Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 309 din 26 martie 2009

privind aprobarea Schemei de ajutor de stat pentru formare profesionala generala si specifica „Bani pentru formare profesionala"

ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI PROTECTIEI SOCIALE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 256 din 17 aprilie 2009



Având în vedere:

- Decizia Comisiei Europene nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a programului operaţional de ajutor comunitar din partea Fondului Social European în conformitate cu obiectivul „Convergenţă" în România;

- Regulamentul Comisiei Europene nr. 1998/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L379 din 28 decembrie 2006;

- Legea nr. 319/2006 privind securitatea şi sănătatea în muncă;

- Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare;

- Hotărârea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale, cu modificările şi completările ulterioare;

- Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinanţării şi a cofinanţării alocate de la bugetul de stat şi bugetul asigurărilor sociale de stat, inclusiv din Fondul naţional de dezvoltare, în bugetul instituţiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 249/2007, cu modificările şi completările ulterioare;

- Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 911/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinanţării şi a cofinanţării alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul naţional de dezvoltare, în bugetul instituţiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 249/2007, cu modificările şi completările ulterioare;

- Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse şi al ministrului economiei şi finanţelor nr. 3/185/2008 pentru stabilirea regulilor de eligibilitate şi a listei cheltuielilor eligibile în cadrul operaţiunilor finanţate prin Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";

- Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de delegare de funcţii privind implementarea Programului operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";

- Adresa nr. 907 din 3 martie 2009 privind Avizul Consiliului Concurenţei referitor la Informarea privind schema de ajutor de stat pentru formare profesională generală şi specifică denumită „Bani pentru formare profesională",

în baza art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 11/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Schema de ajutor de stat pentru formare profesională generală şi specifică „Bani pentru formare profesională", aferentă Programului operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", axa prioritară 2 „Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii", domeniul major de intervenţie 2.1 „Tranziţia de la şcoală la viaţa activă" şi domeniul major de intervenţie 2.3 „Acces şi participare la FPC", axa prioritară 3 „Creşterea adaptabilităţii lucrătorilor şi a întreprinderilor", domeniul major de intervenţie 3.2 „Formare şi sprijin pentru întreprinderi şi angajaţi pentru promovarea adaptabilităţii", cuprinsă în anexă.

Art. 2. -Anexa face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 3. - Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, prin Direcţia generală Autoritatea de management pentru Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane", va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,

Alexandru Petru Frătean,

secretar de stat

ANEXA

SCHEMA DE AJUTOR DE STAT

pentru formare profesională generală şi specifică „Bani pentru formare profesională"

I. Dispoziţii generale

Art. 1. - (1) Prezenta procedură instituie o schemă transparentă de ajutor de stat pentru formare profesională generală şi specifică denumită „Bani pentru formare profesională", aferentă Programului operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013" pentru:

a) axa prioritară 2 „Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii", domeniul major de intervenţie 2.1 „Tranziţia de la şcoală la viaţa activă" şi domeniul major de intervenţie 2.3 „Acces şi participare la FPC";

b) axa prioritară 3 „Creşterea adaptabilităţii lucrătorilor şi a întreprinderilor", domeniul major de intervenţie 3.2 „Formare şi sprijin pentru întreprinderi şi angajaţi pentru promovarea adaptabilităţii".

(2) Acordarea ajutoarelor pentru formare profesională în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se va face numai cu respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comună în aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 214/3 din 9 august 2008.

(3) Prezenta schemă de ajutor de stat este exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008.

(4) Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.

II. Baza legală

Art. 2. - Prezenta schemă de ajutor de stat este elaborată în conformitate cu:

a) Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;

b) Decizia Comisiei Europene nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a programului operaţional de ajutor comunitar din partea Fondului Social European în conformitate cu obiectivul „Convergenţă" în România (POS DRU);

c) Hotărârea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale, cu modificările şi completările ulterioare;

d) Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse şi al ministrului economiei şi finanţelor nr. 3/185/2008 pentru stabilirea regulilor de eligibilitate şi a listei cheltuielilor eligibile în cadrul operaţiunilor finanţate prin Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";

e) Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de şanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de delegare de funcţii privind implementarea Programului operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";

f) Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare;

g) Ordonanţa Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulţilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

III. Definiţii

Art. 3. - In înţelesul prezentei scheme de ajutor de stat, următorii termeni se definesc după cum urmează:

a) ajutor de stat - orice măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la art. 87 alin. 1 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene;

b) schemă de ajutor- orice act pe baza căruia, fără să fie nevoie de măsuri de punere în aplicare suplimentare, pot fi acordate ajutoare individuale întreprinderilor definite în cadrul actului într-un mod general şi abstract, precum şi orice act pe baza căruia pot fi acordate ajutoare care nu sunt legate de un proiect specific uneia sau mai multor întreprinderi, pentru o perioadă nedefinită de timp şi/sau pentru o valoare nedefinită;

c) ajutoare individuale - ajutoarele acordate pe baza unei scheme de ajutor;

d) administrator al schemei de ajutor de stat - Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale prin Autoritatea de management pentru Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane" (AMPOSDRU) sau prin organismele intermediare;

e) furnizor de ajutor de stat- Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale prin AMPOSDRU;

f) întreprindere - orice entitate implicată într-o activitate economică, indiferent de forma juridică a acesteia, inclusiv persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent, asociaţii familiale, parteneriate sau asociaţii care desfăşoară activităţi economice, în conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2004;

g) întreprinderi mici şi mijlocii (IMM) - întreprinderile care îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;

h) întreprinderi mari - întreprinderile care nu îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;

i) intensitatea ajutorului- cuantumul ajutorului exprimat ca procentaj din cheltuielile eligibile ale proiectului; toate cifrele folosite sunt valori înaintea deducerii impozitelor directe; ajutoarele plătite în mai multe tranşe se actualizează la valoarea lor în momentul acordării ajutorului; rata dobânzii care urmează să fie aplicată în scopul actualizării este rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană pe baza unor criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe internet, aplicabilă la momentul acordării ajutorului;

j) număr de angajaţi - numărul de unităţi de muncă pe an {UMA), respectiv numărul de persoane angajate cu normă întreagă pe parcursul unui an, activitatea cu normă redusă şi munca sezonieră reprezentând fracţiuni ale UMA;

k) formare generală - formare cu un conţinut care nu este aplicabil exclusiv sau preponderent postului actual ori viitor al angajatului în întreprindere, însă care oferă calificări ce pot fi transferate într-o mare măsură către alte întreprinderi sau către alte domenii de activitate. Formarea este considerată „generală" dacă, de exemplu:

- este organizată în comun de întreprinderi independente diferite sau dacă este disponibilă pentru angajaţi ai unor întreprinderi diferite;

- este recunoscută, certificată sau validată de autorităţi ori organisme publice sau de alte organisme ori instituţii cărora un stat membru sau Comunitatea Europeană Ie-a acordat competenţele necesare;

l) formare specifică - formare cu un conţinut aplicabil direct şi principal postului actual sau viitor al angajatului în întreprindere şi care oferă calificări ce nu pot fi transferate către alte întreprinderi ori alte domenii de activitate sau care pot fi transferate numai într-o măsură limitată;

m) tânăr absolvent - persoana fizică cu vârsta cuprinsă între 15 şi 24 de ani, aflată într-o relaţie contractuală de muncă cu un angajator, în primele 6 luni de la angajare la primul loc de muncă cu contract individual de muncă încheiat pe o perioadă de minimum 24 de luni;

n) mentor- angajat al unei întreprinderi, cu o experienţă de cel puţin 2 ani în domeniul calificării respective, care asistă, îndrumă şi evaluează activitatea profesională a tinerilor angajaţi, în vederea adaptării acestora la cerinţele primului loc de muncă;

o) program de mentorat - program de asistare, îndrumare şi evaluare a activităţii profesionale a tinerilor absolvenţi, destinat adaptării acestora la cerinţele primului loc de muncă, cu contract individual de muncă încheiat pe o perioadă de minimum 24 de luni;

p) personal angajat - personalul cu contract de muncă la data începerii cursului de formare profesională;

q) lucrător defavorizat - orice persoană care:

- nu a avut un loc de muncă regulat remunerat în ultimele 6 luni; sau

- nu a absolvit o formă de învăţământ secundar ori nu deţine o calificare profesională (ISCED 3), sau

- are vârsta de peste 50 de ani; sau

- trăieşte singură, având în întreţinerea sa una ori mai multe persoane; sau

- lucrează într-un sector ori într-o profesie în care dezechilibrul repartizării posturilor între bărbaţi şi femei este cu cel puţin 25% mai mare decât media dezechilibrului repartizării posturilor între bărbaţi şi femei în toate sectoarele economice şi care aparţine grupului de gen minoritar; sau

- este membru al unei minorităţi etnice dintr-un stat membru şi care are nevoie să îşi dezvolte profilul lingvistic, formarea profesională ori experienţa de muncă pentru a-şi îmbunătăţi şansele de a obţine un loc de muncă stabil;

r) lucrător extrem de defavorizat - orice persoană care a fost în şomaj cel puţin 24 de luni;

s) lucrător cu handicap - orice persoană:

- recunoscută ca fiind în situaţie de invaliditate, conform legislaţiei naţionale; sau

- care suferă de o deficienţă recunoscută ca urmare a unui handicap fizic, mental sau psihologic;

t) produse agricole înseamnă:

- produsele enumerate în anexa I la tratat, cu excepţia produselor pescăreşti şi de acvacultura reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultura;

- produsele clasificate la codurile NC 4502, 4503 şi 4504 (articole din plută);

- produsele care imită sau înlocuiesc laptele şi produsele lactate, menţionate în Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 de instituire a unei organizări comune a pieţelor agricole şi privind dispoziţii specifice pentru anumite produse agricole (Regulamentul unic OPC);

u) prelucrarea produselor agricole - orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este, de asemenea, un produs agricol, cu excepţia activităţilor realizate în exploataţii agricole, necesare pentru pregătirea unui produs animal sau vegetal pentru prima vânzare;

v) comercializarea produselor agricole - deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători ori prelucrători şi a oricărei alte activităţi de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de un producător primar către consumatorii finali este considerată comercializare în cazul în care aceasta are loc în locaţii distincte, rezervate în acest scop;

w) întreprindere aflată în dificultate, în cazul în care:

A. beneficiarul este o întreprindere mică sau mijlocie - întreprinderea care îndeplineşte următoarele condiţii:

(i) în cazul societăţilor cu răspundere limitată, mai mult de jumătate din capitalul social a dispărut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau

(ii) în cazul societăţilor comerciale în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii, mai mult de jumătate din capitalul propriu aşa cum reiese din contabilitatea societăţii a dispărut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau

(iii) indiferent de tipul societăţii comerciale în cauză, în cazul în care îndeplineşte criteriile prevăzute de legislaţia naţională pentru a face obiectul procedurilor colective de insolvenţă;

(iv) un IMM cu o vechime de mai puţin de 3 ani nu se consideră a fi în dificultate în această perioadă, în sensul prezentei scheme de ajutor de stat, cu excepţia cazului în care îndeplineşte condiţiile de la pct. (iii);

B. beneficiarul este o întreprindere mare - întreprinderea care fie se regăseşte în una din situaţiile prevăzute la lit. A. pct. (i), (ii) sau (iii), fie prezintă simultan simptome obişnuite ale unei întreprinderi aflate în dificultate, cum ar fi: creşterea pierderilor, scăderea cifrei de afaceri, creşterea volumului stocurilor, supracapacitate, scăderea fluxului de numerar, îndatorare crescută, creşterea sarcinilor financiare şi scăderea sau dispariţia valorii activului net.

IV. Scopul şi obiectivele schemei de ajutor de stat

Art. 4. - Scopul prezentei scheme de ajutor de stat este promovarea formării profesionale generale şi specifice.

Art. 5. - Principalele obiective ale prezentei scheme de ajutor de stat sunt:

a) îmbunătăţirea tranziţiei de la şcoală la viaţa activă;

b) dezvoltarea capacităţii întreprinderilor de a sprijini creşterea nivelului de calificare a angajaţilor;

c) creşterea nivelului de calificare a angajaţilor;

d) creşterea nivelului de perfecţionare, respectiv specializare a angajaţilor;

e) îmbunătăţirea accesului şi participării la formare profesională continuă.

V. Domeniul de aplicare

Art. 6. - (1) In cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se acordă sprijin financiar întreprinderilor ce activează în toate sectoarele economice, cu excepţia ajutoarelor care favorizează activităţile în domeniul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:

a) atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari ori comercializate de către întreprinderile în cauză; sau

b) atunci când acordarea ajutorului este condiţionată de obligaţia de a fi directionat, parţial sau integral, către producătorii primari.

(2) De asemenea, în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat nu se acordă ajutoare:

a) destinate activităţilor legate de exporturi, adică ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, de înfiinţarea şi exploatarea unei reţele de distribuţie sau de alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;

b) condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate.

VI. Condiţii de eligibilitate pentru activităţi, beneficiari şi cereri de propuneri de proiecte

Art. 7. - (1) Activităţile eligibile în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat sunt activităţile ce vizează formarea profesională generală şi specifică.

(2) Activităţile eligibile cuprinse în cadrul domeniului major de intervenţie 2.1 „Tranziţia de la şcoală la viaţa activă" sunt programele de mentorat care sprijină tinerii angajaţi în prima etapă a primului lor loc de muncă important1). In acest context, rolul mentorilor este de a facilita procesul de adaptare a tinerilor angajaţi la cerinţele specifice locului de muncă şi postului ocupat.

(3) Activităţile eligibile cuprinse în cadrul domeniului major de intervenţie 2.3 „Acces şi participare la FPC" sunt: actualizarea strategiilor/planurilor de dezvoltare a resurselor umane şi FPC a angajaţilor la iniţiativa angajatorilor sau de către aceştia din urmă.

(4) Activitatea eligibilă cuprinsă în domeniul major de intervenţie 3.2 „Formare şi sprijin pentru întreprinderi şi angajaţi pentru promovarea adaptabilităţii" este formarea profesională a angajaţilor prin programe de perfecţionare, respectiv specializare. Conform Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, perfecţionarea, respectiv specializarea, reprezintă pregătirea profesională care conduce la dezvoltarea sau completarea cunoştinţelor, deprinderilor ori competenţelor profesionale ale unei persoane care deţine deja o calificare, respectiv dezvoltarea competenţelor în cadrul aceleiaşi calificări, dobândirea de competenţe noi în aceeaşi arie ocupaţională sau într-o arie ocupaţională nouă, dobândirea de competenţe fundamentale/cheie ori competenţe tehnice noi, specifice mai multor ocupaţii. Formarea profesională se realizează prin programe de formare profesională care cuprind totalitatea activităţilor de pregătire teoretică şi/sau practică în vederea realizării obiectivelor de formare de competenţe pentru un anumit domeniu. Programele de formare profesională asigură dobândirea unor competenţe profesionale în conformitate cu standardele ocupaţionale, respectiv standardele de pregătire profesională, recunoscute la nivel naţional. In cazul perfecţionării şi specializării furnizorul de formare profesională autorizat va elibera certificat de absolvire.

Art. 8. - (1) Beneficiarii ajutorului de stat pentru formare profesională sunt întreprinderile ai căror angajaţi participă la cursurile organizate în cadrul proiectelor de formare profesională, cu respectarea obiectivelor prezentei scheme de ajutor de stat.

(2) Pentru a demonstra calitatea de IMM, acolo unde este cazul, solicitanţii trebuie să completeze modelul de declaraţie cuprinzând informaţii cu privire la încadrarea unei întreprinderi în categoria IMM-urilor, prevăzut în anexa nr. 1 la Legea nr. 346/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

(3) Poate beneficia de măsurile de ajutor de stat prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat întreprinderea care îndeplineşte următoarele condiţii:

a) este o organizaţie legal constituită în România şi îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României;

b) aparţine categoriilor de beneficiari eligibili în conformitate cu Documentul-cadru de implementare (DCI) a POS DRU şi cu Ghidul solicitantului;

c) solicitantul respectă prevederile comunitare şi naţionale privind informarea şi publicitatea;

d) nu se află în situaţia de insolvenţă sau lichidare, afacerea sa nu este condusă de un administrator judiciar, nu are restricţii asupra activităţilor sale comerciale, iar acestea nu sunt puse la dispoziţia creditorilor;

e) nu înregistrează datorii publice, nu are întârzieri la plata taxelor, obligaţiilor şi a altor contribuţii la bugetul de stat, bugetele speciale şi bugetele locale, prevăzute de legislaţia în vigoare;

f) nu este întreprindere în dificultate, în conformitate cu definiţia de la art. 3 lit. w);

g) nu a fost subiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi ajutorul a fost integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;

h) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost supus unei condamnări cu valoare resjudicata în ultimele 36 de luni de către nicio instanţă judecătorească, din motive profesionale sau de etică profesională;

i) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost condamnat cu valoare res judicata pentru fraudă, corupţie, implicare în organizaţii criminale sau în alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene;

j) reprezentantul legal al întreprinderii nu furnizează informaţii false;

k) beneficiarul este direct responsabil de pregătirea şi implementarea proiectului şi nu acţionează ca intermediar pentru proiectul propus a fi finanţat;

1) Primele 6 luni ale primului loc de muncă pentru care persoana respectivă are încheiat un contract de muncă de cel puţin 24 de luni.

l) îndeplineşte şi alte condiţii specificate în cererea de propuneri de proiecte şi în Ghidul solicitantului, fără a aduce atingere prevederilor legale în materie de ajutor de stat.

Art. 9. - Criteriile de eligibilitate ale cererii de finanţare sunt următoarele:

a) proiectul este relevant pentru obiectivele specifice ale axei prioritare şi ale domeniului major de intervenţie;

b) grupul/grupurile-ţintă şi activităţile proiectului sunt în concordanţă cu condiţiile axei prioritare şi ale domeniului major de intervenţie, precum şi cu cele ale cererii de propuneri de proiecte;

c) bugetul proiectului respectă limitele prevăzute de prezenta schemă de ajutor de stat;

d) proiectul respectă perioada maximă de implementare şi perioada de transmitere a cererilor de finanţare;

e) proiectul este implementat în România.

Art. 10. -Indeplinirea condiţiilor de eligibilitate de la art. 8 şi 9 este verificată de către administratorul schemei de ajutor de stat în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului şi ale prezentei scheme de ajutor de stat.

VII. Selecţia şi evaluarea proiectelor

Art. 11. - Selecţia şi evaluarea proiectelor se efectuează de către administratorul schemei de ajutor de stat în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului.

VIII. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat

Art. 12. - Ajutorul se acordă sub formă de finanţări nerambursabile în una sau mai multe tranşe. Tranşele se actualizează la valoarea de la momentul acordării ajutorului.

Art. 13. - (1) Valoarea minimă a unei cereri de finanţare pentru prezenta schemă de ajutor de stat trebuie să fie de 10.000 euro (echivalent în lei).

(2) Valoarea maximă a ajutorului acordat unei întreprinderi pentru un proiect de formare profesională nu va depăşi 2.000.000 euro (echivalent în lei)/2 (doi) ani consecutivi.

Art. 14. - (1) Intensitatea ajutoarelor nu va depăşi:

a) 25% din cheltuielile eligibile pentru formare specifică;

b) 60% din cheltuielile eligibile pentru formare generală.

(2) Intensitatea ajutorului poate fi majorată, până la o intensitate maximă de 80% din costurile eligibile, după cum urmează:

a) cu 10%, dacă formarea profesională este acordată lucrătorilor cu handicap sau defavorizaţi;

b) cu 10%, dacă ajutorul este acordat unei întreprinderi mijlocii, şi 20%, dacă ajutorul este acordat întreprinderilor mici.

(3) Intensitatea ajutoarelor acordate în sectorul transportului maritim poate ajunge la 100% din costurile eligibile, indiferent dacă proiectul se referă la o formare specifică sau la una generală, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:

a) beneficiarul formării nu este membru activ al echipei, ci este supranumerar la bord; şi

b) formarea are loc la bordul unor nave înscrise în registrele Comunităţii Europene.

(4) In cazurile în care proiectul de ajutor implică atât componente de formare generală, cât şi componente de formare specifică, care nu pot fi separate pentru calcularea intensităţii ajutorului, precum şi în cazurile în care caracterul specific sau general al proiectului de ajutor pentru formare nu poate fi stabilit, se aplică intensităţile ajutoarelor aplicabile formării specifice.

Art. 15. - Contribuţia proprie a beneficiarului poate proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al acţionarilor, alţii decât organisme ale statului, sau din alte surse private. Nu sunt considerate contribuţie proprie fondurile obţinute din măsuri de sprijin financiar din partea statului sau care sunt obţinute ca efect al unor astfel de măsuri.

IX. Cheltuieli eligibile

Art. 16. - (1) Cheltuielile eligibile ale proiectului de formare pe baza cărora se calculează intensitatea ajutorului de stat sunt următoarele:

a) costurile de personal ale formatorilor;

b) cheltuielile de deplasare ale formatorilor şi participanţilor la formare, inclusiv cheltuielile de cazare;

c) alte cheltuieli curente, precum cele pentru materiale şi furnituri direct legate de proiect;

d) amortizarea instrumentelor şi echipamentelor, în măsura în care acestea sunt utilizate exclusiv pentru proiectul de formare în cauză;

e) costurile serviciilor de îndrumare şi consiliere privind proiectul deformare;

f) costurile de personal ale participanţilor la proiectul de formare şi costurile indirecte generale (costuri administrative, chirie, cheltuieli generale), până la maximum totalului celorlalte costuri eligibile menţionate la lit. a)-e). In privinţa costurilor de personal ale participanţilor la formare, se iau în considerare numai orele în care participanţii participă efectiv la formare, după deducerea eventualelor ore lucrătoare.

(2) Cheltuielile eligibile trebuie dovedite prin documente justificative şi trebuie să fie transparente şi grupate pentru fiecare categorie în parte.

X. Efectul stimulativ

Art. 17. - (1) Ajutoarele acordate în baza prezentei scheme de ajutor de stat trebuie să aibă un efect stimulativ.

(2) Ajutoarele acordate IMM-urilor în baza prezentei scheme de ajutor de stat sunt considerate a avea un efect stimulativ dacă, înainte de a demara proiectul de formare pentru care solicită ajutor, beneficiarul depune o cerere de finanţare.

(3) In cazul ajutoarelor acordate întreprinderilor mari, efectul stimulativ trebuie examinat de către autoritatea care administrează schema. In acest sens, aceasta verifică, înaintea acordării ajutorului în cauză, în plus faţă de îndeplinirea condiţiei prevăzute la alin. (2), dacă cererea de finanţare şi documentele însoţitoare conţin date suficiente, din care să rezulte îndeplinirea a cel puţin unuia dintre următoarele criterii:

a) o creştere substanţială a dimensiunii proiectului/activităţii ca urmare a ajutorului;

b) o creştere substanţială a domeniului de aplicare a proiectului/activităţii ca urmare a ajutorului;

c) o creştere substanţială a valorii totale a cheltuielilor suportate de beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a acordării ajutorului;

d) o creştere substanţială a ritmului de finalizare a proiectului/activităţii în cauză.

XI. Reguli privind cumulul ajutoarelor

Art. 18. - (1) Ajutoarele acordate conform prezentei scheme de ajutor de stat se pot cumula cu alte tipuri de ajutoare exceptate în temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, în măsura în care aceste ajutoare vizează diferite costuri eligibile identificabile.

(2) Pentru a stabili dacă plafonul maxim al ajutorului şi intensităţile maxime ale acestuia sunt respectate, este luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea sau proiectul subvenţionat, indiferent dacă ajutorul respectiv este finanţat din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.

(3) Ajutorul acordat în conformitate cu prezenta schemă de ajutor de stat nu va fi cumulat cu niciun alt tip de ajutor exceptat în temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 sau cu ajutorul de minimis care îndeplineşte condiţiile prevăzute de Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1998/2006 ori cu orice alte fonduri comunitare legate de aceleaşi costuri eligibile - care se suprapun parţial sau integral - în cazul în care un astfel de cumul ar conduce la depăşirea intensităţii maxime a ajutorului sau a valorii maxime aplicabile acestui ajutor în conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de stat.

XII. Modalitatea de implementare a schemei de ajutor de stat

Art. 19. - (1) Pentru a beneficia de ajutor în baza prezentei scheme de ajutor de stat, în conformitate cu Ghidul solicitantului, întreprinderile beneficiare trebuie să înainteze o cerere de finanţare administratorului schemei de ajutor de stat, înainte de a demara proiectul pentru care solicită finanţarea.

(2) Cererea de finanţare va fi însoţită de documente care să conţină:

a) date economico-financiare prin care să se demonstreze că beneficiarul nu este întreprindere în dificultate conform definiţiei de la art. 3 litera w), precum şi o declaraţie pe propria răspundere în acest sens;

b) declaraţie scrisă pe propria răspundere însoţită, dacă este cazul, de documente corespunzătoare, în vederea verificării îndeplinirii condiţiilor prevăzute în art. 8 alin. (3) lit. f) din prezenta schemă de ajutor de stat;

c) sectorul/sectoarele în care se acordă ajutorul în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat;

d) activităţile şi costurile eligibile aferente proiectului pentru care se solicită ajutor de stat;

e) declaraţie scrisă pe propria răspundere a beneficiarului în vederea certificării efectului stimulativ, conform căreia nu a demarat proiectul pentru care solicită ajutor;

f) pentru întreprinderile mari, informaţii care să demonstreze efectul stimulativ, conform cap. X din prezenta schemă de ajutor de stat.

(3) Pentru a demonstra calitatea de IMM, acolo unde este cazul, solicitanţii trebuie să completeze modelul de declaraţie cuprinzând informaţii cu privire la calificarea unei întreprinderi ca IMM, prevăzut în anexa nr. 1 la Legea nr. 346/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

(4) Inainte de primirea ajutorului, întreprinderea beneficiară trebuie să transmită administratorului schemei de ajutor de stat o declaraţie pe propria răspundere cu privire la ajutoarele de stat şi de minimis primite pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, în vederea verificării de către acesta a respectării regulii privind cumulul ajutoarelor.

(5) In cazul în care beneficiarul este eligibil pentru a primi o alocare specifică în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat şi este selectat pentru finanţare în urma procesului de evaluare şi selecţie, administratorul schemei de ajutor de stat îi comunică în scris cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi acordat în baza schemei de ajutor de stat.

(6) Beneficiarul încheie cu administratorul schemei de ajutor de stat un contract de finanţare.

(7) In cazul în care beneficiarul nu este eligibil să primească o alocare specifică în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, administratorul schemei de ajutor de stat îi comunică în scris acest lucru.

Art. 20. - (1) Procedura de implementare şi derulare a schemei de ajutor de stat se desfăşoară după cum urmează:

a) lansarea schemei de ajutor de stat şi a Ghidului solicitantului aferent;

b) primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare şi a documentelor-suport;

c) verificarea administrativă (verificarea conformităţii cererilor de finanţare şi a documentelor-suport) - numai cererile de finanţare care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;

d) verificarea eligibilităţii solicitantului, partenerilor şi proiectului (inclusiv efectul stimulativ) - numai cererile de finanţare care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;

e) selecţia cererilor de finanţare;

f) întocmirea şi semnarea contractelor de finanţare;

g) depunerea cererii de prefinanţare însoţite de documentele justificative;

h) acordarea prefinanţării, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;

i) depunerea cererilor de rambursare însoţite de documentele justificative;

j) acordarea finanţării nerambursabile, după verificarea eligibilităţii cheltuielilor;

k) monitorizarea implementării cererilor de finanţare conform prevederilor contractului de finanţare.

(2) AMPOSDRU/OIPOSDRU care administrează schema de ajutor de stat verifică îndeplinirea criteriilor de eligibilitate ale solicitantului, partenerilor şi proiectelor, în conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de stat şi ale Ghidului solicitantului.

XIII. Durata schemei de ajutor de stat

Art. 21. - Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică de la data lansării până la 31 decembrie 2010, în limita fondurilor alocate pentru aceasta.

XIV. Bugetul schemei de ajutor de stat

Art. 22. - Sursa de finanţare pentru prezenta schemă de ajutor de stat este Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", după cum urmează:

1. In cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului major de intervenţie 2.1 „Tranziţia de la şcoală la viaţa activă", valoarea totală estimată a ajutorului de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este 9.053.213 lei (echivalent a 2.446.814 euro), defalcată după cum urmează:

An

2009

2010

TOTAL

Lei

4.205.001

4.848.212

9.053.213

Contribuţia Comunităţii Europene la finanţarea acordată este de 87,86%, diferenţa de 12,14% fiind din contribuţia publică naţională.

2. In cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului major de intervenţie 2.3 „Acces şi participare la FPC", valoarea totală estimată a ajutorului de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este 143.544.205 lei (echivalent a 38.795.731 euro), defalcată după cum urmează:

An

2009

2010

TOTAL

Lei

66.672.839

76.871.366

143.544.205

Contribuţia Comunităţii Europene la finanţarea acordată este de 97%, diferenţa de 3% fiind din contribuţia publică naţională.

3. In cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului major de intervenţie 3.2 „Formare şi sprijin pentru întreprinderi şi angajaţi pentru promovarea adaptabilităţii", valoarea totală estimată a ajutorului de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de aproximativ 55.500.000 lei (echivalent a 15.000.000 euro):

An

2009

2010

TOTAL

Lei

30.000.000

25.500.000

55.500.000

Contribuţia Comunităţii Europene la finanţarea acordată este de 85%, diferenţa de 15% fiind din contribuţia publică naţională.

XV. Efecte şi beneficii

Art. 23. - Prin aplicarea prezentei scheme de ajutor de stat se vor obţine următoarele efecte şi beneficii:

a) creşterea numărului de tineri absolvenţi asistaţi în tranziţia de la şcoală la viaţa activă;

b) creşterea numărului de cursanţi certificaţi pentru actualizarea şi îmbunătăţirea competenţelor;

c) creşterea numărului de angajaţi participanţi la cursuri de calificare/recalificare/specializare/perfecţionare.

Art. 24. - Numărul estimat de beneficiari ai ajutorului de stat pentru formare este:

1. 1.222 întreprinderi - în cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului major de intervenţie 2.1 „Tranziţia de la şcoală la viaţa activă";

2. 2.025 întreprinderi - în cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului major de intervenţie 2.3 „Acces şi participare la FPC";

3. 300 întreprinderi -în cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului major de intervenţie 3.2 „Formare şi sprijin pentru întreprinderi şi angajaţi pentru promovarea adaptabilităţii".

XVI. Reguli privind raportarea şi monitorizarea ajutorului de stat

Art. 25. - Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat acordate în baza prezentei scheme de ajutor de stat se va realiza în conformitate cu legislaţia comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.

Art. 26. - Furnizorul de ajutor de stat păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme de ajutor de stat pe o durată de cel puţin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de stat. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor de exceptare impuse de Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, inclusiv informaţii despre statutul oricărei întreprinderi al cărei drept de a beneficia de ajutor sau de un bonus depinde de statutul său de IMM, informaţii privind efectul stimulativ al acordării ajutorului şi informaţii care fac posibilă stabilirea valorii exacte a costurilor eligibile.

Art. 27. - (1) Furnizorul de ajutor de stat are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele de stat acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta schemă de ajutor de stat sau prin legislaţia naţională ori comunitară aplicabilă la momentul respectiv.

(2) Furnizorul de ajutor de stat are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.

(3) In cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la faţa locului.

(4) In cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative Consiliului Concurenţei.

(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile legale, anulările, recalculările, recuperările, rambursările se raportează Consiliului Concurenţei până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.

Art. 28. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul de ajutor de stat va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării prevederilor Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008.

Art. 29. -Administratorul prezentei scheme de ajutor de stat are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul şi în termenul solicitate de acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform art. 25-28.

XVII. Dispoziţii finale

Art. 30. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei o fişă de informaţii referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat, în forma prevăzută în anexa III la Regulamentul nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008, în vederea transmiterii către Comisia Europeană, în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de stat. Aceste informaţii vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe pagina de internet a Comisiei Europene. Schema de ajutor de stat şi Ghidul solicitantului se publică integral pe pagina de internet a furnizorului de ajutor de stat, http://www.fseromania.ro, precum şi pe pagina de internet a administratorului prezentei scheme de ajutor de stat.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 309/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 309 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu