ORDIN Nr. 1823
din 29 octombrie 2007
pentru aprobarea
Instructiunilor de aplicare a masurilor de simplificare in domeniul taxei pe
valoarea adaugata privind operatiunile pluripartite din Comunitate, legate de
lucrari asupra bunurilor mobile corporale, si a Instructiunilor de aplicare a
masurilor de simplificare in domeniul taxei pe valoarea adaugata privind
retururile de bunuri in spatiul comunitar si tratamentul fiscal al reparatiilor
efectuate in perioada de garantie si postgarantie
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 770 din 14 noiembrie 2007
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza prevederilor art. 128 alin. (10) şi ale art. 1301 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunile de aplicare a
măsurilor de simplificare în domeniul taxei pe valoarea adăugată privind
operaţiunile pluripartite din Comunitate, legate de lucrări asupra bunurilor
mobile corporale, prevăzute în anexa nr. 1 la prezentul ordin, şi
Instrucţiunile de aplicare a măsurilor de simplificare în domeniul taxei pe
valoarea adăugată privind retururile de bunuri în spaţiul comunitar şi
tratamentul fiscal al reparaţiilor efectuate în perioada de garanţie şi
postgaranţie, prevăzute în anexa nr. 2 la prezentul ordin.
Art. 2. - Măsurile de simplificare prevăzute în anexele
nr. 1 şi 2 au fost implementate pentru a evita ca operatorii economici să se
înregistreze în scopuri de TVA în mai multe state membre pentru transferuri de
bunuri sau pentru achiziţii intracomunitare de bunuri asimilate, în cazul în
care desfăşoară operaţiuni pluripartite în cadrul Comunităţii şi în cazul
retururilor de bunuri în spaţiul comunitar.
Art. 3. - (1) Pentru a putea fi aplicate măsurile de
simplificare prevăzute în anexa nr. 1, trebuie îndeplinite cumulativ
următoarele condiţii:
a) contractorul principal:
1. este înregistrat în statul său membru în scopuri de
TVA;
2. nu are un cod de înregistrare în scopuri de TVA în
statul membru în care sunt realizate efectiv lucrările asupra bunurilor mobile
corporale;
3. transmite codul său de
înregistrare în scopuri de TVA părţii/părţilor cocontractante;
b) ceilalţi operatori economici implicaţi sunt persoane
impozabile din perspectiva TVA;
c) produsele prelucrate se vor întoarce în statul membru
al contractorului principal.
(2) In scopul aplicării
măsurilor de simplificare, nu se consideră loc de sosire locul unei opriri
provizorii în vederea efectuării anumitor lucrări asupra bunurilor, dar se va
considera că locul de sosire este întotdeauna statul membru al contractorului
principal. In acest sens, în toate situaţiile în care prin instrucţiuni se
prevede aplicarea unei scutiri de taxă pentru livrarea intracomunitară de
bunuri sau neimpozitarea în România a serviciilor conform art. 133 alin. (2)
lit. h) pct. 2 prima liniuţă din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal, care sunt condiţionate de
dovada că bunurile au fost transportate din România în alt stat membru, această dovadă a transportului va fi prezentată
în cadrul termenului prevăzut în contract.
(3) In sensul prezentului ordin, prin prelucrare se înţelege orice expertiză sau lucrări asupra bunurilor mobile
corporale.
Art. 4. - (1) Aplicarea măsurilor de simplificare este
opţională pentru operatorii economici implicaţi în operaţiuni pluripartite sau
în cazul retururilor de bunuri în spaţiul comunitar. Instrucţiunile prevăzute
în anexele nr. 1 şi 2 stabilesc şi tratamentul fiscal aplicabil în situaţia în
care statele membre implicate nu aplică măsuri de simplificare sau nu acceptă
aplicarea măsurilor de simplificare.
(2) Situaţiile prezentate în instrucţiunile prevăzute
în anexele nr. 1 şi 2 sunt prezentate cu titlu exemplificativ. Măsurile de simplificare
prevăzute în anexa nr. 1 se aplică şi în cazul în care există mai mult de două
părţi cocontractante, atât timp cât sunt respectate condiţiile generale
prevăzute la art. 3 alin.(1). Dacă partea/părţile cocontractantă/cocontractante
din România realizează expertize sau lucrări asupra bunurilor mobile corporale
în conformitate cu prevederile art. 133 alin.(2) lit. h) pct. 2 prima liniuţă
din Codul fiscal, se consideră că orice bun încorporat în produsul prelucrat,
ambalajele sau alte bunuri utilizate în legătură directă cu produsul prelucrat
reprezintă livrări accesorii serviciilor realizate şi nu vor fi tratate ca
livrări de bunuri, ci ca fiind parte a serviciului prestat.
Art. 5. - Referirile la Codul fiscal din cuprinsul
instrucţiunilor prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 reprezintă trimiteri la titlul VI „Taxa pe valoarea adăugată".
Art. 6. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.221/2006 pentru
aprobarea Instrucţiunilor de aplicare a măsurilor de simplificare cu privire la
transferuri şi achiziţii intracomunitare asimilate, prevăzute la art. 128 alin.
(10) şi art. 1301
alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările
şi completările ulterioare, în ceea ce priveşte operaţiunile pluripartite din
Comunitate, legate de lucrări asupra bunurilor mobile corporale, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.045 din
29 decembrie 2006.
Art. 7. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 8. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1
INSTRUCŢIUNI
de aplicare a măsurilor de simplificare în domeniul
taxei pe valoarea adăugată privind operaţiunile pluripartite din Comunitate, legate de lucrări
asupra bunurilor mobile corporale
Cazuri în care se aplică măsurile de simplificare
ARTICOLUL 1
Primul caz: Prezentare
(1) O persoană impozabilă
înregistrată în scopuri de TVA în statul membru 2 şi denumită în continuare A sau contractorul principal cumpără bunuri de la o altă persoană impozabilă din statul membru 1,
denumită în continuare B.
(2) A dispune expedierea bunurilor către altă persoană
impozabilă din statul membru 1, denumită în continuare C, în vederea
prelucrării. Ambalajele, accesoriile pentru confecţii, părţile componente ale
unui motor şi orice alte bunuri care nu suferă transformări în procesul de
prelucrare realizat de C pot fi supuse măsurilor de simplificare dacă sunt
livrate de B către A şi dacă sunt în legătură directă cu bunurile prelucrate de C.
(3) După prelucrare, bunurile sunt expediate de C din
statul membru 1 către A din statul membru 2.
(4) A furnizează lui B şi lui C codul său de
înregistrare în scopuri de TVA din statul membru 2.
Schemă:

ARTICOLUL 2
Primul caz: Tratamentul
fiscal din punctul de vedere al TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Livrarea bunurilor de la B la A: livrare ce are loc
în statul membru 1 în care începe transportul, conform art. 132 alin. (1) lit.
a) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru, iar B, în principiu, trebuie să aplice TVA din
statul membru 1, întrucât bunurile nu se transportă direct în statul membru 2.
(2) Executarea lucrărilor asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A, bunurile prelucrate fiind
transportate în afara statului membru 1, reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, care a acordat codul de înregistrare în scopuri de
TVA lui A, conform art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2 prima liniuţă din Codul
fiscal sau echivalentului său din legislaţia altui stat membru.
(3) Atunci când, după prelucrare, produsele prelucrate
sunt transportate din statul membru 1 în statul membru 2:
a) A efectuează un transfer în statul membru 1, conform
art. 128 alin. (10) din Codul fiscal sau conform echivalentului său din
legislaţia altui stat membru, pentru care A trebuie să se înregistreze în
scopuri de TVA în statul membru 1, iar acest transfer este scutit de TVA în
condiţiile art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal sau conform
echivalentului său din legislaţia altui stat membru;
b) A efectuează o achiziţie intracomunitară asimilată
în statul membru 2, conform art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului său din
legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 3
Primul caz: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Se consideră că B
efectuează o livrare intracomunitară de bunuri în statul membru 1 către A, în
condiţiile art. 128 alin. (9) din Codul fiscal sau conform echivalentului său
din legislaţia altui stat membru, care este scutită de taxă în condiţiile art.
143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau conform echivalentului său din
legislaţia altui stat membru.
(2) Se consideră că A efectuează o achiziţie
intracomunitară de bunuri în statul membru 2, în condiţiile art. 1301 alin. (1) din Codul fiscal sau
conform echivalentului său din legislaţia altui stat membru.
(3) Executarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A, bunurile prelucrate fiind
transportate în afara statului membru 1, reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, care a acordat codul de înregistrare în scopuri de
TVA lui A, cod pe care A l-a transmis lui C, conform art. 133 alin. (2) lit. h)
pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal sau echivalentului său din legislaţia
altui stat membru.
(4) Transportul bunurilor prelucrate din statul membru
1 în statul membru 2 se consideră nontransfer în statul membru 1, în condiţiile
art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau conform echivalentului său din
legislaţia altui stat membru.
(5) Transportul bunurilor prelucrate din statul membru
1 în statul membru 2 nu se consideră o achiziţie intracomunitară asimilată
realizată de A în statul membru 2, în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal,
sau conform echivalentului acestor prevederi din legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 4
Primul caz: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare,
în ipoteza în care România este statul membru 1
(1) Se consideră că B
efectuează o livrare intracomunitară de bunuri în România, prevăzută la art.
128 alin. (9) din Codul fiscal, scutită de taxă în condiţiile art. 143 alin.
(2) lit. a) din Codul fiscal. Pentru a beneficia de scutire pentru livrarea
intracomunitară de bunuri, B trebuie să demonstreze că produsele prelucrate au
fost transportate din România în statul membru 2.
(2) Executarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A, bunurile prelucrate fiind
transportate în afara României, reprezintă o prestare de servicii ce are loc în
statul membru 2, care a acordat codul de înregistrare în scopuri de TVA lui A,
cod pe care A l-a transmis lui C, conform art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2
prima liniuţă din Codul fiscal. Pentru aplicarea măsurilor de simplificare, C
are obligaţia de a ţine un registru pentru bunurile primite.
(3) Transportul produselor prelucrate, realizat de A
din România în statul membru 2, se consideră
nontransfer în România, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal.
ARTICOLUL 5
Primul caz: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare,
în ipoteza în care România este statul membru 2
(1) Se consideră că A
efectuează o achiziţie intracomunitară de bunuri în România, în condiţiile art.
1301 alin. (1) din
Codul fiscal, la data la care bunurile sunt puse la dispoziţia lui A de către B
în statul membru 1 şi se supune aceloraşi reguli şi formalităţi ca şi achiziţia
intracomunitară obişnuită, dar transportul produselor prelucrate, efectuat de către
A din statul membru 1 în România, nu se consideră achiziţie intracomunitară
asimilată în România în condiţiile art. 128 alin. (12) şi art. 1301 alin. (2) lit. a) din
Codul fiscal. Atrebuie să înregistreze mişcarea bunurilor de la B la C în
registrul său de nontransferuri în România, precum şi primirea bunurilor
prelucrate de la C.
(2) Executarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A, produsele prelucrate fiind
transportate din statul membru 1 în România, are loc în România conform art.
133 alin. (2) lit. h) pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal.
ARTICOLUL 6
Cazul doi: Prezentare
(1) O persoană impozabilă
înregistrată în scopuri de TVA în statul membru 2 şi denumită în continuare A sau contractor principal cumpără bunuri de la o altă persoană impozabilă din statul membru
1, denumită în continuare B.
(2) A dispune expedierea bunurilor către altă persoană
impozabilă din statul membru 3, denumită în continuare C, în vederea
prelucrării.
(3) După prelucrare, produsele prelucrate sunt
expediate de la C din statul membru 3 către A, aflată în statul membru 2.
(4) A furnizează lui B şi C codul său de înregistrare în scopuri de TVA din statul membru 2.
Schemă:

ARTICOLUL 7
Cazul doi: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Livrarea de bunuri de la B
către A are loc în statul membru 1, din care începe
transportul, conform art. 132 alin. (1) lit. a) din
Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
Această livrare intracomunitară este scutită de taxă, conform art. 143 alin.
(2) lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui
stat membru.
(2) A efectuează o achiziţie intracomunitară ce are loc
în statul membru 3, conform art. 1321 alin. (1) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru, iar pentru aceasta A trebuie să se înregistreze în scopuri de
TVA în statul membru 3.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A, bunurile prelucrate fiind transportate în afara statului membru 3,
reprezintă o prestare de servicii ce are loc în statul membru 2, care a acordat
codul de înregistrare în scopuri de TVA lui A, cod pe care A l-a transmis lui
C, conform art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru. (4) Atunci când, după
prelucrare, produsele prelucrate se transportă din statul membru 3 în statul
membru 2:
a) A efectuează un transfer din statul membru 3 în
statul membru 2, conform art. 128 alin. (10) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru, iar pentru acesta A trebuie să se înregistreze în scopuri de
TVA în statul membru 3. Acest transfer este scutit de taxă în condiţiile art.
143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal sau conform echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru;
b) A efectuează o achiziţie intracomunitară asimilată
în statul membru 2, conform art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 8
Cazul doi: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Se consideră că B
efectuează o livrare intracomunitară de bunuri din statul membru 1 către A din
statul membru 2, în condiţiile art. 128 alin. (9) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru. Această livrare este
scutită de taxă în condiţiile art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau
conform echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(2) Se consideră că A efectuează o achiziţie
intracomunitară de bunuri în statul membru 2, în condiţiile art. 1301 alin. (1) din Codul fiscal sau conform
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A, bunurile prelucrate fiind
transportate în afara statului membru 3, reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, care a acordat codul de înregistrare în scopuri de
TVA lui A, cod pe care A l-a transmis lui C, conform art. 133 alin. (2) lit. h)
pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru.
(4) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 1 în statul membru 3, se consideră nontransfer în statul membru
1, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau conform
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(5) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 1 în statul membru 3, nu se consideră o achiziţie intracomunitară
asimilată în statul membru 3 în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu
art. 1301 alin. (2)
lit. a) din Codul fiscal sau conform echivalentului acestora din legislaţia
altui stat membru.
(6) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din statul membru 3 în statul membru 2, se consideră nontransfer în
statul membru 3, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau conform
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(7) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din statul membru 3 în statul membru 2, nu se consideră o achiziţie
intracomunitară asimilată în statul membru 2 în condiţiile art. 128 alin. (12),
coroborat cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, sau conform echivalentului
acestora din legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 9
Cazul doi: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare,
în ipoteza în care România este statul membru 1
(1) B efectuează o livrare intracomunitară de bunuri în
România, conform art. 128 alin. (9) din Codul fiscal, scutită de taxă în condiţiile art. 143 alin. (2)
lit. a) din Codul fiscal. B, trebuie să demonstreze, printre altele, că
bunurile au părăsit România.
(2) Expedierea bunurilor de către A în statul membru 3
se consideră un nontransfer în România, în condiţiile art. 128 alin. (12) din
Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 10
Cazul doi: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare,
în ipoteza în care România este statul membru 3
(1) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A, bunurile prelucrate fiind
transportate din România în statul membru 2, are loc în statul membru 2, care a
acordat codul de înregistrare în scopuri de TVA lui A, cod pe care A l-a
transmis lui C, conform art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2 prima liniuţă din
Codul fiscal. Pentru aplicarea măsurilor de simplificare, C are obligaţia de a
ţine un registru pentru bunurile primite.
(2) Transportul de bunuri,
efectuat de către A din statul membru 1 în România, nu se consideră achiziţie
intracomunitară asimilată în România în condiţiile art. 128 alin. (12),
coroborat cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
(3) Transportul produselor prelucrate, efectuat de către Adin România în statul membru 2, se consideră
nontransfer în România, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal.
ARTICOLUL 11
Cazul doi: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare,
în ipoteza în care România este statul membru 2
(1) Se consideră că A
efectuează o achiziţie intracomunitară de bunuri în România în condiţiile art.
1321 alin. (1) din
Codul fiscal. Achiziţia intracomunitară efectuată de A are loc la data la care
bunurile se transportă în statul membru 3 şi se supune aceloraşi reguli ca şi
achiziţia intracomunitară obişnuită. A trebuie să înregistreze transportul
bunurilor de la B la C în registrul său de nontransferuri în România.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C pentru A, bunurile prelucrate fiind transportate din
statul membru 3 în România, reprezintă o prestare de servicii care are loc în
România, statul membru care a acordat codul de înregistrare în scopuri de TVA
lui A, cod pe care A l-a transmis lui C, conform art. 133 alin. (2) lit. h)
pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal.
(3) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din statul membru 3
în România, nu se consideră achiziţie intracomunitară asimilată în România în
condiţiile art. 128 alin. (12) coroborat cu art. 1301
alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
ARTICOLUL 12
Cazul trei: Prezentare
(1) O persoană impozabilă
înregistrată în scopuri de TVA în statul membru 2 şi denumită în continuare A sau contractorul principal expediază bunuri unei alte persoane impozabile din statul membru 1,
denumită în continuare B, în vederea prelucrării.
(2) B prestează în beneficiul lui A servicii constând
în efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile corporale.
(3) După prelucrarea de către B, produsele
semiprelucrate sunt expediate lui C din statul membru 1 în vederea prelucrării
suplimentare.
(4) După prelucrarea de către C, produsele prelucrate
se expediază de la C din statul membru 1 lui A în
statul membru 2.
(5) A le comunică lui B şi C codul său de înregistrare
în scopuri de TVA din statul membru 2.
Schemă:

ARTICOLUL 13
Cazul trei: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în statul membru 1, reprezintă o livrare intracomunitară
asimilată în statul membru 2 în condiţiile art. 128 alin. (10) din Codul fiscal
sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru şi beneficiază de
scutire de taxă în condiţiile art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(2) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în statul membru 1, reprezintă o achiziţie intracomunitară
asimilată, impozabilă în statul membru 1 conform art.
1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru, pentru aceasta A
având obligaţia de a se înregistra în scopuri de TVA în statul membru 1.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B, bunurile prelucrate nefiind transportate din statul
membru 1 în statul membru 2, reprezintă o prestare de servicii ce are loc în
statul membru 1, în care lucrările sunt efectuate conform art. 133 alin. (2)
lit. h) pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru.
(4) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A, bunurile prelucrate fiind
transportate în afara statului membru 1, reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, care a acordat codul de înregistrare în scopuri de
TVA lui A, cod pe care A l-a transmis lui C, conform art. 133 alin. (2) lit. h)
pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru.
(5) Transferul de produse prelucrate, efectuat de A din statul membru 1 în statul membru 2, se consideră livrare
intracomunitară asimilată în statul membru 1 în condiţiile art. 128 alin. (10)
din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru
şi care beneficiază de scutire de taxă conform art. 143 alin. (2) lit. d) din
Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
Pentru această operaţiune A are obligaţia de a se înregistra
în scopuri de TVA în statul membru 1.
(6) Transferul de produse prelucrate, efectuat de A din statul membru 1 în statul membru 2, reprezintă o achiziţie
intracomunitară asimilată, care este impozabilă în statul membru 2 conform art.
1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 14
Cazul trei: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în statul membru 1, se consideră nontransfer de bunuri în statul membru 2, în condiţiile
art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia
altui stat membru.
(2) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în statul membru 1, nu se consideră achiziţie intracomunitară
asimilată în statul membru 1 în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu
art. 1301 alin. (2)
lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului acestora din legislaţia altui stat
membru.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A, caz în care bunurile nu sunt
transportate în afara statului membru 1, se consideră prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, care a acordat codul de înregistrare în scopuri de
TVA lui A, cod pe care A l-a transmis lui B, în condiţiile art. 133 alin. (2)
lit. h) pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru. Oprirea temporară la locaţia lui C nu împiedică
îndeplinirea condiţiei ca transportul să fie efectuat către altă ţară, cu
condiţia ca B să poată demonstra că produsele prelucrate sunt transportate în
afara statului membru 1.
(4) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A, produsele prelucrate fiind
transportate în afara statului membru 1, reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, care a acordat codul de înregistrare în scopuri de
TVA lui A, cod pe care A l-a transmis lui C, în condiţiile art. 133 alin. (2)
lit. h) pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru.
(5) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din statul membru 1
în statul membru 2, se consideră nontransfer în statul membru 1, în condiţiile
art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia
altui stat membru.
(6) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din statul membru 1
în statul membru 2, nu se consideră achiziţie intracomunitară asimilată în
statul membru 2 în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal
sau echivalentului acestora din legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 15
Cazul trei: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare,
în ipoteza în care România este statul membru 1
(1) Transportul bunurilor, efectuat de către A din
statul membru 2 în România, nu se consideră achiziţie intracomunitară asimilată
în România în condiţiile art. 128 alin. (12) coroborat cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B din România în beneficiul lui A, bunurile prelucrate fiind
transportate la sediul lui C din România, reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, care a acordat codul de înregistrare în scopuri de
TVA lui A, cod pe care A l-a transmis lui B, conform art. 133 alin. (2) lit. h)
pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal. Oprirea temporară la locaţia lui C nu
împiedică îndeplinirea condiţiei ca transportul să fie efectuat către altă ţară
decât cea în care bunurile sunt prelucrate, cu condiţia ca B să poată demonstra
că produsele prelucrate sunt transportate în afara României. Pentru aplicarea
măsurilor de simplificare, B are obligaţia de a ţine un registru pentru
bunurile primite.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A, bunurile prelucrate fiind
transportate în afara României, reprezintă o prestare de servicii ce are loc în
statul membru 2, care a acordat codul de înregistrare în scopuri de TVA al lui
A, cod pe care A l-a transmis lui C, conform art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2
prima liniuţă din Codul fiscal. Aplicarea măsurilor de simplificare este
condiţionată în acest caz de ţinerea registrului de bunuri primite de către C
(4) Transportul bunurilor, efectuat de către A din
România în statul membru 2, se consideră nontransfer în România, în condiţiile
art. 128 alin. (12) din Codul fiscal.
ARTICOLUL 16
Cazul trei: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare,
în ipoteza în care România este statul membru 2
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
România în statul membru 1, se consideră nontransfer în România, în condiţiile
art. 128 alin. (12) din Codul fiscal. A trebuie să ţină o evidenţă a
nontransferurilor, prin ţinerea unui registru în care să fie înregistrate toate
transporturile de bunuri, inclusiv transportul produselor semiprelucrate de la
locaţia lui B la locaţia lui C.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A, bunurile prelucrate nefiind
transportate în afara statului membru 1 după prelucrare, ci după o prelucrare
ulterioară care are loc în România, statul membru care a acordat codul de
înregistrare în scopuri de TVA lui A, cod pe care A l-a transmis lui B, conform
art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A, bunurile prelucrate fiind transportate
din statul membru 1 în România, reprezintă o prestare de servicii care are loc
în România, statul membru care a acordat codul de înregistrare în scopuri de
TVA lui A, cod pe care A l-a transmis lui C, conform art. 133 alin. (2) lit. h)
pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal.
(4) Transportul bunurilor, efectuat de către A din
statul membru 1 în România, nu se consideră achiziţie intracomunitară asimilată
în România în condiţiile art. 128 alin. (12) coroborat
cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
ARTICOLUL 17
Cazul patru: Prezentare
(1) O persoană impozabilă
înregistrată în scopuri de TVA în statul membru 2 şi numită în continuare A sau contractor principal furnizează bunuri altei persoane impozabile din statul membru 1, denumită în
continuare B, în
vederea prelucrării.
(2) B prestează servicii ce constau în efectuarea de
lucrări asupra bunurilor mobile corporale în beneficiul lui A.
(3) După prelucrare de către B, produsele
semiprelucrate sunt expediate către C în statul membru 3 pentru prelucrare
suplimentară.
(4) După prelucrare de către C, produsele prelucrate
sunt expediate de la C din statul membru 3 către A din
statul membru 2.
(5) A le comunică lui B şi C codul său de înregistrare
în scopuri de TVA din statul membru 2.
Schemă:

ARTICOLUL 18
Cazul patru: Tratamentul fiscal din punctul de
vedere al TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Transportul de bunuri,
efectuat de către A din statul membru 2 în statul membru 1, se consideră livrare intracomunitară asimilată în statul
membru 2 în condiţiile art. 128 alin. (10) din Codul fiscal sau echivalentului
acestuia din legislaţia altui stat membru, operaţiune ce beneficiază de scutire
de taxă în condiţiile art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(2) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în statul membru 1, se consideră achiziţie intracomunitară
asimilată, care este impozabilă în statul membru 1 conform art. 1301 alin. (2) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru. Pentru această
operaţiune, A are obligaţia de a se înregistra în scopuri de TVA în statul
membru 1.
(3) Efectuarea de lucrări
asupra bunurilor mobile corporale de către B, produsele semiprelucrate fiind
transportate în afara statului membru 1 după prelucrare, reprezintă o prestare
de servicii care are loc în statul membru 2, care a acordat codul de
înregistrare în scopuri de TVA lui A, conform art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2
prima liniuţă din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui
stat membru.
(4) Transportul produselor semiprelucrate, efectuat de
către A din statul membru 1 în statul membru 3, reprezintă un transfer,
respectiv o livrare intracomunitară asimilată, în statul membru 1, conform art.
128 alin. (10) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia
altui stat membru. Această operaţiune este scutită de taxă în condiţiile art.
143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru, pentru care A are obligaţia de a se înregistra în
scopuri de TVA în statul membru 1.
(5) Transportul produselor semiprelucrate, efectuat de
către A din statul membru 1 în statul membru 3, reprezintă o achiziţie
intracomunitară asimilată impozabilă în statul membru 3, conform art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal
sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru, operaţiune pentru
care A are obligaţia de a se înregistra în scopuri de TVA în statul membru 3.
(6) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A, produsele prelucrate fiind
transportate în afara statului membru 3, reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 2, care a acordat codul de înregistrare în scopuri de
TVA lui A, cod pe care A l-a transmis lui C, conform art. 133 alin. (2) lit. h)
pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru.
(7) Transportul produselor prelucrate din statul membru
3 în statul membru 2 reprezintă o livrare intracomunitară asimilată (transfer)
în statul membru 3, în condiţiile art. 128 alin. (10) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru, operaţiune ce
beneficiază de scutire de taxă în condiţiile art. 143 alin. (2) lit. d) din
Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru,
pentru care A are obligaţia de a se înregistra în scopuri de TVA în statul membru 3.
(8) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din statul membru 3
în statul membru 2, reprezintă o achiziţie intracomunitară asimilată taxabilă
în statul membru 2 conform art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 19
Cazul patru: Tratamentul fiscal din punctul de
vedere al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Transportul de bunuri,
efectuat de către A din statul membru 2 în statul
membru 1, se consideră nontransfer în statul membru 2,
în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia
din legislaţia altui stat membru.
(2) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în statul membru 1, nu se consideră achiziţie intracomunitară
asimilată în statul membru 1, în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu
art. 1301 alin. (2)
lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului acestora din legislaţia altui stat
membru.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A, prin care produsele semiprelucrate se
transportă în afara statului membru 1 după prelucrare, reprezintă o prestare de
servicii ce are loc în statul membru 2, care a acordat codul de înregistrare în
scopuri de TVA lui A, cod pe care A l-a transmis lui B, în condiţiile art. 133
alin. (2) lit. h) pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal sau echivalentului
acestuia din legislaţia altui stat membru.
(4) Transportul produselor semiprelucrate, efectuat de
către A din statul membru 1 în statul membru 3, se consideră nontransfer în
statul membru 1, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(5) Transportul produselor semiprelucrate, efectuat de
către A din statul membru 1 în statul membru 3, nu se consideră achiziţie
intracomunitară asimilată în statul membru 3 în condiţiile art. 128 alin. (12),
coroborat cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului acestora din
legislaţia altui stat membru.
(6) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C, bunurile prelucrate fiind transportate în afara statului
membru 3 după prelucrare, reprezintă o prestare de servicii ce are loc în
statul membru 2, care a acordat codul de înregistrare în scopuri de TVA lui A,
cod pe care A l-a transmis lui C, în condiţiile art. 133 alin. (2) lit. h) pct.
2 prima liniuţă din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia
altui stat membru.
(7) Transportul produselor prelucrate, efectuat de către A din
statul membru 3 în statul membru 2, se consideră nontransfer în statul membru
3, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau echivalentului
acestuia din legislaţia altui stat membru.
(8) Transportul produselor prelucrate, efectuat de către A din
statul membru 3 în statul membru 2, nu se consideră achiziţie intracomunitară
asimilată în statul membru 2 în condiţiile art. 128 alin. (12) şi art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal
sau echivalentului acestora din legislaţia altui stat
membru.
ARTICOLUL 20
Cazul patru: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare,
în ipoteza în care România este statul membru 1
(1) Transportul de bunuri, efectuat de A din statul
membru 2 în România, nu se consideră achiziţie
intracomunitară asimilată în România în condiţiile art. 128 alin. (12),
coroborat cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A, produsele semiprelucrate fiind
transportate în afara României, reprezintă o prestare de servicii ce are loc în
statul membru 2, care a acordat codul de înregistrare în scopuri de TVA lui A,
cod pe care A l-a transmis lui B, conform art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2
prima liniuţă din Codul fiscal. Pentru aplicarea măsurilor de simplificare, B
are obligaţia de a ţine un registru pentru bunurile primite.
(3) Transportul produselor semiprelucrate, efectuat de
către A din România în statul membru 3, se consideră nontransfer în România în
condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal.
ARTICOLUL 21
Cazul patru: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare,
în ipoteza în care România este statul membru 3
(1) Transportul produselor semiprelucrate,
efectuat de către A din statul membru 1 în România, nu se consideră achiziţie
intracomunitară asimilată în România în condiţiile art. 128 alin. (12) şi art.
1301 alin. (2) lit.
a) din Codul fiscal.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A, produsele prelucrate fiind
transportate în afara României, reprezintă o prestare de servicii ce are loc în
statul membru 2, care a acordat codul de înregistrare în scopuri de TVA lui A,
cod pe care A l-a transmis lui C, conform art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2
prima liniuţă din Codul fiscal. Pentru aplicarea măsurilor de simplificare, C
are obligaţia de a ţine un registru pentru bunurile primite.
(3) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din România în statul
membru 2 după prelucrare, se consideră nontransfer în România, în condiţiile
art. 128 alin. (12) din Codul fiscal.
ARTICOLUL 22
Cazul patru: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare,
în ipoteza în care România este statul membru 2
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A din România în statul membru 1, se
consideră nontransfer în România, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul
fiscal. A trebuie să ţină evidenţa nontransferurilor într-un registru în care
să fie înregistrate toate transporturile de bunuri, inclusiv transportul
produselor semiprelucrate de la locaţia lui B din statul membru 1 la locaţia
lui C din statul membru 3.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A, produsele semiprelucrate fiind
transportate în afara statului membru 1 după prelucrare, reprezintă o prestare
de servicii ce are loc în România, statul membru care a acordat codul de
înregistrare în scopuri de TVA lui A, cod pe care A l-a transmis lui B, conform
art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui A, produsele prelucrate fiind
transportate în afara statului membru 3 după prelucrare, reprezintă o prestare
de servicii ce are loc în România, statul membru care a acordat codul de
înregistrare în scopuri de TVA lui A, cod pe care A I-a transmis lui C, conform art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2 prima
liniuţă din Codul fiscal.
(4) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din statul membru 3
în România, nu se consideră achiziţie intracomunitară asimilată în România în
condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
ARTICOLUL 23
Cazul cinci: Prezentare
(1) O persoană impozabilă
înregistrată în scopuri de TVA în statul membru 2 şi denumită în continuare A sau contractor principal expediază bunuri altei persoane impozabile din statul membru 1,
denumită în continuare B, în vederea prelucrării.
(2) B subcontracteaza, integral sau parţial, lucrările
altei persoane impozabile din statul membru 1, denumită în continuare C.
(3) După prelucrare, produsele prelucrate se expediază
lui A în statul membru 2.
(4) A îi comunică lui B codul său de înregistrare în
scopuri de TVA din statul membru 2.
(5) B îi comunică lui C codul său de înregistrare în
scopuri de TVA din statul membru 1.
Schemă:

ARTICOLUL 24
Tratamentul fiscal din punctul de vedere al TVA
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în statul membru 1, este nontransfer de bunuri în statul membru
2, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau echivalentului
acestuia din legislaţia altui stat membru.
(2) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în statul membru 1, nu este achiziţie intracomunitară asimilată
în statul membru 1 în condiţiile art. 128 alin. (12),
coroborat cu art. 1301 alin. (2) lit. a)
din Codul fiscal sau echivalentului acestora din legislaţia altui stat membru.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A, produsele prelucrate fiind
transportate în afara statului membru 1, ulterior prelucrării realizate de C,
reprezintă o prestare de servicii ce are loc în statul membru 2, care a acordat
codul de înregistrare în scopuri de TVA lui A, cod pe care A l-a transmis lui
B, conform art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru. Condiţia privind transportul
produselor prelucrate în afara statului membru 1 este îndeplinită chiar dacă
bunurile se opresc temporar la locaţia lui C.
(4) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui B reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 1, în care serviciile sunt prestate efectiv, conform
art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(5) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din statul membru 1
în statul membru 2, este nontransfer de bunuri în statul membru 1, în
condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru.
(6) Transportul produselor prelucrate, efectuat de
către A din statul membru 1
în statul membru 2, nu este o achiziţie intracomunitară asimilată în statul
membru 2 în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat
cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul
fiscal sau echivalentului acestora din legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 25
Cazul cinci: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare, în ipoteza în care România este statul membru 1
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în România, nu este o achiziţie intracomunitară asimilată în
România în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A, produsele prelucrate fiind
transportate în afara României ulterior prelucrării realizate de C, reprezintă
o prestare de servicii ce are loc în statul membru 2, care a acordat codul de
înregistrare în scopuri de TVA lui A, cod pe care A l-a transmis lui B, conform
art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal. Condiţia
privind transportul produselor prelucrate în afara României este îndeplinită
chiar dacă bunurile se opresc temporar la locaţia lui C. Pentru aplicarea
măsurilor de simplificare, B are obligaţia de a ţine un registru pentru
bunurile primite.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui B reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în România, acolo unde serviciile sunt efectiv prestate în condiţiile
art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal.
(4) Transportul produselor prelucrate din România în statul membru 2 este nontransfer de bunuri în România, în
condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal, din perspectiva lui A.
ARTICOLUL 26
Cazul cinci: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare,
în ipoteza în care România este statul membru 2
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
România în statul membru 1, este nontransfer de bunuri în România, în
condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal, operaţiune ce trebuie
evidenţiată în registrul de nontransferuri.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A, produsele prelucrate fiind
transportate în afara statului membru 1 ulterior prelucrării realizate de C,
reprezintă o prestare de servicii ce are loc în România, statul membru care a
acordat codul de înregistrare în scopuri de TVA lui A, cod pe care A l-a
transmis lui B, conform art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2 prima liniuţă din
Codul fiscal. Condiţia privind transportul produselor prelucrate în afara
statului membru 1 este îndeplinită chiar dacă bunurile se opresc temporar la
locaţia lui C
(3) Transportul produselor prelucrate de către A în statul membru 1 în România nu este o
achiziţie intracomunitară asimilată în România în condiţiile art. 128 alin.
(12) şi art. 1301 alin.
(2) lit. a) din Codul fiscal.
ARTICOLUL 27
Cazul şase: Prezentare
(1) O persoană impozabilă
înregistrată în scopuri de TVA în statul membru 2 şi denumită în continuare A sau contractor principal expediază bunuri altei persoane impozabile din statul membru 1,
denumită în continuare B, în vederea prelucrării.
(2) B subcontracteaza, integral sau parţial, lucrările
altei persoane impozabile din statul membru 3, denumită în continuare C. In
acest scop, produsele semiprelucrate sau bunurile se expediază din statul
membru 1 în statul membru 3, în vederea prelucrării sau prelucrării
suplimentare de către C
(3) După prelucrare, produsele prelucrate se expediază
din statul membru 3 lui A din statul membru 2.
(4) A îi comunică lui B codul său de înregistrare în
scopuri de TVA din statul membru 2.
(5) B îi comunică lui C codul său de înregistrare în
scopuri de TVA din statul membru 1.
Schemă:

ARTICOLUL 28
Cazul şase: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în statul membru 1, este un transfer, respectiv o livrare
intracomunitară, asimilat/asimilată în statul membru 2, în condiţiile art. 128
alin. (10) din Codul fiscal, sau echivalentului acestuia din legislaţia altui
stat membru. Această operaţiune beneficiază de scutire de taxă, în condiţiile
art. 143 alin. (2) lit. (d) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru.
(2) Transportul de bunuri,
efectuat de către A din statul membru 2 în statul membru 1, este o achiziţie
intracomunitară asimilată, impozabilă în statul membru 1 conform art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal
sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru, pentru aceasta A
având obligaţia de a se înregistra în scopuri de TVA în statul membru 1.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A, produsele prelucrate fiind
transportate în afara statului membru 1 după prelucrare, reprezintă o prestare
de servicii ce are loc în statul membru 2, care a acordat codul de înregistrare
în scopuri de TVA lui A, cod pe care A l-a transmis lui B, conform art. 133
alin. (2) lit. h) pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal sau echivalentului
acestuia din legislaţia altui stat membru.
(4) Chiar dacă A nu ştie că produsele semiprelucrate
sau bunurile urmează să ajungă în statul membru 3, transportul din statul
membru 1 în statul membru 3 ar putea genera un transfer, respectiv o livrare
intracomunitară, asimilat/asimilată din perspectiva lui A în statul membru 1,
în condiţiile art. 128 alin. (10) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia
din legislaţia altui stat membru, operaţiune ce beneficiază de scutire de taxă,
în condiţiile art. 143 alin. (2) lit. (d) din Codul fiscal sau echivalentului
acestuia din legislaţia altui stat membru. Pentru aceasta A are obligaţia de a
se înregistra în scopuri de TVA în statul membru 1.
(5) Chiar dacă A nu ştie că produsele semiprelucrate
sau bunurile urmează să ajungă în statul membru 3, transportul din statul
membru 1 în statul membru 3 ar putea genera o achiziţie intracomunitară
asimilată din perspectiva lui A în statul membru 3,
conform art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat
membru, operaţiune pentru care A are obligaţia de a se înregistra în scopuri de
TVA în statul membru 3.
(6) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui B, produsele prelucrate fiind
transportate în afara statului membru 3, reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 1, care a acordat codul de înregistrare în scopuri de
TVA lui B, cod pe care B l-a transmis lui C, conform art. 133 alin. (2) lit. h)
pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru.
(7) Chiar dacă A nu ştie că produsele semiprelucrate
sau bunurile au fost expediate în statul membru 3 în vederea prelucrării,
transportul produselor prelucrate din statul membru 3 în statul membru 2 ar
putea genera un transfer, respectiv o livrare intracomunitară asimilată, din
perspectiva lui A în statul membru 3, în condiţiile art. 128 alin. (10) din
Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
Această operaţiune beneficiază de scutire de taxă, în condiţiile art. 143 alin.
(2) lit. d) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui
stat membru, iar pentru aceasta A are obligaţia de a se înregistra în scopuri
de TVA în statul membru 3.
(8) Chiar dacă A nu ştie că produsele semiprelucrate
sau bunurile au fost expediate în statul membru 3 în vederea prelucrării,
transportul produselor prelucrate din statul membru 3 în statul membru 2 ar
putea genera o achiziţie intracomunitară asimilată, taxabilă în statul membru 2 conform art. 130 1 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 29
Cazul şase: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în statul membru 1, este nontransfer de bunuri în statul membru
2, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau echivalentului
acestuia din legislaţia altui stat membru, operaţiune care va fi înregistrată
în registrul de nontransferuri.
(2) Transportul de bunuri, efectuat de către A din
statul membru 2 în statul membru 1, nu este o achiziţie intracomunitară
asimilată în statul membru 1 în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu art. 1301 alin. (2)
lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului acestora din legislaţia altui stat
membru.
(3) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A, produsele prelucrate fiind
transportate în afara statului membru 1 după prelucrare, reprezintă o prestare
de servicii ce are loc în statul membru 2, care a acordat codul de înregistrare
în scopuri de TVA lui A, cod pe care A l-a transmis lui B, conform art. 133
alin. (2) lit. h) pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal sau echivalentului
acestuia din legislaţia altui stat membru.
(4) Transportul produselor semiprelucrate sau al
bunurilor din statul membru 1 în statul membru 3 este nontransfer de bunuri în
statul membru 1, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru, înregistrarea acestei
operaţiuni în registrul de nontransferuri ţinut de A în statul membru 2 fiind
opţională.
(5) Transportul produselor semiprelucrate sau al
bunurilor, efectuat de către A din statul membru 1 în
statul membru 3, nu este o achiziţie intracomunitară asimilată în statul membru
3 în condiţiile art. 128 alin. (12) şi art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru.
(6) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui B reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 1, care a acordat codul de înregistrare în scopuri de
TVA lui B, cod pe care B l-a transmis lui C, conform art. 133 alin. (2) lit. h)
pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru.
(7) Transportul produselor prelucrate efectuat de către
A din statul membru 3 în statul membru 2 este nontransfer de bunuri în statul
membru 3 în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau echivalentului
acestuia din legislaţia altui stat membru, operaţiune care va fi înregistrată
în registrul de nontransferuri ţinut de A în statul membru 2.
(8) Transportul produselor
prelucrate efectuat, de către A din statul membru 3 în statul membru 2, nu este o achiziţie
intracomunitară asimilată în statul membru 2 în condiţiile art. 128 alin. (12),
coroborat cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal sau echivalentului acestora din legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 30
Cazul şase: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare, în ipoteza în care România este statul membru 1
(1) Transportul bunurilor, efectuat de către A din
statul membru 2 în România, nu este o achiziţie intracomunitară asimilată în
România în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A, produsele prelucrate fiind
transportate în afara României după prelucrare, reprezintă o prestare de
servicii ce are loc în statul membru 2, care a acordat codul de înregistrare în
scopuri de TVA lui A, cod pe care A l-a transmis lui B, conform art. 133 alin.
(2) lit. h) pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal. Pentru aplicarea măsurilor
de simplificare, B are obligaţia de a ţine un registru pentru bunurile primite.
(3) Transportul produselor semiprelucrate sau bunurilor
din România în statul membru 3 este nontransfer de
bunuri în România, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal, din
perspectiva lui A.
(4) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui B reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în România, statul membru care a acordat codul de înregistrare în
scopuri de TVA lui B, cod pe care B l-a transmis lui C, conform art. 133 alin.
(2) lit. h) pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal.
ARTICOLUL 31
Cazul şase: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al TVA, cu aplicarea
măsurilor de simplificare, în ipoteza în care
România este statul membru 3
(1) Transportul produselor semiprelucrate sau
bunurilor, efectuat de către A din statul membru 1 în România, nu este o achiziţie intracomunitară
asimilată în România în condiţiile art. 128 alin. (12), coroborat cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către C în beneficiul lui B reprezintă o prestare de servicii ce
are loc în statul membru 1, care a acordat codul de înregistrare în scopuri de
TVA lui B, cod pe care B l-a transmis lui C, conform art. 133 alin. (2) lit. h)
pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal, C are obligaţia de a ţine un registru
pentru bunurile primite.
(3) Transportul produselor
prelucrate din România în statul membru 2 este nontransfer de bunuri în România,
în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul fiscal, din perspectiva lui A.
ARTICOLUL 32
Cazul şase: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea
măsurilor de simplificare, în ipoteza în care
România este statul membru 2
(1) Transportul de bunuri, efectuat de către A din România în statul membru 1, este
nontransfer de bunuri în România, în condiţiile art. 128 alin. (12) din Codul
fiscal, operaţiune care va fi înregistrată în registrul de nontransferuri.
(2) Efectuarea de lucrări asupra bunurilor mobile
corporale de către B în beneficiul lui A, produsele prelucrate fiind
transportate în afara statului membru 1 după prelucrare, reprezintă o prestare
de servicii ce are loc în România, statul membru care a acordat codul de
înregistrare în scopuri de TVA lui A, cod pe care A I-a transmis lui B, conform
art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2 prima liniuţă din Codul fiscal.
(3) Transportul produselor prelucrate din statul membru 3 în România nu este o achiziţie
intracomunitară asimilată în România în condiţiile art. 128 alin. (12),
coroborat cu art. 1301 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal. A are obligaţia de a ţine un
registru de nontransferuri, în care trebuie evidenţiate expedierea bunurilor în
statul membru 1 şi recepţia bunurilor prelucrate din statul membru 3.
ANEXA Nr. 2
INSTRUCŢIUNI
de aplicare a măsurilor de simplificare în domeniul
taxei pe valoarea adăugată privind retururile de bunuri în spaţiul comunitar şi
tratamentul fiscal al reparaţiilor efectuate în perioada de garanţie şi postgaranţie
CAPITOLUL I
Măsuri de simplificare în domeniul taxei pe valoarea adăugată privind retururile de
bunuri în spaţiul comunitar
ARTICOLUL 1
Primul caz: Prezentare
(1) Furnizorul A din statul membru 1 vinde bunurile
către persoana impozabilă B din statul membru 2. Bunurile se expediază din
statul membru 1.
(2) La sosirea bunurilor în statul membru 2, B refuză
bunurile, iar acestea sunt returnate furnizorului.
Schemă:

ARTICOLUL 2
Primul caz: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Atunci când B refuză
bunurile cumpărate, de exemplu, pentru că acestea sunt deterioarate sau pentru
că bunurile nu corespund cerinţelor cumpărătorului, nu are loc un transfer al
dreptului de a dispune de bunuri în calitate de proprietar de către A, iar B nu
realizează o achiziţie intracomunitară de bunuri.
(2) Intrucât A rămâne proprietarul bunurilor, în
principiu se consideră că A efectuează un transfer, respectiv o livrare
intracomunitară asimilată, în statul membru 1 din care începe transportul
bunurilor, în condiţiile art. 128 alin. (10) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru, urmată de o achiziţie
intracomunitară asimilată în statul membru 2 de sosire a bunurilor, pentru care
ar trebui să se înregistreze în scopuri de TVA în statul membru 2.
ARTICOLUL 3
Primul caz: Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
Furnizorul A procedează ca şi în situaţia în care nu ar
fi existat o expediere sau transport de bunuri din statul membru 1 în statul
membru 2. De asemenea, poate fi ignorat şi returul de bunuri. Furnizorul A nu
trebuie să se înregistreze în scopuri de TVA în statul
membru 2.
ARTICOLUL 4
Cazul 2: Prezentare
(1) Furnizorul A din statul
membru 1 vinde bunurile către persoana impozabilă B din statul membru 2.
Bunurile se expediază din statul membru 1.
(2) La sosirea bunurilor în statul membru 2, B le refuză.
(3) Bunurile sunt ridicate de către A sau în numele acestuia pentru a fi livrate lui C în statul membru
1.
Schemă:

ARTICOLUL 5
Cazul 2: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
Pe lângă prevederile art. 2, A
efectuează un transfer, respectiv o livrare intracomunitară asimilată, în
statul membru 2 din care începe transportul bunurilor refuzate de B, în
condiţiile art. 128 alin. (10) din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din
legislaţia altui stat membru, urmată de o achiziţie intracomunitară asimilată
în statul membru 1 de sosire a bunurilor şi de livrarea locală a aceloraşi bunuri în statul membru 1.
ARTICOLUL 6
Cazul 2: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Furnizorul A procedează ca
şi în situaţia în care nu ar fi existat o expediere sau
transport de bunuri din statul membru 1 în statul membru 2.
(2) Se consideră livrarea de bunuri realizată de A
către C ca livrare locală în statul membru 1, chiar dacă bunurile au fost
iniţial transportate în statul membru 2, de unde au fost returnate în statul
membru 1.
(3) Furnizorul A nu trebuie să se înregistreze în
scopuri de TVA în statul membru 2.
ARTICOLUL 7
Cazul 3: Prezentare
(1) Furnizorul A din statul
membru 1 vinde bunurile către persoana impozabilă B din statul membru 2.
Bunurile se expediază din statul membru 1.
(2) La sosirea bunurilor în statul membru 2, B le
refuză.
(3) Bunurile sunt ridicate de A sau în numele acestuia
pentru a fi livrate lui C în statul membru 2.
Schemă:

ARTICOLUL 8
Cazul 3: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
Pe lângă prevederile art. 2, A efectuează o livrare
locală a aceloraşi bunuri în statul membru 1.
ARTICOLUL 9
Cazul 3: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Furnizorul A procedează ca
şi în situaţia în care nu ar fi existat o expediere sau
transport de bunuri din statul membru 1 în statul
membru 2 în relaţia cu primul cumpărător B, dar A procedează ca şi în situaţia
în care ar fi realizat o livrare intracomunitară din statul membru 1 direct
către C în statul membru 2.
(2) Furnizorul A nu trebuie să se înregistreze în
scopuri de TVA în statul membru 2, livrarea de la A către C nefiind considerată
drept o livrare locală.
(3) C, al doilea cumpărător din statul membru 2, va
declara o achiziţie intracomunitară a bunurilor livrate intracomunitar de A din
statul membru 1.
ARTICOLUL 10
Cazul 4: Prezentare
(1) Furnizorul A din statul
membru 1 vinde bunurile către persoana impozabilă B din statul membru 2.
(2) Bunurile se expediază din statul membru 1. La
sosirea bunurilor în statul membru 2, B le refuză.
(3) Bunurile sunt ridicate de A sau în numele acestuia pentru a fi livrate către C în statul membru 3.
Schemă:

ARTICOLUL 11
Cazul 4: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
Pe lângă prevederile art. 2, A efectuează o livrare
intracomunitară din statul membru 2 în statul membru 3. C, al doilea cumpărător
din statul membru 3, realizează o achiziţie intracomunitară a bunurilor livrate
de A din statul membru 2.
ARTICOLUL 12
Cazul 4: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Furnizorul A procedează ca
şi în situaţia în care ar fi realizat o livrare intracomunitară din statul
membru 1 direct către C în statul membru 3.
(2) Furnizorul A nu trebuie să se înregistreze în
scopuri de TVA în statul membru 2 şi nici nu se consideră că a realizat o
livrare intracomunitară din statul membru 2 în statul membru 3.
ARTICOLUL 13
Cazul 5: Prezentare
(1) Furnizorul A din statul
membru 1 vinde bunuri către persoana impozabilă B din
statul membru 2.
(2) După livrare, părţile convin să anuleze contractul
de vânzare-cumpărare şi să returneze bunurile furnizorului în statul membru 1.
Schemă:

ARTICOLUL 14
Cazul 5: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Atunci când B cumpără
bunuri de la Aşi acceptă bunurile la livrare, are loc un transfer al dreptului
de a dispune de bunurile corporale în calitate de proprietar. Vânzătorul A
realizează o livrare intracomunitară de bunuri în sensul art. 128 alin. (9) din
Codul fiscal sau al echivalentului acestuia în legislaţia altui stat membru,
iar cumpărătorul B realizează o achiziţie intracomunitară de bunuri în sensul
1301 alin. (1) din
Codul fiscal sau al echivalentului acestuia în legislaţia altui stat membru.
(2) In cazul în care
cumpărătorul B, ulterior acceptării bunurilor, observă că bunurile sunt
deteriorate sau că bunurile nu corespund cerinţelor cumpărătorului din orice
motiv, iar cumpărătorul convine cu vânzătorul asupra anulării contractului de
vânzare-cumpărare, în baza art. 138 lit. b) din Codul fiscal sau a
echivalentului acestuia în legislaţia altui stat membru, pentru respectiva
livrare de bunuri baza de impozitare trebuie redusă corespunzător de către A.
Dacă anularea are loc în aceeaşi declaraţie recapitulativă şi în acelaşi decont
de TVA, achiziţia şi livrarea intracomunitară nu se menţionează. In caz
contrar, trebuie efectuată o corecţie în următoarea declaraţie recapitulativă
şi în decontul de TVA.
(3) Furnizorul A devine din nou proprietarul bunurilor,
iar returul bunurilor reprezintă un transfer realizat
de A, respectiv o livrare intracomunitară asimilată, în statul membru 2 din
care începe transportul bunurilor, în condiţiile art. 128 alin. (10) din Codul
fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru, urmată de
o achiziţie intracomunitară asimilată în statul membru 1. A trebuie să se
înregistreze în scopuri de TVA în statul membru 2.
ARTICOLUL 15
Cazul 5: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Din perspectiva TVA se
consideră că livrarea intracomunitară efectuată de A către B şi achiziţia
intracomunitară efectuată de B nu au avut loc, respectiv, în baza art. 138 lit.
b) din Codul fiscal sau a echivalentului acestuia în legislaţia altui stat
membru, pentru respectiva livrare de bunuri baza de impozitare trebuie redusă
corespunzător. Dacă anularea are loc în aceeaşi declaraţie recapitulativă şi în
acelaşi decont de TVA, achiziţia şi livrarea intracomunitară nu se menţionează.
In caz contrar, trebuie efectuată o corecţie în următoarea declaraţie
recapitulativă şi în decontul de TVA.
(2) Transportul sau expedierea de bunuri din statul
membru 2 în statul membru 1 nu are implicaţii din punctul de vedere al TVA.
Furnizorul A nu trebuie să se înregistreze în scopuri
de TVA în statul membru 2.
ARTICOLUL 16
Cazul 6: Prezentare
(1) Furnizorul A din statul
membru 1 vinde bunurile către persoana impozabilă B din statul membru 2.
(2) După livrare părţile convin să anuleze contractul
de cumpărare, bunurile se transportă în statul membru 1 la al doilea
cumpărător, C, căruia furnizorul A i-a vândut bunurile între timp.
Schemă:

ARTICOLUL 17
Cazul 6: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, fără aplicarea
măsurilor de simplificare
Pe lângă prevederile art. 14, A
realizează o livrare intracomunitară asimilată din statul membru 2 în care se
află bunurile, urmată de o achiziţie intracomunitară asimilată în statul membru
2 şi o livrare locală realizată către C în statul membru 2.
ARTICOLUL 18
Cazul 6 : Tratamentul fiscal din punctul de vedere
al TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Din perspectiva TVA se
consideră că livrarea intracomunitară efectuată de A către B şi achiziţia
intracomunitară efectuată de B nu au avut loc respectiv, în baza art. 138 lit.
b) din Codul fiscal sau a echivalentului acestuia în legislaţia altui stat
membru, pentru respectiva livrare de bunuri baza de impozitare trebuie redusă
corespunzător de către A. Dacă anularea are loc în aceeaşi declaraţie
recapitulativă şi în acelaşi decont de TVA, achiziţia şi livrarea nu se
menţionează. In caz contrar, trebuie efectuată o corecţie în următoarea
declaraţie recapitulativă şi în decontul de TVA.
(2) Transportul sau expedierea de bunuri din statul
membru 2 în statul membru 1 nu are implicaţii din
punctul de vedere al TVA. Furnizorul A nu trebuie să se înregistreze în scopuri
de TVA în statul membru 2.
(3) Furnizorul A consideră livrarea către C ca fiind o
vânzare locală în statul membru 1.
ARTICOLUL19
Cazul 7: Prezentare
(1) Furnizorul A din statul
membru 1 vinde bunuri către persoana impozabilă B din
statul membru 2.
(2) După livrare părţile convin să anuleze contractul
de vânzare-cumpărare, bunurile se transportă sau sunt puse la dispoziţia
cumpărătorului C în statul membru 2, căruia furnizorul A i-a vândut bunurile
între timp.
Schemă:

ARTICOLUL 20
Cazul 7: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
Pe lângă prevederile art. 14, A realizează o livrare
locală în statul membru 2 către al doilea cumpărător care acceptă bunurile, C.
ARTICOLUL 21
Cazul 7: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Din perspectiva TVA se
consideră că livrarea intracomunitară efectuată de A către B şi achiziţia intracomunitară efectuată de B nu au avut
loc respectiv, în baza art. 138 lit. b) din Codul fiscal sau a echivalentului
acestuia în legislaţia altui stat membru, pentru respectiva livrare de bunuri
baza de impozitare trebuie redusă corespunzător. Dacă anularea are loc în
aceeaşi declaraţie recapitulativă şi în acelaşi decont de TVA, achiziţia şi
livrarea nu se menţionează. In caz contrar, trebuie efectuată o corecţie în
următoarea declaraţie recapitulativă şi în decontul de TVA.
(2) Furnizorul A consideră
livrarea către C ca fiind o livrare intracomunitară din statul membru 1. A nu
trebuie să se înregistreze în scopuri de TVA în statul membru 2. Se consideră
că C a efectuat o achiziţie intracomunitară în statul membru 2.
ARTICOLUL 22
Cazul 8: Prezentare
(1) Furnizorul A din statul
membru 1 vinde bunuri către persoana impozabilă B din
statul membru 2.
(2) După livrare părţile convin să anuleze contractul
de vânzare-cumpărare, iar bunurile se transportă în statul membru 3 către
cumpărătorul C, căruia furnizorul A i-a vândut între timp bunurile.
Schemă:

ARTICOLUL 23
Cazul 8: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, fără aplicarea măsurilor de simplificare
Pe lângă prevederile art. 14, A realizează o livrare
intracomunitară din statul membru 2 în statul membru 3, urmată de achiziţia
intracomunitară realizată de al doilea cumpărător, C, în statul membru 3.
ARTICOLUL 24
Cazul 8: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA, cu aplicarea măsurilor de simplificare
(1) Din perspectiva TVA se
consideră că livrarea intracomunitară efectuată de A către B şi achiziţia
intracomunitară efectuată de B nu au avut loc respectiv, în baza art. 138 lit.
b) din Codul fiscal sau a echivalentului acestuia în legislaţia altui stat
membru, pentru acea livrare de bunuri baza de impozitare trebuie redusă
corespunzător. Dacă anularea are loc în aceeaşi declaraţie recapitulativă şi în
acelaşi decont de TVA, achiziţia şi livrarea nu se menţionează. In caz contrar,
trebuie efectuată o corecţie în următoarea declaraţie recapitulativă şi în
decontul de TVA.
(2) Furnizorul A consideră livrarea către C ca fiind o
livrare intracomunitară de bunuri din statul membru 1.
(3) C realizează achiziţia intracomunitară de bunuri în
statul membru 3.
CAPITOLUL II
Regimul aferent reparaţiilor efectuate în perioada de garanţie şi postgaranţie
ARTICOLUL 25
Cazul 9: Prezentare
(1) Furnizorul A din statul membru 1 a livrat bunuri
către persoana impozabilă B din statul membru 2.
(2) In perioada de garanţie, B îi returneaza bunurile
furnizorului A pentru reparaţii.
(3) După efectuarea reparaţiilor, care poate fi
însoţită şi de înlocuirea unor părţi componente, A îi returneaza bunurile lui B
fără a percepe vreo plată.
Schemă:

ARTICOLUL 26
Cazul 9: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA
(1) Atunci când B transferă bunuri din statul membru 2
în scopul efectuării de reparaţii în perioada de garanţie în statul membru 1 de
sosire al bunurilor expediate sau transportate, operaţiunea nu se consideră ca
fiind o livrare intracomunitară, ci un nontransfer în sensul art. 128 alin.(12)
din Codul fiscal sau echivalentul acestuia din legislaţia altui stat membru, cu
condiţia ca bunurile, după ce au făcut obiectul unor lucrări, să fie
reexpediate de către A în statul membru 2, din care au fost iniţial expediate sau transportate.
(2) Reparaţia în timpul perioadei de garanţie,
realizată de furnizorul A, nu constituie un serviciu, nefiind realizată cu
plată, inclusiv pentru bunurile înlocuite, livrarea acestora fiind considerată
o operaţiune accesorie serviciului de reparaţii şi inclusă în acest serviciu.
ARTICOLUL 27
Cazul 10: Prezentare
(1) Furnizorul A din statul membru 1 a livrat bunuri
către persoana impozabilă B din statul membru 2.
(2) După expirarea perioadei de garanţie, B îi
returneaza bunurile furnizorului A pentru reparaţii.
(3) După efectuarea reparaţiilor, care pot fi însoţite
şi de înlocuirea unor părţi componente, A îi returneaza bunurile lui B.
Schemă:

ARTICOLUL 28
Cazul 10: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA
(1) Pentru reparaţiile postgaranţie, dacă se percepe
plată pentru reparaţii şi pentru părţile componente înlocuite, transportul
bunurilor din statul membru 2 în statul membru 1 este considerat nontransfer de
bunuri în statul membru 2 şi nu este achiziţie intracomunitară asimilată în
statul membru 1. B are obligaţia înregistrării bunurilor trimise spre reparare
în registrul de nontransferuri şi A are obligaţia înregistrării bunurilor
primite spre reparare în registrul bunurilor primite. B nu trebuie să se
înregistreze în scopuri de TVA în statul membru 1, dacă bunurile se reîntorc
după reparaţii în statul membru 2.
(2) Inlocuirea părţilor componente de către A nu este o
livrare intracomunitară de bunuri realizată de A în
statul membru 1, fiind considerată o operaţiune
accesorie serviciului de reparaţii şi inclusă în acest serviciu.
(3) Pentru serviciile de reparaţii realizate de A,
inclusiv valoarea părţilor componente înlocuite, sunt aplicabile prevederile
art. 133 alin.(2) lit. h) pct. 2 din Codul fiscal sau corespondentul acestuia
din legislaţia altui stat membru.
ARTICOLUL 29
Cazul 11: Prezentare
(1) Bunurile ce fac parte din activele firmei B din
statul membru 2 sunt defecte.
(2) B trimite pentru reparaţii bunurile sau numai unele
părţi componente defecte către A în statul membru 1, care poate fi furnizorul sau producătorul
bunurilor.
(3) A nu repară bunurile sau părţile componente, ci
trimite în loc alte bunuri/părţi componente şi păstrează bunurile/părţile
componente defecte trimise de B. In funcţie de circumstanţe, respectiv dacă
reparaţiile se realizează în perioada de garanţie sau nu, A poate percepe sau
nu o plată.
Schemă:

ARTICOLUL 30
Cazul 11: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA
(1) Indiferent dacă B ştie sau ar trebui să ştie despre
bunurile/părţile componente înlocuite şi indiferent dacă se percepe o plată,
respectiv indiferent dacă bunurile sunt sau nu sunt în perioada de garanţie,
din punctul de vedere al circulaţiei bunurilor se consideră că livrarea de
către Aa bunurilor/părţilor componente în locul celor defecte, în schimbul
păstrării bunurilor/părţilor componente defecte trimise de B, este un
nontransfer în sensul prevederilor art. 128 alin. (12) din Codul fiscal sau
echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru. Inlocuirea
bunurilor/părţilor componente defecte, efectuată de A în locul reparării
acestora, este considerată o prestare de servicii de reparaţii al cărei regim
fiscal se stabileşte conform art. 133 alin. (2) lit. h) pct. 2 prima liniuţă
din Codul fiscal sau echivalentului acestuia din legislaţia altui stat membru.
(2) B are obligaţia înregistrării bunurilor defecte în
registrul de nontransferuri, urmată de o radiere, după primirea bunurilor în
locul celor defecte, iar A are obligaţia înregistrării bunurilor defecte în
registrul bunurilor primite.
ARTICOLUL 31
Cazul 12: Prezentare
(1) Bunurile ce fac parte din activele firmei B din
statul membru 2 sunt defecte.
(2) B nu trimite pentru reparaţii bunurile sau părţile
componente defecte către A în statul membru 1, care poate fi furnizorul sau
producătorul bunurilor, dar îi solicită lui A înlocuirea acestora.
(3) A trimite din statul membru 1 lui B în statul
membru 2 alte bunuri/părţi componente pentru înlocuirea bunurilor/părţilor
componente defecte. In funcţie de circumstanţe, respectiv dacă înlocuirea
bunurilor/părţilor componente se realizează în perioada de garanţie sau nu, A
poate percepe sau nu o plată.
ARTICOLUL 32
Cazul 12: Tratamentul fiscal din punctul de vedere al
TVA
(1) Dacă A din statul membru 1
trimite bunurile/părţile componente lui B în statul membru 2 în vederea
înlocuirii celor defecte în perioada de garanţie, operaţiunea nu este
considerată livrare de bunuri în sensul art. 128 alin. (1) din Codul fiscal şi,
în consecinţă, nu va fi declarată drept livrare intracomunitară în statul membru 1 şi, respectiv, o achiziţie
intracomunitară în statul membru 2.
(2) Dacă A din statul membru 1 trimite bunurile/părţile
componente lui B în statul membru 2 în vederea înlocuirii celor defecte după
expirarea perioadei de garanţie, operaţiunea este considerată o livrare
intracomunitară în statul membru 1 şi, respectiv, o achiziţie intracomunitară
în statul membru 2.
(3) Dacă A din statul membru 1 trimite
bunurile/părţile componente lui B în statul membru 2 în vederea înlocuirii
celor defecte, fără a se cunoaşte cu exactitate în momentul livrării cantitatea
bunurilor/părţilor componente destinate înlocuirii celor defecte în perioada de
garanţie, operaţiunea este considerată o livrare intracomunitară efectuată de A
în statul membru 1 şi, respectiv, o achiziţie intracomunitară efectuată de B în
statul membru 2.
(4) Pentru recuperarea de către B a contravalorii
bunurilor/părţilor componente provenite din achiziţia intracomunitară realizată
conform alin. (3), utilizate pentru reparaţii în perioada de garanţie, prin
facturarea acestora către A, nu se datorează taxă pe valoarea adăugată, această
operaţiune nefiind considerată o livrare de bunuri, ci decontarea contravalorii
bunurilor/părţilor componente pe care A trebuie să le pună la dispoziţie în mod
gratuit în perioada de garanţie.