră livrare intracomunitară
asimilată în statul membru 2, în condiţiile art. 128 alin. (10) din Codul
fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru, operaţiune
ce beneficiază de scutire de taxă, în condiţiile art. 143 alin. (2) lit. d) din
Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(2) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în statul membru 1, se consideră achiziţie
intracomunitară asimilată, care este impozabilă în statul membru 1, conform
art. 1301 alin. (2) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru. Pentru această operaţiune, A are obligaţia de a
se înregistra în scopuri de TVA în statul membru 1.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B reprezintă o prestare de servicii care are loc în statul
membru 2, în care este stabilit A, conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal
sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(4) Transportul produselor semiprelucrate, efectuat de
către A din statul membru 1 în statul membru 3, reprezintă un transfer,
respectiv o livrare intracomunitară asimilată, în statul membru 1, conform art.
128 alin. (10) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia
altui stat membru. Această operaţiune este scutită de taxă în condiţiile art.
143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru, pentru care A are obligaţia de a se înregistra în
scopuri de TVA în statul membru 1.
(5) Transportul produselor semiprelucrate, efectuat de
către A din statul membru 1 în statul membru 3, reprezintă o achiziţie
intracomunitară asimilată impozabilă în statul membru 3, conform art. 1301
alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia
altui stat membru, operaţiune pentru care A are obligaţia de a se înregistra în
scopuri de TVA în statul membru 3.
(6) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, în care este stabilit A, conform art. 133 alin. (2)
din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(7) Transportul produselor prelucrate din statul membru
3 în statul membru 2 reprezintă o livrare intracomunitară asimilată (transfer)
în statul membru 3, în condiţiile art. 128 alin. (10) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru, operaţiune ce
beneficiază de scutire de taxă în condiţiile art. 143 alin. (2) lit. d) din
Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru,
pentru care A are obligaţia de a se înregistra în scopuri de TVA în statul
membru 3.
(8) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din statul membru 3 în statul membru 2, reprezintă o achiziţie
intracomunitară asimilată taxabilă în statul membru 2, conform art. 1301
alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia
altui stat membru.
ARTICOLUL 19
Cazul 4: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A
din statul membru 2 în statul membru 1, se consideră nontransfer în statul
membru 2, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau echivalentului
acestuia din legislaţia altui stat membru.
(2) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în statul membru 1, nu se consideră achiziţie intracomunitară
asimilată în statul membru 1, în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu
art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, sau echivalentului
acestora din legislaţia altui stat membru.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, în care este stabilit A, în condiţiile art. 133
alin. (2) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui
stat membru.
(4) Transportul produselor semiprelucrate, efectuat de
către A din statul membru 1 în statul membru 3, se consideră nontransferîn
statul membru 1, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(5) Transportul produselor semiprelucrate, efectuat de
către A din statul membru 1 în statul membru 3, nu se consideră achiziţie
intracomunitară asimilată în statul membru 3, în condiţiile art. 128 alin.
(12), coroborat cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, sau
echivalentului acestora din legislaţia altui stat membru.
(6) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C reprezintă o prestare de servicii ce are loc în statul
membru 2, în care este stabilit A, în condiţiile art. 133 alin. (2) din Codul
fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(7) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din statul membru 3 în statul membru 2, se consideră nontransferîn
statul membru 3, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(8) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din statul membru 3 în statul membru 2, nu se consideră achiziţie
intracomunitară asimilată în statul membru 2, în condiţiile art. 128 alin. (12)
şi art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului
acestora din legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 20
Cazul 4: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare, în ipoteza în care România este
statul membru 1
(1) Transportul de bunuri, efectuat de A din statul
membru 2 în România, nu se consideră achiziţie intracomunitară asimilată în
România în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu art. 1301 alin.
(2) lit. a) din Codul fiscal.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, în care este stabilit A, conform art. 133 alin. (2)
din Codul fiscal. B are obligaţia de a ţine un registru pentru bunurile
primite.
(3) Transportul produselor semiprelucrate, efectuat de
către A din România în statul membru 3, se consideră nontransferîn România, în
condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal.
ARTICOLUL 21
Cazul 4: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare, în ipoteza în care România este
statul membru 3
(1) Transportul produselor semiprelucrate, efectuat de
către A din statul membru 1 în România, nu se consideră achiziţie
intracomunitară asimilată în România, în condiţiile art. 128 alin. (12) şi art.
1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, în care este stabilit A, conform art. 133 alin. (2)
din Codul fiscal. C are obligaţia de a ţine un registru pentru bunurile
primite.
(3) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din România în statul membru 2 după prelucrare, se consideră
nontransferîn România, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal.
ARTICOLUL 22
Cazul 4: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare, în ipoteza în care România este
statul membru 2
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
România în statul membru 1, se consideră nontransfer în România, în condiţiile
art. 128 alin. (12) din Codul fiscal. A trebuie să ţină evidenţa
nontransferurilor într-un registru în care să fie înregistrate toate
transporturile de bunuri, inclusiv transportul produselor semiprelucrate de la
locaţia lui B din statul membru 1 la locaţia lui C din statul membru 3.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în România, unde este stabilit A, conform art. 133 alin. (2) din Codul
fiscal.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în România, unde este stabilit A, conform art. 133 alin. (2) din Codul
fiscal.
(4) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din statul membru 3 în România, nu se consideră achiziţie
intracomunitară asimilată în România, în condiţiile art. 128 alin. (12),
coroborat cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
ARTICOLUL 23
Cazul 5: Prezentare
(1) O persoană impozabilă stabilită şi
înregistrată în scopuri de TVA în statul membru 2, denumită în continuare A sau
contractor principal, expediază bunuri altei persoane impozabile
stabilite şi înregistrate în scopuri de TVA în statul membru 1, denumită în
continuare B, în vederea prelucrării.
(2) B subcontractează, integral sau parţial, lucrările
altei persoane impozabile stabilite în statul membru 1, denumită în continuare
C.
(3) După prelucrare, produsele prelucrate se expediază
lui A în statul membru 2.
(4) A îi comunică lui B codul său de înregistrare în
scopuri de TVA din statul membru 2.
Schemă*):

*) Schema este reprodusă în facsimil.
ARTICOLUL 24
Tratamentul fiscal din punctul de vedere al TVA
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în statul membru 1, este nontransfer de bunuri în statul membru
2, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau echivalentului
acestuia din legislaţia altui stat membru.
(2) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în statul membru 1, nu este achiziţie intracomunitară asimilată
în statul membru 1, în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu art. 1301
alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, sau echivalentului acestora din legislaţia
altui stat membru.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, unde este stabilit A, conform art. 133 alin. (2)
din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(4) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui B reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 1, unde este stabilit B, conform art. 133 alin. (2)
din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(5) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din statul membru 1 în statul membru 2, este nontransfer de bunuri în
statul membru 1, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(6) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din statul membru 1 în statul membru 2, nu este o achiziţie
intracomunitară asimilată în statul membru 2, în condiţiile art. 128 alin.
(12), coroborat cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, sau
echivalentului acestora din legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 25
Cazul 5: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare, în ipoteza în care România este
statul membru 1
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în România, nu este o achiziţie intracomunitară asimilată în
România, în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu art. 1301
alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, unde este stabilit A, conform art. 133 alin. (2)
din Codul fiscal. B are obligaţia de a ţine un registru pentru bunurile
primite.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui B reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în România, unde este stabilit B, conform art. 133 alin. (2) din Codul
fiscal.
(4) Transportul produselor prelucrate din România în
statul membru 2 este nontransfer de bunuri în România, în condiţiile art. 128
alin. (12) din Codul fiscal, din perspectiva lui A.
ARTICOLUL 26
Cazul 5: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare, în ipoteza în care România este
statul membru 2
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
România în statul membru 1, este nontransfer de bunuri în România, în
condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal, operaţiune ce trebuie
evidenţiată în registrul de nontransferuri.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în România, unde este stabilit A, conform art. 133 alin. (2) din Codul
fiscal.
(3) Transportul produselor prelucrate de către A în
statul membru 1 în România nu este o achiziţie intracomunitară asimilată în
România, în condiţiile art. 128 alin. (12) şi art. 1301 alin. (2)
lit. a) din Codul fiscal.
ARTICOLUL 27
Cazul 6: Prezentare
(1) O persoană impozabilă stabilită şi
înregistrată în scopuri de TVA în statul membru 2, denumită în continuare A sau
contractor principal, expediază bunuri altei persoane impozabile
stabilite şi înregistrate în statul membru 1, denumită în continuare B, în
vederea prelucrării.
(2) B subcontractează, integral sau parţial, lucrările
altei persoane impozabile din statul membru 3, denumită în continuare C. In
acest scop, produsele semiprelucrate sau bunurile se expediază din statul
membru 1 în statul membru 3, în vederea prelucrării sau prelucrării
suplimentare de către O
(3) După prelucrare, produsele prelucrate se expediază
din statul membru 3 lui A în statul membru 2.
(4) A îi comunică lui B codul său de înregistrare în
scopuri de TVA din statul membru 2.
(5) B îi comunică lui C codul său de înregistrare în
scopuri de TVA din statul membru 1.
Schemă*):

*) Schema este reprodusă în facsimil.
ARTICOLUL 28
Cazul 6: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A
din statul membru 2 în statul membru 1, este un transfer, respectiv o livrare
intracomunitară, asimilat/asimilată în statul membru 2, în condiţiile art. 128
alin. (10) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui
stat membru. Această operaţiune beneficiază de scutire de taxă, în condiţiile
art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru.
(2) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în statul membru 1, este o achiziţie intracomunitară asimilată,
impozabilă în statul membru 1 conform art. 1301 alin. (2) lit. a)
din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru,
pentru aceasta A având obligaţia de a se înregistra în scopuri de TVA în statul
membru 1.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, unde este stabilit A, conform art. 133 alin. (2)
din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(4) Chiar dacă A nu ştie că produsele semiprelucrate
sau bunurile urmează să ajungă în statul membru 3, transportul din statul
membru 1 în statul membru 3 ar putea genera un transfer, respectiv o livrare
intracomunitară, asimilat/asimilată din perspectiva lui A în statul membru 1,
în condiţiile art. 128 alin. (10) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia
din legislaţia altui stat membru, operaţiune ce beneficiază de scutire de taxă,
în condiţiile art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal sau echivalentului
acestuia din legislaţia altui stat membru. Pentru aceasta A are obligaţia de a
se înregistra în scopuri de TVA în statul membru 1.
(5) Chiar dacă A nu ştie că produsele semiprelucrate
sau bunurile urmează să ajungă în statul membru 3, transportul din statul
membru 1 în statul membru 3 ar putea genera o achiziţie intracomunitară
asimilată din perspectiva lui A în statul membru 3, conform art. 1301
alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia
altui stat membru, operaţiune pentru care A are obligaţia de a se înregistra în
scopuri de TVA în statul membru 3.
(6) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui B reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 1, în care este stabilit B, conform art. 133 alin. (2)
din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(7) Chiar dacă A nu ştie că produsele semiprelucrate
sau bunurile au fost expediate în statul membru 3 în vederea prelucrării,
transportul produselor prelucrate din statul membru 3 în statul membru 2 ar
putea genera un transfer, respectiv o livrare intracomunitară asimilată, din
perspectiva lui A în statul membru 3, în condiţiile art. 128 alin. (10) din
Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
Această operaţiune beneficiază de scutire de taxă, în condiţiile art. 143 alin.
(2) lit. d) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui
stat membru, iar pentru aceasta A are obligaţia de a se înregistra în scopuri
de TVA în statul membru 3.
(8) Chiar dacă A nu ştie că produsele semiprelucrate
sau bunurile au fost expediate în statul membru 3 în vederea prelucrării,
transportul produselor prelucrate din statul membru 3 în statul membru 2 ar
putea genera o achiziţie intracomunitară asimilată în statul membru 2, conform
art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului
acestuia din legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 29
Cazul 6: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în statul membru 1, este nontransfer de bunuri în statul membru
2, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau echivalentului
acestuia din legislaţia altui stat membru, operaţiune care va fi înregistrată
în registrul de nontransferuri.
(2) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în statul membru 1, nu este o achiziţie intracomunitară
asimilată în statul membru 1, în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu
art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, sau echivalentului
acestora din legislaţia altui stat membru.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, unde este stabilit A, conform art. 133 alin. (2)
din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(4) Transportul produselor semiprelucrate sau al
bunurilor din statul membru 1 în statul membru 3 este nontransfer de bunuri în
statul membru 1, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru, înregistrarea acestei
operaţiuni în registrul de nontransferuri ţinut de A în statul membru 2 fiind
opţională.
(5) Transportul produselor semiprelucrate sau al
bunurilor, efectuat de către A din statul membru 1 în statul membru 3, nu este
o achiziţie intracomunitară asimilată în statul membru 3, în condiţiile art.
128 alin. (12) şi art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(6) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui B reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 1, în care este stabilit B, conform art. 133 alin. (2)
din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(7) Transportul produselor prelucrate, efectuat de către
A din statul membru 3 în statul membru 2, este nontransferde bunuri în statul
membru 3, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau echivalentului
acestuia din legislaţia altui stat membru, operaţiune care va fi înregistrată
în registrul de nontransferuri ţinut de A în statul membru 2.
(8) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din statul membru 3 în statul membru 2, nu este o achiziţie
intracomunitară asimilată în statul membru 2, în condiţiile art. 128 alin.
(12), coroborat cu art. 13CH alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, sau
echivalentului acestora din legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 30
Cazul 6: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare, în ipoteza în care România este statul
membru 1
(1) Transportul bunurilor, efectuat de către A din
statul membru 2 în România, nu este o achiziţie intracomunitară asimilată în
România, în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu art. 1301
alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, unde este stabilit A, conform art. 133 alin. (2)
din Codul fiscal. B are obligaţia de a ţine un registru pentru bunurile
primite.
(3) Transportul produselor semiprelucrate sau al
bunurilor din România în statul membru 3 este nontransfer de bunuri în România,
în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal, din perspectiva lui A.
(4) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui B reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în România, statul membru unde este stabilit B, conform art. 133 alin.
(2) din Codul fiscal.
ARTICOLUL 31
Cazul 6: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare, în ipoteza în care România este
statul membru 3
(1) Transportul produselor semiprelucrate sau al
bunurilor, efectuat de către A din statul membru 1 în România, nu este o
achiziţie intracomunitară asimilată în România, în condiţiile art. 128 alin.
(12), coroborat cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui B reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 1, în care este stabilit B, conform art. 133 alin. (2)
din Codul fiscal. C are obligaţia de a ţine un registru pentru bunurile
primite.
(3) Transportul produselor prelucrate din România în
statul membru 2 este nontransfer de bunuri în România, în condiţiile art. 128
alin. (12) din Codul fiscal, din perspectiva lui A.
ARTICOLUL 32
Cazul 6: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare, în ipoteza în care România este
statul membru 2
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
România în statul membru 1, este nontransfer de bunuri în România, în
condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal, operaţiune care va fi
înregistrată în registrul de nontransferuri.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în România, unde este stabilit A, conform art. 133 alin. (2) din Codul
fiscal.
(3) Transportul produselor prelucrate din statul membru
3 în România nu este o achiziţie intracomunitară asimilată în România, în
condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu art. 1301 alin. (2)
lit. a) din Codul fiscal. A are obligaţia de a ţine un registru de
nontransferuri, în care trebuie evidenţiate expedierea bunurilor în statul
membru 1 şi recepţia bunurilor prelucrate din statul membru 3.
ARTICOLUL 33
Cazul 7
(1) In situaţia în care persoane impozabile stabilite
în România primesc pentru prelucrare bunuri mobile corporale, iar în urma
prelucrării rezultă deşeuri care pot fi valorificabile sau nu, nepărăsind
teritoriul României, proprietarul bunurilor nu are obligaţia să se înregistreze
în România în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, întrucât nu se
consideră că a efectuat o achiziţie intracomunitară asimilată în România,
conform art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
(2) In situaţia în care persoane impozabile stabilite
în România primesc pentru prelucrare bunuri mobile corporale, iar în cursul
prelucrării bunurile sunt distruse sau produsele obţinute sunt degradate
calitativ ori nu corespund exigenţelor calitative impuse de beneficiar, fiind
distruse pe teritoriul României din dispoziţia proprietarului, proprietarul
bunurilor nu are obligaţia să se înregistreze în România în scopuri de TVA
conform art. 153 din Codul fiscal, întrucât nu se consideră că a efectuat o
achiziţie intracomunitară asimilată în România, conform art. 1301 alin.
(2) lit. a) din Codul fiscal.
(3) In situaţia în care persoane impozabile stabilite
în România expediază bunuri pentru prelucrare în alte state membre, iar în urma
prelucrării rezultă deşeuri care pot fi valorificabile sau nu pe teritoriul
altui stat membru, persoanele impozabile respective nu au obligaţia să declare
o livrare intracomunitară în declaraţia recapitulativă pentru deşeurile
rezultate care nu se întorc în România, întrucât nu se consideră că efectuează
un transfer de bunuri, în sensul art. 128 alin. (10) din Codul fiscal.
(4) în situaţia în care persoane impozabile stabilite
în România expediază bunuri pentru prelucrare în alte state membre, iar în
cursul prelucrării bunurile sunt distruse sau produsele obţinute sunt degradate
calitativ ori nu corespund exigenţelor calitative impuse de beneficiar, fiind
distruse pe teritoriul altui stat membru din dispoziţia proprietarului,
respectiv a persoanei impozabile stabilite în România, proprietarul bunurilor
nu are obligaţia să declare o livrare intracomunitară în declaraţia
recapitulativă pentru bunurile respective, întrucât nu se consideră că efectuează
un transfer de bunuri, în sensul art. 128 alin. (10) din Codul fiscal, dacă
sunt îndeplinite condiţiile pentru aplicarea prevederilor art. 128 alin. (8)
din Codul fiscal.
ANEXA Nr. 2
INSTRUCŢIUNI
de aplicare a măsurilor de simplificare în domeniul
taxei pe valoarea adăugată privind retururile de bunuri în spaţiul comunitar şi
tratamentul fiscal al reparaţiilor efectuate în perioada de garanţie şi
postgaranţie
CAPITOLUL 1
Măsuri de simplificare în domeniul TVA privind
retururile de bunuri în spaţiul comunitar
ARTICOLUL 1
Primul caz: Prezentare
(1) Furnizorul A din statul membru 1 vinde
bunurile către persoana impozabilă B din statul membru 2. Bunurile se expediază
din statul membru 1.
(2) La sosirea bunurilor în statul membru 2, B refuză
bunurile, iar acestea sunt returnate furnizorului.
Schemă*):

ARTICOLUL 2
Primul caz: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Atunci când B refuză bunurile cumpărate, de
exemplu, pentru că acestea sunt deteriorate sau pentru că bunurile nu corespund
cerinţelor cumpărătorului, nu are loc un transfer al dreptului de a dispune de
bunuri în calitate de proprietar de către A, iar B nu realizează o achiziţie
intracomunitară de bunuri.
(2) Intrucât A rămâne proprietarul bunurilor, în
principiu se consideră că A efectuează un transfer, respectiv o livrare
intracomunitară asimilată, în statul membru 1 din care începe transportul
bunurilor, în condiţiile art. 128 alin. (10) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru, urmată de o achiziţie
intracomunitară asimilată în statul membru 2 de sosire a bunurilor, pentru care
ar trebui să se înregistreze în scopuri de TVA în statul membru 2.
ARTICOLUL 3
Primul caz: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Furnizorul A procedează ca şi în situaţia în
care nu ar fi existat o expediere sau un transport de bunuri din statul membru
1 în statul membru 2. De asemenea, poate fi ignorat şi returul de bunuri.
Furnizorul A nu trebuie să se înregistreze în scopuri de TVA în statul membru
2.
(2) In situaţia în care bunurile refuzate de B nu mai
pot fi utilizate şi furnizorul Asolicită ca acestea să nu mai fie restituite,
fiind necesară distrugerea lor:
- dacă furnizorul A este o persoană impozabilă
stabilită în România, operaţiunea nu va fi considerată transfer de bunuri în
sensul art. 128 alin. (10) din Codul fiscal, dacă sunt îndeplinite condiţiile
pentru aplicarea prevederilor art. 128 alin. (8) din Codul fiscal;
- dacă beneficiarul B este o persoană impozabilă
stabilită în România, operaţiunea nu va fi considerată o achiziţie
intracomunitară asimilată conform art. 1301 alin. (2) lit. a) din
Codul fiscal, iar furnizorul A nu va avea obligaţia să se înregistreze în
scopuri de TVA în România.
ARTICOLUL 4
Cazul 2: Prezentare
(1) Furnizorul A din statul membru 1 vinde
bunurile către persoana impozabilă B din statul membru 2. Bunurile se expediază
din statul membru 1.
(2) La sosirea bunurilor în statul membru 2, B le
refuză.
(3) Bunurile sunt ridicate de către A sau în numele
acestuia pentru a fi livrate lui C în statul membru 1.
Schemă*):

*) Schemele sunt reproduse în facsimil.
ARTICOLUL 5
Cazul 2: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
Pe lângă prevederile art. 2, A efectuează un transfer,
respectiv o livrare intracomunitară asimilată, în statul membru 2 din care
începe transportul bunurilor refuzate de B, în condiţiile art. 128 alin. (10)
din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru,
urmată de o achiziţie intracomunitară asimilată în statul membru 1 de sosire a
bunurilor şi de livrarea locală a aceloraşi bunuri în statul membru 1.
ARTICOLUL 6
Cazul 2: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Furnizorul A procedează ca şi în situaţia
în care nu ar fi existat o expediere sau un transport de bunuri din statul
membru 1 în statul membru 2.
(2) Se consideră livrarea de bunuri realizată de A
către C ca livrare locală în statul membru 1, chiar dacă bunurile au fost
iniţial transportate în statul membru 2, de unde au fost returnate în statul
membru 1.
(3) Furnizorul A nu trebuie să se înregistreze în
scopuri de TVA în statul membru 2.
ARTICOLUL 7
Cazul 3: Prezentare
(1) Furnizorul A din statul membru 1 vinde
bunurile către persoana impozabilă B din statul membru 2. Bunurile se expediază
din statul membru 1.
(2) La sosirea bunurilor în statul membru 2, B le
refuză.
(3) Bunurile sunt ridicate de A sau în numele acestuia
pentru a fi livrate lui C în statul membru 2.
Schemă*):

ARTICOLUL 8
Cazul 3: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
Pe lângă prevederile art. 2, A efectuează o livrare
locală a aceloraşi bunuri în statul membru 1.
ARTICOLUL 9
Cazul 3: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Furnizorul A procedează ca şi în situaţia
în care nu ar fi existat o expediere sau un transport de bunuri din statul
membru 1 în statul membru 2 în relaţia cu primul cumpărător B, dar A procedează
ca şi în situaţia în care ar fi realizat o livrare intracomunitară din statul
membru 1 direct către C în statul membru 2.
(2) Furnizorul A nu trebuie să se înregistreze în
scopuri de TVA în statul membru 2, livrarea de la A către C nefiind considerată
drept o livrare locală.
(3) C, al doilea cumpărător din statul membru 2, va declara
o achiziţie intracomunitară a bunurilor livrate intracomunitar de A din statul
membru 1.
ARTICOLUL 10
Cazul 4: Prezentare
(1) Furnizorul A din statul membru 1 vinde
bunurile către persoana impozabilă B din statul membru 2.
(2) Bunurile se expediază din statul membru 1. La
sosirea bunurilor în statul membru 2, B le refuză.
(3) Bunurile sunt ridicate de A sau în numele acestuia
pentru a fi livrate către C în statul membru 3.
Schemă*:

ARTICOLUL 11
Cazul 4: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
Pe lângă prevederile art. 2, A efectuează o livrare
intracomunitară din statul membru 2 în statul membru 3. C, al doilea cumpărător
din statul membru 3, realizează o achiziţie intracomunitară a bunurilor livrate
de A din statul membru 2.
ARTICOLUL 12
Cazul 4: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Furnizorul A procedează ca şi în situaţia în
care ar fi realizat o livrare intracomunitară din statul membru 1 direct către
C în statul membru 3.
(2) Furnizorul A nu trebuie să se înregistreze în
scopuri de TVA în statul membru 2 şi nici nu se consideră că a realizat o
livrare intracomunitară din statul membru 2 în statul membru 3.
ARTICOLUL 13
Cazul 5: Prezentare
(1) Furnizorul A din statul membru 1 vinde
bunuri către persoana impozabilă B din statul membru 2.
(2) După livrare, părţile convin să anuleze contractul
de vânzare-cumpărare şi să returneze bunurile furnizorului în statul membru 1.
Schemă*):

*) Schemele sunt reproduse în facsimil.
ARTICOLUL 14
Cazul 5: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Atunci când B cumpără bunuri de la Aşi
acceptă bunurile la livrare, are loc un transfer al dreptului de a dispune de
bunurile corporale în calitate de proprietar. Vânzătorul A realizează o livrare
intracomunitară de bunuri în sensul art. 128 alin. (9) din Codul fiscal sau al
echivalentului acestuia în legislaţia altui stat membru, iar cumpărătorul B
realizează o achiziţie intracomunitară de bunuri în sensul art. 1301
alin. (1) din Codul fiscal sau al echivalentului acestuia în legislaţia altui
stat membru.
(2) In cazul în care cumpărătorul B, ulterior
acceptării bunurilor, observă că bunurile sunt deteriorate sau că bunurile nu
corespund cerinţelor cumpărătorului din orice motiv, iar cumpărătorul convine
cu vânzătorul asupra anulării contractului de vânzare-cumpărare, în baza art.
138 lit. b) din Codul fiscal sau a echivalentului acestuia în legislaţia altui
stat membru, pentru respectiva livrare de bunuri baza de impozitare trebuie
redusă în mod corespunzător de către A. Dacă anularea are loc în aceeaşi
declaraţie recapitulativă şi în acelaşi decont de TVA, achiziţia şi livrarea
intracomunitară nu se menţionează. In caz contrar, trebuie efectuată o corecţie
care se reflectă în declaraţia recapitulativă şi în decontul de TVA aferente
perioadei fiscale în care se efectuează corecţia.
(3) Furnizorul A devine din nou proprietarul
bunurilor, iar returul bunurilor reprezintă un transfer realizat de A,
respectiv o livrare intracomunitară asimilată, în statul membru 2 din care
începe transportul bunurilor, în condiţiile art. 128 alin. (10) din Codul
fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru, urmată de
o achiziţie intracomunitară asimilată în statul membru 1. A trebuie să se
înregistreze în scopuri de TVA în statul membru 2.
ARTICOLUL 15
Cazul 5: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Din perspectiva TVA se consideră că livrarea
intracomunitară efectuată de A către B şi achiziţia intracomunitară efectuată
de B nu au avut loc, respectiv, în baza art. 138 lit. b) din Codul fiscal sau a
echivalentului acestuia în legislaţia altui stat membru, pentru respectiva
livrare de bunuri baza de impozitare trebuie redusă în mod corespunzător. Dacă
anularea are loc în aceeaşi declaraţie recapitulativă şi în acelaşi decont de
TVA, achiziţia şi livrarea intracomunitară nu se menţionează. In caz contrar,
trebuie efectuată o corecţie care se reflectă în declaraţia recapitulativă şi
în decontul de TVA aferente perioadei fiscale în care se efectuează corecţia.
(2) Transportul sau expedierea de bunuri din statul
membru 2 în statul membru 1 nu are implicaţii din punctul de vedere al TVA.
Furnizorul A nu trebuie să se înregistreze în scopuri de TVA în statul membru
2.
(3) In situaţia în care bunurile refuzate de B nu mai
pot fi utilizate şi furnizorul A solicită ca acestea să nu mai fie restituite,
fiind necesară distrugerea lor:
- dacă furnizorul A este o persoană impozabilă
stabilită în România, va reduce în mod corespunzător baza de impozitare a
livrării intracomunitare de bunuri, dacă sunt îndeplinite condiţiile pentru
aplicarea prevederilor art. 128 alin. (8) din Codul fiscal;
- dacă beneficiarul B este o persoană impozabilă
stabilită în România, va reduce în mod corespunzător baza de impozitare a
achiziţiei intracomunitare de bunuri, iar furnizorul A nu va avea obligaţia să
se înregistreze în scopuri de TVA în România.
ARTICOLUL 16
Cazul 6: Prezentare
(1) Furnizorul A din statul membru 1 vinde
bunurile către persoana impozabilă B din statul membru 2.
(2) După livrare părţile convin să anuleze contractul
de cumpărare, bunurile se transportă în statul membru 1 la al doilea
cumpărător, C, căruia furnizorul A i-a vândut bunurile între timp.
Schemă*):

ARTICOLUL 17
Cazul 6: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
Pe lângă prevederile art. 14, A realizează o livrare
intracomunitară asimilată din statul membru 2 în care se află bunurile, urmată
de o achiziţie intracomunitară asimilată în statul membru 2 şi o livrare locală
realizată către C în statul membru 2.
ARTICOLUL 18
Cazul 6: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Din perspectiva TVA se consideră că
livrarea intracomunitară efectuată de A către B şi achiziţia intracomunitară
efectuată de B nu au avut loc, respectiv în baza art. 138 lit. b) din Codul
fiscal sau a echivalentului acestuia în legislaţia altui stat membru, pentru
respectiva livrare de bunuri baza de impozitare trebuie redusă corespunzător de
către A. Dacă anularea are loc în aceeaşi declaraţie recapitulativă şi în
acelaşi decont de TVA, achiziţia şi livrarea nu se menţionează, în caz contrar,
trebuie efectuată o corecţie care se reflectă în declaraţia recapitulativă şi
în decontul de TVA aferente perioadei fiscale în care se efectuează corecţia.
(2) Transportul sau expedierea de bunuri din statul
membru 2 în statul membru 1 nu are implicaţii din punctul de vedere al TVA.
Furnizorul A nu trebuie să se înregistreze în scopuri de TVA în statul membru
2.
(3) Furnizorul A consideră livrarea către C ca fiind o
vânzare locală în statul membru 1.
ARTICOLUL 19
Cazul 7: Prezentare
(1) Furnizorul A din statul membru 1 vinde
bunuri către persoana impozabilă B din statul membru 2.
(2) După livrare părţile convin să anuleze contractul
de vânzare-cumpărare, bunurile se transportă sau sunt puse la dispoziţia
cumpărătorului C în statul membru 2, căruia furnizorul A i-a vândut bunurile
între timp.
Schemă*):

ARTICOLUL 20
Cazul 7: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
Pe lângă prevederile art. 14, A realizează o livrare
locală în statul membru 2 către al doilea cumpărător care acceptă bunurile, C.
ARTICOLUL 21
Cazul 7: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Din perspectiva TVA se consideră că
livrarea intracomunitară efectuată de A către B şi achiziţia intracomunitară
efectuată de B nu au avut loc, respectiv în baza art. 138 lit. b) din Codul
fiscal sau a echivalentului acestuia în legislaţia altui stat membru, pentru
respectiva livrare de bunuri baza de impozitare trebuie redusă corespunzător.
Dacă anularea are loc în aceeaşi declaraţie recapitulativă şi în acelaşi decont
de TVA, achiziţia şi livrarea nu se menţionează. In caz contrar, trebuie
efectuată o corecţie care se reflectă în declaraţia recapitulativă şi în
decontul de TVA aferente perioadei fiscale în care se efectuează corecţia.
(2) Furnizorul A consideră livrarea către C ca fiind o
livrare intracomunitară din statul membru 1. A nu trebuie să se înregistreze în
scopuri de TVA în statul membru 2. Se consideră că C a efectuat o achiziţie
intracomunitară în statul membru 2.
ARTICOLUL 22
Cazul 8: Prezentare
(1) Furnizorul A din statul membru 1 vinde
bunuri către persoana impozabilă B din statul membru 2.
(2) După livrare părţile convin să anuleze contractul
de vânzare-cumpărare, iar bunurile se transportă în statul membru 3 către
cumpărătorul C, căruia furnizorul A i-a vândut între timp bunurile.
Schemă*):

*) Schemele sunt reproduse în facsimil.
ARTICOLUL 23
Cazul 8: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
Pe lângă prevederile art. 14, A realizează o livrare
intracomunitară din statul membru 2 în statul membru 3, urmată de achiziţia
intracomunitară realizată de al doilea cumpărător, C, în statul membru 3.
ARTICOLUL 24
Cazul 8: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Din perspectiva TVA se consideră că
livrarea intracomunitară efectuată de A către B şi achiziţia intracomunitară
efectuată de B nu au avut loc, respectiv în baza art. 138 lit. b) din Codul
fiscal sau a echivalentului acestuia în legislaţia altui stat membru, pentru
acea livrare de bunuri baza de impozitare trebuie redusă corespunzător. Dacă
anularea are loc în aceeaşi declaraţie recapitulativă şi în acelaşi decont de
TVA, achiziţia şi livrarea nu se menţionează. In caz contrar, trebuie efectuată
o corecţie care se reflectă în declaraţia recapitulativă şi în decontul de TVA
aferente perioadei fiscale în care se efectuează corecţia.
(2) Furnizorul A consideră livrarea către C ca fiind o
livrare intracomunitară de bunuri din statul membru 1.
(3) C realizează achiziţia intracomunitară de bunuri în
statul membru 3.
CAPITOLUL 2
Regimul aferent reparaţiilor efectuate în perioada
de garanţie şi postgaranţie
ARTICOLUL 25
Cazul 9: Prezentare
(1) Furnizorul A din statul membru 1 a livrat
bunuri către persoana impozabilă B din statul membru 2.
(2) In perioada de garanţie, B îi returnează bunurile
furnizorului A pentru reparaţii. B poate fi proprietarul bunurilor sau persoana
impozabilă desemnată de furnizorul A pentru a asigura reparaţiile în perioada
de garanţie şi postgaranţie în numele său.
(3) După efectuarea reparaţiilor, care poate fi
însoţită şi de înlocuirea unor părţi componente, A îi returnează bunurile lui B
fără a percepe vreo plată.
Schemă*):

ARTICOLUL 26
Cazul 9: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA
(1) Atunci când B transferă bunuri din statul
membru 2 în scopul efectuării de reparaţii în perioada de garanţie în statul
membru 1 de sosire a bunurilor expediate sau transportate, operaţiunea nu se
consideră ca fiind o livrare intracomunitară, ci un nontransfer în sensul art.
128 alin. (12) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia
altui stat membru, cu condiţia ca bunurile, după ce au făcut obiectul unor
lucrări, să fie reexpediate de către A în statul membru 2, din care au fost
iniţial expediate sau transportate.
(2) Reparaţia în timpul perioadei de garanţie,
realizată de furnizorul A, nu constituie un serviciu, nefiind realizată cu
plată, inclusiv pentru bunurile înlocuite, livrarea acestora fiind
considerată o operaţiune accesorie serviciului de reparaţii şi inclusă în acest
serviciu.
(3) In situaţia în care A îl mandatează pe B să
efectueze reparaţiile în perioada de garanţie în numele său, se consideră că:
- reparaţia efectuată gratuit de B în numele lui A nu
este o prestare de servicii;
- recuperarea contravalorii prestării de servicii
efectuată de B de la A, furnizorul care a acordat garanţia, reprezintă o
prestare de servicii pentru care se aplică prevederile art. 133 alin. (2) din
Codul fiscal atunci când A este o persoană impozabilă stabilită în alt stat
membru, sau prevederile art. 133 alin. (7) din Codul fiscal, atunci când A este
o persoană impozabilă stabilită în afara Comunităţii.
ARTICOLUL 27
Cazul 10: Prezentare
(1) Furnizorul A din statul membru 1 a livrat
bunuri către persoana impozabilă B din statul membru 2.
(2) După expirarea perioadei de garanţie, B îi
returnează bunurile furnizorului A pentru reparaţii. B poate fi proprietarul
bunurilor sau persoana impozabilă desemnată de furnizorul A pentru a asigura
reparaţiile în perioada de garanţie şi postgaranţie în numele său.
(3) După efectuarea reparaţiilor, care pot fi însoţite
şi de înlocuirea unor părţi componente, A îi returnează bunurile lui B.
Schemă*):

*) Schemele sunt reproduse în facsimil.
ARTICOLUL 28
Cazul 10: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA
(1) Pentru reparaţiile postgaranţie, dacă se
percepe plată pentru reparaţii şi pentru părţile componente înlocuite,
transportul bunurilor din statul membru 2 în statul membru 1 este considerat
nontransfer de bunuri în statul membru 2 şi nu este achiziţie intracomunitară
asimilată în statul membru 1. B are obligaţia înregistrării bunurilor trimise
spre reparare în registrul de nontransferuri şi A are obligaţia înregistrării
bunurilor primite spre reparare în registrul bunurilor primite. B nu trebuie să
se înregistreze în scopuri de TVA în statul membru 1, dacă bunurile se reîntorc
după reparaţii în statul membru 2.
(2) Inlocuirea părţilor componente de către A nu este o
livrare intracomunitară de bunuri realizată de A în statul membru 1, fiind
considerată o operaţiune accesorie serviciului de reparaţii şi inclusă în acest
serviciu.
(3) Pentru serviciile de reparaţii realizate de A,
inclusiv valoarea părţilor componente înlocuite, sunt aplicabile prevederile
art. 133 alin. (2) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia
altui stat membru.
ARTICOLUL 29
Cazul 11: Prezentare
(1) B din statul membru 2 trimite pentru reparaţii
bunuri sau numai unele părţi componente defecte către A în statul membru 1,
care poate fi furnizorul ori producătorul bunurilor. B este proprietarul
bunurilor sau persoana impozabilă desemnată de A pentru a asigura reparaţiile
în perioada de garanţie şi postgaranţie în numele său.
(2) A nu repară bunurile sau părţile componente, ci
trimite în loc alte bunuri/părţi componente şi păstrează bunurile/părţile
componente defecte trimise de B. In funcţie de circumstanţe, respectiv dacă
reparaţiile se realizează în perioada de garanţie sau nu, A poate percepe ori
nu poate percepe o plată.
Schemă*):

*) Schema este reprodusă în facsimil.
ARTICOLUL 30
Cazul 11: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA
(1) Indiferent dacă B ştie sau ar trebui să ştie
despre bunurile/părţile componente înlocuite şi indiferent dacă se percepe o
plată, respectiv indiferent dacă bunurile sunt sau nu sunt în perioada de
garanţie, din punctul de vedere al circulaţiei bunurilor se consideră că
livrarea de către A a bunurilor/părţilor componente în locul celor defecte, în
schimbul păstrării bunurilor/părţilor componente defecte trimise de B, este un
nontransfer în sensul prevederilor art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru, Inlocuirea
bunurilor/părţilor componente defecte, efectuată de A în locul reparării
acestora, este considerată o prestare de servicii de reparaţii al cărei regim
fiscal se stabileşte conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(2) B are obligaţia înregistrării bunurilor defecte în
registrul de nontransferuri, urmată de o radiere, după primirea bunurilor în
locul celor defecte, iar A are obligaţia înregistrării bunurilor defecte în
registrul bunurilor primite.
ARTICOLUL 31
Cazul 12: Prezentare
(1) B din statul membru 2 nu trimite pentru reparaţii
bunurile sau părţile componente defecte către A în statul membru 1, care poate
fi furnizorul ori producătorul bunurilor, dar îi solicită lui A înlocuirea
acestora. B este proprietarul bunurilor ori persoana impozabilă desemnată de A
pentru asigurarea serviciilor de garanţie sau postgaranţie în numele său.
(2) A trimite din statul membru 1 lui B în statul
membru 2 alte bunuri/părţi componente pentru înlocuirea bunurilor/părţilor
componente defecte. In funcţie de circumstanţe, respectiv dacă înlocuirea
bunurilor/părţilor componente se realizează în perioada de garanţie sau nu, A
poate percepe sau nu poate percepe o plată.
ARTICOLUL 32
Cazul 12: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA
(1) Dacă A din statul membru 1 trimite
bunurile/părţile componente lui B în statul membru 2 în vederea înlocuirii
celor defecte în perioada de garanţie, operaţiunea nu este considerată livrare
de bunuri în sensul art. 128 alin. (1) din Codul fiscal şi, în consecinţă, nu va
fi declarată drept livrare intracomunitară în statul membru 1 şi, respectiv, o
achiziţie intracomunitară în statul membru 2.
(2) Dacă A din statul membru 1 trimite
bunurile/părţile componente lui B în statul membru 2 în vederea înlocuirii
celor defecte după expirarea perioadei de garanţie, operaţiunea este
considerată o livrare intracomunitară în statul membru 1 şi, respectiv, o
achiziţie intracomunitară în statul membru 2.
(3) Dacă A din statul membru 1 trimite
bunurile/părţile componente lui B în statul membru 2 în vederea înlocuirii
celor defecte, fără a se cunoaşte cu exactitate în momentul livrării cantitatea
bunurilor/părţilor componente destinate înlocuirii celor defecte în perioada de
garanţie, operaţiunea este considerată o livrare intracomunitară efectuată de A
în statul membru 1 şi, respectiv, o achiziţie intracomunitară efectuată de B în
statul membru 2.
(4) Pentru recuperarea de către B a contravalorii
bunurilor/părţilor componente provenite din achiziţia intracomunitară realizată
conform alin. (3), utilizate pentru reparaţii în perioada de garanţie, prin
facturarea acestora către A, nu se datorează taxă pe valoarea adăugată, această
operaţiune nefiind considerată o livrare de bunuri, ci decontarea contravalorii
bunurilor/părţilor componente pe care A trebuie să le pună la dispoziţie în mod
gratuit în perioada de garanţie.