Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 241 din 11 iunie 2002

pentru aprobarea Normei sanitare veterinare cu privire la masurile minime pentru controlul anumitor boli ale pestilor

ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 813 din  8 noiembrie 2002


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 31 alin. 1 din Legea sanitara veterinara nr. 60/1974, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
    in baza Hotararii Guvernului nr. 362/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu modificarile ulterioare,
    vazand Referatul de aprobare nr. 156.216 din 5 iunie 2002, intocmit de Agentia Nationala Sanitara Veterinara,

    ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Norma sanitara veterinara cu privire la masurile minime pentru controlul anumitor boli ale pestilor, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Directiile sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
    Art. 3
    Agentia Nationala Sanitara Veterinara va controla modul de ducere la indeplinire a prezentului ordin.
    Art. 4
    Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si va intra in vigoare in termen de 15 zile de la data publicarii lui.

             Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
                              Ilie Sarbu

    ANEXA 1

                         NORMA SANITARA VETERINARA
cu privire la masurile minime pentru controlul anumitor boli ale pestilor

    CAP. 1
    Prevederi generale

    Art. 1
    Prezenta norma sanitara veterinara defineste masurile comunitare minime pentru controlul bolilor pestilor, la care se face referire in listele I si II din anexa nr. 2 la Norma sanitara veterinara privind conditiile de sanatate a animalelor, care reglementeaza punerea pe piata a animalelor si a produselor de acvacultura, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 494/2001, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 191 din 21 martie 2002.
    Art. 2
    In sensul prezentei norme sanitare veterinare, se aplica definitiile stabilite in art. 2 din norma sanitara veterinara mentionata la art. 1, precum si urmatoarele definitii:
    a) boli din lista I - bolile pestilor la care care se face referire in lista I din anexa nr. 2 la norma sanitara veterinara mentionata mai sus;
    b) boli din lista II - bolile pestilor la care se face referire in lista II din anexa nr. 2 la norma sanitara veterinara sus-mentionata;
    c) peste suspect de a fi infectat - pestele care prezinta semne clinice, leziuni post-mortem sau reactii dubioase la testele de laborator si da nastere unei suspiciuni privind prezenta unei boli din lista I sau II;
    d) peste infectat - pestele la care a fost oficial confirmata prezenta unei boli din lista I sau II, in urma unui examen de laborator sau, in cazul anemiei infectioase a somonului, in urma unui examen clinic si a unui examen post-mortem;
    e) ferma suspecta de a fi infectata - ferma ce contine peste suspect de a fi infectat;
    f) ferma infectata - ferma ce contine peste infectat; de asemenea, ferma care a fost evacuata, dar nu a fost inca dezinfectata.
    Art. 3
    (1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca toate fermele care cresc sau detin peste receptiv la bolile din lista I sau II indeplinesc urmatoarele conditii:
    a) sunt inregistrate de serviciul veterinar oficial; aceasta inregistrare trebuie actualizata periodic;
    b) detin registre pentru:
    (i) pestele viu, icrele si gametii ce intra in ferma, continand toate informatiile privind achizitionarea, numarul sau greutatea pestilor, marimea, sursa si furnizorii lor;
    (ii) pestele viu, icrele si gametii ce se livreaza din ferma, continand toate informatiile privind expedierea, numarul sau greutatea pestilor, marimea lor; si
    (iii) mortalitatea observata.
    (2) Registrele prevazute la alin. (1) vor fi puse la dispozitie serviciului veterinar oficial oricand acesta din urma solicita acest lucru; registrele trebuie actualizate periodic si pastrate timp de 4 ani.
    Art. 4
    Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca suspiciunea oricarei boli dintre cele cuprinse in listele I si II este notificata obligatoriu si cat mai repede posibil serviciului veterinar oficial.

    CAP. 2
    Masurile de control pentru bolile din lista I

    Art. 5
    (1) Atunci cand pestele dintr-o ferma este suspect de a fi infectat cu o boala din lista I, autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca serviciul veterinar oficial ia imediat masuri pentru efectuarea unei anchete epizootologice oficiale, pentru a confirma sau a infirma prezenta bolii, pentru efectuarea examenului clinic si pentru prelevarea probelor necesare pentru examenul de laborator.
    (2) De indata ce suspiciunea bolii este notificata, serviciul veterinar oficial trebuie sa puna ferma sub supraveghere si trebuie sa solicite urmatoarele:
    a) sa fie facuta o evaluare oficiala a tuturor speciilor si categoriilor de pesti si, cu privire la fiecare dintre acestea, sa fie inregistrat numarul pestilor deja morti, infectati sau suspecti de a fi infectati ori contaminati. Evaluarea trebuie actualizata de proprietar sau de detinator, pentru a se tine seama de cresterea populatiei ori de noile cazuri de mortalitate observate in perioada de suspectare a infectiei; informatiile din evaluare trebuie sa fie prezentate la cerere si pot fi verificate la fiecare inspectie;
    b) nici un fel de peste, viu sau mort, icre sau gameti nu intra sau nu iese din ferma fara autorizatia serviciului veterinar oficial;
    c) ecarisarea pestilor morti sau a organelor lor sa fie efectuata sub supravegherea medicului veterinar oficial;
    d) intrarea sau iesirea furajelor, uneltelor, obiectelor ori a altor substante, cum ar fi deseurile, posibile de a transmite boala, sa fie supuse, daca este necesar, autorizarii de catre serviciul veterinar oficial, care trebuie sa stabileasca conditiile necesare pentru a preveni raspandirea agentului patogen;
    e) miscarea persoanelor catre sau din ferma sa fie supusa aprobarii serviciului veterinar oficial;
    f) intrarea sau iesirea vehiculelor in ori din ferma sa fie supusa aprobarii serviciului veterinar oficial, care trebuie sa stabileasca conditiile necesare pentru a preveni raspandirea agentului patogen;
    g) la intrarile si iesirile din ferma sa fie folosite mijloace adecvate de dezinfectie;
    h) o ancheta epizootologica sa fie efectuata conform art. 8 alin. (1);
    i) toate fermele situate in aceeasi zona de captare a apei sau in aceeasi zona de coasta sa fie puse sub supraveghere oficiala si nici un fel de peste, icre sau gameti sa nu paraseasca aceste ferme fara autorizatia serviciului veterinar oficial. In cazul zonelor de captare a apei sau al zonelor de coasta vaste serviciul veterinar oficial poate sa decida sa limiteze aceasta masura la o suprafata mai mica din apropierea fermei suspectate de a fi infectata, daca se considera ca aceasta zona acorda garantii maxime pentru prevenirea raspandirii bolii.
    (3) Daca este necesar, serviciile veterinare oficiale ale tarilor vecine sau din tarile terte trebuie informate de cazul suspectat. In aceasta situatie serviciul veterinar oficial al tarii respective trebuie sa actioneze in mod corespunzator pentru a aplica masurile necesare in vederea prevenirii bolii.
    (4) Atunci cand este necesar, pot fi luate masuri specifice conform procedurii nationale stabilite de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    (5) Pana cand masurile oficiale stabilite la alin. (2) sunt aplicate proprietarul sau detinatorul oricarui peste la care boala este suspectata trebuie sa ia toate masurile adecvate pentru a respecta prevederile alineatului mentionat, cu exceptia lit. h) si i).
    (6) Masurile la care se face referire la alin. (2) nu trebuie ridicate pana cand suspiciunea bolii nu a fost infirmata oficial.
    Art. 6
    De indata ce prezenta unei boli din lista I a fost confirmata oficial, autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca serviciul veterinar oficial dispune aplicarea masurilor mentionate la art. 5 alin. (2), precum si a urmatoarelor masuri:
    a) intr-o ferma infectata:
    (i) tot pestele trebuie eliminat, conform unei scheme stabilite de serviciul veterinar oficial si aprobate de autoritatea veterinara centrala a Romaniei conform procedurii nationale;
    (ii) in cazul fermelor situate departe de mare, toate bazinele trebuie sa fie drenate in scopul curatarii si dezinfectarii;
    (iii) toate icrele si gametii, pestele mort si pestele care prezinta semne clinice de boala trebuie sa fie considerate materiale cu risc crescut si trebuie sa fie distruse sub supravegherea serviciului oficial, conform Normei sanitare veterinare privind stabilirea conditiilor sanitare veterinare pentru inlaturarea si prelucrarea deseurilor animale, comercializarea lor si prevenirea agentilor patogeni din furaje care contin produse de origine animala sau peste, aprobata prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 504/2001, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 78 din 1 februarie 2002;
    (iv) tot pestele viu trebuie ori sa fie omorat si distrus sub supravegherea serviciului veterinar oficial, conform normei sanitare veterinare mentionate la pct. (iii), ori, in cazul pestelui ce a atins marimea comerciala si nu prezinta nici un semn clinic de boala, sa fie dirijat, sub supravegherea serviciului oficial, pentru comercializare sau procesare in scopul consumului uman. In ultimul caz serviciul veterinar oficial trebuie sa se asigure ca pestele este imediat eviscerat si transat, ca aceste operatiuni se efectueaza in conditii care sa previna raspandirea agentilor patogeni, ca deseurile de peste si maruntaiele sunt considerate material cu risc crescut si sunt supuse unui tratament pentru a distruge agentii patogeni, in concordanta cu norma sanitara veterinara mentionata mai sus, si ca apa folosita este supusa unui tratament care inactiveaza orice agent patogen pe care il poate contine;
    (v) dupa mutarea pestelui, icrelor si gametilor bazinele, echipamentul si orice material posibil sa fie contaminat trebuie sa fie curatate si dezinfectate cat mai repede posibil, urmandu-se instructiunile stabilite de serviciul veterinar oficial, astfel incat sa se elimine orice risc de raspandire sau de supravietuire a agentului patogen al bolii. Procedurile de curatare si dezinfectare a unei ferme infectate trebuie sa fie stabilite in conformitate cu procedura nationala;
    (vi) orice substanta care ar putea fi contaminata, la care se face referire in art. 5 alin. (2) lit. d) trebuie sa fie distrusa sau tratata astfel incat sa se asigure distrugerea oricarui agent patogen prezent;
    (vii) o ancheta epizootologica trebuie sa fie efectuata in conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1) si trebuie aplicate prevederile art. 8 alin. (4). Aceasta ancheta trebuie sa includa prelevarea de probe pentru examenul de laborator;
    b) trebuie supravegheata starea de sanatate a pestilor din toate fermele situate in zona de captare a apei sau in zona de coasta in care este situata ferma infectata. Daca se evidentiaza cazuri pozitive, trebuie aplicate masurile prevazute mai sus;
    c) repopularea fermei trebuie sa fie autorizata de serviciul veterinar oficial, daca s-au efectuat operatiunile de curatare si dezinfectare, la sfarsitul unei perioade stabilite de catre serviciul veterinar oficial, care sa asigure eliminarea agentului patogen, precum si a altor agenti patogeni posibili, existenti in aceasta zona de captare a apei;
    d) daca pentru aplicarea masurilor stabilite la art. 5 alin. (2) lit. a), b), c) si d) este necesar, se va colabora cu alte servicii veterinare oficiale ale statelor vecine. Atunci cand este necesar, masuri suplimentare adecvate trebuie adoptate in conformitate cu procedura nationala stabilita de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    Art. 7
    Atunci cand pestele care nu apartine nici unei ferme ori pestele din lacuri, iazuri sau din alte instalatii folosite pentru pescuit ori pestii ornamentali de exploatatie sunt infectati sau suspecti de a fi infectati, autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca sunt luate masuri adecvate. Aceasta trebuie sa informeze Comisia Europeana despre masurile pe care le-a luat.
    Art. 8
    (1) Ancheta epizootologica trebuie sa aiba in vedere:
    a) durata probabila a perioadei de cand boala ar fi putut exista in ferma inainte de a fi notificata sau suspectata;
    b) originea posibila a bolii din ferma si identificarea altor ferme in care exista icre, gameti si peste din speciile receptive la infectie;
    c) miscarea pestilor, icrelor, gametilor, vehiculelor sau a substantelor si persoanelor care ar fi putut purta agentul patogen al bolii in sau din fermele in cauza;
    d) posibila existenta a purtatorilor de boala si distributia lor.
    (2) Daca ancheta epizootologica evidentiaza ca boala ar fi putut fi introdusa din alta zona de captare a apei sau din alta zona de coasta ori ar fi putut fi contaminata o alta zona de captare a apei sau alta zona de coasta ca urmare a unui contact realizat prin miscarea pestilor, icrelor sau gametilor ori a animalelor, vehiculelor si persoanelor sau in orice alt mod, fermele ce apartin unor astfel de zone de captare a apei sau zone de coasta trebuie sa fie considerate suspecte de infectie si trebuie sa se aplice masurile stabilite la art. 5. Daca prezenta bolii este confirmata, trebuie sa se aplice masurile stabilite la art. 6.
    (3) Daca ancheta epizootologica evidentiaza ca este necesara cooperarea cu serviciile oficiale ale unui stat vecin, autoritatea veterinara oficiala a Romaniei trebuie sa ia toate masurile necesare pentru a asigura colaborarea cu aceste servicii in vederea aplicarii prevederilor prezentei norme sanitare veterinare.
    (4) Trebuie sa fie stabilita o unitate de criza cu scopul de a se asigura coordonarea completa a tuturor masurilor necesare pentru a se realiza eradicarea bolii cat mai repede posibil si in scopul efectuarii investigarii epizootice.

    CAP. 3
    Masurile de control pentru bolile din lista II

    Art. 9
    (1) Atunci cand este suspectata si/sau confirmata o boala din lista II intr-o zona sau intr-o ferma autorizata situata intr-o zona neautorizata, trebuie efectuata o ancheta epizootologica conform art. 8. Daca Romania doreste sa isi recastige statutul definit conform normei sanitare veterinare mentionate la art. 1, trebuie sa respecte prevederile anexelor nr. III si IV la aceasta.
    (2) Daca ancheta epizootologica releva ca boala ar fi putut sa fie introdusa dintr-o zona sau dintr-o alta ferma autorizata ori ar fi putut sa fie transferata in alta ferma autorizata in urma miscarii pestilor, icrelor, gametilor, vehiculelor sau persoanelor ori in alt mod, aceasta zona sau ferma trebuie sa fie considerata suspecta si trebuie sa se aplice masurile adecvate.
    (3) Serviciul veterinar oficial poate autoriza cresterea pestilor pana cand ating dimensiunea comerciala, pentru a fi comercializati.
    Art. 10
    (1) Atunci cand o ferma neautorizata situata intr-o zona neautorizata contine peste suspectat de a fi infectat cu o boala din lista II, autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca serviciul veterinar oficial ia urmatoarele masuri:
    a) declanseaza imediat ancheta epizootologica pentru a confirma sau a infirma prezenta bolii si, atunci cand este necesar, dispune recoltare de probe pentru examinare intr-un laborator autorizat;
    b) efectueaza sau solicita sa se efectueze o evaluare oficiala a fermelor infectate, aceasta evaluare fiind actualizata periodic;
    c) pune sau solicita sa fie puse sub supraveghere veterinara oficiala fermele infectate, pentru a se asigura ca, prin derogare de la prevederile art. 3 alin. (1) din norma sanitara veterinara sus-mentionata, singurele miscari autorizate din fermele infectate sunt cele de peste viu, icre sau gameti destinati fie altor ferme infectate cu aceeasi boala, fie pentru taiere in vederea comercializarii pentru consumul uman.
    (2) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate stabili si pentru o perioada determinata, sub supravegherea serviciului veterinar oficial, un program optional sau obligatoriu pentru eradicarea bolilor din lista II, din fermele neautorizate sau din zonele neautorizate.
    In aceasta perioada trebuie interzisa introducerea intr-o zona sau ferma supusa unui astfel de program a pestelui viu, icrelor sau gametilor proveniti din ferme infectate ori din ferme cu status de sanatate necunoscut.
    (3) Aceste programe, care vor fi stabilite pe baza criteriilor generale in conformitate cu procedura nationala, vor fi trimise Comisiei Europene pentru examinare detaliata si, eventual, pentru aprobare, iar atunci cand este cazul, vor fi amendate conform recomandarilor.
    (4) Dupa perioada la care se face referire la alin. (2) autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa informeze Comisia Europeana despre rezultatele obtinute.
    (5) Orice reguli detaliate pentru implementarea alin. (1) si (2) sunt adoptate de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.

    CAP. 4
    Prevederi finale

    Art. 11
    (1) Prelevarea de probe si testarea de laborator pentru diagnosticarea bolilor din listele I si II trebuie sa se efectueze folosindu-se metodele stabilite conform art. 15 din norma sanitara veterinara mentionata la art. 1.
    (2) Testarea pentru diagnosticarea bolii sau a prezentei agentilor patogeni trebuie sa se efectueze de catre un laborator autorizat de serviciul veterinar oficial. Testarea de laborator, in special la prima aparitie a bolii, trebuie sa identifice tipul, subtipul si varianta agentului patogen care a determinat boala, care trebuie sa fie confirmate de laboratorul national de referinta si pot fi confirmate, daca se considera necesar, de laboratorul de referinta al Comunitatii Europene la care se face referire la art. 13.
    Art. 12
    (1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa se asigure ca este desemnat un laborator national de referinta, cu amenajari si personal experimentat, care sa ii permita sa indice in orice moment si, in special cand boala in cauza apare pentru prima data, tipul, subtipul si varianta agentului patogen care a determinat boala si sa confirme rezultatele obtinute de laboratoarele regionale de diagnostic.
    (2) Laboratorul national de referinta desemnat pentru bolile mentionate in prezenta norma sanitara veterinara este raspunzator de coordonarea standardelor si a metodelor de diagnostic si de folosirea reactivilor.
    (3) Laboratorul national de referinta desemnat pentru bolile mentionate in prezenta norma sanitara veterinara este raspunzator de coordonarea standardelor si a metodelor de diagnostic stabilite de fiecare laborator pentru diagnosticarea bolilor in cauza. In acest scop laboratorul national de referinta:
    a) poate sa furnizeze reagenti pentru diagnostic laboratoarelor autorizate de autoritatea veterinara centrala a Romaniei;
    b) trebuie sa controleze calitatea tuturor reagentilor de diagnostic folositi in Romania;
    c) trebuie sa efectueze periodic teste de intercomparare;
    d) trebuie sa detina, din cazurile confirmate in Romania, culturi ale agentului patogen al bolii izolat;
    e) trebuie sa asigure confirmarea rezultatelor pozitive obtinute in laboratoarele de diagnostic autorizate de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    (4) Prin derogare de la prevederile alin. (1), daca Romania nu are un laborator national autorizat competent pentru boala in cauza, poate folosi serviciile unui laborator national dintr-un stat membru al Uniunii Europene cu competenta in acest domeniu.
    (5) Lista laboratoarelor nationale de referinta pentru statele membre ale Uniunii Europene pentru bolile pestilor este stabilita in anexa nr. 1 la prezenta norma sanitara veterinara.
    (6) Laboratorul national din Romania desemnat pentru bolile la care se face referire coopereaza cu laboratorul de referinta al Comunitatii Europene la care se face referire in art. 13.
    (7) Reguli detaliate pentru implementarea prevederilor prezentului articol sunt adoptate de autoritatea veterinara centrala a Romaniei conform procedurii nationale.
    Art. 13
    (1) Laboratorul de referinta al Comunitatii Europene pentru bolile pestilor este indicat in anexa nr. 2 la prezenta norma sanitara veterinara.
    (2) Fara a aduce atingere legislatiei veterinare romane privind cheltuielile din domeniul veterinar, functiile si indatoririle laboratorului la care se face referire in aceasta legislatie sunt cele stabilite in anexa nr. 3 la prezenta norma sanitara veterinara.
    Art. 14
    Este interzisa vaccinarea impotriva bolilor din lista II in zone autorizate, ferme autorizate situate in zone neautorizate sau in zone ori ferme care au demarat deja procedurile de autorizare stabilite in norma sanitara veterinara mentionata la art. 1, precum si impotriva bolilor din lista I. Prin derogare, vaccinarea poate fi aprobata in cazul unui focar al bolilor din lista I, cu conditia ca procedurile de vaccinare sa fie specificate in planurile de contingenta autorizate conform art. 15 si sa se tina seama de criteriile mentionate in anexa nr. 5 la prezenta norma sanitara veterinara.
    Art. 15
    (1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa elaboreze un plan de urgenta in care sa se specifice cum va implementa masurile stabilite in prezenta norma sanitara veterinara in eventualitatea unui focar al unei boli din lista I. Acest plan trebuie sa permita accesul la facilitati, echipament, personal si la toate celelalte structuri corespunzatoare, necesare pentru o eradicare rapida si eficienta a focarului.
    (2) Criteriile minime ce trebuie aplicate pentru intocmirea acestor planuri sunt stabilite in anexa nr. 4 la prezenta norma sanitara veterinara.
    (3) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate sa limiteze din proprie initiativa aplicarea criteriilor specifice bolilor in cauza atunci cand criteriile minime au fost deja adoptate, in contextul trimiterii planurilor de contingenta referitoare la aplicarea masurilor pentru combaterea altei boli.
    (4) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate, conform procedurii nationale, sa amendeze sau sa suplimenteze aceste masuri tinand seama de natura specifica a bolii.
    (5) Planurile intocmite conform criteriilor mentionate in anexa nr. 4 la prezenta norma sanitara veterinara trebuie inaintate Comisiei Europene nu mai tarziu de 6 luni de la data la care prezenta norma sanitara veterinara este pusa in aplicare.
    (6) Comisia Europeana va examina planurile de contingenta pentru a determina daca ele permit ca obiectivul stabilit sa fie atins si va sugera autoritatii veterinare centrale a Romaniei orice amendamente cerute, in special pentru a se asigura ca ele sunt compatibile cu planurile comunitare.
    (7) Comisia Europeana va aproba planurile si le va amenda, daca este necesar.
    (8) Planurile pot fi ulterior amendate sau suplimentate conform procedurii nationale.
    Art. 16
    (1) Expertii Comisiei Europene pot, in colaborare cu autoritatea veterinara centrala a Romaniei, si, in masura in care este necesar, sa efectueze controale ad-hoc in Romania, pentru a se asigura de aplicarea prevederilor prezentei norme sanitare veterinare. Pentru aceasta ei pot verifica un procent reprezentativ de exploatatii pentru a vedea daca autoritatea veterinara centrala a Romaniei verifica daca aceste exploatatii indeplinesc prevederile prezentei norme sanitare veterinare. Comisia Europeana va informa autoritatea veterinara centrala a Romaniei despre rezultatul controalelor efectuate.
    (2) Daca acest control se efectueaza pe teritoriul Romaniei, autoritatea veterinara centrala a Romaniei trebuie sa acorde toata asistenta necesara expertilor in efectuarea indatoririlor lor.
    (3) Experti ai autoritatii veterinare centrale a Romaniei sau alte autoritati veterinare carora li s-a delegat aceasta competenta pot efectua controale la fata locului in tarile terte, in cazul importurilor, pentru a se asigura de aplicarea unor masuri similare cu masurile specificate in prezenta norma sanitara veterinara.
    (4) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei va informa Comisia Europeana si autoritatea veterinara centrala a tarii in care se efectueaza controlul despre rezultatele acestor actiuni.
    (5) Controalele la care se refera alin. (3) trebuie efectuate in colaborare cu experti ai autoritatii veterinare centrale a tarii in care se realizeaza controlul.
    (6) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei va asigura suportul financiar pentru expertii romani care efectueaza astfel de controale.
    (7) Autoritatea veterinara centrala a tarii pe teritoriul careia se efectueaza controlul va acorda expertilor romani tot sprijinul pe care acestia il solicita pentru a-si indeplini sarcinile.
    (8) Daca in urma controalelor rezulta deficiente privind aplicarea corecta a masurilor specificate in prezenta norma sanitara veterinara, acestea vor fi notificate autoritatii veterinare centrale pe teritoriul careia se executa controlul, prin raportul de control.
    (9) Autoritatea veterinara centrala a tarii pe teritoriul careia se executa controlul trebuie ca, in termenele convenite cu expertii romani ce executa controlul, sa prezinte masurile ce vor fi aplicate pentru remedierea acestor deficiente ce trebuie acceptate de autoritatea veterinara centrala a Romaniei.
    (10) Pana la remedierea acestor deficiente autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate interzice importul in Romania de pesti vii din acele tari. Aceasta decizie trebuie comunicata autoritatii veterinare centrale a tarii in cauza, cu motivatia luarii unor asemenea masuri.
    (11) Reguli detaliate pentru implementarea prevederilor prezentului articol trebuie stabilite in conformitate cu procedura nationala.
    Art. 17
    Anexele nr. 2, 3 si 4 la prezenta norma sanitara veterinara trebuie sa fie amendate, cand este necesar, de catre autoritatea veterinara centrala a Romaniei, pentru a se tine seama de progresele in cercetare si in procedurile de diagnosticare. Anexa nr. 1 la prezenta norma sanitara veterinara poate fi amendata, cand este necesar, in conformitate cu procedura nationala.
    Art. 18
    Masurile necesare pentru implementarea prezentei norme sanitare veterinare privind actiunile mentionate in articolele enumerate mai jos trebuie adoptate conform procedurilor nationale:
    a) art. 5 alin. (2);
    b) art. 6;
    c) art. 10 alin. (1) si (2);
    d) art. 12;
    e) art. 15;
    f) art. 16;
    g) art. 19 alin. (2).
    Art. 19
    (1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate adopta acte legislative sau prevederi administrative suplimentare necesare pentru aplicarea prevederilor prezentei norme sanitare veterinare si va informa Comisia Europeana despre aceasta.
    (2) Atunci cand autoritatea veterinara centrala a Romaniei adopta prevederile mentionate la alin. (1), acestea trebuie sa faca referire la prezenta norma sanitara veterinara.
    Art. 20
    (1) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei va lua masurile administrative sau penale adecvate pentru a pedepsi orice incalcare a prevederilor prezentei norme sanitare veterinare.
    (2) Autoritatea veterinara centrala a Romaniei poate modifica, completa sau abroga total ori partial prevederile prezentei norme sanitare veterinare.

    ANEXA 1
    la norma sanitara veterinara

                       LABORATOARELE NATIONALE DE REFERINTA
                               pentru bolile pestilor

    Belgia: CODA - Centrum voor Onderzoek in Diergeneeskunde en Agrochemie
    CERVA - Centre d'etude et de recherches veterinaires et agrochimiques
    Groeselenberg 99
    B-1180 Brussel/Bruxelles
    Danemarca: Statens Veterinaere Serumlaboratorium Fodevareministeriet
    Hangovej 2
    DK-8200 Arhus N
    Germania: Bundesforschungsanstalt fur Viruskrankheiten der Tiere
    Boddenblick 5a
    D-17498 Insel Riems
    Grecia: Laboratory of Fish Pathology and Bio-Pathology of Aquatic Organisms
    Center of Athens Veterinary Institutes, Institute of Infectious and Parasitic Diseases
    25 Neapoleos ST
    GR-153 10 Ag. Paraskevi Attiki
    Spania: Laboratorio Central de Veterinaria de Algete Madrid.
    Irlanda: Fisheries Research Center Abbotstown
    Castleknock
    Dublin 15
    Ireland
    Italia: Istituto zooprofilattico sperimentale delle Venezie
    Via Romea 14/A
    I-35020 Legnaro, Padova
    Luxemburg: CODA - Centrum voor Onderzoek in Diergeneeskunde en Agrochemie
    CERVA - Centre d'etude et de recherches veterinaires et agrochimiques
    Groeselenberg 99
    B-1180 Brussell/Bruxelles
    Olanda: Fish Diseases Laboratory
    ID-Lelystad
    Institute for Animal Science and Health
    Edelhertweg 15
    PO Box 65
    8200 AB Lelystad
    Nederland
    Austria: Institut fur Hydrobiologie, Fisch-und Bienenkunde Veterinarmedizinische Universitat Wien
    Veterinarplatz 1
    A-1210 Wien
    Portugalia: Laboratorio Nacional de Investigacao Veterinaria
    Estrada de Benfica 701
    P-1500 Lisboa
    Finlanda: Elainlaakinta-ja elintarvikelaitos (EELA)
    PL 368
    FIN-00231 Helsinki
    Suedia: Statens Veterinarmedicinska Anstalt (SVA)
    S-751 89 Uppsala
    Regatul Unit: CEFAS Weymouth Laboratory
    Barrack Road
    Weymouth DT4 8UB
    United Kingdom
    Regatul Unit: The Marine Laboratory
    PO Box 101
    Victoria Road
    Aberdeen AB9 8DB
    United Kingdom

    ANEXA 2
    la norma sanitara veterinara

                        LABORATORUL COMUNITAR DE REFERINTA
                             pentru bolile pestilor

    Statens Veterinaere Serumlaboratorium Landbrugsministeriet Hangoevej 2 8200 Aarhus N Denmark.

    ANEXA 3
    la norma sanitara veterinara

                         FUNCTIILE SI INDATORIRILE
    laboratorului national de referinta pentru bolile pestilor

    Functiile si indatoririle laboratorului national de referinta pentru bolile pestilor din listele I si II sunt:
    1. sa coordoneze, in colaborare cu Comisia Europeana, metodele folosite pentru diagnosticarea bolii in cauza, in special prin:
    a) identificarea, depozitarea si livrarea tulpinilor agentului patogen al bolii in cauza, pentru realizarea testelor serologice si prepararea antiserurilor;
    b) livrarea serurilor standard si a altor reagenti de referinta catre laboratoarele locale nationale de referinta, pentru a standardiza testele si reagentii folositi;
    c) realizarea si pastrarea unei colectii de tulpini si culturi ale agentului patogen in cauza;
    d) organizarea periodica de teste de intercomparare a procedurilor de diagnostic;
    e) colectarea si compararea datelor si a informatiilor cu privire la metodele de diagnostic folosite si rezultatele testelor efectuate in Comunitatea Europeana;
    f) caracterizarea culturilor agentilor patogeni ai bolii in cauza prin metodele cele mai avansate si adecvate care sa permita o buna intelegere a epizootologiei bolii;
    g) tinerea la zi a evidentei evolutiilor in supravegherea, epizootologia si preventia bolii in cauza in intreaga lume;
    h) sustinerea expertizei cu privire la agentul patogen relevant al bolii si la alti agenti patogeni implicati pentru a permite un diagnostic diferential rapid;
    i) insusirea de cunostinte complete in prepararea si folosirea produselor de imunologie veterinara folosite pentru a eradica si a combate boala.
    2. sa sprijine activ diagnosticarea focarelor bolii in cauza prin primirea culturilor de agent patogen pentru diagnosticul de confirmare, caracterizare si studii epizootice;
    3. sa faciliteze pregatirea sau perfectionarea expertilor in diagnosticul de laborator, in vederea armonizarii tehnicilor de diagnostic in intreaga tara;
    4. sa colaboreze, in privinta metodelor de diagnosticare a bolilor din lista I, cu laboratoarele competente din tarile terte in care aceste boli sunt raspandite.

    ANEXA 4
    la norma sanitara veterinara

                             CRITERII MINIME
                        pentru planuri de urgenta

    Planurile de urgenta trebuie sa indeplineasca cel putin urmatoarele criterii:
    1. stabilirea unui centru national de criza care sa coordoneze toate masurile de control in Romania;
    2. trebuie prevazuta o lista a centrelor locale de combatere a bolii, cu amenajarile adecvate, pentru a coordona masurile de combatere a bolii la nivel local;
    3. trebuie date informatii detaliate cu privire la personalul implicat in masurile de combatere, calificarea si responsabilitatile lui;
    4. fiecare centru local de combatere a bolii trebuie sa fie capabil sa contacteze rapid persoanele sau organizatiile care sunt implicate direct sau indirect;
    5. echipamentul si materialele necesare trebuie sa fie disponibile pentru a se realiza in mod adecvat masurile de combatere a bolii;
    6. trebuie sa fie prevazute instructiuni detaliate pentru actiunile ce sunt intreprinse in cazul suspiciunii sau confirmarii infectiei ori contaminarii;
    7. trebuie sa fie stabilite programe de instruire pentru a se mentine si a se dezvolta abilitatile in domeniu si procedurile administrative;
    8. atunci cand este necesar, laboratoarele de diagnostic trebuie sa aiba amenajari pentru examinarea post-mortem, capacitatea necesara pentru serologie, histologie etc. si trebuie sa mentina calificarea personalului pentru tehnicile de diagnosticare rapida (in acest scop trebuie luate masuri pentru transportarea rapida a probelor);
    9. trebuie adoptate prevederi pentru a se asigura competentele legale necesare pentru implementarea planurilor de urgenta.

    ANEXA 5
    la norma sanitara veterinara

                              CRITERIILE
                      pentru programe de vaccinare

    Programele de vaccinare trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:
    1. natura bolii care impune sa fie efectuata o solicitare de vaccinare;
    2. informatiile trebuie furnizate pentru zonele de coasta si de uscat, pentru amplasarile si fermele in care poate fi efectuata vaccinarea: in nici o circumstanta vaccinarea nu poate fi coordonata depasind limitele zonei infectate si, daca este necesar, ale zonei-tampon stabilite in jurul zonei infectate;
    3. informatii detaliate referitoare la vaccinul ce trebuie folosit, incluzand tipul/tipurile de vaccin care poate/pot fi folosit/folosite;
    4. informatii detaliate cu privire la conditiile de folosire, frecventa vaccinarii si limitele de utilizare a vaccinului;
    5. criterii pentru incetarea vaccinarii;
    6. datele, amplasarile si fermele in care au fost efectuate vaccinarile si stabilirea unei zone-tampon vor fi cuprinse intr-un registru al vaccinarilor anterioare;
    7. trebuie luate masuri pentru ca miscarile pestilor sa fie limitate in zona de vaccinare, pentru a garanta ca pestii pot parasi zona de vaccinare doar daca urmeaza sa fie omorati pentru consumul uman sau, daca este necesar, distrusi;
    8. orice alte prevederi necesare cerute pentru vaccinare.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 241/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 241 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu