ORDIN Nr. 3399
din 17 noiembrie 2008
privind aprobarea listei
cheltuielilor eligibile pentru proiectele finantate in cadrul Programului
operational sectorial „Mediu" 2007-2013
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 861 din 20 decembrie 2008
Având în vedere prevederile:
- Hotărârii Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de
eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin
programele operaţionale, cu modificările şi completările ulterioare;
- Hotărârii Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea
conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor
publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului
general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii,
în temeiul prevederilor:
- art. 13 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr.
759/2007, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 5 alin. (7) din Hotărârea Guvernului nr.
368/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi
Dezvoltării Durabile, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi
Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul mediului şi dezvoltării durabile şi
ministrul economiei şi finanţelor emit următorul
ordin:
Art. 1. - (1) Obiectul prezentului ordin îl constituie
aprobarea listei cheltuielilor eligibile pentru proiectele finanţate în cadrul
Programului operaţional sectorial „Mediu"
2007-2013, denumit în continuare POS „Mediu".
(2) Prevederile prezentului ordin sunt aplicabile
cheltuielilor efectuate din asistenţa comunitară, precum şi din cofinanţarea
naţională pentru operaţiunile derulate prin POS „Mediu" în cadrul
următoarelor axe prioritare:
a) axa prioritară 1 „Extinderea şi modernizarea
sistemelor de apă şi apă uzată";
b) axa prioritară 2 „Dezvoltarea sistemelor de
management integrat al deşeurilor şi reabilitarea siturilor contaminate
istoric";
c) axa prioritară 3 „Reducerea
poluării şi diminuarea efectelor schimbărilor climatice prin restructurarea şi
reabilitarea sistemelor de încălzire urbană pentru atingerea ţintelor de
eficienţă energetică în localităţile cele mai afectate de poluare";
d) axa prioritară 4
„Implementarea sistemelor adecvate de management pentru protecţia
naturii";
e) axa prioritară 5 „Implementarea infrastructurii
adecvate de prevenire a riscurilor naturale în zonele cele mai expuse la
risc";
f) axa prioritară 6 „Asistenţa tehnică".
Art. 2. - (1) Categoriile de
cheltuieli eligibile general valabile pentru proiectele derulate prin POS
„Mediu", axele prioritare 1-5 menţionate la art. 1 alin. (2) lit. a)-e),
sunt prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Categoriile de cheltuieli eligibile specifice fiecărei axe prioritare menţionate la art. 1 alin. (2) lit. a)-f)
sunt prevăzute în anexele nr. 2-7.
Art. 3. - Pentru a fi eligibile în vederea finanţării
prin POS „Mediu", toate cheltuielile trebuie să facă parte din categoriile
de cheltuieli prevăzute în prezentul ordin, să respecte prevederile Hotărârii
Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor
efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale, cu
modificările şi completările ulterioare, să corespundă obiectivelor POS
„Mediu" şi să fie coerente cu obiectivele şi rezultatele operaţiunilor
propuse.
Art. 4. - Contribuţia în natură, amortizarea,
cheltuielile cu imobilele deja construite şi cheltuielile pentru locuinţe nu
sunt cheltuieli eligibile pentru POS „Mediu".
Art. 5. - Obţinerea terenului nu este cheltuială
eligibilă pentru axele prioritare 1, 2, 3 şi 6 ale POS „Mediu".
Art. 6. -Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 7. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 8. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, Ordinul ministrului mediului şi dezvoltării durabile şi al ministrului
economiei şi finanţelor nr. 1.453/1.309/2007 privind aprobarea listei
cheltuielilor eligibile pentru proiectele finanţate în cadrul Programului
operaţional sectorial „Mediu" 2007-2013, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 793
din 22 noiembrie 2007, se abrogă.
p. Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Silviu Stoica,
secretar de stat
Ministrul economiei şi
finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1
CATEGORIILE
de cheltuieli eligibile general valabile pentru
proiectele derulate prin POS „Mediu", axele prioritare 1-5
1. Cheltuieli pentru amenajarea terenului, care
cuprind cheltuielile efectuate la începutul lucrărilor
pentru pregătirea amplasamentului şi care constau în demolări, demontări,
dezafectări, defrişări, evacuări de materiale rezultate, devieri de reţele de
utilităţi din amplasament, sistematizări pe verticală, drenaje, epuismente
(exclusiv cele aferente realizării lucrărilor pentru investiţia de bază),
devieri de cursuri de apă, precum şi alte cheltuieli de aceeaşi natură.
2. Cheltuieli pentru amenajarea terenului pentru
protecţia mediului şi aducerea la starea iniţială, care cuprind cheltuielile
efectuate pentru lucrări şi acţiuni de protecţiea mediului, inclusiv pentru
refacerea cadrului natural după terminarea lucrărilor, precum plantare de
copaci, reamenajarea spaţiilor verzi şi reintroducerea în circuitul agricol a
suprafeţelor scoase temporar din uz.
3. Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare
obiectivului, care cuprind cheltuielile aferente asigurării cu utilităţile
necesare funcţionării obiectivului de investiţie, precum: alimentarea cu apă,
canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică,
telecomunicaţii, drumuri de acces, care se execută pe amplasamentul delimitat
din punct de vedere juridic ca aparţinând obiectivului de investiţie, precum şi
cheltuielile aferente racordării la reţelele de utilităţi.
4. Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică:
a) cheltuieli pentru studii de teren care cuprind
cheltuieli pentru studii geotehnice, geologice, hidrologice, hidrogeotehnice,
fotogrammetrice, topografice şi de stabilitate a terenurilor pe care se
amplasează obiectivul de investiţie;
b) cheltuieli pentru obţinere de avize, acorduri şi
autorizaţii:
(i) obţinerea/prelungirea valabilităţii certificatului
de urbanism;
(ii) obţinerea/prelungirea valabilităţii autorizaţiei
de construire/desfiinţare;
(iii) obţinerea avizelor şi acordurilor pentru
racorduri şi branşamente la
reţele publice de apă, canalizare, gaze, termoficare, energie electrică, telefonie sau alte cheltuieli de aceeaşi natură;
(iv) obţinerea certificatului de nomenclatură stradală
şi adresă;
(v) întocmirea documentaţiei, obţinerea numărului cadastral provizoriu şi înregistrarea
terenului în cartea funciară;
(vi) obţinerea acordului de mediu;
(vii) obţinerea avizului P.S.I.;
(viii) alte avize, acorduri şi autorizaţii, stabilite
în condiţiile legii şi care
au legătură cu obiectivul de investiţii sau cu lucrările de intervenţii;
c) cheltuieli pentru proiectare şi inginerie:
(i) cheltuieli pentru elaborarea tuturor fazelor de
proiectare (studiu de prefezabilitate, studiu de
fezabilitate, proiect tehnic, detalii de execuţie);
(ii) cheltuieli pentru plata verificării tehnice a
proiectării;
(iii) cheltuieli pentru elaborarea documentaţiilor
necesare obţinerii acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor aferente
obiectivului de investiţie (documentaţii ce stau la baza emiterii avizelor şi
acordurilor impuse prin certificatul de urbanism, documentaţii urbanistice,
studii de impact, studii/expertize de amplasament, studii de trafic, precum şi
alte cheltuieli de aceeaşi natură);
(iv) cheltuieli pentru
expertizarea tehnică (pentru lucrări de intervenţii la construcţii existente
sau pentru continuarea
lucrărilor la obiective începute şi neterminate);
d) cheltuieli pentru organizarea procedurilor de
achiziţie, care cuprind cheltuieli aferente organizării şi derulării
procedurilor de achiziţii publice, precum: cheltuieli aferente întocmirii
documentaţiei de atribuire, anunţuri de intenţie, de participare şi de
atribuire a contractelor, corespondenţă prin poştă, în legătură cu procedurile
de achiziţie publică;
e) cheltuieli pentru consultanţă:
(i) cheltuieli pentru plata serviciilor de consultanţă
la elaborarea studiilor de piaţă, de evaluare sau alte cheltuieli de aceeaşi
natură;
(ii) cheltuieli pentru plata serviciilor de consultanţă
în domeniul managementului execuţiei investiţiei sau administrarea contractelor
de execuţie;
f) cheltuieli pentru asistenţă tehnică
(i) cheltuieli pentru asistenţă tehnică din partea
proiectantului pe perioada de execuţie a lucrărilor (în cazul în care aceasta
nu intră în tarifarea proiectantului);
(ii) cheltuieli pentru plata diriginţilor de şantier,
desemnaţi de autoritatea contractantă, autorizaţi conform prevederilor legale
pentru verificarea execuţiei lucrărilor de construcţii şi instalaţii.
5. Cheltuieli pentru investiţia
de bază:
a) cheltuieli pentru construcţii şi instalaţii, care
cuprind cheltuieli aferente execuţiei tuturor obiectelor cuprinse în obiectivul
de investiţie: clădiri, construcţii speciale, instalaţii aferente
construcţiilor, precum instalaţii electrice, sanitare, instalaţii interioare de
alimentare cu gaze naturale, instalaţii de încălzire, ventilare, climatizare,
P.S.I., telecomunicaţii şi alte tipuri de instalaţii impuse de destinaţia
obiectivului. Cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de construcţie, iar
delimitarea obiectelor se face de către proiectant. Cheltuielile aferente
fiecărui obiect de construcţie sunt estimate prin devizul pe obiect;
b) cheltuieli pentru montajul utilajelor tehnologice,
care cuprind cheltuieli pentru montajul utilajelor
tehnologice şi utilajelor incluse în instalaţiile funcţionale, inclusiv
reţelele aferente necesare funcţionării acestora. Cheltuielile se desfăşoară pe
obiecte de construcţie;
c) cheltuieli pentru utilaje, echipamente tehnologice
şi funcţionale cu montaj, care cuprind cheltuieli pentru achiziţionarea
utilajelor şi echipamentelor tehnologice, precum şi a celor incluse în
instalaţiile funcţionale. Cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de construcţie;
d) cheltuieli pentru utilaje fără montaj şi
echipamente de transport, care cuprind cheltuieli pentru achiziţionarea
utilajelor şi echipamentelor care nu necesită montaj, precum şi a
echipamentelor de transport tehnologic. Cheltuielile se desfăşoară pe obiecte
de construcţie;
e) cheltuieli pentru dotări, care cuprind cheltuieli
pentru procurarea de bunuri care, conform legii, intră în componenţa
mijloacelor fixe, sau obiecte de inventar, precum: mobilier, dotări P.S.I.,
dotări privind protecţia muncii. Cheltuielile se desfăşoară pe obiecte de
construcţie;
f) cheltuieli pentru active necorporale, care cuprind
cheltuieli cu achiziţionarea activelor necorporale: drepturi referitoare la
brevete, licenţe.
6. Cheltuieli pentru organizare de şantier care
cuprind cheltuieli necesare contractantului în vederea creării condiţiilor de
desfăşurare a activităţii de construcţii-montaj:
a) cheltuieli pentru lucrări de construcţii şi
instalaţii aferente organizării de şantier:
(i) cheltuieli aferente construirii provizorii sau
amenajărilor la construcţii existente pentru vestiare pentru muncitori, grupuri
sanitare, rampe de spălare auto, depozite pentru materiale, fundaţii pentru
macarale, reţele electrice de iluminat şi forţă, căi de acces - auto şi căi
ferate -, branşamente/racorduri la utilităţi, împrejmuiri, panouri de
prezentare, pichete de incendiu şi altele asemenea;
(ii) cheltuieli de desfiinţare de şantier;
b) cheltuieli conexe organizării de şantier, care
cuprind cheltuieli pentru obţinerea autorizaţiei de construire/desfiinţare,
aferente lucrărilor de organizare de şantier, taxe de amplasament, închirieri
de semne de circulaţie, întreruperea temporară a reţelelor de transport sau
distribuţie de apă, canalizare, agent termic, energie electrică, gaze naturale,
a circulaţiei rutiere, căi ferate, navale sau aeriene, contractele de asistenţă
cu poliţia rutieră, contractele temporare cu furnizorii de utilităţi, cu
unităţi de salubrizare, taxe depozit ecologic, taxe locale, chirii pentru
ocuparea temporară a domeniului public, costul energiei electrice şi al apei
consumate în incinta organizării de şantier pe durata de execuţie a lucrărilor,
costul transportului muncitorilor nelocalnici şi/sau cazarea acestora, paza
şantierului, asigurarea pompierului autorizat sau alte cheltuieli de aceeaşi
natură.
7. Cheltuieli pentru cote legale:
a) cota aferentă Inspectoratului de Stat în Construcţii
pentru controlul calităţii lucrărilor de construcţii;
b) cota pentru controlul statului în amenajarea
teritoriului, urbanism şi pentru autorizarea lucrărilor de construcţii;
c) cota aferentă Casei Sociale
a Constructorilor;
d) alte cheltuieli de aceeaşi natură, stabilite în
condiţiile legii.
8. Cheltuielile diverse şi neprevăzute se consideră
eligibile, în funcţie de natura şi complexitatea lucrărilor, ca procent din
valoarea totală a cheltuielilor eligibile realizate pentru una sau mai multe
dintre următoarele categorii de cheltuieli: amenajarea terenului, amenajare
pentru protecţia mediului şi aducerea la starea iniţială, asigurarea
utilităţilor necesare obiectivului, proiectare şi asistenţă tehnică, investiţia
de bază. Valoarea acestor cheltuieli este:
a) în procent de maximum 10%, în cazul obiectivelor de
invesitii noi, precum şi al reparaţiilor capitale, extinderilor,
transformărilor, modificărilor, modernizărilor, reabilitării la construcţii şi
instalaţii existente;
b) în procent de maximum 20%, în cazul lucrărilor de
intervenţii de natura consolidărilor la construcţii existente şi instalaţiile
aferente, precum şi în cazul lucrărilor pentru prevenirea sau înlăturarea
efectelor produse de acţiuni accidentale şi/sau calamităţi naturale.
Din procentul stabilit se acoperă, după caz,
cheltuielile rezultate în urma modificărilor de soluţii tehnice, cantităţi
suplimentare de lucrări, utilaje sau dotări ce se impun pe parcursul derulării
investiţiei în cadrul proiectului, precum şi cheltuielile de conservare pe
parcursul întreruperii execuţiei din cauze independente de autoritatea
contractantă.
9. Cheltuieli pentru probe tehnologice şi teste şi
predare la beneficiar:
a) cheltuieli pentru pregătirea
personalului de exploatare, care cuprind cheltuieli necesare
instruirii/şcolarizării personalului în vederea utilizării corecte şi eficiente
a utilajelor şi tehnologiilor;
b) cheltuieli pentru probe tehnologice şi teste care
cuprind cheltuieli aferente execuţiei probelor/încercărilor, prevăzute în
proiect, rodajelor, expertizelor la recepţie, omologărilor, precum şi alte
cheltuieli de aceeaşi natură.
10. Cheltuieli pentru pregătirea documentelor oficiale
şi a altor documente-suport, cu excepţia celor de la pct. 4 care trebuie, în
mod obligatoriu, să însoţească cererea de finanţare a proiectului
11. Cheltuieli pentru informare şi publicitate:
(i) cheltuieli pentru informarea şi publicitatea
aferente proiectului;
(ii) cheltuieli pentru campaniile de conştientizare a publicului.
12. Cheltuieli aferente achiziţiei serviciilor de audit
independent pentru proiect
13. Cheltuieli aferente procurării de bunuri necesare
funcţionării unităţilor de implementare a proiectului de la nivelul
beneficiarului, în limita echivalentului în lei a maximum 10.000 euro, în
funcţie de complexitatea proiectului, cu respectarea prevederilor art. 3 din
ordin.
Lista bunurilor necesare unităţilor de implementare a
proiectului de la nivelul beneficiarului se va anexa la contractul de
finanţare.
14. Cheltuieli cu leasingul, dacă sunt îndeplinite
prevederile art. 2 şi 11 din Hotărârea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile
de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate
prin programele operaţionale, cu modificările şi completările ulterioare.
ANEXA Nr. 2
CONDIŢIILE SPECIFICE ŞI CATEGORIILE
de cheltuieli eligibile specifice operaţiunilor
derulate în cadrul axei prioritare 1 „Extinderea şi modernizarea sistemelor de apă si apă
uzată"
1. Categoriile de cheltuieli
menţionate la pct. 1-9 din anexa nr. 1 sunt eligibile dacă sunt efectuate în
scopul realizării următoarelor activităţi:
a) lucrări pentru construcţia, reabilitarea,
extinderea, modernizarea staţiilor de tratare a apei, a rezervoarelor de apă şi
a surselor de apă;
b) lucrări pentru construcţia, reabilitarea,
extinderea, modernizarea aducţiunilor, reţelei de alimentare şi distribuţie a
apei potabile, a staţiilor de pompare şi repompare a apei, inclusiv a
branşamentelor amplasate în domeniul public;
c) lucrări pentru construcţia, reabilitarea,
extinderea, modernizarea reţelelor de canalizare a apei uzate, staţiilor de
pompare, inclusiv a racordurilor amplasate în domeniul public;
d) lucrări pentru construcţia, reabilitarea,
extinderea, modernizarea staţiilor de epurare a apei uzate;
e) lucrări pentru construcţia, reabilitarea,
extinderea, modernizarea facilităţilor de tratare şi depozitare temporară a
nămolului din staţiile de epurare a apei uzate;
f) lucrări pentru construcţia/reconstrucţia clădirilor
conexe;
g) lucrări de demolare şi lucrări aferente drumurilor
publice, atunci când sunt determinate de investiţii în infrastructura de apă,
cu condiţia să fie necesare ca rezultat imediat al lucrărilor de excavare a
drumului;
h) lucrări de execuţie, reabilitare, extindere,
modernizare a sistemelor de monitorizare complexe, inclusiv măsuri de
contorizare a consumului de apă în reţeaua publică, cercetarea şi evaluarea calităţii şi cantităţii
apelor de suprafaţă şi subterane, inclusiv achiziţia echipamentelor de
laborator, a echipamentelor de detectare a pierderilor, precum şi a
echipamentelor de întreţinere a sistemelor sau alte cheltuieli de aceeaşi
natură.
2. Categoriile de cheltuieli eligibile specifice,
conform obiectivelor operaţiunii şi potrivit prevederilor contractului de
finanţare, sunt următoarele:
2.1. cheltuieli de asistenţă tehnică pentru
îmbunătăţirea capacităţii instituţionale a beneficiarilor;
2.2. cheltuieli cu salariile pentru personalul
beneficiarului implicat în managementul operaţiunii,
în procent de maximum 0,5% din valoarea investiţiei de bază, pe baza
documentelor justificative, pentru operaţiunile derulate prin POS „Mediu",
în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
ANEXA Nr. 3
CONDIŢIILE SPECIFICE ŞI CATEGORIILE
de cheltuieli eligibile specifice operaţiunilor
derulate în cadrul axei prioritare 2 „Dezvoltarea sistemelor de management integrat al
deşeurilor si reabilitarea siturilor contaminate istoric"
1. Categoriile de cheltuieli menţionate la pct. 1-9 din
anexa nr. 1 sunt eligibile dacă sunt efectuate în scopul realizării: 1.1.
activităţilor specifice gestionării deşeurilor municipale:
a) lucrări pentru construcţia, extinderea,
reabilitarea sau modernizarea sistemelor de management integrat al deşeurilor
municipale, precum: facilităţi de sortare, transport, reciclare, colectare,
compostare, staţii de transfer, tratare şi eliminare a deşeurilor, după caz;
b) lucrări pentru construcţia de depozite noi sau
extinderea, reabilitarea ori modernizarea de depozite existente, inclusiv
sisteme de colectare a levigatului, măsuri de hidroizolaţie şi sisteme de
extracţie a biogazului, construirea clădirilor conexe dimensionate în
conformitate cu normele în vigoare, precum şi alte lucrări de aceeaşi natură;
c) lucrări pentru
reabilitarea, închiderea depozitelor de deşeuri vechi şi încadrarea în mediul
natural a depozitelor vechi de deşeuri, inclusiv a sistemelor de colectare şi
tratare a levigatului, a sistemelor de extracţie a biogazului, precum şi alte
lucrări de aceeaşi natură;
d) achiziţia şi/sau instalarea echipamentelor şi
facilităţilor pentru asigurarea unui sistem de management integrat al
deşeurilor (sortare, transport, reciclare, colectare, compostare, staţii de
transfer, tratare şi eliminare a deşeurilor);
e) achiziţia şi/sau instalarea echipamentelor şi
facilităţilor pentru dotarea şi funcţionarea depozitelor de deşeuri municipale;
f) achiziţia şi instalarea echipamentelor de
monitorizare şi de laborator.
1.2. activităţilor privind
achiziţia şi/sau instalarea echipamentelor pentru facilităţile de management al
deşeurilor municipale periculoase (deşeuri medicale, deşeuri electrice şi
electronice, alte tipuri de deşeuri municipale periculoase) şi al altor tipuri
specifice de deşeuri municipale (deşeuri rezultate în urma construcţiilor şi
demolărilor sau alte deşeuri de aceeaşi natură), inclusiv unităţi tehnologice
adecvate, cu condiţia ca acestea să facă parte din sistemul de management
integrat al deşeurilor.
2. Categoriile de cheltuieli
eligibile specifice, conform obiectivelor operaţiunii şi potrivit prevederilor
contractului de finanţare, sunt următoarele:
2.1. cheltuieli de asistenţă tehnică pentru
îmbunătăţirea capacităţii instituţionale a beneficiarilor;
2.2. cheltuieli cu salariile
pentru personalul beneficiarului implicat în managementul operaţiunii, în
procent de maximum 0,5% din valoarea investiţiei de bază, pe baza documentelor
justificative, pentru operaţiunile derulate prin POS „Mediu", în
conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
ANEXA Nr. 4
CONDIŢIILE SPECIFICE ŞI CATEGORIILE
de cheltuieli eligibile specifice operaţiunilor
derulate în cadrul axei prioritare 3 „Reducerea poluării şi diminuarea efectelor
schimbărilor climatice prin restructurarea şi reabilitarea sistemelor de
încălzire urbană pentru atingerea ţintelor de eficientă energetică în localităţile
cele mai afectate de poluare"
Categoriile de cheltuieli menţionate la pct. 1-9 din
anexa nr. 1 sunt eligibile dacă sunt efectuate în scopul realizării
activităţilor privind retehnologizarea, reabilitarea, extinderea, modernizarea
centralelor termoenergetice şi a sistemelor de încălzire urbană aferente acestora,
în vederea reducerii poluării şi creşterii eficienţei energetice, cum ar fi:
a) construcţiile şi instalaţiile, echipamentele şi
utilajele tehnologice care conduc la reducerea emisiilor de poluanţi în
atmosferă şi creşterea eficienţei energetice;
b) lucrările pentru execuţia, reabilitarea, extinderea,
modernizarea sistemelor de automonitorizare a emisiilor şi a procesului de
ardere aferent centralelor termoenergetice, echipamentele de laborator,
sistemele pentru colectarea şi transmiterea datelor privind emisiile de
poluanţi de la instalaţiile mari de ardere;
c) lucrările pentru construcţia, reabilitarea,
extinderea, modernizarea facilităţilor de colectare, transport şi depozitare a
deşeurilor solide provenite din procesul de ardere;
d) lucrările pentru închiderea depozitelor de zgură şi
cenuşă neconforme;
e) lucrările pentru construcţia, reabilitarea,
extinderea reţelelor de transport şi distribuţie a apei calde şi a agentului
termic, a punctelor termice, precum şi a altor construcţii aferente sistemelor
de încălzire urbană;
f) echipamentele de detectare a pierderilor;
g) lucrările pentru contorizarea apei calde şi a
agentului termic în reţeaua publică de termoficare.
Activităţile prevăzute la lit. b), c), d), e), f) şi g)
sunt eligibile numai dacă sunt realizate în completarea activităţilor de la
lit. a).
ANEXA Nr. 5
CONDIŢIILE SPECIFICE ŞI CATEGORIILE
de cheltuieli eligibile specifice operaţiunilor
derulate în cadrul axei prioritare 4 „Implementarea sistemelor adecvate de management pentru protecţia
naturii"
1. Categoriile de cheltuieli menţionate la pct. 1-9 din
anexa nr. 1 sunt eligibile dacă sunt efectuate în scopul realizării
următoarelor activităţi:
a) construcţia observatoarelor, centrelor de vizitare
şi informare în ariile naturale protejate, inclusiv siturile Natura 2000, a
panourilor, punctelor de informare, a podeţelor, punţilor suspendate,
tunelurilor, adăposturilor pentru animale, a potecilor, bornelor, semnelor sau
alte cheltuieli de aceeaşi natură;
b) achiziţia şi instalarea echipamentului specializat
şi a dotărilor necesare pentru obiectivele de infrastructură detaliate la lit.
a) în ariile naturale protejate, inclusiv siturile Natura 2000;
c) achiziţia de echipamente pentru monitorizarea
stării de conservare favorabilă a habitatelor, a speciilor de faună şi floră
sălbatică de interes comunitar/naţional;
d) achiziţia, întreţinerea şi funcţionarea
laboratoarelor mobile sau a altor mijloace de transport destinate exclusiv
activităţii de monitorizare în cadrul ariei protejate şi de achiziţie a
instrumentarului necesar studierii parametrilor fizico-chimici ai ecosistemului.
2. Categoriile de cheltuieli eligibile specifice,
conform obiectivelor operaţiunii şi potrivit prevederilor contractului de
finanţare, sunt următoarele:
2.1. cheltuielile pentru obţinerea terenului, care
cuprind cheltuieli pentru achiziţia de teren fără construcţii cu valoare
ridicată din punctul de vedere al biodiversităţii, sunt eligibile în
conformitate cu prevederile art. 6 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr.
759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul
operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale, cu modificările şi
completările ulterioare, şi dacă respectă următoarele condiţii:
a) achiziţia terenului este posibilă numai în numele
sau de către autorităţile publice, iar terenul se trece în domeniul public al
statului sau al autorităţii locale, după caz;
b) achiziţia terenului este strâns legată de
realizarea obiectivelor proiectului;
c) achiziţia terenului este singura modalitate
eficientă de a asigura starea favorabilă de conservare pentru
speciile/habitatele de interes comunitar/naţional pentru care a fost declarată
aria naturală protejată;
d) terenul achiziţionat este utilizat numai în scopul de
a asigura starea favorabilă de conservare pentru speciile/habitatele de interes
comunitar/naţional pentru care a fost declarată aria naturală protejată;
e) terenul achiziţionat este parte integrantă dintr-o
arie naturală protejată;
f) solicitantul trebuie să aducă dovezi că terenul
achiziţionat a fost în proprietate privată pe o durată de cel puţin 3 ani
înainte de achiziţie. Achiziţia unui teren care a fost proprietate publică în
ultimii 3 ani şi apoi transferat în proprietate privată nu este eligibilă;
2.2. cheltuieli pentru implementarea măsurilor de
reducere a riscurilor în ariile naturale protejate;
2.3. cheltuieli pentru reconstrucţia, reducerea sau
oprirea declinului stării de conservare a habitatelor şi speciilor de interes
comunitar/naţional ori menţinerea acestora într-o stare favorabilă;
2.4. cheltuieli pentru realizarea de lucrări de
reducere a fragmentării habitatelor;
2.5. cheltuieli privind implementarea măsurilor
specifice de conservare a habitatelor şi speciilor;
2.6. cheltuieli de asistenţă tehnică şi instruire
pentru proiectele de biodiversitate şi protecţia naturii:
a) cheltuieli pentru
pregătirea şi revizuirea planurilor de management pentru ariile naturale
protejate, inclusiv siturile Natura 2000;
b) cheltuieli pentru elaborarea studiilor
ştiinţifice, a inventarelor, cartografiere;
c) cheltuieli pentru pregătirea planurilor de
monitorizare şi a documentaţiei-suport aferente acestora pentru habitatele şi
speciile de interes comunitar/naţional (inclusiv păsările migratoare) din ariile
naturale protejate, inclusiv siturile Natura 2000;
d) cheltuieli pentru întărirea capacităţii
instituţionale a administratorilor şi a custozilor ariilor naturale protejate,
inclusiv ai siturilor Natura 2000;
e) cheltuieli pentru instruirea personalului implicat
în managementul ariilor naturale protejate, inclusiv al siturilor Natura 2000;
f) cheltuieli pentru crearea sistemelor informatice
pentru sectorul de protecţie a naturii;
2.7. cheltuieli generale de administraţie aferente
desfăşurării activităţii personalului implicat în managementul proiectului de
la nivelul beneficiarului sunt următoarele:
a) cheltuieli pentru apă şi canalizare;
b) cheltuieli cu servicii de salubrizare;
c) cheltuieli cu energia electrică;
d) cheltuieli cu energia termică şi/sau gaze naturale;
e) cheltuieli pentru telefoane, fax, internet şi poştă;
f) cheltuieli cu închirierea de
spaţii;
g) cheltuieli pentru întreţinerea spaţiilor.
Cheltuielile generale de administraţie sunt eligibile
dacă respectă prevederile Hotărârii Guvernului nr. 759/2007, cu modificările şi
completările ulterioare, după cum urmează:
a) în limita a maximum 0,2% din
valoarea totală eligibilă a proiectului, pentru proiectele cu o valoare totală
eligibilă mai mare decât echivalentul în lei a 25 milioane euro;
b) în limita a maximum 1% din valoarea totală
eligibilă a proiectului, pentru proiectele cu o valoare totală eligibilă
cuprinsă între echivalentul în lei a 5-25 milioane euro;
c) în limita a maximum 5% din valoarea totală
eligibilă a proiectului, pentru proiectele cu o valoare totală eligibilă mai
mică decât echivalentul în lei a 5 milioane de euro;
d) în limita a maximum 10% din valoarea totală
eligibilă a proiectului, pentru proiectele cu o valoare totală eligibilă mai
mică decât echivalentul în lei a 1 milion de euro.
Metoda de calcul folosită pentru calculul pro ratei
pentru decontarea cheltuielilor generale de administraţie se va stabili de
către autoritatea de management şi se va ataşa în anexa la contractul de
finanţare;
2.8. cheltuieli cu salariile pentru personalul
beneficiarului implicat în managementul operaţiunii sunt eligibile, în funcţie
de complexitatea proiectului, pe baza documentelor justificative, precum: fişe
de post, fişe de pontaj.
ANEXA Nr. 6
CONDIŢIILE SPECIFICE ŞI CATEGORIILE
de cheltuieli eligibile specifice operaţiunilor
derulate în cadrul axei prioritare 5 „Implementarea
infrastructurii adecvate de prevenire a riscurilor naturale în zonele cele mai
expuse la risc"
1. Categoriile de cheltuieli menţionate la pct. 1-9 din
anexa nr. 1 sunt eligibile dacă sunt efectuate în scopul realizării
următoarelor activităţi:
1.1. lucrări de prevenire a inundaţiilor şi de
reducere a consecinţelor distructive ale inundaţiilor, precum:
a) lucrări de amenajări/regularizări de albii,
poldere, diguri sau alte cheltuieli de aceeaşi natură;
b) lucrări pentru mărirea gradului de siguranţă a
barajelor şi alte lucrări pentru întreţinerea şi siguranţa în exploatare;
c) lucrări de reabilitare a sistemului de comunicaţii
radio (voce-date), sisteme de alarmare în aval de baraje;
1.2. lucrări specifice de infrastructură pentru
reducerea eroziunii costiere a Mării Negre.
2. Categoriile de cheltuieli eligibile specifice,
conform obiectivelor operaţiunii şi potrivit prevederilor contractului de
finanţare, sunt următoarele:
2.1. cheltuielile pentru obţinerea terenului, conform
obiectivelor de investiţii şi lucrărilor de intervenţii, care cuprind cheltuieli pentru achiziţia de teren fără
construcţii, sunt eligibile în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) din
Hotărârea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a
cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele
operaţionale, cu modificările şi completările ulterioare.
2.2. Cheltuielile pentru amenajarea terenului, care
cuprind cheltuielile prevăzute la pct. 1 din anexa nr. 1, inclusiv cheltuielile
pentru strămutări de localităţi, sunt eligibile pentru realizarea obiectivelor
de investiţii şi a lucrărilor de intervenţii.
2.3. cheltuielile de asistenţă tehnică pentru
proiectele de prevenire a inundaţiilor, conform obiectivelor operaţiunii şi
potrivit prevederilor contractului de finanţare, sunt următoarele:
a) cheltuieli pentru elaborarea planurilor, măsurilor
şi hărţilor de prevenire a riscului inundaţiilor;
b) cheltuieli pentru elaborarea studiilor de
audibilitate.
ANEXA Nr. 7
CATEGORIILE
de cheltuieli
eligibile specifice operaţiunilor derulate în cadrul axei prioritare 6
„Asistenţa tehnică"
1. Cheltuieli de personal:
1.1. cheltuielile aferente salariilor se decontează
conform contractului de muncă sau proporţional cu procentul prevăzut în fişa
postului/foaia de prezenţă, aferent atribuţiilor specifice gestionării POS
„Mediu" ori activităţilor adiacente gestionării acestuia, în conformitate
cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare, şi cuprind:
a) salarii, inclusiv contribuţiile salariale aferente,
suportate de către angajat şi angajator, pentru personalul încadrat în
structura autorităţii de management şi a organismelor intermediare, cu contract
individual de muncă pe durată determinată sau nedeterminată, cu normă parţială
ori întreagă de lucru, având atribuţii în procesul de gestionare a POS
„Mediu";
b) salarii, inclusiv contribuţiile salariale aferente,
suportate de către angajat şi angajator, ale personalului încadrat în structura
autorităţii de management şi a organismelor intermediare, cu contract
individual de muncă pe durată determinată sau nedeterminată, cu normă parţială
ori întreagă de lucru, pentru activităţile adiacente de natură tehnică,
financiar-contabilă, juridică sau de audit;
c) plata orelor suplimentare acordate personalului, având atribuţii în procesul de gestionare a POS „Mediu",
încadrat în structura autorităţii de management şi a organismelor intermediare.
Plata orelor suplimentare este eligibilă dacă acestea sunt efectuate în scopul implementării proiectului, în baza
contractului individual de muncă pe durată determinată sau nedeterminată, cu
normă parţială ori întreagă de lucru, pe baza foilor de prezenţă;
1.2. cheltuieli cu ocazia deplasărilor efectuate în
ţară şi în străinătate de personalul autorităţii de management şi al
organismelor intermediare în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin în
gestionarea POS „Mediu": indemnizaţii de delegare (diurnă), cheltuieli de
transport al persoanelor, cazare;
1.3. cheltuieli pentru plata taxelor de participare la
cursuri, seminarii şi alte acţiuni similare.
2. Cheltuieli pentru prestarea de servicii:
2.1. cheltuieli efectuate pentru organizarea de evenimente,
seminarii, conferinţe, sesiuni de informare, organizarea comitetelor de
evaluare şi de selecţie a proiectelor, a comitetelor de
monitorizare, a reuniunilor de lucru;
2.2. cheltuieli pentru instruirea şi perfecţionarea
personalului autorităţii de management şi organismelor intermediare, precum şi
a beneficiarilor proiectelor finanţate prin POS „Mediu".
Cheltuielile prevăzute la pct. 2.1 şi, respectiv, 2.2
includ cheltuielile cu onorariile, cazarea şi transportul lectorilor sau
invitaţilor, indiferent de cetăţenia acestora, închirierea sălilor necesare,
asigurarea echipamentelor pentru proiecţie, asigurarea traducerii simultane şi
a echipamentelor aferente, tipărirea şi multiplicarea materialelor, asigurarea
transportului şi/sau a
cazării participanţilor, asigurarea serviciilor necesare organizării pauzelor,
asigurarea transportului de echipamente, precum şi orice alte cheltuieli
necesare desfăşurării acţiunilor respective;
2.3. cheltuieli pentru elaborarea de strategii şi
documente pentru identificarea şi justificarea proiectelor, efectuarea de
analize, rapoarte, ghiduri, metodologii, studii specifice necesare autorităţii
de management pentru monitorizarea şi implementarea POS „Mediu";
2.4. cheltuieli pentru consultanţă şi expertiză
tehnică, financiară, contabilă, fiscală, juridică şi din orice alt domeniu,
necesare gestionării POS „Mediu";
2.5. cheltuieli privind achiziţia serviciilor de audit;
2.6. cheltuieli de informare şi publicitate aferente
POS „Mediu", cum ar fi: cheltuieli pentru producţia de spoturi radio şi
TV, difuzarea spoturilor publicitare radio şi TV, publicitatea prin intermediul
presei scrise, panotaj, pagini web, tipărirea, producerea, multiplicarea şi
distribuţia de materiale promoţionale, campanii de promovare, organizare de sesiuni
de instruire şi informare pentru reprezentanţi ai mass-mediei, servicii de
monitorizare media, precum şi orice alte cheltuieli pentru informarea şi
publicitatea POS „Mediu";
2.7. cheltuieli pentru evaluarea POS „Mediu" şi a
planului de comunicare;
2.8. cheltuieli efectuate pentru traduceri şi
interpretariat;
2.9. cheltuieli efectuate pentru servicii informatice
şi de comunicaţii, întreţinere şi reparare de echipamente informatice de
comunicaţii şi periferice de calcul, întreţinere, actualizare şi dezvoltare de
aplicaţii informatice;
2.10. cheltuieli pentru recrutarea şi selecţia
personalului angajat în structura autorităţii de management şi a organismelor
intermediare;
2.11. cheltuieli cu tipărirea, multiplicarea şi
distribuţia de materiale;
2.12. cheltuieli cu transportul de materiale,
mobilier, echipamente şi instalaţii, efectuate în cadrul proiectului;
2.13. cheltuieli aferente
pregătirii documentaţiei de licitaţie, organizării şi derulării procedurilor de
achiziţie publică, dacă sunt efectuate în cadrul proiectului;
2.14. cheltuieli cu abonamente la publicaţii şi
reviste relevante pentru obiectul de activitate al POS „Mediu", achiziţia
de publicaţii, cărţi, reviste în format tipărit şi/sau electronic.
3. Cheltuieli cu achiziţia de active fixe, obiecte de
inventar, furnituri de birou, materiale consumabile:
3.1. cheltuieli pentru achiziţia de active fixe
corporale, care cuprind cheltuieli pentru achiziţia de aparatură birotică,
mobilier, echipamente şi periferice de calcul, instalaţii şi echipamente pentru
asigurarea securităţii şi/sau siguranţei sediului autorităţii de
management/organismelor intermediare, precum şi alte active fixe necesare bunei
desfăşurări a activităţii autorităţii de management/organismelor intermediare;
3.2. cheltuieli pentru achiziţia de active fixe
necorporale, care cuprind cheltuieli pentru achiziţia de aplicaţii informatice,
licenţe;
3.3. cheltuieli pentru
achiziţia obiectelor de inventar, a furniturilor de birou şi a materialelor
consumabile.
4. Cheltuieli generale de administraţie care sunt
eligibile în limita a maximum 20% din valoarea eligibilă a proiectului aprobat
prin ordin de finanţare, dacă respectă prevederile Hotărârii Guvernului nr.
759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul
operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale, cu modificările şi
completările ulterioare, şi cuprind:
a) cheltuieli pentru apă şi
canalizare;
b) cheltuieli cu servicii de salubrizare;
c) cheltuieli cu energia electrică;
d) cheltuieli cu energia termică şi/sau gazele
naturale;
e) cheltuieli pentru telefoane, fax, internet şi poştă,
curierat rapid şi reţele de comunicaţii;
f) cheltuieli cu închirierea de spaţii şi echipamente
pentru autoritatea de management şi organismele intermediare;
g) cheltuieli pentru achiziţionarea materialelor şi
serviciilor de întreţinere şi funcţionare a spaţiilor destinate autorităţii de
management şi organismelor intermediare;
h) cheltuieli cu carburanţii şi lubrifianţii pentru
mijloacele de transport utilizate de autoritatea de management şi organismele
intermediare;
i) cheltuieli pentru reparaţii şi întreţinere a
mijloacelor de transport din dotarea autorităţii de management şi a
organismelor intermediare;
j) cheltuieli de instalare, întreţinere şi reparaţii
ale echipamentelor, cu excepţia celor informatice şi de comunicaţii;
k) cheltuieli pentru închirierea, întreţinerea şi
funcţionarea spaţiilor de arhivare;
l) plata salariilor pentru
personalul administrativ angajat de către autoritatea de management şi
organismele intermediare cu contract de muncă pe durată determinată, cu normă
întreagă sau parţială de lucru, pentru deservirea spaţiilor;
m) cheltuieli pentru asigurarea
clădirilor, spaţiilor, echipamentelor, mijloacelor de transport, necesare
funcţionării autorităţii de management şi organismelor intermediare, cu
condiţia ca acestea să nu fi fost achiziţionate din fonduri nerambursabile.
5. Cheltuielile privind
închirierea şi/sau leasingul pentru spaţii, mijloace de transport, instalaţii,
echipamente, mobilier, efectuate în ansamblu sau separat, sunt eligibile în
cadrul proiectului.
Cheltuielile cu leasingul sunt eligibile dacă sunt
îndeplinite prevederile art. 2 şi 11 din Hotărârea Guvernului nr. 759/2007, cu
modificările şi completările ulterioare.
6. Cheltuieli cu taxele notariale pentru legalizarea
unor documente referitoare la managementul, monitorizarea, implementarea şi
controlul POS „Mediu".