Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 421 din 25 mai 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 112/2001 privind sanctionarea unor fapte savarsite in afara teritoriului tarii de cetateni romani sau de persoane fara cetatenie domiciliate in Romania

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 521 din 16 iunie 2006



Ioan Vida                                      -  preşedinte

Nicolae Cochinescu                       -  judecător

Aspazia Cojocaru                          -  judecător

Acsinte Gaspar                              -  judecător

Kozsokar Gabor                           -  judecător

Petre Ninosu                                 -  judecător

Ion Predescu                                 -  judecător

Şerban Viorel Stănoiu                   -  judecător

Iuliana Nedelcu                             -  procuror

Florentina Geangu                         -   magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte săvârşite în afara teritoriului ţării de cetăţeni români sau de persoane fără cetăţenie domiciliate în România, excepţie ridicată de Laura Aurica Dragomir în Dosarul nr. 30/2006 al Judecătoriei Baia Mare.

La apelul nominal se constată lipsa autoarei excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, se dă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată, apreciind că dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate în motivarea excepţiei.

CURTEA,

având  în  vedere  actele  şi   lucrările  dosarului,   reţine următoarele:

Prin Incheierea din 31 ianuarie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 30/2006, Judecătoria Baia Mare a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001, excepţie ridicată de Laura Aurica Dragomir în dosarul menţionat.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că textul de lege criticat încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 1 referitoare la statul român cu „componentele sale esenţiale: suveranitatea, independenţa, unitatea şi indivizibilitatea", elemente „dezvoltate de Constituţia României în art. 2, 3 şi 4", precum şi prevederile art. 20 alin. (1) şi ale art. 154, în măsura în care incriminează, ca faptă penală, trecerea frauduloasă a frontierei altui stat decât România. Se arată că autoritatea statului român se poate extinde doar asupra teritoriului României, definit ca atare de normele constituţionale, incriminarea ca infracţiune a trecerii ilegale a frontierei altor state fiind atributul legislativ exclusiv al acelor state.

Judecătoria Baia Mare apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât obligaţia respectării legii penale române revine şi cetăţenilor români care se află în afara graniţelor ţării.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. In acest sens arată că statul este interesat în apărarea ordinii sale de drept şi deci în combaterea infracţiunilor săvârşite pe teritoriul său, precum şi în afara acestuia. Obligaţia respectării legii penale române, implicit a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 252/2002, incumbă şi cetăţenilor români aflaţi în afara graniţelor ţării, astfel cum rezultă din interpretarea sistematică a normelor constituţionale invocate în cauză, consacrându-se principiul personalităţii legii penale. Astfel, potrivit teoriei personalităţii sau naţionalităţii active, reglementată în art. 4 din Codul penal, legea penală a unui stat trebuie să se aplice întotdeauna faţă de cetăţenii săi, chiar şi atunci când au săvârşit infracţiuni în străinătate, fiindcă oriunde s-ar afla persoanele sunt obligate să respecte legile statului ai cărui cetăţeni sunt. Faţă de infracţiunile săvârşite în străinătate de cetăţenii români, legea penală română are competenţă exclusivă şi necondiţionată. In acest context, prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 252/2002, nu fac altceva decât să incrimineze infracţiuni săvârşite în afara graniţelor ţării de cetăţeni români sau apatrizi cu domiciliul în România, aceasta necontrazicând, ci, dimpotrivă, dând substanţă statutului juridic al cetăţenilor români aflaţi în străinătate.

Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, sens în care Curtea a statuat în jurisprudenţa sa.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

CURTEA,

 examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), precum şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte săvârşite în afara teritoriului ţării de cetăţeni români sau de persoane fără cetăţenie domiciliate în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 3 septembrie 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 252/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 307 din 9 mai 2002, care au următorul conţinut: „Intrarea sau ieşirea dintr-un stat străin prin trecerea ilegală a frontierei acestuia, săvârşită de către un cetăţean român sau de o persoană fără cetăţenie domiciliată pe teritoriul României, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani".

Dispoziţiile constituţionale pretins încălcate sunt cele ale art. 1, privind statul român, ale art. 2, privind suveranitatea naţională, ale art. 3, privind teritoriul României, ale art. 4, privind unitatea poporului şi egalitatea între cetăţeni, ale art. 20 alin. (1), referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, şi ale art. 154, privind conflictul temporal de legi. In esenţă, autoarea excepţiei susţine că, prin incriminarea trecerii frauduloase a frontierei unui stat străin, statul român şi-a depăşit atributele suveranităţii naţionale, legiferând în locul statelor interesate. Din punctul de vedere al autoarei excepţiei, statul român are dreptul să îşi protejeze propriul teritoriu şi propria suveranitate, dispoziţiile art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001 excedând acestei perspective.

Examinând excepţia astfel cum a fost formulată, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată şi urmează a fi respinsă.

Curtea reţine că statul român, în considerarea atributelor sale, astfel cum sunt acestea definite de textele constituţionale invocate de autoarea excepţiei, este interesat în apărarea ordinii de drept şi deci în combaterea infracţiunilor săvârşite atât pe teritoriul său, cât şi în afara acestuia. Măsurile legislative constând în sancţionarea cetăţenilor români sau a persoanelor fără cetăţenie domiciliate pe teritoriul României, care săvârşesc fapte de trecere ilegală a frontierei unui stat străin, dau expresie acestei preocupări, fiind determinate, aşa cum rezultă din conţinutul Notei de fundamentare care a însoţit Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001, de necesitatea reglementării mai stricte a domeniului vizat, datorită „securizării frontierelor" şi a „combaterii migraţiei ilegale". Aşa fiind, nu pot fi reţinute susţinerile autoarei excepţiei, prevederile legale criticate fiind în deplină concordanţă cu normele constituţionale privind statul român, cu elementele definitorii ale acestuia.

De altfel, în jurisprudenţa sa, Curtea Constituţională s-a pronunţat asupra constituţionalităţii Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001, prin raportare la dispoziţiile art. 1 din Legea fundamentală şi cu motivări similare. In acest sens este Decizia nr. 292 din 9 iunie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 595 din 11 iulie 2005.  Soluţia de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate pronunţată cu acel prilej, precum şi considerentele care au fundamentat-o, sunt valabile şi în prezenta cauză.

In ceea ce priveşte pretinsa încălcare a prevederilor art. 20 alin. (1) din Constituţie, Curtea constată că nici aceasta nu este întemeiată, întrucât, astfel cum s-a reţinut în Decizia Curţii Constituţionale nr.  106 din 9 februarie 2006,   publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 174 din 23 februarie 2006, textul de lege criticat pentru neconstituţionalitate este o reflectare a prevederilor art. 2 paragrafele 2 şi 3 din Protocolul nr. 4 la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, privind libertatea de circulaţie.

Referitor la prevederile constituţionale ale art. 154 privind conflictul temporal de legi, invocat, de asemenea, în motivarea excepţiei, se observă că acesta nu are relevanţă în cauza de fată.

Faţă de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,

CURTEA    CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2001 privind sancţionarea unor fapte săvârşite în afara teritoriului ţării de cetăţeni români sau de persoane fără cetăţenie domiciliate în România, excepţie ridicată de Laura Aurica Dragomir în Dosarul nr. 30/2006 al Judecătoriei Baia Mare.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 mai 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Florentina Geangu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 421/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 421 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 421/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu