LEGE
Nr. 439 din 27 iunie 2002
pentru ratificarea Acordului privind transportul international ocazional de
calatori cu autocarul si autobuzul (Acordul INTERBUS), semnat de Romania la
Bruxelles la 2 octombrie 2000
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 515 din 17 iulie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Acordul privind transportul international ocazional de calatori
cu autocarul si autobuzul (Acordul INTERBUS), semnat de Romania la Bruxelles la
2 octombrie 2000.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 7 mai
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 10 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
ACORD
privind transportul international ocazional de calatori cu autocarul si
autobuzul (Acordul INTERBUS)*)
*) Traducere.
Partile contractante:
avand in vedere dorinta de a promova dezvoltarea transportului
international in Europa si in special facilitarea organizarii si operarii
acestuia,
animate de dorinta de a facilita turismul si schimburile culturale intre
partile contractante,
intrucat Acordul privind transportul rutier international de calatori, prin
servicii ocazionale, cu autocare si autobuze (ASOR), semnat la Dublin la 26 mai
1982, nu prevede in nici un fel aderarea unor noi parti contractante,
deoarece experienta si liberalizarea realizate prin acest din urma acord ar
trebui sustinute,
intrucat este de dorit sa se asigure liberalizarea armonizata a unor
servicii ocazionale internationale operate cu autocarul sau autobuzul, precum
si a operatiunilor de tranzit aferente,
avand in vedere ca este de dorit sa se prevada anumite reguli de procedura
armonizate pentru serviciile ocazionale internationale neliberalizate, care
inca sunt supuse autorizarii,
intrucat este necesar sa se atinga un inalt grad de armonizare a
conditiilor tehnice aplicabile autobuzelor si autocarelor utilizate in
serviciile ocazionale internationale intre partile contractante, in scopul de a
imbunatati siguranta rutiera si protectia mediului,
tinand seama de faptul ca este necesar ca partile contractante sa aplice
masuri uniforme privind lucrul echipajelor autobuzelor si autocarelor angajate
in transporturile rutiere internationale,
avand in vedere ca este de dorit sa se asigure armonizarea conditiilor de
acces la profesiunea de operator pentru transportul rutier de calatori,
intrucat principiul nediscriminarii pe motiv de nationalitate sau al
locului de stabilire al operatorului de transport si al punctului de plecare
ori de destinatie al autobuzului sau al autocarului trebuie considerat ca fiind
o conditie fundamentala a furnizarii de servicii internationale de transport,
deoarece este necesar sa se asigure modele uniforme pentru documentele de
transport, cum ar fi documentul de control pentru serviciile ocazionale
liberalizate si, de asemenea, autorizatia si formularul de cerere pentru
serviciile neliberalizate, in scopul de a facilita si simplifica procedurile de
inspectie,
intrucat este necesar sa se asigure anumite masuri armonizate pentru
aplicarea acordului, in special in ceea ce priveste procedurile de control,
sanctiunile si asistenta reciproca,
avand in vedere ca este necesar sa se stabileasca anumite proceduri pentru
aplicarea acordului, in scopul de a asigura aplicarea corecta si de a permite
unele adaptari tehnice ale anexelor,
intrucat acordul ar trebui sa fie deschis aderarii viitorilor membri ai
Conferintei Europene a Ministrilor de Transport, precum si altor tari europene,
au hotarat sa stabileasca reguli uniforme aplicabile serviciilor de
transport international ocazional de calatori cu autocarul sau autobuzul
si au convenit cele ce urmeaza:
SECTIUNEA I
Domeniul de aplicare si definitii
Art. 1
Domeniul de aplicare
1. Acest acord se aplica:
a) transportului rutier international de calatori, avand orice
nationalitate, prin servicii ocazionale:
- intre teritoriile a doua parti contractante sau care incepe si se termina
pe teritoriul aceleiasi parti contractante si care, daca apare necesitatea in
timpul derularii unor astfel de servicii, tranziteaza teritoriul altei parti
contractante sau teritoriul unui stat care nu este parte contractanta;
- efectuat contra plata de catre operatorii de transport stabiliti pe
teritoriul unei parti contractante in conformitate cu legislatia nationala a
acesteia si care detin o licenta pentru efectuarea transportului cu autocarul
sau autobuzul sub forma serviciilor ocazionale internationale;
- utilizand autobuze si autocare inmatriculate pe teritoriul partii
contractante in care operatorul de transport este stabilit;
b) curselor in gol ale autobuzelor si autocarelor legate de aceste
servicii.
2. Nici una dintre prevederile acestui acord nu poate fi interpretata ca
oferind operatorilor stabiliti pe teritoriul unei parti contractante posibilitatea
de a efectua servicii ocazionale nationale pe teritoriul altei parti
contractante.
3. Utilizarea pentru transportul de marfuri in scopuri comerciale a
autobuzelor si autocarelor proiectate pentru transportul de calatori nu face
obiectul acestui acord.
4. Prezentul acord nu se refera la serviciile ocazionale in cont propriu.
Art. 2
Nediscriminarea
Partile contractante vor asigura respectarea principiului nediscriminarii
pe motive de nationalitate sau loc de stabilire al operatorului de transport,
precum si pe motivul punctului de plecare sau de destinatie al autobuzului sau
al autocarului, in special in ceea ce priveste prevederile fiscale, astfel cum
sunt stipulate in sectiunea a VI-a, cat si in ceea ce priveste controlul si
sanctiunile stipulate in sectiunea a IX-a.
Art. 3
Definitii
In sensul prezentului acord, prin urmatorii termeni se intelege:
1. Autobuze si autocare - vehiculele care, prin constructie si dotare, sunt
adecvate transportului a mai mult de 9 persoane, inclusiv soferul, si sunt
destinate acestui scop.
2. Serviciile ocazionale internationale - serviciile operate intre
teritoriile a cel putin doua parti contractante, care nu corespund nici
definitiei serviciilor regulate, nici a serviciilor speciale regulate si nici a
serviciilor naveta. Aceste servicii pot fi operate cu o oarecare frecventa fara
a inceta in acest fel sa fie servicii ocazionale.
3. Serviciile regulate - serviciile care asigura transportul calatorilor
potrivit frecventelor specificate si pe rutele specificate, in care calatorii
pot fi imbarcati sau debarcati in puncte de oprire dinainte stabilite.
Serviciile regulate pot fi supuse obligatiei de a respecta orare si tarife
stabilite in prealabil.
4. Servicii regulate speciale - serviciile organizate de catre oricine,
prin care se asigura transportul unor categorii determinate de calatori
excluzand alti calatori, in masura in care aceste servicii sunt operate cu
respectarea conditiilor prevazute la pct. 3. Serviciile regulate speciale
includ:
a) transportul muncitorilor intre casa si locul de munca;
b) transportul elevilor si al studentilor spre si dinspre institutiile de
invatamant.
Faptul ca un serviciu special poate fi modificat in raport cu nevoile
utilizatorilor nu afecteaza clasificarea acestuia ca serviciu regulat.
5. - (1) Serviciile naveta - serviciile in cadrul carora, prin calatorii
repetate dus-intors, grupuri de calatori formate anterior sunt transportate
dintr-un loc de plecare unic la o destinatie unica. Fiecare grup format din
calatori care au efectuat calatoria dus va fi transportat inapoi la locul de
plecare intr-o cursa ulterioara efectuata de catre acelasi operator de
transport. Locul de plecare si cel de destinatie inseamna locul unde calatoria
incepe si, respectiv, locul unde calatoria se termina, incluzand in fiecare caz
si localitatile aflate in interiorul unei zone avand raza de 50 km.
(2) Pe parcursul unei curse naveta nici un calator nu poate fi imbarcat sau
debarcat in timpul calatoriei.
(3) Prima calatorie intors si ultima calatorie dus dintr-o serie de curse
naveta se vor efectua in gol.
(4) Cu toate acestea clasificarea unei operatiuni de transport ca serviciu
naveta nu va fi afectata de faptul ca prin acordul autoritatilor competente ale
partii sau partilor contractante implicate:
- calatorii, prin derogare de la prevederile pct. 1, efectueaza calatoria
intors cu un alt grup sau cu un alt operator de transport;
- calatorii, prin derogare de la prevederile pct. 2, sunt imbarcati sau
debarcati pe parcursul calatoriei;
- prima calatorie dus si ultima calatorie intors ale unei serii de curse
naveta sunt, prin derogare de la prevederile pct. 3, efectuate in gol.
6. Partile contractante - semnatarii care s-au obligat prin acest acord si
pentru care acesta este in vigoare.
Prezentul acord este valabil in acele teritorii in care se aplica Tratatul
de infiintare a Comunitatii Europene si in conditiile stabilite prin acest
tratat, precum si in Republica Bosnia si Hertegovina, Republica Bulgaria,
Croatia, Republica Ceha, Republica Estonia, Republica Ungara, Republica
Letonia, Republica Lituania, Republica Moldova, Republica Polona, Romania,
Republica Slovaca, Republica Slovenia si Republica Turcia, pe masura semnarii
acordului de catre acestea.
7. Autoritati competente - acele autoritati desemnate de catre statele
membre ale Comunitatii Europene si de catre celelalte parti contractante pentru
a aduce la indeplinire sarcinile stabilite in sectiunile V, VI, VII, VIII si
IX.
8. Tranzit - acea parte a operatiunii de transport derulata pe teritoriul
unei parti contractante fara debarcarea sau imbarcarea calatorilor.
SECTIUNEA a II-a
Conditii care se aplica operatorilor de transport rutier de calatori
Art. 4
1. Partile contractante care nu au actionat inca in acest sens vor aplica
prevederi echivalente celor stabilite de Directiva Comunitatii Europene la care
se face referire in anexa nr. 1.
2. Referitor la conditia pragului financiar adecvat la care se face
referire in art. 3 paragraful 3 al acestei directive partile contractante pot
impune un capital minim disponibil si rezerve mai mici decat suma stabilita la
lit. c) a paragrafului 3 pana la data de 1 ianuarie 2003 sau chiar 1 ianuarie
2005, cu conditia ca in acest ultim caz sa fie transmisa o declaratie in
momentul ratificarii acordului, fara a aduce atingere prevederilor Acordului
European care stabileste o asociere intre Comunitatile Europene si statele
membre ale acestora si unele parti contractante la prezentul acord.
SECTIUNEA a III-a
Conditii tehnice aplicabile vehiculelor
Art. 5
Autobuzele si autocarele utilizate pentru efectuarea serviciilor ocazionale
internationale prevazute in acest acord trebuie sa se conformeze standardelor
tehnice stabilite in anexa nr. 2.
SECTIUNEA a IV-a
Accesul la piata
Art. 6
Serviciile ocazionale liberalizate
Urmatoarele servicii ocazionale sunt scutite de autorizatie pe teritoriul
oricarei parti contractante, alta decat cea pe teritoriul careia operatorul de
transport este stabilit:
1. Serviciile cu usile inchise sunt serviciile derulate cu acelasi autobuz
sau autocar care transporta acelasi grup de calatori de-a lungul calatoriei si
il aduce inapoi la locul de plecare. Locul de plecare este situat pe teritoriul
partii contractante in care operatorul de transport este stabilit.
2. Servicii in care calatoria dus se efectueaza incarcat si cea de
intoarcere in gol. Locul de plecare este situat pe teritoriul partii
contractante in care operatorul de transport este stabilit.
3. Servicii in care calatoria dus este efectuata in gol si toti calatorii
sunt imbarcati din acelasi loc, cand este indeplinita una dintre urmatoarele
conditii:
a) calatorii formeaza grupuri pe teritoriul unei tari care nu este parte
contractanta sau al unei alte parti contractante - alta decat cea in care
operatorul de transport este stabilit sau decat cea unde sunt imbarcati
calatorii - pe baza unui contract de transport incheiat inaintea sosirii lor pe
teritoriul acestei din urma parti contractante. Calatorii sunt transportati pe
teritoriul partii contractante in care operatorul de transport este stabilit;
b) calatorii au fost adusi in prealabil de acelasi operator de transport,
in conditiile prevazute la pct. 2, pe teritoriul partii contractante de unde
sunt imbarcati si transportati pe teritoriul partii contractante in care
operatorul de transport este stabilit;
c) calatorii au fost invitati sa calatoreasca pe teritoriul unei alte parti
contractante, costul transportului fiind suportat de catre persoana care a
lansat invitatia. Acesti calatori trebuie sa constituie un grup omogen, care nu
a fost format numai in scopul de a intreprinde aceasta calatorie speciala si
care este adus pe teritoriul partii contractante in care operatorul de
transport este stabilit.
De asemenea, vor fi scutite de autorizatie:
4. Operatiunile de tranzit pe teritoriile partilor contractante asociate
serviciilor ocazionale care sunt scutite de autorizatie.
5. Autobuzele si autocarele neincarcate, utilizate exclusiv pentru
inlocuirea unui autocar sau autobuz defect ori accidentat in timp ce desfasura
un serviciu international prevazut in prezentul acord.
Pentru serviciile operate de catre operatorii de transport stabiliti in
Comunitatea Europeana punctele de plecare si/sau de destinatie ale acestor
servicii pot fi situate in orice stat membru al Comunitatii Europene,
independent de statul membru in care este inmatriculat autobuzul sau autocarul
ori in care operatorul este stabilit.
Art. 7
Serviciile ocazionale neliberalizate
1. Serviciile ocazionale, altele decat cele la care se face referire in
art. 6, vor fi supuse autorizarii conform art. 15.
2. In cazul serviciilor operate de operatori de transport stabiliti in
Comunitatea Europeana punctele de plecare si/sau de destinatie ale acestor
servicii pot fi situate in orice stat membru al Comunitatii Europene,
independent de statul membru in care autobuzul sau autocarul este inmatriculat
ori in care operatorul de transport este stabilit.
SECTIUNEA a V-a
Prevederi sociale
Art. 8
Partile contractante la acest acord, care nu au actionat inca in acest
sens, pot adera la Acordul european privind activitatea echipajelor vehiculelor
care efectueaza transport rutier international (AETR) din 1 iulie 1970, astfel
cum a fost amendat, sau vor aplica regulamentele comunitare 3.820/85 si
3.821/85 in versiunea in care sunt in vigoare la data intrarii in vigoare a
acestui acord.
SECTIUNEA a VI-a
Prevederi fiscale
Art. 9
1. Autobuzele si autocarele angajate in operatiuni de transport in
conformitate cu prevederile acestui acord vor fi scutite de toate taxele si
impozitele legate de circulatia sau proprietatea vehiculelor, precum si de
toate taxele si impozitele pentru operatiunile de transport percepute pe
teritoriile celorlalte parti contractante.
Autobuzele si autocarele nu vor fi scutite de la plata taxelor si
impozitelor asupra combustibilului, a taxei pe valoarea adaugata pentru
serviciile de transport, a taxelor de trecere si a taxelor pentru utilizarea
infrastructurii.
2. Partile contractante vor asigura ca taxele de trecere si orice alte
tipuri de taxe de utilizare sa nu fie impuse in acelasi timp pentru utilizarea
aceleiasi portiuni rutiere. Totusi partile contractante pot impune taxe de
trecere pe retelele unde sunt percepute taxe de utilizare pentru utilizarea
podurilor, tunelelor si a trecatorilor.
3. Combustibilul pentru autobuze si autocare continut in rezervoarele
montate in acest scop de catre constructor si in orice caz nu mai mult de 600
litri, precum si lubrifiantii aflati in autobuze si autocare numai in scopul
exploatarii acestora vor fi scutiti de la plata drepturilor de import, precum
si de orice alte taxe si plati impuse in celelalte parti contractante.
4. Comisia mixta infiintata in baza art. 23 va intocmi o lista cu taxele
percepute fiecarei parti contractante privind transportul rutier de calatori cu
autobuze si autocare. Lista va indica taxele la care se face referire la pct. 1
primul paragraf si care pot fi percepute numai pe teritoriul partii
contractante unde este inmatriculat vehiculul. Aceasta lista va indica, de
asemenea, taxele la care se face referire la pct. 1 al doilea paragraf si care
pot fi percepute in teritoriile partilor contractante, altele decat partea
contractanta unde este inmatriculat vehiculul. Partile contractante care
inlocuiesc una dintre taxele cuprinse in listele mentionate cu alta taxa
diferita sau de acelasi tip vor notifica Comisia mixta pentru a face
modificarile necesare.
5. Piesele de schimb si uneltele importate in scopul repararii unui autobuz
sau autocar avariat in timpul derularii unui serviciu rutier de transport
international vor fi scutite de taxele vamale si de orice alte taxe si plati
pentru importul acestora pe teritoriul celeilalte parti contractante, conform
conditiilor stabilite prin prevederile nationale referitoare la importul
temporar al unor astfel de bunuri. Piesele de schimb inlocuite trebuie
reexportate sau distruse sub controlul autoritatilor vamale ale celeilalte
parti contractante.
SECTIUNEA a VII-a
Documentele de control pentru serviciile ocazionale exceptate de la
autorizare
Art. 10
Furnizarea serviciilor la care se face referire in art. 6 se face pe baza
unui document de control emis de autoritatile competente sau de catre orice alt
organism legal imputernicit, apartinand partii contractante in care operatorul
de transport este stabilit.
Art. 11
1. Documentul de control este format din foi de parcurs detasabile, in doua
exemplare, legate in carnete de cate 25 de file. Documentul de control va fi
conform modelului prezentat in anexa nr. 3.
2. Fiecare carnet si foile de parcurs care il compun vor fi numerotate.
Foile de parcurs vor fi, de asemenea, numerotate consecutiv de la 1 la 25.
3. Textul de pe coperta carnetului si cel de pe foile de parcurs sunt
tiparite in limba oficiala sau in cateva dintre limbile oficiale ale partii
contractante in care operatorul de transport este stabilit.
Art. 12
1. Carnetul la care se face referire in art. 11 este eliberat pe numele
operatorului de transport si nu este transferabil.
2. Originalul foii de parcurs se pastreaza in autobuz sau in autocar pe tot
timpul calatoriei pentru care a fost intocmita.
3. Operatorul de transport va fi raspunzator pentru completarea corecta si
corespunzatoare a foilor de parcurs.
Art. 13
1. Foile de parcurs se completeaza in dublu exemplar de catre operatorul de
transport, pentru fiecare calatorie, inainte de inceperea acesteia.
2. In scopul punerii la dispozitie a numelor calatorilor operatorul de
transport poate utiliza o lista deja completata pe o foaie separata, care va fi
anexata listei de calatori. Stampila operatorului de transport sau, in cazul in
care este nevoie, semnatura operatorului de transport sau a soferului
autobuzului sau autocarului va fi pusa atat pe lista anexata, cat si pe foaia
de parcurs.
3. Pentru serviciile care implica o calatorie dus, efectuata in gol, la
care se face referire in art. 6 pct. 3, lista de calatori poate fi completata
conform prevederilor paragrafului 2 in timpul imbarcarii calatorilor.
Art. 14
Autoritatile competente a doua sau mai multe parti contractante pot conveni
ca intocmirea listei de calatori nu este necesara. In acest caz, numarul
calatorilor trebuie precizat in documentul de control.
Comisia mixta infiintata in baza art. 23 va fi informata asupra acestor
intelegeri.
SECTIUNEA a VIII-a
Autorizarea serviciilor ocazionale neliberalizate
Art. 15
1. Pentru fiecare serviciu ocazional care nu a fost liberalizat conform
prevederilor art. 6 se va elibera o autorizatie prin intelegere reciproca, atat
intre autoritatile competente ale partilor contractante de unde calatorii sunt
imbarcati sau debarcati, precum si intre acestea si autoritatile competente ale
partilor contractante tranzitate. Cand locul de plecare sau de destinatie este
situat intr-un stat membru al Comunitatii Europene tranzitul prin celelalte
state membre ale Comunitatii Europene nu este supus autorizarii.
2. Autorizatia va fi conforma modelului prezentat in anexa nr. 5.
Art. 16
Cererea de autorizare
1. Cererea de autorizare va fi inaintata de catre operatorul de transport
autoritatilor competente ale partii contractante pe al carei teritoriu este
situat punctul de plecare.
Cererile vor fi conforme modelului prezentat in anexa nr. 4.
2. Operatorii de transport vor completa cererea si vor atasa documentele
care dovedesc ca solicitantul detine o licenta pentru transport sub forma unor
servicii ocazionale internationale cu autocarul sau cu autobuzul, mentionate la
art. 1 paragraful 1 lit. a) liniuta a doua.
3. Autoritatile competente ale partii contractante in al carei teritoriu
este situat locul de plecare vor examina cererea de autorizare a serviciului in
cauza si, in caz de aprobare, o vor trimite autoritatilor competente ale
partii/partilor contractante unde se afla locul de destinatie, precum si
autoritatilor competente ale partilor contractante care sunt tranzitate.
4. Ca o exceptie de la prevederile art. 15 paragraful 1 partile
contractante ale caror teritorii sunt tranzitate pot hotari ca aprobarea lor sa
nu mai fie necesara in cazul serviciilor la care se face referire in aceasta
sectiune. In acest caz Comisia mixta infiintata in baza art. 23 va fi informata
asupra acestei decizii.
5. Autoritatile competente ale partii/partilor contractante a carei
aprobare a fost ceruta vor elibera autorizatia in termen de o luna, fara
discriminare din punct de vedere al nationalitatii sau al locului unde
operatorul de transport este stabilit. Daca aceste autoritati nu convin asupra
conditiilor autorizarii, acestea vor informa autoritatile competente ale partii/partilor
contractante in cauza asupra motivelor dezacordului.
Art. 17
Autoritatile competente a doua sau mai multe parti contractante pot conveni
sa simplifice procedura de autorizare, modelul cererii de autorizare si modelul
autorizatiei pentru transportul efectuat intre aceste parti contractante.
Comisia mixta va fi informata asupra acestor intelegeri.
SECTIUNEA a IX-a
Controale, sanctiuni si asistenta reciproca
Art. 18
Documentele de control la care se face referire in art. 10 si autorizatiile
la care se face referire in art. 15 vor fi pastrate la bordul autobuzului sau
al autocarului si vor fi prezentate pentru control, la cererea oricarui
functionar autorizat sa controleze.
Art. 19
Autoritatile competente ale partilor contractante vor lua masuri pentru ca
operatorii de transport sa respecte prevederile acestui acord.
Art. 20
O copie legalizata de pe licenta pentru derularea de transporturi prin
intermediul serviciilor ocazionale internationale cu autobuzul si autocarul, la
care se face referire in art. 1 paragraful 1 lit. a), liniuta a doua, va fi
pastrata la bordul autobuzului sau al autocarului si va fi prezentata la
cererea oricarui functionar autorizat sa controleze.
Comisia mixta infiintata in baza art. 23 va fi informata asupra modelelor
acestor documente eliberate de autoritatile competente ale partilor
contractante.
Art. 21
Autoritatile competente ale partilor contractante vor stabili un sistem de
sanctiuni pentru incalcarea prevederilor acestui acord. Sanctiunile astfel
aplicate trebuie sa fie eficiente, proportionale si descurajatoare.
Art. 22
1. Daca transportatorii nerezidenti au comis incalcari grave sau repetate
ale reglementarilor in vigoare in domeniul transportului rutier, in special ale
celor referitoare la timpul de conducere si de odihna si la siguranta rutiera
si care ar putea sa determine retragerea licentei de executie ca operator de
transport rutier de calatori, autoritatile competente ale partii contractante
in care s-a produs incalcarea vor furniza autoritatilor competente ale partii
contractante unde operatorul de transport este stabilit toate informatiile pe
care le detin referitoare la incalcarile respective si la sanctiunile pe care
le-au impus.
2. Autoritatile competente ale partii contractante pe al carei teritoriu
s-au produs incalcari grave sau repetate ale reglementarilor din domeniul
transportului rutier, in special a celor referitoare la timpul de conducere si
de odihna si la siguranta rutiera, pot interzice operatorului de transport
accesul temporar pe teritoriul acestei parti contractante.
In ceea ce priveste Comunitatea Europeana autoritatea competenta a unui
stat membru poate interzice temporar accesul numai pe teritoriul sau.
Autoritatile competente ale partii contractante in care operatorul de
transport in cauza este stabilit si comisia mixta infiintata in baza art. 23
vor fi informati asupra luarii unor astfel de masuri.
3. In cazul in care un operator de transport a incalcat grav sau in mod repetat
reglementarile din domeniul transportului rutier, in special pe cele
referitoare la timpul de conducere si de odihna si la siguranta rutiera,
autoritatile competente ale partii contractante in care operatorul de transport
este stabilit vor lua masurile adecvate pentru a preveni repetarea acestor
incalcari; aceste masuri pot include suspendarea sau retragerea licentei de
executie ca transportator rutier de calatori. Comisia mixta infiintata in baza
art. 23 va fi informata asupra acestor masuri.
4. Partile contractante vor garanta dreptul operatorului de transport de a
face apel impotriva sanctiunilor impuse.
SECTIUNEA a X-a
Comisia mixta
Art. 23
1. In scopul de a asigura aplicarea prevederilor prezentului acord se
infiinteaza o comisie mixta. Aceasta comisie mixta este formata din
reprezentanti ai partilor contractante.
2. Comisia mixta se va intruni pentru prima data in termen de 6 luni de la
intrarea in vigoare a prezentului acord.
3. Comisia mixta isi va stabili propriile reguli de procedura.
4. Comisia mixta se va intruni la solicitarea a cel putin uneia dintre
partile contractante.
5. Comisia mixta poate adopta decizii numai in cazul in care doua treimi
din numarul partilor contractante, inclusiv Comisia Europeana, sunt
reprezentate la reuniunea Comisiei mixte.
6. In masura in care comisia mixta este solicitata sa ia decizii, este
necesara unanimitatea partilor contractante reprezentate. In situatia in care
unanimitatea nu poate fi obtinuta autoritatile competente implicate se vor
intalni pentru consultari intr-o perioada de 6 luni, la cererea uneia sau a mai
multor parti contractante implicate.
Art. 24
1. Comisia mixta va asigura aplicarea corespunzatoare a prezentului acord.
Comisia mixta va fi informata asupra oricarei masuri adoptate sau care urmeaza
sa fie adoptata in scopul implementarii prevederilor prezentului acord.
2. Comisia mixta va avea in special urmatoarele atributii:
a) pe baza informatiilor transmise de catre partile contractante, sa
intocmeasca o lista a autoritatilor competente ale partilor contractante
insarcinate cu indeplinirea obligatiilor mentionate in sectiunile V, VI, VII,
VIII si IX;
b) sa amendeze sau sa actualizeze documentele de control si alte modele ale
documentelor stabilite in anexele la acest acord;
c) sa amendeze sau sa actualizeze anexele privind standardele tehnice
aplicabile autobuzelor si autocarelor, precum si anexa nr. 1 privind conditiile
aplicabile operatorilor de transporturi rutiere de calatori, la care se face
referire la art. 4, in scopul de a incorpora viitoarele masuri intreprinse in
Comunitatea Europeana;
d) sa pregateasca in scop informativ, pe baza informatiilor furnizate de
catre partile contractante, o lista cu toate taxele vamale, taxele si tarifele
la care se face referire in art. 9 paragrafele 4 si 5;
e) sa amendeze sau sa actualizeze cerintele privind prevederile sociale la
care se face referire in art. 8 in vederea incorporarii viitoarelor masuri
intreprinse in Comunitatea Europeana;
f) sa rezolve orice diferend care poate rezulta din aplicarea si
interpretarea prezentului acord;
g) sa faca recomandari pentru pasii urmatori in scopul liberalizarii
serviciilor ocazionale care constituie inca subiect de autorizare.
3. Partile contractante vor intreprinde masurile necesare pentru aplicarea
deciziilor adoptate de Comisia mixta, in concordanta, daca este necesar, cu
propriile proceduri interne.
4. In situatia in care nu este posibila rezolvarea unui diferend in conformitate
cu paragraful 2 lit. f) partile contractante implicate pot supune diferendul
unei comisii de arbitraj. Fiecare parte contractanta implicata va numi un
arbitru. Comisia mixta va numi, de asemenea, un arbitru.
Deciziile arbitrilor vor fi luate cu majoritate de voturi. Partile
contractante implicate in diferend trebuie sa intreprinda masurile necesare
pentru aplicarea deciziilor arbitrilor.
SECTIUNEA a XI-a
Prevederi generale si finale
Art. 25
Acordurile bilaterale
1. Prevederile acestui acord vor inlocui acele prevederi corespunzatoare
acordurilor incheiate intre partile contractante. In ceea ce priveste
Comunitatea Europeana aceasta prevedere se aplica acordurilor incheiate intre
orice stat membru si o parte contractanta.
2. Partile contractante, altele decat Comunitatea Europeana, pot conveni sa
nu aplice prevederile art. 5 si ale anexei nr. 2 si sa aplice alte standarde
tehnice autobuzelor si autocarelor care executa servicii ocazionale intre
aceste parti contractante, inclusiv tranzitarea teritoriilor lor.
3. Fara a aduce atingere prevederilor art. 6 din anexa nr. 2, prezentul
acord inlocuieste prevederile relevante ale acordurilor semnate intre statele
membre ale Comunitatii Europene si celelalte parti contractante.
Totusi prevederile prin care se acorda o scutire de autorizatie, continute
in acordurile bilaterale existente, incheiate intre statele membre ale
Comunitatii Europene si celelalte parti contractante, pentru serviciile
ocazionale mentionate la art. 7 pot fi mentinute si innoite. In acest caz
partile contractante implicate vor informa imediat Comisia mixta infiintata in
baza art. 23.
Art. 26
Semnarea
Acest acord va fi deschis spre semnare la Bruxelles, de la 14 aprilie 2000
pana la 30 iunie 2001, la Secretariatul General al Consiliului Uniunii
Europene, care va actiona ca depozitar al prezentului acord.
Art. 27
Ratificarea sau aprobarea si depozitarul acordului
Acest acord va fi aprobat sau ratificat de catre semnatari, in conformitate
cu propriile proceduri. Instrumentele de aprobare sau de ratificare vor fi
depuse de catre partile contractante la Secretariatul General al Consiliului
Uniunii Europene, care va notifica tuturor celorlalti semnatari.
Art. 28
Intrarea in vigoare
1. Acest acord va intra in vigoare pentru partile contractante care l-au
aprobat sau l-au ratificat atunci cand 4 parti contractante, inclusiv
Comunitatea Europeana, l-au aprobat sau l-au ratificat in prima zi a celei de a
treia luni de la data la care va fi fost depus cel de al patrulea instrument de
ratificare sau aprobare ori in prima zi a celei de a sasea luni de la depunerea
acestuia, cu conditia ca in acest ultim caz sa se inainteze o declaratie
corespunzatoare in momentul ratificarii acordului.
2. Acest acord va intra in vigoare pentru fiecare parte contractanta care
l-a aprobat sau ratificat dupa intrarea in vigoare conform prevederilor
paragraful 1 in prima zi a celei de a treia luni de la data la care partea
contractanta implicata a depus instrumentul de aprobare sau de ratificare.
Art. 29
Durata acordului; evaluarea derularii acordului
1. Acest acord este incheiat pe o perioada de 5 ani de la data intrarii in
vigoare.
2. Durata acestui acord va fi prelungita automat pe perioade succesive de
cate 5 ani pentru partile contractante care nu isi exprima dorinta de a-l
denunta. In acest din urma caz partea contractanta implicata va instiinta
depozitarul asupra intentiei sale, conform prevederilor art. 31.
3. Inainte de incheierea fiecarei perioade de 5 ani Comisia mixta va evalua
modul in care s-a derulat acest acord.
Art. 30
Aderarea
1. Dupa intrarea in vigoare prezentul acord va fi deschis aderarii tarilor
care sunt membre cu drepturi depline ale Conferintei Europene a Ministrilor de
Transport (CEMT). In cazul aderarii la prezentul acord a tarilor membre la
Acordul privind Spatiul Economic European, prevederile prezentului acord nu se
vor aplica intre partile contractante la Acordul privind Spatiul Economic European.
2. Acest acord va fi, de asemenea, deschis aderarii Republicii San Marino,
Principatului Andorei si Principatului Monaco.
3. Pentru fiecare stat care adera la acest acord dupa intrarea in vigoare
prevazuta la art. 28 acordul va intra in vigoare in prima zi a celei de a treia
luni dupa depunerea de catre acest stat a instrumentului de aderare.
4. Fiecare stat care adera la prezentul acord dupa intrarea in vigoare
prevazuta la art. 28 poate beneficia de o perioada de maximum 3 ani pentru adoptarea
prevederilor echivalente celor din directivele enumerate in anexa nr. 1.
Comisia mixta va fi informata asupra adoptarii oricaror astfel de masuri.
Art. 31
Denuntarea
Fiecare parte contractanta poate sa denunte unilateral acordul prin notificarea
simultana, inainte cu un an, a celorlalte parti contractante, prin intermediul
depozitarului acordului. Comisia mixta va fi, de asemenea, informata asupra
motivelor denuntarii. Totusi acordul nu poate fi denuntat in primii 4 ani de la
intrarea in vigoare prevazuta la art. 28.
Daca acordul este denuntat de una sau mai multe parti contractante si
numarul acestora scade sub numarul convenit initial pentru intrarea in vigoare
prevazuta la art. 28, acordul ramane in vigoare numai daca Comisia mixta formata
din partile contractante ramase nu decide altfel.
Art. 32
Incetarea obligatiilor
O parte contractanta care a aderat la Uniunea Europeana, de la data
aderarii nu va mai fi tratata ca parte contractanta.
Art. 33
Anexe
Anexele la prezentul acord constituie parte integranta a acestuia.
Art. 34
Redactarea
Prezentul acord, redactat in limbile engleza, franceza si germana, toate
textele fiind egal autentice, va fi depozitat in arhivele Secretariatului
General al Consiliului Uniunii Europene, care va transmite cate o copie
legalizata fiecarei parti contractante.
Fiecare parte contractanta va asigura traducerea exacta a acordului in
limba sau in limbile oficiale ale acesteia. O copie de pe aceste traduceri va
fi depusa la arhivele Secretariatului General al Consiliului Uniunii Europene.
Depozitarul va transmite partilor contractante o copie de pe toate
traducerile acordului si ale anexelor.
Drept care subsemnatii plenipotentiari au semnat acest acord.
ANEXA 1
CONDITIILE
aplicabile operatorilor de transport rutier de calatori la care se face
referire in art. 4
Directiva Comunitatii Europene la care se face referire art. 4 este
urmatoarea:
- Directiva Consiliului 96/26/EC din 29 aprilie 1996 privind accesul la
profesiunea de operator de transport rutier de marfuri si de operator de
transport rutier de calatori si recunoasterea reciproca a diplomelor,
certificatelor si a altor dovezi de calificare menite sa faciliteze acestor
operatori dreptul la libertatea de stabilire pentru operatiuni de transport
nationale si internationale. (Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L
124 din 23 mai 1996, pag. 1) amendata prin Directiva Consiliului 98/76/EC din 1
octombrie 1998 (Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 277 din 14
octombrie 1998, pag. 17)
ANEXA 2
STANDARDE TEHNICE
aplicabile autobuzelor si autocarelor
Art. 1
La data intrarii in vigoare pentru fiecare parte contractanta a Acordului
INTERBUS autobuzele si autocarele utilizate in transportul international
ocazional de calatori vor indeplini conditiile stabilite in urmatoarele texte
legale:
a) Directiva Consiliului 96/96/CE din 20 decembrie 1996 privind armonizarea
legislatiei statelor membre referitoare la inspectia tehnica a autovehiculelor
si remorcilor acestora (Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene L 46 din 17
februarie 1997, pag. 1);
b) Directiva Consiliului 92/6/CEE din 10 februarie 1992 privind instalarea
si utilizarea in Comunitate a dispozitivelor pentru limitarea vitezei pe
anumite categorii de autovehicule (Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene L
57 din 23 februarie 1992, pag. 27);
c) Directiva Consiliului 96/53/CEE din 25 iulie 1996 privind greutatile,
dimensiunile si alte caracteristici tehnice ale unor vehicule de transport
rutier (Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene L 235 din 17 septembrie
1996, pag. 59);
d) Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3821/85 din 20 decembrie 1985 privind
echipamentul de inregistrare utilizat in transporturile rutiere (Jurnalul
Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 370 din 31 decembrie 1985, pag. 8), asa
cum este amendat prin Regulamentul Comisiei (CE) nr. 2135/98 din 24 septembrie
1998 (Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 274 din 9 octombrie
1998, pag. 1) sau prin regulile echivalente din Acordul AETR, inclusiv
protocoalele la acesta.
Art. 2
De la data intrarii in vigoare pentru fiecare parte contractanta a
Acordului INTERBUS, partile contractante, altele decat Comunitatea Europeana,
vor aplica pentru autobuzele si autocarele utilizate in derularea
transporturilor ocazionale internationale de calatori urmatoarele directive
comunitare sau regulamente CEE - O.N.U. echivalente, referitoare la prevederile
uniforme privind omologarea vehiculelor noi si a echipamentelor acestora.
________________________________________________________________________________
Subiectul Regulamentul Directivele UE Data intrarii
CEE - O.N.U./ultimul (initiale - ultimul in vigoare in
UE
amendament amendament)
________________________________________________________________________________
Emisii de ardere 49/01 88/77 1 octombrie
1993
49/02, omologarea A 91/542 etapa 1 1 octombrie
1996
49/02, omologarea B 91/542 etapa 2
96/1
Fum 24/03 72/306 2 august 1972
Nivel de zgomot 51/02 70/157 1 octombrie
1989
84/424 1 octombrie
1996
92/97
Sistem de franare 13/09 71/320 1 octombrie
1991
88/194 1 octombrie
1994
91/422
98/12
Pneuri 54 92/23 1 ianuarie 1993
Instalatia de 48/01 76/756 1 ianuarie 1994
iluminare si 91/663
semnalizare 97/28
________________________________________________________________________________
Art. 3
Autobuzele si autocarele utilizate pentru derularea urmatoarelor servicii:
a) servicii din orice stat membru al Comunitatii Europene (cu exceptia
Greciei) catre orice parte contractanta la Acordul INTERBUS;
b) servicii din orice parte contractanta la Acordul INTERBUS catre orice
stat membru al Comunitatii Europene (cu exceptia Greciei);
c) servicii din orice parte contractanta la Acordul INTERBUS catre Grecia,
care tranziteaza orice alt stat membru al Comunitatii Europene si care sunt
operate de operatori de transport stabiliti in orice parte contractanta la
Acordul INTERBUS
sunt supuse urmatoarelor reguli:
1. autobuzele si autocarele inmatriculate pentru prima data inainte de 1
ianuarie 1980 nu pot fi utilizate pentru a opera serviciile ocazionale care fac
obiectul Acordului INTERBUS;
2. autobuzele si autocarele inmatriculate pentru prima data intre 1
ianuarie 1980 si 31 decembrie 1981 pot fi utilizate numai pana la data de 31
decembrie 2000;
3. autobuzele si autocarele inmatriculate pentru prima data intre 1
ianuarie 1982 si 31 decembrie 1983 pot fi utilizate numai pana la data de 31
decembrie 2001;
4. autobuzele si autocarele inmatriculate pentru prima data intre 1
ianuarie 1984 si 31 decembrie 1985 pot fi utilizate numai pana la data de 31
decembrie 2002;
5. autobuzele si autocarele inmatriculate pentru prima data intre 1
ianuarie 1986 si 31 decembrie 1987 pot fi utilizate numai pana la data de 31
decembrie 2003;
6. autobuzele si autocarele inmatriculate pentru prima data intre 1
ianuarie 1988 si 31 decembrie 1989 pot fi utilizate numai pana la data de 31
decembrie 2004;
7. incepand cu 1 ianuarie 2005 pot fi utilizate numai autobuzele si
autocarele inmatriculate pentru prima data dupa data de 1 ianuarie 1990 (euro
0);
8. incepand cu 1 ianuarie 2007 pot fi utilizate numai autobuzele si autocarele
inmatriculate pentru prima data dupa data de 1 octombrie 1993 (euro 1).
Art. 4
Autobuzele si autocarele utilizate pentru derularea urmatoarelor servicii:
a) servicii din Grecia catre partile contractante la Acordul INTERBUS;
b) servicii din partile contractante la Acordul INTERBUS catre Grecia
sunt supuse urmatoarelor reguli:
1. autobuzele si autocarele inmatriculate pentru prima data inainte de 1
ianuarie 1980 nu pot fi utilizate pentru operarea serviciilor ocazionale care
fac obiectul Acordului INTERBUS;
2. autobuzele si autocarele inmatriculate pentru prima data intre 1
ianuarie 1980 si 31 decembrie 1981 pot fi utilizate numai pana la data de 31
decembrie 2000;
3. autobuzele si autocarele inmatriculate pentru prima data intre 1
ianuarie 1982 si 31 decembrie 1983 pot fi utilizate numai pana la data de 31
decembrie 2001;
4. autobuzele si autocarele inmatriculate pentru prima data intre 1
ianuarie 1984 si 31 decembrie 1985 pot fi utilizate numai pana la data de 31
decembrie 2003;
5. autobuzele si autocarele inmatriculate pentru prima data intre 1
ianuarie 1986 si 31 decembrie 1987 pot fi utilizate numai pana la data de 31
decembrie 2005;
6. autobuzele si autocarele inmatriculate pentru prima data intre 1
ianuarie 1988 si 31 decembrie 1989 pot fi utilizate numai pana la data de 31
decembrie 2007;
7. incepand cu 1 ianuarie 2008 pot fi utilizate numai autobuzele si
autocarele inmatriculate pentru prima data la 1 ianuarie 1990 (euro 0);
8. incepand cu 1 ianuarie 2010 pot fi utilizate numai autobuzele si
autocarele inmatriculate pentru prima data la 1 octombrie 1993 (euro 1).
Art. 5
Autobuzele si autocarele comunitare utilizate in traficul bilateral intre
Grecia si alte state membre ale Comunitatii Europene si care tranziteaza parti
contractante la Acordul INTERBUS nu se supun acestor reguli privind normele
tehnice, dar se supun regulamentelor din Comunitatea Europeana.
Art. 6
1. Regulile privind normele tehnice incluse in acordurile bilaterale sau in
alte intelegeri incheiate intre statele membre ale Comunitatii Europene si
partile contractante la Acordul INTERBUS, referitoare la traficul bilateral si
de tranzit, si care sunt mai restrictive decat regulile stabilite in prezentul
acord pot fi aplicate pana la data de 31 decembrie 2006.
2. Statele membre ale Comunitatii Europene si partile contractante la
Acordul INTERBUS implicate vor informa comisia mixta infiintata in baza art. 23
din acord asupra continutului unor astfel de acorduri sau intelegeri
bilaterale.
Art. 7
1. Un document care atesta data primei inmatriculari a vehiculului trebuie
pastrat la bord si prezentat la cererea oricarui functionar autorizat. In
sensul prezentei anexe, termenul data primei inmatriculari a vehiculului inseamna
prima inmatriculare a vehiculului dupa fabricatie. Cand aceasta data a
inmatricularii nu se cunoaste, data constructiei va fi data de referinta.
2. In cazul in care motorul original a fost inlocuit cu un alt motor
documentul la care se face referire in paragraful 1 va fi inlocuit cu un
document care sa certifice compatibilitatea noului motor cu regulile omologarii
mentionate la art. 3.
Art. 8
1. Fara a aduce atingere prevederilor lit. a) a art. 1 din prezenta anexa,
partile contractante pot organiza efectuarea in mod aleatoriu a unor inspectii
in scopul verificarii respectarii prevederilor Directivei 96/96/CE de catre
autobuzele si autocarele implicate. In sensul prezentei anexe, inspectii
aleatorii desemneaza inspectii neprogramate si inopinate, efectuate de catre
autoritati pe sosele, asupra autobuzelor si autocarelor care circula pe
teritoriul unei parti contractante.
2. Pentru a efectua inspectiile in trafic, la care se face referire in
prezenta anexa, autoritatile competente ale partilor contractante vor utiliza
lista de control prevazuta in anexele nr. II a) si II b). O copie de pe aceasta
lista, completata de catre autoritatile care au efectuat controlul, va fi
inmanata soferului autobuzului sau al autocarului si prezentata la cerere,
pentru a simplifica sau a evita pe cat posibil inspectiile ulterioare efectuate
in decursul unei perioade scurte si nerezonabile de timp.
3. In cazul in care inspectorul considera ca insuficienta intretinere a
autobuzului sau a autocarului justifica o examinare mai profunda, autobuzul sau
autocarul poate fi supus unei inspectii tehnice intr-un centru autorizat,
conform art. 2 din Directiva 96/96/CE.
4. Fara a aduce atingere altor sanctiuni care pot fi impuse, daca inspectia
tehnica dovedeste neconformitatea autobuzului sau a autocarului cu prevederile
Directivei 96/96/CE si prin urmare autobuzul sau autocarul este considerat ca
prezentand un mare risc pentru calatori sau pentru alti participanti la trafic,
atunci acestui autobuz sau autocar i se poate interzice imediat sa circule pe
drumurile publice.
5. Verificarile rutiere se vor desfasura fara discriminare din punct de
vedere al nationalitatii, al domiciliului soferului sau al inmatricularii
autobuzului ori autocarului.
ANEXA 2 a)
BULETIN DE CONTROL
1. Locul verificarii ........................... 2. Data ..................
3. Ora ............
4. Marca nationala a vehiculului si numarul de inmatriculare
................................
5. Tipul vehiculului
______
|______| Autocar*)
6. Numele si adresa operatorului de transport care realizeaza transportul
....................................
7. Nationalitatea ......................
8. Sofer ...............................
9. Expeditor, adresa, locul de imbarcare ..................................
10. Destinatar, adresa, locul de coborare .................................
11. Masa bruta ..............................
12. Motivele neconformitatii:
- sistemul de franare si componentele acestuia;
- sistemul de directie;
- farurile, dispozitivele de iluminat si de semnalizare;
- rotile/butucii rotilor/pneurile;
- sistemul de evacuare;
- opacitatea fumului (Diesel);
- emisii gazoase (benzina)
13. Diverse/observatii
14. Autoritatea/agentul care a realizat inspectia
15. Rezultatul controlului:
- aprobat;
- aprobat cu defecte minore;
- defecte serioase;
- interzicerea imediat a circulatiei.
...............................................................
(semnatura inspectorului care a efectuat controlul/autorizatia)
------------
*) Autovehicule cu cel putin 4 roti, utilizate pentru transportul de
persoane, avand mai mult de 8 locuri in afara de locul soferului (categoriile
M2, M3).
ANEXA 2 b)
NORME TEHNICE
privind verificarea vehiculului in trafic
Autobuzele si autocarele, astfel cum sunt definite in art. 3, trebuie
mentinute intr-o asemenea stare incat autoritatile care realizeaza inspectia sa
le poata considera conforme cu normele tehnice.
Componentele care urmeaza sa fie controlate le vor include pe cele
considerate importante pentru functionarea sigura si nepoluanta. Pe langa
verificarile tehnice simple privind functionarea anumitor elemente (sistemul de
iluminare, de semnalizare, starea pneurilor etc.) se vor efectua teste si/sau
inspectii specifice privind sistemul de franare si emisiile autobuzului sau ale
autocarului in urmatoarele moduri:
1. Dispozitivele de franare
Este obligatoriu ca fiecare componenta a sistemului de franare si
mijloacele de actionare ale acestora sa fie mentinute in conditii de
functionare bune si sa fie reglate in mod corespunzator.
Franele autobuzului sau ale autocarului trebuie sa poata indeplini
urmatoarele 3 functii de franare:
a) pentru autobuze si autocare si remorcile acestora, un sistem de franare
capabil sa incetineasca si sa opreasca vehiculul in siguranta, rapid si eficient,
indiferent de incarcatura si de inclinatia drumului pe care se deplaseaza;
b) pentru autobuze si autocare si remorcile acestora, o frana de parcare
capabila sa mentina autobuzul sau autocarul imobil, indiferent de incarcatura,
pe un drum cu o inclinare in panta sau in rampa considerabila, suprafetele
active ale franelor fiind tinute in pozitie de franare de un dispozitiv a carui
actiune este pur mecanica;
c) pentru autobuze si autocare, o frana secundara (de siguranta) capabila
sa incetineasca si sa opreasca autocarul sau autobuzul, indiferent de
incarcatura, pe o distanta rezonabila, chiar si in cazul defectarii franei de
serviciu.
In cazul in care autoritatile care realizeaza inspectia au indoieli in ceea
ce priveste conditia de intretinere a autobuzului sau a autocarului, acestea
pot controla performantele sistemului de franare al autobuzului sau autocarului
in conformitate cu cateva sau cu toate prevederile anexei nr. II pct. 1 la
Directiva 96/96/CE.
2. Emisii de evacuare
2.1. Emisii de evacuare
2.1.1. Autobuze sau autocare echipate cu motoare cu aprindere prin scanteie
(cu benzina)
a) Cand emisiile de evacuare nu sunt controlate de un sistem complex de
control al emisiilor, asa cum este un catalizator cu 3 cai si o sonda lambda
(1) Inspectia vizuala a sistemului de evacuare, pentru a verifica daca sunt
scurgeri
(2) Daca este nevoie, inspectia vizuala a sistemului de control al
emisiilor, pentru a verifica daca vehiculul este dotat cu echipamentul necesar.
Dupa o perioada potrivita de conditionare a motorului (avandu-se in vedere
recomandarile producatorului) se masoara continutul de monoxid de carbon (CO)
al gazelor de esapament cand motorul merge in ralanti (fara sarcina).
Continutul maxim admis de CO in gazele de esapament este cel stabilit de
producatorul autobuzului sau al autocarului. Cand aceasta informatie nu este
disponibila sau cand autoritatile competente ale partilor contractante hotarasc
sa nu considere aceasta cifra ca o valoare de referinta, continutul de CO nu
trebuie sa depaseasca urmatoarele procente:
- pentru autobuzele si autocarele inmatriculate sau puse in circulatie
pentru prima data intre data la care partile contractante au hotarat ca
autobuzele si autocarele sa se conformeze cu prevederile Directivei
70/220/EEC*1) si 1 octombrie 1986: CO - 4,5% vol.;
- pentru autobuzele si autocarele inmatriculate sau puse in circulatie
pentru prima data dupa data de 1 octombrie 1986: CO - 3,5% vol.
b) Cand emisiile gazelor de esapament sunt controlate de un sistem complex
de control al emisiilor de tipul catalizator cu 3 cai si sonda lambda
(1) Inspectie vizuala a sistemului de evacuare, pentru a verifica daca nu
sunt scurgeri si daca toate componentele sunt complete
(2) Inspectie vizuala a sistemului de control al emisiilor, pentru a
verifica daca vehiculul este dotat cu echipamentul necesar
(3) Determinarea eficientei sistemului de control al emisiilor prin
masurarea valorii lambda si a continutului de CO al gazelor de evacuare in
conformitate cu prevederile pct. 4 sau cu metodele propuse de producator si
aprobate in momentul efectuarii omologarii de tip. Pentru fiecare testare
motorul este conditionat in conformitate cu recomandarile producatorului
autobuzului sau autocarului
(4) Emisiile la teava de esapament - valorile limita:
Masurarea in cazul mersului in gol accelerat, turatia motorului fiind de
cel putin 2.000 rot./min:
Continutul maxim admis de CO in gazele de esapament este cel stabilit de
producatorul autobuzului sau al autocarului. Cand aceasta informatie nu este
disponibila, continutul maxim de CO nu trebuie sa depaseasca 0,5% vol.
Masurarea in cazul mersului in gol accelerat, turatia motorului fiind de
cel putin 2.000 rot./min:
Continutul de CO: maximum 0,3% vol.
Lambda: 1 +/- 0,03, in concordanta cu specificatiile producatorului.
2.1.2. Autobuze si autocare echipate cu motoare cu aprindere prin
comprimare (Diesel)
Masurarea opacitatii gazului de esapament in accelerare libera (fara
sarcina, de la turatia de mers in gol pana la turatia de intrerupere a
alimentarii). Nivelul concentratiei nu trebuie sa depaseasca nivelul
inregistrat pe placuta conform Directivei 72/306/CEE*2). Cand aceasta
informatie nu este disponibila sau cand autoritatile competente ale partilor
contractante hotarasc sa nu o considere drept valoare de referinta, valorile
limita ale coeficientului de absorbtie sunt urmatoarele:
Coeficientul maxim de absorbtie pentru:
- motor Diesel cu aspiratie naturala = 2,5 m^-1 ,
- motor Diesel cu turbocompresor = 3,0 m^-1
sau valori echivalente, acolo unde se folosesc echipamente de tip diferit de
cele folosite pentru omologare de tip CE.
2.1.3. Dispozitive de verificare
Emisiile autobuzelor si autocarelor sunt verificate folosindu-se
dispozitivele destinate sa stabileasca cu acuratete daca acestea s-au incadrat
in valorile limita prescrise sau indicate de producator.
2.2. Atunci cand este necesar se realizeaza o verificare asupra
functionarii corecte a calculatorului de bord care supravegheaza emisiile
poluante (OBD).
------------
*1) Directiva Consiliului 70/220/EEC din 20 martie 1970 privind armonizarea
legislatiei statelor membre referitoare la masurile care trebuie luate
impotriva poluarii aerului cu emisiile autovehiculelor (OJ No L 76, 9 martie
1970, pag. 1) si corectura (OJ No L 81, 11 aprilie 1970, pag. 15), astfel cum a
fost amendata de Directiva Parlamentului European si a Consiliului 94/12/CE (OJ
No L 100, 19 aprilie 1994, pag. 42).
*2) Directiva Consiliului 72/306/EEC din 2 august 1972 privind aproximarea
legilor statelor membre referitoare la masurile ce trebuie luate impotriva
emisiilor poluante de la motoarele diesel folosite pe vehicule (OJ No L 190, 20
august 1972, pag. 1), astfel cum a fost amendata de Directiva Comisiei
89/491/EEC (OJ No L 238, 15 august 1989, pag. 43).
ANEXA 3
MODELUL
documentului de control pentru serviciile ocazionale exceptate de autorizare
(hartie verde: DIN A4 - 297 x 210 mm)
(Coperta-fata)
______________________________________________________________________________
| (Va fi redactata in limba oficiala sau in una dintre limbile oficiale ale
|
| statului de inmatriculare a vehiculului.)
|
|______________________________________________________________________________|
Statul in care documentul Autoritatea competenta Carnetul Nr. .......
de control a fost eliberat sau organismul autorizat
- Semnul distinctiv al tarii*1)
INTERBUS
CARNET CU FOI DE PARCURS
Pentru serviciile rutiere ocazionale internationale de calatori, efectuate
cu autobuze sau autocare stabilite prin:
- art. 6 si 10 din Acordul privind transporturile internationale ocazionale
operate cu autocare si autobuze - Acordul INTERBUS
Numele sau numele comercial al operatorului de transport:
...............................................................................
...............................................................................
Adresa: ...................................................................
...............................................................................
............................. ..............................
(locul si data eliberarii carnetului) (semnatura si stampila autoritatii
sau organismului care a eliberat
carnetul)
------------
*1) Regatul Belgiei (B), Regatul Danemarcei (DK), Republica Federala
Germania (D), Republica Elena (GR), Regatul Spaniei (E), Republica Franceza
(F), Republica Irlanda (IRL), Republica Italiana (I), Marele Ducat de Luxemburg
(L), Regatul Tarilor de Jos (NL), Republica Portugheza (P), Regatul Unit al
Marii Britanii si Irlandei de Nord (UK), Republica Finlanda (FIN), Republica
Austria (A), Regatul Suediei (S), Republica Bulgaria (BG), Republica Ceha (CZ),
Republica Estonia (EST), Republica Ungaria (H), Republica Lituania (LT),
Republica Letonia (LV), Republica Polonia (PL), Romania (RO), Republica
Slovacia (SK), Republica Slovenia (SLO) - lista va fi completata.
(hartie verde: DIN A4 - 29.7 x 12 cm)
(Pagina de garda a carnetului cu foi de parcurs - fata)
______________________________________________________________________________
| (Va fi redactata in limba oficiala sau in cateva dintre limbile oficiale ale
|
| Partii Contractante unde operatorul de transport este stabilit)
|
|______________________________________________________________________________|
AVIZ IMPORTANT
1. Serviciile la care se face referire in acordul INTERBUS sunt
urmatoarele:
1) Transportul rutier international de calatori avand orice nationalitate,
prin intermediul serviciilor ocazionale:
- intre teritoriile a doua Parti Contractante, sau incepand si sfarsind pe
teritoriul aceleiasi Parti Contractante si, daca in timpul acestor servicii
apare ca necesar, in tranzit pe teritoriul altei Parti Contractante sau pe
teritoriul unui Stat care nu este Parte Contractanta;
- efectuate in schimbul unei plati de catre operatorii de transport
stabiliti intr-una din Partile Contractante in conformitate cu legislatia
nationala, si care detine o licenta de transport pentru efectuarea serviciilor
internationale ocazionale cu autocare si autobuze;
- utilizand autocare si autobuze inmatriculate pe teritoriul Partii
Contractante unde operatorul de transport este stabilit, si care, prin
constructia si echipamentul lor sunt destinate sa transporte mai mult de noua
persoane, inclusiv soferul si sunt folosite in acest scop;
2) Calatoriile in gol a vehiculelor in legatura cu aceste servicii.
3) In sensul Acordului INTERBUS, termenul "teritoriu al Partii
Contractante" reprezinta, cu referire la Comunitatea Europeana, acele
teritorii unde se aplica Tratatul de infiintare a Comunitatii si in conditiile
stipulate in acel Tratat.
4) Posibilitatea de a opera servicii ocazionale nationale intr-o Parte
Contractanta de catre operatorii stabiliti intr-o alta Parte Contractanta nu
face obiectul Acordului INTERBUS.
5) Utilizarea pentru transportul marfurilor in scopuri comerciale a
autobuzelor si autocarelor proiectate pentru a transporta pasageri nu face
obiectul acestui Acord.
6) Acordul INTERBUS nu se aplica serviciilor ocazionale in cont propriu.
2. Serviciile internationale ocazionale exceptate de la autorizare pe
teritoriul oricarei Parti Contractante, alta decat cea in care operatorul de
transport este stabilit conform prevederilor Articolului 6 al Acordului
INTERBUS, sunt urmatoarele:
1. serviciile cu usile inchise, sunt serviciile in care, acelasi autobuz
sau autocar este utilizat pentru a transporta acelasi grup de calatori de-a
lungul calatoriei, si de a-l aduce inapoi la locul de plecare. Locul de plecare
este situat in Partea Contractanta pe teritoriul careia operatorul de transport
este stabilit.
2. servicii in care cursa dus se efectueaza incarcat si cea de intoarcere
in gol. Locul de plecare este situat pe teritoriul Partii Contractante unde
operatorul de transport este stabilit.
3. servicii in care cursa dus se efectueaza in gol si toti calatorii sunt
imbarcati din acelasi loc cand este indeplinita una din urmatoarele conditii:
a) calatorii formeaza grupuri, pe teritoriul unei tari care nu este Parte
Contractanta sau al unei alte Parti Contractante - alta decat cea in care
operatorul de transport este stabilit sau decat cea unde sunt imbarcati
calatorii - pe baza unui contract de transport incheiat inainte de sosirea lor
pe teritoriul acestei din urma Parti Contractante. Calatorii sunt transportati
pe teritoriul Partii Contractante in care operatorul de transport este
stabilit.
b) calatorii au fost adusi in prealabil, de acelasi operator de transport,
in conditiile prevazute la punctul 2, pe teritoriul Partii Contractante de unde
sunt imbarcati din nou si transportati pe teritoriul Partii Contractante in
care operatorul de transport este stabilit.
c) calatorii au fost invitati sa calatoreasca pe teritoriul unei alte Parti
Contractante, costul transportului fiind suportat de catre persoana care a
lansat invitatia. Acesti calatori trebuie sa constituie un grup omogen, care nu
a fost format numai in scopul de a intreprinde aceasta calatorie particulara si
care este adus pe teritoriul Partii Contractante, in care operatorul de
transport este stabilit.
4. operatiunile de tranzit intre Partile Contractante asociate serviciilor
ocazionale scutite de autorizatie, vor fi de asemenea scutite de autorizatie.
5. autobuzele si autocarele neincarcate utilizate exclusiv pentru inlocuirea
unui autobuz sau autocar defect sau accidentat in timp ce desfasura un serviciu
international reglementat prin acest Acord vor fi de asemenea scutite de
autorizatie.
Pentru serviciile efectuate de catre operatorii de transport stabiliti in Comunitatea
Europeana, punctele de plecare si/sau de destinatie ale acestor servicii pot fi
in orice Stat Membru al Comunitatii Europene, independent Statul Membrul in
care vehiculul este inmatriculat sau in care operatorul de transport este
stabilit.
3. Conditii aplicabile autobuzelor si autocarelor
Autobuzele si autocarele utilizate in operarea serviciilor internationale
ocazionale la care se face referire in Acordul INTERBUS vor respecta
standardele tehnice in conformitate cu Articolul 5 si Anexa 2 ale acestui
Acord.
4. Informatii privind modul de completare a foii de parcurs
1. Pentru fiecare calatorie efectuata ca un serviciu ocazional, operatorul
de transport trebuie, inainte de inceperea calatoriei, sa completeze o foaie de
parcurs, in dublu exemplar.
Operatorul de transport poate inscrie numele calatorilor pe o lista
intocmita pe o foaie separata, care va fi anexata foii de parcurs. Stampila
operatorului de transport, si daca este necesar, semnatura acestuia sau a
soferului vehiculului, trebuie puse atat pe foaia de parcurs cat si pe lista de
calatori.
Pentru serviciile in care calatoria dus se efectueaza in gol, foaia de
parcurs poate fi completata in modul prezentat anterior, in momentul
imbarcarii.
Originalul foii de parcurs se va pastra la bordul autobuzului sau
autocarului pe tot parcursul calatoriei si va fi prezentata la cererea oricarui
controlor autorizat.
2. Pentru serviciile in care calatoria se efectueaza in gol, la care se
face referire la punctul 4C al foii de parcurs, operatorul de transport trebuie
sa ataseze documentului de control, urmatoarele documente explicative:
- in cazurile mentionate la punctul 4C.1: copia contractului de transport
sau orice alt document echivalent care sa cuprinda datele esentiale ale acestui
contract (in special locul, tara si data incheierii, locul, tara si data cand
calatorii sunt imbarcati, locul si tara de destinatie);
- in cazul serviciilor care cad sub incidenta punctului 4C.2: foaia de
parcurs care insoteste autobuzul sau autocarul in timpul calatoriei la dus
incarcat si la intoarcere in gol efectuata cu scopul de a duce calatorii pe
teritoriul Partii Contractante, de unde sunt readusi;
- in cazul serviciilor operate sub incidenta punctului 4C.3: scrisoarea de
invitatie de la persoana care lanseaza invitatia sau o fotocopie a acesteia.
3. In timpul derularii serviciilor ocazionale nici un calator nu poate urca
sau cobori in timpul calatoriei, cu exceptia cazurilor autorizate de catre
autoritatile competente. In acest caz este necesara o autorizatie.
4. Operatorul de transport este obligat sa verifice corectitudinea si
conformitatea completarii foilor de parcurs. Acestea vor fi completate cu
majuscule si cu cerneala care nu se sterge.
5. Carnetul cu foi de parcurs nu este transferabil.
Figura 1, reprezentand FOAIA DE PARCURS - FATA se gaseste in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 515 din 17.07.2002, la pagina 13.
INTERBUS (FOAIA DE PARCURS - FATA) (hartie verde: DIN A4 + 29.7 x 21
cm)
_____________ ____________________________
| | |Va fi redactata in limba | Carnet nr. ......
| | |oficiala (limbile oficiale) | Foaie de parcurs nr. ......
| | |sau intr-una dintre limbile |
| | |oficiale ale Partii |
| | |Contractante unde operatorul|
| | |de transport este stabilit |
|_____________| |____________________________|
(Statul in
care documentul
a fost eliberat)
- Semnul
distinct al
tarii -
______________________________________________________________________________
| |
|
|1. |
|
| |
|
| Numarul de inmatriculare al vehiculului| Numarul locurilor disponibile
|
|___________________________________________|__________________________________|
| | | ______________________________
|
| | | ______________________________
|
| | |
|
|2.| |
|
|
|________________________________________|__________________________________|
| | Numele sau numele comercial al |
|
| | operatorului de transport |
|
|__|________________________________________|__________________________________|
| | |
|
| | | 1 ______________________________
|
|3.| | 2 ______________________________
|
| | Numele soferului sau al soferilor | 3 ______________________________
|
|__|________________________________________|__________________________________|
| | Felul serviciului (se bareaza casuta care corespunde si se adauga
|
| | informatiile suplimentare cerute)
|
|
|___________________________________________________________________________|
| | | | |
|
| | | | |
|
| | A | | B | Calatoria dus incarcat/
|
| | | Calatorie cu usile | | Calatoria intors in gol
|
| | | inchise | |
|
| | | | | - Localitatea unde calatorii sunt
|
| | | | | debarcati si semnul distinctiv al tarii
|
| | | | | .......................
|
|
|___|________________________|___|__________________________________________|
| | | |
|
| | | Calatoria dus in gol si toti calatorii sunt |
|
| | | imbarcati din acelasi loc si transportati in tara|
|
| | C | in care operatorul de transport este stabilit |
|
| | | - Localitatea de debarcare a calatorilor si |
|
| | | semnul distinctiv al tarii .................... |
|
| |___|__________________________________________________|____________________|
| | | a) Calatorii au fost reuniti, in baza unui
|
| | | contract de transport incheiat la ____________ (Data)
|
| | | |
| | | Cu ________________________________________ (agentia de
voiaj,|
| | | asociatia etc)
|
| | C1| b) Calatorii au fost reuniti pe teritoriul:
|
| | | a) unei tari care nu este (Numele acestei
tari)|
| | | Parte Contractanta __________________________
|
|4.| | b) unei Parti Contractante alta decat
|
| | | aceea in care operatorul de transport (Numele acestei
tari)|
| | | este stabilit ______________
|
| | | c) Locul si Partea Contractanta in care (Numele acestei
tari)|
| | | calatorii au fost imbarcati ______________
|
| | | d) Se transporta in Partea Contractanta in care (Numele acestei
tari)|
| | | operatorul de transport este stabilit __________
|
| | | - Copia contractului de transport sau a unui document
|
| | | echivalent (cf. al Avizului important de la pct 4).
|
|
|___|_______________________________________________________________________|
| | | Calatorii au fost adusi in prealabil de catre acelasi operator de
|
| | | transport prin operarea unui serviciu, mentionat la pct B, in Partea
|
| | | Contractanta din care vor fi luati din nou si transportati pe
|
| | | teritoriul Partii Contractante in care operatorul de transport este
|
| | C2| stabilit
|
| | | - Se ataseaza o foaie de parcurs folosita in cursul calatoriei
|
| | | precedente dus cu incarcare si in gol la retur
|
| |___|_______________________________________________________________________|
| | | Calatorii au fost invitati sa calatoreasca in ............ (Numele
|
| | |
localitatii|
| | | si tara)
|
| | | Costul transportului fiind suportat de persoana care a
|
| | C3| lansat invitatia si calatorii constituie un grup omogen
|
| | | care nu s-a format exclusiv in scopul de a intreprinde
|
| | | aceasta calatorie particulara. Se ataseaza scrisoarea
|
| | | de invitatie (sau fotocopia invitatiei).
|
| | | Grupul este adus pe teritoriul Partii Contractante in
|
| | | care operatorul de transport este stabilit.
|
|__|___|_______________________________________________________________________|
(Foaia de parcurs - verso)
______________________________________________________________________________
| |Itinerar | Etapele zilnice
|
|
|_________|_________________________________________________________________|
| | Date | De la | La | km | km | Puncte de
|
| | |Localitate/Tara|Localitate/Tara|cu incarcatura|in gol| trecere a
|
| | | | | | |frontierei
|
| |_________|_______________|_______________|______________|______|___________|
|
|_________|_______________|_______________|______________|______|___________|
|
|_________|_______________|_______________|______________|______|___________|
| |_________|_______________|_______________|______________|______|___________|
|5.|_________|_______________|_______________|______________|______|___________|
|
|_________|_______________|_______________|______________|______|___________|
| |_________|_______________|_______________|______________|______|___________|
|
|_________|_______________|_______________|______________|______|___________|
|
|_________|_______________|_______________|______________|______|___________|
| |_________|_______________|_______________|______________|______|___________|
|
|_________|_______________|_______________|______________|______|___________|
|
|_________|_______________|_______________|______________|______|___________|
|
|_________|_______________|_______________|______________|______|___________|
|__|_________|_______________|_______________|______________|______|___________|
| | Lista calatorilor
|
|
|___________________________________________________________________________|
| | 1. | 22. | 43.
|
|
|________________________|________________________|_________________________|
| | 2. | 23. | 44.
|
| |________________________|________________________|_________________________|
| | 3. | 24. | 45.
|
|
|________________________|________________________|_________________________|
| | 4. | 25. | 46.
|
|
|________________________|________________________|_________________________|
| | 5. | 26. | 47.
|
| |________________________|________________________|_________________________|
| | 6. | 27. | 48.
|
|
|________________________|________________________|_________________________|
| | 7. | 28. | 49. |
|
|________________________|________________________|_________________________|
| | 8. | 29. | 50.
|
|
|________________________|________________________|_________________________|
| | 9. | 30. | 51.
|
|
|________________________|________________________|_________________________|
| | 10. | 31. | 52.
|
| |________________________|________________________|_________________________|
|6.| 11. | 32. | 53.
|
|
|________________________|________________________|_________________________|
| | 12. | 33. | 54.
|
|
|________________________|________________________|_________________________|
| | 13. | 34. | 55.
|
| |________________________|________________________|_________________________|
| | 14. | 35. | 56.
|
|
|________________________|________________________|_________________________|
| | 15. | 36. | 57.
|
|
|________________________|________________________|_________________________|
| | 16. | 37. | 58.
|
| |________________________|________________________|_________________________|
| | 17. | 38. | 59.
|
|
|________________________|________________________|_________________________|
| | 18. | 39. | 60. |
|
|________________________|________________________|_________________________|
| | 19. | 40. | 61.
|
|
|________________________|________________________|_________________________|
| | 20. | 41. | 62.
|
|
|________________________|________________________|_________________________|
| | 21. | 42. | 63.
|
|__|________________________|________________________|_________________________|
|7.| Data completarii foii de parcurs | Semnatura operatorului de
transport|
|__|______________________________________|____________________________________|
|8.| Schimbari neprevazute |
|__|___________________________________________________________________________|
|9.|SStampile de | | | | |
|
| | control daca| | | | |
|
| | este cazul | | | | |
|
|__|_____________|__________|_____________|__________|_____________|___________|
ANEXA 4
MODEL
de cerere pentru autorizarea unui serviciu ocazional international
(hartie alba - A4)
______________________________________________________________________________
| (Va fi redactata in limba oficiala sau in una dintre limbile oficiale ale
|
| partii contractante unde cererea a fost inaintata.)
|
|______________________________________________________________________________|
CERERE DE AUTORIZARE
PENTRU A INCEPE UN SERVICIU OCAZIONAL INTERNATIONAL
operat cu autocare sau autobuze intre partile contractante in conformitate cu
art. 7 din Acordul privind transportul international ocazional de calatori cu
autocare sau autobuze (Acordul INTERBUS)
...............................................................................
(autoritatea competenta a partii contractante de unde incepe serviciul,
adica primul punct de imbarcare a calatorilor)
1. Informatii referitoare la solicitantul autorizatiei:
Numele sau numele comercial: ................................
Adresa: .....................................................
Tara: .......................................................
Telefon: ....................................................
Fax: ........................................................
(a doua pagina a cererii)
2. Scop, motive si descrierea serviciului ocazional:
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
3. Informatii privind itinerarul:
a) Locul de plecare a serviciului: ..................... Tara .............
b) Locul de destinatie a serviciului: .................. Tara .............
Ruta principala a serviciului si punctele de trecere a frontierei:
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Tarile ale caror teritorii sunt tranzitate fara imbarcarea sau debarcarea
calatorilor:
.................. ..................
.................. ..................
.................. ..................
4. Data desfasurarii serviciului: ..........................
5. Numarul (numerele) de inmatriculare
al (ale) autobuzului (autobuzelor)
sau autocarului (autocarelor): ..........................
..........................
..........................
6. Informatii suplimentare: ..........................
..........................
..........................
7. ........................... .......................................
(locul si data) (semnatura solicitantului)
(a treia pagina a cererii)
Aviz important
1. Operatorii de transport vor completa cererea si vor atasa dovada ca
solicitantul are o licenta pentru a efectua transporturile internationale
ocazionale cu autocare si autobuze mentionate la art. 1 paragraful 1 lit. a) a
doua liniuta din Acordul INTERBUS.
2. Serviciile ocazionale, altele decat cele la care se face referire in
art. 6 al Acordului INTERBUS, vor fi supuse autorizarii; este vorba despre alte
servicii decat cele care urmeaza:
1. Serviciile cu usile inchise sunt serviciile in care acelasi autobuz sau
autocar este utilizat pentru a transporta acelasi grup de calatori de-a lungul
calatoriei si pentru a-l aduce inapoi la locul de plecare. Locul de plecare
este situat in partea contractanta pe teritoriul careia operatorul de transport
este stabilit.
2. Servicii in care calatoria dus se efectueaza incarcat si cea de
intoarcere in gol. Locul de plecare este situat pe teritoriul partii
contractante unde operatorul de transport este stabilit.
3. Servicii in care calatoria dus este efectuata in gol si toti calatorii
sunt imbarcati din acelasi loc, in cazul indeplinirii uneia dintre urmatoarele
conditii:
a) calatorii formeaza grupuri pe teritoriul unei tari care nu este parte
contractanta sau al unei alte parti contractante - alta decat cea in care
operatorul de transport este stabilit sau decat cea in care sunt imbarcati calatorii
- pe baza unui contract de transport incheiat inaintea sosirii lor pe
teritoriul acestei din urma parti contractante. Calatorii sunt transportati pe
teritoriul partii contractante in care operatorul de transport este stabilit;
b) calatorii au fost adusi in prealabil de catre acelasi operator de
transport, in conditiile prevazute la pct. 2, pe teritoriul partii contractante
de unde sunt imbarcati din nou si transportati pe teritoriul partii
contractante in care operatorul de transport este stabilit;
c) calatorii au fost invitati sa calatoreasca pe teritoriul altei parti
contractante, costul transportului fiind suportat de catre persoana care a
lansat invitatia. Acesti calatori trebuie sa constituie un grup omogen care nu
a fost format numai in scopul de a intreprinde aceasta calatorie speciala si
care este adus in teritoriul partii contractante in care operatorul de
transport este stabilit.
4. Operatiunile de tranzit intre partile contractante asociate serviciilor
ocazionale scutite de autorizatie vor fi, de asemenea, scutite de autorizatie.
5. Autobuzele si autocarele neincarcate utilizate exclusiv pentru
inlocuirea unui autobuz sau autocar defect sau accidentat in timp ce desfasura
un serviciu international prevazut in prezentul acord vor fi, de asemenea,
scutite de autorizatie.
Pentru serviciile operate de operatori de transport stabiliti in
Comunitatea Europeana punctele de plecare si/sau de destinatie ale acestor
servicii pot fi in orice stat membru al Comunitatii Europene, independent de
statul membru in care este inmatriculat autobuzul sau autocarul ori in care
operatorul de transport este stabilit.
3. Cererea va fi adresata autoritatii competente a partii contractante in
care serviciul incepe, si anume unde are loc prima imbarcare a calatorilor.
4. Autobuzele si autocarele utilizate vor fi inmatriculate pe teritoriul
partii contractante in care operatorul de transport este stabilit.
5. Autobuzele si autocarele utilizate in serviciile ocazionale
internationale la care se face referire in Acordul INTERBUS se vor conforma
normelor tehnice prevazute in anexa nr. 2 la acest acord.
ANEXA 5
MODELUL
autorizatiei pentru servicii ocazionale neliberalizate
(prima pagina a autorizatiei)
(hartie roz - A4)
______________________________________________________________________________
| (Va fi redactata in limba oficiala sau in una dintre limbile oficiale ale
|
| partilor contractante care emit autorizatia.)
|
|______________________________________________________________________________|
Partea contractanta care Autoritatea competenta
a emis autorizatia
- Semnul international distinctiv*1)
.................
(stampila)
AUTORIZATIA Nr. ..............
pentru un serviciu ocazional international efectuat cu autocar sau autobuz
intre partile contractante in conformitate cu art. 7 al Acordului privind
transportul international ocazional de calatori cu autocare si autobuze
(Acordul INTERBUS)
pentru: ...................................................................
(numele, prenumele sau numele comercial al operatorului de
transport)
Adresa: ................................
Tara: ..................................
Telefon: ...............................
Fax: ...................................
............................ ...............................
(locul si data emiterii) (semnatura si stampila
autoritatii emitente)
(a doua pagina a autorizatiei)
1. Scopul, motivele si descrierea serviciului ocazional:
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
2. Informatii privind itinerarul:
a) Locul de plecare a serviciului: ..................... Tara .............
b) Locul de destinatie a serviciului: .................. Tara .............
Traseul principal al serviciului si punctele de trecere a frontierei:
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
4. Data desfasurarii serviciului: ..........................
5. Numarul (numerele) de inmatriculare
al (ale) autobuzului (autobuzelor)
sau autocarului (autocarelor): ..........................
..........................
..........................
5. Alte conditii:
...............................................................................
...............................................................................
6. Lista de calatori anexata:
................................
(stampila autoritatii care a
eliberat autorizatia)
------------
*1) Regatul Belgiei (B), Regatul Danemarcei (DK), Republica Federala
Germania (D), Republica Elena (GR), Republica Spania (E), Republica Franta (F),
Republica Irlanda (IRL), Republica Italia (I), Marele Ducat de Luxemburg (L),
Regatul Tarilor de Jos (NL), Republica Portugheza (P), Regatul Unit al Marii
Britanii si Irlandei de Nord (UK), Republica Finlanda (FIN), Republica Austria
(A), Regatul Suediei (S), Republica Bulgaria (BG), Republica Ceha (CZ),
Republica Estonia (EST), Republica Ungaria (H), Republica Lituania (LT),
Republica Letonia (LV), Republica Polonia (PL), Romania (RO), Republica
Slovacia (SK), Republica Slovenia (SLO)
(a treia pagina a autorizatiei)
______________________________________________________________________________
| (Va fi redactata in limba oficiala sau in una dintre limbile oficiale ale
|
| partilor contractante care elibereaza autorizatia.)
|
|______________________________________________________________________________|
Aviz important
1. Autorizatia este valabila pentru intreaga calatorie. Poate fi utilizata
numai de catre operatorul de transport al carui nume si numarul de
inmatriculare al autobuzului sau autocarului sunt indicate in autorizatie.
2. Autorizatia va fi pastrata la bordul autobuzului sau autocarului pe
toata durata calatoriei si va fi prezentata ori de cate ori functionarii
imputerniciti o vor cere.
3. Lista calatorilor va fi anexata la aceasta autorizatie.
MODEL DE DECLARATIE
care trebuie intocmita de catre partile contractante la Acordul INTERBUS
(referitoare la art. 4 si la anexa nr. 1)
Conditii aplicabile operatorilor de transport rutier de calatori
DECLARATIA .................................
(numele partii contractante)
(referitoare la art. 4 si la anexa nr. 1)
1. Cele trei conditii stabilite in titlul I al Directivei Consiliului
96/26/EC din 29 aprilie 1996 privind accesul la ocupatia de operator de
transport rutier de marfuri si operator de transport rutier de calatori si
recunoasterea reciproca a diplomelor, certificatelor si a altor dovezi de
calificare oficiale pentru a facilita acestor operatori dreptul la libera
stabilire in operatiunile de transport nationale si internationale (Jurnalul
Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 124 din 23 mai 1996, pag. 1), astfel
cum a fost amendata prin Directiva Consiliului 98/76/EC din 1 octombrie 1998
(Jurnalul Oficial al Comunitatii Europene nr. L 277 din 14 ianuarie 1998, pag.
17),
a) au fost adoptate in legislatia nationala prin
........................... (referire la lege)
b) vor fi introduse in legislatia nationala
................................ (data, dar nu mai tarziu de 1 ianuarie 2005)
2. In ceea ce priveste conditiile referitoare la "pragul
financiar", legislatia existenta prevede ca intreprinzatorul sa aiba
capital si rezerve disponibile de cel putin:
- ................ euro (sau un curs national echivalent) pentru vehiculul
utilizat; sau
................ euro (sau un curs national echivalent) pentru fiecare
loc al autobuzelor sau autocarelor utilizate de catre operatorul de transport.
Se are in vedere ca suma pentru "pragul financiar" sa fie
armonizata cu prevederile Directivei 96/26/EC la ...........................
(data, dar nu mai tarziu de 1 ianuarie 2005).