HOTARARE Nr. 658 din 15 octombrie 1992
privind aprobarea "Normelor tehnice de evaluare privind vanzarea de
locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din
fondurile unitatilor economice sau bugetare" si a "Conditiilor
privind organizarea licitatiilor de vanzare a cladirilor de locuit si a
spatiilor cu alta destinatie din cadrul acestora, precum si a locuintelor
construite din fondurile unitatilor economice si bugetare"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 299 din 24 noiembrie 1992
In temeiul dispozitiilor art. 18 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de
locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din
fondurile unitatilor economice sau bugetare,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba "Normele tehnice de evaluare privind vanzarea de locuinte si
spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile
unitatilor economice sau bugetare" si "Conditiile privind organizarea
licitatiilor de vanzare a cladirilor de locuit si a spatiilor cu alta
destinatie din cadrul acestora, precum si a locuintelor construite din
fondurile unitatilor economice si bugetare".
PRIM-MINISTRU
THEODOR STOLOJAN
Contrasemneaza:
p. Ministrul lucrarilor
publice si amenajarii
teritoriului,
Victor Dumitrache,
secretar de stat
Ministrul economiei
si finantelor,
George Danielescu
Ministrul bugetului,
veniturilor statului
si controlului financiar,
Florian Bercea
Secretari de stat
in Departamentul pentru
Administratia Publica Locala,
Doru Viorel Ursu
Teodor Mircea Vaida
ANEXA 1
NORME TEHNICE DE EVALUARE
privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din
fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare pentru
aplicarea prevederilor Legii nr. 85/1992
Prevederi generale
La evaluarea lucrarilor executate la cladirile ce fac obiectul scoaterii la
licitatie se va tine seama de preturile la zi in activitatea de constructii. In
acest scop, documentatia tehnico-economica se va intocmi in conformitate cu:
- prevederile Decretului-lege nr. 61/1990 si ale hotararilor Guvernului nr.
608/1990, 1109/1990, 1355/1990, 464/1991, 776/1991 si 26/1992, corespunzator
perioadelor de referinta pentru determinarea preturilor lucrarilor de constructii
aferente;
- prevederile Hotararii Guvernului nr. 449/1990 privind unele modificari si
completari ale reglementarilor in vigoare referitoare la intocmirea devizelor
in activitatea de investitii si reparatii;
- Normele Ministerului Economiei si Finantelor nr. 71906/1992 privind
reevaluarea mijloacelor fixe in conformitate cu prevederile art. 4 din
Hotararea Guvernului nr. 26/1992.
A. Stabilirea pretului de incepere a licitatiilor pentru cladirile de
locuit si spatiile cu alta destinatie, aflate in diferite faze de executie,
care nu pot fi terminate din fondurile statului sau din fondurile unitatilor
economice ori bugetare
Pretul de pornire a licitatiei se va determina astfel:
1. In cazul in care cladirea este destinata numai functiunii de locuit, se
va intocmi o singura situatie continand valoarea lucrarilor executate, pe
categorii de lucrari.
In cazul in care in cladire sunt executate lucrari si pentru spatii cu alta
destinatie decat cea de locuit, situatiile se vor intocmi separat pentru:
a) lucrari comune pentru locuinte si spatii cu alta destinatie;
b) lucrari aferente exclusiv locuintelor;
c) lucrari aferente exclusiv spatiilor cu alta destinatie.
Departajarea valorilor aferente locuintelor si spatiilor cu alta destinatie
din situatiile privind lucrarile comune se va face pe baza coeficientilor
folositi la elaborarea devizelor de lucrari.
2. Valoarea lucrarilor executate se va determina prin insumarea valorilor
lucrarilor aferente spatiilor respective (de locuit sau cu alta destinatie) cu
cotele-parti din lucrarile comune ce revin fiecaruia din aceste spatii.
Calculul acestor valori se va face pe baza situatiilor intocmite pe etape
de liberalizare a preturilor, actualizate prin aplicarea indicilor stabiliti
prin Normele Ministerului Economiei si Finantelor nr. 71906/1992 privind
reevaluarea mijloacelor fixe in conformitate cu prevederile art. 4 din
Hotararea Guvernului nr. 26/1992.
Situatiile continand valoarea lucrarilor, indiferent de beneficiar, vor
cuprinde toate lucrarile executate la zi, urmand ca dupa desfasurarea
licitatiei sa se faca eventualele regularizari de plati intre vanzatori si
beneficiari care au participat la realizarea obiectivelor respective.
La totalul valorii lucrarilor executate se vor adauga:
a) costul energiei electrice pentru iluminatul locurilor de munca aferent
lucrarilor executate la lumina artificiala;
b) cheltuielile efectuate pentru lucrarile executate pe timp friguros;
c) cheltuielile pentru fonduri de tehnica noua;
d) sporuri prevazute de lege pentru activitatea de constructii-montaj;
e) valoarea cheltuita din cota de cheltuieli diverse si neprevazute;
f) cota aferenta obiectului din lucrarile efectiv executate pentru
organizare de santier (maximum 3,5%);
g) cheltuielile de proiectare aferente obiectului;
h) alte cheltuieli efectuate din cele prevazute in devizul contractat,
aferente obiectului.
La valoarea astfel determinata se adauga un comision de 1% pentru
acoperirea cheltuielilor de evidenta si vanzare ale unitatilor beneficiare.
Pretul astfel format, distinct pentru locuinte cat si pentru spatii cu alta
destinatie, este pretul de incepere a licitatiei.
B. Stabilirea pretului de incepere a licitatiilor pentru locuintele din
cladirile terminate, finantate din fondurile statului si din fondurile
unitatilor economice sau bugetare, care nu fac obiectul unui contract de
inchiriere sau pentru care nu s-a emis un ordin de repartizare
1. Pentru locuintele terminate inainte de 1 ianuarie 1990 si executate
potrivit legislatiei existente in acea perioada, pretul se determina conform
prevederilor Decretului-lege nr. 61/1990, corectat cu indicii aferenti
stabiliti prin Normele Ministerului Economiei si Finantelor nr. 71906/1992 de
aplicare a prevederilor art. 4 din Hotararea Guvernului nr. 26/1992.
2. Pentru locuintele terminate, a caror executie a continuat si dupa data
de 1 ianuarie 1990, pretul se determina prin aplicarea prevederilor Hotararii
Guvernului nr. 608/1990 si a indicilor stabiliti prin Normele Ministerului
Economiei si Finantelor nr. 71906/1992 de aplicare a prevederilor art. 4 din
Hotararea Guvernului nr. 26/1992, pentru fiecare din perioadele de executie
respective.
CONDITII
privind organizarea licitatiilor de vanzare a cladirilor de locuit si a
spatiilor cu alta destinatie din cadrul acestora, precum si a locuintelor
construite din fondurile unitatilor economice si bugetare pentru aplicarea
prevederilor Legii nr. 85/1992
A. Dispozitii cu caracter general
1. Licitatiile care se realizeaza in baza Legii nr. 85/1992 sunt organizate
de consiliile locale, precum si de ceilalti detinatori de cladiri de locuit sau
titulari de investitii.
2. Organizarea actiunii de licitare poate fi incredintata, de consiliile
locale, consiliilor de administratie ale regiilor autonome sau societatilor
comerciale care au in administrare fondurile de stat pentru investitii sau unor
unitati specializate.
La nivelul societatilor comerciale cu capital de stat si al institutiilor
bugetare detinatoare de cladiri de locuit, organizarea licitatiilor este in
sarcina consiliilor de administratie ale acestora.
3. Organizatorii licitatiilor publice au urmatoarele atributii:
a) analizeaza si supun aprobarii consiliilor locale si, respectiv,
imputernicitilor mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat, lista
cladirilor ce se scot la licitatie si programul calendaristic de desfasurare a
actiunii;
b) stabilesc factorii responsabili pentru elaborarea documentelor de
formare a preturilor de pornire a licitatiei, pentru estimarea valorii necesare
terminarii obiectului, precum si pentru elaborarea documentatiei de licitatie;
c) fixeaza conditiile de verificare si aprobare a documentatiilor pentru stabilirea
preturilor de pornire a licitatiei;
d) propun spre aprobare consiliilor locale, respectiv imputernicitilor
mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat, comisiile de licitatii
pentru fiecare obiectiv ce se supune licitatiei publice;
e) asigura publicitatea licitatiei si pun la dispozitia ofertantilor
documentatia de licitatie.
4. In urma incheierii actiunii de licitatie, organizatorii vor prezenta
consiliilor locale si, respectiv, imputernicitilor mandatati sa reprezinte interesele
capitalului de stat raportul privind modul de desfasurare a actiunii si
rezultatele obtinute.
5. Documentele licitatiei sunt:
a) anuntul licitatiei;
b) documentatia tehnico-economica de stabilire a pretului de incepere a
licitatiei si a valorii necesare terminarii obiectului;
c) planul de amplasament, partiuri de baza, sectiuni, fatade si alte planse
de prezentare a cladirii de locuit ce se scoate la licitatie, inclusiv stadiile
fizice realizate;
d) conditiile de inscriere la licitatie (cererea de inscriere, formularul
de imputernicire pentru participare la licitatie, modul de prezentare a
garantiilor de participare la licitatie si conditiile de terminare a cladirii);
e) conditiile generale si speciale de contractare si executie ale
obiectului supus licitatiei publice.
6. Modificarea continutului documentelor licitatiei, dupa difuzarea lor,
poate fi facuta numai de catre organizatori si numai in situatii deosebite.
Notificarea modificarii documentelor licitatiei se face de catre
organizatori, cu minimum 30 de zile inainte de termenul de tinere a licitatiei
publice, si se comunica obligatoriu tuturor celor care au intrat in posesia
documentelor initiale.
7. In cazul in care este necesar sa fie prelungit termenul de inscriere la
licitatie, ca urmare a unor modificari survenite, noul termen va fi anuntat
public prin doua ziare locale, precum si tuturor celor ce au facut cerere de
inscriere.
B. Desfasurarea licitatiei publice
1. Licitatia publica avand ca scop vanzarea unor cladiri de locuit sau
spatii cu alta destinatie, incepute din fondurile statului, ale unor cladiri de
locuit ale unitatilor economice sau bugetare, care nu se mai pot termina in
aceleasi conditii de finantare, precum si a unor locuinte terminate si
neinchiriate sau nerepartizate cetatenilor se desfasoara in sedinta deschisa.
2. Sedintele de licitatie se desfasoara dupa un program aprobat si anuntat
public cu 30 de zile inaintea datei de tinere a licitatiei, in cel putin doua
ziare de larga circulatie pe plan local, precum si la sediul primariei si,
respectiv, al unitatii economice sau bugetare din localitatea respectiva.
3. Anuntul dat publicitatii, aprobat de organizatori, va cuprinde:
a) adresa postala si denumirea cladirii sau partii de cladire ce se scoate
la licitatie;
b) prezentarea sumara a lucrarilor executate si a facilitatilor de
terminare puse la dispozitia cumparatorilor;
c) destinatia initiala si valoarea estimata pentru terminarea lucrarilor;
d) pretul de pornire a licitatiei, cuantumul garantiei ce trebuie depusa la
inscriere si contul in care se depune aceasta;
e) eventuale conditii speciale in vederea terminarii lucrarilor;
f) locul, data si ora de depunere a inscrierii;
g) locul, data si ora tinerii licitatiei.
4. Inscrierile de participare la licitatie se primesc pana in ziua
programata tinerii licitatiei, conditiile de participare fiind urmatoarele:
a) prezentarea chitantei de depunere la C.E.C., in contul stabilit de
organizatori, a sumei de participare la licitatie, reprezentand 10% din pretul
de pornire a licitatiei;
b) prezentarea unei dovezi de constituire la una din banci sau case de
depunere a sumei, reprezentand valoarea obiectului constituita prin insumarea
valorii lucrarilor executate (pretul de pornire a licitatiei) si cel putin 30%
din valoarea de terminare a lucrarilor;
c) actul de constituire a asociatiei de cumparatori, precum si
imputernicirea de reprezentare la licitatia publica.
Inscrierile de participare, precum si documentele necesare se prezinta la
organizatorii licitatiei.
5. Comisiile de licitatii, formate din 5 membri, din care cel putin 2
specialisti in domeniul constructiei cladirilor de locuit, au urmatoarele
obligatii:
a) verifica lista participantilor si documentele cerute in vederea
participarii la licitatii;
b) verifica anunturile publicitare si concordanta acestora cu documentele
prevazute la lit. A pct. 5 lit. c;
c) constata autenticitatea certificarii datelor de pornire a licitatiei pe
baza documentelor de stabilire a pretului si aprobarilor prevazute la punctele
anterioare;
d) prezinta conditiile de desfasurare a licitatiei publice stabilite de
organizator si ofertantii admisi;
e) conduc actiunea de licitatie;
f) prezinta organizatorilor raportul cuprinzand concluziile cu privire la
desfasurarea licitatiei in 24 de ore de la incheierea licitatiei.
6. Verificatorii desfasurarii licitatiei, in numar de 3 persoane numite de
consiliile locale si, respectiv, de imputernicitii mandatati sa reprezinte
interesele capitalului de stat, au urmatoarele obligatii:
a) verifica, prin sondaj, indeplinirea conditiilor de participare la
licitatii;
b) verifica intreaga documentatie care a stat la baza desfasurarii
licitatiei;
c) constata daca s-au indeplinit conditiile stabilite pentru desfasurarea
licitatiei;
d) intocmeste raportul de adjudecare prin care valideaza raportul de
concluzii al comisiei de licitatie sau, dupa caz, anuleaza licitatia, cu
acordul consiliilor locale si, respectiv, al imputernicitilor mandatati sa
reprezinte interesele capitalului de stat.
C. Dispozitii finale
1. In situatiile in care spatiile cu alta destinatie decat aceea de
locuinte, situate in cladiri de locuit scoase la licitatie, nu se vand o data
cu locuintele, detinatorul sau, dupa caz, vanzatorul acestora este obligat sa
asigure conditiile pentru punerea in functiune a locuintelor ce sunt in
legatura cu spatiile nefinalizate.
2. Din fondul de 1% din valoarea licitatiei adjudecate, vanzatorul va
suporta toate cheltuielile legate de organizarea licitatiei, inclusiv cele
pentru determinarea pretului de incepere a licitatiei si verificarea
documentatiei elaborate.
Activitatea comisiilor de licitatie si a verificatorilor va fi remunerata.
3. Dupa verificarea indeplinirii conditiilor de participare la licitatie a
celor inscrisi si a prezentei acestora in sala de licitatie anuntata, comisia
de licitatie va deschide sedinta de licitatie care se va desfasura prin
strigare, incepand de la pretul anuntat.
4. Sedintele de licitatii se tin separat pentru cladirile de locuit sau
parti ale acestora, spatiile cu alta destinatie din cladirile de locuit scoase
la licitatie, precum si pentru apartamentele terminate, libere sau necontractate,
ce se scot la licitatie.
5. Ofertantilor necistigatori li se restituie garantia de participare
integral, in termen de maximum 5 zile de la data adjudecarii si validarii
licitatiei.
6. In cazul in care ofertantul castigator renunta sau nu se prezinta la
contractare, acesta pierde garantia depusa, iar licitatia se anuleaza.
7. In cazul anularii licitatiei datorita unor cauze care nu sunt in sarcina
ofertantilor, garantia de participare se restituie acestora in termen de 5 zile
de la validarea deciziei de anulare.