Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 334 din 23 noiembrie 2010

pentru aprobarea Normelor de securitate nucleara privind amplasarea centralelor nuclearoelectrice

ACT EMIS DE: COMISIA NATIONALA PENTRU CONTROLUL ACTIVITATILOR NUCLEARE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 836 din 14 decembrie 2010



In conformitate cu prevederile art. 35 lit. a) din Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu dispoziţiile art. 2 alin. (1) lit. a) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.627/2003, cu modificările şi completările ulterioare,

având în vedere că au fost luate măsurile impuse de prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.016/2004 privind măsurile pentru organizarea şi realizarea schimbului de informaţii în domeniul standardelor şi reglementărilor tehnice, precum şi al regulilor referitoare la serviciile societăţii informaţionale între România şi statele membre ale Uniunii Europene, precum şi Comisia Europeană, cu modificările ulterioare,

preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare emite prezentul ordin.

Art. 1. - Se aprobă Normele de securitate nucleară privind amplasarea centralelor nuclearoelectrice, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare,

Vajda Borbala

 ANE

NORME

de securitate nucleară privind amplasarea centralelor nuclearoelectrice

CAPITOLUL I

Domeniu, scop, definiţii

Domeniu şi scop

Art. 1. - (1) Prezentele norme sunt emise în conformitate cu prevederile Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Prin prezentele norme se stabilesc cerinţele generale de securitate nucleară privind amplasarea centralelor nuclearoelectrice.

(3) De asemenea, prezentele norme stabilesc cerinţele generale privind documentaţia pe care solicitantul unei autorizaţii de amplasare trebuie să o depună spre evaluare şi aprobare la Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, denumită în continuare CNCAN.

(4) Prezentele norme se aplică în procesul de autorizare de către CNCAN a amplasamentelor noi, pentru centralele nuclearoelectrice noi.

(5) Indeplinirea prevederilor prezentelor norme constituie o condiţie necesară pentru autorizarea de către CNCAN a activităţilor de amplasare a oricărei centrale nuclearoelectrice, indiferent de filiera tehnologică. In cadrul procesului de autorizare, CNCAN poate impune cerinţe şi condiţii suplimentare, în funcţie de specificul amplasamentului şi proiectului de centrală propuse.

Definiţii

Art. 2. - Termenii utilizaţi în prezentele norme sunt definiţi în anexa nr. 1, cu excepţia acelora ale căror definiţii se regăsesc în textul prezentelor norme. Centrala nuclearoelectrică este denumită în continuare prin abrevierea CNE.

CAPITOLUL II

Obiective şi cerinţe generale de securitate nucleară

Obiective de securitate nucleară

Art. 3. - Obiectivul general de securitate nucleară care trebuie avut în vedere la alegerea amplasamentului pentru o CNE este de a reduce la minimum riscurile radiologice pentru personalul ocupat profesional, populaţie şi mediul înconjurător.

Art. 4. - La selectarea amplasamentului şi, respectiv, a proiectului conceptual al CNE trebuie să se identifice toate măsurile rezonabile şi practicabile pentru prevenirea evenimentelor care ar putea duce la expunerea personalului ocupat profesional, a populaţiei şi a mediului peste dozele limită stabilite de legislaţia în vigoare. De asemenea, trebuie identificate toate măsurile rezonabile şi practicabile pentru limitarea consecinţelor accidentelor nucleare, pentru situaţiile în care astfel de evenimente ar putea avea loc.

Cerinţe generale

Art. 5. - (1) Proiectul conceptual al CNE propuse pentru amplasare trebuie să fie în conformitate cu cerinţele stabilite prin normele de securitate nucleară în vigoare privind proiectarea şi construcţia centralelor nuclearoelectrice.

(2) Sistemele de management implementate de organizaţiile implicate în activităţile de evaluare şi alegere a amplasamentului CNE trebuie să respecte prevederile normelor CNCAN în vigoare şi să fie în acord cu bunele practici internaţionale relevante.

(3) Metodologia şi rezultatele procesului de selecţie şi evaluare a amplasamentului trebuie documentate şi prezentate suficient de detaliat pentru a permite evaluarea independentă de către CNCAN.

Art. 6. - Alegerea amplasamentului pentru CNE trebuie să fie justificată pe baza unui set de evaluări de securitate nucleară care să demonstreze conformitatea cu cerinţele stabilite prin prezentele norme. Evaluările trebuie să ia în considerare toţi factorii semnificativi legaţi de amplasament şi să estimeze evoluţia acestora şi impactul asupra securităţii nucleare pentru toată durata de viaţă preconizată a instalaţiei.

Art. 7. - (1) Factorii luaţi în considerare în evaluarea amplasamentului includ atât pe cei care se referă la reactorul sau reactoarele nuclear/nucleare propus/propuse pentru amplasare, cât şi pe cei care se referă la caracteristicile specifice ale amplasamentului.

(2) Evaluările de securitate nucleară efectuate în vederea alegerii amplasamentului trebuie să includă:

a) analiza caracteristicilor amplasamentului în scopul identificării evenimentelor externe, atât de origine naturală, cât şi datorate activităţilor umane, care trebuie luate în considerare la stabilirea bazelor de proiectare pentru CNE;

b) analiza impactului funcţionării CNE asupra mediului înconjurător şi a populaţiei, incluzând atât impactul datorat operării normale, cât şi estimarea potenţialelor consecinţe ale accidentelor.

CAPITOLUL III

Criterii de amplasare

Determinarea zonei de excludere şi a zonei de populaţie redusă

Art. 8. - (1) Definirea zonei de excludere şi a zonei de populaţie redusă se bazează pe analize de securitate nucleară având ca scop estimarea potenţialelor consecinţe ale unui accident sever.

(2) In vederea evaluării amplasamentului propus, va trebui să se postuleze o eliberare de produse de fisiune din reactor, rezultată în urma unui scenariu de accident sever cu topire de zonă activă.

(3) Alegerea scenariului de accident sever postulat şi ipotezele privind gradul de deteriorare a zonei active şi performanţa sistemelor de securitate, inclusiv a disponibilităţii şi integrităţii fizice şi funcţionale a sistemului anvelopei de protecţie, trebuie justificate pe baza analizelor de securitate nucleară. In acest scop se va analiza un set de scenarii de accidente severe credibile pentru proiectul respectiv, inclusiv scenarii de accident cu ocolirea anvelopei sau cu indisponibilităţi ale sistemului anvelopei.

(4) Justificarea alegerii scenariului de accident sever postulat trebuie să includă atât estimarea probabilităţii de producere a accidentului respectiv, cât şi analiza consecinţelor radiologice potenţiale. Se recomandă utilizarea unor ipoteze şi modele de analiză conservative. De asemenea, bazele pentru valorile numerice utilizate în analizele de accident trebuie precizate şi justificate.

(5) Analiza potenţialelor consecinţe radiologice ale accidentului selectat ca bază pentru determinarea zonei de excludere şi a zonei de populaţie redusă trebuie să reflecte condiţiile meteorologice caracteristice pentru amplasamentul propus. Analiza consecinţelor radiologice potenţiale trebuie efectuată fără a se lua în calcul implementarea măsurilor de răspuns la urgenţă pentru populaţie.

(6) Pe baza analizelor mai sus menţionate, se vor determina următoarele:

a) o zonă de excludere având astfel de dimensiuni încât o persoană situată în orice punct al frontierei acesteia sau în afara acesteia, pe durata a două ore de la producerea eliberării de produse de fisiune postulate, nu va primi o doză efectivă pe tot corpul mai mare de 100 mSv sau o doză echivalentă pe tiroidă mai mare de 300 mSv datorată iodului;

b) o zonă de populaţie redusă având astfel de dimensiuni încât o persoană situată pe frontiera exterioară a acestei zone sau în afara acesteia, care este expusă la norul radioactiv rezultat din eliberarea de produse de fisiune postulată, pe toată durata de trecere a acestuia, nu va primi o doză efectivă pe tot corpul mai mare de 10 mSv sau o doză echivalentă pe tiroidă mai mare de 30 mSv datorată iodului. De asemenea, doza efectivă colectivă angajată în aceste condiţii, calculată pe orice sector radial de 22,5°, pe o distanţă de 30 km, nu trebuie să depăşească 1E+3 om.Sv.

Art. 9. - Pentru amplasamentele cu mai multe reactoare nucleare, trebuie luate în considerare următoarele:

a) dacă reactoarele sunt independente, astfel încât un accident la un reactor nu poate afecta securitatea funcţionării oricărui alt reactor, dimensiunile zonei de excludere şi ale zonei de populaţie redusă trebuie îndeplinite de fiecare reactor în parte. Pe planul amplasamentului vor fi luate ca limite înfăşurătoarele acestor zone;

b) dacă reactoarele sunt interconectate, astfel încât un accident la un reactor ar putea afecta securitatea funcţionării unui alt reactor, dimensiunile zonei de excludere şi ale zonei de populaţie redusă vor fi bazate pe ipoteza că toate reactoarele interconectate eliberează cantităţile de produse de fisiune postulate în mod simultan. Această cerinţă poate fi redusă în raport cu gradul de interconectare dintre reactoare şi cu probabilitatea de producere a unui astfel de accident. In acest sens, se vor justifica bazele pentru termenii-sursă propuşi;

c) se va arăta că funcţionarea simultană a mai multor reactoare, în regim de exploatare normală, pe acelaşi amplasament nu va conduce la eliberarea unei cantităţi totale de efluenţi radioactivi peste limitele prevăzute de reglementările în vigoare.

Art. 10. - (1) In zona de excludere nu trebuie să existe aşezări umane cu caracter permanent. Zona de excludere trebuie să fie marcată într-un mod acceptat de CNCAN. Desfăşurarea oricărei activităţi în interiorul zonei de excludere trebuie să fie sub controlul titularului de autorizaţie şi necesită aprobarea CNCAN.

(2) Zona de populaţie redusă reprezintă aria din jurul zonei de excludere, pentru care numărul total de rezidenţi şi distribuţia acestora permit implementarea imediată a măsurilor protective, inclusiv a evacuării, dacă aceasta este necesară.

Alte criterii

Art. 11. - Nicio instalaţie nu va fi amplasată mai aproape de 1.000 m de suprafaţa localizată cunoscută ca o falie seismică activă.

Art. 12. - Pentru stabilirea bazelor de proiectare pentru protecţia faţă de evenimente externe de origine naturală se vor lua în considerare atât condiţiile meteorologice ale amplasamentului, cât şi cele din zonele înconjurătoare, pe o rază de 30 km.

Art. 13. - Dacă CNE este propusă a fi localizată pe un amplasament care ar permite accidental ca o cantitate semnificativă de efluenţi radioactivi să pătrundă în curenţii apropiaţi ai râurilor sau să găsească un acces rapid în pânzele de apă freatică, se vor prevedea, prin proiect, măsuri compensatorii.

Art. 14. - Unde există caracteristici fizice nefavorabile ale amplasamentului, amplasamentul propus poate fi în unele cazuri acceptat dacă proiectul instalaţiei include, în compensare, măsuri tehnice de securitate adecvate.

Art. 15. - Amplasamentul ales trebuie să permită implementarea efectivă a planurilor de răspuns la urgenţă în caz de accident, inclusiv a măsurilor pentru evacuarea populaţiei din vecinătatea amplasamentului dacă aceasta este necesară în caz de accident sever.

Art. 16. - Suplimentar faţă de evaluarea amplasamentului în baza criteriilor din prezentele norme, trebuie luate în considerare cerinţele şi recomandările din documentele de referinţă menţionate în anexa nr. 2. Documentele de referinţă reprezintă standarde şi bune practici recunoscute pe plan internaţional şi orice nouă revizie a acestora trebuie luată în considerare în vederea modernizării metodologiei de evaluare a amplasamentului CNE din punctul de vedere al securităţii nucleare.

CAPITOLUL IV

Cerinţe privind documentaţia de securitate nucleară

Raportul iniţial de securitate nucleară

Art. 17. - Principalul document care trebuie înaintat la CNCAN în vederea obţinerii autorizaţiei de amplasare pentru o CNE este raportul iniţial de securitate nucleară, denumit în continuare prin abrevierea RIS.

Art. 18. - RIS trebuie să conţină cel puţin următoarele informaţii:

a) caracteristicile de proiect ale CNE şi modul de exploatare propus:

1. utilizarea propusă a reactoarelor, incluzând nivelul maxim de putere şi natura şi inventarul conţinutului de materiale radioactive;

2. normele şi standardele tehnice aplicate la proiectarea reactoarelor;

3. descrierea sumară a CNE şi analiza iniţială din punctul de vedere al securităţii nucleare a structurilor, sistemelor, componentelor şi echipamentelor CNE care sunt semnificative pentru acceptarea amplasamentului;

4. descrierea altor instalaţii nucleare propuse pentru construcţie pe acelaşi amplasament, ca de exemplu depozite de combustibil nuclear, dacă este cazul, împreună cu o evaluare a influenţei acestora asupra securităţii nucleare a amplasamentului;

5. măsura în care proiectul CNE conţine caracteristici unice sau neuzuale având importanţă semnificativă asupra probabilităţii ori consecinţelor eliberărilor accidentale de materiale radioactive;

6. caracteristicile de securitate ce se intenţionează a fi luate în considerare în calculele tehnice ale instalaţiei şi barierele ce urmează a fi trecute ca rezultat al unui accident, înainte ca să apară eliberări de materiale radioactive în mediul înconjurător;

7. disponibilitatea unei surse finale de răcire adecvate;

b) densitatea populaţiei şi caracteristicile zonei amplasamentului, atât cele actuale, cât şi cele previzionate pentru toată durata de viaţă proiectată a CNE, incluzând zona de excludere şi zona de populaţie redusă, cu evidenţierea caracteristicilor care pot afecta posibilitatea de implementare a măsurilor de răspuns la situaţii de urgenţă şi evaluarea riscurilor individuale şi colective;

c) activităţile umane din zona de influenţă a amplasamentului, inclusiv utilizarea terenurilor şi a apelor, atât în prezent, cât şi predicţiile pentru toată durata de viaţă proiectată a CNE;

d) activităţile industriale, comerciale, de transport terestru, naval şi aerian, activităţile militare etc. şi riscurile datorate acestora;

e) caracteristicile fizice ale amplasamentului, incluzând datele de seismologie, meteorologie, geologie, hidrologie şi ecologie;

f) caracteristicile amplasamentului şi ale zonei din vecinătatea amplasamentului, din punctul de vedere al influenţei acestora asupra transferului radionuclizilor în mediu şi către fiinţele umane;

g) căile de acces către şi dinspre amplasament, evaluate din punctul de vedere al implementării măsurilor de intervenţie în situaţii de urgenţă, precum şi din punctul de vedere al disponibilităţii rutelor adecvate de transport al combustibilului proaspăt, al combustibilului iradiat, al deşeurilor radioactive şi, respectiv, al produselor rezultate din dezafectare;

h) analiza fiabilităţii reţelei de transport al energiei electrice în zona amplasamentului;

i) descrierea programului de monitorizare a caracteristicilor amplasamentului care urmează a fi implementat începând cu faza de construcţie a CNE;

j) analiza preliminară a riscurilor radiologice pentru sănătatea şi securitatea populaţiei atât pentru funcţionarea normală a CNE, cât şi în condiţii de accident, numită şi analiza iniţială de securitate;

k) analiza preliminară a riscurilor industriale neradiologice generate de materialele toxice şi periculoase utilizate pe amplasament.

Art. 19. - Analiza iniţială de securitate va cuprinde cel puţin următoarele:

1. enunţarea valorilor-limită care se vor propune în proiectul instalaţiei pentru radioactivitatea eliberată prin efluenţi lichizi şi gazoşi în mediul înconjurător;

2. definirea mijloacelor de supraveghere şi reţinere care se vor folosi în proiect pentru a menţine nivelele de radioactivitate din efluenţii instalaţiei nucleare la valori cât mai mici, rezonabil posibile;

3. estimarea cantităţilor de substanţe radioactive eliberate anual odată cu efluenţii lichizi şi gazoşi în mediul înconjurător, la funcţionarea normală a CNE;

4. calculul preliminar al dispersiei atmosferice şi evaluarea dozelor pentru populaţia din vecinătatea amplasamentului CNE atât pentru funcţionarea normală, cât şi în condiţii de accident;

5. analiza scenariilor de accident alese pentru demonstrarea conformităţii cu cerinţele şi criteriile de amplasare din prezentele norme.

Art. 20. - Formatul-cadru al RIS este prevăzut în anexa nr. 3 şi trebuie respectat la întocmirea documentaţiei de autorizare. Anexa nr. 3 conţine şi linii directoare privind conţinutul diferitelor capitole ale RIS.

Art. 21. - Informaţia care trebuie inclusă în RIS trebuie să fie suficient de detaliată pentru a permite evaluarea de către CNCAN a modului în care s-au luat în considerare toate aspectele importante pentru securitatea nucleară şi a gradului de conformitate cu cerinţele de reglementare.

CAPITOLUL V

Prevederi generale privind procesul de autorizare

Art. 22. - (1) Cererea de autorizare înaintată către CNCAN în vederea aprobării amplasamentului din punctul de vedere al securităţii nucleare trebuie să cuprindă următoarele informaţii:

a) denumirea organizaţiei solicitante, numele conducătorului organizaţiei şi datele de contact;

b) denumirea amplasamentului şi a instalaţiei sau instalaţiilor propuse pentru amplasare, împreună cu descrierea generală a principalelor caracteristici tehnice ale acestora;

c) principalele termene din graficul de realizare a proiectului;

d) denumirea organizaţiilor de proiectare, respectiv a proiectantului general şi a proiectanţilor de specialitate, denumirea organizaţiilor de construcţie şi montaj, precum şi denumirea furnizorului general şi a subfurnizorilor echipamentelor principale ale instalaţiei sau instalaţiilor nucleare propuse pentru amplasare;

e) lista documentaţiilor de securitate nucleară anexate la cererea de autorizare.

(2) Cererea de autorizare trebuie să fie însoţită de următoarele documente:

a) RIS elaborat în conformitate cu cerinţele din prezentele norme;

b) documentaţia sistemului de management aplicat activităţilor de evaluare şi alegere a amplasamentului, în conformitate cu cerinţele din normele în vigoare;

c) raportul de evaluare a impactului asupra mediului;

d) autorizaţiile, avizele şi aprobările emise de alte autorităţi şi organe competente, acestea fiind necesar a fi obţinute în prealabil.

(3) Solicitantul de autorizaţie are obligaţia de a pune la dispoziţia CNCAN, la cerere, toate documentele menţionate ca referinţe bibliografice în RIS, împreună cu orice alte informaţii suplimentare necesare în cadrul procesului de evaluare.

Art. 23. - (1) Documentaţia de securitate nucleară trebuie avizată şi, respectiv, aprobată de către consiliul tehnico-economic şi de către conducerea organizaţiei solicitante de autorizaţie.

(2) Documentaţia de securitate nucleară va demonstra că activitatea pentru care se solicită autorizarea nu contravine obligaţiilor derivate din convenţiile şi tratatele internaţionale la care România este parte.

(3) Documentaţia de securitate nucleară, inclusiv RIS, documentele menţionate ca referinţe bibliografice în RIS şi informaţiile suplimentare solicitate de CNCAN în cadrul procesului de evaluare, trebuie puse la dispoziţia CNCAN în limba română sau în limba engleză.

Art. 24. - In vederea eficientizării procesului de autorizare, se recomandă ca potenţialii solicitanţi de autorizaţie pentru faza de amplasare a CNE să demareze activităţile de transmitere a documentaţiei relevante, conform indicaţiilor CNCAN, cu cel puţin 12 luni înainte de data la care se doreşte aprobarea amplasamentului.

Art. 25. - (1) Autorizaţia de amplasare emisă de CNCAN are o perioadă de valabilitate de 10 ani, cu respectarea limitelor şi a condiţiilor tehnice înscrise în autorizaţie. Orice modificări ale documentaţiei de securitate nucleară care a stat la baza autorizării, precum şi orice modificări ale statutului sau organizaţiei solicitantului de autorizaţie trebuie notificate la CNCAN şi fac obiectul unei modificări de autorizaţie sau al reautorizării, după caz.

(2) Pentru unităţile CNE aflate în fazele de construcţie, punere în funcţiune sau exploatare, reconfirmarea caracteristicilor amplasamentului face parte integrantă din procesul de autorizare specific fazelor respective şi se documentează în rapoartele de securitate aferente. Pentru aceste unităţi, evaluarea faţă de cerinţele din prezentele norme se va face în acord cu principiile aplicate la revizuirea periodică a securităţii nucleare din normele CNCAN, iar conformitatea cu obiectivele cantitative de securitate nucleară stabilite prin art. 8 nu este obligatorie.

CAPITOLUL VI

Dispoziţii finale

Art. 26. - La data intrării în vigoare a prezentelor norme se abrogă art. 4 (a), art. 11, 12, 17, 18 şi 19 din Normele republicane de securitate nucleară pentru reactori nucleari şi centrale nuclearoelectrice, aprobate prin Ordinul Comitetului de Stat pentru Energie Nucleară nr. 317 din 15 iulie 1975, publicate în Buletinul Oficial nr. 90 din 11 august 1975.

Art. 27. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele norme.

ANEXA Nr. 1

la norme

DEFINIŢII

Accident sever - situaţie de accident care implică defectări sistematice ale combustibilului nuclear sau avarierea zonei active a reactorului nuclear.

ALARA - As Low As Reasonably Achievable - este principiul potrivit căruia solicitantul sau titularul de autorizaţie este obligat să demonstreze că sunt întreprinse toate acţiunile pentru a asigura optimizarea securităţii nucleare şi a radioprotecţiei, în sensul de a asigura că toate expunerile, inclusiv cele potenţiale, sunt menţinute la cel mai scăzut nivel rezonabil posibil, luându-se în considerare factorii tehnici, economici şi sociali.

Anvelopa de protecţie - anvelopa de protecţie radiologică este structura care adăposteşte reactorul şi sistemele aferente şi care are următoarele funcţii: de a preveni eliberările necontrolate de materiale radioactive în mediul înconjurător; de protecţie biologică; de a proteja reactorul şi sistemul primar de răcire împotriva evenimentelor externe.

Obiective cantitative de securitate nucleară - obiective cantitative stabilite prin normele de securitate nucleară pentru a limita riscul radiologie datorat expunerilor potenţiale.

Securitatea nucleară - reprezintă ansamblul de măsuri tehnice şi organizatorice destinate să asigure funcţionarea instalaţiilor nucleare în condiţii de siguranţă, să prevină şi să limiteze deteriorarea acestora şi să asigure protecţia personalului ocupat profesional, a populaţiei, mediului înconjurător şi bunurilor materiale împotriva iradierii sau contaminării radioactive.

SSCE - abreviere folosită pentru a desemna sistemele, structurile, componentele şi echipamentele centralei.

Sursa finală de răcire - reprezintă o sursă de răcire exterioară centralei, ca de exemplu atmosfera ori apele de suprafaţă şi subterane, care poate prelua căldura de la sistemele intermediare de răcire, în condiţii normale sau de accident.

Termenul-sursă - cantitatea şi compoziţia izotopică a eliberării de materiale radioactive dintr-o instalaţie nucleară ca urmare a unui accident.

ANEXA Nr. 2

la norme

DOCUMENTE DE REFERINŢA

1. Site Evaluation for Nuclear Installations, IAEA Safety Standards Series No. NS-R-3, International Atomic Energy Agency, Vienna, 2003.

2. Externai Human Induced Events in Site Evaluation for Nuclear Power Plants, IAEA Safety Standards Series No. NS-G-3.1, International Atomic Energy Agency, Vienna, 2002.

3. Dispersion of Radioactive Material in Air and Water and Consideration of Population Distribution in Site Evaluation for Nuclear Power Plants, IAEA Safety Standards Series No. NS-G-3.2, International Atomic Energy Agency, Vienna, 2002.

4. Evaluation of Seismic Hazards for Nuclear Power Plants, IAEA Safety Standards Series No. NS-G-3.3, International Atomic Energy Agency, Vienna, 2002.

5. Meteorological Events in Site Evaluation for Nuclear Power Plants, IAEA Safety Standards Series No. NS-G-3.4, International Atomic Energy Agency, Vienna, 2003.

6. Flood Hazard for Nuclear Power Plants on Coastal and River Sites, IAEA Safety Standards Series No. NS-G-3.5, International Atomic Energy Agency, Vienna, 2007.

7. Geotechnical Aspects of Site Evaluation and Foundations for Nuclear Power Plants, IAEA Safety Standards Series No. NS-G-3.6, International Atomic Energy Agency, Vienna, 2005.

8. The Management System for Facilities and Activities Safety Requirements, IAEA Safety Standards Series No. GS-R-3, International Atomic Energy Agency, Vienna, 2006.

9. Application of the Management System for Facilities and Activities Safety Guide, IAEA Safety Standards Series No. GS-G-3.1, International Atomic Energy Agency, Vienna, 2006.

ANEXA Nr. 3

la norme

FORMATUL-CADRU ŞI  CONŢINUTUL

raportului iniţial de securitate nucleară

NOTĂ:

Fiecare capitol din RIS trebuie să conţină lista referinţelor bibliografice.

CAPITOLUL I

Introducere şi descrierea generală a centralei nuclearoelectrice

Acest capitol trebuie să includă următoarele informaţii generale:

-  sumarul informaţiei conţinute în raportul de securitate nucleară;

- descrierea generală a proiectului CNE;

- descrierea filozofiei de securitate nucleară care stă la baza proiectului CNE;

-   comparaţia cu proiectele CNE similare aflate în construcţie sau în operare în România ori în alte ţări;

-  descrierea procesului de evaluare a amplasamentelor potenţiale şi considerentele care au stat la baza selectării amplasamentului propus;

- descrierea organizaţiei solicitantului de autorizaţie;

- descrierea organizaţiilor care vor fi responsabile pentru construcţia CNE;

- lista standardelor, codurilor, normelor, reglementărilor şi ghidurilor tehnice utilizate la proiectarea CNE;

- analiza conformităţii cu legislaţia şi actele normative naţionale relevante aflate în vigoare.

CAPITOLUL II

Caracteristicile amplasamentului

Acest capitol trebuie să includă informaţii referitoare la:

- geografia şi demografia amplasamentului;

- obiectivele economice, instalaţiile industriale, căile de transport terestru, naval şi aerian, obiectivele militare aflate în apropierea amplasamentului şi impactul potenţial al acestora asupra funcţionării CNE în condiţii de siguranţă;

- caracteristicile luate în considerare în planurile de răspuns la situaţii de urgenţă, de exemplu pentru situaţiile care ar necesita evacuarea populaţiei;

- condiţiile meteorologice regionale şi locale, monitorizarea acestora şi modul în care sunt acestea reflectate în analizele de securitate nucleară pentru CNE;

- caracterizarea hidrologică a amplasamentului;

- caracterizarea geologică, seismologică şi geotehnică a amplasamentului;

- evaluarea impactului funcţionării CNE asupra mediului înconjurător;

- identificarea datelor care pot avea influenţă directă asupra acceptabilităţii amplasamentului şi detalii privind natura, acurateţea şi domeniul datelor, precum şi privind compatibilitatea acestora cu metodele şi modelele de analiză în care sunt utilizate;

- identificarea datelor care pot în mod esenţial să influenţeze criteriile de bază de proiectare pentru CNE;

- analiza independentă efectuată de beneficiarul studiilor de securitate nucleară pentru alegerea amplasamentului în vederea confirmării completitudinii şi corectitudinii rezultatelor acestora;

- descrierea programului de monitorizare a caracteristicilor amplasamentului care urmează a fi implementat începând cu faza de construcţie a CNE;

- caracteristicile amplasamentului relevante pentru implementarea planului de protecţie fizică şi, respectiv, a controlului de garanţii nucleare.

CAPITOLUL III

Proiectarea sistemelor, structurilor, componentelor şi echipamentelor importante pentru securitatea nucleară

Acest capitol trebuie să includă informaţii referitoare la:

- modul în care se implementează conceptul de protecţie în adâncime;

- protecţia împotriva efectelor datorate fenomenelor naturale, inclusiv proiectarea antiseismică;

- protecţia împotriva condiţiilor de mediu ce pot apărea în timpul operării normale şi ca urmare a accidentelor postulate;

- protecţia împotriva evenimentelor externe ce pot fi cauzate de activităţi umane;

- sursa finală de răcire;

- criteriile, metodologiile şi procedurile de calificare pentru SSCE importante pentru securitatea nucleară;

- prezentarea soluţiilor neuzuale sau inovative de proiect şi evaluarea impactului asupra securităţii nucleare;

- identificarea sistemelor, componentelor, soluţiilor etc. care au nevoie de un program special de cercetare ce va fi completat înainte de începerea activităţilor de construcţie pentru a demonstra conformitatea proiectului CNE cu cerinţele de reglementare.

CAPITOLUL IV

Reactorul nuclear

Acest capitol trebuie să includă informaţii generale referitoare la proiectarea reactorului nuclear şi a sistemelor aferente.

CAPITOLUL V

Sistemul primar de răcire a reactorului şi sistemele conexe

Acest capitol trebuie să includă informaţii generale referitoare la:

- bazele de proiectare ale sistemului primar de răcire a reactorului;

- proiectarea subsistemelor, structurilor, componentelor şi echipamentelor sistemului primar de răcire a reactorului;

- standardele de performanţă ale sistemului primar de răcire a reactorului;

- asigurarea integrităţii structurale a componentelor sistemului primar de răcire a reactorului;

- măsurile implementate prin proiect pentru detectarea scurgerilor de agent primar de răcire;

- sistemele conexe sistemului primar de răcire a reactorului.

CAPITOLUL VI

Sistemele de securitate

Acest capitol trebuie să includă bazele de proiectare pentru:

- sistemele de oprire rapidă a reactorului nuclear;

- sistemele de răcire la avarie a zonei active;

- sistemul anvelopei, inclusiv sistemele prevăzute pentru protecţia anvelopei în caz de accidente severe;

- sistemele-suport de securitate.

CAPITOLUL VII

Instrumentaţia şi controlul unităţii

Acest capitol trebuie să includă informaţii generale referitoare la:

- controlul parametrilor de proces;

- sistemele de protecţie;

- camerele de comandă principală şi secundară.

CAPITOLUL VIII

Sistemele electrice

Acest capitol trebuie să includă informaţii referitoare la:

- sistemul extern de alimentare cu energie electrică;

- sistemul intern de alimentare cu energie electrică;

- fiabilitatea sistemelor.

CAPITOLUL IX

Sistemele auxiliare

Acest capitol trebuie să includă informaţii generale referitoare la:

- sisteme tehnologice de apă;

- sisteme de manipulare şi depozitarea combustibilului;

- orice sisteme auxiliare importante pentru securitatea nucleară.

CAPITOLUL X

Sistemele de producere a energiei electrice

Acest capitol trebuie să includă informaţii generale referitoare la:

- sistemul turbină/generator;

- sistemul de abur viu;

- sistemul de apă de alimentare al generatoarelor de abur.

CAPITOLUL XI

Managementul efluenţilor şi deşeurilor radioactive

Acest capitol trebuie să includă informaţii referitoare la:

- inventarul estimat de produse de fisiune din zona activă;

- activitatea estimată din circuitele primar şi secundar de transport al căldurii;

- sursele potenţiale de scurgeri de materiale radioactive;

- gospodărirea deşeurilor radioactive;

-  cantităţi estimate de efluenţi lichizi, gazoşi şi deşeuri solide radioactive;

- limite de emisie postulate şi evaluări de doze;

- monitorizarea radioactivităţii efluenţilor;

- programul de măsurători ale factorilor de mediu, pentru amplasament şi împrejurimi, care va fi iniţiat la începutul construcţiei, inclusiv fondul natural de radiaţii şi contaminarea iniţială a mediului.

CAPITOLUL XII

Protecţia contra radiaţiilor

Acest capitol trebuie să includă informaţii referitoare la:

- considerente pentru implementarea principiului ALARA;

- sursele potenţiale de expunere la radiaţii ionizante;

- evaluarea dozelor pentru personalul ocupat profesional.

CAPITOLUL XIII

Organizarea şi conducerea proiectului

Acest capitol trebuie să includă informaţii generale referitoare la:

- sistemul de management al organizaţiei responsabile pentru desfăşurarea activităţilor incluse în proiect;

- pregătirea personalului implicat în realizarea activităţilor;

- programul de derulare a proiectului;

- utilizarea experienţei dobândite la construcţia altor CNE similare;

- identificarea cerinţelor şi măsurilor pentru planificarea răspunsului la situaţii de urgenţă.

CAPITOLUL XIV

Programul de punere în funcţiune

Acest capitol trebuie să includă informaţii generale referitoare la programul de derulare a activităţilor de construcţii-montaj şi, respectiv, de punere în funcţiune.

CAPITOLUL XV

Analizele de securitate nucleară

Acest capitol trebuie să includă informaţii generale referitoare la:

a) evaluarea securităţii nucleare şi modul în care analizele deterministice şi probabilistice se utilizează în faza de proiectare pentru optimizarea securităţii nucleare;

b) analizele deterministice de securitate nucleară:

- evenimentele de iniţiere, combinaţiile de evenimente, tranzienţii anticipaţi în exploatare şi secvenţele de accident luate în considerare la proiectarea instalaţiei nucleare, inclusiv analizele de accident sever;

- termenii-sursă şi dozele de radiaţie estimate pentru condiţiile de accident analizate;

- metodologia, codurile de calcul şi ghidurile folosite pentru efectuarea analizelor;

c) analizele de pericol/hazard pentru evenimente interne şi externe, inclusiv analiza efectelor fenomenelor meteorologice extreme;

d) evaluările probabilistice de securitate nucleară;

e) conformitatea cu obiectivele cantitative de securitate nucleară din normele CNCAN.

CAPITOLUL XVI

Limitele şi condiţiile tehnice de operare

Acest capitol trebuie să includă informaţii generale referitoare la structura documentaţiei care conţine limitele şi condiţiile de operare.

CAPITOLUL XVII

Managementul calităţii

Acest capitol trebuie să includă informaţii referitoare la:

- sistemul de management al calităţii implementat în fazele de evaluare şi selectare a amplasamentului CNE;

- conformitatea cu cerinţele de reglementare CNCAN şi bunele practici internaţionale


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 334/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 334 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 334/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu