ORDIN Nr. 1309
din 21 septembrie 2007
privind aprobarea listei
cheltuielilor eligibile pentru proiectele finantate in cadrul Programului
operational sectorial „Mediu" 2007-2013
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 793 din 22 noiembrie 2007
In temeiul prevederilor art. 13 alin. (2) din Hotărârea
Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor
efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale, ale
art. 5 alin. (7) din Hotărârea Guvernului nr. 368/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile şi ale art. 11 alin.
(4) din Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Economiei şi Finanţelor,
având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr.
759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul
operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale,
ministrul mediului şi dezvoltării durabile şi
ministrul economiei şi finanţelor emit următorul
ordin:
Art. 1. - (1) Obiectul prezentului ordin îl constituie
stabilirea listei cheltuielilor eligibile pentru operaţiunile derulate prin
Programul operaţional sectorial „Mediu" 2007-2013, denumit în continuare POS „Mediu".
(2) Prevederile prezentului ordin sunt aplicabile
cheltuielilor efectuate din asistenţa comunitară, precum şi din cofinanţarea
naţională pentru operaţiunile derulate prin POS „Mediu" în cadrul
următoarelor axe prioritare:
a) axa prioritară 1 „Extinderea
şi modernizarea sistemelor de apă şi apă uzată";
b) axa prioritară 2 „Dezvoltarea sistemelor de
management integrat al deşeurilor şi reabilitarea siturilor contaminate
istoric";
c) axa prioritară 3 „Reducerea poluării şi diminuarea
efectelor schimbărilor climatice prin restructurarea şi reabilitarea sistemelor
de încălzire urbană pentru atingerea ţintelor de eficienţă energetică în
localităţile cele mai afectate de poluare";
d) axa prioritară 4 „Implementarea sistemelor adecvate
de management pentru protecţia naturii";
e) axa prioritară 5 „Implementarea infrastructurii
adecvate de prevenire a riscurilor naturale în zonele cele mai expuse la
risc";
f) axa prioritară 6 „Asistenţa tehnică".
(3) Se aprobă lista cheltuielilor eligibile specifice,
aferente axelor prioritare 1-5, prevăzute în anexa nr. 1, şi lista
cheltuielilor eligibile aferente axei prioritare 6 „Asistenţă tehnică",
prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 2. - Pentru a fi eligibile pentru finanţarea prin POS
„Mediu", toate cheltuielile trebuie să facă parte din categoriile de
cheltuieli menţionate în prezentul ordin, să corespundă obiectivelor POS
„Mediu" şi să fie coerente cu obiectivele şi rezultatele operaţiunilor
propuse.
Art. 3. - Categoriile de cheltuieli eligibile general valabile şi acceptate de autoritatea de management pentru proiectele
derulate prin POS „Mediu", axele prioritare 1-5, conform obiectivelor
operaţiunii şi potrivit prevederilor contractului de finanţare, sunt
următoarele:
1. cheltuieli aferente pregătirii proiectelor,
proiectare şi inginerie:
a) cheltuieli pentru elaborarea studiilor de
prefezabilitate, fezabilitate, proiectelor de execuţie;
b) cheltuieli aferente pregătirii studiilor de teren,
geotehnice, hidrogeotehnice, geologice, de stabilitate a terenului, topografice, fotogrammetrice, a studiilor de impact, a studiilor
specifice sau expertizelor de amplasament;
c) cheltuieli pentru pregătirea documentelor oficiale
şi a altor documente-suport care trebuie, în mod obligatoriu, să însoţească
cererea de finanţare a proiectului;
d) cheltuieli pentru verificarea tehnică a proiectării;
2. cheltuieli aferente taxelor pentru obţinerea,
respectiv prelungirea valabilităţii avizelor, acordurilor sau autorizaţiilor
aferente obiectivului de investiţii, în conformitate cu legislaţia naţională;
3. cheltuieli aferente pregătirii documentaţiei de
licitaţie, organizării şi derulării procedurilor de achiziţie publică;
4. cheltuieli pentru consultanţă şi asistenţă tehnică
pentru obiective de investiţii:
a) cheltuieli pentru servicii
de consultanţă în vederea elaborării studiilor de piaţă şi evaluare;
b) cheltuieli pentru servicii de consultanţă în
domeniul managementului operaţiunii, pe parcursul perioadei de implementare,
aferente activităţilor de administrare a contractelor de execuţie, supervizare
a execuţiei şi recepţia lucrărilor;
c) cheltuieli de asistenţă tehnică din partea
proiectantului, dacă nu intră în costurile proiectării;
d) cheltuieli efectuate pentru asigurarea
supravegherii execuţiei lucrărilor;
e) cheltuieli pentru servicii
de consultanţă, studii şi/sau analize solicitate de autoritatea de management
sau organismul intermediar pe parcursul perioadei de implementare a
proiectului;
5. cheltuielile pentru darea în exploatare, respectiv
cele pentru pregătirea personalului şi probele tehnologice;
6. cheltuielile diverse şi neprevăzute se consideră
eligibile dacă sunt detaliate prin documente justificative, corespunzător, în
limita a maximum 10% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile realizate
pentru una sau mai multe dintre următoarele categorii de cheltuieli: amenajare
teren, amenajare pentru protecţia mediului, asigurarea utilităţilor necesare
obiectivului, pregătirea proiectelor, proiectare şi inginerie, consultanţă şi
asistenţă tehnică, investiţia de bază.
In limita procentului stabilit se acoperă, după caz:
a) cheltuieli rezultate în urma modificărilor de
soluţii tehnice;
b) cheltuieli rezultate în urma costurilor
suplimentare de lucrări, utilaje sau dotări necesare pe parcursul implementării
proiectului;
c) cheltuieli de conservare, în cazul întreruperii
execuţiei din cauze independente de autoritatea contractantă;
7. cheltuieli pentru informare şi publicitate:
a) cheltuieli pentru informarea şi publicitatea
aferente proiectului;
b) cheltuieli pentru campaniile
de conştientizare a publicului;
8. cheltuieli aferente activităţilor de audit, cu
respectarea prevederilor contractului de finanţare;
9. cheltuieli pentru procurarea de bunuri necesare
funcţionării unităţilor de implementare a proiectului de la nivelul
beneficiarului, în limita echivalentului în lei a maximum 10.000 euro, în
funcţie de complexitatea proiectului, cu respectarea prevederilor art. 2 şi în
conformitate cu prevederile contractului de finanţare;
10. cheltuielile cu leasingul financiar sunt eligibile dacă sunt îndeplinite prevederile art. 2 şi
ale art. 11 din Hotărârea Guvernului nr. 759/2007.
Art. 4. - Cheltuielile generale de administraţie
eligibile aferente desfăşurării activităţii personalului implicat în
managementul proiectului de la nivelul beneficiarului, pentru axele prioritare
1-5, sunt următoarele:
a) cheltuieli pentru apă şi canalizare;
b) cheltuieli cu servicii de salubrizare;
c) cheltuieli cu energia electrică;
d) cheltuieli cu energia termică şi/sau gaze naturale;
e) cheltuieli pentru telefoane,
fax, internet şi poştă;
f) cheltuieli pentru închirierea de spaţii;
g) cheltuieli pentru întreţinerea de spaţii.
Art. 5. - (1) Cheltuielile generale de administraţie
prevăzute la art. 4 sunt eligibile după cum urmează:
a) în limita a maximum 0,2% din
valoarea totală eligibilă a proiectului pentru proiectele cu o valoare totală
eligibilă mai mare decât echivalentul în lei a 25 milioane euro;
b) în limita a maximum 1% din valoarea totală
eligibilă a proiectului pentru proiectele cu o valoare totală eligibilă
cuprinsă între echivalentul în lei a 5-25 milioane euro;
c) în limita a maximum 5% din valoarea totală
eligibilă a proiectului pentru proiectele cu o valoare totală eligibilă mai
mică decât echivalentul în lei a 5 milioane de euro;
d) în limita a maximum 10% din valoarea totală
eligibilă a proiectului pentru proiectele cu o valoare totală eligibilă mai
mică decât echivalentul în lei a 1 milion de euro.
(2) Metoda de calcul folosită pentru calculul pro-ratei
pentru decontarea cheltuielilor generale de administraţie se va stabili de
către autoritatea de management şi se va ataşa în anexă la contractul de
finanţare.
Art. 6. - Sunt considerate cheltuieli neeligibile pentru toate axele prioritare ale POS „Mediu": contribuţia în
natură, amortizarea, cheltuielile cu imobilele deja construite şi cheltuielile
pentru locuinţe.
Art. 7. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 8. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul mediului şi
dezvoltarii durabile,
Silviu Stoica,
secretar de stat
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1
CATEGORIILE
de cheltuieli eligibile specifice operaţiunilor derulate
în cadrul axelor prioritare 1-5 din POS „Mediu" Axa prioritară 1 - Extinderea şi
modernizarea sistemelor de apă şi apă uzată
1.1. Cheltuieli pentru amenajarea terenului:
a) cheltuieli pentru amenajarea terenului şi lucrări de
pregătire a amplasamentului: defrişări, demolări, evacuări materiale rezultate,
devieri reţele de utilităţi din amplasament, drenaje, epuismente (cele care nu
sunt aferente lucrărilor pentru investiţia de bază), devieri de cursuri de apă
etc;
b) cheltuieli pentru lucrări şi acţiuni de protecţie a
mediului, inclusiv lucrări şi acţiuni având ca scop refacerea cadrului natural
după finalizarea lucrărilor.
1.2. Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare
funcţionării obiectivului, precum alimentarea cu energie electrică, gaze
naturale, agent termic, telefonie, apă, canalizare, căi de acces, după caz.
1.3. Cheltuielile pentru investiţia de bază cuprind
cheltuielile aferente construcţiilor şi instalaţiilor, echipamentelor şi
utilajelor tehnologice necesare funcţionării obiectivului, precum:
a) cheltuieli pentru lucrări de construcţie,
reabilitare, extindere, modernizare a staţiilor de tratare a apei potabile, a
rezervoarelor de apă şi a surselor de apă potabilă;
b) cheltuieli pentru lucrări de construcţie,
reabilitare, extindere, modernizare a reţelei de alimentare şi distribuţie a
apei potabile, staţiilor de pompare şi repompare a apei, inclusiv a
branşamentelor amplasate în domeniul public;
c) cheltuieli pentru lucrări de construcţie,
reabilitare, extindere, modernizare a reţelelor de canalizare a apei uzate,
staţiilor de pompare, inclusiv a racordurilor amplasate
în domeniul public;
d) cheltuieli pentru lucrări de construcţie,
reabilitare, extindere, modernizare a staţiilor de epurare a apei uzate;
e) cheltuieli pentru lucrări de construcţie,
reabilitare, extindere, modernizare a facilităţilor de tratare şi depozitare a
nămolului din staţiile de epurare a apei uzate;
f) cheltuieli pentru lucrări de
construcţie/reconstrucţie a clădirilor conexe dimensionate în conformitate cu
normele în vigoare;
g) cheltuieli pentru lucrări de demolare, altele decât
cele prevăzute la pct. 1.1.a), şi lucrări aferente drumurilor publice, atunci
când sunt determinate de investiţii în infrastructura de apă, cu condiţia să
fie necesare ca rezultat imediat al lucrărilor de excavare asupra drumului;
h) cheltuieli pentru execuţia,
reabilitarea, extinderea, modernizarea sistemelor de monitorizare complexe,
inclusiv măsuri de contorizare a consumului de apă în reţeaua publică,
cercetarea şi evaluarea stadiului calităţii şi cantităţii apelor de suprafaţă
şi subterane, măsurarea, echipamente de laborator, echipamente de detectare a
pierderilor, precum şi echipamente de întreţinere a sistemelor etc.
1.4. Cheltuieli pentru organizarea de şantier:
a) cheltuieli pentru lucrări de construcţii şi
instalaţii aferente organizării de şantier, care cuprind cheltuieli legate de
lucrări de nivelări ale terenurilor naturale, dezafectări locale de căi de
comunicaţie sau construcţii, branşarea la utilităţi, realizarea căilor de acces
temporare, construcţii sau amenajări la construcţii existente etc;
b) cheltuieli conexe organizării de şantier, precum:
obţinerea autorizaţiei de execuţie a lucrărilor de organizare de şantier, taxe
de amplasament, închirieri semne de circulaţie, întreruperea temporară a
reţelelor de transport sau distribuţie de apă, canalizare, agent termic,
energie electrică, gaze naturale, a circulaţiei rutiere, pe căi ferate, navale
sau aeriene, contractele de asistenţă cu poliţia rutieră, contracte temporare
cu furnizorii de utilităţi, cu unităţi de salubrizare etc.
1.5. Cheltuieli pentru cote legale:
a) cota aferentă inspecţiei pentru controlul calităţii
lucrărilor de construcţii, cota pentru controlul statului în amenajarea
teritoriului, urbanism şi pentru autorizarea lucrărilor de construcţii;
b) cota aferentă Casei Sociale
a Constructorilor.
1.6. Cheltuieli de asistenţă tehnică pentru
îmbunătăţirea capacităţii instituţionale a beneficiarilor.
1.7. Cheltuieli cu salariile pentru personalul
beneficiarului implicat în managementul operaţiunii sunt eligibile în procent
de maximum 0,5% din valoarea investiţiei de bază, pe baza documentelor
justificative, pentru operaţiunile derulate prin POS „Mediu", în
conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
Axa prioritară 2 - Dezvoltarea sistemelor de
management integrat al deşeurilor şi reabilitarea siturilor contaminate istoric
2.1. Cheltuieli pentru amenajarea terenului:
a) cheltuieli pentru amenajarea terenului şi lucrări de
pregătire a amplasamentului: defrişări, demolări, evacuări materiale rezultate,
devieri reţele de utilităţi din amplasament, drenaje, epuismente (cele care nu
sunt aferente lucrărilor pentru investiţia de bază), devieri de cursuri de apă
etc;
b) cheltuieli pentru lucrări şi acţiuni de protecţie a
mediului, inclusiv lucrări şi acţiuni având ca scop refacerea cadrului natural
după finalizarea lucrărilor.
2.2. Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare
obiectivului de investiţie, precum: alimentare cu apă, canalizare, alimentare
cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, căi de acces, după caz.
2.3. Pentru proiectele privind deşeurile municipale,
cheltuielile pentru investiţia de bază cuprind cheltuielile aferente
construcţiilor, instalaţiilor, echipamentelor şi facilităţilor necesare
funcţionării obiectivului:
a) cheltuieli pentru construcţia,
extinderea, reabilitarea sau modernizarea sistemelor de management integrat al
deşeurilor municipale, cum sunt: facilităţi de sortare, transport, reciclare,
colectare, compostare, staţii de transfer, tratare şi eliminare deşeuri, după
caz;
b) cheltuieli pentru
construcţia de depozite noi sau extinderea, reabilitarea ori modernizarea de
depozite existente, inclusiv sisteme de colectare a levigatului, măsuri de
hidroizolaţie şi sisteme de extracţie a biogazului, construirea clădirilor
conexe dimensionate în conformitate cu normele în
vigoare etc;
c) cheltuieli pentru reabilitarea, închiderea
depozitelor de deşeuri vechi şi încadrarea în mediul natural a depozitelor
vechi de deşeuri, inclusiv a sistemelor de colectare şi tratare a levigatului,
a sistemelor de extracţie a biogazului etc;
d) cheltuieli pentru achiziţia şi/sau instalarea
echipamentelor şi facilităţilor pentru asigurarea unui sistem de management
integrat al deşeurilor (sortare, transport, reciclare, colectare, compostare,
staţii de transfer, tratare şi eliminare deşeuri);
e) cheltuieli pentru achiziţia şi/sau instalarea
echipamentelor şi facilităţilor pentru dotarea şi funcţionarea depozitelor de
deşeuri municipale;
f) cheltuieli pentru achiziţia şi instalarea
echipamentelor de monitorizare şi de laborator.
2.4. Cheltuieli pentru achiziţia şi/sau instalarea
echipamentelor pentru facilităţile de management al deşeurilor municipale
periculoase (deşeuri medicale, deşeuri electrice şi electronice etc.) şi altor
tipuri specifice de deşeuri municipale (deşeuri rezultate în urma
construcţiilor şi demolărilor etc), inclusiv unităţi tehnologice adecvate, cu
condiţia ca acestea să facă parte din sistemul de management integrat al
deşeurilor.
2.5. Cheltuieli pentru organizarea de şantier:
a) cheltuieli pentru lucrări de
construcţii şi instalaţii aferente organizării de şantier, care cuprind
cheltuielile legate de lucrări de nivelări ale terenurilor naturale,
dezafectări locale de căi de comunicaţie sau construcţii, bransarea la
utilităţi, realizarea căilor de acces temporare, construcţii sau amenajări la
construcţii existente etc;
b) cheltuieli conexe organizării de şantier, precum:
obţinerea autorizaţiei de execuţie a lucrărilor de organizare de şantier, taxe
de amplasament, închirieri semne de circulaţie, întreruperea temporară a
reţelelor de transport sau distribuţie de apă, canalizare, agent termic,
energie electrică, gaze naturale, a circulaţiei rutiere, pe căi ferate, navale
sau aeriene, contractele de asistenţă cu poliţia rutieră, contracte temporare
cu furnizorii de utilităţi, cu unităţi de salubrizare etc.
2.6. Cheltuieli pentru cote legale:
a) cota aferentă inspecţiei pentru controlul calităţii
lucrărilor de construcţii, cota pentru controlul statului în amenajarea
teritoriului, urbanism şi pentru autorizarea lucrărilor de construcţii;
b) cota aferentă Casei Sociale a Constructorilor.
2.7. Cheltuieli de asistenţă tehnică pentru
îmbunătăţirea capacităţii instituţionale a beneficiarilor.
2.8. Cheltuieli cu salariile pentru personalul
beneficiarului implicat în managementul operaţiunii
sunt eligibile în procent de maximum 0,5% din valoarea investiţiei de bază, pe
baza documentelor justificative, pentru operaţiunile derulate prin POS
„Mediu", în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
Axa prioritară 3 - Reducerea poluării şi diminuarea
efectelor schimbărilor climatice prin restructurarea şi reabilitarea sistemelor
de încălzire urbană pentru atingerea ţintelor de eficienţă energetică în
localităţile cele mai afectate de poluare
3.1. Cheltuieli pentru amenajarea terenului:
a) cheltuieli pentru amenajarea terenului şi lucrări de
pregătire a amplasamentului: defrişări, demolări, evacuări materiale rezultate,
devieri reţele de utilităţi din amplasament, drenaje, epuismente (cele care nu
sunt aferente lucrărilor pentru investiţia de bază), devieri de cursuri de apă
etc;
b) cheltuieli pentru lucrări şi acţiuni de protecţie a
mediului, inclusiv lucrări şi acţiuni având ca scop refacerea cadrului natural
după finalizarea lucrărilor.
3.2. Cheltuieli pentru
asigurarea utilităţilor necesare funcţionării obiectivului, precum alimentarea
cu energie electrică, gaze naturale, agent termic, telefonie, apă, canalizare,
căi de acces, după caz.
3.3. Cheltuielile pentru investiţia de bază vizând
retehnologizarea, reabilitarea, extinderea, modernizarea instalaţiilor mari de
ardere în vederea reducerii poluării:
a) cheltuielile aferente construcţiilor şi
instalaţiilor, echipamentelor şi utilajelor tehnologice pentru reducerea
emisiilor de oxizi de sulf, oxizi de azot şi pulberi;
b) cheltuieli pentru execuţia, reabilitarea,
extinderea, modernizarea sistemelor de automonitorizare a emisiilor şi a
procesului de ardere aferente instalaţiilor mari de ardere, echipamente de
laborator, sisteme pentru colectarea şi transmiterea datelor privind emisiile
de poluanţi de la instalaţiile mari de ardere.
3.4. Cheltuieli auxiliare aferente investiţiilor
prevăzute la pct. 3.3:
a) cheltuieli pentru construcţia, reabilitarea,
extinderea, modernizarea facilităţilor de colectare, transport şi depozitare a
deşeurilor solide provenite din procesul de ardere;
b) cheltuieli pentru închiderea depozitelor de zgură şi
cenuşă neconforme;
c) cheltuieli pentru construcţia, reabilitarea,
extinderea reţelelor de transport şi distribuţie a apei calde şi a agentului
termic, precum şi a construcţiilor aferente acestora;
d) cheltuieli pentru echipamente de detectare a
pierderilor, cheltuieli pentru contorizarea apei calde şi a agentului termic în
reţeaua publică etc.
3.5. Cheltuielile auxiliare prevăzute la pct. 3.4 sunt
eligibile numai dacă sunt realizate în completarea investiţiei de bază.
3.6. Cheltuieli pentru organizarea de şantier:
a) cheltuieli pentru lucrări de construcţii şi
instalaţii aferente organizării de şantier care cuprind cheltuielile legate de
nivelări ale terenurilor naturale, dezafectări locale de căi de comunicaţie sau
construcţii, branşarea la utilităţi, realizarea căilor de acces temporare, construcţii
sau amenajări la construcţii existente etc;
b) cheltuieli conexe organizării de şantier, precum:
obţinerea autorizaţiei de execuţie a lucrărilor de organizare de şantier, taxe
de amplasament, închirieri semne de circulaţie, întreruperea temporară a
reţelelor de transport sau distribuţie de apă, canalizare, agent termic,
energie electrică, gaze naturale, a circulaţiei rutiere, pe căi ferate, navale
sau aeriene, contractele de asistenţă cu poliţia rutieră, contracte temporare
cu furnizorii de utilităţi, cu unităţi de salubrizare etc.
3.7. Cheltuieli pentru cote legale:
a) cota aferentă inspecţiei pentru controlul calităţii
lucrărilor de construcţii, cota pentru controlul statului în amenajarea
teritoriului, urbanism şi pentru autorizarea lucrărilor de construcţii;
b) cota aferentă Casei Sociale a Constructorilor.
Axa prioritară 4 - Implementarea sistemelor adecvate
de management pentru protecţia naturii
4.1. Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea
terenului:
1. achiziţia de teren fără construcţii cu valoare
ridicată din punctul de vedere al biodiversităţii, în conformitate cu
prevederile art. 6 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 759/2007, este
eligibilă cu respectarea următoarelor condiţii:
a) achiziţia terenului este posibilă numai în numele sau
de către autorităţile publice, iar terenul se trece în domeniul public al
statului sau al autorităţii locale, după caz;
b) achiziţia terenului este strâns legată de realizarea
obiectivelor proiectului;
c) achiziţia terenului este singura modalitate eficientă
de a asigura starea favorabilă de conservare pentru speciile/habitatele de
interes comunitar/naţional pentru care a fost declarată aria naturală
protejată;
d) terenul achiziţionat este utilizat numai în scopul
de a asigura starea favorabilă de conservare pentru speciile/habitatele de
interes comunitar/naţional pentru care a fost declarată aria naturală
protejată;
e) terenul achiziţionat este parte integrantă dintr-o
arie naturală protejată;
f) solicitantul trebuie să aducă dovezi că terenul
achiziţionat a fost în proprietate privată pe o durată de cel puţin 3 ani
înainte de achiziţie. Achiziţia unui teren care a fost proprietate publică în
ultimii 3 ani şi apoi transferat în proprietate privată nu este eligibilă;
2. cheltuieli pentru amenajarea terenului:
a) cheltuieli pentru amenajarea terenului efectuate la
începutul lucrărilor de pregătire a amplasamentului: defrişări, demolări,
evacuări materiale rezultate, devieri reţele de utilităţi din amplasament,
drenaje, epuismente (cele care nu sunt aferente lucrărilor pentru investiţia de
bază), devieri de cursuri de apă etc;
b) cheltuieli pentru lucrări şi
acţiuni de protecţie a mediului, inclusiv lucrări şi acţiuni având ca scop
refacerea cadrului natural după finalizarea lucrărilor.
4.2. Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare
funcţionării obiectivelor de infrastructură în ariile naturale
protejate, inclusiv siturile Natura 2000 (apă,
canalizare, alimentare cu energie electrică şi termică, gestionarea
deşeurilor), precum şi cheltuielile aferente branşării la reţelele de
utilităţi.
4.3. Cheltuieli pentru investiţia de bază cuprind :
a) cheltuieli privind construcţia observatoarelor,
centrelor de vizitare şi informare în ariile naturale protejate, inclusiv
siturile Natura 2000, a panourilor, punctelor de informare, a podeţelor,
punţilor suspendate, tunelurilor, adăposturilor pentru animale, a potecilor, bornelor, semnelor etc;
b) cheltuieli pentru implementarea măsurilor de
reducere a riscurilor în ariile naturale protejate;
c) cheltuieli pentru achiziţia şi instalarea
echipamentului specializat şi a dotărilor necesare pentru obiectivele de
infrastructură detaliate la lit. a) în ariile naturale protejate, inclusiv
siturile Natura 2000;
d) cheltuieli pentru reconstrucţia, reducerea sau
oprirea declinului stării de conservare a habitatelor şi speciilor de interes
comunitar/naţional ori menţinerea acestora într-o stare favorabilă;
e) cheltuieli pentru achiziţia de echipamente pentru
monitorizarea stării de conservare favorabilă a habitatelor, a speciilor de
faună şi floră sălbatică de interes comunitar/naţional;
f) cheltuieli pentru realizarea
de lucrări de reducere a fragmentării habitatelor;
g) cheltuieli privind implementarea măsurilor specifice
de conservare a habitatelor şi speciilor;
h) cheltuieli pentru achiziţia de laboratoare mobile şi
de instrumentar necesar studierii parametrilor fizico-chimici
ai ecosistemului.
4.4. Cheltuieli de asistenţă tehnică şi instruire
pentru proiectele de biodiversitate şi protecţia naturii:
a) cheltuieli pentru pregătirea şi revizuirea
planurilor de management pentru ariile naturale protejate, inclusiv siturile Natura 2000;
b) cheltuieli pentru elaborarea studiilor ştiinţifice,
a inventarelor, cartografiere;
c) cheltuieli pentru pregătirea planurilor de
monitorizare şi a documentaţiei-suport aferente acestora pentru habitatele şi
speciile de interes comunitar/naţional (inclusiv a păsărilor migratoare) din
ariile naturale protejate, inclusiv siturile Natura 2000;
d) cheltuieli pentru întărirea capacităţii
instituţionale a administratorilor şi custozilor ariilor naturale protejate,
inclusiv ai siturilor Natura 2000;
e) cheltuieli pentru instruirea personalului implicat în
managementul ariilor naturale protejate, inclusiv al siturilor Natura 2000;
f) cheltuieli pentru crearea sistemelor informatice
pentru sectorul protecţia naturii.
4.5. Cheltuieli pentru organizarea
de şantier:
a) cheltuieli pentru lucrări de construcţii şi
instalaţii aferente organizării de şantier, care cuprind cheltuielile legate de
nivelări ale terenurilor naturale, dezafectări locale de căi de comunicaţie sau
construcţii, branşarea la utilităţi, realizarea căilor de acces temporare,
construcţii sau amenajări la construcţii existente etc;
b) cheltuieli conexe organizării de şantier, precum:
obţinerea autorizaţiei de execuţie a lucrărilor de organizare de şantier, taxe
de amplasament, închirieri semne de circulaţie, întreruperea temporară a
reţelelor de transport sau distribuţie de apă, canalizare, agent termic,
energie electrică, gaze naturale, a circulaţiei rutiere, pe căi ferate, navale
sau aeriene, contractele de asistenţă cu poliţia rutieră, contracte temporare
cu furnizorii de utilităţi, cu unităţi de salubrizare etc.
4.6. Cheltuieli pentru cote legale
a) cota aferentă inspecţiei pentru controlul calităţii
lucrărilor de construcţii, cota pentru controlul statului în amenajarea
teritoriului, urbanism şi pentru autorizarea lucrărilor de construcţii;
b) cota aferentă Casei Sociale a Constructorilor.
Axa prioritară 5 - Implementarea infrastructurii
adecvate de prevenire a riscurilor naturale în zonele cele mai expuse la risc
5.1. Cheltuieli pentru amenajarea terenului:
a) cheltuieli pentru amenajarea terenului efectuată la
începutul lucrărilor de pregătire a amplasamentului: defrişări, demolări,
evacuări materiale rezultate, devieri reţele de utilităţi din amplasament,
drenaje, epuismente (cele care nu sunt aferente lucrărilor pentru investiţia de
bază), devieri de cursuri de apă etc;
b) cheltuieli pentru lucrări şi acţiuni de protecţie a
mediului, inclusiv acţiuni având ca scop refacerea cadrului natural după
finalizarea lucrărilor.
5.2. Cheltuieli pentru
asigurarea utilităţilor necesare funcţionării obiectivului, precum alimentarea
cu energie electrică, gaze naturale, agent termic, telefonie, apă, canalizare,
căi de acces.
5.3. Cheltuieli pentru investiţia de bază:
5.3.1. cheltuieli pentru lucrări
de prevenire a inundaţiilor şi reducere a consecinţelor distructive ale
inundaţiilor;
a) cheltuieli pentru lucrări de amenajări/regularizări
de albii, poldere, diguri etc;
b) cheltuieli aferente lucrărilor pentru mărirea
gradului de siguranţă a barajelor şi alte lucrări pentru întreţinerea şi
siguranţa în exploatare;
c) cheltuieli pentru lucrări de reabilitare a
sistemului de comunicaţii radio (voce-date), sisteme de alarmare în aval de
baraje;
5.3.2. cheltuieli specifice de infrastructură pentru
reducerea eroziunii costiere a Mării Negre.
5.4. Cheltuieli de asistenţă tehnică pentru proiectele
de prevenire a inundaţiilor: cheltuieli pentru elaborarea planurilor, măsurilor
şi hărţilor de prevenire a riscului inundaţiilor; cheltuieli pentru elaborarea
studiilor de audibilitate.
5.5. Cheltuieli pentru organizarea de şantier:
a) cheltuieli pentru lucrări de construcţii şi
instalaţii aferente organizării de şantier, care cuprind cheltuielile legate de
nivelări ale terenurilor naturale, dezafectări locale de căi de comunicaţie sau
construcţii, branşarea la utilităţi, realizarea căilor de acces temporare,
construcţii sau amenajări la construcţii existente etc;
b) cheltuieli conexe organizării de şantier, precum:
obţinerea autorizaţiei de execuţie a lucrărilor de organizare de şantier, taxe
de amplasament, închirieri semne de circulaţie, întreruperea temporară a
reţelelor de transport sau distribuţie de apă, canalizare, agent termic,
energie electrică, gaze naturale, a circulaţiei rutiere, pe căi ferate, navale
sau aeriene, contractele de asistenţă cu poliţia rutieră, contracte temporare
cu furnizorii de utilităţi, cu unităţi de salubrizare etc.
5.6. Cheltuieli pentru cote legale:
a) cota aferentă inspecţiei pentru controlul calităţii
lucrărilor de construcţii, cota pentru controlul statului în amenajarea
teritoriului, urbanism şi pentru autorizarea lucrărilor de construcţii;
b) cota aferentă Casei Sociale a Constructorilor.
ANEXA Nr. 2
CATEGORIILE
de cheltuieli eligibile specifice operaţiunilor
derulate în cadrul axei prioritare 6 -Asistentă tehnică din POS „Mediu"
1.1. Cheltuielile de personal se decontează conform
contractului de muncă sau proporţional cu procentul prevăzut în fişa
postului/foaia de prezenţă, aferent atribuţiilor specifice gestionării POS
„Mediu" sau activităţilor adiacente gestionării acestuia, şi cuprind:
a) salarii, inclusiv contribuţiile salariale suportate
de către angajat şi angajator, pentru personalul de conducere şi de execuţie
încadrat în structura autorităţii de management şi organismelor intermediare cu
contract individual de muncă pe durată determinată sau nedeterminată, cu normă
parţială sau întreagă de lucru, având atribuţii în procesul de gestionare a POS
„Mediu";
b) salarii, inclusiv contribuţiile salariale suportate
de către angajat şi angajator, ale personalului încadrat în structura
autorităţii de management şi organismelor intermediare, cu contract individual
de muncă pe durată determinată sau nedeterminată, cu normă parţială sau
întreagă de lucru, pentru activităţile adiacente de natură tehnică,
financiar-contabilă, juridică sau audit.
1.2. Cheltuieli cu ocazia deplasărilor efectuate în
ţară şi în străinătate de personalul autorităţii de management şi al
organismelor intermediare în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin în
gestionarea POS „Mediu": indemnizaţii de delegare, cheltuieli de transport
de persoane, transport de echipamente şi materiale, cazare.
1.3. Cheltuielile cu ocazia
deplasărilor efectuate în România de către experţii din statele membre la
solicitarea autorităţii de management, în contextul implementării POS
„Mediu".
1.4. In categoria de cheltuieli pentru achiziţia de
active fixe corporale se includ cheltuielile pentru achiziţia de aparatură
birotică, mobilier, echipamente şi periferice de calcul.
1.5. In categoria
cheltuielilor eligibile pentru achiziţia de active fixe necorporale se includ
cheltuielile pentru achiziţia de aplicaţii informatice, licenţe.
1.6. Cheltuielile pentru achiziţia obiectelor de
inventar, a furniturilor de birou, materialelor consumabile.
1.7. Cheltuieli pentru prestarea de servicii:
a) cheltuieli pentru elaborarea de strategii şi
documente pentru identificarea şi justificarea proiectelor, efectuarea de
analize, rapoarte şi studii specifice necesare autorităţii de management pentru
monitorizarea şi implementarea POS „Mediu";
b) cheltuieli pentru consultanţă şi expertiză tehnică,
financiară, contabilă, fiscală şi juridică;
c) cheltuieli privind achiziţia serviciilor de audit;
d) cheltuieli efectuate pentru organizarea de
evenimente, seminarii, conferinţe, sesiuni de
informare, organizarea comitetelor de evaluare şi de selecţie proiecte, a
comitetelor de monitorizare, a reuniunilor de lucru;
e) cheltuieli de informare şi publicitate aferente
POS „Mediu", altele decât cele prevăzute la lit. d) a prezentului articol:
cheltuieli pentru producţia de spoturi radio şi TV, difuzarea spoturilor
publicitare radio şi TV, publicitatea prin intermediul presei scrise, panotaj,
pagini web, tipărirea, producerea, multiplicarea şi distribuţia de materiale
promoţionale;
f) cheltuieli pentru evaluarea POS „Mediu" şi a
planului de comunicare;
g) cheltuieli efectuate pentru traduceri şi
interpretariat;
h) cheltuieli efectuate pentru servicii informatice şi
de comunicaţii, întreţinere şi reparare de echipamente informatice de
comunicaţii şi periferice de calcul, întreţinere, actualizare şi dezvoltare de
aplicaţii informatice;
i) cheltuieli pentru recrutarea şi selecţia
personalului angajat în structura autorităţii de management şi organismelor
intermediare.
1.8. Cheltuielile generale de
administraţie sunt eligibile în limita a maximum 20% din valoarea totală
eligibilă a proiectului şi cuprind:
a) cheltuieli pentru apă şi canalizare;
b) cheltuieli cu servicii de salubrizare;
c) cheltuieli cu energia electrică;
d) cheltuieli cu energia
termică şi/sau gaze naturale;
e) cheltuieli pentru telefoane, fax, internet şi poştă;
f) cheltuieli cu închiriere de spaţii şi echipamente;
g) cheltuieli pentru întreţinere spaţii;
h) cheltuieli cu carburanţi şi lubrifianţi pentru mijloacele de transport;
i) cheltuieli pentru reparaţii şi întreţinere mijloace
de transport;
j) cheltuieli de instalare, întreţinere şi reparaţii
echipamente.
1.9. Cheltuieli pentru asigurarea clădirilor,
spaţiilor, echipamentelor necesare funcţionării autorităţii de management şi
organismelor intermediare.
1.10. Cheltuieli cu abonamente la publicaţii şi reviste
relevante pentru obiectul de activitate al POS „Mediu", achiziţia de
publicaţii, cărţi, reviste în format tipărit şi/sau electronic.
1.11. Cheltuieli pentru plata
cotizaţiilor la asociaţii profesionale din ţară şi din străinătate.
1.12. Cheltuieli pentru instruirea şi perfecţionarea
personalului autorităţii de management şi organismelor intermediare, precum şi
a beneficiarilor proiectelor finanţate prin POS
„Mediu".