ORDIN
Nr. 2043 din 11 aprilie 2002
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei
Nationale a Monumentelor Istorice
ACT EMIS DE: MINISTERUL CULTURII SI CULTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 360 din 29 mai 2002

In temeiul prevederilor art. 32 alin. (6) si ale art. 36 alin. (2) din
Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, precum si ale art.
11 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 28/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Culturii si Cultelor, cu modificarile si completarile
ulterioare,
ministrul culturii si cultelor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei Nationale a
Monumentelor Istorice, prevazut in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
(1) Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului culturii nr. 2.092/2000 privind aprobarea Regulamentului de
organizare si functionare a Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice.
Art. 3
Directia monumentelor istorice si Directia buget finante din cadrul
Ministerului Culturii si Cultelor, precum si directiile judetene pentru
cultura, culte si patrimoniul cultural national si a municipiului Bucuresti vor
aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul culturii si cultelor,
Razvan Theodorescu
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Comisia Nationala a Monumentelor Istorice, denumita in continuare Comisia,
este organismul stiintific, consultativ si de avizare in domeniul protejarii
monumentelor istorice, care functioneaza pe langa Ministerul Culturii si
Cultelor.
Art. 2
Comisia propune strategiile si avizeaza, dupa caz, metodologiile,
normativele si masurile tehnico-stiintifice in domeniul protejarii monumentelor
istorice.
Art. 3
(1) Comisia este condusa de un presedinte numit prin ordin al ministrului
culturii si cultelor.
(2) Comisia este formata din personalitati si specialisti atestati in
domeniul protejarii si punerii in valoare a monumentelor istorice, numiti prin
ordin al ministrului culturii si cultelor.
(3) Presedintele reprezinta Comisia pe plan national si international.
Art. 4
Functia de secretar al Comisiei este indeplinita de catre directorul
Directiei monumentelor istorice din cadrul Ministerului Culturii si Cultelor.
Art. 5
(1) Comisia se constituie din 4 sectiuni, pe domenii de specialitate,
conduse de catre un presedinte ales dintre membrii Comisiei; presedintii
sectiunilor devin vicepresedintii Comisiei.
(2) Secretarii sectiunilor sunt numiti de catre presedintele Comisiei
dintre specialistii Directiei monumentelor istorice din cadrul Ministerului
Culturii si Cultelor.
Art. 6
Sectiunile de specialitate ale Comisiei sunt:
- Sectiunea de evidenta;
- Sectiunea tehnica (arhitectura, inginerie, arheologie);
- Sectiunea de componente artistice;
- Sectiunea de urbanism si zone protejate.
Art. 7
Comisiile regionale sunt in numar de 8, sunt conduse de catre un presedinte
si un vicepresedinte numiti de presedintele Comisiei.
Art. 8
Comisiile regionale ale monumentelor istorice au sediile si arondarile
urmatoare:
1. - Sediul: D.C.C.P.C.N. Iasi
- Cuprinde judetele: Bacau, Botosani, Iasi, Neamt, Suceava, Vaslui;
2. - Sediul: D.C.C.P.C.N. Tulcea
- Cuprinde judetele: Braila, Buzau, Constanta, Galati, Tulcea, Vrancea;
3. - Sediul: D.C.C.P.C.N. Prahova
- Cuprinde judetele: Arges, Calarasi, Dambovita, Giurgiu, Ialomita,
Prahova, Teleorman;
4. - Sediul: D.C.C.P.C.N. Dolj
- Cuprinde judetele: Dolj, Gorj, Mehedinti, Olt, Valcea;
5. - Sediul: D.C.C.P.C.N. Timis
- Cuprinde judetele: Arad, Caras-Severin, Hunedoara, Timis;
6. - Sediul: D.C.C.P.C.N. Cluj
- Cuprinde judetele: Bihor, Bistrita-Nasaud, Cluj, Maramures, Satu
Mare,
Salaj;
7. - Sediul: D.C.C.P.C.N. Brasov
- Cuprinde judetele: Alba, Brasov, Covasna, Harghita, Mures, Sibiu;
8. - Sediul: D.C.C.P.C.N. Bucuresti
- Cuprinde: municipiul Bucuresti si judetul Ilfov.
Art. 9
(1) Presedintele, vicepresedintii si secretarul Comisiei formeaza Biroul
Comisiei.
(2) Membrii Biroului Comisiei fac parte din Consiliul stiintific al
Institutului National al Monumentelor Istorice.
Art. 10
Comisia coordoneaza activitatea celor 8 comisii regionale.
Art. 11
Autoritatea deciziilor Comisiei este garantata prin lege.
Art. 12
(1) In alcatuirea Comisiei se va urmari reprezentarea echilibrata a tuturor
domeniilor si specializarilor care contribuie la protejarea monumentelor
istorice.
(2) Nu pot face parte din Comisie persoane care au contribuit direct la
distrugerea unuia sau mai multor monumente istorice.
CAP. 2
Atributiile Comisiei si ale comisiilor regionale
Art. 13
Comisia are urmatoarele atributii principale:
a) fundamenteaza din punct de vedere stiintific si propune Ministerului
Culturii si Cultelor strategia nationala de protejare a monumentelor istorice;
b) avizeaza, pe baza propunerilor sectiunilor de specialitate, metodologiile,
normele, normativele si reglementarile tehnico-stiintifice din domeniul
protejarii monumentelor istorice, care se aproba prin ordin al ministrului
culturii si cultelor;
c) hotaraste, pe baza propunerilor comisiilor regionale si a Sectiunii de
evidenta, clasarea, neclasarea, declasarea si schimbarea grupei monumentelor
istorice;
d) stabileste, la propunerea sectiunilor, criteriile de atestare a
specialistilor si expertilor in domeniul protejarii monumentelor istorice,
precum si criteriile de avizare a agentilor economici care au ca obiect de
activitate efectuarea de cercetari, proiectarea si executarea de lucrari asupra
monumentelor istorice;
e) avizeaza sectiunile de specialitate prevazute in Planul de amenajare a
teritoriului national;
f) avizeaza planurile de amenajare a teritoriului judetean si planurile de
amenajare a teritoriilor interjudetene;
g) avizeaza, la propunerea Sectiunii de urbanism si zone protejate,
planurile urbanistice generale ale localitatilor in care se afla monumente
istorice din grupa A, precum si pe cele cu monumente istorice din grupa B, care
cuprind o mare concentrare, diversitate si suprapuneri de ansambluri si situri,
afectate de propunerile de dezvoltare a localitatii, precum si regulamentele de
construire aferente acestor zone;
h) avizeaza planurile urbanistice generale ale localitatilor declarate oras
sau sat istoric;
i) avizeaza, prin Sectiunea de urbanism si zone protejate, planurile
urbanistice zonale ale zonelor protejate care cuprind monumente istorice din
grupa A, precum si regulamentele de construire aferente acestora; in functie de
importanta propunerilor, sectiunea poate propune validarea avizului in plenul
Comisiei;
j) in absenta documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului
avizate si aprobate, avizeaza, prin Sectiunea tehnica, planurile urbanistice de
detaliu care au drept obiect monumente istorice din grupa A si prin Sectiunea
de urbanism si zone protejate, imobile din zona de protectie a acestora; in
functie de importanta impactului pentru monument sau pentru zona, sectiunile
propun validarea avizului de catre Comisie;
k) avizeaza, potrivit competentei sale, in sedintele reunite ale Sectiunii
de urbanism si zone protejate si ale Sectiunii de evidenta, studiile de fundamentare
istorico-stiintifica pentru instituirea si delimitarea zonelor protejate de
patrimoniu construit si, pe baza propunerilor Comisiei Nationale de Arheologie,
ale ariilor siturilor arheologice protejate prin lege, precum si reglementarile
generale de amenajare a teritoriului acestora, conform normelor legale in
vigoare, pentru zonele cu monumente istorice inscrise in grupa A;
l) avizeaza, prin Sectiunea tehnica, documentatiile tehnice privind
interventiile asupra monumentelor istorice din grupa A; fazele importante care
presupun abordari conceptuale deosebite pot fi prezentate pentru avizare
plenului Comisiei;
m) avizeaza, prin Sectiunea de componente artistice, documentatiile de
restaurare a componentelor artistice, indiferent de grupa monumentelor
istorice; documentatiile pentru monumentele istorice din grupa A si cele care
presupun abordari conceptuale deosebite, diferite de principiile cunoscute, se
prezinta pentru avizare in plenul Comisiei;
n) avizeaza din punct de vedere plastic, arhitectural si tehnic, prin
Sectiunea tehnica, inscriptionarea si marcarea monumentelor istorice din grupa
A, avand la baza texte avizate de organisme sau institutii stiintifice de
specialitate;
o) avizeaza, prin Sectiunea de urbanism si zone protejate, documentatiile
tehnice privind interventiile asupra imobilelor din zonele de protectie a
monumentelor istorice din grupa A;
p) formuleaza prioritatile lucrarilor de protejare a monumentelor istorice,
in vederea fundamentarii sumelor necesare ce urmeaza sa fie alocate in acest
scop de la bugetul de stat;
q) examineaza si avizeaza prioritatile de finantare din fondurile aprobate
de la bugetul de stat, precum si modificarile survenite pe parcursul anului
bugetar;
r) avizeaza propunerile de achizitii de monumente istorice ce se realizeaza
prin Ministerul Culturii si Cultelor;
s) controleaza aplicarea deciziilor sale de catre proprietarii sau
detinatorii de monumente istorice cu orice titlu;
s) avizeaza, prin secretarul Comisiei, contractele Oficiului National al
Monumentelor Istorice privind interventiile asupra monumentelor istorice;
t) propune monumente istorice pentru a fi incluse in Lista patrimoniului
cultural si natural mondial in pericol, elaborata de UNESCO;
t) sesizeaza organele de stat competente pentru aplicarea si luarea de
masuri privind protejarea monumentelor istorice, ca urmare a constatarii
incalcarii prevederilor legale referitoare la protejarea monumentelor istorice,
in urma controalelor efectuate de catre membrii Comisiei, conform dispozitiilor
legale in vigoare;
u) sustine elaborarea de programe de pregatire a specialistilor, precum si
de planuri de invatamant si specializare in domeniul protejarii monumentelor
istorice;
v) reprezinta Romania in cadrul organismelor internationale de specialitate
similare;
x) orice alte atributii date in competenta sa prin lege.
Art. 14
Biroul Comisiei se intruneste la convocarea presedintelui Comisiei si are
urmatoarele atributii principale:
a) analizeaza, impreuna cu secretarul Comisiei si cu secretarii
sectiunilor, activitatea sectiunilor de specialitate;
b) analizeaza, impreuna cu presedintii comisiilor regionale, cu secretarul
Comisiei si cu inspectorii Directiei monumentelor istorice din cadrul Ministerului
Culturii si Cultelor, activitatea comisiilor regionale;
c) identifica disfunctiile din activitatea sectiunilor si a comisiilor
regionale si propune masurile de corectare si de corelare a activitatii
acestora;
d) identifica subiecte sau teme majore pe care le propune spre analiza si
decizie plenului Comisiei;
e) aduce la cunostinta comisiilor regionale, prin Directia monumentelor
istorice din cadrul Ministerului Culturii si Cultelor, deciziile si hotararile
cu caracter metodologic, urmarind totodata si aplicarea acestora in teritoriu;
f) analizeaza trimestrial activitatea Institutului National al Monumentelor
Istorice, propunand masuri de imbunatatire a activitatilor;
g) analizeaza trimestrial respectarea de catre Oficiul National al Monumentelor
Istorice a prioritatilor si aplicarea programelor de restaurare a monumentelor
istorice, avizate si aprobate, propunand masurile corespunzatoare;
h) analizeaza contestatiile primite cu privire la avizele Comisiei,
sectiunilor sau comisiilor regionale si, dupa caz, ia direct masuri de
solutionare sau propune solutii spre adoptare plenului Comisiei; in rezolvarea
contestatiilor beneficiaza de asistenta juridica de specialitate asigurata de
Ministerul Culturii si Cultelor;
i) prezinta Comisiei un raport cu privire la activitatea desfasurata in
perioada dintre sedintele Comisiei.
Art. 15
Comisiile regionale au urmatoarele atributii principale:
1. urmaresc aplicarea strategiei nationale de protejare a monumentelor
istorice in regiunea lor de competenta;
2. analizeaza si propun Comisiei clasarea monumentelor istorice din
regiunea lor de competenta in grupa A sau B, dupa caz;
3. a) avizeaza planurile urbanistice generale, planurile urbanistice zonale
si planurile urbanistice de detaliu ale localitatilor ce cuprind monumente
istorice clasate in grupa B;
b) avizeaza proiectele pentru autorizarea executarii lucrarilor de
constructii sau de desfiintare in zonele de protectie a monumentelor istorice
cuprinse in grupa B;
4. avizeaza studiile de fundamentare istorico-stiintifica pentru
instituirea si delimitarea zonelor protejate de patrimoniu construit, a ariilor
siturilor arheologice protejate prin lege, precum si reglementarile generale de
amenajare a teritoriului acestora, pentru zonele cu monumente istorice inscrise
in grupa B;
5. avizeaza planurile urbanistice de detaliu si proiectele de executie in
zonele cu monumente istorice clasate in grupa A, pentru care exista
reglementari avizate de Comisie;
6. avizeaza documentatiile tehnice care propun lucrari de cercetare,
investigatii si expertize tehnice, proiectele tehnice si detaliile de executie
pentru monumente istorice clasate in grupa B;
7. propun Comisiei si autoritatilor administratiei publice locale prioritatile
de finantare si/sau de cofinantare, dupa caz, a lucrarilor de protejare a
monumentelor istorice clasate in grupa B;
8. controleaza respectarea prevederilor legale referitoare la protejarea
monumentelor istorice de catre detinatorii cu orice titlu, precum si de catre
cei care executa lucrari la monumente istorice sau in zonele de protectie a
acestora, indiferent de grupa monumentelor istorice;
9. avizeaza documentatiile pentru lucrari de intretinere si reparatii
curente la monumente istorice clasate in grupa A, care nu aduc modificari de
arhitectura ori ale componentelor artistice, in conditiile in care lucrarile se
executa cu respectarea materialelor, tehnicilor si a formelor constructive
initiale;
10. indeplinesc orice alte atributii date in competenta, potrivit
dispozitiilor legale.
CAP. 3
Organizarea Comisiei si a comisiilor regionale
Art. 16
Comisia este compusa din 21 de membri, al caror mandat este de 5 ani.
Art. 17
Membrii Comisiei sunt numiti prin ordin al ministrului culturii si
cultelor, la propunerea:
a) Academiei Romane - 2 membri;
b) Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei - un
membru;
c) Ministerului Educatiei si Cercetarii - 2 membri;
d) organizatiilor neguvernamentale cu activitate in domeniul protejarii
monumentelor istorice - un membru;
e) Ministerului Culturii si Cultelor - 15 membri, dintre care 8 sunt
propusi de comisiile regionale ale monumentelor istorice.
Art. 18
Comisia poate alege ca membri de onoare specialisti din tara sau din
strainatate, personalitati stiintifice de recunoastere internationala din
domeniul cercetarii si protejarii monumentelor istorice; membrii de onoare sunt
propusi de catre presedintele Comisiei si sunt alesi cu votul majoritatii
simple a membrilor Comisiei.
Art. 19
Sectiunile sunt formate din cate 9 membri, inclusiv presedintele, cu
exceptia Sectiunii tehnice care are 11 membri, si cuprind: membri de drept care
sunt si membri ai Comisiei, membri cooptati din randul expertilor si
specialistilor atestati si maximum 3 membri invitati, care sunt nominalizati si
convocati la sedinte in functie de complexitatea subiectelor prezentate.
Art. 20
Comisiile regionale au cate 9 membri numiti de catre presedintele Comisiei,
la propunerea directiilor judetene pentru cultura, culte si patrimoniul
cultural national, respectiv a municipiului Bucuresti, pentru un mandat de 5
ani.
Art. 21
Secretarul fiecarei comisii regionale este numit de catre directorul
directiei judetene pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national,
respectiv a municipiului Bucuresti, in a carei raza teritoriala are sediul
comisia regionala, dintre specialistii directiei, la propunerea presedintelui
Comisiei.
Art. 22
(1) Calitatea de membru al Comisiei si, dupa caz, al comisiei regionale
inceteaza in urmatoarele situatii:
a) revocare, in cazul incalcarii prevederilor legale si a prezentului
regulament;
b) demisie;
c) absente nejustificate la 3 sedinte consecutive sau 6 absente pe an;
d) imposibilitatea de a-si exercita atributiile o perioada de cel putin 3
luni;
e) deces;
f) alte situatii prevazute de lege.
(2) Constatarea situatiilor prevazute la alin. (1) este de competenta
presedintelui Comisiei, care le va aduce la cunostinta ministrului culturii si
cultelor.
(3) Eliberarea din functia de membru, in situatiile prevazute la alin. (1)
lit. a), c) si d), se realizeaza prin ordin al ministrului culturii si
cultelor.
Art. 23
(1) In cazul in care unul dintre membrii Comisiei sau, dupa caz, ai
comisiilor regionale pierde aceasta calitate, va fi numit un nou membru prin
ordin al ministrului culturii si cultelor.
(2) Numirea unui nou membru al Comisiei se realizeaza la propunerea
aceleiasi institutii care a propus numirea membrului al carui loc a devenit
vacant.
CAP. 4
Functionarea Comisiei si a structurilor sale
Art. 24
(1) Comisia functioneaza in sedinte in plen, in sedinte ale Biroului
Comisiei, in sedinte ale sectiunilor si in sedinte reunite ale sectiunilor.
(2) Comisiile regionale functioneaza in sedinte in plen si in sedinte
reunite.
(3) Comisiile regionale se reunesc in sedinte comune in mod exceptional,
atunci cand subiectele puse in discutie privesc amenajarea teritoriului
interjudetean sau intercomunal ori cand se discuta probleme majore prioritare
la un monument istoric.
Art. 25
Sedintele sunt conduse de presedintele structurii respective sau de un
vicepresedinte, in baza deciziei de delegare a presedintelui.
Art. 26
(1) Sedintele Comisiei si ale structurilor sale, precum si ale comisiilor
regionale sunt legal constituite in prezenta a doua treimi din numarul total de
membri.
(2) Deciziile sunt legal adoptate cu votul a cel putin jumatate plus unul
din numarul total al membrilor prezenti; in caz de balotaj, votul presedintelui
este decisiv.
(3) Membrii invitati, secretarii si specialistii directiilor judetene
pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national, respectiv a
municipiului Bucuresti, nu au drept de vot.
Art. 27
Sedintele Comisiei si ale comisiilor regionale au loc lunar, iar sedintele
extraordinare au loc la convocarea ministrului culturii si cultelor, a
presedintelui Comisiei, respectiv a presedintelui comisiei regionale
respective.
Art. 28
Biroul Comisiei poate avea sedinte comune cu Biroul Comisiei Nationale a
Muzeelor si Colectiilor, al Comisiei Nationale de Arheologie, al Comisiei de
Experti pentru Monumente de For Public sau al Comisiei pentru Lacasuri de Cult,
dupa caz.
Art. 29
(1) Ordinea de zi si data sedintelor Comisiei, Biroului Comisiei si ale
sectiunilor Comisiei se stabilesc de catre presedintii acestora.
(2) Convocarea membrilor se face de catre secretarii structurilor
mentionate la alin. (1), dupa caz.
Art. 30
(1) Ordinea de zi a sedintelor comisiilor regionale se stabileste de catre
presedintii acestora, la propunerea sefilor serviciilor monumente istorice din
directiile judetene pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national,
respectiv a municipiului Bucuresti, iar convocarea membrilor se face de catre
secretarii comisiilor regionale.
(2) Ordinea de zi a comisiilor regionale se aduce la cunostinta
presedintelui si secretarului Comisiei.
Art. 31
Cand in sedinte se analizeaza subiecte la elaborarea carora unul sau mai
multi membri ai Comisiei sau ai sectiunilor au contribuit in calitate de autor,
coautor sau colaborator, deciziile se adopta fara participarea la vot a
respectivilor membri, iar votul este secret.
Art. 32
Subiectele la care membrii comisiilor regionale sunt autori, coautori sau
colaboratori se analizeaza in sectiunile de specialitate ale Comisiei, pe baza
referatului inspectorului din cadrul directiei judetene pentru cultura, culte
si patrimoniul cultural national, respectiv a municipiului Bucuresti, in a
carei raza teritoriala este amplasat obiectivul, si al inspectorului Directiei
monumentelor istorice din cadrul Ministerului Culturii si Cultelor.
Art. 33
Documentatiile se prezinta in sedinte de catre autorul acestora, iar daca
acesta nu este prezent, subiectul se amana.
Art. 34
Inspectorul directiei judetene pentru cultura, culte si patrimoniul
cultural national, respectiv a municipiului Bucuresti, si al Directiei
monumentelor istorice din cadrul Ministerului Culturii si Cultelor, dupa caz,
prezinta referatul sau cuprinzand concluziile specialistilor din directie si
propunerile de avizare, cu conditii si recomandari, sau, dupa caz, de
respingere, motivand propunerea.
Art. 35
Referatele inspectorilor directiilor judetene pentru cultura, culte si
patrimoniul cultural national, respectiv a municipiului Bucuresti, si ai
Directiei monumentelor istorice din cadrul Ministerului Culturii si Cultelor se
arhiveaza la documentatie in original.
Art. 36
Decizia privind acordarea avizelor, prin vot deschis sau, dupa caz, secret,
se ia in absenta elaboratorului documentatiei si a beneficiarului acesteia.
Art. 37
Presedintele de sedinta formuleaza decizia privind avizarea, conditiile,
recomandarile sau motivatia respingerii, avand in vedere ca aceasta sa fie in
concordanta cu faza de elaborare a documentatiei, cu conditiile impuse de
avizele acordate la fazele anterioare si in conformitate cu reglementarile
legale in vigoare.
Art. 38
Procesele-verbale ale sedintelor Comisiei, Biroului Comisiei, sectiunilor
si ale comisiilor regionale se semneaza de catre toti membrii Comisiei.
Art. 39
(1) La sedintele comisiilor regionale participa inspectorii si sefii serviciilor
monumente istorice din cadrul directiilor judetene pentru cultura, culte si
patrimoniul cultural national, respectiv a municipiului Bucuresti, precum si
inspectorii Directiei monumentelor istorice din cadrul Ministerului Culturii si
Cultelor.
(2) Sefii serviciilor monumente istorice si inspectorii directiilor
judetene pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national, respectiv a
municipiului Bucuresti, si ai Directiei monumentelor istorice din cadrul
Ministerului Culturii si Cultelor, care participa la sedintele comisiilor
regionale, nu au drept de vot.
(3) La sedintele comisiilor regionale pot fi invitati si arhitectii-sefi ai
judetelor, care pot participa la discutii, dar care nu au drept de vot.
(4) In functie de documentatiile primite pentru avizare, la sedintele
comisiilor regionale vor fi invitati si maximum 3 specialisti din domeniul in
discutie.
Art. 40
(1) Procesele-verbale sunt confidentiale; acestea pot fi puse numai la
dispozitia membrilor comisiilor respective, functionarilor Directiei
monumentelor istorice, Directiei generale a patrimoniului cultural din cadrul
Ministerului Culturii si Cultelor, demnitarilor, organelor si institutiilor
abilitate prin lege.
(2) Procesele-verbale ale sedintelor Comisiei, sectiunilor, Biroului
Comisiei si ale comisiilor regionale se arhiveaza in original la Directia
monumentelor istorice din cadrul Ministerului Culturii si Cultelor.
Art. 41
(1) Avizele acordate de Comisie si de sectiuni se semneaza de inspectorii
si referentii Directiei monumentelor istorice din cadrul Ministerului Culturii
si Cultelor, de presedintele Comisiei si se aproba de catre ministrul culturii
si cultelor.
(2) Avizele acordate de comisiile regionale se redacteaza de catre
inspectorii directiilor judetene pentru cultura, culte si patrimoniul cultural
national, respectiv a municipiului Bucuresti, in a carei raza teritoriala se
afla obiectivul, si se semneaza de inspector, de seful serviciului monumente
istorice si se aproba de catre directorul directiei judetene pentru cultura,
culte si patrimoniul cultural national, respectiv a municipiului Bucuresti.
Art. 42
Avizele se emit sub antetul Ministerului Culturii si Cultelor - Directia
monumentelor istorice sau, dupa caz, al Ministerului Culturii si Cultelor -
directia judeteana pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national,
respectiv a municipiului Bucuresti, in functie de competenta.
Art. 43
(1) Impotriva deciziilor Comisiei, sectiunilor si comisiilor regionale se
pot face contestatii in termen de 15 zile de la comunicare.
(2) a) Contestatiile la deciziile Comisiei si ale sectiunilor se depun la
Directia monumentelor istorice din cadrul Ministerului Culturii si Cultelor.
b) Contestatiile la deciziile comisiilor regionale se depun la directiile
judetene pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national, respectiv a
municipiului Bucuresti, in a carei raza teritoriala se afla obiectivul care
formeaza obiectul contestatiei.
(3) Contestatiile, documentatiile si referatele directiilor judetene pentru
cultura, culte si patrimoniul cultural national, respectiv a municipiului
Bucuresti, si ale Directiei monumentelor istorice din cadrul Ministerului
Culturii si Cultelor se prezinta Biroului Comisiei, impreuna cu propunerile de
solutionare.
(4) Contestatiile se rezolva in termen de 30 de zile de la data depunerii,
pentru avizele emise de Comisie, si in termen de 45 de zile de la data
depunerii, pentru avizele emise de comisiile regionale.
(5) In cazul in care contestatarul nu este multumit de raspunsul primit, se
poate adresa instantei de contencios administrativ, in conditiile legii.
Art. 44
In cazul in care sedintele sectiunilor sau ale comisiilor regionale nu pot
avea loc din lipsa repetata de cvorum, vor fi numiti noi membri, la propunerea
presedintilor structurilor respective, conform procedurii prevazute in
prezentul regulament.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 45
(1) Pentru activitatea desfasurata in cadrul Comisiei membrii acesteia incheie
conventii civile cu Ministerul Culturii si Cultelor.
(2) Pentru activitatea desfasurata in cadrul comisiilor regionale membrii
acestora incheie conventii civile cu directia judeteana pentru cultura, culte
si patrimoniul cultural national, respectiv a municipiului Bucuresti, pe care o
reprezinta in cadrul comisiei regionale.
Art. 46
Prezentul regulament se completeaza de drept cu actele normative in
vigoare.
Art. 47
Prezentul regulament intra in vigoare la data aprobarii lui prin ordin al
ministrului culturii si cultelor.