Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.275 din 06.12.2011

privind aprobarea sistemelor de sancţiuni pentru măsurile 211 „Sprijin pentru zona montană defavorizată“, 212 „Sprijin pentru zone defavorizate, altele decât zona montană“ şi 214 „Plăţi de agromediu“ din Programul naţional de dezvoltare rurală 2007-2013, aferente cererilor de plată depuse începând cu anul 2011
ACT EMIS DE: Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 897 din 19 decembrie 2011



SmartCity1

În conformitate cu Referatul comun de aprobare nr. 27.578 din 28 noiembrie 2011 al Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP) şi al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie în Agricultură (APIA),în baza prevederilor:Programului naţional de dezvoltare rurală 2007-2013, aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C(2008) 3.837 din 16 iulie 2008, cu modificările şi completările ulterioare;

Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului din 20 septembrie 2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR), cu modificările şi completările ulterioare;

Regulamentului (UE) nr. 65/2011 al Comisiei din 27 ianuarie 2011 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului în ceea ce priveşte punerea în aplicare a procedurilor de control şi a ecocondiţionalităţii în cazul măsurilor de sprijin pentru dezvoltare rurală;

Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului din 19 ianuarie 2009 de stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru agricultori în cadrul politicii agricole comune şi de instituire a anumitor sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a regulamentelor (CE) nr. 1.290/2005, (CE) nr. 247/2006, (CE) nr. 378/2007 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003;

Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.122/2009 din 30 noiembrie 2009 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului în ceea ce priveşte ecocondiţionalitatea, modularea şi sistemul integrat de administrare şi control în cadrul schemelor de ajutor direct pentru agricultori prevăzute de regulamentul respectiv, precum şi de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului în ceea ce priveşte ecocondiţionalitatea în cadrul schemei de ajutoare prevăzute pentru sectorul vitivinicol;

Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/2006 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, prin reorganizarea Agenţiei SAPARD, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 198/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

Legii nr. 1/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, cu modificările şi completările ulterioare;

Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 243/2006 privind stabilirea măsurilor finanţate din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, care vor fi implementate de către Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit şi, respectiv, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură;

art. 1 din Acordul-cadru de delegare pentru implementarea măsurilor privind plăţile compensatorii cuprinse în axa II în Programul naţional de dezvoltare rurală 2007-2013, încheiat la data de 4 octombrie 2007 între APDRP şi APIA, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 7 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 725/2010 privind reorganizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi a unor structuri aflate în subordinea acestuia, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale emite prezentul ordin. Articolul 1Pentru cererile de plată depuse de fermieri începând cu anul 2011 aferente măsurilor 211 „Sprijin pentru zona montană defavorizată“, 212 „Sprijin pentru zone defavorizate, altele decât zona montană“ şi 214 „Plăţi de agro-mediu“ din Programul naţional de dezvoltare rurală 2007-2013 se aprobă sistemele de sancţiuni specifice, după cum urmează: 1. Sistemul de sancţiuni pentru măsurile 211 „Sprijin pentru zona montană defavorizată“ şi 212 „Sprijin pentru zone defavorizate, altele decât zona montană“, prevăzut în anexa nr. 1; 2. „Sistemul de sancţiuni pentru măsura 214 „Plăţi de agro-mediu“, prevăzut în anexa nr. 2. Articolul 2Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, Valeriu Tabără ANEXA Nr. 1SISTEMUL DE SANCŢIUNI pentru măsurile 211 „Sprijin pentru zona montană defavorizată“ şi 212 „Sprijin pentru zone defavorizate, altele decât zona montană“ Sistemul de sancţiuni aplicabil pentru cererile de plată depuse de fermieri începând cu campania 2011 se stabileşte ţinându-se cont de următoarele aspecte ale neconformităţilor constatate: neglijenţa/intenţia;repetiţia - presupune nerespectarea aceleiaşi norme, cerinţe sau obligaţii, în cazul în care aceasta se constată de mai multe ori în cursul unei perioade de 3 ani consecutivi, în condiţiile în care fermierul a fost informat despre cazul precedent de nerespectare şi a avut posibilitatea, după caz, să ia măsurile necesare pentru a remedia situaţia;amploarea (extinderea) - presupune cazul de nerespectare care este determinat luându-se în calcul, în special, dacă aceasta are un efect răspândit în afara fermei respective sau dacă se limitează la ferma respectivă;gravitatea - presupune cazul de nerespectare care depinde în special de importanţa consecinţelor acestuia, ţinându-se seama de obiectivele cerinţei sau normei respective;persistenţa - presupune cazul de nerespectare care depinde în special de durata pe parcursul căreia se manifestă efectele acestuia sau de posibilitatea de a pune capăt acestor efecte prin mijloace rezonabile.Calculul sumei de plată şi al sancţiunilor de reducere şi excludere se efectuează ţinându-se cont de degresivitatea sprijinului financiar la nivel de măsură şi categorie de zonă defavorizată, conform fişelor tehnice ale măsurilor 211 şi 212 din Programul naţional de dezvoltare rurală (PNDR). Există 6 categorii de sancţiuni, care se aplică în următoarea ordine:

A. sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor;
B. sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate;
C. sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată;
D. sancţiuni pentru nedeclararea tuturor suprafeţelor;
E. sancţiuni pentru nerespectarea ecocondiţionalităţii;
F. sancţiuni multianuale.

Fermierul nu va fi sancţionat în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale, şi anume: decesul fermierului;incapacitatea profesională de lungă durată a fermierului;exproprierea unei părţi importante a exploataţiei, dacă aceasta nu a fost previzionată la data la care angajamentul a fost semnat;o catastrofă naturală de proporţii care afectează grav suprafeţele agricole ale exploataţiei.A. Sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor a)Dacă diferenţa dintre suprafaţa declarată pentru plată şi suprafaţa determinată este mai mică sau egală cu 0,1 hectare, suprafaţa determinată va fi considerată egală cu suprafaţa declarată. Acest paragraf nu se aplică în cazul în care diferenţa reprezintă mai mult de 20% din suprafaţa totală declarată pentru plată. b)Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 3% din suprafaţa determinată sau 2 hectare, dar mai mică sau egală cu 20% din suprafaţa determinată, plata se calculează pe baza suprafeţei determinate, din care se scade dublul diferenţei constatate. c)Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 20% din suprafaţa determinată, pentru anul în cauză nu se acordă nicio plată. d)Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 50% din suprafaţa determinată, fermierul este exclus de la plată şi, în plus, acesta este sancţionat până la o valoare egală cu valoarea corespunzătoare diferenţei dintre suprafaţa declarată şi suprafaţă determinată. e)Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 0,5% din suprafaţa determinată sau 1 hectar, ca urmare a neregulilor comise intenţionat, fermierul este exclus de la plată pentru anul respectiv, pe măsura respectivă. f)Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 20% din suprafaţa determinată, ca urmare a neregulilor comise intenţionat, fermierul este exclus de la plată şi, în plus, acesta este sancţionat până la o valoare egală cu valoarea corespunzătoare diferenţei dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa determinată.În cazul în care se identifică două nereguli pentru aceeaşi exploataţie (de exemplu, procentul de depăşire este cuprins între 20% şi 50% şi supradeclararea suprafeţelor din cadrul exploataţiei a fost realizată din intenţie), se va aplica sancţiunea cea mai mare dintre cele două sancţiuni aferente neregulilor constatate. B. Sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate

Criterii de eligibilitate Indicator [modalitatea de control*)] Sancţiune
1 2 3
Suprafaţa minimă agricolă utilizată este de 1 ha Control vizual/Sistemul integrat de administrare şi control - Integrated Administration and Control System (IACS)/vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion pentru măsurarea suprafeţelor) Nu se permite primirea angajamentului şi/sau a cererii de plată./Este exclus de la plată aplicantul care nu îndeplineşte acest criteriu.
1 2 3
Parcela minimă solicitată pentru plată este de minimum 0,3 ha (în cazul viilor, livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor pomicole, pepinierelor viticole şi arbuştilor fructiferi suprafaţa minimă a parcelelor trebuie să fie de cel puţin 0,1 ha). Control vizual/IACS/vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion pentru măsurarea suprafeţelor) Nu se permite primirea angajamentului şi/sau a cererii de plată./Este exclusă de la plată parcela care nu îndeplineşte acest criteriu.
Semnarea şi menţinerea angajamentului privind continuitatea activităţii agricole pe o perioadă de 5 ani de la data efectuării primei plăţi aferente acestei măsuri Control vizual în primul an/vizită pe teren pe toată perioada angajamentului (în cazul includerii în eşantion) Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat angajamentul./Se exclude de la plată fermierul care nu îşi menţine angajamentul pe 5 ani.
Utilizarea în comun de către mai mulţi fermieri a păşunilor comunale Control vizual/IACS/vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Este exclusă de la plată suprafaţa pentru care nu au fost prezentate documentele pentru îndeplinirea acestui criteriu. Nu se permite primirea angajamentului în primul an, dacă prin excluderea suprafeţelor care nu îndeplinesc acest criteriu exploataţia devine neeligibilă. Se aplică o sancţiune de 3% din suma rămasă.
În cazul utilizării în comun a păşunilor aferente unor forme asociative de proprietate Control vizual/IACS/vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Se permite primirea angajamentului doar pentru suprafeţele pentru care membrii asociaţiei au semnat că solicită plata prin intermediul asociaţiei. Este exclusă de la plată suprafaţa pe care nu se îndeplineşte acest criteriu.

*) Modalitatea de control este detaliată în procedurile de lucru ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA). În cazul nerespectării unui criteriu de eligibilitate se aplică o sancţiune de 3% din suma rămasă după aplicarea sancţiunilor anterioare, începând cu cel de-al doilea an de la semnarea angajamentului În cazul angajamentelor multianuale, reducerile, excluderile şi recuperările se aplică sumelor deja plătite în anii precedenţi pentru angajamentul respectiv. În cazul în care nerespectarea rezultă din nereguli comise intenţionat, fermierul este exclus de la măsura respectivă atât pe durata anului respectiv, cât şi pe durata anului următor. Angajamentele asumate pe o perioadă de 5 ani nu sunt condiţionate de menţinerea aceleiaşi suprafeţe pe durata celor 5 ani. Suprafeţele pentru care se solicită anual sprijin pot varia ca dimensiune sau locaţie, plăţile efectuându-se în funcţie de suprafaţa pentru care se aplică anual, cu condiţia amplasării întro zonă defavorizată, desemnată în cadrul PNDR. În cazul în care fermierul nu mai deţine suprafaţa de teren aflată într-o zonă defavorizată pe care a desfăşurat activităţi agricole, acestuia nu i se va solicita returnarea sumelor primite în anii anteriori pe suprafaţa aflată sub angajament. În cazul în care fermierul nu mai desfăşoară activităţi agricole pe suprafaţa de teren pe care o deţine şi care se află într-o zonă defavorizată, se consideră că acesta nu mai respectă angajamentul şi i se va solicita returnarea sumelor primite în anii anteriori pe suprafaţa aflată sub angajament. Angajamentele pentru suprafeţele care la data depunerii cererii de plată se aflau în UAT-uri eligibile şi au trecut în UATuri neeligibile, ca urmare a actualizării LPIS, trebuie întrerupte, fără a fi necesară recuperarea sumelor plătite fermierilor în anii precedenţi, înainte de trecerea suprafeţelor din UAT-uri eligibile în UAT-uri neeligibile. C. Sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată Data-limită de depunere a cererii de plată este 16 mai. Fermierul nu va fi sancţionat pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată în cazurile de forţă majoră şi în circumstanţe excepţionale. Cu excepţia cazurilor de forţă majoră sau a circumstanţelor excepţionale, pentru depunerea unei cereri de plată după data-limită stabilită se aplică o sancţiune de 1% pe zi lucrătoare la sumele la care ar fi avut dreptul fermierul dacă cererea ar fi fost depusă în termenul stabilit. Dacă perioada de întârziere depăşeşte 25 de zile calendaristice, cererea de plată este respinsă de la plată. Modificările la o cerere de plată pot fi acceptate fără aplicarea unei sancţiuni până la data de 31 mai a anului de depunere a cererii. Introducerea unei modificări pentru cerere după data-limită presupune aplicarea unei sancţiuni de 1% pe zi lucrătoare la sumele cuvenite. Modificările privind cererea de plată pot fi admise până la ultima dată de depunere cu întârziere a cererilor unice. Modificările referitoare la o cerere de plată nu sunt admise după data menţionată. O cerere poate fi retrasă total sau parţial în orice moment, cu excepţia cazului în care fermierul a fost înştiinţat despre neregulile pe care le conţine cererea de plată (inclusiv notificarea fermierului pentru supradeclarare) sau a fost înştiinţat cu privire la intenţia agenţiei de a întreprinde un control la faţa locului. Dacă în urma acestui control au fost constatate nereguli, fermierul nu mai poate retrage părţile din cererea de plată la care se referă aceste nereguli. Dacă în urma controlului realizat nu se identifică nereguli, fermierul poate retrage cererea de plată. În perioada dintre înştiinţarea fermierului cu privire la efectuarea controlului pe teren şi stabilirea concluziei finale ca urmare a controlului pe teren, fermierul nu îşi poate retrage cererea de plată. În urma retragerilor efectuate, fermierul revine la situaţia în care se afla înainte de a depune cererea de plată sau partea respectivă din cererea de plată. În cazul în care fermierul care a depus cererea de plată şi a fost selectat pentru controlul pe teren nu permite inspectarea fermei de către reprezentanţii organismelor abilitate, se consideră că acesta nu a respectat angajamentul. În acest caz, fermierului nu i se va acorda nicio plată pentru măsura respectivă pentru anul în curs şi, în plus, se vor recupera de la acesta toate sumele acordate până la momentul respectiv pentru toate angajamentele încheiate. Recuperarea sumelor acordate fermierului până la momentul respectiv nu presupune şi aplicarea sancţiunilor de supradeclarare. D. Sancţiuni pentru nedeclararea tuturor suprafeţelor În cazul în care, pentru un anumit an, un fermier nu declară toate suprafeţele, iar diferenţa dintre suprafaţa totală declarată în cererea de plată, pe de o parte, şi suma dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa totală a parcelelor nedeclarate, pe de altă parte, este mai mare de 3% din suprafaţa totală declarată, valoarea totală a plăţilor directe cuvenite fermierului pentru anul în care s-a constatat neregula se reduce cu până la 3%, astfel:dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 3%, dar mai mic sau egal cu 30% din suprafaţa totală declarată, fermierul va fi sancţionat cu un procent de 1%;dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 30%, dar mai mic sau egal cu 50% din suprafaţa totală declarată, fermierul va fi sancţionat cu un procent de 2%;dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 50% din suprafaţa totală declarată, fermierul va fi sancţionat cu un procent de 3%.În cazul în care diferenţa dintre suprafaţa totală declarată în cererea de plată, pe de o parte, şi suma dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa totală a parcelelor nedeclarate, pe de altă parte, este mai mică sau egală cu 3% din suprafaţa totală declarată, fermierul nu va fi sancţionat. E. Sancţiuni pentru nerespectarea ecocondiţionalităţii În cazul măsurilor 211 şi 212, ecocondiţionalitatea cuprinde o singură arie de ecocondiţionalitate: bunele condiţii agricole şi de mediu. În cazul în care bunele condiţii agricole şi de mediu nu sunt respectate oricând în cadrul unui an calendaristic stabilit şi dacă neconformitatea respectivă este rezultatul unei acţiuni sau al unei omiteri direct imputabile fermierului care a depus cererea de plată pentru schemele de sprijin pe suprafaţă în anul calendaristic vizat, suma totală a plăţilor efectuate ori care urmează să fie efectuate trebuie să fie redusă sau exclusă. În cazul neglijenţei, sancţiunea nu trebuie să depăşească 5% din suma totală, iar în cazul primei repetiţii, sancţiunea nu trebuie să depăşească 15% din suma totală. În cazurile de nerespectare intenţionată, reducerea procentului nu trebuie să fie mai mică de 20% din plată şi poate merge până la excluderea totală din măsura de sprijin pentru unul sau mai mulţi ani calendaristici. Valoarea sancţiunilor pentru un an calendaristic nu trebuie să depăşească suma totală cuvenită fermierului în cadrul măsurii. Toate cazurile de neconformitate sunt aduse la cunoştinţa fermierilor în scris. Nerespectarea datorată neglijenţei Dacă nerespectarea se datorează neglijenţei unui fermier, sancţiunea calculată la suma totală este de 3% din suma totală. Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control se decide să se reducă acest procent la 1%, să se mărească până la 5% din suma totală sau să nu se aplice nicio sancţiune, în cazul în care este definită o toleranţă printr-o zonă-tampon stabilită şi aplicabilă perimetrului parcelei agricole. Cu toate acestea, toleranţa maximă pentru fiecare parcelă agricolă nu trebuie să depăşească 1 ha în valoare absolută. Dacă au fost stabilite nereguli repetate, cu excepţia celor considerate intenţionate, sancţiunea stabilită în cazul primei nerespectări repetate va fi multiplicată cu factorul 3. În cazul repetiţiilor viitoare ale aceleiaşi nereguli, factorul 3 de multiplicare va fi aplicat de fiecare dată la rezultatul sancţiunii stabilite pentru neregulile repetate anterioare. Sancţiunea maximă nu va depăşi 15% din suma totală. Nerespectarea intenţionată Dacă fermierul nu a respectat intenţionat o condiţie, sancţiunea aplicată va fi, ca regulă generală, de 20% din suma totală (conform tabelului nr. 1). Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control se decide să se reducă procentul în cauză până la maximum 15% sau, după caz, să se mărească până la 100% din suma totală (conform tabelului nr. 1). În cazul nerespectării intenţionate, fermierul este exclus de la măsură pentru anul calendaristic în cauză (conform tabelului nr. 1). Dacă amploarea, gravitatea şi/sau persistenţa nerespectării intenţionate este majoră ori au fost detectate repetate nerespectări intenţionate, fermierul va fi exclus de la măsura respectivă şi în anul calendaristic următor. Bunele condiţii agricole şi de mediu (GAEC) sunt definite conform legislaţiei naţionale în vigoare. În cazul în care la controlul administrativ se constată o neconformitate în anul curent, este considerată a fi neglijenţă situaţia în care în rapoartele de control pe teren din ultimii 2 ani nu apare acea condiţie ca fiind neconformă. În cazul în care la controlul administrativ se constată o neconformitate în anul curent, este considerată a fi repetiţie situaţia în care în cel puţin unul din rapoartele de control pe teren din ultimii 2 ani apare acea condiţie ca fiind neconformă. Sancţiuni pentru nerespectarea GAEC-urilor Tabelul nr. 1

Tipul sancţiunii Amploarea Gravitatea**) Persistenţa**) % sancţiune Prima repetiţie A 2-a repetiţie A 3-a repetiţie A 4-a repetiţie A 5-a repetiţie
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Neglijenţă*) Limitare la fermă Scăzută Nepermanentă (rectificabilă) 0% + notificare 1 N/A N/A N/A N/A N/A
Nepermanentă 1% 3% 9% 15% + notificare 2 81% + notificare 3 100%
Permanentă 3% 9% 15% + notificare 2 81% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Medie Nepermanentă 3% 9% 15% + notificare 2 81% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Permanentă 5% 15% + notificare 2 45% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Înaltă Nepermanentă 5% 15% + notificare 2 45% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Permanentă 5% 15% + notificare 2 45% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Răspândire la alte ferme Scăzută Nepermanentă 5% 15% + notificare 2 45% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Permanentă 5% 15% + notificare 2 45% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Medie Nepermanentă 5% 15% + notificare 2 45% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Permanentă 5% 15% + notificare 2 45% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Înaltă Nepermanentă 5% 15% + notificare 2 45% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Permanentă 5% 15% + notificare 2 45% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Intenţie Limitare la fermă Scăzută Nepermanentă 15% 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Permanentă 20%
Medie Nepermanentă 20%
Permanentă 30%
Înaltă Nepermanentă 50%
Permanentă 100%
Răspândire la alte ferme Scăzută Nepermanentă 30%
Permanentă 40%
Medie Nepermanentă 40%
Permanentă 60%
Înaltă Nepermanentă 80%
Permanentă 100%

*) Notificarea 1 reprezintă avertismentul către fermier cu privire la problemele identificate şi care pot fi remediate până la data de 30 iunie a anului următor celui pentru care a solicitat sprijinul. Notificarea 2 reprezintă avertismentul către fermier cu privire la consecinţele care vor apărea în cazul nerespectării cerinţelor GAEC şi în anul următor. Notificarea 3 reprezintă înştiinţarea fermierului cu privire la declararea ca intenţie a nerespectării cerinţelor GAEC. **) Definirea acestor criterii se regăseşte în tabelul nr. 2. Tabelul nr. 2

Criteriu Nivel Definiţie
Gravitate Scăzută 0-30% din suprafaţa determinată a fermei
Medie > 30-50% din suprafaţa determinată a fermei
Înaltă > 50% din suprafaţa determinată a fermei
Persistenţă Nepermanentă (rectificabilă) Condiţii nerespectate care pot fi rectificate până la data de 30 iunie a anului următor celui pentru care a solicitat sprijinul*)
Nepermanentă Condiţii nerespectate care nu pot fi rectificate pe parcursul anului pentru care a solicitat sprijinul
Permanentă Condiţii nerespectate care nu pot fi rectificate pe parcursul angajamentului (nerespectările descoperite în ultimul an de angajament se consideră a fi permanente)

OBSERVAŢIE: GAEC 4 se aplică începând cu anul 2009. GAEC 6 şi GAEC 11 se aplică începând cu anul 2010. Sancţiunea se aplică pentru fiecare GAEC, conform tabelului nr. 1, iar fermierului i se aplică cea mai mare sancţiune din cele aferente tuturor GAEC-urilor nerespectate. F. Sancţiuni multianuale Sumele rezultate din sancţiunile prevăzute la pct. A - Sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor lit. d) şi f) se recuperează în conformitate cu prevederile art. 5b din Regulamentul (CE) nr. 885/2006 al Comisiei din 21 iunie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 în ceea ce priveşte autorizarea agenţiilor de plăţi şi a altor entităţi, precum şi lichidarea conturilor FEGA şi FEADR, respectiv se reţin din orice plată viitoare care urmează să fie efectuată de agenţia responsabilă cu recuperarea creanţei de la respectivul fermier. În cazul în care suma nu poate fi recuperată integral în decursul celor 3 ani calendaristici ulteriori anului în care s-a constatat neregula, soldul se anulează, respectiv se anulează datoria fermierului. *) În cazul în care fermierului i se transmite notificarea 1, acesta trebuie să înştiinţeze APIA cu privire la remedierea sau nu a problemelor semnalate de către APIA, dar nu mai târziu de data de 30 iunie a anului următor celui pentru care a solicitat sprijinul. În cazul în care fermierul nu înştiinţează APIA în termen/înştiinţează APIA că nu a remediat problemele semnalate, acesta va fi sancţionat. În cazul în care fermierul înştiinţează APIA în termen cu privire la remedierea problemelor semnalate de către APIA, experţii APIA vor reface vizita în teren pentru confirmarea celor semnalate de către fermier. Fermierii cărora li s-a transmis notificarea 1 şi care nu au remediat problemele semnalate de către APIA în termenul stabilit vor fi incluşi în mod obligatoriu în eşantionul de control pe teren din anul următor. În cazul în care fermierul a fost detectat cu neconformităţi de gravitate scăzută, în anul următor, în mod obligatoriu 5% din fermierii pentru care au fost identificate astfel de neconformităţi vor fi incluşi în eşantionul de control pe teren. În cazul în care fermierul a fost detectat cu neconformităţi de gravitate medie, în anul următor, în mod obligatoriu 10% din fermierii pentru care au fost identificate astfel de neconformităţi vor fi incluşi în eşantionul de control pe teren. În cazul în care fermierul a fost detectat cu neconformităţi de gravitate mare, în anul următor, în mod obligatoriu va fi selectat la controlul pe teren. ANEXA Nr. 2SISTEMUL DE SANCŢIUNI pentru măsura 214 „Plăţi de agromediu“ Sistemul de sancţiuni, aplicabil pentru cererile de plată depuse de fermieri începând cu campania 2011, se stabileşte ţinându-se cont de următoarele aspecte ale neconformităţilor constatate: neglijenţa/intenţia;repetiţia - presupune nerespectarea aceleiaşi norme, cerinţe sau obligaţii, în cazul în care aceasta se constată de mai multe ori în cursul unei perioade de 3 ani consecutivi, în condiţiile în care fermierul a fost informat despre cazul precedent de nerespectare şi a avut posibilitatea, după caz, să ia măsurile necesare pentru a remedia situaţia;amploarea (extinderea) - presupune cazul de nerespectare care este determinat luându-se în calcul, în special, dacă acesta are un efect răspândit în afara fermei respective sau dacă se limitează la ferma respectivă;gravitatea - presupune cazul de nerespectare care depinde în special de importanţa consecinţelor acestuia, ţinându-se seama de obiectivele cerinţei sau normei respective;persistenţa - presupune cazul de nerespectare care depinde în special de durata pe parcursul căreia se manifestă efectele acestuia sau de posibilitatea de a pune capăt acestor efecte prin mijloace rezonabile.Există 6 categorii de sancţiuni, care se aplică în următoarea ordine:

A. sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor;
B. sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate generale şi specifice;
C. sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată;
D. sancţiuni pentru nedeclararea tuturor suprafeţelor;
E. sancţiuni pentru nerespectarea ecocondiţionalităţii;
F. sancţiuni multianuale.

Fermierul nu va fi sancţionat în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale, şi anume: decesul fermierului;incapacitatea profesională de lungă durată a fermierului;exproprierea unei părţi importante a exploataţiei, dacă aceasta nu a fost previzionată la data la care angajamentul a fost semnat;o catastrofă naturală de proporţii care afectează grav suprafeţele agricole ale exploataţiei.A. Sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor a)Dacă diferenţa dintre suprafaţa declarată pentru plată şi suprafaţa determinată este mai mică sau egală cu 0,1 hectare, suprafaţa determinată va fi considerată egală cu suprafaţa declarată. Acest paragraf nu se aplică în cazul în care diferenţa reprezintă mai mult de 20% din suprafaţa totală declarată pentru plată. b)Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 3% din suprafaţa determinată sau cu 2 hectare, dar mai mică sau egală cu 20% din suprafaţa determinată, plata se calculează pe baza suprafeţei determinate, din care se scade dublul diferenţei constatate. c)Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 20% din suprafaţa determinată, pentru anul în cauză nu se acordă nicio plată. d)Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 50% din suprafaţa determinată, fermierul este exclus de la plată şi, în plus, acesta este sancţionat până la o valoare egală cu valoarea corespunzătoare diferenţei dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa determinată. e)Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 0,5% din suprafaţa determinată sau cu 1 hectar, ca urmare a neregulilor comise intenţionat, fermierul este exclus de la plată pentru anul respectiv, pe pachetul respectiv. f)Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 20% din suprafaţa determinată, ca urmare a neregulilor comise intenţionat, fermierul este exclus de la plată şi, în plus, acesta este sancţionat până la o valoare egală cu valoarea corespunzătoare diferenţei dintre suprafaţa declarată şi suprafaţă determinată.În cazul în care se identifică două nereguli pentru aceeaşi exploataţie (de exemplu: procentul de depăşire este cuprins între 20% şi 50% şi supradeclararea suprafeţelor din cadrul exploataţiei a fost realizată din intenţie), se va aplica sancţiunea cea mai mare dintre cele două sancţiuni aferente neregulilor constatate. B. Sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate, generale şi specifice

Codul sancţiunii Tipul sancţiunii
1 2
1 Se aplică o sancţiune de 10% din valoarea sprijinului pe pachet* pe anul respectiv de angajament.
2 Se aplică o sancţiune de 20% din valoarea sprijinului pe pachet* pe anul respectiv de angajament.
3 Se aplică o sancţiune de 50% din valoarea sprijinului pe pachet*.
4 Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului pe pachet*, fermierul fiind exclus de la pachet pe anul respectiv.
1 2
5 Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului pe pachet, fermierul fiind exclus de la pachet pe anul respectiv, iar, în plus, acesta este obligat să returneze toţi banii primiţi pe pachetul respectiv până în acel moment (pentru anii anteriori).
6 Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului pe anul respectiv pe măsură, fermierul fiind exclus de la toată măsura pe anul respectiv, iar, în plus, acesta este obligat să returneze toţi banii primiţi pe pachetul respectiv până în acel moment (pentru anii anteriori).
7 Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului pe anul respectiv pe măsură, fermierul fiind exclus de la plată de la toată măsura pe anul respectiv şi, în plus, pentru anul următor pe toată măsura. Fermierul returnează toţi banii primiţi pe pachetul respectiv până la acel moment; în acest caz, se consideră că din intenţie fermierul nu a respectat condiţiile.

* În cazul pachetelor 3 şi 5, sancţiunea se aplică pe subpachet. Sistemul de sancţiuni este unul progresiv: în cazul în care în primul an a fost aplicată o sancţiune (de exemplu, 1), iar în al doilea an a fost aplicată aceeaşi sancţiune pentru aceeaşi condiţie nerespectată (de exemplu, 1), atunci pentru anul 2 se va aplica sancţiunea următoare (de exemplu, 2). Sancţiunea se aplică pentru fiecare condiţie nerespectată în parte. Dacă în cadrul unui pachet nu sunt îndeplinite mai multe condiţii, fermierului i se aplică pe pachet cea mai mare sancţiune dintre sancţiunile aplicate pentru fiecare condiţie în parte. În cazul nivelurilor 5, 6 şi 7 ale sancţiunilor pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate generale şi specifice, recuperarea sumelor acordate fermierului până la momentul respectiv nu presupune şi aplicarea sancţiunilor de supradeclarare. Pachetul 2 se poate aplica doar opţional, adăugat la pachetul 1. Aceasta nu înseamnă însă că sancţiunile sunt corelate în vreun fel între cele două pachete. Încălcarea pachetului 2, care ar conduce la aplicarea unei sancţiuni sau excluderi de la plată pe anul respectiv de la acest pachet, nu înseamnă că acest lucru are implicaţii în plata pachetului 1. Doar în cazul în care fermierul încalcă grav, intenţionat şi în mod repetat pachetul 2 el va fi exclus de la plată şi pentru celelalte pachete de agromediu. Gravitatea se consideră atunci când fermierul nu respectă minimum 3 cerinţe de punctaj minim 2 sau minimum două cerinţe de punctaj minim 3, caz în care acesta va primi un punct în plus la sancţiunea maximă atribuită stabilită pentru cerinţele respective, dar numărul sancţiunii să nu fie mai mult de 7. În cazul angajamentelor multianuale, reducerile, excluderile şi recuperările se aplică sumelor deja plătite în anii precedenţi pentru angajamentul respectiv. Intenţia se determină la a doua repetiţie a unei cerinţe nerespectate.

Valoarea plăţii compensatorii Criterii de eligibilitate Indicator [modalitatea de control*)] Condiţia de aplicare a sancţiunii Sancţiune
1 2 3 4 5 6
Generale Suprafaţa minimă agricolă utilizată de fermier este de 1 ha. Control vizual/Sistemul integrat de administrare şi control - Integrated Administration and Control System (IACS)/vizita pe teren (în cazul includerii în eşantion pentru măsurarea suprafeţelor) - Nu se permite primirea angajamentului şi/sau a cererii de plată./Este exclus de la plata de agromediu aplicantul care nu îndeplineşte acest criteriu.
Parcela minimă solicitată pentru plată este de 0,3 ha (0,1 ha pentru vii şi livezi, arbuşti fructiferi, pepiniere pomicole şi viticole). Control vizual/IACS/vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion pentru măsurarea suprafeţelor) - Nu se permite primirea angajamentului şi/sau a cererii de plată./Este exclusă de la plată parcela care nu îndeplineşte acest criteriu.
Semnarea şi menţinerea angajamentului pe o perioadă de 5 ani de la data semnării**) Control vizual în primul an/vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) - Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat angajamentul./Se exclude de la plată fermierul care nu îşi menţine angajamentul pe 5 ani.
1 2 3 4 5 6
Respectarea cerinţelor minime pe suprafaţa întregii ferme Control vizual/vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion pentru verificarea cerinţelor) - Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat angajamentul.
Respectarea cerinţelor specifice fiecărui pachet pentru care aplică Control vizual/vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion pentru verificarea cerinţelor) - Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat angajamentul.
Ţinerea evidenţei activităţilor agricole Vizită pe teren Nerespectarea criteriului 2 (lipsa caietului de agromediu pentru anii precedenţi, dar şi necompletarea sau prezentarea incompletă a acestuia, în cazul în care a fost controlat)
3 (lipsa caietului de agromediu pentru anii precedenţi, dar şi necompletarea sau prezentarea incompletă a acestuia, în cazul în care nu a fost controlat)
4 (lipsa caietului de agromediu pentru anul în curs, dar şi necompletarea sau prezentarea incompletă a acestuia)
5 (lipsa caietului de agromediu pentru anul în curs şi anii precedenţi, dar şi necompletarea sau prezentarea incompletă a acestuia)
Repetiţie 5/6
Neutilizarea fertilizanţilor chimici şi/sau a pesticidelor în ultimii 5 ani în cazul aplicării pentru pachetul 1 Control vizual - Nu se permite primirea cererii de plată dacă fermierul nu depune această declaraţie.
În cazul nerespectării unui criteriu de eligibilitate general, se aplică o sancţiune de 3% din suma rămasă după aplicarea sancţiunilor anterioare, începând cu al doilea an de la semnarea angajamentului.
1 2 3 4 5 6
Pachetul 1
Pajişti cu înaltă valoare naturală 124 euro/ha Utilizarea fertilizanţilor chimici este interzisă. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 3 (datorită caracterului persistent)
Intenţie 7
Repetiţie 4
Nerespectarea cerinţei de bază conform Anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Utilizarea tradiţională a gunoiului de grajd este permisă până la echivalentul a maximum 30 kg N s.a./ha. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 2
Intenţie 4
Repetiţie 3
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Utilizarea pesticidelor este interzisă. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 3 (datorită caracterului persistent)
Intenţie 7
Repetiţie 4
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Cositul poate începe doar după data de 1 iulie. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 3
Intenţie 7
Repetiţie 4
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafaţa pajiştii nu mai târziu de două săptămâni de la efectuarea cositului. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 1
Intenţie 3
Repetiţie 2
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Păşunatul se efectuează cu maximum 1 UVM/ha. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 3
Intenţie 7
Repetiţie 4
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
1 2 3 4 5 6
Păşunile inundate nu vor fi păşunate mai devreme de două săptămâni de la retragerea apelor. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 1
Intenţie 3
Repetiţie 2
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Este interzis aratul sau discuitul pajiştilor aflate sub angajament. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 3.
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 5.
Intenţie 7
Repetiţie 7
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Nu vor fi realizate însămânţări de suprafaţă sau supraînsămânţări. Se pot face însămânţări cu specii din flora locală doar în cazurile când anumite porţiuni de pajişte se degradează sau sunt afectate accidental. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 2
Intenţie 4
Repetiţie 3
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
1 2 3 4 5 6
Pachetul 2
Practici agricole tradiţionale 58 euro/ha Poate fi aplicat doar în combinaţie cu pachetul 1. Cererea de plată - Este exclus de la pachetul 2, dacă nu optează şi pentru pachetul 1.
Lucrările cu utilaje mecanizate nu sunt permise pe suprafaţa pajiştilor aflate sub angajament, cu excepţia celor operate cu forţa animală. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţă totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet 3
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet 4
Intenţie 7
Repetiţie 7
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Pachetul 3
Pajişti importante pentru păsări
Varianta 3.1 Crex Crex 209 euro/ha Utilizarea fertilizanţilor este interzisă. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 3 (datorită caracterului persistent)
Intenţie 7
Repetiţie 4
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Utilizarea pesticidelor este interzisă. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 3 (datorită caracterului persistent)
Intenţie 7
Repetiţie 4
1 2 3 4 5 6
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Cositul se poate efectua doar după data de 31 iulie. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 3
Intenţie 7
Repetiţie 4
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Cositul se va realiza dinspre interiorul parcelei spre exteriorul acesteia. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 2
Intenţie 4
Repetiţie 3
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
O bandă necosită, lată de 3 metri, va fi lăsată pe marginile fiecărei parcele. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea cerinţei 2
Intenţie 4
Repetiţie 3
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafaţa pajiştii nu mai târziu de două săptămâni de la efectuarea cositului. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 1
Intenţie 3
Repetiţie 2
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Păşunatul se va efectua cu maximum 0,7 UVM/ha. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 3
Intenţie 7
Repetiţie 4
1 2 3 4 5 6
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Păşunile inundate nu vor fi păşunate mai devreme de două săptămâni de la retragerea apelor. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 1
Intenţie 3
Repetiţie 2
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Este interzis aratul sau discuitul pajiştilor aflate sub angajament. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 3.
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 5.
Intenţie 7
Repetiţie 7
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Nu vor fi realizate însămânţări de suprafaţă sau supraînsămânţări. Se pot face însămânţări cu specii din flora locală doar în cazurile când anumite porţiuni de pajişte se degradează ori sunt afectate accidental. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 2
1 2 3 4 5 6
Intenţie 4
Repetiţie 3
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Lucrările cu utilaje mecanizate nu sunt permise pe suprafaţa pajiştilor aflate sub angajament, cu excepţia celor operate cu forţă animală. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet 3
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet 4
Intenţie 7
Repetiţie 7
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Varianta 3.2 Lanius minor şi Falco vespertinus 101 euro/ha Utilizarea fertilizanţilor este interzisă. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 3 (datorită caracterului persistent)
Intenţie 7
Repetiţie 4
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Utilizarea pesticidelor este interzisă. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 3 (datorită caracterului persistent)
Intenţie 7
Repetiţie 4
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
1 2 3 4 5 6
Cositul trebuie efectuat cel mai târziu până la data de 1 iulie. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 3
Intenţie 7
Repetiţie 4
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Cositul se va efectua în etape. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 2
Intenţie 4
Repetiţie 3
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
O bandă necosită, lată de 3 metri, va fi lăsată pe marginile fiecărei parcele. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 3
Intenţie 4
Repetiţie 3
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafaţa pajiştii nu mai târziu de două săptămâni de la efectuarea cositului. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 1
Intenţie 3
Repetiţie 2
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Păşunatul se va efectua cu maximum 1 UVM/ha. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 3
Intenţie 7
Repetiţie 4
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Păşunile inundate nu vor fi păşunate mai devreme de două săptămâni de la retragerea apelor. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 1
1 2 3 4 5 6
Intenţie 3
Repetiţie 2
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Este interzis aratul sau discuitul pajiştilor aflate sub angajament. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 3.
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 15% din suprafaţă totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 5.
Intenţie 7
Repetiţie 7
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Nu vor fi realizate însămânţări de suprafaţă sau supraînsămânţări. Se pot face însămânţări cu specii din flora locală doar în cazurile când anumite porţiuni de pajişte se degradează sau sunt afectate accidental. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 2
Intenţie 4
Repetiţie 3
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
1 2 3 4 5 6
Lucrările cu utilaje mecanizate nu sunt permise pe suprafaţa pajiştilor aflate sub angajament, cu excepţia celor operate cu forţă animală. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţă totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet 3
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet. 4
Intenţie 7
Repetiţie 7
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Pachetul 4***)****)
Culturi verzi 130 euro/ha pe maximum 80% din suprafaţa de teren arabil Semănarea culturilor verzi trebuie realizată până la sfârşitul lunii septembrie. Plantele ce pot fi utilizate drept culturi verzi sunt: mazărea, măzărichea, rapiţa, muştarul, lupinul, sulfina. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Semănarea culturilor verzi trebuie realizată în perioada 1 august- 30 septembrie. În cazul în care semănarea culturilor verzi se realizează pe altă parcelă decât cea indicată în cererea unică de plată, fermierul are obligaţia să notifice cu privire la acest aspect în termen de 10 zile de la înfiinţare, dar nu mai târziu de 30 septembrie, în caz contrar fiind exclusă de la plată suprafaţa respectivă. Nerespectarea criteriului (fermierul a semănat cu plantele utilizate drept culturi verzi, dar nu a respectat perioada de semănare) pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet. 2
1 2 3 4 5 6
Nerespectarea criteriului (fermierul a semănat cu plantele utilizate drept culturi verzi, dar nu a respectat perioada de semănare) pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet. 3
Nerespectarea criteriului (fermierul a semănat fără a respecta în totalitate plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet. 2
Nerespectarea criteriului (fermierul a semănat fără a respecta în totalitate plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet. 3
1 2 3 4 5 6
Nerespectarea criteriului (fermierul a semănat fără a respecta deloc plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet. 3
Nerespectarea criteriului (fermierul a semănat fără a respecta deloc plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet. 4
Fermierul nu a semănat deloc pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet. 4
Fermierul nu a semănat deloc pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet. 5
Intenţie 7
Repetiţie 3/4/5/6
1 2 3 4 5 6
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Doar fertilizanţii organici pot fi utilizaţi înaintea înfiinţării culturilor verzi. Utilizarea fertilizanţilor chimici pentru culturile verzi este interzisă. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului 3
Intenţie 7
Repetiţie 4
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Biomasa formată trebuie să fie încorporată în sol cel târziu până la finalul lunii martie. Lucrările agricole necesare pentru următoarea cultură pot începe doar după ce s-a realizat această acţiune. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Biomasa formată trebuie să fie încorporată în sol în perioada 15 februarie- 31 martie. În cazul în care fermierul nu poate să încorporeze în sol biomasa formată în perioada 15 februarie- 31 martie, datorită condiţiilor climatice nefavorabile (zăpadă sau băltirea apei), acesta are obligaţia de a notifica APIA cu privire la acest aspect până cel târziu la data de 31 martie şi de a încorpora biomasa formată imediat ce condiţiile climatice îi vor permite, dar nu mai târziu de data de 15 aprilie. Nerespectarea criteriului (fermierul încorporează biomasa, dar nu respectă perioada de încorporare) pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 30% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet 2
Nerespectarea criteriului (fermierul încorporează biomasa, dar nu respectă perioada de încorporare) pe parcele a căror suprafaţă este între 30% şi 60% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet 3
Nerespectarea criteriului (fermierul încorporează biomasa, dar nu respectă perioada de încorporare) pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 60% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet. 4
1 2 3 4 5 6
Fermierul nu încorporează deloc biomasa pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 30% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet. 2
Fermierul nu încorporează deloc biomasa pe parcele a căror suprafaţă este între 30% şi 60% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet. 3
Fermierul nu încorporează deloc biomasa pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 60% din suprafaţa totală de teren arabil aflată sub angajament prin acest pachet. 4
Intenţie 7
Repetiţie 3/4/5
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Nu este permis aratul pajiştilor existente în fermă pe toată durata angajamentului. Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei 3
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei 4
1 2 3 4 5 6
Intenţie 7
Repetiţie 7
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Pachetul 5*****)******)
Agricultura ecologică
Generale Terenurile agricole pentru care se încheie angajamente trebuie să fie înregistrate ca terenuri certificate în sistem ecologic de către un organism de inspecţie şi certificare autorizat Cererea de plată Control administrativ în baza Certificatului de conformitate/master certificatului Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 30% din suprafaţa totală aflată sub angajamentul pentru pachetul 5 Este exclusă suprafaţa care nu îndeplineşte criteriul şi se aplică sancţiunea 2 (în acest caz fermierului i se aplică şi sancţiuni pentru supradeclarare). În cazul în care, pentru toate terenurile agricole aflate sub angajament, nu se prezintă certificatul de conformitate/master certificatul, angajamentul se închide.
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 30% şi mai mică de 60% din suprafaţa totală aflată sub angajamentul pentru pachetul 5 Este exclusă suprafaţa care nu îndeplineşte criteriul şi se aplică sancţiunea 3 (în acest caz fermierului i se aplică şi sancţiuni pentru supradeclarare). În cazul în care, pentru toate terenurile agricole aflate sub angajament nu se prezintă certificatul de conformitate/master certificatul, angajamentul se închide.
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 60% din suprafaţa totală aflată sub angajamentul pentru pachetul 5 Este exclusă suprafaţa care nu îndeplineşte criteriul şi se aplică sancţiunea 4 (în acest caz fermierului i se aplică şi sancţiuni pentru supradeclarare). În cazul în care, pentru toate terenurile agricole aflate sub angajament nu se prezintă certificatul de conformitate/master certificatul, angajamentul se închide.
Intenţie 5
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
1 2 3 4 5 6
Suprafeţele pentru care se încheie angajamente în cadrul acestui pachet trebuie să continue să fie înregistrate de către un organism de inspecţie şi certificare pe toată perioada angajamentului Cererea de plată Control administrativ în baza Certificatului de conformitate/master certificatului Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 30% din suprafaţa totală aflată sub angajamentul pentru pachetul 5 Este exclusă suprafaţa care nu îndeplineşte criteriul şi se aplică sancţiunea 3 (în acest caz fermierului i se aplică şi sancţiuni pentru supradeclarare atât pentru anul în curs, cât şi pentru anii precedenţi; de asemenea, fermierului i se vor recupera sumele acordate necuvenit în anii precedenţi pentru suprafaţa respectivă). În cazul în care, într-un an, pentru toate terenurile agricole aflate sub angajament nu se prezintă certificatul de conformitate/master certificatul, angajamentul se închide şi se recuperează sumele acordate necuvenit în anii precedenţi.
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 30% şi mai mică de 60% din suprafaţa totală aflată sub angajamentul pentru pachetul 5 Este exclusă suprafaţa care nu îndeplineşte criteriul şi se aplică sancţiunea 4 (în acest caz fermierului i se aplică şi sancţiuni pentru supradeclarare atât pentru anul în curs, cât şi pentru anii precedenţi; de asemenea, fermierului i se vor recupera sumele acordate necuvenit în anii precedenţi pentru suprafaţa respectivă). În cazul în care, într-un an, pentru toate terenurile agricole aflate sub angajament nu se prezintă certificatul de conformitate/master certificatul, angajamentul se închide şi se recuperează sumele acordate necuvenit în anii precedenţi.
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 60% din suprafaţa totală aflată sub angajamentul pentru pachetul 5 Este exclusă suprafaţa care nu îndeplineşte criteriul şi se aplică sancţiunea 5 (în acest caz fermierului i se aplică şi sancţiuni pentru supradeclarare atât pentru anul în curs, cât şi pentru anii precedenţi; de asemenea, fermierului i se vor recupera sumele acordate necuvenit în anii precedenţi pentru suprafaţa respectivă).
1 2 3 4 5 6
În cazul în care, într-un an, pentru toate terenurile agricole aflate sub angajament nu se prezintă certificatul de conformitate/master certificatul, angajamentul se închide şi se recuperează sumele acordate necuvenit în anii precedenţi.
Intenţie 7
Repetiţie 4/5/6
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.
Nu este permis aratul pajiştilor existente în fermă pe toată durata angajamentului Control administrativ/Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion) Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei 3
Nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei 4
Intenţie 7
Repetiţie 7
Nerespectarea cerinţei de bază conform anexei 4B1 Parcela pe care nu se respectă cerinţa de bază se respinge la plată.

*) Modalitatea de control este detaliată în procedurile de lucru ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie în Agricultură (APIA). **) În cazul pierderii dreptului de utilizare a suprafeţei care face obiectul angajamentului sau a unei părţi a acesteia, fermierul va proceda astfel:nu returnează plăţile primite, în situaţia în care noul utilizator al suprafeţei în cauză acceptă să preia angajamentul existent; saureturnează plăţile efectuate până la acea dată pentru respectiva suprafaţă în situaţia în care noul utilizator al suprafeţei în cauză nu acceptă preluarea angajamentului existent.În cazul în care o suprafaţă aflată sub angajament este transferată unui alt fermier, noul utilizator al suprafeţei în cauză care a preluat angajamentul existent este responsabil pentru eventualele neconformităţi depistate ulterior transferului şi ca urmare acestuia i se vor reţine sumele acordate necuvenit în campaniile anterioare transferului pentru suprafaţa respectivă. ***) În cazul pachetului 4 - Culturi verzi, fermierului i se va accepta la plată maximum 80% din suprafaţa de teren arabil, conform prevederilor Programului naţional de dezvoltare rurală (PNDR) şi formularului de cerere de plată, fără a fi sancţionat dacă suprafaţa solicitată este mai mare de 80%. Suprafaţa care face obiectul pachetului 4 trebuie să fie diferită de cea pe care este obligatorie respectarea GAEC 1. ****) În cazul pachetului 4 - Culturi verzi, se acceptă, începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin, doar transferul total al angajamentului aferent suprafeţei care face obiectul acestui pachet. *****) În cazul pachetului 5 - Agricultura ecologică, nu se acceptă transferul angajamentului aferent suprafeţei care face obiectul acestui pachet. ******) Variantele 5.1 şi 5.2 din cadrul pachetului 5 pot fi aplicate pe aceeaşi suprafaţă cu pachetul 4. În cazul pajiştilor comunale păşunate în comun pe care au fost stabilite neconformităţi, sancţiunile se aplică proporţional cu dreptul de utilizare al fiecărui fermier. Angajamentele pentru suprafeţele care la data depunerii cererii de plată se aflau în UAT-uri eligibile şi au trecut în UATuri neeligibile, ca urmare a actualizării LPIS, trebuie întrerupte, fără a fi necesară recuperarea sumelor plătite fermierilor în anii precedenţi, înainte de trecerea suprafeţelor din UAT-uri eligibile în UAT-uri neeligibile. C. Sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată Data-limită de depunere a cererii de plată este 16 mai. Fermierul nu va fi sancţionat pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată în cazurile de forţă majoră şi în circumstanţe excepţionale. Cu excepţia cazurilor de forţă majoră sau a circumstanţelor excepţionale, pentru depunerea unei cereri de plată după data-limită stabilită se aplică o sancţiune de 1% pe zi lucrătoare la sumele la care ar fi avut dreptul fermierul dacă cererea ar fi fost depusă în termenul stabilit. Dacă perioada de întârziere depăşeşte 25 de zile calendaristice, cererea de plată este respinsă de la plată. Modificările la o cerere de plată pot fi acceptate fără aplicarea unei sancţiuni până la data de 31 mai a anului de depunere a cererii. Introducerea unei modificări pentru cerere după data-limită presupune aplicarea unei sancţiuni de 1% pe zi lucrătoare la sumele cuvenite. Modificările privind cererea de plată pot fi admise până la ultima dată de depunere cu întârziere a cererilor unice. Modificările referitoare la o cerere de plată nu sunt admise după data menţionată. O cerere poate fi retrasă total sau parţial în orice moment, cu excepţia cazului în care fermierul a fost înştiinţat despre neregulile pe care le conţine cererea de plată (inclusiv notificarea fermierului pentru supradeclarare) sau a fost înştiinţat cu privire la intenţia agenţiei de a întreprinde un control la faţa locului. Dacă în urma acestui control au fost constatate nereguli, fermierul nu mai poate retrage părţile din cererea de plată la care se referă aceste nereguli. Dacă în urma controlului realizat nu se identifică nereguli, fermierul poate retrage cererea de plată. În perioada dintre înştiinţarea fermierului cu privire la efectuarea controlului pe teren şi stabilirea concluziei finale ca urmare a controlului pe teren, fermierul nu îşi poate retrage cererea de plată. În urma retragerilor efectuate, fermierul revine la situaţia în care se afla înainte de a depune cererea de plată sau partea respectivă din cererea de plată. În cazul în care fermierul care a depus cererea de plată şi a fost selectat pentru controlul pe teren nu permite inspectarea fermei de către reprezentanţii organismelor abilitate, se consideră că acesta nu a respectat angajamentul. În acest caz fermierului nu i se va acorda nicio plată pentru măsura respectivă pentru anul în curs şi, în plus, se vor recupera toate sumele acordate acestuia până la momentul respectiv pentru toate angajamentele încheiate. Recuperarea sumelor acordate fermierului până la momentul respectiv nu presupune şi aplicarea sancţiunilor de supradeclarare. D. Sancţiuni pentru nedeclararea tuturor suprafeţelor În cazul în care, pentru un anumit an, un fermier nu declară toate suprafeţele, iar diferenţa dintre suprafaţa totală declarată în cererea de plată, pe de o parte, şi suma dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa totală a parcelelor nedeclarate, pe de altă parte, este mai mare de 3% din suprafaţa totală declarată, valoarea totală a plăţilor directe cuvenite fermierului pentru anul în care s-a constatat neregula se reduce cu până la 3%, astfel:dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 3%, dar mai mic sau egal cu 30% din suprafaţa totală declarată, fermierul va fi sancţionat cu un procent de 1%;dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 30%, dar mai mic sau egal cu 50% din suprafaţa totală declarată, fermierul va fi sancţionat cu un procent de 2%;dacă suma suprafeţelor parcelelor nedeclarate reprezintă un procent mai mare de 50% din suprafaţa totală declarată, fermierul va fi sancţionat cu un procent de 3%.În cazul în care diferenţa dintre suprafaţa totală declarată în cererea de plată, pe de o parte, şi suma dintre suprafaţa declarată şi suprafaţa totală a parcelelor nedeclarate, pe de altă parte, este mai mică sau egală cu 3% din suprafaţa totală declarată, fermierul nu va fi sancţionat. E. Sancţiuni pentru nerespectarea ecocondiţionalităţii În cazul măsurii 214, ecocondiţionalitatea cuprinde două arii de ecocondiţionalitate:bunele condiţii agricole şi de mediu;cerinţele minime pentru utilizarea îngrăşămintelor şi pesticidelor.În cazul în care cerinţele minime sau bunele condiţii agricole şi de mediu nu sunt respectate oricând în cadrul unui an calendaristic stabilit şi dacă neconformitatea respectivă este rezultatul unei acţiuni ori a unei omiteri direct imputabile fermierului care a depus cererea de plată pentru schemele de sprijin pe suprafaţă în anul calendaristic vizat, suma totală a plăţilor efectuate sau care urmează să fie efectuate trebuie să fie redusă ori exclusă. În cazul neglijenţei, sancţiunea aplicată nu trebuie să depăşească 5% din suma totală, iar în cazul primei repetiţii, sancţiunea nu trebuie să depăşească 15% din suma totală. În cazurile de nerespectare intenţionată, reducerea procentului nu trebuie să fie mai mică de 20% din plată şi poate merge până la excluderea totală din măsura de sprijin pentru unul sau mai mulţi ani calendaristici. Valoarea sancţiunilor pentru un an calendaristic nu trebuie să depăşească suma totală cuvenită fermierului în cadrul măsurii. Toate cazurile de neconformitate sunt aduse la cunoştinţa fermierilor în scris. Nerespectarea datorată neglijenţei Dacă nerespectarea se datorează neglijenţei unui fermier, sancţiunea calculată la suma totală este de 3% din suma totală. Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control, se decide să se reducă acest procent la 1%, să se crească până la 5% din suma totală sau să nu se aplice nicio sancţiune în cazul în care este definită o toleranţă printr-o zonă tampon stabilită şi aplicabilă perimetrului parcelei agricole. Cu toate acestea, toleranţa maximă pentru fiecare parcelă agricolă nu trebuie să depăşească 1 ha în valoare absolută. Dacă au fost stabilite nereguli repetate, cu excepţia celor considerate intenţionate, sancţiunea stabilită în cazul primei nerespectări repetate va fi multiplicată cu factorul 3. În cazul repetiţiilor viitoare ale aceleiaşi nereguli, factorul 3 de multiplicare va fi aplicat de fiecare dată la rezultatul sancţiunii stabilite pentru neregulile repetate anterioare. Sancţiunea maximă nu va depăşi 15% din suma totală. Nerespectarea intenţionată Dacă fermierul nu a respectat intenţionat o condiţie, sancţiunea aplicată va fi, ca regulă generală, de 20% din suma totală (conform tabelelor nr. 1 şi 4). Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control se decide să se reducă procentul în cauză până la maximum 15% sau, după caz, să îl mărească până la 100% din suma totală (conform tabelelor nr. 1 şi 4). În cazul nerespectării intenţionate, fermierul este exclus de la măsură pentru anul calendaristic în cauză (conform tabelelor nr. 1 şi 4). Dacă amploarea, gravitatea şi/sau persistenţa nerespectării intenţionate este majoră sau au fost detectate repetate nerespectări intenţionate, fermierul va fi exclus de la măsura respectivă şi în anul calendaristic următor. I. Sancţiuni pentru nerespectarea GAEC-urilor Bunele condiţii agricole şi de mediu (GAEC) sunt definite conform legislaţiei naţionale în vigoare. În cazul în care la controlul administrativ se constată o neconformitate în anul curent, este considerată a fi neglijenţă situaţia în care în rapoartele de control pe teren din ultimii 2 ani nu apare acea condiţie ca fiind neconformă. În cazul în care la controlul administrativ se constată o neconformitate în anul curent, este considerată a fi repetiţie situaţia în care în cel puţin unul din rapoartele de control pe teren din ultimii 2 ani apare acea condiţie ca fiind neconformă. Sancţiuni pentru nerespectarea GAEC-urilor Tabelul nr. 1

Tipul sancţiunii Amploarea Gravitatea**) Persistenţa**) % Sancţiune Prima repetiţie A 2-a repetiţie A 3-a repetiţie A 4-a repetiţie
Neglijenţă*) Limitare la fermă Scăzută Nepermanentă (rectificabilă) 0% + notificare 1 N/A N/A N/A N/A
Nepermanentă 1% 3% 9% 15% + notificare 2 81% + notificare 3
Permanentă 3% 9% 15% + notificare 2 81% + notificare 3 100%
Medie Nepermanentă 3% 9% 15% + notificare 2 81% + notificare 3 100%
Permanentă 5% 15% + notificare 2 45% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Înaltă Nepermanentă 5% 15% + notificare 2 45% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Permanentă 5% 15% + notificare 2 45% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Răspândire la alte ferme Scăzută Nepermanentă 5% 15% + notificare 2 45% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Permanentă 5% 15% + notificare 2 45% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Medie Nepermanentă 5% 15% + notificare 2 45% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Permanentă 5% 15% + notificare 2 45% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Înaltă Nepermanentă 5% 15% + notificare 2 45% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Permanentă 5% 15% + notificare 2 45% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Tipul sancţiunii Amploarea Gravitatea**) Persistenţa**) % Sancţiune Prima repetiţie A 2-a repetiţie A 3-a repetiţie A 4-a repetiţie
Intenţie Limitare la fermă Scăzută Nepermanentă 15% 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Permanentă 20%
Medie Nepermanentă 20%
Permanentă 30%
Înaltă Nepermanentă 50%
Permanentă 100%
Răspândire la alte ferme Scăzută Nepermanentă 30%
Permanentă 40%
Medie Nepermanentă 40%
Permanentă 60%
Înaltă Nepermanentă 80%
Permanentă 100%

*) Notificarea 1 reprezintă avertismentul către fermier cu privire la problemele identificate şi care pot fi remediate până la data de 30 iunie a anului următor celui pentru care a solicitat sprijinul. Notificarea 2 reprezintă avertismentul către fermier cu privire la consecinţele care vor apărea în cazul nerespectării cerinţelor GAEC şi în anul următor. Notificarea 3 reprezintă înştiinţarea fermierului cu privire la declararea ca intenţie a nerespectării cerinţelor GAEC. **) Definirea acestor criterii se regăseşte în tabelul nr. 2. Tabelul nr. 2

Criteriul Nivelul Definiţia
Gravitate Scăzută 0-30% din suprafaţa determinată a fermei
Medie >30-50% din suprafaţa determinată a fermei
Înaltă >50% din suprafaţa determinată a fermei
Persistenţă Nepermanentă (rectificabilă) Condiţii nerespectate care pot fi rectificate până la data de 30 iunie a anului următor celui pentru care a solicitat sprijinul*)
Nepermanentă Condiţii nerespectate care nu pot fi rectificate pe parcursul anului pentru care a solicitat sprijinul
Permanentă Condiţii nerespectate care nu pot fi rectificate pe parcursul angajamentului (Nerespectările descoperite în ultimul an de angajament se consideră a fi permanente.)

OBSERVAŢIE: GAEC 4 se aplică începând cu anul 2009. GAEC 6 şi GAEC 11 se aplică începând cu anul 2010. Sancţiunea se aplică pentru fiecare GAEC în parte, conform Tabelului nr 1, iar fermierului i se aplică cea mai mare sancţiune din cele aferente tuturor GAEC-urilor nerespectate. *) În cazul în care fermierului i se transmite notificarea 1, acesta trebuie să înştiinţeze APIA cu privire la remedierea sau neremedierea problemelor semnalate de către APIA, dar nu mai târziu de data de 30 iunie a anului următor celui pentru care a solicitat sprijinul. În cazul în care fermierul nu înştiinţează APIA în termen/înştiinţează APIA că nu a remediat problemele semnalate, acesta va fi sancţionat. În cazul în care fermierul înştiinţează APIA în termen, cu privire la remedierea problemelor semnalate de către APIA, experţii APIA vor reface vizita în teren pentru confirmarea celor semnalate de către fermier. Fermierii cărora li s-a transmis notificarea 1 şi care nu au remediat problemele semnalate de către APIA în termenul stabilit vor fi incluşi în mod obligatoriu în eşantionul de control pe teren din anul următor. În cazul în care fermierul a fost detectat cu neconformităţi de gravitate scăzută, în anul următor în mod obligatoriu 5% din fermierii pentru care au fost identificate astfel de neconformităţi vor fi incluşi în eşantionul de control pe teren. În cazul în care fermierul a fost detectat cu neconformităţi de gravitate medie, în anul următor în mod obligatoriu 10% din fermierii pentru care au fost identificate astfel de neconformităţi vor fi incluşi în eşantionul de control pe teren. În cazul în care fermierul a fost detectat cu neconformităţi de gravitate mare, în anul următor în mod obligatoriu va fi selectat la controlul pe teren. II. Sancţiuni pentru nerespectarea cerinţelor minime Conform anexei 4B1 „Cerinţe minime relevante pentru măsurile de agromediu din Programul naţional de dezvoltare rurală 2007-2013“, cerinţele minime sunt menţionate în tabelul nr. 3, astfel: Tabelul nr. 3

Codul cerinţei Cerinţa minimă
1 Este permisă utilizarea numai a acelor produse de protecţie a plantelor care au fost autorizate pentru vânzare şi numai în conformitate cu instrucţiunile de utilizare.
2 Persoanele care folosesc produsele de protecţie a plantelor trebuie să fie calificate (să aibă o atestare profesională).
3 Persoanele care folosesc produsele de protecţie a plantelor clasificate ca având „toxicitate ridicată“ sau ca „toxice“ trebuie să fie înregistrate la serviciul special din cadrul poliţiei judeţene din raza de activitate. De asemenea, trebuie să fie înregistrate la unitatea sanitar-veterinară sau la inspectoratul judeţean pentru siguranţa muncii.
4 Folosirea produselor de protecţie a plantelor poate fi realizată doar pentru scopul în care aceste produse au fost omologate şi numai conform instrucţiunilor de utilizare.
5 Tratamentele cu produse de protecţie a plantelor nu sunt permise în zonele de protecţie a apelor, în zonele protejate, în zonele de protecţie sanitară, zonele de protecţie ecologică, precum şi în alte zone protejate stabilite de autorităţile competente.
6 Îngrăşămintele naturale aplicate nu pot conţine mai mult de 170 kg de azot (N) ca ingredient pur pe 1 ha de teren agricol.
7 Fermierii trebuie să respecte perioadele în care aplicarea fertilizatorilor este interzisă.
8 Aplicarea îngrăşămintelor pe terenurile cu pante abrupte trebuie realizată prin încorporarea îngrăşămintelor în sol şi luarea în considerare a condiţiilor meteorologice.
9 Niciun tip de îngrăşământ nu poate fi aplicat pe terenuri acoperite de zăpadă, pe terenuri cu apă în exces sau pe terenuri îngheţate.
10 Nu vor fi folosiţi fertilizatori în apropierea resurselor de apă în conformitate cu următoarele indicaţii: - fertilizator solid - nu mai aproape de 6 m de apă; - fertilizator lichid - nu mai aproape de 30 m de apă. În apropierea staţiilor de captare a apei potabile nu va fi folosit niciun tip de fertilizator la o distanţă mai mică de 100 m faţă de staţia de captare a apei.
11 Fermierii trebuie să se asigure că îngrăşămintele sunt distribuite uniform.
12 Fermierii trebuie să urmeze un plan de fertilizare.
13 Interzicerea folosirii fertilizatorilor neautorizaţi pentru vânzare.
14 Operatorii care produc produsele ecologice au obligaţia de a-şi înregistra această activitate la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin compartimentul de specialitate, şi de a se supune controlului unui organism de inspecţie şi certificare aprobat.

Sancţiunile pentru nerespectarea cerinţelor minime sunt prezentate în tabelul nr. 4: Tabelul nr. 4

Tipul sancţiunii Amploarea Gravitatea % Sancţiune Prima repetiţie A 2-a repetiţie A 3-a repetiţie A 4-a repetiţie
Neglijenţă Limitare la fermă Scăzută 1% 3% 9% 15% + notificare 2 81% + notificare 3
Medie 3% 9% 15% + notificare 2 81% + notificare 3 100%
Înaltă 5% 15% + notificare 2 45% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Răspândire la alte ferme Înaltă 5% 15% + notificare 2 45% + notificare 3 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură
Intenţie 20% 100% şi excluderea de la măsură în anul următor Exclus de la măsură

Pentru pachetele 1, 2 şi 3 se aplică cerinţele minime de la 1 la 13. Pentru pachetul 4 se aplică cerinţele minime de la 6 la 13. Pentru pachetul 5 se aplică cerinţele minime 1, 6, 7, 12, 13 şi 14. Cerinţele minime privind utilizarea pesticidelor şi a fertilizanţilor chimici trebuie să fie îndeplinite pe întreaga suprafaţă a fermei. Gravitatea neregulilor se evaluează la nivelul întregii ferme pe baza numărului de cerinţe minime nerespectate, conform tabelului nr. 5. Tabelul nr. 5

Gravitate Tipul nerespectării
Neglijenţă Repetiţie
Mică 3% 9%
Medie 6%-12% > 9% şi < = 36%
Mare > = 15% > 36%

III. Sancţiuni pentru nerespectarea ecocondiţionalităţii (I+II) Sancţiunea calculată“ aferentă fermierului care a depus cererea de plată se calculează prin însumarea sancţiunilor finale pentru nerespectarea GAEC-urilor, precum şi a celor pentru nerespectarea cerinţelor minime. Sancţiuni aplicate“ fermierului: a)în cazul în care sancţiunile finale stabilite pentru nerespectarea GAEC-urilor, precum şi a cerinţelor minime sunt datorate neglijenţei, sancţiunea este„sancţiunea calculată“, dacă „sancţiunea calculată“ este < = 5%;5%, dacă „sancţiunea calculată“ este > 5%; b)în cazul în care cel puţin o sancţiune finală stabilită pentru nerespectarea GAEC-urilor sau a cerinţelor minime este datorată repetiţiei, sancţiunea este:• pentru prima repetiţie:„sancţiunea calculată“, dacă „sancţiunea calculată“ este < = 15%;15%, dacă „sancţiunea calculată“ este > 15%;• de la a doua repetiţie:„sancţiunea calculată“, conform tabelelor nr. 1 şi 4, după notificarea fermierului; c)în cazul în care sancţiunile finale stabilite pentru nerespectarea GAEC-urilor, precum şi a cerinţelor minime sunt datorate intenţiei, sancţiunea este20%, dacă „sancţiunea calculată“ este < = 20%;„sancţiunea calculată“, dacă „sancţiunea calculată“ este > 20%, dar nu mai mult de 100%.F. Sancţiuni multianuale Sumele rezultate din sancţiunile prevăzute la pct. A „Sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor“ lit. d) şi f) se recuperează în conformitate cu prevederile art. 5b din Regulamentul (CE) nr. 885/2006 al Comisiei din 21 iunie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 în ceea ce priveşte autorizarea agenţiilor de plăţi şi a altor entităţi, precum şi lichidarea conturilor FEGA şi FEADR, respectiv se reţin din orice plată viitoare care urmează să fie efectuată de agenţia responsabilă cu recuperarea creanţei de la respectivul fermier. În cazul în care suma nu poate fi recuperată integral în decursul celor 3 ani calendaristici ulteriori anului în care s-a constatat neregula, soldul se anulează, respectiv se anulează datoria fermierului.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 275/2011

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 275 din 2011
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 275/2011
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu