ORDIN Nr. 239
din 27 octombrie 2010
privind organizarea,
coordonarea si controlul activitatii de protectie a mediului în unitatile
Ministerului Administratiei si Internelor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 735 din 4 noiembrie 2010
Având în vedere prevederile art. 89 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005
privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
265/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul administraţiei şi internelor emite următorul ordin CAPITOLUL I Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezentul ordin
instituie norme şi reguli referitoare la organizarea, coordonarea şi controlul
activităţii de protecţie a
mediului aplicabile în unităţile Ministerului Administraţiei şi Internelor,
denumit în continuare M.A.I., obligatorii pentru
întregul personal al acestora.
(2) Protecţia mediului în unităţile M.A.I. reprezintă un ansamblu de activităţi
instituţionalizate având ca scop aplicarea corespunzătoare a legislaţiei în domeniul protecţiei mediului,
eficientizarea acţiunilor de prevenire, limitare şi eliminare a poluărilor
accidentale, precum şi gestionarea situaţiilor de urgenţă care pot apărea în
urma acestora, în incintele şi în zonele de responsabilitate sau de acţiune ale
unităţilor.
Art. 2. - Contractele de
lucrări, furnizare şi prestări servicii încheiate între unităţile M.A.I., în
calitate de beneficiari, şi operatori economici, în calitate de prestatori,
cuprind, după caz, clauze privind obligaţii ce revin părţilor pe linia
respectării reglementărilor din domeniul protecţiei mediului.
Art. 3. - Fondurile necesare realizării măsurilor de
protecţie a mediului, inclusiv pentru pregătirea profesională de mediu, sunt
planificate anual şi se utilizează conform reglementărilor în vigoare.
Art. 4. -In sensul prezentului
ordin, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) cheltuielile pentru
protecţia mediului - fluxurile financiare atrase
sau alocate de instituţie pentru acţiuni care au ca scop: prevenirea, reducerea
şi/sau repararea prejudiciului adus mediului, acţiuni ce se referă la reducerea
emisiilor de poluanţi în aer, protecţia apelor de suprafaţă şi subterane, a
solului, limitarea producerii deşeurilor şi gestionarea acestora, reducerea
zgomotului ambiental, protecţia resurselor naturale şi conservarea
biodiversităţii, cercetarea ştiinţifică în vederea obţinerii de produse,
materii prime sau realizarea de procese de producţie care nu deteriorează
mediul, administrarea generală a mediului, alte activităţi de protecţie a
mediului;
b) unităţi care deţin
surse/echipamente de poluare - unităţile M.A.I.
care deţin centrale termice cu putere nominală mai mare de 70 kW, depozite de
carburanţi sau lubrifianţi, de muniţie şi materiale de geniu-chimic, substanţe
periculoase şi deşeuri, trasee ale conductelor de alimentare cu combustibil,
instalaţii de neutralizare/distrugere/incinerare a deşeurilor sau a materialelor
şi substanţelor toxice şi periculoase, surse radioactive, poligoane de tragere,
rampe de spălare a tehnicii, staţii de pompare a apelor reziduale, parcuri
auto, spaţii de alimentaţie publică, cazare, odihnă, tratament şi recuperare
medicală, spaţii de reţinere, animale de serviciu, platforme de gunoi, precum
şi alte echipamente cu potenţial de poluare, precum şi unităţile care execută
lucrări de reparaţii în domeniile auto, nave, aeronave, armament, geniu-chimic,
foto, criminalistică şi altele asemenea;
c) accident ecologic major - producerea unei emisii importante de substanţă periculoasă, a
unui incendiu sau a unei explozii, care rezultă dintr-un proces necontrolat în
cursul exploatării oricărui amplasament şi care conduce la apariţia imediată
ori întârziată a unor pericole grave asupra sănătăţii populaţiei şi/sau asupra
mediului, în interiorul ori în exteriorul amplasamentului, şi în care sunt
implicate una sau mai multe substanţe periculoase;
d) amplasament - zona
aflată în responsabilitatea unităţilor M.A.I. în care, în una sau mai multe
instalaţii, inclusiv în activităţile şi infrastructurile comune, sunt prezente
substanţe periculoase.
CAPITOLUL II
Organizarea activităţii de protecţie a mediului în unităţile M.A.I.
Art. 5. - (1) Managementul activităţii de protecţie a
mediului la nivelul unităţilor M.A.I. este asigurat de Direcţia generală
logistică prin compartimentul de protecţie a mediului constituit la nivelul
său.
(2) La nivelul unităţilor ai căror conducători au
calitatea de ordonatori secundari de credite, precum şi la nivelul unităţilor
ai căror conducători au calitatea de ordonatori terţiari de credite şi deţin
surse/echipamente de poluare, se constituie compartimente de protecţie a
mediului, distincte sau în cadrul unor
servicii/birouri, denumite în continuare structuri
de protecţie a mediului.
(3) Atribuţiile pe linia protecţiei mediului în
unităţile M.A.I. revin structurilor de protecţie a mediului sau persoanelor
desemnate ale căror atribuţii în domeniu sunt prevăzute prin completarea
sarcinilor date în competenţă prin fişa postului ocupat, denumite în continuare
persoane desemnate.
(4) Răspunderea privind
organizarea activităţii, aplicarea şi verificarea respectării normelor de
protecţie a mediului în unităţile M.A.I. revine conducătorilor acestora.
Răspunderea privind respectarea normelor de protecţie a mediului revine
întregului personal al M.A.I., în condiţiile legii.
(5) In unităţile M.A.I. coordonarea şi controlul
activităţii de protecţie a mediului se execută de către:
a) Direcţia generală logistică
pentru toate unităţile ai căror conducători au calitatea de ordonatori
secundari sau terţiari de credite, inclusiv structurile
subordonate acestora;
b) unităţile ai căror
conducători au calitatea de ordonatori secundari de credite pentru unităţile şi
structurile din subordine;
c) unităţile ai căror
conducători au calitatea de ordonatori terţiari de credite pentru subunităţile
din subordine.
Art. 6. - (1) La nivelul unităţilor M.A.I. ai căror
conducători au calitatea de ordonator secundar de credite, precum şi la nivelul
Direcţiei generale logistică, activităţile de protecţie a mediului sunt
îndeplinite de inspectorii de mediu din structura proprie de protecţie a
mediului.
(2) La nivelul unităţilor M.A.I. ai căror conducători
au calitatea de ordonator terţiar de credite şi care deţin surse de poluare,
activităţile de protecţie a mediului sunt îndeplinite de responsabilii de mediu
din structura proprie de protecţie a mediului.
(3) La nivelul unităţilor M.A.I. ai căror conducători
au calitatea de ordonator terţiar de credite şi care nu deţin surse de poluare,
activităţile de protecţie a mediului sunt îndeplinite de o persoană desemnată
din cadrul unităţii.
(4) La nivelul unităţilor din aparatul central al M.A.I.,
precum şi al celor din subordinea/coordonarea M.A.I., ai căror conducători nu
au calitatea de ordonator de credite, activităţile de protecţie a mediului sunt
îndeplinite de personalul cu atribuţii în domeniu, din unitatea/unităţile care
asigură suportul logistic, pentru domeniul asigurat.
(5) La nivelul structurilor ai căror conducători nu au
calitatea de ordonator de credite din subordinea unităţilor ai căror
conducători au calitatea de ordonatori secundari sau terţiari de credite şi
care nu îşi desfăşoară activitatea în aceeaşi incintă, activităţile de
protecţie a mediului sunt îndeplinite de personalul cu atribuţii în domeniu din
unităţile cărora le sunt subordonate.
Art. 7. - Directorul general al Direcţiei generale
logistice şi conducătorii unităţilor M.A.I. prevăzuţi la art. 6 alin. (1) şi
(2) stabilesc numărul inspectorilor de mediu, respectiv numărul responsabililor
de mediu, în funcţie de numărul structurilor subordonate, complexitatea şi
numărul surselor de poluare identificate la nivelul unităţilor din competenţă,
precum şi de numărul structurilor pe care le asigură logistic, după caz.
Art. 8. - (1) Inspectorii de mediu se numesc din rândul
personalului cu studii superioare care au absolvit un curs de specializare în
domeniu.
(2) Responsabilii de mediu se numesc din rândul
personalului cu studii superioare sau medii care au absolvit un curs de
specializare în domeniu.
Art. 9. - Specializarea inspectorilor şi
responsabililor de mediu se realizează prin cursuri de profil organizate de
instituţii autorizate/acreditate în acest sens, conform prevederilor legale în
vigoare.
Art. 10. - (1) Structurile de protecţie a mediului
menţionate la art. 5 alin. (1) şi art. 6 alin. (1) pot fi prevăzute cu personal
auxiliar care nu are calitatea de inspector de mediu.
(2) Personalul auxiliar prevăzut la alin. (1) se
numeşte din rândul personalului cu studii medii.
Art. 11. -Activitatea structurii de protecţie a
mediului este coordonată de conducătorul unităţii M.A.I. din care face parte
sau adjunctul acestuia care are în responsabilitate activitatea respectivă.
Art. 12. - (1) Conducătorii unităţilor M.A.I.
raportează eşalonului superior accidentele ecologice produse în incinta
unităţilor sau în zona de competenţă a acestora pe timpul desfăşurării
misiunilor specifice, în conformitate cu prevederile ordinelor şi dispoziţiilor
în vigoare, şi iau măsuri imediate pentru limitarea, diminuarea şi eliminarea
efectelor.
(2) Accidentele ecologice se
raportează ierarhic structurii de protecţie a mediului din cadrul Direcţiei generale
logistice de către persoanele menţionate la art. 6 alin. (1)-(4), după caz, în
termen de 4 ore de la producerea/constatarea acestora, conform modelului
prezentat în anexa nr. 1.
(3) Conducătorii unităţilor
M.A.I. contactează autorităţile locale de protecţie a mediului şi stabilesc
împreună modalităţile de depoluare şi refacere a mediului, în cazul în care
accidentul ecologic are efecte asupra vecinătăţilor, cu respectarea prevederilor legale în domeniu.
Art. 13. - (1) Cercetarea accidentelor ecologice se
efectuează de către comisii, din care fac parte:
a) reprezentanţi ai structurii de protecţie a mediului
din cadrul Direcţiei generale logistice, pentru cazurile de accidente ecologice majore;
b) reprezentanţi ai structurii de protecţie a mediului
din cadrul eşalonului superior unităţii unde a avut loc accidentul ecologic,
după caz.
(2) Din comisia de cercetare
face parte în mod obligatoriu persoana cu atribuţii pe linie de protecţie a
mediului din unitatea unde a avut loc accidentul ecologic.
(3) Cercetarea accidentelor
ecologice cu implicaţii asupra vecinătăţilor, produse în unităţile M.A.I. sau
pe terenuri aparţinând acestora, se face de către categoriile de personal
menţionate la alin. (1), în colaborare cu autorităţile locale de protecţie a
mediului competente, din regiunea/judeţul unde s-a produs accidentul.
Art. 14. - (1) Evaluarea de mediu a activităţilor
desfăşurate în unităţile M.A.I. este un proces intern, denumit în continuare autoevaluare de mediu. Aceasta are rolul de a stabili gradul de conformare a activităţilor
specifice desfăşurate la nivelul fiecărei unităţi cu legislaţia de protecţie a
mediului.
(2) Autoevaluarea de mediu se
realizează prin grija persoanelor cu atribuţii pe linie de protecţie a
mediului, în urma identificării surselor/echipamentelor de poluare a mediului
şi pe baza datelor tehnice cuprinse în Fişa de mediu, întocmită conform
modelului prezentat în anexa nr. 2. Autoevaluarea de mediu se efectuează în mod
obligatoriu pentru unităţile M.A.I. care deţin surse de poluare.
(3) In urma efectuării activităţii de autoevaluare, în
cazul în care se constată neconformităţi raportate la legislaţia de protecţie a
mediului în vigoare, se întocmeşte proiectul Programului de conformare, al
cărui model este prevăzut în anexa nr. 3. Programul de conformare se
întocmeşte, după caz, astfel:
a) de către unităţile M.A.I. ai căror conducători au
calitatea de ordonator secundar de credite, pentru aparatul propriu, precum şi
pentru structurile subordonate nemijlocit ai căror conducători nu au calitatea
de ordonator terţiar de credite;
b) de către unităţile M.A.I. ai căror conducători au
calitatea de ordonator terţiar de credite, pentru aparatul propriu, precum şi
pentru structurile pe care le asigură logistic. Programul de conformare al
unităţii suport include pentru structurile asigurate aspectele referitoare
numai la domeniul asigurat.
(4) După caz, unităţii
asigurate logistic îi va fi transmis un extras din Programul de conformare al
unităţii suport aprobat, cu măsurile din competenţa proprie.
(5) Efectuarea determinărilor şi buletinelor de analiză
pentru factorii de mediu necesare autoevaluării de mediu se execută prin
organisme certificate conform prevederilor legale.
(6) Proiectul Programului de
conformare avizat de Comisia de protecţie a mediului şi ecologie, constituită
în conformitate cu prevederile art. 23, însoţit de Fişa de mediu şi evidenţa
surselor de poluare a mediului din unitate, se transmite spre verificare astfel:
a) de către unităţile din finanţarea
directă a ordonatorului principal, ai căror conducători au calitatea de
ordonatori de credite, structurii de protecţie a mediului din cadrul Direcţiei
generale logistice;
b) de către unităţile din subordinea ordonatorilor
secundari de credite, ai căror conducători au calitatea de ordonatori terţiari
de credite, structurii de protecţie a mediului din cadrul eşalonului superior.
(7) Inspectorii de mediu, conform competenţelor, vor
verifica pe teren corectitudinea datelor înscrise în Fişa de mediu şi proiectul
Programului de conformare.
(8) Forma finală a Programului de conformare se aprobă
de conducătorul unităţii pentru care s-a întocmit, se avizează de directorul
general al Direcţiei generale logistice sau de către ordonatorul secundar de
credite, după caz, şi se vizează de structura financiară a ordonatorului
principal, respectiv secundar de credite, în vederea alocării fondurilor
necesare realizării programului.
(9) Programul de conformare
aprobat şi vizat va fi remis unităţii care l-a iniţiat şi va constitui baza de
fundamentare a Planului anual de acţiune în domeniul protecţiei mediului
întocmit de către responsabilul de mediu. Programul de conformare se întocmeşte
în două sau 3 exemplare, după caz, cu următoarea destinaţie: un exemplar la structura
pentru care s-a realizat programul, un exemplar la structura de specialitate de
la ordonatorul secundar de credite şi un exemplar la structura de specialitate
a Direcţiei generale logistice.
(10) Măsurile cuprinse în
Programul de conformare pot fi eşalonate pe o perioadă de maximum 3 ani. In
cazul în care din motive obiective măsurile propuse prin Programul de
conformare nu au putut fi îndeplinite până la expirarea termenelor propuse,
titularul programului va înainta eşalonului superior un program de conformare
revizuit şi va solicita stabilirea unor noi termene pentru realizarea măsurilor
de conformare. In situaţia în care pe parcursul unui an calendaristic apar noi
surse de poluare a mediului sau sunt achiziţionate noi echipamente care produc
deşeuri, titularul va efectua o nouă autoevaluare.
(11) In cazul modificărilor organizatorice prin care o
parte din structuri îşi schimbă subordonarea, inspectorul de
mediu/responsabilul de mediu are obligaţia de a relua procedura
de autoevaluare de mediu în termen de 90 de zile de la finalizarea acestora.
Art. 15. - (1) La nivelul fiecărei unităţi care deţine
surse de poluare, al cărei conducător are calitatea de ordonator terţiar de
credite, se constituie dosarul de mediu. Acesta va cuprinde documentele
întocmite în baza prezentului ordin şi a legislaţiei naţionale privind
protecţia mediului pentru fiecare an calendaristic. La predarea funcţiei,
responsabilul de mediu are obligaţia de a preda noului responsabil, pe bază de
proces-verbal, dosarul de mediu al unităţii.
(2) La nivelul fiecărei structuri de protecţie a
mediului din cadrul unităţilor ai căror conducători au calitatea de ordonator
secundar de credite se constituie câte un dosar de mediu pentru fiecare unitate
din subordine care deţine surse de poluare, al cărei conducător are calitatea
de ordonator terţiar de credite.
(3) La nivelul structurii de
protecţie a mediului a Direcţiei generale logistice se constituie câte un dosar
de mediu pentru fiecare unitate care deţine surse de poluare, din finanţarea
directă a ordonatorului principal, al cărei conducător are calitatea de
ordonator terţiar de credite.
(4) Dosarul de mediu va conţine obligatoriu, fără a se
limita numai la acestea, documentele de autoevaluare de mediu, programele de
conformare, rapoartele anuale privind desfăşurarea activităţii de protecţie a
mediului, chestionarele statistice privind cheltuielile şi veniturile obţinute
din activitatea de protecţie a mediului, evidenţa anuală a gestionării
deşeurilor, dosarele de cercetare a accidentelor de mediu, notele de constatare
şi rapoartele de control.
CAPITOLUL III
Atribuţiile personalului şi structurilor implicate
în activităţile
de protecţie a mediului
SECŢIUNEA 1
Atribuţiile inspectorilor de mediu şi ale personalului auxiliar
Art. 16. - Inspectorii de mediu din cadrul Direcţiei
generale logistice au următoarele atribuţii:
a) organizează, coordonează,
îndrumă şi controlează activitatea inspectorilor de mediu de la nivelul
ordonatorilor secundari de credite, responsabililor de mediu şi a persoanelor desemnate
de la nivelul ordonatorilor terţiari de credite;
b) reprezintă M.A.I., ca organ
de specialitate, în relaţiile de cooperare cu autorităţile publice centrale sau
teritoriale pentru protecţia mediului, autorităţile publice centrale sau
locale, după caz, care au atribuţii şi răspunderi specifice în domeniul
protecţiei mediului;
c) elaborează proiecte de
ordine, instrucţiuni şi alte reglementări interne în domeniul protecţiei
mediului;
d) analizează anual, pe baza rapoartelor prevăzute la
art. 17 lit. g) şi la art. 19 lit. g), precum şi a informărilor prevăzute la
art. 20, desfăşurarea activităţilor de protecţie a mediului în cadrul M.A.I.;
e) elaborează şi înaintează
conducerii ministerului până la data de 30 aprilie Raportul privind
desfăşurarea activităţii de protecţie a mediului în cadrul M.A.I., pentru anul
precedent;
f) controlează respectarea de
către tot personalul M.A.I. a normelor de protecţie a mediului;
g) coordonează activitatea de
pregătire a persoanelor cu atribuţii pe linie de protecţie a mediului prevăzute
la art. 6 alin. (1) - (3), prin organizarea de convocări/simpozioane de
specialitate, în vederea asigurării aplicării unitare a prevederilor
legislaţiei în vigoare;
h) controlează şi aplică sancţiuni pentru încălcarea de
către personalul M.A.I. a legislaţiei de protecţie a mediului în obiectivele şi
incintele aparţinând sau aflate în administrarea M.A.I., precum şi în zonele de
responsabilitate unde acesta desfăşoară activităţi specifice, conform prevederilor cap. IV;
i) fac parte, pe linie de specialitate, din comisiile
de examinare la examenele de carieră susţinute în domeniul protecţiei mediului
de personalul ce îndeplineşte funcţii pe această linie;
j) participă la cercetarea accidentelor ecologice
majore produse în incintele unităţilor M.A.I. sau în zona de competenţă a
acestora, în îndeplinirea atribuţiilor specifice;
k) verifică pe teren documentaţia înaintată de
unităţile care deţin surse de poluare, din subordinea directă a ordonatorului
principal de credite, ai căror conducători au calitatea de ordonatori de
credite, în vederea avizării programelor de conformare;
l) constituie, în baza documentelor primite, dosarele de
mediu pentru unităţile M.A.I.
din finanţarea directă a ordonatorului principal de
credite, în conformitate cu prevederile art. 15.
Art. 17. - Inspectorii de mediu din cadrul structurilor
prevăzute la art. 6 alin. (1) au următoarele atribuţii:
a) organizează, coordonează,
îndrumă şi controlează activitatea responsabililor de mediu şi a persoanelor
desemnate de la nivelul ordonatorilor terţiari de credite din subordinea
ordonatorului secundar de credite;
b) supraveghează respectarea
normelor de protecţie a mediului de către personalul structurilor subordonate
ordonatorului secundar de credite;
c) coordonează activitatea de
pregătire a persoanelor cu atribuţii pe linie de protecţie a mediului din
cadrul structurilor subordonate, prin elaborarea tematicilor de pregătire şi
organizarea de convocări/simpozioane de specialitate, în vederea asigurării
aplicării unitare a prevederilor legislaţiei în vigoare;
d) controlează şi aplică
sancţiuni, potrivit competenţelor, pentru încălcarea de către personalul
structurilor subordonate ordonatorului secundar de credite a legislaţiei de
protecţie a mediului în obiectivele şi incintele aparţinând acestora, precum şi
în zonele de responsabilitate unde acestea desfăşoară activităţi specifice,
conform prevederilor prezentului ordin;
e) fac parte, pe linie de specialitate, din comisiile de
examinare la examenele de carieră susţinute în domeniul
protecţiei mediului de personalul ce îndeplineşte funcţii pe această linie, din
structurile subordonate ordonatorului secundar de credite;
f) participă la cercetarea
accidentelor ecologice produse, conform competenţelor;
g) verifică, centralizează şi elaborează
Raportul privind desfăşurarea activităţii de protecţie a mediului pentru
unitatea din care fac parte, precum şi pentru structurile subordonate acesteia,
după caz, şi îl înaintează Direcţiei generale logistice până la data de 15
februarie, pentru anul precedent;
h) întocmesc, după caz, documentele de organizare a
activităţilor de protecţie a mediului aferente unităţii din care fac parte,
prevăzute în anexa nr. 4;
i) întocmesc documentele de organizare a activităţilor de protecţie a mediului menţionate în lista din anexa
nr. 5;
j) verifică pe teren documentaţia înaintată de
structurile care deţin surse de poluare, subordonate ordonatorului secundar, ai
căror conducători au calitatea de ordonatori terţiari de credite, în vederea
avizării programelor de conformare ale acestora;
k) constituie, în baza documentelor primite, dosarele de
mediu pentru structurile din subordine în conformitate cu prevederile art. 15;
l) gestionează şi actualizează
datele şi informaţiile conţinute în dosarele de mediu;
m) întocmesc şi înaintează la eşaloanele superioare
Raportul privind accidentul ecologic, pentru evenimentele care îndeplinesc
condiţiile de a fi declarate accidente ecologice conform legislaţiei în
vigoare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 18. - Personalul auxiliar prevăzut la art. 10 are
următoarele atribuţii principale:
a) sprijină activitatea
inspectorilor de mediu la întocmirea documentelor de organizare a activităţilor
de protecţie a mediului;
b) actualizează bazele de date
pe linia protecţiei mediului, constituite la nivelul structurii din care face
parte;
c) participă la întocmirea
Raportului anual privind desfăşurarea activităţii de protecţie a mediului;
d) participă la convocări/simpozioane pe linie de
protecţie a mediului.
SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile responsabililor de mediu şi
persoanelor desemnate
Art. 19. - Responsabilii de mediu au următoarele
atribuţii:
a) întocmesc documentele de organizare a activităţilor
de protecţie a mediului pentru unitatea proprie, conform celor din lista
prevăzută la lit. A din anexa nr. 4;
b) controlează şi notifică
conducătorul unităţii din care fac parte aspectele sesizate privind încălcarea
de către personalul unităţii a legislaţiei de protecţie a mediului în
obiectivele şi incintele aparţinând acesteia, precum şi în zonele de
responsabilitate unde aceasta desfăşoară activităţi specifice, conform
prevederilor prezentului ordin;
c) propun şi supun aprobării
conducătorului unităţii măsuri concrete pentru protecţia mediului în zona de
responsabilitate unde desfăşoară activităţi personalul propriu;
d) prezintă conducătorului
unităţii informări asupra modului de realizare a activităţilor de protecţie a
mediului;
e) verifică luarea măsurilor
necesare pentru utilizarea eficientă a oricărei forme de energie, a resurselor
şi materialelor în derularea activităţii specifice;
f) stabilesc măsurile adecvate,
în funcţie de specificul activităţii, pentru prevenirea, limitarea şi
eliminarea efectelor poluărilor accidentale;
g) elaborează anual Raportul
privind desfăşurarea activităţilor de protecţie a mediului pentru unitatea
proprie şi îl înaintează structurii coordonatoare pe linia protecţiei mediului
de la eşalonul superior până la data de 15 ianuarie, pentru anul precedent;
h) urmăresc prevederea în
planurile anuale de asigurare tehnico-materială a resurselor financiare
necesare desfăşurării activităţilor de protecţie a mediului specifice fiecărui
domeniu de activitate;
i) colaborează cu autorităţile locale de protecţie a
mediului pentru desfăşurarea unor acţiuni comune în domeniu;
j) urmăresc implementarea şi respectarea legislaţiei în
vigoare în domeniul protecţiei mediului, a instrucţiunilor şi normelor de
protecţie a mediului în unitatea proprie, inclusiv pentru structurile asigurate logistic, pe domeniul asigurat;
k) participă la convocările/simpozioane de specialitate
organizate de structurile de specialitate de la nivelul eşaloanelor superioare;
l) ţin evidenţa cheltuielilor
de protecţie a mediului pe domenii de activitate, pentru
unitatea proprie;
m) întocmesc şi actualizează permanent dosarul de
mediu, în conformitate cu prevederile art. 15;
n) întocmeşte şi înaintează la eşaloanele superioare
Raportul privind accidentul ecologic, pentru evenimentele care îndeplinesc
condiţiile de a fi declarate accidente ecologice conform legislaţiei în
vigoare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 20. - Persoanele desemnate, prevăzute la art. 6
alin. (3), îndeplinesc atribuţiile prevăzute la art. 19 lit. b)-e) şi h)-l). Acestea întocmesc documentele prevăzute la
lit. B din anexa nr. 4, precum şi informarea anuală privind desfăşurarea
activităţii de protecţie a mediului în structura proprie, pe care o înaintează
structurii coordonatoare pe linia protecţiei mediului de la eşalonul superior
până la data de 15 ianuarie, pentru anul precedent.
Art. 21. -Atribuţiile inspectorilor şi responsabililor
de mediu, ale personalului desemnat şi auxiliar se prevăd în fişa postului şi
în regulamentul de organizare şi funcţionare, în condiţiile prezentului ordin.
Art. 22. - (1) Unităţile M.A.I. înaintează, la
dispoziţia eşalonului superior sau ori de câte ori este nevoie, sinteze şi
situaţii informative necesare gestionării activităţii de protecţie a mediului.
(2) Raportul privind desfăşurarea activităţii de
protecţie a mediului, prevăzut la art. 17 lit. g) şi art. 19 lit. g), se
întocmeşte conform chestionarului transmis în luna decembrie de Direcţia
generală logistică şi conţine următoarele date:
a) sinteza cu principalele concluzii rezultate în urma controalelor executate pe linia protecţiei mediului;
b) situaţia statistică a
fondurilor asimilate cheltuielilor şi veniturilor din activitatea de protecţie
a mediului pentru toate structurile din subordine;
c) sinteza evenimentelor cu
implicaţii asupra mediului înconjurător şi a celor declarate accidente
ecologice produse la nivelul structurilor subordonate sau în care a fost
implicat personalul acestora;
d) situaţia programelor de conformare pentru toate
structurile aflate în subordine/coordonare;
e) stadiul îndeplinirii măsurilor
prevăzute în anul precedent în planurile anuale de acţiune în domeniul
protecţiei mediului pentru toate structurile din subordine;
f) situaţia obţinerii
autorizaţiilor, avizelor şi acordurilor de mediu, prevăzute de legislaţia în vigoare;
g) monitorizarea factorilor de mediu - analize pentru
factorii de mediu: apă, aer, sol, după caz, pentru fiecare dintre structurile
subordonate;
h) situaţia colaborării cu autorităţile locale şi
regionale pentru protecţia mediului, pentru toate
structurile din subordine;
i) alte probleme sau propuneri care se consideră
necesar a fi raportate.
SECŢIUNEA a 3-a
Componenţa, atribuţiile, organizarea şi
funcţionarea Comisiei de protecţie a mediului şi ecologie
Art. 23. - La nivelul unităţilor prevăzute la art. 6
alin. (1) şi (2) se constituie Comisia de protecţie a mediului şi ecologie,
numită de conducătorii acestora prin dispoziţie/ordin de zi pe unitate,
denumită în continuare Comisie.
Art. 24. - (1) Numărul membrilor şi componenţa Comisiei
se stabilesc în funcţie de organizarea şi caracteristicile activităţii unităţii
respective.
(2) Din Comisie fac parte:
a) inspectorul/responsabilul de mediu;
b) un reprezentant din cadrul structurii financiare;
c) un reprezentant din cadrul structurii de logistică;
d) un reprezentant din cadrul
structurii de comunicaţii şi informatică;
e) un reprezentant din cadrul structurilor operative;
f) medicul din cadrul
structurilor medicale ale M.A.I. care asigură asistenţa medicală a personalului
unităţii;
g) un consilier juridic.
(3) In unităţile în care nu
există personal din categoriile prevăzute la alin. (2), Comisia se constituie
din minimum 3 membri desemnaţi de conducătorul unităţii.
Art. 25. - Comisia are următoarele atribuţii:
a) sprijină permanent
activitatea conducătorului unităţii în domeniul protecţiei mediului;
b) informează şi propune
conducătorului unităţii măsurile pentru îmbunătăţirea calităţii factorilor de
mediu;
c) participă la cercetarea accidentelor ecologice
produse de structura proprie în incinta sa sau în zona de competenţă, dacă este
cazul;
d) colaborează cu membrii comisiei mixte constituite,
potrivit legii, în cazul unui accident major de mediu în care este implicată
unitatea;
e) colaborează cu autorităţile/instituţiile implicate
în activităţi de protecţie a mediului pentru desfăşurarea de acţiuni comune;
f) analizează şi face propuneri
privind Planul anual de acţiune în domeniul protecţiei mediului;
g) urmăreşte realizarea Planului anual de acţiune în
domeniul protecţiei mediului, inclusiv alocarea mijloacelor necesare realizării
prevederilor lui şi eficienţa acestora din punctul de vedere al îmbunătăţirii
factorilor de mediu;
h) analizează, luând în considerare consecinţele asupra
mediului, oportunitatea introducerii de noi tehnologii sau echipamente înaintea
demarării procedurilor de achiziţie publică;
i) analizează modul de îndeplinire a atribuţiilor ce
revin inspectorului/responsabilului de mediu;
j) urmăreşte modul în care se aplică şi se respectă
reglementările legale privind protecţia mediului, precum şi măsurile dispuse de
inspectorul de mediu de la eşalonul superior;
k) analizează cauzele producerii accidentelor ecologice
şi poate propune măsuri tehnice în completarea măsurilor dispuse în urma
cercetării;
l) avizează proiectul
Programului de conformare întocmit la nivelul unităţii;
m) dezbate raportul scris, prezentat Comisiei de către
inspectorul/responsabilul de mediu cel puţin o dată pe an, cu privire la
acţiunile care au fost întreprinse şi la eficienţa acestora în anul încheiat,
precum şi propunerile pentru Planul anual de acţiune în domeniul protecţiei
mediului.
Art. 26. - (1) Conducătorul unităţii are obligaţia să
acorde fiecărui membru al Comisiei timpul necesar exercitării atribuţiilor
specifice.
(2) Preşedintele Comisiei este
unul dintre factorii de conducere ai unităţii care răspunde de activitatea de
protecţie a mediului, iar inspectorul/responsabilul de mediu este secretarul
Comisiei.
(3) La întrunirile Comisiei pot fi invitaţi să
participe inspectori de mediu de la eşalonul superior.
(4) Comisia funcţionează în
baza regulamentului de funcţionare propriu, aprobat de conducătorul unităţii.
(5) Conducătorul unităţii are
obligaţia să asigure întrunirea Comisiei cel puţin o dată pe semestru şi ori de
câte ori este necesar.
(6) Ordinea de zi a fiecărei
întruniri este stabilită de către preşedinte, cu consultarea membrilor
Comisiei, şi este transmisă acestora cu cel puţin 5 zile înaintea datei
stabilite pentru întrunirea acesteia.
(7) Secretarul Comisiei convoacă în scris membrii
Comisiei cu cel puţin 5 zile înainte de data întrunirii, indicând locul, data
şi ora stabilite.
(8) La fiecare întrunire secretarul Comisiei încheie un
proces-verbal, care va fi semnat de către toţi membrii prezenţi ai acesteia.
(9) Comisia este legal întrunită dacă sunt prezenţi cel
puţin jumătate plus unu din numărul membrilor săi.
(10) Comisia convine cu votul a
cel puţin două treimi din numărul membrilor prezenţi.
(11) Secretarul Comisiei
transmite la eşalonul superior, în termen de 10 zile de la data întrunirii, o copie a procesului-verbal încheiat.
SECŢIUNEA a 4-a
Atribuţiile altor structuri din cadrul unităţilor
M.A.I. în domeniul protecţiei mediului
Art. 27. - Structurile de patrimoniu imobiliar au
următoarele atribuţii:
a) întocmesc anual planul de întreţinere şi refacere a aliniamentelor de protecţie şi a zonelor
verzi;
b) introduc în planul anual lucrările de întreţinere la
instalaţiile generatoare de poluare;
c) înaintează ierarhic
propuneri privind retehnologizarea centralelor termice şi instalaţiilor
aferente, pentru limitarea poluării atmosferei;
d) colaborează cu structura
financiară pentru perfectarea contractelor de livrare a apei potabile şi/sau
exploatarea puţurilor de adâncime, evacuarea şi transportul reziduurilor
menajere şi al gunoiului menajer din clădiri, evacuarea apelor uzate la
canalizarea localităţii şi/sau din fosele septice ori decantoare;
e) ţin evidenţa imobilelor speciale şi a reţelelor de
canalizare din categoriile separatoarelor de grăsimi, decantoarelor, spaţiilor
de spălare, staţiilor de tratare, filtrelor biologice etc;
f) ţin evidenţele de gestiune a cantităţilor de deşeuri
generate în urma activităţilor proprii, precum şi a modului de stocare,
reciclare, transport, valorificare şi distrugere a acestora şi le pun la
dispoziţia inspectorului/responsabilului cu protecţia mediului;
g) ţin evidenţa puţurilor de
adâncime, a debitelor de apă extrase, a calităţii apei, consemnată în buletinele
de analiză ce se efectuează periodic, a stării tehnice a puţurilor, a zonei de
protecţie sanitară, inclusiv împrejmuirea, precum şi a cheltuielilor necesare
exploatării, întreţinerii şi reparării acestora;
h) ţin evidenţa reţelelor de alimentare cu apă, a
punctelor de măsurare, a cheltuielilor necesare pentru lucrările de reparaţii
şi efectuarea analizei calităţii apei stocate în bazine;
i) ţin evidenţa depozitelor de combustibil lichid
pentru funcţionarea centralelor termice, a stării tehnice a acestora, a
recipientelor de stocare, a eventualelor pierderi de combustibil, în vederea
prevenirii poluării solului şi a pânzei freatice şi a înlăturării efectelor
cauzate de o eventuală poluare accidentală;
j) ţin evidenţa cantitativă a punctelor de colectare a
deşeurilor menajere şi a celor refolosibile, a cheltuielilor necesare reparării
obiectelor de inventar de resortul administrării patrimoniului imobiliar,
containerelor, platformelor, împrejmuirilor, rampelor etc;
k) verifică periodic starea terenurilor din
administrare, pentru depistarea şi refacerea zonelor distruse sau poluate;
l) colaborează cu
inspectorii/responsabilii de mediu în vederea îndeplinirii sarcinilor specifice
în domeniul protecţiei mediului.
Art. 28. - Structurile de transporturi au următoarele
atribuţii:
a) efectuează întreţinerile,
reviziile şi inspecţiile tehnice pentru autovehiculele, navele şi aeronavele
proprii, după caz, şi nu permit exploatarea acelora care pot afecta factorii de
mediu, potrivit prevederilor legislaţiei în vigoare;
b) înaintează ierarhic
propuneri privind retehnologizarea mijloacelor de mobilitate din dotare, precum
şi a tehnicii specifice existente;
c) verifică modul de depozitare a carburanţilor şi
lubrifianţilor utilizaţi pentru tehnica din dotare, starea tehnică a
recipientelor de stocare şi a pompelor de alimentare şi iau măsuri urgente
pentru eliminarea eventualelor pierderi de carburanţi, în vederea prevenirii
poluării solului, a apelor curgătoare şi a pânzei freatice, precum şi pentru
înlăturarea efectelor cauzate de o eventuală poluare accidentală;
d) verifică periodic starea terenurilor din jurul
depozitelor de carburanţi - lubrifianţi şi a staţiilor de spălare a tehnicii
din dotare, pentru depistarea şi refacerea eventualelor zone distruse sau
poluate.
Art. 29. - Structurile de
armament şi tehnică specială au următoarele atribuţii:
a) efectuează întreţinerile şi reviziile specifice
numai la unităţi autorizate în acest sens şi nu permit exploatarea armamentului
şi tehnicii specifice, care poate afecta factorii de mediu, potrivit
prevederilor legislaţiei în vigoare;
b) instruiesc periodic
personalul care gestionează şi exploatează armamentul şi tehnica specifică;
c) verifică modul de depozitare
şi exploatare a bunurilor materiale ce conţin substanţe periculoase sau care
intră sub incidenţa
activităţii în domeniul nuclear, starea tehnică a acestora şi nu permit
introducerea în exploatare a tehnicii decât după obţinerea autorizaţiilor
specifice utilizării substanţelor periculoase ori instalaţiilor din domeniul
nuclear;
d) iau măsuri de depozitare şi eliminare
corespunzătoare a deşeurilor periculoase, precum şi a celor radioactive
rezultate din activitatea proprie sau casarea tehnicii specifice.
Art. 30. - Structurile de comunicaţii şi informatică au
următoarele atribuţii:
a) efectuează întreţinerile şi
reviziile tehnice pentru echipamentele specifice, după caz, şi nu permit
exploatarea acelor echipamente care pot afecta factorii de mediu, potrivit
prevederilor legislaţiei în vigoare;
b) înaintează ierarhic propuneri
privind retehnologizarea mijloacelor de comunicaţii şi informatică din dotare;
c) depozitează corespunzător
deşeurile provenite din componentele uzate sau consumabilele utilizate în
procesul de întreţinere a tehnicii din dotare, care se predau operatorilor
economici autorizaţi pentru colectarea, valorificarea sau eliminarea acestor
categorii de deşeuri;
d) ţin evidenţa strictă a bunurilor în a căror
componenţă se află substanţe sau materiale periculoase.
Art. 31. - Structurile care deţin animale de serviciu
au următoarele atribuţii:
a) asigură spaţiile şi
condiţiile optime necesare acestora, conform prevederilor legale în vigoare;
b) asigură izolarea fonică a
adăposturilor, precum şi igienizarea corespunzătoare a acestor spaţii;
c) asigură personalul necesar
pentru creşterea, îngrijirea, hrănirea şi acordarea asistenţei
sanitar-veterinare, în funcţie de numărul de exemplare şi specificul
activităţilor desfăşurate;
d) efectuează instruirea
personalului care are în îngrijire astfel de animale, în scopul unei tratări
adecvate şi protecţiei vieţii şi sănătăţii acestora.
Art. 32. - Responsabilul cu supravegherea şi
verificarea tehnică a instalaţiilor are următoarele atribuţii:
a) supune instalaţiile întreţinerilor, reviziilor şi
determinărilor de noxe specifice, prevăzute de prescripţiile tehnice în
vigoare, de către persoane autorizate în acest sens şi nu permite exploatarea
instalaţiilor mecanice sub presiune şi de ridicat fără efectuarea verificărilor
tehnice şi verificărilor tehnice periodice, conform reglementărilor legale în
vigoare;
b) ţine evidenţa
instalaţiilor/echipamentelor, a efectuării verificărilor tehnice şi
verificărilor tehnice periodice şi nu permite manevrarea
instalaţiilor/echipamentelor de către persoane neautorizate;
c) ia măsuri de depozitare şi
eliminare corespunzătoare a deşeurilor, inclusiv a celor periculoase, rezultate
din activitatea proprie sau casarea tehnicii specifice.
Art. 33. - (1) In domeniul protecţiei mediului,
structurile logistice, precum şi structurile de criminalistică, de comunicaţii
şi informatică, structurile medicale aparţinând M.A.I. au obligaţia de a ţine
evidenţa de gestiune a cantităţilor de deşeuri generate în urma activităţilor
proprii, de a urmări permanent modul de stocare, reciclare, transport, valorificare
şi distrugere a acestora şi de a pune la dispoziţia
inspectorului/responsabilului/ personalului desemnat cu protecţia mediului
aceste date.
(2) Respectarea legislaţiei subsecvente gestionării
deşeurilor este obligatorie pentru toate unităţile M.A.I.
CAPITOLUL IV
Organizarea şi executarea
controalelor
Art. 34. - (1) Controalele pe linia protecţiei mediului
se realizează, potrivit competenţelor, de către inspectorii/ responsabilii de
mediu anume desemnaţi prin dispoziţie/ordin a/al conducătorului unităţii în
care sunt încadraţi.
(2) Controalele pe linia
protecţiei mediului pot fi:
a) planificate, realizate
conform planului anual de control aprobat de conducătorul unităţii care le
organizează;
b) neplanificate, realizate în baza planului de control
aprobat de conducătorul unităţii care le organizează.
Art. 35. - Inspectorii/Responsabilii de mediu abilitaţi
să execute controlul îşi dovedesc calitatea cu împuternicirea de control
eliberată de conducătorul unităţii în care aceştia sunt încadraţi. Modelul
împuternicirii de control pe linia protecţiei mediului este prevăzut în anexa
nr. 6.
Art. 36. - In vederea executării controlului,
inspectorii/ responsabilii de mediu au dreptul de a solicita documentele şi
informaţiile necesare conducătorului structurii controlate şi oricărei alte
persoane încadrate în unitate.
Art. 37. - (1) In timpul executării controlului,
inspectorii de mediu au competenţa să constate şi să sancţioneze faptele care,
potrivit legislaţiei privind protecţia mediului, constituie contravenţii.
(2) In cazul constatării unei contravenţii, inspectorii
de mediu, în calitate de agenţi constatatori, întocmesc procesul-verbal de
constatare a contravenţiilor şi înştiinţarea de plată a debitorului. Modelul
procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, precum şi
modelul înştiinţării de plată a debitorului sunt prevăzute în anexa nr. 7.
(3) Dispoziţiile reglementărilor legale în vigoare cu
privire la regimul juridic al contravenţiilor se aplică în mod corespunzător.
Art. 38. - (1) Pe timpul controlului, inspectorii de mediu/responsabilii de mediu întocmesc note de constatare cu
concluziile rezultate, aduse la cunoştinţă, sub semnătură, conducerii
structurii controlate şi personalului cu responsabilităţi pe linie de protecţie
a mediului.
(2) Eventualele observaţii ale conducerii structurii
controlate şi ale personalului cu responsabilităţi pe linie de protecţie a
mediului sunt cuprinse în notele de constatare.
(3) La finalizarea controlului,
inspectorii/responsabilii de mediu elaborează raportul de control.
(4) Raportul de control se
definitivează în termen de 7 zile de la finalizarea controlului, iar
concluziile şi recomandările cuprinse în acesta se prezintă spre analiză şi
aprobare conducătorului unităţii care a dispus efectuarea controlului, care
decide asupra modului de valorificare a celor
constatate.
(5) Concluziile raportului de
control sunt transmise conducătorului structurii controlate, în termen de 14
zile de la finalizarea controlului, în vederea informării cu privire la rezultatele
controlului şi a executării măsurilor care se impun în urma acestuia.
Art. 39. - (1) La nivelul Direcţiei generale logistice
se instituie Registrul structurilor controlate în domeniul protecţiei mediului,
în baza registrelor de control pe această linie, întocmite la nivelul
unităţilor care deţin surse de poluare, din finanţarea directă a ordonatorului
principal credite, ai căror conducători au calitatea de ordonatori de credite.
(2) La nivelul structurilor ai căror conducători au
calitatea de ordonator secundar de credite se instituie Registrul structurilor
controlate în domeniul protecţiei mediului, în baza registrelor de control pe
această linie, întocmite la nivelul structurilor subordonate care deţin surse
de poluare, ai căror conducători au calitatea de ordonator terţiar de credite.
(3) Modelul şi conţinutul Registrului structurilor
controlate în domeniul protecţiei mediului este prevăzut în anexa nr. 8.
(4) Registrul structurilor
controlate în domeniul protecţiei mediului se înaintează structurii de
protecţia mediului din cadrul eşalonului superior, în format electronic, odată
cu raportul prevăzut la art. 22 alin. (2).
CAPITOLUL V
Obligaţiile conducătorilor şi ale personalului
unităţilor aparatului
central şi structurilor/instituţiilor din
subordinea/coordonarea M.A.I.
SECŢIUNEA 1
Obligaţiile conducătorilor unităţilor aparatului
central şi structurilor/instituţiilor din subordinea/coordonarea M.A.I.
Art. 40. - Obligaţiile conducătorilor unităţilor
aparatului central şi structurilor/instituţiilor aflate în subordinea/
coordonarea M.A.I., în domeniul protecţiei mediului, sunt cele prevăzute pentru
persoanele fizice şi juridice menţionate la art. 94 alin. (1) şi (4) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, ale persoanelor fizice şi juridice prevăzute în
actele normative în vigoare din domeniul protecţiei mediului, precum şi cele ce
decurg din prevederile de prezentului ordin.
Art. 41. -In situaţia în care
mai multe unităţi ale M.A.I. îşi desfăşoară activitatea în aceeaşi incintă,
conducătorii acestora au următoarele obligaţii:
a) să coopereze în vederea
implementării prevederilor privind protecţia mediului, luând în considerare
natura activităţilor;
b) să îşi coordoneze acţiunile
în vederea protecţiei personalului şi prevenirii accidentelor ecologice, în
funcţie de specificul activităţii desfăşurate;
c) să se informeze reciproc despre riscurile de mediu
şi să înştiinţeze personalul din subordine.
SECŢIUNEA a 2-a
Obligaţiile personalului din unităţile M.A.I.
Art. 42. - In domeniul protecţiei mediului, personalul
din unităţile M.A.I. are următoarele obligaţii:
a) să îşi însuşească şi să respecte normele de
protecţie a mediului şi modul de aplicare a acestora;
b) să îşi desfăşoare activitatea în aşa fel încât să nu
creeze condiţii de impact negativ asupra mediului înconjurător;
c) să aducă la cunoştinţă, pe
cale ierarhică, orice situaţie care constituie un pericol de accident ecologic
sau modificare a factorilor de mediu în unitatea în care îşi desfăşoară
activitatea;
d) să anunţe imediat conducătorul unităţii sau
responsabilul de mediu în cazul producerii unui accident ecologic;
e) să întrerupă imediat orice activitate care ar putea
genera producerea unui accident ecologic;
f) să ofere relaţiile
solicitate de organele de control şi de cercetare în domeniul protecţiei
mediului;
g) să respecte procedurile
specifice aprobate la nivelul instituţiei privind modul de intervenţie la o
poluare produsă în unitatea proprie sau în zona de competenţă.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 43. - Conducătorii unităţilor M.A.I. sunt obligaţi
să prevadă în bugetele proprii fondurile necesare desfăşurării activităţilor de
protecţie a mediului pentru fiecare domeniu de
activitate.
Art. 44. - Termenul de realizare, aprobare şi avizare a
programelor de conformare pentru toate unităţile M.A.I. este de 2 ani de la
intrarea în vigoare a prezentului ordin.
Art. 45. - (1) Comisarii regionali, prim-comisarii şi
comisarii Gărzii Naţionale de Mediu, precum şi persoanele împuternicite din
cadrul acesteia au acces, în condiţiile legii, în obiectivele, incintele si în
zonele aparţinând sau aflate în administrarea M.A.I.
(2) Personalul prevăzut la alin. (1) este însoţit de
personalul cu atribuţii pe linie de protecţie a mediului din cadrul unităţii
care deţine sau administrează obiectivele, incintele sau zonele respective.
Art. 46. -Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 47. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 48. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului internelor şi reformei administrative nr.
409/2008 privind organizarea, coordonarea şi controlul activităţii de protecţie
a mediului în unităţile Ministerului Administraţiei şi Internelor, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 187 din 11
martie 2008.
Ministrul administraţiei şi internelor,
Constantin-Traian Igaş
ANEXA Nr. 1
RAPORT PRIVIND ACCIDENTUL ECOLOGIC
Nr..........................din.............................
- model -
A.
Unitatea.............................................................................
B. Adresa..............................................................................
C. Data şi ora producerii
poluării...........................................
D. Tipul
poluării.....................................................................
- Cantitate/volum
- Suprafaţa afectată
- Implicaţii privind poluarea
vecinătăţilor..............................
E. Factorul de mediu afectat -
descriere..............................
- Solul şi vegetaţia
- Apa
- Aerul
- Aşezările umane
F. Măsurile întreprinse pentru
diminuarea poluării................
- Stabilirea listei cu materiale de intervenţie......................
- Documentele după care s-a acţionat pentru
intervenţie.....
G. Colaborarea cu autorităţile locale de mediu
H. Măsurile pentru remedierea factorilor de mediu
afectaţi de poluare.........................................................................................
Conducătorul unităţii,
.......................................
ANEXA Nr. 2
FISA DE MEDIU
1. Date generale ale
unităţii:
a) Denumirea unităţii, adresa, telefon, fax ....
b) Amplasamentul ....
c) Profilul de activitate.....
d) Forma de proprietate ....
e) Regimul de lucru (ore/zi, zile/săptămână,
zile/an)....
f) Datele de identificare a
responsabilului cu protecţia mediului:
- Gradul, numele şi prenumele:
- Studiile: instituţii de învăţământ absolvite
- Calificarea în funcţie: cursuri de specialitate în
domeniul protecţiei mediului, postli'ceale, postuniversitare
- Data numirii în funcţia de
responsabil cu protecţia mediului:
- Telefon:
g) Agenţia judeţeană şi locală de protecţia mediului:
- Denumirea:
- Adresa:
- Telefon:
2. Date specifice
activităţii:
a) Activitatea desfăşurată '
Se prezintă activitatea specifică desfăşurată, cu
informaţii complete, inclusiv descrierea proceselor tehnologice acolo unde este
cazul.
b) Dotări:
Dotările specifice: clădiri (cu suprafaţa spaţiilor
ocupate), utilaje, instalaţii, maşini, aparate, mijloace de transport (auto,
nave şi aeronave) utilizate în activitate etc.
c) Suprafaţa unităţii - ha
- TOTAL: din care:
- Poligoane:
- Teren arabil:
- Păşune:
- Pajişti:
- Păduri:
- Lungime căi de comunicaţii:
drumuri de acces, alei, trotuare
- Parc auto:
d) Utilităţi
Modul de asigurare cu utilităţi (apă, canal, energie
etc): surse, cantităţi, volume.
3. Surse de poluanţi
şi protecţia factorilor de mediu:
a) Protecţia calităţii apelor
- Sursele de ape uzate şi
indicatorii de calitate ai acestora
- Staţiile şi instalaţiile de
epurare sau de preepurare a apelor uzate, randamentele de reţinere a
poluanţilor, locul de evacuare (emisar, canalizare publică, canalizare,
platformă industrială)
- Poluanţii evacuaţi în mediu sau în canalizări publice
ori în alte canalizări (în mg/l şi/sau kg/zi)
b) Protecţia atmosferei
- Sursele şi poluanţii pentru aer
- Instalaţii pentru colectarea, epurarea şi dispersia
gazelor reziduale şi a pulberilor
- Poluanţii evacuaţi în atmosferă (în mg/m3 şi/sau g/s)
c) Protecţia împotriva zgomotului şi vibraţiilor
- Sursele de zgomot şi de vibraţii
- Dotările, amenajările şi măsurile de protecţie
împotriva zgomotului şi vibraţiilor
- Nivelul de zgomot şi de vibraţii produs
d) Protecţia solului şi a subsolului
- Sursele posibile de poluare a solului şi a subsolului
- Măsurile, dotările şi amenajările pentru protecţia
solului şi a subsolului
e) Protecţia împotriva radiaţiilor
- Sursele de radiaţii din activitate
- Dotările, amenajările şi măsurile pentru protecţia
împotriva radiaţiilor
- Nivelul radiaţiilor emise în mediu
f) Protecţia fondului forestier (acolo unde este cazul)
Situaţia afectării fondului forestier
- Lucrările şi măsurile pentru
diminuarea şi eliminarea impactului negativ produs asupra vegetaţiei şi
ecosistemelor forestiere
g) Protecţia ecosistemelor,
biodiversităţii şi ocrotirea naturii (acolo unde este cazul)
- Sursele posibile de afectare a ecosistemelor acvatice
şi terestre, a monumentelor naturii, a parcurilor naţionale şi a rezervaţiilor
naturale
- Măsurile pentru protecţia ecosistemelor,
biodiversităţii şi pentru ocrotirea naturii, în general
h) Protecţia peisajului şi a zonelor de interes
tradiţional (acolo unde este cazul)
- Modul de încadrare a obiectivului în peisaj
- Măsuri şi amenajări pentru
protecţia peisajului şi a zonelor de interes tradiţional
i) Gestiunea deşeurilor
- Sursele de deşeuri, tipuri,
compoziţie şi cantităţi de deşeuri rezultate
- Modul de gospodărire a deşeurilor; depozitare
controlată, transport, tratare, refolosire, distrugere,
integrare în mediu, comercializare
j) Gestiunea substanţelor şi preparatelor periculoase
- Substanţele şi preparatele periculoase utilizate/deţinute,
cantităţile utilizate/deţinute şi fişele de securitate ale acestora
- Modul de gospodărire,
măsurile, dotările şi amenajările pentru protecţia mediului
k) Gestiunea ambalajelor
- Tipurile şi cantităţile de ambalaje folosite
- Modul de gospodărire a ambalajelor
şi măsuri pentru protecţia mediului
l) Incadrarea în planurile de urbanism şi amenajare a teritoriului
m) Modul de încadrare a obiectivului în cerinţele
planurilor de urbanism şi amenajare a teritoriului
n) Factorii poluanţi din zona unităţii care afectează
activitatea acesteia
- Sursa poluantă:
- Factorul de mediu poluat: aer,
apă, sol
o) Substanţele care distrug stratul de ozon
- Denumirea substanţei -
tehnică şi comercială: halon, freon
- Cantitatea: kg
- Unde se găseşte: aparate de
aer condiţionat, instalaţii frigorifice, instalaţii de stins incendiul,
dezumidificatoare, alte aparate sau instalaţii de pe tehnica specifică
p) Zonele de interes naţional adiacente
structurii/instituţiei
- Denumirea zonei şi tipul acesteia: rezervaţie a
biosferei, rezervaţie naturală, parc naţional, rezervaţie peisagistică,
monument al naturii, monument istoric, situri
arheologice, situri „NATURA 2000", alte zone de interes natural
- Actul normativ care stabileşte tipul zonei:
q) Accidentele ecologice în care a fost implicată
unitatea
- Natura accidentului:
- Data producerii:
- Măsuri de remediere:
r) Protecţia aşezărilor umane (acolo unde este cazul)
- Distanţa faţă de aşezările umane, localităţile şi
populaţia eventual afectată
- Măsurile, dotările şi
amenajările pentru protecţia aşezărilor umane
s) Alte date şi informaţii privind protecţia mediului
Se vor prezenta şi alte date specifice activităţii sau solicitate de structura
de specialitate a ordonatorului secundar de credite/din Direcţia generală
logistică, după caz, care au legătură cu protecţia factorilor de mediu şi
planul de intervenţie în caz de poluări accidentale.
ş) Reconstrucţia ecologică (acolo unde este cazul) -
Lucrări şi măsuri pentru refacerea mediului deteriorat, precum şi pentru
menţinerea unui ecosistem corespunzător în zonă
t) Monitorizarea mediului (acolo unde este cazul)
ţ) Dotări şi măsuri privind instruirea personalului,
managementul exploatării şi analiza periodică a propunerii de conformare pentru controlul emisiilor de poluanţi,
supravegherea calităţii mediului şi monitorizarea activităţilor de protecţie a
mediului.
MENŢIUNE:
Fişa de mediu ce se va întocmi şi se va prezenta la
structura de specialitate a ordonatorului secundar de credite, respectiv la
structura de specialitate din Direcţia generală logistică se va adapta:
- în funcţie de specificul activităţii;
- conţinutului-cadru care
formează obiectul acestei anexe;
- prevederilor legislaţiei naţionale şi comunitare în
domeniu.
ANEXA Nr. 3
Avizat
Directorul general al Direcţiei generale
logistice/Ordonator secundar de credite*),
...........................................................................................
Aprob
Conducătorul unităţii,
..................................
Avizat
Comisia de protecţie a mediului şi ecologie
PROGRAM DE CONFORMARE
Nr. crt.
|
Neconformitatea
|
Denumirea măsurii
|
Performanţa/
obiective de
remediere
|
Termen de finalizare
|
Fonduri necesare
|
Raportare
|
Observaţii
|
descărcarea apelor uzate
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
emisii atmosferice
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
gestiunea deşeurilor
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
…………………
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Avizat
Şeful structurii
financiare,
..............................................
Avizat
Şeful structurii financiare de la eşalonul superior,
...............................................................................
Intocmit
Responsabil de mediu,
............................................
*) Avizarea se face de către eşalonul superior, conform
competenţelor.
ANEXA Nr. 4
LISTA
cuprinzând principalele documente de organizare a
activităţilor de protecţie a mediului întocmite la nivelul ordonatorilor terţiari de credite
din Ministerul Administraţiei si Internelor
A. Unităţi care deţin surse de poluare
1. Evidenţa surselor de poluare
a mediului din unitate şi subunităţile din subordine, cu referire la
următoarele: centralele termice, depozitele de carburanţi sau lubrifianţi, de
muniţie şi materiale de geniu-chimic, substanţe periculoase şi deşeuri,
traseele conductelor de alimentare cu combustibil, instalaţiile de
neutralizare/distrugere/incinerare a deşeurilor sau a materialelor şi
substanţelor toxice şi periculoase, sursele radioactive, poligoanele de
tragere, rampele de spălare a tehnicii, staţiile de pompare a apelor reziduale,
parcurile auto, spaţiile de alimentaţie publică, cazare, odihnă, tratament şi
recuperare medicală, spaţiile de reţinere, animalele de serviciu, platformele
de gunoi, precum şi alte echipamente cu potenţial de poluare, precum şi
unităţile care execută lucrări de reparaţii în domeniile auto, nave, aeronave,
armament, geniu-chimic, foto, criminalistică şi altele asemenea
NOTĂ: Pentru fiecare dintre sursele identificate se precizează descrierea,
evaluarea, lista activităţilor supuse monitorizării, documentele din care
rezultă monitorizarea calităţii factorilor de mediu - buletine de măsurători,
de interpretare etc.
2. Fişa de mediu
3. Programul de conformare
4. Planul anual de acţiune în
domeniul protecţiei mediului
5. Planul de control la subunităţile din subordine şi
al surselor de poluare
6. Registrul structurilor
controlate în domeniul protecţiei mediului si notele de constatare încheiate cu ocazia controalelor
7. Situaţia statistică a cheltuielilor pentru protecţia
mediului şi veniturilor din activitatea de protecţie a mediului
8. Evidenţa buletinelor de
analiză pentru factorii de mediu afectaţi de poluare - apă, aer, sol, după caz
9. Raportul statistic
„Managementul deşeurilor", întocmit în conformitate cu prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 426/2001, cu modificările
şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 856/2002 privind
evidenţa gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei cuprinzând deşeurile,
inclusiv deşeurile periculoase, cu completările ulterioare
B. Unităţi care nu deţin surse de poluare
1. Planul anual de acţiune în
domeniul protecţiei mediului
2. Planul de control la subunităţile din subordine şi
al surselor de poluare
3. Registrul structurilor
controlate în domeniul protecţiei mediului şi notele de constatare încheiate cu
ocazia controalelor
4. Situaţia statistică a cheltuielilor pentru protecţia
mediului şi a veniturilor din activitatea de protecţie a mediului
5. Raportul statistic
„Managementul deşeurilor", întocmit în conformitate cu prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 426/2001, cu modificările şi completările ulterioare,
şi ale Hotărârii Guvernului nr. 856/2002, cu completările ulterioare
ANEXA Nr. 5
LISTA
cuprinzând principalele documente de organizare a
activităţilor de protecţie a mediului întocmite la nivelul ordonatorilor secundari de credite
din Ministerul Administraţiei si Internelor
1. Evidenţa surselor de poluare
a mediului din toate structurile/instituţiile din subordine/coordonare
2. Evidenţa programelor de
conformare avizate ale structurilor aflate în
subordine/coordonare
3. Evidenţa măsurilor
neîndeplinite în anul precedent din planurile anuale de acţiune în domeniul
protecţiei mediului şi planurile de măsuri pentru prevenirea, reducerea şi
controlul poluării mediului pentru reducerea consumului de resurse pentru toate
structurile/instituţiile din subordine
4. Planul de control la
structurile/instituţiile din subordine
5. Rapoartele de control şi notele de constatare
întocmite în urma controalelor efectuate
6. Registrul
structurilor/instituţiilor controlate şi măsurile dispuse cu ocazia
controalelor
7. Situaţia statistică a cheltuielilor pentru protecţia
mediului şi veniturilor din activitatea de protecţie a mediului pentru toate
structurile/instituţiile din subordine
8. Raportul statistic
„Managementul deşeurilor" pentru toate structurile/instituţiile din
subordine, întocmit în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 426/2001, cu modificările şi completările ulterioare,
şi ale Hotărârii Guvernului nr. 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor
şi pentru aprobarea listei cuprinzând deşeurile, inclusiv deşeurile
periculoase, cu completările ulterioare
ANEXA Nr. 6
Modelul împuternicirii de control pe linia protecţiei
mediului
- faţă -
ROMÂNIA
MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI
INTERNELOR
[Stema României]
.......................................*)
- verso -
ÎMPUTERNICIRE DE CONTROL PE LINIA PROTECŢIEI MEDIULUI
Nr...................din......................
Este împuternicit..............din cadrul
..............*) să execute control, să constate contravenţiile şi să aplice
sancţiuni contravenţionale**)
pe linia protecţiei mediului în.....................***), precum şi în orice
loc de muncă organizat de acestea, la orice oră.
.....................deţine certificat de securitate
pentru nivelul ................., seria.......... nr........./........., şi se
identifică cu legitimaţia
M.A.I. seria..........nr..........., eliberată la data de.........
Conducătorii structurilor/instituţiilor controlate au
obligaţia să acorde tot sprijinul necesar executării controlului.
Prezenta delegaţie de control este valabilă în
perioada............****).
Conducătorul unităţii,
........................................
*) După caz, se înscrie Direcţia generală
logistică/denumirea ordonatorului secundar de credite/denumirea ordonatorului
terţiar de credite în care este încadrat inspectorul/responsabilul de
mediu/personalul desemnat, împuternicit pentru
executarea controlului.
**) Atribuţiile privind constatarea contravenţiilor şi
aplicarea sancţiunilor contravenţionale revin numai inspectorilor de mediu.
***) In cazul inspectorilor de mediu din cadrul
ordonatorilor secundari de credite/responsabililor de
mediu din cadrul ordonatorilor terţiari de credite, se înscrie „din subordinea
...". In cazul inspectorilor de mediu din cadrul Direcţiei generale
logistice, se înscrie „unităţile din cadrul aparatului central, structurile şi
instituţiile aflate in subordinea/coordonarea M.A.I.".
****) Imputernicirea va fi semnată de conducătorul
unităţii la care este încadrat inspectorul/responsabilul de mediu/personalul
desemnat împuternicit pentru executarea controlului, după caz.
ANEXA Nr. 7
I. Modelul procesului-verbal de
constatare şi sancţionare a contravenţiilor
ROMÂNIA
MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI
INTERNELOR
Exemplarul nr..................
Unitatea..............
PROCES-VERBAL
de constatare şi sancţionare a contravenţiilor
Seria.......nr.........
Incheiat astăzi:
ziua...........luna...............anul.......în localitatea.....................................,
sectorul/judeţul......................
Agent constatator (gradul,
numele şi prenumele)
...............................................................................................din
(unitatea) ............................................................., în baza Imputernicirii de control
nr...............din........................., emisă
de........................, constat că:
Domnul/Doamna, ................., CNP
......................, fiul/fiica lui ...............
şi al/a .................., născut/născută
la ..........................,
în localitatea...................................., sectorul/judeţul......................., actul de
identitate.........seria....................... nr...............,
eliberat de ................., cu domiciliul/reşedinţa în ....................,
str................. nr........., bl....., sc....., ap....., sectorul/judeţul............,
ocupaţia.................., locul de
muncă........................................................................................................
Persoana juridică....................., cu sediul în
...................., str....................nr....., bl. ..., sc. ..., ap.
..., sectorul/judeţul ...............,
CUI......................, reprezentată de domnul/doamna..................,
CNP......................, actul de identitate.............seria ............nr.........................., eliberat de.........................., cu domiciliul/reşedinţa
în......................., str......................nr.....,
bl...., sc. ..., ap.....,
sectorul/judeţul.............
In ziua de..............luna...........anul .... ora
.... locul..................a săvârşit următoarele:
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
Fapta săvârşită este prevăzută de:
- art......din.......şi sancţionată de
art......din............;
- art......din.......şi sancţionată de
art......din.............;
- art......din.......şi sancţionată de
art......din.............
Stabilesc:
Amenda, în sumă de...................lei.
Contravenientul nu este de faţă/refuză/nu poate lua
cunoştinţă despre conţinutul procesului-verbal, lucru atestat de martorul ........................., cu
domiciliul/reşedinţa în .............................,
str............................ nr................, bl................., sectorul/judeţul......................................................,
posesor al actului de identitate............seria...................
nr...................., eliberat de
..........................., CNP.............................................
Contravenientul poate face plângere împotriva
procesului-verbal de constatare în termen de 15 zile de la data înmânării sau
comunicării acestuia. Plângerea va fi depusă la................................
Contravenientul achită pe loc, cu Chitanţa
nr..........., sau poate achita în cel mult două zile lucrătoare de la data
primirii procesului-verbal de
constatare a contravenţiei jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege,
adică suma de..................lei.
Alte menţiuni, inclusiv obiecţiunile făcute de
contravenient cu privire la conţinutul procesului-verbal
........................................................................................................................
........................................................................................................................
Prezentul proces-verbal s-a încheiat în 3 exemplare,
din care un exemplar s-a înmânat contravenientului, astăzi, ziua ..... luna........, anul ............/se va
comunica contravenientului în termen de cel mult o lună de la data aplicării
acestuia, prin poşta specială.
Agent constatator,
...............................
Martor,
.............................
Contravenient,
Am luat cunoştinţă
..............................
II. Modelul înştiinţării de
plată a debitorului
- faţă -
Seria.....nr.....
ROMÂNIA
MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI
INTERNELOR
Unitatea..............
ÎNŞTIINŢARE DE PLATĂ
Domnul/Doamna,................................, CNP.........................., fiul/fiica lui......................şi
al/a..................., născut/născută la............................, în
localitatea................................,
sectorul/judeţul.................., actul de identitate......................seria.............. nr...................,
eliberat de ....................., cu domiciliul/reşedinţa în ...........,
str................. nr....., bl....., sc....., ap......, sectorul/judeţul................,
ocupaţia............., locul de muncă...........................
Persoana juridică..................., cu sediul
în...............str...................nr....., bl......, sc........,
ap........., sectorul/judeţul ....................., CUI..............., reprezentată de
domnul/doamna............., CNP..................,
actul de identitate..........seria................. nr....................,
eliberat de................, cu domiciliul/reşedinţa în .........,
str.................................nr....., bl......, sc......, ap......, sectorul/judeţul...........................
Conform Procesului-verbal de constatare şi sancţionare
a contravenţiei seria..............nr........., încheiat în ziua de............
luna................anul........la................................., s-a
stabilit drept amendă suma de.............lei, pe care
va trebui să o achitaţi la.............................
Chitanţa şi copia procesului-verbal se transmit în
termen de 15 zile de la comunicare unităţii din care face parte agentul
constatator. In caz de neplată a obligaţiilor se va trece la executarea silită.
........................................................
- verso -
Către
..................
In temeiul art.......................... din
......................., trimitem alăturat Procesul-verbal de constatare a
contravenţiei seria..........nr.................,
încheiat pe numele domnului/doamnei/persoanei
juridice..........................., în vederea executării silite.
............................*)
Recomandat nr..........din..........
Data prezentării
......................................
Loc pentru francare
Data primirii
..................................
*) Se va semna de către conducătorul unităţii în care
este încadrat agentul constatator.
ANEXA Nr. 8
REGISTRUL
structurilor controlate în domeniul protecţiei mediului
Nr. crt.
|
Denumirea
structurii/instituţiei
controlate
|
Perioada/ Inspector de mediu
|
Măsuri dispuse
|
Termen de raportare
|
Nr.
adresei de
răspuns
|
Recontrol -
evidenţa îndeplinirii
măsurilor
|
Observaţii
|
Anul...........
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|