Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 239 din 27 octombrie 2010

privind organizarea, coordonarea si controlul activitatii de protectie a mediului în unitatile Ministerului Administratiei si Internelor

ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 735 din 4 noiembrie 2010



Având în vedere prevederile art. 89 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul administraţiei şi internelor emite următorul ordin CAPITOLUL I Dispoziţii generale

Art. 1. - (1) Prezentul ordin instituie norme şi reguli referitoare la organizarea, coordonarea şi controlul activităţii de protecţie a mediului aplicabile în unităţile Ministerului Administraţiei şi Internelor, denumit în continuare M.A.I., obligatorii pentru întregul personal al acestora.

(2) Protecţia mediului în unităţile M.A.I. reprezintă un ansamblu de activităţi instituţionalizate având ca scop aplicarea corespunzătoare a legislaţiei în domeniul protecţiei mediului, eficientizarea acţiunilor de prevenire, limitare şi eliminare a poluărilor accidentale, precum şi gestionarea situaţiilor de urgenţă care pot apărea în urma acestora, în incintele şi în zonele de responsabilitate sau de acţiune ale unităţilor.

Art. 2. - Contractele de lucrări, furnizare şi prestări servicii încheiate între unităţile M.A.I., în calitate de beneficiari, şi operatori economici, în calitate de prestatori, cuprind, după caz, clauze privind obligaţii ce revin părţilor pe linia respectării reglementărilor din domeniul protecţiei mediului.

Art. 3. - Fondurile necesare realizării măsurilor de protecţie a mediului, inclusiv pentru pregătirea profesională de mediu, sunt planificate anual şi se utilizează conform reglementărilor în vigoare.

Art. 4. -In sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

a) cheltuielile pentru protecţia mediului - fluxurile financiare atrase sau alocate de instituţie pentru acţiuni care au ca scop: prevenirea, reducerea şi/sau repararea prejudiciului adus mediului, acţiuni ce se referă la reducerea emisiilor de poluanţi în aer, protecţia apelor de suprafaţă şi subterane, a solului, limitarea producerii deşeurilor şi gestionarea acestora, reducerea zgomotului ambiental, protecţia resurselor naturale şi conservarea biodiversităţii, cercetarea ştiinţifică în vederea obţinerii de produse, materii prime sau realizarea de procese de producţie care nu deteriorează mediul, administrarea generală a mediului, alte activităţi de protecţie a mediului;

b) unităţi care deţin surse/echipamente de poluare - unităţile M.A.I. care deţin centrale termice cu putere nominală mai mare de 70 kW, depozite de carburanţi sau lubrifianţi, de muniţie şi materiale de geniu-chimic, substanţe periculoase şi deşeuri, trasee ale conductelor de alimentare cu combustibil, instalaţii de neutralizare/distrugere/incinerare a deşeurilor sau a materialelor şi substanţelor toxice şi periculoase, surse radioactive, poligoane de tragere, rampe de spălare a tehnicii, staţii de pompare a apelor reziduale, parcuri auto, spaţii de alimentaţie publică, cazare, odihnă, tratament şi recuperare medicală, spaţii de reţinere, animale de serviciu, platforme de gunoi, precum şi alte echipamente cu potenţial de poluare, precum şi unităţile care execută lucrări de reparaţii în domeniile auto, nave, aeronave, armament, geniu-chimic, foto, criminalistică şi altele asemenea;

c) accident ecologic major - producerea unei emisii importante de substanţă periculoasă, a unui incendiu sau a unei explozii, care rezultă dintr-un proces necontrolat în cursul exploatării oricărui amplasament şi care conduce la apariţia imediată ori întârziată a unor pericole grave asupra sănătăţii populaţiei şi/sau asupra mediului, în interiorul ori în exteriorul amplasamentului, şi în care sunt implicate una sau mai multe substanţe periculoase;

d) amplasament - zona aflată în responsabilitatea unităţilor M.A.I. în care, în una sau mai multe instalaţii, inclusiv în activităţile şi infrastructurile comune, sunt prezente substanţe periculoase.

CAPITOLUL II

Organizarea activităţii de protecţie a mediului în unităţile M.A.I.

Art. 5. - (1) Managementul activităţii de protecţie a mediului la nivelul unităţilor M.A.I. este asigurat de Direcţia generală logistică prin compartimentul de protecţie a mediului constituit la nivelul său.

(2) La nivelul unităţilor ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari de credite, precum şi la nivelul unităţilor ai căror conducători au calitatea de ordonatori terţiari de credite şi deţin surse/echipamente de poluare, se constituie compartimente de protecţie a mediului, distincte sau în cadrul unor servicii/birouri, denumite în continuare structuri de protecţie a mediului.

(3) Atribuţiile pe linia protecţiei mediului în unităţile M.A.I. revin structurilor de protecţie a mediului sau persoanelor desemnate ale căror atribuţii în domeniu sunt prevăzute prin completarea sarcinilor date în competenţă prin fişa postului ocupat, denumite în continuare persoane desemnate.

(4) Răspunderea privind organizarea activităţii, aplicarea şi verificarea respectării normelor de protecţie a mediului în unităţile M.A.I. revine conducătorilor acestora. Răspunderea privind respectarea normelor de protecţie a mediului revine întregului personal al M.A.I., în condiţiile legii.

(5) In unităţile M.A.I. coordonarea şi controlul activităţii de protecţie a mediului se execută de către:

a) Direcţia generală logistică pentru toate unităţile ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari sau terţiari de credite, inclusiv structurile subordonate acestora;

b) unităţile ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari de credite pentru unităţile şi structurile din subordine;

c) unităţile ai căror conducători au calitatea de ordonatori terţiari de credite pentru subunităţile din subordine.

Art. 6. - (1) La nivelul unităţilor M.A.I. ai căror conducători au calitatea de ordonator secundar de credite, precum şi la nivelul Direcţiei generale logistică, activităţile de protecţie a mediului sunt îndeplinite de inspectorii de mediu din structura proprie de protecţie a mediului.

(2) La nivelul unităţilor M.A.I. ai căror conducători au calitatea de ordonator terţiar de credite şi care deţin surse de poluare, activităţile de protecţie a mediului sunt îndeplinite de responsabilii de mediu din structura proprie de protecţie a mediului.

(3) La nivelul unităţilor M.A.I. ai căror conducători au calitatea de ordonator terţiar de credite şi care nu deţin surse de poluare, activităţile de protecţie a mediului sunt îndeplinite de o persoană desemnată din cadrul unităţii.

(4) La nivelul unităţilor din aparatul central al M.A.I., precum şi al celor din subordinea/coordonarea M.A.I., ai căror conducători nu au calitatea de ordonator de credite, activităţile de protecţie a mediului sunt îndeplinite de personalul cu atribuţii în domeniu, din unitatea/unităţile care asigură suportul logistic, pentru domeniul asigurat.

(5) La nivelul structurilor ai căror conducători nu au calitatea de ordonator de credite din subordinea unităţilor ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari sau terţiari de credite şi care nu îşi desfăşoară activitatea în aceeaşi incintă, activităţile de protecţie a mediului sunt îndeplinite de personalul cu atribuţii în domeniu din unităţile cărora le sunt subordonate.

Art. 7. - Directorul general al Direcţiei generale logistice şi conducătorii unităţilor M.A.I. prevăzuţi la art. 6 alin. (1) şi (2) stabilesc numărul inspectorilor de mediu, respectiv numărul responsabililor de mediu, în funcţie de numărul structurilor subordonate, complexitatea şi numărul surselor de poluare identificate la nivelul unităţilor din competenţă, precum şi de numărul structurilor pe care le asigură logistic, după caz.

Art. 8. - (1) Inspectorii de mediu se numesc din rândul personalului cu studii superioare care au absolvit un curs de specializare în domeniu.

(2) Responsabilii de mediu se numesc din rândul personalului cu studii superioare sau medii care au absolvit un curs de specializare în domeniu.

Art. 9. - Specializarea inspectorilor şi responsabililor de mediu se realizează prin cursuri de profil organizate de instituţii autorizate/acreditate în acest sens, conform prevederilor legale în vigoare.

Art. 10. - (1) Structurile de protecţie a mediului menţionate la art. 5 alin. (1) şi art. 6 alin. (1) pot fi prevăzute cu personal auxiliar care nu are calitatea de inspector de mediu.

(2) Personalul auxiliar prevăzut la alin. (1) se numeşte din rândul personalului cu studii medii.

Art. 11. -Activitatea structurii de protecţie a mediului este coordonată de conducătorul unităţii M.A.I. din care face parte sau adjunctul acestuia care are în responsabilitate activitatea respectivă.

Art. 12. - (1) Conducătorii unităţilor M.A.I. raportează eşalonului superior accidentele ecologice produse în incinta unităţilor sau în zona de competenţă a acestora pe timpul desfăşurării misiunilor specifice, în conformitate cu prevederile ordinelor şi dispoziţiilor în vigoare, şi iau măsuri imediate pentru limitarea, diminuarea şi eliminarea efectelor.

(2) Accidentele ecologice se raportează ierarhic structurii de protecţie a mediului din cadrul Direcţiei generale logistice de către persoanele menţionate la art. 6 alin. (1)-(4), după caz, în termen de 4 ore de la producerea/constatarea acestora, conform modelului prezentat în anexa nr. 1.

(3) Conducătorii unităţilor M.A.I. contactează autorităţile locale de protecţie a mediului şi stabilesc împreună modalităţile de depoluare şi refacere a mediului, în cazul în care accidentul ecologic are efecte asupra vecinătăţilor, cu respectarea prevederilor legale în domeniu.

Art. 13. - (1) Cercetarea accidentelor ecologice se efectuează de către comisii, din care fac parte:

a) reprezentanţi ai structurii de protecţie a mediului din cadrul Direcţiei generale logistice, pentru cazurile de accidente ecologice majore;

b) reprezentanţi ai structurii de protecţie a mediului din cadrul eşalonului superior unităţii unde a avut loc accidentul ecologic, după caz.

(2) Din comisia de cercetare face parte în mod obligatoriu persoana cu atribuţii pe linie de protecţie a mediului din unitatea unde a avut loc accidentul ecologic.

(3) Cercetarea accidentelor ecologice cu implicaţii asupra vecinătăţilor, produse în unităţile M.A.I. sau pe terenuri aparţinând acestora, se face de către categoriile de personal menţionate la alin. (1), în colaborare cu autorităţile locale de protecţie a mediului competente, din regiunea/judeţul unde s-a produs accidentul.

Art. 14. - (1) Evaluarea de mediu a activităţilor desfăşurate în unităţile M.A.I. este un proces intern, denumit în continuare autoevaluare de mediu. Aceasta are rolul de a stabili gradul de conformare a activităţilor specifice desfăşurate la nivelul fiecărei unităţi cu legislaţia de protecţie a mediului.

(2) Autoevaluarea de mediu se realizează prin grija persoanelor cu atribuţii pe linie de protecţie a mediului, în urma identificării surselor/echipamentelor de poluare a mediului şi pe baza datelor tehnice cuprinse în Fişa de mediu, întocmită conform modelului prezentat în anexa nr. 2. Autoevaluarea de mediu se efectuează în mod obligatoriu pentru unităţile M.A.I. care deţin surse de poluare.

(3) In urma efectuării activităţii de autoevaluare, în cazul în care se constată neconformităţi raportate la legislaţia de protecţie a mediului în vigoare, se întocmeşte proiectul Programului de conformare, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3. Programul de conformare se întocmeşte, după caz, astfel:

a) de către unităţile M.A.I. ai căror conducători au calitatea de ordonator secundar de credite, pentru aparatul propriu, precum şi pentru structurile subordonate nemijlocit ai căror conducători nu au calitatea de ordonator terţiar de credite;

b) de către unităţile M.A.I. ai căror conducători au calitatea de ordonator terţiar de credite, pentru aparatul propriu, precum şi pentru structurile pe care le asigură logistic. Programul de conformare al unităţii suport include pentru structurile asigurate aspectele referitoare numai la domeniul asigurat.

(4) După caz, unităţii asigurate logistic îi va fi transmis un extras din Programul de conformare al unităţii suport aprobat, cu măsurile din competenţa proprie.

(5) Efectuarea determinărilor şi buletinelor de analiză pentru factorii de mediu necesare autoevaluării de mediu se execută prin organisme certificate conform prevederilor legale.

(6) Proiectul Programului de conformare avizat de Comisia de protecţie a mediului şi ecologie, constituită în conformitate cu prevederile art. 23, însoţit de Fişa de mediu şi evidenţa surselor de poluare a mediului din unitate, se transmite spre verificare astfel:

a) de către unităţile din finanţarea directă a ordonatorului principal, ai căror conducători au calitatea de ordonatori de credite, structurii de protecţie a mediului din cadrul Direcţiei generale logistice;

b) de către unităţile din subordinea ordonatorilor secundari de credite, ai căror conducători au calitatea de ordonatori terţiari de credite, structurii de protecţie a mediului din cadrul eşalonului superior.

(7) Inspectorii de mediu, conform competenţelor, vor verifica pe teren corectitudinea datelor înscrise în Fişa de mediu şi proiectul Programului de conformare.

(8) Forma finală a Programului de conformare se aprobă de conducătorul unităţii pentru care s-a întocmit, se avizează de directorul general al Direcţiei generale logistice sau de către ordonatorul secundar de credite, după caz, şi se vizează de structura financiară a ordonatorului principal, respectiv secundar de credite, în vederea alocării fondurilor necesare realizării programului.

(9) Programul de conformare aprobat şi vizat va fi remis unităţii care l-a iniţiat şi va constitui baza de fundamentare a Planului anual de acţiune în domeniul protecţiei mediului întocmit de către responsabilul de mediu. Programul de conformare se întocmeşte în două sau 3 exemplare, după caz, cu următoarea destinaţie: un exemplar la structura pentru care s-a realizat programul, un exemplar la structura de specialitate de la ordonatorul secundar de credite şi un exemplar la structura de specialitate a Direcţiei generale logistice.

(10) Măsurile cuprinse în Programul de conformare pot fi eşalonate pe o perioadă de maximum 3 ani. In cazul în care din motive obiective măsurile propuse prin Programul de conformare nu au putut fi îndeplinite până la expirarea termenelor propuse, titularul programului va înainta eşalonului superior un program de conformare revizuit şi va solicita stabilirea unor noi termene pentru realizarea măsurilor de conformare. In situaţia în care pe parcursul unui an calendaristic apar noi surse de poluare a mediului sau sunt achiziţionate noi echipamente care produc deşeuri, titularul va efectua o nouă autoevaluare.

(11) In cazul modificărilor organizatorice prin care o parte din structuri îşi schimbă subordonarea, inspectorul de mediu/responsabilul de mediu are obligaţia de a relua procedura de autoevaluare de mediu în termen de 90 de zile de la finalizarea acestora.

Art. 15. - (1) La nivelul fiecărei unităţi care deţine surse de poluare, al cărei conducător are calitatea de ordonator terţiar de credite, se constituie dosarul de mediu. Acesta va cuprinde documentele întocmite în baza prezentului ordin şi a legislaţiei naţionale privind protecţia mediului pentru fiecare an calendaristic. La predarea funcţiei, responsabilul de mediu are obligaţia de a preda noului responsabil, pe bază de proces-verbal, dosarul de mediu al unităţii.

(2) La nivelul fiecărei structuri de protecţie a mediului din cadrul unităţilor ai căror conducători au calitatea de ordonator secundar de credite se constituie câte un dosar de mediu pentru fiecare unitate din subordine care deţine surse de poluare, al cărei conducător are calitatea de ordonator terţiar de credite.

(3) La nivelul structurii de protecţie a mediului a Direcţiei generale logistice se constituie câte un dosar de mediu pentru fiecare unitate care deţine surse de poluare, din finanţarea directă a ordonatorului principal, al cărei conducător are calitatea de ordonator terţiar de credite.

(4) Dosarul de mediu va conţine obligatoriu, fără a se limita numai la acestea, documentele de autoevaluare de mediu, programele de conformare, rapoartele anuale privind desfăşurarea activităţii de protecţie a mediului, chestionarele statistice privind cheltuielile şi veniturile obţinute din activitatea de protecţie a mediului, evidenţa anuală a gestionării deşeurilor, dosarele de cercetare a accidentelor de mediu, notele de constatare şi rapoartele de control.

CAPITOLUL III

Atribuţiile personalului şi structurilor implicate în activităţile de protecţie a mediului

SECŢIUNEA 1

Atribuţiile inspectorilor de mediu şi ale personalului auxiliar

Art. 16. - Inspectorii de mediu din cadrul Direcţiei generale logistice au următoarele atribuţii:

a) organizează, coordonează, îndrumă şi controlează activitatea inspectorilor de mediu de la nivelul ordonatorilor secundari de credite, responsabililor de mediu şi a persoanelor desemnate de la nivelul ordonatorilor terţiari de credite;

b) reprezintă M.A.I., ca organ de specialitate, în relaţiile de cooperare cu autorităţile publice centrale sau teritoriale pentru protecţia mediului, autorităţile publice centrale sau locale, după caz, care au atribuţii şi răspunderi specifice în domeniul protecţiei mediului;

c) elaborează proiecte de ordine, instrucţiuni şi alte reglementări interne în domeniul protecţiei mediului;

d) analizează anual, pe baza rapoartelor prevăzute la art. 17 lit. g) şi la art. 19 lit. g), precum şi a informărilor prevăzute la art. 20, desfăşurarea activităţilor de protecţie a mediului în cadrul M.A.I.;

e) elaborează şi înaintează conducerii ministerului până la data de 30 aprilie Raportul privind desfăşurarea activităţii de protecţie a mediului în cadrul M.A.I., pentru anul precedent;

f) controlează respectarea de către tot personalul M.A.I. a normelor de protecţie a mediului;

g) coordonează activitatea de pregătire a persoanelor cu atribuţii pe linie de protecţie a mediului prevăzute la art. 6 alin. (1) - (3), prin organizarea de convocări/simpozioane de specialitate, în vederea asigurării aplicării unitare a prevederilor legislaţiei în vigoare;

h) controlează şi aplică sancţiuni pentru încălcarea de către personalul M.A.I. a legislaţiei de protecţie a mediului în obiectivele şi incintele aparţinând sau aflate în administrarea M.A.I., precum şi în zonele de responsabilitate unde acesta desfăşoară activităţi specifice, conform prevederilor cap. IV;

i) fac parte, pe linie de specialitate, din comisiile de examinare la examenele de carieră susţinute în domeniul protecţiei mediului de personalul ce îndeplineşte funcţii pe această linie;

j) participă la cercetarea accidentelor ecologice majore produse în incintele unităţilor M.A.I. sau în zona de competenţă a acestora, în îndeplinirea atribuţiilor specifice;

k) verifică pe teren documentaţia înaintată de unităţile care deţin surse de poluare, din subordinea directă a ordonatorului principal de credite, ai căror conducători au calitatea de ordonatori de credite, în vederea avizării programelor de conformare;

l) constituie, în baza documentelor primite, dosarele de mediu pentru unităţile M.A.I. din finanţarea directă a ordonatorului principal de credite, în conformitate cu prevederile art. 15.

Art. 17. - Inspectorii de mediu din cadrul structurilor prevăzute la art. 6 alin. (1) au următoarele atribuţii:

a) organizează, coordonează, îndrumă şi controlează activitatea responsabililor de mediu şi a persoanelor desemnate de la nivelul ordonatorilor terţiari de credite din subordinea ordonatorului secundar de credite;

b) supraveghează respectarea normelor de protecţie a mediului de către personalul structurilor subordonate ordonatorului secundar de credite;

c) coordonează activitatea de pregătire a persoanelor cu atribuţii pe linie de protecţie a mediului din cadrul structurilor subordonate, prin elaborarea tematicilor de pregătire şi organizarea de convocări/simpozioane de specialitate, în vederea asigurării aplicării unitare a prevederilor legislaţiei în vigoare;

d) controlează şi aplică sancţiuni, potrivit competenţelor, pentru încălcarea de către personalul structurilor subordonate ordonatorului secundar de credite a legislaţiei de protecţie a mediului în obiectivele şi incintele aparţinând acestora, precum şi în zonele de responsabilitate unde acestea desfăşoară activităţi specifice, conform prevederilor prezentului ordin;

e) fac parte, pe linie de specialitate, din comisiile de examinare la examenele de carieră susţinute în domeniul protecţiei mediului de personalul ce îndeplineşte funcţii pe această linie, din structurile subordonate ordonatorului secundar de credite;

f) participă la cercetarea accidentelor ecologice produse, conform competenţelor;

g) verifică, centralizează şi elaborează Raportul privind desfăşurarea activităţii de protecţie a mediului pentru unitatea din care fac parte, precum şi pentru structurile subordonate acesteia, după caz, şi îl înaintează Direcţiei generale logistice până la data de 15 februarie, pentru anul precedent;

h) întocmesc, după caz, documentele de organizare a activităţilor de protecţie a mediului aferente unităţii din care fac parte, prevăzute în anexa nr. 4;

i) întocmesc documentele de organizare a activităţilor de protecţie a mediului menţionate în lista din anexa nr. 5;

j) verifică pe teren documentaţia înaintată de structurile care deţin surse de poluare, subordonate ordonatorului secundar, ai căror conducători au calitatea de ordonatori terţiari de credite, în vederea avizării programelor de conformare ale acestora;

k) constituie, în baza documentelor primite, dosarele de mediu pentru structurile din subordine în conformitate cu prevederile art. 15;

l) gestionează şi actualizează datele şi informaţiile conţinute în dosarele de mediu;

m) întocmesc şi înaintează la eşaloanele superioare Raportul privind accidentul ecologic, pentru evenimentele care îndeplinesc condiţiile de a fi declarate accidente ecologice conform legislaţiei în vigoare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1.

Art. 18. - Personalul auxiliar prevăzut la art. 10 are următoarele atribuţii principale:

a) sprijină activitatea inspectorilor de mediu la întocmirea documentelor de organizare a activităţilor de protecţie a mediului;

b) actualizează bazele de date pe linia protecţiei mediului, constituite la nivelul structurii din care face parte;

c) participă la întocmirea Raportului anual privind desfăşurarea activităţii de protecţie a mediului;

d) participă la convocări/simpozioane pe linie de protecţie a mediului.

SECŢIUNEA a 2-a

Atribuţiile responsabililor de mediu şi persoanelor desemnate

Art. 19. - Responsabilii de mediu au următoarele atribuţii:

a) întocmesc documentele de organizare a activităţilor de protecţie a mediului pentru unitatea proprie, conform celor din lista prevăzută la lit. A din anexa nr. 4;

b) controlează şi notifică conducătorul unităţii din care fac parte aspectele sesizate privind încălcarea de către personalul unităţii a legislaţiei de protecţie a mediului în obiectivele şi incintele aparţinând acesteia, precum şi în zonele de responsabilitate unde aceasta desfăşoară activităţi specifice, conform prevederilor prezentului ordin;

c) propun şi supun aprobării conducătorului unităţii măsuri concrete pentru protecţia mediului în zona de responsabilitate unde desfăşoară activităţi personalul propriu;

d) prezintă conducătorului unităţii informări asupra modului de realizare a activităţilor de protecţie a mediului;

e) verifică luarea măsurilor necesare pentru utilizarea eficientă a oricărei forme de energie, a resurselor şi materialelor în derularea activităţii specifice;

f) stabilesc măsurile adecvate, în funcţie de specificul activităţii, pentru prevenirea, limitarea şi eliminarea efectelor poluărilor accidentale;

g) elaborează anual Raportul privind desfăşurarea activităţilor de protecţie a mediului pentru unitatea proprie şi îl înaintează structurii coordonatoare pe linia protecţiei mediului de la eşalonul superior până la data de 15 ianuarie, pentru anul precedent;

h) urmăresc prevederea în planurile anuale de asigurare tehnico-materială a resurselor financiare necesare desfăşurării activităţilor de protecţie a mediului specifice fiecărui domeniu de activitate;

i) colaborează cu autorităţile locale de protecţie a mediului pentru desfăşurarea unor acţiuni comune în domeniu;

j) urmăresc implementarea şi respectarea legislaţiei în vigoare în domeniul protecţiei mediului, a instrucţiunilor şi normelor de protecţie a mediului în unitatea proprie, inclusiv pentru structurile asigurate logistic, pe domeniul asigurat;

k) participă la convocările/simpozioane de specialitate organizate de structurile de specialitate de la nivelul eşaloanelor superioare;

l) ţin evidenţa cheltuielilor de protecţie a mediului pe domenii de activitate, pentru unitatea proprie;

m) întocmesc şi actualizează permanent dosarul de mediu, în conformitate cu prevederile art. 15;

n) întocmeşte şi înaintează la eşaloanele superioare Raportul privind accidentul ecologic, pentru evenimentele care îndeplinesc condiţiile de a fi declarate accidente ecologice conform legislaţiei în vigoare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1.

Art. 20. - Persoanele desemnate, prevăzute la art. 6 alin. (3), îndeplinesc atribuţiile prevăzute la art. 19 lit. b)-e) şi h)-l). Acestea întocmesc documentele prevăzute la lit. B din anexa nr. 4, precum şi informarea anuală privind desfăşurarea activităţii de protecţie a mediului în structura proprie, pe care o înaintează structurii coordonatoare pe linia protecţiei mediului de la eşalonul superior până la data de 15 ianuarie, pentru anul precedent.

Art. 21. -Atribuţiile inspectorilor şi responsabililor de mediu, ale personalului desemnat şi auxiliar se prevăd în fişa postului şi în regulamentul de organizare şi funcţionare, în condiţiile prezentului ordin.

Art. 22. - (1) Unităţile M.A.I. înaintează, la dispoziţia eşalonului superior sau ori de câte ori este nevoie, sinteze şi situaţii informative necesare gestionării activităţii de protecţie a mediului.

(2) Raportul privind desfăşurarea activităţii de protecţie a mediului, prevăzut la art. 17 lit. g) şi art. 19 lit. g), se întocmeşte conform chestionarului transmis în luna decembrie de Direcţia generală logistică şi conţine următoarele date:

a) sinteza cu principalele concluzii rezultate în urma controalelor executate pe linia protecţiei mediului;

b) situaţia statistică a fondurilor asimilate cheltuielilor şi veniturilor din activitatea de protecţie a mediului pentru toate structurile din subordine;

c) sinteza evenimentelor cu implicaţii asupra mediului înconjurător şi a celor declarate accidente ecologice produse la nivelul structurilor subordonate sau în care a fost implicat personalul acestora;

d) situaţia programelor de conformare pentru toate structurile aflate în subordine/coordonare;

e) stadiul îndeplinirii măsurilor prevăzute în anul precedent în planurile anuale de acţiune în domeniul protecţiei mediului pentru toate structurile din subordine;

f) situaţia obţinerii autorizaţiilor, avizelor şi acordurilor de mediu, prevăzute de legislaţia în vigoare;

g) monitorizarea factorilor de mediu - analize pentru factorii de mediu: apă, aer, sol, după caz, pentru fiecare dintre structurile subordonate;

h) situaţia colaborării cu autorităţile locale şi regionale pentru protecţia mediului, pentru toate structurile din subordine;

i) alte probleme sau propuneri care se consideră necesar a fi raportate.

SECŢIUNEA a 3-a

Componenţa, atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Comisiei de protecţie a mediului şi ecologie

Art. 23. - La nivelul unităţilor prevăzute la art. 6 alin. (1) şi (2) se constituie Comisia de protecţie a mediului şi ecologie, numită de conducătorii acestora prin dispoziţie/ordin de zi pe unitate, denumită în continuare Comisie.

Art. 24. - (1) Numărul membrilor şi componenţa Comisiei se stabilesc în funcţie de organizarea şi caracteristicile activităţii unităţii respective.

(2) Din Comisie fac parte:

a) inspectorul/responsabilul de mediu;

b) un reprezentant din cadrul structurii financiare;

c) un reprezentant din cadrul structurii de logistică;

d) un reprezentant din cadrul structurii de comunicaţii şi informatică;

e) un reprezentant din cadrul structurilor operative;

f) medicul din cadrul structurilor medicale ale M.A.I. care asigură asistenţa medicală a personalului unităţii;

g) un consilier juridic.

(3) In unităţile în care nu există personal din categoriile prevăzute la alin. (2), Comisia se constituie din minimum 3 membri desemnaţi de conducătorul unităţii.

Art. 25. - Comisia are următoarele atribuţii:

a) sprijină permanent activitatea conducătorului unităţii în domeniul protecţiei mediului;

b) informează şi propune conducătorului unităţii măsurile pentru îmbunătăţirea calităţii factorilor de mediu;

c) participă la cercetarea accidentelor ecologice produse de structura proprie în incinta sa sau în zona de competenţă, dacă este cazul;

d) colaborează cu membrii comisiei mixte constituite, potrivit legii, în cazul unui accident major de mediu în care este implicată unitatea;

e) colaborează cu autorităţile/instituţiile implicate în activităţi de protecţie a mediului pentru desfăşurarea de acţiuni comune;

f) analizează şi face propuneri privind Planul anual de acţiune în domeniul protecţiei mediului;

g) urmăreşte realizarea Planului anual de acţiune în domeniul protecţiei mediului, inclusiv alocarea mijloacelor necesare realizării prevederilor lui şi eficienţa acestora din punctul de vedere al îmbunătăţirii factorilor de mediu;

h) analizează, luând în considerare consecinţele asupra mediului, oportunitatea introducerii de noi tehnologii sau echipamente înaintea demarării procedurilor de achiziţie publică;

i) analizează modul de îndeplinire a atribuţiilor ce revin inspectorului/responsabilului de mediu;

j) urmăreşte modul în care se aplică şi se respectă reglementările legale privind protecţia mediului, precum şi măsurile dispuse de inspectorul de mediu de la eşalonul superior;

k) analizează cauzele producerii accidentelor ecologice şi poate propune măsuri tehnice în completarea măsurilor dispuse în urma cercetării;

l) avizează proiectul Programului de conformare întocmit la nivelul unităţii;

m) dezbate raportul scris, prezentat Comisiei de către inspectorul/responsabilul de mediu cel puţin o dată pe an, cu privire la acţiunile care au fost întreprinse şi la eficienţa acestora în anul încheiat, precum şi propunerile pentru Planul anual de acţiune în domeniul protecţiei mediului.

Art. 26. - (1) Conducătorul unităţii are obligaţia să acorde fiecărui membru al Comisiei timpul necesar exercitării atribuţiilor specifice.

(2) Preşedintele Comisiei este unul dintre factorii de conducere ai unităţii care răspunde de activitatea de protecţie a mediului, iar inspectorul/responsabilul de mediu este secretarul Comisiei.

(3) La întrunirile Comisiei pot fi invitaţi să participe inspectori de mediu de la eşalonul superior.

(4) Comisia funcţionează în baza regulamentului de funcţionare propriu, aprobat de conducătorul unităţii.

(5) Conducătorul unităţii are obligaţia să asigure întrunirea Comisiei cel puţin o dată pe semestru şi ori de câte ori este necesar.

(6) Ordinea de zi a fiecărei întruniri este stabilită de către preşedinte, cu consultarea membrilor Comisiei, şi este transmisă acestora cu cel puţin 5 zile înaintea datei stabilite pentru întrunirea acesteia.

(7) Secretarul Comisiei convoacă în scris membrii Comisiei cu cel puţin 5 zile înainte de data întrunirii, indicând locul, data şi ora stabilite.

(8) La fiecare întrunire secretarul Comisiei încheie un proces-verbal, care va fi semnat de către toţi membrii prezenţi ai acesteia.

(9) Comisia este legal întrunită dacă sunt prezenţi cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor săi.

(10) Comisia convine cu votul a cel puţin două treimi din numărul membrilor prezenţi.

(11) Secretarul Comisiei transmite la eşalonul superior, în termen de 10 zile de la data întrunirii, o copie a procesului-verbal încheiat.

SECŢIUNEA a 4-a

Atribuţiile altor structuri din cadrul unităţilor M.A.I. în domeniul protecţiei mediului

Art. 27. - Structurile de patrimoniu imobiliar au următoarele atribuţii:

a) întocmesc anual planul de întreţinere şi refacere a aliniamentelor de protecţie şi a zonelor verzi;

b) introduc în planul anual lucrările de întreţinere la instalaţiile generatoare de poluare;

c) înaintează ierarhic propuneri privind retehnologizarea centralelor termice şi instalaţiilor aferente, pentru limitarea poluării atmosferei;

d) colaborează cu structura financiară pentru perfectarea contractelor de livrare a apei potabile şi/sau exploatarea puţurilor de adâncime, evacuarea şi transportul reziduurilor menajere şi al gunoiului menajer din clădiri, evacuarea apelor uzate la canalizarea localităţii şi/sau din fosele septice ori decantoare;

e) ţin evidenţa imobilelor speciale şi a reţelelor de canalizare din categoriile separatoarelor de grăsimi, decantoarelor, spaţiilor de spălare, staţiilor de tratare, filtrelor biologice etc;

f) ţin evidenţele de gestiune a cantităţilor de deşeuri generate în urma activităţilor proprii, precum şi a modului de stocare, reciclare, transport, valorificare şi distrugere a acestora şi le pun la dispoziţia inspectorului/responsabilului cu protecţia mediului;

g) ţin evidenţa puţurilor de adâncime, a debitelor de apă extrase, a calităţii apei, consemnată în buletinele de analiză ce se efectuează periodic, a stării tehnice a puţurilor, a zonei de protecţie sanitară, inclusiv împrejmuirea, precum şi a cheltuielilor necesare exploatării, întreţinerii şi reparării acestora;

h) ţin evidenţa reţelelor de alimentare cu apă, a punctelor de măsurare, a cheltuielilor necesare pentru lucrările de reparaţii şi efectuarea analizei calităţii apei stocate în bazine;

i) ţin evidenţa depozitelor de combustibil lichid pentru funcţionarea centralelor termice, a stării tehnice a acestora, a recipientelor de stocare, a eventualelor pierderi de combustibil, în vederea prevenirii poluării solului şi a pânzei freatice şi a înlăturării efectelor cauzate de o eventuală poluare accidentală;

j) ţin evidenţa cantitativă a punctelor de colectare a deşeurilor menajere şi a celor refolosibile, a cheltuielilor necesare reparării obiectelor de inventar de resortul administrării patrimoniului imobiliar, containerelor, platformelor, împrejmuirilor, rampelor etc;

k) verifică periodic starea terenurilor din administrare, pentru depistarea şi refacerea zonelor distruse sau poluate;

l) colaborează cu inspectorii/responsabilii de mediu în vederea îndeplinirii sarcinilor specifice în domeniul protecţiei mediului.

Art. 28. - Structurile de transporturi au următoarele atribuţii:

a) efectuează întreţinerile, reviziile şi inspecţiile tehnice pentru autovehiculele, navele şi aeronavele proprii, după caz, şi nu permit exploatarea acelora care pot afecta factorii de mediu, potrivit prevederilor legislaţiei în vigoare;

b) înaintează ierarhic propuneri privind retehnologizarea mijloacelor de mobilitate din dotare, precum şi a tehnicii specifice existente;

c) verifică modul de depozitare a carburanţilor şi lubrifianţilor utilizaţi pentru tehnica din dotare, starea tehnică a recipientelor de stocare şi a pompelor de alimentare şi iau măsuri urgente pentru eliminarea eventualelor pierderi de carburanţi, în vederea prevenirii poluării solului, a apelor curgătoare şi a pânzei freatice, precum şi pentru înlăturarea efectelor cauzate de o eventuală poluare accidentală;

d) verifică periodic starea terenurilor din jurul depozitelor de carburanţi - lubrifianţi şi a staţiilor de spălare a tehnicii din dotare, pentru depistarea şi refacerea eventualelor zone distruse sau poluate.

Art. 29. - Structurile de armament şi tehnică specială au următoarele atribuţii:

a) efectuează întreţinerile şi reviziile specifice numai la unităţi autorizate în acest sens şi nu permit exploatarea armamentului şi tehnicii specifice, care poate afecta factorii de mediu, potrivit prevederilor legislaţiei în vigoare;

b) instruiesc periodic personalul care gestionează şi exploatează armamentul şi tehnica specifică;

c) verifică modul de depozitare şi exploatare a bunurilor materiale ce conţin substanţe periculoase sau care intră sub incidenţa activităţii în domeniul nuclear, starea tehnică a acestora şi nu permit introducerea în exploatare a tehnicii decât după obţinerea autorizaţiilor specifice utilizării substanţelor periculoase ori instalaţiilor din domeniul nuclear;

d) iau măsuri de depozitare şi eliminare corespunzătoare a deşeurilor periculoase, precum şi a celor radioactive rezultate din activitatea proprie sau casarea tehnicii specifice.

Art. 30. - Structurile de comunicaţii şi informatică au următoarele atribuţii:

a) efectuează întreţinerile şi reviziile tehnice pentru echipamentele specifice, după caz, şi nu permit exploatarea acelor echipamente care pot afecta factorii de mediu, potrivit prevederilor legislaţiei în vigoare;

b) înaintează ierarhic propuneri privind retehnologizarea mijloacelor de comunicaţii şi informatică din dotare;

c) depozitează corespunzător deşeurile provenite din componentele uzate sau consumabilele utilizate în procesul de întreţinere a tehnicii din dotare, care se predau operatorilor economici autorizaţi pentru colectarea, valorificarea sau eliminarea acestor categorii de deşeuri;

d) ţin evidenţa strictă a bunurilor în a căror componenţă se află substanţe sau materiale periculoase.

Art. 31. - Structurile care deţin animale de serviciu au următoarele atribuţii:

a) asigură spaţiile şi condiţiile optime necesare acestora, conform prevederilor legale în vigoare;

b) asigură izolarea fonică a adăposturilor, precum şi igienizarea corespunzătoare a acestor spaţii;

c) asigură personalul necesar pentru creşterea, îngrijirea, hrănirea şi acordarea asistenţei sanitar-veterinare, în funcţie de numărul de exemplare şi specificul activităţilor desfăşurate;

d) efectuează instruirea personalului care are în îngrijire astfel de animale, în scopul unei tratări adecvate şi protecţiei vieţii şi sănătăţii acestora.

Art. 32. - Responsabilul cu supravegherea şi verificarea tehnică a instalaţiilor are următoarele atribuţii:

a) supune instalaţiile întreţinerilor, reviziilor şi determinărilor de noxe specifice, prevăzute de prescripţiile tehnice în vigoare, de către persoane autorizate în acest sens şi nu permite exploatarea instalaţiilor mecanice sub presiune şi de ridicat fără efectuarea verificărilor tehnice şi verificărilor tehnice periodice, conform reglementărilor legale în vigoare;

b) ţine evidenţa instalaţiilor/echipamentelor, a efectuării verificărilor tehnice şi verificărilor tehnice periodice şi nu permite manevrarea instalaţiilor/echipamentelor de către persoane neautorizate;

c) ia măsuri de depozitare şi eliminare corespunzătoare a deşeurilor, inclusiv a celor periculoase, rezultate din activitatea proprie sau casarea tehnicii specifice.

Art. 33. - (1) In domeniul protecţiei mediului, structurile logistice, precum şi structurile de criminalistică, de comunicaţii şi informatică, structurile medicale aparţinând M.A.I. au obligaţia de a ţine evidenţa de gestiune a cantităţilor de deşeuri generate în urma activităţilor proprii, de a urmări permanent modul de stocare, reciclare, transport, valorificare şi distrugere a acestora şi de a pune la dispoziţia inspectorului/responsabilului/ personalului desemnat cu protecţia mediului aceste date.

(2) Respectarea legislaţiei subsecvente gestionării deşeurilor este obligatorie pentru toate unităţile M.A.I.

CAPITOLUL IV

Organizarea şi executarea controalelor

Art. 34. - (1) Controalele pe linia protecţiei mediului se realizează, potrivit competenţelor, de către inspectorii/ responsabilii de mediu anume desemnaţi prin dispoziţie/ordin a/al conducătorului unităţii în care sunt încadraţi.

(2) Controalele pe linia protecţiei mediului pot fi:

a) planificate, realizate conform planului anual de control aprobat de conducătorul unităţii care le organizează;

b) neplanificate, realizate în baza planului de control aprobat de conducătorul unităţii care le organizează.

Art. 35. - Inspectorii/Responsabilii de mediu abilitaţi să execute controlul îşi dovedesc calitatea cu împuternicirea de control eliberată de conducătorul unităţii în care aceştia sunt încadraţi. Modelul împuternicirii de control pe linia protecţiei mediului este prevăzut în anexa nr. 6.

Art. 36. - In vederea executării controlului, inspectorii/ responsabilii de mediu au dreptul de a solicita documentele şi informaţiile necesare conducătorului structurii controlate şi oricărei alte persoane încadrate în unitate.

Art. 37. - (1) In timpul executării controlului, inspectorii de mediu au competenţa să constate şi să sancţioneze faptele care, potrivit legislaţiei privind protecţia mediului, constituie contravenţii.

(2) In cazul constatării unei contravenţii, inspectorii de mediu, în calitate de agenţi constatatori, întocmesc procesul-verbal de constatare a contravenţiilor şi înştiinţarea de plată a debitorului. Modelul procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, precum şi modelul înştiinţării de plată a debitorului sunt prevăzute în anexa nr. 7.

(3) Dispoziţiile reglementărilor legale în vigoare cu privire la regimul juridic al contravenţiilor se aplică în mod corespunzător.

Art. 38. - (1) Pe timpul controlului, inspectorii de mediu/responsabilii de mediu întocmesc note de constatare cu concluziile rezultate, aduse la cunoştinţă, sub semnătură, conducerii structurii controlate şi personalului cu responsabilităţi pe linie de protecţie a mediului.

(2) Eventualele observaţii ale conducerii structurii controlate şi ale personalului cu responsabilităţi pe linie de protecţie a mediului sunt cuprinse în notele de constatare.

(3) La finalizarea controlului, inspectorii/responsabilii de mediu elaborează raportul de control.

(4) Raportul de control se definitivează în termen de 7 zile de la finalizarea controlului, iar concluziile şi recomandările cuprinse în acesta se prezintă spre analiză şi aprobare conducătorului unităţii care a dispus efectuarea controlului, care decide asupra modului de valorificare a celor constatate.

(5) Concluziile raportului de control sunt transmise conducătorului structurii controlate, în termen de 14 zile de la finalizarea controlului, în vederea informării cu privire la rezultatele controlului şi a executării măsurilor care se impun în urma acestuia.

Art. 39. - (1) La nivelul Direcţiei generale logistice se instituie Registrul structurilor controlate în domeniul protecţiei mediului, în baza registrelor de control pe această linie, întocmite la nivelul unităţilor care deţin surse de poluare, din finanţarea directă a ordonatorului principal credite, ai căror conducători au calitatea de ordonatori de credite.

(2) La nivelul structurilor ai căror conducători au calitatea de ordonator secundar de credite se instituie Registrul structurilor controlate în domeniul protecţiei mediului, în baza registrelor de control pe această linie, întocmite la nivelul structurilor subordonate care deţin surse de poluare, ai căror conducători au calitatea de ordonator terţiar de credite.

(3) Modelul şi conţinutul Registrului structurilor controlate în domeniul protecţiei mediului este prevăzut în anexa nr. 8.

(4) Registrul structurilor controlate în domeniul protecţiei mediului se înaintează structurii de protecţia mediului din cadrul eşalonului superior, în format electronic, odată cu raportul prevăzut la art. 22 alin. (2).

CAPITOLUL V

Obligaţiile conducătorilor şi ale personalului unităţilor aparatului central şi structurilor/instituţiilor din subordinea/coordonarea M.A.I.

SECŢIUNEA 1

Obligaţiile conducătorilor unităţilor aparatului central şi structurilor/instituţiilor din subordinea/coordonarea M.A.I.

Art. 40. - Obligaţiile conducătorilor unităţilor aparatului central şi structurilor/instituţiilor aflate în subordinea/ coordonarea M.A.I., în domeniul protecţiei mediului, sunt cele prevăzute pentru persoanele fizice şi juridice menţionate la art. 94 alin. (1) şi (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare, ale persoanelor fizice şi juridice prevăzute în actele normative în vigoare din domeniul protecţiei mediului, precum şi cele ce decurg din prevederile de prezentului ordin.

Art. 41. -In situaţia în care mai multe unităţi ale M.A.I. îşi desfăşoară activitatea în aceeaşi incintă, conducătorii acestora au următoarele obligaţii:

a) să coopereze în vederea implementării prevederilor privind protecţia mediului, luând în considerare natura activităţilor;

b) să îşi coordoneze acţiunile în vederea protecţiei personalului şi prevenirii accidentelor ecologice, în funcţie de specificul activităţii desfăşurate;

c) să se informeze reciproc despre riscurile de mediu şi să înştiinţeze personalul din subordine.

SECŢIUNEA a 2-a

Obligaţiile personalului din unităţile M.A.I.

Art. 42. - In domeniul protecţiei mediului, personalul din unităţile M.A.I. are următoarele obligaţii:

a) să îşi însuşească şi să respecte normele de protecţie a mediului şi modul de aplicare a acestora;

b) să îşi desfăşoare activitatea în aşa fel încât să nu creeze condiţii de impact negativ asupra mediului înconjurător;

c) să aducă la cunoştinţă, pe cale ierarhică, orice situaţie care constituie un pericol de accident ecologic sau modificare a factorilor de mediu în unitatea în care îşi desfăşoară activitatea;

d) să anunţe imediat conducătorul unităţii sau responsabilul de mediu în cazul producerii unui accident ecologic;

e) să întrerupă imediat orice activitate care ar putea genera producerea unui accident ecologic;

f) să ofere relaţiile solicitate de organele de control şi de cercetare în domeniul protecţiei mediului;

g) să respecte procedurile specifice aprobate la nivelul instituţiei privind modul de intervenţie la o poluare produsă în unitatea proprie sau în zona de competenţă.

CAPITOLUL VI

Dispoziţii finale

Art. 43. - Conducătorii unităţilor M.A.I. sunt obligaţi să prevadă în bugetele proprii fondurile necesare desfăşurării activităţilor de protecţie a mediului pentru fiecare domeniu de activitate.

Art. 44. - Termenul de realizare, aprobare şi avizare a programelor de conformare pentru toate unităţile M.A.I. este de 2 ani de la intrarea în vigoare a prezentului ordin.

Art. 45. - (1) Comisarii regionali, prim-comisarii şi comisarii Gărzii Naţionale de Mediu, precum şi persoanele împuternicite din cadrul acesteia au acces, în condiţiile legii, în obiectivele, incintele si în zonele aparţinând sau aflate în administrarea M.A.I.

(2) Personalul prevăzut la alin. (1) este însoţit de personalul cu atribuţii pe linie de protecţie a mediului din cadrul unităţii care deţine sau administrează obiectivele, incintele sau zonele respective.

Art. 46. -Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 47. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 48. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului internelor şi reformei administrative nr. 409/2008 privind organizarea, coordonarea şi controlul activităţii de protecţie a mediului în unităţile Ministerului Administraţiei şi Internelor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 187 din 11 martie 2008.

Ministrul administraţiei şi internelor,

Constantin-Traian Igaş

ANEXA Nr. 1

RAPORT PRIVIND ACCIDENTUL ECOLOGIC

Nr..........................din.............................

- model -

A. Unitatea.............................................................................

B. Adresa..............................................................................

C. Data şi ora producerii poluării...........................................

D. Tipul poluării.....................................................................

- Cantitate/volum

- Suprafaţa afectată

- Implicaţii privind poluarea vecinătăţilor..............................

E. Factorul de mediu afectat - descriere..............................

- Solul şi vegetaţia

- Apa

- Aerul

- Aşezările umane

F. Măsurile întreprinse pentru diminuarea poluării................

- Stabilirea listei cu materiale de intervenţie......................

- Documentele după care s-a acţionat pentru intervenţie.....

G. Colaborarea cu autorităţile locale de mediu

H. Măsurile pentru remedierea factorilor de mediu afectaţi de poluare.........................................................................................

Conducătorul unităţii,

.......................................

ANEXA Nr. 2

FISA DE MEDIU

1. Date generale ale unităţii:

a) Denumirea unităţii, adresa, telefon, fax ....

b) Amplasamentul ....

c) Profilul de activitate.....

d) Forma de proprietate ....

e) Regimul de lucru (ore/zi, zile/săptămână, zile/an)....

f) Datele de identificare a responsabilului cu protecţia mediului:

- Gradul, numele şi prenumele:

- Studiile: instituţii de învăţământ absolvite

- Calificarea în funcţie: cursuri de specialitate în domeniul protecţiei mediului, postli'ceale, postuniversitare

- Data numirii în funcţia de responsabil cu protecţia mediului:

- Telefon:

g) Agenţia judeţeană şi locală de protecţia mediului:

- Denumirea:

- Adresa:

- Telefon:

2. Date specifice activităţii:

a) Activitatea desfăşurată '

Se prezintă activitatea specifică desfăşurată, cu informaţii complete, inclusiv descrierea proceselor tehnologice acolo unde este cazul.

b) Dotări:

Dotările specifice: clădiri (cu suprafaţa spaţiilor ocupate), utilaje, instalaţii, maşini, aparate, mijloace de transport (auto, nave şi aeronave) utilizate în activitate etc.

c) Suprafaţa unităţii - ha

- TOTAL: din care:

- Poligoane:

- Teren arabil:

- Păşune:

- Pajişti:

- Păduri:

- Lungime căi de comunicaţii: drumuri de acces, alei, trotuare

- Parc auto:

d) Utilităţi

Modul de asigurare cu utilităţi (apă, canal, energie etc): surse, cantităţi, volume.

3. Surse de poluanţi şi protecţia factorilor de mediu:

a) Protecţia calităţii apelor

- Sursele de ape uzate şi indicatorii de calitate ai acestora

- Staţiile şi instalaţiile de epurare sau de preepurare a apelor uzate, randamentele de reţinere a poluanţilor, locul de evacuare (emisar, canalizare publică, canalizare, platformă industrială)

- Poluanţii evacuaţi în mediu sau în canalizări publice ori în alte canalizări (în mg/l şi/sau kg/zi)

b) Protecţia atmosferei

- Sursele şi poluanţii pentru aer

- Instalaţii pentru colectarea, epurarea şi dispersia gazelor reziduale şi a pulberilor

- Poluanţii evacuaţi în atmosferă (în mg/m3 şi/sau g/s)

c) Protecţia împotriva zgomotului şi vibraţiilor

- Sursele de zgomot şi de vibraţii

- Dotările, amenajările şi măsurile de protecţie împotriva zgomotului şi vibraţiilor

- Nivelul de zgomot şi de vibraţii produs

d) Protecţia solului şi a subsolului

- Sursele posibile de poluare a solului şi a subsolului

- Măsurile, dotările şi amenajările pentru protecţia solului şi a subsolului

e) Protecţia împotriva radiaţiilor

- Sursele de radiaţii din activitate

- Dotările, amenajările şi măsurile pentru protecţia împotriva radiaţiilor

- Nivelul radiaţiilor emise în mediu

f) Protecţia fondului forestier (acolo unde este cazul) Situaţia afectării fondului forestier

- Lucrările şi măsurile pentru diminuarea şi eliminarea impactului negativ produs asupra vegetaţiei şi ecosistemelor forestiere

g) Protecţia ecosistemelor, biodiversităţii şi ocrotirea naturii (acolo unde este cazul)

- Sursele posibile de afectare a ecosistemelor acvatice şi terestre, a monumentelor naturii, a parcurilor naţionale şi a rezervaţiilor naturale

- Măsurile pentru protecţia ecosistemelor, biodiversităţii şi pentru ocrotirea naturii, în general

h) Protecţia peisajului şi a zonelor de interes tradiţional (acolo unde este cazul)

- Modul de încadrare a obiectivului în peisaj

- Măsuri şi amenajări pentru protecţia peisajului şi a zonelor de interes tradiţional

i) Gestiunea deşeurilor

- Sursele de deşeuri, tipuri, compoziţie şi cantităţi de deşeuri rezultate

- Modul de gospodărire a deşeurilor; depozitare controlată, transport, tratare, refolosire, distrugere, integrare în mediu, comercializare

j) Gestiunea substanţelor şi preparatelor periculoase

- Substanţele şi preparatele periculoase utilizate/deţinute, cantităţile utilizate/deţinute şi fişele de securitate ale acestora

- Modul de gospodărire, măsurile, dotările şi amenajările pentru protecţia mediului

k) Gestiunea ambalajelor

- Tipurile şi cantităţile de ambalaje folosite

- Modul de gospodărire a ambalajelor şi măsuri pentru protecţia mediului

l) Incadrarea în planurile de urbanism şi amenajare a teritoriului

m) Modul de încadrare a obiectivului în cerinţele planurilor de urbanism şi amenajare a teritoriului

n) Factorii poluanţi din zona unităţii care afectează activitatea acesteia

- Sursa poluantă:

- Factorul de mediu poluat: aer, apă, sol

o) Substanţele care distrug stratul de ozon

- Denumirea substanţei - tehnică şi comercială: halon, freon

- Cantitatea: kg

- Unde se găseşte: aparate de aer condiţionat, instalaţii frigorifice, instalaţii de stins incendiul, dezumidificatoare, alte aparate sau instalaţii de pe tehnica specifică

p) Zonele de interes naţional adiacente structurii/instituţiei

- Denumirea zonei şi tipul acesteia: rezervaţie a biosferei, rezervaţie naturală, parc naţional, rezervaţie peisagistică, monument al naturii, monument istoric, situri arheologice, situri „NATURA 2000", alte zone de interes natural

- Actul normativ care stabileşte tipul zonei:

q) Accidentele ecologice în care a fost implicată unitatea

- Natura accidentului:

- Data producerii:

- Măsuri de remediere:

r) Protecţia aşezărilor umane (acolo unde este cazul)

- Distanţa faţă de aşezările umane, localităţile şi populaţia eventual afectată

- Măsurile, dotările şi amenajările pentru protecţia aşezărilor umane

s) Alte date şi informaţii privind protecţia mediului Se vor prezenta şi alte date specifice activităţii sau solicitate de structura de specialitate a ordonatorului secundar de credite/din Direcţia generală logistică, după caz, care au legătură cu protecţia factorilor de mediu şi planul de intervenţie în caz de poluări accidentale.

ş) Reconstrucţia ecologică (acolo unde este cazul) - Lucrări şi măsuri pentru refacerea mediului deteriorat, precum şi pentru menţinerea unui ecosistem corespunzător în zonă

t) Monitorizarea mediului (acolo unde este cazul)

ţ) Dotări şi măsuri privind instruirea personalului, mana­gementul exploatării şi analiza periodică a propunerii de conformare pentru controlul emisiilor de poluanţi, supravegherea calităţii mediului şi monitorizarea activităţilor de protecţie a mediului.

MENŢIUNE:

Fişa de mediu ce se va întocmi şi se va prezenta la structura de specialitate a ordonatorului secundar de credite, respectiv la structura de specialitate din Direcţia generală logistică se va adapta:

- în funcţie de specificul activităţii;

- conţinutului-cadru care formează obiectul acestei anexe;

- prevederilor legislaţiei naţionale şi comunitare în domeniu.

ANEXA Nr. 3

Avizat

Directorul general al Direcţiei generale logistice/Ordonator secundar de credite*),

...........................................................................................

Aprob

Conducătorul unităţii,

..................................

Avizat

Comisia de protecţie a mediului şi ecologie

PROGRAM DE CONFORMARE

Nr. crt.

Neconformitatea

Denumirea măsurii

Performanţa/

obiective de

remediere

Termen de finalizare

Fonduri necesare

Raportare

Observaţii

descărcarea apelor uzate

emisii atmosferice

gestiunea deşeurilor

…………………

Avizat

Şeful structurii financiare,

..............................................

Avizat

Şeful structurii financiare de la eşalonul superior,

...............................................................................

Intocmit

Responsabil de mediu,

............................................

*) Avizarea se face de către eşalonul superior, conform competenţelor.

ANEXA Nr. 4

LISTA

cuprinzând principalele documente de organizare a activităţilor de protecţie a mediului întocmite la nivelul ordonatorilor terţiari de credite din Ministerul Administraţiei si Internelor

A. Unităţi care deţin surse de poluare

1. Evidenţa surselor de poluare a mediului din unitate şi subunităţile din subordine, cu referire la următoarele: centralele termice, depozitele de carburanţi sau lubrifianţi, de muniţie şi materiale de geniu-chimic, substanţe periculoase şi deşeuri, traseele conductelor de alimentare cu combustibil, instalaţiile de neutralizare/distrugere/incinerare a deşeurilor sau a materialelor şi substanţelor toxice şi periculoase, sursele radioactive, poligoanele de tragere, rampele de spălare a tehnicii, staţiile de pompare a apelor reziduale, parcurile auto, spaţiile de alimentaţie publică, cazare, odihnă, tratament şi recuperare medicală, spaţiile de reţinere, animalele de serviciu, platformele de gunoi, precum şi alte echipamente cu potenţial de poluare, precum şi unităţile care execută lucrări de reparaţii în domeniile auto, nave, aeronave, armament, geniu-chimic, foto, criminalistică şi altele asemenea

NOTĂ: Pentru fiecare dintre sursele identificate se precizează descrierea, evaluarea, lista activităţilor supuse monitorizării, documentele din care rezultă monitorizarea calităţii factorilor de mediu - buletine de măsurători, de interpretare etc.

2. Fişa de mediu

3. Programul de conformare

4. Planul anual de acţiune în domeniul protecţiei mediului

5. Planul de control la subunităţile din subordine şi al surselor de poluare

6. Registrul structurilor controlate în domeniul protecţiei mediului si notele de constatare încheiate cu ocazia controalelor

7. Situaţia statistică a cheltuielilor pentru protecţia mediului şi veniturilor din activitatea de protecţie a mediului

8. Evidenţa buletinelor de analiză pentru factorii de mediu afectaţi de poluare - apă, aer, sol, după caz

9. Raportul statistic „Managementul deşeurilor", întocmit în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 426/2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei cuprinzând deşeurile, inclusiv deşeurile periculoase, cu completările ulterioare

B. Unităţi care nu deţin surse de poluare

1. Planul anual de acţiune în domeniul protecţiei mediului

2. Planul de control la subunităţile din subordine şi al surselor de poluare

3. Registrul structurilor controlate în domeniul protecţiei mediului şi notele de constatare încheiate cu ocazia controalelor

4. Situaţia statistică a cheltuielilor pentru protecţia mediului şi a veniturilor din activitatea de protecţie a mediului

5. Raportul statistic „Managementul deşeurilor", întocmit în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 426/2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 856/2002, cu completările ulterioare

ANEXA Nr. 5

LISTA

cuprinzând principalele documente de organizare a activităţilor de protecţie a mediului întocmite la nivelul ordonatorilor secundari de credite din Ministerul Administraţiei si Internelor

1. Evidenţa surselor de poluare a mediului din toate structurile/instituţiile din subordine/coordonare

2. Evidenţa programelor de conformare avizate ale structurilor aflate în subordine/coordonare

3. Evidenţa măsurilor neîndeplinite în anul precedent din planurile anuale de acţiune în domeniul protecţiei mediului şi planurile de măsuri pentru prevenirea, reducerea şi controlul poluării mediului pentru reducerea consumului de resurse pentru toate structurile/instituţiile din subordine

4. Planul de control la structurile/instituţiile din subordine

5. Rapoartele de control şi notele de constatare întocmite în urma controalelor efectuate

6. Registrul structurilor/instituţiilor controlate şi măsurile dispuse cu ocazia controalelor

7. Situaţia statistică a cheltuielilor pentru protecţia mediului şi veniturilor din activitatea de protecţie a mediului pentru toate structurile/instituţiile din subordine

8. Raportul statistic „Managementul deşeurilor" pentru toate structurile/instituţiile din subordine, întocmit în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 426/2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei cuprinzând deşeurile, inclusiv deşeurile periculoase, cu completările ulterioare

ANEXA Nr. 6

Modelul împuternicirii de control pe linia protecţiei mediului

- faţă -

ROMÂNIA

MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI INTERNELOR

[Stema României]

.......................................*)

- verso -

ÎMPUTERNICIRE DE CONTROL PE LINIA PROTECŢIEI MEDIULUI

Nr...................din......................

Este împuternicit..............din cadrul ..............*) să execute control, să constate contravenţiile şi să aplice sancţiuni contravenţionale**) pe linia protecţiei mediului în.....................***), precum şi în orice loc de muncă organizat de acestea, la orice oră.

.....................deţine certificat de securitate pentru nivelul ................., seria.......... nr........./........., şi se identifică cu legitimaţia M.A.I. seria..........nr..........., eliberată la data de.........

Conducătorii structurilor/instituţiilor controlate au obligaţia să acorde tot sprijinul necesar executării controlului.

Prezenta delegaţie de control este valabilă în perioada............****).

Conducătorul unităţii,

........................................

*) După caz, se înscrie Direcţia generală logistică/denumirea ordonatorului secundar de credite/denumirea ordonatorului terţiar de credite în care este încadrat inspectorul/responsabilul de mediu/personalul desemnat, împuternicit pentru executarea controlului.

**) Atribuţiile privind constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor contravenţionale revin numai inspectorilor de mediu.

***) In cazul inspectorilor de mediu din cadrul ordonatorilor secundari de credite/responsabililor de mediu din cadrul ordonatorilor terţiari de credite, se înscrie „din subordinea ...". In cazul inspectorilor de mediu din cadrul Direcţiei generale logistice, se înscrie „unităţile din cadrul aparatului central, structurile şi instituţiile aflate in subordinea/coordonarea M.A.I.".

****) Imputernicirea va fi semnată de conducătorul unităţii la care este încadrat inspectorul/responsabilul de mediu/personalul desemnat împuternicit pentru executarea controlului, după caz.

ANEXA Nr. 7

I. Modelul procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor

ROMÂNIA

MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI INTERNELOR

Exemplarul nr..................

Unitatea..............

PROCES-VERBAL

de constatare şi sancţionare a contravenţiilor

Seria.......nr.........

Incheiat astăzi: ziua...........luna...............anul.......în localitatea....................................., sectorul/judeţul......................

Agent constatator (gradul, numele şi prenumele) ...............................................................................................din (unitatea) ............................................................., în baza Imputernicirii de control nr...............din........................., emisă de........................, constat că:

Domnul/Doamna, ................., CNP ......................, fiul/fiica lui ............... şi al/a .................., născut/născută la .........................., în localitatea...................................., sectorul/judeţul......................., actul de identitate.........seria....................... nr..............., eliberat de ................., cu domiciliul/reşedinţa în ...................., str................. nr........., bl....., sc....., ap....., sectorul/judeţul............, ocupaţia.................., locul de muncă........................................................................................................

Persoana juridică....................., cu sediul în ...................., str....................nr....., bl. ..., sc. ..., ap. ..., sectorul/judeţul ..............., CUI......................, reprezentată de domnul/doamna.................., CNP......................, actul de identitate.............seria ............nr.........................., eliberat de.........................., cu domiciliul/reşedinţa în......................., str......................nr....., bl...., sc. ..., ap....., sectorul/judeţul.............

In ziua de..............luna...........anul .... ora .... locul..................a săvârşit următoarele:

..............................................................................................................................

..............................................................................................................................

Fapta săvârşită este prevăzută de:

- art......din.......şi sancţionată de art......din............;

- art......din.......şi sancţionată de art......din.............;

- art......din.......şi sancţionată de art......din.............

Stabilesc:

Amenda, în sumă de...................lei.

Contravenientul nu este de faţă/refuză/nu poate lua cunoştinţă despre conţinutul procesului-verbal, lucru atestat de martorul ........................., cu domiciliul/reşedinţa în ............................., str............................ nr................, bl................., sectorul/judeţul......................................................, posesor al actului de identitate............seria................... nr...................., eliberat de ..........................., CNP.............................................

Contravenientul poate face plângere împotriva procesului-verbal de constatare în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării acestuia. Plângerea va fi depusă la................................

Contravenientul achită pe loc, cu Chitanţa nr..........., sau poate achita în cel mult două zile lucrătoare de la data primirii procesului-verbal de constatare a contravenţiei jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege, adică suma de..................lei.

Alte menţiuni, inclusiv obiecţiunile făcute de contravenient cu privire la conţinutul procesului-verbal

........................................................................................................................

........................................................................................................................

Prezentul proces-verbal s-a încheiat în 3 exemplare, din care un exemplar s-a înmânat contravenientului, astăzi, ziua ..... luna........, anul ............/se va comunica contravenientului în termen de cel mult o lună de la data aplicării acestuia, prin poşta specială.

Agent constatator,

...............................

Martor,

.............................

Contravenient,

Am luat cunoştinţă

..............................

II. Modelul înştiinţării de plată a debitorului

- faţă -

Seria.....nr.....

ROMÂNIA

MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI INTERNELOR

Unitatea..............

ÎNŞTIINŢARE DE PLATĂ

Domnul/Doamna,................................, CNP.........................., fiul/fiica lui......................şi al/a..................., născut/născută la............................, în localitatea................................, sectorul/judeţul.................., actul de identitate......................seria.............. nr..................., eliberat de ....................., cu domiciliul/reşedinţa în ..........., str................. nr....., bl....., sc....., ap......, sectorul/judeţul................, ocupaţia............., locul de muncă...........................

Persoana juridică..................., cu sediul în...............str...................nr....., bl......, sc........, ap........., sectorul/judeţul ....................., CUI..............., reprezentată de domnul/doamna............., CNP.................., actul de identitate..........seria................. nr...................., eliberat de................, cu domiciliul/reşedinţa în ........., str.................................nr....., bl......, sc......, ap......, sectorul/judeţul...........................

Conform Procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei seria..............nr........., încheiat în ziua de............ luna................anul........la................................., s-a stabilit drept amendă suma de.............lei, pe care va trebui să o achitaţi la.............................

Chitanţa şi copia procesului-verbal se transmit în termen de 15 zile de la comunicare unităţii din care face parte agentul constatator. In caz de neplată a obligaţiilor se va trece la executarea silită.

........................................................

- verso -

Către

..................

In temeiul art.......................... din ......................., trimitem alăturat Procesul-verbal de constatare a contravenţiei seria..........nr................., încheiat pe numele domnului/doamnei/persoanei juridice..........................., în vederea executării silite.

............................*)

Recomandat nr..........din..........

Data prezentării

......................................

Loc pentru francare

Data primirii

..................................

*) Se va semna de către conducătorul unităţii în care este încadrat agentul constatator.

ANEXA Nr. 8

REGISTRUL

structurilor controlate în domeniul protecţiei mediului

Nr. crt.

Denumirea

structurii/instituţiei

controlate

Perioada/ Inspector de mediu

Măsuri dispuse

Termen de raportare

Nr.

adresei de

răspuns

Recontrol -

evidenţa îndeplinirii

măsurilor

Observaţii

Anul...........


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 239/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 239 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu