ORDIN Nr. 2128
din 18 noiembrie 2010
pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea si desfasurarea concursurilor sau examenelor
pentru ocuparea posturilor vacante ori temporar vacante corespunzatoare
functiilor contractuale din aparatul propriu al Ministerului Economiei,
Comertului si Mediului de Afaceri, precum si din cadrul unitatilor care
functioneaza în subordinea acestuia
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI, COMERTULUI SI MEDIULUI DE AFACERI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 798 din 29 noiembrie 2010
Având în vedere prevederile art. 7 alin. (1) din anexa
nr. I la Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea
unitară a personalului plătit din fonduri publice,
în temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.634/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul economiei, comerţului şi mediului de
afaceri emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind organizarea şi
desfăşurarea concursurilor sau examenelor pentru ocuparea posturilor vacante
ori temporar vacante corespunzătoare funcţiilor contractuale din aparatul
propriu al Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, precum şi
din cadrul unităţilor care
funcţionează în subordinea acestuia, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
Ion Ariton
ANEXĂ
REGULAMENT
privind organizarea şi desfăşurarea concursurilor sau examenelor pentru ocuparea posturilor vacante ori temporar vacante corespunzătoare funcţiilor contractuale din
aparatul propriu al Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, precum şi din cadrul unităţilor
care funcţionează în subordinea acestuia
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentul regulament stabileşte modalitatea
de organizare şi desfăşurare a concursurilor sau examenelor pentru ocuparea
posturilor vacante ori temporar vacante corespunzătoare funcţiilor contractuale
din cadrul aparatului propriu al Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului
de Afaceri, precum şi din cadrul unităţilor care funcţionează în subordinea
ministerului.
Art. 2. - (1) Angajarea personalului contractual în
cadrul aparatului propriu al Ministerului Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri, precum şi din cadrul unităţilor care
funcţionează în subordinea ministerului pe funcţii vacante sau temporar
vacante, se face prin concurs ori examen, în urma căruia candidaţii declaraţi
admişi încheie, în condiţiile legii, contracte individuale de muncă pe durată
nedeterminată sau determinată.
(2) Sunt exceptate de la prevederile prezentului
regulament persoanele care ocupă funcţii de demnitate publică şi persoanele
care urmează să fie încadrate la cabinetele
demnitarilor.
Art. 3. - Ocuparea unei funcţii contractuale vacante
sau temporar vacante se face prin examen în una dintre următoarele situaţii:
a) s-a înscris un singur candidat;
b) numai un singur candidat se
prezintă la susţinerea probelor.
Art. 4. - Posturile vacante/temporar vacante prevăzute
în statul de funcţii al ministerului vor fi scoase la concurs, luându-se în
considerare următoarele criterii:
a) necesarul de personal identificat în mod obiectiv în
urma analizei gradului încărcării cu sarcini a
personalului;
b) alocaţiile bugetare aprobate pentru cheltuielile de
personal pentru anul în curs.
Art. 5. - Concursul de ocupare a funcţiilor
contractuale vacante sau temporar vacante este organizat, în condiţiile legii,
după cum urmează:
a) de către minister- pentru personalul din aparatul
propriu şi pentru funcţiile de conducere de director general/director al
unităţilor aflate în subordinea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului
de Afaceri. Excepţie fac conducătorii instituţiilor publice care sunt numiţi
prin decizie a primului-ministru;
b) de către autorităţile în al
căror stat de funcţii se află posturile - pentru posturile vacante sau temporar
vacante, altele decât cele prevăzute la lit. a).
Art. 6. - (1) Exercitarea cu caracter temporar a unei funcţii contractuale de conducere temporar
vacante se realizează prin promovarea unui salariat din cadrul autorităţii sau
instituţiei care îndeplineşte condiţiile specifice pentru ocuparea funcţiei
respective, prin act administrativ al conducătorului unităţii.
(2) In condiţiile în care nu există posibilitatea
ocupării unei funcţii contractuale temporar vacante de conducere de către un salariat din cadrul instituţiei, ocuparea
acesteia se face prin concurs sau examen.
CAPITOLUL II
Publicitatea concursului
Art. 7. - (1) Anunţul privind posturile vacante sau
temporar vacante corespunzătoare funcţiilor contractuale, data, locul
susţinerii concursului, probele stabilite, tematica şi bibliografia se vor
afişa cu cel puţin 20 de zile la sediul instituţiei.
(2) In acelaşi termen, concursul va fi anunţat într-un
cotidian de largă circulaţie central sau local şi, după caz, pe pagina de
internet a instituţiei.
Art. 8. - (1) Anunţul prevăzut la art. 7 conţine
următoarele elemente:
a) denumirea funcţiei
contractuale vacante sau temporar vacante pentru care se organizează concursul,
cu specificarea gradului sau a treptei profesionale, precum şi cu încadrarea
acesteia în structura organizatorică a instituţiei;
b) condiţiile de participare la
concurs, respectiv condiţiile prevăzute de lege pentru ocuparea posturilor
vacante sau temporar vacante corespunzătoare funcţiilor contractuale şi alte
condiţii specifice prevăzute în fişa postului;
c) documentele solicitate
candidaţilor pentru constituirea dosarului propriu de
înscriere la concurs;
d) locul şi data până la care
se pot depune dosarele de înscriere, cu precizarea datelor de contact;
e) bibliografia şi tematica concursului;
f) locul, data şi ora desfăşurării concursului;
g) tipul probelor de concurs.
(2) Anunţul publicat în presa
scrisă va conţine numai elementele prevăzute la alin. (1) lit. a), d) şi f).
CAPITOLUL III
Suspendarea şi amânarea concursului sau examenului
Art. 9. - (1) In cazul în care, de la data anunţării
concursului şi până la afişarea rezultatelor finale ale acestuia, conducătorul
instituţiei în a cărei structură organizatorică se găseşte funcţia pentru care
se organizează concursul este sesizat cu privire la nerespectarea prevederilor
legale privind organizarea şi desfăşurarea concursului, se va proceda la
verificarea celor sesizate, de către conducerea instituţiei sau de către
persoane nominalizate de către aceasta. In situaţia în care se constată că nu
au fost respectate prevederile legale sau când aspectele sesizate nu pot fi
cercetate cu încadrarea în termenele procedurale prevăzute în prezentul ordin,
desfăşurarea concursului va fi suspendată.
(2) Sesizarea poate fi făcută de către membrii comisiei
de concurs ori ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor, de către candidaţi
sau de orice persoană interesată.
Art. 10. - (1) In cazul în care, din motive obiective,
nu se pot respecta data şi ora desfăşurării concursului:
a) concursul se amână pentru o
perioadă de maximum 15 zile calendaristice;
b) se reia procedura de organizare şi desfăşurare a
acestuia, dacă amânarea nu poate fi dispusă conform lit. a).
(2) In situaţia constatării necesităţii amânării
concursului, instituţia organizatoare are obligaţia:
a) publicării modificării respective prin mijloacele
prevăzute la art. 7;
b) informării candidaţilor ale
căror dosare au fost înregistrate.
CAPITOLUL IV
Criterii generale şi specifice pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante
Art. 11. - (1) In vederea participării la concursul sau
examenul pentru ocuparea unei funcţii contractuale
vacante ori temporar vacante, candidaţii trebuie să
îndeplinească cumulativ următoarele criterii generale:
a) să aibă cetăţenia română şi domiciliul stabil în
România;
b) să nu aibă antecedente penale, cu excepţia cazului
în care a intervenit reabilitarea;
c) să aibă o stare de sănătate corespunzătoare
exercitării funcţiei, certificată conform legii;
d) să aibă capacitate deplină de exerciţiu;
e) să cunoască limba română, scris şi vorbit;
f) să nu fie incompatibili cu
ocuparea postului respectiv, potrivit legii;
g) să îndeplinească condiţiile
de studii prevăzute de lege pentru funcţia contractuală vacantă sau temporar
vacantă;
h) să îndeplinească condiţiile specifice pentru
ocuparea funcţiei contractuale vacante sau temporar vacante, prevăzute în fişa
postului.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. a),
în anumite domenii de activitate, conducerea unităţii organizatoare poate
decide, de la caz la caz, angajarea unor specialişti, cetăţeni ai altor state
decât cele membre ale Uniunii Europene, cu respectarea prevederilor Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulaţie pe teritoriul
României a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului
Economic European, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
260/2005, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 56/2007 privind încadrarea în muncă şi detaşarea
străinilor pe teritoriul României, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 134/2008.
Art. 12. - Criteriile specifice, elaborate de şeful
ierarhic sau de coordonatorul compartimentului în care există funcţia
contractuală vacantă ori temporar vacantă, pe baza cerinţelor cuprinse în fişa
postului şi aprobate de conducătorul autorităţii sau instituţiei, vizează
următoarele:
a) studii de specialitate;
b) perfecţionări/specializări;
c) vechimea în muncă/vechimea în specialitatea
studiilor;
d) cunoştinţe de limbi străine;
e) cunoştinţe de operare pe calculator;
f) abilităţi şi aptitudini corespunzătoare specificului
postului.
Art. 13. - (1) Nivelul studiilor pentru funcţiile
vacante sau temporar vacante se stabileşte de către angajator, în concordanţă cu prevederile
legii, dintre cele prezentate mai jos:
a) studii superioare de lungă durată sau studii
universitare de licenţă, absolvite cu diplomă de licenţă ori echivalentă;
b) studii superioare de scurtă durată, absolvite cu
diplomă;
c) studii liceale, finalizate cu diplomă de
bacalaureat;
d) studii gimnaziale.
(2) In cazul în care candidaţii au absolvit instituţii
de învăţământ din străinătate, aceştia vor face dovada recunoaşterii diplomelor
respective de către statul român.
Art. 14. - (1) Condiţiile minime de vechime pentru
participarea la concursul organizat în vederea ocupării funcţiilor contractuale
vacante ori temporar vacante pentru care sunt necesare studii superioare de
lungă durată sau studii universitare de licenţă se stabilesc după cum urmează:
a) minimum 6 luni, în specialitatea studiilor necesare
pentru ocuparea funcţiilor contractuale de grad imediat
superior celui de debutant;
b) minimum 3 ani, în specialitatea studiilor necesare,
pentru fiecare dintre gradele superioare celui prevăzut la lit. a).
(2) Condiţiile minime de vechime în muncă pentru
participarea la concursul organizat în vederea ocupării funcţiilor contractuale
vacante sau temporar vacante pentru care sunt necesare studii superioare de
scurtă durată se stabilesc după cum urmează:
a) minimum 6 luni, în specialitatea studiilor necesare
pentru ocuparea funcţiilor contractuale de grad imediat
superior celui de debutant;
b) minimum 3 ani, în specialitatea studiilor necesare,
pentru fiecare dintre gradele superioare celui prevăzut la lit. a).
(3) Condiţiile minime de
vechime în muncă pentru participarea la concursul organizat în vederea ocupării
funcţiilor contractuale vacante sau temporar vacante pentru care sunt necesare
studii liceale/gimnaziale se stabilesc după cum urmează:
a) minimum 6 luni, în specialitatea studiilor necesare
pentru ocuparea funcţiilor contractuale de grad imediat
superior celui de debutant;
b) minimum 3 ani, în specialitatea studiilor necesare,
pentru fiecare dintre gradele superioare celui prevăzut la lit. a).
(4) Condiţiile minime de
vechime în muncă, respectiv în specialitatea studiilor, necesare pentru
ocuparea funcţiilor contractuale de conducere vacante sau temporar vacante,
sunt următoarele:
a) director general, director general adjunct,
director, director adjunct, contabil-şef, inginer-şef- minimum 3 ani vechime în
specialitate;
b) şef serviciu, şef serviciu contencios, şef secţie -
minimum 2 ani vechime în specialitate;
c) şef birou, şef laborator,
şef oficiu - minimum 2 ani vechime în specialitate;
d) şef formaţie muncitori, şef
atelier - minimum 2 ani vechime în muncă.
CAPITOLUL V
Organizarea şi desfăşurarea concursului sau
examenului
SECŢIUNEA 1
Comisiile de concurs sau examen
Art. 15. - (1) In vederea organizării şi desfăşurării
concursurilor pentru ocuparea funcţiilor contractuale vacante sau temporar
vacante, cu minimum 10 zile înainte de prima probă a concursului, prin act
administrativ al conducătorului instituţiei organizatoare a concursului, se
constituie comisia de concurs, respectiv comisia de soluţionare a
contestaţiilor.
(2) Pentru concursurile
organizate în vederea ocupării funcţiilor contractuale de conducere, comisiile
de concurs sunt alcătuite din 5 membri.
(3) Pentru concursurile
organizate în vederea ocupării funcţiilor contractuale de execuţie, comisiile
de concurs sunt alcătuite din 3 membri.
(4) Membrii comisiilor de concurs prevăzute la alin. (2) şi (3), precum şi secretarii acestora
trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
a) au probitate morală şi profesională;
b) nu se află sub efectul unei sancţiuni disciplinare,
conform legii;
c) nu au calitatea de soţ, soţie, rudă sau afin până la
gradul al patrulea inclusiv cu oricare dintre candidaţi;
d) membrul în
comisie/secretarul comisiei, soţul sau soţia, după caz, nu are relaţii ori
interese cu caracter patrimonial cu oricare dintre candidaţi.
(5) Cel puţin unul dintre
membrii fiecărei comisii trebuie să aibă pregătire sau experienţă în domeniul
funcţiei contractuale pentru care se organizează concurs ori examen.
(6) In cazul în care în
unitatea organizatoare nu există specialişti în domeniul de activitate al
funcţiei contractuale, din comisii pot face parte persoane încadrate în unităţi
similare.
(7) Din comisia de concurs face parte în mod obligatoriu
şeful compartimentului în care se află funcţia contractuală vacantă sau temporar vacantă pentru care se
organizează concurs ori o persoană desemnată de acesta.
(8) Calitatea de membru în
comisia de concurs este incompatibilă cu aceea de membru în comisia de
soluţionare a contestaţiilor.
(9) Comisia de concurs, respectiv comisia de
soluţionare a contestaţiilor are un secretar, numit
prin actul administrativ de numire a comisiei.
(10) Secretariatul comisiei de
concurs şi secretariatul comisiei de soluţionare a contestaţiilor se asigură,
de regulă, de către persoane din cadrul compartimentelor de resurse umane sau
de către persoane cu atribuţii în acest domeniu, prevăzute în fişa postului,
din cadrul instituţiei organizatoare a concursului.
Art. 16. - (1) Comisia de concurs are următoarele
atribuţii:
a) întocmeşte bibliografia şi, după caz, tematica de
concurs;
b) verifică dosarele candidaţilor înscrişi;
c) stabileşte tipul probelor şi durata acestora;
d) stabileşte criteriile
profesionale individuale, în raport cu cerinţele postului, având în vedere
principalele criterii prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul regulament;
e) având în vedere cerinţele înscrise în fişa postului
scos la concurs, cu cel mult 24 de ore înainte de susţinerea fiecărei probe
elaborează subiectele/temele şi baremele de notare pentru fiecare probă de
concurs sau examen;
f) acordă note pentru fiecare probă;
g) semnează procesele-verbale
întocmite de secretarul comisiei, după fiecare etapă de concurs, precum şi
procesul-verbal final al concursului.
(2) In funcţie de gradul de dificultate şi de
complexitate al subiectelor, comisia de concurs stabileşte durata fiecărei
probe, fără a depăşi limita maximă de 3 ore.
Art. 17. - (1) Comisiile de soluţionare a contestaţiilor
sunt formate dintr-un număr de 5 membri, pentru funcţiile contractuale de
conducere, respectiv dintr-un număr de 3 membri, pentru funcţiile contractuale
de execuţie, dintre care cel puţin un specialist în domeniul de activitate
aferent postului scos la concurs.
(2) Comisia de soluţionare a contestaţiilor are
următoarele atribuţii:
a) soluţionează contestaţiile cu privire la rezultatul
selecţiei dosarelor de înscriere formulate de candidaţi;
b) soluţionează contestaţiile cu privire la rezultatele
probelor concursului/examenului, pe baza baremelor stabilite de către comisia
de concurs.
Art. 18. - Secretarul comisiei de concurs are
următoarele atribuţii:
a) constituie şi gestionează dosarul de concurs;
b) asigură publicitatea concursului, în conformitate cu
art. 7 şi 10;
c) primeşte dosarele de înscriere la concurs sau examen
ale candidaţilor, pe care le pune la dispoziţia comisiei de concurs;
d) verifică conformitatea
fotocopiilor prezentate cu documentele originale, menţionând pe acestea, sub
semnătură, expresia „conform cu originalul";
e) redactează şi semnează,
alături de comisia de concurs, întreaga documentaţie privind activitatea
specifică a acesteia;
f) asigură îndeplinirea condiţiilor pentru desfăşurarea
optimă a concursului/examenului - spaţii corespunzătoare, papetărie, birotică
şi alte elemente de logistică necesare, multiplicarea subiectelor,
supravegherea candidaţilor;
g) informează candidaţii în
legătură cu desfăşurarea concursului/examenului;
h) redactează şi semnează, alături de comisia de concurs,
întreaga documentaţie privind activitatea specifică a acesteia;
i) transmite documentaţia pentru a fi întocmite actele
necesare încadrării candidatului admis.
Art. 19. - Secretarul comisiei de soluţionare a
contestaţiilor are următoarele atribuţii:
a) primeşte contestaţiile depuse în termenul legal, pe
care le prezintă comisiei de soluţionare a contestaţiilor;
b) întocmeşte procesul-verbal
care conţine hotărârea comisiei de soluţionare a contestaţiilor, pe care o
transmite comisiei de concurs;
c) afişează rezultatul contestaţiei depuse.
Art. 20. - (1) Membrii comisiilor de concurs şi de
soluţionare a contestaţiilor şi secretarii acestor comisii, înainte de
exercitarea acestei calităţi, vor da o declaraţie despre luarea la cunoştinţă a
situaţiilor de incompatibilitate sau de conflict de interese prevăzute la art.
15 alin. (4).
(2) In cazul în care se constată că unul dintre
membri/secretari nu îndeplineşte/nu respectă condiţiile prevăzute la art. 15
alin. (4), conducătorul instituţiei va dispune măsuri de înlocuire a acestuia.
Art. 21. - Membrii comisiilor
de concurs şi de soluţionare a contestaţiilor, precum şi secretarii acestora au
obligaţia de a păstra în deplină securitate documentele şi de a asigura
confidenţialitatea subiectelor stabilite pentru probele de concurs sau examen.
Art. 22. - Divulgarea
subiectelor, a grilelor de corectare, a planului de interviu, în întregime sau
în părţi componente ale acestora, atrage pentru cei vinovaţi măsuri
disciplinare ori penale, după caz, stabilite conform prevederilor legale în
vigoare, precum şi anularea concursului.
SECŢIUNEA a 2-a
Documentaţia pentru concurs sau examen
Art. 23. - Pentru fiecare concurs de ocupare a
posturilor vacante sau temporar vacante corespunzătoare funcţiilor contractuale
se întocmeşte un dosar de concurs, compus din următoarele
documente:
a) documentele prin care au
fost constituite comisia de concurs şi comisia de soluţionare a contestaţiilor;
b) copia anunţului publicat într-un cotidian de largă
circulaţie şi a celui afişat la sediul instituţiei, precum şi, eventual, a
celui postat pe pagina de internet a instituţiei;
c) lucrările scrise ale candidaţilor;
d) procesele-verbale ale
comisiei de concurs şi, după caz, ale comisiei de soluţionare a contestaţiilor
şi anexele aferente;
e) fişele de notare ale comisiei de concurs şi, după
caz, ale comisiei de soluţionare a contestaţiilor;
f) contestaţiile, acolo unde este cazul.
Art. 24. - (1) In vederea participării la concurs,
fiecare candidat are obligaţia de a depune, în termenul comunicat prin anunţul
de concurs, actele necesare pentru constituirea dosarului de înscriere la
concurs, după cum urmează:
a) formularul de înscriere;
b) actul de identitate, în copie;
c) documentele care atestă nivelul şi specializarea
studiilor impuse de cerinţele postului, în copie;
d) copia carnetului de muncă
sau, după caz, adeverinţa care să ateste activitatea desfăşurată, vechimea în
muncă, în meserie şi/sau în specialitate;
e) certificatul de cazier judiciar;
f) adeverinţă care să ateste
starea de sănătate corespunzătoare, eliberată în condiţiile legii.
(2) Copiile de pe actele
prevăzute la alin. (1) se prezintă însoţite de documentele originale, care se
certifică pentru conformitatea cu originalul de către secretarul comisiei de
concurs, sau în copii legalizate.
(3) Candidaţii care au altă
cetăţenie decât cea română fac dovada îndeplinirii condiţiilor de participare
la concurs/examen prin documente originale însoţite de traducerile autorizate
în limba română; în cazul documentelor de studii obţinute în alte state, se va prezenta documentul care atestă
echivalarea studiilor eliberat de autorităţile abilitate.
SECŢIUNEA a 3-a
Dispoziţii generale privind desfăşurarea
concursului sau examenului
Art. 25. - (1) Concursurile pentru ocuparea posturilor
vacante sau temporar vacante corespunzătoare funcţiilor contractuale constau în
3 etape succesive, după cum urmează:
a) etapa I - selecţia dosarelor
de înscriere;
b) etapa a II-a - proba scrisă;
c) etapa a III-a - proba interviului.
(2) In cadrul etapei a II-a se verifică cunoştinţele
teoretice ale candidaţilor, în funcţie de cerinţele generale ale postului
pentru care se candidează.
(3) Se pot prezenta la etapa
următoare numai candidaţii declaraţi admişi la etapa anterioară acesteia.
(4) Desfăşurarea etapelor de
concurs se planifică în zilele lucrătoare, la un
interval de minimum 48 de ore între ele, dar nu mai mult de 72 de ore.
(5) Fiecare etapă a concursului/examenului pentru
ocuparea unei funcţii contractuale vacante sau temporar vacante se finalizează
cu un proces-verbal, contrasemnat de către toţi membrii comisiei de concurs şi
de secretarul acesteia.
SECŢIUNEA a 4-a
Selecţia dosarelor de înscriere la concurs sau
examen
Art. 26. - (1) In vederea participării la concurs, în
termen de 10 zile de la data publicării anunţului, candidaţii depun la secretariatul comisiei de concurs dosarul de concurs.
(2) In termen de maximum 24 de ore de la data expirării
termenului de depunere a dosarelor, comisia de concurs are obligaţia de a
selecta dosarele, pe baza îndeplinirii condiţiilor de participare la concurs.
(3) Rezultatul selectării
dosarelor de înscriere se afişează de către secretarul comisiei de concurs, cu
menţiunea „admis" sau „respins", însoţită de motivul respingerii
dosarului, la sediul instituţiei organizatoare a concursului, în termenul
menţionat la alin. (2).
(4) Contestaţiile cu privire la rezultatul selecţiei
dosarelor de înscriere se depun la secretarul comisiei de soluţionare a
contestaţiilor, în maximum 24 de ore de la afişarea rezultatelor selecţiei
dosarelor de către comisia de concurs.
(5) Contestaţiile cu privire la
rezultatele selecţiei dosarelor se soluţionează şi se afişează la sediul
instituţiei organizatoare a concursului, în termen de maximum 24 de ore de la
expirarea termenului de depunere.
(6) Dacă termenele prevăzute la alin. (1)-(5) expiră
într-o zi nelucrătoare, acestea sunt prelungite până în prima zi lucrătoare
următoare.
SECŢIUNEA a 5-a
Proba scrisă din cadrul concursului/examenului
Art. 27. - (1) In cadrul probei
scrise, comisia de concurs elaborează subiectele şi baremele de notare, ţinând
cont de următoarele cerinţe:
a) să fie formulate clar,
precis şi în strictă concordanţă cu bibliografia şi, eventual, cu tematica
afişate;
b) să poată fi rezolvate în timpul alocat probei respective;
c) să aibă un grad de dificultate care să permită
abordarea şi soluţionarea acestora.
(2) Proba scrisă poate consta în redactarea unei
lucrări şi/sau în rezolvarea unor teste tip grilă.
Art. 28. - (1) Comisia de concurs stabileşte subiectele
şi alcătuieşte seturile de subiecte pentru proba scrisă în ziua în care aceasta
se desfăşoară.
(2) In cazul în care proba
scrisă constă în rezolvarea unor teste tip grilă, întrebările pot fi formulate
cu cel mult două zile înainte de desfăşurarea acesteia.
(3) In cadrul probei scrise, seturile de subiecte se semnează de către toţi membrii comisiei de concurs şi se închid în
plicuri sigilate purtând ştampila Direcţiei resurse umane, în cazul
concursurilor organizate pentru ocuparea funcţiilor contractuale vacante sau
temporar vacante din cadrul aparatului propriu al Ministerului Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri, ori a instituţiei aflate în subordinea
ministerului, în cazul concursurilor organizate de către aceasta.
(4) Comisia de concurs
stabileşte punctajul maxim pentru fiecare subiect, care se comunică
candidaţilor odată cu subiectele.
(5) Până la ora stabilită
pentru terminarea probei scrise a concursului, membrii comisiei de concurs au
obligaţia de a stabili baremul detaliat de corectare a subiectelor.
Art. 29. - (1) Durata probei scrise se stabileşte de către comisia de concurs, în funcţie de gradul de
dificultate şi complexitate al subiectelor, dar nu poate depăşi 3 ore.
(2) La ora stabilită pentru
începerea probei scrise, comisia de concurs prezintă candidaţilor seturile de
subiecte şi invită un candidat să extragă un plic cu subiectele de concurs.
(3) Din momentul comunicării
subiectelor este interzis accesul în sala de concurs al candidaţilor care
întârzie sau al oricărei persoane, în afara membrilor comisiei de concurs,
precum şi a persoanelor care asigură secretariatul comisiei de concurs şi
supravegherea desfăşurării probei.
(4) Pe toată perioada derulării
probei scrise, candidaţilor le este interzisă deţinerea sau folosirea vreunei
surse de consultare. Nerespectarea acestei dispoziţii atrage eliminarea
candidatului respectiv din concurs, iar comisia de concurs înscrie menţiunea
„anulat" pe lucrare şi consemnează cele întâmplate într-un proces-verbal.
SECŢIUNEA a 6-a
Proba interviului din cadrul
concursului/examenului
Art. 30. - (1) In cadrul probei
interviului, comisia va stabili planul de interviu şi criteriile de evaluare.
(2) In situaţia în care în cadrul probei interviului se
prevede şi o probă practică, aceasta se proiectează astfel încât să se
aprecieze cât mai corect potenţialul de utilizare în context profesional a
acelor abilităţi personale care sunt indispensabile realizării postului.
(3) In funcţie de atribuţiile
funcţiei contractuale scoase la concurs, proba practică poate consta în
demonstrarea abilităţilor de lucru la calculator sau de utilizare a unor
programe informatice ori a cunoaşterii unei limbi străine de circulaţie
internaţională.
(4) In afara subiectelor pe teme profesionale,
interviul poate aborda şi alte elemente relevante privitoare la activitatea,
rezultatele obţinute în muncă, comportamentul în situaţii-limită ale
candidatului şi proiecte profesionale de viitor, în situaţia în care va ocupa
funcţia contractuală pentru care candidează.
(5) Data şi ora susţinerii
interviului se afişează odată cu rezultatele de la proba scrisă.
(6) Prin excepţie de la
prevederile art. 25 alin. (4), preşedintele comisiei de concurs poate aproba
reducerea termenului prevăzut pentru susţinerea interviului, la solicitarea
candidaţilor şi cu acordul membrilor comisiei de concurs, cu îndeplinirea
cumulativă a următoarelor condiţii:
a) toţi candidaţii au luat cunoştinţă de rezultatul
probei scrise;
b) niciunul dintre candidaţi nu
intenţionează să conteste rezultatul obţinut la proba scrisă.
(7) Fiecare membru al comisiei de concurs va adresa întrebări candidatului. Nu se pot adresa întrebări referitoare la
apartenenţa la o anumită rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială ori categorie
defavorizată, referitoare la vârstă, sex sau orientare sexuală, respectiv la
convingerile candidatului. (8) Intrebările şi răspunsurile la interviu se
consemnează de către secretarul comisiei de concurs în anexa la procesul-verbal
al probei şi se semnează de către membrii comisiei de concurs şi de candidat.
SECŢIUNEA a 7-a
Notarea probelor şi comunicarea rezultatelor
Art. 31. - (1) Membrii comisiei de concurs/de examen
notează fiecare probă a concursului/examenului cu note de la 1 la 10.
(2) Notarea probelor concursului/examenului se face în
termen de minimum 24 de ore între ele, dar nu mai mult de 48 de ore.
(3) Nota finală reprezintă media aritmetică a notelor
obţinute la probele concursului/examenului.
(4) In cadrul probei scrise, anterior începerii
corectării, fiecare lucrare va fi sigilată şi numerotată, cu excepţia cazului
în care există un singur candidat pentru ocuparea funcţiei contractuale vacante
sau temporar vacante.
(5) Punctajele se acordă de către fiecare membru al
comisiei de concurs/de examen şi se notează în borderoul de notare.
(6) In situaţia în care în urma
corectării unei lucrări se constată diferenţe mai mari de un punct între notele
acordate de membrii comisiei de concurs, lucrarea respectivă se recorectează de
către toţi membrii acesteia.
Art. 32. - Sunt declaraţi admişi în urma participării
la fiecare probă a concursului/examenului candidaţii care au obţinut:
a) minimum nota 5, în cazul concursurilor organizate
pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante corespunzătoare
funcţiilor contractuale de execuţie;
b) minimum nota 7, în cazul concursurilor organizate
pentru ocuparea posturilor vacante corespunzătoare
funcţiilor contractuale de conducere.
Art. 33. - (1) Notele finale se afişează la sediul
instituţiei organizatoare, în termen de cel mult 3 zile calendaristice de la
finalizarea ultimei probe sau a contestaţiilor, după caz. Acestea vor fi
înscrise în ordine descrescătoare.
(2) Comunicarea rezultatelor la fiecare probă a
concursului, inclusiv a rezultatelor finale ale concursului, se face prin
menţionarea notei finale a fiecărui candidat şi a sintagmei
„admis"/"respins", prin afişare la locul de desfăşurare a
concursului.
(3) Este declarat admis la
concursul pentru ocuparea unei funcţii contractuale vacante sau temporar
vacante candidatul care a obţinut nota cea mai mare dintre candidaţii care au
concurat pentru acelaşi post, cu condiţia ca toţi să fi obţinut nota minimă
necesară, potrivit art. 31.
(4) In cazul în care există candidaţi care au obţinut
aceeaşi notă finală, va fi declarat admis candidatul care a obţinut nota cea
mai mare la proba scrisă. Dacă şi în această situaţie egalitatea se menţine,
candidaţii în cauză vor fi invitaţi la un nou interviu, în urma căruia comisia
de concurs va decide asupra candidatului câştigător.
SECŢIUNEA a 8-a
Soluţionarea contestaţiilor
Art. 34. - (1) Candidaţii nemulţumiţi de rezultatele
obţinute la probele concursului pot depune contestaţie la secretariatul
comisiei de soluţionare a contestaţiilor, în termen de 24 de ore de la afişarea
rezultatelor.
(2) Candidaţii pot contesta numai notele obţinute la
propriile lucrări.
(3) Contestaţiile se
soluţionează în termen de maximum 24 de ore de la expirarea termenului de
depunere a acestora.
Art. 35. - Comisia de soluţionare a contestaţiilor
admite contestaţia şi va modifica nota finală în situaţia în care:
a) candidatul îndeplineşte
condiţiile pentru a participa la concurs, în situaţia contestaţiilor formulate
faţă de rezultatul selecţiei dosarelor;
b) constată că notele nu au
fost acordate cu respectarea baremului şi răspunsurilor din lucrarea scrisă, a
planului de interviu sau se constată neconcordanţe între întrebările formulate
de către membrii comisiei de concurs şi răspunsurile consemnate ale
candidaţilor, în cazul probei de interviu;
c) constată că există o
diferenţă mai mare de un punct la proba scrisă între punctajele acordate de
comisia de concurs şi comisia de soluţionare a contestaţiilor;
d) constată că, în urma
recorectării probei scrise sau reanalizării probei interviului, candidatul
declarat iniţial respins obţine cel puţin nota minimă pentru promovarea probei
contestate.
Art. 36. - Comisia de
soluţionare a contestaţiilor respinge contestaţia în situaţia în care:
a) candidatul nu îndeplineşte condiţiile pentru a
participa la concurs;
b) constată că notele au fost
acordate cu respectarea baremului şi răspunsurilor din lucrarea scrisă, a
planului de interviu şi nu se constată neconcordanţe între întrebările
formulate de către membrii comisiei de concurs şi răspunsurile consemnate ale
candidaţilor, în cazul probei de interviu;
c) constată că există o
diferenţă mai mare de un punct la proba scrisă între punctajele acordate de
comisia de concurs şi comisia de soluţionare a contestaţiilor.
Art. 37. - (1) Hotărârile comisiei de soluţionare a
contestaţiilor se consemnează într-un proces-verbal întocmit de secretarul
comisiei şi semnat de membrii acesteia.
(2) Rezultatele la contestaţii se comunică
candidaţilor, prin afişare la sediul unităţii organizatoare.
Art. 38. - In cazul respingerii contestaţiei,
candidatul se poate adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile
legii.
SECŢIUNEA a 9-a
Numirea personalului contractual
Art. 39. - După expirarea termenului de depunere a
contestaţiilor sau, după caz, după rezolvarea contestaţiilor se întocmeşte
tabelul care va cuprinde clasificarea finală a candidaţilor în ordinea
descrescătoare a notelor finale. In dreptul fiecărui candidat se înscriu nota
finală obţinută şi menţiunea: „admis", „respins", „neprezentat",
„eliminat din concurs/examen", după caz.
Art. 40. - (1) Candidaţii declaraţi admişi sunt numiţi,
în condiţiile legii, în funcţiile contractuale vacante sau temporar vacante de
conducere ori de execuţie, prin act administrativ al conducătorului
instituţiei, urmând să fie încheiat contract individual de muncă pe durată
nedeterminată sau determinată.
(2) Candidatul declarat „admis"
la concurs se prezintă la post în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la
data afişării rezultatului final al concursului.
(3) Prin excepţie de la
prevederile alin. (2), în cazul în care candidatul nu poate respecta termenul
menţionat, acesta înaintează în scris, în termen de 3 zile lucrătoare de la
afişarea rezultatului concursului, o cerere motivată, în care prezintă motivele
întârzierii, dar nu mai mult de 30 de zile calendaristice de la data afişării
rezultatului final al concursului.
(4) In cazul neprezentării la
post în termenul stabilit a candidatului declarat admis, conducătorul
instituţiei organizatoare va comunica în scris candidatului care a obţinut nota
finală imediat inferioară şi care îndeplineşte condiţiile pentru a fi declarat
admis posibilitatea de a ocupa postul respectiv; în această situaţie termenul
de prezentare la post este de maximum 15 zile lucrătoare de la data
comunicării.
(5) Candidaţii declaraţi respinşi la concurs nu pot
ocupa, în baza notei finale obţinute la respectivul concurs, alte posturi
vacante în cadrul instituţiei organizatoare.
ANEXA
la regulament
PRINCIPALELE CRITERII DE EVALUARE
a performanţelor individuale în cazul ocupării prin
concurs sau examen a posturilor vacante ori temporar vacante corespunzătoare funcţiilor contractuale
I. Pentru funcţiile
contractuale de conducere:
1. cunoştinţe teoretice
necesare;
2. capacitatea de organizare, planificare, coordonare;
3. responsabilitate în luarea deciziilor;
4. capacitate de analiză şi
sinteză.
II. Pentru funcţiile
contractuale de execuţie:
1. cunoştinţe teoretice
necesare şi/sau abilităţi practice necesare;
2. aptitudini şi calităţi
necesare exercitării funcţiei, care vor fi stabilite de către comisia de
concurs în funcţie de specificul postului;
3. experienţa profesională
necesară exercitării funcţiei.
NOTA:
In funcţie de specificul postului, comisia de concurs
poate stabili şi alte criterii.