ORDIN Nr. 334
din 23 noiembrie 2010
pentru aprobarea Normelor de
securitate nucleara privind amplasarea centralelor nuclearoelectrice
ACT EMIS DE:
COMISIA NATIONALA PENTRU CONTROLUL ACTIVITATILOR NUCLEARE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 836 din 14 decembrie 2010
In conformitate cu prevederile art. 35 lit. a) din Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea,
autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, coroborate cu dispoziţiile art. 2 alin. (1) lit. a)
din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale pentru
Controlul Activităţilor Nucleare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
1.627/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere că au fost luate măsurile impuse de
prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.016/2004 privind măsurile pentru
organizarea şi realizarea schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi
reglementărilor tehnice, precum şi al regulilor referitoare la serviciile
societăţii informaţionale între România şi statele membre ale Uniunii Europene,
precum şi Comisia Europeană, cu modificările ulterioare,
preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul
Activităţilor Nucleare emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Normele de securitate nucleară
privind amplasarea centralelor nuclearoelectrice, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul
Activităţilor Nucleare,
Vajda Borbala
ANEXĂ
NORME
de securitate nucleară privind amplasarea
centralelor nuclearoelectrice
CAPITOLUL I
Domeniu, scop, definiţii
Domeniu şi scop
Art. 1. - (1) Prezentele
norme sunt emise în conformitate cu prevederile Legii nr. 111/1996 privind
desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul
activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) Prin prezentele norme se stabilesc cerinţele
generale de securitate nucleară privind amplasarea centralelor nuclearoelectrice.
(3) De asemenea, prezentele
norme stabilesc cerinţele generale privind documentaţia pe care solicitantul
unei autorizaţii de amplasare trebuie să o depună spre evaluare şi aprobare la
Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, denumită în
continuare CNCAN.
(4) Prezentele norme se aplică în procesul de
autorizare de către CNCAN a amplasamentelor noi, pentru centralele
nuclearoelectrice noi.
(5) Indeplinirea prevederilor prezentelor norme
constituie o condiţie necesară pentru autorizarea de către CNCAN a
activităţilor de amplasare a oricărei centrale nuclearoelectrice, indiferent de
filiera tehnologică. In cadrul procesului de autorizare, CNCAN poate impune
cerinţe şi condiţii suplimentare, în funcţie de specificul amplasamentului şi
proiectului de centrală propuse.
Definiţii
Art. 2. - Termenii utilizaţi în prezentele norme sunt
definiţi în anexa nr. 1, cu excepţia acelora ale căror definiţii se regăsesc în textul prezentelor norme. Centrala
nuclearoelectrică este denumită în continuare prin
abrevierea CNE.
CAPITOLUL II
Obiective şi cerinţe generale de securitate nucleară
Obiective de securitate nucleară
Art. 3. - Obiectivul general de securitate nucleară
care trebuie avut în vedere la alegerea amplasamentului pentru o CNE este de a
reduce la minimum riscurile radiologice pentru personalul ocupat profesional,
populaţie şi mediul înconjurător.
Art. 4. - La selectarea amplasamentului şi, respectiv,
a proiectului conceptual al CNE trebuie să se identifice toate măsurile
rezonabile şi practicabile pentru prevenirea evenimentelor care ar putea duce
la expunerea personalului ocupat profesional, a populaţiei şi a mediului peste
dozele limită stabilite de legislaţia în vigoare. De asemenea, trebuie
identificate toate măsurile rezonabile şi practicabile pentru limitarea
consecinţelor accidentelor nucleare, pentru situaţiile în care astfel de evenimente
ar putea avea loc.
Cerinţe generale
Art. 5. - (1) Proiectul conceptual al CNE propuse
pentru amplasare trebuie să fie în conformitate cu cerinţele stabilite prin
normele de securitate nucleară în vigoare privind proiectarea şi construcţia
centralelor nuclearoelectrice.
(2) Sistemele de management implementate de
organizaţiile implicate în activităţile de evaluare şi alegere a
amplasamentului CNE trebuie să respecte prevederile normelor CNCAN în vigoare
şi să fie în acord cu bunele practici internaţionale relevante.
(3) Metodologia şi rezultatele procesului de selecţie
şi evaluare a amplasamentului trebuie documentate şi prezentate suficient de
detaliat pentru a permite evaluarea independentă de către CNCAN.
Art. 6. - Alegerea amplasamentului pentru CNE trebuie
să fie justificată pe baza unui set de evaluări de securitate nucleară care să
demonstreze conformitatea cu cerinţele stabilite prin prezentele norme.
Evaluările trebuie să ia în considerare toţi factorii semnificativi legaţi de
amplasament şi să estimeze evoluţia acestora şi impactul asupra securităţii
nucleare pentru toată durata de viaţă preconizată a instalaţiei.
Art. 7. - (1) Factorii luaţi în considerare în
evaluarea amplasamentului includ atât pe cei care se referă la reactorul sau
reactoarele nuclear/nucleare propus/propuse pentru amplasare, cât şi pe cei
care se referă la caracteristicile specifice ale amplasamentului.
(2) Evaluările de securitate nucleară efectuate în
vederea alegerii amplasamentului trebuie să includă:
a) analiza caracteristicilor
amplasamentului în scopul identificării evenimentelor externe, atât de origine
naturală, cât şi datorate activităţilor umane, care trebuie luate în considerare la stabilirea bazelor de proiectare pentru CNE;
b) analiza impactului funcţionării CNE asupra mediului
înconjurător şi a populaţiei, incluzând atât impactul datorat operării normale,
cât şi estimarea potenţialelor consecinţe ale accidentelor.
CAPITOLUL III
Criterii de amplasare
Determinarea zonei de excludere şi a zonei de
populaţie redusă
Art. 8. - (1) Definirea
zonei de excludere şi a zonei de populaţie redusă se bazează pe analize de
securitate nucleară având ca scop estimarea potenţialelor consecinţe ale unui
accident sever.
(2) In vederea evaluării amplasamentului propus, va trebui
să se postuleze o eliberare de produse de fisiune din reactor, rezultată în
urma unui scenariu de accident sever cu topire de zonă activă.
(3) Alegerea scenariului de
accident sever postulat şi ipotezele privind gradul de deteriorare a zonei
active şi performanţa sistemelor de securitate, inclusiv a disponibilităţii şi
integrităţii fizice şi funcţionale a sistemului anvelopei de protecţie, trebuie
justificate pe baza analizelor de securitate nucleară. In acest scop se va
analiza un set de scenarii de accidente severe credibile pentru proiectul
respectiv, inclusiv scenarii de accident cu ocolirea anvelopei sau cu
indisponibilităţi ale sistemului anvelopei.
(4) Justificarea alegerii
scenariului de accident sever postulat trebuie să includă atât estimarea
probabilităţii de producere a accidentului respectiv, cât şi analiza
consecinţelor radiologice potenţiale. Se recomandă utilizarea unor ipoteze şi
modele de analiză conservative. De asemenea, bazele pentru valorile numerice
utilizate în analizele de accident trebuie precizate şi justificate.
(5) Analiza potenţialelor consecinţe radiologice ale
accidentului selectat ca bază pentru determinarea zonei de excludere şi a zonei
de populaţie redusă trebuie să reflecte condiţiile meteorologice caracteristice
pentru amplasamentul propus. Analiza consecinţelor radiologice potenţiale
trebuie efectuată fără a se lua în calcul implementarea măsurilor de răspuns la
urgenţă pentru populaţie.
(6) Pe baza analizelor mai sus menţionate, se vor
determina următoarele:
a) o zonă de excludere având astfel de dimensiuni încât
o persoană situată în orice punct al frontierei acesteia sau în afara acesteia,
pe durata a două ore de la producerea eliberării de produse de fisiune
postulate, nu va primi o doză efectivă pe tot corpul mai mare de 100 mSv sau o
doză echivalentă pe tiroidă mai mare de 300 mSv datorată iodului;
b) o zonă de populaţie redusă
având astfel de dimensiuni încât o persoană situată pe frontiera exterioară a
acestei zone sau în afara acesteia, care este expusă la norul radioactiv
rezultat din eliberarea de produse de fisiune postulată, pe toată durata de
trecere a acestuia, nu va primi o doză efectivă pe tot corpul mai mare de 10
mSv sau o doză echivalentă pe tiroidă mai mare de 30 mSv datorată iodului. De
asemenea, doza efectivă colectivă angajată în aceste condiţii, calculată pe
orice sector radial de 22,5°, pe o distanţă de 30 km, nu trebuie să depăşească
1E+3 om.Sv.
Art. 9. - Pentru amplasamentele
cu mai multe reactoare nucleare, trebuie luate în considerare următoarele:
a) dacă reactoarele sunt
independente, astfel încât un accident la un reactor nu poate afecta
securitatea funcţionării oricărui alt reactor, dimensiunile zonei de excludere
şi ale zonei de populaţie redusă trebuie îndeplinite de fiecare reactor în parte.
Pe planul amplasamentului vor fi luate ca limite înfăşurătoarele acestor zone;
b) dacă reactoarele sunt
interconectate, astfel încât un accident la un reactor ar putea afecta
securitatea funcţionării unui alt reactor, dimensiunile zonei de excludere şi
ale zonei de populaţie redusă vor fi bazate pe ipoteza că toate reactoarele
interconectate eliberează cantităţile de produse de fisiune postulate în mod
simultan. Această cerinţă poate fi redusă în raport cu gradul de interconectare
dintre reactoare şi cu probabilitatea de producere a unui astfel de accident.
In acest sens, se vor justifica bazele pentru termenii-sursă propuşi;
c) se va arăta că funcţionarea
simultană a mai multor reactoare, în regim de exploatare normală, pe acelaşi
amplasament nu va conduce la eliberarea unei cantităţi totale de efluenţi
radioactivi peste limitele prevăzute de reglementările în vigoare.
Art. 10. - (1) In zona de excludere nu trebuie să existe aşezări umane cu caracter permanent. Zona de
excludere trebuie să fie marcată într-un mod acceptat de CNCAN. Desfăşurarea
oricărei activităţi în interiorul zonei de excludere trebuie să fie sub
controlul titularului de autorizaţie şi necesită aprobarea CNCAN.
(2) Zona de populaţie redusă reprezintă aria din jurul
zonei de excludere, pentru care numărul total de rezidenţi şi distribuţia
acestora permit implementarea imediată a măsurilor protective, inclusiv a
evacuării, dacă aceasta este necesară.
Alte criterii
Art. 11. - Nicio instalaţie nu
va fi amplasată mai aproape de 1.000 m de suprafaţa localizată cunoscută ca o
falie seismică activă.
Art. 12. - Pentru stabilirea bazelor de proiectare
pentru protecţia faţă de evenimente externe de origine naturală se vor lua în
considerare atât condiţiile meteorologice ale amplasamentului, cât şi cele din
zonele înconjurătoare, pe o rază de 30 km.
Art. 13. - Dacă CNE este propusă a fi localizată pe un
amplasament care ar permite accidental ca o cantitate semnificativă de efluenţi
radioactivi să pătrundă în curenţii apropiaţi ai râurilor sau să găsească un
acces rapid în pânzele de apă
freatică, se vor prevedea, prin proiect, măsuri compensatorii.
Art. 14. - Unde există caracteristici fizice
nefavorabile ale amplasamentului, amplasamentul propus poate fi în unele cazuri
acceptat dacă proiectul instalaţiei include, în compensare, măsuri tehnice de
securitate adecvate.
Art. 15. - Amplasamentul ales trebuie să permită
implementarea efectivă a planurilor de răspuns la urgenţă în caz de accident,
inclusiv a măsurilor pentru evacuarea populaţiei din vecinătatea
amplasamentului dacă aceasta este necesară în caz de accident sever.
Art. 16. - Suplimentar faţă de evaluarea
amplasamentului în baza criteriilor din prezentele norme, trebuie luate în
considerare cerinţele şi recomandările din documentele de referinţă menţionate
în anexa nr. 2. Documentele de referinţă reprezintă standarde şi bune practici
recunoscute pe plan internaţional şi orice nouă revizie a acestora trebuie
luată în considerare în vederea modernizării metodologiei de evaluare a
amplasamentului CNE din punctul de vedere al securităţii nucleare.
CAPITOLUL IV
Cerinţe privind documentaţia de securitate nucleară
Raportul iniţial de securitate nucleară
Art. 17. - Principalul document
care trebuie înaintat la CNCAN în vederea obţinerii autorizaţiei de amplasare
pentru o CNE este raportul iniţial de securitate nucleară, denumit în
continuare prin abrevierea RIS.
Art. 18. - RIS trebuie să conţină cel puţin următoarele
informaţii:
a) caracteristicile de proiect ale CNE şi modul de
exploatare propus:
1. utilizarea propusă a reactoarelor, incluzând nivelul
maxim de putere şi natura şi inventarul conţinutului de materiale radioactive;
2. normele şi standardele tehnice aplicate la proiectarea reactoarelor;
3. descrierea sumară a CNE şi analiza iniţială din
punctul de vedere al securităţii nucleare a structurilor, sistemelor,
componentelor şi echipamentelor CNE care sunt semnificative pentru acceptarea
amplasamentului;
4. descrierea altor instalaţii nucleare propuse pentru
construcţie pe acelaşi amplasament, ca de exemplu depozite de combustibil
nuclear, dacă este cazul, împreună cu o evaluare a influenţei acestora asupra
securităţii nucleare a amplasamentului;
5. măsura în care proiectul CNE
conţine caracteristici unice sau neuzuale având importanţă semnificativă asupra
probabilităţii ori consecinţelor eliberărilor accidentale de materiale
radioactive;
6. caracteristicile de securitate ce se intenţionează a
fi luate în considerare în calculele tehnice ale instalaţiei şi barierele ce
urmează a fi trecute ca rezultat al unui accident, înainte ca să apară
eliberări de materiale radioactive în mediul înconjurător;
7. disponibilitatea unei surse finale de răcire
adecvate;
b) densitatea populaţiei şi caracteristicile zonei
amplasamentului, atât cele actuale, cât şi cele previzionate pentru toată
durata de viaţă proiectată a CNE, incluzând zona de excludere şi zona de
populaţie redusă, cu evidenţierea caracteristicilor care pot afecta
posibilitatea de implementare a măsurilor de răspuns la situaţii de urgenţă şi
evaluarea riscurilor individuale şi colective;
c) activităţile umane din zona de influenţă a
amplasamentului, inclusiv utilizarea terenurilor şi a apelor, atât în prezent,
cât şi predicţiile pentru toată durata de viaţă proiectată a CNE;
d) activităţile industriale,
comerciale, de transport terestru, naval şi aerian, activităţile militare etc.
şi riscurile datorate acestora;
e) caracteristicile fizice ale amplasamentului, incluzând datele de seismologie, meteorologie, geologie, hidrologie
şi ecologie;
f) caracteristicile amplasamentului şi ale zonei din
vecinătatea amplasamentului, din punctul de vedere al influenţei acestora
asupra transferului radionuclizilor în mediu şi către fiinţele umane;
g) căile de acces către şi dinspre amplasament,
evaluate din punctul de vedere al implementării măsurilor de intervenţie în
situaţii de urgenţă, precum şi din punctul de vedere al disponibilităţii
rutelor adecvate de transport al combustibilului proaspăt, al combustibilului
iradiat, al deşeurilor radioactive şi, respectiv, al produselor rezultate din
dezafectare;
h) analiza fiabilităţii reţelei de transport al
energiei electrice în zona amplasamentului;
i) descrierea programului de monitorizare
a caracteristicilor amplasamentului care urmează a fi implementat începând cu
faza de construcţie a CNE;
j) analiza preliminară a riscurilor radiologice pentru
sănătatea şi securitatea populaţiei atât pentru funcţionarea normală a CNE, cât
şi în condiţii de accident, numită şi analiza iniţială de securitate;
k) analiza preliminară a riscurilor industriale
neradiologice generate de materialele toxice şi periculoase utilizate pe
amplasament.
Art. 19. - Analiza iniţială de securitate va cuprinde
cel puţin următoarele:
1. enunţarea valorilor-limită care se vor propune în
proiectul instalaţiei pentru radioactivitatea eliberată prin efluenţi lichizi
şi gazoşi în mediul înconjurător;
2. definirea mijloacelor de
supraveghere şi reţinere care se vor folosi în proiect pentru a menţine
nivelele de radioactivitate din efluenţii instalaţiei nucleare la valori cât
mai mici, rezonabil posibile;
3. estimarea cantităţilor de
substanţe radioactive eliberate anual odată cu efluenţii lichizi şi gazoşi în
mediul înconjurător, la funcţionarea normală a CNE;
4. calculul preliminar al
dispersiei atmosferice şi evaluarea dozelor pentru populaţia din vecinătatea
amplasamentului CNE atât pentru funcţionarea normală, cât şi în condiţii de
accident;
5. analiza scenariilor de accident
alese pentru demonstrarea conformităţii cu cerinţele şi criteriile de amplasare
din prezentele norme.
Art. 20. - Formatul-cadru al RIS este prevăzut în anexa
nr. 3 şi trebuie respectat la întocmirea documentaţiei de autorizare. Anexa nr.
3 conţine şi linii directoare privind conţinutul diferitelor capitole ale RIS.
Art. 21. - Informaţia care trebuie inclusă în RIS
trebuie să fie suficient de detaliată pentru a permite evaluarea de către CNCAN
a modului în care s-au luat în considerare toate aspectele importante pentru
securitatea nucleară şi a gradului de conformitate cu cerinţele de
reglementare.
CAPITOLUL V
Prevederi generale privind procesul de autorizare
Art. 22. - (1) Cererea de autorizare înaintată către
CNCAN în vederea aprobării amplasamentului din punctul de vedere al securităţii
nucleare trebuie să cuprindă următoarele informaţii:
a) denumirea organizaţiei solicitante, numele
conducătorului organizaţiei şi datele de contact;
b) denumirea amplasamentului şi a instalaţiei sau
instalaţiilor propuse pentru amplasare, împreună cu descrierea generală a
principalelor caracteristici tehnice ale acestora;
c) principalele termene din graficul de realizare a
proiectului;
d) denumirea organizaţiilor de
proiectare, respectiv a proiectantului general şi a proiectanţilor de
specialitate, denumirea organizaţiilor de construcţie şi montaj, precum şi
denumirea furnizorului general şi a subfurnizorilor echipamentelor principale
ale instalaţiei sau instalaţiilor nucleare propuse pentru amplasare;
e) lista documentaţiilor de
securitate nucleară anexate la cererea de autorizare.
(2) Cererea de autorizare
trebuie să fie însoţită de următoarele documente:
a) RIS elaborat în conformitate
cu cerinţele din prezentele norme;
b) documentaţia sistemului de
management aplicat activităţilor de evaluare şi alegere a amplasamentului, în
conformitate cu cerinţele din normele în vigoare;
c) raportul de evaluare a impactului asupra mediului;
d) autorizaţiile, avizele şi aprobările emise de alte
autorităţi şi organe competente, acestea fiind necesar a fi obţinute în prealabil.
(3) Solicitantul de autorizaţie
are obligaţia de a pune la dispoziţia CNCAN, la cerere, toate documentele
menţionate ca referinţe bibliografice în RIS, împreună cu orice alte informaţii
suplimentare necesare în cadrul procesului de evaluare.
Art. 23. - (1) Documentaţia de securitate nucleară
trebuie avizată şi, respectiv, aprobată de către consiliul tehnico-economic şi
de către conducerea organizaţiei solicitante de autorizaţie.
(2) Documentaţia de securitate nucleară va demonstra că
activitatea pentru care se solicită autorizarea nu contravine obligaţiilor derivate din convenţiile şi
tratatele internaţionale la care România este parte.
(3) Documentaţia de securitate nucleară, inclusiv RIS,
documentele menţionate ca referinţe bibliografice în RIS şi informaţiile
suplimentare solicitate de CNCAN în cadrul procesului de evaluare, trebuie puse
la dispoziţia CNCAN în limba română sau în limba engleză.
Art. 24. - In vederea eficientizării procesului de
autorizare, se recomandă ca potenţialii solicitanţi de autorizaţie pentru faza
de amplasare a CNE să demareze activităţile de transmitere a documentaţiei
relevante, conform indicaţiilor CNCAN, cu cel puţin 12 luni înainte de data la
care se doreşte aprobarea amplasamentului.
Art. 25. - (1) Autorizaţia de amplasare emisă de CNCAN
are o perioadă de valabilitate de 10 ani, cu respectarea limitelor şi a
condiţiilor tehnice înscrise în autorizaţie. Orice modificări ale documentaţiei
de securitate nucleară care a stat la baza autorizării, precum şi orice
modificări ale statutului sau organizaţiei solicitantului de autorizaţie
trebuie notificate la CNCAN şi fac obiectul unei modificări de autorizaţie sau
al reautorizării, după caz.
(2) Pentru unităţile CNE aflate în fazele de
construcţie, punere în funcţiune sau exploatare, reconfirmarea
caracteristicilor amplasamentului face parte integrantă din procesul de
autorizare specific fazelor respective şi se documentează în rapoartele de
securitate aferente. Pentru aceste unităţi, evaluarea faţă de cerinţele din
prezentele norme se va face în acord cu principiile aplicate la revizuirea
periodică a securităţii nucleare din normele CNCAN, iar conformitatea cu
obiectivele cantitative de securitate nucleară stabilite prin art. 8 nu este
obligatorie.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 26. - La data intrării în vigoare a prezentelor
norme se abrogă art. 4 (a), art. 11, 12, 17, 18 şi 19 din Normele republicane
de securitate nucleară pentru reactori nucleari şi centrale nuclearoelectrice,
aprobate prin Ordinul Comitetului de Stat pentru Energie Nucleară nr. 317 din
15 iulie 1975, publicate în Buletinul Oficial nr. 90 din 11 august 1975.
Art. 27. - Anexele nr. 1-3 fac
parte integrantă din prezentele norme.
ANEXA Nr. 1
la norme
DEFINIŢII
Accident sever -
situaţie de accident care implică defectări sistematice ale combustibilului
nuclear sau avarierea zonei active a reactorului nuclear.
ALARA - As Low As Reasonably Achievable - este principiul potrivit căruia
solicitantul sau titularul de autorizaţie este obligat să demonstreze că sunt
întreprinse toate acţiunile pentru a asigura optimizarea securităţii nucleare
şi a radioprotecţiei, în sensul de a asigura că toate expunerile, inclusiv cele
potenţiale, sunt menţinute la cel mai scăzut nivel rezonabil posibil, luându-se
în considerare factorii tehnici, economici şi sociali.
Anvelopa de protecţie -
anvelopa de protecţie radiologică este structura care adăposteşte reactorul şi
sistemele aferente şi care are următoarele funcţii: de a preveni eliberările
necontrolate de materiale radioactive în mediul înconjurător; de protecţie
biologică; de a proteja reactorul şi sistemul primar de răcire împotriva
evenimentelor externe.
Obiective cantitative de securitate nucleară - obiective cantitative stabilite prin normele de securitate
nucleară pentru a limita riscul radiologie datorat expunerilor potenţiale.
Securitatea nucleară -
reprezintă ansamblul de măsuri tehnice şi organizatorice destinate să asigure
funcţionarea instalaţiilor nucleare în condiţii de siguranţă, să prevină şi să
limiteze deteriorarea acestora şi să asigure protecţia personalului ocupat
profesional, a populaţiei, mediului înconjurător şi bunurilor materiale
împotriva iradierii sau contaminării radioactive.
SSCE - abreviere
folosită pentru a desemna sistemele, structurile, componentele şi echipamentele
centralei.
Sursa finală de răcire -
reprezintă o sursă de răcire exterioară centralei, ca de exemplu atmosfera ori
apele de suprafaţă şi subterane, care poate prelua căldura de la sistemele
intermediare de răcire, în condiţii normale sau de accident.
Termenul-sursă -
cantitatea şi compoziţia izotopică a eliberării de materiale radioactive
dintr-o instalaţie nucleară ca urmare a unui accident.
ANEXA Nr. 2
la norme
DOCUMENTE DE REFERINŢA
1. Site Evaluation for Nuclear Installations, IAEA
Safety Standards Series No. NS-R-3, International Atomic Energy Agency, Vienna,
2003.
2. Externai Human Induced Events in Site Evaluation for
Nuclear Power Plants, IAEA Safety Standards Series No. NS-G-3.1, International
Atomic Energy Agency, Vienna, 2002.
3. Dispersion of Radioactive Material in Air and Water
and Consideration of Population Distribution in Site Evaluation for Nuclear
Power Plants, IAEA Safety Standards Series No. NS-G-3.2, International Atomic
Energy Agency, Vienna, 2002.
4. Evaluation of Seismic Hazards for Nuclear Power
Plants, IAEA Safety Standards Series No. NS-G-3.3, International Atomic Energy
Agency, Vienna, 2002.
5. Meteorological Events in Site Evaluation for Nuclear
Power Plants, IAEA Safety Standards Series No. NS-G-3.4, International Atomic
Energy Agency, Vienna, 2003.
6. Flood Hazard for Nuclear Power Plants on Coastal and
River Sites, IAEA Safety Standards Series No. NS-G-3.5, International Atomic
Energy Agency, Vienna, 2007.
7. Geotechnical Aspects of Site Evaluation and
Foundations for Nuclear Power Plants, IAEA Safety Standards Series No.
NS-G-3.6, International Atomic Energy Agency, Vienna, 2005.
8. The Management System for Facilities and Activities
Safety Requirements, IAEA Safety Standards Series No. GS-R-3, International
Atomic Energy Agency, Vienna, 2006.
9. Application of the Management System for Facilities
and Activities Safety Guide, IAEA Safety Standards Series No. GS-G-3.1,
International Atomic Energy Agency, Vienna, 2006.
ANEXA Nr. 3
la norme
FORMATUL-CADRU ŞI CONŢINUTUL
raportului iniţial de securitate nucleară
NOTĂ:
Fiecare capitol din RIS trebuie să conţină lista
referinţelor bibliografice.
CAPITOLUL I
Introducere şi descrierea generală a centralei nuclearoelectrice
Acest capitol trebuie să includă următoarele informaţii
generale:
- sumarul informaţiei conţinute în raportul de
securitate nucleară;
- descrierea generală a
proiectului CNE;
- descrierea filozofiei de securitate nucleară care stă
la baza proiectului CNE;
- comparaţia cu proiectele CNE similare aflate în
construcţie sau în operare în România ori în alte ţări;
- descrierea procesului de evaluare a amplasamentelor potenţiale şi considerentele care au stat la baza
selectării amplasamentului propus;
- descrierea organizaţiei solicitantului de
autorizaţie;
- descrierea organizaţiilor care vor fi responsabile
pentru construcţia CNE;
- lista standardelor, codurilor,
normelor, reglementărilor şi ghidurilor tehnice utilizate la proiectarea CNE;
- analiza conformităţii cu
legislaţia şi actele normative naţionale relevante aflate în vigoare.
CAPITOLUL II
Caracteristicile amplasamentului
Acest capitol trebuie să includă informaţii referitoare
la:
- geografia şi demografia amplasamentului;
- obiectivele economice,
instalaţiile industriale, căile de transport terestru, naval şi aerian,
obiectivele militare aflate în apropierea amplasamentului şi impactul potenţial
al acestora asupra funcţionării CNE în condiţii de siguranţă;
- caracteristicile luate în considerare în planurile de
răspuns la situaţii de urgenţă, de exemplu pentru situaţiile care ar necesita
evacuarea populaţiei;
- condiţiile meteorologice regionale şi locale,
monitorizarea acestora şi modul în care sunt acestea reflectate în analizele de
securitate nucleară pentru CNE;
- caracterizarea hidrologică a amplasamentului;
- caracterizarea geologică, seismologică şi geotehnică
a amplasamentului;
- evaluarea impactului
funcţionării CNE asupra mediului înconjurător;
- identificarea datelor care pot avea influenţă directă
asupra acceptabilităţii amplasamentului şi detalii privind natura, acurateţea
şi domeniul datelor, precum şi privind compatibilitatea acestora cu metodele şi
modelele de analiză în care sunt utilizate;
- identificarea datelor care
pot în mod esenţial să influenţeze criteriile de bază de proiectare pentru CNE;
- analiza independentă efectuată de beneficiarul studiilor
de securitate nucleară pentru alegerea amplasamentului în vederea confirmării
completitudinii şi corectitudinii rezultatelor acestora;
- descrierea programului de
monitorizare a caracteristicilor amplasamentului care urmează a fi implementat
începând cu faza de construcţie a CNE;
- caracteristicile
amplasamentului relevante pentru implementarea planului de protecţie fizică şi,
respectiv, a controlului de garanţii nucleare.
CAPITOLUL III
Proiectarea sistemelor, structurilor, componentelor
şi echipamentelor importante pentru securitatea nucleară
Acest capitol trebuie să includă informaţii referitoare
la:
- modul în care se implementează conceptul de protecţie
în adâncime;
- protecţia împotriva efectelor
datorate fenomenelor naturale, inclusiv proiectarea antiseismică;
- protecţia împotriva condiţiilor de mediu ce pot
apărea în timpul operării normale şi ca urmare a accidentelor postulate;
- protecţia împotriva
evenimentelor externe ce pot fi cauzate de activităţi umane;
- sursa finală de răcire;
- criteriile, metodologiile şi procedurile de
calificare pentru SSCE importante pentru securitatea nucleară;
- prezentarea soluţiilor neuzuale sau inovative de
proiect şi evaluarea impactului asupra securităţii nucleare;
- identificarea sistemelor, componentelor, soluţiilor
etc. care au nevoie de un program special de cercetare ce va fi completat
înainte de începerea activităţilor de construcţie pentru a demonstra
conformitatea proiectului CNE cu cerinţele de reglementare.
CAPITOLUL IV
Reactorul nuclear
Acest capitol trebuie să includă informaţii generale
referitoare la proiectarea reactorului nuclear şi a sistemelor aferente.
CAPITOLUL V
Sistemul primar de răcire a reactorului şi sistemele conexe
Acest capitol trebuie să includă informaţii generale referitoare
la:
- bazele de proiectare ale sistemului
primar de răcire a reactorului;
- proiectarea subsistemelor, structurilor,
componentelor şi echipamentelor sistemului primar de răcire a reactorului;
- standardele de performanţă
ale sistemului primar de răcire a reactorului;
- asigurarea integrităţii structurale a componentelor
sistemului primar de răcire a reactorului;
- măsurile implementate prin
proiect pentru detectarea scurgerilor de agent primar de răcire;
- sistemele conexe sistemului primar de răcire a
reactorului.
CAPITOLUL VI
Sistemele de securitate
Acest capitol trebuie să includă bazele de proiectare
pentru:
- sistemele de oprire rapidă a reactorului nuclear;
- sistemele de răcire la avarie a zonei active;
- sistemul anvelopei, inclusiv sistemele prevăzute
pentru protecţia anvelopei în caz de accidente severe;
- sistemele-suport de securitate.
CAPITOLUL VII
Instrumentaţia şi controlul unităţii
Acest capitol trebuie să includă informaţii generale
referitoare la:
- controlul parametrilor de proces;
- sistemele de protecţie;
- camerele de comandă
principală şi secundară.
CAPITOLUL VIII
Sistemele electrice
Acest capitol trebuie să includă informaţii referitoare
la:
- sistemul extern de alimentare cu energie electrică;
- sistemul intern de alimentare cu energie electrică;
- fiabilitatea sistemelor.
CAPITOLUL IX
Sistemele auxiliare
Acest capitol trebuie să includă informaţii generale
referitoare la:
- sisteme tehnologice de apă;
- sisteme de manipulare şi depozitarea combustibilului;
- orice sisteme auxiliare importante pentru securitatea nucleară.
CAPITOLUL X
Sistemele de producere a energiei electrice
Acest capitol trebuie să includă informaţii generale
referitoare la:
- sistemul turbină/generator;
- sistemul de abur viu;
- sistemul de apă de alimentare al generatoarelor de
abur.
CAPITOLUL XI
Managementul efluenţilor şi deşeurilor radioactive
Acest capitol trebuie să includă informaţii referitoare
la:
- inventarul estimat de produse de fisiune din zona
activă;
- activitatea estimată din circuitele primar şi
secundar de transport al căldurii;
- sursele potenţiale de scurgeri de materiale
radioactive;
- gospodărirea deşeurilor radioactive;
- cantităţi estimate de efluenţi lichizi, gazoşi şi
deşeuri solide radioactive;
- limite de emisie postulate şi evaluări de doze;
- monitorizarea
radioactivităţii efluenţilor;
- programul de măsurători ale factorilor de mediu,
pentru amplasament şi împrejurimi, care va fi iniţiat la începutul
construcţiei, inclusiv fondul natural de radiaţii şi contaminarea iniţială a
mediului.
CAPITOLUL XII
Protecţia contra
radiaţiilor
Acest capitol trebuie să includă informaţii referitoare
la:
- considerente pentru implementarea principiului ALARA;
- sursele potenţiale de expunere la radiaţii ionizante;
- evaluarea dozelor pentru personalul ocupat
profesional.
CAPITOLUL XIII
Organizarea şi conducerea proiectului
Acest capitol trebuie să includă informaţii generale
referitoare la:
- sistemul de management al
organizaţiei responsabile pentru desfăşurarea activităţilor incluse în proiect;
- pregătirea personalului implicat în realizarea
activităţilor;
- programul de derulare a proiectului;
- utilizarea experienţei dobândite la construcţia altor
CNE similare;
- identificarea cerinţelor şi
măsurilor pentru planificarea răspunsului la situaţii de urgenţă.
CAPITOLUL XIV
Programul de punere în funcţiune
Acest capitol trebuie să includă informaţii generale
referitoare la programul de derulare a activităţilor de construcţii-montaj şi,
respectiv, de punere în funcţiune.
CAPITOLUL XV
Analizele de securitate nucleară
Acest capitol trebuie să includă informaţii generale
referitoare la:
a) evaluarea securităţii
nucleare şi modul în care analizele deterministice şi probabilistice se
utilizează în faza de proiectare pentru optimizarea securităţii nucleare;
b) analizele deterministice de
securitate nucleară:
- evenimentele de iniţiere,
combinaţiile de evenimente, tranzienţii anticipaţi în exploatare şi secvenţele
de accident luate în considerare la proiectarea instalaţiei nucleare, inclusiv
analizele de accident sever;
- termenii-sursă şi dozele de
radiaţie estimate pentru condiţiile de accident analizate;
- metodologia, codurile de calcul şi ghidurile folosite
pentru efectuarea analizelor;
c) analizele de pericol/hazard
pentru evenimente interne şi externe, inclusiv analiza
efectelor fenomenelor meteorologice extreme;
d) evaluările probabilistice de securitate nucleară;
e) conformitatea cu obiectivele
cantitative de securitate nucleară din normele CNCAN.
CAPITOLUL XVI
Limitele şi condiţiile tehnice de operare
Acest capitol trebuie să
includă informaţii generale referitoare la structura documentaţiei care conţine
limitele şi condiţiile de operare.
CAPITOLUL XVII
Managementul calităţii
Acest capitol trebuie să includă informaţii referitoare
la:
- sistemul de management al
calităţii implementat în fazele de evaluare şi selectare a amplasamentului CNE;
- conformitatea cu cerinţele de
reglementare CNCAN şi bunele practici internaţionale