ORDIN Nr. 2914
din 9 decembrie 2010
pentru aprobarea
Regulamentului privind delegarea, detasarea si transferul personalului de
probatiune
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 10 din 5 ianuarie 2011
Luând în considerare Referatul de aprobare nr. 103.487
din 21 octombrie 2010 referitor la proiectul de ordin al ministrului justitiei
pentru aprobarea Regulamentului privind delegarea, detasarea si transferul
personalului de probatiune,
având în vedere dispozitiile art. 131 alin.
(6) si art. 44 alin. (2) din Legea nr. 123/2006 privind statutul personalului
de probatiune, cu modificarile si completarile ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 13 din Hotarârea Guvernului
nr. 652/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, cu
modificarile si completarile ulterioare,
ministrul justitiei emite
urmatorul ordin:
Art. 1. - Se aproba Regulamentul privind delegarea,
detasarea si transferul personalului de probatiune, prevazut în anexa care face
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I, si intra în vigoare la data publicarii.
Art. 3. - Directia de probatiune, Directia resurse
umane, Directia financiar-contabila, curtile de apel, tribunalele si serviciile
de probatiune vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul justitiei,
Lidia Barac,
secretar de stat
ANEXA
REGULAMENT
privind delegarea, detasarea si transferul
personalului de probatiune
CAPITOLUL I
Delegarea personalului de probatiune
Art. 1. - Delegarea reprezinta exercitarea
temporara, din dispozitia ministrului justitiei, de catre personalul de
probatiune a unor lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu,
în afara locului sau de munca.
Art. 2. - (1) Pentru motive obiective, ministrul
justitiei, la propunerea directorului Directiei de probatiune, poate dispune
delegarea unui consilier de probatiune într-un alt serviciu de probatiune.
(2) Delegarea se face la initiativa sefului serviciului
de probatiune din care se deleaga consilierul de probatiune sau la solicitarea
sefului serviciului de probatiune unde se face delegarea.
Art. 3. - Pentru delegarea consilierilor de probatiune
într-un alt serviciu sunt necesare:
a) avizul sefului serviciului de probatiune din care se
deleaga consilierul de probatiune sau al sefului serviciului de probatiune unde
se doreste delegarea, dupa caz;
b) avizul directorului Directiei de probatiune.
Art. 4. - (1) Delegarea consilierilor de probatiune
într-un alt serviciu se dispune pe o perioada de cel muit 60 de zile într-un
an.
(2) Consilierul de probatiune poate refuza delegarea
daca se afla în una dintre situatiile prevazute la art. 40 alin. (2) din Legea
nr. 123/2006 privind statutul personalului din serviciile de probatiune, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(3) Delegarea consilierului de probatiune pe o perioada
mai mare de 60 de zile într-un an se poate dispune numai cu acordul scris al
acestuia.
Art. 5. - La solutionarea solicitarii de delegare,
Directia de probatiune va tine cont de:
a) situatia posturilor ocupate si a posturilor vacante
în cele doua servicii de probatiune implicate în procedura de delegare;
b) datele statistice recente privind volumul de
activitate pe principalele activitati si încarcatura pe consilier de probatiune
la serviciile de probatiune implicate în procedura delegarii, raportat la media
nationala stabilita pentru activitatile evaluate.
Art. 6. -(1) In situatii exceptionale, consilierii de
probatiune pot fi delegati si în cadrul Directiei de probatiune.
(2) Delegarea consilierului de probatiune în cadrul
Directiei de probatiune se poate dispune numai cu acordul scris al acestuia.
(3) Prevederile art. 3 se aplica în mod corespunzator.
Art. 7. - Delegarea personalului din serviciile de
probatiune înceteaza:
a) la expirarea termenului pentru care a fost dispusa;
b) daca pe parcursul delegarii a aparut una dintre
situatiile prevazute la art. 40 alin. (2) din Legea nr. 123/2006,cu
modificarile si completarile ulterioare, si claca exista o solicitare în acest
sens din partea personalului de probatiune delegat.
CAPITOLUL II
Delegarea consilierilor de probatiune în functia de
sef serviciu
Art. 8. - (1) In situatia vacantarii sau vacantarii
temporare a functiei de sef serviciu, atributiile specifice functiei de
conducere vor fi exercitate, prin delegare, de catre un consilier de probatiune
desemnat de catre ministrul justitiei, la propunerea directorului Directiei de
probatiune, în urma unei selectii organizate în acest sens.
(2) Delegarea pe functia de sef serviciu se va face cu
respectarea, în mod corespunzator, a conditiilor prevazute la art. 13 si 131
din Legea nr. 123/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Prelungirea duratei delegarii consilierului de
probatiune pe functia de sef serviciu se face la propunerea directorului
Directiei de probatiune, fara a mai fi necesara parcurgerea unei proceduri de
selectie.
Art. 9. - (1) Directia de probatiune informeaza toate
serviciile de probatiune cu privire la vacantarea functiei de sef serviciu si
deschiderea procedurii de selectie pentru desemnarea unui consilier de
probatiune care va exercita atributiile de conducere, precizând etapele si
termenele ce vor fi avute în vedere la desfasurarea acestei proceduri, prin
publicarea unui anunt pe pagina electronica a Ministerului Justitiei.
(2) Consilierii de probatiune care îsi desfasoara
activitatea în alte servicii de probatiune vor putea sa participe la procedura
de selectie numai daca în schema de personal a serviciului de probatiune unde
este vacanta functia de conducere exista un post de consilier de probatiune
vacant sau temporar vacant.
Art. 10. -In vederea participarii la procedura de
selectie pentru delegarea pe functia de sef serviciu, consilierii de probatiune
interesati trebuie sa depuna, în termenul anuntat de Directia de probatiune,
care nu poate fi mai scurt de 10 zile, urmatoarele documente:
a) o scrisoare de intentie;
b) un curriculum vitae, format european;
c) un plan de management privind activitatea serviciului
de probatiune în cadrul caruia este vacanta functia de conducere, având în
vedere perioada pentru care se face delegarea pe aceasta functie.
Art. 11. - Planul de management va fi întocmit cu respectarea
urmatoarelor criterii:
a) aplicabilitatea si utilitatea pentru serviciul de
probatiune;
b) adecvarea metodelor de lucru propuse la specificul
serviciului de probatiune;
c) coerenta planului;
d) modul de prezentare scrisa a planului: întinderea maxima
pe 10 pagini, tehnoredactate în format A4, cu font Arial 12, la 1 1/2 rând.
Art. 12. - (1) Consilierii de probatiune care au depus
planul de management sustin un interviu în fata unei comisii de selectie
desemnate prin rezolutie a directorului Directiei de probatiune.
(2) Comisia de selectie este formata din cel putin 2
membri, de regula un inspector de probatiune si persoana din cadrul Directiei
de probatiune care coordoneaza activitatea serviciului de probatiune unde este
vacanta functia de conducere, precum si un secretar.
(3) Interviul sustinut în fata comisiei de selectie este
înregistrat audio, solicitându-se în prealabil consimtamântul consilierului de
probatiune în cauza. Daca acesta nu este de acord cu înregistrarea, interviul
este consemnat în scris de catre secretarul comisiei.
(4) In cadrul interviului, membrii comisiei de selectie
evalueaza atât modul de prezentare a planului de management întocmit de fiecare
dintre consilierii de probatiune, cât si abilitatile necesare exercitarii
functiei de sef serviciu, potrivit unui barerri stabilit anterior.
(5) In urma interviului, fiecare membru al comisiei de
selectie acorda o nota de la 0 la 10, urmând ca nota finala obtinuta de fiecare
dintre candidati sa fie stabilita ca medie aritmetica a notelor acordate de
membrii comisiei.
(6) Este declarat admis la procedura de selectie pentru
delegarea în functia de sef serviciu consilierul de probatiune care a obtinut
în ufma interviului minimum nota 7.
(7) Consilierul de probatiune care a obtinut nota finala
cea mai mare va fi desemnat pentru delegarea pe functia de sef serviciu.
Art. 13. - Delegarea în functia de sef serviciu
înceteaza:
a) la expirarea termenului pentru care a fost dispusa;
b) la data la care functia de conducere este ocupata
prin numire, în conditiile legii, sau la momentul reluarii exercitarii functiei
de catre titularul de drept, daca aceasta data se situeaza în interiorul
termenului prevazut la lit. a);
c) în alte situatii, potrivit dispozitiilor legale în
vigoare.
Art. 14. - Revocarea delegarii în functia de sef
serviciu se dispune de catre ministrul justitiei, la propunerea directorului
Directiei de probatiune, pentru motivele prevazute la art. 15 din Legea nr.
123/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAPITOLUL III
Detasarea consilierilor de probatiune
Art. 15. -In situatia în care un serviciu de probatiune
nu poate functiona în conditii normale datorita existentei unor posturi de
consilier de probatiune vacante sau temporar vacante, ministrul justitiei, la
propunerea directorului Directiei de probatiune, poate dispune detasarea unuia
sau mai multor consilieri de probatiune dintr-un alt serviciu de probatiune.
Art. 16. - (1) Pentru a dispune detasarea consilierilor
de probatiune într-un alt serviciu de probatiune sunt necesare:
a) solicitarea sefului serviciului de probatiune unde se
doreste detasarea;
b) avizul sefului serviciului de probatiune din care se
detaseaza consilierul de probatiune;
c) avizul directorului Directiei de probatiune.
(2) Detasarea consilierilor de probatiune se dispune pe
o perioada de cel mult un an.
(3) Consilierul de probatiune poate refuza detasarea numai
în mod exceptional si pentru motive personale temeinice.
(4) Detasarea poate fi prelungita pentru motive
obiective, care impun prezenta persoanei la serviciul la care s-a dispus
detasarea, cu acordul acesteia, din 6 în 6 luni.
(5) Prevederile art. 5 se aplica în mod corespunzator.
Art. 17. - (1) Detasarea consilierilor de probatiune
înceteaza la expirarea termenului pentru care a fost dispusa.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1),
directorul Directiei de probatiune poate propune ministrului justitiei
încetarea detasarii consilierilor de probatiune, anterior duratei pentru care a
fost dispusa, la solicitarea motivata a consilierului de probatiune detasat ori
a unuia dintre cei 2 sefi ai serviciilor de probatiune implicate în procedura
de detasare.
CAPITOLUL IV
Transferul personalului de probatiune
Art. 18. - (1) Transferul personalului din serviciile de
probatiune între serviciile de probatiune se aproba, la cererea acestuia, de
ministrul justitiei, cu avizul directorului Directiei de probatiune si al
sefilor serviciilor de probatiune implicate.
(2) Transferul se face pe un post vacant, într-o functie
echivalenta cu functia detinuta.
Art. 19. - (1) In solutionarea solicitarilor de transfer
depuse de catre personalul de probatiune, Directia de probatiune aplica
criteriile prevazute în anexa care face parte integranta din prezentul
regulament.
(2) In situatia în care exista mai multe solicitari de
transfer care vizeaza acelasi post vacant, se analizeaza fiecare situatie prin
raportare la criteriile mentionate la alin. (1) si se stabileste un punctaj pe
baza caruia se face departajarea între solicitari.
(3) Sistemul de punctaj va utiliza valorile unu sau
zero, în functie de îndeplinirea sau neîndeplinirea criteriului analizat si de
particularitatile fiecareia dintre solicitarile de transfer.
Art. 20. - (1) Prin exceptie de la prevederile art. 18
alin. (2), inspectorul de probatiune poate fi transferat, la cerere, pe functia
de consilier de probatiune.
(2) Inspectorul de probatiune transferat pe functia de
consilier de probatiune va fi încadrat pe gradul de consilier de probatiune
corespunzator vechimii în probatiune.
Art. 21. -Transferul inspectorului de probatiune pe
functia de consilier de probatiune se aproba, la cererea acestuia, de catre
ministrul justitiei, cu avizul directorului Directiei de probatiune si al
sefului serviciului de probatiune în care se doreste transferul.
CAPITOLUL V
Dispozitii finale
Art. 22. - Personalul de probatiune care este delegat
sau detasat în alta localitate decât cea de domiciliu beneficiaza, pe toata
durata delegarii sau detasarii, de drepturile prevazute de lege.
Art. 23. - Personalul de probatiune delegat într-o
functie de conducere beneficiaza, pe toata durata delegarii, de toate
drepturile prevazute de lege pentru functia pe care este delegat.
Art. 24. - (1) Delegarea consilierilor de probatiune
într-un alt serviciu de probatiune sau în cadrul Directiei de probatiune,
delegarea pe functia de conducere, detasarea si transferul personalului de
probatiune se dispun prin ordin al ministrului justitiei.
(2) Delegarea consilierilor de probatiune într-un alt
serviciu de probatiune sau în cadrul Directiei de probatiune, delegarea pe
functia de conducere si detasarea consilierilor de probatiune înceteaza prin
ordin al ministrului justitiei.
Art. 25. - Consilierilor de probatiune care, la data
intrarii în vigoare a prezentului regulament, sunt delegati pe functia de sef
serviciu li se va mentine delegarea pe functia de conducere daca îndeplinesc
conditiile prevazute de lege pentru delegare.
ANEXA
la regulament
CRITERII
aplicabile în procedura de transfer al personalului
de probatiune
I. Situatia serviciilor de probatiune implicate în
procedura de transfer
1. Existenta unui post vacant în cadrul serviciului
de probatiune în care se solicita transferul
2. Volumul de activitate al fiecaruia dintre cele
doua servicii de probatiune implicate în procedura de transfer
Scopul acestui criteriu este sa stabileasca în ce masura
transferul unui consilier de probatiune poate influenta volumul de activitate
derulata în cadrul celor doua servicii implicate în procedura de transfer.
Criteriul va fi avut în vedere în masura în care în cel putin unul dintre cele
doua servicii de probatiune implicate în procedura de transfer volumul de activitate
pe consilier de probatiune este egal cu sau mai mare decât media nationala
stabilita pentru activitatile supuse analizei.
Aplicarea acestui criteriu presupune:
a) raportarea numarului de referate de evaluare si a
numarului de persoane aflate în supraveghere la numarul de consilieri de
probatiune activi din cadrul fiecarui serviciu de probatiune implicat în
procedura de transfer, pentru a determina volumul de activitate pe consilier de
probatiune;
b) raportarea volumului de activitate pe consilier de
probatiune la media nationala stabilita pentru activitatile evaluate, pentru a
determina în ce masura realizarea transferului ar influenta, în mod real,
volumul de activitate din serviciile de probatiune implicate;
c) în functie de rezultatele obtinute la punctele
anterioare, va avea prioritate în solutionare solicitarea consilierului de
probatiune al carui transfer nu va determina o crestere a volumului de
activitate în cadrul serviciului de unde se transfera, care ar urma sa devina
astfel egal cu sau mai mare decât media nationala stabilita pentru activitatile
supuse analizei.
3. Mobilitatea personalului în cadrul celor doua
servicii de probatiune implicate în procedura de transfer
Aplicarea acestui criteriu presupune analiza
urmatoarelor elemente:
a) numarul posturilor vacante în serviciile de
probatiune implicate în procedura de transfer, raportat la numarul de posturi
existente în schema celor doua servicii de probatiune (în analiza acestui
element prezinta relevanta faptul ca posturile vacante nu au putut fi ocupate
în urma concursurilor organizate în acest sens, precum si numarul de
transferuri anterioare);
b) existenta sau eventualitatea unor situatii de
vacantare/vacantare temporara a unor posturi în cadrul serviciului de
probatiune unde îsi desfasoara activitatea consilierul de probatiune solicitant
(acest element prezinta relevanta pentru a stabili în ce masura se poate vorbi
despre o fluctuatie a personalului ce ar putea afecta activitatea în serviciul
de probatiune în care îsi desfasoara activitatea consilierul de probatiune care
solicita transferul).
II. Situatia personala
a personalului de probatiune care solicita transferul
1. Situatia familiala a solicitantului si starea de
sanatate a acestuia, a sotului, a copiilor minori si a altor persoane aflate în
întretinerea acestuia, potrivit legii
In functie de situatia concreta, se solutioneaza cu
prioritate solicitarea personalului de probatiune care are în întretinere copii
minori sau alte persoane si care are domiciliul în localitatea unde este situat
serviciul de probatiune în care se solicita transferul.
2. Situatia locativa a
personalului de probatiune si timpul afectat deplasarii pâna la sediul
serviciului de probatiune în care îsi desfasoara activitatea
In functie de situatia concreta, se solutioneaza cu
prioritate solicitarea personalului de probatiune care locuieste în alta
localitate decât cea unde este situat sediul serviciului de probatiune în care
îsi desfasoara activitatea si care este nevoit sa se deplaseze zilnic pe
distante mari pentru a ajunge la sediul serviciului de probatiune.
3. Rolul [supervizor, formator, consilier responsabil
de colectarea, prelucrarea si interpretarea datelor statistice (crcpids),
specialist în relatii publice] îndeplinit în cadrul serviciului de probatiune
de catre consilierul de probatiune solicitant
Acest criteriu prezinta relevanta si poate constitui un
avantaj în solutionarea favorabila a cererii de transfer depuse de consilierul
de probatiune care exercita un anumit rol (supervizor, formator, crcpids,
specialist în relatii publice) în serviciul de probatiune în care îsi
desfasoara activitatea, în masura în care acest rol nu este îndeplinit de
niciunul dintre consilierii din cadrul serviciului unde se solicita transferul.
4. Rezultate deosebite obtinute în activitate de
catre solicitant
Acest criteriu prezinta relevanta si constituie un
avantaj în solutionarea favorabila a cererii de transfer depuse de personalul
de probatiune care a avut o contributie relevanta la dezvoltarea sistemului de
probatiune (de exemplu, participarea la derularea/dezvoltarea unor
programe/proiecte nationale sau internationale în domeniul probatiunii,
sustinerea unor programe de formare, participarea la elaborarea unor acte
normative/studii privind sistemul de probatiune etc).
5. Personalul de probatiune solicitant sa nu fi
beneficiat anterior de un transfer
Acest criteriu constituie un avantaj în solutionarea
favorabila a transferului pentru personalul de probatiune care nu a mai
beneficiat de un transfer, în comparatie cu un alt consilier de probatiune
solicitant caruia i-a fost aprobata anterior o cerere de transfer.
6. Vechimea cererii de transfer depuse de solicitant
In functie si de celelalte criterii de transfer, are
prioritate în solutionarea favorabila cererea de transfer cu data de
înregistrare la Directia de probatiune cea mai veche si pentru care nu s-a
schimbat situatia care a generat-o.