ORDIN Nr. 14
din 19 februarie 2008
pentru aprobarea
Instructiunilor privind organizarea si desfasurarea activitatii de protectie a
mediului in Armata Romaniei
ACT EMIS DE:
MINISTERUL APARARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 160 din 3 martie 2008
Pentru aplicarea prevederilor art. 83 lit. a) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările
şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr.
346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării,
ministrul apărării emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunile privind organizarea
şi desfăşurarea activităţii de protecţie a mediului în Armata României,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă „PMed.-4, Instrucţiuni
privind organizarea activităţii de protecţia mediului în Armata României",
aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M 111/2005*).
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul apărării,
Teodor Viorel Meleşcanu
*) Ordinul nu a fost publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, deoarece avea ca obiect
reglementări din sectorul de apărare a ţării şi securitate naţională.
ANEXĂ
INSTRUCŢIUNI
privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de
protecţie a mediului în Armata României
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Protecţia mediului în Armata României
reprezintă un ansamblu de activităţi instituţionalizate având ca scop
ameliorarea stării mediului şi a calităţii vieţii prin prevenirea şi reducerea
poluării în zonele de responsabilitate sau de acţiune ale armatei, în
conformitate cu principiile care guvernează această activitate.
(2) Ameliorarea calităţii factorilor de mediu
contribuie la creşterea capacităţii personalului armatei pentru îndeplinirea
misiunilor sale în timp de pace, în situaţii de criză şi la război.
Art. 2. - (1) Instrucţiunile stabilesc un ansamblu de
măsuri şi reguli privind organizarea şi desfăşurarea activităţii de protecţie a
mediului în Armata României.
(2) Ansamblul de măsuri şi reguli stabilite prin
prezentele instrucţiuni se completează cu prevederile standardelor de
securitate şi sănătate în muncă, regulamentelor, ordinelor şi instrucţiunilor
în vigoare, astfel încât să nu fie afectată capacitatea de îndeplinire a
misiunilor de către unităţile/formaţiunile militare.
Art. 3. - Organizarea, coordonarea şi controlul
activităţii de protecţie a mediului în unităţile/formaţiunile Ministerului
Apărării se realizează prin structuri proprii specializate, constituite sau
prin cumul de funcţii.
Art. 4. - Fişele posturilor pentru personalul încadrat
cuprind în mod obligatoriu atribuţiile şi răspunderile ce revin acestuia în
domeniul protecţiei mediului, corespunzător funcţiilor exercitate.
Art. 5. - (1) Convenţiile de colaborare,
memorandumurile internaţionale, contractele bilaterale, precum şi alte
documente juridice, în care Ministerul Apărării este parte, pentru desfăşurarea
unor activităţi pe teritoriul naţional sau în afara acestuia, cuprind în mod
obligatoriu prevederi şi/sau clauze cu privire la protecţia mediului.
(2) Contractele de prestări de servicii încheiate între
unităţi/formaţiuni militare, în calitate de beneficiari, şi operatori
economici, în calitate de prestatori, cuprind distinct clauze ce revin părţilor
pe linia respectării reglementărilor de protecţie a mediului.
(3) In cazul în care nu sunt încheiate contracte sau
acestea nu prevăd expres clauze cu privire la obligaţiile părţilor pe linia
protecţiei mediului, întreaga răspundere revine unităţii/formaţiunii militare
beneficiare a serviciilor.
Art. 6. - Cheltuielile necesare realizării măsurilor de
protecţie a mediului, inclusiv pentru pregătirea profesională, sunt planificate
şi se utilizează conform reglementărilor în vigoare.
Art. 7. - Definiţiile termenilor utilizaţi în
prezentele instrucţiuni sunt precizate în anexa nr. 1.
CAPITOLUL II
Particularităţi în organizarea şi desfăşurarea
activităţii de
protecţie a mediului
Art. 8. - Managementul activităţii de protecţie a
mediului la nivelul Armatei României este asigurat de Corpul de control şi
inspecţie prin structura proprie de protecţie a mediului.
Art. 9. - Atribuţiile pe linia protecţiei mediului în
unităţile/formaţiunile militare revin structurilor de specialitate existente în statele de organizare sau
persoanelor desemnate prin cumul de funcţii.
Art. 10. - Răspunderea privind aplicarea şi respectarea
normelor de protecţie a mediului revine comandanţilor/şefilor
unităţilor/formaţiunilor militare.
Art. 11. -In unităţile/formaţiunile militare controlul
activităţii de protecţie a mediului se execută de structurile de specialitate
de la eşaloanele superioare.
Art. 12. -In situaţia în care într-o cazarmă sunt
dislocate mai multe unităţi/formaţiuni militare, comandanţii/şefii acestora au
următoarele obligaţii:
a) să coopereze în vederea implementării prevederilor
privind protecţia mediului, luând în considerare natura activităţilor;
b) să îşi coordoneze acţiunile în vederea protecţiei
personalului şi prevenirii accidentelor ecologice, în funcţie de specificul
activităţii desfăşurate;
c) să se informeze reciproc despre riscurile de mediu
şi să înştiinţeze personalul.
Art. 13. - Comandanţii/şefii unităţilor/formaţiunilor
militare sunt obligaţi să asigure organizarea activităţii de protecţie a
mediului, în conformitate cu actele normative elaborate la nivel naţional,
standardele NATO în acest domeniu, reglementările Uniunii Europene şi cele
militare în vigoare.
Art. 14. - Atribuţiile care revin comandanţilor/şefilor
unităţilor/formaţiunilor militare, pe linia protecţiei mediului, sunt
îndeplinite nemijlocit de o persoană denumită responsabil cu protecţia
mediului.
Art. 15. - (1) Funcţia de responsabil cu protecţia
mediului este prevăzută în statul de organizare de la nivelul structurilor
centrale, statelor majore ale categoriilor de forţe ale armatei, corpurilor de
armată teritoriale, comandamentelor de armă operaţionale şi
brigăzilor/similare, care au în subordine unităţi/formaţiuni militare care
desfăşoară activităţi cu efect semnificativ asupra mediului.
(2) La nivelul unităţilor/formaţiunilor militare,
altele decât cele prevăzute la alin. (1), funcţia de responsabil cu protecţia
mediului poate fi prevăzută în statul de organizare sau deţinută prin cumul.
Art. 16. - (1) Pentru structurile nominalizate la art.
15 alin. (1), responsabilul cu protecţia mediului se numeşte din rândul
personalului militar şi civil cu studii superioare tehnice.
(2) Pentru structurile
menţionate la art. 15 alin. (2), responsabilii cu protecţia mediului se numesc,
prin cumul, din rândul personalului militar şi civil cu studii tehnice.
(3) Specializarea responsabililor cu protecţia
mediului se realizează prin cursuri organizate de instituţii militare sau
civile.
Art. 17. - Pe linia activităţii specifice, responsabilul
cu protecţia mediului se subordonează nemijlocit comandantului/şefului
unităţii/formaţiunii militare, precum şi responsabilului cu protecţia mediului
de la eşalonul imediat superior.
Art. 18. - (1) Principalele concluzii ale activităţii
de protecţie a mediului se includ în „Darea de seamă privind activitatea
desfăşurată în domeniul protecţiei mediului în anul ...", pentru anul
încheiat, potrivit anexei nr. 2, care se înaintează ierarhic.
(2) Direcţiile centrale, statele majore ale
categoriilor de forţe ale armatei, comandamentele operaţionale, teritoriale ori
de armă înaintează, la ordin
sau ori de câte ori este nevoie, sinteze şi situaţii informative necesare
gestionării activităţii de protecţie a mediului.
Art. 19. - (1) Comandanţii/şefii unităţilor/formaţiunilor
militare raportează producerea accidentului ecologic în incintele obiectivelor
militare, în conformitate cu prevederile regulamentelor militare în vigoare, şi
iau măsuri imediate pentru limitarea extinderii şi eliminarea efectelor provocate
de acesta.
(2) Accidentul ecologic se raportează şi pe linie de
specialitate, ierarhic, până la Corpul de control şi inspecţie, în termen de 4
ore de la producerea/constatarea acestuia, conform
modelului prezentat în anexa nr. 3.
Art. 20. - Comandanţii/şefii unităţilor/formaţiunilor
militare contactează autorităţile locale şi stabilesc împreună modalităţile de
depoluare şi refacere a mediului, în cazul în care accidentul ecologic are
efecte asupra vecinătăţilor.
Art. 21. - (1) Cercetarea accidentelor ecologice se
execută de o comisie stabilită de eşalonul superior unităţii/formaţiunii
militare, din care fac parte reprezentanţi din:
a) structura de protecţie a mediului din cadrul
Corpului de control şi inspecţie;
b) eşaloanele superioare unităţii/formaţiunii militare
unde a avut loc accidentul ecologic;
c) autorităţile locale din garnizoana de reşedinţă a
unităţii/formaţiunii militare pe raza căreia s-a produs accidentul ecologic, în
cazul prevăzut la art. 20.
(2) Din comisia de cercetare face parte în mod
obligatoriu şi responsabilul cu protecţia mediului din unitatea militară în
care s-a produs accidentul ecologic.
Art. 22. - (1) Evaluarea de mediu a activităţilor
desfăşurate în unităţile/formaţiunile militare este un proces intern
obligatoriu, denumit în continuare autoevaluare de
mediu.
(2) Autoevaluarea de mediu se realizează prin grija
responsabilului cu protecţia mediului, după identificarea surselor cu impact,
conform anexei nr. 4, şi pe baza datelor tehnice din „Fişa de mediu",
conform anexei nr. 5.
Art. 23. - (1) In procesul de transferare sau
retrocedare a clădirilor ori terenurilor aflate în administrarea Ministerului
Apărării către alte instituţii este obligatorie obţinerea avizului de mediu
pentru stabilirea obligaţiilor de mediu.
(2) In condiţiile prevăzute la alin. (1)se efectuează
bilanţul de mediu de către fostul administrator, în scopul refacerii calităţii
mediului.
Art. 24. - Proiectele destinate apărării naţionale sunt
exceptate de la evaluarea de mediu de către autorităţile centrale de mediu,
dacă printr-o analiză caz cu caz se stabileşte că aplicarea procedurii de
evaluare a impactului asupra mediului poate afecta negativ apărarea naţională,
conform prevederilor art. 7 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.213/2006
privind stabilirea procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului
pentru anumite proiecte publice şi private.
Art. 25. - Pentru activităţile specifice care se
desfăşoară în Armata României nu este necesară obţinerea autorizaţiei de mediu
de la autorităţile centrale, regionale şi locale de mediu, conform prevederilor
art. 12 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind
protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
265/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 26. - Pentru exploatarea instalaţiilor şi
obiectivelor noi din unităţile/formaţiunile militare, precum şi pentru
funcţionarea şi exploatarea în continuare a celor existente este necesară
obţinerea avizelor, respectiv a autorizaţiilor de gospodărire a apelor, conform prevederilor Legii apelor
nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 27. - (1) Unităţile/formaţiunile militare sunt
obligate să solicite şi să obţină avizul de gospodărire a apelor, încă din faza
de proiectare a instalaţiilor aferente, pentru lucrările şi categoriile de
activităţi destinate satisfacerii nevoilor proprii, alimentarea cu apă,
respectiv canalizarea apelor reziduale.
(2) Autorizaţia de gospodărire
a apelor este necesară la punerea în funcţiune sau la exploatarea celor
existente, dacă instalaţiile aferente au capacitate/debit de peste 0,2 l/s.
Art. 28. -Avizul şi/sau autorizaţia de gospodărire a
apelor se solicită unităţilor de gospodărire a apelor din cadrul Administraţiei
Naţionale „Apele Române".
Art. 29. - Pentru respectarea prevederilor legislaţiei
în domeniul apelor comandanţii/şefii unităţilor/formaţiunilor militare au
următoarele obligaţii:
a) să asigure respectarea condiţiilor impuse prin
avizul şi/sau autorizaţia de gospodărire a apelor;
b) să dispună măsuri pentru completarea documentaţiei
tehnice şi cu alte lucrări care nu au fost cuprinse iniţial în cererea de
autorizare, dar care se impun a fi realizate, solicitate de emitentul
autorizaţiei, şi să promoveze note de fundamentare pentru obiective/proiecte de
investiţii.
Art. 30. - Evacuarea apelor uzate în reţelele de
canalizare sau în staţiile de epurare se realizează în baza contractului de
branşare/racordare şi utilizare a serviciilor publice de alimentare cu apă şi
canalizare, precum şi a acceptului de evacuare dat de operatorul de servicii
publice care administrează şi exploatează reţeaua de canalizare.
Art. 31. - Descărcarea apelor uzate epurate în
receptori naturali sau în reţelele de canalizare se realizează în limitele
indicatorilor de calitate prevăzuţi în normativele tehnice.
CAPITOLUL III
Obligaţiile şi atribuţiile structurilor în
coordonarea, conducerea,
controlul şi evaluarea activităţii de protecţie a mediului
Art. 32. - (1) Corpul de control şi inspecţie
coordonează, controlează şi evaluează modul de organizare şi desfăşurare a
activităţii de protecţie a mediului în Armata României şi asigură aplicarea
actelor normative care guvernează această activitate.
(2) In sensul prevederilor alin. (1), Corpul de control
şi inspecţie are următoarele atribuţii:
a) elaborează politica de mediu în Armata României, cu
respectarea principiilor şi elementelor strategice;
b) elaborează reglementările specifice în domeniul
protecţiei mediului şi acţionează pentru implementarea acestora;
c) coordonează activitatea de instruire în domeniul
protecţiei mediului;
d) creează sistemul de informare propriu şi stabileşte
condiţiile şi termenii care permit accesul liber la informaţiile privind
mediul, cu respectarea reglementărilor în domeniu;
e) avizează normele şi reglementările referitoare la
activităţile cu impact asupra mediului, elaborate de direcţiile centrale sau
categoriile de forţe ale armatei, şi controlează aplicarea acestora;
f) numeşte comisii de experţi pentru evaluarea
prejudiciului adus mediului prin desfăşurarea activităţilor militare;
g) urmăreşte, în sfera sa de competenţă, respectarea
obligaţiilor asumate prin convenţiile internaţionale la care România este
parte;
h) urmăreşte şi analizează aplicarea prezentelor
instrucţiuni, întocmeşte şi transmite spre aprobare ministrului apărării „Darea
de seamă privind activitatea desfăşurată în domeniul protecţiei mediului în
anul....", pentru anul încheiat;
i) aplică sancţiuni titularilor activităţilor, pentru
nerespectarea legislaţiei de mediu şi pentru neconformarea la condiţiile impuse
prin actele de reglementare;
j) colaborează cu autorităţile publice şi cu alte
persoane juridice în scopul diminuării efectelor negative ale activităţilor
militare asupra mediului şi încurajează introducerea tehnologiilor adecvate
pentru mediu;
k) pune la dispoziţia publicului date privind starea
mediului, programele şi politica de protecţie a mediului;
l) se consultă periodic cu
reprezentanţii organizaţiilor neguvernamentale şi cu alţi reprezentanţi ai
societăţii civile pentru stabilirea celor mai eficiente măsuri de protecţie a
mediului;
m) identifică, în colaborare cu directorii de programe,
noi căi şi metode care să favorizeze protecţia şi îmbunătăţirea calităţii
factorilor de mediu, prin programe şi proiecte de mediu;
n) realizează activitatea de inspecţie şi control în
domeniul protecţiei mediului;
o) colaborează cu Inspectoratul General pentru Situaţii
de Urgenţă pentru elaborarea planurilor operative şi pentru executarea în comun
a intervenţiilor în caz de poluări sau accidente ecologice;
p) organizează şi conduce simpozioane, grupuri de lucru
şi convocări pe probleme specifice, în cadrul programelor de pregătire a
personalului de specialitate;
q) participă şi avizează programele convocărilor de
specialitate organizate de structurile cu atribuţii în domeniul protecţiei
mediului;
r) elaborează cerinţele pentru realizarea programelor
informatice „Fişa de mediu" şi „Gestiunea deşeurilor" necesare
autoevaluării de mediu;
s) centralizează date şi informaţii privind gestiunea
deşeurilor, pe care le transmite autorităţii publice centrale de protecţie a
mediului, la cerere, în vederea elaborării la nivel naţional a raportului
statistic „Gestiunea deşeurilor";
t) colaborează cu structurile guvernamentale şi
neguvernamentale cu atribuţii în domeniul protecţiei mediului, precum şi cu
structurile NATO.
Art. 33. - Comandanţii/şefii structurilor menţionate la
art. 15 alin. (1) au următoarele obligaţii şi răspunderi:
a) conduc, coordonează, controlează şi evaluează
aplicarea şi respectarea cadrului normativ de protecţie a mediului pe durata
desfăşurării activităţilor militare;
b) dispun măsurile necesare aplicării unitare a
prevederilor prezentelor instrucţiuni în unităţile/formaţiunile militare din
subordine;
c) analizează şi planifică resursele financiare
necesare desfăşurării şi îndeplinirii acţiunilor în domeniul protecţiei
mediului pentru unităţile militare proprii şi cele subordonate;
d) dispun realizarea
autoevaluării de mediu în unităţile/formaţiunile militare din subordine;
e) dispun înaintarea, pe cale ierarhică, la cerere, a
inventarului de surse poluante din unităţile/formaţiunile militare subordonate;
f) permit accesul, cu respectarea regulilor de acces, al persoanelor împuternicite pentru verificare, inspecţie
şi control în unităţile/formaţiunile militare subordonate şi la instalaţiile
generatoare de impact asupra mediului;
g) realizează, în volum complet şi la termen, măsurile
impuse prin actele de constatare încheiate de persoanele împuternicite cu
activităţi de verificare, inspecţie şi control;
h) în caz de accident ecologic, informează autorităţile
competente;
i) analizează activitatea de protecţie a mediului şi
transmit, ierarhic, „Darea de seamă privind activitatea desfăşurată în domeniul
protecţiei mediului în anul....", pentru anul încheiat;
j) dispun întocmirea şi transmiterea, pe cale
ierarhică, a informaţiilor necesare pentru actualizarea datelor şi
informaţiilor privind gestiunea deşeurilor;
k) raportează, ierarhic, până la Corpul de control şi
inspecţie, accidentele ecologice;
l) verifică includerea
tematicii pentru cunoaşterea reglementărilor de protecţie a mediului în cadrul
procesului instructiv-educativşi nivelul pregătirii personalului militar şi
civil, în acest domeniu;
m) organizează convocările anuale de pregătire a
responsabililor cu protecţia mediului din structurile subordonate.
Art. 34. - Comandanţii/şefii unităţilor/formaţiunilor
militare, altele decât cele menţionate la art. 15 alin. (1), au următoarele
obligaţii şi răspunderi:
a) conduc, coordonează, controlează şi evaluează
aplicarea şi respectarea cadrului normativ de protecţie a mediului pe durata
desfăşurării activităţilor militare;
b) dispun măsurile necesare aplicării unitare a
prevederilor prezentelor instrucţiuni în unităţile/formaţiunile militare din
subordine;
c) analizează şi planifică resursele financiare
necesare desfăşurării şi îndeplinirii acţiunilor în domeniul protecţiei
mediului;
d) dispun realizarea autoevaluării
de mediu în unităţi/formaţiuni militare;
e) dispun înaintarea, pe cale ierarhică, la cerere, a
inventarului de surse poluante;
f) permit accesul, cu respectarea regulilor de acces,
al persoanelor împuternicite pentru verificare, inspecţie şi control la
instalaţiile generatoare de impact asupra mediului şi în spaţiile sau în zonele
aferente acestora;
g) realizează, în totalitate şi la termen, măsurile
impuse prin actele de constatare încheiate de persoanele împuternicite cu
activităţi de verificare, inspecţie şi control;
h) în caz de accident ecologic, informează autorităţile
competente;
i) în caz de accident ecologic, remediază factorii de
mediu afectaţi, restabilind condiţiile iniţiale, conform principiului
„poluatorul plăteşte";
j) se supun dispoziţiei scrise
de încetare a activităţii în cazul încălcării prevederilor legislaţiei de mediu
în vigoare, potrivit celor stabilite de organele de control abilitate;
k) dispun depozitarea deşeurilor de orice fel numai pe
amplasamente autorizate în acest sens;
l) analizează activitatea de
protecţie a mediului şi transmit, ierarhic, „Darea de seamă privind activitatea
desfăşurată în domeniul protecţiei mediului în anul....", pentru anul
încheiat;
m) dispun întocmirea şi transmiterea, pe cale
ierarhică, a informaţiilor necesare pentru actualizarea datelor şi informaţiilor
privind gestiunea deşeurilor;
n) raportează, ierarhic, până la Corpul de control şi
inspecţie, accidentele ecologice;
o) colaborează cu autoritatea locală de mediu în cazul
accidentelor ecologice cu efecte asupra vecinătăţilor la înlăturarea urmărilor şi stabilirea
pagubelor provocate de poluare;
p) verifică includerea tematicii pentru cunoaşterea
reglementărilor de protecţie a mediului în cadrul procesului
instructiv-educativşi nivelul pregătirii personalului militar şi civil, în
acest domeniu.
Art. 35. - Responsabilul cu protecţia mediului are
următoarele atribuţii:
a) întocmeşte documentele de organizare, conducere,
control şi evaluare ale activităţii de protecţie a mediului din unitate;
b) elaborează temele pentru
cunoaşterea reglementărilor de protecţie a mediului şi urmăreşte desfăşurarea
procesului de instruire a personalului militar şi civil, în concordanţă cu
prevederile legislaţiei de mediu;
c) înaintează, ierarhic, la cerere, inventarul surselor de poluare;
d) întocmeşte „Planul de măsuri pentru prevenirea,
reducerea şi controlul poluării mediului al U.M. nr. 0 ...", în vederea
adoptării măsurilor concrete pentru prevenirea poluării;
e) elaborează autoevaluarea de mediu din unitate pe
baza datelor cuprinse în „Fişa de mediu";
f) întocmeşte şi transmite, pe cale ierarhică,
informaţiile necesare pentru actualizarea datelor şi informaţiilor privind
gestiunea deşeurilor;
g) înaintează la eşalonul imediat superior „Darea de
seamă privind activitatea desfăşurată în domeniul protecţiei mediului în
anul....", pentru anul încheiat;
h) verifică efectuarea, la termenele prevăzute în
contracte, a analizelor pentru apa potabilă, apa uzată, aer şi sol, după caz;
i) verifică luarea măsurilor de valorificare,
neutralizare şi/sau de eliminare a deşeurilor, pentru evitarea sau reducerea
impactului asupra mediului, cu respectarea reglementărilor legale;
j) face parte din comisia de cercetare a accidentelor
ecologice;
k) colaborează cu agenţiile teritoriale de protecţie a
mediului pentru desfăşurarea în comun a unor acţiuni de protecţie a mediului;
l) prezintă, la ordinul
comandantului/şefului, informări asupra modului de respectare a reglementărilor
de protecţie a mediului în unitate;
m) controlează, pe baza planului anual de activitate,
toate locurile de muncă şi activităţile din unitate, în scopul prevenirii
accidentelor ecologice.
Art. 36. - Şeful compartimentului cazarmare conduce şi
controlează activitatea de protecţie a mediului în sectoarele specifice şi pe
terenurile administrate. In acest scop are următoarele obligaţii şi răspunderi:
a) întocmeşte anual planul de întreţinere şi refacere a
aliniamentelor de protecţie şi a zonelor verzi din unitate;
b) introduce lucrările de întreţinere a instalaţiilor
generatoare de poluare în „Planul anual de modernizare şi reparaţii";
c) înaintează, ierarhic, propuneri privind
retehnologizarea centralelor termice şi instalaţiilor aferente, pentru
limitarea poluării atmosferei;
d) colaborează cu serviciul financiar pentru
perfectarea contractelor de livrare a apei potabile şi/sau exploatarea
puţurilor de adâncime, de eliminare a reziduurilor şi gunoiului menajer, de
evacuare a apelor menajere la sistemele de canalizare sau prin vidanjare, în
cazul decantoarelor şi foselor septice;
e) ţine evidenţa construcţiilor speciale ale reţelelor
de canalizare: separatoare de grăsimi, decantoare, spaţii de spălare, staţii de
tratare, filtre biologice etc;
f) ţine evidenţa cantităţilor de deşeuri generate şi a
modului de stocare, valorificare, transport, eliminare şi o pune la dispoziţia
responsabilului cu protecţia mediului, care completează registrul cu evidenţa
deşeurilor pe unitate;
g) ţine evidenţa puţurilor de adâncime, a debitelor de
apă extrase, a buletinelor de analiză a calităţii apei, menţine starea tehnică
corespunzătoare a puţului, a zonei de protecţie sanitară, inclusiv
împrejmuirea;
h) ţine evidenţa depozitelor de combustibil lichid,
menţine starea tehnică corespunzătoare a acestora şi ia măsuri pentru limitarea
eventualelor pierderi de combustibil pe traseele de conducte pentru prevenirea
poluării solului şi a pânzei freatice;
i) ţine evidenţa cantitativă a punctelor de colectare a
deşeurilor menajere, a cheltuielilor de reparaţii pentru obiectele de inventar:
containere, platforme, împrejmuiri, rampe;
j) verifică periodic starea terenurilor de toate
categoriile şi stabileşte costurile pentru refacerea zonelor poluate sau
distruse;
k) organizează activitatea de recuperare, colectare,
depozitare şi predare a deşeurilor şi materialelor rezultate din procesul de
reparaţii şi întreţinere a clădirilor;
l) întocmeşte documentaţia
tehnică pentru obţinerea avizului/autorizaţiei de gospodărire a apelor, după
caz.
Art. 37. - Principalele documente de organizare,
conducere, control şi evaluare ale responsabilului cu protecţia mediului sunt:
a) legislaţia naţională în domeniul protecţiei mediului
şi regulamentele emise de instituţiile Uniunii Europene;
b) reglementările militare de mediu - instrucţiuni,
dispoziţii, manuale, ghiduri;
c) planul anual de activitate
pe linia protecţiei mediului;
d) „Planul de măsuri pentru prevenirea, reducerea şi
controlul poluării mediului al U.M. nr. 0 ...";
e) autoevaluarea de mediu şi raportul de autoevaluare
de mediu;
f) situaţia privind cantităţile de haloni şi
echipamentele speciale pe bază de haloni pentru dotări speciale;
g) situaţia fondurilor planificate, alocate şi
cheltuite, pentru activitatea de protecţie a mediului;
h) baza de date „Gestiunea deşeurilor";
i) buletinele de analiză efectuate pentru monitorizarea factorilor de mediu;
j) situaţia ariilor naturale protejate şi a
monumentelor arheologice şi istorice din zona adiacentă
unităţilor/formaţiunilor militare.
CAPITOLUL IV
Organizarea activităţilor de protecţie a mediului pe timpul exerciţiilor militare
naţionale şi multinaţionale
Art. 38. - (1) Personalul militar participant la
exerciţiile militare naţionale şi multinaţionale este responsabil pentru
menţinerea calităţii factorilor de mediu - aer, apă, sol şi biodiversitate, pe
timpul desfăşurării acestora.
(2) Pentru realizarea acestei cerinţe,
comandanţii/şefii unităţilor/formaţiunilor militare participante sunt obligaţi
să cunoască modul în care desfăşurarea exerciţiilor militare naţionale şi
multinaţionale afectează mediul.
Art. 39. - Principalele
obligaţii şi responsabilităţi ale comandanţilor/şefilor exerciţiilor militare
naţionale şi multinaţionale sunt:
a) să cunoască şi să aplice legislaţia de protecţie a
mediului, pe timpul planificării şi îndeplinirii misiunilor;
b) să respecte legislaţia de mediu specifică ţării care
găzduieşte exerciţii militare naţionale şi multinaţionale;
c) să identifice factorii de risc de mediu în cadrul
procesului de planificare al exerciţiilor militare naţionale şi multinaţionale;
d) să menţină echilibrul între activităţile de protecţie
a mediului şi îndeplinirea misiunilor;
e) să cunoască condiţiile generale de mediu, climă,
calitatea apei, solului şi a aerului, resursele naturale, ariile protejate,
siturile de interes comunitar, precum şi speciile aflate în pericol în zonele
de desfăşurare a exerciţiilor militare naţionale şi multinaţionale;
f) să gestioneze eficient deşeurile, în special cele
periculoase;
g) să asigure refacerea mediului afectat de
desfăşurarea acţiunilor militare sau, după caz, să asigure plata daunelor,
conform principiului „poluatorul plăteşte".
Art. 40. - Obligaţiile şi responsabilităţile care revin
comandanţilor/şefilor sunt îndeplinite nemijlocit de responsabilul cu protecţia
mediului, numit din rândul personalului militar participant la exerciţiile
militare naţionale şi multinaţionale.
Art. 41. - Organizarea şi desfăşurarea activităţilor de
protecţie a mediului pe timpul exerciţiilor militare naţionale şi
multinaţionale se realizează în conformitate cu prevederile „Ghidului
activităţilor de protecţie a mediului pe timpul instruirii forţelor
armate" şi a „P.Med.-3, Manualul de protecţia mediului pentru exerciţiile
şi operaţiile militare".
CAPITOLUL V
Substanţe periculoase
SECŢIUNEA 1
Regimul utilizării substanţelor periculoase
Art. 42. - Comandanţii/şefii
unităţilor/formaţiunilor militare dispun întocmirea evidenţei substanţelor şi
preparatelor chimice periculoase prevăzute de legislaţia în vigoare.
Art. 43. - Responsabilii cu protecţia mediului verifică
etichetarea, ambalarea, manipularea şi transportul substanţelor şi preparatelor
periculoase şi elaborează precizări pentru reducerea/eliminarea efectelor
acestora asupra mediului şi organismului uman.
Art. 44. - Unităţile/formaţiunile militare ce
utilizează substanţe care distrug stratul de ozon, respectiv agenţi de
refrigerare, agenţi de condiţionare a aerului, solvenţi, agenţi extinctori, au
următoarele obligaţii:
a) asigură măsurile necesare supravegherii, limitării
şi prevenirii oricăror emisii, dirijate sau accidentale;
b) ţin evidenţa substanţelor specificate, conform
anexei nr. 6;
c) depozitează substanţele în recipiente special
destinate şi în locuri amenajate;
d) verifică periodic starea recipientelor de depozitare
pentru identificarea şi prevenirea riscurilor de emisie liberă în atmosferă.
SECŢIUNEA a 2-a
Protecţia împotriva radiaţiilor ionizante
Art. 45. -Activităţile cu specific nuclear din domeniul
militar se desfăşoară în baza autorizaţiei de funcţionare emise de Comisia
Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare.
Art. 46. - Unităţile/formaţiunile
militare care desfăşoară activităţi specifice domeniului nuclear au următoarele
obligaţii:
a) înregistrează rezultatele supravegherii şi dozele
estimate pentru activităţile cu risc de contaminare radioactivă;
b) raportează imediat, ierarhic, orice creştere a
contaminării radioactive a mediului peste limitele admise.
CAPITOLUL VI
Managementul deşeurilor
SECŢIUNEA 1
Reglementarea activităţii de gestionare a
deşeurilor
Art. 47. - (1) Corpul de control şi inspecţie, prin
structura de specialitate, în conformitate cu dispoziţiile art. 47 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 426/2001, cu modificările
şi completările ulterioare, are următoarele atribuţii şi răspunderi privind
gestiunea deşeurilor:
a) elaborează strategia şi programul de gestionare a
deşeurilor provenite din domeniul militar şi asigură condiţiile necesare în
vederea realizării acestora;
b) elaborează reglementări specifice privind
gestionarea deşeurilor rezultate din domeniul militar, cu avizul autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului;
c) supraveghează şi controlează respectarea de către
unităţile/formaţiunile militare a reglementărilor privind gestiunea deşeurilor.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică:
a) deşeurilor radioactive;
b) apelor uzate.
Art. 48. - Colectarea şi administrarea datelor şi
informaţiilor privind gestiunea deşeurilor generate în Armata României se
execută conform modelului prezentat în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.
856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei
cuprinzând deşeurile, inclusiv deşeurile periculoase, cu completările
ulterioare.
Art. 49. - (1) Deşeurile rezultate în urma desfăşurării
activităţilor militare specifice constituie un risc potenţial de poluare a
mediului.
(2) In acest sens, comandanţii/şefii
unităţilor/formaţiunilor militare dispun:
a) asigurarea măsurilor de prevenire şi limitare a
impactului deşeurilor asupra mediului, prin gestionarea corespunzătoare a deşeurilor;
b) reducerea cantităţii de deşeuri;
c) recuperarea deşeurilor refolosibile şi valorificarea
acestora prin unităţi specializate, pe bază de contract;
d) asigurarea condiţiilor necesare pentru depozitarea
separată a diferitelor categorii de deşeuri, în funcţie de proprietăţile
fizico-chimice, de compatibilităţi şi de natura substanţelor de stingere care
pot fi utilizate pentru fiecare categorie de deşeuri în caz de incendiu;
e) interzicerea aruncării şi depozitării pe maluri, în
albiile râurilor si în zonele umede a deşeurilor de orice natură;
f) interzicerea abandonării ori eliminării necontrolate
a deşeurilor sau executării operaţiunilor neautorizate cu acestea;
g) dotarea navelor militare cu instalaţii de stocare
sau tratare a deşeurilor, instalaţii de epurare a apelor uzate şi racorduri de
descărcare în instalaţii speciale de mal;
h) dotarea cu instalaţii de colectare, prelucrare,
reciclare sau neutralizare a deşeurilor petroliere, menajere ori de altă
natură, pentru activităţile ce se desfăşoară în zona porturilor fluviale sau
maritime şi în cea a podurilor de pontoane, iar acolo unde nu este posibil,
folosirea instalaţiilor din porturile civile;
i) adoptarea de soluţii constructive, conform
competenţelor atribuite prin lege, pentru depozitele temporare de deşeuri;
j) refacerea cadrului natural în zonele de depozitare.
Art. 50. - Unităţile/formaţiunile militare care
desfăşoară activităţi medicale îndeplinesc şi prevederile Normelor tehnice
privind gestionarea deşeurilor rezultate din activităţile medicale, aprobate
prin Ordinul ministrului sănătăţii şi familiei nr. 219/2002, cu modificările şi
completările ulterioare.
SECŢIUNEA a 2-a
Categorii de deşeuri. Deşeuri periculoase
Art. 51. - In Armata României se regăsesc următoarele
categorii de deşeuri:
a) Q1 Reziduuri de producţie sau de consum,
nespecificate în continuare;
b) Q2 Produse în afara standardelor;
c) Q3 Produse cu valabilitate expirată;
d) Q4 Materiale deversate accidental, pierdute sau care
au suferit alte incidente, inclusiv orice material, echipament contaminat ca
rezultat al unui incident;
e) Q5 Materiale contaminate sau impurificate ca
rezultat al unei acţiuni voluntare: reziduuri de la operaţiile de curăţare,
materiale de ambalare, containere şi altele asemenea;
f) Q6 Elemente neutilizabile: baterii consumate,
catalizatori epuizaţi - terminaţi şi altele asemenea;
g) Q7 Substanţe devenite improprii utilizării: acizi
contaminaţi, solvenţi contaminaţi, săruri de amestec epuizate;
h) Q9 Reziduuri de la procese
de combatere a poluării: nămol de la instalaţii de purificare a gazelor,
pulberi din filtrele de aer, filtre uzate şi altele asemenea;
i) Q10 Reziduuri de prelucrare/finisare: şpan provenit
de la operaţiile de strunjire sau frezare şi altele asemenea;
j) Q12 Materiale contaminate: uleiuri contaminate cu
PCB - bifenili policloruraţi - şi altele asemenea;
k) Q13 Toate materialele, substanţele sau produsele a
căror utilizare este interzisă de lege;
l) Q14 Produse de care
deţinătorul nu mai are trebuinţă: reziduuri înlăturate/îndepărtate din
agricultură, birouri, magazine, din sfera menajeră, din circuitul comercial şi
altele asemenea;
m) Q15 Materiale, substanţe sau produse contaminate ce
rezultă din acţiunea de refacere a solului;
n) Q16 Toate materialele,
substanţele sau produsele neincluse în categoriile de mai sus.
Art. 52. - (1) Deşeurile periculoase - reprezentate în
special de uleiurile uzate, baterii şi acumulatori, deşeuri medicale - se
colectează diferenţiat şi se transportă în vederea tratării şi eliminării în
instalaţii autorizate, potrivit legislaţiei în vigoare.
(2) Cheltuielile ocazionate de analiza chimică a
deşeurilor, monitorizarea factorilor de mediu şi verificarea datelor declarate
se suportă de către deţinătorii deşeurilor.
Art. 53. - Deşeurile periculoase, care nu pot fi
eliminate sau valorificate potrivit prevederilor legislaţiei în vigoare, se
colectează şi se depozitează în condiţii de siguranţă în spaţii special
amenajate, până la apariţia reglementărilor specifice.
CAPITOLUL VII
Protecţia resurselor
naturale şi conservarea biodiversităţii
SECŢIUNEA 1
Protecţia resurselor naturale
Art. 54. - Pentru conservarea şi protecţia mediului
acvatic, comandanţii/şefii unităţilor/formaţiunilor militare dispun:
a) respectarea standardelor de emisie şi evacuare a apelor reziduale din incintele
unităţilor/formaţiunilor militare;
b) limitarea sau interzicerea activităţilor
unităţilor/formaţiunilor militare generatoare de poluare asupra resurselor de
apă, în cazul depăşirii indicatorilor de calitate;
c) adoptarea metodelor de conservare şi refacerea
resurselor de apă existente;
d) interzicerea spălării autovehiculelor, utilajelor şi
a ambalajelor care au conţinut uleiuri, combustibili lichizi, lubrifianţi,
substanţe periculoase sau pesticide, în apele naturale;
e) interzicerea introducerii în apele de suprafaţă a
substanţelor explozibile, tensiunilor electrice sau a substanţelor periculoase;
f) interzicerea evacuării apelor uzate de pe nave sau
platforme plutitoare direct în apele de suprafaţă;
g) interzicerea evacuării de
substanţe toxice, nocive sau radioactive, precum şi a apelor uzate şi
contaminate cu izotopi radioactivi în reţelele de canalizare;
h) interzicerea evacuării în reţeaua publică de
canalizare a apelor uzate provenite de la unităţile medicale,
curativ-profilactice, veterinare, laboratoarele şi instituţiile de cercetare
medicală, fără o prealabilă epurare biologică şi chimică.
Art. 55. - (1) In scopul asigurării protecţiei aerului
este interzisă evacuarea în atmosferă a substanţelor poluante sub formă de
gaze, vapori, aerosoli, particule solide şi altele, peste limitele stabilite
prin actele normative în vigoare.
(2) Se interzice punerea în funcţiune a instalaţiilor
care depăşesc limitele maxime admise de emisii în atmosferă, fără echipamentele
de filtrare şi neutralizare a substanţelor poluante.
Art. 56. -In vederea protecţiei atmosferei,
comandanţii/şefii unităţilor/formaţiunilor militare dispun:
a) elaborarea şi implementarea măsurilor de reducere a
emisiilor de poluanţi la surse;
b) reducerea emisiilor poluante rezultate în urma
arderii combustibililor;
c) reducerea cantităţii de deşeuri biodegradabile
depozitate;
d) asigurarea de dotări speciale pentru izolarea,
protecţia fonică a surselor de zgomot şi vibraţii, precum şi punerea în exploatare
a celor care nu depăşesc pragul fonic admis.
Art. 57. - Comandanţii/şefii unităţilor/formaţiunilor
militare au următoarele obligaţii şi răspunderi cu privire la utilizarea,
conservarea şi protecţia solului:
a) dispun măsuri pentru prevenirea, reducerea riscului
de degradare şi combatere a schimbărilor dăunătoare solului, generate de
propria lor activitate sau care ar putea fi cauzate de utilizările
necorespunzătoare ale terenului ori de aplicarea unor practici neconforme cu
reglementările în vigoare;
b) monitorizează calitatea şi caracteristicile solului
terenului deţinut pe suprafaţa căruia s-au desfăşurat sau se desfăşoară
activităţi cu impact semnificativ asupra solului;
c) interzic depozitarea, aruncarea, deversarea sau
împrăştierea reziduurilor solide, lichide ori gazoase şi a substanţelor
radioactive sau chimice rezultate din activităţi specifice sectorului militar,
care produc poluarea solului, în afara locurilor special amenajate în acest
scop.
Art. 58. - (1) In cazul schimbării destinaţiei terenului
aflat în administrarea Ministerului Apărării şi predării acestuia către un alt
administrator, este obligatorie efectuarea studiului pedologie, în vederea
stabilirii calităţii solului, de către fostul administrator sau utilizator de
teren, în scopul refacerii calităţii solului din perimetrul aferent activităţii
desfăşurate.
(2) Lucrările de refacere a calităţii solului afectat
în urma activităţilor desfăşurate sunt suportate de fostul administrator sau
utilizator de teren.
Art. 59. - Responsabilii cu
protecţia mediului din unităţile/formaţiunile militare monitorizează
procedurile tehnice specifice de combatere sau reducere a eroziunii solului,
referitoare la:
a) înierbarea suprafeţelor de teren neprotejate
vegetal;
b) înfiinţarea de liziere de protecţie şi aliniamente
forestiere, riverane comunicaţiilor;
c) amenajarea şi întreţinerea rigolelor pentru
scurgerea apelor pluviale;
d) dotarea rezervoarelor de
combustibil îngropate cu echipamente ce monitorizează calitatea solului în
avalul amplasamentului acestora;
e) refacerea stratului vegetativ;
f) mentenantă reţelei de canalizare.
SECŢIUNEA a 2-a
Conservarea biodiversităţii
Art. 60. -In scopul garantării
conservării şi utilizării durabile a patrimoniului natural, zonele de responsabilitate
din vecinătatea ariilor protejate se supun prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea
habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice.
Art. 61. - Personalul militar şi civil care desfăşoară
activităţi specifice în interiorul şi în vecinătatea ariilor protejate,
monumentelor naturii sau pe alte terenuri pe care s-au identificat elemente
susceptibile de a fi ocrotite este obligat să respecte statutul acestora,
pentru a asigura dezvoltarea durabilă a zonelor.
Art. 62. - Pe timpul desfăşurării activităţilor
militare, în perimetrul zonelor protejate sau în vecinătatea acestora este
interzisă distrugerea speciilor de floră şi faună sălbatică.
Art. 63. - Desfăşurarea activităţilor militare în
situri „Natura 2000" se face pe baza avizului Natura 2000, act
tehnico-juridic emis de autoritatea centrală de protecţie a mediului.
CAPITOLUL VIII
Autoevaluarea de mediu
Art. 64. -Autoevaluarea impactului asupra mediului
pentru activităţile specifice constituie un proces intern de evaluare pentru
conformarea cu legislaţia de mediu.
Art. 65. - (1) Autoevaluarea de mediu se execută în mod
obligatoriu în toate unităţile/formaţiunile militare, indiferent de natura şi mărimea impactului activităţii,
pe baza datelor din „Fişa de mediu", şi se finalizează printr-un raport de
autoevaluare de mediu.
(2) Raportul identifică impactul potenţial asupra
factorilor de mediu şi stabileşte măsurile de reducere a acestuia.
(3) In funcţie de complexitatea şi de mărimea
impactului asupra mediului, stabilit de raportul de autoevaluare de mediu, se
determină necesitatea implementării unui sistem de management de mediu, conform modelului prezentat în anexa nr. 7.
Art. 66. - (1) In cazărmile unde sunt dislocate mai
multe unităţi/formaţiuni militare, responsabilitatea realizării raportului de
autoevaluare de mediu revine responsabilului cu protecţia mediului din unitatea
titulară de cazarmă. Celelalte unităţi sunt obligate să furnizeze
autoevaluările de mediu pentru întocmirea raportului de autoevaluare pe
cazarmă.
(2) Efectuarea determinărilor şi buletinelor pentru
factorii de mediu necesare autoevaluării de mediu se execută prin societăţi
publice sau private, certificate.
(3) Raportul de autoevaluare de mediu se aprobă de
comandantul/şeful unităţii/formaţiunii militare.
Art. 67. - Raportul de autoevaluare de mediu, realizat
pe baza datelor tehnice conţinute în „Fişa de mediu", se prezintă
structurilor de control militare sau, spre consultare, comisiilor mixte militare-civile,
în cazul unui accident ecologic cu efecte negative în afara vecinătăţilor
unităţilor/formaţiunilor militare.
Art. 68. - Termenul de realizare şi avizare a rapoartelor de autoevaluare de mediu pentru toate
unităţile/formaţiunile, respectiv activităţile militare, este de un an de la
intrarea în vigoare a prezentelor instrucţiuni.
CAPITOLUL IX
Sancţiuni şi contravenţii
Art. 69. - Constatarea contravenţiilor
şi aplicarea sancţiunilor privind încălcarea prevederilor legislaţiei de mediu
se fac de către personalul împuternicit prin Ordinul ministrului apărării
naţionale nr. M. 147/2002 pentru stabilirea organelor din Ministerul Apărării
Naţionale competente să constate şi să aplice sancţiunile în cazul
contravenţiilor săvârşite de către cadrele militare şi de angajaţii civili în
legătură cu serviciul*).
Art. 70. - Incălcările prevederilor legislaţiei de
mediu de către personalul armatei, specificate în prezentele instrucţiuni,
precum şi măsurile luate pentru refacerea mediului se raportează în „Darea de
seamă privind activitatea desfăşurată în domeniul protecţiei mediului în anul
...", pentru anul încheiat.
CAPITOLUL X
Dispoziţii finale
Art. 71. - Prevederile
prezentelor instrucţiuni se aplică pentru activităţile militare desfăşurate pe
teritoriul României, pe timp de pace.
Art. 72. - Comandanţii/şefii asigură cunoaşterea şi
aplicarea întocmai de către întregul personal a prevederilor prezentelor
instrucţiuni.
Art. 73. - Documentele periodice care se elaborează în
conformitate cu prezentele instrucţiuni şi datele de înaintare sunt prezentate
în anexa nr. 8.
Art. 74. - Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din
prezentele instrucţiuni.
*) Ordinul nu a fost publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, deoarece avea ca obiect
reglementări din sectorul de apărare a ţării şi securitate naţională.
ANEXA Nr. 1 la instrucţiuni
GLOSAR
Accident ecologic -
evenimentul produs ca urmare a unor neprevăzute deversări/emisii de substanţe
sau preparate periculoase/poluante, sub formă lichidă, solidă, gazoasă ori sub
formă de vapori sau de energie, rezultate din desfăşurarea unor activităţi
antropice necontrolate/bruşte, prin care se deteriorează ori se distrug
ecosistemele naturale şi antropice.
Acumulatori - surse de
energie electrică - sunt alcătuiţi din una sau mai multe celule primare
reîncărcabile, energia electrică obţinându-se prin transformarea directă a
energiei chimice.
Ambalaj - orice produs,
indiferent de materialul din care este confecţionat
ori de natura acestuia, destinat să cuprindă bunuri în scopul reţinerii,
protejării, manipulării, distribuţiei şi prezentării acestora, de la materii
prime la produse procesate, de la producător până la utilizator sau consumator.
Produsul nereturnabil destinat aceloraşi scopuri este, de asemenea, considerat
ambalaj.
Ape uzate - ape
provenind din activităţi casnice, sociale ori economice, conţinând substanţe
poluante sau reziduuri care îi alterează caracteristicile fizice, chimice şi
bacteriologice iniţiale, precum şi ape de ploaie ce curg pe terenuri poluate.
Atmosferă - masă de aer
care înconjoară suprafaţa terestră, incluzând şi stratul de ozon.
Autoevaluare - proces
intern de evaluare a efectelor activităţilor desfăşurate în
unităţile/formaţiunile militare, asupra calităţii factorilor de mediu.
Autorizare - parcurgerea
etapelor procedurale având drept scop obţinerea avizului, acordului şi/sau a
autorizaţiei de mediu.
Autorizaţie pentru activitatea nucleară - act tehnico-juridic prin care autoritatea
competentă de reglementare în domeniul nuclear autorizează titularul
activităţii să amplaseze, să proiecteze, să achiziţioneze, să fabrice, să
producă, să construiască, să transporte, să importe, să exporte, să pună în
funcţiune, să posede, să folosească, să opereze, să transfere, să dezafecteze
şi să dispună de orice sursă de radiaţii ionizante, instalaţii nucleare sau
amenajări pentru gospodărirea deşeurilor radioactive.
Aviz şi autorizaţie de gospodărire a apelor - acte ce condiţionează din punct de vedere
tehnic şi juridic execuţia lucrărilor construite pe ape sau în legătură cu
apele şi funcţionarea ori exploatarea acestor lucrări, precum şi funcţionarea
şi exploatarea celor existente şi reprezintă principalele instrumente folosite
în administrarea domeniului apelor; acestea se emit în baza reglementărilor
elaborate şi aprobate de autoritatea administraţiei publice centrale cu
atribuţii în domeniul apelor.
Baterii - surse de
energie electrică - sunt alcătuite din una sau mai multe celule primare
nereîncărcabile, energia electrică obţinându-se prin transformarea directă a
energiei chimice.
Biodiversitate -
diversitatea organismelor vii provenite din ecosistemele acvatice şi terestre,
precum şi a complexelor ecologice din care acestea fac parte; cuprinde
diversitatea din interiorul speciilor, a speciilor şi a ecosistemelor.
Colectare - strângerea,
sortarea şi/sau amestecarea deşeurilor în vederea transportării lor.
Controlul operaţional -
adoptarea şi punerea în aplicare a unor proceduri şi instrucţiuni pentru
funcţionarea în condiţii de siguranţă, inclusiv întreţinerea instalaţiei, a
proceselor tehnologice, a
echipamentului şi întreruperile temporare din funcţionare.
Dezvoltare durabilă -
dezvoltarea care corespunde necesităţilor prezentului,
fără a compromite posibilitatea generaţiilor viitoare de a-şi satisface
propriile necesităţi.
Deşeuri - orice
substanţă, preparat sau orice obiect din categoriile stabilite de legislaţia
specifică privind regimul deşeurilor, pe care deţinătorul îl aruncă, are
intenţia sau are obligaţia de a-l arunca.
Deşeuri biodegradabile -
deşeuri care suferă descompuneri anaerobe sau aerobe, cum ar fi deşeurile
alimentare ori de grădină, hârtia şi cartonul.
Deşeuri periculoase -
deşeurile încadrate generic, conform legislaţiei specifice privind regimul
deşeurilor, în aceste tipuri sau categorii de deşeuri şi care au cel puţin un
constituent ori o proprietate care face ca acestea să fie periculoase.
Ecosistem - complex
dinamic de comunităţi de plante, animale şi microorganisme şi mediul lor lipsit
de viaţă, care interacţionează într-o unitate funcţională.
Eliminare - orice
operaţiune prevăzută în anexa nr. II A la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
78/2000 privind regimul deşeurilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Emisie - evacuarea
directă ori indirectă, din surse punctuale sau difuze, de substanţe, vibraţii,
radiaţii electromagnetice şi ionizante, căldură ori de zgomot în aer, apă sau
sol.
Evaluare de mediu -
elaborarea raportului de mediu, consultarea publicului
şi a autorităţilor publice interesate de efectele implementării planurilor şi
programelor, luarea în considerare a raportului de mediu şi a rezultatelor
acestor consultări în procesul decizional şi asigurarea informării asupra deciziei luate.
Gospodărirea apelor -
ansamblul activităţilor care, prin mijloace tehnice şi măsuri legislative,
economice şi administrative, conduc la cunoaşterea, utilizarea, valorificarea
raţională, menţinerea sau îmbunătăţirea resurselor de apă pentru satisfacerea
nevoilor sociale şi economice, la protecţia împotriva epuizării şi poluării
acestor resurse, precum şi la prevenirea şi combaterea acţiunilor distructive
ale apelor.
Habitat - locul sau
tipul de loc în care un organism ori o populaţie există
în mod natural.
Impact asupra mediului-
efecte asupra mediului ca urmare a desfăşurării unei activităţi antropice.
Impact semnificativ asupra mediului - efecte asupra mediului, determinate ca fiind importante prin
aplicarea criteriilor referitoare la dimensiunea,
amplasarea şi caracteristicile proiectului sau referitoare la caracteristicile
anumitor planuri şi programe, avându-se în vedere calitatea preconizată a
factorilor de mediu.
Instalaţie - orice
unitate tehnică staţionară sau mobilă, precum şi orice altă activitate direct
legată, sub aspect tehnic, cu activităţile unităţilor staţionare/mobile aflate
pe acelaşi amplasament, care poate produce emisii şi efecte asupra mediului.
Mediu - ansamblul de
condiţii şi elemente naturale ale Terrei: aerul, apa, solul, subsolul,
aspectele caracteristice ale peisajului, toate straturile atmosferice, toate
materiile organice şi anorganice, precum şi fiinţele vii, sistemele naturale în interacţiune, cuprinzând elementele
enumerate anterior, inclusiv valorile materiale şi spirituale, calitatea vieţii
şi condiţiile care influenţează bunăstarea şi sănătatea omului.
Monitorizarea mediului -
supravegherea, prognozarea, avertizarea şi intervenţia în vederea evaluării
sistematice a dinamicii caracteristicilor calitative ale factorilor de mediu,
în scopul cunoaşterii stării de calitate şi a semnificaţiei ecologice a
acestora, a evoluţiei şi implicaţiilor sociale ale schimbărilor produse, urmate
de măsuri care se impun.
Natura 2000 - reţeaua
ecologică europeană de arii naturale protejate şi care cuprinde arii de
protecţie specială avifaunistică, stabilite în conformitate cu prevederile
Directivei 79/409/CEE privind conservarea păsărilor sălbatice şi arii speciale
de conservare desemnate de Comisia Europeană şi ale Directivei 92/43/CEE
privind conservarea habitatelor naturale, a faunei şi florei sălbatice.
Organizaţie militară -
orice unitate/formaţiune militară din structura Armatei României;
Pericol - proprietatea intrinsecă a unei substanţe sau
preparat chimic ori a unei stări fizice, cu potenţial de a induce efecte
negative asupra sănătăţii populaţiei şi/sau asupra mediului.
Poluant - orice
substanţă, preparat sub formă solidă, lichidă, gazoasă sau sub formă de vapori
ori de energie radiaţie electromagnetică, ionizantă, termică, fonică sau
vibraţii care, introdusă în mediu, modifică echilibrul constituenţilor acestuia
şi al organismelor vii şi aduce daune bunurilor materiale.
Poluare - introducerea
directă sau indirectă a unui poluant care poate aduce prejudicii sănătăţii
umane şi/sau calităţii mediului, dăuna bunurilor materiale ori cauza o
deteriorare sau o împiedicare a utilizării mediului în scop recreativ ori în
alte scopuri legitime.
Poluarea apei - orice
alterare fizică, chimică, biologică sau bacteriologică a apei, peste o limită
admisibilă stabilită, inclusiv depăşirea nivelului natural de radioactivitate
produsă direct sau indirect de activităţi umane, care o fac improprie pentru o
folosire normală în scopurile în care această folosire era posibilă înainte de
a interveni alterarea.
Resurse de apă - apele
de suprafaţă alcătuite din cursurile de apă cu deltele lor, lacuri, bălţi,
apele maritime interioare şi marea
teritorială, precum şi apele subterane de pe teritoriul ţării, în totalitatea
lor.
Risc - probabilitatea ca
un anumit efect negativ să se producă într-o anumită
perioadă de timp şi/sau în anumite circumstanţe.
Risc potenţial de poluare a mediului - probabilitatea producerii unor efecte negative asupra mediului,
care se determină pe baza unui studiu de evaluare a riscului.
Sistem de management de mediu - componentă a sistemului de management general, care include
structura organizatorică, activităţile de planificare, responsabilităţile,
practicile, procedurile, procesele şi resursele pentru elaborarea, aplicarea,
realizarea, analizarea şi menţinerea politicii de mediu.
Studiu pedologie -
stabileşte clasele de calitate a terenurilor şi constă în delimitarea,
inventarierea şi evaluarea solurilor, pe baza căreia se stabileşte taxa de
scoatere a terenului din circuitul agricol; oferă informaţii cu privire la
compoziţia chimică a solului, posibile contaminări sau lucrări de îmbunătăţiri
funciare necesare.
Substanţe periculoase -
substanţele sau grupurile de substanţe care sunt toxice, persistente şi supuse
bioacumulării ori alte substanţe sau grupuri de substanţe care conduc la un
nivel echivalent ridicat de interes.
Sursa de radiaţii ionizante - entitate fizică, naturală, fabricată sau utilizată ca element al
unei activităţi care generează expuneri la radiaţii, prin emitere de radiaţii
ionizante sau eliberare de substanţe radioactive.
Tratare deşeuri -
totalitatea proceselor fizice, chimice şi biologice care schimbă
caracteristicile deşeurilor, în scopul reducerii volumului şi caracterului
periculos al acestora, facilitând manipularea sau
valorificarea lor.
Uleiuri uzate - toate
uleiurile industriale şi lubrifianţii, pe bază minerală, sintetică sau biogenă,
care au devenit improprii folosirii pentru care au fost iniţial destinate, în
special uleiurile uzate de la motoarele cu combustie şi de la sistemele de
transmisie, uleiurile lubrifiante, uleiurile pentru turbine, pentru sistemele
hidraulice, emulsiile si filtrele de ulei.
ANEXA Nr. 2 la instrucţiuni
DARE DE SEAMĂ
privind activitatea desfăşurată în domeniul
protecţiei mediului în anul......
- model -
Cuprinde:
1. autoevaluarea de mediu - stadiul executării;
2. situaţia autorizării de gospodărire a apelor;
3. monitorizarea factorilor de mediu - analize pentru
factorii de mediu: apă, aer, sol, după caz, şi măsurile luate la nivelul
unităţii/formaţiunii militare pentru reducerea poluării;
4. situaţia proiectelor şi programelor de mediu aflate
în derulare;
5. situaţia fondurilor băneşti solicitate, alocate şi
cheltuite în domeniul protecţiei mediului;
6. concluziile rezultate în
urma controalelor executate pe linia protecţiei mediului;
7. colaborarea cu autorităţile locale şi teritoriale de
mediu;
8. situaţia privind cantităţile de haloni şi
echipamente speciale pe bază de haloni pentru dotări speciale;
9. alte probleme sau propuneri
care se consideră necesar a fi raportate.
ANEXA Nr. 3 la instrucţiuni
RAPORT
privind accidentul ecologic
Nr.......din...................
- model -
A. Unitatea militară
B. Locaţia
C. Data şi ora producerii poluării
D. Tipul poluării
- Cantitate/volum
- Suprafaţa afectată
- Implicaţii privind poluarea vecinătăţilor
E. Factorul de mediu afectat - Descriere
- Solul şi vegetaţia
- Apa
- Aerul
- Aşezările umane
F. Măsurile întreprinse pentru diminuarea impactului
- Stabilirea listei cu materiale de intervenţie
- Documentele după care s-a acţionat pentru intervenţie
G. Colaborarea cu autorităţile locale de mediu
H. Măsurile pentru remedierea factorilor de mediu
afectaţi de poluare
Comandantul/Şeful unităţii/formaţiunii militare,
....................................................................
ANEXA Nr. 4 la instrucţiuni
EVIDENŢA
surselor cu impact asupra mediului din
unităţile/formaţiunile militare
- model -
Surse cu impact asupra mediului:
1. centrala termică;
2. depozitul de carburanţi
lubrifianţi;
3. conductele de alimentare cu combustibil şi energie
termică;
4. rampa de spălare a tehnicii;
5. atelierul de reparaţii;
6. parcul auto;
7. blocul alimentar;
8. platformele de gunoi;
9. depozitul de substanţe şi deşeuri;
10. staţia de încărcare
acumulatori;
11. staţia de pompare ape reziduale;
12. staţia de preepurare şi filtrele biologice;
13. infirmeria;
14. poligonul de tragere;
15. conductele de evacuare a apelor uzate;
16. reţeaua şi sursele de alimentare cu apă.
Activităţi specifice de
evaluare:
A. descriere;
B. evaluare;
C. activităţi supuse monitorizării;
D. controlul calităţii factorilor de mediu;
E. măsuri de reducere a poluării;
F. procese-verbale ale activităţii de control.
ANEXA Nr. 5 la instrucţiuni
FIŞA DE MEDIU
- model -
I. Datele de
identificare a unităţii/formaţiunii militare
1. Indicativul:
2. Denumirea în clar:
3. Structura căreia îi este subordonată:
4. Profilul activităţii: instrucţie, învăţământ,
productiv, cercetare, medicală, construcţii, depozitare,
transporturi, poligoane
5. Adresa:
Judeţul:
Localitatea:
Strada: Nr.
Sector:
Cod:
6. Telefon:
Direct:
Centrala:
STAR:
Fax:
II. Datele de
identificare a responsabilului cu protecţia mediului
1. Gradul, numele şi prenumele:
2. Studiile: instituţii de
învăţământ absolvite
3. Calificarea în funcţie: cursuri de specialitate în
domeniul protecţiei mediului, postliceale, postuniversitare
4. Data numirii în funcţia de responsabil cu protecţia
mediului:
5. Dacă funcţia este îndeplinită prin cumul: DA/NU
6. Numărul de funcţii îndeplinite prin cumul:
7. Telefon:
III. Agenţia
judeţeană şi locală de protecţia mediului
1. Denumirea:
2. Adresa:
3. Telefon:
4. Fax:
IV. Suprafaţa
unităţii/formaţiunii militare - ha
1. TOTAL: , din care:
2. Poligoane de instrucţie şi
antrenament:
3. Clădiri:
4. Teren arabil:
5. Păşune:
6. Pajişti:
7. Păduri:
8. Lungime comunicaţii: drumuri de acces, alei,
trotuare
9. Parc auto:
V. Protecţia solului
1. Sursele potenţiale de poluare a solului:
2. Tipul poluantului:
3. Capacitatea estimată a surselor:
4. Modul de depozitare sau ambalare a substanţelor
poluante:
5. Spaţiile destinate depozitării deşeurilor: numărul
şi suprafaţa
VI. Protecţia apelor
1. Sursele de alimentare cu apă: proprii sau de la
furnizorii de servicii, cantităţi consumate
2. Sursele potenţiale de poluare a apelor:
3. Tipul poluantului:
4. Capacitatea estimată a surselor de poluare:
5. Apele reziduale evacuate: analizele apelor
reziduale, cantităţile şi modalitatea de evacuare: receptori naturali, reţea de
canalizare
6. Situaţia autorizării unităţii/formaţiunii militare
pe linia gospodăririi apelor
VII. Protecţia
aerului
1. Sursele potenţiale de poluare a aerului:
2. Tipul poluantului:
3. Capacitatea estimată a surselor de poluare:
VIII. Sursele de zgomot
1. Natura sursei:
2. Valoarea maximă măsurată: dB (A)
3. Frecvenţa producerii zgomotului: ore/an
IX. Substanţele
periculoase
1. Denumirea:
2. Cantitatea: kg
3. Tipul ambalajului:
4. Starea de siguranţă a ambalajului:
5. Modul de depozitare:
X. Deşeurile
periculoase
1. Denumirea:
2. Cantitatea: kg
3. Tipul ambalajului:
4. Starea de siguranţă a ambalajului:
5. Modul de depozitare:
XI. Factorii poluanţi
din zona unităţii/formaţiunii militare care afectează activitatea acesteia
1. Sursa poluantă:
2. Factorul de mediu poluat: aer, apă, sol
XII. Substanţele
care distrug stratul de ozon
1. Denumirea substanţei - tehnică şi comercială: halon,
freon
2. Cantitatea: kg
3. Unde se găseşte: aparate de aer condiţionat,
instalaţii frigorifice, instalaţii de stins incendiul, dezumidificatoare, alte
aparate sau instalaţii de pe tehnica militară
XIII. Zonele de
interes naţional adiacente unităţii/ formaţiunii militare
1. Denumirea zonei şi tipul acesteia: rezervaţie a Biosferei,
rezervaţie naturală, parc naţional, rezervaţie peisagistică, monument al
naturii, monument istoric, situri arheologice, situri „NATURA2000", alte
zone de interes natural
2. Actul normativ care stabileşte tipul zonei:
XIV. Accidentele
ecologice în care a fost implicată unitatea/formaţiunea militară
1. Natura accidentului:
2. Data producerii:
3. Măsuri de remediere:
XV. Alte date de mediu considerate utile
1. Propuneri:
2. Sesizări:
3. Probleme specifice unităţii militare:
XVI. Măsurile
stabilite pentru reducerea impactului asupra
mediului
ANEXA Nr. 6 la instrucţiuni
SITUAŢIA
substanţelor care distrug stratul de ozon
- model -
Nr. crt.
|
Substanţa
|
Cantitatea totală
-kg-
|
Echipamentele în care se
utilizează/ depozitează
substanţa
|
Observaţii
|
1.
|
Halon 1301
|
...
|
...
|
Import ţara-anul
... sisteme
|
2.
|
Halon 1211
|
...
|
...
|
UM...
L29 = ... kg,
L39ZA=...kg,
UM...
2 HERCULES
C130
= ...kg
17 IAR330 ŞOCAT
= ...kg
6AN = ...kg
|
3.
|
Combinaţii de clor, fluor, brom, carbon şi hidrogen, cunoscute sub denumirea de halocarboni: bromura de metil, HBFCs si
HCFCs.
|
...
|
...
|
…
|
4.
|
Combinaţii de clor, fluor şi carbon sau CFCs: tetraclorura de carbon, CFC-11, CFC-12, CFC-13, CFC-111,
CFC-112, CFC-113, CFC-114, CFC-115, CFC-211, CFC-212, CFC-213, CFC-214,
CFC-215, CFC-216, CFC-217
|
...
|
...
|
…
|
ANEXA Nr. 7 la
instrucţiuni
IMPLEMENTAREA SISTEMULUI DE MANAGEMENT DE MEDIU
1. Prevederi generale
Integrarea problemelor de mediu în managementul general
al unei structuri militare contribuie la implementarea eficientă a unui sistem
de management de mediu, denumit în continuare SMM, pe baza unui proces dinamic, ciclic, de „planificare, implementare,
verificare şi analiză".
SMM permite unei structuri militare să îşi realizeze
activităţile şi să ţină sub control în mod sistematic nivelul performanţelor de
mediu stabilite.
Instituirea şi operarea unui SMM nu conduc la o
reducere imediată a impactului negativ asupra mediului. Aceasta se realizează
pe măsură ce activităţile corective aduse factorilor poluanţi se finalizează
prin proiecte şi programe clare de mediu.
SMM trebuie să permită unei structuri militare:
a) să elaboreze o politică de mediu care sa-i
corespundă;
b) să identifice aspectele de mediu existente, trecute
sau planificate;
c) să identifice cerinţele legislative şi de
reglementare relevante;
d) să identifice obiectivele şi sarcinile de mediu
corespunzătoare;
e) să faciliteze activităţile de planificare,
conducere, monitorizare, acţiune corectivă, auditare şi analiză;
f) să se poată adapta unor condiţii de schimbare.
2. Implementarea SMM
Resursele pentru dezvoltarea şi
implementarea unui SMM sunt asigurate din fondurile alocate pentru programele
de mediu stabilite de către directorii de programe ai Ministerului Apărării.
In Armata României, implementarea SMM se face:
a) în ansamblul organizaţiei militare;
b) pentru activităţi sau
procese distincte din cadrul organizaţiei militare.
Implementarea SMM în organizaţiile militare implicate
în activităţi de achiziţii, mentenantă, testare, proiectare, precum şi prestări
de servicii pentru terţi se face cu certificarea SMM.
Comandanţii/şefii organizaţiei militare implicate în
procesul de implementare a SMM au următoarele atribuţii:
a) stabilesc politica generală a organizaţiei militare
printr-o declaraţie de politică de mediu;
b) iau decizii de îmbunătăţire a performanţelor de
mediu prin obiective şi ţinte clare, pentru conformarea cu legislaţia de mediu;
c) stabilesc durata implementării SMM;
d) acordă timp în procesul de evaluare a
managementului;
e) impun necesitatea auditului de mediu;
f) întreprind acţiuni corective asupra rezultatelor
evaluării şi auditului de mediu;
g) numesc coordonatorul programului de implementare a
SMM.
Coordonatorul programului de implementare se numeşte
din rândul locţiitorilor comandantului/şefului organizaţiei militare. In acest
sens, are următoarele atribuţii:
a) împreună cu comandantul/şeful organizaţiei militare
este responsabil de atingerea obiectivelor şi performanţelor de mediu;
b) determină aria de acoperire a SMM pe întreaga
activitate sau pe activităţile ori procesele distincte din organizaţia militară;
c) demonstrează cum implementarea SMM ajută conducerea
în luarea deciziilor stabilite prin politica de mediu;
d) face din adoptarea unui SMM o ţintă de atins;
e) conştientizează personalul în legătură cu efectele
activităţilor desfăşurate, cu impact asupra mediului;
f) numeşte reprezentantul managementului.
Reprezentantul managementului este numit din rândul ofiţerilor sau al personalului civil cu
atribuţii în domeniul protecţiei mediului. In acest sens, acesta are
următoarele atribuţii:
a) participă la elaborarea politicii de mediu a
organizaţiei militare;
b) identifică activităţile sau procesele cu impact
asupra mediului din organizaţia militară;
c) elaborează procedurile de sistem;
d) elaborează manualul de management de mediu;
e) informează coordonatorul programului de
implementare despre neconformităţile referitoare la implementarea SMM.
3. Proiectarea unui SMM
Pentru a dezvolta şi implementa un SMM într-o
organizaţie militară trebuie parcurse următoarele etape:
a) obţinerea seriei standardelor
ISO 14000;
b) identificarea activităţilor care influenţează mediul
şi utilizarea unei evaluări iniţiale a mediului;
c) înregistrarea şi actualizarea reglementărilor
relevante pentru activităţi - legislaţia naţională şi reglementările militare de mediu;
d) determinarea şi ierarhizarea aspectelor
semnificative de mediu, precum şi impactul generat de acestea;
e) proiectarea unei politici de mediu, pornindu-se de
la aspectele de mediu identificate şi de la legislaţia în domeniu, politicile
naţionale de mediu. Politica este aprobată de către comandanţii/şefii fiecărei
organizaţii militare;
f) stabilirea obiectivelor, pornindu-se de la politica
de mediu şi performanţa de mediu proiectată/stabilită;
g) dezvoltarea unui program de management de mediu pentru
atingerea obiectivelor;
h) definirea responsabilităţilor şi resurselor necesare
pentru implementarea SMM;
i) organizarea cursurilor de conştientizare şi
instruire, în vederea asigurării cunoaşterii acţiunilor necesare legate de
preocupările de mediu pentru întregul personal, a rolului fiecăruia şi pentru
înţelegerea importanţei SMM;
j) îmbunătăţirea comunicaţiilor;
k) elaborarea unui manual de management de mediu şi a
documentelor conexe: proceduri, instrucţiuni, programe;
l) stabilirea unui document de control;
m) stabilirea controlului operaţional;
n) pregătirea planurilor pentru situaţii de urgenţă şi
capacitate de răspuns;
o) monitorizarea operării şi eficienţei unui SMM;
p) stabilirea procedurilor de corectare a
neconcordanţelorcu regulamentele, ordinele, reglementările
naţionale/internaţionale şi documentele SMM;
q) păstrarea înregistrărilor, ca dovezi obiective ale
documentării şi implementării SMM;
r) stabilirea procedurilor de audit pentru SMM, în
vederea identificării cauzelor problemelor, şi desfăşurarea acţiunilor
corective de îmbunătăţire;
s) desfăşurarea detaliilor SMM pentru a determina în ce
măsură este eficient să se asigure îmbunătăţirea continuă;
t) realizarea bilanţului SMM;
u) opţional, obţinerea înregistrării/certificării.
4. Politica de mediu a SMM
Proiectarea politicii de mediu a organizaţiei militare
implică realizarea evaluării iniţiale de mediu, care trebuie să identifice:
a) priorităţile de acţiune, pe baza cunoaşterii exacte
a impactului de mediu datorat activităţilor desfăşurate;
b) resursele ce trebuie alocate într-o etapă ulterioară
dezvoltării SMM.
Evaluarea iniţială de mediu trebuie să acopere
următoarele aspecte:
a) concordanţa cu legislaţia de mediu;
b) structura de management;
c) planurile pentru situaţii de urgenţă şi situaţii de
răspuns;
d) activităţile care ar putea favoriza sau împiedica
performanţele de mediu;
e) instruirea şi nivelul de conştientizare a
personalului;
f) calitatea măsurabilă a factorilor de mediu.
Politica de mediu se stabileşte la nivelul conducerii
organizaţiei militare, conform cerinţelor standardului ISO 14001, şi are drept
scop:
a) să clarifice aria de cuprindere a SMM în organizaţia
militară;
b) să stabilească obiectivele, ţintele şi acţiunile
pentru reducerea impacturilor semnificative ale activităţilor asupra mediului;
c) să evidenţieze faptul că personalul este conştient
de necesitatea conformării cu legislaţia de mediu;
d) să includă un angajament al conducerii de
îmbunătăţire a performanţei de mediu.
Pentru realizarea succesului deplin
al politicii de mediu, conform standardului ISO 14001, conducerea organizaţiei
militare trebuie să facă disponibilă publicului cerinţele acesteia.
5. Planificarea SMM
Procesul de planificare a unui SMM urmează după cel al
stabilirii politicii şi utilizează rezultatele evaluării iniţiale de mediu.
Etapele ce trebuie urmate în planificarea unui SMM sunt:
a) determinarea premiselor, exprimate în mărimi de
performanţe de mediu;
b) determinarea obiectivelor şi ţintelor pentru
atingerea scopurilor, având ca referinţă politica de mediu stabilită;
c) analiza performanţelor;
d) dezvoltarea planurilor de acţiune şi actualizarea
acestora, după caz.
La identificarea direcţiilor de acţiune pentru fiecare
aspect de mediu evaluat, organizaţiile militare trebuie să stabilească şi să
ierarhizeze, pe baza unor criterii, informaţiile primare necesare măsurării
performanţelor de mediu.
După identificarea aspectelor de mediu ce pot fi
măsurate, organizaţiile militare trebuie să stabilească obiectivele şi ţintele
care să răspundă priorităţilor identificate.
Obiectivele sunt rezultatul direcţiilor de acţiune
conţinute în declaraţia de politică de mediu.
Ţintele sunt angajamente specifice pentru atingerea
unui obiectiv, care pot fi cuantificate şi exprimate ca mărimi de performanţă.
Conform standardului ISO 14001, organizaţiile militare
trebuie să stabilească şi să menţină SMM printr-o îmbunătăţire continuă a
aspectelor de mediu, precum şi responsabilitatea atingerii obiectivelor şi
ţintelor pentru fiecare funcţie şi nivel relevant din organizaţia militară.
Etapa finală a planificării o constituie elaborarea
unui plan de acţiune pentru atingerea obiectivelor şi ţintelor, în fapt,
programul de management de mediu.
Fiecare plan de acţiune trebuie să definească în mod
clar responsabilităţile, autoritatea, resursele financiare şi umane adecvate.
Planurile de acţiune variază ca structură şi tematică
de la culegerea de informaţii, prin studii de fezabilitate şi de impact de
mediu, până la teste de specialitate, care conduc la modificări conceptuale ale
activităţilor desfăşurate.
6. Implementarea SMM
Implementarea SMM într-o organizaţie militară se face
pe baza unui plan şi trebuie să aibă adeziunea întregului personal, iar
atribuţiile se repartizează la toate funcţiile de conducere din organizaţia
militară.
Cerinţele planului de implementare a SMM:
a) definesc clar rolurile, responsabilităţile şi
autorităţile celor implicaţi în implementarea SMM;
b) stabilesc lanţul de comandă şi raportare;
c) specifică procedurile şi măsurile de acţiune pentru
activităţile cu impact semnificativ asupra mediului;
d) conţin procedurile pentru operaţiunile zilnice.
Acţiunile de pregătire şi conştientizare a personalului
privind implementarea SMM impun:
a) obligaţia de a implementa acţiunile stabilite prin
obiectivele, ţintele şi politica de mediu;
b) stabilirea nivelului de pregătire pentru fiecare
persoană cu atribuţii în SMM;
c) instruirea auditorilor care desfăşoară activităţile
de audit.
Comandanţii/şefii organizaţiei militare trebuie să demonstreze angajamentul lor faţă de
problematica mediului prin pregătirea corespunzătoare a personalului pentru
evitarea incidentelor de mediu şi pentru a reacţiona rapid şi eficient atunci
când apar astfel de evenimente.
Pregătirea de mediu este obligatorie pentru următoarele
categorii de personal:
a) cu responsabilităţi de mediu şi atribuţii în
procesul de implementare a SMM;
b) în funcţii specializate cu responsabilităţi
financiare şi logistice, de instruire şi control;
c) reprezentanţii managementului organizaţiei militare.
Proiectarea SMM precedă documentarea sistemului care se realizează prin elaborarea manualului
SMM.
Manualul SMM trebuie să descrie managementul de mediu
şi:
a) să fie principala sursă de documentare pentru
evaluarea şi stabilirea performanţelor de mediu;
b) să cuprindă elementele relevante ale SMM;
c) să demonstreze conformitatea cu cerinţele SMM şi să
arate că scopurile şi obiectivele sunt atinse;
d) să fie revizuit periodic;
e) să acopere activităţile/procesele desfăşurate.
Manualul SMM trebuie să
cuprindă sau să facă referire la:
a) politica de mediu;
b) lista de impacturi semnificative de mediu şi
declaraţia asupra modului în care cerinţele de mediu se identifică;
c) programul de management de mediu şi procedurile de
sistem cerute de standardul ISO 14001;
d) planul de acţiune cu obiective şi scopuri precise,
agreate şi de comunităţile locale;
e) instrucţiunile de lucru pentru o anumită activitate
sau proces;
f) planul pentru situaţii de urgenţă şi capacitate de
răspuns;
g) structurile organizatorice;
h) instrucţiunile de securitate şi sănătate a
personalului.
7. Verificarea şi
acţiunile corective ale SMM
Pe timpul implementării SMM organizaţiile militare
trebuie să monitorizeze şi să verifice dacă sunt atinse obiectivele şi ţintele
şi dacă procedurile de control operaţional sunt efective.
Imbunătăţirea continuă a SMM se face prin măsuri
corective corespunzătoare, iar monitorizarea performanţei se realizează prin utilizarea mărimilor de performanţă
stabilite în timpul etapei de planificare a SMM.
Procedurile de evaluare şi măsurare a performanţelor
trebuie să identifice neconformităţile cu prevederile standardului ISO 14001,
astfel încât să se poată întreprinde acţiuni corective/preventive.
Situaţiile care conduc la neconformitatea SMM cu standardul sunt:
a) activităţile sau operaţiile care nu corespund
politicilor de mediu;
b) planurile SMM insuficient detaliate, rolurile,
responsabilităţile şi autorităţile, neclar definite;
c) planurile de instrucţie, programele de monitorizare
sau procedurile care nu sunt urmate;
d) evaluările de management inadecvat documentate;
e) auditurile care nu sunt programate, definite sau
finalizate;
f) planurile de urgenţă care nu sunt testate sau
urmate;
g) documentele incorecte sau uzate fizic.
Evaluarea performanţei
implementării SMM se realizează prin audituri şi/sau evaluări ale sistemului de
management la ordinul comandantului/şefului organizaţiei militare.
Auditul de SMM, definit ca audit de respectare a
mediului, evaluează performanţa organizaţiei militare în legătură cu
principalele aspecte de mediu.
Auditul este realizat de o echipă de audit care
cuprinde un auditor şef şi unul sau mai mulţi auditori, în funcţie de aria de
cuprindere a auditului, calificaţi conform ISO 14011.
Echipa de auditare trebuie să fie independentă de
organizaţia militară auditată.
Etapele auditului se definesc conform standardului ISO
14011, astfel:
a) iniţierea şi pregătirea auditului;
b) desfăşurarea auditului;
c) pregătirea raportului;
d) pregătirea verificărilor şi recomandărilor.
Evaluarea de management determină modul de operare a
SMM şi analizează politicile, obiectivele şi scopurile organizaţiei militare.
Evaluarea de management este realizată de către
conducerea organizaţiei militare, la intervale de timp definite, după
efectuarea auditului, examinându-se informaţiile şi ţintele, stabilindu-se
direcţia de îmbunătăţire a SMM.
Analiza politicii, obiectivelor şi procedurilor trebuie
făcută la nivelul conducerii care le-a definit şi cuprinde:
a) rezultatele auditurilor;
b) gradul de îndeplinire a
obiectivelor şi ţintelor.
Observaţiile, concluziile şi recomandările trebuie consemnate în vederea elaborării
raportului de mediu.
Raportarea de mediu stabileşte şi promovează
conştientizarea părţilor interesate si a publicului în legătură cu SMM.
Raportul de mediu este întocmit de către reprezentantul
managementului şi se prezintă pentru aprobare comandantului/şefului
organizaţiei militare.
Raportul trebuie să includă suficiente informaţii şi
detalii pentru o bună înţelegere a impactului de mediu al organizaţiei
militare. El cuprinde şi măsurile de protecţie a mediului pe care organizaţia
le aplică.
Raportul de mediu demonstrează societăţii civile că
organizaţia militară abordează problematica mediului în mod responsabil şi
constituie documentul de bază care se prezintă organismului de
înregistrare/certificare a SMM.
8. Inregistrarea/certificarea SMM
Procesul de înregistrare/certificare a SMM reprezintă
mecanismul prin care organizaţia militară demonstrează, în mod oficial,
angajamentul ei de protecţie a mediului.
Inregistrarea pentru conformitatea cu standardul ISO
14001 este realizată de organisme de certificare acreditate de Asociaţia de
Acreditare din România - RENAR.
Declaraţia şi înregistrarea SMM reprezintă un proces
care cuprinde:
a) evaluarea iniţială;
b) evaluarea principală.
In cadrul evaluării iniţiale, organismul de certificare
verifică dacă SMM:
a) conţine angajamentul conducerii;
b) întruneşte cerinţele legislative şi de reglementare;
c) are propuneri de îmbunătăţire a performanţelor de
mediu;
d) este auditabil;
e) este desfăşurat corespunzător;
f) a fost finalizat cu raportul de audit.
Evaluarea principală reprezintă etapa finală a
procesului de certificare şi are drept scop:
a) să confirme dacă sistemul documentat este
corespunzător;
b) să confirme dacă SMM concordă cu elementele
standardului ISO 14001;
c) să determine dacă SMM duce la îmbunătăţirea
performanţelor de mediu ale organizaţiei militare şi la conformarea cu
reglementările de mediu în vigoare;
d) să confirme că organizaţia militară îşi respectă
propriile politici de mediu.
ANEXA Nr. 8 la instrucţiuni
TABEL
cu documentele periodice care se elaborează în
conformitate cu prezentele instrucţiuni şi traseele parcurse
Nr. crt.
|
Denumirea lucrării
|
Baza legală
|
Frecvenţa şi data înaintării
|
Detalii privind traseele parcurse
|
Unităţi militare
|
Brigăzi/ similare
|
Corpuri de armată teritoriale, comandamente de
armă,operaţionale
|
Structuri centrale, statele majore
ale categoriilor de forţe ale armatei
|
Corpul de control şi inspecţie
|
Ministrul apărării
|
1.
|
Dare de seamă privind desfăşurarea activităţii de protecţie a
mediului în anul
|
art. 32 alin. (2) lit. h)
|
anual, până la 31 martie
|
|
|
|
|
S/E/T/M
|
H
|
art. 33 lit. i)
|
anual, până la 28 februarie
|
|
|
|
S/E/T/M
|
|
|
art. 33 lit. i)
|
anual, până la 15 februarie
|
|
|
S/E/T/M
|
|
|
|
art. 33 lit. i)
|
anual, până la 31 ianuarie
|
|
S/E/T/M
|
|
|
|
|
art. 34 lit. I)
|
anual, până la 15 ianuarie
|
E/T
|
|
|
|
|
|
2.
|
Date şi informaţii privind gestiunea deşeurilor
|
art. 32
alin. (2)
lit. s)
|
anual, până la 31 mai
|
|
|
|
|
S
|
|
art. 33 lit. j)
|
anual, până la 30 aprilie
|
|
|
|
S/E/T/M
|
|
|
art. 33 lit. j)
|
anual, până la 15 aprilie
|
|
|
S/E/T/M
|
|
|
|
art. 33 lit. j)
|
anual, până la 31 martie
|
|
S/E/T/M
|
|
|
|
|
art. 34 lit. m)
|
anual, până la 15 martie
|
E/T
|
|
|
|
|
|
LEGENDA:
E - Elaborare
S - Sintetizare
T - Transmitere
M - Monitorizare
H - Hotărâre