ORDIN Nr. 2834
din 13 decembrie 2010
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 24/2010 privind controlul
operatiunilor care fac parte din sistemul de finantare prin Fondul European de
Garantare Agricola (FEGA)
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 130 din 21 februarie 2011
Având în vedere Referatul nr. 108.330 din 16 septembrie
2010 al Direcţiei generale buget-finanţe şi fonduri europene,
în baza prevederilor art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 24/2010 privind controlul operaţiunilor care
fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul European de Garantare Agricolă,
văzând Regulamentul (CE) nr. 485/2008 al Consiliului
din 26 mai 2008 privind controalele efectuate de statele membre cu privire la
operaţiunile care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul european de
garantare agricolă şi Regulamentul (CE) nr. 40/2006 al Comisiei din 10 ianuarie
2006 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 4/2004 de adoptare a normelor de
aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 4.045/89 al Consiliului privind controalele
efectuate de statele membre asupra operaţiunilor care fac parte din sistemul de
finanţare de către Fondul European de Orientare şi Garantare Agricolă,
secţiunea Garantare şi articolul 9 din Regulamentul (CE) nr. 1.290/2005 al
Consiliului din 21 iunie 2005 privind finanţarea politicii agricole comune,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 725/2010 privind
reorganizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,
precum şi a unor structuri aflate în subordinea acestuia, cu modificările şi
completările ulterioare, şi al Hotărârii Guvernului nr. 110/2009 privind
organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale a Vămilor,
ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale şi
ministrul finanţelor publice emit prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice de aplicare a
Ordonanţei Guvernului nr. 24/2010 privind controlul operaţiunilor care fac
parte din sistemul de finanţare prin Fondul European de Garantare Agricolă
(FEGA), cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Structura de control ex-post din cadrul
Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi Direcţia supraveghere,
accize şi operaţiuni vamale,
direcţiile regionale pentru accize şi operaţiuni vamale din cadrul Autorităţii
Naţionale a Vămilor vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii şi dezvoltam rurale,
Valeriu Tabără
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu
ANEXA
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 24/2010
privind controlul operaţiunilor care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul European de Garantare Agricolă
(FEGA)
Art. 1. -Activitatea de control cu privire la
operaţiunile care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul European de
Garantare Agricolă - FEGA reglementată prin Regulamentul (CE) nr. 485/2008 al
Consiliului din 26 mai 2008 privind controalele efectuate de către statele
membre cu privire la operaţiunile care fac parte din sistemul de finanţare prin
Fondul european de garantare agricolă, denumită în continuare control ex-post, se efectuează de Ministerul
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale prin Structura de control ex-post şi
Autoritatea Naţională a Vămilor prin Direcţia supraveghere, accize şi
operaţiuni vamale şi prin structurile aflate în coordonarea acesteia pe linie
de specialitate din cadrul direcţiilor regionale pentru accize şi operaţiuni
vamale.
Art. 2. - Organele de control definite la art. 8 din
Ordonanţa Guvernului nr. 24/2010 privind controlul operaţiunilor care fac parte
din sistemul de finanţare prin Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA)
sunt:
a) personalul cu atribuţii de
efectuare a controlului ex-post din cadrul Structurii de control ex-post -
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, care efectuează controlul
ex-post pentru măsurile ce intră sub incidenţa Regulamentului Consiliului (CE)
nr. 485/2008, cu excepţia restituţiilor la export;
b) personalul cu atribuţii de
efectuare a controlului ulterior, specializat în controlul ex-post, din cadrul
Direcţiei supraveghere, accize şi operaţiuni vamale şi al structurilor aflate
în coordonarea acesteia pe linie de specialitate din cadrul direcţiilor
regionale pentru accize şi operaţiuni vamale - Autoritatea Naţională a Vămilor,
care efectuează controlul ex-post pentru restituţiile la export ce intră sub
incidenţa Regulamentului Consiliului (CE) nr. 485/2008.
Art. 3. - Personalul Structurii
de control ex-post din cadrul Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale are
competenţa de control pe întreg teritoriul României.
Art. 4. - (1) Organul de control din cadrul Direcţiei
supraveghere, accize şi operaţiuni vamale are competenţa de control pe întreg
teritoriul României, iar structurile corespondente din cadrul direcţiilor
regionale pentru accize şi operaţiuni vamale au competenţă teritorială
stabilită de Autoritatea Naţională a Vămilor.
(2) Organele de control din cadrul direcţiilor regionale pentru accize şi operaţiuni vamale pot efectua
controale ex-post şi în afara razei teritoriale de competenţă din dispoziţia
directorului Direcţiei supraveghere, accize şi operaţiuni vamale sau în baza
unei cereri motivate a şefului de serviciu ori a directorului direcţiei
regionale vamale, aprobată de directorul Direcţiei supraveghere, accize şi
operaţiuni vamale.
Art. 5. -Autoritatea Naţională a Vămilor răspunde
pentru eficienţa, eficacitatea şi corectitudinea îndeplinirii atribuţiilor
prevăzute la art. 4 lit. a) si b) din Ordonanţa Guvernului nr. 24/2010.
Art. 6. -Activitatea de efectuare a controlului ex-post
se organizează şi se desfăşoară în baza unui program anual.
Art. 7. - Structura de control ex-post din cadrul
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
elaborează şi transmite anual, înaintea datei de 15 aprilie, Comisiei Europene
Programul de control anual.
Art. 8. - Programul de control anual este pus în
aplicare în conformitate cu art. 10 din Regulamentul Consiliului (CE) nr.
485/2008.
Art. 9. - Structura de control ex-post din cadrul
Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale transmite Autorităţii Naţionale
a Vămilor anual, după data de 1 iulie, lista întreprinderilor care vor fi supuse
controlului ex-post şi toate informaţiile necesare pentru efectuarea
controalelor ex-post.
Art. 10. - Structura de control ex-post din cadrul
Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale poate solicita Autorităţii
Naţionale a Vămilor informaţii cu privire la derularea controalelor ex-post în
conformitate cu art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 24/2010.
Art. 11. - Structura de control ex-post din cadrul
Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale are responsabilitatea, în
conformitate cu prevederile art. 11 alin. (4) din Regulamentul Consiliului (CE)
nr. 485/2008, de a supraveghea pregătirea organelor de control, pregătire care
le permite să dobândească cunoştinţe suficiente în vederea îndepliniri
sarcinilor lor.
Art. 12. -In cadrul activităţilor de pregătire a
acţiunilor de control ex-post, echipa de control poate solicita informaţii de
la alte instituţii şi autorităţi naţionale.
Art. 13. - (1) Echipa de control ex-post este formată
din minimum două persoane şi este propusă de şeful organului de control şi
aprobată de directorul direcţiei în subordinea căreia se află acesta.
(2) Echipele de control ex-post sunt constituite astfel
încât o întreprindere să nu fie, de regulă, controlată de două ori consecutiv
într-o perioadă de 3 ani de control ex-post de aceeaşi echipă de control.
Art. 14. -Inainte de începerea
controlului membrii echipei de control analizează datele existente în baza de
date naţională, regională şi le corelează cu celelalte informaţii disponibile
referitoare la activitatea întreprinderii ce urmează să fie controlată. De
asemenea, sunt studiate regulamentele comunitare şi dispoziţiile legale
aplicabile măsurilor de piaţă (subvenţii) pentru care întreprinderile sunt
controlate.
Art. 15. - Controalele ex-post se execută în baza
ordinului de control, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 1, semnat de
directorul direcţiei în subordinea căreia se află organul de control, potrivit
competenţelor.
Art. 16. - Controalele ex-post se realizează cu
înştiinţarea prealabilă a întreprinderii supuse controlului, cu scopul de a
nu-i perturba activitatea curentă şi pentru ca aceasta să fie în măsură de a pune la dispoziţie membrilor
echipei de control un spaţiu adecvat şi documentele comerciale definite la art.
1 alin. (3) din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 485/2008, de a permite
accesul în locurile de depozitare a produselor, în spaţiile de producţie şi în
alte încăperi ale întreprinderii, asigurând prezenţa persoanelor competente să
pună la dispoziţie datele şi informaţiile pe care le deţin referitoare la
operaţiunile controlate.
Art. 17. - (1) Inştiinţarea
prealabilă a întreprinderii se realizează prin comunicarea în scris, cu 15 zile
înainte de iniţierea controlului ex-post programat, a unei notificări de
control ex-post, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2.
(2) Notificarea de control
ex-post poate fi înmânată întreprinderii de către echipa de control sau poate
fi transmisă prin poştă ori fax.
Art. 18. -Intreprinderea în cauză poate solicita, în
scris, în termen de 5 zile de la primire, amânarea datei de începere a
controlului o singură dată, pentru motive justificate. Amânarea nu poate depăşi
30 de zile.
Art. 19. - Confirmarea de primire a notificării de
control ex-post se efectuează de întreprindere în termen de 5 zile de la
primire, fiind înmânată organului de control sau transmisă prin poştă ori fax.
Art. 20. - Selectarea operaţiunilor care vor face
obiectul controlului se realizează prin utilizarea analizei de risc propuse de
Structura de control ex-post din cadrul Ministerului Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale şi aprobate de Comisia Europeană în conformitate cu art. 2
din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 485/2008.
Art. 21. - La începerea oricărei acţiuni de control
ex-post, membrii echipei de control sunt obligaţi să prezinte reprezentantului
întreprinderii controlate legitimaţia de serviciu şi ordinul de control.
Art. 22. - Controalele ex-post se realizează, de
regulă, la sediul social, sediul central sau sediul permanent din România ori
la domiciliul fiscal declarat al persoanei juridice şi, în funcţie de
necesităţi, se poate extinde şi la punctele de lucru, locurile ori spaţiile de
depozitare a produselor.
Art. 23. -In cazul în care nu există un spaţiu adecvat
pentru efectuarea controlului ex-post sau din alte cauze obiective, activitate
se desfăşoară la sediul organului de control.
Art. 24. -Acţiunile de control pentru realizarea
controlului ex-post se desfăşoară, de regulă, în timpul programului de lucru al
întreprinderilor. Controlul se poate desfăşura şi în afara programului de
lucru, cu acordul scris al reprezentanţilor acestora şi cu aprobarea şefului
organului de control.
Art. 25. - Pe parcursul efectuării controlului ex-post,
membrii echipei de control pot extinde controlul la persoanele fizice sau
juridice, în conformitate cu art. 1 şi 3 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 485/2008. Pentru efectuarea acestor controale se vor
emite alte ordine de control ex-post.
Art. 26. - Organul de control are dreptul să reţină
documente comerciale în conformitate cu art. 10 din Ordonanţa Guvernului nr.
24/2010. La reţinerea/restituirea documentelor comerciale se întocmeşte
procesul-verbal de predare-primire de înscrisuri, al cărui model este prevăzut
în anexa nr. 3.
Art. 27. - (1) Pentru clarificarea informaţiilor
cuprinse în documentele comerciale, membrii echipei de control pot solicita
oricărei persoane care are legătură directă sau indirectă cu operaţiunile din
sistemul de finanţare prin FEGA controlate sau care se află în posesia unor
acte ori care deţine informaţii în legătură cu acestea note explicative conform
modelului prezentat în anexa nr. 4, sub formă de întrebări care să fie
utilizate la finalizarea controlului ex-post. Membrii echipei de control vor
analiza răspunsurile primite, iar concluziile desprinse vor fi avute în vedere
la fundamentarea constatărilor controlului ex-post.
(2) Dacă cei în cauză refuză să dea notă explicativă
sau să răspundă la unele întrebări, membrii echipei de control vor formula
întrebările printr-o adresă scrisă, stabilind un termen de până la 3 zile
lucrătoare de primire a răspunsului.
(3) în cazul în care nu se
primeşte răspuns în termenul stabilit, membrii echipei de control consemnează
refuzul în procesul-verbal de control, anexează o copie de pe adresă la acesta
si aplică sancţiunile prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 24/2010.
Art. 28. - In cazuri temeinic
justificate, determinate de necesitatea unor constatări la punctele de lucru
sau la spaţiile de depozitare a produselor situate în raza de competenţă a
altei direcţii regionale pentru accize şi operaţiuni vamale, membrii echipei de
control pot solicita delegarea de competenţe.
Art. 29. - Controlul ex-post poate fi suspendat dacă:
a) obţinerea dovezilor de către
echipa de control nu este posibilă în termenul stabilit cu întreprinderea, până
la obţinerea acestora, cu excepţia adreselor din străinătate;
b) controlul este extins la terţi, până la finalizarea
acestuia;
c) este necesară obţinerea informaţiilor
de la alte state membre, până la obţinerea acestora;
d) este necesară obţinerea informaţiilor din ţări
terţe, până la obţinerea acestora.
Art. 30. - In cazurile temeinic justificate, în care
pentru finalizarea controlului ex-post sunt necesare date şi documente ce pot
fi obţinute de la alte state membre, membrii echipei de control pot propune
iniţierea unei cereri de asistenţă în baza art. 7 alin. (4) din Regulamentul
Consiliului (CE) nr.'485/2008 prin Structura de control ex-post din cadrul Ministerului
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
Art. 31. - (1) In cazurile temeinic justificate, în care
pentru finalizarea controlului ex-post sunt necesare
date şi documente ce pot fi obţinute de la ţări terţe, membrii echipei de
control pot propune iniţierea unei solicitări de informaţii prin Ministerul
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale - Structura de control ex-post către
Departamentul pentru Luptă Antifraudă.
(2) In cazurile temeinic justificate, în care pentru
finalizarea controlului ex-post sunt necesare date şi documente ce pot fi
obţinute de la alte administraţii vamale, membrii echipei de control din cadrul
Autorităţii Naţionale a Vămilor pot propune iniţierea unei cereri de asistenţă
în baza acordurilor şi convenţiilor de cooperare vamală.
Art. 32. - Documentele obţinute în urma cererilor de
asistenţă reciprocă pot constitui mijloace de probă pentru determinarea stării
de fapt.
Art. 33. - In cazul în care
echipa de control ex-post din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor constată
încălcări ale reglementărilor vamale, aceasta îl informează în scris pe şeful
organului de control.
Art. 34. - Organele de control întocmesc, de regulă,
următoarele acte de control:
a) proces-verbal de control ex-post;
b) proces-verbal de constatare
şi sancţionare a contravenţiilor;
c) raport de control ex-post.
Art. 35. - (1) Procesul-verbal de control ex-post este
semnat de către organul de control şi de reprezentantul legal al
întreprinderii. Conţinutul orientativ al Procesului-verbal de control ex-post
este prevăzut în anexa nr. 5.
(2) Procesul-verbal de control
ex-post trebuie să cuprindă motivele de fapt şi temeiul de drept în ceea ce
priveşte constatările.
(3) Constatările din
procesul-verbal de control ex-post trebuie să fie proprii organelor de control,
bazate pe date şi documente expuse clar şi precis, eliminându-se orice elemente
şi descrieri personale neconcludente, care încarcă nejustificat conţinutul acestuia.
(4) Procesul-verbal de control ex-post, semnat de
organul de control şi de reprezentanţii legali ai întreprinderii controlate ori
numai de organul de control, se înregistrează la registratura organului de
control. Procesul-verbal de control ex-post este
comunicat întreprinderii controlate.
Art. 36. - La finalizarea controlului, reprezentantul
legal al întreprinderii are obligaţia să dea o declaraţie scrisă pe propria
răspundere, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 6, din care să rezulte că
au fost puse la dispoziţia membrilor echipei de control toate documentele şi
informaţiile solicitate care au legătură cu obiectul controlului. In declaraţie
se va menţiona şi faptul că au fost restituite toate documentele solicitate şi
puse la dispoziţie de reprezentantul legal al
întreprinderii.
Art. 37. - Procesul-verbal de control ex-post se
încheie în două exemplare originale, din care unul este luat de echipa de
control şi unul este comunicat întreprinderii.
Art. 38. - Procesul-verbal de constatare şi sancţionare
a contravenţiei se încheie de către organele de control pentru faptele care
constituie contravenţii conform Ordonanţei Guvernului nr. 24/2010, iar
contravenţiilor constatate le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 39. -Agenţii constatatori din cadrul Autorităţii
Naţionale a Vămilor utilizează formularul „Proces-verbal de constatare şi
sancţionare a contravenţiilor", aprobat prin Ordinul secretarului de stat
al Autorităţii Naţionale a Vămilor nr. 470/2004.
Art. 40. - Agenţii constatatori din cadrul Ministerului
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale utilizează formularul „Proces-verbal de
constatare şi sancţionare a contravenţiilor", al cărui model este prevăzut
în anexa nr. 7.
Art. 41. - (1) Raportul de control ex-post se
întocmeşte la finalizarea controlului şi se semnează de către membrii echipei
de control, este avizat de către şeful ierarhic al echipei de control şi
aprobat de directorul direcţiei în subordinea căreia este acesta.
(2) Modelul raportului de control ex-post conform
Regulamentului (CE) nr. 485/2008 este prevăzut în anexa nr. 8.
Art. 42. - Raportul de control ex-post trebuie să cuprindă datele generale despre întreprinderea
controlată, analiza de risc cu privire la tranzacţiile selectate, motivele de
fapt şi temeiul de drept în ceea ce priveşte constatările şi măsurile dispuse
de organul de control.
Art. 43. - Raportul de control
ex-post se întocmeşte în două exemplare.
Art. 44. - La raportul de control ex-post se vor anexa
copii ale listelor de verificare, documentele relevante care susţin
constatările şi concluziile raportului de control.
Art. 45. - Raportul de control
ex-post şi procesul-verbal de control ex-post, împreună cu anexele şi cu
celelalte documente referitoare la controlul efectuat, se înregistrează în mod
obligatoriu la registratura organului de control din care face parte echipa de
control.
Art. 46. - Organele de control
au obligaţia de a transmite Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale -
Structurii de control ex-post dosarul de control ex-post în termen de 5 zile de
la finalizarea controlului.
Art. 47. - Dosarul de control ex-post transmis către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale - Structura de
control ex-post va cuprinde următoarele documente:
a) ordinul de control ex-post;
b) notificarea de control ex-post;
c) adresa de răspuns la notificare;
d) corespondenţa cu instituţiile care au furnizat
informaţii cu privire la operaţiunile supuse controlului;
e) procesul-verbal de predare-primire de înscrisuri;
f) procesul-verbal de control ex-post;
g) copie a Procesului-verbal de
constatate şi sancţionare a contravenţiilor;
h) declaraţia reprezentantului
întreprinderii controlate;
i) raportul de control ex-post cu anexe;
j) note explicative;
k) opisul documentelor din dosar.
Art. 48. - La sediul organului de control se păstrează
un exemplar al dosarului de control ex-post care conţine copii ale documentelor
menţionate la art. 47 şi fişele de control întocmite de membrii echipei de
control.
Art. 49. - Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale - Structura de control ex-post analizează documentele cuprinse în
dosarul de control transmis de organul de control şi, în cazul în care constată
deficienţe, poate solicita, motivat, completarea dosarului de control, precum
şi refacerea raportului de control.
Art. 50. - Rapoartele de control ex-post aferente
controalelor realizate la întreprinderile care fac
obiectul controlului vor fi transmise, în termen de 30 de zile calendaristice
de la primirea acestora, de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
- Structura de control ex-post la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru
Agricultură.
ANEXA Nr. 1
Direcţia...........................
Serviciul/Biroul/Compartimentul...................*)
Nr......................../zz.ll.aa
Se aprobă.
Funcţia,
numele şi prenumele
ORDIN
de control ex-post
Nr......../..................
Controlorii**):
......................................................................................
......................................................................................
......................................................................................
......................................................................................
sunt autorizaţi să efectueze***):
......................................................................................
......................................................................................
......................................................................................
......................................................................................
la:
......................................................................................
......................................................................................
......................................................................................
......................................................................................
(denumirea, adresa şi codul de identificare fiscală)
Data începerii controlului ex-post
.................................................................................................................
Data planificată de finalizare a controlului ex-post
.................................................................................................................
Echipa de control se deplasează cu****) .............................................................................................................................
(semnătura şi ştampila autorizată)
*) Se înscrie, după caz,
serviciul/biroul/compartimentul corpului de control ex-post.
**) Se înscriu funcţia, numele, prenumele şi numărul
legitimaţiei de serviciu sau al actului de identitate.
***) Se înscriu obiectivele
controlului ex-post, precum şi temeiul legal în baza căruia se efectuează
controlul ex-post.
****) In cazul în care pe
timpul executării controlului ex-post se utilizează mijloace de transport,
acestea vor fi menţionate în ordinul de control
ex-post.
ANEXA Nr. 2
SIGLA ORGANULUI DE CONTROL EX-POST*)
Direcţia...........................
Serviciul/Biroul/Compartimentul...................
Nr......................../zz.ll.aa
NOTIFICARE
de control ex-post
Denumirea întreprinderii/persoanei
controlate:................................................, codul de
identificare fiscală/CNP.................., domiciliul
fiscal: localitatea.........................................,
bd./str.................nr. ..., bl. ..., sc. ..., et...., ap. ...Judeţul/sectorul.............., codul poştal..................................
Domnului/Doamnei administrator/director general
Prin prezenta notificare vă informăm că începând cu
data de................veţi face obiectul controlului ex-post, având ca scop ....................................
Efectuarea controlului ex-post se realizează pentru:
a) măsura de piaţă....................................................;
b) suma de........lei primită/plătită din Fondul
European de Garantare Agricolă;
c)în anul financiar 16.10.......- 15.10.........
Pentru buna desfăşurare a controlului ex-post, vă rugăm
ca reprezentantul legal al întreprinderii şi/sau altă persoană împuternicită a reprezenta întreprinderea
să fie prezenţi/ă la sediu începând cu data de.....................,
ora..........., şi de asemenea vă rugăm să pregătiţi, pentru a fi puse la dispoziţia echipei de
control, următoarele documente:
.................................................
In măsura în care contabilitatea dumneavoastră este
informatizată, urmează să asiguraţi ansamblul informaţiilor, datelor şi
documentelor arhivate în format electronic, precum şi aplicaţiile informatice
cu ajutorul cărora s-au întocmit.
Controlul ex-post se va desfăşura cu respectarea
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 24/2010 privind controlul operaţiunilor
care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul European de Garantare
Agricolă şi ale altor reglementări legale în materie.
Menţionăm că aveţi posibilitatea de a solicita o
singură dată amânarea datei de începere a controlului ex-post, pentru motive
justificate. Amânarea nu poate depăşi 30 de zile.
De asemenea, menţionăm că aveţi obligaţia ca, în termen
de 5 zile de la primirea prezentei notificări, să ne transmiteţi o adresă de
răspuns în care să ne precizaţi:
a) datele de contact ale reprezentantului
întreprinderii;
b) adresa unde va avea loc controlul documentelor
solicitate;
c) natura locului în care se va desfăşura controlul
ex-post, în vederea stabiliri programului de lucru al echipei de control;
d) acceptul datei de începere a controlului ex-post,
propusă de echipa de control. Prezenta notificare de control ex-post a fost
emisă în baza.............................
Vă asigurăm de întreaga noastră colaborare pe parcursul
desfăşurării controlului ex-post.
Echipa de control formată din
..............................................................................................................................
......................................................................................
(se înscriu funcţia, numele, prenumele şi numărul
legitimaţiei de serviciu sau al actului de identitate)
Persoana de contact:....................Telefon:......................
Directorul organului de control,
...........................................................
(funcţia, numele şi prenumele, semnătura şi ştampila)
Instrucţiuni de completare şi utilizare a
formularului „Notificare de control ex-post”
Reprezintă documentul prin care organele de control
înştiinţează întreprinderea în legătură cu controlul ex-post care urmează să se
efectueze la aceasta. In notificarea de control ex-post se vor măsura şi se vor
menţiona: măsura de piaţă, suma primită sau plătită care fac obiectul
controlului, precum şi perioada supusă controlului.
Se întocmeşte de organul de control şi se transmite
întreprinderii care urmează să facă obiectul unui control ex-post, de regulă cu
15 zile înainte de începerea efectuării acestuia.
Notificarea de control ex-post se întocmeşte de echipa
care va efectua controlul, se avizează de şeful organului de control şi se
semnează de către directorul direcţiei în subordinea căruia se află organul de
control, potrivit competenţelor.
Se întocmeşte în două exemplare originale, din care:
- exemplarul 1 se va trimite întreprinderii prin poştă cu confirmare de primire sau prin înmânare directă cu
semnătură şi data de primire pe exemplarul 2;
- exemplarul 2 va fi reţinut în cadrul organului de
control şi va fi înmânat echipei care va efectua controlul ex-post, urmând a fi
anexat la procesul-verbal de control.
*) Se va menţiona instituţia din care face parte
organul de control.
ANEXA Nr. 3
Direcţia...........................
Serviciul/Biroul/Compartimentul...................
Nr......................../zz.ll.aa
PROCES-VERBAL
de predare-primire de înscrisuri
[încheiat la data de....../....../......]
Intreprinderea
........................................., având funcţia de
.......................................... în cadrul ......................... Ministerul/Agenţia/Direcţia
.........................................................................................
Serviciul/Biroul/Compartimentul .................................................................................,
în baza (baza legală)
.............................................................................................................,
a legitimaţiilor de serviciu nr.................şi a
Ordinului de control nr................/.........,
astăzi,........................, în
prezenţa............................., având funcţia
de..................la..............., legitimaţi cu BI/CI/paşaport seria......................nr.........,
eliberat/eliberată de.............la data de............., cu domiciliul în
localitatea.................................,
bd./str........................................nr............,
bl.........., sc.........., et......, ap.
...Judeţul.................................., am ridicat/restituit de la/la
..............................................................................................................................
......................................................................................
......................................................................................
......................................................................................
în prezenta ................................................................................................*),
următoarele (documente, înscrisuri etc):
...........................................................................................
.........................................................................................
......................................................................................
......................................................................................
Menţionăm că pentru documentele ridicate s-au lăsat
copii certificate de echipa de control şi un reprezentant legal al
întreprinderii.
Prezentul proces-verbal, înregistrat la persoana
controlată sub nr.............din............, s-a încheiat în două exemplare, din care unul a fost lăsat la
contribuabil, iar unul a fost luat de membrii echipei de control ex-post.
Echipa de control ex-post,
.............................................
(numele, prenumele, semnătura şi ştampila)
Reprezentantul întreprinderii,
...............................................
(numele, prenumele, funcţia, semnătura şi ştampila)
Instrucţiuni de completare şi utilizare a
formularului „Proces-verbal de predare-primire de înscrisuri"
Se completează de echipa de
control ex-post cu ocazia ridicării/restituirii de documente. Se înscriu numele
şi prenumele membrilor echipei de control, funcţia şi numărul legitimaţiei.
„Documente/Înscrisuri": se vor descrie pe scurt
documentele ridicate/restituite, prin prezentarea
următoarelor date: tipul, seria, numărul, conţinutul, numărul de file,
registrele, carnetele, bucăţi etc.
Documentele sau actele se anexează în original în cazul
când sunt fictive sau falsificate, precum şi când există indicii că s-ar urmări
sustragerea sau distrugerea lor de cei interesaţi. In acest caz se lasă
contribuabilului controlat copii confirmate de un reprezentant legal al
acestuia şi de echipa de control ex-post.
Se completează în două exemplare, din care un exemplar
pentru echipa de control şi un exemplar pentru persoana controlată.
*) Denumirea întreprinderii, domiciliul fiscal, codul
unic de înregistrare sau codul de identificare fiscală, după caz.
ANEXA Nr. 4
NOTĂ EXPLICATIVĂ
Subsemnatul/Subsemnata, ...............................,
având calitatea de........................la............................de la
data de ........./................./...........................,
domiciliat/domiciliată
în...........................Judeţul/sectorul................, bd./str........................... nr..........., bl. ...,
sc....., et....., ap. ..., telefon......................., legitimat/legitimată
cu B.I./CI/paşaportul seria.........nr.................., eliberat de......................la data
de.........../.........../........,
CNP................, la întrebările puse de..................................,
având funcţia de..........................................în
cadrul..............................................., în
baza..............................., dau următoarele explicaţii:
1. Intrebare:
...............................................................................................................................
1. Răspuns:
................................................................................................................................
2.
Intrebare:.................................................................................
2. Răspuns:...................................................................................
3. Dacă mai aveţi ceva de adăugat?
......................................................................
Data şi semnătura
..................................
Dată în faţa noastră
Echipa de control ex-post,
...........................................................
(numele, prenumele, numărul
legitimaţiei, semnătura şi ştampila)
Instrucţiuni de completare şi utilizare a
formularului „Notă explicativă”
Reprezintă documentul prin care organele de control
ex-post pot solicita explicaţii scrise reprezentantului sau oricărui angajat al
întreprinderii, care să contribuie la stabilirea unor elemente relevante din
activitatea întreprinderii, ce pot influenţa controlul ex-post. Solicitarea de
explicaţii scrise se va face în timpul controlului ex-post, ori de câte ori
acestea sunt necesare pentru clasificarea şi definitivarea constatărilor
privind situaţia de fapt a întreprinderilor.
Intrebările vor fi formulate în mod clar, concis şi
concret, pentru a crea posibilitatea unor răspunsuri la obiect.
In cazul în care persoana în cauză refuză să răspundă
la întrebări, echipa de control ex-post va transmite întrebările printr-o
adresă scrisă, înregistrată la întreprindere, stabilind un termen util de cel
puţin 5 zile lucrătoare pentru formularea răspunsului.
In toate cazurile, explicaţiile la întrebările puse de
echipa de control ex-post se vor da în scris prin completarea formularului
„Notă explicativă".
Refuzul de a răspunde la întrebări va fi consemnat în
procesul-verbal de control ex-post, anexându-se o copie după adresa de
comunicare.
Nota explicativă se întocmeşte
în două exemplare, dintre care:
- exemplarul 1 va fi anexat la procesul-verbal de control
ex-post;
- exemplarul 2 va rămâne la persoana care a dat
explicaţii.
ANEXA Nr. 5
Direcţia..........................
Serviciul/Biroul/Compartimentul...................
Seria........./200
Nr...................
PROCES-VERBAL
de control ex-post
încheiat astăzi (ziua.......luna......anul......)
Subsemnaţii,......................................,
consilieri/inspectori în cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale/Autorităţii Naţionale
a Vămilor - Direcţia..........................................-
Serviciul/Biroul................................,în baza Ordonanţei Guvernului nr. 24/2010 privind controlul
operaţiunilor care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul European de
Garantare Agricolă, a Hotărârii
Guvernului nr...........privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale/Autorităţii Naţionale a Vămilor, precum şi a Ordinului de
control ex-post nr...................din.........., am
efectuat în perioada..........................controlul
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
(denumirea exactă a măsurii
controlate şi perioada supusă verificării)
la...........................................................................................................................
(denumirea întreprinderii, fără prescurtări)
din.......................................................................................................................,
(domiciliul/sediul social, domiciliul fiscal)
înmatriculată la registrul comerţului sub
nr............................................., codul unic de înregistrare
nr....................................sau codul de identificare fiscală nr............................, având
ca obiect de activitate...............................................................................
Intreprinderea este reprezentată de
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
(numele, prenumele şi funcţia)
Din controlul efectuat au rezultat constatările
înscrise mai jos (ordinea în care se redau datele şi elementele legate de fiecare constatare):
- dispoziţiile legale aplicabile măsurii controlate
încălcate (numărul, data, articolul şi alineatul);
- conţinutul constatării (concret, clar şi precis);
- recomandări privind îmbunătăţirea activităţii întreprinderii.
La terminarea controlului,
conform Declaraţiei-anexă nr..........................., au fost restituite
toate actele şi documentele puse la dispoziţia organelor de control.
Procesul-verbal s-a întocmit în 3 exemplare, dintre care
un exemplar, înregistrat sub nr............................... din ........................., a fost lăsat întreprinderii verificate,
iar celelalte două exemplare au fost luate de echipa de control ex-post.
La procesul-verbal de control se anexează următoarele:
- anexa nr. 1 reprezentând..........................................,
ce conţine.............file.
-
......................................................................................
Organul de control,
.................................
(numele şi prenumele, semnătura şi ştampila)
Reprezentantul legal al întreprinderii controlate,
.............................................................................
(numele şi prenumele, semnătura şi ştampila)
ANEXA Nr. 6
DECLARAŢIE
Subsemnatul/Subsemnata,............................., domiciliat/domiciliată în localitatea..............,
bd./str...............nr...., bl....., sc...., et....., ap.....,
judeţul/sectorul..............................., CNP....................,
posesor/posesoare al/a CI/BI/paşaportului seria......... nr..............., eliberată/eliberat
de...............................................la data de..................,
în calitate de administrator/împuternicit legal al
........................, cu domiciliul fiscal în localitatea................,
bd./str.........................nr....., bl....., sc. ..., et. ..., ap. ..., judeţul/sectorul................................, cod de
identificare fiscală.............................., declar pe propria
răspundere, în baza art...... din ..................................................
........................................................................................................,
sub sancţiunea faptei de fals
în declaraţii, prevăzută de Codul penal, următoarele:
1. am pus la dispoziţia echipei de control ex-post
toate documentele şi informaţiile solicitate pentru desfăşurarea controlului
ex-post şi răspund de exactitatea, realitatea şi legalitatea acestora;
2. documentele puse la dispoziţia echipei de control
ex-post au fost restituite în totalitate la finalizarea
controlului ex-post;
3. alte aspecte de declarat:
..............................................................................................................................
......................................................................................
......................................................................................
Drept care am dat prezenta declaraţie, întocmită în
două exemplare, din care un exemplar a rămas în posesia mea şi un exemplar a
fost predat echipei de control ex-post.
Data.......................
.......................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Instrucţiuni de completare şi utilizare a
formularului „Declaraţie"
Se întocmeşte şi se semnează de către reprezentantul
legal al întreprinderii, la finalizarea controlului
ex-post, în baza art.....din......................
Persoana care dă prezenta declaraţie poate accepta sau
nu elementele din declaraţie care sunt prevăzute la pct. 1 şi 2.
La pct. 3 poate declara orice alte aspecte în legătură cu obiectul controlului ex-post.
Se întocmeşte în două exemplare, dintre care:
- exemplarul 1 va fi anexat la procesul-verbal de
control;
- exemplarul 2 va rămâne la întreprindere.
ANEXA Nr. 7
MINISTERUL AGRICULTURII ŞI DEZVOLTĂRII
RURALE
Direcţia generală buget finanţe şi fonduri europene
Biroul controlul fondurilor europene
Bd. Carol I nr. 24, Bucureşti,
cod 02092
Telefon: (004) 021.30.78.533
Fax: (004)021.30.72.493
Seria.................
Nr.....................
PROCES-VERBAL
de constatare şi
sancţionare a contravenţiei nr.........
încheiat astăzi,......luna..............anul.........,
în localitatea..................judeţul............
In temeiul prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.
24/2010 privind controlul operaţiunilor care fac parte
din sistemul de finanţare prin Fondul European de
Garantare Agricolă, agentul/agenţii constatator(i) (numele şi prenumele)
..........................................................................,
având funcţia/funcţiile
de....................................la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale, Direcţia generală buget finanţe şi fonduri europene - Biroul controlul fondurilor europene,
în urma controlului am constatat următoarele:
......................................................................................
......................................................................................
......................................................................................
......................................................................................
......................................................................................
......................................................................................
de care se face vinovată
a) persoana fizică............................,
născut(ă) la data de:...................................,în
localitatea........................................, judeţul...................fiul lui......................şi
al....................., domiciliat în oraşul (comuna)........................., str....................nr....., bl......., sc......, ap.......Judeţul..................,
legitimat(ă) cu BI/CI/paşaportui seria.........nr..........., CNP......................,
emis(ă) de..................., la data
de...............................;
b) persoana juridică..........................., cu
sediul în oraşul (comuna)................., str.......................,
nr........., bl....., sc........, ap.......Judeţul.................., înmatriculată la Oficiul
Registrului Comerţului................, sub
nr................, cu cod unic de înregistrare nr.....................,
reprezentată prin................................., în calitate
de..................., născut(ă) la data de................., în localitatea, judeţul..................., fiul
lui.........................şi al....................., domiciliat în oraşul
(comuna).................., str......................, nr......., bl......, sc......, ap.....,
judeţul................., legitimat(ă) cu BI/CI/paşaportul
seria.........nr..........., CNP..................., emis(ă) de ......................., la data de.................,
a săvârşit la data(datele) ora(orele) în
localitatea(localităţile) arătată(e) mai jos următoarea(următoarele)
faptă/fapte care constituie contravenţie(i) la Ordonanţa Guvernului nr. 24/2010
......................................................................................
......................................................................................
......................................................................................
......................................................................................
......................................................................................
......................................................................................
......................................................................................
Fapta(Faptele) prevăzută(e) în actul normativ menţionat
se sancţionează, conform:
1. art............alin...........lit..........., cu amendă de la..........................lei
la...........................lei;
2. art...........alin...........lit............, cu amendă de la..........................lei
la........................... lei, stabilindu-se amenda în cuantum de:
1..........................(.....................................................)
lei;
2..........................(.....................................................)
lei.
Amenda în sumă de..............lei se va achita în
termen de 15 zile de la data comunicării în contul nr................deschis la Trezoreria......................
In conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, contravenientul poate achita pe loc sau în termen de cel mult 48 de
ore de la data încheierii Procesului-verbal jumătate din minimul amenzii
prevăzute în actul normativ, respectiv suma
de..................(................................)
lei, iar o copie de pe chitanţă se va depune de contravenient sau se va transmite prin poştă, recomandat, în
temeiul menţionat, la sediul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
din bd. Carol I nr. 24,
Bucureşti, cod 02092.
Dovada plăţii va fi prezentată în termen de 15 zile la
sediul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în acest fel orice
urmărire încetând. In caz contrar se va proceda la executarea silită conform
prevederilor legale.
In conformitate cu prevederile
Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, împotriva
prezentului proces-verbal se poate face plângere în termen de 15 zile de la
data înmânării sau comunicării.
Plângerea împreună cu dosarul cauzei se trimit de
îndată judecătoriei în a cărei circumscripţie a fost săvârşită contravenţia.
Prezentul proces-verbal s-a încheiat în 3 exemplare,
din care exemplarul 2 s-a înmânat contravenientului
astăzi,........................., sau se va comunica acestuia în cel mult o
lună de la data încheierii.
Menţiuni ale contravenientului
..............................................................................................................................
..........................................................................................
..........................................................................................
..........................................................................................
Contravenientul nu este de faţă/refuză/nu poate lua
cunoştinţă de conţinutul Procesului-verbal, fapt atestat de martorul.....................................................,
domiciliat în .........................,
str....................................... nr......., bl....., judeţul............................, BI/CI
seria..........nr................., emis/ă de...................,
CNP.......................................
Nu a fost de faţă niciun martor, deoarece
.............................................................................................................................
..........................................................................................
Agentul(agenţii) constatator(i),
.....................................................
.........................................................
Contravenient,
Am luat cunoştinţă
................................
Martor(i),
...............................
Inştiinţare de plată
Amenda se achită la centrele special amenajate ale
Trezoreriei Finanţelor Publice. O copie de pe chitanţă se predă de către
contravenient agentului constatator sau se trimite prin poştă organului din care
acesta face parte.
Agentul (agenţii) constatator(i),
.................................................
Am primit copia Procesului-verbal şi înştiinţarea de
plată.
Contravenient,
……………….
ANEXA Nr. 8
Direcţia...........................
Serviciul/Biroul/Compartimentul.............................................
Nr......................../zz.ll.aa
Se aprobă.
Funcţia,
Numele şi prenumele
..........................................
RAPORT
de control ex-post conform Regulamentului (CE) nr.
485/5008
I. Generalităţi
1.1. Ordinul de control
1.2. Cadrul legal
1.2.1. Cadrul legal comunitar pentru efectuarea
controlului
1.2.2. Cadrul legal naţional
general pentru efectuarea controlului
1.2.3. Reglementări specifice
măsurilor
1.3. Principii de control
1.3.1. Tipul de control
1.3.2. Obiective de control
1.3.3. Perioada verificată
II. Faza de planificare
III. Evaluarea riscurilor
IV. Faza de efectuare a controalelor
V. Faza de raportare
VI. Cuprinsul anexelor
Organul de control,
..........................................
(numele, prenumele, semnătura şi ştampila)
Avizat
............................
(şeful organului de control, numele, prenumele,
semnătura şi ştampila)