ORDIN Nr. 309
din 26 martie 2009
privind aprobarea Schemei de
ajutor de stat pentru formare profesionala generala si specifica „Bani pentru
formare profesionala"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI PROTECTIEI SOCIALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 256 din 17 aprilie 2009
Având în vedere:
- Decizia Comisiei Europene nr.
5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a programului operaţional de ajutor
comunitar din partea Fondului Social European în conformitate cu obiectivul
„Convergenţă" în România;
- Regulamentul Comisiei Europene nr. 1998/2006 pentru
aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene nr. L379 din 28 decembrie 2006;
- Legea nr. 319/2006 privind securitatea şi sănătatea
în muncă;
- Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi
dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările
ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de
eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin
programele operaţionale, cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007 privind modul de
alocare a instrumentelor structurale, a prefinanţării şi a cofinanţării alocate
de la bugetul de stat şi bugetul asigurărilor sociale de stat, inclusiv din
Fondul naţional de dezvoltare, în bugetul instituţiilor implicate în
gestionarea instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul
convergenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 249/2007, cu
modificările şi completările ulterioare;
- Ordinul ministrului economiei
şi finanţelor nr. 911/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 29/2007 privind modul de alocare a
instrumentelor structurale, a prefinanţării şi a cofinanţării alocate de la
bugetul de stat, inclusiv din Fondul naţional de dezvoltare, în bugetul
instituţiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale şi utilizarea
acestora pentru obiectivul convergenţă, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 249/2007, cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de
şanse şi al ministrului economiei şi finanţelor nr. 3/185/2008 pentru
stabilirea regulilor de eligibilitate şi a listei cheltuielilor eligibile în
cadrul operaţiunilor finanţate prin Programul operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";
- Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii de
şanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de delegare de funcţii
privind implementarea Programului operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor
umane 2007-2013";
- Adresa nr. 907 din 3 martie 2009 privind Avizul
Consiliului Concurenţei referitor la Informarea privind schema de ajutor de
stat pentru formare profesională generală şi specifică denumită „Bani pentru
formare profesională",
în baza art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 11/2009
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Schema de ajutor de stat pentru
formare profesională generală şi specifică „Bani pentru formare
profesională", aferentă Programului operaţional sectorial „Dezvoltarea
resurselor umane 2007-2013", axa prioritară 2 „Corelarea învăţării pe tot
parcursul vieţii cu piaţa muncii", domeniul major de intervenţie 2.1 „Tranziţia
de la şcoală la viaţa activă" şi domeniul major de intervenţie 2.3 „Acces
şi participare la FPC", axa prioritară 3 „Creşterea adaptabilităţii
lucrătorilor şi a întreprinderilor", domeniul major de intervenţie 3.2
„Formare şi sprijin pentru
întreprinderi şi angajaţi pentru promovarea adaptabilităţii", cuprinsă în
anexă.
Art. 2. -Anexa face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 3. - Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale, prin Direcţia generală Autoritatea de management pentru Programul
operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor umane", va duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Alexandru Petru Frătean,
secretar de stat
ANEXA
SCHEMA DE AJUTOR DE STAT
pentru formare profesională generală şi specifică
„Bani pentru formare profesională"
I. Dispoziţii
generale
Art. 1. - (1) Prezenta procedură instituie o schemă
transparentă de ajutor de stat pentru formare profesională generală şi
specifică denumită „Bani pentru formare profesională", aferentă
Programului operaţional sectorial „Dezvoltarea
resurselor umane 2007-2013" pentru:
a) axa prioritară 2 „Corelarea învăţării pe tot
parcursul vieţii cu piaţa muncii", domeniul major de intervenţie 2.1
„Tranziţia de la şcoală la viaţa activă" şi domeniul major de intervenţie
2.3 „Acces şi participare la FPC";
b) axa prioritară 3 „Creşterea
adaptabilităţii lucrătorilor şi a întreprinderilor", domeniul major de
intervenţie 3.2 „Formare şi sprijin pentru întreprinderi şi angajaţi pentru
promovarea adaptabilităţii".
(2) Acordarea ajutoarelor
pentru formare profesională în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se va
face numai cu respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al
Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare
compatibile cu piaţa comună în aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat (Regulament
general de exceptare pe categorii de ajutoare), publicat în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene nr. L 214/3 din 9 august 2008.
(3) Prezenta schemă de ajutor
de stat este exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană,
în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din
6 august 2008.
(4) Prezenta schemă de ajutor
de stat se aplică pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de
dezvoltare.
II. Baza legală
Art. 2. - Prezenta schemă de ajutor de stat este
elaborată în conformitate cu:
a) Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august
2008;
b) Decizia Comisiei Europene
nr. 5.811 din 22 noiembrie 2007 de adoptare a programului operaţional de ajutor
comunitar din partea Fondului Social European în conformitate cu obiectivul
„Convergenţă" în România (POS DRU);
c) Hotărârea Guvernului nr.
759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul
operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale, cu modificările şi
completările ulterioare;
d) Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalităţii
de şanse şi al ministrului economiei şi finanţelor nr. 3/185/2008 pentru
stabilirea regulilor de eligibilitate şi a listei cheltuielilor eligibile în
cadrul operaţiunilor finanţate prin Programul operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";
e) Ordinul ministrului muncii,
familiei şi egalităţii de şanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de
delegare de funcţii privind implementarea Programului operaţional sectorial
„Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";
f) Legea nr. 346/2004 privind
stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu
modificările şi completările ulterioare;
g) Ordonanţa Guvernului nr. 129/2000 privind formarea
profesională a adulţilor, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
III. Definiţii
Art. 3. - In înţelesul prezentei scheme de ajutor de
stat, următorii termeni se definesc după cum urmează:
a) ajutor de stat -
orice măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la art. 87 alin. 1
din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene;
b) schemă de ajutor- orice act pe baza căruia, fără să fie nevoie de măsuri de punere
în aplicare suplimentare, pot fi acordate ajutoare individuale întreprinderilor
definite în cadrul actului într-un mod general şi abstract, precum şi orice act
pe baza căruia pot fi acordate ajutoare care nu sunt legate de un proiect
specific uneia sau mai multor întreprinderi, pentru o perioadă nedefinită de
timp şi/sau pentru o valoare nedefinită;
c) ajutoare individuale - ajutoarele acordate pe
baza unei scheme de ajutor;
d) administrator al schemei de ajutor de stat - Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale prin
Autoritatea de management pentru Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea
resurselor umane" (AMPOSDRU) sau prin organismele intermediare;
e) furnizor de ajutor de stat- Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale prin AMPOSDRU;
f) întreprindere - orice entitate implicată într-o activitate economică, indiferent de forma
juridică a acesteia, inclusiv persoane fizice care desfăşoară activităţi economice
în mod independent, asociaţii familiale, parteneriate sau asociaţii care
desfăşoară activităţi economice, în conformitate cu
prevederile Legii nr. 346/2004;
g) întreprinderi mici şi
mijlocii (IMM) - întreprinderile care îndeplinesc
criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul (CE)
nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;
h) întreprinderi mari - întreprinderile care nu îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008;
i) intensitatea ajutorului- cuantumul ajutorului
exprimat ca procentaj din cheltuielile eligibile ale proiectului; toate cifrele
folosite sunt valori înaintea deducerii impozitelor
directe; ajutoarele plătite în mai multe tranşe se actualizează la valoarea lor
în momentul acordării ajutorului; rata dobânzii care urmează să fie aplicată în
scopul actualizării este rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană pe
baza unor criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene şi pe internet, aplicabilă la momentul acordării ajutorului;
j) număr de angajaţi - numărul de unităţi de muncă pe an {UMA),
respectiv numărul de persoane angajate cu normă
întreagă pe parcursul unui an, activitatea cu normă redusă şi munca sezonieră
reprezentând fracţiuni ale UMA;
k) formare generală - formare cu un conţinut care nu este aplicabil exclusiv sau
preponderent postului actual ori viitor al angajatului în întreprindere, însă
care oferă calificări ce pot fi transferate într-o mare măsură către alte
întreprinderi sau către alte
domenii de activitate. Formarea este considerată „generală" dacă, de
exemplu:
- este organizată în comun de întreprinderi
independente diferite sau dacă este disponibilă pentru angajaţi ai unor
întreprinderi diferite;
- este recunoscută, certificată sau validată de
autorităţi ori organisme publice sau de alte organisme ori instituţii cărora un
stat membru sau Comunitatea Europeană Ie-a acordat competenţele necesare;
l) formare specifică - formare cu un conţinut aplicabil direct şi principal postului
actual sau viitor al angajatului în întreprindere şi care oferă calificări ce
nu pot fi transferate către alte întreprinderi ori alte domenii de activitate
sau care pot fi transferate numai într-o măsură limitată;
m) tânăr absolvent - persoana fizică cu vârsta cuprinsă între 15 şi 24 de ani, aflată
într-o relaţie contractuală de muncă cu un angajator, în primele 6 luni de la
angajare la primul loc de muncă cu contract individual de muncă încheiat pe o
perioadă de minimum 24 de luni;
n) mentor- angajat al
unei întreprinderi, cu o experienţă de cel puţin 2 ani în domeniul calificării
respective, care asistă, îndrumă şi evaluează activitatea profesională a
tinerilor angajaţi, în vederea adaptării acestora la cerinţele primului loc de
muncă;
o) program de mentorat -
program de asistare, îndrumare şi evaluare a activităţii profesionale a
tinerilor absolvenţi, destinat adaptării acestora la cerinţele primului loc de
muncă, cu contract individual de muncă încheiat pe o perioadă de minimum 24 de
luni;
p) personal angajat -
personalul cu contract de muncă la data începerii cursului de formare
profesională;
q) lucrător defavorizat - orice persoană care:
- nu a avut un loc de muncă regulat remunerat în
ultimele 6 luni; sau
- nu a absolvit o formă de
învăţământ secundar ori nu deţine o calificare profesională (ISCED 3), sau
- are vârsta de peste 50 de ani; sau
- trăieşte singură, având în întreţinerea sa una ori
mai multe persoane; sau
- lucrează într-un sector ori
într-o profesie în care dezechilibrul repartizării posturilor între bărbaţi şi
femei este cu cel puţin 25% mai mare decât media dezechilibrului repartizării
posturilor între bărbaţi şi femei în toate sectoarele economice şi care
aparţine grupului de gen minoritar; sau
- este membru al unei minorităţi etnice dintr-un stat
membru şi care are nevoie să îşi dezvolte profilul lingvistic, formarea
profesională ori experienţa de muncă pentru a-şi îmbunătăţi şansele de a obţine
un loc de muncă stabil;
r) lucrător extrem de
defavorizat - orice persoană care a fost în şomaj
cel puţin 24 de luni;
s) lucrător cu handicap - orice persoană:
- recunoscută ca fiind în
situaţie de invaliditate, conform legislaţiei naţionale; sau
- care suferă de o deficienţă recunoscută ca urmare a
unui handicap fizic, mental sau psihologic;
t) produse agricole înseamnă:
- produsele enumerate în anexa I la tratat, cu excepţia produselor pescăreşti şi de acvacultura
reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 privind organizarea comună a
pieţelor în sectorul produselor pescăreşti şi de acvacultura;
- produsele clasificate la
codurile NC 4502, 4503 şi 4504 (articole din plută);
- produsele care imită sau înlocuiesc laptele şi
produsele lactate, menţionate în Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 de instituire
a unei organizări comune a pieţelor agricole şi privind dispoziţii specifice
pentru anumite produse agricole (Regulamentul unic OPC);
u) prelucrarea produselor agricole - orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care are
drept rezultat un produs care este, de asemenea, un produs agricol, cu excepţia
activităţilor realizate în exploataţii agricole, necesare pentru pregătirea
unui produs animal sau vegetal pentru prima vânzare;
v) comercializarea produselor agricole - deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării,
a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe
piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către
revânzători ori prelucrători şi a oricărei alte activităţi de pregătire a
produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de un producător
primar către consumatorii finali este considerată comercializare în cazul în
care aceasta are loc în locaţii distincte, rezervate în acest scop;
w) întreprindere aflată în
dificultate, în cazul în care:
A. beneficiarul este o
întreprindere mică sau mijlocie - întreprinderea care îndeplineşte următoarele
condiţii:
(i) în cazul societăţilor cu răspundere limitată, mai
mult de jumătate din capitalul social a dispărut, peste un sfert din acest
capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau
(ii) în cazul societăţilor comerciale în care cel puţin
unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii, mai
mult de jumătate din capitalul propriu aşa cum reiese din contabilitatea
societăţii a dispărut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în
ultimele 12 luni; sau
(iii) indiferent de tipul societăţii comerciale în
cauză, în cazul în care îndeplineşte criteriile prevăzute de legislaţia
naţională pentru a face obiectul procedurilor colective de insolvenţă;
(iv) un IMM cu o vechime de mai puţin de 3 ani nu se
consideră a fi în dificultate în această perioadă, în sensul prezentei scheme
de ajutor de stat, cu excepţia cazului în care îndeplineşte condiţiile de la
pct. (iii);
B. beneficiarul este o
întreprindere mare - întreprinderea care fie se regăseşte în una din situaţiile
prevăzute la lit. A. pct. (i), (ii) sau (iii), fie prezintă simultan simptome
obişnuite ale unei întreprinderi aflate în dificultate, cum ar fi: creşterea
pierderilor, scăderea cifrei de afaceri, creşterea volumului stocurilor,
supracapacitate, scăderea fluxului de numerar, îndatorare crescută, creşterea
sarcinilor financiare şi scăderea sau dispariţia valorii activului net.
IV. Scopul şi
obiectivele schemei de ajutor de stat
Art. 4. - Scopul prezentei scheme de ajutor de stat este
promovarea formării profesionale generale şi
specifice.
Art. 5. - Principalele obiective ale prezentei scheme de
ajutor de stat sunt:
a) îmbunătăţirea tranziţiei de la şcoală la viaţa
activă;
b) dezvoltarea capacităţii
întreprinderilor de a sprijini creşterea nivelului de calificare a angajaţilor;
c) creşterea nivelului de calificare a angajaţilor;
d) creşterea nivelului de perfecţionare, respectiv
specializare a angajaţilor;
e) îmbunătăţirea accesului şi
participării la formare profesională continuă.
V. Domeniul de aplicare
Art. 6. - (1) In cadrul prezentei scheme de ajutor de
stat se acordă sprijin financiar întreprinderilor ce
activează în toate sectoarele economice, cu excepţia ajutoarelor care
favorizează activităţile în domeniul prelucrării şi comercializării produselor
agricole, în următoarele cazuri:
a) atunci când valoarea ajutorului
este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse
achiziţionate de la producători primari ori comercializate de către
întreprinderile în cauză; sau
b) atunci când acordarea
ajutorului este condiţionată de obligaţia de a fi directionat, parţial sau
integral, către producătorii primari.
(2) De asemenea, în cadrul prezentei scheme de ajutor
de stat nu se acordă ajutoare:
a) destinate activităţilor legate de exporturi, adică
ajutoarelor direct legate de cantităţile exportate, de înfiinţarea şi
exploatarea unei reţele de distribuţie sau de alte cheltuieli curente legate de
activitatea de export;
b) condiţionate de utilizarea
preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate.
VI. Condiţii de
eligibilitate pentru activităţi, beneficiari şi cereri de propuneri de proiecte
Art. 7. - (1) Activităţile eligibile în cadrul
prezentei scheme de ajutor de stat sunt activităţile ce vizează formarea
profesională generală şi specifică.
(2) Activităţile eligibile cuprinse în cadrul
domeniului major de intervenţie 2.1 „Tranziţia de la şcoală la viaţa
activă" sunt programele de mentorat care sprijină tinerii angajaţi în
prima etapă a primului lor loc de muncă important1). In acest context, rolul mentorilor este de a facilita procesul de
adaptare a tinerilor angajaţi la cerinţele specifice
locului de muncă şi postului ocupat.
(3) Activităţile eligibile cuprinse în cadrul
domeniului major de intervenţie 2.3 „Acces şi participare la FPC" sunt:
actualizarea strategiilor/planurilor de dezvoltare a resurselor umane şi FPC a
angajaţilor la iniţiativa angajatorilor sau de către aceştia din urmă.
(4) Activitatea eligibilă
cuprinsă în domeniul major de intervenţie 3.2 „Formare şi sprijin pentru
întreprinderi şi angajaţi pentru promovarea adaptabilităţii" este formarea
profesională a angajaţilor prin programe de perfecţionare, respectiv
specializare. Conform Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, perfecţionarea, respectiv
specializarea, reprezintă pregătirea profesională care conduce la dezvoltarea
sau completarea cunoştinţelor, deprinderilor ori competenţelor profesionale ale
unei persoane care deţine deja o calificare, respectiv dezvoltarea
competenţelor în cadrul aceleiaşi calificări, dobândirea de competenţe noi în
aceeaşi arie ocupaţională sau într-o arie ocupaţională nouă, dobândirea de
competenţe fundamentale/cheie ori competenţe tehnice noi, specifice mai multor
ocupaţii. Formarea
profesională se realizează prin programe de formare profesională care cuprind totalitatea
activităţilor de pregătire teoretică şi/sau practică în vederea realizării
obiectivelor de formare de competenţe pentru un anumit domeniu. Programele de
formare profesională asigură dobândirea unor competenţe profesionale în
conformitate cu standardele ocupaţionale, respectiv standardele de pregătire
profesională, recunoscute la nivel naţional. In cazul perfecţionării şi
specializării furnizorul de formare profesională autorizat va elibera
certificat de absolvire.
Art. 8. - (1) Beneficiarii
ajutorului de stat pentru formare profesională sunt întreprinderile ai căror
angajaţi participă la cursurile organizate în cadrul proiectelor de formare
profesională, cu respectarea obiectivelor prezentei scheme de ajutor de stat.
(2) Pentru a demonstra
calitatea de IMM, acolo unde este cazul, solicitanţii trebuie să completeze
modelul de declaraţie cuprinzând informaţii cu privire la încadrarea unei
întreprinderi în categoria IMM-urilor, prevăzut în anexa nr. 1 la Legea nr.
346/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Poate beneficia de măsurile
de ajutor de stat prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat întreprinderea
care îndeplineşte următoarele condiţii:
a) este o organizaţie legal
constituită în România şi îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României;
b) aparţine categoriilor de beneficiari eligibili în
conformitate cu Documentul-cadru de implementare (DCI) a POS DRU şi cu Ghidul
solicitantului;
c) solicitantul respectă
prevederile comunitare şi naţionale privind informarea şi publicitatea;
d) nu se află în situaţia de insolvenţă sau lichidare,
afacerea sa nu este condusă de un administrator judiciar, nu are restricţii
asupra activităţilor sale comerciale, iar acestea nu sunt puse la dispoziţia
creditorilor;
e) nu înregistrează datorii
publice, nu are întârzieri la plata taxelor, obligaţiilor şi a altor
contribuţii la bugetul de stat, bugetele speciale şi bugetele locale, prevăzute
de legislaţia în vigoare;
f) nu este întreprindere în
dificultate, în conformitate cu definiţia de la art. 3 lit. w);
g) nu a fost subiectul unui ordin de recuperare în urma
unei decizii anterioare a Comisiei Europene privind declararea unui ajutor de
stat ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună sau, în cazul în care a
făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi
ajutorul a fost integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;
h) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost
supus unei condamnări cu valoare resjudicata în ultimele 36 de luni de
către nicio instanţă judecătorească, din motive profesionale sau de etică
profesională;
i) reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost
condamnat cu valoare res judicata pentru
fraudă, corupţie, implicare în organizaţii criminale sau în alte activităţi
ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene;
j) reprezentantul legal al întreprinderii nu furnizează
informaţii false;
k) beneficiarul este direct responsabil de pregătirea şi implementarea proiectului şi nu acţionează ca
intermediar pentru proiectul propus a fi finanţat;
1) Primele 6 luni
ale primului loc de muncă pentru care persoana respectivă are încheiat un
contract de muncă de cel puţin 24 de luni.
l) îndeplineşte şi alte
condiţii specificate în cererea de propuneri de proiecte şi în Ghidul
solicitantului, fără a aduce atingere prevederilor legale în materie de ajutor
de stat.
Art. 9. - Criteriile de eligibilitate ale cererii de
finanţare sunt următoarele:
a) proiectul este relevant pentru obiectivele specifice
ale axei prioritare şi ale domeniului major de intervenţie;
b) grupul/grupurile-ţintă şi
activităţile proiectului sunt în concordanţă cu condiţiile axei prioritare şi
ale domeniului major de intervenţie, precum şi cu cele ale cererii de propuneri
de proiecte;
c) bugetul proiectului respectă limitele prevăzute de
prezenta schemă de ajutor de stat;
d) proiectul respectă perioada
maximă de implementare şi perioada de transmitere a cererilor de finanţare;
e) proiectul este implementat în România.
Art. 10. -Indeplinirea condiţiilor de eligibilitate de
la art. 8 şi 9 este verificată de către administratorul schemei de ajutor de stat
în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului şi ale prezentei scheme de ajutor de stat.
VII. Selecţia şi
evaluarea proiectelor
Art. 11. - Selecţia şi evaluarea proiectelor se
efectuează de către administratorul schemei de ajutor de stat în conformitate
cu prevederile Ghidului solicitantului.
VIII. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
Art. 12. - Ajutorul se acordă sub formă de finanţări
nerambursabile în una sau mai multe tranşe. Tranşele se actualizează la
valoarea de la momentul acordării ajutorului.
Art. 13. - (1) Valoarea minimă a unei cereri de
finanţare pentru prezenta schemă de ajutor de stat trebuie să fie de 10.000
euro (echivalent în lei).
(2) Valoarea maximă a ajutorului acordat unei
întreprinderi pentru un proiect de formare profesională nu va depăşi 2.000.000
euro (echivalent în lei)/2 (doi) ani consecutivi.
Art. 14. - (1) Intensitatea ajutoarelor nu va depăşi:
a) 25% din cheltuielile eligibile pentru formare
specifică;
b) 60% din cheltuielile eligibile pentru formare
generală.
(2) Intensitatea ajutorului
poate fi majorată, până la o intensitate maximă de 80% din costurile eligibile,
după cum urmează:
a) cu 10%, dacă formarea
profesională este acordată lucrătorilor cu handicap sau defavorizaţi;
b) cu 10%, dacă ajutorul este
acordat unei întreprinderi mijlocii, şi 20%, dacă ajutorul este acordat
întreprinderilor mici.
(3) Intensitatea ajutoarelor acordate în sectorul
transportului maritim poate ajunge la 100% din costurile eligibile, indiferent
dacă proiectul se referă la o formare specifică sau la una generală, dacă sunt
îndeplinite următoarele condiţii:
a) beneficiarul formării nu
este membru activ al echipei, ci este supranumerar la bord; şi
b) formarea are loc la bordul unor nave înscrise în
registrele Comunităţii Europene.
(4) In cazurile în care
proiectul de ajutor implică atât componente de formare generală, cât şi
componente de formare specifică, care nu pot fi separate pentru calcularea
intensităţii ajutorului, precum şi în cazurile în care caracterul specific sau
general al proiectului de ajutor pentru formare nu poate fi stabilit, se aplică
intensităţile ajutoarelor aplicabile formării specifice.
Art. 15. - Contribuţia proprie a beneficiarului poate
proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al
acţionarilor, alţii decât organisme ale statului, sau din alte surse private.
Nu sunt considerate contribuţie proprie fondurile obţinute din măsuri de
sprijin financiar din partea statului sau care sunt obţinute ca efect al unor
astfel de măsuri.
IX. Cheltuieli eligibile
Art. 16. - (1) Cheltuielile eligibile ale proiectului de
formare pe baza cărora se calculează intensitatea
ajutorului de stat sunt următoarele:
a) costurile de personal ale formatorilor;
b) cheltuielile de deplasare ale formatorilor şi
participanţilor la formare, inclusiv cheltuielile de cazare;
c) alte cheltuieli curente,
precum cele pentru materiale şi furnituri direct legate de proiect;
d) amortizarea instrumentelor şi echipamentelor, în
măsura în care acestea sunt utilizate exclusiv pentru proiectul de formare în
cauză;
e) costurile serviciilor de
îndrumare şi consiliere privind proiectul deformare;
f) costurile de personal ale
participanţilor la proiectul de formare şi costurile indirecte generale
(costuri administrative, chirie, cheltuieli generale), până la maximum
totalului celorlalte costuri eligibile menţionate la lit. a)-e). In privinţa
costurilor de personal ale participanţilor la formare, se iau în considerare numai
orele în care participanţii participă efectiv la formare, după deducerea
eventualelor ore lucrătoare.
(2) Cheltuielile eligibile trebuie dovedite prin documente justificative şi trebuie să fie transparente şi
grupate pentru fiecare categorie în parte.
X. Efectul stimulativ
Art. 17. - (1) Ajutoarele acordate în baza prezentei
scheme de ajutor de stat trebuie să aibă un efect stimulativ.
(2) Ajutoarele acordate
IMM-urilor în baza prezentei scheme de ajutor de stat sunt considerate a avea
un efect stimulativ dacă, înainte de a demara proiectul de formare pentru care
solicită ajutor, beneficiarul depune o cerere de finanţare.
(3) In cazul ajutoarelor acordate
întreprinderilor mari, efectul stimulativ trebuie examinat de către autoritatea
care administrează schema. In acest sens, aceasta verifică, înaintea acordării
ajutorului în cauză, în plus faţă de îndeplinirea condiţiei prevăzute la alin.
(2), dacă cererea de finanţare şi documentele însoţitoare conţin date
suficiente, din care să rezulte îndeplinirea a cel puţin unuia dintre
următoarele criterii:
a) o creştere substanţială a dimensiunii
proiectului/activităţii ca urmare a ajutorului;
b) o creştere substanţială a
domeniului de aplicare a proiectului/activităţii ca urmare a ajutorului;
c) o creştere substanţială a
valorii totale a cheltuielilor suportate de beneficiar pentru
proiect/activitate ca urmare a acordării ajutorului;
d) o creştere substanţială a
ritmului de finalizare a proiectului/activităţii în cauză.
XI. Reguli privind cumulul ajutoarelor
Art. 18. - (1) Ajutoarele acordate conform prezentei
scheme de ajutor de stat se pot cumula cu alte tipuri de ajutoare exceptate în
temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei
din 6 august 2008, în măsura în care aceste ajutoare vizează diferite costuri
eligibile identificabile.
(2) Pentru a stabili dacă
plafonul maxim al ajutorului şi intensităţile maxime ale acestuia sunt
respectate, este luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de stat
acordate pentru activitatea sau proiectul subvenţionat, indiferent dacă
ajutorul respectiv este finanţat din surse locale, regionale, naţionale sau
comunitare.
(3) Ajutorul acordat în conformitate cu prezenta schemă de ajutor de stat nu va fi cumulat cu niciun alt tip de
ajutor exceptat în temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6
august 2008 sau cu ajutorul de minimis care îndeplineşte condiţiile prevăzute de Regulamentul Comisiei
(CE) nr. 1998/2006 ori cu orice alte fonduri comunitare legate de aceleaşi
costuri eligibile - care se suprapun parţial sau integral - în cazul în care un
astfel de cumul ar conduce la depăşirea intensităţii maxime a ajutorului sau a
valorii maxime aplicabile acestui ajutor în
conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de stat.
XII. Modalitatea de implementare a schemei de ajutor
de stat
Art. 19. - (1) Pentru a beneficia de ajutor în baza
prezentei scheme de ajutor de stat, în conformitate cu Ghidul solicitantului, întreprinderile beneficiare trebuie să înainteze o
cerere de finanţare administratorului schemei de ajutor de stat, înainte de a
demara proiectul pentru care solicită finanţarea.
(2) Cererea de finanţare va fi însoţită de documente
care să conţină:
a) date economico-financiare
prin care să se demonstreze că beneficiarul nu este întreprindere în dificultate
conform definiţiei de la art. 3 litera w), precum şi o declaraţie pe propria
răspundere în acest sens;
b) declaraţie scrisă pe propria răspundere însoţită,
dacă este cazul, de documente corespunzătoare, în vederea verificării
îndeplinirii condiţiilor prevăzute în art. 8 alin. (3) lit. f) din prezenta
schemă de ajutor de stat;
c) sectorul/sectoarele în care
se acordă ajutorul în cadrul prezentei scheme de ajutor
de stat;
d) activităţile şi costurile eligibile aferente
proiectului pentru care se solicită ajutor de stat;
e) declaraţie scrisă pe propria răspundere a
beneficiarului în vederea certificării efectului stimulativ, conform căreia nu
a demarat proiectul pentru care solicită ajutor;
f) pentru întreprinderile mari, informaţii care să
demonstreze efectul stimulativ, conform cap. X din prezenta schemă de ajutor de stat.
(3) Pentru a demonstra
calitatea de IMM, acolo unde este cazul, solicitanţii trebuie să completeze
modelul de declaraţie cuprinzând informaţii cu privire la calificarea unei întreprinderi
ca IMM, prevăzut în anexa nr. 1 la Legea nr. 346/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
(4) Inainte de primirea ajutorului, întreprinderea beneficiară trebuie să transmită administratorului schemei
de ajutor de stat o declaraţie pe propria răspundere cu privire la ajutoarele
de stat şi de minimis primite
pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, în vederea verificării de către acesta a
respectării regulii privind cumulul ajutoarelor.
(5) In cazul în care beneficiarul este eligibil pentru
a primi o alocare specifică în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat şi
este selectat pentru finanţare în urma procesului de evaluare şi selecţie,
administratorul schemei de ajutor de stat îi comunică în scris cuantumul maxim
al ajutorului ce poate fi acordat în baza schemei de ajutor de stat.
(6) Beneficiarul încheie cu administratorul schemei de
ajutor de stat un contract de finanţare.
(7) In cazul în care
beneficiarul nu este eligibil să primească o alocare specifică în cadrul
prezentei scheme de ajutor de stat, administratorul schemei de ajutor de stat
îi comunică în scris acest lucru.
Art. 20. - (1) Procedura de implementare şi derulare a
schemei de ajutor de stat se desfăşoară după cum urmează:
a) lansarea schemei de ajutor
de stat şi a Ghidului solicitantului aferent;
b) primirea şi înregistrarea
cererilor de finanţare şi a documentelor-suport;
c) verificarea administrativă (verificarea
conformităţii cererilor de finanţare şi a documentelor-suport) - numai cererile
de finanţare care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei
următoare;
d) verificarea eligibilităţii
solicitantului, partenerilor şi proiectului (inclusiv efectul stimulativ) -
numai cererile de finanţare care trec de această etapă vor putea face obiectul
etapei următoare;
e) selecţia cererilor de finanţare;
f) întocmirea şi semnarea contractelor de finanţare;
g) depunerea cererii de prefinanţare însoţite de
documentele justificative;
h) acordarea prefinanţării, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare;
i) depunerea cererilor de rambursare însoţite de
documentele justificative;
j) acordarea finanţării nerambursabile, după
verificarea eligibilităţii cheltuielilor;
k) monitorizarea implementării
cererilor de finanţare conform prevederilor contractului de finanţare.
(2) AMPOSDRU/OIPOSDRU care administrează schema de
ajutor de stat verifică îndeplinirea criteriilor de eligibilitate ale
solicitantului, partenerilor şi proiectelor, în conformitate cu prevederile
prezentei scheme de ajutor de stat şi ale Ghidului solicitantului.
XIII. Durata schemei de ajutor de stat
Art. 21. - Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică
de la data lansării până la 31 decembrie 2010, în limita fondurilor alocate pentru aceasta.
XIV. Bugetul schemei de ajutor de stat
Art. 22. - Sursa de finanţare pentru prezenta schemă de
ajutor de stat este Programul operaţional sectorial „Dezvoltarea resurselor
umane 2007-2013", după cum urmează:
1. In cazul ajutoarelor
acordate în cadrul domeniului major de intervenţie 2.1 „Tranziţia de la şcoală
la viaţa activă", valoarea totală estimată a ajutorului de stat care va fi
acordat în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, pe întreaga durată de
aplicare a acesteia, este 9.053.213 lei (echivalent a 2.446.814 euro),
defalcată după cum urmează:
An
|
2009
|
2010
|
TOTAL
|
Lei
|
4.205.001
|
4.848.212
|
9.053.213
|
Contribuţia Comunităţii Europene la finanţarea acordată
este de 87,86%, diferenţa de 12,14% fiind din contribuţia publică naţională.
2. In cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului
major de intervenţie 2.3 „Acces şi participare la FPC", valoarea totală
estimată a ajutorului de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme de
ajutor de stat, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este 143.544.205 lei
(echivalent a 38.795.731 euro), defalcată după cum urmează:
An
|
2009
|
2010
|
TOTAL
|
Lei
|
66.672.839
|
76.871.366
|
143.544.205
|
Contribuţia Comunităţii Europene la finanţarea acordată
este de 97%, diferenţa de 3% fiind din contribuţia publică naţională.
3. In cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului
major de intervenţie 3.2 „Formare şi sprijin pentru întreprinderi şi angajaţi
pentru promovarea adaptabilităţii", valoarea totală estimată a ajutorului
de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat, pe întreaga
durată de aplicare a acesteia, este de aproximativ 55.500.000 lei (echivalent a
15.000.000 euro):
An
|
2009
|
2010
|
TOTAL
|
Lei
|
30.000.000
|
25.500.000
|
55.500.000
|
Contribuţia Comunităţii Europene la finanţarea acordată
este de 85%, diferenţa de 15% fiind din contribuţia publică naţională.
XV. Efecte şi
beneficii
Art. 23. - Prin aplicarea prezentei scheme de ajutor de
stat se vor obţine următoarele efecte şi beneficii:
a) creşterea numărului de tineri absolvenţi asistaţi în
tranziţia de la şcoală la viaţa activă;
b) creşterea numărului de
cursanţi certificaţi pentru actualizarea şi îmbunătăţirea competenţelor;
c) creşterea numărului de
angajaţi participanţi la cursuri de
calificare/recalificare/specializare/perfecţionare.
Art. 24. - Numărul estimat de beneficiari ai ajutorului
de stat pentru formare este:
1. 1.222 întreprinderi - în
cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului major de intervenţie 2.1
„Tranziţia de la şcoală la viaţa activă";
2. 2.025 întreprinderi - în
cazul ajutoarelor acordate în cadrul domeniului major de intervenţie 2.3 „Acces
şi participare la FPC";
3. 300 întreprinderi -în cazul ajutoarelor acordate în
cadrul domeniului major de intervenţie 3.2 „Formare şi sprijin pentru
întreprinderi şi angajaţi pentru promovarea adaptabilităţii".
XVI. Reguli privind
raportarea şi monitorizarea ajutorului de stat
Art. 25. - Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de
stat acordate în baza prezentei scheme de ajutor de stat se va realiza în
conformitate cu legislaţia comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind
procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul
preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie
2007.
Art. 26. - Furnizorul de ajutor de stat păstrează
evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme de ajutor de
stat pe o durată de cel puţin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată
în baza schemei de ajutor de stat. Această evidenţă trebuie să conţină toate
informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor de exceptare
impuse de Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008,
inclusiv informaţii despre statutul oricărei întreprinderi al cărei drept de a
beneficia de ajutor sau de un bonus depinde de statutul său de IMM, informaţii
privind efectul stimulativ al acordării ajutorului şi informaţii care fac
posibilă stabilirea valorii exacte a costurilor
eligibile.
Art. 27. - (1) Furnizorul de ajutor de stat are
obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele de stat acordate, aflate în
derulare, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării
condiţiilor impuse prin prezenta schemă de ajutor de stat sau prin legislaţia
naţională ori comunitară aplicabilă la momentul respectiv.
(2) Furnizorul de ajutor de
stat are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în
termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a
ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului
Concurenţei nr. 175/2007, toate datele şi informaţiile necesare pentru
monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
(3) In cazul în care există îndoieli serioase cu
privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să
solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la
faţa locului.
(4) In cazul în care furnizorul nu are date definitive
privind valoarea ajutorului de stat, acesta va
transmite valori estimative Consiliului Concurenţei.
(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile
legale, anulările, recalculările, recuperările, rambursările se raportează
Consiliului Concurenţei până la data de 31 martie a anului următor anului de
raportare.
Art. 28. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul de
ajutor de stat va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului
Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în
cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare
pentru evaluarea respectării prevederilor Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al
Comisiei din 6 august 2008.
Art. 29. -Administratorul prezentei scheme de ajutor de
stat are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în
formatul şi în termenul solicitate de acesta, toate datele şi informaţiile
necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce
cad în sarcina furnizorului conform art. 25-28.
XVII. Dispoziţii
finale
Art. 30. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite
Consiliului Concurenţei o fişă de informaţii referitoare la prezenta schemă de
ajutor de stat, în forma prevăzută în anexa III la Regulamentul nr. 800/2008 al
Comisiei din 6 august 2008, în vederea transmiterii către Comisia Europeană, în
termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme de
ajutor de stat. Aceste informaţii vor fi publicate în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene şi pe pagina de internet a Comisiei Europene. Schema de ajutor
de stat şi Ghidul solicitantului se publică integral pe pagina de internet a
furnizorului de ajutor de stat, http://www.fseromania.ro,
precum şi pe pagina de internet a administratorului
prezentei scheme de ajutor de stat.