Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 20 din 13 iulie 2007

privind aprobarea Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de sistem

ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 507 din 30 iulie 2007



In temeiul art. 9 alin. (8) şi (9) şi al art. 11 alin. (1) şi alin. (2) lit. a), c) şi h) din Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare,

având în vedere Referatul de aprobare întocmit de Departamentul preţuri şi tarife în domeniul energiei electrice şi Procesul-verbal al şedinţei Comitetului de reglementare al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 13 iulie 2007,

preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Metodologia de stabilire a tarifelor pentru serviciul de sistem, cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Operatorul de transport şi de sistem va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 3. - Entităţile organizatorice din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmări respectarea prevederilor prezentului ordin.

Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare   în   Domeniul   Energiei   nr.   34/2004   pentru aprobarea Metodologiei de stabilire a tarifului pentru serviciul de sistem, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.195 din 14 decembrie 2004.

Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.

p. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei,

Nicolae Opriş

ANEXĂ

METODOLOGIA

de stabilire a tarifelor pentru serviciul de sistem

CAPITOLUL I

Scop

Art. 1. - Prezenta metodologie stabileşte modul de determinare a venitului reglementat al operatorului de transport şi de sistem necesar realizării serviciului de sistem, precum şi modul de calcul al tarifului pentru serviciul de sistem şi al tarifului pentru serviciul funcţional de sistem.

CAPITOLUL II

Domeniu de aplicare

Art. 2. - Prezenta metodologie este utilizată de operatorul de transport şi de sistem, pentru calculul veniturilor reglementate şi al tarifelor pentru serviciul de sistem şi pentru serviciul funcţional de sistem din cadrul unei perioade tarifare şi de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, la verificarea şi aprobarea tarifelor respective.

CAPITOLUL III

Definiţii şi abrevieri

Art. 3. -Acronime:

ANRE - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei;

- BAR - baza reglementată a activelor;

- CPT- consum propriu tehnologic;

- HG - hotărâre a Guvernului;

- RBAR - rentabilitatea bazei reglementate a activelor;

- RET- reţeaua electrică de transport;

- RRR- rata reglementată a rentabilităţii;

- SEN - Sistemul electroenergetic naţional;

- SFS - servicii funcţionale de sistem;

- STS - servicii tehnologice de sistem;

- OTS - operator de transport şi de sistem;

UCTE - Uniunea pentru Coordonarea Transportului Energiei Electrice.

Art. 4. - Termenii utilizaţi în prezenta metodologie au semnificaţiile următoare:

Baza reglementată a activelor (BAR)

Valoarea netă contabilă a activelor imobilizate, corporale şi necorporale, recunoscută de autoritatea competentă, ce contribuie la prestarea serviciului

Comanda operaţională

Componentă a conducerii prin dispecer a SEN, prin care se realizează, în timp real, ierarhizat, de către personalul de comandă operaţională din centrele de dispecer, funcţionarea sigură si economică a echipamentelor si instalaţiilor din SEN

Conducerea prin dispecer a SEN

Activitatea specifică sectorului energiei electrice exercitată prin unităţi specializate numite centre de dispecer, care au relaţii ierarhizate de autoritate între ele şi asupra participanţilor la piaţa energiei electrice. Aceste relaţii sunt distincte de cele administrative

Conducerea operaţională

Constă în programarea operaţională si comanda operaţională

Consumator dispecerizabil

Consumatorul care, în concordanţă cu aranjamentele contractuale, îşi reduce sarcina sau este întrerupt fie prin acţiunea directă a OTS, fie prin acţiunea consumatorului, la cererea OTS

Congestii (restricţii de reţea)

Situaţii de funcţionare, în care transportul energiei între două noduri sau zone de sistem conduce la nerespectarea parametrilor de siguranţă în funcţionare a SEN, fiind necesară abaterea de la ordinea de merit a grupurilor dispecerizabile (redispecerizare)

Perioadă tarifară

Perioadă în care se aplică tarife aprobate de autoritatea competentă; de regulă aceasta este de un an calendaristic.

Piaţă de echilibrare

Piaţă centralizată organizată şi administrată de OTS pentru a colecta ofertele de livrare a energiei de echilibrare transmise de participanţii la piaţa de echilibrare şi a le utiliza pentru a asigura siguranţa şi stabilitatea în funcţionare a SEN şi pentru a rezolva restricţiile de reţea

Planificarea operaţională

Activitate de planificare de către un centru de dispecer în limitele autorităţii sale de conducere prin dispecer, pe diferite orizonturi de timp - anual, semestrial, lunar-, a modului de echilibrare a balanţei producţie-consum, a schemelor de funcţionare a reţelei electrice etc.

Programarea operaţională

Activitate constând în programarea pe un orizont de timp de cel mult o săptămână, de către OTS, a schemei de funcţionare a RET şi a reţelei de 110 kV din autoritatea sa de decizie si a modului de echilibrare a balanţei productie-consum

Rata reglementată a rentabilităţii (RRR)

Randamentul reglementat al BAR

Reglaj primar al frecvenţei

Reglarea automată şi rapidă (timp < 30 sec.) a puterii active a grupurilor generatoare sub acţiunea regulatoarelor de viteză proprii, în scopul menţinerii echilibrului dintre producţie şi consum la o frecvenţă apropiată de valoarea de consemn, asigurând securitatea reţelei pe principiul solidarităţii partenerilor de producţie

Reglaj secundar frecvenţă-putere

Reglarea automată şi centralizată a puterii active a unor grupuri generatoare desemnate, în scopul readucerii frecvenţei şi soldului SEN la valorile de consemn în cel mult 15 minute

Rentabilitatea bazei reglementate a activelor (RBAR)

Costul mediu ponderat al capitalului propriu şi împrumutat, calculat înainte de impozitare, reflectând proporţiile capitalului propriu şi împrumutat din capitalul total al unei companii. RBAR se determină prin înmulţirea ratei reglementate a rentabilităţii cu baza reglementată a activelor.

Rezerva de reglaj primar

Rezervă care trebuie să fie mobilizată automat şi integral în maximum 30 sec, la o abatere cvasistaţionară a frecvenţei de ± 200 mHz de la valoarea de consemn şi trebuie să rămână în funcţiune pe o durată de minimum 15 minute dacă abaterea se menţine

Rezerva de reglaj secundar

Rezerva de putere care, la abaterea frecvenţei şi/sau soldului SEN de la valoarea de consemn, poate fi mobilizată automat într-un interval de maximum 15 minute

Rezerva de reglaj terţiar rapid (rezerva „minut")

Rezerva de putere care are rolul de a asigura refacerea rapidă (maximum 15 min.) a rezervei de reglaj secundar şi de a participa la reglarea frecvenţei şi a soldului SEN programate

Rezerva de reglaj terţiar lent

Rezerva de putere asigurată de grupuri generatoare care au timp de pornire şi preluare a sarcinii mai mic de 7 ore

Rezerva de capacitate

Rezerva de putere asigurată la cererea OTS de grupuri generatoare care au timp de pornire şi preluare a sarcinii mai mic de 72 de ore, în vederea acoperirii creşterilor de sarcină peste valorile prognozate şi a scăderii capacităţii disponibile sub nivelurile prognozate pentru un orizont de timp mediu

CAPITOLUL IV

Documente de referinţă

Art. 5. - Aplicarea prezentei metodologii se face prin coroborare cu prevederile următoarelor documente:

a)  Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare;

b)  Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la reţelele electrice de interes public, aprobat prin HG nr. 867/2003;

c)  Catalogul privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, aprobat prin HG nr. 2.139/2004;

d) Codul tehnic al reţelei electrice de transport, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 20/2004;

e)  Codul comercial al pieţei angro de energie electrică, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 25/2004;

f)  Codul de măsurare a energiei electrice, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 17/2002;

g)   Procedura operaţională Determinarea cantităţilor de servicii tehnologice de sistem realizate fată de cele contractate cod TEL-01.05 Aviz ANRE nr. 16/2006;

h) Regulamentul de constatare, notificare şi sancţionare a abaterilor de la reglementările emise în domeniul energiei electrice şi termice, aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 21/2002, cu modificările ulterioare;

i) Ghidul de completare a machetelor de monitorizare a activităţii operatorului de transport şi de sistem, aprobat prin Decizia preşedintelui ANRE nr. 1.769/2006.

CAPITOLUL V

Definirea şi funcţiile serviciului de sistem

Art. 6. - OTS furnizează serviciul de sistem tuturor clienţilor racordaţi la SEN.

Prin serviciul de sistem se asigură următoarele:

a) siguranţa în funcţionare a SEN;

b) funcţionarea eficientă a pieţei de energie;

c)  menţinerea în permanenţă a parametrilor normaţi ai energiei electrice la toţi participanţii la piaţă;

d) restaurarea funcţionării SEN după un colaps total sau al unei zone.

Art. 7. - Pentru realizarea serviciului de sistem, OTS utilizează:

a) resurse proprii constând în serviciile funcţionale de sistem pe care le furnizează utilizând competenţa şi mijloacele tehnice specifice;

b) resurse achiziţionate de la alţi participanţi la piaţa energiei electrice, constând în servicii tehnologice de sistem.

Art. 8. - SFS exprimă activitatea operaţională a OTS şi sunt destinate să asigure conducerea prin dispecer a SEN, care cuprinde următoarele funcţii:

a) planificarea operaţională;

b) conducerea operaţională.

Art. 9. - STS sunt furnizate de producătorii de energie electrică sau consumatorii dispecerizabili şi sunt utilizate de OTS în scopul de a asigura în principal:

a)  compensarea variaţiei de sarcină în SEN, respectiv reglarea frecvenţei şi a soldului SEN;

b)  compensarea diferenţelor faţă de programul de funcţionare a SEN, respectiv menţinerea de capacităţi de rezervă de putere activă;

c)  reglajul nivelului de tensiune în RET;

d)  restaurarea funcţionării SEN după un colaps total sau al unei zone.

Art. 10. - STS sunt realizate cu următoarele mijloace:

a) sistemele de reglaj primar al frecvenţei ale producătorilor;

b) sistemul de reglaj secundar frecvenţă-putere automat şi centralizat al producătorilor şi OTS;

c) rezervele de reglaj terţiare de putere ale producătorilor;

d) rezervele de capacitate ale producătorilor;

e) sistemele locale de reglaj al tensiunii ale producătorilor, ale operatorilor de reţea şi ale consumatorilor dispecerizabili;

f)  sistemele automate de izolare pe serviciile proprii şi de autopornire a grupurilor în vederea restaurării funcţionării SEN după un colaps total sau al unei zone;

g) portofoliul de consumatori dispecerizabili care îşi reduc sarcina sau pot fi deconectaţi la dispoziţia OTS.

CAPITOLUL VI

Determinarea venitului reglementat al OTS pentru asigurarea serviciului de sistem

Art. 11. - (1) Venitul anual reglementat al OTS pentru asigurarea serviciului de sistem (VSS) se calculează pe baza principiului costurilor justificate în vederea funcţionării în condiţii de siguranţă a SEN în perioada tarifară (t).

(2) VSS se utilizează pentru asigurarea venitului anual reglementat pentru realizarea SFS (VSFS) şi pentru asigurarea venitului anual reglementat pentru procurarea STS (VSTS):

VSS = VSFS + VSTS

Art. 12. - (1) Venitul pentru asigurarea SFS (VSFS) se determină de către OTS, ca sumă între costurile justificate, necesare pentru activităţile desfăşurate în calitatea sa de operator de sistem, respectiv:

a) dispecerizarea instalaţiilor SEN (comanda operaţională la DEC, DET-uri şi în staţii, planificarea şi programarea operaţională);

b) managementul pieţei de echilibrare;

c) managementul congestiilor;

d) managementul protecţiilor;

e) managementul lucrărilor în sistem.

(2) VSFS aferent perioadei tarifare (t) va include următoarele costuri justificate ale OTS, recunoscute de ANRE, aferente activităţilor menţionate la alin. (1):

a) costurile de operare şi mentenanţă controlabile (CC);

Costurile de operare şi mentenanţă controlabile cuprind:

1.  costuri cu materii prime şi materiale consumabile;

2.  alte costuri cu materiale;

3.  costuri cu apa, energia electrică şi alte utilităţi;

4.  costuri cu lucrări de întreţinere şi reparaţii;

5.  costuri cu locaţii de gestiune şi chirii;

6.  costuri cu prime de asigurare;

7.  costuri cu studii şi cercetări;

8.  costuri cu alte servicii executate cu terţi (inclusiv cursuri pentru perfecţionarea personalului, colaboratori, comisioane şi onorarii, protocol, reclamă şi publicitate, deplasări, detaşări şi transferări, cheltuieli poştale şi taxe de telecomunicaţii);

9.  costuri cu salariile personalului şi alte cheltuieli legate de personal (salarii, diurne, prime, tichete de masă);

10. costuri cu despăgubiri, stabilite prin acordul părţilor.

b) costurile de operare şi mentenanţă necontrolabile (CNC);

Costurile de operare şi mentenanţă necontrolabile cuprind:

1. costuri rezultate din plata impozitelor, redevenţelor, taxelor şi vărsămintelor asimilate, stabilite conform reglementărilor legale în vigoare sau de către autorităţile locale;

2.  costuri reglementate privind cheltuieli speciale;

3. contribuţii la fondul de sănătate, la fonduri speciale, altele de aceeaşi natură aferente fondului de salarii, exclusiv sistemele/fondurile alternative de pensii sau sănătate;

4.  costuri extraordinare determinate de forţa majoră;

5.  costuri cu salarii compensatorii, conform cu legislaţia în vigoare;

6.    costurile cu despăgubirile stabilite prin hotărâre judecătorească, în cazul în care părţile nu se înţeleg;

c)  costurile cu amortizarea activelor existente şi cu noile investiţii (AM);

d) costurile cu schimburile de energie electrică neplanificate (CSN);

e) rentabilitatea bazei reglementate a activelor (RBAR).

(3) VSFS se calculează cu relaţia:

VSFS t = CCt-1 * (1-X) + CNC t + AM t + CSN t + RBARt [lei],          (1)

unde:

X - factor de eficienţă ce se aplică costurilor de operare şi mentenanţă controlabile, egal cu cel aplicat la calculul venitului reglementat aferent serviciului de transport pentru perioada tarifară (t)-X initial, eficientă

(4) RBAR se calculează cu relaţia:

RBARt = BARmedt x RRR [lei]                                                     (2)

(5)  BAR medie pentru perioada tarifară (t) se calculează cu relaţia:

BARmedt= (BAR t-1 + BARt )/2 [lei],                                              (3)

unde:

BARt-1 - baza reglementată a activelor la sfârşitul perioadei tarifare (t-1)

BARt - baza reglementată a activelor la sfârşitul perioadei tarifare (t)

BARt = BARt-1 + IAt - EAt-AMt [lei]                                               (4)

IAt - intrările de active recunoscute de ANRE în cursul perioadei tarifare (t)

EAt - ieşirile de active sau valoarea activelor vândute/cedate în cursul perioadei tarifare (t)

AMt - suma dintre amortizarea perioadei tarifare (t) aferentă activelor ce compun BARt-1 şi cea aferentă activelor considerate ca fiind puse/scoase în/din funcţiune la jumătatea perioadei tarifare (t), calculate folosindu-se metoda liniară cu aplicarea duratelor de amortizare legale.

(6) RRR se consideră egală cu cea aprobată pentru calculul venitului reglementat aferent serviciului de transport.

(7)  OTS are obligaţia de a aloca corect activele/cotele de active destinate serviciului de sistem faţă de cele destinate serviciului de transport, pentru a se evita luarea în calcul a aceluiaşi activ/aceleiaşi cote de activ simultan şi la calculul tarifului pentru serviciul de transport al energiei electrice şi la calculul tarifului pentru SFS.

(8)   OTS are obligaţia de a aloca costurile cu salariile personalului şi alte cheltuieli legate de personal (costuri cuprinse în costurile de operare şi mentenanţă controlabile) destinate serviciului de sistem faţă de cele destinate serviciului de transport, pentru a se evita luarea în calcul a aceluiaşi cost simultan şi la calculul tarifului pentru serviciul de transport al energiei electrice şi la calculul tarifului pentru SFS.

Art. 13. - (1) Venitul reglementat pentru achiziţia STS (VSTS) este necesar OTS pentru achiziţionarea următoarelor resurse:

a) rezerva de reglaj secundar frecvenţă/putere;

b) rezerva de reglaj terţiar rapid;

c) rezerva de reglaj terţiar lent;

d)  rezerva de putere asigurată de capacităţile eficiente de producere ale grupurilor dispecerizabile în cogenerare pusă la dispoziţia OTS;

e) rezerva de capacitate asigurată de grupurile generatoare care au timp de pornire şi preluare a sarcinii mai mic de 72 de ore;

f) energia reactivă necesară pentru reglajul tensiunii în RET.

(2)   Cantităţile de STS necesare se determină şi se contractează de către OTS în conformitate cu normele UCTE, cu prevederile Codului tehnic al reţelei electrice de transport şi ale Codului comercial al pieţei angro de energie electrică, astfel încât să fie asigurată siguranţa în funcţionare a SEN.

(3) OTS achiziţionează lunar rezervele de reglaj menţionate la alin. (1), rezerva de putere asigurată de capacităţile eficiente de producere ale grupurilor dispecerizabile în cogenerare, pusă la dispoziţia OTS sub formă de rezervă de reglaj terţiar lent, rezerva de capacitate şi energia reactivă necesară RET, pe bază de contract încheiat cu furnizorii serviciilor respective, la tarife reglementate de ANRE/preţuri negociate în funcţie de gradul de realizare a pieţei concurenţiale de servicii tehnologice de sistem.

(4) Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la alin. (1) lit. a) pentru perioada tarifară (t), (VSTSa,t) se determină ca sumă a costurilor justificate ale OTS recunoscute de ANRE pentru achiziţia cantităţilor orare de rezervă de reglaj secundar frecvenţă/putere atât în regim reglementat, cât şi prin mecanisme de piaţă.

Acest venit se calculează cu relaţia:

VSTSa,t = Sumn Sumt[t STS a,t * QSTSRn a,t) + (PSTSLna,t*QSTSLna,t)] [lei],                                          (5)

unde:

t STS a,t - reprezintă tariful reglementat pentru STS de tipul (a) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)]

QSTSRn a,t - reprezintă cantitatea reglementată de STS de tipul (a) asigurată de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW];

PSTSLna,t - reprezintă preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (a) al producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)];

QSTSLna,t - reprezintă cantitatea de STS de tipul (a) asigurată prin licitaţie de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW].

(5) Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la alin. (1) lit. b) pentru perioada tarifară (t), (VSTSbt) se determină ca sumă a costurilor justificate ale OTS recunoscute de ANRE pentru achiziţia cantităţilor orare de rezervă de reglaj terţiar rapid atât în regim reglementat, cât şi prin mecanisme de piaţă.

Acest venit se calculează cu relaţia:

VSTSb,t = Sumn Sumt[t STSb ,t * QSTSRn b ,t) + (PSTSLnb ,t*QSTSLnb ,t)] [lei],                                  (6)

unde:

t STSb ,t - reprezintă tariful reglementat pentru STS de tipul

(b) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)];

QSTSRn b ,t - reprezintă cantitatea reglementată de STS de tipul (b) asigurată de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW];

PSTSLnb ,t- reprezintă preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (b) al producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)]

QSTSLnb ,t - reprezintă cantitatea de STS de tipul (b) asigurată prin licitaţie de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW];

(6) Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la alin. (1) lit. c) pentru perioada tarifară (t), (VSTSct) se determină ca sumă a costurilor justificate ale OTS recunoscute de ANRE pentru achiziţia cantităţilor orare de rezervă de reglaj terţiar lent atât în regim reglementat, cât şi prin mecanisme de piaţă.

Acest venit se calculează cu relaţia:

VSTSc,t = Sumn Sumt[t STSc ,t * QSTSRn c ,t) + (PSTSLnc ,t*QSTSLnc ,t)] [lei],                                   (7)

unde:

tsisc,t - reprezintă tariful reglementat pentru STS de tipul

(c) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)];

QSTSRnct - reprezintă cantitatea reglementată de STS de tipul (c) asigurată de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW];

PsTSLnc,t - reprezintă preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (c) al producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)];

QSTSLnct - reprezintă cantitatea de STS de tipul (c) asigurată prin licitaţie de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW].

(7) Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la alin. (1) lit. d) pentru perioada tarifară (t), (VSTSd,t) se determină ca sumă a costurilor fixe justificate recunoscute de ANRE, aferente capacităţilor eficiente de producere ale grupurilor dispecerizabile în cogenerare, pusă la dispoziţia OTS sub formă de rezervă de reglaj terţiar lent.

Acest venit se calculează cu relaţia:

VSTSnd,t(Cteff,n/Ctinst,n)*CFnt [lei],                  (8)

unde:

Cteff,n - capacitatea electrică eficientă în cogenerare calificată de producătorul (n) în perioada tarifară (t), pentru grupurile dispecerizabile în [MW];

Ctinst,n - capacitatea totală instalată în grupuri dispecerizabile a producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [MW];

CFnt - costurile fixe justificate aferente grupurilor dispecerizabile în cogenerare ale producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei].

Pentru perioada tarifară (t) VSTSd se determină astfel:

VSTSe,t = SumnVSTSd,tn[lei]                                         (9)

(8) Venitul reglementat pentru achiziţia serviciului de sistem de la alin (1) lit. e) pentru perioada tarifară (t), (VSTSet) se determină ca sumă a costurilor justificate recunoscute de ANRE producătorilor cu grupuri generatoare care au timp de pornire şi preluare a sarcinii mai mic de 72 de ore şi care pun la dispoziţia OTS puterea calificată a respectivelor grupuri sub formă de rezervă de capacitate.

Acest venit se calculează cu relaţia:

VSTSe,t = Sumn Sumt[(t STSe ,t * QSTSRn e ,t) + (PSTSLne,t*QSTSLne,t)][lei],                                (10)

unde:

t STSe ,t - reprezintă tariful reglementat pentru STS de tipul (e) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)];

QSTSRn e ,t - reprezintă cantitatea reglementată de STS de tipul (e) asigurată de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW];

PSTSLne,t- reprezintă preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (e) al producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei/(hMW)];

QSTSLne,t - reprezintă cantitatea de STS de tipul (e) asigurată prin licitaţie de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [hMW].

(9) Venitul reglementat pentru achiziţia STS de la alin. (1) lit. f) pentru perioada tarifară (t), (VSTSft) se determină ca sumă a costurilor justificate ale OTS recunoscute de ANRE pentru achiziţia cantităţilor orare de energie reactivă necesară pentru reglajul tensiunii în RET atât în regim reglementat, cât şi prin mecanisme de piaţă.

Acest venit se calculează cu relaţia:

VSTSf,t = Sumn Sumt[t STSf ,t * QSTSRn f ,t) + (PSTSLnf,t*QSTSLnf,t)][lei],                                (11)

unde:

t STSf ,t - reprezintă tariful reglementat pentru STS de tipul (f) în perioada tarifară (t), în [lei/MVArh];

QSTSRn f ,t- reprezintă cantitatea reglementată de STS de tipul (f) asigurată de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [MVArh];

PSTSLnf,t - reprezintă preţul rezultat prin licitaţie pentru STS de tipul (f) al producătorului (n) în perioada tarifară (t), în [lei/MVArh];

QSTSLnf,t - reprezintă cantitatea de STS de tipul (f) asigurată prin licitaţie de producătorul (n) în perioada tarifară (t), în [MVArh].

(10) Venitul reglementat pentru asigurarea STS de către OTS pentru perioada tarifară (t), (VSTS4) se determină ca sumă a veniturilor de la alin. (4)-(9).

Venitul pentru asigurarea STS se calculează cu relaţia:

VSTS t = SumVSTSP,t [lei],                           (12)

unde:                

p = a, b, c, d, e, f.

CAPITOLUL VII

Calculul tarifului pentru serviciul de sistem

Art. 14. -Venitul aferent serviciului de sistem se obţine de OTS prin aplicarea tarifului pentru serviciul de sistem furnizorilor/producătorilor de energie electrică pentru cantităţile de energie electrică furnizată/consumată (inclusiv pentru export) şi operatorilor de distribuţie pentru cantităţile de energie electrică achiziţionate pentru acoperirea CPT

Art. 15. - (1) Tarifele pentru serviciul de sistem şi SFS se stabilesc pentru o perioadă tarifară (t) şi se calculează pe baza venitului reglementat aferent serviciului respectiv.

(2)   Venitul reglementat pentru perioada tarifară (t) se ajustează cu corecţiile de venit corespunzătoare perioadelor tarifare (t-2) şi (t-1).

(3) Venitul reglementat pentru asigurarea SFS şi STS pentru perioada tarifară (t) se propune de către OTS până la data de 1 octombrie a perioadei tarifare (t-1) si se aprobă de către ANRE.

(4)  In vederea determinării venitului reglementat pentru asigurarea SFS şi STS pentru perioada tarifară (t), OTS transmite următoarele date:

a) prognozele pentru perioada tarifară (t);

b) corecţiile pe baza realizărilor pentru perioada tarifară (t-2);

c) corecţiile pe baza estimărilor/realizărilor pentru perioada tarifară (t-1), respectiv datele realizate pe primele 8 luni (ianuarie-august) şi datele estimate pentru următoarele 4 luni (septembrie-decembrie) ale perioadei tarifare (t-1).

(5) Tarifele pentru serviciul de sistem, SFS şi STS se propun de către OTS pentru fiecare perioadă tarifară în fiecare an până la data de 1 noiembrie şi se aprobă de către ANRE.

Art. 16. - Tariful pentru SS, tss în perioada tarifară (t) se calculează cu relaţia:

tsst = VSSt/(QCIt+QEXPt) [lei/MWh]             (13)

Art. 17. -Tariful pentru SFS, tSFS în perioada tarifară (t) se calculează cu relaţia:

tSFS t = VSFSt/(QCIt+QEXPt) [lei/MWh],            (14)

unde:

QCIt- prognoza consumului intern, exceptând CPT din RET pentru perioada tarifară (t);

QEXPt- prognoza exportului pentru perioada tarifară (t).

CAPITOLUL VIII

Dispoziţii finale

Art. 18. - Toate datele necesare determinării veniturilor pentru serviciul de sistem (STS şi SFS) sunt exprimate în termeni nominali.

Art. 19. - Tarifele pentru serviciul de sistem, SFS şi STS se pot revizui la un interval de cel puţin 6 luni dacă se constată diferenţe mai mari de 10 % între veniturile şi costurile justificate ale OTS aferente serviciului în perioada analizată.

Art. 20. - In cazul în care OTS va realiza diferenţe venituri/costuri aferente SFS şi STS în perioadă tarifară (t), corecţiile se vor considera la calculul tarifelor pentru serviciul de sistem în perioadă tarifară (t+1), prin corecţii aplicate venitului reglementat.

Art. 21. -ANRE va monitoriza cheltuielile/veniturile aferente SFS, STS şi serviciului de sistem, iar OTS va transmite periodic aceste date, în conformitate cu prevederile Ghidului de completare a machetelor de monitorizare a activităţii OTS şi ale prezentei metodologii.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 20/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 20 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu